SomerenV schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 02:01:
[...]
Poh... ik heb denk ik wel uren naar die foto in het magazine gekeken vroeger, maar ik had nooit voldoende van de juiste steentjes om ook maar in de buurt te komen van dat kasteel. Ook niet voldoende minifigs overigens

Ergens blijf ik het eeuwig zonde vinden dat ik vroeger niet meer ingezet heb op ridders en piraten. De interesse ging toen altijd wat meer uit naar town, maar juist ridders en piraten hebben voor mij een grotere nostalgische waarde. Gezien de schreeuw vanuit de community om eindelijk weer eens die thema's fatsoenlijk op te pakken vind ik het eigenlijk verbazingwekkend dat LEGO er vrijwel niks mee doet.
Ik denk dat Lego zich wel bewust is van de nostalgie bij sommige klanten. Vaak genoeg doen ze wel een 'knipoog' naar de AFOLs in de vorm van kleinere sets of minifigures.
Eén van de bekendste voorbeelden:
Recentelijk hebben we dan de ideas Pirates of Barracuda Bay en Blacksmith gehad en in de Creator serie een kasteel en nog een piratenboot. Ook in de collectable minifigures serie hebben ze voor de tweede keer een minifig gestoken met classic space torso, om nog maar te zwijgen van al de ridder minifigs in verschillende series. Toegegeven CMFs zijn pokkeduur om te gebruiken als 'army builder'.
Dit jaar gaan we ook nog een middel/grote verjaardagsset krijgen waarbij er 75% kans is op classic space, pirates of castle en 25% Bionicle.
Wat ik mij afvraag in deze discussie rond nostalgie naar oudere thema's is wat wij eigenlijk willen als AFOL:
- wat mij betreft mag Lego kleinere sets blijven uitbrengen, een soort van battle packs met genoeg accesoires, (bedrukte) elementen in thema (bv. neon kleurtjes voor space). Daarmee kan ik dan zelf een 'neo classic... thema' build maken + army building.
- dan zijn er ook AFOLs die graag heruitgaves willen van hun geliefde sets uit hun jeugd -> Barracuda Bay is een 'love letter' aan die fans denk ik
Lego moet vervolgens hun commerciële belangen afwegen tegen deze wensen vermoed ik, maar ze zijn zeker bewust van de vraag (al dan niet) naar nostalgische sets.