Het Grote Lego Topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 354 Laatste
Acties:
  • 4.381.715 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:04
Roy vd M. schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Een 11.697-onderdelenversie: https://rebrickable.com/m...k/domtoren-utrecht/#parts

Een 4.206-onderdelenversie: https://rebrickable.com/m...m-tower-of-utrecht/#parts

Een 669-onderdelenversie: https://rebrickable.com/m...o-domtoren-utrecht/#parts

Hou rekening met 1.500 euro voor de grote, 500 euro voor de middelgrote en 75 euro voor de kleine versie. Dit zijn (afrondingen van) inschattingen door Rebrickable. Maar als je er even voor gaat zitten en goed zoekt, kun je ook met lagere kosten klaar zijn. Hou echter rekening met verzendkosten. De Rebrickable-lijsten zijn in te voeren in Bricklink. Succes!
Ik doelde eigenlijk op deze:

https://duicshop.nl/product/bouwinstructie-domtoren-van-lego/

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugWorks
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:26
dennismaus schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:24:
Gister de Lusachtbaan besteld en las op de lego site dat er een powered up upgrade bij te bestellen is. Maar kan zo 1 2 3 niet vinden welke dat moet zijn. Hier iemand een idee?
Batterijhouder - 88015
Technic grote motor - 88013
Tevens te vinden in de bouwinstructies pagina 448

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Moet de blokjes nog kopen, maar ongeveer €70 gaf Bricklink aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
lex schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Moet de blokjes nog kopen, maar ongeveer €70 gaf Bricklink aan
Huh? 70 euro voor 300 stenen? Wat voor zeldzame stenen hebben ze gebruikt dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

42erik schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:59:
[...]

Geen idee, dit was de eerste winkel die alles had. Maar mogelijk heb ik verkeerd gekeken? Of er zat een batch tussen ofzo. Zoals gezegd, moet ze nog kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:27
Hoi! Dit is de eerste keer dat ik me meld in dit topic. Nu m'n zoontje van 1,5 prachtige 'torens' bouwt met z'n duplo (dat een opeenstapeling is van allerlei kleine setjes), ben ik eens op marktplaats gaan zoeken naar wat 'gewoon' duplo zodat de kleine lekker verder kan stapelen met z'n blokjes.
Maar ik moet zeggen dat ik geen flauw benul heb of de bedragen die men daar vraagt enigszins reëel zijn. Kleine setjes zijn in de winkel al minimaal 15eu, en ik weet dat Duplo en Lego aardig waardevast zijn. Maar misschien dat iemand me een richtlijn kan geven voor wanneer iets een redelijke deal is? Of iets een set bevat en of compleet is maakt me dus niet zoveel uit, als er maar genoeg stenen in zitten voor z'n 'torens'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 18:20

Neelon

FOR PONY!!!

42erik schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:59:
[...]

Ik heb voor de grap eens multi-shop buy gedaan in bricklink (alleen shops in NL), en kwam op 65 euro zonder verzending. De enige die ik vond die alles had, was een shop in Portugal en die kwam op 300+ euro uit, vooral vanwege 10 van diie kleine rood-bruine haakjes die voor 22.22 de stuk gingen.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Neelon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Ik heb voor de grap eens multi-shop buy gedaan in bricklink (alleen shops in NL), en kwam op 65 euro zonder verzending. De enige die ik vond die alles had, was een shop in Portugal en die kwam op 300+ euro uit, vooral vanwege 10 van diie kleine rood-bruine haakjes die voor 22.22 de stuk gingen.
“De totale kosten voor het bouwpakket met alles erop en eraan zouden, als wij het zouden uitgeven en verkopen, 60 euro zijn. Dat vond ik te gek worden. We willen met de opbrengst van de verkoop juist een bijdrage leveren aan de restauratie van de Domtoren. Als alleen de kosten voor een bouwpakket al 60 euro zijn wordt dat wel heel lastig, want voor veel mensen is dat een smak geld. Ik zie niet veel Utrechters voor 60 euro zo’n Lego-set kopen.”

Quote van de ontwerper... Something went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Ja, een aantal steentjes hebben schijnbaar een zeldzame kleur, dan ga je dat krijgen lijkt me. Ik ben zelf pas net weer met deze hobby begonnen, maar ik weet al wel dat bij bijvoorbeeld bij Bricklink een andere kleur steentje een massief verschil in prijs oplevert.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:29
@Neelon Dat is inderdaad de truc: kijken wat de duurste steentjes zijn en of het uitmaakt als je die in een (iets) andere kleur koopt. En vervolgens kijken welke kleuren het minst zeldzaam zijn, en dus het goedkoopst zijn.
Soms kun je ook hetzelfde onderdeel kopen, maar net een andere batch of een ander type. Dat kan ook veel schelen! En soms kun je het dure onderdeel beter vervangen voor een vergelijkbaar ander onderdeel.

Het is even puzzelen, maar ergens heeft dat juist ook weer zijn charme :)

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Neelon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Was dat toevallig "Forever Sorting" ?
Dat was mijn eerste buy op Brickowl. Die gast rekent echt belachelijke prijzen. Kijk dus uit !

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Wauw zeer netjes gedaan hoor, volledig inklapbaar kandingsgestel en gemotoriseerde flaps :9~
Ook nog eens volledig in Minifig schaal.

[ Voor 19% gewijzigd door ReVision. op 03-07-2022 01:14 ]

hoi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Laatst online: 14:53

SomerenV

It's something!

HowsMyApple schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:17:
Hoi! Dit is de eerste keer dat ik me meld in dit topic. Nu m'n zoontje van 1,5 prachtige 'torens' bouwt met z'n duplo (dat een opeenstapeling is van allerlei kleine setjes), ben ik eens op marktplaats gaan zoeken naar wat 'gewoon' duplo zodat de kleine lekker verder kan stapelen met z'n blokjes.
Maar ik moet zeggen dat ik geen flauw benul heb of de bedragen die men daar vraagt enigszins reëel zijn. Kleine setjes zijn in de winkel al minimaal 15eu, en ik weet dat Duplo en Lego aardig waardevast zijn. Maar misschien dat iemand me een richtlijn kan geven voor wanneer iets een redelijke deal is? Of iets een set bevat en of compleet is maakt me dus niet zoveel uit, als er maar genoeg stenen in zitten voor z'n 'torens'.
Kun je dan niet beter zoiets kopen? Verder geen idee wat gangbaar is qua tweedehands prijs. Ik denk ook dat de meesten hier weinig kaas gegeten hebben van Duplo :+ Overigens denk ik persoonlijk dat je niet teveel moet investeren in Duplo aangezien dat echt alleen leuk is voor (hele) jonge kinderen, dus gewoon kijken op Marktplaats naar wat in jouw ogen goedkoop lijkt. Nieuw heb je 80 stenen voor 20 euro, wat neerkomt op 0.25 euro per steen. Ga daar voldoende onder zitten en je bent er denk ik :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Volgens mij is dit een vrij simpele build. Zelfs zonder instructies zou je die kunnen bouwen, alle steentje zitten in het zicht en hij is rotatie symmetrisch.

Dus je kunt ze gewoon tellen.
Afbeeldingslocatie: https://duicshop.nl/wp-content/uploads/2022/06/cover.jpg

Merk op dat de gele staanders bovenin de toren een foutje zijn in de foto editor, dat had gewoon de groene achtergrond kleur moeten zijn.

Ook de vlag bovenop is bewerkt, die zal rechter op de toren staan dan dat het nu lijkt op de foto.

[ Voor 29% gewijzigd door djwice op 03-07-2022 07:58 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

mir4dor schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:00:
[...]

Was dat toevallig "Forever Sorting" ?
Dat was mijn eerste buy op Brickowl. Die gast rekent echt belachelijke prijzen. Kijk dus uit !
Nee, "Give me a Brick" in Portugal. Dat lijkt wel een solide shop te zijn afgaande op de feedback en wat er geleverd kan worden.

Ik heb zelf Brickowl nog niet gebruikt, alleen "nog maar" 4 keer Bricklink.

Is de ene marktplaats beter dan de andere, of ligt dat er maar net aan wat je nodig hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door Neelon op 03-07-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Neelon schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:04:
[...]

Is de ene marktplaats beter dan de andere, of ligt dat er maar net aan wat je nodig hebt?
Volgens mij doen beide hetzelfde. Kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik. Zelf vind ik Brickowl prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
cherrycoke schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:16:
[Afbeelding]

jaaaa, coin collectie is nu ook compleet. _/-\o_
Zijn ze nog verkrijgbaar? Zag van de week een debiele advertentie waar ze voor 300,- compleet werden aangeboden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jakkus
Haha, vanmorgen heb ik met de kinderen gelegood in de kerk, dat ging echt mooi :p
Voor wie het leuk vindt om te zien: van 3:10 tot 8:00 ongeveer :)
https://kerkdienstgemist....recording/165683340002085

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Vandaag gebruik gemaakt van de 3-in-1 van het Lego huisje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXnleoIODQxbCRdJD4cidPBCfpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rb9Radszgu0RcXB0gkaiUyLc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben fan van deze serie. Het leuke is dat je in vrij korte tijd het huisje uit- en in elkaar kunt zetten dus ideaal als je snel resultaat wilt of niet zo veel tijd hebt.

In het dak van het rechter huisje kun je de structuurverschillen in de dakstenen goed zien. En ja de steentjes heb ik inmiddels aangedrukt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 19:17
Afas schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:38:
Gisteren een huisje in elkaar gezet dat ik een tijdje geleden via Marktplaats gekocht heb, het is meer basic en dat geeft mij ook een echte oude Lego feel, Hoewel deze set niet eens zo oud is. [Afbeelding]

@Roy vd M. Het viel me op dat de rode dakstenen veel verschil hebben in de oppervlaktestructuur. Dat heb ik met mijn oude Lego ook. Weet jij waar dat aan ligt? Andere productierun of toch stenen uit verschillende periodes? Dat zou in dit geval best vreemd zijn want het was verder een vrij complete set met de boekjes er bij. En het ging om een flink deel van de stenen.
Ter info, in deze set zit een hele dure deur, (De zelfde als in de Cofe Corner) :)
Inmiddels 20 euro waard.

https://www.bricklink.com...01&idColor=86#T=S&C=86&O={%22color%22:86,%22iconly%22:0}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Pittie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Ter info, in deze set zit een hele dure deur, (De zelfde als in de Cofe Corner) :)
Inmiddels 20 euro waard.

https://www.bricklink.com...01&idColor=86#T=S&C=86&O={%22color%22:86,%22iconly%22:0}
Lol ik had geen idee. Nou dan heb ik een goede koop gedaan, die deur is goed voor meer dan de helft van de aankoopprijs.

Jammer genoeg doet de linker deur maar een paar euro, :D

[ Voor 32% gewijzigd door Afas op 03-07-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:15
Jakkus schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:43:
Haha, vanmorgen heb ik met de kinderen gelegood in de kerk, dat ging echt mooi :p
Geweldig Jakkus, ik heb het gekeken en de interactie met de kinderen is zo leuk. Ook de afsluiting, (misschien onbedoeld) "alsof er niks is gebeurd" past goed bij het verhaal van de verloren zoon.

Leuk! Als we eens in buurt zijn dan komen we luisteren en onze dominee ga ik eens informeren over Lego in de dienst haha.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roy vd M.
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03-2023
Bardu schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:40:
Valt ook op dat de oriëntatie van LEGO op de nopjes bij beide stenen anders is. Zal eens kijken of dat vaker is, valt me nu pas op
Ja dat komt veel voor. Het is misschien leuk/interessant je te realiseren dat van één simpel Lego-stukje soms meer dan honderd (minieme) variaties mogelijk zijn, Ik heb daar al wat over uiteengezet in m'n Lego-restauratieposts dus zal er hier niet uitgebreid op ingaan; maar zijn zo vele kleine verschillen dat het vaak moeilijk is precies na te gaan of een steentje origineel bij een bepaalde set hoort.
Afas schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:25:
[...]
De oppervlaktestructuur van het rechter steentje is een stuk grover dan het linker steentje. Voor zover ik kan zien zijn het allebei 'echte' Lego stenen. Het gaat ook niet om een verdwaalde steen en beide types zitten in aanzienlijke aantallen in het dak verwerkt.

Omdat de set via marktplaats gebruikt gekocht is, kan het ook zijn dat de vorige eigenaar stenen uit zijn eigen voorraad later weer uitgesorteerd heeft om de set te verkopen en dat het alsnog om stenen uit verschillende perioden en sets gaan.

@Roy vd M. Het viel me op dat de rode dakstenen veel verschil hebben in de oppervlaktestructuur. Dat heb ik met mijn oude Lego ook. Weet jij waar dat aan ligt? Andere productierun of toch stenen uit verschillende periodes? Dat zou in dit geval best vreemd zijn want het was verder een vrij complete set met de boekjes er bij. En het ging om een flink deel van de stenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCE0SpnF4hDcGlQuJpu50MO0DiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UhnWrmuiHyXtHAoAq63cWmOK.jpg?f=user_large

Ik heb even wat steentjes van verschillende ouderdom naast elkaar gelegd om te bezien of er duidelijke verschillen zijn tussen bepaalde tijdsperioden.

Van links naar rechts (jaartallen bij benadering):

1. Celluloseacetaat-plastic (1959-1963)
2. Pat. pend (1963-1974)
3. Pat. pend gemaskeerd (1975-1977)
4. Ongemarkeerd (1977-eind jaren '80).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52190462506_0997e163c0_c.jpg

Het antieke CA-plastic-steentje is minder ruw dan de pat. pend-steentjes (al dan niet gemaskeerd). Het ongemarkeerde is dan weer bijna glad. Het is dus niet te zeggen dat de steentjes na verloop van tijd steeds ruwer of steeds minder ruw werden.

Makkelijk wordt het beantwoorden van je vraag dus niet. Ik ben gaan kijken naar sets waarvan ik zeker weet dat ze oorspronkelijk waren, dus dat de steentjes nooit gemengd zijn geweest met steentjes uit andere sets. Ik zag bij enkele sets dezelfde ruwheid van de slopes. Maar bij één zag ik een interessant verschil en dat was bij 10185 Green Grocer:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52190462516_4155eb1517_c.jpg

De zwarte slopes zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Maar de grijze niet. Daar hebben de hoek-slopes een andere structuur (minder grof) dan de rechte slopes. Bijkomende opvallendheid is dat de rechte slopes een beetje vergeeld zijn en de hoekslopes niet. Nogmaals, alle steentjes uit deze set zijn origineel afkomstig uit één doos 10185.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52190744514_a9ef30fce8_c.jpg

Dus even kijken wat er aan de onderzijde van deze steentjes te lezen is:

De hoeken: 1-08, 6-08, 9-08, 13-08, 15-08, 17-08, 19-08 en 19-08. De regulieren: 6-34, 11-34.

Het eerste nummer is de positie van het steentje op de matrijs. Het tweede nummer is van de matrijs zelf. Wat opvalt is dat op de hoeken daarnaast steeds het onderdeelnummer staat (3045) terwijl dat niet op de reguliere slopes staat. Dat wil echter niet altijd wat zeggen qua tijd, maar ik weet dat ze bij die eerste modulars nog gretig gebruik maakten van oude steentjes. Met de omstandigheid dat die reguliere slope-steentjes een beetje vergeeld zijn en de rest niet, kunnen we voorzichtig concluderen dat de oudere slopes van het eerste decennium van deze eeuw wat grover zijn dan de jongere.

De verklaring dat eenzelfde type steentjes in verschillende grofheden kan worden aangetroffen, kan zijn dat de set is geproduceerd net na een vernieuwing van de mallen (er zitten dan nog oude en nieuwe steentjes in de bak waaruit een set wordt bevoorraad), of dat het ene steentje in deel 1 van de mal zit, het andere in deel 2 van de mal, et cetera. Zie boven de nummers 1-08, 6-08, 13-08 et cetera voor de Green Grocer-hoekstukjes. Er waren in die matrijs waarschijnlijk 20 verschillende posities. Elke positie z'n eigen nummer. Maar dus ook: elke positie z'n eigen grofheid van afwerking. Het kan zijn dat één mal tien grove en tien effenere posities had. Daar zou ik m'n geld op zetten.

Als je echt bovengemiddeld geïnteresseerd bent, kun je de steentjes demonteren en aan de onderzijde kijken wat er staat. Als je tweemaal hetzelfde positie- en malnummer ziet, zullen die steentjes er in principe hetzelfde uitzien.

Mijn MOC's op Rebrickable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Roy vd M. schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Ja dat komt veel voor. Het is misschien leuk/interessant je te realiseren dat van één simpel Lego-stukje soms meer dan honderd (minieme) variaties mogelijk zijn, Ik heb daar al wat over uiteengezet in m'n Lego-restauratieposts dus zal er hier niet uitgebreid op ingaan; maar zijn zo vele kleine verschillen dat het vaak moeilijk is precies na te gaan of een steentje origineel bij een bepaalde set hoort.

[...]

[Afbeelding]

Ik heb even wat steentjes van verschillende ouderdom naast elkaar gelegd om te bezien of er duidelijke verschillen zijn tussen bepaalde tijdsperioden.

Van links naar rechts (jaartallen bij benadering):

1. Celluloseacetaat-plastic (1959-1963)
2. Pat. pend (1963-1974)
3. Pat. pend gemaskeerd (1975-1977)
4. Ongemarkeerd (1977-eind jaren '80).

[Afbeelding]

Het antieke CA-plastic-steentje is minder ruw dan de pat. pend-steentjes (al dan niet gemaskeerd). Het ongemarkeerde is dan weer bijna glad. Het is dus niet te zeggen dat de steentjes na verloop van tijd steeds ruwer of steeds minder ruw werden.

Makkelijk wordt het beantwoorden van je vraag dus niet. Ik ben gaan kijken naar sets waarvan ik zeker weet dat ze oorspronkelijk waren, dus dat de steentjes nooit gemengd zijn geweest met steentjes uit andere sets. Ik zag bij enkele sets dezelfde ruwheid van de slopes. Maar bij één zag ik een interessant verschil en dat was bij 10185 Green Grocer:

[Afbeelding]

De zwarte slopes zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Maar de grijze niet. Daar hebben de hoek-slopes een andere structuur (minder grof) dan de rechte slopes. Bijkomende opvallendheid is dat de rechte slopes een beetje vergeeld zijn en de hoekslopes niet. Nogmaals, alle steentjes uit deze set zijn origineel afkomstig uit één doos 10185.

[Afbeelding]

Dus even kijken wat er aan de onderzijde van deze steentjes te lezen is:

De hoeken: 1-08, 6-08, 9-08, 13-08, 15-08, 17-08, 19-08 en 19-08. De regulieren: 6-34, 11-34.

Het eerste nummer is de positie van het steentje op de matrijs. Het tweede nummer is van de matrijs zelf. Wat opvalt is dat op de hoeken daarnaast steeds het onderdeelnummer staat (3045) terwijl dat niet op de reguliere slopes staat. Dat wil echter niet altijd wat zeggen qua tijd, maar ik weet dat ze bij die eerste modulars nog gretig gebruik maakten van oude steentjes. Met de omstandigheid dat die reguliere slope-steentjes een beetje vergeeld zijn en de rest niet, kunnen we voorzichtig concluderen dat de oudere slopes van het eerste decennium van deze eeuw wat grover zijn dan de jongere.

De verklaring dat eenzelfde type steentjes in verschillende grofheden kan worden aangetroffen, kan zijn dat de set is geproduceerd net na een vernieuwing van de mallen (er zitten dan nog oude en nieuwe steentjes in de bak waaruit een set wordt bevoorraad), of dat het ene steentje in deel 1 van de mal zit, het andere in deel 2 van de mal, et cetera. Zie boven de nummers 1-08, 6-08, 13-08 et cetera voor de Green Grocer-hoekstukjes. Er waren in die matrijs waarschijnlijk 20 verschillende posities. Elke positie z'n eigen nummer. Maar dus ook: elke positie z'n eigen grofheid van afwerking. Het kan zijn dat één mal tien grove en tien effenere posities had. Daar zou ik m'n geld op zetten.

Als je echt bovengemiddeld geïnteresseerd bent, kun je de steentjes demonteren en aan de onderzijde kijken wat er staat. Als je tweemaal hetzelfde positie- en malnummer ziet, zullen die steentjes er in principe hetzelfde uitzien.
Interessant verhaal en verklaring _O_ (y)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
daantjuh68 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:55:
Geweldig Jakkus, ik heb het gekeken en de interactie met de kinderen is zo leuk. Ook de afsluiting, (misschien onbedoeld) "alsof er niks is gebeurd" past goed bij het verhaal van de verloren zoon.

Leuk! Als we eens in buurt zijn dan komen we luisteren en onze dominee ga ik eens informeren over Lego in de dienst haha.
Haha, dat had ik nog niet precies zo bekeken, maar dat past inderdaad heel goed! Dank je wel!

En jullie zijn van harte welkom als je een keer in de buurt bent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 08:16
Jakkus schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:43:
Mijn vrouw "betrapte" mij terwijl ik het even zat te kijken. Ik weet inmiddels de namen van al die kinderen. :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Minibuilds!! :)

https://ideas.lego.com/ch...60f119c7e&query=&sort=top

Hel veel hele vette!

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/291945828_5806520852695398_7655111977337484632_n.jpg?_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=UfOKwNxp9PAAX-NFtqr&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT_Z9H_t1JZMIsbTf2dmxymyt5lUuqPGIIK0tEOlh7pK0Q&oe=62C71767

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/291866249_5806520926028724_3255171866289791845_n.jpg?_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=rgi4ARwCAXIAX9y7hdu&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT8lawWMlyXyFM3P9lYR5S0k1pDG4DtR7sQmyOYTyma_Xw&oe=62C6306B

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/291786622_5806520989362051_4097868541232528520_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=Ft3Y1GRN1AAAX8GigXH&tn=QssxMiBHcen0DJ57&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT-vBps1sUSTM_-pPSS66FXpsfYjepXzjfsHvRpw4Tm69w&oe=62C6D07C

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/291839971_5806521086028708_4857701276111920005_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=uiM5D1kb_ZwAX_SaYyc&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT-ZUw2yQCwaLAJw4OyA7iz_o4CWgFzzER8B2kCcR4dPeQ&oe=62C7AA20

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/292047388_5806521162695367_6875967675376240204_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=CIU3oCak7uYAX8GD-WT&_nc_oc=AQmp_s7PreAh4S3rQ7GAfv8CDO5jpFwPvsfPBm3zF9WI0A5PUB4jERLOe3H6TnRaTEhc7aRyDuqB23j35z09P9Ir&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT9wWiQ0cnc7PSBtHiIHD0dDqa9zD3jyulzyg3hKp7gMAw&oe=62C7ABF6

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/291972930_5806521239362026_1795167832299394335_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=wyA5uirEneoAX-ZKQF-&tn=QssxMiBHcen0DJ57&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT_eLmFaEx7dYt8txGvSzf2hODZRKSjVci373zqy-4SPjw&oe=62C75C28

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/292009418_5806521302695353_3819040614216144541_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=Rm0LTK2LQdsAX9jn9dQ&tn=QssxMiBHcen0DJ57&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT9khePMGOzeIuNrLqZqsTxdYXq_CE8wHnzXTSV6vw51Mw&oe=62C6D91E

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/291900339_5806521469362003_2672306367986243967_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=cDCoCbNAo_8AX8bXMWk&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT8qNawb9s8TVk83ff0BTbzjayMfH-BZHo4LfNOwwQqzBg&oe=62C6BD07

Ik denk dat ik binnenkort eens ga proberen om de globe en m-tron truck na te bouwen in studio om te kijken wat er allemaal nodig is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roy vd M.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/3fff8a342b7f41c9c0c570ee7586b8dce4129300/?url=https%3A%2F%2Fscontent-ams4-1.xx.fbcdn.net%2Fv%2Ft39.30808-6%2F291945828_5806520852695398_7655111977337484632_n.jpg%3F_nc_cat%3D103%26ccb%3D1-7%26_nc_sid%3D730e14%26_nc_ohc%3DUfOKwNxp9PAAX-NFtqr%26_nc_ht%3Dscontent-ams4-1.xx%26oh%3D00_AT_Z9H_t1JZMIsbTf2dmxymyt5lUuqPGIIK0tEOlh7pK0Q%26oe%3D62C71767

Dit doosje niet weggooien he Erik ;)

Maar serieus, daar zitten inderdaad mooie modellen tussen, enkele die nostalgie oproepen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Roy vd M. schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Dit doosje niet weggooien he Erik ;)
Haha, nice one :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

The Eagle schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:03:
[...]

Over 20 jaar misschien, dan zijn we bijna allemaal 50+ of 60+.
Al moet je om een oude doos te zijn volgens mij ook vrouw zijn, dat wordt wat lastiger voor de meesten :+
Pfff, nog net geen oude doos dus!
42erik schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:29:

Hel veel hele vette!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat ik binnenkort eens ga proberen om de globe en m-tron truck na te bouwen in studio om te kijken wat er allemaal nodig is
Ohh, die zijn leuk! Ik heb al een paar van die mini builds (60 Years of the LEGO Brick)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
42erik schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:29:

Hel veel hele vette!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook een modelletje gemaakt voor de Lego microscale challenge, omdat ik zonder challenge/deadline nooit iets afbouw :/.
Mijn inzending is hier te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mG71Svo8qTXN6sRherWNuChiPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uxfS8BRYizwIiiJ7LscL32XM.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zo veel beter.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVKeg0PUpqxqbaN1fwEHnGeJ4Ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xESPwUIcM9QMhAcioOTtenqe.jpg?f=user_large

Voor wie het niet ziet, 6 1x1 round plates gekocht in flat zilver zodat het matcht met de macaroni bricks van de 'uitlaat'. Waarom Lego dit zelf niet verzint weet ik niet, maar de standaard LBG bricks zien er IMHO niet uit op die plek.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roy vd M.
Laatst werd naar aanleiding van een post van mij waarin ik beschreef hoe ik steentjes sorteerde en de vergeelde exemplaren er tussenuit pikte, gereageerd dat er mogelijkheden zijn om de steentjes weer witter te krijgen. Op zich een goed punt, maar de dingen die ik erover heb gelezen (en de experimenten die AFOL's hierover hebben gevoerd) stemmen me niet vrolijk. Ofwel werkt het niet, ofwel niet perfect, ofwel niet zonder risico, ofwel werkt het wel maar is het steentje een jaar later weer vergeeld.

Dat is de reden dat ik ervoor kies om de vergeelde steentjes te vervangen. Maar ik bewaar alles, want misschien wordt er in de toekomst een goede herstelmethode ontwikkeld.

Hier het treurige resultaat als ik een deel van mijn steentjes vanaf 1978 tot en met jaren '90 (na de patpend-periode) sorteer.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52193421985_5977156352_c.jpg

Links het witte spul (hier en daar een halve tint donkerder vind ik niet erg), rechts de vergeelde exemplaren en die met krassen. De krassen krijg je vooral van de wasmachine (of als je heel ruw of langdurig met je Lego 'speelt' en dan steeds in een bak graait en zoekt.. dat is slecht voor de steentjes).

Wil je je steentjes wassen en in goede staat houden, was ze dan met de hand of gebruik de meest bescheiden stand van je wasmachine (gebruik waszakken) en vul het apparaat op met kussens of was. Zorg ervoor dat de Lego weinig kans heeft om door de wasmachine heen geflipperd te worden.

Hier een voorbeeld van de krassen. Let wel: links en rechts zijn steentjes uit ongeveer dezelfde periode:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52193439950_3bb490f7b0_c.jpg

P.s.: Ik vermoed trouwens dat die bekrassing ook verkleuring met zich meebrengt. Bij het gieten van de steentjes wordt er, denk ik, een beschermingslaagje om de steen gehuld (de matrijzen zullen worden bespoten met een vettig goedje), met als primaire bedoeling dat de steentjes makkelijk uit de matrijs verwijderd kunnen worden, in plaats van dat de matrijs met daarin de steentjes in wording te lang gekoeld moet worden. Ik kan dat niet onderbouwen met bewijs, maar ik weet dat het bij kitjes in de modelbouw (mijn andere hobby) wel zo werkt. Het zou kunnen dat als je de steentjes in de wasmachine zet met krachtig programma, dat die beschermlaag verdwijnt. Sterker nog, in de modelbouw wassen we de sprues vaak, juist om de vettigheid te verwijderen. Het valt me op dat ALLE steentjes waarvan ik zie dat ze zo bekrast zijn, ook verkleurd zijn. Niet zozeer vergeeld vaak, maar donkerder of een andere tint. Nogmaals, ik kan het niet bewijzen.

Hoe dan ook, jammer dat er zo weinig bruikbaars over blijft (zie eerste foto); maar ik ben al blij met wat er is. Vooral de kleuren geel, blauw en lichtgrijs hebben last van dit soort vergeling, voor zover die storend is.

[ Voor 20% gewijzigd door Roy vd M. op 04-07-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:00

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Roy vd M. schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:54:

Jammer dat er zo weinig bruikbaars over blijft; maar ik ben al blij met wat er is. Vooral de kleuren geel, blauw en lichtgrijs hebben last van dit soort vergeling, voor zover die storend is.
Weet jij hoe dat zit met de kleur 'medium stone grey'?

Mijn Lego heeft tot nu toe geen direct zonlicht maar in de winter moet ik daar wel voor op letten gezien de nieuwe kast met een winterzon ook wat zonlicht pakt op de lagere vakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy vd M.
Xqlus1ve schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Weet jij hoe dat zit met de kleur 'medium stone grey'?

Mijn Lego heeft tot nu toe geen direct zonlicht maar in de winter moet ik daar wel voor op letten gezien de nieuwe kast met een winterzon ook wat zonlicht pakt op de lagere vakken.
Nee dat is een kleur waar ik niets mee doe qua antieke / klassieke Lego... kan je dus wat die kleur betreft niet helpen.

Ik weet wel dat andere kleuren ook flink vergelen. Keek gisteren nog eens sinds lange tijd naar mijn Green Grocer en Fire Brigade en dat stemde me droef. Die steentjes ga ik echter niet vervangen, één omdat ze onbetaalbaar zijn, twee omdat ze onverkrijgbaar zijn, drie omdat ik beide modulars ook gewoon wil bouwen zonder dat ik daar nerveus van word en vier omdat beide oorspronkelijke (niet-gemixte) sets zijn en ik dat in stand wil houden.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52191974177_ed21b3d3cb_c.jpg

Die raampjes waren ooit echt wit. Het sand green was vroeger echt egaal groen. En blijkbaar is light bluish gray ook gevoelig voor verkleuring. Nu is het wel zo dat deze sets jarenlang (weliswaar in een meestal donkere kamer) opgesteld hebben gestaan.

Dus er zullen zeker meer kleuren zijn die aan vergeling / verkleuring onderhevig zijn, zeker nu Lego tegenwoordig in meer dan 50 kleuren wordt geproduceerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Roy vd M. op 04-07-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Het valt op dat niet alle stenen dezelfde vergeling vertonen, je zou zeggen dat alle stenen dezelfde vergeling zouden hebben bij dezelfde hoeveelheid licht. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy vd M.
Xqlus1ve schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:13:
Het valt op dat niet alle stenen dezelfde vergeling vertonen, je zou zeggen dat alle stenen dezelfde vergeling zouden hebben bij dezelfde hoeveelheid licht. :?
Zou je zeggen... maar is niet zo merkwaardig genoeg. Nu is het wel zo dat ik deze een keer heb afgebroken en opnieuw gebouwd, dus de steentjes zullen niet precies op dezelfde plek zitten als oorspronkelijk, maar het zal niet veel schelen want volgens mij zitten al die steentjes 1x2 met richel aan de voorzijde.

Zal wel liggen aan afkoeltemperatuur, positie in de mal, positie onderin of bovenin de bak van waaruit de sets worden bevoorraad (ligt 'ie bovenaan dan kan het steentje beter koelen). Ik zeg maar wat.. geen idee of het hout snijdt.

Ps: en het zou kunnen liggen aan de kwaliteit van de abs granulaatkorrels van dag tot dag, lichting tot lichting.

[ Voor 6% gewijzigd door Roy vd M. op 04-07-2022 15:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb na veel wikken en wegen toch maar de stap genomen om de gunship op te hangen. Op zich is dat best goed gelukt. Hij hangt een klein beetje scheef maar dat valt eigenlijk niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nud9T1VSYahfAKtPZ7EjIktUUVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P94KcWht8sFRYov60A3Ne6vM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru6tX3ozFlCRGfta36VWIfXM7o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A90bKuUGp4y4qicu1lTRhdNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het was overigens een 3d print die ik gekocht heb (2,50 geloof ik) en ik heb deze in het weekend geprint met 6 buitenlagen zodat de print zo sterk als mogelijk is. Als die naar onder tettert heb ik wel een uitdaging (en een puzzel :+)

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 20:53
Yagermeister schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:03:
Ik heb na veel wikken en wegen toch maar de stap genomen om de gunship op te hangen. Op zich is dat best goed gelukt. Hij hangt een klein beetje scheef maar dat valt eigenlijk niet op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het was overigens een 3d print die ik gekocht heb (2,50 geloof ik) en ik heb deze in het weekend geprint met 6 buitenlagen zodat de print zo sterk als mogelijk is. Als die naar onder tettert heb ik wel een uitdaging (en een puzzel :+)
Ziet er goed uit! Ook nog de led verlichting erbij gehaald? Heb zelf de batwing die ik nu aan het bouwen ben en de ophanging zit er geloof ik bij dus hij gaat zeker aan de muur met het led!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Beatz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:07:
[...]

Ziet er goed uit! Ook nog de led verlichting erbij gehaald? Heb zelf de batwing die ik nu aan het bouwen ben en de ophanging zit er geloof ik bij dus hij gaat zeker aan de muur met het led!
Daarbij kan je de accu in de batwing wegwerken? Of hangt er dan straks ook nog een draadje aan de muur?

Ik denk dat ik in augustus de Galaxy Explorer ga ophangen en eventueel ook ga voorzien van verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 12:33
Iemand een positieve ervaring met de Dark Trooper? Of ligt het aan mij.

Wat een schijt build (IMHO).
Enorm fragiel met bouwen (en verplaatsen). Hoe vaak ik al niet andere stukjes heb losgeklikt door het ene proberen vast te klikken. En dan weer terug in het boekje om te kijken hoe het ook alweer vast zat.

En sommige stukjes echt niet duidelijk hoe te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
L23 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Daarbij kan je de accu in de batwing wegwerken? Of hangt er dan straks ook nog een draadje aan de muur?

Ik denk dat ik in augustus de Galaxy Explorer ga ophangen en eventueel ook ga voorzien van verlichting.
Ik heb wat filmpjes gezien maar deze gaat aan de muur dus dan kom alles aan de achterkant en zie je niet. Wel wil ik proberen alles zo goed en netjes mogelijk te verbergen zodat het niet eruit valt op moment dat je die van de muur haalt of iets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beatz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gE1tufVb7sgShFKlVroPtYwXw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOnkYDRiyPUAetZ7nfwKcUW4.jpg?f=fotoalbum_large

YES!! Nu twijfel ik alleen om het in elkaar te zetten....ben echt fan van Back to the Future maar bijna pijnlijk om de doos open te maken hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

NeutraleTeun schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:23:
Iemand een positieve ervaring met de Dark Trooper? Of ligt het aan mij.

Wat een schijt build (IMHO).
Enorm fragiel met bouwen (en verplaatsen). Hoe vaak ik al niet andere stukjes heb losgeklikt door het ene proberen vast te klikken. En dan weer terug in het boekje om te kijken hoe het ook alweer vast zat.

En sommige stukjes echt niet duidelijk hoe te monteren.
Totaal andere beleving, je bedoelt 75324? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dark Trooper de Helmet.
Voor de volledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

NeutraleTeun schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:46:
Dark Trooper de Helmet.
Voor de volledigheid.
Xqlus1ve schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:58:
[...]

[Offtopic: iets met een besmet glas, overgieten naar een karaf (denk aan zuurstof), daglicht, etc.

Ontopic:
[Afbeelding][Afbeelding]

Was begonnen met de Scout Trooper en de Dark Trooper omdat deze mij het saaiste leek maar tot nu toe gewoon aangenaam verast. De dark Trooper heeft toch leuke details aan de onderkant welke je normaal gesproken niet zomaar / makkelijk ziet maar omdat je hem bouwt weet je dat het er zitten. Nog 5 te gaan :)
Weet je wel zeker dat je origineel Lego hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10 11:41
Ik heb 20 jaar geleden voor het laatst wat gebouwd met lego en ik zit er over na te denken om het zweinstein kasteel te kopen. Ik zag echter ook dat je verschillende losse onderdelen van zweinstein hebt. Heeft iemand ervaring met (één) van beide ervaring? Zoja, Wat geeft meer (bouw)plezier? Het volledige kasteel of de losse zweinstein onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Xqlus1ve schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:47:
[...]

[...]

Weet je wel zeker dat je origineel Lego hebt?
Ga ik wel vanuit. Gewoon via Bol gekocht.
Maar dit was de 7e helm in mijn reeks en totaal afwijken van de rest. Qua stevigheid en duidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

jordy89 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:59:
Ik heb 20 jaar geleden voor het laatst wat gebouwd met lego en ik zit er over na te denken om het zweinstein kasteel te kopen. Ik zag echter ook dat je verschillende losse onderdelen van zweinstein hebt. Heeft iemand ervaring met (één) van beide ervaring? Zoja, Wat geeft meer (bouw)plezier? Het volledige kasteel of de losse zweinstein onderdelen.
Als volwassene heb je denk ik meer aan het complete kasteel.

Mijn dochter, nu 8, daarentegen beleefde heel veel plezier met de losse onderdelen.

Bouwen, sparen, bouwen, samenvoegen, sparen, bouwen etc...

Oh ja, en natuurlijk heel veel spelen tussendoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 04-07-2022 21:33 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
Wat als je een stukje mist? Ik ben dus met de batwing bezig en nieuw in verpakking maar nu mist er een klein blokje...en da's best wel verrot...

Edit: het stuk ook helemaal uit elkaar gehaald of het niet verkeerd zit maar van het aantal van dat stukje mis ik 1...

[ Voor 29% gewijzigd door Beatz op 04-07-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnb52
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-09 15:11
https://www.lego.com/nl-n...entparts/missing/location

of even pikken in je lego verzameling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
Thanks! Ik wist niet dat dit bestond...heb het ingevuld en dan zien we wel wat er gebeurt.

Verder ben ik wel van het compleet hebben zeg maar? Dus uit een andere set is voor mij dan niet compleet... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:57
Beatz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Thanks! Ik wist niet dat dit bestond...heb het ingevuld en dan zien we wel wat er gebeurt.

Verder ben ik wel van het compleet hebben zeg maar? Dus uit een andere set is voor mij dan niet compleet... ;)
Is meer dat je door kunt.
Of, veelal heb je bepaalde onderdelen als reserve, maar moet eerlijk bekennen dat ik erg panisch ben van wat bij welke set vandaan komt. :+ Niet dat het ook maar een klein beetje uit maakt, maar mijn vrouw opperde een keer dat alle reserve onderdelen bij elkaar moesten. Euh, wat dacht je van nee?
Heb wel alles van de Winter Village bij elkaar, maar snap zelf ook niet waarom ik het ook allemaal per serie wil hebben. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jakkus
Voor mij was het grote kasteel ook de eerste set die ik kocht na mijn zogenaamde 'dark ages'. Ik heb er toen enorm van genoten! Een hele gave set om te bouwen. Wat mij betreft dus een grote aanrader.
Als je hem koopt, let dan wel op de prijs. Soms is er een goede aanbieding, dat kan echt een hoop uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatz
Arunia schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:05:
[...]

Of, veelal heb je bepaalde onderdelen als reserve, maar moet eerlijk bekennen dat ik erg panisch ben van wat bij welke set vandaan komt. :+ Niet dat het ook maar een klein beetje uit maakt, maar mijn vrouw opperde een keer dat alle reserve onderdelen bij elkaar moesten. Euh, wat dacht je van nee?
Heb wel alles van de Winter Village bij elkaar, maar snap zelf ook niet waarom ik het ook allemaal per serie wil hebben. 8)7
Uiteraard ook het door kunnen gaan maar ook dat het compleet is en helemaal origineel...dus dat je er naar kijkt en weet van yep origineel....ik collect ook Max Verstappen spullen dus dan wil je dat het origineel is zoals de originele velg van zijn auto uit 2016 maar goed I getting of track ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roy vd M.
Beatz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:17:
[...]

Uiteraard ook het door kunnen gaan maar ook dat het compleet is en helemaal origineel...dus dat je er naar kijkt en weet van yep origineel....ik collect ook Max Verstappen spullen dus dan wil je dat het origineel is zoals de originele velg van zijn auto uit 2016 maar goed I getting of track ;)
Ha! Ik heb er ook een, ook uit 2016, die welke de muur raakte tijdens de Grand Prix van Monaco.. toeval!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52194408749_82f430cf49_c.jpg

Maar hoe leuk ook, idd misschien wat off-topic :)

Edit: om dit dan maar wat meer ontopic te maken; ik heb mezelf gestort op de volgende klassieke set, 363 (hospitaal). Jaja Lego produceerde de eerste helft van de jaren '70 een rood hospitaal en een witte brandweerkazerne.

Alles uitgezocht en uiteindelijk de reguliere steentjes kunnen aanvullen uit eigen voorraad (sommige pat. pend, andere gemaskeerde pat. pend en weer andere ongemarkeerd). De set is van 1975 tot en met 1977 geproduceerd dus ik denk, gezien de grote hoeveelheid ongemarkeerd, dat deze in 1977 is gekocht.

Ik mis nog drie stickers, alle drie op de ziekenauto. Die ga ik bestellen via Marktplaats of Bricklink (moet voor mij origineel zijn he).

Dat de stickers vergelen hou je niet tegen (tenzij je de set in de doos of uit het zonlicht houdt denk ik), maakt me ook niet veel uit. Zolang de steentjes zelf maar een frisse kleur hebben (en uit de correcte tijd komen). Overigens worden voor al dit soort setjes reproductiestickervellen aangeboden voor een paar euro, dus net zoveel als ik voor een paar vergeelde enkele stickers betaal. Mijn gevoel dwingt me toch te gaan voor originaliteit, maar voor de meeste mensen is zo'n stickervel de logischer keus.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52194656370_c3e46bdec2_c.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door Roy vd M. op 04-07-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

NeutraleTeun schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:06:
[...]

Ga ik wel vanuit. Gewoon via Bol gekocht.
Maar dit was de 7e helm in mijn reeks en totaal afwijken van de rest. Qua stevigheid en duidelijkheid.
Bij mij was het een duidelijke build, stevig en als je hem op tilt / verplaatst volledig vast en solide.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• ID5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07:33

ID5

Mijn nieuwste bouwwerk, het dagelijks leven van de dwergen, derde inzending voor de wedstrijd.
Alle inzendingen waaronder die van mij, tot nu toe: https://www.flickr.com/groups/14827660@N23/pool/

De film versie:

-

Voor de sfeer verlichting heb ik 12V trein lampjes gebruikt, hierdoor was het filmpje wat lastiger te maken maar ik ben erg tevreden met de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52191909310_de97f64402_b.jpg
Everyday life of a dwarf

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52191440718_1988d5cc12_b.jpg
Everyday life of a dwarf - Gate

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52190412427_f7cacea347_b.jpg
Everyday life of a dwarf - Goblin slaying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21
Tijd om de geruchtenmolen weer wat aan te zwengelen, deze youtube streamer geeft een overzicht van sets die verschijnen vanaf augustus/najaar 2022:

Waarschijnlijk zijn er een aantal zaken al gekend, en de jaarlijkse Winter Village set is natuurlijk ook een inkopper 8)

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kapoen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:52:
Tijd om de geruchtenmolen weer wat aan te zwengelen, deze youtube streamer geeft een overzicht van sets die verschijnen vanaf augustus/najaar 2022:
[YouTube: EVERY Lego 2022 D2C/18+ Set LEAKS! (15+ SETS!)]
Waarschijnlijk zijn er een aantal zaken al gekend, en de jaarlijkse Winter Village set is natuurlijk ook een inkopper 8)
Effiel tower? :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21
Waarschijnlijk is dat een Tolkien (Tolkiaanse?) versie van één of andere bekende toeristische attractie.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
Arunia schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:05:
Serieus? De 1x1 plates en tiles en cheese slopes die je als 'reserve' onderdelen bij een set standaard krijgt houd je per set apart? Ik bewaar wel de dozen (plat gemaakt) van de sets die ik bouw en in vitrines heb staan, maar die extra onderdeeltjes gaan bij mij gewoon gesorteerd in bakken. :P

Ik was gisteren trouwens bezig met bouwen van de Vespa 125. Erg leuke bouw trouwens! Was met zakjes #2 bezig en moest voor een bepaalde stap twee 2x3 plates toevoegen, maar hoe ik ook keek, ik zag er maar één van op tafel liggen. Begon al helemaal te balen dat het onderdeel miste en ik dat bij Lego moest aanvragen, tot ik nog maar eens alles op kleur ging sorteren en het alsnog vond. Phew!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Kapoen Zowat 80% was al eerder geleaked, misschien nu met wat meer details erbij, zoals de Camaro Icons set die je in 6 varianten kunt opbouwen. Maar als hij gaat lijken op de auto in de titleshot, dan laat maar :)

Ik ben bezig met de Daytona SP3. Nadat ik de versnellingsbak gebouwd had kreeg ik pijn aan mijn ogen. Dus heb ik wat extra onderdelen er bij gepakt en het geheel wat visueel neutraler gemaakt. Er zijn nog nep Lego bricks onderweg om het vrijwel geheel zwart te maken, maar dit is met 100% Lego stenen. Ik heb de nieuwe blauwe tandwielen ook vervangen door de oude, die werkten goed in de Sian, dus waarom niet hier. De kleuren die je nog ziet zijn bricks die Lego alleen in die kleur maakt. Helaas. Anders had ik niet op nep Lego hoeven terugvallen. Ja, je ziet er straks niks meer van, het is voor mij ook een beetje de sport geworden om het aan te passen.

Dit is de Lego variant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFnxA7W7SSlsgLmhso0IhkHOzIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aZRulrmJa2IH7pKiZZb8HelE.png?f=user_large

Dit is mijn variant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaU0WloA6myZ9Drdy2fnB4jz_9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9RUX1NSmv1joFQLpQOhYEEWF.jpg?f=user_large

Ik ga ook de Sian versnellingsbak nog eens bouwen en die ernaast leggen, kijken wat het verschil is.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 05-07-2022 09:15 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb erg veel plezier gehad met het grote kasteel. Ik ben er een maand of 10 mee zoet geweest. Uiteraard heel traag gebouwd :)

Het resultaat is wel erg groot. Ik ging hem terug verkopen maar nu heb ik toch een plekje gevonden in twee stukken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 15:15
Vast al eens gevraagd, maar wat is de ideale vaas voor het Lego bloemenboeket?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 12:53
Ik was al opzoek naar een goede gitaar, basgitaar en saxophone toen ik deze tegen kwam om van het quartet een quintet te maken.
https://rebrickable.com/m...saxophone-player/#detailsAfbeeldingslocatie: https://www.bricksafe.com/files/jtrz/saxophone-player/1.png
Welke een inspiratie is op wat de designer van het originele Jazzkwartet had bedacht voor een saxophone speler en toen kwam ik ook deze tegen, erg gaad, https://flic.kr/s/aHsmUaWU74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schildje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 11:08
Brammos85 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:45:
Hey, ik heb mij hier zelf een tijdje in verdiept om de juiste vaas te zoeken, het blijft natuurlijk persoonlijke smaak maar ik heb voornamelijk gekeken naar een vaas in de juiste formaat/verhouding tov van de bloemen. De bloemen zijn iets kleiner dan echte bloemen, dus je zal een iets kleinere vaas moeten nemen die ook niet een al te brede hals heeft, anders valt het boeket teveel open en is het geen mooie bos.

Ik ben zelf uiteindelijk gekomen tot de ikea Gradvis vaas:
https://www.ikea.com/nl/n...-vaas-lichtroze-00506617/
https://www.ikea.com/nl/n...s-grijs-80502922/#content

Geen spijt gehad van mijn keuze, de bos staat er erg goed in :)

Edit: ik zie dat er nu twee kleuren zijn, ik heb destijds de grijze gekocht.

[ Voor 8% gewijzigd door Schildje op 05-07-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkus
ID5 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:51:
Mijn nieuwste bouwwerk, het dagelijks leven van de dwergen, derde inzending voor de wedstrijd.
Wat tof gedaan! Hele mooie details. De schilden in de pilaar vind ik bijzonder mooi, en de handgrepen voor de deur (de skeelers). Wat een creativiteit weer!

Wat doen de minifigs in het water? Zijn ze aan het zwemmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07:33

ID5

Jakkus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Wat tof gedaan! Hele mooie details. De schilden in de pilaar vind ik bijzonder mooi, en de handgrepen voor de deur (de skeelers). Wat een creativiteit weer!

Wat doen de minifigs in het water? Zijn ze aan het zwemmen?
Bedankt.

Ook dwergen moeten zich wassen nadat ze onder het vuil zitten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Schildje fotootje toevallig?
Wij zoeken ook al een tijdje een geschikte vaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schildje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 11:08
Ik zal vanavond een foto maken als ik thuis ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-10 23:21
Haay schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Serieus? De 1x1 plates en tiles en cheese slopes die je als 'reserve' onderdelen bij een set standaard krijgt houd je per set apart? Ik bewaar wel de dozen (plat gemaakt) van de sets die ik bouw en in vitrines heb staan, maar die extra onderdeeltjes gaan bij mij gewoon gesorteerd in bakken. :P
Ik doe dat ook, sets blijven altijd compleet bij elkaar inclusief reserve onderdelen in ziplock zakje en ongebruikt stickervel met instructieboekje in een ander ziplock zakje.
Zo is alles makkelijk te verkopen mocht dat ooit noodzakelijk zijn.

Maar de voornaamste reden is dat ik enkel MOC met één of meerdere sets (alternate builds/combined set builds) en dan soms ook gebruik maak van de reserve onderdelen die bij de set zaten.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roy vd M.
Sato schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Ik doe dat ook, sets blijven altijd compleet bij elkaar inclusief reserve onderdelen in ziplock zakje en ongebruikt stickervel met instructieboekje in een ander ziplock zakje.
Zo is alles makkelijk te verkopen mocht dat ooit noodzakelijk zijn.

Maar de voornaamste reden is dat ik enkel MOC met één of meerdere sets (alternate builds/combined set builds) en dan soms ook gebruik maak van de reserve onderdelen die bij de set zaten.
De grens van het nutteloze overstijgende: ik bewaar ook alle plastic zakjes. Geen kenbaar doel, alleen de drang om alles wat Lego in een set heeft geleverd compleet te houden. Je hebt er verder niks aan. Maar ik ben aan de beterende hand, want tot voor kort verdeelde ik de reserveonderdeeltjes per zakje waar ik ze aantrof. Inmiddels doe ik alle reserves van een set in één zipbag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jakkus
@Roy vd M. Ik bewaarde de zakjes ook, maar ben daar op een gegeven moment mee opgehouden omdat ik écht niet in kon zien wat voor meerwaarde dat had, voor mezelf of voor iemand die de set van mij zou kopen. Mensen die de set zó compleet willen hebben kunnen beter een nieuwe, ongeopende doos kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heeft iemand weleens met succes een doos verkocht als ik dit soort verhalen hoor ? :O

Ik bouw een set, haal hem weer uit elkaar en stop hem in een ziplock bag, dan na een paar maanden bouw ik hem weer op, zet hem een poosje neer en dan repeat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy vd M.
Jakkus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:36:
@Roy vd M. Ik bewaarde de zakjes ook, maar ben daar op een gegeven moment mee opgehouden omdat ik écht niet in kon zien wat voor meerwaarde dat had, voor mezelf of voor iemand die de set van mij zou kopen. Mensen die de set zó compleet willen hebben kunnen beter een nieuwe, ongeopende doos kopen ;)
Tot op zekere hoogte mee eens (namelijk wat het nut van die zakjes betreft). Je kunt de codes op de zakjes niet eens lezen want Lego gebruikt z'n eigen coderingssysteem.

Maar het is natuurlijk duurder om een ongeopende doos te kopen dan een geopende maar complete doos. Dan is er dus nog wel een (minimaal) voordeel als je de zakjes er nog bij hebt, om de enkele extremist die om onduidelijke reden prijs stelt op aanwezigheid van de zakjes blij te maken. Als ik de set toch ga bouwen, koop ik liever het geopende exemplaar waarvan ik weet dat alles erbij zit (en liefst, dat niet te veel tentoon heeft gestaan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roy vd M.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:42:
Heeft iemand weleens met succes een doos verkocht als ik dit soort verhalen hoor ? :O

Ik bouw een set, haal hem weer uit elkaar en stop hem in een ziplock bag, dan na een paar maanden bouw ik hem weer op, zet hem een poosje neer en dan repeat.
Wat voor soort verhalen?

Heel in het algemeen kun je zeggen, dat ieder mens z'n eigen wensen en gewoonten heeft. Ik vind dit Lego-topic zo geweldig (en besteed er dan ook veel energie aan) omdat iedereen elkaar in z'n waarde laat, waar je ook van houdt (oude of nieuwe Lego, doos weg of doos bewaren, eigen bouwsels maken of volgens het boekje, oud vermengen met nieuw of secuur gescheiden houden, series verzamelen of incidenteel een grote doos kopen, et cetera).

Dus ja ik denk dat iemand vast eens succesvol een doos aan een ander heeft verkocht, juist omdat het de een alles kan schelen hoe een set wordt aangeleverd, en de ander niets. En alles wat er tussenin zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:33
Roy vd M. schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:33:
[...]

De grens van het nutteloze overstijgende: ik bewaar ook alle plastic zakjes. Geen kenbaar doel, alleen de drang om alles wat Lego in een set heeft geleverd compleet te houden. Je hebt er verder niks aan. Maar ik ben aan de beterende hand, want tot voor kort verdeelde ik de reserveonderdeeltjes per zakje waar ik ze aantrof. Inmiddels doe ik alle reserves van een set in één zipbag.
Ik heb die tic ook een tijdje gehad (ook omdat ik bang was dat ik er misschien een paar dagen later achter zou komen dat ik nog een transparent stud of klein raampje oid zou missen, en die nog in een van de zakjes zou zitten), maar daar ben ik inmiddels overheen. Ik herbruik wel een van de zakjes om de spare parts in te bewaren, die tape ik dan dicht en zet er met een sharpie het setnummer op. Waarom weet ik ook niet precies, maar het is ergens wel satisfying. ;)

scintillating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkus
Roy vd M. schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Tot op zekere hoogte mee eens (namelijk wat het nut van die zakjes betreft). Je kunt de codes op de zakjes niet eens lezen want Lego gebruikt z'n eigen coderingssysteem.

Maar het is natuurlijk duurder om een ongeopende doos te kopen dan een geopende maar complete doos. Dan is er dus nog wel een (minimaal) voordeel als je de zakjes er nog bij hebt, om de enkele extremist die om onduidelijke reden prijs stelt op aanwezigheid van de zakjes blij te maken. Als ik de set toch ga bouwen, koop ik liever het geopende exemplaar waarvan ik weet dat alles erbij zit (en liefst, dat niet te veel tentoon heeft gestaan).
Toen ik zelf een keer een set kocht waar de zakjes nog bij zaten dacht ik: hier is netjes mee om gegaan! Dat effect heb je dan wel. Maar dat is bij mij tot nu toe maar één keer gebeurd, meestal is dat niet het geval. Ik mis het zelf ook niet als ik een set koop via marktplaats. Dan ben ik al blij als de set helemaal compleet is, wat vaak helaas al genoeg tegenvalt, zelfs als erbij staat: 100% compleet.

De reserveonderdelen bewaar ik ook altijd in een apart zakje in de doos, dat vind ik wel echt meerwaarde hebben. Al vind ik het geen ramp als ze er niet bij zitten als ik een set koop, ik stel het wel op prijs.

Grappig genoeg bewaar ik heel veel sets alsof ik ze weer zou kunnen verkopen, maar in de praktijk doe ik dat bijna nooit :p Tot nu toe in elk geval. Gisteren heb ik de schaakset van Harry Potter afgebroken, daarvan dacht ik: misschien dat ik hem op den duur wel weer verkoop. En een paar 8 studs brede speed champions, die zijn eigenlijk te breed voor mijn stad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 22:21

Eurionair

Senior Destructor

Roy vd M. schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Heel in het algemeen kun je zeggen, dat ieder mens z'n eigen wensen en gewoonten heeft. Ik vind dit Lego-topic zo geweldig (en besteed er dan ook veel energie aan) omdat iedereen elkaar in z'n waarde laat, waar je ook van houdt (oude of nieuwe Lego, doos weg of doos bewaren, eigen bouwsels maken of volgens het boekje, oud vermengen met nieuw of secuur gescheiden houden, series verzamelen of incidenteel een grote doos kopen, et cetera).
Toen ik een paar jaar terug begon met Lego had ik daar niet zo over nagedacht en is al gauw de situatie ontstaan dat alle aangekochte Lego door elkaar is beland van alle sets. Wel uitgesorteerd overigens. Een voordeel daarvan is wel dat ik makkelijk ook een MOC kan bouwen die gebaseerd is op meerdere sets of helemaal een eigen creatie. Het nadeel is dat ik inmiddels ook door het kopen van wat 2e hands sets nu onderdelen door elkaar heb zitten die meerdere productie-jaren betreft. Soms zie je dat ook wel aan bepaalde onderdelen die dan net wat doffer zijn ofzo.

Nu begin ik toch weer te twijfelen of ik de sets dan toch weer niet gescheiden moet bewaren. Stel dat ik een set zou willen verkopen dan weet ik wel zeker dat de onderdelen er zijn maar niet ALLE oorspronkelijke uit de set. Aan de andere kant verkoop ik tot nu toe niks omdat ik nogal een verzamelaars-type ben.

Dozen bewaar ik dan weer wel en de stickers plak ik bijna nooit. Ook gebruik ik de papieren instructie niet en bouw altijd vanaf pdf.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Brammos85 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:45:
Bij ons staat het boeket gewoon in een hoog glas.

En bij ons gaan alle reserve onderdelen in een grote doos, niet eens gesorteerd. Is soms wel lastig als je een MOC bouwt die ook de reserve onderdelen gebruikt. In dezelfde doos zitten ook alle extra onderdelen die vroeger bij de Speed Champions sets zaten (zoals die race lichten, waar was dat voor nodig?).

En sets verkopen, dat doe ik niet. Ik koop alleen :) Toch bewaar ik de meeste dozen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:42:
Ik heb jaren geleden de Lego Ideas Maze (21305) set verkocht omdat die maar stond te verstoffen in de kast. Kinderen hadden er even mee gespeeld maar al snel interesse verloren, en ik vond hem niet interessant genoeg om te houden. Die set heb ik dus compleet verkocht, met bouwinstructie en doos. Weet alleen niet of de koper specifiek van mij kocht omdat de originele doos erbij kwam, of misschien gewoon omdat ik de goedkoopste aanbieder was, of het dichtstbij woonde. :P

Mijn dochter heeft nog een aantal Lego Friends / Disney Princess sets die ze vroeger voor haar verjaardagen had gekregen, maar waar ze als 13 jarige tiener al lang geen interesse meer in heeft. Enkele daarvan heb ik in omgekeerde volgorde afgebroken en in ziplock zakjes gedaan, zodat ik 100% zeker weet dat die compleet zijn. Heb ik ook nog de boekjes en dozen van. Maar die bewaar ik wel voor haar. Misschien dat ze ooit in de verre toekomst zelf een dochter krijgt die er dan mee zal willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:27
Haay schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Ik heb jaren geleden de Lego Ideas Maze (21305) set verkocht omdat die maar stond te verstoffen in de kast. Kinderen hadden er even mee gespeeld maar al snel interesse verloren, en ik vond hem niet interessant genoeg om te houden. Die set heb ik dus compleet verkocht, met bouwinstructie en doos. Weet alleen niet of de koper specifiek van mij kocht omdat de originele doos erbij kwam, of misschien gewoon omdat ik de goedkoopste aanbieder was, of het dichtstbij woonde. :P

Mijn dochter heeft nog een aantal Lego Friends / Disney Princess sets die ze vroeger voor haar verjaardagen had gekregen, maar waar ze als 13 jarige tiener al lang geen interesse meer in heeft. Enkele daarvan heb ik in omgekeerde volgorde afgebroken en in ziplock zakjes gedaan, zodat ik 100% zeker weet dat die compleet zijn. Heb ik ook nog de boekjes en dozen van. Maar die bewaar ik wel voor haar. Misschien dat ze ooit in de verre toekomst zelf een dochter krijgt die er dan mee zal willen spelen.
Dat bewaren zou ik zeker doen. Zo heb ik nog een aantal lego sets van vroeger die mijn ouders hebben bewaard. (Die staan ook bij opa en oma om mee te spelen, zo nu en dan wisselen we een setje om, we hebben hier thuis altijd 1 van die setjes staan):
- Passagierstrein met motor: 7715
- Octan tankstation: 6472
- Brandweerkazerne: 6389
- Veel losse dingen (auto'tjes/ vliegtuigen)
- Enkele lego technic (heb daar zo de nummers niet van paraat) sets.

Blijft leuk om mee te spelen, maar ook om de oudste (7) wat dingen uit te leggen over tandwielen en aandrijving. (niet dat het mijn tak van sport is, maar gewoon leuk om samen te (her)ontdekken).

Het blijft goed/ leuk spul om mee te bouwen en te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:43
Dit ook eens gedaan met de Sheepo Mustang, heel veel zwart, ziet er mooi en strak uit, maar aangezien ik de techniek nog wilde zien werken, heb ik naderhand alsnog 2 zwarte camshafts eruit gesloopt (main onderdeel in de gear selector in dat model) en vervangen voor een andere kleur. Ik zou persoonlijk hetzelfde doen voor de zwarte knobgears in je setup, mits deze nog van onderen te zien zijn (of een andere hoek) als het model af is en je het dus ook nog kan zien werken, anders boeit het natuurlijk sowieso vrij weinig :)

Wat betreft de gearbox verschillen met de Sian, zo op het eerste gezicht zie ik er vrij weinig, vooral die 2 8T gears naast elkaar bovenop de gearbox had de Sian ook. Daarnaast zag Lego denk ik vrij weinig reden het echt aan te passen, een 8-speed, is een 8-speed. Die van de Sian werkt op zich prima (kan efficienter zoals de Pimped versie, maar goed), dus why fix it if it ain't broken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Ter info, de Back to the Future Delorean set 10300 is weer bestelbaar!
Wel als nalevering, wordt verzonden na 17-08.

Ik kreeg gisteravond al een mail dat de set weer bestelbaar zou zijn, maar bij het kijken op de website was deze al weer uitverkocht. Net keek ik even per toeval en zag dus dat een bestelling wel weer mogelijk was.
Helaas geen GWP of iets dergelijks :'(

Ik heb 'm zojuist besteld en kan niet wachten!!

[ Voor 43% gewijzigd door Roland_EM25 op 05-07-2022 15:03 ]

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 17:22
Roland_EM25 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:59:
Ter info, de Back to the Future Delorean set 10300 is weer bestelbaar!
Wel als nalevering, wordt verzonden na 17-08.

Ik heb 'm zojuist besteld en kan niet wachten!!
Als je niet kan wachten, dan kun je de set beter bestellen bij een van de shops waar die uit voorraad leverbaar is.

https://www.brickfever.nl...to-the-future-tijdmachine

https://misterbricks.nl/l...e-future-tijdmachine.html

https://www.brickshop.nl/...to-the-future-tijdmachine

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:46

Chakotay

Lick here to continue

Dit is mijn 'oplossing' voor de extra steentjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8N330diphBZExtD_gu01NjDMUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aEjYSX5LNlY4YFbTAqBPYIaC.png?f=fotoalbum_large

Tijd om een 2e beker erbij te zetten :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Goed om te weten! Ik had gedacht dat in de doorverkoop de set wel een stuk duurder zou zijn, zeker gezien de schaarste.
Maar ik kán wel wachten hoor. Set komt nu in m'n vakantie als het goed is, dus dat is qua timing eigenlijk prima. :)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AppieNL schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:10:
Die van de Sian werkt op zich prima (kan efficienter zoals de Pimped versie, maar goed), dus why fix it if it ain't broken? :)
Hoofdzakelijk eigenlijk omdat de echte Daytona SP3 een 7 speed heeft. Had gehoopt dat Lego dat overgenomen had. Maar goed, lijkt me ook lastig om hetzelfde concept van de 8 speed te gebruiken voor een 7 speed, dan moet je dus in 1 van de 2 cases een versnelling blokkeren (het is nl een 2x 4 speed versnellingsbak). Maar goed, wellicht dat ik een paar kleuren zichtbaar laat, in de Sian had ik een zelfde kleuren schema als nu in de Ferrari en dat zag er ook al best goed uit.

Ondertussen zijn ook de monochrome bricks voor de 10300 binnen, dus daar kan ik ook aan beginnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

advies vraagje; door omstandigheden moet mijn lego collectie aanzienlijk inslinken.

marktplaats? V&A? bricklink?

(praktisch alle modulars + sian e.v.a.)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 15:15
himlims_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:08:
advies vraagje; door omstandigheden moet mijn lego collectie aanzienlijk inslinken.

Hier beginnen, dan bricklink, mp alleen als het niet anders meer kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loader
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 18:13

Snel en zonder gezeik, V & A
Marktplaats kan wel, heel af en toe krijg je gezeur. Of vele mensen die mailen wat je prijs is. Soms komt iemand niet of reageert heel traag ( das mijn eigen ervaringen )
Bricklink, je moet tegenwoordig aan meer dingen voldoen dan vroeger. Ik denk dat het meer werk kost dan V& A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy vd M.

Ik heb goede ervaringen met Marktplaats, maar zorg ervoor dat de sets compleet zijn (natellen) om gedoe te voorkomen. Daarnaast kun je ze ook hier te koop aanbieden. Bricklink heb ik geen ervaring mee maar ik denk dat dat wat langzamer gaat. Op MP en hier kun je ook de hele collectie ineens te koop aanbieden (of in tranches). Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy vd M.
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Roy vd M. op 05-07-2022 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 16:25

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Enige wat ik nog kan toevoegen aan bovenstaande adviezen is om zo compleet mogelijk te zijn in omschrijving van alle sets.
Zijn ze compleet, met/zonder minifigures. Zijn er elementen gebroken (zoals beruchte bruine plates). En of originele doos erbij zit.
Verder fotos doen het goed, mochten ze nog in elkaar zitten daar ook een paar van.

Qua modulars als je oudere hebt, dan zal je daar zeker mensen voor kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Laatst online: 15:26

Gewoon lekker op MP gooien. En dan gewoon een beetje geduld hebben. De serieuze koper/liefhebber komt vanzelf wel. Niet serieuze berichten gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
zonoskar schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Ondertussen zijn ook de monochrome bricks voor de 10300 binnen, dus daar kan ik ook aan beginnen :)
Welke blokjes zijn dat als ik vragen mag ? Wellicht al gepost maar kan dat even niet vinden.
Ik denk dat ik wacht op mijn vakantie en dan lekker rustig bouwen aan de 10300.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

Chakotay schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:22:
Dit is mijn 'oplossing' voor de extra steentjes:

[Afbeelding]

Tijd om een 2e beker erbij te zetten :+
But... Will it blend...? :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor als je tijd hebt: Vanavond 20:29 uur op RTL-Z de serie “Inside Legoland” (4 afleveringen van een uur).

IMDB: Inside Legoland: A World of Wonder (TV Mini Series 2020)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Haay

Op Bricklink kun je niet zonder meer verkopen. Je moet eerst als koper 'reputatie' opbouwen, voordat je als verkoper aan de slag kunt gaan op Bricklink. Heb je al aardig wat bestellingen via Bricklink gedaan, dan zit dat wel snor en kun je denk ik meteen aan de slag.

Wat je sowieso kunt doen is eerst op Brickset de set opzoeken die je wilt verkopen, dan onder het kopje "Bricklink" rechts onderaan onder de kolom 'Used' kijken wat de prijs in Nederland en in de EU is. Dan heb je in ieder geval een indicatie.

Als je er snel vanaf moet en maximale winst eruit slepen is niet je oogmerk dan is denk ik de snelste weg het voor een goede prijs op V&A zetten. Ik neem aan dat je dan minder kans hebt op onzin reacties zoals waar Marktplaats berucht om is.

Zoals ik in een eerdere post al aangaf ben ik deze dagen bezig met het bouwen van de Vespa 125 en wow, deze set is toch wel heel erg gaaf vind ik! Erg mooie bouwtechnieken om de curves van de scooter weer te geven!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7jJtOwGpdwqChkI63cQwkO1xLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVBeG2exbVlpIH44MNCx7C98.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxwWisOlTo1IZKgw1AQZ-2IQVHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGPWp3X3i8x3oC9wxx4hFuKH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OLn8adDeMToeTjqssf11QDOQMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvSFK2XOVXrR8QTiZyYTCfD1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Haay op 05-07-2022 19:30 ]

Pagina: 1 ... 206 ... 354 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge

Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"

Lego Masters: Lego Masters

Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .