Zonder VSC had het zeker 2 geworden, 1 zat er echt niet in. Maar toch zou ik het anders gedaan hebben hebben. Maar goed, lekker belangrijk. Het is wat het is.DataGhost schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:17:
[...]
Het is een nieuwe track en ze hadden zeer weinig tot geen data over de banden op deze baan dus de strategie was ook nog onduidelijk. Wel was Bottas vooraan heel hard aan het pushen omdat Verstappen hem daartoe dwong. We weten volgens mij allemaal wel dat Bottas qua bandenmanagement niet zo geweldig is als Verstappen of Hamilton en als zijn pitcrew dan zegt dat "target minus six" lijkt het alsof hij binnenkort wel moet gaan pitten. Dan is een undercut proberen op Mercedes zo gek nog niet, maar daarvoor moet je wel eerder de pits in, wanneer dat gaat zijn is ook gewoon gokken dus. Je dwingt Bottas daarmee ook min of meer in het maken van een pitstop op dat moment en dat is waarschijnlijk eerder dan hij zelf wilde, wat dus betekent dat hij langer op de harde compound zou moeten rijden met grotere kans op het oproken daarvan, of sowieso voor een tweestopper had moeten gaan. Je zag ook hoe hard de pace van Bottas inkakte nadat 'ie was ingehaald. Volgens mij hadden deze calls prima uitgepakt als die klapband niet was gebeurd en al helemaal als Hamilton niet ook nog zo'n geluk had met de VSC. Dan was het gewoon een 2e of zelfs 1e plaats geworden.
Dit is dan wel de methode van RBR om hun rijders te slecteren en ze het vuur aan de schenen te leggen. Maar hoeveel heeft ze dat de afgelopen jaren eigenlijk gewonnnen? Ik denk dat RBR verder was gekomen als ze Gasly en Albon beter zouden begeleiden ipv voor de leeuwen gooien.
Dus langer laten rijpen bij AT en toch in het begin als ze net zijn overgestapt naar RBR ze anders begeleiden.
Dus langer laten rijpen bij AT en toch in het begin als ze net zijn overgestapt naar RBR ze anders begeleiden.
[ Voor 17% gewijzigd door Edgenumber op 01-11-2020 21:25 ]
Gecertificeerd ongeleid projectiel
De enige successen via Red Bull zijn hier al benoemd. Vettel, Ricciardo en Verstappen. Verder kun je Sainz meenemen, maar die is dan niet via Red Bull gegaan. Daarnaast zijn uiteraard Coulthard & Webber bekende namen, maar die zaten al langer in de sport en hebben hun carriere bij Red Bull afgesloten.Edgenumber schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:23:
Dit is dan wel de methode van RBR om hun rijders te slecteren en ze het vuur aan de schenen te leggen. Maar hoeveel heeft ze dat de afgelopen jaren eigenlijk gewonnnen? Ik denk dat RBR verder was gekomen als ze Gasly en Albon beter zouden begeleiden ipv voor de leeuwen gooien.
Omdat ik nu de race weer precies kon inschakelen en qua reacties weer synchroon kon meelezen met de resterende race!
Leuke race gezien, jammer van Max... shit happens zullen we maar zeggen... of gewoon k*t...
Wel mooi hoe hij BOT volledig onder druk zette! Leuke spannende finale zo met de SC.
ALB.... ga ik niks over zeggen. Daar hadden ze 4 races geleden al afscheid van moeten nemen =)
Tuurlijk is F1 keihard en moet je presteren. Alleen bij RB wisten ze dat Gasly nog niet klaar was. En toch gooien ze hem na een half jaar alweer eruit. Albon heeft iets meer tijd gekregen, maar die hebben ze ook laten bezwijken onder de druk. Die jongens zijn onervaren en worden in een auto naast Max gezet in een team wat volledig rondom Max draait (ze willen immers Max wk maken). En vervolgens wordt ze verweten dat ze niet goed genoeg zijn.... Ze hadden die jongens idd beter kunnen begeleiden en beschermen tegen de druk. Nu bij AT zie je dat Gasly weer opbloeit nu de druk minder is. Joe Torre bij de NY Yankees deed dat heel goed als coach in de jaren 90. NY is een heksenketel voor spelers in de MLB. Maar Joe Torre schermde zijn spelers af voor de druk. Die zei van ik handel wel met alle druk en spelers konden zich daardoor focussen op honkbal. Daar kan Horner nog wat van leren....SinergyX schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:12:
[...]
Dit vind ik altijd de aparte tegenstrijdigheid van blink op F1.
Stroll is geen 'F1 materiaal en zit er alleen om papa's centjes', 'de wereld in F1 is keihard', de eindeloze Haas grappig, of onze torpedo, maar als het opeens gaat over racers 'minder goed begeleiden' dan is het opeens soort van zielig? Niemand weet wat er in het gesprek voor zo'n overstap is gezet, maar iedereen weet dat elke F1 racer deze kans altijd zal pakken, ondanks ze er nog niet klaar voor zijn. Ze kunnen simpelweg ook gewoon 'nee' zeggen, want ze weten dondersgoed wat de consequenties zijn.
RBR werkt al jaren zo, als men dat weet, dat weet met ook waarvoor je tekent, Gasly deed dit, Albon deed dit, de volgende zal dit doen. Enige is dat het voor beide waarschijnlijk het verkeerde moment van ontwikkeling was, hadden ze ingestapt na de 2021 transititie was het misschien een betere situatie geweest.
Als je dan de undercut wil doen, waarom dan zo vroeg dat je megalang op die harde band door moet en je je mediums slechts gedeeltelijk hebt belast. Rijd dan bijvoorbeeld nog 5 ronden lang die mediums volledig aan gort in de hoop dat je op de staart van Bottas komt en probeer dan die undercut met een kleiner gat ofzo. Nu laat je die kans aan Hamilton om zijn mediums helemaal op te rijden met paarse ronde tijden en verlies je trackpositie nadat je undercut mislukt.
Undercut is leuk, maar dit was echt wel te vroeg.
Tenzij ze bij Red Bull zoiets hebben van 2e of 3e maakt me niet uit, ik vergok graag mijn 2e plek voor een zeer kleine kans op 1e, begrijp ik weinig van de strategie vandaag.
Undercut is leuk, maar dit was echt wel te vroeg.
Tenzij ze bij Red Bull zoiets hebben van 2e of 3e maakt me niet uit, ik vergok graag mijn 2e plek voor een zeer kleine kans op 1e, begrijp ik weinig van de strategie vandaag.
erutangiS
Als je de strategie van de ander niet weet kun je ook niet weten hoe lang je de undercut kunt uitstellen. Bottas zat op T - 6. Als T dus ronde 20 was werd het ineens ronde 14 (bv).MrOleo schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:37:
Als je dan de undercut wil doen, waarom dan zo vroeg dat je megalang op die harde band door moet en je je mediums slechts gedeeltelijk hebt belast.
Die 5 ronden doorrijden kon dus al te lang zijn. En als je zelf je banden aan gord rijdt is de kans dus ook groter dat Bottas de banden ook al aan gord heeft gereden en dus ook elk moment een pitstop kan gaan maken. Dan mislukt je undercut dus.Rijd dan bijvoorbeeld nog 5 ronden lang die mediums volledig aan gort in de hoop dat je op de staart van Bottas komt en probeer dan die undercut met een kleiner gat ofzo.
Een leuke race? Heb jij een andere race gezien?CrazyFool schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:36:
[...]
Omdat ik nu de race weer precies kon inschakelen en qua reacties weer synchroon kon meelezen met de resterende race!
Leuke race gezien, jammer van Max... shit happens zullen we maar zeggen... of gewoon k*t...
Nee, ik heb echt heel lange tijd niet zo'n oersaaie race gezien.
Dan heb je niet goed opgeletSomerenV schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:15:
[...]
Een leuke race? Heb jij een andere race gezien?Volgens mij hadden we na iets van 40 rondjes welgeteld 2 inhaalacties gehad (+ Norris die van plek wisselde met Sainz). Verder gebeurde er werkelijk niks. Hoe de top 3 strijd uit zou pakken was het enige wat nog een beetje spannend was, maar dat was ook direct klaar na de zeer korte VSC.
Er valt voor beide kanten wat te zeggen. Als Ric weggaat en je moet dat gat opvullen, terwijl je iemand hebt die gewoon een prima seizoen als rookie rijdt. Dan is die overstap niet gek (Er zijn zelfs gekken geweest die schreven dat hij het Max moeilijk zou maken.. Buxton)? Het siert RB juist dat ze coureurs een f1 zitje geven zonder daar geld voor te vragen. Anders had je hier juist weer gezeik gehad dat ze hun eigen coureurs geen kansen geven.Tomcatter_31 schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:36:
[...]
Tuurlijk is F1 keihard en moet je presteren. Alleen bij RB wisten ze dat Gasly nog niet klaar was. En toch gooien ze hem na een half jaar alweer eruit. Albon heeft iets meer tijd gekregen, maar die hebben ze ook laten bezwijken onder de druk. Die jongens zijn onervaren en worden in een auto naast Max gezet in een team wat volledig rondom Max draait (ze willen immers Max wk maken). En vervolgens wordt ze verweten dat ze niet goed genoeg zijn.... Ze hadden die jongens idd beter kunnen begeleiden en beschermen tegen de druk. Nu bij AT zie je dat Gasly weer opbloeit nu de druk minder is. Joe Torre bij de NY Yankees deed dat heel goed als coach in de jaren 90. NY is een heksenketel voor spelers in de MLB. Maar Joe Torre schermde zijn spelers af voor de druk. Die zei van ik handel wel met alle druk en spelers konden zich daardoor focussen op honkbal. Daar kan Horner nog wat van leren....
Dat hele slechte begeleidingsverhaal is onzin. Denk je dat RB Gasly/Albon gewoon laat stikken? Of zouden die alle begeleiding krijgen die ze maar kunnen wensen? Niemand in het team verwacht dat ze Max zullen evenaren, met dat idee worden ze ook nooit de baan opgestuurd.
I served in a company of heroes.
Het heeft wel 1,5 jaar geduurd voordat ze die flapdrol van een race engineer van zijn plek hebben gehaald en Simon Rennie terug hebben geplaatst (/die terug wou). Die Mike Lugg zat ik mij ook al vrij snel aan te ergeren. Bij Gasly had ik nog wat twijfel, dat hij maar bleef herhalen welke switches aangepast moeten worden bv. Maar bij Albon zag je precies hetzelfde, totdat Albon ook gewoon begon te "schelden" dat ie zich stil moest houden. Bv in Brazilië, Lugg bleef maar vragen voor een mode switch, terwijl Albon in opperste concentratie op Verstappen moest letten voor de herstart.Vuvuzela schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:21:
Dat hele slechte begeleidingsverhaal is onzin. Denk je dat RB Gasly/Albon gewoon laat stikken? Of zouden die alle begeleiding krijgen die ze maar kunnen wensen? Niemand in het team verwacht dat ze Max zullen evenaren, met dat idee worden ze ook nooit de baan opgestuurd.
Ik denk trouwens ook dat het heel reeel was van RBR om op Bottas te focussen. Mercedes kan ook nog wel eens Bottas hebben geofferd, T minus 6. Om Max zo in een undercut te forceren om zo Hamilton in winnende positie te brengen. Maar dat wist RBR natuurlijk ook wel, ze zullen de pace van Hamilton als te snel,hebben ingeschat.DataGhost schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:17:
[...]
Het is een nieuwe track en ze hadden zeer weinig tot geen data over de banden op deze baan dus de strategie was ook nog onduidelijk. Wel was Bottas vooraan heel hard aan het pushen omdat Verstappen hem daartoe dwong. We weten volgens mij allemaal wel dat Bottas qua bandenmanagement niet zo geweldig is als Verstappen of Hamilton en als zijn pitcrew dan zegt dat "target minus six" lijkt het alsof hij binnenkort wel moet gaan pitten. Dan is een undercut proberen op Mercedes zo gek nog niet, maar daarvoor moet je wel eerder de pits in, wanneer dat gaat zijn is ook gewoon gokken dus. Je dwingt Bottas daarmee ook min of meer in het maken van een pitstop op dat moment en dat is waarschijnlijk eerder dan hij zelf wilde, wat dus betekent dat hij langer op de harde compound zou moeten rijden met grotere kans op het oproken daarvan, of sowieso voor een tweestopper had moeten gaan. Je zag ook hoe hard de pace van Bottas inkakte nadat 'ie was ingehaald. Volgens mij hadden deze calls prima uitgepakt als die klapband niet was gebeurd en al helemaal als Hamilton niet ook nog zo'n geluk had met de VSC. Dan was het gewoon een 2e of zelfs 1e plaats geworden.
een treffende spreuk
Simon Rennie is toch gevraagd om terug te komen (niet dat hij dat zelf nou wilde). Ik begreep dat hij niet meer telkens on the road wou zijn. Net zoals Max zijn fitness trainer in de uk carriere wilde uitbouwen. En leven.RobertMe schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:28:
[...]
Het heeft wel 1,5 jaar geduurd voordat ze die flapdrol van een race engineer van zijn plek hebben gehaald en Simon Rennie terug hebben geplaatst (/die terug wou). Die Mike Lugg zat ik mij ook al vrij snel aan te ergeren. Bij Gasly had ik nog wat twijfel, dat hij maar bleef herhalen welke switches aangepast moeten worden bv. Maar bij Albon zag je precies hetzelfde, totdat Albon ook gewoon begon te "schelden" dat ie zich stil moest houden. Bv in Brazilië, Lugg bleef maar vragen voor een mode switch, terwijl Albon in opperste concentratie op Verstappen moest letten voor de herstart.
Rennie is wel een geweldige vent Idd.
een treffende spreuk
Kunnen ze die Marko er niet gewoon uitkieperen? Die doet echt de ene onhandige uitspraak na de andere heb ik het idee
pro_6or schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:46:
[...]
Simon Rennie is toch gevraagd om terug te komen (niet dat hij dat zelf nou wilde). Ik begreep dat hij niet meer telkens on the road wou zijn. Net zoals Max zijn fitness trainer in de uk carriere wilde uitbouwen. En leven.
Rennie is wel een geweldige vent Idd.
RobertMe schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:28:
Simon Rennie terug hebben geplaatst (/die terug wou).
Het duurde wel lang, maar het is hier op vergelijkbaar oude banden ook echt wel heel moeilijk om in te halen. Bottas had een mega moment en dan nog had Max net genoeg, iets over maar ook niet veel. Hamilton probeerde het 1x bij Max en redde het bij lange na niet.RobertMe schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:18:
[...]
Dan heb je niet goed opgeletRicciardo en Leclerc hebben Magnussen ook nog ingehaald. Daarnaast duurde het ook lang genoeg voordat Verstappen Bottas langs was, en dan een tijd lang of Hamilton wel/niet het gat wist op te bouwen om voor Bottas weer de baan op te komen. In zoverre heb ik dit jaar toch saaiere races gezien dan deze.
Maar ze hebben gewoon Bottas geofferd en de VSC sealde de deal.
een treffende spreuk
Dat ze hem een kans geven prima. Ze moesten idd iets na vertrek van Ric. Maar gooi hem dan niet na half jaar er alweer uit terwij je vooraf al wist dat hij er nog niet klaar voor was...Vuvuzela schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:21:
[...]
Er valt voor beide kanten wat te zeggen. Als Ric weggaat en je moet dat gat opvullen, terwijl je iemand hebt die gewoon een prima seizoen als rookie rijdt. Dan is die overstap niet gek (Er zijn zelfs gekken geweest die schreven dat hij het Max moeilijk zou maken.. Buxton)? Het siert RB juist dat ze coureurs een f1 zitje geven zonder daar geld voor te vragen. Anders had je hier juist weer gezeik gehad dat ze hun eigen coureurs geen kansen geven.
Weet je wat, ik denk dat RBR het niet meer gaat worden. Ik verwacht dat Renault en Mclaren er voorbij gaan binnen nu en 2-3 jaar.
Ik heb al vaker gezegd dat er een aantal elementen serieus fout zitten bij RBR:
1: Newey met zijn prehistorische technieken die ALTIJD gedurende het seizoen moeten worden gecorrigeerd. Zijn laatste succes is de high rake, maar die techniek is al zoooo oud dat ie een lange baard heeft gekregen.
2: RBR is 100% marketing. Dwz, ze willen alleen airtime, dat is alles. Ze hoeven niet te winnen, ze hebben al gewonnen als max in beeld rijdt. Ze zoeken een teammanager die kampioen pappen en nathouden is, en dat is Horner.
3: Ze pushen VEEEEEL te hard op de coureurs. Je moet bijna een autist zijn om de druk te kunnen weerstaan, of een enorm talent. En dan op zo'n manier dat je ego groter is dan dat van Dr. (bwurk) Marko met zijn achterlijke "peoples managment". Als je al ziet hoeveel topcoureurs deze renstal opeet en verprutst. Gasly en Albon zijn echt zeer bijzonder. Alleen moet Gasly een enigzins uitontwikkelde wagen hebben om vertrouwen te hebben, en krijgt Albon misschien deze kans niet omdat ie in dit hondehok moet rijden.
4: Geen eigen motor
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat Max ervoor moet kiezen naar Renault te gaan, hun motor is minstens zo goed als de Honda, met dien verstande dat zij hem wel kunnen door ontwikkelen. Als je Abiteboul even wegdenkt is dat voor de langere termijn een goede propositie.
Overigens is Perez best lekker bezig de laatste races. Ik zou ook Albon eruit halen en de Hulk een aantal wedstrijden laten racen om te zien wat hij eruit kan halen. Houd ie de 0,3 seconden, dan volgend jaar een stoeltje bij RBR....
En ik weet het niet hoor, maar je zou bijna denken dat er iets ongeoorloofd aan de Mercedes is. Dat dacht ik destijds al (met die belachelijke pufjes olie die ze erin knalde bij de start) met hun olieverbruik. Het is dat Wolff zo'n sterke ervaren kracht is.....
Ik heb al vaker gezegd dat er een aantal elementen serieus fout zitten bij RBR:
1: Newey met zijn prehistorische technieken die ALTIJD gedurende het seizoen moeten worden gecorrigeerd. Zijn laatste succes is de high rake, maar die techniek is al zoooo oud dat ie een lange baard heeft gekregen.
2: RBR is 100% marketing. Dwz, ze willen alleen airtime, dat is alles. Ze hoeven niet te winnen, ze hebben al gewonnen als max in beeld rijdt. Ze zoeken een teammanager die kampioen pappen en nathouden is, en dat is Horner.
3: Ze pushen VEEEEEL te hard op de coureurs. Je moet bijna een autist zijn om de druk te kunnen weerstaan, of een enorm talent. En dan op zo'n manier dat je ego groter is dan dat van Dr. (bwurk) Marko met zijn achterlijke "peoples managment". Als je al ziet hoeveel topcoureurs deze renstal opeet en verprutst. Gasly en Albon zijn echt zeer bijzonder. Alleen moet Gasly een enigzins uitontwikkelde wagen hebben om vertrouwen te hebben, en krijgt Albon misschien deze kans niet omdat ie in dit hondehok moet rijden.
4: Geen eigen motor
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat Max ervoor moet kiezen naar Renault te gaan, hun motor is minstens zo goed als de Honda, met dien verstande dat zij hem wel kunnen door ontwikkelen. Als je Abiteboul even wegdenkt is dat voor de langere termijn een goede propositie.
Overigens is Perez best lekker bezig de laatste races. Ik zou ook Albon eruit halen en de Hulk een aantal wedstrijden laten racen om te zien wat hij eruit kan halen. Houd ie de 0,3 seconden, dan volgend jaar een stoeltje bij RBR....
En ik weet het niet hoor, maar je zou bijna denken dat er iets ongeoorloofd aan de Mercedes is. Dat dacht ik destijds al (met die belachelijke pufjes olie die ze erin knalde bij de start) met hun olieverbruik. Het is dat Wolff zo'n sterke ervaren kracht is.....
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Holy shit.. raceleiding heeft ook wat steken laten vallen zeg..
Dat onboard filmpje van Stroll in de reacties

Were the lapped cars released too early under the safety car?
— r/Formula1 (@F1Subreddit) 1 november 2020
A brilliant (and well detailed) thread from u/BlackGT86 covering events that weren't shown on the live TV feed.#Imola2020#F1https://t.co/gTpgf5ogYy
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het aantal inhaalacties zegt niet direct iets over de spanning in de race. Afgezien van het feit dat de baan gewoon uitdagend is heb ik gekeken naar een strategische race waarbij rondenlange gevechten te zien waren. Als je alleen inhaalacties wilt zien moet je misschien een andere klasse of sport gaan kijken.SomerenV schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:15:
[...]
Zuur voor Max. Ik snap nog steeds niet hoe je ineens zo een klapband kunt krijgen. In plaats van 3 punten winst t.o.v. Bottas is het nu 18 punten verlies. De tweede plaats in het WK gaat nu wel moeilijk worden.
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
En elk ander team heeft nog 4 jaar langer geen succes gehad. Vooralsnog zit RBR er ieder jaar dichter op dan elk ander team.wowly schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:52:
1. Newey zijn prehistorische technieken die ALTIJD gedurende het seizoen moeten worden gecorrigeerd. Zijn laatste succes is de high rake, maar die techniek is al zoooo oud dat ie een lange baard heeft gekregen.
Ook zag ik laatst een staatje van teams en hun winst gemaakt tijdens dit seizoen waarbij RBR toch vrijwel bovenaan stond en dat terwijl ze al het 2e team waren in Oostenrijk. Dus kortgezegd zijn ze uitgelopen op de andere teams.
Nee, ik ben het met je eens dat het ieder jaar er standaard slecht uit ziet maar dat komt meer door de immense ontwikkeling die Mercedes toch iedere keer weer weet te maken.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Grosjean en Vettel zijn ook bij uitstek coureurs die veiligheid op de baan hoog op de prio lijst hebben staan.Chiron schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
[Embed]
Het had idd niet veel gescheeld wanneer die vegende marshall 2 stappen achteruit gedaan had dat Stroll hem dodelijk had laten verongelukken. idd totaal onverantwoord dat die lapped cars zo snel vrijgegeven werden.
Zo lang duurt een rondje niet op deze baan en de SC haalt hier ook best aardige snelheden als het moet.
@SomerenV Klopt, deze baan was ook nooit echt mijn favoriet om te kijken, spektakel kwam hooguit wanneer het eens begon te plenzen of er eentje snoeihard uit vloog. Vaak erg saai met heel veel volgas planken, misschien leuk voor de coureurs maar voor mij als publiek iig vrijwel nooit.
Deze keer ging het nog wel, zat ergere gezien hier.
[ Voor 18% gewijzigd door PalingDrone op 01-11-2020 23:20 ]
De vloek der statistiek: nemen Kimi en een Verstappen deel aan een gp op Imola, dan komt de Verstappen niet aan de finish
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Dit kunnen ze bijna niet laten gaan, aan de andere kant boeit het ze kennelijk ook niets dat Leclerc een paar ronden zonder gordel heeft gereden. Natuurlijk was het een mega-fuckup van de raceleiding, maar alle coureurs hebben in ieder geval nog het verstand gehad om direct op de rem te gaan en er rustig langs te rijden. Nou ja, allemaal behalve Stroll. Die schakelde zelfs nog op nadat hij de marshalls allang kon zien (lang genoeg voor een ongelofelijke poepstart bijvoorbeeld, als dat zijn reactiesnelheid is) en gaf daarna nog steeds een beetje gas, zijn toerental zakte namelijk niet omlaag. Daardoor moest 'ie naar links sturen, richting de laatste marshall, om bocht 11 te halen op die snelheidChiron schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
[Embed]

Gebroken? Bang is ie! Damn dit klinkt echt zielig..hoevenpe schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:58:
[...]
Luister naar de boordradio en je hoort een gebroken rijder:
[Embed: Albon 𝗦𝗔𝗗 team radio after another DISASTEROUS RACE! | 2020 Imola GP]
Mijn boefje is liev!
Albon weet dat het over is bij Red Bull. En dus einde F1 carrière. Ik heb wel te doen met hem.hoevenpe schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:58:
[...]
Luister naar de boordradio en je hoort een gebroken rijder:
[Embed: Albon 𝗦𝗔𝗗 team radio after another DISASTEROUS RACE! | 2020 Imola GP]
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear
Zou het sowieso niet logischer zijn als de gedubbelde rijders maar aan 1 kant mogen passeren? Wat een gezigzag met dat inhalen achter de SC.Chiron schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
[Embed]
Precies, het staatje geeft aan dat rbr gedurende het seizoen is gegroeid. Maar dat hebben we niet nodig, ze moeten er in het begin meteen staan. Met digitale technieken kom je hedentendage gewoon verder, en kun je tijdens het seizoen ook nog steeds verbeteren. En de andere teams zijn wel degelijk dichterbij gekomen, lees Renault, McLaren en de roze Mercedes. Met een veeeel kleiner budget.... check maar eens waar Albon staat, ondanks alle kritiek geen pannekoek, Stijf in het middenveld....DarkFire1985 schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:05:
[...]
En elk ander team heeft nog 4 jaar langer geen succes gehad. Vooralsnog zit RBR er ieder jaar dichter op dan elk ander team.
Ook zag ik laatst een staatje van teams en hun winst gemaakt tijdens dit seizoen waarbij RBR toch vrijwel bovenaan stond en dat terwijl ze al het 2e team waren in Oostenrijk. Dus kortgezegd zijn ze uitgelopen op de andere teams.
Nee, ik ben het met je eens dat het ieder jaar er standaard slecht uit ziet maar dat komt meer door de immense ontwikkeling die Mercedes toch iedere keer weer weet te maken.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Mijn punt is van hoe goed kan RBR als organisatie transformeren van hun gekozen pad als dat pad niet de vruchten lijkt af te werpen.RobertMe schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:27:
[...]
De enige successen via Red Bull zijn hier al benoemd. Vettel, Ricciardo en Verstappen. Verder kun je Sainz meenemen, maar die is dan niet via Red Bull gegaan. Daarnaast zijn uiteraard Coulthard & Webber bekende namen, maar die zaten al langer in de sport en hebben hun carriere bij Red Bull afgesloten.
Ze hebben aan de ene kant best wel succes. Als je kijk naar de tijd dat RBR in de sport zit hebben ze met Vettel, riccardo, en sainz best een hoop namen voortgebracht. Ik geloof niet dat Merc, Fer en McL in diezelfde tijd evenveel toppers hebben voortgebracht.
Maar Verstappen, coulthard, en webber zijn dan weer niet het resultaat zijn van hun eigen programma.
Alleen het gaat nu om een zoektocht is nu naar een rijder naast Ver. En dat gaat verre van succesvol. Het beeld wat ik er een beetje van krijg is van een kleuter met een vormenstoof die probeert een verkeerde vorm in het gat te duwen. RBR heeft een gat en ze pakken een rijder die ze in dat gat proberen te stoppen. En past die rijder niet dan "gooien" ze hem weg. Van andere teams krijg ik veel meer het idee dat ze de rijder eerst nog een beetje in vorm proberen te masseren.
En tuurlijk kan je zeggen van 'je weet waarvoor je getekend heb" "Je weer als rijder wat voor een organisatie RBR is". Maar met de beperkte hoeveelheid zitjes vind ik dat een beetje kort door de bocht. RBR is een kan die vele wel moeten aangrijpen willen ze een kans maken om ooit F1 te rijden. Daar zit misschien ook welhet verschil met andere teams, dat andere teams rijders eerder laten wegvloeien als ze zien dat de rijder niet bij hun organisatie zal gaan passen.
Maar goed. RBR heeft een aantal keer geprobeerd zo'n rijder in een gat te duwen om er achter te komen dat dit niet lukt. En ik vraag mij dus af hoe lang RBR op dezelfde weg door blijft gaan of dat ze in staat zijn hun fiosofie te wijzigen. En inplaats van een Gasly af te beuken hem eens met een mint thee en kleuren therapie te ontvangen. Het kan wel niet je bedrijfsvisie zijn, maar als het vruchten af werpt, waarvoor niet.
Gaat Hulkenberg, perez, wie dan ook wel in dat gat passen? Of als die ook niet overweg blijken te kunnen gaan met de auto worden die dan ook weer na een seizoen weggegooit.
Ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal. Voor het zelfde hoeft gasly niet terug te komen omdat hij in de stoel van horner heeft gescheten en hebben ze zo'n geduld met Albon omdat hij ondanks zijn prestaties briljante feedback geeft.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Wow, dat is echt bizar. En zo zie je ook het verschil tussen goede engineers en engineers die zitten te slapen. En dan nog coureurs die kunnen nadenken en uit zichzelf afremmen, of mongolen zoals Stroll die volgas langs racen. Dit is echt levensgevaarlijk zeg... samen met het VSC gepruts verdient de raceleiding geen punten.Chiron schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
Ze kunnen alleen op de seconde (v)sc's goed timen wanneer Hamilton een pitstop nodig heeftDivak schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:11:
[...]
Wow, dat is echt bizar. En zo zie je ook het verschil tussen goede engineers en engineers die zitten te slapen. En dan nog coureurs die kunnen nadenken en uit zichzelf afremmen, of mongolen zoals Stroll die volgas langs racen. Dit is echt levensgevaarlijk zeg... samen met het VSC gepruts verdient de raceleiding geen punten.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Viel mij overigens op dat Horner alle rijders bij hun voornaam noemt... geen idee wat ik verder met deze informatie moet
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Dat is sowieso altijd wel grappig om op te letten. GP heeft het over Pierre, Alex, Daniel en Daniil, maar de rest weer bij achternaam. Veel meer qua "daar heb ik mee gewerkt in het team / ken ik op first name basis". Wel grappig dat ie dan weer wel over Perez spreekt en niet Checko of zo GP was de race engineer van Perez voordat hij naar Red Bull ging.Jasphur schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:15:
Viel mij overigens op dat Horner alle rijders bij hun voornaam noemt... geen idee wat ik verder met deze informatie moet
Voornamen staan ook op de pakkenJasphur schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:15:
Is bij andere teams de achternaam
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik zie eigenlijk niet in hoe Verstappen een P1 had kunnen pakken als de VSC er niet was geweest. Op het moment dat Hamilton ging pitten had hij al ruim 28 seconden op Bottas terwijl het tijdsverlies van een pitstop ongeveer 27 seconden was, dat zou dus betekenen dat Hamilton nog steeds vóór Bottas uit de pit was gekomen en dus op dat moment P1 had. Het enige wat de VSC heeft gedaan is daar 3 of 4 seconden aan toe te voegen, waardoor hij extra marge had op Bottas. Maar hoe dan ook: Hamilton zou vóór Bottas op de baan terug zijn gekomen. De enige manier dat Verstappen kans had gehad om de P1 aan te vallen, was door Bottas direct te verschalken na de eerste pitstops en zo te voorkomen dat Hamilton voor Verstappen terecht kwam na zijn eigen eerste pitstop. Verstappen verloor simpelweg teveel tijd achter Bottas. En zelfs in die situatie was het de vraag of Verstappen Hamilton, met versere banden, achter zich had kunnen houden.sig69 schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:22:
[...]
Zonder VSC had het zeker 2 geworden, 1 zat er echt in. Maar toch zou ik het anders gedaan hebben hebben. Maar goed, lekker belangrijk. Het is wat het is.
Toen Hamilton dus na de eerste pitstop uiteindelijk voor Verstappen terecht kwam was de race voor P1 wat mij betreft sowieso gereden. De P2 was echt het best haalbare vandaag voor Verstappen en jammer genoeg is dat niet gelukt.
Wel echt indrukwekkend hoe snel die Mercs gingen op het rechte stuk. Verstappen kwam met DRS ongeveer 3 a 4 tienden dichterbij Bottas op het rechte stuk, veel te weinig natuurlijk. Daarom had hij ook een fout van Bottas nodig om in te kunnen halen.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Denk toch dat het budget verschil tussen Merc en RBR toonaangevend is. Uiteindelijk komt het allemaal neer op geld en Mercedes heeft gewoon al het engineering talent overal weg gekaapt. Als je Max nu in een Renault zet, rijdt hij misschien 6-7 seconde voor iemand als Ricciardo in de race en verliest daarmee dus ca. 45 seconde tov waar hij nu meestal weet te rijden. Daarnaast hebben alle andere teams een kleiner budget dan RBR, zoals je zelf al aangeeft (op Ferrari na, maar daar wil je echt niet zitten lijkt me). Als je langer met een bepaalde regelgeving kampt, worden de deminishing returns steeds prominenter en dus moet RBR Mercedes eigenlijk dik overtreffen qua budget om het schip vlot te trekken. En zelfs dan is het natuurlijk de vraag of je de juiste mensen weet te vinden.wowly schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:32:
[...]
Precies, het staatje geeft aan dat rbr gedurende het seizoen is gegroeid. Maar dat hebben we niet nodig, ze moeten er in het begin meteen staan. Met digitale technieken kom je hedentendage gewoon verder, en kun je tijdens het seizoen ook nog steeds verbeteren. En de andere teams zijn wel degelijk dichterbij gekomen, lees Renault, McLaren en de roze Mercedes. Met een veeeel kleiner budget.... check maar eens waar Albon staat, ondanks alle kritiek geen pannekoek, Stijf in het middenveld....
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Achteraf zullen we het natuurlijk nooit weten. Maar Hamilton een pitstop laten maken met een marge van 1 seconde is natuurlijk geen garantie op "succes". Mercedes heeft eigenlijk nog vrij regelmatig pitstops van ~3,5 seconde. Dus die 1 seconde marge kan vrij makkelijk verloren worden in de pits. Daarnaast waren er volgens mij een aantal coureurs waarbij je zag dat ze wat glibberden na de pitstop naar de hard, dus ook daar had een kansje gezeten. Alhoewel Verstappen natuurlijk op dat moment wel nog vast zat achter Bottas, dus de kans dat Verstappen daadwerkelijk een aanval op P1 had kunnen doen was al klein.Arjan90 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:32:
[...]
Ik zie eigenlijk niet in hoe Verstappen een P1 had kunnen pakken als de VSC er niet was geweest. Op het moment dat Hamilton ging pitten had hij al ruim 28 seconden op Bottas terwijl het tijdsverlies van een pitstop ongeveer 27 seconden was, dat zou dus betekenen dat Hamilton nog steeds vóór Bottas uit de pit was gekomen en dus op dat moment P1 had. Het enige wat de VSC heeft gedaan is daar 3 of 4 seconden aan toe te voegen, waardoor hij extra marge had op Bottas. Maar hoe dan ook: Hamilton zou vóór Bottas op de baan terug zijn gekomen. De enige manier dat Verstappen kans had gehad om de P1 aan te vallen, was door Bottas direct te verschalken na de eerste pitstops en zo te voorkomen dat Hamilton voor Verstappen terecht kwam na zijn eigen eerste pitstop. Verstappen verloor simpelweg teveel tijd achter Bottas. En zelfs in die situatie was het de vraag of Verstappen Hamilton, met versere banden, achter zich had kunnen houden.
Mooi ook hoe Kimi wacht op bevestiging, ondanks dat het licht op de safetycar op groen staat. En Bernd de bijrijder van Bernd vervolgens het raampje opendoet en handgebaart dat Kimi door moet rijden 
[ Voor 6% gewijzigd door Chiron op 02-11-2020 09:59 ]
Dat is Bernd niet, die was druk aan het sturen aan de linkerkant vd autoChiron schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:55:
Mooi ook hoe Kimi wacht op bevestiging, ondanks dat het licht op de safetycar op groen staat. En Bernd vervolgens het raampje opendoet en handgebaart dat Kimi door moet rijden
[Streamable: Kimi]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Ja, shit, typo. *niet. P1 zat er echt niet in bedoelde ik.Arjan90 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:32:
[...]
Ik zie eigenlijk niet in hoe Verstappen een P1 had kunnen pakken
...

Nooit geweten dat de SC een auto uit Engeland is met het stuur aan de rechterkantChiron schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:55:
Mooi ook hoe Kimi wacht op bevestiging, ondanks dat het licht op de safetycar op groen staat. En Bernd vervolgens het raampje opendoet en handgebaart dat Kimi door moet rijden
spoiler:
In de SC zit ook een "bijrijder" die het meeste gebeuren doet buiten het rijden. De bijrijder bedient ook de lampen en zal in dit geval dus Kimi er voorbij gezwaaid hebben.
Verdomd jaricardo246 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:56:
[...]
Dat is Bernd niet, die was druk aan het sturen aan de linkerkant vd auto
Dat hij de rijders zeer voornaam vindt.Jasphur schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:15:
een treffende spreuk
wel meer dan dat. Kijk maar hoeveel hij steeds uitliep op Ricciardo in 2018. Safety car situaties moet je daar wel in meenemen, je kan niet alleen naar de finish kijken. Ricciardo is natuurlijk wel een zeer goede coureur, hij weet altijd te maximaliseren.Bansheeben schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:36:
[...]
Denk toch dat het budget verschil tussen Merc en RBR toonaangevend is. Uiteindelijk komt het allemaal neer op geld en Mercedes heeft gewoon al het engineering talent overal weg gekaapt. Als je Max nu in een Renault zet, rijdt hij misschien 6-7 seconde voor iemand als Ricciardo in de race en verliest daarmee dus ca. 45 seconde tov waar hij nu meestal weet te rijden. Daarnaast hebben alle andere teams een kleiner budget dan RBR, zoals je zelf al aangeeft (op Ferrari na, maar daar wil je echt niet zitten lijkt me). Als je langer met een bepaalde regelgeving kampt, worden de deminishing returns steeds prominenter en dus moet RBR Mercedes eigenlijk dik overtreffen qua budget om het schip vlot te trekken. En zelfs dan is het natuurlijk de vraag of je de juiste mensen weet te vinden.
een treffende spreuk
helemaal mee eens, alleen mocht Max voor Lewis hebben kunnen komen dan was het andersom ook moeilijk geweest. Maar dat zat er gewoonweg niet in. Pech dat Bottas te langzaam was door de aero schade. Hopelijk kan hij ze nog een paar keer uitdagen.Arjan90 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:32:
[...]
Ik zie eigenlijk niet in hoe Verstappen een P1 had kunnen pakken als de VSC er niet was geweest. Op het moment dat Hamilton ging pitten had hij al ruim 28 seconden op Bottas terwijl het tijdsverlies van een pitstop ongeveer 27 seconden was, dat zou dus betekenen dat Hamilton nog steeds vóór Bottas uit de pit was gekomen en dus op dat moment P1 had. Het enige wat de VSC heeft gedaan is daar 3 of 4 seconden aan toe te voegen, waardoor hij extra marge had op Bottas. Maar hoe dan ook: Hamilton zou vóór Bottas op de baan terug zijn gekomen. De enige manier dat Verstappen kans had gehad om de P1 aan te vallen, was door Bottas direct te verschalken na de eerste pitstops en zo te voorkomen dat Hamilton voor Verstappen terecht kwam na zijn eigen eerste pitstop. Verstappen verloor simpelweg teveel tijd achter Bottas. En zelfs in die situatie was het de vraag of Verstappen Hamilton, met versere banden, achter zich had kunnen houden.
Toen Hamilton dus na de eerste pitstop uiteindelijk voor Verstappen terecht kwam was de race voor P1 wat mij betreft sowieso gereden. De P2 was echt het best haalbare vandaag voor Verstappen en jammer genoeg is dat niet gelukt.
Wel echt indrukwekkend hoe snel die Mercs gingen op het rechte stuk. Verstappen kwam met DRS ongeveer 3 a 4 tienden dichterbij Bottas op het rechte stuk, veel te weinig natuurlijk. Daarom had hij ook een fout van Bottas nodig om in te kunnen halen.
een treffende spreuk
Bij Ferrari is het "Leglerc, he fast" en "Sebinalla".basvn schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:32:
[...]
Voornamen staan ook op de pakken
Is bij andere teams de achternaam
een treffende spreuk
Je ziet Kimi ook echt mooi afremmen daar waar de marshalls nog op de baan zijnChiron schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:55:
Mooi ook hoe Kimi wacht op bevestiging, ondanks dat het licht op de safetycar op groen staat. En Bernd de bijrijder van Bernd vervolgens het raampje opendoet en handgebaart dat Kimi door moet rijden
Daar kan Stroll iets van leren inderdaad, die trapt het gas gewoon lekker inType-R739 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:34:
[...]
Je ziet Kimi ook echt mooi afremmen daar waar de marshalls nog op de baan zijn

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Bij deze mijn oprechte excuses voor al mijn gezeur van gisteren. Ik was er gewoon *echt* schijtziek van dat het kwartje ALWEER supermakkelijk Lewis' kant op viel en dat Mercedes gewoon alles pakt wat er te pakken valt. Eigenlijk moet ik gewoon niet meer naar de top 3 kijken maar alleen naar de F1.5. Misschien kan ik daar dit seizoen nog een beetje plezier uit halen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ding is dat Stroll uhm, niet zo goed is en dus met 99% zekerheid het dubbel geel heeft gemist. Kimi ziet gewoon het dubbel geel en remt wel af. Buiten de rare situatie (dubbel geel tijdens unlappen) toont het ook weer aan hoe slecht Stroll is. Want volgens mij is het doodnormaal dat er tijdens een SC situatie ook nog dubbel geel kan zijn. Want hetzelfde geldt natuurlijk op het moment dat de SC de baan op gaat maar de rijders nog niet zijn aangesloten, of uberhaupt met de SC. Op de plaats van de crash zal dubbel geel zijn zolang daar daadwerkelijk gevaar is. Achter de SC wordt dan uiteraard sowieso al rustiger gereden, maar ook dan lijkt mij dat het (onder dubbel geel) niet de bedoeling is om de banden "even" gaan te warmen, optrekken en accelereren etc (immers hebben nu Russell en ook Grosjean in Baku laten zien wat er kan gebeuren achter SC). Maar ook als coureur nog niet is aangesloten zal dubbel geel gewoon gebruikt (moeten) worden. Immers rijden ze maar 1 volledige ronde volgens de delta, en daarna mogen ze gewoon volgas om aan te sluiten achter de SC. Ook dan zal dubbel geel dus moeten aangeven dat er gewerkt wordt op of langs de baan.Pierre schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:39:
[...]
Daar kan Stroll iets van leren inderdaad, die trapt het gas gewoon lekker in
En nu ik er zo over denk is dus hele situatie eigenlijk dus niet eens zo heel raar. Nu is het tegen einde SC dat lapped cars mogen unlappen ze daardoor mogen pushen. Maar exact dezelfde situatie heb je dus met auto's die nog niet zijn aangesloten achter de SC. Die rijden ook 1 ronde volgens de delta en daarna mogen ze ook pushen. Daar zit effectief dus 0,0 verschil in qua gevaar of wat dan ook. In beide gevallen mag de coureur zo hard rijden als die kan en zullen / kunnen er plekken zijn waar er op of langs de baan gewerkt wordt.
Spotmatic schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:42:
Bij deze mijn oprechte excuses voor al mijn gezeur van gisteren. Ik was er gewoon *echt* schijtziek van dat het kwartje ALWEER supermakkelijk Lewis' kant op viel en dat Mercedes gewoon alles pakt wat er te pakken valt. Eigenlijk moet ik gewoon niet meer naar de top 3 kijken
Oh ik kijk allang niet meer voor de 'winst'. Ik moet zeggen dat ik tot aan de klapband heb genoten hoe Max steeds dichter en dichter bij Bottas aan het kruipen was.Spotmatic schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:42:
Bij deze mijn oprechte excuses voor al mijn gezeur van gisteren. Ik was er gewoon *echt* schijtziek van dat het kwartje ALWEER supermakkelijk Lewis' kant op viel en dat Mercedes gewoon alles pakt wat er te pakken valt. Eigenlijk moet ik gewoon niet meer naar de top 3 kijken maar alleen naar de F1.5. Misschien kan ik daar dit seizoen nog een beetje plezier uit halen.
Over de boordradio werd er geroepen dat RBR sneller was in alle bochten, en dat ze het lieten liggen op de rechte stukken. Dat maakte ook al veel duidelijk. Zeker als je dan bedenkt dat de RB16 zelfs een Mercedes met schade maar met moeite bij kan houden.
Er zijn toch belangrijke verschillen in de situaties die je schetst. Als je nog moet aansluiten bij een SC en daarbij over de delta heen mag, heb je al minimaal een ronde volgens de delta gereden dus weet je waar op de baan het gevaarlijk is. Je weet ook dat het gevaar er nog is. Dus bij je aansluit-pushlaps hoef je eigenlijk de vlaggen niet eens te zien of er op te letten om te weten waar je rustig aan moet doen. Het echte verschil zit hem in het unlappen. Dat gebeurt zonder uitzondering pas nadat de track weer veilig is, tenminste, ik kan me geen vergelijkbare situatie als gisteren herinneren. De borden langs de baan knipperen inderdaad nog, dus daar had je op kunnen letten, maar ze knipperen allemaal geel. Het is of geel "SC", of een geel vlak, of wisselende gele driehoeken. Als je ervan uitgaat dat de baan vrij is kan het best dat je die signalen mist. Dat is niet goed natuurlijk, dus daarom is het mooi dat de meeste rijders het wel op de een of andere manier doorhadden. Ze klaagden ook allemaal op de radio (op eentje naRobertMe schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:46:
[...]
Ding is dat Stroll uhm, niet zo goed is en dus met 99% zekerheid het dubbel geel heeft gemist. Kimi ziet gewoon het dubbel geel en remt wel af. Buiten de rare situatie (dubbel geel tijdens unlappen) toont het ook weer aan hoe slecht Stroll is. Want volgens mij is het doodnormaal dat er tijdens een SC situatie ook nog dubbel geel kan zijn. Want hetzelfde geldt natuurlijk op het moment dat de SC de baan op gaat maar de rijders nog niet zijn aangesloten, of uberhaupt met de SC. Op de plaats van de crash zal dubbel geel zijn zolang daar daadwerkelijk gevaar is. Achter de SC wordt dan uiteraard sowieso al rustiger gereden, maar ook dan lijkt mij dat het (onder dubbel geel) niet de bedoeling is om de banden "even" gaan te warmen, optrekken en accelereren etc (immers hebben nu Russell en ook Grosjean in Baku laten zien wat er kan gebeuren achter SC). Maar ook als coureur nog niet is aangesloten zal dubbel geel gewoon gebruikt (moeten) worden. Immers rijden ze maar 1 volledige ronde volgens de delta, en daarna mogen ze gewoon volgas om aan te sluiten achter de SC. Ook dan zal dubbel geel dus moeten aangeven dat er gewerkt wordt op of langs de baan.
En nu ik er zo over denk is dus hele situatie eigenlijk dus niet eens zo heel raar. Nu is het tegen einde SC dat lapped cars mogen unlappen ze daardoor mogen pushen. Maar exact dezelfde situatie heb je dus met auto's die nog niet zijn aangesloten achter de SC. Die rijden ook 1 ronde volgens de delta en daarna mogen ze ook pushen. Daar zit effectief dus 0,0 verschil in qua gevaar of wat dan ook. In beide gevallen mag de coureur zo hard rijden als die kan en zullen / kunnen er plekken zijn waar er op of langs de baan gewerkt wordt.
De pitstop is meer dan alleen de +27s die je kwijt bent in de pitlane. De wissel was naar de harde band en die is het moeilijkst om op te warmen. Hij zal dus zijn eerste ronde veel rustiger aan moeten rijden om er niet af te vliegen en is dus makkelijk in te halen. Om dat te voorkomen denk ik dat ze Bottas echt een enorme teamorder hadden moeten geven om daar achter te blijven rijden, en dan is het niet zeker dat Verstappen geen inhaalactie(s) had kunnen doen. Die zat nog gewoon te pushen namelijk. Als hij er eenmaal voorbij was zou de eerste inhaalkans voor Hamilton waarschijnlijk pas tegen het einde van de race geweest zijn, of helemaal niet, want die Mercedes kan voor geen meter volgen. Natuurlijk, het hangt van veel factoren af en het is het minder waarschijnlijke scenario, maar heel gek is het ook weer niet.Arjan90 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:32:
[...]
Sure, ook vanuit strategisch oogpunt kan een race spannend zijn en ik heb bij meerdere races om die reden op het puntje van m'n stoel gezeten, maar ook dat miste hier naar mijn mening. De enige strategische spanning zat wat mij betreft in de top 3 en dat was dus weg op het moment dat Hamilton op P1 kwam na z'n pitstop.Alain schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:01:
[...]
Het aantal inhaalacties zegt niet direct iets over de spanning in de race. Afgezien van het feit dat de baan gewoon uitdagend is heb ik gekeken naar een strategische race waarbij rondenlange gevechten te zien waren. Als je alleen inhaalacties wilt zien moet je misschien een andere klasse of sport gaan kijken.
Zuur voor Max. Ik snap nog steeds niet hoe je ineens zo een klapband kunt krijgen. In plaats van 3 punten winst t.o.v. Bottas is het nu 18 punten verlies. De tweede plaats in het WK gaat nu wel moeilijk worden.
Maar deze baan uitdagend? Nee. Je kunt simpelweg vrijwel niet inhalen. De enige inhaalacties konden gedaan worden omdat een wagen even het grind in ging of omdat een wagen gewoonweg véél trager was. Puur op pace lukte het eigenlijk gewoon niemand. Ik kijk een autosport voor de... autosport. Ik kijk niet omdat ik een treintje aan wagens wil zien hopende dat iemand door een strategische call een plekje opschuift. Dus ja, ik wil wel degelijk wat spektakel zien op de baan en dat is er vaak genoeg bij de F1, maar deze race gewoon niet.
Dat de twee beste wagens ook nog eens een flink stuk beter zijn dan de rest (lees: die lappen de meeste wagens bijna iedere race) draagt ook niet bij aan het plezier. Gevechten in het middenveld kunnen wel degelijk gaaf zijn, maar ik kijk een race niet alleen daarvoor. Ik wil ook gevechten aan de top zien en die blijven vrijwel altijd uit. Alleen Verstappen kan nog een beetje in de buurt van de Mercs komen, maar ook vaak net niet. Als dan, na een racelange jacht op Bottas ook nog een band klapt dan is het gewoon helemaal zuur.
Dus ik blijf erbij dat deze race gewoon by far de saaiste was in lange tijd. Het enige echt spannende was de jacht van Verstappen op Bottas, maar dat het beste waar je op kunt hopen een strijd om de P2 is zegt ook wel genoeg over hoe de F1 er nu bij staat.
Tijdens die rondes kan er natuurlijk nog steeds iets gebeuren. Dus ook dan zul je ten alle tijden gewoon moeten blijven opletten. Like, als Grosjean & Russell kunnen crashen terwijl ze achter de SC rijden kan het net zo goed iemand gebeuren die nog niet er achter rijdt (zoals vorig jaar ook in Sochi waar Russell IIRC tijdens SC crashte door mechanisch defect? Of een regenrace waarbij coureurs achter elkaar van de baan schuiven).DataGhost schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:16:
[...]
Er zijn toch belangrijke verschillen in de situaties die je schetst. Als je nog moet aansluiten bij een SC en daarbij over de delta heen mag, heb je al minimaal een ronde volgens de delta gereden dus weet je waar op de baan het gevaarlijk is. Je weet ook dat het gevaar er nog is. Dus bij je aansluit-pushlaps hoef je eigenlijk de vlaggen niet eens te zien of er op te letten om te weten waar je rustig aan moet doen.
Dat het nog niet gebeurd is betekend natuurlijk niet dat het niet kan gebeuren. Ik ken de regels niet uit mijn hoofd, maar zou daar expliciet in staan dat unlappen pas gebeurd nadat de volledige track veilig is? Anders is en blijft het gewoon een aanname dat je echt de volledige ronde kunt pushen. Daarnaast lijkt mij ook dat de ronde eerder de marshalls daar ook nog naast de baan (in het gras) stonden of zelfs nog op de baan bezig waren toen de SC daar langs kwam. Dus in zoverre wisten de coureurs ook dat er daar nog gewerkt werd.Het echte verschil zit hem in het unlappen. Dat gebeurt zonder uitzondering pas nadat de track weer veilig is, tenminste, ik kan me geen vergelijkbare situatie als gisteren herinneren.
Deze coureurs krijgen miljoenen betaald om alles te zien en in een split second te reageren. Gele vlaggen maken daar gewoon onderdeel van uit, en als je een gele vlag niet ziet is dat gewoon een grove fout die zwaar bestraft moet worden. Onafhankelijk van of het "normaal" is dat er tijdens unlappen wel of geen marshalls op de baan zijn. Het kan immers ook weer net zo goed zo zijn dat een coureur nadat unlappen "in is gegaan" crasht en er daardoor een nieuwe SC situatie ontstaat of wat dan ook. Ook daar moet je als coureur op kunnen reageren / anticiperen. En puur "unlappen dus ik mag 100% gas geven" is in zoverre altijd fout.De borden langs de baan knipperen inderdaad nog, dus daar had je op kunnen letten, maar ze knipperen allemaal geel. Het is of geel "SC", of een geel vlak, of wisselende gele driehoeken. Als je ervan uitgaat dat de baan vrij is kan het best dat je die signalen mist.
Gewoon dat unlappen afschaffen. Laat de top zich maar weer een baan door de achterblijvers heen worstelen.
Feitelijk onjuist. Moeite met inhalen op dit circuit. Kijk ook maar eens naar die ene poging die Lewis deed in de eerste stint op Max. Kansloos. Maar nadat Max Valterri geslecht had was de pace veel beter en gelijk aan Lewis die nieuwere banden had (en ok, waarschijnlijk niet full pull ging) Ze komen echt wel wat dichterbij de laatste tijd. Behalve op het spekgladde nieuwe asfalt in portimao. Maar dat zei Max daar op vrijdag al.Chiron schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:55:
[...]
Oh ik kijk allang niet meer voor de 'winst'. Ik moet zeggen dat ik tot aan de klapband heb genoten hoe Max steeds dichter en dichter bij Bottas aan het kruipen was.
Over de boordradio werd er geroepen dat RBR sneller was in alle bochten, en dat ze het lieten liggen op de rechte stukken. Dat maakte ook al veel duidelijk. Zeker als je dan bedenkt dat de RB16 zelfs een Mercedes met schade maar met moeite bij kan houden.
een treffende spreuk
Unlappen tijdens SC lijkt mij toch wel wenselijk. Als er bv een stuk of 5 achterblijvers tussen de nr 1 & nr 2 zitten wordt het ineens zeer moeilijk om als nr 2 een aanval te doen. Of je krijgt weer meteen na start finish een hele serie aan blauwe vlaggen die het ook niet veel beter of veiliger maken.pjlgt schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:11:
Gewoon dat unlappen afschaffen. Laat de top zich maar weer een baan door de achterblijvers heen worstelen.
Wat wel een alternatief voor unlappen kan zijn is dat de achterblijvers zich laten terug zakken. Dus i.p.v. een of twee ronden hard doorrijden gewoon even van het gas af. Zodat ze dus echt op een ronde achterstand van de rest van het veld komen te staan. Maar nadeel daarvan is dat als bv de nr 10 & nr 11 dicht op elkaar reden, maar de nr 11 net is gelapped door de leider voordat de SC in ging dan moet de nr 11 zich dus helemaal laten terug zakken en op een ronde achterstand staat terwijl de nr 10 wel in de lead lap blijft.
Pushen sowieso niet, alles gaat nog "at reduced speed" of "at an appropriate speed". Wat dat dan is staat er niet specifiek uitgelegd maar dat zullen de rijders/teams wel weten. Maar waar het om gaat isRobertMe schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:56:
[...]
Dat het nog niet gebeurd is betekend natuurlijk niet dat het niet kan gebeuren. Ik ken de regels niet uit mijn hoofd, maar zou daar expliciet in staan dat unlappen pas gebeurd nadat de volledige track veilig is? Anders is en blijft het gewoon een aanname dat je echt de volledige ronde kunt pushen. Daarnaast lijkt mij ook dat de ronde eerder de marshalls daar ook nog naast de baan (in het gras) stonden of zelfs nog op de baan bezig waren toen de SC daar langs kwam. Dus in zoverre wisten de coureurs ook dat er daar nog gewerkt werd.
Het staat er niet expliciet maar in mijn boekje is dat pas als alle marshals van de baan zijn.39.12) If the clerk of the course considers it safe to do so,
Oh, ik ben het zeker met je eens, dat moet je gewoon zien als coureur. Kimi zag het ook gewoon, Grosjean kreeg het via de radio al van tevoren te horen. Vettel heeft het bord gemist maar ging in ieder geval wel op de rem. Maar het gaat compleet tegen de geest van de SC in, namelijk alle auto's langzaam en dicht bij elkaar houden zodat de marshals elke ronde lang de tijd hebben om ongestoord te kunnen werken. Ze krijgen miljoenen betaald dus je mag wel iets van ze verwachten, alleen de FIA heeft zelf ook een hoop in de hand. Zoals het niet zomaar vooruit sturen van achterblijvers als de baan nog niet leeg is, of het niet aanpassen van de signalering. Ze hadden bijvoorbeeld op de lichtborden in plaats van twee knipperende gele driehoeken voor dubbel geel, een van de twee driehoeken kunnen vervangen voor een rode driehoek. De betekenis blijft hetzelfde maar het signaal is opvallender tussen alle andere geel knipperende SC-borden. En ze hadden alle teams een bericht kunnen sturen dat ze de rijders moesten zeggen dat er nog mensen op de baan bezig waren.[...]
Deze coureurs krijgen miljoenen betaald om alles te zien en in een split second te reageren. Gele vlaggen maken daar gewoon onderdeel van uit, en als je een gele vlag niet ziet is dat gewoon een grove fout die zwaar bestraft moet worden. Onafhankelijk van of het "normaal" is dat er tijdens unlappen wel of geen marshalls op de baan zijn. Het kan immers ook weer net zo goed zo zijn dat een coureur nadat unlappen "in is gegaan" crasht en er daardoor een nieuwe SC situatie ontstaat of wat dan ook. Ook daar moet je als coureur op kunnen reageren / anticiperen. En puur "unlappen dus ik mag 100% gas geven" is in zoverre altijd fout.
Ergens kan ik het begrijpen met zo weinig ronden te gaan zodat er niet nog een ronde gewacht hoeft te worden op de gelapte auto's, maar dat is een afweging voor spektakel (en misschien het verkeerde soort spektakel

Max was wel sneller dan BOT, maar toch niet snel genoeg om hem er meteen voorbij te steken. Dat lag ook wel deels aan de baan ja.pro_6or schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:14:
[...]
Feitelijk onjuist. Moeite met inhalen op dit circuit. Kijk ook maar eens naar die ene poging die Lewis deed in de eerste stint op Max. Kansloos. Maar nadat Max Valterri geslecht had was de pace veel beter en gelijk aan Lewis die nieuwere banden had (en ok, waarschijnlijk niet full pull ging) Ze komen echt wel wat dichterbij de laatste tijd. Behalve op het spekgladde nieuwe asfalt in portimao. Maar dat zei Max daar op vrijdag al.
En Lewis ging pas 100% hammertime in de rondes voordat ie ging pitten.
Ondertussen heeft BOT in die rondes al dan niet onbedoeld Max vertraagd zodat ie geen bedreiging meer vormde voor P1.
Dus je bent het met me eens. Natuurlijk ging Lewis daarna pas hammertime. Ik zei al dat hij een poging waagde tijdens stint 1 en die was kansloos. Daarna backte hij of. Wat kon hij anders, helemaal niks. Dat was dus bandjes sparen tot het onvermijdelijke moment dat Max de undercut ging maken. Daarna was het hammertime (Daarvoor was het onmogelijk hammer te timen Want de hamer zat in de bottastrein) maar als Bottas als eerste naar binnen was gegaan was het Ook Max time geweest. Alleen zijn ze bij redbull realistisch. En hebben ze dmv een vroege undercut Bottas in een hele lange stint op wit gedrukt. De fall off zou dan Max hopelijk de kans geven, en dat gebeurde ook. Lewis was daardoor weg, maar dat was niet te voorkomen, ze weten bij RBR ook wel dat dat lastig zou zijn geweest. De VSC was helemaal de nail in de coffin. Ik vind het de juiste strategie en het zou P2 hebben opgeleverd, meer zat er niet in doordat Bottas nu eenmaal pole (en aero schade had) zo ontvouwde de race zich.Chiron schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:45:
[...]
Max was wel sneller dan BOT, maar toch niet snel genoeg om hem er meteen voorbij te steken. Dat lag ook wel deels aan de baan ja.
En Lewis ging pas 100% hammertime in de rondes voordat ie ging pitten.
Ondertussen heeft BOT in die rondes al dan niet onbedoeld Max vertraagd zodat ie geen bedreiging meer vormde voor P1.
een treffende spreuk
Heeft Max toch weer een exclusief record te pakken 
https://www.reddit.com/r/...omes_the_first_driver_in/max verstappen becomes the first driver in history to complete the triple crown of retirement in italy.
Ryzen 5800X3D + 32GB GSKILL @3600 op X570 Aorus Pro + FE 3090 + LG OLED42C35LA
Nog een optie is dat ze wel voor de SC mogen uitrijden, maar dat het veld los mag als ze nog ruim achter zitten. Dus nog niet de kans hebben gekregen om aan te sluiten.RobertMe schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:22:
[...]
Unlappen tijdens SC lijkt mij toch wel wenselijk. Als er bv een stuk of 5 achterblijvers tussen de nr 1 & nr 2 zitten wordt het ineens zeer moeilijk om als nr 2 een aanval te doen. Of je krijgt weer meteen na start finish een hele serie aan blauwe vlaggen die het ook niet veel beter of veiliger maken.
Wat wel een alternatief voor unlappen kan zijn is dat de achterblijvers zich laten terug zakken. Dus i.p.v. een of twee ronden hard doorrijden gewoon even van het gas af. Zodat ze dus echt op een ronde achterstand van de rest van het veld komen te staan. Maar nadeel daarvan is dat als bv de nr 10 & nr 11 dicht op elkaar reden, maar de nr 11 net is gelapped door de leider voordat de SC in ging dan moet de nr 11 zich dus helemaal laten terug zakken en op een ronde achterstand staat terwijl de nr 10 wel in de lead lap blijft.
Als er een sc is vanwege dubbel geel in bocht X, waarom let je dan als elke coureur vanaf bocht X-1 niet extra op of de situatie inderdaad veilig is in bocht X. Je weet dat het een minuut geleden onveilig was, kleine moeite...
Sowieso, laat die gelapte auto's zich gewoon inhalen door de rest en achteraan aansluiten en geef ze die ronde cadeau.
Vele voordelen:
Minder gevaarlijk, want geen racende auto's tijdens SC situatie.
Kost minder tijd.
Gelapte auto's hebben geen voordeel meer dankzij warmere banden.
Nadeel: men heeft wellicht wat extra brandstof te verstoken.
Maar die Stroll in een weekend van 2 dagen:
Pitcrew lid plat gereden
Dom de voorvleugel eraf gereden in 2e bocht.
Bijna een marshal plat gereden.
Tijd voor een cursusje autocontrole?
Sowieso, laat die gelapte auto's zich gewoon inhalen door de rest en achteraan aansluiten en geef ze die ronde cadeau.
Vele voordelen:
Kost minder tijd.
Pitcrew lid plat gereden

erutangiS
Achterblijvers krijgen ook nog een voordeel voor het weer op temperatuur krijgen van de bandjes. Daar klaagde Max laatst over, omdat zowat iedereen achter hem al gelapped was.MrOleo schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:22:
Als er een sc is vanwege dubbel geel in bocht X, waarom let je dan als elke coureur vanaf bocht X-1 niet extra op of de situatie inderdaad veilig is in bocht X. Je weet dat het een minuut geleden onveilig was, kleine moeite...
Vele voordelen:
Kost minder tijd.
Pitcrew lid plat gereden
EDIT: NVM. Ik snap wat je bedoelt. Je doelde dat ze zich moeten laten terugzakken en dan die +1 lap scrappen. Tevens zullen velen ook enigzins rekening houden dat ze gelapped worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Sir_Lion op 02-11-2020 13:28 ]
Ik vond Russel zijn Grosjeanetje ook wel mooi. Ho, oeps. Dont know what to say
.
Ja zonder Bottas ervoor was Max een stuk sneller geweest, maar alsnog niet snel genoeg om Lewis te kloppen. Het blijft toch een beetje steken dat de wagens een beetje aan het cruisen zijn (met name de Mercedessen), en je ze zelden vol op de limiet ziet rijden.pro_6or schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:16:
[...]
Dus je bent het met me eens. Natuurlijk ging Lewis daarna pas hammertime. Ik zei al dat hij een poging waagde tijdens stint 1 en die was kansloos. Daarna backte hij of. Wat kon hij anders, helemaal niks. Dat was dus bandjes sparen tot het onvermijdelijke moment dat Max de undercut ging maken. Daarna was het hammertime (Daarvoor was het onmogelijk hammer te timen Want de hamer zat in de bottastrein) maar als Bottas als eerste naar binnen was gegaan was het Ook Max time geweest. Alleen zijn ze bij redbull realistisch. En hebben ze dmv een vroege undercut Bottas in een hele lange stint op wit gedrukt. De fall off zou dan Max hopelijk de kans geven, en dat gebeurde ook. Lewis was daardoor weg, maar dat was niet te voorkomen, ze weten bij RBR ook wel dat dat lastig zou zijn geweest. De VSC was helemaal de nail in de coffin. Ik vind het de juiste strategie en het zou P2 hebben opgeleverd, meer zat er niet in doordat Bottas nu eenmaal pole (en aero schade had) zo ontvouwde de race zich.
Dat is zo, maar het is wel wat de F1 is: zo langzaam mogelijk als eerste over de finish komen. Toch? ;-)Chiron schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:32:
[...]
Ja zonder Bottas ervoor was Max een stuk sneller geweest, maar alsnog niet snel genoeg om Lewis te kloppen. Het blijft toch een beetje steken dat de wagens een beetje aan het cruisen zijn (met name de Mercedessen), en je ze zelden vol op de limiet ziet rijden.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
achterblijvers naar de pits is ook nog een optie..Sir_Lion schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:19:
[...]
Nog een optie is dat ze wel voor de SC mogen uitrijden, maar dat het veld los mag als ze nog ruim achter zitten. Dus nog niet de kans hebben gekregen om aan te sluiten.
Dus alleen de lapped cars door pitstraat in plaats van unlappen.
Kost ze meer tijd waardoor ze sowieso achter de groep aansluiten, en geen gedonder met inhalen op de baan.
Je ziet ze met dat unlappen ook snelheid maken en de weavende andere auto's ontwijken.
Dan moeten ze nog steeds aansluiten, maar hoeven ze niet zo lang op snelheid te rijden.
Dus bijv GIO(+1) - LEC - VER - NOR(+1) - BOT - GAS(+1) - HAM
en dan bij de pitstraat rijden GAS, NOR en GIO naar binnen en komen ook in die volgorde naar buiten.
Dan is het na de pit exit GIO - NOR - GAS - LEC - VER - BOT - HAM
Je zou zelfs de pitstraat bij het einde kunnen sluiten zodat ze kunnen oplijnen als ze te snel zijn (maar dat lijkt me niet eens nodig)
Dan pakken de achterblijvers een klein voordeel van een ronde minder en dus wat meer benzine nodig, maar sinds we niet meer tanken is dat niet meer zo'n probleem.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Dat zat er inderdaad dik in. Maar daarom ook deze strategie, P2 was de enige realistische optie.Chiron schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:32:
[...]
Ja zonder Bottas ervoor was Max een stuk sneller geweest, maar alsnog niet snel genoeg om Lewis te kloppen. Het blijft toch een beetje steken dat de wagens een beetje aan het cruisen zijn (met name de Mercedessen), en je ze zelden vol op de limiet ziet rijden.
Max is tegenwoordig ook mee in die benadering. Je hoort hem zeggen mooie plaats was P2 geweest. In het verleden ging het alleen om winnen. Maar ja, dat zit er nu ook niet echt in en wil je kampioen worden moet je ook tevreden zijn met wat wél kan. Wellicht volgend jaar, ik denk het niet, maar dat zal de insteek zijn. Maximaliseren.
een treffende spreuk
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Ik heb sinds Grosjean echt elke keer met een SC het gevoel "als dat maar goed gaat". Ergens vind ik het gewoon eng als ze zo heen en weer slingeren. Blijk dus toch niet helemaal paranoïde te zijn.Crashhill schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:28:
Ik vond Russel zijn Grosjeanetje ook wel mooi. Ho, oeps. Dont know what to say.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
@sanderb dan kunnen ze beter de achterblijvers laten terugzakken. Dus niet unlappen, maar niet-gelapten doorlaten.
En omdat te voorkomen is er bij de stewards een knopje genaamd “Help Hamilton Mode / No suspense ”. Net voor de race komt hier stijd een stickertje genaamd “VSC” overheen...DataGhost schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:23:
[...]
De pitstop is meer dan alleen de +27s die je kwijt bent in de pitlane. De wissel was naar de harde band en die is het moeilijkst om op te warmen. Hij zal dus zijn eerste ronde veel rustiger aan moeten rijden om er niet af te vliegen en is dus makkelijk in te halen. Om dat te voorkomen denk ik dat ze Bottas echt een enorme teamorder hadden moeten geven om daar achter te blijven rijden, en dan is het niet zeker dat Verstappen geen inhaalactie(s) had kunnen doen. Die zat nog gewoon te pushen namelijk. Als hij er eenmaal voorbij was zou de eerste inhaalkans voor Hamilton waarschijnlijk pas tegen het einde van de race geweest zijn, of helemaal niet, want die Mercedes kan voor geen meter volgen. Natuurlijk, het hangt van veel factoren af en het is het minder waarschijnlijke scenario, maar heel gek is het ook weer niet.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Unseen footage shows how Verstappen suffered 'instantaneous puncture' in Imola:
https://www.formula1.com/...HaJylsewKIdzXPz0rxCG.html
De band lijkt aan de binnenkant stuk te gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Exocet op 02-11-2020 14:26 ]
- DaniëlWW2
- Niet online
Pirelli heeft dus wat uit te leggen.Exocet schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:24:

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Daarom zullen we Kimi dit niet snel zien doen, geen gezigzagDaniëlWW2 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:17:
[...]
Ik heb sinds Grosjean echt elke keer met een SC het gevoel "als dat maar goed gaat". Ergens vind ik het gewoon eng als ze zo heen en weer slingeren. Blijk dus toch niet helemaal paranoïde te zijn.
Maar volgens mij is het niet zozeer het lomp aan je stuur trekken maar eerder het lomp op je gas gaan. (toch?)
- DaniëlWW2
- Niet online
Te vroeg op je gas gaan is vrij onhandig ja. Zeker als je auto niet erg stabiel is. Dus zie Haas, Williams, Ferrari of RBR auto's de laatste twee jaar.Hippocampus schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:39:
[...]
Daarom zullen we Kimi dit niet snel zien doen, geen gezigzag![]()
Maar volgens mij is het niet zozeer het lomp aan je stuur trekken maar eerder het lomp op je gas gaan. (toch?)
Je ziet op de grens van de wang en loopvlak in een waas iets zwarts voordat ie ploft. Ben benieuwd of er ook nog footage is van de neuscam, waar wellicht wat debris op te spotten is op de baan.Exocet schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:24:
Of hij is wel spontaan geklapt. Dan mag Max nog van geluk spreken dat het niet in een van de snelle bochten is gebeurd

Dat staat zo reeds in de regels. Er is geen enkele verplichting om de ontlapte wagens weer te laten aansluiten en het gebeurd wel vaker, zeker op langere circuits dat ze niet helemaal aansluiten. Wel is het zo dat het moment ze mogen inhalen de baan op volle snelheid mogen afleggen ipv de veel lagere snelheid die ze tot op dat moment moesten aanhouden waardoor het opnieuw inhalen van de rest relatief snel kan gebeuren.Sir_Lion schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:19:
[...]
Nog een optie is dat ze wel voor de SC mogen uitrijden, maar dat het veld los mag als ze nog ruim achter zitten. Dus nog niet de kans hebben gekregen om aan te sluiten.
Het is vooral dat je andere banden hebt met een ander gevoel. De banden zijn voorverwarmd en hebben dus al wel redelijk wat grip, het hangt er puur van af hoeveel vertrouwen je in die band hebt. Laat ons niet vergeten dat zonder die VSC, Hamilton gewoon enkele ronden langer was blijven rijden. Zolang hij sneller gaat dan Bottas die Max op houdt is er geen enkele reden om hem binnen te halen. Had hij sowieso gepit op het moment van de VSC dan was het inderdaad nipt geweest tussen Bottas en Hamilton, maar 4 a 5 ronden later (wat zijn doel was) had dat gat voldoende groot geweest om zelfs met een trage stop comfortabel voor Bottas uit te komen.DataGhost schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:23:
[...]
De pitstop is meer dan alleen de +27s die je kwijt bent in de pitlane. De wissel was naar de harde band en die is het moeilijkst om op te warmen. Hij zal dus zijn eerste ronde veel rustiger aan moeten rijden om er niet af te vliegen en is dus makkelijk in te halen. Om dat te voorkomen denk ik dat ze Bottas echt een enorme teamorder hadden moeten geven om daar achter te blijven rijden, en dan is het niet zeker dat Verstappen geen inhaalactie(s) had kunnen doen. Die zat nog gewoon te pushen namelijk. Als hij er eenmaal voorbij was zou de eerste inhaalkans voor Hamilton waarschijnlijk pas tegen het einde van de race geweest zijn, of helemaal niet, want die Mercedes kan voor geen meter volgen. Natuurlijk, het hangt van veel factoren af en het is het minder waarschijnlijke scenario, maar heel gek is het ook weer niet.
Kan evenzeer iets van debris op de baan zijn. Wat carbon dat is afgebroken van een andere wagen. Je zit daar net op een stukje waar ze wel eens met 2 naast elkaar durven gaan, net voor die remzone.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Zoals bij Stroll op Mugello laatst?Chiron schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:42:
[...]
Je ziet op de grens van de wang en loopvlak in een waas iets zwarts voordat ie ploft. Ben benieuwd of er ook nog footage is van de neuscam, waar wellicht wat debris op te spotten is op de baan.
Of hij is wel spontaan geklapt. Dan mag Max nog van geluk spreken dat het niet in een van de snelle bochten is gebeurd
Yup, dan ga je gewoon met +200 de muur in. Stroll kwam er nog genadig vanaf. Vettel ook trouwens

idd je ziet aan de binnenkant eerst als iets loskomen dat steeds groter wordt tot de knalExocet schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:24:
Float like a butterfly, sting like a bee.
- DaniëlWW2
- Niet online
Dat dacht ik gisteren ook, maar nu ik dit gezien heb niet meer. De band lijkt namelijk aan de binnenkant in zeer rap tempo te delamineren en ontploft dan. Dat zie je met de slo mo replay namelijk gebeuren. Als die lek was gegaan door een stuk puin, dan was de band meteen ontploft of dan was die leeg gaan lopen en daarna misschien ontploft. Juist het delamineren aan de binnenkant doet me vermoeden dat het probleem de band zelf was die gefaald heeft.Blokker_1999 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:42:
Kan evenzeer iets van debris op de baan zijn. Wat carbon dat is afgebroken van een andere wagen. Je zit daar net op een stukje waar ze wel eens met 2 naast elkaar durven gaan, net voor die remzone.
Deze is ook mooi, de klapband van Max gefilmd door een toeschouwer:
Dat was zo te horen een flinke knal!
Dat was zo te horen een flinke knal!
Het ligt duidelijk aan de marshals die daar staan. Die hebben iets op de baan gemikt vlak voor Max er aan kwam. En dezelfde marshals waren aanwezig in de andere Italiaanse races.

[/complot theorie]
[/complot theorie]
#bangefransPlenkske schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:06:
Het ligt duidelijk aan de marshals die daar staan. Die hebben iets op de baan gemikt vlak voor Max er aan kwam. En dezelfde marshals waren aanwezig in de andere Italiaanse races.![]()
[/complot theorie]
Waiting on the world to change
Max' falende band frame-by-frame:
https://imgur.com/a/nds1PWu
https://imgur.com/a/nds1PWu
- DaniëlWW2
- Niet online
Er zitten echt wat pareltjes tussen dit keer.
-Vettel voorvleugel was goed volgens Ferrari, zat alleen maar een flink stuk in Bottas zijn auto.
-1:55 Mooi verhaal over dat Mercedes met Hamilton waarschijnlijk een SC marge wenste te hebben over Max, en toen kwam de SC. Oh.., we're off.
-En vanaf 3:09 Kimi en zijn engineer.
Oh en Hamilton miste met de SC dus de pitsstraat echt net. Toch weer uitgebalanceerd dan met die VSC.
-Vettel voorvleugel was goed volgens Ferrari, zat alleen maar een flink stuk in Bottas zijn auto.
-1:55 Mooi verhaal over dat Mercedes met Hamilton waarschijnlijk een SC marge wenste te hebben over Max, en toen kwam de SC. Oh.., we're off.
-En vanaf 3:09 Kimi en zijn engineer.

Oh en Hamilton miste met de SC dus de pitsstraat echt net. Toch weer uitgebalanceerd dan met die VSC.
[ Voor 58% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-11-2020 17:20 ]
- perfect, that's one less. P10
Prachtig
Prachtig

Ik snap niet waarom ze niet via de pitsstraat gaan. Desnoods einde pitsstraat wachten tot de hele kliek voorbij is.Joris748 schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:31:
[...]
Zou het sowieso niet logischer zijn als de gedubbelde rijders maar aan 1 kant mogen passeren? Wat een gezigzag met dat inhalen achter de SC.
Tussen 3 en 4 seconden, vlak na bocht 3 lijkt hij over iets te rijden. Je ziet wat zwarts op de baan. Kort daarna vlak voor bocht 4 ook. Vanaf dat moment zie je dat de band aan de binnenkant beschadigd is.Exocet schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:24:
Wat deed Carlos dan? Alleen rebooten?BlackMonkey schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:28:
Was deze hier al gepost? Lando zet Carlos zijn auto uit:
[Streamable]
https://streamable.com/n8gv1q
Die trekt alleen zijn stuurtje eruit om uit te stappen. Hier een wat langer filmpje: YouTube: Lando Norris Helping Out Carlos Sainz Turning Off His Car | F1 Emili... (je ziet ook een McLaren logo bij het booten). Vond het zelf erg goed gespot door Norris!
En anders stond 10 seconden later een McLaren monteur er die de auto af zette. Komt ook best vaak voor dat team vraagt van "P1, leave it there for 20 seconds, and then P0". Of juist "P1, and leave it to the boys". Oftewel: de monteur zet hem wel in P0.BlackMonkey schreef op woensdag 4 november 2020 @ 00:40:
[...]
Die trekt alleen zijn stuurtje eruit om uit te stappen. Hier een wat langer filmpje: YouTube: Lando Norris Helping Out Carlos Sainz Turning Off His Car | F1 Emili... (je ziet ook een McLaren logo bij het booten). Vond het zelf erg goed gespot door Norris!
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 23:36
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Volgende week naar Turkije deze gaat op slot
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
Overige topics:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
- We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
- Geen naamverbasteringen zoals: Tracing Point, Crashstappen, Mission Spinnow, Crashjean etc
- Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Renault bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2020
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2020
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.