er is veel meer mogenlijk als je zou denken.
maar ja, henk en ingrid, die gaan het lastig krijgen.
hoewel, ik dit steeds vaker zie bij mensen, dat ze toch minder henk en ingrid zijn als ze eerst dachten.
zeker nu de prijzen beginnen te stijgen van gas, dan zullen ze wel moeten.
en vele zijn al wakker geworden, alleen een enkele sukkel die sukkelt nog door.
en eigenlijk is het simpel:
isoleren isoleren, en heb ik al gezegd isoleren.
en nee 20k€ er tegen aan gooien is B.S.
het kan gewoon met kleine dingen (als je er 20k€ tegen aan moet gooien, dan heb je een erg oud huis gekocht en was je toch al een 20k€ kwijt aan gewoon herstel.).
ik heb mijn vloer geïsoleerd voor nog geen 500€, en het dak heb ik niet geïsoleerd.
maar ik heb een muurtje gebouwd op zolder, zodat de warmte een verdieping lager blijft hangen.
(was een open zolder met 2 cm pir als isolatie, dat schiet niet op.)
kosten weet ik zo even niet, maar was niet echt duur.
nu even de enkelglas ramen van de boven verdieping aan het (laten, was mij net iets te moeilijk) vervangen.
kosten 800€.
en dit samen met de PV en de simpele warmtepomp(1,4kW)+boiler brengt nu de rekening van 1600€ per jaar naar <200€ per jaar (zolang salderen nog duurt).
(stiekem bij elkaar zit mijn totale installatie toch wel rond de 13k€, maar daar gaat nog wel wat subsidie van af, en dan al weer 10 jaar winst, de PV is deze zomer terugverdien maar de warmtepomp die krijg ik maar slecht berekend, maar ook die is 1 dezer jaren wel weer kosten neutraal denk ik.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)