Ik gebruik gewoon zo'n potje van de etos met 3%.almightyarjen schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:31:
[...]
Waterstofperoxide oplossing max. 9% i.c.m. UV-A licht (zon of speciale lamp) bij een temperatuur van de oplossing boven de 20 graden. Het makkelijkste kan je dit dus doen in de zomer. Tijdsduur is afhankelijk van de hoeveelheid vergeling en percentage H2O2, gemiddeld 1 a 2 uur per kant. Blokjes kan je vastzetten op een baseplate of onder water houden met een glazen ovenschaal.
Het viel mij idd ook op dat sommige blokjes die ik 2 jaar geleden ontgeeld had weer wat geler zijn geworden terwijl ze niet in de zon hebben gestaan, wel indirect daglicht. Het is op dit moment niet erger dan voor het ontgelden. Op basis van deze bevinding ben ik een maand geleden een proef gestart: de helft van een regelmatig vergeelde set heb ik ontgeeld en de andere helft niet. Vervolgens heb ik die ergens in een doosje op zolder gezet, er kan dus geen UV licht bijkomen. Resultaten zijn eind 2025 bekend
in de zon gaat het inderdaad het snelste, maar als je ze een paar dagen voor het raam legt dan gaat dat ook prima in de winter.