Ah ja nu je het zegt. Ik zat juist te denken aan de mogelijkheid dat het een modern steentje zou zijn. Die antieke exemplaren zijn steentjes van ver vóór mijn verzamelinteresse, toch had ik het moeten weten. Opmerkelijk dat Lego z'n jubileum viert door een steentje in de spotlight te zetten dat per saldo een gestolen ontwerp was, uitgevoerd in belabberde kwaliteit. Beide aspecten zal ik toelichten.
Hier het origineel, van het Britse bedrijf Kiddicraft:
Voor wie dacht dat Lego (vader en zoon Christiansen) zelf het idee van de beroemde steentjes had bedacht, blijft dat een leuk verhaal, dat ik wel eens wil oprakelen als mensen zich boos maken over wanneer met name Chinese bedrijven Legosteentjes 'kopiëren'. Meer info:
https://bricks.stackexcha...versy-around-clone-brands
Wat belabberde kwaliteit betreft:` het plastic dat tot 1963 werd gebruikt, was CA (cellulose acetaat). Het eerste CA-steentje dat anno 2022 niet getordeerd / misvormd is, moet ik nog tegenkomen. Gelukkig is het bedrijf in 1963 overgestapt op het vormvaste ABS-plastic.
Hm ja dus het eerste CA-steentje dat anno 2022 NIET misvormd is, was kennelijk te bouwen in de Lego-winkel in Utrecht. Maar zelfs met die wetenschap, zou ik daar geen wachttijd aan spenderen

DE RESTAURATIE VAN EEN LEGO-SET (deel 4)
Voor deel 1, zie
hier.
Voor deel 2, zie
hier.
Voor deel 3, zie
hier.
Recap: deze serie posts gaat over de restauratie van Lego-set 357, de brandweerkazerne uit 1973. Alle tijdscorrecte onderdeeltjes worden bij elkaar gezocht, de te oude en te jonge onderdeeltjes worden terzijde geschoven, de vergeelde onderdeeltjes vervangen.
Ik heb het vlaggetje binnengekregen. Dit was onderdeel van de koop van de 4e donorset, maar de verkoper was vergeten het vlaggetje in de verzenddoos te doen. Ik had expliciet gevraagd het fragiele dingetje zo goed mogelijk te verpakken. En zo zat het uiteindelijk in de envelop:
De vlag is perfect en is nog volledig wit, dus ik ga die nemen in plaats van het exemplaar dat ik al had.
Ik ben er erg blij mee.
Er volgen (nog) twee posts in deze serie; de ene over het bestellen en toevoegen van de twee nog ontbrekende LEGO-logosteentjes en het handmatig schoonmaken van de set; de andere over de final check en het proefbouwen (met korte review).