Maarten051 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:48:
Hoi allemaal,
Ik ben net klaar met het bouwen van Rivendel. Prachtige set en staat erg mooi in de woonkamer.
Bij het checken van de ‘extra steentjes’ aan de hand van de lijst op BrickLink (
https://www.bricklink.com...20of%20the%20Rings%5D#T=I) kwam ik tot de conclusie dat ik niet alle extra steentjes heb. Ik wil de set wel graag compleet hebben in verband met een eventuele verkoop in de verre toekomst.
Ik kan mij niet herinneren dat ik iets ben kwijtgeraakt of heb laten vallen en twijfel daarom nu of de lijst op BrickLink wel klopt. Mijn vraag aan jullie is of er ook iemand is die Rivendel ook heeft gebouwd en misschien eens wil kijken hoeveel keer die de onderstaande steentjes als extra steentjes heeft. Het gaat om:
-Bright Green Carrot Top / Twig
[
Afbeelding]
-Flat Silver Barb / Claw/ Horn / Tooth - Small
[
Afbeelding]
Alvast bedankt!
Huh? Heb je het nou over die extra steentjes die Lego voor de zekerheid meegeeft om de kans op nazendingen te voorkomen?
Want zover ik weet geeft Lego geen informatie over welke en hoeveel extra steentjes ze meeleveren. Het is ook niet iets waar je recht op hebt, dus je kan überhaupt niet zeggen dat ze "missen". Ze staan bijv niet op de inventarisatielijst die achterin de boekjes staat, maar ik ben ook nog nooit ergens op de doos of in het boekje tegengekomen dat er extra steentjes bij horen te zitten. Die inventarisatielijst moet compleet zijn en daar heb je recht op. Dat wat extra is, is mooi meegenomen, maar het hoort eigenlijk niet in de doos te zitten dus het kan ook niet "ontbreken".
Ik vraag me overigens af waar die extra steentjes lijst op gebaseerd zou moeten zijn. Lego zelf zegt er niks over, en omdat het gaat om de kleinste steentjes waarbij telfouten/weegfouten (1 teveel of te weinig) sneller voorkomen, zou het prima kunnen dat niet iedereen dezelfde hoeveelheid extra steentjes krijgt. Wat nou juist de hele reden is waarom ze die extra steentjes erbij doen... Dus ook op info uit de community kan je niet 100% vertrouwen lijkt mij, straks denkt men nog een extra steentje te missen omdat er ooit 1 iemand was die er per ongeluk 1 teveel had.
Lijkt me ook een neerwaartse spiraal dit denken;
- Je koopt van iets 100 exemplaren, er is er 1 stuk, moet vervangen worden, fabrikant denkt "weet je wat, voortaan lever ik er 101, dan hebben ze eentje extra en is vervanging niet nodig".
- Iemand koopt 100 en krijgt 101 stuks, maar weer 1 exemplaar defect. Fabriek vervangt en denkt, sod it, voortaan lever ik er 110, dan ben ik echt van die vervanging af....
- Iemand koopt 100 en krijgt 110 stuks, maar weer 1 exemplaar defect.... guess what.
Kortom: de inventarisatielijst moet compleet zijn, de rest is mooi meegenomen. Dat lijkt mij ook voor 2e hands etc.