Om in te haken op de discussie over de financiële ruimte van consumenten in 2022/2023:
Als voorstander van "stem met je portemonnee" hoop ik stiekem dat Lego met "teveel" voorraad blijft zitten dit jaar (en desnoods volgend jaar). Je ziet dat ze zelf nu ook mee stunten met prijzen (korting voor van €80-100 voor 100 VIP points of 5x VIP points) alsof ze een bol.com of amazon zijn, dat zegt mij (als amateur econoom

) dat er nu meer marge is ingebouwd, want ook daar gaan ze geen verlies op maken natuurlijk, dat doen ze echt niet meer na het bijna faillissement van de early 2000's.
Daarnaast heb ik de aanbiedingen wel gevolgd deze black friday week(/maand) en met de "inflatiecorrectie" van Lego in september van 10-15% op het grootste gedeelte van de sets, vind ik een korting van 40% (die dan wel regelmatig voorbij komt in brickwatch) met black friday niet zo heel spannend, want dat is voor mij simpel gezegd dus maar 25-30% korting. Een percentage dat ik voorheen ook prima kon scoren buiten black friday. Ik zag zeker wel enkele Lego sets met een korting rond 50% (1 zelfs 52%, even kwijt welke) en dat zijn dan ook de zeldzame sets die ik beschouw als echte goede (black friday) korting, want dat is dus zonder inflatie correctie zo'n 35-40% korting. Dat zijn de marges van mijn beste deals van de afgelopen 8 jaar.
Persoonlijke observatie, maar ik vond de afgelopen dagen sets best lang beschikbaar op sites als bol.com en amazon. Sets als Starry Night heeft nagenoeg de gehele vrijdag op de site gestaan voor €99 (categorie: redelijk goede korting imo). Los van dat Lego nu z'n productie weer op orde lijkt te hebben zoals hier al is gezegd), gingen dat soort dingen in mijn herinnering veel sneller de afgelopen 8 jaar (en dan dus met name voor corona).
Bowser is nu nog steeds beschikbaar voor €179 op Amazon.de inclusief shipping voor dik een week. Een korting van 36% (zonder de shipping), bleef voorheen nooit zo lang staan bij sets. Misschien ligt het aan de set of genoeg productie of Amazon.de die genoeg heeft ingekocht, maar ik denk, of eigenlijk hoop, dat er gewoon meer mensen zijn die stemmen met hun portemonnee. Bowser had zelfs om een gekke reden een prijs voor de september Lego inflatie correctie over het hele assortiment, terwijl de set uitkwam in oktober. Stond toen in de lijsten voor €230, waarbij een prijs van €173 dus eigenlijk maar zo'n 25% korting is.