Ja dat komt veel voor. Het is misschien leuk/interessant je te realiseren dat van één simpel Lego-stukje soms meer dan honderd (minieme) variaties mogelijk zijn, Ik heb daar al wat over uiteengezet in m'n Lego-restauratieposts dus zal er hier niet uitgebreid op ingaan; maar zijn zo vele kleine verschillen dat het vaak moeilijk is precies na te gaan of een steentje origineel bij een bepaalde set hoort.
Afas schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:25:
[...]
De oppervlaktestructuur van het rechter steentje is een stuk grover dan het linker steentje. Voor zover ik kan zien zijn het allebei 'echte' Lego stenen. Het gaat ook niet om een verdwaalde steen en beide types zitten in aanzienlijke aantallen in het dak verwerkt.
Omdat de set via marktplaats gebruikt gekocht is, kan het ook zijn dat de vorige eigenaar stenen uit zijn eigen voorraad later weer uitgesorteerd heeft om de set te verkopen en dat het alsnog om stenen uit verschillende perioden en sets gaan.
@Roy vd M. Het viel me op dat de rode dakstenen veel verschil hebben in de oppervlaktestructuur. Dat heb ik met mijn oude Lego ook. Weet jij waar dat aan ligt? Andere productierun of toch stenen uit verschillende periodes? Dat zou in dit geval best vreemd zijn want het was verder een vrij complete set met de boekjes er bij. En het ging om een flink deel van de stenen.
Ik heb even wat steentjes van verschillende ouderdom naast elkaar gelegd om te bezien of er duidelijke verschillen zijn tussen bepaalde tijdsperioden.
Van links naar rechts (jaartallen bij benadering):
1. Celluloseacetaat-plastic (1959-1963)
2. Pat. pend (1963-1974)
3. Pat. pend gemaskeerd (1975-1977)
4. Ongemarkeerd (1977-eind jaren '80).
Het antieke CA-plastic-steentje is minder ruw dan de pat. pend-steentjes (al dan niet gemaskeerd). Het ongemarkeerde is dan weer bijna glad. Het is dus niet te zeggen dat de steentjes na verloop van tijd steeds ruwer of steeds minder ruw werden.
Makkelijk wordt het beantwoorden van je vraag dus niet. Ik ben gaan kijken naar sets waarvan ik zeker weet dat ze oorspronkelijk waren, dus dat de steentjes nooit gemengd zijn geweest met steentjes uit andere sets. Ik zag bij enkele sets dezelfde ruwheid van de slopes. Maar bij één zag ik een interessant verschil en dat was bij 10185 Green Grocer:
De zwarte slopes zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Maar de grijze niet. Daar hebben de hoek-slopes een andere structuur (minder grof) dan de rechte slopes. Bijkomende opvallendheid is dat de rechte slopes een beetje vergeeld zijn en de hoekslopes niet. Nogmaals, alle steentjes uit deze set zijn origineel afkomstig uit één doos 10185.
Dus even kijken wat er aan de onderzijde van deze steentjes te lezen is:
De hoeken: 1-08, 6-08, 9-08, 13-08, 15-08, 17-08, 19-08 en 19-08. De regulieren: 6-34, 11-34.
Het eerste nummer is de positie van het steentje op de matrijs. Het tweede nummer is van de matrijs zelf. Wat opvalt is dat op de hoeken daarnaast steeds het onderdeelnummer staat (3045) terwijl dat niet op de reguliere slopes staat. Dat wil echter niet altijd wat zeggen qua tijd, maar ik weet dat ze bij die eerste modulars nog gretig gebruik maakten van oude steentjes. Met de omstandigheid dat die reguliere slope-steentjes een beetje vergeeld zijn en de rest niet, kunnen we voorzichtig concluderen dat de oudere slopes van het eerste decennium van deze eeuw wat grover zijn dan de jongere.
De verklaring dat eenzelfde type steentjes in verschillende grofheden kan worden aangetroffen, kan zijn dat de set is geproduceerd net na een vernieuwing van de mallen (er zitten dan nog oude en nieuwe steentjes in de bak waaruit een set wordt bevoorraad), of dat het ene steentje in deel 1 van de mal zit, het andere in deel 2 van de mal, et cetera. Zie boven de nummers 1-08, 6-08, 13-08 et cetera voor de Green Grocer-hoekstukjes. Er waren in die matrijs waarschijnlijk 20 verschillende posities. Elke positie z'n eigen nummer. Maar dus ook: elke positie z'n eigen grofheid van afwerking. Het kan zijn dat één mal tien grove en tien effenere posities had. Daar zou ik m'n geld op zetten.
Als je echt bovengemiddeld geïnteresseerd bent, kun je de steentjes demonteren en aan de onderzijde kijken wat er staat. Als je tweemaal hetzelfde positie- en malnummer ziet, zullen die steentjes er in principe hetzelfde uitzien.