Inderdaad een vette build, maar het geheel vind ik wat instabiel. Als ik een klein beetje wiebel dan schieten de poten 9 van de 10 x los, ondanks ik het geheel nu al een aantal keer onder de loep heb genomen lijk ik het niet echt stevig te krijgen.Bint schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:19:
[...]
Vette build he! Dat die kop niet waterpas staat, komt waarschijnlijk doordat je de poten niet goed hebt gepositioneerd. Experimenteer daar maar eens mee, als je het wilt oplossen
Ik heb er eerlijk gezegd geen last van. In het begin wel, maar dat had toen, in mijn geval, ook te maken met de verkeerde positie van de poten.CuBras schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:02:
[...]
Inderdaad een vette build, maar het geheel vind ik wat instabiel. Als ik een klein beetje wiebel dan schieten de poten 9 van de 10 x los, ondanks ik het geheel nu al een aantal keer onder de loep heb genomen lijk ik het niet echt stevig te krijgen.
Memories of yesterday, will grow, but never die
Zucht, shut up and take my money Lego.NotSoSteady schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:27:
[Afbeelding]
Wel een leuke set geworden. Hopen dat het ook bij 99 euro blijft.
https://www.bricktastic.n...main-street-meer-beelden/
Wachten om deze te kunnen bestellen. Ziet er wel leuk uit!
Net naar aanleiding van mijn vrouw die de Star Wars imperial droid zag staan in de winkel en niet mee kon nemen, deze maar besteld. Was het helemaal vergeten. Alleen R2 nog eens.
Winter village set is voor mij ook wel goed geslaagd, gaat er zeker weten komen. Ben het eens met de kritiek dat de gebouwen wat dunnetjes zijn, maar het lijkt me juist ook leuk om er zelf een eigen draai aan te geven zodat ze wat meer body krijgen.
De tram is cool en alle kerstmis parts die erbij zitten is sowieso leuk om te hebben.
De tram is cool en alle kerstmis parts die erbij zitten is sowieso leuk om te hebben.
D75 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:40:
Nieuwe MOC: The annual gathering of the forestmen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meer foto's in mijn Flickr album:
https://www.flickr.com/ph.../album-72177720296235891/
offtopic:
De Grijze Jager?
De Grijze Jager?
Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838
Twee keer gaaf:
1. De WV set gaat toch maar 100 euro kosten (en niet 130).
2. De tram kan gemotoriseerd worden met een standaard PU trein motor (88011) en dus ook bediend met de PU remote.
Deze set gaat er zeker komen!
1. De WV set gaat toch maar 100 euro kosten (en niet 130).
2. De tram kan gemotoriseerd worden met een standaard PU trein motor (88011) en dus ook bediend met de PU remote.
Deze set gaat er zeker komen!
100 euro is wel een mooie prijs voor die set. Ik denk dat die er hier ook wel gaat komen.
Als ik naar de promo foto’s kijk denk ik dat Lego specifiek gaat voor een display op een vensterbank/schouw/schap. Dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor de ondiepe gebouwen.Schildje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:25:
Winter village set is voor mij ook wel goed geslaagd, gaat er zeker weten komen. Ben het eens met de kritiek dat de gebouwen wat dunnetjes zijn, maar het lijkt me juist ook leuk om er zelf een eigen draai aan te geven zodat ze wat meer body krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kapoen op 22-09-2022 20:05 ]
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Gaaf, nooit geweten dit.rammes schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:06:
Nu ik de wintervillage set zo zie krijg ik een idee om de set na te bouwen uit de film Gremlins, daar zouden die gebouwen prima in passen.
(voor de kenners dit is het plein (studio) wat ook gebruikt is in de BackToTheFuture films.))
[Afbeelding]
Ik vind de wv set juist niet zo geslaagd. Valt beetje uit de toon met de vorige sets die toch wat meer “body” hebben. Ik ga voor de 2020 set ter aanvulling van mijn 2021 set.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind het een erg leuke set op zich zelf staande.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind het een erg leuke set op zich zelf staande.
MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"
Even een kleine vraag, heb toch opheldering nodig. Misschien kan iemand me een ander perspectief geven.
Nu ze heel veel sets verhoogd hebben in prijs, het zogenaamd onder ''inflatie'' geplaatst is, waarom zijn dan sommige sets (zoals de nieuwe Winter Village) niet ondervonden aan de prijsverhoging?
Don't get me wrong, ik vind het juist fijn dat de Winter Village set zijn normale/gangbare prijs hanteerd.
Nu ze heel veel sets verhoogd hebben in prijs, het zogenaamd onder ''inflatie'' geplaatst is, waarom zijn dan sommige sets (zoals de nieuwe Winter Village) niet ondervonden aan de prijsverhoging?
Don't get me wrong, ik vind het juist fijn dat de Winter Village set zijn normale/gangbare prijs hanteerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Tijll op 22-09-2022 23:49 ]
Na de brandweerwagen (of, in correcte term, tankautospuit) ben ik begonnen aan een ambulance. Zelfde schaal, maar omdat deze iets kleiner is was het wel wat meer een uitdaging. Er past ook aanzienlijk minder in, maar wél een brancard. Ook een monitor en zo'n zak met vocht. Voorin liggen een defibrillator, veiligheidshelm en veiligheidshesje. Deuren achter kunnen open én de deur aan de zijkant (niet de kant die je ziet).
:strip_exif()/f/image/FUkzakrqv9Ak2nCEYx8yzNj2.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is nog niet helemaal af, maar de buitenkant wel zo goed als. Als de rest ook done is volgen er meer plaatjes
Misschien dat ik een modulair dak maak met wat verschillende zwaailichtconfiguraties, want net als met brandweervoertuigen heeft iedere regio weer variaties
Oh, en bonus poltiewagen, gebaseerd op de Mercedes Benz B 180. Hoe kleiner je gaat, hoe problematischer schaal 1:43 wordt
Niks is functioneel aan dit blokje op wielen
Flinke work in progress, dus kan er verder niks zinnigs over zeggen.
:strip_exif()/f/image/ZchEJcFoIZtCKhKcEEkmCmUo.jpg?f=fotoalbum_large)
Die zullen ongetwijfeld afwegingen maken op basis van welwillendheid van potentiële klanten om akkoord te gaan met de prijsverhogingen. Wintervillage is misschien meer een niche en 'nice to have' dus zijn mensen mogelijk minder snel bereid extra te gaan betalen voor iets wat maar een kleine periode van het jaar staat.
:strip_exif()/f/image/FUkzakrqv9Ak2nCEYx8yzNj2.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is nog niet helemaal af, maar de buitenkant wel zo goed als. Als de rest ook done is volgen er meer plaatjes

Oh, en bonus poltiewagen, gebaseerd op de Mercedes Benz B 180. Hoe kleiner je gaat, hoe problematischer schaal 1:43 wordt
:strip_exif()/f/image/ZchEJcFoIZtCKhKcEEkmCmUo.jpg?f=fotoalbum_large)
LEGO does what LEGO does. Zit zelden een logica inTijll schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:46:
Even een kleine vraag, heb toch opheldering nodig. Misschien kan iemand me een ander perspectief geven.
[ Voor 13% gewijzigd door SomerenV op 23-09-2022 01:46 ]
Wat betreft de prijsverhogingen heeft er wel logica in gezeten, althans, volgens dit artikel (met genoeg kanttekeningen in de comments).
Los daarvan, blijkbaar willen en kunnen ze de (inmiddels) standaardprijs voor WV sets aanhouden. Ik vind het prima.
Los daarvan, blijkbaar willen en kunnen ze de (inmiddels) standaardprijs voor WV sets aanhouden. Ik vind het prima.
Als de prijst stijgt dan laat ik hem links liggen, nu is het een leuke aanvulling voor het dorpen wat ik nu al aan het bouwen ben. Ben maar vroeg begonnen verleden jaar was ik na kerst pas klaar haha.NotSoSteady schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:27:
[Afbeelding]
Wel een leuke set geworden. Hopen dat het ook bij 99 euro blijft.
https://www.bricktastic.n...main-street-meer-beelden/
Leuk gedaan! Ben je helemaal vanaf scratch begonnen of had je een voorbeeld/basis?SomerenV schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:42:
Na de brandweerwagen (of, in correcte term, tankautospuit) ben ik begonnen aan een ambulance. Zelfde schaal, maar omdat deze iets kleiner is was het wel wat meer een uitdaging. Er past ook aanzienlijk minder in, maar wél een brancard. Ook een monitor en zo'n zak met vocht. Voorin liggen een defibrillator, veiligheidshelm en veiligheidshesje. Deuren achter kunnen open én de deur aan de zijkant (niet de kant die je ziet).
[Afbeelding]
Hij is nog niet helemaal af, maar de buitenkant wel zo goed als. Als de rest ook done is volgen er meer plaatjesMisschien dat ik een modulair dak maak met wat verschillende zwaailichtconfiguraties, want net als met brandweervoertuigen heeft iedere regio weer variaties
Je hebt trouwens boven de koplampen 2 verschillende 'slopes' zitten, 1 met afgeschuinde voorkant en 1 rechte.
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Dan maak je er gewoon een bakkerij vanTc99m schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:16:
Vind het trouwens wel echt een gemiste kans dat het rechter gebouw (toy shop zo te zien) geen bakker is, de ramen op de eerste verdieping lijken wel uitgerekte croissantjes
Nu met het officiële beeldmateriaal moet ik zeggen dat ik wel positiever ben over de set. Ik vind de gebouwen nog steeds wat aan de 'dunne' kant e.d. en ik ben er zelf nog niet van overtuigd dat het in MIJN winterdorp past, maar ik kan me wel voorstellen dat deze set andere mensen wel gelijk aanspreekt.
Wat meer "normale" gebouwen is natuurlijk wel welkom. Een winterdorp welke bestaat uit een caroussel, een trein station, een brandweerkazerne, een elven huis, een gingerbread huis, werkplaats van de kerstman is allesbehalve een "normaal" dorp
Ik ben wel benieuwd welke set mensen nu zouden kiezen als ze moesten kiezen tussen deze nieuwe set en die ene set van Harry Potter waarmee de set een aantal keer vergeleken is.
[ Voor 48% gewijzigd door Gim op 23-09-2022 10:12 ]
Ik denk dat praktisch iedereen zich wel laat inspireren door wat ze elders zien. Ik struin ook wel eens Rebrickable, Google Images, Pinterest en Flickr af op zoek naar soortgelijke modellen. In dit geval dus een ambulance of een auto die 5 wide is. Zo is de voorkant geïnspireerd door deze Mercedes Sprinter moc. De schuifdeur aan de zijkant komt hier vandaan en hier komt de brancard vandaan. Je kunt wel proberen het wiel opnieuw uit te vinden maar da's verspilde moeite, tenzij je een werkelijk geniaal idee hebt natuurlijk.QuattroNL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:28:
[...]
Leuk gedaan! Ben je helemaal vanaf scratch begonnen of had je een voorbeeld/basis?
Uiteindelijk pak je her en der verschillende ideeën en technieken, en daar voeg je je eigen sausje aan toe. Althans, zo doe ik het. Geen idee of andere MOC'ers hetzelfde werken
Ik zie het. Meteen maar even fixenJe hebt trouwens boven de koplampen 2 verschillende 'slopes' zitten, 1 met afgeschuinde voorkant en 1 rechte.
Trots wil ik jullie mijn nieuwste aanwinst tonen.
Ik verzamel de klassieke Lego-vrachtwagens zoals die uitkwamen tussen 1967 en 1973. Ik begin met zoeken naar doosjes, de steentjes zijn meestal voor zo'n 70% tijdscorrect, de rest wordt aangevuld uit eigen collectie of via Bricklink.
Er zijn er nog een paar te gaan. De grote lacune was set 332, het sleepwagentje. Die set was juist inspiratie om de verzameling te starten, omdat mijn ooms die set hadden en ik er als kind mee had gespeeld. Maar steeds geen goed exemplaar gevonden (wel Amerikaanse versies, maar ik was op zoek naar een Europees doosje).
Nu wist ik er dan eentje te kopen. Enig klein minpuntje.. de voorzijde van de buitendoos, daar zit een scheurtje. Uiteindelijk besloten om toch een bod te doen en dat bleek (via Ebay) het winnende. Achteraf erg blij mee (waarom, blijkt zo)!
Dit is 'm... in de jaren '60 was een 6-stud voertuig heel wat!

Deze vrachtwagentjes hadden een bodemplaat met zogenaamde 'stuurpin' ofwel 'steering feather'. Op het steentje waar de wielen aan zitten gemonteerd, zitten twee uitstulpinkjes. De stuurpin valt tussen die uitstulpingen.... als je het goed monteert! Het effect is, dat na een stuurbeweging naar links of rechts, de wielen zullen terugveren naar neutrale positie.
Die stuurpin bleek veel te fragiel. Na ongeveer een jaar, rond 1968, bracht Lego een tweede versie uit, met 'stootbumpers' die ervoor zorgden dat de stuurpin niet te ver naar links of rechts kon. Zo brak 'ie niet zo snel af.
Wat ik gisteren ontving bleek een exemplaar van de eerste generatie te zijn... intact! Nooit eerder gezien. Ja regelmatig eentje van de eerste generatie, maar zonder uitzondering afgebroken. Van de tweede generatie is ook veel meer dan de helft van alle exemplaren die ik heb gezien, afgebroken.
Het behoeft geen verdere toelichting dat ik helemaal in mijn nopjes ben met dit extreem zeldzame onderdeel.

Waar ik normaal gesproken zo'n 30% van de steentjes van de set zou moeten vervangen door tijdsgetrouwe exemplaren, daar is dit setje kennelijk volledig origineel. Hoe toevallig zou het anders zijn dat elk van de 1x2 plaatjes van de zeldzame en toen dienst doende soort was zoals hieronder getoond? Het zijn er flink wat. Ook toont dit, dat dit de setversie is zoals die werd geleverd in het eerste jaar, 1967. Ik vind het altijd leuk om een set zo precies mogelijk te dateren, wat meestal niet kan maar nu dus wel.

Er hoeft niets te worden vervangen. Alles is tijdsgetrouw. De instructies zijn in goede staat. Het doosje is in goede staat, op het scheurtje na. Het is een pronkstuk in de verzameling, waarbij ik ook nog eens warme gevoelens koester jegens juist dit model.. ik ben blij!
In het gezelschap van broertjes en zusjes (op chronologische volgorde geplaatst):
Ik verzamel de klassieke Lego-vrachtwagens zoals die uitkwamen tussen 1967 en 1973. Ik begin met zoeken naar doosjes, de steentjes zijn meestal voor zo'n 70% tijdscorrect, de rest wordt aangevuld uit eigen collectie of via Bricklink.
Er zijn er nog een paar te gaan. De grote lacune was set 332, het sleepwagentje. Die set was juist inspiratie om de verzameling te starten, omdat mijn ooms die set hadden en ik er als kind mee had gespeeld. Maar steeds geen goed exemplaar gevonden (wel Amerikaanse versies, maar ik was op zoek naar een Europees doosje).
Nu wist ik er dan eentje te kopen. Enig klein minpuntje.. de voorzijde van de buitendoos, daar zit een scheurtje. Uiteindelijk besloten om toch een bod te doen en dat bleek (via Ebay) het winnende. Achteraf erg blij mee (waarom, blijkt zo)!
Dit is 'm... in de jaren '60 was een 6-stud voertuig heel wat!

Deze vrachtwagentjes hadden een bodemplaat met zogenaamde 'stuurpin' ofwel 'steering feather'. Op het steentje waar de wielen aan zitten gemonteerd, zitten twee uitstulpinkjes. De stuurpin valt tussen die uitstulpingen.... als je het goed monteert! Het effect is, dat na een stuurbeweging naar links of rechts, de wielen zullen terugveren naar neutrale positie.
Die stuurpin bleek veel te fragiel. Na ongeveer een jaar, rond 1968, bracht Lego een tweede versie uit, met 'stootbumpers' die ervoor zorgden dat de stuurpin niet te ver naar links of rechts kon. Zo brak 'ie niet zo snel af.
Wat ik gisteren ontving bleek een exemplaar van de eerste generatie te zijn... intact! Nooit eerder gezien. Ja regelmatig eentje van de eerste generatie, maar zonder uitzondering afgebroken. Van de tweede generatie is ook veel meer dan de helft van alle exemplaren die ik heb gezien, afgebroken.
Het behoeft geen verdere toelichting dat ik helemaal in mijn nopjes ben met dit extreem zeldzame onderdeel.

Waar ik normaal gesproken zo'n 30% van de steentjes van de set zou moeten vervangen door tijdsgetrouwe exemplaren, daar is dit setje kennelijk volledig origineel. Hoe toevallig zou het anders zijn dat elk van de 1x2 plaatjes van de zeldzame en toen dienst doende soort was zoals hieronder getoond? Het zijn er flink wat. Ook toont dit, dat dit de setversie is zoals die werd geleverd in het eerste jaar, 1967. Ik vind het altijd leuk om een set zo precies mogelijk te dateren, wat meestal niet kan maar nu dus wel.

Er hoeft niets te worden vervangen. Alles is tijdsgetrouw. De instructies zijn in goede staat. Het doosje is in goede staat, op het scheurtje na. Het is een pronkstuk in de verzameling, waarbij ik ook nog eens warme gevoelens koester jegens juist dit model.. ik ben blij!
In het gezelschap van broertjes en zusjes (op chronologische volgorde geplaatst):

@Roy vd M. Mooie aanwinst, prachtig rijtje zo! En erg leuk om op deze manier over Lego te leren
Wederom erg gaaf om te lezen @Roy vd M.. Mooie verzameling ook, top
LEGO Ideas 40566 Ray the Castaway wordt de volgende GWP. Wel jammer dat het woord ‘Ideas’ niet wordt getoond op de verpakking. Ik vind het een leuk ogend setje.
Setnummer: 40566
Naam: Ray the Castaway
Thema: Ideas
Aantal stenen: 239
Aantal minifiguren: 1
Periode: 1 tot en met 13 oktober 2022
Minimale orderwaarde: €120
Beperkingen qua thema’s: geen
:strip_exif()/f/image/LjoxmAOw1SFIb9inM6q8HUUR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had een volleybal als easter egg nog leuker gevonden, maar dit is oprecht wel een leuke GWP!meesje schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:19:
LEGO Ideas 40566 Ray the Castaway wordt de volgende GWP. Wel jammer dat het woord ‘Ideas’ niet wordt getoond op de verpakking. Ik vind het een leuk ogend setje.
[Afbeelding]
per aspera ad astra
Je was me net voorLAD93 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:21:
[...]
Ik had een volleybal als easter egg nog leuker gevonden, maar dit is oprecht wel een leuke GWP!
@Roy vd M. ik word gewoon blij (voor jou) van die laatste foto, proficiat met zo’n mooie collectie en display
De afgelopen tijd weer lekker bezig geweest met de Galaxy Explorer, na de 924 was het de beurt aan de 918:
Het ontbrekende landingsgestel en de wat geforceerde zit van de astronaut vond ik een reden om lekker te gaan moccen (de originele 918 heeft ook een "verdiepte cabine" voor de bestuurder). Zoals @L23 hier al aangaf begrijp je nu wel waarom Lego de keuze heeft gemaakt voor het model zoals het is...
:strip_exif()/f/image/1Gl904ey9iy1RBL4HXQsJxky.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is eigenlijk geen ruimte voor een landingsgestel (Lego heeft het niet voor niets weggelaten), maar als je de eis van een volledig vlakke vloer bij ingeklapt gestel laat varen en het ook een enkel pootje mag zijn (dat gaat prima met de stevigheid!) dan zijn er mogelijkheden:
(de hoogte op de poten komt niet zo goed over op de foto zie ik nu...)
Om het landingsgestel en de cabine aan te passen moet het frame op de schop. Ik heb het nu gebaseerd op twee 1x14 balken. Probleem is dan wel dat je tijdens de bouw soms te maken hebt met een paar zwakke constructies, maar zodra je het geheel gaat dichtleggen met de platen en de vleugels is het eindresultaat mooi stevig.
Dus een niet Lego-waardige bouwervaring, maar wel een beter eindresultaat naar mijn mening.
Overigens vond ik het wel een vereiste om het met de onderdelen van de 10497 te doen, andere onderdelen erbij zouden het makkelijker maken.
Verder nog wat kleine cosmetisch aanpassingen gedaan, o.a. iets minder groene lampjes aan de achterkant en de lampjes in de cabine vervangen.
Dit is Release Canditate 1, wellicht gaat de boel nog eens op de schop om de bouwervaring te verbeteren, maar eerst maar eens van dit resultaat genieten
Het ontbrekende landingsgestel en de wat geforceerde zit van de astronaut vond ik een reden om lekker te gaan moccen (de originele 918 heeft ook een "verdiepte cabine" voor de bestuurder). Zoals @L23 hier al aangaf begrijp je nu wel waarom Lego de keuze heeft gemaakt voor het model zoals het is...
:strip_exif()/f/image/1Gl904ey9iy1RBL4HXQsJxky.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is eigenlijk geen ruimte voor een landingsgestel (Lego heeft het niet voor niets weggelaten), maar als je de eis van een volledig vlakke vloer bij ingeklapt gestel laat varen en het ook een enkel pootje mag zijn (dat gaat prima met de stevigheid!) dan zijn er mogelijkheden:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
(de hoogte op de poten komt niet zo goed over op de foto zie ik nu...)
Om het landingsgestel en de cabine aan te passen moet het frame op de schop. Ik heb het nu gebaseerd op twee 1x14 balken. Probleem is dan wel dat je tijdens de bouw soms te maken hebt met een paar zwakke constructies, maar zodra je het geheel gaat dichtleggen met de platen en de vleugels is het eindresultaat mooi stevig.
Dus een niet Lego-waardige bouwervaring, maar wel een beter eindresultaat naar mijn mening.
Overigens vond ik het wel een vereiste om het met de onderdelen van de 10497 te doen, andere onderdelen erbij zouden het makkelijker maken.
Verder nog wat kleine cosmetisch aanpassingen gedaan, o.a. iets minder groene lampjes aan de achterkant en de lampjes in de cabine vervangen.
Dit is Release Canditate 1, wellicht gaat de boel nog eens op de schop om de bouwervaring te verbeteren, maar eerst maar eens van dit resultaat genieten
Wel jammer dat de vlag vervangen is, vond ik juist een leuk aspect.meesje schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:19:
[Afbeelding]
@Roy vd M. Hele mooie collectie. En als ik het zo zie zit er ook behoorlijk wat centjes in, kan denk ik zo naar een museum.
Serieuze tip / vraag: heb je de boel al eens geïnventariseerd, op papier gezet, en laten taxeren? Lijkt me wel handig om dat te hebben irt je inboedelverzekering. Bedoel: stel je huis fikt af. Voor de verzekering heb je voor nu wat oude Lego, dagwaarde 0. Na inventarisatie en taxatie heb je wel iets aantoonbaar waardevols
Zou even de inboedelverzekering bellen over hoe en wat. Uiteraard in de hoop dat het nooit nodig zal zijn
Is natuurlijk ook een tip voor de overige verzamelaars of bouwers met een grote hoeveelheid steentjes
Serieuze tip / vraag: heb je de boel al eens geïnventariseerd, op papier gezet, en laten taxeren? Lijkt me wel handig om dat te hebben irt je inboedelverzekering. Bedoel: stel je huis fikt af. Voor de verzekering heb je voor nu wat oude Lego, dagwaarde 0. Na inventarisatie en taxatie heb je wel iets aantoonbaar waardevols
Zou even de inboedelverzekering bellen over hoe en wat. Uiteraard in de hoop dat het nooit nodig zal zijn
Is natuurlijk ook een tip voor de overige verzamelaars of bouwers met een grote hoeveelheid steentjes
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat begrijp ik ook niet, dat was zo geinig bedacht! Ik zat op deze GWP te wachten om samen met de nieuwe vuurtoren te bestellen. Verzacht de pijn van de prijs een beetje als je zo’n leuke set erbij krijgt.Loader schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:37:
[...]
Wel jammer dat de vlag vervangen is, vond ik juist een leuk aspect.
De nieuwe Owlkitty?schumi1986 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:52:
Vreemde T-Rex zit er bij deze set
[Afbeelding]
Afgelopen week met heel veel plezier aan de Titanic begonnen. Wat is dit tof om te bouwen zeg
Ik kon hem nieuw in doos via Marktplaats krijgen ruim onder de Lego adviesprijs, bewust op gewacht want ik weiger om meer te betalen dan hij ooit nieuw was. Nu lekker bouwen, even van genieten en dan weer verkopen.
Alleen, zijn er toevallig Tweakers die dit ook hebben gehad? Ik heb dus 2 plaatjes die verkeerd om zijn. Overal gezocht, zakjes uitgeplozen maar houd echt 2 verkeerde plaatjes over.
Ik kon hem nieuw in doos via Marktplaats krijgen ruim onder de Lego adviesprijs, bewust op gewacht want ik weiger om meer te betalen dan hij ooit nieuw was. Nu lekker bouwen, even van genieten en dan weer verkopen.
Alleen, zijn er toevallig Tweakers die dit ook hebben gehad? Ik heb dus 2 plaatjes die verkeerd om zijn. Overal gezocht, zakjes uitgeplozen maar houd echt 2 verkeerde plaatjes over.
:strip_exif()/f/image/4ToMbcrlF3HYpj1IbcEOMF7J.jpg?f=fotoalbum_large)
De mijne was gewoon ok. Vermoedelijk foutje van Lego. Even via de website 2 nieuwe bestellen. Duurt even voor je ze hebt, maar je krijgt ze in principe zonder kosten opgestuurd.bartus1989 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:16:
Veel plezier met bouwen. Is inderdaad fantastisch model. Leuk om te bouwen en indrukwekkend als ie klaar is. Heeft hier een plekje op de piano gekregen.
Er zitten in totaal 8 left en 8 right steentjes van deze kleur/vorm in de set. 2 x 4 ervan zitten op de voorboeg.bartus1989 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:16:
Het zou me niet verbazen als je die andere toch nog gaat tegenkomen in de juiste oriëntatie. Pas als je van de ene oriëntatie 6 hebt en van de andere 10 na afronding van de hele set, is er vast iets mis gegaan inderdaad.
Zo’n piano is best groot inderdaad, maar zo groot?darth.75 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:46:
[...]
De mijne was gewoon ok. Vermoedelijk foutje van Lego. Even via de website 2 nieuwe bestellen. Duurt even voor je ze hebt, maar je krijgt ze in principe zonder kosten opgestuurd.
Veel plezier met bouwen. Is inderdaad fantastisch model. Leuk om te bouwen en indrukwekkend als ie klaar is. Heeft hier een plekje op de piano gekregen.
https://www.lego.com/nl-nl/product/grand-piano-21323
😂😂😂 Die heb ik ook en stond er voorheen opDagg schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:56:
[...]
Zo’n piano is best groot inderdaad, maar zo groot?![]()
https://www.lego.com/nl-nl/product/grand-piano-21323
Euhm, welke vlag?Loader schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:37:
[...]
Wel jammer dat de vlag vervangen is, vond ik juist een leuk aspect.
Deze: https://www.bricklink.com...ategory=%5BFlag%5D#T=S&O={%22iconly%22:0}
Of op de doos zelf?
Op de originele inzending was de vlag andersjohnb52 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:13:
[...]
Euhm, welke vlag?
Deze: https://www.bricklink.com...ategory=%5BFlag%5D#T=S&O={%22iconly%22:0}
Of op de doos zelf?

300 euro voor de motorised lighthouse.. pffff.. 200 euro, meer bied ik niet. Anders steken ze 'm maar waar de vuurtoren niet schijnt. Blijkbaar moet het elk jaar gekker.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Volgens mij wou deze kerel zijn broek terug, vandaar dat de inzending werd veranderdLoader schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:10:
[...]
Op de originele inzending was de vlag anders
[Afbeelding]

Wel jammer inderdaad dat ze net zo'n detail aanpassen, maar goed het is eenvoudig zelf te corrigeren natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Kapoen op 25-09-2022 08:16 ]
Ik ben weer wat verder met de 60337 passagierstrein die ik van verlichting voorzie die aan blijft als de trein stil staat (ik maak gebruik van het oude 9V systeem). In onderstaande video wordt het ontwerp in de praktijk getest. Ik loop tegen een aantal dingen aan, maar uiteindelijk heb ik een soort van werkend systeem.
YouTube: Lego train 2022 layout E03: Custom lighting for the Lego 60337 passe...
YouTube: Lego train 2022 layout E03: Custom lighting for the Lego 60337 passe...
Merk dat ik nu het kouder wordt weer meer met lego bezig ben en gezien het feit dat het politiebureau bijna af is moest er een nieuw project komen. Via MP deze in zeer nette staat verkerende modular aangeschaft. Is eenmalig opgebouwd geweest en netjes weer terug afgebouwd per zakje.
:strip_exif()/f/image/r5wbBNCwGiaDsp2q9oTh6F0o.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik weer ff vooruit. Ik ben ooit ingestapt met de assembly square en de hoekgarage en heb nu dus ook het politiebureau en de bookshop. Dus nu alleen nog het hotel en dan heb ik het rijtje compleet. De oudere modulars zijn me te prijzig dus die laat ik aan me voorbij gaan.
:strip_exif()/f/image/r5wbBNCwGiaDsp2q9oTh6F0o.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik weer ff vooruit. Ik ben ooit ingestapt met de assembly square en de hoekgarage en heb nu dus ook het politiebureau en de bookshop. Dus nu alleen nog het hotel en dan heb ik het rijtje compleet. De oudere modulars zijn me te prijzig dus die laat ik aan me voorbij gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door bvsteyn op 25-09-2022 09:24 ]
Veel plezier met de bouwbvsteyn schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:22:
Merk dat ik nu het kouder wordt weer meer met lego bezig ben en gezien het feit dat het politiebureau bijna af is moest er een nieuw project komen. Via MP deze in zeer nette staat verkerende modular aangeschaft. Is eenmalig opgebouwd geweest en netjes weer terug afgebouwd per zakje.
[Afbeelding]
LEGO tweedehands gebouwd kopen vind ik nog wel lastig. Is het wel echt compleet, betrouwbare verkoper, echte Lego? Van andere kant, beetje vertrouwen in de mensheid, de meeste verkopers zijn neem ik aan wel oprechte mensen dus dan kun je een mooie deal krijgen
[ Voor 12% gewijzigd door Gim op 25-09-2022 09:54 ]
Die papagaai in plaats van die meeuw vind ik dan wel weer leuk!Kapoen schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:14:
[...]
Volgens mij wou deze kerel zijn broek terug, vandaar dat de inzending werd veranderd
[Afbeelding]
Wel jammer inderdaad dat ze net zo'n detail aanpassen, maar goed het is eenvoudig zelf te corrigeren natuurlijk.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik vind dat juist weer jammer.Fiber schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:37:
[...]
Die papagaai in plaats van die meeuw vind ik dan wel weer leuk!
Lego heeft er nu soort piraat van gemaakt. En geen schipbreukelingen meer. Een zeemeeuw past beter bij.
Koop er een meeuw bij, klaarLoader schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:46:
[...]
Ik vind dat juist weer jammer.
Lego heeft er nu soort piraat van gemaakt. En geen schipbreukelingen meer. Een zeemeeuw past beter bij.
Thnx!Gim schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:49:
[...]
Veel plezier met de bouwIk vond t een leuke build. Groot gelijk met de oudere modulars. Er komen vast nog wel nieuwe modulars waar je voor kunt sparen
LEGO tweedehands gebouwd kopen vind ik nog wel lastig. Is het wel echt compleet, betrouwbare verkoper, echte Lego? Van andere kant, beetje vertrouwen in de mensheid, de meeste verkopers zijn neem ik aan wel oprechte mensen dus dan kun je een mooie deal krijgen"If the price is right..."
Tweedehands is altijd een risico, maar zo heb ik het politiebureau ook aangeschaft. Ter plaatse vertelde de dame dat er een blokje mistte. Helaas had ze dat niet eerder gemeld. Toch besloten om de set mee te nemen en dat was maar goed ook. Ze had een stukje verkeerd geplaatst, waardoor hij toch compleet bleek te zijn. Maar idd ik kijk wel altijd ff goed voor dat ik besluit om zoiets via MP op te pikken.
Het was ook geen klacht van mijn kant.Gim schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:19:
[...]
Koop er een meeuw bij, klaarOf zet het setje bij 31109 Piratenschip en bedenk een verhaaltje erbij. Dat piratenschip heeft meen ik juist weer geen papegaai. Gaat goed dan
De hele set is bijna origineel gebleven.
Wat ik bedoelde was dit:, door veranderen van 3 onderdelen, namelijk de vlag, de zeemeeuw voor papegaai en de torso van de minifiguur lijkt deze set ineens meer op piraat- achtige iets, dan die van schip breukeling.
En juist deze 3 onderdelen zijn essentieel voor de weergaven.
Deze set wil ik zelf hebben , is toch 1 van de leukere van de afgelopen tijd en ja, ik ga hem inderdaad wel wat aanpassen.
ik heb nog wel ergens een verkleurde witte broek liggen, komt goed!Loader schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:10:
[...]
Op de originele inzending was de vlag anders
[Afbeelding]
Voor de geïnteresseerden: een foto van de PAB wall van de Lego store in Leidschendam waar ik gisteren was:
:strip_exif()/f/image/0UwFJF5rsdh2WreYG6JJZtcR.jpg?f=fotoalbum_large)
Was goed druk daar.
De nieuwe Hogwarts Express even bekeken. Erg mooi ding, groot, maar mij zeker geen 500,- waard. In de rij voor de kassa stond iemand met die doos
M'n vrouw vond de nieuwe lighthouse wel mooi. Ik ook, maar die prijs...
We vertrokken weer zonder iets gekocht te hebben. De reden was heel simpel: september was een dure Lego-maand: veel Speedchampions, Boetiekhotel, Orchidee en de Galaxy Explorer aangeschaft. 't Was weer even goed zo
:strip_exif()/f/image/0UwFJF5rsdh2WreYG6JJZtcR.jpg?f=fotoalbum_large)
Was goed druk daar.
De nieuwe Hogwarts Express even bekeken. Erg mooi ding, groot, maar mij zeker geen 500,- waard. In de rij voor de kassa stond iemand met die doos
M'n vrouw vond de nieuwe lighthouse wel mooi. Ik ook, maar die prijs...
We vertrokken weer zonder iets gekocht te hebben. De reden was heel simpel: september was een dure Lego-maand: veel Speedchampions, Boetiekhotel, Orchidee en de Galaxy Explorer aangeschaft. 't Was weer even goed zo
Mijn zoontje (3,5 jr.) had zin om vanmiddag met Lego te spelen - past ook wel bij zo'n zondag, dus hop naar zolder; daar staan namelijk nog wat doosjes / dozen Lego (dicht).
De keuze was gevallen op de Lego Batmobile (76188) en de Lego Creator F1 (31072). Ik de Batmobile, hij de F1 bolide - met hulp.
:strip_exif()/f/image/4zechxuGYG0M2PyoOt9xqQXV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TmrT0UOi7YmZNhoEC4veB1Do.jpg?f=fotoalbum_large)
De Batmobile is leuk, maar wat blijf ik het jammer vinden dat zo'n set 'verpest' wordt door stickers.
De keuze was gevallen op de Lego Batmobile (76188) en de Lego Creator F1 (31072). Ik de Batmobile, hij de F1 bolide - met hulp.
:strip_exif()/f/image/4zechxuGYG0M2PyoOt9xqQXV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TmrT0UOi7YmZNhoEC4veB1Do.jpg?f=fotoalbum_large)
De Batmobile is leuk, maar wat blijf ik het jammer vinden dat zo'n set 'verpest' wordt door stickers.
Ik wil die castaway GWP ook graag hebben, ik ben nog aan het twijfelen wanneer ik een aankoop zou plaatsen. Ik hoop dat er een overlapping is met 40513 Spooky Add-On PackLoader schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:41:
[...]
Deze set wil ik zelf hebben , is toch 1 van de leukere van de afgelopen tijd en ja, ik ga hem inderdaad wel wat aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kapoen op 25-09-2022 18:06 ]
Een LEGO store medewerker die ik gisteren sprak had het over 1 oktober m.b.t. de Halloween VIP polybag. Met een beetje geluk klopt het.Kapoen schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:05:
[...]
Ik wil die castaway GWP ook graag hebben, ik ben nog aan het twijfelen wanneer ik een aankoop zou plaatsen. Ik hoop dat er een overlapping is met 40513 Spooky Add-On Pack
[Afbeelding]
@Yonix waar zijn de kanonnen op de motorkap van de Batmobiel?
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Je kunt kiezen om met of zonder te bouwen, er zitten een paar extra stukjes bij.Superkiwi schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:46:
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Zonder is ie eigenlijk veel mooier.
*Kiwi gaat de kanonnen van zijn Batman-autootje ook maar verwijderen.
*Kiwi gaat de kanonnen van zijn Batman-autootje ook maar verwijderen.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Die kanonnen zijn niet zo handig met een kind van 3,5 in de buurt.Superkiwi schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:46:
Wat is het idee van de Pick A Brick wall? Je pakt er 1 onderdeel van en die koop je? Zitten nou niet bepaald bijzondere stukjes tussen als ik het zo zie.QuattroNL schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:08:
Voor de geïnteresseerden: een foto van de PAB wall van de Lego store in Leidschendam waar ik gisteren was:
[Afbeelding]
Nee, je pakt een soort milkshakebeker met deksel voor X Euro en die mag je dan naar eigen inzicht vol proppen...RubjeMazter schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:49:
[...]
Wat is het idee van de Pick A Brick wall? Je pakt er 1 onderdeel van en die koop je? Zitten nou niet bepaald bijzondere stukjes tussen als ik het zo zie.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De onderdelen die je ziet op de foto zitten elk in een eigen bokaal.RubjeMazter schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:49:
[...]
Wat is het idee van de Pick A Brick wall? Je pakt er 1 onderdeel van en die koop je? Zitten nou niet bepaald bijzondere stukjes tussen als ik het zo zie.
Je mag er zoveel van nemen als je wil, en je kan er twee type potjes mee vullen (grote of kleine beker eigenlijk). Een beetje het principe van schepsnoep of ‘all you can eat’ want je mag zoveel bekers vullen als je wenst, op de manier die je zelf kiest (mengeling of ‘puur’).
Afhankelijk van het type onderdeel kan je er redelijk voordeel mee doen, individueel kan je bv. 20ct per stuk betalen. Als je een grote pot kan vullen met tientallen of honderden exemplaren (€18,99 per beker) bespaar je dus redelijk wat.

[ Voor 8% gewijzigd door Kapoen op 25-09-2022 20:04 ]
Ah en alleen de stenen die aan de muur hangen zitten in de 'pool' om gekozen te worden of is dat altijd maar een subset van wat er beschikbaar is?
Om de… x weken/maanden biedt Lego inderdaad een andere subset van hun catalogus aan. Ik vermoed dat populaire onderdelen (planten,tegels,bakstenen reliëf,…) vaker terugkomen in de cyclus, weliswaar in verschillende kleuren.RubjeMazter schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:05:
Ah en alleen de stenen die aan de muur hangen zitten in de 'pool' om gekozen te worden of is dat altijd maar een subset van wat er beschikbaar is?
[ Voor 8% gewijzigd door Kapoen op 25-09-2022 20:30 ]
Afgelopen week een forum-bericht gepost over de prijsverhoudingen van LEGO na het 'inflatie' gebeuren. Nu is mijn oog toch gevallen op de nieuwe Winter Village set, aangezien die niet onderhevig is aan de prijsverhoging.
Nu is mijn dilemma echter of ik wacht met het kopen van de set, tot de Winter GWP er is of dat ik hem direct koop op 3 oktober.
Wil namelijk niet dat hetzelfde gebeurd met de Winter Village set als dat vorig jaar gebeurde met de Home Alone set. Overal uitverkocht voor onbepaalde tijd. Dubio dubio..
Nu is mijn dilemma echter of ik wacht met het kopen van de set, tot de Winter GWP er is of dat ik hem direct koop op 3 oktober.
Wil namelijk niet dat hetzelfde gebeurd met de Winter Village set als dat vorig jaar gebeurde met de Home Alone set. Overal uitverkocht voor onbepaalde tijd. Dubio dubio..
[ Voor 16% gewijzigd door Tijll op 25-09-2022 22:03 ]
Als je echt wil zou ik de gok niet nemen en al bestellen. De gwp kan je altijd nog los halen op mp of samen met een gangbare set bestellen en die dan weer verkopen? Of de set nog een keer bestellen? Wintersets kan je na 2-3 jaar makkelijk weer doorverkopen.Tijll schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:43:
Afgelopen week een forum-bericht gepost over de prijsverhoudingen van LEGO na het 'inflatie' gebeuren. Nu is mijn oog toch gevallen op de nieuwe Winter Village set, aangezien die niet onderhevig is aan de prijsverhoging.
Ik zit zelf in dubio met die ideas castaway gwp. Wil die erg graag, maar ik heb verder niks nodig. En er zijn weinig sets die weer goed door verkopen omdat ze slecht leverbaar zijn oid, dus ik denk dat het mp wordt bij mij. Die gwp met de vuurtoren samen vind ik niet genoeg een goede deal, die wil ik echt richting 200 hebben voor ik er aan denk. Ik denk dat het dus mp wordt.
Als je wilt kan ik wellicht iets voor je betekenen als ik er voor kies om de Winter Village set te halen. Ik schiet je een DM.Ond schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:13:
[...]
Als je echt wil zou ik de gok niet nemen en al bestellen. De gwp kan je altijd nog los halen op mp of samen met een gangbare set bestellen en die dan weer verkopen? Of de set nog een keer bestellen? Wintersets kan je na 2-3 jaar makkelijk weer doorverkopen.
Ik zit zelf in dubio met die ideas castaway gwp. Wil die erg graag, maar ik heb verder niks nodig. En er zijn weinig sets die weer goed door verkopen omdat ze slecht leverbaar zijn oid, dus ik denk dat het mp wordt bij mij. Die gwp met de vuurtoren samen vind ik niet genoeg een goede deal, die wil ik echt richting 200 hebben voor ik er aan denk. Ik denk dat het dus mp wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door Tijll op 26-09-2022 02:33 ]
Ik heb al een tijdje interessse in de Lusachtbaan (10303).
Die wordt echter enkel verkocht via de Lego Store.
Ik verwacht dat ie vroeg of laat via andere winkels zal te koop zijn, maar is dat wel zo?
En hoe lang duurt fit ongeveer tegen dat dergelijke sets ook elders te koop zijn?
Ik verwacht dat ie vroeg of laat via andere winkels zal te koop zijn, maar is dat wel zo?
En hoe lang duurt fit ongeveer tegen dat dergelijke sets ook elders te koop zijn?
Vroeger was dit iets drie (?) maanden. Maar het lijkt wel alsof tegenwoordig meer sets Lego exclusive blijven en/of deals met sommige winkels. Ik ben de afgelopen tijd menig set(je) tegen gekomen dat naast bij Lego alleen bij Intertoys te koop was (en sommige alleen bij Amazon).tsjarlie schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:14:
Ik heb al een tijdje interessse in de Lusachtbaan (10303).
Thanks voor de heldere uitleg. Ik wil met kerst wat meer landschap maken rond de kerst huisjes, is dit een kosten effectieve methode om aan witte blokjes te komen of is dan bricklink beter?Kapoen schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:57:
[...]
De onderdelen die je ziet op de foto zitten elk in een eigen bokaal.
Je mag er zoveel van nemen als je wil, en je kan er twee type potjes mee vullen (grote of kleine beker eigenlijk). Een beetje het principe van schepsnoep of ‘all you can eat’ want je mag zoveel bekers vullen als je wenst, op de manier die je zelf kiest (mengeling of ‘puur’).
Afhankelijk van het type onderdeel kan je er redelijk voordeel mee doen, individueel kan je bv. 20ct per stuk betalen. Als je een grote pot kan vullen met tientallen of honderden exemplaren (€18,99 per beker) bespaar je dus redelijk wat.
[Afbeelding]
Echt idioot dat een set van ZES-HONDERD-EURO nog steeds onder de stickers zit.ggj87 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:43:
De UCS Razor Crest is onthuld!
[Afbeelding]
https://brickset.com/arti...-the-razor-crest-revealed
Aja het bekende "ja maar dit is veel duurder dan de rest dus ik verwacht ook meer" argument.ErikT738 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:51:
[...]
Echt idioot dat een set van ZES-HONDERD-EURO nog steeds onder de stickers zit.
Het is echter vooral duurder vanwege de hoeveelheid steentjes en de fees voor de rechten. Ik heb niet het idee dat Lego een 2x zo dikke winst-marge rekent op dit product, dus ze hanteren hetzelfde beleid als altijd. Die stickers verdwijnen pas als ze de prijs nóg meer verhogen, maar wil men écht 50,- (ik noem maar wat) extra betalen om geen stickers te hebben?
Dit argument hoor ik te vaak eigenlijk, bijv; men kan van een merk een TV kopen en dan is er een klein model voor 500,- of in dezelfde reeks een groter en dus duurder model van 1000,-. Men verwacht dan bij die TV opeens "meer kwaliteit" terwijl het gewoon dezelfde kwaliteit is maar dan een model "groter".
Bij electronica kan je nog inbrengen dat het invloed heeft op de te verwachten levensduur vh product, maar bij Lego lijkt me daar al helemaal geen sprake van.
-----
Vind het model wel erg vet gelukt trouwens, het is dat ik na de MF heb afgezworen ooit nog Lego te kopen dat voor 90% bestaat uit grijze blokjes... nu achteraf gezien baal ik dat ik de MF heb staan (te lomp, te groot, build viel beetje tegen) en dat ik niet een jaar extra heb gewacht op deze set...achja nu te laat. Moet me toch focussen op mn winterdorp
600 euro?! Bloody hell
In de poll zegt 35% van de mensen dat ze deze set te duur vinden.
Groot gelijk hebben ze.
Sets die >300,- zijn laat ik sowieso links liggen.
De 42143 Technic Ferrari overweeg ik ook pas als deze onder die grens ligt.
Maar meestal zoek ik 'm 2e hands op (via MP). Ik ga 'm toch bouwen dus waarom betalen voor een dichte doos?
(ja ja, risico van incompleetheid, I know, maar ik doe dit al veel vaker en nog nooit een issue mee gehad).

In de poll zegt 35% van de mensen dat ze deze set te duur vinden.
Groot gelijk hebben ze.
Sets die >300,- zijn laat ik sowieso links liggen.
De 42143 Technic Ferrari overweeg ik ook pas als deze onder die grens ligt.
Maar meestal zoek ik 'm 2e hands op (via MP). Ik ga 'm toch bouwen dus waarom betalen voor een dichte doos?
(ja ja, risico van incompleetheid, I know, maar ik doe dit al veel vaker en nog nooit een issue mee gehad).
Hopelijk is hij steviger dan de MOC die HdS gisteren gepost heeft:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bij zo'n duur product mogen de verwachtingen toch gewoon hoger liggen dan bij een setje van 10 euro? Het lijkt me sterk dat de kosten van Lego (ontwerp, materiaal, productie, transport etc.) allemaal lineair stijgen naarmate de set groter wordt. De financiële ruimte die ze overhouden bij zo'n groot luxeproduct kunnen ze mooi gebruiken om de set ook daadwerkelijk luxe te laten aanvoelen. De extra kosten voor het bedrukken van de stenen kunnen nooit astronomisch hoog zijn, aangezien de fabrikanten van alternatieve bouwstenen dit met veel lagere oplages wel voor een schappelijke prijs voor elkaar krijgen.davidov schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:13:
[...]
Aja het bekende "ja maar dit is veel duurder dan de rest dus ik verwacht ook meer" argument.
Het is echter vooral duurder vanwege de hoeveelheid steentjes en de fees voor de rechten. Ik heb niet het idee dat Lego een 2x zo dikke winst-marge rekent op dit product, dus ze hanteren hetzelfde beleid als altijd. Die stickers verdwijnen pas als ze de prijs nóg meer verhogen, maar wil men écht 50,- (ik noem maar wat) extra betalen om geen stickers te hebben?
Dit argument hoor ik te vaak eigenlijk, bijv; men kan van een merk een TV kopen en dan is er een klein model voor 500,- of in dezelfde reeks een groter en dus duurder model van 1000,-. Men verwacht dan bij die TV opeens "meer kwaliteit" terwijl het gewoon dezelfde kwaliteit is maar dan een model "groter".
Bij electronica kan je nog inbrengen dat het invloed heeft op de te verwachten levensduur vh product, maar bij Lego lijkt me daar al helemaal geen sprake van.
Om terug te komen op je voorbeeld van de TV; Als ik letterlijk het dubbele betaal voor een TV dan verwacht ik daar inderdaad meer van dan alleen een groter beeldscherm.
Ja zit voor mij ook wel iets in hoor, ook de marketing als ‘ultieme collector uitvoering’ lokt die verwachting uit.
Liever geen stickers dan een exclusief poppetje.
Ik vind hem goed gelukt. Wel jammer van de bodem, ik dacht nog: misschien leuk om op te hangen omdat het nogal een joekel is die niet goed op planken past. Dat gaat dus niet makkelijk lukken.
Voor een super aanbieding zou ik hem overwegen, vooralsnog helpt deze prijs de knip dicht houden.
Liever geen stickers dan een exclusief poppetje.
Ik vind hem goed gelukt. Wel jammer van de bodem, ik dacht nog: misschien leuk om op te hangen omdat het nogal een joekel is die niet goed op planken past. Dat gaat dus niet makkelijk lukken.
Voor een super aanbieding zou ik hem overwegen, vooralsnog helpt deze prijs de knip dicht houden.
Je moet net geluk hebben met de selectie van blokjes die Lego aanbiedt uiteraard. Het is best mogelijk dat jouw nodige onderdeel helemaal niet geselecteerd wordt jammer genoeg.daantjuh68 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:31:
[...]
Thanks voor de heldere uitleg. Ik wil met kerst wat meer landschap maken rond de kerst huisjes, is dit een kosten effectieve methode om aan witte blokjes te komen of is dan bricklink beter?
Als UCS model van de Razor Crest vind ik het een erg goed geslaagd model. Maar €600 voor een set van een ruimteschip uit een TV serie, welke ook nog eens na 16 afleveringen vernietigd werd, maakt het voor mij een duidelijke: nope!ggj87 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:43:
[Afbeelding]
Hij had eerder uitgebracht moeten worden toen Mando hem nog hadHaay schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:26:
[...]
Als UCS model van de Razor Crest vind ik het een erg goed geslaagd model. Maar €600 voor een set van een ruimteschip uit een TV serie, welke ook nog eens na 16 afleveringen vernietigd werd, maakt het voor mij een duidelijke: nope!

jezus 600 EUggj87 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:43:
[Afbeelding]

hoe is deze in verhouding met de UCS MF?
This is the Way.
300,- is een mooie prijs! Gebruikt of nieuw? If nieuw, waar?NeoFoX schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:36:
Sinterklaas is vroeg dit jaar:
[Afbeelding]
Gezien de slechte weersvoorspelling deze week, tijd voor mijn 1e supercarIk ben benieuwd hoe de build gaat zijn en / of het de € 300,- waard is
. Als dat zo is komen andere blue, green and orange ones ook op de list inclusief ophangsysteem.
Ik heb besloten mijn nieuwe oranje Porsche toch maar van de hand te doen. Met de huidige prijzen voor die set ga ik de doos echt niet open maken
vond het zelf minder geslaagd (sian) ook niet afgebouwd, niet mijn ding. Mocht je die tzt nog zoeken; staat in V&A topic te koopNeoFoX schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:36:
Sinterklaas is vroeg dit jaar:
[Afbeelding]
Gezien de slechte weersvoorspelling deze week, tijd voor mijn 1e supercarIk ben benieuwd hoe de build gaat zijn en / of het de € 300,- waard is
. Als dat zo is komen andere blue, green and orange ones ook op de list inclusief ophangsysteem.
Dat is het nadeel van een set kopen wanneer die normaal leverbaar is, zelfs nog met leuke korting, en dan niet meteen bouwen maar ergens op een plank zetten om in de toekomst eens te gaan bouwen. Tegen de tijd dat je eraan toekomt om de doos te openen en de set te bouwen is die set dan uit productie en mogelijk flink in prijs gestegen. Dan kom je in dubio: toch openmaken (omdat je er destijds bv. €150 voor hebt betaald) of toch maar met winst verkopen omdat het nu inmiddels bv. €300 oplevert.QuattroNL schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:02:
Ik heb besloten mijn nieuwe oranje Porsche toch maar van de hand te doen. Met de huidige prijzen voor die set ga ik de doos echt niet open maken
Die situatie kun je beter voorkomen door een mooie set die je met leuke korting gekocht hebt niet te lang te laten liggen maar lekker open te maken en te bouwen!
Opzich volledig mee eensch!Haay schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:38:
[...]
Dat is het nadeel van een set kopen wanneer die normaal leverbaar is, zelfs nog met leuke korting, en dan niet meteen bouwen maar ergens op een plank zetten om in de toekomst eens te gaan bouwen. Tegen de tijd dat je eraan toekomt om de doos te openen en de set te bouwen is die set dan uit productie en mogelijk flink in prijs gestegen. Dan kom je in dubio: toch openmaken (omdat je er destijds bv. €150 voor hebt betaald) of toch maar met winst verkopen omdat het nu inmiddels bv. €300 oplevert.
Die situatie kun je beter voorkomen door een mooie set die je met leuke korting gekocht hebt niet te lang te laten liggen maar lekker open te maken en te bouwen!
Ik had de Porsche gekocht toen deze nog enigszins 'betaalbaar' te krijgen was (maar wel al jaren uit productie was....iets met dark ages

Tja, en dan ligt zo'n Porsche te wachten en zie je de prijzen stijgen...en best rap.
Nu dus op een punt gekomen deze set voor een mooie prijs weg te doen en daar andere, meer courante, sets van te kopen.
Bizar ja, een millenium falcon, death star, imperial star destroyer en AT-AT zijn voor iedereen nog wel aan star wars te knopen. Om een razor crest te herkennen moet je toch al een aardig stukje dieper in de films/lore zitten imo. Merkwaardige keuze om uitgerekend hier zo'n dure set van te maken.NoTimeRemains schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:57:
[...]
jezus 600 EU![]()
hoe is deze in verhouding met de UCS MF?
Anyway, wel een cool ding
request.getCookies();
En toch blijf ik de oranje Porsche wel echt heel dik vinden. Ik zou echt niet willen verkopen omdat deze meer waard is geworden. Het staat zo tof al die kleuren. En het is gewoon de eerste auto van de reeks.QuattroNL schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:00:
[...]
Opzich volledig mee eensch!
Ik had de Porsche gekocht toen deze nog enigszins 'betaalbaar' te krijgen was (maar wel al jaren uit productie was....iets met dark ages). Onder het mom van: die wil ik nog wel eens bouwen dus ik koop 'm alvast. Toen eerst de Chiron en veel ander leuk spul gekocht en gebouwd, wat toen allemaal nog gewoon te koop was. Inmiddels weet ik zowat niet meer waar ik nieuwe sets laten moet (klinkt bekend, toch?
).
Tja, en dan ligt zo'n Porsche te wachten en zie je de prijzen stijgen...en best rap.
Nu dus op een punt gekomen deze set voor een mooie prijs weg te doen en daar andere, meer courante, sets van te kopen.
Bij mij staat ook alles in de kast omdat ik het totaal niet kan. Maar daarom ga ik binnenkort ook verhuizen, haha. Je moet ergens heen met je Lego-zooi. Het wordt ook telkens meer omdat je alles wil hebben.... FML
Millennium Falcon™ (75192)
Goedkoopste nu € 724,99
Lego adviesprijs € 849,99 (11,27 ct/steen)
Laagste prijs ooit € 559,99
Aantal onderdelen 7541
290 korting tov huidige adviesprijs
AT-AT™ (75313)
Goedkoopste nu € 779,99
Lego adviesprijs € 849,99 (12,53 ct/steen)
Laagste prijs ooit € 639,99
Aantal onderdelen 6785
210 korting tov huidige adviesprijs
Imperial Star Destroyer™ (75252)
Goedkoopste nu € 699,00
Lego adviesprijs € 699,99 (14,63 ct/steen)
Laagste prijs ooit € 503,20
Aantal onderdelen 4784
200 korting tov huidige adviesprijs
De Razor Crest™ (75331)
Goedkoopste nu € 599,99
Lego adviesprijs € 599,99 (9,70 ct/steen)
Laagste prijs ooit € 599,99
Aantal onderdelen 6187
600 is veel ja, maar per steen wel de goedkoopste van de 4. En precies (kind of) op minifig scale, afgaand op de cockpit. Gezien de andere kortingen zou 400 a 450 wel een keer lanmgs moeten komen.... nog steeds veel, maar ja, het zijn ook heel veel steentjes. Maar waar zou ik hem neerzetten?
En ja, dit zijn luxeproblemen
Goedkoopste nu € 724,99
Aantal onderdelen 7541
AT-AT™ (75313)
Goedkoopste nu € 779,99
Aantal onderdelen 6785
Goedkoopste nu € 699,00
Aantal onderdelen 4784
De Razor Crest™ (75331)
Goedkoopste nu € 599,99
Aantal onderdelen 6187
600 is veel ja, maar per steen wel de goedkoopste van de 4. En precies (kind of) op minifig scale, afgaand op de cockpit. Gezien de andere kortingen zou 400 a 450 wel een keer lanmgs moeten komen.... nog steeds veel, maar ja, het zijn ook heel veel steentjes. Maar waar zou ik hem neerzetten?
Koopje 11695 steentjes voor slechts 249.99 Euro , dat is 2,13 ct/steen42erik schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:07:
Millennium Falcon™ (75192)
Goedkoopste nu € 724,99
Aantal onderdelen 7541
AT-AT™ (75313)
Goedkoopste nu € 779,99
Aantal onderdelen 6785
Goedkoopste nu € 699,00
Aantal onderdelen 4784
De Razor Crest™ (75331)
Goedkoopste nu € 599,99
Aantal onderdelen 6187
Dit ter verduidelijking dat ct/steen GEEN goede vergelijking is om te bepalen of iets goedkoop is.
Dank voor deze uiteenzetting. Elke.... keer.... weer datzelfde riedeltje dat iedereen een nieuw uitgebrachte set te duur vindt, wordt zo langzamerhand het cliché van dit forumtopic. Dus ik ben blij met zo'n objectieve vergelijking qua prijs.
Laat wel onverlet dat de ene set duurdere onderdelen bevat dan de andere (bijvoorbeeld de ISD heeft veel grote platen, bepaalde sets hebben beduidend meer minifiguurtjes dan andere, et cetera), maar nu hebben we tenminste enig houvast.
Edit: je was me een seconde voor. Je verduidelijking is te abstract, maar dat begrijp je zelf ook wel neem ik aan. De vier door Erik vergeleken sets zijn qua grootte en onderdeeltypen enigszins vergelijkbaar. De door jou getoonde set bestaat alleen uit 1x1 plaatjes, ook nog in grote aantallen, dus makkelijk produceerbaar. Je doet een beroep op het appelen en peren-principe door zelf appelen te vergelijken met bosbessen.Koopje 11695 steentjes voor slechts 249.99 Euro , dat is 2,13 ct/steen
Dit ter verduidelijking dat ct/steen GEEN goede vergelijking is om te bepalen of iets goedkoop is.
[ Voor 33% gewijzigd door Roy vd M. op 26-09-2022 16:31 ]
Ik kan me best voorstellen dat Lego te duur wordt voor een hobbybudget maar het is momenteel een simpel feit dat álle materialen (alle plastics, metalen, karton) heel veel duurder zijn dan een jaar geleden. Aluminiumbedrijven sluiten momenteel massaal hun deuren vanwege onbetaalbare energierekeningen. De prijsstijging is niks anders dan wat er bij elk ander product gebeurt.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Tja, ik zit met hetzelfde dilemma. Ik wil die middeleeuwse smid nog eens bouwen. maar is deze castaway GWP mij ruim 30 euro waard om op de lego site/winkel te bestellen ipv bij een andere retailer?Kapoen schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:05:
[...]
Ik wil die castaway GWP ook graag hebben, ik ben nog aan het twijfelen wanneer ik een aankoop zou plaatsen. Ik hoop dat er een overlapping is met 40513 Spooky Add-On Pack
[Afbeelding]
In combinatie met het Spooky VIP pack, waarschijnlijk wel.
Straks ook nog een witte broek en dat specifieke verbindingsstukje zoeken. Die maken die GWP toch echt wel een stuk leuker.
"I would like to cancel my subscription to your problems"
mweh - denk wel dat het een goede indicatie is, je kunt zelf wel een inschatting maken heo realistisch die prijs is (denk bijv. aan ship in bottle, jouw kaart of de mozaiek setjes)chrisO schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:24:
[...]
Koopje 11695 steentjes voor slechts 249.99 Euro , dat is 2,13 ct/steen![]()
pers <10ct is 'ok' toch? althans die vuistregel hanteer ik meestal wel ~1000 blokjes is ~100euro
Wel jammer van die broek, bij bv lego masters gaan de brickmasters altijd helemaal vol lof over npu (nice part usage) dat was die broek natuurlijk ook.
ff wat anders:
wie heeft er ervaringen met die lightkitjes voor oa Modulars?
Gisteren eens lopen zoeken en kwam een aantal merken tegen zoals:
Briksmax
Lightailing
Light My Bricks
Game of Bricks
Maar ben eigenlijk ook wel benieuwd of wat Tweakers zelf iets hebben gemaakt, want de setjes zijn aardig aan de prijs. En volgens mij zijn het niet meer dan wat kleine ledjes in steentjes gepropt met een 5v power supply op usb.
Afbeelding als referentie:
ff wat anders:
wie heeft er ervaringen met die lightkitjes voor oa Modulars?
Gisteren eens lopen zoeken en kwam een aantal merken tegen zoals:
Briksmax
Lightailing
Light My Bricks
Game of Bricks
Maar ben eigenlijk ook wel benieuwd of wat Tweakers zelf iets hebben gemaakt, want de setjes zijn aardig aan de prijs. En volgens mij zijn het niet meer dan wat kleine ledjes in steentjes gepropt met een 5v power supply op usb.
Afbeelding als referentie:

Maar als een set uit heel veel kleine steentjes bestaat, dan valt de prijs dus gunstig uit in ct/steen met als extreem voorbeeld de mozaiekkaart. Als een set veel groter elementen of electronica bevat dan valt de ct/steen ongunstig uit. Star Wars MF en Star Destroyer hebben relatief veel grote stenen/plates (vooral de Star Destroyer), waardoor de ct/steen hoger wordt en het lijkt alsof de Star Destroyer duurder is dan de andere 3.himlims_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:43:
[...]
mweh - denk wel dat het een goede indicatie is, je kunt zelf wel een inschatting maken heo realistisch die prijs is (denk bijv. aan ship in bottle, jouw kaart of de mozaiek setjes)
pers <10ct is 'ok' toch? althans die vuistregel hanteer ik meestal wel ~1000 blokjes is ~100euro
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Lego Masters: Lego Masters
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Lego Masters: Lego Masters
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked