Het wordt tijd om ook eens te delen waar ik mee bezig ben.
Drie jaar geleden hebben we een nieuwe woning gekocht met voldoende ruimte voor alle Lego.
De zolder van het achterhuis, 7 meter hoog met oude balken halverwege, zou de nieuwe legokamer worden. De ruimte nodigde uit om hier iets aparts mee te doen, en vooral geen normale legokamer te herbergen.
Drie jaar verder, na eerst sloopwerk, bouwwerk, het in elkaar zetten van de hele collectie (die in Rotterdam was afgebroken voor de verhuizing), maken van de mafste plannen en het realiseren hiervan, is de legokamer nu bijna klaar.
De opzet is niet een normale kamer vol stellingkasten, maar meer een doe-museum achtig geheel, vol met beweging en overal verrassingen. Daarnaast moest er voldoende ruimte zijn om met meerder mensen te kunnen werken, bijvoorbeeld voor vergaderingen of workshops.
Eigenlijk hebben we de ruimte al een half jaar in gebruik en hebben we al diverse meetings en designsessies gehad, maar vooral het inrichten van de kasten heeft nog een klein beetje tijd nodig. Het plan is om, als alles zeer binnenkort helemaal af is, een video te maken van het totaal.
Ik ben van plan hier regelmatig sneak previews geven en vandaag is een Maxicar aan de beurt.
De Maxicars waren een serie van gerobotiseerde voertuigen die een aantal jaren op evenementen hebben rondgereden, wellicht dat Tweakers die de afgelopen edities op Legoworld zijn geweest ze hebben zien rijden. Daarnaast hebben ze heel wat kilometers op andere evenementen afgelegd, van Costa-Rica tot Hongarije. Ze zijn inmiddels met pensioen, maar twee zijn er bewaard gebleven en staan ter display in een geautomatiseerde kast.
Het meeste Mindstorms spul is verwijderd en EV3 bricks zijn vervangen door een enkele MicroBit!. De MicroBit stuurt de enkele Mindstorms servo's aan die nog in de Maxicar zitten en heeft als voordeel dat bij het onder spanning zetten direct het programma wordt afgedraaid. Voor hoe de Maxicar nu geintergreerd is in de geautomatiseerde kast is dit noodzakelijk, en hiervoor kan ik helaas geen Mindstorms voor gebruiken. De Maxicar kan niet meer zelfstandig rijden en werkt alleen een sequentie van bewegingen van de wielen af.
Om gelijk te lopen met een draadje dat ik op het forum op Lowlug heb lopen heb ik vandaag ook een tweede preview.
We gebruiken al jaren Lego foam bricks om workshops en evenementen aan te kleden, en die moesten natuurlijk ook in de legokamer terug komen.
We hebben 1000 noppen uit de 3D printer getoverd en die zitten nu netjes op twee platen multiplex geschroefd en gelijmd. De afmetingen zijn ongeveer 220 bij 50 centimeter (x2) en vullen een mooi gat op boven de ramen.