De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.612 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:27
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:28:
[...]

Ja hoor 700 ofzo.
Maar dat wil allemaal niks zeggen, jou huis is niet mijn huis. Wat dit lage verbruik wel zegt is dat jou wp veel te groot is voor de huidige weersomstandigheden, en dat is precies waarom jij zuiniger draait met nacht verlaging.
Eentje met het juiste vermogen zou zuiniger draaien zonder nacht verlaging, en uiteindelijk ook minder energie verbruiken. Maar dat weten alleen degene die in die situatie zitten, door alle anderen word het continu ontkracht en tegen gesproken.
Zoals jij nu ook gaat doen.....
Hier laat ik het verder bij, geen zin meer in die eindeloze discussies
Je vergeet je houtkachel te noemen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:02
Gramser schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:37:
[...]

Ssst niet verklappen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gramser schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:37:
[...]

pas nou op, heeft hij straks de volgend discussie die hij niet wil voeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:50:
[...]

Moet ik al die milieu activisten van me afslaan...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
twain4me schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:50:
[...]

Oeps :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Maar goed, ik wacht nog steeds op iemand die (zonder andere verwarmingsbronnen) het met nog minder doet dan 250kWh jaarlijks voor verwarming 8)

Overigens red ik dat zelf ook niet eens meer in mijn nieuwe huis, wat nog kleiner is ook. Maarja nu vrijstaand in het buitengebied. Die 250kWh was in een rijtjeshuis in de stad. Flink verschil.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
!null schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:32:
Maar goed, ik wacht nog steeds op iemand die (zonder andere verwarmingsbronnen) het met nog minder doet dan 250kWh jaarlijks voor verwarming 8)

Overigens red ik dat zelf ook niet eens meer in mijn nieuwe huis, wat nog kleiner is ook. Maarja nu vrijstaand in het buitengebied. Die 250kWh was in een rijtjeshuis in de stad. Flink verschil.
Dat is inderdaad weinig :)
Hier tot nu toe 234kW voor verwarming en daar kan nog wat bijkomen natuurlijk. En een erg zachte winter.
Bovendien nog zo'n 3/4e kuub hout verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hout heeft zo uit m'n hoofd 4-4,5 kWh per kilo aan energieinhoud.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjamo schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:59:
[...]

Dat is inderdaad weinig :)
Hier tot nu toe 234kW voor verwarming en daar kan nog wat bijkomen natuurlijk. En een erg zachte winter.
Bovendien nog zo'n 3/4e kuub hout verstookt.
Tot nu toe 197kWh verstookt om te verwarmen zonder andere warmtebronnen te gebruiken :*)
Hoekwoning bj 2019 EPC 0.4

Van 9:00 - 23:00 @20.5, bij stevige vrieskoude 24/7

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 03-04-2022 09:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
revolution-nl schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:16:
[...]

Tot nu toe 197kWh verstookt om te verwarmen zonder andere warmtebronnen te gebruiken :*)
Hoekwoning bj 2019 EPC 0.4
Van 9:00 - 23:00 @20.5, bij stevige vrieskoude 24/7
Kijk, dan kan jij je melden voor de competitie blijkbaar :)

Mijn post was meer bedoeld als, petje af, dit was wat wij hebben gebruikt, dus eigenlijk al meer, en dat gaf hier al weinig comfort gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
Eind mei komt de Europese Commissie met voorstellen over een mogelijke ontkoppeling van de gas- en elektriciteitsprijs. Dit beloofde voorzitter Ursula von der Leyen na afloop van de EU-top in Brussel: "Het is tijd daarnaar te kijken." De gevolgen van een mogelijke invoering van een maximumprijs op gas zullen ook worden onderzocht.

Iemand ter zake kundig, wat doet dit met de elektriciteitsprijs? Want nu gekoppeld en daardoor relatief te hoog? Of wordt gas gemaximeerd en kan elektriciteit daardoor doorstijgen ter compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Interessant. Moet ook denken aan stadsverwarming die vaak gemaximaliseerd is op de gasprijs, ben benieuwd wat dat tegenwoordig doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
!null schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:34:
Interessant. Moet ook denken aan stadsverwarming die vaak gemaximaliseerd is op de gasprijs, ben benieuwd wat dat tegenwoordig doet.
2022: €54/GJ

Yep, dat was vorig jaar de helft daarvan.

(1 GJ ~ 30 m3 gas verstoken, als je wilt vergelijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ha, ik wist niet dat die prijzen letterlijk gekoppeld zijn. Ik dacht dat het in NL gewoon zo is omdat gas het gros van de opwekking verzorgt en ook de piekopwekking.

Je zou zeggen dat gezien ze het vanuit de politiek willen loslaten het moet betekenen dat de prijs moet dalen. De politiek heeft immers geen reden om mensen op meer kosten te jagen en het is mogelijk zelfs een extra prikkel om meer duurzaam op te wekken als dat een lagere prijs kan opleveren.

Voor stadsverwarming is het m.i. sowieso raar. Hier in Utrecht bv is het een gascentrale van Eneco waar ook de warmte mee wordt gemaakt. Als het goed is is de warmte dus bijvangst van de elektraopwekking wat dus niet qua kosten zou mogen veranderen aangezien het slechts een restproduct is van iets dat ze sowieso moeten doen. Maar toch gaat m'n GJprijs van 28 naar 43 euro/GJ. Voelt als nog meer afzetting dan het sowieso al is :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Ik denk dat er ipv gekoppelde afnemersprijzen voor gas, elektriciteit en stadswarmte meer gekeken moet worden naar de daadwerkelijke kostprijs. Voor de korte termijn. Met als doel de energierekening voor gebruikers dragelijker te maken door keuzes voor goedkope energie. En andere keuzes voor verwarmen met gas of elektriciteit. Nu willen mensen naar houtstook! Hoezo milieubelastend.

Vervolgens wat is de kostprijs van gas / elektriciteit en wat is daar de laatste tijd in veranderd? Dat gas gestookte centrales elektriciteit opwekken en daardoor kostprijs elektriciteit omhoog dat is duidelijk, maar in andere EU landen kan dit toch heel anders liggen? Kernenergie, waterkracht, aandeel duurzaam 5-10% van het totaal etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dreamvoid schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Efficiency verliezen zal je idd in de prijs gaan terugzien. Maar hetzelfde heb je ook met bv fast chargers met je electrische auto - mensen accepteren een flink extra efficiency verlies en veel hogere stroomprijzen, vanwege het gemak.
Sommige mensen accepteren dat. Anderen niet.
Rij al 4 jaar elektrisch en nog nooit gebruik gemaakt van een fastcharger. Niet vanwege de hogere prijzen (want die moet ik toch niet betalen maar begrijp wel dat dit voor anderen nog een extra motivatie kan zijn om er weg te blijven) maar vind het veel gemakkelijker en efficiënter om lang en traag te laden terwijl de auto toch stilstaat (en bij de meeste mensen staat een auto in tijd langer stil dan dat hij rijdt).
Kunnen we ons bijklomend ook nog eens de vraag stellen of "gemak" te laten primeren wel zo duurzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gemak staat meestal lijnrecht tegenover duurzaam.
En dan zijn er genoeg mogelijkheden om hetzelfde gemak een duurzaam alternatief te laten zijn. Waar het weer duur van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Battery Life op YT had recent gekeken naar de efficiëntie van de verschillende laadmogelijkheden en traag AC laden was juist de minst efficiënte.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 23:48
Er is nog geen Europees energieprijsbeleid. Binnen de EU zijn er richtlijnen wat wel en niet mag en/of wenselijk zou zijn. Voor staatssteun is er een bandbreedte waarin lidstaten maatregelen mogen nemen zonder toestemming te hoeven vragen. Staatssteun heeft voornamelijk betrekking op bedrijven. De beperkingen zijn bedoeld om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

https://www.consilium.europa.eu/nl/policies/energy-prices/

Interessant is de samenvatting van de stand van zaken in oktober vorig jaar toen de gasprijzen ineens de pan uit rezen:

https://eur-lex.europa.eu...CELEX:52021DC0660&from=EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Weet iemand of er online (liefst met iets van een API) iets van een "zonne-energie-weerbericht" is wat een paar dagen vooruit inschat hoeveel zonne-energie er op een gegeven locatie verwacht kan worden?

Als ik er naar google vind ik wel wat nieuws over startups zoals dit, maar ik ben meer op zoek naar iets opens en gratis :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja! Ik denk dat ik met die gratis developer toegang (500 reqs per maand) wel uitkom. Thanks!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:31
Heel Nederland heeft het licht ineens gezien met verduurzamen (en gelijk hebben ze hoor).
Hebben jullie deze reeks al gezien? YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
FransvWoerkom schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:46:

Interessant is de samenvatting van de stand van zaken in oktober vorig jaar toen de gasprijzen ineens de pan uit rezen:

https://eur-lex.europa.eu...CELEX:52021DC0660&from=EN
Bedankt voor deze link.
Wat ik daaruit opmaak is dat de exorbitant gestegen elektriciteitsprijs vooral veroorzaakt wordt door de koppeling met gas, omdat de prijs van steenkool niet zo hard gestegen is. Dus als de eerste prioriteit is elektriciteit weer betaalbaar te maken voor burgers is deze te ontkoppelen en de steenkool centrales nog even (noodgedwongen) door te laten draaien.

Verder las ik hier: https://www.consilium.eur...an-council/2022/03/24-25/
- exorbitante winsten op elektriciteit / gas mogen tijdelijk extra belast worden
- energiemix per land

Gedachte: Duitsland als groot gasafnemer had een strategische keuze gemaakt voor gas. Kan Duitsland die keuze aanpassen, en weer focussen op kernenergie? Oftewel: is het mogelijk de uitgeschakelde kerncentrales weer in gebruik te nemen om de afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen? Immers EU is bepaald dat als deze kerncentrales een groene component krijgen, ze ook als duurzaam aan te merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zover ik begreep zijn de Duitse kerncentrales ook gesloten omdat ze groot onderhoud nodig hebben en ze dat niet meer willen doen. Ik dacht eerst ook dat ze een blunder begaan hadden door na Fukushima kernenergie eruit te gooien maar schijnbaar draaiden ze door tot er een grote investering nodig was, maar dat is dus ongeveer nu het geval.

Althans, dat is wat ik er van begreep. Jammer wel, in deze omstandigheden. Aan de andere kant: dit drukt nog wat harder op echt duurzame opwekking, dus dat is ook niet erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Termy schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:55:
Zover ik begreep zijn de Duitse kerncentrales ook gesloten omdat ze groot onderhoud nodig hebben en ze dat niet meer willen doen. Ik dacht eerst ook dat ze een blunder begaan hadden door na Fukushima kernenergie eruit te gooien maar schijnbaar draaiden ze door tot er een grote investering nodig was, maar dat is dus ongeveer nu het geval.

Althans, dat is wat ik er van begreep. Jammer wel, in deze omstandigheden. Aan de andere kant: dit drukt nog wat harder op echt duurzame opwekking, dus dat is ook niet erg.
En dat is dus nog steeds een blunder want we hebben kernenergie mega hard nodig. ik hoop dat ze snel weer open kunnen, maar gezien de publieke opinie zal dat wel niet .....

* Fr33z rent weg naar de schuilkelder voor de hele "kernenergie is niet/wel/soms/altijd duurzaam }:O "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:50:
Battery Life op YT had recent gekeken naar de efficiëntie van de verschillende laadmogelijkheden en traag AC laden was juist de minst efficiënte.
Ik begrijp wel waar ze dat vandaan halen (blijkbaar alleen uitgegaan van netstroom) maar dan kijken ze niet breed genoeg.
Hangt er van af in welke omstandigheden en van welke bron je de EV laadt.
Wanneer ik thuis traag laad is dit 100% zonnestroom. Dus direct van opwekker naar verbruiker. Energie efficiënter kan het toch niet? Tevens ook niet goedkoper.
Wanneer ik relatief snel ga laden ga ik het net gebruiken/belasten en er nog eens meer kosten door hebben.
Hebben ze daar op YT ook rekening mee gehouden?
Op verplaatsing een uurtje aan de snellader staan koekeloeren lijkt me in tijd ook minder efficiënt dan de auto aan een destination charger hangen terwijl je bv. lekker in bed ligt, je inkopen doet of zit te werken.
En het beetje energieverlies dat je door sneller te laden zou besparen betaal je wel dik en dubbel terug. Kostenefficiënt lijkt het dan ook niet.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fr33z schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:02:
[...]

En dat is dus nog steeds een blunder want we hebben kernenergie mega hard nodig. ik hoop dat ze snel weer open kunnen, maar gezien de publieke opinie zal dat wel niet .....

* Fr33z rent weg naar de schuilkelder voor de hele "kernenergie is niet/wel/soms/altijd duurzaam }:O "
Gelukkig vind onze regering dat ook, dus wat die paar professors er hier van vinden is niet zo boeiend haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@IvoB2 Het ging puur om hoeveel kWh je uit het net trekt en hoeveel er in de batterij terecht komen.

Zonder overschot aan stroom ben ik het overigens met je oneens. Die zonnestroom die jij met, zeg, 90% efficiëntie, in je auto stopt had ook gewoon ergens anders gebruikt kunnen worden terwijl je met 95% efficiëntie snel(er)laadt in de daltijd van de nacht. Had toch weer wat gas gescheeld.
Hoe dat verder zit met netbelasting kan ik niet overzien dus daar geef ik verder geen commentaar op.

@Fr33z Ik vind het ook geen tactische zet om kernenergie uit te sluiten, zeker de al bestaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dus jij stelt voor om midden op de dag, terwijl er zon en energie in overvloed is, dat ik mijn zonne-productie niet zelf verbruik /opsla maar het net op zwier (waar ze er op dat ogenblik al te veel van hebben).
Om daarna, tijdens de nacht wanneer deze energie dan al heel zeker niet van de zon komt en met grote waarschijnlijkheid uit een gas- of kerncentrale komt - maar uit het net ga halen?
Dat noem jij efficiënter? Bizar.

Ik woon in Vlaanderen. Daar is zelfs een verbod om monofasig meer dan 5 kW en driefasig meer dan 10 kW naar het net te injecteren. Gewoon omdat ze er dan geen blijf mee weten. Er is zelfs een paar maanden sprake geweest om onder bepaalde voorwaarde de injectie te beperken tot 60% van het omvormervermogen. Gelukkig werd dat afgevoerd.
Productie die de monofase of driefasecapaciteit te boven gaat wordt gewoon afgetopt en gaart nergens meer heen. Dat is energie die gewoon "vernietigd" wordt. En dat wil jij dan niet lokaal verbruiken maar 's nachts via centrale productie (die dan meestal niet eens groen is) terug gaan binnenhalen?

Op de herkomst van de energie uit een externe snellader heb je al helemaal geen zicht.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als dat waar zou zijn wel ja, maar er is momenteel helemaal geen zonoverschot dus gaat die vlieger niet op. Lees ook dat ik specificeer dat het ipv verbranden van gas is. Als dat niet zo is dan is dat beter ja, maar in die wereld leven we (nog) niet.

@je edit. Tja, dat zal het lokale net wel zijn dan. Ik zie in electricitymap gewoon gas in België verbrand worden overdag.

[ Voor 20% gewijzigd door Termy op 04-04-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In totaliteit is er geen zonoverschot maar op piekuren en individueel wel. Zoniet werd er geen injectiebeperking opgelegd. In de praktijk kan het net gewoon al die max. producerende PV installaties niet verwerken. Je gebruikt er dan ook beter zoveel mogelijk zelf nuttig van voor je het gaat uitdelen aan de buren.
Ik laad mijn EV dan ook enkel op wanneer de lokale productie boven de 2.8 kW uitstijgt (terwijl het huishoudelijk basisverbruik niet boven de 100-300W komt.
Wanneer ik juist mijn eigen zonne-productie in mijn eigen EV opsla ben ik 100% zeker dat deze energie 100% vanuit eeen hernieuwbare bron komt.
Doe ik dat tijdens de nacht thuis ben ik daar niet zeker van en al helemaal niet bij een snellader langs de snelweg. De kans is er groter dat de energie daar wel met gas, kolen, nucleair wordt aangemaakt. 's Nachts is de kans ook bijzonder klein dat ik, zelfs thuis, de auto accu nog zou kunnen vullen met zonne-stroom.
Ik ken ook geen enkele gascentrale welk met een efficiëntie van 95% werkt.
Het is niet omdat tussen jouw laadpaal en de EV tijdens snelladen via het net er een hogere efficiëntie is dat alles ervoor zo efficiënt gebeurde. Je moet de totale keten in rekening brengen.En die bedraagt via het net nooit 95%.

Maar ja, ik neem er dus nota van dat jullie Nederlanders met een PV-installatie door de dag energie gaan produceren voor de Nederlanders zonder en vervolgens 's nachts de behoeften gaan aanvullen via het net.
Ieder land zijn eigenaardigheden zeker? Jullie hebben tenslotte ook nog altijd saldering terwijl dat hier al grotendeels opgeheven is.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:01:
Als dat waar zou zijn wel ja, maar er is momenteel helemaal geen zonoverschot dus gaat die vlieger niet op. Lees ook dat ik specificeer dat het ipv verbranden van gas is. Als dat niet zo is dan is dat beter ja, maar in die wereld leven we (nog) niet.

@je edit. Tja, dat zal het lokale net wel zijn dan. Ik zie in electricitymap gewoon gas in België verbrand worden overdag.
De netbeheerders willen niet investeren, dus beetje lobbyen en deze wet verzinnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
IvoB2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:07:
Je gebruikt er dan ook beter zoveel mogelijk zelf nuttig van voor je het gaat uitdelen aan de buren.
Dat hangt er dan toch vanaf waar de bottleneck zit, als die tussen jou en je buurman zit gaat dit wel op. Als hij ergens op een hoofdverdeelstation zit is het misschien wel beter jouw energie gewoon aan wat industrie verderop over te laten.

Het is allemaal niet zo zwart wit; eigen energie consumeren is een middel en zou niet het doel moeten zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:17
Bar(t)man, een gin tonic!
Zit me hier nu toch even aan mijn hoofd te krabben.

Vandaag briefje gehad voor meterstanden door te geven.
Laagcalorisch gas. Meterstanden vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5jc8L-FvIh2FZeM5FWgte_KLHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f6D619aoX7ojqIPyyImRk3qz.png?f=user_large

Vandaag de meterstand dag op dag bijna gelijk:
6748m³

Dat wil zeggen dat ik, ondanks dat ik de lucht/lucht warmtepomp zeer goed gebruikt heb, het afgelopen jaar toch nog 1024m³ gas heb gebruikt :| .

Op de een of andere manier vind ik dat wel heel weinig verschil als ik kijk hoeveel comfort ik heb ingeboet (vloer is ijskoud), behalve op de badkamer, daar is een aparte thermostaat en dat ik dan ook nog eens 2000kWh extra op de elektriciteit heb verbruikt (waar ik wel dien te noteren dat dit mogelijkerwijs nog een meerverbruik is van vorig jaar doordat ik over 2 jaren gespreid heb).

Ik vind dit een heel moeilijk te rijmen verhaaltje. Warmtepomp efficiënter, COP/SEER, financieel verschil.

Of tel ik ergens iets verkeerd, wat is jullie berekening qua besparing als die er al is? Want ik heb volgens mij nu een verlies van 261 EUR.

Airco's staan sinds mei 2021. Ben even in de app gaan kijken:
2021 verbruik
Koelen: 149kWh
Verwarmen: 266kWh

2022 verbruik
Koelen: 0kWh (duh ;) )
Verwarmen: 813kWh

Moet ik iets met graaddagen gaan doen ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 04-04-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@HyperBart je bent van 2170 m³/jaar naar 1024 m³/jaar gegaan, ten koste van 2000 kWh? Dat lijkt me aardig volgens verwachting; scop 4-5.
Scratch dat.

Waar is dat gas heengegaan, als je vloer koud was?

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 04-04-2022 18:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HyperBart schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:57:
Bar(t)man, een gin tonic!
Zit me hier nu toch even aan mijn hoofd te krabben.
Heb je een ringleiding voor warm water o.i.d.?
Of een boilervat dat een hoog standverlies heeft?
Of een lek in de leiding?

Dat gas/die warmte moet toch ergens heen gegaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:49:
[...]
Het is allemaal niet zo zwart wit; eigen energie consumeren is een middel en zou niet het doel moeten zijn.
Ieder zijn ding maar dat is nu net mijn hoofddoel. De energie die ik nodig heb zoveel mogelijk zelf opwekken en nuttig verbruiken.
Ik heb ook geen rechtstreekse lijn tussen mijn productie en de afname van de verre buurman zonder PV.
Ik ga dus niet eerst mijn eigen productie via het net betalend tot bij die buurman brengen om nadien mijn EV tegen een veel hogere kost te gaan laden via het net.
Zo altruïstisch ingesteld ben ik niet. Ook niet zo hypocriet om het tegendeel aan te hangen.
Maar in NL is dat blijkbaar anders? Waarom worden er dan nog Zappi"s met ecofunctie verkocht?

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
IvoB2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:08:
[...]

Ieder zijn ding maar dat is nu net mijn hoofddoel. De energie die ik nodig heb zoveel mogelijk zelf opwekken en nuttig verbruiken.
Ik heb ook geen rechtstreekse lijn tussen mijn productie en de afname van de verre buurman zonder PV.
Ik ga dus niet eerst mijn eigen productie via het net betalend tot bij die buurman brengen om nadien mijn EV tegen een veel hogere kost te gaan laden via het net.
Zo altruïstisch ingesteld ben ik niet. Ook niet zo hypocriet om het tegendeel aan te hangen.
Maar in NL is dat blijkbaar anders? Waarom worden er dan nog Zappi"s met ecofunctie verkocht?
Dan wordt dus plotseling ook duidelijk waarom NL nog steeds niet van het salderen af is. Alhoewel een draak van een regeling is het alternatief dat jij hier schets wellicht nog beroerder.
Een zonnepaneel in Nederland haalt maar enkele tientallen uren per jaar zijn maximale vermogen, zie grafiek*. Dit zijn de middagen dat in wijken met veel zonnepanelen mogelijk een paar kilowattuur verloren gaat. Alleen dit deel van de opwek kunnen thuisaccu’s ‘redden’, de overige ±98% van de jaarproductie vindt ook zonder thuisaccu direct een verbruiker.
https://www.wattisduurzaa...l-helemaal-geen-subsidie/

Geen idee hoe het in Belgie met het (lokale) net zit.

[ Voor 68% gewijzigd door assje op 04-04-2022 18:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Slonzo schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:08:
[...]

Heb je een ringleiding voor warm water o.i.d.?
Ik kende een ringleiding nog niet, maar neen dat heb ik niet. Een simpele Remeha Calenta 40C. Zo hoog voor het doorstromen. SWW wordt via de Remeha gedaan.
Of een boilervat dat een hoog standverlies heeft?
Geen boiler, zelfs geen warmhoudfunctie actief op de boiler. Wel lange douches maar da's alle jaren gelijk.
Of een lek in de leiding?
Stevig waterverbruik (4 mensen, 2 jonge kinderen) denk iets van een 110m³. Ik ben zeker niet een van de zuinigste maar het was de afgelopen jaren wel constant.
Dat gas/die warmte moet toch ergens heen gegaan zijn?
Ik vraag het me even hard af als jou :?
Proton_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:04:
@HyperBart je bent van 2170 m³/jaar naar 1024 m³/jaar gegaan, ten koste van 2000 kWh? Dat lijkt me aardig volgens verwachting; scop 4-5.
Scratch dat.
Ik dacht al :D wat zegt die nu.
Waar is dat gas heengegaan, als je vloer koud was?
Moet je bedenken, de benedenvloer was echt KOUD he. Ik heb het comfort en de heerlijkheid van vloerverwarming gehad, nooit meer koude tenen maar met deze gasprijzen dacht ik "ik stook het wel even warm met wat anders" maar met dit soort cijfers bekijken ze het maar en gaat de VVW gewoon terug lekker aan.

Ik snap het echt niet. Ik had echt gedacht "wow, schitterend, die Daikins gaan hier echt lekker efficient stoken en met een 28ct/kWh vast contract co-op maatschappij ga ik echt een mooie deal doen".
Kom ik even raar uit vandaag. Moet wel zeggen dat boven op de badkamer er op 24°C wordt gestookt en dat de aanvoertemp daar op 35°C staat, wat blijkbaar relatief hoog is. Ik hoor daar ook regelmatig de pomp draaien. Voor de rest staan de andere vloerverwarmingcircuits boven bijna helemaal dicht (lees: helemaal dichtgedraaid en 1 of 2 slagen opengedraaid, wat zga niks is)
assje schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:10:
[...]

Dan wordt dus plotseling ook duidelijk waarom NL nog steeds niet van het salderen af is. Alhoewel een draak van een regeling is het alternatief dat jij hier schets wellicht nog beroerder.
[...]
https://www.wattisduurzaa...l-helemaal-geen-subsidie/

Geen idee hoe het in Belgie met het (lokale) net zit.
Breek me de bek niet open. Die regeling die hierboven geschetst wordt is al realiteit voor vele Belgen. Salderen noemen ze hier "den terugdraaiende teller".

[ Voor 57% gewijzigd door HyperBart op 04-04-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:43
Zo, er komen hier 15x 385wp panelen waarbij ons huidige verbruik rond de 4000KwH ligt. Er blijft dus nog ruimte over, al weet ik natuurlijk niet hoeveel het uiteindelijk op jaarbasis gaat opleveren...

Maar, er is dus ruimte voor gasloos worden! Het enig nadeel: we verbruiken niet onwijs veel gas.
Oktober: 30
November: 40
December: 82
Januari: 84
Februari: 76
Maart: 42
Laat ik dus uitgaan van een verbruik van iets van maximaal 500 kuub gas.

Is er een mogelijkheid om gasloos te worden met laten we zeggen een terugverdientijd van 5-7 jaar? Zonder in te leveren qua luxe.

We hebben al inductie koken, een qooker en vloerverwarming beneden. Het gas is dus puur voor de verwarming + douche en bad.. een huis uit 2014

Ook gaat de achter tuin op de schop. Kan dus misschien beter alvast een buis vanuit de kruipruimte naar de schuur laten aanleggen voor eventueel nog zonnepaneel daarop? Of zijn er andere duurzame dingen waar ik op dit moment alvast aan kan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:10:
[...]
Welk beroerd alternatief bedoel je?
Zelf had ik nog minstens het recht op de saldering tot minstens 2025 en als het wat meezat tot ergens eind dit decenium.
De netbeheerder slaagt er op dit ogenblik zelfs niet in binnen de gestelde termijn een digitale meter te plaatsen waar dit verplicht is (bv. na het plaatsen van een PV installatie).

Ik ben echter vrijwillig afgestapt van de saldering (gelukkig nog op tijd) omdat het alternatief voor mij en het net (ik bespaar het net nu twee keer transacties) voordeliger was.

De salderingsregeling wordt ook altijd door iemand (anders) betaald hoor. Netbeheerders en energieleveranciers zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
HyperBart in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Wij hebben hier ook nog salderen/terugdraaiende teller tot 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
HyperBart schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:12:

Geen boiler, zelfs geen warmhoudfunctie actief op de boiler. Wel lange douches maar da's alle jaren gelijk.

[...]

Stevig waterverbruik (4 mensen, 2 jonge kinderen) denk iets van een 110m³. Ik ben zeker niet een van de zuinigste maar het was de afgelopen jaren wel constant.
Voor dit waterverbruik 110m3 en zelfde gezinssamenstelling heb ik 300m3 gas verbruikt. Blijft er nog ruim 700m3 over. Zou dat allemaal in de verwarming van de badkamer gaan?

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jorbit schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:28:
[...]

Voor dit verbruik 110m3 en zelfde gezinssamenstelling heb ik 300m3 gas verbruikt. Blijft er nog ruim 700 over. Zou dat allemaal in de verwarming van de badkamer gaan?
Die 110 kuub was waterverbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Welliswaar tegen een forfaitair tarief berekend op het piekvermogen van de omvormer.
En enkel, na het nodige politieke lobbywerk, voor wie al een terugdraaiende teller en PV had voor de rechtbank er een einde aan gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@HyperBart ben je niet een gaslek op het spoor :X ?
Als je een digitale meter hebt, kan je die niet per kwartier loggen (Arduino+nas oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Groot verbruikers hebben een tekort aan stroom, hoezo alles in accu proppen want we kunnen het niet kwijt.....
Conclusie de kabeltjes deugen gewoon niet
https://nos.nl/index.php/...het-elektriciteitsnetwerk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@HyperBart Kijk eens naar je dag/week/maand verbruik?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:33:
Als je een digitale meter hebt, kan je die niet per kwartier loggen (Arduino+nas oid)?
Hij heeft geen digitale meter, anders zou hij niet meer kunnen salderen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:36:
Groot verbruikers hebben een tekort aan stroom, hoezo alles in accu proppen want we kunnen het niet kwijt.....
Conclusie de kabeltjes deugen gewoon niet
https://nos.nl/index.php/...het-elektriciteitsnetwerk
Toeval wil dat het hun werk is om nieuwe kabeltjes te leggen. Je zou bijna denken dat ze daar geen zin in hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@IvoB2 ik doelde op de gasmeter. En ook een analoge is overigens eenvoudig te loggen (fotocel of OCR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja dat weet ik. Maar als je in Vlaanderen een digitale gasmeter krijgt dan krijg je er een digitale elektriciteitsmeter bij. De gasmeter kan immers zonder digitale e-meter niet communiceren met de netbeheerder.
En met een digitale elektriciteitsmeter mag je niet meer salderen. Het een volgt dus - in een normale situatie - gewoon uit het ander.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:54:
[...]

Toeval wil dat het hun werk is om nieuwe kabeltjes te leggen. Je zou bijna denken dat ze daar geen zin in hebben. :+
Vermoed dat ze eerst links of rechts wat geld proberen los te peuteren, ze zitten zelf nogal krap bij kas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
twain4me schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:54:
[...]

Ik weet niet hoe het er in Nl op dat gebied aan toegaat maar hier is dat redelijk eenvoudig: geen geld*, onvoldoende geschoold personeel en nauwelijks beleid.

* het meeste geld van de energiefacturen (buiten dat van de leverancier) gaat hier bij voorkeur naar de gemeentekassen ipv naar technische investeringen. De gemeentes zijn imeers de hoofdaandeelhouders van de netbeheerders en komen altijd geld te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:05:
[...]

Vermoed dat ze eerst links of rechts wat geld proberen los te peuteren, ze zitten zelf nogal krap bij kas....
minder divident uitkeren kan ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
President schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:23:
Zo, er komen hier 15x 385wp panelen waarbij ons huidige verbruik rond de 4000KwH ligt. Er blijft dus nog ruimte over, al weet ik natuurlijk niet hoeveel het uiteindelijk op jaarbasis gaat opleveren...

Maar, er is dus ruimte voor gasloos worden! Het enig nadeel: we verbruiken niet onwijs veel gas.
Oktober: 30
November: 40
December: 82
Januari: 84
Februari: 76
Maart: 42
Laat ik dus uitgaan van een verbruik van iets van maximaal 500 kuub gas.

Is er een mogelijkheid om gasloos te worden met laten we zeggen een terugverdientijd van 5-7 jaar? Zonder in te leveren qua luxe.

We hebben al inductie koken, een qooker en vloerverwarming beneden. Het gas is dus puur voor de verwarming + douche en bad.. een huis uit 2014

Ook gaat de achter tuin op de schop. Kan dus misschien beter alvast een buis vanuit de kruipruimte naar de schuur laten aanleggen voor eventueel nog zonnepaneel daarop? Of zijn er andere duurzame dingen waar ik op dit moment alvast aan kan denken?
Wat is de TVT op de achtertuin? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Er is recent (net voor/tijdens stookseizoen) onderhoud gepleegd aan de ketel.
Ben je er wat mee als ik mijn dagverbruiken een weekje nu bijhoud?
Enige verbruiker van gas is hier de ketel, rest is elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
HyperBart schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:29:
[...]

Er is recent (net voor/tijdens stookseizoen) onderhoud gepleegd aan de ketel. Alles was toen OK.
Enige verbruiker van gas is hier de ketel, rest is elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HyperBart schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:29:
Je zal sowieso wat moeten wil je te weten komen waar dat gas heen gaat... zeker doen dus :)
Verder heb je helemaal geen gasverbruikers? Zoals een gashaard o.i.d.? Enkel de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Slonzo schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:31:
[...]

Je zal sowieso wat moeten wil je te weten komen waar dat gas heen gaat... zeker doen dus :)
Verder heb je helemaal geen gasverbruikers? Zoals een gashaard o.i.d.? Enkel de ketel?
Enkel de ketel. Niks anders.
Vloek nu wel een beetje dat ik de OTGW er een half jaar geleden heb tussenuit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:43
TWCRay schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:23:
[...]

Wat is de TVT op de achtertuin? :+
Een gelukkige vrouw heeft een zeer korte TVT :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
@HyperBart , schaf een HomeWizard P1 meter aan of ander merk (maar HW heeft in mijn ogen de beste) en je bent er met een half jaar meten achter.
Je wil denk ik SWW splitsen van ruimteverwarming. Als je je zomerverbruik aan gas weet (via leverancier terugkijken van vorig jaar kan misschien ook) kan je dat aftrekken van je totaal verbruik. En dan invullen op mindergas.nl et voila.

@IvoB2
Ik kan je redenering van auto laden helemaal volgen hoor :). In het VK hebben ze een mooie uitvinding; als het percentage groene energie hoog is gaat er een (groen) lampje branden

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Net ook nog even met de vrouw overlegd en die zegt ook “dit kan niet, ik neem echt structureel minder een bad en douche en het is beneden zo koud geweest de vloer ook als dat het geval is zet die VVW dan maar heel snel terug op want ik heb het koud”.

Zou die badkamer met VVW op een hogere temperatuur houden (ging vroeger gewoon mee met de rest van het huis en we verwarmden bij met een simpel elektrisch vuurtje) zoveel verschil maken? Want dat is er veranderd afgelopen jaar: de airco’s in mei en op 31 december is de badkamer apart aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@HyperBart 1024 m³ is gewoon veel.
Meten is de enige manier om hier verder mee te komen.
Beroerd SWW rendement + pendelende ketel is het enige wat ik kan bedenken, maar wellicht dat een meting iets anders zal uitwijzen.
Kan je iets loggen? Al is het maar aanvoertemperatuur of elektriciteitsverbruik van alleen de ketel. Straks is de kou voorbij en weet je nog niets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:07:
In totaliteit is er geen zonoverschot maar op piekuren en individueel wel. Zoniet werd er geen injectiebeperking opgelegd. In de praktijk kan het net gewoon al die max. producerende PV installaties niet verwerken. Je gebruikt er dan ook beter zoveel mogelijk zelf nuttig van voor je het gaat uitdelen aan de buren.
Ik laad mijn EV dan ook enkel op wanneer de lokale productie boven de 2.8 kW uitstijgt (terwijl het huishoudelijk basisverbruik niet boven de 100-300W komt.
Wanneer ik juist mijn eigen zonne-productie in mijn eigen EV opsla ben ik 100% zeker dat deze energie 100% vanuit eeen hernieuwbare bron komt.
Doe ik dat tijdens de nacht thuis ben ik daar niet zeker van en al helemaal niet bij een snellader langs de snelweg. De kans is er groter dat de energie daar wel met gas, kolen, nucleair wordt aangemaakt. 's Nachts is de kans ook bijzonder klein dat ik, zelfs thuis, de auto accu nog zou kunnen vullen met zonne-stroom.
Ik ken ook geen enkele gascentrale welk met een efficiëntie van 95% werkt.
Het is niet omdat tussen jouw laadpaal en de EV tijdens snelladen via het net er een hogere efficiëntie is dat alles ervoor zo efficiënt gebeurde. Je moet de totale keten in rekening brengen.En die bedraagt via het net nooit 95%.

Maar ja, ik neem er dus nota van dat jullie Nederlanders met een PV-installatie door de dag energie gaan produceren voor de Nederlanders zonder en vervolgens 's nachts de behoeften gaan aanvullen via het net.
Ieder land zijn eigenaardigheden zeker? Jullie hebben tenslotte ook nog altijd saldering terwijl dat hier al grotendeels opgeheven is.
Heb jij thuis slechts 1 fase? Zo nee, zit je opwek op dezelfde fase als je EV? Zo nee, dan laad je niet op je eigen zonnestroom.

Maar goed, het punt blijft verder hetzelfde: leg uit waarom gascentrales aan het leveren zijn in België als je nu zg zonoverschot hebt. Dat er op een zondagmiddag in de zomervakantie een overschot is en dat de netbeheerder daarover piept is leuk, maar zolang je niet het voltage tot de max opdrijft en omvormers afschakelen wordt dat allemaal gewoon gebruikt.

Prima hoor dat jij er een off-grid-ding van probeert te maken maar dat is wmb verre van hetzelfde als efficiënt. Enige relevante vraag is wat je moet doen om minder gas/olie te verbranden. De laagste efficiëntie van laden van je EV klinkt dan niet als de beste optie. Overigens hebben bergen snelladers langs de snelweg zonnepanelen. Fastned claimt zelfs 100% wind en zon te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

@HyperBart Als je CV systeem altijd moet draaien om alleen die badkamer vloer op temperatuur te houden is dat niet super efficient denk ik. Want dat hele systeem altijd op temperatuur houden kost enorm veel gas!

Als je die nou eens een weekje uitzet en de badkamer opwarmt met een elektrische kacheltje heb je al wat data over hoeveel gas dat scheeld per week.

Je zou dat zoals genoemde inderdaad per dag kunnen loggen. Voordat je savonds gaat slapen even de meterstanden noteren. Heb ik ook lange tijd gedaan. Voordat ik Youless en Enelogic had die dat nu volledig automatisch voor me doen ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Badkamer is toch eigenlijk standaard "overloop" dus continu open radiatoren. Alle warmte die daar weg kan zorgt voor minder vochtslijtage etc. Tenminste, ik laat hem daar altijd open. (Nog gewone gas-CV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:34:
[...]
Heb jij thuis slechts 1 fase? Zo nee, zit je opwek op dezelfde fase als je EV? Zo nee, dan laad je niet op je eigen zonnestroom.
Uiteraard is thuis alles monofase. Ik zou niet weten waarom ik driefase zou moeten gebruiken. Om een verhoogd capaciteitstarief te betalen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:17:
[...]

Uiteraard is thuis alles monofase. Ik zou niet weten waarom ik driefase zou moeten gebruiken. Om een verhoogd capaciteitstarief te betalen? :)
Nu roep je maar wat. Dat cap tarief weet nog geen kat hoe dat er gaat uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wheli schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:01:
Ik kan je redenering van auto laden helemaal volgen hoor :). In het VK hebben ze een mooie uitvinding; als het percentage groene energie hoog is gaat er een (groen) lampje branden
Ik woon niet in de VK en ik heb ook geen lampje nodig om te weten dat mijn eigen opgewekte en verbruikte energie groen is. ;w

Heeft een analoge meter bij jullie een P1 poort? Hier staat een P1 poort alleen op digitale meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:19:
[...]

Nu roep je maar wat. Dat cap tarief weet nog geen kat hoe dat er gaat uit zien.
Ik ben dan ook geen kat.
Het staat al geruime tijd heel duidelijk omschreven hoe het er uit zal zien. Alleen de exacte tarieven zijn nog niet gepubliceerd. Misschien je ook eens informeren op Vlaamse fora of de VREG-site?
Gezien de huidige omstandigheden en de angst bij politici is er wel een kans dat - na het nodige lobbywerk - het voor een tweede keer uitgesteld wordt. Uitgesteld niet afgevoerd.
Ik bereid me dan ook voor op wat komen gaat. Beter dan nadien te moeten vaststellen dat je een driefase installatie hebt (en nog erger een driefase laadpaal) die je handenvol geld kost voor nauwelijks meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:34:
[...]
Prima hoor dat jij er een off-grid-ding van probeert te maken maar dat is wmb verre van hetzelfde als efficiënt. Enige relevante vraag is wat je moet doen om minder gas/olie te verbranden. De laagste efficiëntie van laden van je EV klinkt dan niet als de beste optie. Overigens hebben bergen snelladers langs de snelweg zonnepanelen. Fastned claimt zelfs 100% wind en zon te gebruiken.
Snelladers vind je hier nauwelijks en al bijna helemaal niet met zonnepanelen.
Ik ben overigens al meer dan tien jaar van het gas en al vier jaar van diesel en benzine af.
Ik moet me dus al een tijdje niet meer afvragen wat ik moet doen om minder gas en olie te verbranden. :+
Je richt je pijlen op de verkeerde.
Overigens benieuwd hoe een land dat nauwelijks kernenergie heeft en voor een groot deel op gas draait tegen 2030 zijn CO2 uitstoot met de helft gaat verminderen? Lijkt me nog een hele klus te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:29:
[...]

Ik ben dan ook geen kat.
Het staat al geruime tijd heel duidelijk omschreven hoe het er uit zal zien. Alleen de exacte tarieven zijn nog niet gepubliceerd. Misschien je ook eens informeren op Vlaamse fora of de VREG-site?
Gezien de huidige omstandigheden en de angst bij politici is er wel een kans dat - na het nodige lobbywerk - het voor een tweede keer uitgesteld wordt. Uitgesteld niet afgevoerd.
Ik bereid me dan ook voor op wat komen gaat. Beter dan nadien te moeten vaststellen dat je een driefase installatie hebt (en nog erger een driefase laadpaal) die je handenvol geld kost voor nauwelijks meer comfort.
Kom op, nu ben je gewoon over woorden aan het vallen :O . Ik ben op de hoogte van de situatie en informeer me meer dan voldoende, de post die ik linkte van mezelf indertijd is ook een stuk ouder en op dat moment geldig. Wat betreft het CTarief: de exacte tarieven daar draait het om, ja dat kwartierprincipe is al maanden/jaren bekend maar zolang de impact van die captarieven financieel niet bekend is kan je weinig bepalen (vind ik althans).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:35:
Overigens benieuwd hoe een land dat nauwelijks kernenergie heeft en voor een groot deel op gas draait tegen 2030 zijn CO2 uitstoot met de helft gaat verminderen? Lijkt me nog een hele klus te worden.
Tja, met de bijtelling en nog wat dergelijke regelingen is de reactie bij auto's altijd makkelijk gegaan. Denk dat men vergeet dat daar een grote, wereldwijde industrie met slechts een kleine tweak ons kleine landje kan voorzien van de wens van de dag. Nu het gaat over het aanleggen van WPs, het isoleren van huizen, het aanpassen van elektriciteitsnetten, en van elektriciteitsproductie, staan ze ineens gek te kijken dat de mensen bij lange na niet voorhanden zijn..

Desondanks, als je een sterke reactie van bedrijfsleven en arbeidsmarkt nodig hebt, past daar ook een sterke prikkel bij, te beginnen bij zo'n duidelijk doel. En, ach, we hebben dan wel weinig met kernenergie, maar natuurlijk wel iets met windmolens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:00:
[...]

Tja, met de bijtelling en nog wat dergelijke regelingen is de reactie bij auto's altijd makkelijk gegaan. Denk dat men vergeet dat daar een grote, wereldwijde industrie met slechts een kleine tweak ons kleine landje kan voorzien van de wens van de dag. Nu het gaat over het aanleggen van WPs, het isoleren van huizen, het aanpassen van elektriciteitsnetten, en van elektriciteitsproductie, staan ze ineens gek te kijken dat de mensen bij lange na niet voorhanden zijn..

Desondanks, als je een sterke reactie van bedrijfsleven en arbeidsmarkt nodig hebt, past daar ook een sterke prikkel bij, te beginnen bij zo'n duidelijk doel. En, ach, we hebben dan wel weinig met kernenergie, maar natuurlijk wel iets met windmolens ;).
https://www.rijksoverheid...ductie-windenergie-op-zee

21 GW is best veel, Hickley pointC neemt een stuk minder plek in, maar heeft een opbrengst van 3,2 Gw ik zie het eigenlijk niet snel gebeuren dat er in nederland een kerncentrale van dat formaat of zelfs groter gebouwd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:00:
[...]

Kom op, nu ben je gewoon over woorden aan het vallen :O . Ik ben op de hoogte van de situatie en informeer me meer dan voldoende, de post die ik linkte van mezelf indertijd is ook een stuk ouder en op dat moment geldig. Wat betreft het CTarief: de exacte tarieven daar draait het om, ja dat kwartierprincipe is al maanden/jaren bekend maar zolang de impact van die captarieven financieel niet bekend is kan je weinig bepalen (vind ik althans).
Dan hebben we daar een andere mening over.
De impact is bekend. Het tarief - op een paar euro en verschillend van netgebied tot netgebied na - ook al.
De VREG heeft immers de voorlopige tarieven al gepubliceerd en gebruikt deze eveneens voor haar simulator. De werkelijke impact zal dus niet veel meer afwijken van de reële toestand in de (nabije) toekomst.
Op een paar euro na is de impact dus geen geheim meer.
Na invoering zal bij grooterbruikers (vb. thuis laden van een EV via het net) het verschil tussen analoge en digitale meter nog groter worden. Beiden betalen een forfaitair minimum van 2.5 kW (in euro zo'n 125).
Bij de analoge meter betaal je daarboven geen hoger capaciteitstarief maar wel op een deel van de afname een hogere kWh-prijs. Digitale gebruikers met een relatief hoge afname en die hun vermogen onder de 2.5 kW kunnen houden doen op jaarbasis dus een economisch voordeel tov zij die blijven steken in analoge meter + prosumententarief + capaciteitstarief + hogere kWh afnameprijs voor de netvergoeding.
Saldering is ook maar een tijdelijk gegeven. Wanneer je na de saldering nog blijft vasthouden aan een thuislaadpaal van bv. 11 kW (en je deze gebruikt) betaal je helemaal het gelag. Gebruikers van een driefasenetwerk zullen ook vlugger in de verleiding komen om op een kwartier tijd hogere vermogens af te nemen dan de "beperkingen" van een monofasenetwerk.

Zelf ben ik liever voorbereid op de toekomst.
Maar ieder zijn eigen strategie.

edit laatste alinea wegens onderstaande post.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2022 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Dat moest mij even van het hart - doe ermee wat je wil. Misschien heb ik het helemaal verkeerd.

Edit: er is wat mee gedaan, waarvoor dank! Dan hoeft de rest van mijn post ook niet meer te bestaan en kunnen we alsnog aan het bier!

[ Voor 82% gewijzigd door Gramser op 05-04-2022 13:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/OMpe-KavbNAAAAAM/beer-hairmoji.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:21:
https://www.rijksoverheid...ductie-windenergie-op-zee

21 GW is best veel, Hickley pointC neemt een stuk minder plek in, maar heeft een opbrengst van 3,2 Gw ik zie het eigenlijk niet snel gebeuren dat er in nederland een kerncentrale van dat formaat of zelfs groter gebouwd gaat worden.
Ja, ik vind dat we daar belachelijk traag op zijn gaan bewegen - in België was men daar veel eerder mee - maar desondanks is dat energieopwekking die realistisch in 2030 online kan staan. (Mogelijk geheel of op een paar nog net te regelen laatste loodjes na.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluitR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:03
@Wim Leers Ik verbaas me over je beweringen omtrent de Ducobox Eco, dus wil toch het een en ander verduidelijken.
Wim Leers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:45:
Ik heb Duco gecontacteerd. (Ze antwoorden vlot moet ik zeggen!) Blijkbaar:
De Ducobox Eco is nog steeds leverbaar bij diverse leveranciers. Materiaalschaarste is de reden dat de productie tijdelijk is stilgezet. Ik verwacht dat meer warmtepompproducenten hier last van hebben en dat een betrouwbare leverancier als Duco niet definitief stopt met de productie.
  • werd de Ducobox Eco nooit in BE verkocht omdat ie niet in de EPB database (https://epbd.be/nl/home/) staat, vermoedelijk omdat ie niet door de erkenningsprocedures is geraakt. Dit product lijkt me te vallen onder "Vraaggestuurde Ventilatiesystemen (EPW)", waarvoor de specifieke erkenningprocedure letterlijk geen melding maakt van warmteterugwinning, warmteverlies, niets van die aard 8)7
De Ducobox Eco staat wel in de ISDE Apparatenlijst Warmtepompen 2022. De subsidie in Nederland is blijkbaar per begin van dit jaar verhoogd van 1600 naar 2400 euro. De regels in België ken ik niet, maar subsidie van 1800 euro lijkt mogelijk in Vlaanderen.
  • hebben hun ingenieurs op technische obstakels gestoten waardoor ze besloten hebben ermee te stoppen, omdat het niet goed genoeg zou werken — dit lijkt me nogal vreemd, maar dit is wat de vriendelijke persoon aan de telefoon te kennen gaf (waarvan ik aanvoelde dat ie dit eigenlijk niet mocht zeggen…) :X
Mijn persoonlijke ervaring met de Ducobox Eco is dat deze wel degelijk doet waar hij voor bedoeld is. In hybride opstelling is mijn gasverbruik deze "winter" verlaagd van (geschat) 800m3 naar 11m3, en het energieverbruik toegenomen met circa 1800 kWh. Het toegenomen energieverbruik compenseer ik met zonnepanelen (4800 Wp), waardoor de stijging van energieprijzen geen (of in geval van saldering zelfs een positief) effect heeft op de energierekening en terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:07:
[...]

Dan hebben we daar een andere mening over.
De impact is bekend. Het tarief - op een paar euro en verschillend van netgebied tot netgebied na - ook al.
De VREG heeft immers de voorlopige tarieven al gepubliceerd en gebruikt deze eveneens voor haar simulator. De werkelijke impact zal dus niet veel meer afwijken van de reële toestand in de (nabije) toekomst.
Kan je die eens delen? Want zowel peers in de financiële sector als de energie sector hebben die nog niet weten presenteren. Zowel banken als energie kijkt hier naar. Ik heb de simulator meerdere keren gedraaid maar de cijfers over de kwartierpieken en impact financial nog niet. Ik hou me aanbevolen.
Op een paar euro na is de impact dus geen geheim meer.
Na invoering zal bij grooterbruikers (vb. thuis laden van een EV via het net) het verschil tussen analoge en digitale meter nog groter worden. Beiden betalen een forfaitair minimum van 2.5 kW (in euro zo'n 125).
Bij de analoge meter betaal je daarboven geen hoger capaciteitstarief maar wel op een deel van de afname een hogere kWh-prijs. Digitale gebruikers met een relatief hoge afname en die hun vermogen onder de 2.5 kW kunnen houden doen op jaarbasis dus een economisch voordeel tov zij die blijven steken in analoge meter + prosumententarief + capaciteitstarief + hogere kWh afnameprijs voor de netvergoeding.
Dat was inderdaad te verwachten maar voor saldeerders/terugdraaiende teller mensen die een 0 verbruik hebben en die hun TVT daar op geprojecteerd hebben EN met de huidige absurd lage cijfers voor prosumententarief hou ik nog heel graag mijn terugdraaiende teller vast.
Saldering is ook maar een tijdelijk gegeven. Wanneer je na de saldering nog blijft vasthouden aan een thuislaadpaal van bv. 11 kW (en je deze gebruikt) betaal je helemaal het gelag. Gebruikers van een driefasenetwerk zullen ook vlugger in de verleiding komen om op een kwartier tijd hogere vermogens af te nemen dan de "beperkingen" van een monofasenetwerk.

Zelf ben ik liever voorbereid op de toekomst.
Maar ieder zijn eigen strategie.

edit laatste alinea wegens onderstaande post.
Daar heb je inderdaad wel wat voor te zeggen maar ik heb nu sinds kort een laadpaal en dat is een driefase MAAR via loadbalancing schakel ik om van 3 fase naar 1 fase, tenzij er dermate veel zonnestroom over is dat 3 x 6A minimaal afgedekt kan worden of zelfs nog hoger. Met 5500W aan PV AC vermogen kan ik dus aan circa 3 x 8A opladen zonder cijfergewijs van het net gebruik te maken (natuurkundig zijn de elektronen die ik opwek op L1 en op L3 niet gelijk en niet allemaal diegene die in de auto lopen maar op de teller onder de streep wel).

Nu goed, ik ga weinig stimulans hebben om die pieken te vermijden want als jij (@IvoB2 even die cijfers deelt ('t is trouwens een tijdje geleden dat ik ze gecheckt heb) ) dan ga ik gewoon zodadelijk die 2.5kW --> 11kW meerprijs in cap-tarief lekker verrekenen in mijn kWh prijs aan de laadpaal en dan wordt dat simpelweg door de laadpas (en die betaal ik niet) afgedekt :) .

Monofase maakt het inderdaad wel veel makkelijker, da's een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het gemiddelde indicatieve tarief voor heel Vlaanderen bedraagt 37 €, exclusief BTW. Normaal betaal je daar 21% BTW op. Of dit in de toekomst ook naar 6% verlaagd zal worden is een politieke beslissing.
Het indicatieve tarief per netgebied (afhankelijk van je eigen netgebied hoger of lager dan het regiogemiddelde) kan je o.a. vinden in de verslagen van de stakeholders bevragingen van de VREG. Eveneens het verschil op het deel dat aangerekend zal worden via de kWh afname en het tariefverschil tussen analoge meter en digitale meter. De indicatieve tarieven zijn al geruime tijd openbaar.

Iedereen maakt voor zichzelf en vanuit de eigen situatie uiteraard de meest voordelige keuze. Tenminste zolang men nog een keuze heeft.
Zelf was ik al jaren gewend aan de saldering en het verrekend nulverbruik (wat uiteraard sinds 2015 al niet meer tegen nultarief is, ook niet voor de terugdraaiende teller).
Maar na de nodige berekening kwam ik er al vlug achter dat het aanvragen van de digitale meter (en de bijkomende voordelen die daarmee gepaard gaan, ik heb o.a. een jaren oude WP die ze dan nog eens gaan subsidiëren) economisch voordeliger is dan zo lang mogelijk te blijven zitten in het salderingstarief.
Zelfs zonder capaciteitstarief.

Ik heb trouwens ook een driefase laadpaal doch monofase aangesloten.
Uiteraard kan deze monofase ook sneller laden dan 2.5 kW. Dat is een keuzebeperking die ik zelf heb gemaakt.
Loadbalancen wijzigt daar niets aan. Loadbalancen dient alleen om je thuisinstallatie/hoofdautomaat te beschermen tegen het afnemen van te veel vermogen. Niet om gericht meer of minder solar naar de laadpaal te sturen. Daar heb je een laadpaal met een specifieke functie voor nodig (zoals de Zappi).

Wanneer jij een laadpas hebt waar je zelf de tarieven vrij kan invullen heb je natuurlijk een voordeel dat de meeste andere laadpasgebruikers niet hebben en heb je dus idd een ander uitgangspunt.
Inzake thuislaadvergoeding heb ik me (zonder laadpas) te houden aan de gemiddelde elektriciteitsprijs voor huishoudelijk verbruik van de afgelopen 6 maand zoals gepubliceerd door de CREG.

[ Voor 84% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
JeroenH schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:51:
Weet iemand of er online (liefst met iets van een API) iets van een "zonne-energie-weerbericht" is wat een paar dagen vooruit inschat hoeveel zonne-energie er op een gegeven locatie verwacht kan worden?

Als ik er naar google vind ik wel wat nieuws over startups zoals dit, maar ik ben meer op zoek naar iets opens en gratis :P
forecast.solar is ook wel aardig integreert ook in home assistant

A.k.a. basjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenH schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:51:

Zelf gebruik ik al geruime tijd de Solcast toolkit:
https://toolkit.solcast.com.au
Vrij van kosten voor de volgende drie dagen op lengte en breedtegraad locatie en houdt rekening met de gegevens van de installatie. Werkt vrij correct.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 06-04-2022 07:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenH
Haha, daar is echt veel meer van dan ik dacht. Mijn google-fu was erg slecht toen ik hier naar zocht, dat is duidelijk ;)

Kleine update van mijn knutselprojectje (een groot bord voor op mijn werk wat de momentane opbrengst van de 36kWp aan zonnepanelen weergeeft):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3xvr2I7AKDXHTK4HLiGa4Kt3O4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R1iqtrR08uc4DfziVCYZdfwa.jpg?f=user_large

Wat er nu nog moet gebeuren is tricky, ik moet een 'gradenboog' schilderen met cijfers erbij enz. beetje à la snelheidsmeter in een auto. Ik wil dat het superstrak wordt, dus ik denk dat ik met mijn lasersnijder maar een spuitsjabloon uit dun karton snijd, en het dan spuit. Dan de naam van mijn werkgever in grote letters erboven (ook spuiten met een sjabloon) en dan is dat deel klaar.

De elektronica is in principe al klaar: een Raspberry Pi Zero W 2, waarop een python-script draait wat via de API van Growatt (eigenlijk een module in Python die dat makkelijker maakt) de momentane opbrengst uitleest. Op basis van die waarde wordt, via een PCA9685-bordje, een servo aangestuurd die de opbrengst aanwijst. Dat draait al weken goed en stabiel op een Pi 4, en heb ik juist afgelopen weekend op de Zero W ook werkend gemaakt.

Leuk om aan te knutselen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JeroenH Leuk project. Maar tegenwoordig doen we toch alles met displays? :+
Leuk zo analoog.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:32:
@JeroenH Leuk project. Maar tegenwoordig doen we toch alles met displays? :+
Leuk zo analoog.
Precies, en juist daarom (en omdat mijn collega's, allemaal ICT'ers, zeiden "hang een grote monitor op, maak een dashboard met Grafana of zo) dacht ik "dat gaan we anders doen".

Plus ook vanuit de energie-hoek gedacht: een beetje flink monitor pakt zomaar 50-100W continue, en dit minder dan 1W. Vind ik ook belangrijk.

-edit-

En misschien nog wel het belangrijkste: ik vind het leuk om fysieke dingen te maken. Als ICT'er is er al te veel virtueel en dus een beetje nep in mijn leven :P

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 06-04-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@JeroenH Mooi project! _/-\o_

Heel goed idee om zonne energie visueel maar ook meer “fysiek” te laten zien :)

De ICT’ers en Tweakers zien graag grafiekjes maar voor de meerderheid van de bevolking maakt dit de zonne energie toch wat meer tastbaar dus misschien dat er elders ook wel interesse in is. ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik was sarcastisch voor wie het niet doorhad.

Verder kun je op het analoge vlak, om het tastbaar te maken voor volwassenen of kinderen, ook wel wat bouwen wat lekker analoog werkt met de warmte van de zon. Als in, experimentjes enzo, niet gerelateerd aan de stroom weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@JeroenH Heel cool :).

Dit deed me denken dat het wel leuk zou zijn om dit in huis te hebben, maar niet alleen voor de opwekking van de panelen, maar gewoon de slimme meter uitlezen om het actuele verbruik/teruglevering te laten zien in de woonkamer.
Helaas is ons huis niet all-electric dus warmte zien we dan niet (heb wel een slimme meter op de stadswarmte dus wie weet wat ik daarmee nog kan) maar dat lijkt me wel cool om te zien. Zeker met kinderen (die van ons is net 2 maanden dus dat doet nog niet veel :p) een leuke manier om energieverbruik inzichtelijk te maken en ze aan te sporen zuinig te zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
Zo'n ding dus, maar dan zonder scherm? ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door wheli op 06-04-2022 21:21 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja, of gewoon iets uit een schap, blijkbaar:p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grrrr, net met een stommiteit mijn servo opgeblazen. Ben al blij dat het niet de Pi of het PCA-bordje is.

Wijzer er op gezet, Pi aangezet, weggelopen.... niet gemerkt dat ik de wijzer voorbij de nulstand erop had gedrukt. Bij de eerste de beste update ging de wijzer dus omlaag, tegen het werkblad, en heeft daar 15-20 minuten geprobeerd het hele bord om hoog te tillen. Servo heet, stinkt, en doet niets meer.

Nu weer 2-3-4 weken wachten op de supply chain uit China. Gelukkig kan ik in de tussentijd aan de gang met schilderen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
JeroenH schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:57:
Grrrr, net met een stommiteit mijn servo opgeblazen. Ben al blij dat het niet de Pi of het PCA-bordje is.

Wijzer er op gezet, Pi aangezet, weggelopen.... niet gemerkt dat ik de wijzer voorbij de nulstand erop had gedrukt. Bij de eerste de beste update ging de wijzer dus omlaag, tegen het werkblad, en heeft daar 15-20 minuten geprobeerd het hele bord om hoog te tillen. Servo heet, stinkt, en doet niets meer.

Nu weer 2-3-4 weken wachten op de supply chain uit China. Gelukkig kan ik in de tussentijd aan de gang met schilderen enz.
Allemaal verspilde zonne-energie 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:06:
[...]

Nee, misschien was er wel geen zon, en ging de wijzer daarom de verkeerde kant op en liep het daarom stuk! Als er wel zon was geweest was er vast geen probleem geweest…. ;) >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:06:
LOL ja, beetje in de trant van "alles is een elektrische verwarming als je er niet al te erg aan gehecht bent" ;)

Vrij naar zoiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@JeroenH een servo blijft onbelast in zijn stand staan zonder power, dus als je nog een uitgang over hebt kan je er een paar mA af snoepen en hem min of meer tolerant maken tegen vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BBC news : 8 nieuwe kernreactoren bijbouwen op bestaande locaties.

het was op de tv, maar een linkje

https://www.bbc.com/news/business-61010605

Uk blijft dus inzetten op kernenergie. bijzonder dat het in alle buurlanden zo anders wordt gezien.

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 07-04-2022 14:07 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.