Signatures zijn voor boomers.
Vraagje voor wie zo'n Clage heeft - dus binnenkort ook aan jou, @mkleinmanmkleinman schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:59:
Volgens mij heeft de https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw geen tapdrempel. Die zou dus ideaal zijn.
Wanneer je de spanning eraf gehaald hebt en er weer op zet (stroomuitval), heeft hij dan al z'n instellingen nog? Of staat hij dan weer terug op fabrieksinstellingen?
De slimme meter is een hartstikke mooi meetpunt voor allerlei zaken, en moet vooral gebruikt worden. P1 kabeltje eraan en gaan. Maar dat is mijn punt helemaal niet.Gwaihir schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:31:
[...]
Input van Tennet of soortgelijken mag, maar voor input van de eigen slimme meter sluit je de ogen.
Dat is jouw mening, geen samenvatting van de discussie..
(Tennet beheert het hoogspanningsnet. Zo lang je geen megawatts piek hebt staan, heeft Tennet zeker geen input voor je.)
Mijn punt was wat is zichtbaar vanuit het oogpunt van (een apparaat in) een consumenten huishouden, met andere woorden vanuit ons thuis gezien. Wat is zichtbaar waaraan je kunt zien of er energie in overvloed is, en of tot problemen leidt.
Alleen de netspanning lijkt dus een input te zijn. En ja, je slimme meter kan je de netspanning ook vertellen, maar je kan hem ook meten. Een slimme meter kan je nog veel meer vertellen, maar kan je niet vertellen of de maximale capaciteit in het netwerk bereikt is.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat kun je ook “gewoon” meten. De frequentie van het net wordt bepaald door het verschil tussen vraag en aanbod. In Duitsland wordt ook een systeem op basis van frequentie gebruikt waarbij PV systemen (boven 10 kWp) automatisch terugregelen en afschakelen.!null schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:01:
[...]
Alleen de netspanning lijkt dus een input te zijn. En ja, je slimme meter kan je de netspanning ook vertellen, maar je kan hem ook meten. Een slimme meter kan je nog veel meer vertellen, maar kan je niet vertellen of de maximale capaciteit in het netwerk bereikt is.
Maar je weet natuurlijk niet of er net een windpark is afgekoppeld en of een gascentrale in de startblokken staat.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik haalde altijd de spanning er volledig af na het douchen. Onthield netjes de ingestelde temperatuur als de spanning er weer op werd gezet.Gwaihir schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:36:
[...]
Vraagje voor wie zo'n Clage heeft - dus binnenkort ook aan jou, @mkleinman. Liefst nog 'n kleiner model.
Wanneer je de spanning eraf gehaald hebt en er weer op zet (stroomuitval), heeft hij dan al z'n instellingen nog? Of staat hij dan weer terug op fabrieksinstellingen?
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal
Dat wil zeggen offgrid accu systeem met AC net met daarop AC zonne omvormers, die kunnen dat dan gebruiken om te weten wanneer er niks meer bij hoeft. Als ze dit ondersteunen.
Ik heb hier nog niet over gelezen in een Nederlands net, maar dat zegt natuurlijk niks.
Ik was wel juist op zoek naar dit soort dingen. En ik denk dat de frequentie eigenlijk een veel mooiere manier is. Want spanning kan door allerlei zaken varieren.
Frequentie is de manier waarop dit op netschaal afgestemd wordt en is dus op netschaal gelijk (= heel Europa dus ook Nederland). De oplopende spanning waar we het over hebben is evenwel een zeer lokaal probleem.[b]!null in "De Duurzame Kroeg deel 4"Ik heb hier nog niet over gelezen in een Nederlands net, maar dat zegt natuurlijk niks.
Ik was wel juist op zoek naar dit soort dingen. En ik denk dat de frequentie eigenlijk een veel mooiere manier is. Want spanning kan door allerlei zaken varieren.
Zelfs het afstemmen van duurzame energie op de vraag is er nog (zo'n beetje?) overal eentje van kabelcapaciteiten en niet van vraag- en aanbod op het gehele net. Duitsland heeft bijvoorbeeld de uitdaging dat de meeste vraag aan de ene zijde van het land zit (noord dacht ik) en het meeste aanbod van zon en wind aan de andere. Daardoor trekken de noord-zuid hoogspanningsleidingen het net wel / net niet. Op basis van netfrequentie zou het aanbod aan beide zijden van de kabel gelijkelijk terug geschaald worden, wat het probleem vergroot.
Nogmaals: zo lang er niet net-breed (in heel Europa dus) geen enkele niet-duurzame centrale meer af te schakelen valt, is afschakelen van PV omdat het net vol zit niet aan de orde. En daar zijn we nog ver van weg..
Capaciteit tekorten blijft het basis probleem voorlopig, maar dat gaat niet snel worden opgelost worden, zelfs niet als we veel geld er tegenaan gooien want er zijn personeelstekorten.
Het is precies andersom. Vraag (van industrie en grote steden) zit hoofdzakelijk in het midden en zuiden. Aanbod (vooral van windmolens, maar ook PV) komt uit het noorden.Gwaihir schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:28:
Duitsland heeft bijvoorbeeld de uitdaging dat de meeste vraag aan de ene zijde van het land zit (noord dacht ik) en het meeste aanbod van zon en wind aan de andere.
(Wat uiteraard niets aan de correcte strekking van je verhaal verandert)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
als je het hebt over doorstroom verwarmer, dan zit er een apparaatje in die aan en uit schakelt met een bepaalde doorstroming.mkleinman schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:59:
[...]
Volgens mij heeft de https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw geen tapdrempel. Die zou dus ideaal zijn.
Ik heb hier thuis een aantal lang douchers, en die willen absoluut niet onder een koude straal staan, dus een boilervat is eigenlijk geen fatsoenlijke oplossing.
Meer eerst stap 1; De keuring van de douchekop
zit er zo een apparaatje niet in, dan is het geen doorstroom verwarmer, maar een boiler.
(als ik kijk in de handleiding dan zie ik daar 2l/m staan aan drempel waarde.
dus je behoord minimaal 2l/m te tappen voor werking gegarandeerd door fabrikant.
maar dit is vaak een ongeveer waarde van de fabrikant, praktijk kan het anders zijn.
ik ken het apparaat niet, dus geen idee hoe hij werkt en hoe hij precies zijn ding zal doen.
de doucheWTW de clage zijn koud water voeden (of in jouw geval de zonneboiler), is natuurlijk de oplossing, dan gaat er altijd genoeg water door het toestel.
maar ik weet niet hoe je het wil doen, heb je niet verteld of heb ik niet gelezen.
boilervat is nooit het probleem, neem je toch een grotere boiler.
voorbeeld:
https://www.warmteservice...2205?origin=-tl002-2-199-
geeft je 12minuten douchen, maar dan komt er nog x minuten bij voor de douche WTW.
en krijgt hij al warmer water uit de zonneboiler dus nog een x minuten extra, en hij gaat al verwarmen als je staat te douche dus nog een x minuten extra.
of anders pak je een 50liter boiler, kom je er helemaal wel.
ik heb zelf een 200l@65 + 50l@55 aan boiler.
50l@55 is een warmtepomp boiler die voorverwarmt water aanlevert aan de 200l boiler.
de 200l@65 is een elektra boiler, die 2 elementen heeft, hoog en laag.
hoog staat op 55graden in gesteld en is er alleen maar als nood backup.
en laag staat op 65graden ingesteld, maar gaat alleen aan als er genoeg opbrengst is van de zonnepanelen.
je zou dit ook kunnen zien als een soort van accu, hiermee sla ik ongeveer 2kWh per dag mee op in warmte.
(tja eens zal salderen wel ophouden, ben ik vast voorberijd, en ik vond het experiment wel leuk, dus waarom niet.)
dit geeft mij een gemengd met koud water een +/-500l@38.
dus met mijn regendouche van 17l/m@38 = 500 / 17 = 29 minuten douche tijd.
zou je dat doen met jouw douche kop, dan hebben we het over 100 minuten douchen, maar hier komt nog een x% bij van de doucheWTW.
maar na 60 minuten douchen, dan heeft het systeem bij mij al weer 3kWh er in verwarmt, dus het is nog veel langer en langer.
maar goed je hoeft niet mijn ding te doen, is maar een voorbeeld.
(van af eind januari leveren mijn zonnepanelen al genoeg om de boiler dagelijks te verwarmen met het onder element, dus puur eigen stroom eerst.
begin december heb ik niet meer genoeg van de zonnepanelen, dus voor 10 van de 12 maanden doe ik het met alleen eigen stroom.
vind het nog aardig effectief en valt me niet tegen, leuk experiment. )
een (thermostaat) kraan moet minimaal X l/m trekken uit je warm water leiding.Gwaihir schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:42:
[...]
Zeg je nu in feite dat als ik m'n thermostaatkraan langzaam laat lopen, ik gloeiend heet water eruit kan krijgen, ongeacht de temperatuurinstelling? Dat hoop ik toch van harte van niet.
Zoals ik het begrepen heb: de meeste ontwerpen mengen uitsluitend met koud. Dus warm staat altijd open en koud wordt erbij gemengd. Dat merk ik doordat het water eruit ook met de instelling op geheel koud, duidelijk niet zo koud wordt als de koude kraan op de wastafel. (Nee, nog geen WTW erop.)
[...]
Dat mag ik met mijn gebruiksscenario's dan ook wel 'ns nazien vóór aanschaf!
om de trapdrempel van je verwarming toestel te activeren, anders krijg je allen maar koud water uit je verwarmingstoestel, want hij gaat niet aan.
dit wisselt per verwarmingstoestel en moet je opzoeken.
het ergste wat kan gebeuren is:
je start met de douche, en de WTW doet nog niks wat die is koud.
maar na een tijdje begint die op te warmen en nu gaat de thermostaat meer en meer koud water(die warm is geworden door de WTW) bij mengen om de temperatuur goed te houden.
maar dan kan het zijn dat de verwarmingstoestel onder zijn trapdrempel komt en dus uitschakelt.
dan krijg je ineens kouder water uit de douche, en na een tijdje schakelt de verwarmer weer in en heb je weer warmer water.
dit wil je voorkomen. (of niet dan ben je meteen van de lang douchers af in huis, lol.
(dit is als de doucheWTW dus op de koudwater van de thermostaat kraan zit, zet je de doucheWTW op de boiler/verwarmingstoestel, dan heb je dit probleem al een stuk minder tot helemaal niet, want dan blijf je altijd boven de tapdrempel.)
of jij er problemen mee gaat krijgen, moet je uit zoeken en is niet simpel.
mkleinman wil wel heel extreem doen (gelukkig),
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 27-08-2021 11:31 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
een copy uit de NTA 8800.
/f/image/4lXVQPKvwgESfV0kCNHpqKz0.png?f=fotoalbum_large)
het gaat dus over dit verhaal, en haal je dan wel of niet de tap drempel.
met optie B word het heel krap of je het red of niet.
optie A is ook een beetje krap of je het red of niet, maar geef je al meer kans dat het werkt.
alleen optie C is 100% zeker.
[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 27-08-2021 11:59 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat gedeelte snap ik, incl. dat toevoegen van een WTW je pendelend in de kou kan zetten daardoor. Maar dat geldt voor een doorstroomverwarmer (waaronder ook een geiser en veel CV-ketels).migjes schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:17:
een (thermostaat) kraan moet minimaal X l/m trekken uit je warm water leiding.
om de trapdrempel van je verwarming toestel te activeren, anders krijg je allen maar koud water uit je verwarmingstoestel, want hij gaat niet aan.
dit wisselt per verwarmingstoestel en moet je opzoeken.
Ik kan je verzekeren dat jouw en mijn boiler geen drempels kennen en 65 graden is best heet. Dus gelukkig probeert je thermostaatkraan hierin niet te 'helpen' maar mengt hij gewoon altijd zo goed mogelijk.
Maar 't is wel een beetje een ergste. CV-ketels hebben bij mijn weten allemaal een kleine ingebouwde boiler, met name bedoeld voor snel heet water. Die dempt dit effect. En daarnaast kunnen ze ook erg laag moduleren.het ergste wat kan gebeuren is:
je start met de douche, en de WTW doet nog niks wat die is koud.
maar na een tijdje begint die op te warmen en nu gaat de thermostaat meer en meer koud water(die warm is geworden door de WTW) bij mengen om de temperatuur goed te houden.
maar dan kan het zijn dat de verwarmingstoestel onder zijn trapdrempel komt en dus uitschakelt.
dan krijg je ineens kouder water uit de douche, en na een tijdje schakelt de verwarmer weer in en heb je weer warmer water.
Dus dit overkomt je bij een oude geiser of wanneer je een grote ongeregelde elektrische doorstroomverwarmer in zet (eentje die alleen aan en uit kent, geen tussenstanden).
Het zonneboiler topic zit vol met deze situaties hoor. Veel lauwe boilers (buiten de zomer) + doorstroomverwarming + WTW. (Lauwe boiler op zon en / of warmtepomp die het alvast naar vloerverwarmingstemperatuur brengt.)mkleinman wil wel heel extreem doen (gelukkig),
1 PVoutput . Dongen NB
Meeste boiles zullen hoger zitten denk ik
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
en ook elektrische doorstroom verwarmers, die werken het zelfde.Gwaihir schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:53:
[...]
Dat gedeelte snap ik, incl. dat toevoegen van een WTW je pendelend in de kou kan zetten daardoor. Maar dat geldt voor een doorstroomverwarmer (waaronder ook een geiser en veel CV-ketels).
klopt het zijn ook boilers en geen doorstroomverwamers, dat is precies het verschil tussen die 2 dat boilers dus geen tapdrempel hebben en doorstroomverwarmers wel.Ik kan je verzekeren dat jouw en mijn boiler geen drempels kennen en 65 graden is best heet. Dus gelukkig probeert je thermostaatkraan hierin niet te 'helpen' maar mengt hij gewoon altijd zo goed mogelijk.
het is niet voor niks dat ik @mkleinman aanraad om ook naar een kleine boiler te kijken.
maakt veel dingen een stuk simpeler, en is niet slechter als een doorstroomverwarmer.
meeste ketels hebben geen boiler, maar een warmtewisselaar.Maar 't is wel een beetje een ergste. CV-ketels hebben bij mijn weten allemaal een kleine ingebouwde boiler, met name bedoeld voor snel heet water. Die dempt dit effect. En daarnaast kunnen ze ook erg laag moduleren.
en ja die dempen wel iets, maar dat helpt niet als hij niet aan gaat of uitgaat door te weinig vraag.
(tap drempel)
het maakt ook geen bal uit of de doorstroom verwarmer warm of koud water krijgt, als hij maar genoeg vraag krijgt om aan te gaan. (tap drempel)Dus dit overkomt je bij een oude geiser of wanneer je een grote ongeregelde elektrische doorstroomverwarmer in zet (eentje die alleen aan en uit kent, geen tussenstanden).
[...]
Het zonneboiler topic zit vol met deze situaties hoor. Veel lauwe boilers (buiten de zomer) + doorstroomverwarming + WTW. (Lauwe boiler op zon en / of warmtepomp die het alvast naar vloerverwarmingstemperatuur brengt.)
en met een bespaar douche en een DWTW op de niet juiste manier aangesloten kom je aardig in de buurt van de grens waardes.
of je er over of er onder komt, moet je wel even goed bekijken.
en kom je op dit verhaal uit:
/f/image/4lXVQPKvwgESfV0kCNHpqKz0.png?f=fotoalbum_large)
welke methode je de DWTW dus aansluit maakt wel uit, optie B geeft je de kleinste marge, optie C de grootste marge om de tap drempel te halen.
je moet gewoon oppassen als je erg op de grensjes wil zitten.
niet alle apparatuur is daar voor gemaakt en kan dan ongewenste effecten geven.
beter van te voren weten, dan naderhand achter komen.
Mijn sample size is drie: een Vaillant VR uit 1984, een Remeha (zo'n hele kleine) uit ca. 2007 en een Daalderop Combifort eveneens uit ca. 2007. Die laatste is 'n beest met 80 liter boiler om de verbrandingskamer gebouwd, niet bepaald doorsnee. Maar die eerste twee beschikten beiden naast de warmtewisselaar over een kleine ingebouwde boiler van een paar liter, voldoende om desgewenst een naadloze heet water ervaring te krijgen. D.w.z. voldoende om de opstarttijd van het apparaat te overbruggen. Standaard (in de 'zomerstand') houdt het apparaat dit mini boilervaatje warm, door er zo af en toe voor aan te slaan ook al is er geen enkele vraag. Aangezien dit reageert op de temperatuur in het vaatje (niet op vraag), neemt dat dus ook de tapdrempel volkomen weg.migjes schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:32:
meeste ketels hebben geen boiler, maar een warmtewisselaar.
Was duidelijk.. wilde alleen even aangeven dat dat extreem van @mkleinman op dit forum een doodnormale, zeer relevante situatie ishet maakt ook geen bal uit of ..
En optie A wordt aangeraden voor maximaal rendement uit de WTWen kom je op dit verhaal uit:
[Afbeelding]
welke methode je de DWTW dus aansluit maakt wel uit, optie B geeft je de kleinste marge, optie C de grootste marge om de tap drempel te halen.
[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 27-08-2021 14:06 ]
Maar optie A werkt alleen bij een doorstroomverwarmer (bv combiketel), niet met een boiler. Bij boilers is optie B de meest logischeGwaihir schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:03:
En optie A wordt aangeraden voor maximaal rendement uit de WTW.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat is precies wat ik van plan ben te installeren.. Warmere instroom is toch warmere instroom?
(Kan me vooral voorstellen dat het minder gedaan wordt, omdat de leidingen minder vaak lekker uitkomen.)
Inderdaad bij een doorstromer kan dat prima werken. Van de andere kant: hoe groot is het verschil? Je hebt alleen een hoger rendement als je nog warm water vraag hebt na het dichtdraaien van je douchekraan. De warmte die je uit de afvoer haalt, moet je wel meteen ergens gebruiken.Gwaihir schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:09:
@Joris748 Oh, hoe dat zo?
Dat is precies wat ik van plan ben te installeren.. Warmere instroom is toch warmere instroom?
En leidingen zijn langer en dan zul je ook rekening moeten houden met leidingverliezen. Doorgaans is de afstand tussen douche WTW en douchekraan minder groot, dan de afstand tussen de douche WTW en het verwarmingsapparaat.(Kan me vooral voorstellen dat het minder gedaan wordt, omdat de leidingen minder vaak lekker uitkomen.)
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Solide? D.w.z. was leidingverliezen de check om te doen? Of mis ik nog andere overwegingen?
(En inderdaad sprong 't verhaal van het een naar het ander. @mkleinman wil een doorstroomverwarmer voor z'n douche. Ik een kleinere, voor een wastafel. Maar ik heb de WTW voor de douche nog te gaan.)
(Mag 't nog aan de stamtafel in deze kroeg, of worden we naar een tafeltje gestuurd?
Ik heb A, en dan zelfs nog iets uitgebreider. Mijn DWTW water gaat zowel naar de inlaat van de CV ketel, de koud water zijde van de douche en naar de koud water inlaat van mijn zonneboiler.migjes schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
en kom je op dit verhaal uit:
[Afbeelding]
je moet gewoon oppassen als je erg op de grensjes wil zitten.
niet alle apparatuur is daar voor gemaakt en kan dan ongewenste effecten geven.
beter van te voren weten, dan naderhand achter komen.
Na mijn CV ketel heb ik nog een mengventiel die het water terug mengt naar maximaal 60 graden wanneer het boilervat veels te warm is. Ik moet nog kijken hoe dit met een Clage aangesloten moet worden.
Ik heb de douchekop binnen intussen. Ik heb op basis van mijn data ook al een inschatting gemaakt hoeveel ik ga besparen. In 2020 douchten wij ongeveer 8000 minuten a 8.8 liter/minuut. De nieuwe douchekop doet 5liter/minuut, dus 3,8liter per minuut besparing.
Dat bespaard dus al 31m3 per jaar hier alleen al aan tapwater. Van de 130m3 die we nu nog ongeveer per jaar gebruiken is 30m3 koken gemakshalve, 0m3 voor CV ( niet meer nodig ) blijft dus 100m3 over voor het douchen.
De besparing van deze douchekop zit iets boven de 40% op SWW, dus ook op gas. Van die 100m3 gaan wij dus terug naar 60m3.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En die Clage laat water wat al heet genoeg is toch gewoon door?
(Je had toch wel 't elektronisch geregelde model uitgezocht? De goedkope schakelt vermoedelijk niet subtiel genoeg.)
[ Voor 46% gewijzigd door Gwaihir op 27-08-2021 14:31 ]
En een deel verlies je weer via stilstandsverliezen. Hoe groot dat deel is, kan ik niet inschatten.Gwaihir schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:24:
@Joris748 Nee, ik wil dit dus doen bij een boiler. De WTW komt zo'n beetje tussen douche en boiler in te staan (op 1e verdieping, begane grond, in kelder). De leiding van WTW naar koudwaterkraan wordt hierdoor niet verlengd en de leiding van WTW naar boilervat is ongeveer even lang. Die warmte die die kant op gaat sla ik dus op en bespaart de boiler opstoken.
Solide? D.w.z. was leidingverliezen de check om te doen? Of mis ik nog andere overwegingen?
(En inderdaad sprong 't verhaal van het een naar het ander. @mkleinman wil een doorstroomverwarmer voor z'n douche. Ik een kleinere, voor een wastafel. Maar ik heb de WTW voor de douche nog te gaan.)
(Mag 't nog aan de stamtafel in deze kroeg, of worden we naar een tafeltje gestuurd?.)
KIS (Keep It Simple) en ga voor optie B
Dat verwacht ik niet om eerlijk te zijn. Wij blijven alle drie langer onder de douche staan omdat het zo "vervelend" is om er onder te staan.Gwaihir schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:30:
@mkleinman Als niemand langer blijft staan, bijv. om toch goed af te spoelen met minder water per minuut.
En die Clage laat water wat al heet genoeg is toch gewoon door?
(Je had toch wel 't elektronisch geregelde model uitgezocht? De goedkope schakelt vermoedelijk niet subtiel genoeg.)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
oke heel ingewikkeld dus, maar heeft dat nog nut?mkleinman schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:26:
[...]
Ik heb A, en dan zelfs nog iets uitgebreider. Mijn DWTW water gaat zowel naar de inlaat van de CV ketel, de koud water zijde van de douche en naar de koud water inlaat van mijn zonneboiler.
(ik begrijp het wel dat het zo zit met hier onder geschrevene.)
het geeft wel meer marge als B, dus er is een kans dat je het red.
(denk het wel, ze geven 2l/m aan, maar daar zit vaak aardig marge in dus ik sta er niet vreemd van te kijken als hij het al doet bij 1l/m.
jep kan tof zijn zo een mengventiel, heb toch wel installaties gezien die dat niet hadden en dan kan het water echt goed heet worden uit de kraan.Na mijn CV ketel heb ik nog een mengventiel die het water terug mengt naar maximaal 60 graden wanneer het boilervat veels te warm is. Ik moet nog kijken hoe dit met een Clage aangesloten moet worden.
blijf de boiler optie toch een stuk simpeler vinden.
stilstand verlies is minimaal, en een 11-13,5kW aansluiting hoe goed is dat?
dan heb ik liever mijn accu methode van een boiler, dat is mijn energie, niet 1 waarvan ik moet afvragen of het grijs of groene stroom is (of gecertificeerd met een gered paart in de tiger, lol.).
maar goed dit is persoonlijk idee daar over, geen probleem met die van jouw.
laat ik het voor je hopen.Ik heb de douchekop binnen intussen. Ik heb op basis van mijn data ook al een inschatting gemaakt hoeveel ik ga besparen. In 2020 douchten wij ongeveer 8000 minuten a 8.8 liter/minuut. De nieuwe douchekop doet 5liter/minuut, dus 3,8liter per minuut besparing.
Dat bespaard dus al 31m3 per jaar hier alleen al aan tapwater. Van de 130m3 die we nu nog ongeveer per jaar gebruiken is 30m3 koken gemakshalve, 0m3 voor CV ( niet meer nodig ) blijft dus 100m3 over voor het douchen.
De besparing van deze douchekop zit iets boven de 40% op SWW, dus ook op gas. Van die 100m3 gaan wij dus terug naar 60m3.
ben benieuwd hoeveel gas ik komend jaar ga gebruiken.
gebruik nu nog +/- 100m3 gas voor stoken en 30m3 gas voor koken en 0m3 voor warm tapwater gok ik.
boiler draait nu van af december (en vanaf eind januari op alleen eigen stroom, eigen stroom eerst.
helaas is nu de <150m3 gas wel heel erg duur geworden.
vastrecht verdelen over zo weinig gas maakt het erg duur, lol.
betaal nu dus inc alles al snel 2+€ per m3 gas.
@Joris748
dat je voor kiss wil gaan, snap ik wel.
maar optie A kan met een boiler ook hoor, geen probleem.
voordeel optie A is dat je dan meer water door de DWTW heen laat lopen en dat je dan ook meer warmte er weer uit kunt halen.
(zijn de verschillen groot, nop niet eens een vrijdag middag post waard eigenlijk. )
jep voor de portemonnee wel.
maar geld is al lang niet meer het enige wat blinkt, wil ook meer eigen energie gebruiken.
en minder van salderen afhankelijk zijn.
dus wil eerst wat terugverdienen, en dan over productie maken.
niet voor de over productie, maar zodat ik meer stroom heb in de moeilijke maanden en zo toch de boiler 100% kan voeden met eigen stroom ipv de 85% die ik nu doe.
maar ook niet meer zoveel zin om nog heel veel aan mijn huis te verspijkeren. (word nu ook langzaam heel erg lastig, al het laag hangend fruit is wel geplukt.)
ben nog bezig met het enkel glas op de slaap kamer naar dubbel glas te krijgen.
ging goed fout, bedrijf kwam met 6 panelen aan die allemaal 3mm te groot waren.
tja, heb met je te doen. Doordat je ons zoveel hebt geleerd en laten zien hoe je dingen doet loop je zelf tegen een remmende voorsprong aan.mkleinman schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:47:
[...]
Dat verwacht ik niet om eerlijk te zijn. Wij blijven alle drie langer onder de douche staan omdat het zo "vervelend" is om er onder te staan.
Hoe heb ik het gedaan: dwtw, die lange buis met de aansluiting aan alle waterkanalen. verder een wtwboiler van maar 100L op 53grd max, vaak richting 47 grd. Toch kunnen we hier met 4 man van douchen.
Niebla: ook geprobeerd, comfort was echt gewoon weg. mijn a-technische dochter heeft hem in een onbewaakt ogenblik vervangen met de oude douchekop (grohe) en ik kwam er pas na een week heerlijk douchen achter (wilde nl een pos. review schrijven na die week)
diskeltische lurker
technopeuter schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
tja, heb met je te doen. Doordat je ons zoveel hebt geleerd en laten zien hoe je dingen doet loop je zelf tegen een remmende voorsprong aan.
Hoe heb ik het gedaan: dwtw, die lange buis met de aansluiting aan alle waterkanalen. verder een wtwboiler van maar 100L op 53grd max, vaak richting 47 grd. Toch kunnen we hier met 4 man van douchen.
Niebla: ook geprobeerd, comfort was echt gewoon weg. mijn a-technische dochter heeft hem in een onbewaakt ogenblik vervangen met de oude douchekop (grohe) en ik kwam er pas na een week heerlijk douchen achter (wilde nl een pos. review schrijven na die week)
Die douche pijp doet echt veel kW's maken. Welke WTWboiler gebruik jij?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Hier worden de verschillende scenario's in perspectief geplaatst
en soms genadeloos afgekraakt.
(Ook mijn) conclusie: "Steckt alles in die Chemie!"
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Grappig hoe de ervaringen met Niebla zo verschillend zijn. Toen wij verhuisden stond mijn vrouw -- die comfort boven energiebesparing stelt -- erop dat ik de Niebla douchekop meenam naar de nieuwe woning, waar een standaard 9 liter/min Grohe hing.technopeuter schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
Inderdaad "lezenswaardig".dunklefaser schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:24:
Een lezenswaardig artikel over de Duitse "Wasserstoffträume".
Hier worden de verschillende scenario's in perspectief geplaatst
en soms genadeloos afgekraakt.
(Ook mijn) conclusie: "Steckt alles in die Chemie!"
https://www.warmteservice...SWst79PBa5wRoC5y0QAvD_BwESeafarer schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:20:
[...]
![]()
![]()
![]()
diskeltische lurker
ik ga hem stiekem weer ophangenSkyaero schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:42:
[...]
Grappig hoe de ervaringen met Niebla zo verschillend zijn. Toen wij verhuisden stond mijn vrouw -- die comfort boven energiebesparing stelt -- erop dat ik de Niebla douchekop meenam naar de nieuwe woning, waar een standaard 9 liter/min Grohe hing.
diskeltische lurker
Ik heb dat eens uitgerekend in ons vorige huis, en als hij helemala op bedrijf is (5 minuten) deed de verticale douche WTW circa 10kW. Dat is best veel voor een koperen pijp in een pijp.Seafarer schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:20:
[...]
![]()
![]()
![]()
Heel wat cv ketels zijn 22kW. Dus die pijp doet even een halve cv ketel na apen.!null schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:51:
[...]
Ik heb dat eens uitgerekend in ons vorige huis, en als hij helemala op bedrijf is (5 minuten) deed de verticale douche WTW circa 10kW. Dat is best veel voor een koperen pijp in een pijp.
Zo jammer dat dit nog steeds niet verplicht ingebouwd moet worden bij nieuwbouw.
Kunnen ze je dan ook verplichten tot 5 min douche?Seafarer schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:55:
[...]
Heel wat cv ketels zijn 22kW. Dus die pijp doet even een halve cv ketel na apen.
Zo jammer dat dit nog steeds niet verplicht ingebouwd moet worden bij nieuwbouw.
1 PVoutput . Dongen NB
Haha bouwbesluit is nog geen gedragspolitie.reneeke1970 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:06:
[...]
Kunnen ze je dan ook verplichten tot 5 min douche?
Ik wil nu zelf naar de volgende stap, een recycle douche maken, maar ik loop er tegen aan dat we alleen maar korter (en kouder) zijn gaan douchen, dus staat het project op losse schroeven
Tja, hoe lager de douche kosten, hoe lager het rendement van een investering.!null schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:10:
[...]
Haha bouwbesluit is nog geen gedragspolitie.
Ik wil nu zelf naar de volgende stap, een recycle douche maken, maar ik loop er tegen aan dat we alleen maar korter (en kouder) zijn gaan douchen, dus staat het project op losse schroeven
Ik verbruik voor 7 euro stroom om te douche dus ik vind het wel prima, geen besparingen hier
1 PVoutput . Dongen NB
En een neveldouche? zag tijdje terug een project van een student wat een prijs had gewonnen. Ging naar 1,5 l / minuut. Met hoog comfort:!null schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:10:
[...]
Haha bouwbesluit is nog geen gedragspolitie.
https://solar.lowtechmaga...ustainable-decadence.html
[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 29-08-2021 22:52 ]
Das stevig 7 Euro voor een douchebeurt.reneeke1970 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:20:
[...]
Tja, hoe lager de douche kosten, hoe lager het rendement van een investering.
Ik verbruik voor 7 euro stroom om te douche dus ik vind het wel prima, geen besparingen hier
Ik zou eigenlijk gewoon eens enkele douchekoppen moeten proberen, zoals die hier ook besproken worden.BarryH schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:51:
[...]
En een neveldouche? zag tijdje terug een project van een student wat een prijs had gewonnen. Ging naar 1,5 l / minuut. Met hoog comfort:
https://solar.lowtechmaga...ustainable-decadence.html
Maar het voelt een beetje nutteloos omdat we niet vaak meer lang onder de douche staan. Mijn vriendin doucht al super veel koud en we hebben nu ook een dompelvat om de dag lekker fris te beginnen
Ik heb het idee dat iedere euro die ik erin steek te veel is
We schijnen gemiddeld 8 min. te douchen.reneeke1970 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:06:
[...]
Kunnen ze je dan ook verplichten tot 5 min douche?
Niet met een niebla, dan gaat er simpelweg te weinig water door en een stuk kouder dan een gewone douchekop.!null schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:51:
[...]
Ik heb dat eens uitgerekend in ons vorige huis, en als hij helemala op bedrijf is (5 minuten) deed de verticale douche WTW circa 10kW. Dat is best veel voor een koperen pijp in een pijp.
Daar moesten wij even aan wennen, de douche moet iets heter met de niebla, verder is het even wennen maar we hebben hem nu al een heel tijdje en kan hem met de grohe smartcontrol zelfs nog wat lager zetten, voor mij prima.
Diegene die even wat meer water willen is de regendouche er ook nog met 2 soorten straal.
Doen we allemaal met 2x30 liter daalderop en niet eens op 85 graden dus de capaciteit kan nog omhoog.
Kost ongeveer 1700 kWh per jaar.
De tieners kunnen best lang douchen maar niet TE lang zonder dat ik er wat van hoeft te zeggen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
http://energiepionier.nl/niebla-waterbesparende-douchekop/
Overigens was de Niebla niet voor bij ons zelf thuis, ik heb hem wel even geprobeerd. Zachtere straal, meet nevel maar op zich best wel comfortabel. Ik overweeg nu om de Methven voor bij ons thuis aan te schaffen.
Ik weet niet wie eerder wasrube schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:39:
Ik heb de Niebla ook pas gekocht, mede naar eerdere opmerkingen hier gelezen, maar zie nu in de comments dat dit eigenlijk een "Methven Kiri Low Flow" is die op diverse plaatsen toch wel een stuk goedkoper is?
Overigens was de Niebla niet voor bij ons zelf thuis, ik heb hem wel even geprobeerd. Zachtere straal, meet nevel maar op zich best wel comfortabel. Ik overweeg nu om de Methven voor bij ons thuis aan te schaffen.
Uiteindelijk maakt het weinig uit, de tvt was geen jaren maar slechts weken, in water en energie.
Alleen in water al iets van 35-40 m3.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wel met een belangrijke kanttekening: 8 minuten per dag. Er zijn lwgio stammen hier in Nederland die niet dagelijks douchen. De gemiddelde douchebuurt duurt langer
ook als het om de e-auto gaat:
"Missing Link: Kaufen Sie kein Elektroauto! Von falschen Konsumversprechungen"
Extreem duurzaam?
(Het e.e.a. hangt zeker ook met de op stoom komende verkiezingscampagne samen.)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Signatures zijn voor boomers.
1. Maakt het uit of je 4 keer 5 minuten er onder staat, of 1 keer 20 minuten?
2. Is er veel verschil in douche WTW? Ik ben bezig met een nieuwe badkamer en tot nu toe is het gepresenteerd of er geen keuze in is (wat ik niet helemaal kan volgen nog)
Hij heeft circa 5 minuten nodig om op volle potentie te werken.Karp schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:55:
Twee vragen komen bij me boven nav gesprekken over douche WTW.
1. Maakt het uit of je 4 keer 5 minuten er onder staat, of 1 keer 20 minuten?
Maar daarvoor bespaart hij ook al. Als jij altijd korter dan 5 minuten doucht en het huishouden bestaat niet uit veel mensen, is het wellicht niet zo handig.
Maar als er mensen enigzins achter elkaar douchen dan werkt het natuurlijk ook goed, dan is de boel nog aardig warm.
Ja er zijn veel verschillende, te beginnen met horizontaal of verticaal.2. Is er veel verschil in douche WTW? Ik ben bezig met een nieuwe badkamer en tot nu toe is het gepresenteerd of er geen keuze in is (wat ik niet helemaal kan volgen nog)
De verticale koperen versies van Heitech en Technea begon het mee en ik denk dat die eigenlijk nog het best werken.
Merk op dat er verschil zit tussen rendement van apparaat zelf en het rendement van het geheel.
De genoemde verticale koperen WTW kan meer dan 60% terugwinnen, maar dat is in de pijp zelf. Over de totale douchebeurt is dat 40%. En dit alles dus pas na 5 minuten. Op een douchebeurt van 10 minuten is dat 33%.
Dus kijk even hoe de cijfers gepresenteerd worden. Maar als je getallen ziet van 66% is dat dus niet persee een leugen.
Ook bekend als het Rebound-effect : Na een verbetering van de energie-efficiëntie treedt vaak het rebound-effect op: mensen gaan meer gebruiken van de dienst of het product omdat het goedkoper is, waardoor een deel van de energiebesparing teniet wordt gedaan.Maasluip schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:43:
Mja, dat is gewoon een stellingname voor consuminderen. Met daarbij de opmerking dat milieuvriendelijke alternatieven aanleiding kunnen zijn tot meer consumeren (mijn auto is zuiniger/milieuvriendelijker dus ik ga hem meer meer gebruiken, onder de streep 0 milieuvoordeel).
Gedragsverandering van gebruikers, waar in berekeningen vooraf vaak geen rekening mee wordt gehouden. Interessant fenomeen.
Wat drijft/bepaalt de 5 minuten? Is dat het opwarmen van de pijp?!null schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:38:
[...]
Hij heeft circa 5 minuten nodig om op volle potentie te werken.
Maar daarvoor bespaart hij ook al. Als jij altijd korter dan 5 minuten doucht en het huishouden bestaat niet uit veel mensen, is het wellicht niet zo handig.
Maar als er mensen enigzins achter elkaar douchen dan werkt het natuurlijk ook goed, dan is de boel nog aardig warm.
[...]
Ja er zijn veel verschillende, te beginnen met horizontaal of verticaal.
De verticale koperen versies van Heitech en Technea begon het mee en ik denk dat die eigenlijk nog het best werken.
Merk op dat er verschil zit tussen rendement van apparaat zelf en het rendement van het geheel.
De genoemde verticale koperen WTW kan meer dan 60% terugwinnen, maar dat is in de pijp zelf. Over de totale douchebeurt is dat 40%. En dit alles dus pas na 5 minuten. Op een douchebeurt van 10 minuten is dat 33%.
Dus kijk even hoe de cijfers gepresenteerd worden. Maar als je getallen ziet van 66% is dat dus niet persee een leugen.
Ja gewoon opwarming van de pijp. Maar in die 5 minuten helpt hij al he. Ik denk dat het een voorspelbaar grafiekje is die @mkleinman of andere tweaker vast wel eens gemaakt heeft. Er is ook een Douche WTW topic met meer info.BarryH schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:40:
[...]
Wat drijft/bepaalt de 5 minuten? Is dat het opwarmen van de pijp?
Klopt, maar kun jij een plek vinden waar je die ook daadwerkelijk kunt bestellen momenteel? (Dan houd ik me aanbevolen namelijk)rube schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:39:
Ik heb de Niebla ook pas gekocht, mede naar eerdere opmerkingen hier gelezen, maar zie nu in de comments dat dit eigenlijk een "Methven Kiri Low Flow" is die op diverse plaatsen toch wel een stuk goedkoper is?
[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 30-08-2021 13:29 ]
Probleem is meer: Wat zijn de productfoto's weer slecht... (Zowel Niebla als Methven)
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 30-08-2021 13:33 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Voor data van een douchebeurt: https://www.familie-klein...et-een-douchewtw-nu-echt/BarryH schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:40:
[...]
Wat drijft/bepaalt de 5 minuten? Is dat het opwarmen van de pijp?
Opwarmen van het hele traject, dus vloer moet opwarmen, afvoerput, leidingwerk naar de doucheWTW en dan de doucheWTW zelf moet warmte overdragen in de wisselaar.
Zo zullen er ook legio bij zijn die rustig twee keer per dag douchen.Skyaero schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:06:
[...]
Wel met een belangrijke kanttekening: 8 minuten per dag. Er zijn lwgio stammen hier in Nederland die niet dagelijks douchen. De gemiddelde douchebuurt duurt langer
mja, het handig van een gemiddelde is dat je er super makkelijk mee kan rekenen, het nadeel is dat het eigenlijk nooit reprecentatief is voor een individueel geval.Gramser schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:25:
[...]
Zo zullen er ook legio bij zijn die rustig twee keer per dag douchen.
Toch even opgezocht. Blijkt dat de 8 minuten (inmiddels 9 minuten) toch wel per douchebeurt is.Gramser schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:25:
[...]
Zo zullen er ook legio bij zijn die rustig twee keer per dag douchen.
Een wat oudere studie: https://www.vewin.nl/Site...k_Thuis_2013_Synopsis.pdf
0.72 douchebeurten per dag per persoon
71,3 liter per persoon per douchebeurt
54,4 liter per persoon per dag
De grootste boosdoeners zijn jong-volwassenen (12 minuten per keer en 0.93 keer per dag).
Helaas, dat is dus de 9 liter/min. versie, je wilt de 6 l/minuut variant (low flow).Termy schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:37:
Is dit hem? Ik ben wel geïnteresseerd maar onze huidige douche heeft alleen een handdouche met houder dus zover ik zie moet ik deze hebben.
Dat scheelt heel veel eerst een tegel vloer een beetje opwarmen. Ik douche in een kunstofbad wat snel warm is.mkleinman schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:47:
[...]
Voor data van een douchebeurt: https://www.familie-klein...et-een-douchewtw-nu-echt/
Opwarmen van het hele traject, dus vloer moet opwarmen, afvoerput, leidingwerk naar de doucheWTW en dan de doucheWTW zelf moet warmte overdragen in de wisselaar.
Helaas wel een (relatief) grote WPB omdat vriendinlief soms een bad wilt nemen. Het stilstandsverlies is helaas vaak groter dan het echte warmwaterverbruik. Het bad was een harde eis en dan zijn de opties beperkt. Het totale verbruik, op jaarbasis, van de WPB is zo'n 400kWh elektriciteit. Grotendeels direct van eigen PV.
1 kuub gas is 10kW.DeadLock schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:57:
Hier bewust geen douche-wtw bij een recente badkamerinstallatie. Ikzelf douche erg kort en met lauw water. Ik maak mijzelf even nat, zet kraan af, zeep mijzelf in en spoel mijzelf af. Zowel het waterverbruik als energieverbruik zijn dan minimaal. Nooit genoeg om WTW ook maar een beetje te laten renderen.
Helaas wel een (relatief) grote WPB omdat vriendinlief soms een bad wilt nemen. Het stilstandsverlies is helaas vaak groter dan het echte warmwaterverbruik. Het bad was een harde eis en dan zijn de opties beperkt. Het totale verbruik, op jaarbasis, van de WPB is zo'n 400kWh elektriciteit. Grotendeels direct van eigen PV.
400kWh : 10 = 40 kuub gas. Dat is wel erg weinig voor alleen douchen.
40 : 365 = ongeveer 110 ltr.gas per dag.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 30-08-2021 20:50 ]
is dan 1000 kwh equivalant aan warmte en dat is met gas 100 m3.
Ook dat is weinig. Onze WPB doet 600 kwh/jaar.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Cop zal wel 3 zijn met wp boiler.
Dus 400x3/9=133m3 gas. Klinkt mij niet zo gek in de oren voor zuinige douchers
Dat is hard gegaan dan (vorig jaar 1m), ben benieuwd welke bron gebruikt is hiervoor.
Gevonden: DNER
1,5m huizen met zonnepanelen
[ Voor 31% gewijzigd door BarryH op 30-08-2021 21:51 ]
Het ging mij om het pure verbruik uit het net.martijn v o schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:20:
Dan moet je het wel goed uitrekenen. 400 kwh is energie in de warmtepompboiler. COP van gemiddeld 2,5
is dan 1000 kwh equivalant aan warmte en dat is met gas 100 m3.
Ook dat is weinig. Onze WPB doet 600 kwh/jaar.
Maar dan is 100 : 365 = 0.27 kuub per dag nog zeer weinig.
Ik vind het niet weinig, ik gebruik zelf gemiddeld 0,13m3 per dag voor douchen/warm water en dan heb ik ook nog een regendouche.Seafarer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:12:
[...]
Het ging mij om het pure verbruik uit het net.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Jijzelf? Of totale gezin (if present)?Team-RiNo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:28:
[...]
Ik vind het niet weinig, ik gebruik zelf gemiddeld 0,13m3 per dag voor douchen/warm water en dan heb ik ook nog een regendouche.
Hier tussen de 0,3 en 0,5m3 voor drie personen aan SWW per dag.
Valt wel mee hoor.Seafarer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:12:
[...]
Het ging mij om het pure verbruik uit het net.
Pak weer eens de eerdere publicatie die ik poste. 54 liter per persoon per dag voor douchen (= 38 °C). Opwarmen van een gemiddelde temperatuur van 8 °C. Dat vraag 54 x (38-8) x 4180 = 6,7 MJ aan warmte.
Rendement van een moderne ketel is iets van 75% voor tapwater. Kom je op 8,9 MJ aan benodigde warmte uit aardgas uit.
aardgas bevat 35.17 MJ aan warmte per m3. 8.9 / 35.17 = 0.25 m3/dag per persoon voor douchen
Dat is voor mij alleen, ik douche 5-10 minuten gemiddeld. Soms door sporten 2x per dag en dagelijks wel wat warm water om pannen af te wassen e.d.Gramser schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Jijzelf? Of totale gezin (if present)?
Hier tussen de 0,3 en 0,5m3 voor drie personen aan SWW per dag.
[ Voor 8% gewijzigd door Team-RiNo op 31-08-2021 10:16 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Nou is 680 kWh aardig wat, maar bij een 1 persoons huishouden of gewoon zuinig douchers, niet echt de moeite waard voor allerlei ingewikkelde installaties.
Zo is het huis van mijn ouders energieneutraal gemaakt met warmtepomp, maar is het toch simpel gehouden met een elektrische boiler. Ze douchen zo zuinig.
Ze wilde eerst een boiler die met warmtepomp en zonneboiler verwarmt kan worden (dat hadden ze bij ons gezien) maar toen werd duidelijk hoe weinig warm water ze eigenlijk gebruikten. Dat is veel ingewikkeld en duur leidingwerk, terwijl er nu gewoon een boiler op de plek van cv ketel hangt, en de warmtepomp buiten staat en veel directer het CV leidingwerk in gaat (niet naar de zolder).
Edit: Ik zeg dus niet persee dat je douchen moet gaan doen met een elektrische boiler als je een CV hebt hangen, maar gewoon wat overwegingen in het geval van renovatie/ombouw naar gasloos.
[ Voor 11% gewijzigd door !null op 31-08-2021 10:22 ]
Dan klinken we redelijk vergelijkbaar qua verbruik p.p. We zijn goed bezigTeam-RiNo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:15:
[...]
Dat is voor mij alleen, ik douche 5-10 minuten gemiddeld. Soms door sporten 2x per dag en dagelijks wel wat warm water om pannen af te wassen e.d.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Per persoon?martijn v o schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:35:
Inderdaad dat is ook zeker weinig. Normaal is het gemiddeld wel 200 M3 gas per jaar voor warm water.
Volgend jaar hoop ik het gas er helemaal uit te kunnen doen en de ketel te vervangen met een boiler, dat scheelt me weer 550,- per jaar aan vaste kosten (aansluitkosten + lease ketel).
Ben wel even benieuwd naar hoe je dat hebt aangeleverd bij de RVO, moest je alle facturen gespecificeerd hebben met daarop de hoeveelheid m2 isolatiematerialen of gingen ze akkoord met een eigen berekening (bijv. tekening van het huis me daarop de oppervlaktes) en een totaalfactuur van de aannemer?kevineppo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:49:
Even een korte uiting van irritatie hier in de kroeg.
Vandaag bericht gekregen van RVO mbt subsidie voor HR++ glas en vloerisolatie. We zijn ondertussen 16 weken verder en hebben nógmaals 8 weken uitstel voor de aanvraag. Deze keer écht de laatste termijn.
Het is dat het gratis geld is, en we het niet direct nodig hebben, maar ik keek er erg naar uit om de subsidie in te zetten voor een set zonnepanelen op ons huis. Schiet niet echt op zo..
Ik heb mijn hele huis verbouwd uit 1960 en kan dus alle mogelijke isolaties opgeven, alleen staat dat niet op de factuur. Ja isoleren van dak/muren/vloeren etc. met een totaalbedrag. Maar niet dat we 200m2 Naturoll 035 gebruikt hebben van 125mm dik bijv.
ik hoop 120mm anders kan je die subsidie hoe dan ook wel vergetenKrilo_89 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Ben wel even benieuwd naar hoe je dat hebt aangeleverd bij de RVO, moest je alle facturen gespecificeerd hebben met daarop de hoeveelheid m2 isolatiematerialen of gingen ze akkoord met een eigen berekening (bijv. tekening van het huis me daarop de oppervlaktes) en een totaalfactuur van de aannemer?
Ik heb mijn hele huis verbouwd uit 1960 en kan dus alle mogelijke isolaties opgeven, alleen staat dat niet op de factuur. Ja isoleren van dak/muren/vloeren etc. met een totaalbedrag. Maar niet dat we 20m2 Naturoll 035 gebruikt hebben van 12,5mm dik bijv.
Maar je kunt prima opgeven dat je 600m2 van 90mm gebruikt hebt, maar dan wel driedubbel in je wanden hebt gestopt. Gaat mij erom of een aannemer dit allemaal moet uitspecificeren, want dat doet doorgaans niemand.
het is alweer even geleden, dus dingen zullen wel weer anders zijn, maar er zat vroegah een aannemersverklaring bij de aanvraag die moest hij dan invullen, nu gaat het geloof ik iets anders het zit nu ook bij de isdeKrilo_89 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:47:
@twain4me , damn you. Die 20m2 klopte ook niet, dat is ook wel heel weinig.
Maar je kunt prima opgeven dat je 600m2 van 90mm gebruikt hebt, maar dan wel driedubbel in je wanden hebt gestopt. Gaat mij erom of een aannemer dit allemaal moet uitspecificeren, want dat doet doorgaans niemand.
https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/stappenplanStap 5: Bereid uw aanvraag voor
U heeft bovenstaande stappen gevolgd en gaat u nu aanvragen? Houd deze zaken bij de hand:
DigiD
Let op: vanaf 1 november 2021 kunt u bij ons niet meer inloggen met alleen uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord. Vanaf deze datum heeft u de DigiD-app nodig óf DigiD met sms-controle. Heeft u dat nog niet? Zorg dan dat u een van beide regelt.
Factuur en betaalbewijs warmtepomp, zonneboiler of isolatiemaatregel:
U moet bewijzen meesturen als digitale foto's, scans of schermprints (printscreens). Voor alle maatregelen: zorg dat in ieder geval de volgende informatie duidelijk zichtbaar is:
factuur en betaalbewijs warmtepomp, zonneboiler of isolatiemaatregel;
een omschrijving van het product, met onder andere het typenummer, de naam van het merk of de fabrikant;
de datum van de aanschaf;
het adres van de woningeigenaar en van het bouw(installatie)bedrijf uitvoerder en/of leverancier;
de datum van de installatie/het aanbrengen;
het bedrag en de datum van de betaling;
de meldcode van de warmtepomp, zonneboiler of isolatiemaatregel dat u heeft gekocht.
Aanvullend bewijs bij isolatiemaatregelen - glas en kozijnen
de netto oppervlakte glas en/of m2 van de kozijnpanelen per kozijn;
diktes (isolatiewaarden inclusief de u-waarde);
indien van toepassing de kozijnstaat merk, type en het bijbehorende frame;
een uitwerking van afmetingen en uitvoering;
de aanverwante werkzaamheden die door het bouwbedrijf zijn uitgevoerd.
In geval het gaat om een energiebesparende maatregel, ten minste één foto per energiebesparende isolatiemaatregel, genomen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door het bouwbedrijf, met daarop zichtbaar de naam, merk, soort, en dikte van het isolatiemateriaal.
De bodemisolatie had gewoon een referentienummer, dus dat was zomaar klaar. HR++ glas was een ander merk, maar had vantevoren opgezocht en het voldeet wel aan de U norm die nodig was. Omdat ik voorzag dat daar gezeur over ging komen had ik verzocht om alle noodzakelijke info in de factuur zelf te zetten in de hoop het proces wat te versnellen. Tevergeefs dus. Maar je moet toch foto's laten zien van datgeen wat je geinstalleerd hebt of eventueel andere bestanden. Als je gewoon een foto stuurt van een glasvezel plafond, factuur van het isoleren en je geeft aan dat het ging om naturol (heeft die niet ook een referentienummer?) dan ben je wel rond lijkt meKrilo_89 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Ben wel even benieuwd naar hoe je dat hebt aangeleverd bij de RVO, moest je alle facturen gespecificeerd hebben met daarop de hoeveelheid m2 isolatiematerialen of gingen ze akkoord met een eigen berekening (bijv. tekening van het huis me daarop de oppervlaktes) en een totaalfactuur van de aannemer?
Ik heb mijn hele huis verbouwd uit 1960 en kan dus alle mogelijke isolaties opgeven, alleen staat dat niet op de factuur. Ja isoleren van dak/muren/vloeren etc. met een totaalbedrag. Maar niet dat we 200m2 Naturoll 035 gebruikt hebben van 125mm dik bijv.
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
Ja inderdaad, dat hoopte ik zelf ook, maar was even benieuwd. Verbouw som is opgedeeld in 2 stukken, waarvan 1 specifiek voor isoleren is (hele huis). Factuur van de HR+++ ramen komt bij een leverancier vandaan, dus daar staat meer informatie bij. Maar met omschrijving: isoleren, dat zegt niet veel. Nu heb ik expres veel foto's gemaakt en ook alle isolatiematerialen genoteerd, dus de informatie kan ik wel verschaffen.kevineppo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:05:
[...]
De bodemisolatie had gewoon een referentienummer, dus dat was zomaar klaar. HR++ glas was een ander merk, maar had vantevoren opgezocht en het voldeet wel aan de U norm die nodig was. Omdat ik voorzag dat daar gezeur over ging komen had ik verzocht om alle noodzakelijke info in de factuur zelf te zetten in de hoop het proces wat te versnellen. Tevergeefs dus. Maar je moet toch foto's laten zien van datgeen wat je geinstalleerd hebt of eventueel andere bestanden. Als je gewoon een foto stuurt van een glasvezel plafond, factuur van het isoleren en je geeft aan dat het ging om naturol (heeft die niet ook een referentienummer?) dan ben je wel rond lijkt me
Nu nog even mooi samenvoegen, kan dat ook de deur uit. Al begrijp ik dat het rustig een half jaar kan duren voor je het hebt
Ik denk dat ongeveer 2 weken na die rant er spontaan geld op de bankrekening verscheen. Waren zelfs een paar euro's meer dan wat was beloofd. Rente?Krilo_89 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:21:
[...]
Ja inderdaad, dat hoopte ik zelf ook, maar was even benieuwd. Verbouw som is opgedeeld in 2 stukken, waarvan 1 specifiek voor isoleren is (hele huis). Factuur van de HR+++ ramen komt bij een leverancier vandaan, dus daar staat meer informatie bij. Maar met omschrijving: isoleren, dat zegt niet veel. Nu heb ik expres veel foto's gemaakt en ook alle isolatiematerialen genoteerd, dus de informatie kan ik wel verschaffen.
Nu nog even mooi samenvoegen, kan dat ook de deur uit. Al begrijp ik dat het rustig een half jaar kan duren voor je het hebt
Vraagje trouwens wat nu misschien niet wordt gelezen. Ik heb al subsidie aangevraagd voor glas en vloerisolatie. We zaten wat krap maar wilde dit wel snel regelen. Nu gaan we op korte termijn over op warmtepomp, kan ik nu een nieuwe subsidieaanvraag doen? RVO is mij niet helemaal duidelijk. Ik mag niet nog een aanvraag doen voor glas of (vloer)isolatie, maar warmtepomp is wat anders dus kan dat dan wel? En moet je nu ook met het samenvoegen alsnog iets van isolatie erbij doen of mag je net als in 2019 subsidie aanvragen voor alleen een warmtepomp(boiler)
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
In het voorjaar heb ik vloer- en spouwmuur isolatie laten plaatsenKrilo_89 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:47:
@twain4me , damn you. Die 20m2 klopte ook niet, dat is ook wel heel weinig.
Hier stonden op de factuur de referentiecodes & M2 voor de subsidie.
Tevens leverde zij de benodigde foto's aan.
Er zijn dus wel nog bedrijven
Hoe dat zit weet ik niet. Vroeger kon je dat nog los doen, maar ik moet nu bijv. mijn warmtepomp ook gelijk meenemen bij de subsidieaanvraag.
Nu staat er: "U kunt tot maximaal 12 maanden na installatie van uw warmtepomp nog subsidie aanvragen als uw aanvraag niet gepaard gaat met een aanvraag voor een isolatiemaatregel. Wanneer u uw aanvraag combineert met een isolatiemaatregel geldt dat u tot 12 maanden na het installeren of aanbrengen van de eerste maatregel subsidie aan kunt vragen."
Dus in jou geval denk ik dat je nog wel los kunt aanvragen voor de WP. Maar die aanvraag is redelijk simpel. Factuur van installatie en die code uit de lijst vandaan en je ziet wel of het goedgekeurd wordt
@SjorsC , dat is wanneer je een specialistisch bedrijf laat komen. Een aannemer doet hier een stuk makkelijker over, die zet neer: Huis bouwen 1/3, huis bouwen 2/3 en huis bouwen 3/3. Klaar is kees
dan wordt er wel verwezen naar een bestek/ offerte of whatever want dat accepteren de meeste banken nietKrilo_89 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:38:
dat is wanneer je een specialistisch bedrijf laat komen. Een aannemer doet hier een stuk makkelijker over, die zet neer: Huis bouwen 1/3, huis bouwen 2/3 en huis bouwen 3/3. Klaar is kees
Dan zit ik nog niet zo slecht. 0.75 m3/dag 3,5 personen. DWTW en ook de wasmachine en vaatwasser nog op warm water. (ketel: ecomline 22kW, 24 jaar oud)Skyaero schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:12:
[...]
Valt wel mee hoor.
Pak weer eens de eerdere publicatie die ik poste. 54 liter per persoon per dag voor douchen (= 38 °C). Opwarmen van een gemiddelde temperatuur van 8 °C. Dat vraag 54 x (38-8) x 4180 = 6,7 MJ aan warmte.
Rendement van een moderne ketel is iets van 75% voor tapwater. Kom je op 8,9 MJ aan benodigde warmte uit aardgas uit.
aardgas bevat 35.17 MJ aan warmte per m3. 8.9 / 35.17 = 0.25 m3/dag per persoon voor douchen
De pilot vlam verbruikt natuurlijk ook altijd iets gas en als er niemand thuis is hoeft er geen warm water gemaakt te worden.
Kan dit zomaar? of raden jullie aan dit niet te doen?
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
toen ik vroeger nog een gaskachel in de huiskamer had staan, ging de waakvlam ergens eind maart uit en weer aan ergens in oktober en zo lang had ik echt geen vakantie (zou wel willen.maubaan schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:30:
vraag, binnenkort ga ik op vakantie. de kachel gaat dan natuurlijk op uit maar schakelen jullie de ketel ook uit?
De pilot vlam verbruikt natuurlijk ook altijd iets gas en als er niemand thuis is hoeft er geen warm water gemaakt te worden.
Kan dit zomaar? of raden jullie aan dit niet te doen?
no prob.
maar nu moderne HR ketel, en die heeft al geen waakvlam meer.
en zijn elektrische sluip verbruik is maar 1,5W, tja daar is ook niet echt veel op te besparen.
dus dan heeft het geen nut.
dus het hangt wel erg van de apparatuur af of dit wel nodig is en nut heeft.
(en heeft het nut, dan is vervangen misschien al een leukere optie, maar ook dat is situatie afhankelijk.
edit:
misschien is aan laten een leuke optie.
noteer voor en na de vakantie de gas stand (met veel achter de komma.), met wat rekenen dan weet je het jaar gebruik van de waakvlam.
dit geeft je inzicht in wat je kunt besparen met vervangen.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 01-09-2021 11:47 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.