meesje schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:58:
Van mij mag Lego wel eens een keer kritisch kijken naar de op de box weergegeven leeftijden. Mijn zoontje (van ruim 5,5 jaar oud) heeft Technic Lego van 7+ en 8+. Als ik de bouw, en dan met name de handleiding, vergelijk met K’nex met label 7+ dan zit daar een wereld van verschil tussen. Bij Lego wordt elke handeling gedetailleerd weergegeven (was vroeger overigens wel anders). Bij K’nex krijg je enkele plaatjes en succes maar!
Dat is al zeker 30 jaar zo, toen ik 5-6 was zat ik ook aan m'n eerste setje 8+.
Die leeftijdsindicatie is volgens mij niet zozeer op de kinderen gericht (zo van; je kan dit pas bouwen als je zo-en-zo oud bent) maar meer op onwetende volwassenen (zo van; als het kind zo-en-zo oud is dan weet je 100% zeker dat hij/zij dit kan). Immers "normaliter" zijn het ook de ouders die voor het eerst Lego kopen.
Als je helemaal niks van Lego weet dan kan het aanbod nogal overweldigend zijn. Ik stel me dan zo'n twijfelend oma'tje voor die bang is iets te kopen dat veels te moeilijk is, en dan het maar op safe speelt en voor ander speelgoed gaat...
Gemiste verkoop voor Lego.
Plak er echter een (te hoge) leedstijdsindicatie op, en men kan geen miskoop meer doen als in: te moeilijk voor het kind. En na 1x kopen weet je al beter: alles is wel te doen en zelfs 18+ kan je vraagtekens bij zetten.
En om de ouders op te vangen die te bang zijn om een 8+ setje te kopen voor iemand onder de 8 hebben ze die 4+ setjes uitgebracht. Er is nu altijd iets dat geschikt is, slimme Denen.
[
Voor 6% gewijzigd door
davidov op 06-12-2020 14:42
]