Nu heb ik nog wat kritiek maar dan richting Lego zelf.
Ben benieuwd hoe jullie dat ervaren.
Even als gewone consument wat willen kopen
Ik had mijn bejaarde moeder de kleine Lego Taj Mahal gegeven met kerst. Die had ze dezelfde avond al klaar en ze was er erg blij mee.
Ze had de prijs gezien , beetje aan de dure kant vond ze hem, maar nu wilde ze graag iets groters om te bouwen. Iets waar ze de komende winter avonden mee door kon komen. Ze had afgelopen dag allerlei sets gevonden die haar leuk leken. Ze app-te me of ik wilde kijken wat ze uitgezocht had.
Allemaal exclusieves: 1 nieuwe, en een paar ( heel ) oude. Die kreeg ze ook met haar zoek opdrachten via google. Dus ze was er behoorlijk van overtuigd dat ze die kon kopen.
oei oei dacht ik de enige op de lijst is de Titanic, die wordt nu gemaakt, kijken wat die kost en bestellen. Kan niet, nergens te leveren. De rest was gewoon zwaar overprijst.
Ma proberen uit te leggen dat a die exclusieves bijna nergens te krijgen zijn en dat die ten prooi vallen aan speculanten die de prijzen willen opdrijven. Dat was heel moeilijk om uit te leggen aan mijn moeder. Dat er zo "weinig" van gemaakt worden en waarom ze niet kan kopen wat ze graag wil.
Ik zit zelf dan niet in de Lego wereld meer, mijn vrouw koopt mijn Lego. Maar als dit bij meerdere sets of al jaren de gewoonte is , vind ik dit echt tenenkrommend slecht. Diep en Diep triest vind ik het hoe er omgegaan wordt met gewone consumenten die wat willen kopen. Bijna alle volwassen sets zijn exclusieves, de enige die een beetje aantrekkelijk zijn. Ik ben er al even uit maar ik lees hier vaker terug dat men baalt dat ze set x gemist hebben.
Als dit nu alleen toevallig is bij de Titanic en niet structureel heb ik niet gezegd en bied ik gelijk mijn excuses aan.
Ik vermoed dat jullie dit een soort van normaal vinden en dat de meesten lid zijn en precies set x kopen als ie leverbaar is. Er zal echt een groot gedeelte zijn van jullie die dit geen reet kan bouwen hoe het nu gaat.
Maar er zijn , een nog groter deel van de kopers, die gewoon een bepaalde set willen kopen wanneer ze dat willen. Maar dat kan niet.
Marketing
Je wordt dus gedwongen in hun marketing machine. Ze maken een soort van valse schaarste en hypen sets zodat er veel meer vraag dan aanbod is. Je moet ( vermoed ik ) ergens lid van zijn of ergens om 9.00 voor de deur liggen, want als iets zogenaamd schaars is worden klanten gedwongen door allerlei hoepels te springen om het te kopen. Dan is er ook heel veel voldoening als die moeite beloont wordt.
En dan blijkt dat ( ik schat ) de helft terecht komt bij speculanten die sets opkopen. Dus niet bouwen maar opkopen om later te verkopen voor veel winst, of zelfs nu terwijl die in productie is. Idiote gang van zaken. Die speculanten doen de Lego wereld meer kwaad dan goed.
Maar de hele marketing machine van Lego doet het echt goed. Ik ben zwaar onder de indruk. Iedereen moet mee in pas lopen om hun sets te krijgen en dat doen ze ook netjes en ze zijn nog blij ook. Uiteraard kunnen ze gewoon zat produceren en liggen de magazijnen vol. Geniaal echt.
Langer in productie - iedereen kan gewoon zijn set kopen
Waarom kappen ze niet met die exclusieves en laten ze die sets gewoon als normaal doorgaan, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Geen onderscheid.
Concurrent BlueBrixx heeft sets die binnen 1 uur na binnenkomst al weer uitverkocht zijn . Maar die zeggen je kunt gewoon bestellen, nu of later hij komt gewoon voor die prijs zoals altijd. Die willen niet dat klanten sets mislopen, geen exclusieves , gewoon alleen normale leverbare sets. Scheelt een hoop stress bij de klant.
Nut van zogenaamde schaarste in stand houden tegen meer winst
Wat ik zelf nog niet snap en wat hopelijk iemand wel weet: stel er is een zogenaamde exclusieve set waarvan ze er 25.000 maken.
Ik noem maar een aantal als voorbeeld , ik weet de exacte aantallen niet. Zeer waarschijnlijk hadden ze er ook 50.000 van kunnen verkopen. Waarom zou een bedrijf, wat naar de winst kijkt, tonnen of miljoenen laten liggen ? Daar moet een idee achter zitten anders doen ze het niet zoals nu. Is dat om de fanatieke aanhangers in het gareel te houden en dat ze blijven kopen ?
Conslusie
Ik zelf vind dit alles geen fijne manier van zaken doen.
Vragen aan jullie:
- alle Exclusieves vervangen als normale en leverbare sets, zodat iedereen ze kan kopen ?
- sets gewoon langer in productie laten als er vraag naar blijft ?
- waarom zouden ze soms niet meer produceren en meer winst maken en houden ze vast aan de zogenaamde schaarste ?
En ik moet nog steeds op zoek naar wat anders voor mijn ma
zoveelste slachtoffer van Casema................... :(