Tenzij je van extreem detail houdt, kun je deze post beter overslaan
Ik zie in dit topic wel eens opmerkingen voorbij komen over autisme en OCD ("kun je dit of dat onderdeeltje op de foto even recht plaatsen, voor m'n OCD"). Ik ben bezig met een uitzoeksessie voor een set uit 1981 en dacht, dit is wel leuk voor sommige mensen die 'op de details letten'
In die tijd hadden bijna alle onderdeeltjes (alleen) cijfertjes op de bodem staan. Hier en daar zijn nog wat restanten van de patent pending-periode te vinden, maar veelal hadden deze steentjes een indicatie van welke mal ze af kwamen en welke positie ze in de mal innamen. Zo kon steeksproefsgewijs worden gecontroleerd of de mal nog goed was en, zo nee, op welke plek het mis ging.
Soms zie je dan twee onderdeeltjes die precies op dezelfde plek in dezelfde matrijs tot stand gekomen zijn. En heel stiekem geniet ik dan van het ontdekken van ieniemienie details die waarschijnlijk ofwel nooit, ofwel voor het laatst 40 jaar geleden iemand (keurmeester) opvielen. En die volstrekt nutteloze kennis bevatten.
Zie hier vier blauwe plaatjes 2x10:
Tegenwoordig zie je daar copyrights en van alles en nog wat op staan, heel vroeger stond er 'pat. pend' op, maar in 1981 werd het simpel gehouden: nummer en positie van / binnen de matrijs. 0 0 5, 0 0 8 en tweemaal 0 0 6.
Ik krijg het niet perfect op de foto, maar op beide steentjes 0 0 6 zijn dezelfde imperfecties te zien. Hier bijvoorbeeld tweemaal hetzelfde haarscheurtje:
Als je honderden soortgelijke steentjes tegenkomt en ze lijken allemaal net iets anders (hoewel ze voor de meeste mensen hetzelfde lijken), is het grappig om 's zoiets tegen te komen.
Ik dacht, dit te delen is weer 's wat anders

En nu weer door met inventariseren.