De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.618 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 14:23
Ik heb weleens gehoord (en lijkt ook wel logisch) dat landen met kernwapens ook veel meer kerncentrales hebben. Frankrijk en VK uiteraard voorop in de EU. Door kerncentrales te hebben hou je een stukje kennis hierover in het land.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
wheli schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:21:
Ik heb weleens gehoord (en lijkt ook wel logisch) dat landen met kernwapens ook veel meer kerncentrales hebben. Frankrijk en VK uiteraard voorop in de EU. Door kerncentrales te hebben hou je een stukje kennis hierover in het land.
Dat soort kernwapen kennis is ook wel eens uut Nederland gestolen. Volgens mij is dat, in West-Europese landen, niet echt een argument waardoor je eerder aan kernenergie gaat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wheli schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:21:
hickley C wordt gebouwd door fransen en chinezen ;)

Het zou misschien kunnen dat de publieke opinie anders is mede vanwegen de wapens en er meer draagkracht bij de stemmers is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
!null schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:45:
[...]

Dat soort kernwapen kennis is ook wel eens uut Nederland gestolen. Volgens mij is dat, in West-Europese landen, niet echt een argument waardoor je eerder aan kernenergie gaat.
Nederland heeft natuurlijk ook één kerncentrale maar vooral veel kennis van medische isotopen.

Hier meer info over de connectie tussen die twee sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Proton_ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:52:
@JeroenH een servo blijft onbelast in zijn stand staan zonder power, dus als je nog een uitgang over hebt kan je er een paar mA af snoepen en hem min of meer tolerant maken tegen vastlopen.
Ja dat zou kunnen, maar dit is een developer-ongelukje, kan niet gebeuren als hij eenmaal hangt. Ook heb ik de wijzer van het lichtste triplex gemaakt wat ik kon vinden, om de stroompieken die de servo vraagt binnen de perken te houden. Op de Pi 4 had ik het desktop OS ook draaien, en soms, als ik de servo-met-wijzer in één ruk een grote zwaai liet maken, kwam er kort in beeld "low power alert". Dus het kan allemaal net ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wheli schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:46:
[...]

Nederland heeft natuurlijk ook één kerncentrale maar vooral veel kennis van medische isotopen.

Hier meer info over de connectie tussen die twee sectoren.
we hebben ooknog de reactoren in petten en delft. maargoed dat zijn formeel geen kerncentrales. maar onderzoeks reactoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Het bouwen van een kerncentrale kost heel veel tijd. Dus heeft RR er wat op bedacht:

https://www.rolls-royce.c...l-modular-reactors.aspx#/

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Wij hebben destijds helaas naast een huis in de duinen gevist. Direct achter het huis een pad van 400 meter om op het strand te komen. Erg leuk allemaal, maar dan moest je niet naar rechts kijken want daar zag je de centrale van Petten in de duinen geparkeerd, niet erg fraai :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
!null schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:45:
[...]

Urenco in Almelo is een verrijkingsfabriek. In Sellafield en La Hague halen ze plutonium uit het kernafval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
!null schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:25:
Wij hebben destijds helaas naast een huis in de duinen gevist. Direct achter het huis een pad van 400 meter om op het strand te komen. Erg leuk allemaal, maar dan moest je niet naar rechts kijken want daar zag je de centrale van Petten in de duinen geparkeerd, niet erg fraai :+
Korfwaterweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

JeroenH schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:53:
[...]

Ja dat zou kunnen, maar dit is een developer-ongelukje, kan niet gebeuren als hij eenmaal hangt. Ook heb ik de wijzer van het lichtste triplex gemaakt wat ik kon vinden, om de stroompieken die de servo vraagt binnen de perken te houden. Op de Pi 4 had ik het desktop OS ook draaien, en soms, als ik de servo-met-wijzer in één ruk een grote zwaai liet maken, kwam er kort in beeld "low power alert". Dus het kan allemaal net ;)
Waarom niet gewoon een contragewicht op de andere kant van de wijzer?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jep helemaal achterin, die staatsbosbeheer schuur. Die ze als woning verkochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
Een echte kroegvraag. Stel, ik mag nu een keuze maken tussen een warmtepomp en zonnepanelen. Met nieuwe zonnepanelen kan ik mijn gaskosten waarschijnlijk compenseren, met een warmtepomp ben ik van het gas af, maar kan ik de stroom niet ophoesten met mijn huidige set panelen. Ik heb nog twee jaar goedkope stroom en gas (26ct en 78ct). Ik kan denk ik 14-18 panelen kwijt. Voor een warmtepomp ben ik denk ik na subsidie €10.000 kwijt, voor zonnepanelen de helft.

Waar begin ik mee? Meteen weg met dat gas of alvast de vruchten plukken van teruglevering nu het nog kan?

Mag een bierviltjesberedenering zijn, het is tenslotte de kroeg he!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Ik zou gewoon beide doen. Als geld een factor is dan desnoods duurzame lening afsluiten voor de panelen.

Ik was 10.000 euro kwijt voor 57 zonnepanelen (zelf gelegd) en 1400 euro voor een warmtepomp (lucht/lucht)

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 07-04-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:40:
Ik zou gewoon beide doen. Als geld een factor is dan desnoods duurzame lening afsluiten voor de panelen.
Laat ik 'm anders formuleren: ik MOET een keuze maken en leningen worden niet afgesloten. Wat zou je dan doen ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:42:
[...]

Laat ik 'm anders formuleren: ik MOET een keuze maken en leningen worden niet afgesloten. Wat zou je dan doen ;) ?
Een boek over persoonlijke financiën kopen ;) want een lening die vanaf dag 1 geld oplevert moet je gewoon voor gaan.

Ik denk dat de panelen het meest opleveren, en het is erg laagdrempelig. Doe dan dat maar eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:46:
[...]

Een boek over persoonlijke financiën kopen ;) want een lening die vanaf dag 1 geld oplevert moet je gewoon voor gaan.

Ik denk dat de panelen het meest opleveren, en het is erg laagdrempelig. Doe dan dat maar eerst.
Ik moest wel even lachen, maar ik ben een beetje los skool - als ik het zelf kan betalen leen ik liever niet. Maar qua laagdrempeligheid heb je zeker een punt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ik zou de panelen bestellen, liggen er met een paar weken, en de warmtepomp ook bestellen. Tegen de tijd dat die er is heb je voldoende gespaard ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wheli schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:00:
Ik zou de panelen bestellen, liggen er met een paar weken, en de warmtepomp ook bestellen. Tegen de tijd dat die er is heb je voldoende gespaard ;-)
Nou momenteel moet je eerder op 3 maanden rekenen volgens mij. En de prijzen zijn de laatste tijd zo'n 10 procent per maand gestegen lijkt het wel. Nog maar weinig aanbod in de webshops ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:36:
Een echte kroegvraag. Stel, ik mag nu een keuze maken tussen een warmtepomp en zonnepanelen. Met nieuwe zonnepanelen kan ik mijn gaskosten waarschijnlijk compenseren, met een warmtepomp ben ik van het gas af, maar kan ik de stroom niet ophoesten met mijn huidige set panelen. Ik heb nog twee jaar goedkope stroom en gas (26ct en 78ct). Ik kan denk ik 14-18 panelen kwijt. Voor een warmtepomp ben ik denk ik na subsidie €10.000 kwijt, voor zonnepanelen de helft.

Waar begin ik mee? Meteen weg met dat gas of alvast de vruchten plukken van teruglevering nu het nog kan?

Mag een bierviltjesberedenering zijn, het is tenslotte de kroeg he!
Bierviltjes berekening zegt de "besparing" van een warmtepomp is alles boven een cop van 3 in jou geval. Verbruik je nu 1000 m3 gas per jaar en kom je effectief uit op een cop van 4, dan bespaar je 260 euro per jaar. Tel daarbij op vastrecht en je hebt een besparing van 500 euro op jaarbasis.
(Uitgaande van 9kwh per me gas, efficiëntie van 100% in je CV, de rest paste niet op het bierviltje)

Ik begrijp dat je al panelen hebt en dus alles terug gaat leveren tegen een vergoeding van zeg €0,20? 18*350*,2 = €1260,-. Uitgaande van 1 kWh/wp/jaar en dus een vrij optimale ligging
de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:46:
[...]

En dan erachter komen dat de subsidie pot leeg is , de salderingsregeling hard afgebouwd wordt, je eigenlijk een nieuwe lening moet afsluiten voor de plaatsing van een accu die je dan ook weer snel "terugverdiend" (niemand wil de zonne-energie meer hebben op de piek momenten) er onverwacht een berg meerkosten zijn door materiaal tekort, mensen tekort, inflatie op spullen, dat het eigenlijk een veel beter idee was om 9k in isolatie te steken en 1k in warme kleren?

[ Voor 23% gewijzigd door LinuZZ op 07-04-2022 20:28 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kijk, daar wringt hem de schoen ook weer een beetje. Bij deze lage prijzen hoort helaas ook een heel lage terugleververgoeding van iets van 7 of 8 ct. Indertijd zo gekozen omdat ik met de huidige set net m’n jaarverbruik afdek. Dan komt de besparing met de WP al knap dicht in de buurt van wat ik “verdien” met de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LinuZZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:18:
[...]

Bierviltjes berekening zegt de "besparing" van een warmtepomp is alles boven een cop van 3 in jou geval. Verbruik je nu 1000 m3 gas per jaar en kom je effectief uit op een cop van 4, dan bespaar je 260 euro per jaar. Tel daarbij op vastrecht en je hebt een besparing van 500 euro op jaarbasis.
(Uitgaande van 9kwh per me gas, efficiëntie van 100% in je CV, de rest paste niet op het bierviltje)

Ik begrijp dat je al panelen hebt en dus alles terug gaat leveren tegen een vergoeding van zeg €0,20? 18*350*,2 = €1260,-. Uitgaande van 1 kWh/wp/jaar en dus een vrij optimale ligging
In dat geval sowieso even overstappen naar een energieafnemer die gewoon 50-65 ct per kWh betaalt. Is de winst nog 2 a 3 x hoger.
ik krijg 5000-6000 euro dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:25:
[...]

In dat geval sowieso even overstappen naar een energieafnemer die gewoon 50-65 ct per kWh betaalt. Is de winst nog 2 a 3 x hoger.
ik krijg 5000-6000 euro dit jaar
Is dat niet jezelf voorliegen kwa terugverdientijd... Of doel je dan op de dubbele meter constructie

Of ja, met de extra panelen heb je natuurlijk wel voordeel...

[ Voor 7% gewijzigd door LinuZZ op 07-04-2022 20:30 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

[...]

En dan erachter komen dat de subsidie pot leeg is , de salderingsregeling hard afgebouwd wordt, je eigenlijk een nieuwe lening moet afsluiten voor de plaatsing van een accu die je dan ook weer snel "terugverdiend" (niemand wil de zonne-energie meer hebben op de piek momenten) er onverwacht een berg meerkosten zijn door materiaal tekort, mensen tekort, inflatie op spullen, dat het eigenlijk een veel beter idee was om 9k in isolatie te steken en 1k in warme kleren?
Je kunt altijd beren op de weg zien. Dat is over het algemeen niet hoe je vooruit komt. Lekker passief niets doen dan maar? En dan achteraf klagen dat anderen het beter hebben en dat de overheid meer initiatief moet nemen.

Beter en aantrekkelijker dan dit gaat het echt niet worden. En dan nog is het niet goed genoeg blijkbaar

Ik verdien mijn panelen in 1,5 jaar terug. Ruim voordat de saldering misschien (!) langzaam wordt afgebouwd. Ook zonder salderen blijven panelen zeer aantrekkelijk. Accu is nergens voor nodig voorlopig. Laat je niets wijs maken.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 07-04-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:31:
[...]

Je kunt altijd beren op de weg zien. Dat is over het algemeen niet hoe je vooruit komt. Lekker passief niets doen dan maar? En dan achteraf klagen dat anderen het beter hebben en dat de overheid meer initiatief moet nemen.
Er is voor mij een verschil tussen passief niets doen en een extra lening afsluiten voor terugverdienen. Ik dacht ik gooi even even het totaal tegenovergestelde erin van hosanna vanaf dag 1 winst maken op een lening. :)

En ja met de huidige tarieven voor gas en elektra is vrijwel alles goed te verantwoorden, maar met een net geluk energie contract zoals @Gramser is het net weer even anders

[ Voor 13% gewijzigd door LinuZZ op 07-04-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LinuZZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:37:
[...]

Er is voor mij een verschil tussen passief niets doen en een extra lening afsluiten voor terugverdienen. Ik dacht ik gooi even even het totaal tegenovergestelde erin van hosanna vanaf dag 1 winst maken op een lening. :)
Investeringen zijn nooit volledig risicoloos. Maar juist daarom kun je er mooi rendement mee halen.
het ergste dat er kan gebeuren is dat je terugverdientijd toch 6 jaar blijkt te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Mooie discussie. Grappig dat deze toch vooral om geld draait, en niet zozeer om verduurzaming. Want met die WP ga ik natuurlijk van het gas af…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:46:
Mooie discussie. Grappig dat deze toch vooral om geld draait, en niet zozeer om verduurzaming. Want met die WP ga ik natuurlijk van het gas af…
Geld blijkt een goede motivator ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LinuZZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:29:
[...]

Is dat niet jezelf voorliegen kwa terugverdientijd... Of doel je dan op de dubbele meter constructie

Of ja, met de extra panelen heb je natuurlijk wel voordeel...
Ja als je nu je dak vol hebt met flink overschot is het gewoon goud geld verdienen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Je kan ook een lening nemen om te verduurzamen en je geld van de bank investeren in iets anders :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Nee. Voor je warmtepomp (die je hoofdzakelijk in de winter gebruikt) gaat er ergens anders een gascentrale aan met (transport meegerekend) een efficiëntie van 50%. De prijs van energie op zonnige dagen komt soms al onder nul.
Hoeveel co2 uitstoot kost het produceren van een zonnepaneel, een warmtepomp, de leidingen
Allemaal van die effecten die niet op een bierviltje passen maar prima plat te slaan zijn met euro's. Iets dat duur is zal wel veel energie / tijd / whatever gekost hebben om te maken...

Als je goed wil zijn voor het milieu dan is de beste stap isoleren en stoppen met vlees eten (heeft ook een vrij goede terugverdientijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
twain4me schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:49:
[...]

Je kan ook een lening nemen om te verduurzamen en je geld van de bank investeren in iets anders :+
Jolo 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
LinuZZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:57:
[...]

Nee. Voor je warmtepomp (die je hoofdzakelijk in de winter gebruikt) gaat er ergens anders een gascentrale aan met (transport meegerekend) een efficiëntie van 50%. De prijs van energie op zonnige dagen komt soms al onder nul.
Hoeveel co2 uitstoot kost het produceren van een zonnepaneel, een warmtepomp, de leidingen
Allemaal van die effecten die niet op een bierviltje passen maar prima plat te slaan zijn met euro's. Iets dat duur is zal wel veel energie / tijd / whatever gekost hebben om te maken...

Als je goed wil zijn voor het milieu dan is de beste stap isoleren en stoppen met vlees eten (heeft ook een vrij goede terugverdientijd)
Isoleren is al gedaan en qua vlees eten zijn we hier al goed onderweg - inmiddels ruim minder dan de helft van de week. Maar veel minder gaat dat niet worden.

Maar als ik de warmtepomp dan neerzet, moet ik eigenlijk m’n PV zo dimensioneren dat die gedurende de (winter)dag het aantal Watts dat de WP trekt, ook (minimaal) produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het elektriciteitsverbruik van warmtepompen zou wel eens gunstig kunnen zijn voor installaties die stadsverwarming maken bij de productie van elektriciteit. In de zomer kunnen die installaties hun warmte niet kwijt, maar gelukkig hebben we dan alle daken vol liggen met PV :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:04:
[...]

Isoleren is al gedaan en qua vlees eten zijn we hier al goed onderweg - inmiddels ruim minder dan de helft van de week. Maar veel minder gaat dat niet worden.

Maar als ik de warmtepomp dan neerzet, moet ik eigenlijk m’n PV zo dimensioneren dat die gedurende de (winter)dag het aantal Watts dat de WP trekt, ook (minimaal) produceert.
Check je gasverbruik per dag en de opbrengst van je zonnepanelen en kijk dan hoe realistisch dat plan is, ik ben heel benieuwd of het je lukt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Team Welles

@Gramser trek dat los, warmtepompen draaien op offshore wind :)
Met 6 uur zon per dag in december is PV gewoon ongeschikt voor dat doel.

Een gascentrale met 50% rendement halveert alsnog je gasverbruik, er is nog geen maand onder de COP4 gekomen bij mij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
LinuZZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:07:
[...]

Check je gasverbruik per dag en de opbrengst van je zonnepanelen en kijk dan hoe realistisch dat plan is, ik ben heel benieuwd of het je lukt :)
Ik zal eerlijk zeggen dat ik die berekening nog niet gemaakt heb, maar dat zal wel een ijdele hoop zijn zeker..?

Even snel, als ik het goed bereken:
- op een slechte echt koude dag gaat er zo’n 14m3 doorheen
- da’s dan zo’n 140kWh
- COP 3 (?) maakt 140/3=46kWh
- 6 uur daglicht…
- ….
- ….
- gaat niet lukken hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Maar ondertussen moet ik geloof ik die zonnepanelen doen en die WP niet nalaten. Of andersom.

Snotver, dit schiet niet op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:14:
Maar ondertussen moet ik geloof ik die zonnepanelen doen en die WP niet nalaten. Of andersom.

Snotver, dit schiet niet op :+
8 panelen en de wp zelf installeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:13:
[...]

Ik zal eerlijk zeggen dat ik die berekening nog niet gemaakt heb, maar dat zal wel een ijdele hoop zijn zeker..?

- da’s dan zo’n 140kWh
- 6 uur daglicht…
- ….
- ….
- gaat niet lukken hè?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzTzopecQJjMAc7-6SlRnWlPnzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2gU5c4SsH3WLTjYdEEZCCqn.jpg?f=fotoalbum_large

En dit illustreert naar mijn idee ook meteen een probleem in de energie transitie en dan met name de netbelasting

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 07-04-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

- da’s dan zo’n 140kWh
- 6 uur daglicht…
- ….
- ….
- gaat niet lukken hè?
Kweet niet als ik naar mijn project van dit moment kijk en even buiten beschouwing laat wat er al ligt aan zonnepanelen.

Setje 8 zonnepanelen 3040wp
Warmtepomp ik zie net een post met cop is nog niet onder de 4 geweest.

Dus
3040x0.8=2432 kwh
2432kwh x cop 4 = 9728

Bijna 10.000 kwh maakt 1000 kuub gas a wat is het op dit moment 2,50 euro?
Dat zou dan 2500 eurie zijn.

Investering zonnepanelen net geen 2000 euro warmtepomp met subsidie 150 euro.
Plus wat bloed zweet tranen en klein materiaal...
Zeg 3000 euro investering.

Dus terugverdientijd te overzien...

Maar goed dan heb ik al vloerverwarming dat was ook nog wel een investering moet ik zeggen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Zelf installeren gaat bij mij niet gebeuren, dus die installatiekosten ga ik wel maken.

Ik denk dat ik maar gewoon begin met offertes te vragen. Voor ik die überhaupt heb, heb ik vast wel een keuze gemaakt in waarbij mee begin. Beide zijn gewoon een weloverwogen investering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:30:
Zelf installeren gaat bij mij niet gebeuren, dus die installatiekosten ga ik wel maken.

Ik denk dat ik maar gewoon begin met offertes te vragen. Voor ik die überhaupt heb, heb ik vast wel een keuze gemaakt in waarbij mee begin. Beide zijn gewoon een weloverwogen investering.
Zonnepanelen zo snel mogelijk er op knallen warmtepomp kan wel wachten de zomer komt er aan ;)
Als ie ergens in september maar staat >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 07-04-2022 21:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald.42 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:32:
[...]

Zonnepanelen zo snel mogelijk er op knallen warmtepomp kan wel wachten de zomer komt er aan ;)
Als ie ergens in september maar staat >:)
bij sommige merken moet je dan nu wel ongeveer bestellen geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Daarom ben ik ook vast begonnen met proberen een bedrijf te vinden dat eea kan en wil offreren… qua PV is dat niet zo moeilijk, qua WP wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:51
[...]

- da’s dan zo’n 140kWh
- 6 uur daglicht…
- ….
- ….
- gaat niet lukken hè?
Mijn verbruik van de warmtepomp was deze winter max 15 kWh per dag. Opbrengst zonnepanelen (33 stuks) die dag 1 kWh. 33x15 panelen dan maar plus een accu can minimaal 10 kWh dan maar? Gaat hem niet worden dus.
Vandaag ging het gelukkig beter, 21.5 kWh opbrengst, verbruik warmtepomp 7.2 kWh. Is overigens inclusief ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
I get the picture 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik gebruikte in 2018 dertig maal minder energie dan ik gebruikte in 2006 voor mijn huis _/-\o_ door de zonnepanelen, airco en warmtepompboiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/b28897a9eaca09205a45d4c2cb97918f7f81aa04/?url=https%3A%2F%2Fwww.dropbox.com%2Fs%2Fp5gpf03y29k2f4q%2FVerbruik2016-2018.png%3Fraw%3D1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
50% van onze elektriciteitsvoorziening is gebaseerd op aardgas nog eens 20% op kolen, je woning is dus helemaal niet aardgasvrij.

Met de huidige energiemix: zonnepanelen zijn financieel interessanter en duurzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Een WP is efficiënter dan verwarmen met gas (in het overgrote gros van de gevallen) dus dat is een energiebesparing.

Zonnepanelen leveren waarschijnlijk meer energie op dan je zou besparen met een WP. Ja, voornamelijk in de maanden dat je de WP niet nodig hebt maar zolang er nog gascentrales draaien is elke zonnekWh gewoon nuttig om minder gas te verbranden. Als niet hier dan wel geëxporteerd naar Duitsland of zo. Of naar de pumped hydro in Noorwegen.

Wat dat betreft zou ik dus zeggen dat zonnepanelen het nuttigst zijn (als je ook echt een redelijk aantal bij kan leggen, anders gewoon beide doen :p).

Qua geld is het momenteel heel makkelijk: zonnepanelen+leverancier met 50+ct/kWh terugleververgoeding.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Termy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:04:
Een WP is efficiënter dan verwarmen met gas (in het overgrote gros van de gevallen) dus dat is een energiebesparing.

Zonnepanelen leveren waarschijnlijk meer energie op dan je zou besparen met een WP. Ja, voornamelijk in de maanden dat je de WP niet nodig hebt maar zolang er nog gascentrales draaien is elke zonnekWh gewoon nuttig om minder gas te verbranden. Als niet hier dan wel geëxporteerd naar Duitsland of zo. Of naar de pumped hydro in Noorwegen.

Wat dat betreft zou ik dus zeggen dat zonnepanelen het nuttigst zijn (als je ook echt een redelijk aantal bij kan leggen, anders gewoon beide doen :p).

Qua geld is het momenteel heel makkelijk: zonnepanelen+leverancier met 50+ct/kWh terugleververgoeding.
En degene die niet kunnen kiezen mogen het ook gewoon in aandelen stoppen, daarmee is de winst net zo groot en gelijk zichtbaar.... (Geen tvt)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik voorspel een aantal jaren van minimale groei/dividend op de beurs. Afgezien van dat die voor een groot deel fossiel is.
Dus ik denk dat verduurzaming veel hoger rendement heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@wheli klinkt als een goed argument voor groen fonds beleggen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Proton_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:29:
Precies, die zijn er zat, ik zie iedere maand 500 kg aangroei van mos....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:11:
[...]

Precies, die zijn er zat, ik zie iedere maand 500 kg aangroei van mos....
ruilen voor algen dan kan je er waterstof van maken. :o

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-04-2022 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
LinuZZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:07:
[...]

Ja, lukthier al best gedurende 10 maanden per jaar.
Isoleren en gericht (ver)bouwen sluit het gebruik van andere technieken niet uit.
Ik ben overigens al meer dan 10 jaar van het gas af en een klein jaar afgestapt van salderen.
Duurzaamheid is een en/en verhaal en geen of-verhaal.
Momenteel komen we hier op jaarbasis - zonder salderen - nog een 400 kWh "tekort" om volledig zelfvoorzienend te zijn. En dat is geen technisch probleem maar een gevolg van niet overhaast te werk te gaan en de planning (met als einddoel 100% off grid) stap voor stap uit te voeren.
Door te consuminderen en in de eerste plaats je kWh behoeften zo ver mogelijk terug te dringen wordt het veel gemakkelijker (en goedkoper) om het overblijvende gat nog dicht te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wheli schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:54:
Ik voorspel een aantal jaren van minimale groei/dividend op de beurs. Afgezien van dat die voor een groot deel fossiel is.
Dus ik denk dat verduurzaming veel hoger rendement heeft.
Een deel van mijn spaarkapitaal steekt al jaren in HE. De rendementen daarvan stijgen alleen maar.
Ik heb ook al decennia lang een energiecontract bij een groene coop. Met als gevolg een zeer doorzichtige factuur en vooral zeer stabiele prijzen (momenteel 25,13 €/kWh voor afname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:42:
[...]

Wanneer iets MOET is het geen keuze meer. :+
Naast van het gas af zou ik dus ook streven naar van "moeten" af te gaan en toch voor beiden kiezen.
Lenen tegen bijna een nultarief met een inflatie richting 10% is eeneens een no brainer.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
deejeebv schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:43:
[...]

Mijn verbruik van de warmtepomp was deze winter max 15 kWh per dag. Opbrengst zonnepanelen (33 stuks) die dag 1 kWh. 33x15 panelen dan maar plus een accu can minimaal 10 kWh dan maar? Gaat hem niet worden dus.
Vandaag ging het gelukkig beter, 21.5 kWh opbrengst, verbruik warmtepomp 7.2 kWh. Is overigens inclusief ventilatie.
Zo zie je maar dat iedere situatie anders is en iedereen best zijn eigen rekening maakt.
7/4/22:
16,3 kWh opbrengst.
5,5 kWh verbruik waarvan 1,5 kWh voor SWW op 55°C en 0 kWh voor verwarming (waarbij 20.7°C in de leefruimte).
Sinds 10/2/22 energetisch 100% autarkie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

deejeebv schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:43:
[...]

Maar moet het per se van je eigen dak komen? Als j de warmtepomp klan laten draaien of de batterijen kan vullen met windstroom als het donker is dan heb je veel minder capaciteit nodig.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:29:
Nou, mijn groenfonds neemt de laatste tijd een duikvlucht, want er zit meer in dan alleen duurzame energie ! Mijn duurzame energie fonds compenseert wel ruimhartig nu gelukkig.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
De wp is binnen! 👍
Even wat plaatjes voor de geïnteresseerden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3c2omzGi38Y_MxSWq07rWMgeeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFZr7a4cwoLKwyw7kYUUDfJl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiLka8ANjwAXdSEJU3TR2yLeRYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMpJrVMGdnr9pKZh1KjuMomc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81o88hdl7EJccbLfOWHQ26fscak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDmbCLKInCf45Kqa1BV7edZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ex-tgio5DAgFdUzQt9iIysAFiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDtFteDMY7hWqpB10vYLf5eW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf3mwfeq27z31mvs1PjEaTBn2uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sshwVeaoldjuPgQ3BSPzhFAm.jpg?f=fotoalbum_large

Later maar even zien hoe en wat nu eerst op het dak met de panelen stoeien.
Zou de bestaande set in zijn geheel opschuiven...
Ballast eruit en even omtrekken dacht ik...
Uiteindelijk alle panelen los gehad en de boel verplaats nu is er ruimte voor de nieuwe set.

Hoe het was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGjnSfqih6fXsFBf6QOoFfQR1YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuqp55F82RFymsjmWyJfrH5q.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het er nu bij ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDPrIbKzHZ7b4l2lXQMO_6XVffQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hni89g3wrEgT4FUbJ0oLglIK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJIewLPyVa8nWP-1STmSI02wqX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5LRBT4xyzdijdS4vUgfHGty.jpg?f=fotoalbum_large

Wordt vervolgd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
Nou jullie hebben me wel aan het denken gezet, gisteren. Inmiddels heb ik zowel bedrijven benaderd voor een extra set zonnepanelen, die ik goed uit eigen zak kan betalen.

Maar, en dat vind ik eigenlijk veel leuker, ik heb ook de jongens van Energie Techniek Zeist benaderd (die je ook terugziet in de webinar van Vaillant). Er werd meteen opgenomen en ik heb meteen 20 minuten gekletst over warmtepompen en allerlei oplossingen die zij aanraden. Net weer iets anders dan ik in gedachten had. Ook een afspraak kunnen maken voor eind mei hier thuis, zodat zij een goede offerte kunnen maken. Ze houden binnenkort ook nog een open dag, zodat ik ook nog even kan gaan kijken, luisteren, voelen, etc... Ik kreeg meteen een tip voor een financieringslening - die van het Warmtefonds. Iemand bekend mee..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald.42 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:38:
De wp is binnen! 👍
Even wat plaatjes voor de geïnteresseerden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Later maar even zien hoe en wat nu eerst op het dak met de panelen stoeien.
Zou de bestaande set in zijn geheel opschuiven...
Ballast eruit en even omtrekken dacht ik...
Uiteindelijk alle panelen los gehad en de boel verplaats nu is er ruimte voor de nieuwe set.

Hoe het was
[Afbeelding]

En hoe het er nu bij ligt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wordt vervolgd
wat een grappig smal dakje, uiteraard past daar ook wel wat op? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:50:
[...]

wat een grappig smal dakje, uiteraard past daar ook wel wat op? >:)
Idd daar komt de wp te staan :+ dat is het houthok.
Is net een goeie meter breed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibZ-o71wW8oIb8J9Md9bhyABPHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjTnPnfvAp66IhV0mIgunORW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 17:43
Ronald.42 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:14:
Idd daar komt de wp te staan :+ dat is het houthok.
Is net een goeie meter breed.
Leuke plek, maar als je daar een WP bovenop zet, dan kom je volgens mij nooit weg met de geluidseis op de erfgrens.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:42:
[...]

Leuke plek, maar als je daar een WP bovenop zet, dan kom je volgens mij nooit weg met de geluidseis op de erfgrens.
Zolang die erfgrens vanaf de andere kant door een airco hetzelfde lot ondergaat maak ik me daar niet zo druk om ;) vooral ook omdat dat ding praktisch naast ons terras staat
Ik ga er bovendien van uit dat er niemand buiten zit als de wp draait in tegenstelling tot de genoemde airco.
Grappig feit is ook dat als ik hem op een plek zet waar ik wel voldoe aan die wettelijke grens hij veel dichter bij het woonhuis van de buren staat.
Dus ja het is niet volgens de regels maar ik denk dat deze oplossing geen overlast veroorzaakt in tegenstelling tot waneer ik aan de wettelijke eisen voldoe.

Overigens komt er nog wel een huisje omheen want hoe de elektronica ingebouwd is geeft mij niet veel vertrouwen in hevige wind en regen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
Wat is de beste manier om automatisch data te verzamelen qua gas verbruik voor als we over een jaar van het gas af zouden willen?

Momenteel zitten we bij Oxxio, daar krijg ik dit soort overzichten in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRKeRgZ09g4aCN6LIjvEvC-5yrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKFsAN5OmffepuVWLAiSeKQj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWn_7gkTjDDL66EEwv-ZpQ0jN_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdxEPl0nPUFDGBiktbitzYDC.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat genoeg om uiteindelijk een keuze te kunnen maken voor een ander systeem dan gas? Of moet ik daarvoor meer of andere gegevens hebben? Uiteindelijk wil ik niet inleveren op luxe (dus na het vullen van een bad moeten ook nog 2 mensen de douche 'oneindig' kunnen gebruiken). Huis uit 2014 met vloerverwarming en koken al op gas, gebruiken alleen gas voor de vloerverwarming+bad/douche (los dat er uit de badkamer kranen ook heet water kan komen)

[ Voor 17% gewijzigd door President op 08-04-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Gramser Vroeger was dat de SVn Energiebespaarlening. Je moet wel even kijken wat je precies gaat financieren, volgens mij zijn er wat regels dat je niet alleen voor zonnepanelen mag lenen en ze hebben een lijst met maatregelen waar je het wel voor mag gebruiken (maw: je kan er geen auto mee kopen).

Had je adviseur nog een "spannende" oplossing?

Ik weet niet hoe je dak er uit ziet, maar vaak is het wel handig als er zo min mogelijk pijpjes zijn als je zo veel mogelijk zonnepanelen wil plaatsen. Dus het kan handig zijn als er al rekening mee houdt dat de CV-afvoer/aanvoer weg gaat en er (mogelijk) een zonnepaneel extra op je dak past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De lening zou zijn voor de warmtepomp - de zonnepanelen kan ik uit eigen zak betalen en ik ben al aardig bekend met die materie (ik heb al een set van 8 panelen) op een plat garagedak. Het dak waar het nu om gaat, heeft helemaal niks aan pijpjes. Dat komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32
President schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:14:
Wat is de beste manier om automatisch data te verzamelen qua gas verbruik voor als we over een jaar van het gas af zouden willen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dat genoeg om uiteindelijk een keuze te kunnen maken voor een ander systeem dan gas? Of moet ik daarvoor meer of andere gegevens hebben? Uiteindelijk wil ik niet inleveren op luxe (dus na het vullen van een bad moeten ook nog 2 mensen de douche 'oneindig' kunnen gebruiken). Huis uit 2014 met vloerverwarming en koken al op gas, gebruiken alleen gas voor de vloerverwarming+bad/douche (los dat er uit de badkamer kranen ook heet water kan komen)
slimmemeterportaal.nl gebruik ik al jaren. Werkt automatisch met een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar kom je al een eind mee, hoeveel jaar kan je terug? Idealiter moet je dan naar een strenge winter kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
GoEV6 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:10:
[...]

slimmemeterportaal.nl gebruik ik al jaren. Werkt automatisch met een slimme meter.
Is dat veilig?
Proton_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:14:
[...]

Daar kom je al een eind mee, hoeveel jaar kan je terug? Idealiter moet je dan naar een strenge winter kijken.
Woon er pas een half jaar, dus kan niet terug kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Huis uit 2014 zou sowieso geen enkel probleem moeten zijn. Dan heb je aan een kleine warmtepomp wel genoeg.
Warmtepompboiler erbij.
En als het oneindig moet zijn dan vul je het aan met een doorstroomverwarmer.

Mijn huis is uit 2006, en ik was klaar met een 3,5 kW airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Ja hoor, je krijgt er geen kortsluiting van ofzo.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:40:
[...]

Huis uit 2014 zou sowieso geen enkel probleem moeten zijn. Dan heb je aan een kleine warmtepomp wel genoeg.
Warmtepompboiler erbij.

Die doorstroomverwarmer heb je daar ervaring mee?
Ik zit zo even wat te googlen op die dingen..

Het zit zo ik heb vandaag mijn warmtepomp binnen gekregen.
Nu is het doel om dit jaar die wp in te zetten voor de verwarming in het huis.
Maar de warmtepomp heeft de mogelijkheid om twee buffervaten op verschillende temperaturen te houden.
Dus volgend jaar zou ik dan de cv ketel willen verwijderen en daar een buffervat voor terugplaatsen.

Maar goed we hebben wat kleine kinderen dus hoe groot kies je dat tapwater vat.
Of we doen wat kleiner met een doorstroomverwamer erachter of we gaan voor groot en hebben dan over een aantal jaar vergeefs te veel buffer staan.

Ik.neig naar die laatse gewoon groot vat nemen en klaar.
Maar misschien zijn hier andere visies??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:51:
[...]

Die doorstroomverwarmer heb je daar ervaring mee?
Ik zit zo even wat te googlen op die dingen..

Het zit zo ik heb vandaag mijn warmtepomp binnen gekregen.
Nu is het doel om dit jaar die wp in te zetten voor de verwarming in het huis.
Maar de warmtepomp heeft de mogelijkheid om twee buffervaten op verschillende temperaturen te houden.
Dus volgend jaar zou ik dan de cv ketel willen verwijderen en daar een buffervat voor terugplaatsen.

Maar goed we hebben wat kleine kinderen dus hoe groot kies je dat tapwater vat.
Of we doen wat kleiner met een doorstroomverwamer erachter of we gaan voor groot en hebben dan over een aantal jaar vergeefs te veel buffer staan.

Ik.neig naar die laatse gewoon groot vat nemen en klaar.
Maar misschien zijn hier andere visies??
Nee zelf geen ervaring mee. Ik geef weinig om luxe en pas graag mijn gedrag een beetje aan voor duurzaamheid. Dus iets meer plannen en genoegen nemen met minder.

Wil je dat niet dan heb je 2 keuzes. Een groot vat (of 2 vaten) of een vat met doorstroomverwarmer. Dan heb je oneindig warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
de Peer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:40:
[...]

Warmtepompboiler erbij.

Ja, maar een airco helpt niet voor tapwater... Maar dan heb ik dus:
- een warmtepomp voor warm water
- een boiler voor opslag warm water
- een airco voor extra ondersteuning verwarmen

?

Dat bespaart dan rond de 400-500 kuub gas op jaarbasis welke ik nu ongeveer verbruik, maar kan ik niet douchen als mijn vrouw ondertussen aan het koken is ;(

[ Voor 5% gewijzigd door President op 08-04-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:09:
[...]

Ja, maar een airco helpt niet voor tapwater... Maar dan heb ik dus:
- een warmtepomp voor warm water
- een boiler voor opslag warm water
- een airco voor extra ondersteuning verwarmen

?

Dat bespaart dan rond de 400-500 kuub gas op jaarbasis welke ik nu ongeveer verbruik, maar kan ik niet douchen als mijn vrouw ondertussen aan het koken is ;(
Ik zou geen airco nemen als je al vloerverwarming hebt.

Neem gewoon een warmtepomp (Panasonic monobloc)
En een warmtepompboiler

En dan eventueel een doorstroomverwarmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:56:
[...]

Nee zelf geen ervaring mee. Ik geef weinig om luxe en pas graag mijn gedrag een beetje aan voor duurzaamheid. Dus iets meer plannen en genoegen nemen met minder.

Wil je dat niet dan heb je 2 keuzes. Een groot vat (of 2 vaten) of een vat met doorstroomverwarmer. Dan heb je oneindig warmte.
Ik kan me wel vinden in het duurzaam verhaal.
Ik heb niet veel douchetijd nodig maar ik leef hier niet alleen.
En vaak is het de jeugd in bad of onder de douche en dan volgen pa en ma dus dan is er op dat moment wel.veel warmte vraag...

Mjah mischien een buffer met een driefasen verwarmings element erin voor als het knijpt en zoveel mogelijk proberen met de warmtepompbuffer uit de voeten te komen.

Ik heb nog even om de rest van het huishouden op te voeden en een keuze te maken. ( het is sind kort al winst dat de jeugd de kraan van het bad dichtdoen als het via de overloop verdwijnt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
de Peer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:19:
[...]

Ik zou geen airco nemen als je al vloerverwarming hebt.

Neem gewoon een warmtepomp (Panasonic monobloc)
En een warmtepompboiler

En dan eventueel een doorstroomverwarmer
Waarom is naast zo'n monobloc nog een extra losse oplossing voor warm water nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rukapul schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:25:
[...]

Waarom is naast zo'n monobloc nog een extra losse oplossing voor warm water nodig?
Hoeft niet per se apart. Je kan ook een monobloc met meer capaciteit nemen en er een vat aan knutselen.

Maar een aparte boiler voor sww kan ook juist handig zijn. Dan werken ze onafhankelijk en hinderen elkaar dus niet. En 2 x subsidie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
Als het gewoon simpel moet werken, je geen enorme tweaker bent e.d. en het kan qua leidingen en ruimte e.d. zou ik gaan voor 1 monoblock. Lekker simpel en overzichtelijk.
Dat is in ieder geval wat ik heb gedaan. Werkt prima, klein beetje rekening houden dat je niet meer oneindig warm water hebt maar voor ons geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:20
Rukapul schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:25:
[...]

Je hebt ook monoblocks met een binnenunit met geïntegreerde boiler. Als je aan 200 liter warm water voldoende hebt, is dat een goede optie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
rube schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:10:. Werkt prima, klein beetje rekening houden dat je niet meer oneindig warm water hebt maar voor ons geen probleem.
Tja, kan ik wel begrijpen hoor... Maar het is al vervelend genoeg dat het warme water in de keuken snel op is met een qooker/elektrische boiler... Die armoede hebben we al in de keuken en wil ik echt niet in de badkamer hebben.

Ik wil gewoon een bad voor mijn kinderen laten vollopen en dan gewoon zelf 20 minuten onder een douche van 40 graden staan waarna mijn vrouw nog kan douchen.

Gaat prima met gas, ik mag hopen dat het ook zonder gas kan? Kijk, dat ik 10 minuten moet wachten tussen bad laten vol lopen en douchen dat is nog iets wat ik prima zou vinden, maar wil dus wel een oplossing waarbij je bij wijze van 1 uur achter elkaar kan douchen

[ Voor 13% gewijzigd door President op 08-04-2022 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:20
President schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:12:
[...]

Tja, kan ik wel begrijpen hoor... Maar het is al vervelend genoeg dat het warme water in de keuken snel op is met een qooker/elektrische boiler... Die armoede hebben we al in de keuken en wil ik echt niet in de badkamer hebben.

Ik wil gewoon een bad voor mijn kinderen laten vollopen en dan gewoon zelf 20 minuten onder een douche van 40 graden staan waarna mijn vrouw nog kan douchen.

Gaat prima met gas, ik mag hopen dat het ook zonder gas kan? Kijk, dat ik 10 minuten moet wachten tussen bad laten vol lopen en douchen dat is nog iets wat ik prima zou vinden, maar wil dus wel een oplossing waarbij je bij wijze van 1 uur achter elkaar kan douchen
500 liter boiler en een hoge energierekening, maar het kan prima.

En wat verwijten als je kinderen iets milieubewuster worden dan jij >:)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

[...]

Een douche wtw had je al geïnstalleerd?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
1st world problems....
Zorg dat je vat groot genoeg is. Of eventueel een doorstormer erachter. Stem het af op je douchekop (aantal liters per minuut).

Je kan redelijk eenvoudig grofweg berekenen hoe groot je vat moet zijn. Wij hebben 300 liter en ik denk dat wij wel een uur achter elkaar kunnen douchen zonder problemen. Maar niet eerst een (groot) bad vol laten lopen en dan direct een uur douchen. Maar als je het vat weer verwarmt tijdens het badderen, kan dat na een tijdje wel weer.

Het kan allemaal prima. Het is alleen niet mogelijk om permanent, bij wijze van spreken 24/7, je douche aan te hebben staan en warm water te hebben.

Edit: of je moet er toch nog een doorstromer achter monteren. Dan kun je 24/7 permanent warm water tappen, voor die 3 x per jaar dat het anders misschien "armoede" zou zijn.

En zoals hierboven genoemd, als het kan, een douche wtw (kon bij ons niet helaas)

[ Voor 10% gewijzigd door rube op 08-04-2022 23:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tijden veranderen he. Je zou kunnen stellen dat je met je fossiele energie lange tijd boven je stand geleefd hebt.
Dat kun je nu afvangen met gedrag en of techniek. Of fossiel doorgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 08-04-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Seafarer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:19:
[...]

Een douche wtw had je al geïnstalleerd?
Nee, dat is zeker iets voor in de toekomst. Al lees ik dat het wordt aangeraden bij een verbouwing, deze badkamer is 8 jaar oud dus gaat er nog lang niet uit. Maar zeker iets dat ik ga nemen tzt. Waarom zit dat niet standaard erin?!?
rube schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:26:
[...]

1st world problems....

[...]

Zorg dat je vat groot genoeg is. Of eventueel een doorstormer erachter. Stem het af op je douchekop (aantal liters per minuut).

Je kan redelijk eenvoudig grofweg berekenen hoe groot je vat moet zijn. Wij hebben 300 liter en ik denk dat wij wel een uur achter elkaar kunnen douchen zonder problemen. Maar niet eerst een (groot) bad vol laten lopen en dan direct een uur douchen. Maar als je het vat weer verwarmt tijdens het badderen, kan dat na een tijdje wel weer.

Het kan allemaal prima. Het is alleen niet mogelijk om permanent, bij wijze van spreken 24/7, je douche aan te hebben staan en warm water te hebben.

Edit: of je moet er toch nog een doorstromer achter monteren. Dan kun je 24/7 permanent warm water tappen, voor die 3 x per jaar dat het anders misschien "armoede" zou zijn.

En zoals hierboven genoemd, als het kan, een douche wtw (kon bij ons niet helaas)
Maar, als je het bad laat vol lopen: hoe lang moet je dan weer wachten tot je vag weer opgewarmd is? En voor 3x op jaarbasis wacht ik liever een kwartiertje.. of kan ik ook gewoon in fases dit aanpakken? Dus eerst het een proberen en als dat niet voldoende is het ander? Al zal dat waarschijnlijk wel flink extra kosten. Een vat van 200l vervolgens vervangen door een 300l vat is natuurlijk kapitaal vernietiging...
de Peer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:38:
[...]

Tijden veranderen he. Je zou kunnen stellen dat je met je fossiele energie lange tijd boven je stand geleefd hebt.
Dat kun je nu afvangen met gedrag en of techniek. Of fossiel doorgaan.
Snap ik als het niet anders kan. Maar ik wil niet nu gaan inleveren om van het gas af te gaan terwijl buren nog gezellig kunnen doen wat ze willen. Gaan we met de hele wijk van het gas af; prima, het is zoals het is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Wat een kolder @President , of ben je aan het trollen? Ik zou lekker gas blijven gebruiken. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
TWCRay schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:11:
Wat een kolder @President , of ben je aan het trollen? Ik zou lekker gas blijven gebruiken. ;w
Waarom trollen? Ik zou graag van het gas af willen als de terugverdientijd< 10 jaar is en we niet hoeven in te leveren qua comfort. Uiteindelijk moeten we toch allemaal van het gas af en dan kan de tvt beter in 2022 beginnen dan in 2032. Net zoals dat je beter zonnepanelen kunt nemen ipv uitstellen, zeker door de saldering is het zonde om het uit te stellen. En je kan beter meteen 14 panelen laten plaatsen, dan 13 panelen en een half jaar later nog één erbij laten plaatsen

Wat is daar een troll aan?

[ Voor 9% gewijzigd door President op 09-04-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]
Tja dat kan gewoon, maar dan moet je een groot vat neerzetten en de portomonnee trekken voor dat grotere vat.

Middels Trias Energetica denkwijze is het vooral nuttig om eerst je energieverbruik te verlagen voordat je dat probeert op te lossen. Er is wel wat laaghangend fruit.

Overigens, als beschreven scenario bijna dagelijks voorkomt zou een verticaal douche WTW echt gigantisch schelen. Wellicht kun je dat nog in een leiding ruimte nog voor elkaar krijgen als badkamer afvoer niet tegelijk met wc pijp naar beneden komt.

Ik heb zelf ook een Quooker gehad in ons vorige huis en die kreeg ik nooit leeg getrokken.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 09-04-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
President schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:14:
[...]

Waarom trollen? Ik zou graag van het gas af willen als de terugverdientijd< 10 jaar is en we niet hoeven in te leveren qua comfort. Uiteindelijk moeten we toch allemaal van het gas af en dan kan de tvt beter in 2022 beginnen dan in 2032. Net zoals dat je beter zonnepanelen kunt nemen ipv uitstellen, zeker door de saldering is het zonde om het uit te stellen. En je kan beter meteen 14 panelen laten plaatsen, dan 13 panelen en een half jaar later nog één erbij laten plaatsen

Wat is daar een troll aan?
Het wordt tijd dat ook presidenten gaan beseffen dat juist een rolmodel de wereld vooruit helpt.
Hmm, maar ja, da’s alleen als je populair bent op vrijwillige basis, beter gaan voor muzikanten en artiesten.
In ieder geval, kom uit je wijkje en denk aan de grote wijde wereld, dat is natuurlijk moeilijk voor veel mensen die vastgeroest zijn in hun egoïstische kleine wereldje, maar ik zou zeggen, doe je best, we zijn niet op deze aarde voor ons gemak.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
!null schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:28:
[...]

Tja dat kan gewoon, maar dan moet je een groot vat neerzetten en de portomonnee trekken voor dat grotere vat.

Middels Trias Energetica denkwijze is het vooral nuttig om eerst je energieverbruik te verlagen voordat je dat probeert op te lossen. Er is wel wat laaghangend fruit.

Overigens, als beschreven scenario bijna dagelijks voorkomt zou een verticaal douche WTW echt gigantisch schelen. Wellicht kun je dat nog in een leiding ruimte nog voor elkaar krijgen als badkamer afvoer niet tegelijk met wc pijp naar beneden komt.

Ik heb zelf ook een Quooker gehad in ons vorige huis en die kreeg ik nooit leeg getrokken.
Ik heb geen idee of een verticale douche wtw past, ik zal tekeningen op gaan zoeken. De wc zit los van de badkamer, dus het zou kunnen.

Quooker overigens verder zelf ook geen last van, we gebruiken de kraan vooral voor wassen en afwas gaat grotendeels met de afwasmachine.
joezzt schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:59:
[...]

Het wordt tijd dat ook presidenten gaan beseffen dat juist een rolmodel de wereld vooruit helpt.
Hmm, maar ja, da’s alleen als je populair bent op vrijwillige basis, beter gaan voor muzikanten en artiesten.
In ieder geval, kom uit je wijkje en denk aan de grote wijde wereld, dat is natuurlijk moeilijk voor veel mensen die vastgeroest zijn in hun egoïstische kleine wereldje, maar ik zou zeggen, doe je best, we zijn niet op deze aarde voor ons gemak.
Helemaal prima, maar die 500 kuub gas van mij op jaarbasis is als een zandkorrel op het strand. Als ik als zandkorrel op het strand van kleur verander, dan maakt dat echt 0,0 uit... Daar mag jij je mening over hebben, maar daarin zullen we het respectvol niet eens met elkaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
President schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb geen idee of een verticale douche wtw past, ik zal tekeningen op gaan zoeken. De wc zit los van de badkamer, dus het zou kunnen.
Ja het gaat erom dat je dan een losse 40 of 50mm pijp naar beneden gaat.

Het zou ervoor zorgen dat je een kleiner vat kan gebruiken. En voornamelijk minder energie nodig hebt.
[...]

Helemaal prima, maar die 500 kuub gas van mij op jaarbasis is als een zandkorrel op het strand. Als ik als zandkorrel op het strand van kleur verander, dan maakt dat echt 0,0 uit... Daar mag jij je mening over hebben, maar daarin zullen we het respectvol niet eens met elkaar worden.
Je kunt ook kijken of je nog meer zonnepanelen neer kan leggen ter compensatie.

Maar 500m3 op jaarbasis, hoeveel doe je dan on een zomermaand? Want dan is tapwaterverbruik wellicht toch niet zo hoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

President schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 06:25:
[...]

Nee, dat is zeker iets voor in de toekomst. Al lees ik dat het wordt aangeraden bij een verbouwing, deze badkamer is 8 jaar oud dus gaat er nog lang niet uit. Maar zeker iets dat ik ga nemen tzt. Waarom zit dat niet standaard erin?!?
Waarom douchen mensen 20 min en willen hun hele vee stapel schoon hebben binnen een uur ;) keuzes. gas is altijd dirtcheap geweest, dus gas bepsparende maatregelen werden gezien als onmogelijk terug te verdienen. Daarom hebben woningen ook jaren lang minimale isolatie gehad. en weigeren vast geroeste mensen hun gedrag aan te passen, maar je bent niet alleen, als het bouwbesluit niet verplichte om isolatie te plaatsen hadden we nog veel minder isolatie in huizen in nederland.

maargoed een monoblock van 9KW of groter, een 300L vat en een douchekop met beperkt gebruik kan je bijna onbeperkt douchen, wel is het zo dat je dit hoe dan ook al niet moet willen maar zeker niet in de winter, want je huis wordt op dat moment immers niet verwarmd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Ik heb een 270L vat en eigenlijk spijt dat die niet veel groter is. Als je groter vat hebt, heb je veel mogelijkheden. Je kan bijv opwarmen tot 46 graden ipv naar 55+ wat ontzettend veel zuiniger is. Voor elke graad celsius hoger verwarmen is in verhouding meer Wh nodig uit een wp

Ook kun je ervoor kiezen om alleen overdag op te warmen, wanneer de buitentemperatuur hoger is en je pv opwekken. Nu moet ik snachts bijwarmen om voldoende te hebben voor 2 douchebeurten om mogelijkheid te hebben om na savonds 2x gedouched te hebben de ochtend ook nog 2x te kunnen.

En je kan de temp ophogen om alsnog meer capaciteit te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door padoempats op 09-04-2022 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
rube schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:10:
Als het gewoon simpel moet werken, je geen enorme tweaker bent e.d. en het kan qua leidingen en ruimte e.d. zou ik gaan voor 1 monoblock. Lekker simpel en overzichtelijk.
Dat is in ieder geval wat ik heb gedaan. Werkt prima, klein beetje rekening houden dat je niet meer oneindig warm water hebt maar voor ons geen probleem.
Ondanks dat dit hier redelijk off-topic is: Voordat je voor een monoblock ipv een split kiest is het wel belangrijk je te realiseren wat er met een monoblock gebeurt als bij vorst de stroom uitvalt (of je besturing is gecrasht)...
Verder is (vooral bij wat langere leidingen) het leidingverlies bij een monoblock hoger en zijn de speciale geïsoleerde grondleidingen duur, enorm stug en lastiger te verwerken als een standaard koelmiddelleiding.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
padoempats schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:28:
Ik heb een 270L vat en eigenlijk spijt dat die niet veel groter is. Als je groter vat hebt, heb je veel mogelijkheden. Je kan bijv opwarmen tot 46 graden ipv naar 55+ wat ontzettend veel zuiniger is. Voor elke graad celsius hoger verwarmen is in verhouding meer Wh nodig uit een wp
Groter vat is idd beter, want je kunt het extra warmteverlies door het grotere oppervlak compenseren door het vat minder vaak op te warmen (water is onderin dan kouder, dus minder verlies) of door het vat naar een lagere temperatuur te brengen.
Overigens is een 300L vat met een gezin met 4 personen prima te doen. Zo goed zelfs dat het vat maar 1x per 2 dagen opgewarmd wordt, of 1x per 3 dagen na een legionellarun.

Hierdoor (en door niet te lang te douchen) hebben we de afgelopen 5 wintermaanden gemiddeld maar 36 kWh/maand voor warm water gebruikt. En dan hebben we nog niet eens een doucheWTW.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 09-04-2022 09:35 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.