Ok, even spoiled-alert

en een vraag aan het einde van deze wall of text:
Afgelopen weken heb ik hier en daar wat partijtjes lego gekocht. Het is een soort uit de hand gelopen hobby, geworden, want ik heb inmiddels bijna 30 kilo thuis staan (dus los van mijn "eigen" lego), waar ik in totaal 130,- voor heb betaald, dat is zeker niet teveel, kan ik je vertellen! Ik koop niet zomaar elke partij, maar ik bekijk nauwkeurig wat er in zit en bepaal of ik het kan gebruiken. Mijn doel is niet om te handelen (ik verkoop liever aan hobbyisten/verzamelaars) en er flink geld aan te verdienen. Mijn einddoel: een aantal eigen ontwerpen bouwen, MOC's van rebrickable bouwen en een kerstdorp neerzetten (eigen ontwerpen, landschap en natuurlijk een aantal winter village sets). Prima om de sets direct te halen en de rest te bricklinken, maar a) dat is god-mode en b) het kost enorm veel geld. Met onderstaande aanpak houd ik het betaalbaar.
Mijn aanpak:
- Sorteer alles (rustgevend, als het niet teveel is)
- Identificeer sets. Dit kan aan de hand van de boekjes die erbij zitten, de minifigs die je vindt (google lens ftw!) en stenen die nog in een bepaalde volgorde op elkaar zitten. De combinatie van stenen zoek ik op op bricklink en mochten er meerdere sets overblijven, dan probeer ik, in het uiterste geval, adhv de online bouwiinstructies, de set te bepalen.
- Haal de grote sets eruit, en maak deze compleet. Dit zorg ervoor dat je sets bouwt die je anders nooit zou kopen (en dus zou bouwen). Ik heb zo al heel wat star wars, oude technic sets, minecraft, ninjago sets gebouwd en vervolgens doorverkocht
- Soms is het niet mogelijk om sets compleet te maken (te duur) of te identificeren, dan verzamel ik de minifgs en kijk of deze iets waard zijn. In bulk verkopen ze altijd wel. Soms zit er een "goudmijntje" tussen, laatst nog een minifig voor bijna 30,- verkocht
- En dan nu het lastige gedeelte: het restant verwerken - een deel toevoegen aan de eigen verzameling en de rest verkopen. en daar heb ik jullie hulp bij nodig

In de praktijk blijven er echt kilo's aan steentjes over. tiles, snot pieces, maar vooral bricks. Heel veel bricks. Als een echt hoarder zou ik het liefste alles houden, maar dat past niet op mijn zolder én het is niet nodig. Sommige kleuren gebruik je niet, sommige type stenen zul je nooit gebruiken, maar er is een grijs gebied tussen: Altijd houden en "doe maar weg". Ik heb zojuist 15 liter (+/5,5 kg) aan lompe stenen gesorteerd (dit was de tweede ronde, de plates, tiles veel snot pieces en andere kleine zooi was er al tussenuit gehaald).
resultaat:
Er zitten (in dit geval) erg mooie stenen tussen (aardig wat masonry bricks, modified, etc), maar ook 4.5kg aan bricks. 1* x bricks (2kg) en 2*x bricks (2.5kg), met erg mooie kleuren: light blue, sand blue, sand green, olive, verschillende lavender tinten, tan, etc. maar de ervaring leert dat veel bricks nooit worden gebruikt (soms als opvulling voor een berg, mils plates, etc). Nu mijn vraag:
welke steentypes en/of kleuren zouden jullie
altijd bewaren en welke zouden jullie direct weg doen (lees verkopen

)?