Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Oke, ik ga mij daarin verdiepen. Bedankt voor je reply!The Eagle schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:52:
[...]
Waardebepaling kun je het beste doen aan de hand van bricklink
Voor iemand die nog een kerstcadeau zoekt is dit misschien een idee
Je kunt ook marktplaats bekijken wat anderen er voor vragen. Jaloers dat je die set hebt man, mij zijn ze veel te duur nu.MvL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:17:
[...]
Oke, ik ga mij daarin verdiepen. Bedankt voor je reply!
Zoiets zat ik vorig jaar te zoeken, toen hadden we een kitten van een half jaar oud. Die de rozen ook al een paar keer op de grond had gegooid... We durfden het toen niet aan om een kerstboom neer te zettenfishman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:52:
Zou dit weer net zo'n hype worden als die kerstkrans?
https://www.lego.com/nl-nl/product/christmas-tree-40573
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Vaak worden er sets op marktplaats aangeboden (nieuw) die vele malen onder de prijs van de laagste prijs zitten. Waar halen deze mensen dan de sets vanaf. Kan me voorstellen dat een aantal sites niet op brickwatch staan. Maar over welke sites hebben we het dan? Een intertoys wordt bijvoorbeeld niet meegenomen in Brickwatch
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Ik koop wel eens Lego tijdens tijdelijke acties en wanneer bepaalde acties te combineren zijn met kortingscodes. Zo heb ik een aantal sets gekocht (ver) onder de laagste prijs op Brickwatch. Het plan is dan dat ik ze weer kan verkopen met minimaal verlies na het bouwen maar soms komt het bouwen er niet van en dan bied ik ze nieuw aan voor mijn eigen inkoopprijs zodat ik er geen verlies aan doe.Oxigeon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
De laatste dagen ben ik.me toch lekker aan het bouwen met de 42110 set. Echter zijn er toch dingen die ik soms niet snap.
Vaak worden er sets op marktplaats aangeboden (nieuw) die vele malen onder de prijs van de laagste prijs zitten. Waar halen deze mensen dan de sets vanaf. Kan me voorstellen dat een aantal sites niet op brickwatch staan. Maar over welke sites hebben we het dan? Een intertoys wordt bijvoorbeeld niet meegenomen in Brickwatch
Geduld hebben en wachten op de juiste aanbiedingen.Oxigeon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
De laatste dagen ben ik.me toch lekker aan het bouwen met de 42110 set. Echter zijn er toch dingen die ik soms niet snap.
Ik ben ook echt wel een koopjesjager en vind dat een sport
Amazon, Bol, Kruidvat en Intertoys hebben soms erg leuke aanbiedingen.
Intertoys staat sinds een tijd gelukkig weer op BW.
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
De auto is afgeladen met Lego en wat Deense whisky en wijn.
mocht je hierover meer weten; hoor ik het graag - lijkt me een perfecte toevoeging aan barracuda islandKapoen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:26:
Op Brickfanatics staat een mooi overzicht van nog aankomende ideas sets:
Every LEGO Ideas set in production – August 2022 update
Van de meeste zaken was ik al op de hoogte, maar deze GWP (Ray the castaway) stond nog niet op mijn radar
[Afbeelding]
[...]
Helaas is dit nog niet het definitieve ontwerp, maar ik vind de inzending wel leuk.
Ik weet niet wat de prijzen op MP zijn (blijf er het liefst ver vandaan), maar zojuist even gekeken: ik heb deze set in maart gekocht voor €118,79. Gewoon een aanbieding op Bol. Kortom: aanbiedingen in de gaten houden. 😉Oxigeon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Vorig jaar in november rond black friday aan 99,99 euro gekocht.Cass Casey schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
Ik weet niet wat de prijzen op MP zijn (blijf er het liefst ver vandaan), maar zojuist even gekeken: ik heb deze set in maart gekocht voor €118,79. Gewoon een aanbieding op Bol. Kortom: aanbiedingen in de gaten houden. 😉
:strip_exif()/f/image/cvCKXXFKnvdDnBp2EmZT1J0N.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik Brickwatch (pricewatch voor Lego). Kan je ook mooi alerts instellen, je ziet all-time lows etc.Cass Casey schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
Ik weet niet wat de prijzen op MP zijn (blijf er het liefst ver vandaan), maar zojuist even gekeken: ik heb deze set in maart gekocht voor €118,79. Gewoon een aanbieding op Bol. Kortom: aanbiedingen in de gaten houden. 😉
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Met Marktplaats moet je ook oppassen dat het geen oplichters zijn natuurlijk. "Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook..."Oxigeon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
Wat betreft de eerder genoemde Winter Village sets (10263 brandweer en 10275 Elf Clubhuis), die zijn nog goed te krijgen voor normale prijzen, dus ik begrijp de opmerking niet over 'de boot gemist te hebben' met die sets? 10275 is nog in productie, maar zal er in principe eind dit jaar uit gaan. En 10263 is eind 2020 uit productie gegaan, maar wordt op Bricklink nog voor beneden de originele LEGO prijs verkocht.
Als het te goedkoop is (meer dan 50% korting op de adviesprijs, en new-in-box), dan kan het fake Lego zijn. Van een hoop Technic sets zijn 1:1 kopieën in/uit China beschikbaar.Oxigeon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Sterker nog, ik weet iemand die de een nieuwe 10263 met beschadigde doos voor een leuke prijs weg wil doenHaay schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:37:
[...]
Met Marktplaats moet je ook oppassen dat het geen oplichters zijn natuurlijk. "Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook..."
Wat betreft de eerder genoemde Winter Village sets (10263 brandweer en 10275 Elf Clubhuis), die zijn nog goed te krijgen voor normale prijzen, dus ik begrijp de opmerking niet over 'de boot gemist te hebben' met die sets? 10275 is nog in productie, maar zal er in principe eind dit jaar uit gaan. En 10263 is eind 2020 uit productie gegaan, maar wordt op Bricklink nog voor beneden de originele LEGO prijs verkocht.
@rammes Coole schuifdeur, heb je een meer gedetailleerde foto? Ik neem me al maanden voor dat ik een keer een groot, retro ruimteschip wil bouwen maar loop er o.a. tegen aan dat deuren wel heel veel ruimte in nemen.

https://jaysbrickblog.com...aKaqaiiRBaxDt_hLmr2gW6PSM
Ik kwam net deze modificatie van het 3-in-1-kasteel tegen. Deze is gemaakt van 3 keer het kasteel, plus extra stenen. Ik vind hem heel erg mooi!
Helaas ben ik geen handleiding tegengekomen
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Dat is de schuifdeur die in de Galaxy Explorer 10497 zit.ErikT738 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:56:
@rammes Coole schuifdeur, heb je een meer gedetailleerde foto? Ik neem me al maanden voor dat ik een keer een groot, retro ruimteschip wil bouwen maar loop er o.a. tegen aan dat deuren wel heel veel ruimte in nemen.
Amazon.nl en de en, jawel, prijsmepper. Die waren dit jaar en vorig jaar goed bezig met oude Kruidvat Lego verkopen voor 1/3e van de Kruitvat prijs. Moet je wel binnenlopen, want elke winkel heeft zijn eigen prijzen.Oxigeon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
. Kan me voorstellen dat een aantal sites niet op brickwatch staan. Maar over welke sites hebben we het dan?
Na de kerst is er 50% korting op alle kerstspullen bij de Kruidvat. Dus ook op kerstlego
Maar dan staat t op de doos dat t n ander merk is.zonoskar schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:38:
[...]
Als het te goedkoop is (meer dan 50% korting op de adviesprijs, en new-in-box), dan kan het fake Lego zijn. Van een hoop Technic sets zijn 1:1 kopieën in/uit China beschikbaar.
Wel goed blijven opletten, en altijd vragen of je t ook op kan halen
Lego Ideas 21335 Motorized Lighthouse
Op een 32x32 baseplate. En de openingen in de toren kunnen afgesloten worden (gelukkig).
The lighthouse model features a revolving lens (created using a new element) powered by PowerUp components - battery box, motor and LED light with a cable.
[ Voor 36% gewijzigd door Haay op 18-08-2022 14:31 ]
Thanks, kon hem op de lego site al niet vinden (zag de instagram post).Haay schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:27:
Motorized Lighthouse (#21335) officieel onthuld op de Lego Ideas site:
Lego Ideas 21335 Motorized Lighthouse
Op een 32x32 baseplate. En de openingen in de toren kunnen afgesloten worden (gelukkig).
The lighthouse model features a revolving lens (created using a new element) powered by PowerUp components - battery box, motor and LED light with a cable.
Klinkt wel interessant die nieuwe dingen voor het vuurtoren gebeuren.
Het zou zo goed passen bij de fishing store en bootjes die ik daar bij heb liggen (van de hidden side garnalenvissers en de ideas zeilboot).
Zonder enorm goede gwp o.i.d. ga ik echter nog niet voor de bijl. Als die shipwreck ideas gwp bijvoorbeeld zou komen dan wel vrees ik.
Heb alleen psychische klachten en slechte concentratie. Is lego dan nog te doen zeg maar? Puzzels van Jan van haasteren bv loop ik nu echt vast op. En voor ik iets koop wat in de waardeloze aankopen kast kan dacht ik zal het eens vragen
My Galaxy Explorer #10497
— Genya (@Da2elP) 17 augustus 2022
“初代”の2人にオレンジ&パープルのスペースマンを加えた、レゴの歴史を詰め込んだカラフルな銀河探索隊です💫#lego #legospace pic.twitter.com/1YZ96Sl3un
Dat is erg persoonlijk en ik zou een puzzle van van Haasteren niet vergelijken met Lego. ER is maar een manier om erachter te komen. Koop een klein stukje lego (bijv. een klein setje van de Kruidvat) en als dat bevalt kun je iets groters proberenAnnie1980 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:42:
Nou hier had het geen nut om te vragen wat ik wilde voor mijn verjaardag. Ben nu zelf aan het rondkijken.
Heb alleen psychische klachten en slechte concentratie. Is lego dan nog te doen zeg maar? Puzzels van Jan van haasteren bv loop ik nu echt vast op. En voor ik iets koop wat in de waardeloze aankopen kast kan dacht ik zal het eens vragen
Dat lukte wel, klein setje gemaakt wat ik toevallig zag liggen in de winkel en toen vond ik het wel erg leukWebgnome schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:44:
[...]
Dat is erg persoonlijk en ik zou een puzzle van van Haasteren niet vergelijken met Lego. ER is maar een manier om erachter te komen. Koop een klein stukje lego (bijv. een klein setje van de Kruidvat) en als dat bevalt kun je iets groters proberen
Grotere sets zijn op zich niet moeilijker, je bent er alleen langer mee bezig omdat er meer Lego in de set zit. Instructies uit het boekje zijn van hetzelfde niveau.Annie1980 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:46:
[...]
Dat lukte wel, klein setje gemaakt wat ik toevallig zag liggen in de winkel en toen vond ik het wel erg leuk
Met puzzels loop je juist op tegen de grote berg aan puzzelstukjes en het moeten zoeken van net dat ene stukje in die enorme berg. Zeker met concentratieproblemen kan dat juist stress verhogend werken lijkt mij.Annie1980 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:42:
Nou hier had het geen nut om te vragen wat ik wilde voor mijn verjaardag. Ben nu zelf aan het rondkijken.
Bij LEGO worden de bouwstappen in fasen verdeeld d.m.v. genummerde zakjes. Hierdoor kun je het bouwproces in kleinere en meer overzichtelijke stappen verdelen. Sommigen vinden het leuk om alle zakjes tegelijk te openen en de inhoud op een grote berg Lego blokjes te gooien en dan naar elk onderdeel te zoeken. Lijkt dan meer op een legpuzzel gevoel denk ik. Anderen, zoals ik, spreiden het bouwen van een Lego set uit door zich te beperken tot één bouwstap per dag. Dus bv. vandaag zakje(s) met #1 er op, morgen zakje(s) met #2 er op, enz.
In de Lego "Adults Welcome" (18+) selectie zijn allerlei hele mooie Lego sets in verschillende formaten en prijsklassen te vinden, dus ideaal voor een verjaardagscadeau!
Hoop dat er een mod komt van het orginele kasteel met dat de kettingen van de loopbrug ook aan de voorkant van het kasteel echt uit de kasteel komen. Ziet er toch wel leuker uit. Nu zitten de kettingen min of meer in het kasteel frame zelf verwerkt en zie je die bijna niet.Jakkus schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:37:
[Afbeelding]
https://jaysbrickblog.com...aKaqaiiRBaxDt_hLmr2gW6PSM
Ik kwam net deze modificatie van het 3-in-1-kasteel tegen. Deze is gemaakt van 3 keer het kasteel, plus extra stenen. Ik vind hem heel erg mooi!
Helaas ben ik geen handleiding tegengekomen
Het werkt doordat de loopbrug iets van het midden af een schanierpunt heeft en aan dezelfde kant ook een contragewicht. Door het contragewicht blijft die omhoog staan en door het contragewicht omhoog te takelen (m.b.v. de kettingen) gaat de brug naar beneden.
Kwamen zulke constructies uberhaupt vroeger voor bij kasteel bruggen?
/f/image/o1XPXMRYm66jJMhaJ8VwkUer.png?f=fotoalbum_large)
Tenzij die cast away gwp erbij zit, maar dat kan eventueel los via MP.
Pfoe... ja inderdaad. LEGO zet wel echt vol in op volwassenen de laatste tijd met 'volwassen' prijzen. Vraag mij af of ze niet hun hand aan het overspelen zijn. Je ziet ook dat de LEGO Lion Castle ook nog steeds gewoon te koop is. Dus daar hadden ze waarschijnlijk ook meer van verwacht te verkopen.D. Ninjai schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:25:
Poeh… €300 voor de vuurtoren. Nee dat vind ik hem niet waard, ook al vind ik hem schitterend. Mis ook nog eens een kreeft in de set: Yer fond of me lobster aint' ye
vanuit persoonlijk perspectief, en die paar lego vrienden in sociale kringen, zijn we het er allemaal over eens; het wordt 'te veel'. Lego heeft gemerkt dat de AFOL meer te halen valt.Chip. schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:29:
[...]
Pfoe... ja inderdaad. LEGO zet wel echt vol in op volwassenen de laatste tijd met 'volwassen' prijzen. Vraag mij af of ze niet hun hand aan het overspelen zijn. Je ziet ook dat de LEGO Lion Castle ook nog steeds gewoon te koop is. Dus daar hadden ze waarschijnlijk ook meer van verwacht te verkopen.
je ziet dat ook aan het aantal sets met prijskaartje >250euro - vorlgens mij is dat tegenwoordig eerder standaard dan uitzondering aan het worden.
en daarom ben ik het helemaal eens met je; lego is zijn hand aan het verspelen. (ik merk ook dat dit topic minder actief volg, nodige lego pagina's niet meer bezoek ...)
Kleurenkots to the MAX! Haha. Ik vind hem nog mooi ookL23 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:43:
Zie net deze versie van de Galaxy Explorer met random steentjes voorbij komen. Gaaf!
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bedoel je met het originele kasteel set 10305? Of het 3-in-1-kasteel?Chip. schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
Hoop dat er een mod komt van het orginele kasteel met dat de kettingen van de loopbrug ook aan de voorkant van het kasteel echt uit de kasteel komen. Ziet er toch wel leuker uit. Nu zitten de kettingen min of meer in het kasteel frame zelf verwerkt en zie je die bijna niet.
Het werkt doordat de loopbrug iets van het midden af een schanierpunt heeft en aan dezelfde kant ook een contragewicht. Door het contragewicht blijft die omhoog staan en door het contragewicht omhoog te takelen (m.b.v. de kettingen) gaat de brug naar beneden.
Kwamen zulke constructies uberhaupt vroeger voor bij kasteel bruggen?
[Afbeelding]
De loopbrug zoals op jouw plaatje is volgens mij juist gebaseerd op hoe dat ook in (sommige) echte kastelen gedaan werd. Dat heb ik eens gelezen of gezien, ik weet alleen niet meer waar. Misschien in het interview met de designers van set 10305.
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Oh bedankt voor je antwoord. Dat klinkt goed dat je in het stapjes kunt doen en apart zit. En bedankt voor de tip in de categorie ga er eens kijken.Haay schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:50:
[...]
Met puzzels loop je juist op tegen de grote berg aan puzzelstukjes en het moeten zoeken van net dat ene stukje in die enorme berg. Zeker met concentratieproblemen kan dat juist stress verhogend werken lijkt mij.
Bij LEGO worden de bouwstappen in fasen verdeeld d.m.v. genummerde zakjes. Hierdoor kun je het bouwproces in kleinere en meer overzichtelijke stappen verdelen. Sommigen vinden het leuk om alle zakjes tegelijk te openen en de inhoud op een grote berg Lego blokjes te gooien en dan naar elk onderdeel te zoeken. Lijkt dan meer op een legpuzzel gevoel denk ik. Anderen, zoals ik, spreiden het bouwen van een Lego set uit door zich te beperken tot één bouwstap per dag. Dus bv. vandaag zakje(s) met #1 er op, morgen zakje(s) met #2 er op, enz.
In de Lego "Adults Welcome" (18+) selectie zijn allerlei hele mooie Lego sets in verschillende formaten en prijsklassen te vinden, dus ideaal voor een verjaardagscadeau!
Jangbricks is niet onder de indruk van 918, maar vindt de 924 wel de moeite waard om te bouwen. Het lijkt mij dus niet zo interessant om ze alle 3 naast elkaar te hebben staan.
Zelf heb ik de Galaxy Explorer afgebroken en heb ik een mix proberen te maken van de 3 ontwerpen. Ben nog niet tevreden met het resultaat. Maar wel een leuke bezigheid. Als je er zelf mee aan de slag gaat begrijp je ook beter waarom bepaalde design keuzes zijn gemaakt.
:strip_exif()/f/image/doJl8jywk8HGByRzyNu1CD7J.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf het formaat van de 918 genomen en geprobeerd het landingsgestel van 924/928 in te bouwen. 3 poten past niet, hooguit 2 of je moet een kleiner landingsgestel ontwerpen.
:strip_exif()/f/image/ZpnD28PZMmYf0jaYCTnt7Tjf.jpg?f=fotoalbum_large)
En een vergelijkbare schuine cockpit proberen te bouwen zoals bij de 924 en 928. Maar ik vond het vrij complex om een juiste hoek te vinden die op meerdere plekken ondersteund wordt en op het einde ook weer goed aansluit op de Lego blokken die recht gebouwd zijn. Geen idee of daar enige logica in zit.
Omdat we in Nederland leven en de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden...JoeZuCK schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:25:
Waarom kom ik nou nooit eens zulke aambiedingen tegen..
En we hebben geen grote winkels zoals ze in de VS wel kennen, tesco, target toysRus enz enz
Zijn wel uitzonderingen, die ik eerder heb opgenoemd, als je heel goed zoekt kom je wel mooie prijsjes tegen, en echte handelaars die houden de pareltjes voor zichzelf

:strip_exif()/f/image/KfINbZseEziiXa056rv5DBYo.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg leuk, al is de er voor de paarse geen luchttank. Ik los het maar op met een soort greebling rugzak, beetje zoals vroeger dat andere ding met een lampje enzo op een aantal van de space men zat.
De ideas set heeft natuurlijk de groene compleet, ook gaaf. Maar die set…..heel dubbele ervaring. Mooi gemaakt, blijft goed staan, leuke doos (klapt open) en mooi gedrukt boekje.
Maar het staat zo ver van classic space buiten de minfigures wat mij betreft. Beetje gekke set.
Als je het originele filmpje van lego (YouTube: Exo Suit - LEGO Ideas #007 ) ziet vinden de minifigures de exo suit ook als het ware, maar toch. En het is vloeken in de kerk

Vroeger was een papiertje met een vuurtoren erop al 250 gulden waardD. Ninjai schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:25:
Poeh… €300 voor de vuurtoren. Nee dat vind ik hem niet waard, ook al vind ik hem schitterend. Mis ook nog eens een kreeft in de set: Yer fond of me lobster aint' ye
Ik vind dat er teveel leuke en dure sets uitkomen nu, hoop dat alles nog ruim op voorraad blijft want ik wil eerst mn backlog bouwen voordat ik meer ga inslaan.
Die achtbaan lonkt ook nog steeds
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-08-2022 14:53 ]
Wat een prachtige set zeg! Ik had nog in mijn hoofd dat hij in microbuild-stijl gebouwd was. Deze verrast me erg! Het thema spreekt me ook erg aan. En die donkerblauwe baseplate.. fantastisch!
Wel prijzig, maar hij wordt vast nog wel een keer voor minder verkrijgbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Jakkus op 19-08-2022 15:16 ]

Nooit eerder lego city gekocht, alhoewel vroeger meer dan 25 jaar geleden waarschijnlijk maar dat weet ik niet meer echt. Dit lijken mij wel een paar leuke sets om samen ergens neer te zetten, lekker wat afwisseling van wat ik normaal koop ook, heb nu al zin om te bouwen!
Overigens waren ze alle drie flink afgeprijsd dus een zacht prijsje betaald voor alles samen
hoi
Zoals ik al vaker heb gezegd, ik ben geen marketing expert dus mijn mening is ook maar dat...Chip. schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:29:
[...]
Pfoe... ja inderdaad. LEGO zet wel echt vol in op volwassenen de laatste tijd met 'volwassen' prijzen. Vraag mij af of ze niet hun hand aan het overspelen zijn. Je ziet ook dat de LEGO Lion Castle ook nog steeds gewoon te koop is. Dus daar hadden ze waarschijnlijk ook meer van verwacht te verkopen.
Het zou evengoed kunnen dat Lego anticipeert op het najaar met verschillende feesten/evenementen:
Sint, Kerst (, Black Friday

Ik begrijp je punt, het lijkt inderdaad alsof Lego alleen maar dure sets aan ons (AFOLs) wil verkopen.himlims_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:52:
[...]
vanuit persoonlijk perspectief, en die paar lego vrienden in sociale kringen, zijn we het er allemaal over eens; het wordt 'te veel'. Lego heeft gemerkt dat de AFOL meer te halen valt.
je ziet dat ook aan het aantal sets met prijskaartje >250euro - vorlgens mij is dat tegenwoordig eerder standaard dan uitzondering aan het worden.
en daarom ben ik het helemaal eens met je; lego is zijn hand aan het verspelen. (ik merk ook dat dit topic minder actief volg, nodige lego pagina's niet meer bezoek ...)
Ik ga ook niet weerleggen dat Lego inderdaad prijziger wordt.
Toch heb ik niet het gevoel dat het probleem ligt bij duurdere grotere sets, of het verruimen van het aanbod. We kiezen nog altijd zelf welke sets we al dan/niet aanschaffen, en meer keuze is niet persé slecht.
Iemand die een Titanic aanschaft is niet noodzakelijk ook een klant voor de Millenium Falcon.
Een liefhebber van het Colloseum heeft misschien geen behoefte aan een treinset van €500 (Hogwarts Express),...
De duurste set die ik in mijn collectie heb (dixit RRP prijs op brickset) is Assembly Square (€260).
Modernere sets (Tree House, Space Shuttle, Boutique Hotel,...) die ik heb aangeschaft zitten rond €200 of minder. Veel van die mastodont sets vind ik wel mooi, maar voor mezelf heb ik nu eenmaal een grens gesteld qua prijzen en collecties.
Naar mijn gevoel zit het probleem eerder bij de verschraling van het aanbod bij de goedkopere sets, en wat je wel nog krijgt voor €5 t.e.m. €50. Los van inflatie zijn er naar mijn smaak minder interessante kleinere sets te krijgen:
- City starter packs (4 minifigs + build) => vervangen door veel duurdere blisters met 3 minifigs en kleinere build
- (seasonal) vignettes => way of the dodo
- xtra, Mixels (zet ik even bij partspacks, maar ze waren wel grappig) => idem
- mini 3-in-1 Creator sets (bv. de vele micro build treintjes) => idem
-...
Er zijn nog wel mooie dingen te vinden < €20 euro, maar je merkt dat de prijs niet altijd even logisch is:
- 60326 Picnic in the park voor €15, nog net verdedigbaar
- 40526 Electric Scooters Charging Dock voor €13 euro, dit is zo'n blister (vervanging starter pack) die ik toch echt te duur vind.
In het segment van €50 tot en met €150 (even heel breed genomen) hebben we veel sets die gelinkt zijn aan een licentie, die zullen sowieso al een slechtere prijs versus inhoud ratio hebben.
Vandaar mijn gevoel dat niet zozeer de uitbreiding van grote dure sets problematisch is, maar eerder dat Lego minder parels/betaalbare sets maakt die hun prijs waard zijn (of te vinden met mooie kortingen) => heel subjectief geef ik toe.
Clowns to the left of me, Jokers to the right
De wijzen komen uit het Oosten!
Als je al weet dat het kleurenkots heet dan had je toch ook kunnen weten dat dit is om de bouwbeschrijving duidelijker te maken? een blauw blokje in stap 5 erbij, een rode in stap 6, dan hoeven ze niet te omcirkelen wat er bij is gekomen.NoepZor schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:30:
Over kleurenkots gesproken: is er een reden waarom er bijvoorbeeld gele / rode / bruine / beige / blauwe / whatever voor kleur onderdelen gebruikt worden in bijvoorbeeld een grijze Speed Champion auto? Het zijn dan voornamelijk bricks die niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Is dit uit kostenoverweging, dat een blauwe steen goedkoper is dan een grijze oid?
Vroeger was het wat dat betreft meer "zoek de verschillen".
Hierdoor worden de bouwinstructies (nog) eenvoudiger. Daarnaast is het mijn eigen vermoeden dat het met productie optimalisatie te maken heeft.NoepZor schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:30:
Over kleurenkots gesproken: is er een reden waarom er bijvoorbeeld gele / rode / bruine / beige / blauwe / whatever voor kleur onderdelen gebruikt worden in bijvoorbeeld een grijze Speed Champion auto? Het zijn dan voornamelijk bricks die niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Is dit uit kostenoverweging, dat een blauwe steen goedkoper is dan een grijze oid?
o.a. steentjes die meer geproduceerd worden gebruiken voor opvulling omdat dat goedkoper is.NoepZor schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:30:
Bij de Koeningegg Jesko, is het geel en blauw in de vorm van de zweedse vlag, als easter egg omdat dat een zweeds merk is.
De paar reacties voor je vraag geven het antwoordRoy vd M. schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:25:
Er zitten allemaal verschillende kleuren steentjes binnenin mijn Millennium Falcon. Iemand enig idee waarom?
Ik had ergens Powered Up gelezen. Daardoor verwacht ik een hub op batterijen (zoals bv in de treinen).LocoShady schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:31:
Kan die vuurtoren ook op netstroom? Of enkel op batterij?
Bel LEGO en vraag het zeRoy vd M. schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:25:
Er zitten allemaal verschillende kleuren steentjes binnenin mijn Millennium Falcon. Iemand enig idee waarom?
Dat zou wel een tegenvaller zijn, anders kan je hem nog op hue aansluitenmeesje schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:51:
[...]
Ik had ergens Powered Up gelezen. Daardoor verwacht ik een hub op batterijen (zoals bv in de treinen).
Als ik zo bovenstaandeLocoShady schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:18:
[...]
Dat zou wel een tegenvaller zijn, anders kan je hem nog op hue aansluiten
Zo te zien in het bovenstaande filmpje heb je zat ruimte in de rots om er zelf iets van te maken.LocoShady schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:18:
[...]
Dat zou wel een tegenvaller zijn, anders kan je hem nog op hue aansluiten
YouTube: Lego train 2022 layout Episode 01 free up space
Het is duidelijk, je hebt vooral een groter huis nodigalmightyarjen schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:11:
Ik ben begonnen met het opzetten van een 2022 treinlayout. De voortgang laat ik zien in een serie Work in Progress video's, hierbij de eerste
YouTube: Lego train 2022 layout Episode 01 free up space
JupAfas schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Het is duidelijk, je hebt vooral een groter huis nodig

:strip_exif()/f/image/CHcpsLByacX42QQ5Se3UMDHX.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UUSF01TSLykqIzYfIsn9M9WC.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/2ntmzWIvADCUksPrIVZ9Sbhq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wwGMbbmZUHccEED1qBSOlBLt.jpg?f=fotoalbum_large)
https://i.imgur.com/Dl7WOI5.mp4
airbus is af, mega veeeeet
hij maakt ook echt geluid alsof hij gaat opstijgen,
wat een build, en wat gaaf hoe de motor en alle bewegende onderdelen werken, ver in de build een foute volgorde met tandwielen waardoor hij weer uit elkaar moest... alles werkt nu!
al met al, een hele coole build!
Heel gaaf; de neon bricks ook erg leuk in deze set! Vandaag hier de Aston Martin DB5 Speed Champions gemaakt. Iets kleinercherrycoke schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://i.imgur.com/Dl7WOI5.mp4
airbus is af, mega veeeeet
hij maakt ook echt geluid alsof hij gaat opstijgen,
wat een build, en wat gaaf hoe de motor en alle bewegende onderdelen werken, ver in de build een foute volgorde met tandwielen waardoor hij weer uit elkaar moest... alles werkt nu!
al met al, een hele coole build!
PhD i.o.
Probeer deze eens: https://www.bricklink.com...30091&idColor=85#T=C&C=85Ond schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:22:
Iemand nog ideeën voor een soort greebling rugzak voor een paarse space minifigure ?
Ik kom nu op dit:
[Afbeelding]
Beetje in de geest van dit:
[Afbeelding]
(Die is natuurlijk geen alternatief, wamt dan zie je het logo niet.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/2K9S9nYWMiGtYLyy03GKAO9r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N8HvqpENqQ6VAAnLmIL8Rei5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4X4GCgVJ2yDZqZYii1hoi2Tz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was blij toen ik voorbij stap 3 was. Dat was vrijwel alleen maar Technic en dat is niet mijn favoriete onderdeel van LEGO bouwen. Stap 4 (vandaag gedaan, en resultaat op de foto's te zien) vond ik wel weer erg gaaf. Veel zijwaarts, ondersteboven en andere aparte constructies bouwen om de gewenste vormen te krijgen. Morgen verder met stap 5.
Ik wil hem graag hebben maar wat mij betreft is hij nu nog zeker 50 euro te duur,
Hopelijk komt er een keer een scherpe korting ergens, dan zie ik dit model zeker zitten.
hoi
Begin van het jaar dit bedacht omdat ik niet van plan ben om op zoek te gaan naar de paarse onderdelenOnd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:22:
Iemand nog ideeën voor een soort greebling rugzak voor een paarse space minifigure ?
Ik kom nu op dit:
[Afbeelding]
Beetje in de geest van dit:
[Afbeelding]
(Die is natuurlijk geen alternatief, wamt dan zie je het logo niet.
:strip_exif()/f/image/5p3GimrzfxfjzlT7QnAyMolV.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de zwarte zuurstoftank die bij de set zit ben ik ook wel blij. En de Space Police Guy een jetpack gegeven.
:strip_exif()/f/image/m0FZNdYMvog2SAzTVAc65bw9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WilxuApRkt5qujYT2pbChpXn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben er lang mee bezig geweest omdat ik dit gewoon opneem op de keukentafel, ik heb geen studio. Dus als ik om 20:00 begin heb ik ander licht dan waneer ik om 23:00 stop. Daarbij had Lightroom wat eigenaardigheden waardoor ik geen 8000 foto's tegelijk kon bewerken, erg irritant. Dit heb ik dus in Capture Pro gedaan. Je ziet nog af en toe een frame net een andere belichting hebben, of andere witbalans, maar dat moet dan maar. Ik kan niet 8000 foto's een voor een na gaan
Herkenbaar. Heb je de Mustang ook? Ik twijfel sterk: vind de prijs te hoog en de build lijkt mij repetitief ten opzichte van de Mustang.ReVision. schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:07:
Op een paar schoonheidsfoutjes na ziet die Z/28 camera er echt heel tof uit,
[YouTube: LEGO Icons 1969 Chevrolet Camaro Z/28 review! Better than photos suggested]
Ik wil hem graag hebben maar wat mij betreft is hij nu nog zeker 50 euro te duur,
Hopelijk komt er een keer een scherpe korting ergens, dan zie ik dit model zeker zitten.
Zou willen dat Lego weer eens andere auto’s maakt in de CE lijn. Een oude Bugatti. Of een SL Gulwing. Vind de huidige auto’s tegenvallen en ben ook na de Mustang eerst gestopt.
PhD i.o.
Ik denk dat artikels als dit ervoor gezorgd hebben dat de prijzen op bricklink 'coo coo bananas' zijn geworden: How to build a purple LEGO Classic Space astronaut minifigureL23 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:05:
[...]
Begin van het jaar dit bedacht omdat ik niet van plan ben om op zoek te gaan naar de paarse onderdelen

Deze foto oogt heel mooi, maar helaas zijn niet alle onderdelen in de juiste kleuren te krijgen:
- groene helm
- grijze helm
- paarse helm
- en zoals eerder aangegeven, de airtanks in paars
De foto is zelfs niet volledig juist, er zijn lichtgrijze minifig handjes te krijgen als ik mij niet vergis.
Met andere woorden, er is nog ruimte voor Lego om één en ander uit te brengen in de vorm van battle packs
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Klopt, licht grijze handjes zijn er en volgens mij niet zeldzaam. Die light bluish gray helm is wel een duur onderdeel zag ik, zit ook bij het nieuwe kasteel.Kapoen schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Ik denk dat artikels als dit ervoor gezorgd hebben dat de prijzen op bricklink 'coo coo bananas' zijn geworden: How to build a purple LEGO Classic Space astronaut minifigure
[Afbeelding]
Deze foto oogt heel mooi, maar helaas zijn niet alle onderdelen in de juiste kleuren te krijgen:
- groene helm
- grijze helm
- paarse helm
De foto is zelfs niet volledig juist, er zijn lichtgrijze minifig handjes te krijgen als ik mij niet vergis.
Met andere woorden, er is nog ruimte voor Lego om één en ander uit te brengen in de vorm van battle packs
Ik heb qua minifigure/torso alleen de groene en zwarte nog niet. Wie weet ooit. Maar vindt het zelf niet interessant om de grijze en paarse collectable minifigures om te bouwen naar Classic Space als er geen klassieke helm in die kleur bestaat. Wel spaar ik alle minifigures waar een Classic Space logo op staat, daarom vond ik die Space Police Guy ook wel tof om te hebben.
Ik hoop stiekem nog op een kleine set met blauwe en zwarte classic space minifigs, dan hebben we de volledige line-up gehad van de jaren '70/'80 als remake. Ik tel Benny niet mee als volwaardige heruitgave.L23 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Klopt, licht grijze handjes zijn er en volgens mij niet zeldzaam. Die light bluish gray helm is wel een duur onderdeel zag ik, zit ook bij het nieuwe kasteel.
Ik heb qua minifigure/torso alleen de groene en zwarte nog niet. Wie weet ooit. Maar vindt het zelf niet interessant om de grijze en paarse collectable minifigures om te bouwen naar Classic Space als er geen klassieke helm in die kleur bestaat. Wel spaar ik alle minifigures waar een Classic Space logo op staat, daarom vond ik die Space Police Guy ook wel tof om te hebben.
/f/image/GSIWN9gYXG0WTAiDDBKuBoN4.webp?f=fotoalbum_large)
Gaaf. Als ik dit in een groter perspectief moet zien verwacht ik een robotRemy!!!! schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:11:
Akiyuki heeft weer een geniaal concept bedacht, en zoals veel van z'n probeersels zal dit een begin zijn van een groter project.
[YouTube: LEGO Oblique swivel joint mechanisms]
Inderdaad zijn veel van zijn uitprobeersels een begin van iets majestueus, zoals die werkende klok van een tijd (pun intended) terug.
Dit kanaal is een andere van mijn favorieten:
Dit is een leuke manier om kinderen in contact te laten komen met techniek.
Mij iets te groot, maar ook leuk!L23 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:05:
[...]
Begin van het jaar dit bedacht omdat ik niet van plan ben om op zoek te gaan naar de paarse onderdelen
[Afbeelding]
Met de zwarte zuurstoftank die bij de set zit ben ik ook wel blij. En de Space Police Guy een jetpack gegeven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Ond op 21-08-2022 18:40 . Reden: Tekst per ongeluk in de quote ]
Haha meer iets voor scuba space crossoverThe Eagle schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:49:
[...]
Probeer deze eens: https://www.bricklink.com...30091&idColor=85#T=C&C=85
Ja cool! Dat wil ik ook. In de nieuwe cmf zit hij ook weer (en kasteel), hopelijk drukt dat de prijs.Loader schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:45:
Zal die van mij nog een keer posten:
[Afbeelding]
Zoals je ziet klopt de grijze helm niet helemaal, dus ben ik op zoek gegaan:
[Afbeelding]
Gefotografeerd met daglichtlamp , je ziet dat de kleur overeenkomt met de body.
Deze is afkomstig van CMF Heroic Knight.
Zonde om het niet te gebruiken dus vandaag mijn speed champions verzameling weer wat uitgebreid. Het 3-1 creator setje was het gratis setje.
*kitten ook op de foto natuurlijk, wat wat is nu een foto zonder kat
:strip_exif()/f/image/42N1oDlZtLIAmvAE4RcDCCrn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 21-08-2022 18:58 ]
Ja deze ken ik. Dat de handjes hier niet mee vervangen waren snap ik miet, want dat gaat makkelijk.Kapoen schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Ik denk dat artikels als dit ervoor gezorgd hebben dat de prijzen op bricklink 'coo coo bananas' zijn geworden: How to build a purple LEGO Classic Space astronaut minifigure
[Afbeelding]
- groene helm
- grijze helm
- paarse helm
Een paarse helm (klinkt toch wat vreemd
De correcte old skool helm zit trouwens in donkergrijs weer in een creator onderzeeër setje van dit jaar. Maar ja daar bestaat de torso niet van en even snel kijkend is een effen donkergrijze ook al zeldzaamheid.
[ Voor 16% gewijzigd door Ond op 21-08-2022 18:57 . Reden: Wat vergeten ]
Die ideas set met de groene is niet exorbitant duur, maar wel al wat lastiger te vinden, weinig aanbod.L23 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Klopt, licht grijze handjes zijn er en volgens mij niet zeldzaam. Die light bluish gray helm is wel een duur onderdeel zag ik, zit ook bij het nieuwe kasteel.
De zwarte heruitgave is me te gortig.
Geloof het of niet., ben nu bezig met kasteel en aan zakje 19 waar die helm in zit. Heb net vergeleken onder daglichtlamp, komt overeen. Dus komt goed.Ond schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:45:
[...]
Ja cool! Dat wil ik ook. In de nieuwe cmf zit hij ook weer (en kasteel), hopelijk drukt dat de prijs.
Heb hem de dag na release besteld, en daar zat ook de forest GWP bij, en die blijft dicht, dus die gaat wel wat waard worden.ReVision. schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:07:
Op een paar schoonheidsfoutjes na ziet die Z/28 camera er echt heel tof uit,
[YouTube: LEGO Icons 1969 Chevrolet Camaro Z/28 review! Better than photos suggested]
Moet hem nog gaan bouwen, alleen de zin is er nog niet

Even de voorwaarden van de shop erbij pakken? Helpt misschien?Secsytime schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:48:
Mis ik iets, of kan iemand mij uitleggen hoe ik opeens van 18.85 naar 40.26 ga?
[Afbeelding]
Overigens kon ik een maand geleden in de Lego store in Utrecht specifieke Muppets aanvragen, ze zijn daar voelpro geworden (en ja, dat is een bijzonder woord zonder context
Ik zet nog even een soundtrack van Dune opRemy!!!! schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:11:
Akiyuki heeft weer een geniaal concept bedacht, en zoals veel van z'n probeersels zal dit een begin zijn van een groter project.
[YouTube: LEGO Oblique swivel joint mechanisms]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Als je op 7:55 hebt gekeken, dan weet je meteen waarom dat nooit zal gebeuren in deze vormLoader schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:45:
Ik heb niet zo veel met Technic maar die gozer zou dat moeten uitbregen als Lego Ideas. En dan moet lego het uitbrengen.
Dit is een leuke manier om kinderen in contact te laten komen met techniek.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Ik was daar vorige week ook, eerste keer officiële Lego store. Voor mij niks interessants in de PAB wall. Eigen minifigure bouwen zat ook niks interessant tussen. En had al genoeg aan Lego uitgegeven de laatste tijd. Maar nog wel Swedish Chef en Beaker gekocht. De medewerkers waren inderdaad pro in zakjes voelen42erik schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:30:
Overigens kon ik een maand geleden in de Lego store in Utrecht specifieke Muppets aanvragen, ze zijn daar voelpro geworden (en ja, dat is een bijzonder woord zonder context)
Secsytime schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:48:
[Afbeelding]
Ik had een gelijkaardig probleem met een andere bricklink shop afgelopen weekend. Ik selecteerde een paar items en er werd prompt meer dan €20 op een totaal van €50 gelapt, en dan waren de verzendkosten nog niet berekend.42erik schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:30:
[...]
Even de voorwaarden van de shop erbij pakken? Helpt misschien?
Ik vermoed dat er effectief iets fout loopt bij bricklink.
Zo frustrerend, ik zit op FB in zo'n Star Wars Lego groep en als je dan ziet wat voor aanbiedingen die Amerikanen soms hebben in winkels, echt frustrerend, scheelt soms gewoon $40 met de reguliere prijs.JoeZuCK schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:25:
Waarom kom ik nou nooit eens zulke aanbiedingen tegen..
[Afbeelding]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Dat is een prima verzameling. had voor mij ook maar meegenomen 🙂. Zonder gekheid: ik zou er bijna voor op-en-neer rijdenhimlims_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 00:03:
Pick n brick in Düsseldorf was redelijk succesvol
[Afbeelding]
Had kleine Bucket gepakt, door effectief indelen van bakje toch nodige ingepropt gekregen volgens dit principe
[Afbeelding]
Memories of yesterday, will grow, but never die
Shipping en Handling.Secsytime schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:48:
[Afbeelding]
Of je moet je pakje zelf gaan ophalen, dan heb je geen shipping
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Lego Masters: Lego Masters
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked