De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.026 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Niet Minder Dan Anders. ;). Stadsver(w)arming is over het algemeen juist duurder dan gas. Laat staan dan PV+WP.

@Skyaero
Rendementseis... Een verhoging van het salaris van de directeur en een leuke Maserati en een plezierjacht doet de winst wel drukken lijkt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:47

vliegnerd

Nintendo fan.

BarryH schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:31:
Nou, nu is de stimulans om van gas naar warmtepomp over te stappen toch wel heel hoog geworden:

Gasprijs boven 1 eur p m3
Als ik in mijn wijk kijk dan is het vooral een drijfveer voor de boomers om nog meer hout in de allesbrander/kachel te gooien.

Ik verhuis gelukkig volgend jaar, maar ik verwacht deze winter nog meer overlast dan vorig jaar. Toen was het extreem door de kou. Van Oktober tot ver in Mei vieze stank en kankerverwekkende dampen 24/7.

Als de gasprijs echt verder blijft stijgen dan moet er echt iets gedaan worden aan privébiomassa stoken. Uitstoot regels in de bebouwde kom ofzo.

Ondertussen ben ik wel blij dat ik naar een nieuwbouw wijk met w/w warmtepomp verhuis. Nu hopen dat de houtstokers achterblijven.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:07:
@Skyaero
Rendementseis... Een verhoging van het salaris van de directeur en een leuke Maserati en een plezierjacht doet de winst wel drukken lijkt me ;)
Je bedoelt het vast grappig, maar het gaat om bruto rendementen en de kosten zitten nauwelijks in de organisatie. Ook al verdient de CEO miljoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:01
vliegnerd schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:14:
[...]

Als ik in mijn wijk kijk dan is het vooral een drijfveer voor de boomers om nog meer hout in de allesbrander/kachel te gooien.

Ik verhuis gelukkig volgend jaar, maar ik verwacht deze winter nog meer overlast dan vorig jaar. Toen was het extreem door de kou. Van Oktober tot ver in Mei vieze stank en kankerverwekkende dampen 24/7.

Als de gasprijs echt verder blijft stijgen dan moet er echt iets gedaan worden aan privébiomassa stoken. Uitstoot regels in de bebouwde kom ofzo.

Ondertussen ben ik wel blij dat ik naar een nieuwbouw wijk met w/w warmtepomp verhuis. Nu hopen dat de houtstokers achterblijven.
Als ik de nieuwbouwwijk hier in het dorp zie, ben ik bang dat veel mensen het echt nog “gezellig” vinden, zo’n knapperend vuurtje. Die doen dat niet voor de besparing of warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Achtergrondinformatie over de mogelijke ontwikkeling van de energierekening tot 2030
volgens het PBL (4 maart 2021). Resultaten uit het verleden . . . relatief grote marges en politieke keuzes.
Ik ben benieuwd wat de kabinetsformatie hiermee doet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Haard verkopers geven het zelfs als verkoopargument.. met die warmtepompjes krijg je het niet zo makkelijk warm.. haardje even aan en het is heerlijk in huis. ;)
De laatste nieuwbouwwijk hier (gasloos) heeft gemiddeld denk ik meer houtstook bronnen dan de rest van het dorp (gemiddeld). Al heb ik het nooit echt geteld, in uren zal het denk ik wel wat minder zijn.
Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Als ik de nieuwbouwwijk hier in het dorp zie, ben ik bang dat veel mensen het echt nog “gezellig” vinden, zo’n knapperend vuurtje. Die doen dat niet voor de besparing of warmte.
wachtmaar totdat ze niet meer mogen salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zouden die wijken dan zoveel “overproductie” hebben? Ik denk dat dat -indien standaard oplevering- nog tegenvalt. 12-16 panelen zie ik hier vaak - zouden ze mee kunnen uitkomen op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:51:
Zouden die wijken dan zoveel “overproductie” hebben? Ik denk dat dat -indien standaard oplevering- nog tegenvalt. 12-16 panelen zie ik hier vaak - zouden ze mee kunnen uitkomen op jaarbasis.
je zit al snel aan de 4000-6000 kWh per jaar ik neem even 5000 voor de berekening.

5000kWh - 3000 verbruik 2000 voor verwarmen 2000 cop 3 => 6000kWh thermische warmte

ga je uit van 130m2 -> (30W/m2) -> 3900kWh thermische vraag per jaar aan verwarming dan heb je nog 2100 kWh over voor warm water. je kan redelijk uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
En als er nog een batterij op wielen voor de deur komt, gaan ze wel die kachel gebruiken omdat ze anders een tekort aan kWhs hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

[...]

“Gelukkig” ga ik in een deel van een nieuwbouwwijk wonen vol met projectbouw. En allemaal NOM. De enige schoorstenen die ik zie zijn de zelfbouw kavels. De overlast zal dus vooral in de zomer zijn van de buitenkachels ;)

En een beetje bijstoken voor de gezelligheid is het probleem niet. In mijn randstad 1974 wijk vol met boomers is er letterlijk in 1 op de 3 huizen een vieze allesbrander of open haard stoker. En ze stoken 24/7 ook als het 12 graden buiten is. Echt heel vies. Op een mistige avond (er waren er best veel dit voorjaar, met stookalarm) staat het dan letterlijk blauw van de rook s avonds.

Maar on topic: doe mij maar een knetter hoge gasprijs zodat het steeds aantrekkelijker wordt om gasloos te gaan. Maar er zijn dan tegelijkertijd emissie eisen voor huizen nodig. Gaat niet goed komen…

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 20-08-2021 13:34 . Reden: Autocorrect telefoon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb het ook over projectbouw… huizen zijn Max 2 jaar oud, met bij een fiks aantal alweer een mooie chromen pijp op het dak 🤭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:34
[...]

Echt wel, mijn warmtepomp gaat uit avonds en hout kachel met CV aansluiting gaat aan op gratis hout

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En dáár hebben we de uitzondering die de regel bevestigt... ik denk niet dat er veel zijn met een houtkachel met CV-aansluiting. Zeg eens eerlijk, denk jij van wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:27:
En dáár hebben we de uitzondering die de regel bevestigt... ik denk niet dat er veel zijn met een houtkachel met CV-aansluiting. Zeg eens eerlijk, denk jij van wel?
Vermoed wel dat het de minderheid is ja, zijn er ook weinig met een buffer vat aan hun wp, ik heb dat wel dus heel simpel schakelen.
Pellet ketel heb ik er ook nog naast staan, maar die korrels zijn duur....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Pelletketel of pelletkachel? Hoeveel installaties hèb jij?! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:36:
Pelletketel of pelletkachel? Hoeveel installaties hèb jij?! _O-
Een ketel, dus eentje die warm water maakt voor in mijn buffer te pompen.

Tja kreeg je destijds 400 euro meer subsidie voor dan dat hij kostte. Heb er twee staan.....
Zei toch dat iedereen 5 jaar te laat is.....
2 warmtepompen heb ik staan want kostte destijds 260 euro thuis bezorgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En je hebt ook nog een traditionele CV-installatie op gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:45
Nou, nu is de stimulans om van gas naar warmtepomp over te stappen toch wel heel hoog geworden:

Hopelijk krijgen mensen voldoende goed advies van installateurs. een gasketel gewoon vervangen is zo toch wel een dure optie.
Wat doet dit met de prijs van electriciteit? Er zijn aardig wat gasgestookte centrales in Nederland en dat worden er alleen maar meer in de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:54:
En dat wordt dus de eerstvolgende stap, als ik de BTW weer mag aftrekken. Volgens mij moet ik daarvoor nog een jaar wachten, huidige installatie heb ik twee jaar.
Klopt. Nieuwe KOR zit je altijd minimaal drie jaar in.

Tenzij je op basis van omzet (verkoop dus) eruit knalt (niet klein meer bent). Knappe jongen die dat met z'n PV doet.

@twain4me Dat is een wat andere kwestie. Komt erop neer: je mag niet heel fors investeren en daarover BTW terugvragen en dan de KOR in duiken zodat je géén BTW hoeft af te dragen over het profijt daarvan in de jaren erna. Of eigenlijk, als ik het goed onthouden heb, je duikt dan nog wél de KOR in als je dat vraagt, maar moet de afgetrokken BTW in termijnen terugbetalen.

Dat is helemaal niet wat je vrijwillig zult kiezen en daardoor vooral relevant voor wie het overkomt (geen keuze) door een aanschaf in 2019, vlak voordat de KOR veranderde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:34:
Vermoed wel dat het de minderheid is ja, zijn er ook weinig met een buffer vat aan hun wp, ik heb dat wel dus heel simpel schakelen.
Idem: CV-haard, buffers aan WP. (En een warmtecollector a.k.a. zonneboiler)

Ach, minderheid ben ik wel vaker.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 20-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:54:
En je hebt ook nog een traditionele CV-installatie op gas?
Nee die was na een jaartje warmtepomp draaien verkocht voor 750 euro. Was twee jaar oud.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Vooruit dan maar 😂👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Voorheen rekening 2100 energie per jaar, en nu 2400 verkoop energie per jaar.
4500 per jaar verschil dus met 20k investering.
En niks geen gelul van extra isoleren bla bla....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik moet je toch ergens op kunnen pakken... tussenwoning dan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:37

Seafarer

XXX

reneeke1970 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Pellet ketel heb ik er ook nog naast staan, maar die korrels zijn duur....
Duurder dan gas?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hopelijk krijgen mensen voldoende goed advies van installateurs. een gasketel gewoon vervangen is zo toch wel een dure optie.
Jeetje wat een geld :D
Zo wordt het voor veel huishoudens wel heel interessant om een lucht/lucht wp (airco) in de woonkamer op te hangen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:35:
Ik moet je toch ergens op kunnen pakken... tussenwoning dan?!
Nee vrijstaand en van voor 1900.
Hier en daar 8 cm steenwol. Onder vloer 6 cm piepschuim.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee wel iets goedkoper, maarja nu is zon kachel 3500 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:00:
[...]

Nee vrijstaand en van voor 1900.
Hier en daar 8 cm steenwol. Onder vloer 6 cm piepschuim.
Ik geef het op… jij wint :+

Dat betekent verder niks voor mijn situatie, maar je hebt het mooi voor elkaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

De houtstookoverlast is onze nieuwbouwwijk met (dure) stadsverwarming bij tijd en wijlen niet te harde. Ventileren is vaak godsonmogelijk, alles moet echt potdicht :r

Onbegrijpelijk dat men wel druk is met geluidseisen voor warmtepompen (terecht overigens) maar dat de houtstoker nog steeds vogelvrij is en enorn veel overlast veroorzaakt met directe impact op de gezondheid.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

Ik geef het op… jij wint :+

Dat betekent verder niks voor mijn situatie, maar je hebt het mooi voor elkaar!
De warmte energie vanuit jou CV ketel is altijd door een warmtepomp te vervangen. Misschien door een maatje groter en misschien met wat extra kWh verbruik, maar 20000 in isolatie steken duurt heel lang voor je dat terug verdient.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ach, het zou bij mij om de spouwen gaan. En die zijn heel dun met veel cementbaarden. Dus weinig winst te behalen daar - eer maar eens wat voegen herstellen, da’s sowieso goed.

Die WP komt er wel. Met SWW-boilervat, dan zijn we meteen klaar. De retour uit de vvw kan ik daar volgens mij op laten aansluiten, dan zijn we meteen helemaal rond.

Wat ik nog het meest spannend vind, is het vinden van een goede installateur die goed kan adviseren en meedenken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gramser op 20-08-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:16:
Ach, het zou bij mij om de spouwen gaan. En die zijn heel dun met veel cementbaarden. Dus weinig winst te behalen daar - eer maar eens wat voegen herstellen, da’s sowieso goed.

Die WP komt er wel. Met SWW-boilervat, dan zijn we meteen klaar. De retour uit de vvw kan ik daar volgens mij op laten aansluiten, dan zijn we meteen helemaal rond.

Wat ik nog het meest spannend vind, is het vinden van een goede installateur die goed kan adviseren en meedenken.
Ik heb een losse warmtepomp boiler, vind wel fijn dat mijn grote wp zes maanden per jaar stil kan staan ipv 50 graden stampen. Scheelt wat in levensduur.
Spouw muur heb ik hier ook 30m2 laten doen, even zoeken naar het lukt voor 15 euro de meter.
Heb er hier vier gehad die vroegen al 750 euro per dag om te komen, daarboven kwam de werkelijke meter prijs. Die hadden de koffie nog niet op en toen was reclame koffer al dicht.

En goede installateur vind je niet tenzij je zijn Mercedes wilt spekken....

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 20-08-2021 17:32 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bemoedigend 😄. Met een losse WPB heb je ook weer extra lucht aan- en afvoer nodig als ik het goed begrepen heb? Denk niet dat je daar zomaar de voormalige HR-ketel-pijpjes voor kan pakken 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:39:
Bemoedigend 😄. Met een losse WPB heb je ook weer extra lucht aan- en afvoer nodig als ik het goed begrepen heb? Denk niet dat je daar zomaar de voormalige HR-ketel-pijpjes voor kan pakken 😬
Heel lang geleden hebben ze daar een zaag voor uitgevonden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja hoor dat kan gewoon, en de uitgang komt bij mij in de spouw, zomers koeling voor het huis en in winter verwarming met 14 graden lucht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:11:
[...]

De warmte energie vanuit jou CV ketel is altijd door een warmtepomp te vervangen. Misschien door een maatje groter en misschien met wat extra kWh verbruik, maar 20000 in isolatie steken duurt heel lang voor je dat terug verdient.
mja niemand die het geloofd dat ik de afgelopen winter met een 3,5kW L/L wp mijn enkelglas doortocht vrijstaande woning heb verwarmd ... tijdens de vorst de boel opwarmen was er alleen echt niet bij... maar je hebt gewoon veel minder nodig dan men denkt. wel 24/7 aan en alleen de woonkamer/keuken en aangrensende slaapkamer.

rest van het huis is in winterslaap :+ moest op een bepaald moment wel even een kacheltje op een termostaat schakeling boven zetten.. 1 van de kamers waar je naar buiten kan kijken tussen het dakbeschot en de pannen, loopt de waterleiding.. was wel klein beetje bang voor bevriezen toen het daar -2 was :+

dus vandaar dat ik steeds roep dat als je echt stappen wil maken met een betere energie huishouding voor de woningvooraad (dus niet alleen maar gasloos) je meer "subsidie" moet hebben op isolatie.
kan bv doormiddel van rente korting bij de bank (goedkoper stoker is lager risico voor de bank) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Ja hoor dat kan gewoon, en de uitgang komt bij mij in de spouw, zomers koeling voor het huis en in winter verwarming met 14 graden lucht
Ik zei toch dat ik nog steeds bijleer... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Seafarer schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:30:
[...]

Heel lang geleden hebben ze daar een zaag voor uitgevonden. ;)
Zaag... zaag... z..aaa.ggg....

Nee. Zaagt me niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:26:
[...]

mja niemand die het geloofd dat ik de afgelopen winter met een 3,5kW L/L wp mijn enkelglas doortocht vrijstaande woning heb verwarmd ... tijdens de vorst de boel opwarmen was er alleen echt niet bij... maar je hebt gewoon veel minder nodig dan men denkt. wel 24/7 aan en alleen de woonkamer/keuken en aangrensende slaapkamer.

rest van het huis is in winterslaap :+ moest op een bepaald moment wel even een kacheltje op een termostaat schakeling boven zetten.. 1 van de kamers waar je naar buiten kan kijken tussen het dakbeschot en de pannen, loopt de waterleiding.. was wel klein beetje bang voor bevriezen toen het daar -2 was :+

dus vandaar dat ik steeds roep dat als je echt stappen wil maken met een betere energie huishouding voor de woningvooraad (dus niet alleen maar gasloos) je meer "subsidie" moet hebben op isolatie.
kan bv doormiddel van rente korting bij de bank (goedkoper stoker is lager risico voor de bank) etc.
Ik geloof je gelijk want ik doe het ook met 6 kW, en inderdaad gewoon 24/7 wat eigenlijk best lekker comfortabel is.
Tja subsidie, misschien niet alleen meer maar ook grotere potten. Er zijn al zoveel mensen geweest die hun neus stootten omdat de pot leeg was, dat ze er gewoon niet meer aan beginnnen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb al een aantal keer nul op het subsidierekest gekregen (of ik wist dat ik dat ging krijgen) omdat je meteen twee of meer isolatiemaatregelen moest nemen. Dat zat er toen niet in. Een keer kreeg ik ook te horen "maar ach, de pot is toch leeg, dus het heeft geen zin voor u".

Top. Dus gewoon alles zelf betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:39:
[...]

Ik geloof je gelijk want ik doe het ook met 6 kW, en inderdaad gewoon 24/7 wat eigenlijk best lekker comfortabel is.
Tja subsidie, misschien niet alleen meer maar ook grotere potten. Er zijn al zoveel mensen geweest die hun neus stootten omdat de pot leeg was, dat ze er gewoon niet meer aan beginnnen.
Ja jij en nog een paar mensen hier, mede daarom durfde ik het wel aan al had ik de cv nog als backup die nog aan te sluiten was, (ik miste alleen wat gasbuis ) , al had het mij niets verbaasd als de pomp vastgerot zou zitten) Maar ik bedoelde de mensen die ik normaal in het echt tegen kom :+
Ik zat wel echt op de max van het kunnen, dus dat zou ik niet aanbevelen voor een comfortabel huis.
uiteindelijk gaat het gewoon om de afgifte vs het warmte verlies. isolatie heeft in die som weinig te zoeken en heb ik dus ook (nog) niet. Natuurlijk heb je minder verlies met betere isolatie, maar noodzakelijk is het gewoon niet. gelukkig is er zelfs dan een kleine milleu winst als je gas vergelijkt met electra uit een gas centrale. laten we kolen dan maar gewoon even buiten de vergelijking :+
met zoon kleine wp op 24/7 pak je stiekem nog best wat directe zonnestroom zeker als je een klein beetje aanrommeld (overdag de tent graadje hoger stoken werkte hier best goed.. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:41:
Ik heb al een aantal keer nul op het subsidierekest gekregen (of ik wist dat ik dat ging krijgen) omdat je meteen twee of meer isolatiemaatregelen moest nemen. Dat zat er toen niet in. Een keer kreeg ik ook te horen "maar ach, de pot is toch leeg, dus het heeft geen zin voor u".

Top. Dus gewoon alles zelf betaald.
je kan vaak checken hoeveel er nog inzit, vooral doen en dan eventueel bij de nieuwe pot als eerste indienen..
zelf exact een week naast een flinke subsidie geplast. :X en die pot is nooit meer gevuld. Mede daarom heb ik de L/W wp eerder geplaatst en die staat uit zijn neus te vreten, was het wel een beetje beu ja..
Een nieuwe pot is altijd of strenger of het bedrag wat je krijgt is lager.
zo ook nu.. zelf instaleren is er zonder fratsen niet meer bij, nu had ik daar juist wel om kunnen gaan, maar dan kan toch een vervelende verrassing zijn |:(

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 20-08-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:08

Proton_

Team Welles

Kleine warmtepomp boilers werken ook met een concentrische 125/80 mm afvoer.
Bijvoorbeeld de Auer Edel Air 80-150 liter.
Afbeeldingslocatie: https://www.e-novelec.fr/13959-thickbox_default/edel-air-auer-mural-80-100-ou-150-litres-chauffe-eau-thermodynamique-auer-.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

Ik zei toch dat ik nog steeds bijleer... :o
Dan leer ik ook even bij. Wat een creatieve oplossing. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Seafarer schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:15:
[...]

Dan leer ik ook even bij. Wat een creatieve oplossing. :)
Scheelt gewoon een gat in buitenmuur met sier plaat Enzo, ik denk als ie lucht niet kwijt kan merk ik het wel, maar water word nog steeds makkelijk 55 graden dus....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
met mijn atlantic explorer v4 kan het prima voor de afvoer en toevoer deels via buitenlucht en deels via MV (regelbaar)

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
skai21 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:23:
Pfff..het is augustus en ik heb gewoon gas verstookt om mijn huis warm te houden... Het moet niet gekker worden :p
En, vandaag de airco aan? :+ })

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 24-10 12:33
assje schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

En, vandaag de airco aan? :+ })
Ik heb hier geleerd dat ik vandaag de ramen open moet zetten, en dan daarna dichthouden..
Echter heb ik bijna altijd de raam open

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04:57
ik gebruik een ventilatie lucht warmtepomp.
kan gewoon op een 125mm buis naar buiten (dus simpel een HR-kepel-pijpje vervangen), en kan lucht gebruiken van binnen.
is dus type C ventilatie + warmtepomp in 1.
en kan mijn huis verwarmen als de boiler al warm is, 2x effectief.
(soms is dit de perfecte oplossing soms niet, hangt van het huis af of het makkelijk in te bouwen is of niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Hoe meer reacties, hoe duidelijker wordt dat er gewoon heel veel mogelijkheden zijn. Hoe moeten Henk en Ingrid ooit een keuze maken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Gramser schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:26:
Hoe meer reacties, hoe duidelijker wordt dat er gewoon heel veel mogelijkheden zijn. Hoe moeten Henk en Ingrid ooit een keuze maken…
er is veel meer mogenlijk als je zou denken.

maar ja, henk en ingrid, die gaan het lastig krijgen.
hoewel, ik dit steeds vaker zie bij mensen, dat ze toch minder henk en ingrid zijn als ze eerst dachten.
zeker nu de prijzen beginnen te stijgen van gas, dan zullen ze wel moeten.
en vele zijn al wakker geworden, alleen een enkele sukkel die sukkelt nog door. ;)

en eigenlijk is het simpel:
isoleren isoleren, en heb ik al gezegd isoleren.
en nee 20k€ er tegen aan gooien is B.S.
het kan gewoon met kleine dingen (als je er 20k€ tegen aan moet gooien, dan heb je een erg oud huis gekocht en was je toch al een 20k€ kwijt aan gewoon herstel.).
ik heb mijn vloer geïsoleerd voor nog geen 500€, en het dak heb ik niet geïsoleerd.
maar ik heb een muurtje gebouwd op zolder, zodat de warmte een verdieping lager blijft hangen.
(was een open zolder met 2 cm pir als isolatie, dat schiet niet op.)
kosten weet ik zo even niet, maar was niet echt duur.

nu even de enkelglas ramen van de boven verdieping aan het (laten, was mij net iets te moeilijk) vervangen.
kosten 800€.
en dit samen met de PV en de simpele warmtepomp(1,4kW)+boiler brengt nu de rekening van 1600€ per jaar naar <200€ per jaar (zolang salderen nog duurt).

(stiekem bij elkaar zit mijn totale installatie toch wel rond de 13k€, maar daar gaat nog wel wat subsidie van af, en dan al weer 10 jaar winst, de PV is deze zomer terugverdien maar de warmtepomp die krijg ik maar slecht berekend, maar ook die is 1 dezer jaren wel weer kosten neutraal denk ik.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:58
Martin7182 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:47:
[...]
Lithium accu's hebben maar heel weinig zelfontlading en je kunt ze parallel schakelen :) Als ik een kwartaal zou moeten overbruggen, dan heb ik 5 kWh × 90 = 450 kWh accupakket nodig. Dat zijn heel wat cellen, maar niet onmogelijk.
Maar van onze (r)overheid moeten we allemaal van het gas af. En bij een all-electric-huis is de situatie erg anders:
Alleen even de data van de twee maanden december en januari:
Stroomverbruik 1530 kWh, waarvan 880 kWh voor de warmtepomp.
PV opwekking 434 kWh (en dat met 100% PV overcapaciteit op jaarbasis).
Ik moet dus alleen al voor die twee maanden 1100 kWh op zien te slaan....

Voor de hele winter (die qua PV-stroomtekort bij ons duurt van ca half november tot ca half februari) gaat het om zo'n 1500 kWh. De prijs hiervan loopt zeker in de tienduizenden euro's. En dan moeten de accucellen die lading ook nog een half jaar vast kunnen houden, wat maar zeer de vraag is.

(reactie maar even geplaatst in de Duurzame Kroeg, waar dit onderwerp meer op zijn plaats is)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Ik lees wel eens berichten over dat consumenten hun zonne-energie niet altijd terug het net op kunnen pompen. Niet op ieder moment in ieder geval, omdat er in sommige gebieden te veel opwek is versus de te kleine capaciteit van het net.

Maar hoe uit zich dit in de praktijk? Ik weet dat de netspanning lokaal kan oplopen en bijvoorbeeld de 250v kan aantikken waarbij zonne-omvormers vaak zelf al uit gaan.
Maar zijn er ook andere vormen? Bijvoorbeeld actieve (tijdelijke) afsluiting door slimme meter met communicatie tot het net o.i.d.?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

!null schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:54:
Ik lees wel eens berichten over dat consumenten hun zonne-energie niet altijd terug het net op kunnen pompen. Niet op ieder moment in ieder geval, omdat er in sommige gebieden te veel opwek is versus de te kleine capaciteit van het net.

Maar hoe uit zich dit in de praktijk? Ik weet dat de netspanning lokaal kan oplopen en bijvoorbeeld de 250v kan aantikken waarbij zonne-omvormers vaak zelf al uit gaan.
Maar zijn er ook andere vormen? Bijvoorbeeld actieve (tijdelijke) afsluiting door slimme meter met communicatie tot het net o.i.d.?
Jij bedoelt dat de slimme meter iets uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:58

Nee. De slimme meter kan niet schakelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat verwacht ik ook niet.

Maar ik heb meerdere artikelen gelezen dit jaar, er staat echter nooit bij wat er dan gebeurt. Ik kan dus niets anders bedenken dan te hoog opgelopen netspanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

!null schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:20:
Dat verwacht ik ook niet.

Maar ik heb meerdere artikelen gelezen dit jaar, er staat echter nooit bij wat er dan gebeurt. Ik kan dus niets anders bedenken dan te hoog opgelopen netspanning.
Klopt. Te hoge netspanning en de omvormer gaat uit.

Iedereen een elektrische boiler erbij kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Seafarer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:36:
[...]

Klopt. Te hoge netspanning en de omvormer gaat uit.

Iedereen een elektrische boiler erbij kopen. :)
Zeker. Maar ik probeer me hier dan ook in te verdiepen.
Voor zover ik weet zijn de enige mogelijke inputs voor een consument de netspanning meten (lokaal) of een slimme koppeling (over internet) met een Tennet o.i.d. die je vertelt of er overvloed is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

!null schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Voor zover ik weet zijn de enige mogelijke inputs voor een consument de netspanning meten (lokaal) of een slimme koppeling (over internet) met een Tennet o.i.d. die je vertelt of er overvloed is of niet.
Zouden die omvormers niet gewoon een fout melding geven?
"Switched off because of to high mains voltage".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Als het goed is kun je ook op de meter het huidige voltage aflezen. En de gemiddelde omvormer maakt ook mooie grafiekjes tegenwoordig.

De te hoge spanning is meer een ding voor de lokale netbeheerder dan voor TenneT. Voorlopig is het makkelijkste om je (af)wasjes rond het middaguur te plannen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Seafarer @Erasmo
Ja mee eens.

Maar ik bedoel echt vanuit oogpunt vanuit consument, en niet welk apparaatje of instantie nou welke info levert.
Consument is gewoon onderdeel van een smart grid, waar we naar toe bewegen. Echter is het nu nog allemaal redeiljk blind, en kan een consument alleen wat zien aan netspanning. Mooiere vormen, zoals via Tennet of liefst lokaler, loopt nog weinig communicatie met consument. Dat was er voorheen ook nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:05
@!null Er is op dit moment maar 1 input voor consumenten en dat is de netspanning in je wijk. Dat is het enige dat telt en dat effect heeft. Smart grid is een lachertje / pipe dream, nog jaren ver weg in ieder geval.

ER is nog weinig communicatie met de consument omdat dit een puzzel is waarvan het sterk de vraag is waar de oplossing ligt:

- landelijk?
- regionaal?
- in de wijk/ op transformator-niveau?
- in elk afzonderlijk huishouden?

Bovenstaand is echt een groot vraagstuk maar hoe dat het best opgelost kan worden is nog heel erg zoeken.

Je kunt als consument mini-beetjes invloed hebben door inderdaad de wasmachine aan te zetten als het zonnig is enzo. Voor de rest is het zoals al beschreven:

omvormers maken wisselspanning en die moet iets hoger zijn dan de netspanning zodat het kan gaan stromen van de omvormer af het net op. Op momenten dat er meer aanbod is / weinig vraag dan gaat op trafo-niveau deze spanning steeds verder oplopen. Zodra je omvorer in de range van ~250-255V komt zal deze afschakelen en dus geen stroom meer produceren. Wanneer de spanning dan weer genoeg daalt start het circus weer opnieuw.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bijvoorbeeld actieve (tijdelijke) afsluiting door slimme meter met communicatie tot het net o.i.d.?
Ik zie niet in waarom je dat zou willen invoeren. Dan zou je zonnepanelen gaan uitschakelen op het moment dat ze toch al zouden uitschakelen.

Het enige nuttige wat ik me kan indenken is slimme apparaten die aan gaan als de spanning oploopt. Warmtepompen (in de winter even extra verwarmen), elektrische boiler, elektrische auto's (smart grid), koelkasten/vrieskasten.

Signatures zijn voor boomers.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47
Even egocentrisch gedacht. Is er een manier om te blijven leveren terwijl je buren "al" uitschakelen? Of wordt iedereen tegelijk uitgeschakeld? (nee toch?)

• Gwaihir
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:30:
Ik zie niet in waarom je dat zou willen invoeren. Dan zou je zonnepanelen gaan uitschakelen op het moment dat ze toch al zouden uitschakelen.
Zie een paar weken terug in 't topic: nu schakel je volledig uit en trekt je huis dus op die momenten stroom van het net terwijl je volop met zonnestroom in je behoeft zou kunnen voorzien. Met een intelligentere werkwijze kun je zorgen dat je slechts niet teruglevert.

• Gwaihir
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:01:
Even egocentrisch gedacht. Is er een manier om te blijven leveren terwijl je buren "al" uitschakelen? Of wordt iedereen tegelijk uitgeschakeld? (nee toch?)
Dikke kabel naar je omvormer. Een stuk van de verhoogde spanning treedt nl. alléén bij jouw omvormer op en valt over je kabel naar de meterkast al weer (tot) een paar volt omlaag.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gwaihir schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Zie een paar weken terug in 't topic: nu schakel je volledig uit en trekt je huis dus op die momenten stroom van het net terwijl je volop met zonnestroom in je behoeft zou kunnen voorzien. Met een intelligentere werkwijze kun je zorgen dat je slechts niet teruglevert.
Hoe moet dat werken? Als de spanning boven de 253V komt schakelt de omvormer uit. Je hebt geen invloed op de netspanning en die omvormer zal gewoon uit gaan. Je kunt je huis niet van het net scheiden want dan heb je weer geen netspanning en gaat de omvormer ook uit.
Het enige wat omvormers IMHO moeten doen is niet bij 253V uit gaan maar bij een lagere spanning beginnen met het vermogen te beperken.
En uiteraard verbruikers inschakelen als de spanning te hoog wordt.

• Gwaihir
  • Niet online
:? Met bijgewerkte software en spelregels, uiteraard?

Je slimme meter meet of er teruglevering is. Die informatie kan gebruik worden om die op nul te houden.
Het enige wat omvormers IMHO moeten doen is niet bij 253V uit gaan maar bij een lagere spanning beginnen met het vermogen te beperken.
En uiteraard verbruikers inschakelen als de spanning te hoog wordt.
Dat klopt niet. Als je nog verbruikers hebt (of een accu te laden), dan wil je niet dat je PV al opzettelijk inefficiënt wordt. En ook voor dat schakelen van die verbruikers heb je intelligentie nodig..

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand al gezien dat er een nieuwe energieleverancier komt met 100% Nederlandse wind&zon en keuze voor co2-gecompenseerd gas, namelijk shell-energy (www.shell-energy.nl)? Meer concurrentie is altijd goed.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gwaihir schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

:? Met bijgewerkte software en spelregels, uiteraard?

Je slimme meter meet of er teruglevering is. Die informatie kan gebruik worden om die op nul te houden.
Zonder teruglevering zal de spanning nooit naar 253V lopen (vooropgesteld dat iedereen dit doet), er zal altijd een flinke teruglevering moeten zijn om die spanning zo hoog op te laten lopen.
En dan kun je beter de omvormers die teruglevering zelf laten terugregelen dan dat je het via een externe meting doet. Want als iedere omvormer opeens terugregelt naar ~500 W (gemiddeld rustverbruik) als die 253V gehaald wordt dan heb je opeens een stuk meer belasting op het net (minder teruglevering) en krijg je nog altijd omvormers die gaan flipperen tussen volle teruglevering (wat makkelijk 4 kW kan zijn) en bijna geen teruglevering.

Dan lijkt het me efficienter om de teruglevering te beperken tot laten we zeggen 3 kW om te zorgen dat je die 253V niet aantikt.
Alleen als je net toevallig een grote verbruiker aan hebt staan zou het voor het individuele geval misschien handiger zijn om op 0 teruglevering te regelen, maar ook hier, als weer iedereen dat gaat doen en de spanning nog altijd 253V is, dan moet je toch weer de teruglevering gaan beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:13:
En dan kun je beter de omvormers die teruglevering zelf laten terugregelen dan dat je het via een externe meting doet.
:? De meting van verbruik / teruglevering is altijd t.o.v. van het net en dus extern t.o.v. de omvormer. De omvormer weet nl. niet wat er met de stroom gedaan wordt.
Want als iedere omvormer opeens terugregelt naar ~500 W (gemiddeld rustverbruik) als die 253V gehaald wordt dan heb je opeens een stuk meer belasting op het net (minder teruglevering) en krijg je nog altijd omvormers die gaan flipperen tussen volle teruglevering (wat makkelijk 4 kW kan zijn) en bijna geen teruglevering.
Je legt hier uit waarom je logica het (puur) op voltage te baseren inderdaad niet werkt..
Dan lijkt het me efficienter om de teruglevering te beperken tot laten we zeggen 3 kW om te zorgen dat je die 253V niet aantikt.
Je bedoelt dat het handiger zou zijn niet bij 253V naar nul teruglevering te schakelen, maar al eerder een limiet op de teruglevering te zetten, stijgend met het voltage? Klopt.

Vervolgvraag: wat is dan rechtvaardig: X kW per huishouden, of X % van PV-piekvermogen, of..? Zo wordt een technische kwestie van een zwak net pas echt een politieke. En dat voor iets wat toch altijd nog redelijk eenvoudig opgelost kan worden met moderne transformatoren in het lokale huisje. En waarom hebben wijken met zo'n ding dan geluk en anderen pech? Dat strookt niet zo met de politieke principes waarop zulke beslissingen genomen worden.

Dus ik denk dat de politiek nog lang z'n kop in het zand houdt: hoopt dat de netbeheerders het wel zo'n beetje bij benen en niet al te hard gaan piepen over de 'absurde investeringen' voor zulke kortstondige pieken. En dat de PV-eigenaren niet al te hard gaan piepen over dat afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:40
De hele 253V problematiek betreft allemaal capaciteitstekort op wijkniveau. Doordat kabels en trafo's te klein gekozen zijn (besparing!) loopt de spanning plaatselijk tot 10% op. Als pleister worden er nu her en der trafo's geplaatst die afhankelijk van de belasting zonder onderbreking een trap bij- of af kunnen schakelen.

De netbeheerders zijn jarenlang druk geweest met het uitkeren van divident ipv het investeren in de toekomst en moeten daarom nu hard aan de bak om een inhaalslag te maken. De reden dat het nu 'absurde investeringen' zijn is vooral dat er de afgelopen 40 jaar alleen gerepareerd is en niet verzwaard.

We rijden toch ook niet meer op de snelwegen zoals die er in de jaren '70 uit zagen?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:04
@hesselbeertje Maar wel zulke bruggen 😃

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• !null
@Fr33z @Maasluip en anderen, volgens mij hebben we allemaal hetzelfde idee ervan hoe dit werkt. Er wordt nooit iets actief afgesloten, het is alleen dat netspanningen stijgen en omvormers zelf uit schakelen.

Omvormers zouden slimmer moeten zijn, als ze bij de 250v in de buurt komen gewoon minder gaan leveren. Of er terug geleverd wordt over de slimme meter of niet, is niet relevant.

Ondanks hele rage van IoT devices en weet ik het wat, gebeurt er op smartgrid gebied voor de consument weinig. Er zijn wel wat zaken gaande rondom elektrisch auto laden slimmer maken, maar dat is het ook wel zo'n beetje.
Ik ben vooral benieuwd wat er is aan gestandardiseerde communicatie mogelijkheden om dit slimmer te maken. D.w.z., iets beters dan alleen met zijn allen naar de netspanning zitten te kijken.
Want inderdaad, de lokatie van waar je deze problemen moet oplossen (dus communiceren dat je een probleem dreigt te hebben) is nog niet zo duidelijk. Op niveau van Tennet is heel hoog, op niveau van netspanning kijken is juist weer heel lokaal.

• phicoh
!null schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:47:
Ik ben vooral benieuwd wat er is aan gestandardiseerde communicatie mogelijkheden om dit slimmer te maken. D.w.z., iets beters dan alleen met zijn allen naar de netspanning zitten te kijken.
Want inderdaad, de lokatie van waar je deze problemen moet oplossen (dus communiceren dat je een probleem dreigt te hebben) is nog niet zo duidelijk. Op niveau van Tennet is heel hoog, op niveau van netspanning kijken is juist weer heel lokaal.
Het probleem hier is voor een deel politiek. Netbeheerders moeten doelmatig (dus tegen zo laag mogelijke kosten) het net beheren. Die hebben daardoor geen geld voor R&D.

Technisch gezien van het electriciteitsnet natuurlijk prima informatie sturen naar een slimme meter, die het dan weer door kan sturen intelligente apparatuur. Maar netbeheerders mogen daar niet mee experiementeren.

Vanuit het net gezien is het stoppen van teruglevering natuurlijk een luxe probleem. Het net is ontworpen om stroom te leveren niet om lokaal opgewekte stroom op ieder moment af te nemen (lokale overschotten zijn natuurlijk wel welkom als er lokaal gebruik is, of als het verder past in de capaciteit van het net).

De grote vraag is natuurlijk of in de toekomst het stroomnet net zo werk als vandaag (bij meer vraag wordt er gewoon meer geleverd) of dat er bij piekbelasting verbruikers uit moeten schakelen. In dat laatste geval is de vraag hoe dat dan gecommuniceerd gaat worden.

• !null
@phicoh Ja precies. Maar in mijn hoofd is die toekomst er nu al, de noodzaak komt nu al.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kom er niet uit met een stukje wiskunde. Ik probeer het volgende uit te rekenen. Ik heb een nieuwe douchekop besteld die 5 liter/minuut maximaal doet. Ik wil van het gas af en probeer te berekenen hoe zwaar een doorstromer zou worden belast.

Daarvoor probeer ik uit te rekenen hoeveel liter water per minuut van 45 graden ik nodig heb. Mijn mengkraan heeft 45 nodig anders haalt hij de 40 graden douchen niet uit ervaring.

Mijn boilervat is altijd gemiddeld 30 graden. Dus de doorstromer moet van 30 naar 45 graden met X liter per minuut. De koud waterinlaat is in de winter als koudst 11 graden, maar gemiddeld een graad of 20 ( doucheWTW ).

Ik probeer nu uit te rekenen hoeveel liter water ik dus nodig heb van 45 graden uitgaande van bovenstaande.

Dit is volgens mij geval m*c*dT = m*c*dt wat kan worden herschreven naar m*dT = m*dT ( omdat het beide kanten water is ).

Maar dan loop ik spaak. Volgens mij moet de formule staan ( warme zijde = koude zijde ):

(5-x)*(45-40)=x*(40-11) = (5-x)*5=x*29.
Dat levert x=35/34

Doe ik dat ook voor 20 graden aanvoer dan zou ik minder koud water nodig moeten hebben. Formule wordt dan:

(5-x)*(45-40)=x*(40-20) = (5-x)*5=x*20
dat levert x=1

En dat klopt dus niet, dan heb ik meer water nodig terwijl de aanvoer aan de koude zijde warmer is.

Wat doe ik hier fout, iemand een idee?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:11:
@phicoh Ja precies. Maar in mijn hoofd is die toekomst er nu al, de noodzaak komt nu al.
De vraag is of er genoeg schakelbaar vermogen is om die spanning te kunnen laten dalen. Het probleem met de capaciteit zal liggen in de 230V kabels en in de 10 kV transformatoren. Voor beide is een oplossing: nieuwe dikkere kabels en 20 kV transformatoren. Maar kost geld en tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@mkleinman

Als je boilervat 30 graden levert en je hebt 45 graden nodig, dan moet je 15 graden opwarmen, 5 liter per minuut is 0,0833 liter/s, m * c * dT = 0,0833 * 4186 * 15 = 5232 J/s = 5,2 kW.
Koud water meng je dan niet bij. Als je koud water bij mengt dan hangt het van de verhouding af. Als dat 50/50 is dan meng je 20 graden "koud" water met 30 graden boilerwater en moet je van 25 naar 45 graden opwarmen, 7 kW.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Maasluip schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:39:
@mkleinman

Als je boilervat 30 graden levert en je hebt 45 graden nodig, dan moet je 15 graden opwarmen, 5 liter per minuut is 0,0833 liter/s, m * c * dT = 0,0833 * 4186 * 15 = 5232 J/s = 5,2 kW.
Koud water meng je dan niet bij. Als je koud water bij mengt dan hangt het van de verhouding af. Als dat 50/50 is dan meng je 20 graden "koud" water met 30 graden boilerwater en moet je van 25 naar 45 graden opwarmen, 7 kW.
Ik bedoel; Als dit water bij de douche komt dan douche ik met 40 graden water en niet met 45 graden. Er wordt dus vanaf de koude zijde een bepaalde hoeveelheid bijgemengd om op die 40 graden water te komen. Er hoeft dus niet 5 liter water van 30 naar 45 te worden opgewarmd maar een fractie minder.

Ik probeer die fractie te berekenen bij 11 graden input en bij 20 graden input. Alleen daar loopt mijn wiskunde dus ergens spaak 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Gwaihir
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:30:
(5-x)*(45-40)=x*(40-11) = (5-x)*5=x*29.
Dat levert x=35/34
Dat levert 25/34
Doe ik dat ook voor 20 graden aanvoer dan zou ik minder koud water nodig moeten hebben.
Meer. Dat koude water - dat minder koud is nu - moet nog altijd dezelfde stroom water van 45 naar 40 graden afkoelen. Daarvoor is dus méér koud water nodig.
dat levert x=1

En dat klopt dus niet
En uiteraard is het volume van dat water afhankelijk van de temperatuur. Dus volume en massa op één hoop gooien levert een afwijking op. Voor 't volgende bierviltje })

[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 26-08-2021 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Het probleem hier is voor een deel politiek. Netbeheerders moeten doelmatig (dus tegen zo laag mogelijke kosten) het net beheren. Die hebben daardoor geen geld voor R&D.
Ze hadden anders genoeg geld voor het oprichten van EBA's zoals Allego, EXE, Hoom, Firan, Buurkracht en Enpuls.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gwaihir schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:57:
[...]

Dat levert 25/34

[...]

Meer. Dat koude water - dat minder koud is nu - moet nog altijd dezelfde stroom water van 45 naar 40 graden afkoelen. Daarvoor is dus méér koud water nodig.

[...]

En uiteraard is het volume van dat water afhankelijk van de temperatuur. Dus volume en massa op één hoop gooien levert een afwijking op. Voor 't volgende bierviltje })
Verrek, de rekensom klopt wel inderdaad. ( 25/34 was inderdaad een typo van mij, te snel overgenomen en niet gezien ). Des te groter de stroom water aan de koude zijde, des te kleiner die aan de warme zijde.

Thanks!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Th = 45 (hoge temperatuur)
Tl = 11 (lage temperatuur)
Vh = x (volume water op hoge temperatuur)
Vl = 5 - x ( volume water op lage temperatuur)

Td = (Th * Vh + Tl * Vl) / (Vh + Vl) (douchetemperatuur)
Vh + Vl = 5 en Vh en Vl invullen:
Td = (Th * x + Tl * (5 - x)) / 5
Td = (Th * x + Tl * 5 - Tl * x)) / 5
Td = ((Th - Tl) * x + Tl * 5)) / 5
Td * 5 = (Th - Tl) * x + Tl * 5)
Td * 5 - Tl * 5 = (Th - Tl) * x
(Td * 5 - Tl * 5) / (Th - Tl) = x

Voor Tl = 11 komt er 4,26 liter uit (of 0,74 liter dat je van 11 naar 45 graden moet verwarmen
Voor Tl = 20 komt er 4 liter uit (of 1 liter dat je van 20 naar 45 graden moet verwarmen

Omdat je een hogere temperatuur bijmengt heb je minder van de hoge temperatuur nodig dus meer van de lage temperatuur. Als je 40 graden douchewater wil en je lage temperatuur is 35 graden, dan moet je 2,5 liter met 2,5 liter mengen, dus nog meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
phicoh schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

:o

Netbeheerders hebben plenty geld voor wat leuke R&D hoor. ze doen ook genoeg mooie zijsprongetjes zoals @Skyaero ook aangeeft, allemaal zusterbedrijfjes etc.

Ze zijn ook echt druk aan het testen met buurtbatterijen en dat soort oplossingen, dus er gebeuren zeker wel dingen. Maar veel tweakers hebben het idee dat de connected-wereld al echt een ding is, en dat is in heel veel zaken gewoon niet zo.

Voor iets als het stroomnet vind ik dat ook niet zo raar, dat moet vooral gewoon betrouwbaar zijn. Als je daar weer allemaal gedoe introduceert met dingen die met elkaar praten en verschillende protocollen etc. etc. dan introduceer je weer allemaal nieuwe punten waar het stuk kan gaan.

Dat terugleveren/piekbelasting gedoe is trouwens ook weer niet zo ingewikkeld, het is vooral een keuze.

De opties:

1. we willen altijd zoveel mogelijk zonne-energie opwekken en aftoppen/uitschakelen voorkomen
---> prima, dan moeten er of veel zwaardere kabels de grond in EN/OF er moeten combinaties komen van opwek met opslag op huis of wijkniveau

2. We doen het zoals nu: het net heeft een bepaalde capaciteit en als die overschreden wordt dan gaat terugleveren niet meer. Dat kost ons X % duurzame stroom per jaar.

Je kunt nog een klein beetje vogelen / optimizen door bijv. koelkasten of vriezers iets harder te laten draaien of boilers te starten wanneer er overschot is, maar de effecten daarvan zijn beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@mkleinman
je gaat weer lekker extreem, lekker. ;)

de berekening is 1 ding, maar daar na heb je nog 2 punten waar je op moet letten
1. sommige douche termostaat (meeste) tappen minimaal een ?? l/m uit het warm water gedeelte.
gewoon om de tap drempel van het verwarming apparaat altijd te activeren.
gebruik je die 1, dan zoek daar de gegevens van op.
2. de tap-drempel van de doorstromer moet ook geactiveerd worden.
met maar 5l/m@40 en een douche WTW wil je die wel halen.
en dit ziet er heel krap uit als er al warm water van +/-40 graden uit de boiler komt en 20 graden van de WTW. :?

als je die puntjes niet haalt dan krijg je of koud/warm douche water of de douche thermostaat grijp in en je krijgt zwabberende hard/zacht straal, net niet comfortabel. ;)

(het is een stuk simpeler om een kleine boiler van 20l@65 te nemen, kun je 10 minuten op douchen, en als je dan de zwaarste neemt die je kunt vinden b.v. 2kW of meer dat heb je een doorstroom verwarmer zonder de doorstroom verwarmer problemen. ;)
simpel zo iets dus:
https://www.warmteservice...53050?origin=-tl002-2-28-
goed voor 4 minuten douchen, maar hier komt nog boven op de doucheWTW + boiler (30+graden)
kan al eens lang genoeg zijn. ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 26-08-2021 16:20 ]

• phicoh
Fr33z schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

:o

Netbeheerders hebben plenty geld voor wat leuke R&D hoor. ze doen ook genoeg mooie zijsprongetjes zoals @Skyaero ook aangeeft, allemaal zusterbedrijfjes etc.

Ze zijn ook echt druk aan het testen met buurtbatterijen en dat soort oplossingen, dus er gebeuren zeker wel dingen. Maar veel tweakers hebben het idee dat de connected-wereld al echt een ding is, en dat is in heel veel zaken gewoon niet zo.

Voor iets als het stroomnet vind ik dat ook niet zo raar, dat moet vooral gewoon betrouwbaar zijn. Als je daar weer allemaal gedoe introduceert met dingen die met elkaar praten en verschillende protocollen etc. etc. dan introduceer je weer allemaal nieuwe punten waar het stuk kan gaan.
Netbeheerders maken winst, en daar kunnen ze leuke dingen mee doen. Maar dat wil niet zeggen dat ze innoveren in hun eigenlijk taak. Bijv. de simpele vraag, mag een netbeheerder een buurtbatterij installeren als onderdeel van het net of moet dan een volkomen losse organisatie zijn die dat doet.

Angst voor verandering betekent meestal dat een industrie ergens vastgelopen is. We blijven doen wat we doen want iets nieuws is eng. Maar uiteindelijk komt de klap wel een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

!null schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:47:
Omvormers zouden slimmer moeten zijn, als ze bij de 250v in de buurt komen gewoon minder gaan leveren.
Fronius doet dat out of the box, Dre heeft bij Goodwe hetzelfde gedrag gezien. Tussen 250 en 253V lineaire derating.
Via Modbus of de json API (bij Fronius) of over UDP (goodwe) is de gemeten spanning in ieder geval realtime uit te lezen, wellicht de derating ook.
Dit kan een prima trigger zijn om met je domotica verplaatsbare gebruikers aan te zwengelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gwaihir
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:10:
1. sommige douche termostaat (meeste) tappen minimaal een ?? l/m uit het warm water gedeelte.
Zeg je nu in feite dat als ik m'n thermostaatkraan langzaam laat lopen, ik gloeiend heet water eruit kan krijgen, ongeacht de temperatuurinstelling? Dat hoop ik toch van harte van niet.

Zoals ik het begrepen heb: de meeste ontwerpen mengen uitsluitend met koud. Dus warm staat altijd open en koud wordt erbij gemengd. Dat merk ik doordat het water eruit ook met de instelling op geheel koud, duidelijk niet zo koud wordt als de koude kraan op de wastafel. (Nee, nog geen WTW erop.)
Dat mag ik met mijn gebruiksscenario's dan ook wel 'ns nazien vóór aanschaf!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

migjes schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:10:
@mkleinman
je gaat weer lekker extreem, lekker. ;)

de berekening is 1 ding, maar daar na heb je nog 2 punten waar je op moet letten
en dit ziet er heel krap uit als er al warm water van +/-40 graden uit de boiler komt en 20 graden van de WTW. :?

als je die puntjes niet haalt dan krijg je of koud/warm douche water of de douche thermostaat grijp in en je krijgt zwabberende hard/zacht straal, net niet comfortabel. ;)

(het is een stuk simpeler om een kleine boiler van 20l@65 te nemen, kun je 10 minuten op douchen, en als je dan de zwaarste neemt die je kunt vinden b.v. 2kW of meer dat heb je een doorstroom verwarmer zonder de doorstroom verwarmer problemen. ;)
simpel zo iets dus:
https://www.warmteservice...53050?origin=-tl002-2-28-
goed voor 4 minuten douchen, maar hier komt nog boven op de doucheWTW + boiler (30+graden)
kan al eens lang genoeg zijn. ;) )
Volgens mij heeft de https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw geen tapdrempel. Die zou dus ideaal zijn.

Ik heb hier thuis een aantal lang douchers, en die willen absoluut niet onder een koude straal staan, dus een boilervat is eigenlijk geen fatsoenlijke oplossing.

Meer eerst stap 1; De keuring van de douchekop

• !null
Proton_ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Fronius doet dat out of the box, Dre heeft bij Goodwe hetzelfde gedrag gezien. Tussen 250 en 253V lineaire derating.
Via Modbus of de json API (bij Fronius) of over UDP (goodwe) is de gemeten spanning in ieder geval realtime uit te lezen, wellicht de derating ook.
Dit kan een prima trigger zijn om met je domotica verplaatsbare gebruikers aan te zwengelen.
Mooi dat sommigen het al doen.
Ik heb verder genoeg ideeën in deze hoek, daar ben ik ook mee bezig. Wellicht kan ik over een tijdje wat laten zien.

Maar om de discussie samen te vatten lijkt alleen de netspanning een input te zijn, of input van Tennet of soort gelijken. Ik weet dat Tennet dat doet met sommige bedrijven.
Maar meer is er dus niet.

En als je leest over consumenten die niet terug kunnen leveren lijken dat altijd afsluitende omvormers te zijn.
Mijn inziens is een terug regeling op een inverter ook een behoorlijk pluspunt voor toekomst.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:04
@!null dat denk ik ook, dus bij aankoop van een nieuwe..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Fr33z
!null schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:01:
[...]

Mooi dat sommigen het al doen.
Ik heb verder genoeg ideeën in deze hoek, daar ben ik ook mee bezig. Wellicht kan ik over een tijdje wat laten zien.

Maar om de discussie samen te vatten lijkt alleen de netspanning een input te zijn, of input van Tennet of soort gelijken. Ik weet dat Tennet dat doet met sommige bedrijven.

En als je leest over consumenten die niet terug kunnen leveren lijken dat altijd afsluitende omvormers te zijn.
Mijn inziens is een terug regeling op een inverter ook een behoorlijk pluspunt voor toekomst.
Nee dat is het dus niet, want welk probleem lost dat dan op? Dezelfde situatie als nu toch? teveel teruglevering --> spanning te hoog --> uitschakelen -- >spanning dropt -->reset en terug naar start

Met intelligent afschakelen krijg je misschien wel dat er een heel klein beetje meer productie kan zijn, maar veel scheelt het niet. Het lost geen probleem op. Het punt blijft:

*of dikkere kabels / grotere trafo's zodat er meer stroom weg kan op moment van hoge productie
* of het eigen verbruik iets verhogen (dan duurt het wat langer voordat de omvormers af moeten schakelen)
* of het in een accu proppen

dus omvormer-intelligentie doet niks. Het gaat om afname of opslag

• reneeke1970
Fr33z schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:11:
[...]

Nee dat is het dus niet, want welk probleem lost dat dan op? Dezelfde situatie als nu toch? teveel teruglevering --> spanning te hoog --> uitschakelen -- >spanning dropt -->reset en terug naar start

Met intelligent afschakelen krijg je misschien wel dat er een heel klein beetje meer productie kan zijn, maar veel scheelt het niet. Het lost geen probleem op. Het punt blijft:

*of dikkere kabels / grotere trafo's zodat er meer stroom weg kan op moment van hoge productie
* of het eigen verbruik iets verhogen (dan duurt het wat langer voordat de omvormers af moeten schakelen)
* of het in een accu proppen

Of je gaat verhuizen.... Als de netbeheerder zijn netwerk niet op orde wil maken

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

Lineaire derating zorgt voor beter en voorspelbaarder regelgedrag, wat volledige uitschakeling (met bijpassende reset-wachttijd) doorgaans zal voorkomen. Het is dus ook vriendelijker voor de buren verderop aan de kabel.
Bovendien zal door het bijschakelen van verbruikers, waar deze discussie mee begon, de spanning dalen tot het punt dat er geen derating meer is -> beter en goedkoper gebruik van het huidige netwerk.

• !null
Fr33z schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:11:
[...]

Een slimmere omvormer zorgt er voor dat hij niet aan/uit gedrag gaat vertonen, of dat die van jou uit gaat en die van de buren wel verder kan draaien.
Maar in grote lijnen ben ik met je eens dat het het probleem op wijkniveau niet echt oplost.

Dat doet inderdaad alleen afname en opslag.

Of uiteraard netverzwaringen, maar dat is een langzaam en duur proces. Wat wellicht allang begonnen had moeten worden inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De problemen met spanning kan je natuurlijk eenvoudig oplossen door de toleranties te verhogen. Zo zijn we ook van 230V +6% naar +10% gegaan. In Duitsland zitten ze op 230V +15%. UK G59/3 zelfs op 273,6 Volt (240V + 14%). Kost geen grondstoffen en eigenlijk geen arbeid.

• Gwaihir
  • Niet online
!null schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:01:
:? Input van Tennet of soortgelijken mag, maar voor input van de eigen slimme meter sluit je de ogen.

Dat is jouw mening, geen samenvatting van de discussie..

(Tennet beheert het hoogspanningsnet. Zo lang je geen megawatts piek hebt staan, heeft Tennet zeker geen input voor je.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Is de netspanning “altijd” te hoog of alleen bij pieken van zonnestroom? Op die momenten is de prijs van elektriciteit laag of negatief. Het kan dus wel eens maatschappelijk helemaal niet interessant zijn om iets aan het overbelaste laagspanningsnet te doen. Of althans alleen de echte overbelaste netten aan te pakken en heel veel gewoon te accepteren.

Tijdens de afschakelmoment is er mogelijk al 100% duurzame elektriciteit beschikbaar. Het is dan (voor de maatschappij) heel gunstig dat terugleveren niet mogelijk is. Voor de salderende particulier is het wel jammer natuurlijk.

Als er ook problemen zijn in februari dan is het een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 26-08-2021 20:34 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.