Na wat getwijfel heb ik de Galaxy Explorer aangeschaft, mijn eerste Lego set die nieuwer is dan pakweg 2005.
Observaties na het bouwen:
Doos: de 18+ vind ik idioot. Model Team, de voorloper van dit soort sets, was altijd 12-99 o.i.d.
Instructies: Bij twee van de stappen zijn de assemblies links/rechts omgewisseld. Verder ok, alhoewel de graphics de stenen donkerder tonen dan ze zijn en de maanduinen op de achtergrond volgens mij vroeger wat minder egaal waren. Dat er ook nog wat wordt verteld over het model is leuk. Het commentaar over het grijs snap ik niet, op het oog zie ik geen verschil tussen het grijs in de set en het grijs zoals op mijn oude space sets.
Kwaliteit stenen: Vooral een aantal van de Technic stenen lijken aan de lichte kant (kwa gewicht) en buigbaarder dan vergelijkbare oude stenen. Dan de kleuren, die lijken wat variatie te hebben in tint, waarbij vooral het wit negatief opvalt: sommige stenen zijn spierwit, andere meer creme, alsof ze alvast wat vergeeld zijn.
Opbouw: In vergelijking met oude Space sets nogal anders, meestal werden oude sets opgebouwd vanuit de vleugels of de grondplaat. Het resultaat is dat deze set vanaf de onderzijde gezien niet erg strak aandoet. Ook heb ik wat bouwtechnieken gezien die indertijd nooit zouden zijn gebruikt. De gekleurde steentjes tussendoor op plekken die uiteindelijk onzichtbaar zijn waren minder hinderlijk dan ik had verwacht.
Design: Het is duidelijk geen Spearhead (het schip uit de Lego Jim Spaceborn strip), toch eigenlijk mijn favoriete Lego ruimteschip, alhoewel de luchtsluis zich duidelijk laat inspireren door sommige elementen uit de binnenzijde van dat schip. Bonuspunten voor de M-Tron controlepaneeltjes.
Er misten geen stenen uit mijn set, en van de overgebleven stenen heb ik wat extra tools voor de bemanning gemaakt, plus een gashendel en antenne voor de buggy, plus wat lampjes op logische plekken zodat de personen in de cockpit nu een groen lampje krijgen als het achter dicht is (ofzo...

).