Het Grote Lego Topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 354 Laatste
Acties:
  • 4.381.625 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
Webgnome schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Als een Kallex ook maar een beetje in de buurt komt van een billy dan kan ik je zeggen dat een hoekanker echt niet nodig is. Wij hebben 6 billy's vol met lego/boeken en die staan al 12 jaar zonder hoekanker..
Klein verschil met de Kallax, de Billy heeft een plaat aan de achterzijde (die ook vastgetimmerd wordt, bij mijn Billy's iig nog wel). Daarnaast heeft die ook nog stevigheid op de plint ipv alleen de middenplank (zoals hoogstwaarschijnlijk de Kallax).

Ik heb hier ook een Besta kast, die geen spijkers aan de achterzijde had voor de plaat (maar sleufjes in de plaat) en die is beweeglijker dan mijn Billy's en die lijkt qua constructie denk ik best veel op de Kallax (4 planken en 1-2 planken binnen die je vast zet aan de zijkanten).

Ik zou dus ook eerder adviseren zo'n (witte) plaat ( bij gamma of zo) te halen en die aan de achterzijde van de Kallax te timmeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:43

almightyarjen

When does the hurting stop?

Lek met nieuwe Lego sets zomer 2022.

Er staat een passagierstrein tussen, maar geen vracht trein -O- Hopelijk is de lijst nog niet helemaal compleet.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shin_Alu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 08:26

Shin_Alu

Ranger/Ninja

almightyarjen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:03:

Er staat een passagierstrein tussen, maar geen vracht trein -O- Hopelijk is de lijst nog niet helemaal compleet.
Ik zou het wel snappen als ze de treinen meer spreiden. Nu krijg je beide treinen altijd tegelijk.

Het is vooral jammer dat ze niet veel verder komen dan die 2 treinen.
(Mompelt iets van in de jaren 80 was het veel beter ) O-)

Taru tossing moet een olympische sport worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:19

En nog steeds geen nieuw station. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
himlims_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:29:
[...]

maar heb je daar de verticale ondersteuning ook uti gesloopt?
Als je een Kallax neerzet volgens de instructies (dus met de bijgeleverde muurankers), dan kan er niks gebeuren als je de verticale ondersteuning er uit haalt. Hooguit dat de horizontale plankjes gaan doorhangen als er teveel gewicht op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Shin_Alu schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Ik zou het wel snappen als ze de treinen meer spreiden. Nu krijg je beide treinen altijd tegelijk.

Het is vooral jammer dat ze niet veel verder komen dan die 2 treinen.
(Mompelt iets van in de jaren 80 was het veel beter ) O-)
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat ze het wat meer gaan spreiden, al zou dat wel een trendbreuk zijn. En wat betreft de jaren '80/90: dat komt nooit meer terug ben ik bang. Blij dat ik dat als kind heb mogen meemaken.
meesje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Oh ja, dat is idd ook alweer een tijdje geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:08
Just_I schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Geen idee hoe jet in je handleiding staat maar de airbox (waar de stickers van infinti op staan) staat verkeerd om. Het hoge deel moet voor, zo ziet er er maar vreemd uit :|
Ik snap wat je zegt maar zo is het origineel ook. De 2021 auto’s zien er sowieso anders uit, dan lijkt andersom inderdaad de betere optie. Op dit model dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:56

JoeZuCK

_Fonz > all.

60346 Barn and Farm Animals 230 parts 07/01/2022

Zit ongetwijfeld het schaap bij, maar please LEGO, geef ons geiten.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:49

Soggney

Zeekomkommer

zet 2 antennes op het schaap en je hebt een geit/ram

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:27
Als alle IKEA spullen volgens jou gammel staan zou ik toch eens goed kijken hoe je die dingen in elkaar zet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Topicstarter
[...]

Valt wel op inderdaad dat er geen stations meer komen. Nu ergens wel weer verwacht sinds er de laatste tijd weer wat meer gebouwen uitkomen.

200 fish found!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

chrisO schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Als je een Kallax neerzet volgens de instructies (dus met de bijgeleverde muurankers), dan kan er niks gebeuren als je de verticale ondersteuning er uit haalt. Hooguit dat de horizontale plankjes gaan doorhangen als er teveel gewicht op komt.
lijkt me dan toch juist een prima motivatie om die te verstevigen? toch lullig wanneer je spaceship, modular of ander bouwwerk op de grond ligt. maar goed, discussie over kwaliteit en aanpassen van ikea kast lijtk me meer geschikt in ander topic :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Guys, pro-tip: Er zijn eventueel nog andere winkels met kastjes dan Ikea he :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
almightyarjen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:49:
[...]

Ik zou me ook kunnen voorstellen dat ze het wat meer gaan spreiden, al zou dat wel een trendbreuk zijn. En wat betreft de jaren '80/90: dat komt nooit meer terug ben ik bang. Blij dat ik dat als kind heb mogen meemaken.
Het 12v systeem blijft het mooiste! Als klein ventje kreeg ik de 7710 (handtrein) welke later uitgebreid werd met 12v motorisering, verlichting, wissels, sein, ontkoppel’ding’. Erg gaaf dat dat allemaal op afstand kon. De 7740 en 7745 vond (en vind) ik erg indrukkend. De 7740 nog wat mooier dan de 7745.

Nu met Bluetooth zou je toch denken dat het toch heel makkelijk moet zijn uitbreidingen voor wissels te maken die op afstand bediend kunnen worden. Trixbrix heeft zoiets in het assortiment, maar het zou toch ook via BT moeten kunnen?

Btw, jouw project was natuurlijk fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 18:42

CORVETTE

---- American V8 ---

meesje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Het 12v systeem blijft het mooiste! Als klein ventje kreeg ik de 7710 (handtrein) welke later uitgebreid werd met 12v motorisering, verlichting, wissels, sein, ontkoppel’ding’. Erg gaaf dat dat allemaal op afstand kon. De 7740 en 7745 vond (en vind) ik erg indrukkend. De 7740 nog wat mooier dan de 7745.

Nu met Bluetooth zou je toch denken dat het toch heel makkelijk moet zijn uitbreidingen voor wissels te maken die op afstand bediend kunnen worden. Trixbrix heeft zoiets in het assortiment, maar het zou toch ook via BT moeten kunnen?

Btw, jouw project was natuurlijk fantastisch!
Het 12 volt systeem was echt super. Het is nog steeds jammer dat ze daar niet verder mee zijn gegaan en de treinen een soort van genegeerd hebben.
Er zijn genoeg goede treinen te vinden voor weinig Mould King heeft een serie met world trains. 8 wide met motor licht , geluid en stoom. Goede serie.
Ook Bleubrixx heeft ik schat honderden locs treinen, wagons in 6 wide, maar nu ook een aantal in 8. Ze hebben ook andere bochten en wissels etc.

Maar om terug te komen op het 12 volt systeem: trixbrix heeft iets maar ook 4dbricks. Die laatste heeft software en sensoren waardoor je trein en wissels middels software vrij kunt laten rijden. Het is wel duur.
Wat Arjen volgens gedaan zelf gedaan heeft ( heel knap ) maar dan kun je het kopen.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Reinier

\o/

magic_nl schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:26:
[...]

Die heb ik een tijd terug ook 'ns op de kop getikt.
Vroeger altijd al willen hebben, maar nooit gehad.
Als je goed naar de plaatjes kijkt op de doos zie je dat de vering in de productieversie aangepast is.
Ik zie nu dat de handleiding op een paar plaatjes ook de niet-productieversie van de wielophanging toont (zonder veren zelfs) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YSAekQ68ZbZNO6sidMzr2xITWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sn3hylwXTrqWGccXWFxVLn8R.png?f=fotoalbum_large

Overigens vond ik de handleiding hier en daar vrij lastig, maar dat kan aan m'n oude ogen liggen. Soms echt lastig te zien wat waar moet.
En grappig dat de 1e versnelling ongedaan gemaakt wordt tenzij je de set motoriseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

meesje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:11:

Jazeker kan dat, maar er moet ook vraag naar zijn en ik denk dat het daar nu op vast loopt. Als er veel vraag was dan had Lego een dergelijk systeem wel ontworpen lijkt me. Het zou echter wel een duur systeem worden om het via BT te doen: elke wissel of groepje wissels/apparaten zou dan een eigen battery box moeten hebben. Draadjes zijn in dat opzicht goedkoper :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SideShow118
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 11:13
[...]

Er staat een (in mijn ogen) fantastisch station in Round 3 van het Bricklink Designer Program.

Is nog niet bekend wat de prijzen worden en wanneer deze pre-orders opengesteld gaan worden maar misschien is dit een goede om in de gaten te houden?

De eerste 5 sets (van de 9 die er staan bij deze ronde) die 5000 pre-orders halen worden gefabriceerd door Lego.

https://www.bricklink.com...5/Train-Station:-Studgate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
chrisO schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Inmiddels compleet offtopic: maar een kast die muurbeugels nodig heeft om stevig te zijn (zoals Ikea ook wil bij mijn Besta), mag wat mij betreft geen kast heten. Muurbeugels op kasten hebben voor mij maar 1 functie: voorkomen dat kinderen het ding omver weten te gooien. De constructie op zichzelf moet gewoon kunnen staan. Hoekankers in de kast zet ik waarschijnlijk dus nog wel eens in mijn Besta, maar muurankers krijgt die nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Nu heb ik nog wat kritiek maar dan richting Lego zelf.
Ben benieuwd hoe jullie dat ervaren.

Even als gewone consument wat willen kopen

Ik had mijn bejaarde moeder de kleine Lego Taj Mahal gegeven met kerst. Die had ze dezelfde avond al klaar en ze was er erg blij mee.
Ze had de prijs gezien , beetje aan de dure kant vond ze hem, maar nu wilde ze graag iets groters om te bouwen. Iets waar ze de komende winter avonden mee door kon komen. Ze had afgelopen dag allerlei sets gevonden die haar leuk leken. Ze app-te me of ik wilde kijken wat ze uitgezocht had.

Allemaal exclusieves: 1 nieuwe, en een paar ( heel ) oude. Die kreeg ze ook met haar zoek opdrachten via google. Dus ze was er behoorlijk van overtuigd dat ze die kon kopen.

oei oei dacht ik de enige op de lijst is de Titanic, die wordt nu gemaakt, kijken wat die kost en bestellen. Kan niet, nergens te leveren. De rest was gewoon zwaar overprijst.

Ma proberen uit te leggen dat a die exclusieves bijna nergens te krijgen zijn en dat die ten prooi vallen aan speculanten die de prijzen willen opdrijven. Dat was heel moeilijk om uit te leggen aan mijn moeder. Dat er zo "weinig" van gemaakt worden en waarom ze niet kan kopen wat ze graag wil.

Ik zit zelf dan niet in de Lego wereld meer, mijn vrouw koopt mijn Lego. Maar als dit bij meerdere sets of al jaren de gewoonte is , vind ik dit echt tenenkrommend slecht. Diep en Diep triest vind ik het hoe er omgegaan wordt met gewone consumenten die wat willen kopen. Bijna alle volwassen sets zijn exclusieves, de enige die een beetje aantrekkelijk zijn. Ik ben er al even uit maar ik lees hier vaker terug dat men baalt dat ze set x gemist hebben.

Als dit nu alleen toevallig is bij de Titanic en niet structureel heb ik niet gezegd en bied ik gelijk mijn excuses aan.

Ik vermoed dat jullie dit een soort van normaal vinden en dat de meesten lid zijn en precies set x kopen als ie leverbaar is. Er zal echt een groot gedeelte zijn van jullie die dit geen reet kan bouwen hoe het nu gaat.
Maar er zijn , een nog groter deel van de kopers, die gewoon een bepaalde set willen kopen wanneer ze dat willen. Maar dat kan niet.

Marketing

Je wordt dus gedwongen in hun marketing machine. Ze maken een soort van valse schaarste en hypen sets zodat er veel meer vraag dan aanbod is. Je moet ( vermoed ik ) ergens lid van zijn of ergens om 9.00 voor de deur liggen, want als iets zogenaamd schaars is worden klanten gedwongen door allerlei hoepels te springen om het te kopen. Dan is er ook heel veel voldoening als die moeite beloont wordt.
En dan blijkt dat ( ik schat ) de helft terecht komt bij speculanten die sets opkopen. Dus niet bouwen maar opkopen om later te verkopen voor veel winst, of zelfs nu terwijl die in productie is. Idiote gang van zaken. Die speculanten doen de Lego wereld meer kwaad dan goed.

Maar de hele marketing machine van Lego doet het echt goed. Ik ben zwaar onder de indruk. Iedereen moet mee in pas lopen om hun sets te krijgen en dat doen ze ook netjes en ze zijn nog blij ook. Uiteraard kunnen ze gewoon zat produceren en liggen de magazijnen vol. Geniaal echt.

Langer in productie - iedereen kan gewoon zijn set kopen

Waarom kappen ze niet met die exclusieves en laten ze die sets gewoon als normaal doorgaan, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Geen onderscheid.
Concurrent BlueBrixx heeft sets die binnen 1 uur na binnenkomst al weer uitverkocht zijn . Maar die zeggen je kunt gewoon bestellen, nu of later hij komt gewoon voor die prijs zoals altijd. Die willen niet dat klanten sets mislopen, geen exclusieves , gewoon alleen normale leverbare sets. Scheelt een hoop stress bij de klant.

Nut van zogenaamde schaarste in stand houden tegen meer winst

Wat ik zelf nog niet snap en wat hopelijk iemand wel weet: stel er is een zogenaamde exclusieve set waarvan ze er 25.000 maken.
Ik noem maar een aantal als voorbeeld , ik weet de exacte aantallen niet. Zeer waarschijnlijk hadden ze er ook 50.000 van kunnen verkopen. Waarom zou een bedrijf, wat naar de winst kijkt, tonnen of miljoenen laten liggen ? Daar moet een idee achter zitten anders doen ze het niet zoals nu. Is dat om de fanatieke aanhangers in het gareel te houden en dat ze blijven kopen ?

Conslusie
Ik zelf vind dit alles geen fijne manier van zaken doen.

Vragen aan jullie:

- alle Exclusieves vervangen als normale en leverbare sets, zodat iedereen ze kan kopen ?
- sets gewoon langer in productie laten als er vraag naar blijft ?
- waarom zouden ze soms niet meer produceren en meer winst maken en houden ze vast aan de zogenaamde schaarste ?

En ik moet nog steeds op zoek naar wat anders voor mijn ma :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Laatst online: 21:46
CORVETTE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:57:

Ik had mijn bejaarde moeder de kleine Lego Taj Mahal gegeven met kerst. Die had ze dezelfde avond al klaar en ze was er erg blij mee.
Ze had de prijs gezien , beetje aan de dure kant vond ze hem, maar nu wilde ze graag iets groters om te bouwen. Iets waar ze de komende winter avonden mee door kon komen. Ze had afgelopen dag allerlei sets gevonden die haar leuk leken. Ze app-te me of ik wilde kijken wat ze uitgezocht had.

Allemaal exclusieves: 1 nieuwe, en een paar ( heel ) oude. Die kreeg ze ook met haar zoek opdrachten via google. Dus ze was er behoorlijk van overtuigd dat ze die kon kopen.

oei oei dacht ik de enige op de lijst is de Titanic, die wordt nu gemaakt, kijken wat die kost en bestellen. Kan niet, nergens te leveren. De rest was gewoon zwaar overprijst.

Ma proberen uit te leggen dat a die exclusieves bijna nergens te krijgen zijn en dat die ten prooi vallen aan speculanten die de prijzen willen opdrijven. Dat was heel moeilijk om uit te leggen aan mijn moeder. Dat er zo "weinig" van gemaakt worden en waarom ze niet kan kopen wat ze graag wil.

Ik zit zelf dan niet in de Lego wereld meer, mijn vrouw koopt mijn Lego. Maar als dit bij meerdere sets of al jaren de gewoonte is , vind ik dit echt tenenkrommend slecht. Diep en Diep triest vind ik het hoe er omgegaan wordt met gewone consumenten die wat willen kopen. Bijna alle volwassen sets zijn exclusieves, de enige die een beetje aantrekkelijk zijn. Ik ben er al even uit maar ik lees hier vaker terug dat men baalt dat ze set x gemist hebben.

Als dit nu alleen toevallig is bij de Titanic en niet structureel heb ik niet gezegd en bied ik gelijk mijn excuses aan.

Ik vermoed dat jullie dit een soort van normaal vinden en dat de meesten lid zijn en precies set x kopen als ie leverbaar is. Er zal echt een groot gedeelte zijn van jullie die dit geen reet kan bouwen hoe het nu gaat.
Maar er zijn , een nog groter deel van de kopers, die gewoon een bepaalde set willen kopen wanneer ze dat willen. Maar dat kan niet.

Marketing

Je wordt dus gedwongen in hun marketing machine. Ze maken een soort van valse schaarste en hypen sets zodat er veel meer vraag dan aanbod is. Je moet ( vermoed ik ) ergens lid van zijn of ergens om 9.00 voor de deur liggen, want als iets zogenaamd schaars is worden klanten gedwongen door allerlei hoepels te springen om het te kopen. Dan is er ook heel veel voldoening als die moeite beloont wordt.
En dan blijkt dat ( ik schat ) de helft terecht komt bij speculanten die sets opkopen. Dus niet bouwen maar opkopen om later te verkopen voor veel winst, of zelfs nu terwijl die in productie is. Idiote gang van zaken. Die speculanten doen de Lego wereld meer kwaad dan goed.

Maar de hele marketing machine van Lego doet het echt goed. Ik ben zwaar onder de indruk. Iedereen moet mee in pas lopen om hun sets te krijgen en dat doen ze ook netjes en ze zijn nog blij ook. Uiteraard kunnen ze gewoon zat produceren en liggen de magazijnen vol. Geniaal echt.

Waarom kappen ze niet met die exclusieves en laten ze die sets gewoon als normaal doorgaan, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Geen onderscheid.
Concurrent BlueBrixx heeft sets die binnen 1 uur na binnenkomst al weer uitverkocht zijn . Maar die zeggen je kunt gewoon bestellen, nu of later hij komt gewoon voor die prijs zoals altijd. Die willen niet dat klanten sets mislopen, geen exclusieves , gewoon alleen normale leverbare sets. Scheelt een hoop stress bij de klant.

Wat ik zelf nog niet snap en wat hopelijk iemand wel weet: stel er is een zogenaamde exclusieve set waarvan ze er 25.000 maken.
Ik noem maar een aantal als voorbeeld , ik weet de exacte aantallen niet. Zeer waarschijnlijk hadden ze er ook 50.000 van kunnen verkopen. Waarom zou een bedrijf, wat naar de winst kijkt, tonnen of miljoenen laten liggen ? Daar moet een idee achter zitten anders doen ze het niet zoals nu. Is dat om de fanatieke aanhangers in het gareel te houden en dat ze blijven kopen ?

Conslusie

Vragen aan jullie:

- alle Exclusieves vervangen als normale en leverbare sets, zodat iedereen ze kan kopen ?
- waarom zouden ze soms niet meer produceren en meer winst maken en houden ze vast aan de zogenaamde schaarste ?

De meeste ‘exclusives’ zijn enkele jaren te koop. Sinds de COVID kopen weer meer mensen Lego daardoor is de vraag veel hoger dan daarvoor, daarnaast loopt Lego ook tegen productie problemen aan door COVID (transport van grondstoffen, werknemers zijn ziek). Hierdoor lopen ze tegen een productie capaciteit probleem aan. De Titanic is meerdere dagen beschikbaar geweest (waarschijnlijk weken) voordat die naar tijdelijk uitverkocht is gezet. De laatste modular is al 2 weken op voorraad. Ik zie op de Lego site meerdere exclusives die al jaren op de markt zijn (gezien die al 2 jaar in mijn huis staan en nog te koop zijn). Ook bij meerdere niet Lego winkels zijn die op voorraad.

Bij Lego gaat de Lego van op voorraad, naar ‘wordt geleverd na datum’, naar uitverkocht als ze niet meer weten wanneer hij weer op de planning gaat en geleverd kan worden. Dat is beter dan dat je maanden moet wachten op je bestelling.

Nieuwe exclusives zijn exclusief voor de Lego winkels en Lego online en gaan pas na maanden naar andere winkels. Daarom kom je de Titanic ook nergens anders tegen. (Daar zijn het dan ook exclusives voor ;) ). Na verloop van tijd komen ze dan ook in andere winkels beschikbaar.

Dus ja, ze verkopen snel, maar om nou te zeggen dat je ze niet kan krijgen. En Lego kan ze niet eeuwig blijven maken omdat ze dan geen capaciteit hebben voor nieuwe sets.

[ Voor 4% gewijzigd door SunnieNL op 12-01-2022 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loader
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:15

Exclusieves zijn over algemeen tijdelijk, meestal half jaar en daarna komt het ook ergens anders te koop. Enige uitzondering hierop zijn de sets met Chinese thema.

Langer in productie? De meeste sets zijn 3 jaar te koop. Lego Ideas meestal 2 jaar. Alhoewel er ook uitzonderingen zijn. Zoals ter ere van 10 jarige jublieum etc. Die blijven langer koop.

Dat er veel vraag naar is, heeft 2 redenen. De eerste corona, daardoor is het meer populairder geworden, mensen hadden weinig te doen. Maar corona zorgt ook voor productieproblemen.

De tweede reden: sommige wachten gewoon te lang tot aanschaf ervan. Ze hopen op korting bij andere winkels en lopen dan mis als het ineens op is. Als je een set wilt hebben, hou dan in de gaten wanneer het uitgebracht is en dan weet je ongeveer wanneer het eruit gaat.

Jouw laatste vraag, dat kan helaas niet. dat heeft te maken met ruimte voor productie. Er was ooit een documentaire en die vraag werd gesteld aan Lego, die gaf aan dat ze dan hun capaciteit 2 of 3 x moeten verdubbelen, en dat is niet haalbaar.

Wat jou oma moet doen is naar de officiele lego website gaan. https://www.lego.com/nl-nl

En daar gaan kijken of ze iets leuks vind. En niet via google, dat heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk89
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-12-2023

Marketing

Conslusie

Vragen aan jullie:

Ik geloof dat de meeste bejaarden wel weten wat schaarste is. Waarom er schaarste gecreëerd wordt? We leven in een kapitalistische wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
schumi1986 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:21:
Ik ben van plan om wat een kallax kast te kopen. De bedoeling is wat Lego in de vakken te plaatsen en om de UCS Milenium Falcon icm een vertical stand er boven op te zetten.

[Afbeelding]

Iemand die deze kast heeft? Is het mogelijk om de tussen plankjes er tussen uit te halen zodat er 2 grote vakken ontstaan?
er kan sowieso een plankje uit.... maar om er daarna nog een falcon op te zetten...? Ik twijfel flink

edit: ok, ik was niet echt de eerste.... hoekprofielen zijn wel heel slim ja, dan vertrouw ik hem wel denk ik

[ Voor 6% gewijzigd door 42erik op 13-01-2022 00:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36
KrusT schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Ah, ok, ik zie het nu op je fotos.
Ik heb nog de oudere roadplates liggen (as in de jaren 80 soort, zonder fietspad).
[Afbeelding]
Daar zijn de zijkanten 9 studs breed, bij die van vorige jaren slechts 6. Vandaar de indruk dat de gebouwen dichter bij de weg liggen.
Spijtig wel dat de roadplates eruit zijn, de nieuwe manier van straten bouwen vind ik maar niks (geen ronde punten, geen bochten).
Beetje late reactie maar ik ben opgegroeid met de wegplaten uit de afbeelding. Persoonlijk vind ik de witte belijning die je later kreeg mooier dan de groene maar die brede stoep was wel heel praktisch om een kleine gebouwtje op te zetten, van een bushokje tot een snackbar.

Ik wist niet eens dat die platen er uit waren. Je hebt nu dus alleen nog maar van die dikke wegplaten zonder stoep? Daar kun je toch geen stad mee bouwen? Al die mooie steden die je op bijvoorbeeld instagram ziet kun je daar niet mee bouwen lijkt me? Als kind zou ik er flink de balen van hebben.

Ps.
Ik heb nog ergens een polaroid van mijn stad uit (begin) jaren 80. Die zou ik eigenlijk eens moeten inscannen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieNL

Exclusives zijn 9 van de 10 keer tijdelijk exclusief voor de Lego winkel en Lego website, komen daarna gewoon naar andere winkels.
Sets zijn gemiddeld 2 jaar in productie. Sets die heel slecht lopen (dus geen vraag naar is), zijn na een jaar uit productie (gebeurd niet heel vaak). Aan de andere kant zijn er ook sets die 3-4 jaar in productie blijven en zelfs uitschieters van 8-10 jaar in productie. Daarnaast brengen ze sets ook wel eens opnieuw uit met lichte verbeteringen (zoals de UCS Falcon).

FOMO is helaas een ding tegenwoordig dus willen mensen dingen op release en alleen op release en daar spelen speculanten op in. Doen ze helaas in elke markt tegenwoordig. Ook niet heel gek als je toch iets van rente wil zien op je geld waar de bank je 0% geeft of zelfs negatieve rente. Sets die uit productie gaan geeft Lego ook aan op hun site (soms zelfs te vroeg, daar zit wel een beetje foute marketing), maar je hebt dus ruim de tijd om in die tijd een set te kopen. Ook de Titanic zal wel weer op voorraad komen en waarschijnlijk ook nog wel bij andere winkels na een tijdje. De stress die je ervaart, komt dus gewoon door jezelf.
Ze creëren helemaal geen zogenaamde schaarste. De productie bij Lego loopt sinds Corona al op zijn maximum, want niet alleen herontdekken mensen de hobby door Corona en omdat Lego sets maakte (al voor Corona) gericht op volwassenen (is dus meer vraag), ze moesten ook een fabriek in Mexico sluiten vanwege daar geldende Corona regels in 2020, waarvan ik eigenlijk niet weet of die inmiddels weer open is/op volle toeren draait. Dit betekent dat de fabriek in Europa en China dus ook Amerika moeten bevoorraden. Simpel gezegd: 33% van de productie capaciteit was niet beschikbaar.

Je hele verhaal komt bij mij ook een beetje over als een rant met ongefundeerde aannames (zoals volle Lego magazijnen) en zonder enige vorm van eigen onderzoek. Je mag het zeggen als ik het mis heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roy vd M.
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03-2023
Bovenstaande reacties geven goed weer hoe het zit dus ik zal niet in herhaling vallen. Het is overigens niet realistisch te verwachten dat Lego al die sets die het bedrijf ooit uitgeeft, of degene die nog veel interesse wekken, (veel) langer beschikbaar houdt. Dan zou ze vele malen grotere fabrieken en warehouses moeten hebben (nog afgezien van ander problemen zoals impliciete verplichting verouderde onderdelen te blijven produceren etc.). Zo’n beslissing zou bovendien grote impact kunnen hebben op de drang tot vernieuwing en het ontwerpen van nieuwe sets: consumenten kunnen hun geld maar een keer uitgeven. Als je weet dat je een set over 5 jaar ook nog kunt kopen, dan maar even wachten.

Dit werkt met bijna alle producten zo. Kijkend naar je naam, probeer dezer dagen nog maar eens bij een Chevroletdealer een verse Corvette C1 van ontwerpjaar 1955 te kopen bijvoorbeeld (beetje overdrijving om mijn punt te verduidelijken).

Aanvulling nog wel wat betreft het aanbod in speelgoedwinkels zoals Intertoys; zodra het weer kan, ga eens met je moeder kijken en ik weet zeker dat meerdere sets haar interesse zullen wekken. Zeker bij de grotere winkels die modulars hebben bijvoorbeeld. En anders een keer een dagje Amsterdam naar de onvolprezen Lego-store. Vergeet niet dat wij consumenten vandaag de dag verwend worden in keuzes (internet.. we kunnen zelfs de antieke Lego-sets kopen als we willen) maar het wordt zo wel in toenemende mate een markt van vraag en aanbod. Ik begrijp de in dit topic regelmatig genoemde klachten over Lego-investeerders, maar de andere kant van de medaille is dat die mensen de oude sets beschikbaar blijven houden. Je hoeft ze niet te kopen; maar als je echt wil, kan het. Vloek of zegen? De waarheid ligt denk ik in het midden.

Overigens heeft Lego geen invloed op Google-zoekresultaten.

Ten slotte, het beschikbare aanbod van Lego-sets af fabriek is nog nooit zo groot geweest (ik vind het zelfs té groot) en ik weet zeker dat je moeder daar iets naar gading uit zou kunnen kiezen. Wil ze toch iets anders, dan zal ze daarvoor dieper in de buidel moeten tasten, net zoals je heden ten dage meer dan drie keer zoveel moet neertellen voor die Corvette C1 als toen ‘ie nog door de dealer geleverd werd.

Mijn MOC's op Rebrickable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 12:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

almightyarjen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:49:
[...]

[...]

Oh ja, dat is idd ook alweer een tijdje geleden!
Er komt als het goed is een bricklink station aan.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrusT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:31
D-e-n schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 01:12:
[...]

Beetje late reactie maar ik ben opgegroeid met de wegplaten uit de afbeelding. Persoonlijk vind ik de witte belijning die je later kreeg mooier dan de groene maar die brede stoep was wel heel praktisch om een kleine gebouwtje op te zetten, van een bushokje tot een snackbar.

Ik wist niet eens dat die platen er uit waren. Je hebt nu dus alleen nog maar van die dikke wegplaten zonder stoep? Daar kun je toch geen stad mee bouwen? Al die mooie steden die je op bijvoorbeeld instagram ziet kun je daar niet mee bouwen lijkt me? Als kind zou ik er flink de balen van hebben.
Ik weet niet of het voor de huidige kinderen erg is, aangezien voor zover ik weet lego gebouwen ook niet meer op baseplates komen.
Er zijn wel mooie oplossingen te vinden, zoals hier op youtube, maar er moeten natuurlijk behoorlijk wat steentjes bijgekocht worden.
Er zijn natuurlijk wel voordelen. Ik heb als kind nog overwogen om baseplates op maat te snijden om een 2-vaks autosnelweg te maken, met dit systeem wordt dit wel vergemakkelijkt.
Misschien haal ik een paar setjes om wat mee te prutsen.
Voor oudere plates, de donkere dan wel, is een AliExpress clone ook een uitweg.
Ps.
Ik heb nog ergens een polaroid van mijn stad uit (begin) jaren 80. Die zou ik eigenlijk eens moeten inscannen :)
Doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrusT
AppieNL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 01:55:
Ze creëren helemaal geen zogenaamde schaarste. De productie bij Lego loopt sinds Corona al op zijn maximum, want niet alleen herontdekken mensen de hobby door Corona en omdat Lego sets maakte (al voor Corona) gericht op volwassenen (is dus meer vraag), ze moesten ook een fabriek in Mexico sluiten vanwege daar geldende Corona regels in 2020, waarvan ik eigenlijk niet weet of die inmiddels weer open is/op volle toeren draait. Dit betekent dat de fabriek in Europa en China dus ook Amerika moeten bevoorraden. Simpel gezegd: 33% van de productie capaciteit was niet beschikbaar.
Inderdaad, het is niet voor niks dat men in Vietnam een fabriek van zo'n miljard dollar en 4000 medewerker wil gaan neerpoten.
De vraag naar Lego op de Aziatische markt is serieus aan het stijgen.

Het nieuwe sets kopen om dan direct op marktplaats te zwieren vind ik wel balen, net zoals dat bij de grafische kaarten vorig jaren was en nog steeds is. Ik hoop alvast dat we voor Lego niet dergelijke prijsstijgingen moeten verwachten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
@CORVETTE De belangrijkste vraag is misschien wel of de Titanic weer beschikbaar komt, en ik weet eigenlijk wel zeker dat dat zo is. Je zult alleen even geduld moeten hebben voor het zover is. Dan kun je hem vanzelf weer voor de adviesprijs kopen bij Lego, en na nog wat langer wachten misschien zelfs goedkoper bij andere winkels. Hij is nog niet definitief uitverkocht, hij is zelfs nog maar net op de markt.

Zo gaat dat vaker: het modulaire Politiebureau was vorig jaar erg slecht te krijgen in het begin. Dan hebben ze de vraag onderschat, denk ik, of even op safe gespeeld. Dit jaar zie je dat ze van het nieuwe modulaire gebouw (Boetiek Hotel) een grotere oplage hebben, die is veel minder snel uitverkocht.

Wat je in elk geval niet moet doen is nu de Titanic kopen via marktplaats voor meer dan de adviesprijs, tenzij je hem echt nú moet hebben.

Bottom line: hij is niet uitverkocht, hij wordt gewoon weer beschikbaar. In het begin zal hij dan steeds weer vrij snel uitverkocht zijn, maar na een tijdje wordt hij echt wel beter beschikbaar. Vervolgens ook bij lokale winkels, soms iets goedkoper. En na drie jaar verdwijnt hij weer uit de schappen, zoals de meeste grote Legosets.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roy vd M.
Wat Jakkus hier zegt klopt. Zie maar hoe dat ging met de UCS Millennium Falcon 75192.

Enorme hype... iedereen wilde 'm hebben (ook door de flink gestegen prijzen van de oude UCS Millennium Falcon) maar Lego kon niet aan de vraag voldoen. In eerste instantie alleen voor VIPS beschikbaar geloof ik. Op Marktplaats werd er 300-400 euro meer voor gevraagd dan Lego-prijs. Hele tijd niet beschikbaar geweest en sommigen dachten dat dit het was en dat ze buiten de boot zouden vallen; maar vanzelfsprekend kwam de set gewoon weer op voorraad (Lego zou wel gek zijn zo'n grote set met zo'n grote ontwikkelingskoste maar zo kort in de verkoop te hebben, hier kunnen ze juist geld aan verdienen) en uiteindelijk kon je 'm ook bij andere winkels bestellen, soms met 200 euro korting.

Inmiddels zijn we vier jaar (!) verder en de set is nog steeds te koop bij Lego.

Er is geen enkele reden aan te nemen dat het niet ongeveer zo zal gaan met Titanic. Ik wacht dus ook de kortingen af, in plaats van nu een premie te betalen.

Het is dus ook een kwestie van geduld.

[ Voor 4% gewijzigd door Roy vd M. op 13-01-2022 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrusT
Roy vd M. schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:56:
Het is dus ook een kwestie van geduld.
Bekijk het anders als een deel van de nostalgie.
Als ik vroeger een grote set wou, was het ook wachten tot m'n verjaardag of een andere feestdag, ongeacht de beschikbaarheid. :+

Was toch verschoten van de Legoschappen in een paar speelgoedwinkel hier rond de feeestdagen, gewoon totaal geplunderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wil je lachen om schaarste en belachelijke prijzen, check dan "Brickstory" op youtube. Hij kocht 2 Lego minifigs voor 2800 euro. Nee, geen typfout.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb na lang twijfelen toch de Ninjago Stadstuinen 71741 gekocht.

Ik vond die heel erg leuk om te bouwen. Best veel "kleine stukjes", maar dat maakt het ook leuk en je bent er dan vanzelf langer mee bezig wat fijn is voor de kosten/tijd mee bezig verhouding.

Met de minifigs heb ik dan wat minder. De meeste zijn normaal trouwens, maar ook wat "ninja's". Verder nog een stel met "eng gezicht" en/of een enorme zaag (of wat het dan ook voor moet stellen). Aan die gezichten is wat minder te doen, anders dan elders hoofden vandaan te halen. Die zaag kan je natuurlijk gewoon weglaten.

Als je verder niet zo veel van die van dat soort dingen aantrekt hou je gewoon een heel kleurrijk geheel over:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I8qCxUu.jpg

Ik heb hem tijdens de kerstvakantie afgebouwd, dus vandaar de versieringen op de achtergrond :+

Zoals je ziet kan je die nu bij lego ook niet kopen. Je kan hem wel bestellen, maar dan komt hij pas volgende maand. Maar elders kan je die voor de adviesprijs gewoon kopen. Bijvoorbeeld bij de Intertoys hebben ze die gewoon op voorraad. Wellicht niet overal, maar in het midden van Nederland bij 5 winkels op minder dan 25 km (bij de twee op minder dan 5 km dan toevallig net weer niet). Op Marktplaats staan er een paar voor (niet zo heel veel) minder, maar als dat toevallig bij jou in de buurt zit natuurlijk ook een optie.

Vaak kan je Lego tegen het einde van het jaar wel met meer korting kopen bij speelgoedwinkels (daarom heb ik hem toen ook gekocht). Maar dat is dus allemaal net geweest dus als je niet wil wachten op een aanbieding moet je toch de gewone prijs betalen.

Het grootste probleem met deze set is dat ik nu wel spijt heb dat ik de eerdere Ninjago gebouwen niet heb gekocht. Maar ja, die zijn alleen extreem duur te koop bij "handelaren" en dat heb ik er dus niet voor over.

Edit: laatste tip: er zijn ook bedrijven waarbij je Lego kan huren. Nadeel is natuurlijk dat het weer terug moet. Maar ik heb nu de Millenium Falcon UCS 75192 in huis. Zoiets vind ik leuk om te bouwen (ben er nog niet mee klaar), maar ik hoef hem niet per se te hebben staan. Mijn partner zal erg blij zijn als die weer uit het huis verdwenen is, dus win-win ;)

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 13-01-2022 10:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36

Flabergasted

Prepare to die !

zonoskar schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:46:
Wil je lachen om schaarste en belachelijke prijzen, check dan "Brickstory" op youtube. Hij kocht 2 Lego minifigs voor 2800 euro. Nee, geen typfout.
Als je het toch aanhaalt, wellicht handig om de link erbij te voegen :+ :

https://www.youtube.com/w...C3%BCberKlemmbausteine%21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Flabergasted schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Als je het toch aanhaalt, wellicht handig om de link erbij te voegen :+ :

https://www.youtube.com/w...C3%BCberKlemmbausteine%21
Helemaal prima toch :) Ik heb niet het hele filmpje bekeken, maar als ik het goed begrijp kan het met deze minifiguren dus nog veel duurder. Heeft ie een goede deal toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Mmkay.. ookal is t je hobby en liefde enzo, dat snap ik.. maar dan vind ik dit toch wel lichtelijk een béétje sneu ver gaan, vooral die prijzen van wat “ze eigenlijk hadden moeten kosten” :X

(Net zoals dat hele Mr. Gold gedoe van toen :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000

BrZ

Die gouden C-3PO kan ik nog enigzins begrijpen (al zou ik dat er echt nooit voor over hebben), die yoda is echt belachelijk. Hetzelfde yoda hoofd koop je voor een euro, dus het gaat alleen om de torso. Zoveel betalen voor een witte torso met "I love new york" erop? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow118

Marketing

Conslusie

Vragen aan jullie:

Kan zeggen dat ik precies hetzelfde perspectief had op de zaak als jij toen ik 2 maanden geleden weer met Lego in aanraking kwam na een periode van 20 jaar er niet naar om heb gekeken.

Maar zoals de anderen hier ook al aangeven hebben is het niet zo belabberd gesteld als jij het nu schetst.

Je wordt gewoon enorm hebberig omdat je zoveel gemost hebt en er achter komt dat je die graag had willen hebben.

Na wat research te doen hoe de boel werkt zie ik niet in hoe Lego dit heel anders kan aanpakken.

Ik vind veel grote te duur qua adviesprijs en ze volgen heel erg de Nintendo route om dingen nooit goedkoper te maken aan de kant van LEGO. Dus heb ik mijn hoop gevestigd op andere aanbieders als Intertoys voor goede aanbiedingen.

Voor sommige sets ben ik nu wel aangewezen op Lego vrees ik (Diagon Aley bijvoorbeeld) en hoop ik deze te scoren bij de volgende dubbel VIP pinten actie. Dan koop ik eenmalig de vraagprijs en kan ik hopelijk die punten vervolgens gebruiken bij opvolgende double VIP point events om.zo permanent een goede korting te krijgen op moeilijk te krijgen sets, als ik ze mis bij anderen. (B.v. als ik een aanbieding mis op de Hogwarts Icons set om hem dan maar bij Lego te kopen met VIP waardebonnen korting).

Als je bereid bent om gewoon de adviesprijzen te betalen hebben ze, mijns inziens, gewoon een prima methode en beschikbaarheid. Je moet gewoon geduld opbrengen maar je krijgt het wel. (Desnoods als back order)

Ook ben ik persoonlijk wel blij met de waardevastigheid want ik hoef sets niet jaren en jaren te hebben staan. Goede kans gok ik dat ik het Hogwarts Kasteel weer voor een fatsoenlijke prijs kan doorverkopen later en niet zoveel "verlies". Heb er 298 voor betaald nieuw en neem toch aan dat je hem voor minimaal 200 wel kwijt raakt als die uit de roulatie is over 2 jaar. Dan heeft die 2 jaar hier gestaan voor 100 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door SideShow118 op 13-01-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrusT
BrZ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Die gouden C-3PO kan ik nog enigzins begrijpen (al zou ik dat er echt nooit voor over hebben), die yoda is echt belachelijk. Hetzelfde yoda hoofd koop je voor een euro, dus het gaat alleen om de torso. Zoveel betalen voor een witte torso met "I love new york" erop? 8)7
Alles in perspectief hé.
Sommigen verdienen dergelijke bedragen terwijl ze gaan pissen.
Dan zou ik er ook mijn hand niet voor omdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36

Flabergasted

Prepare to die !

poor Leno schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:09:
Mmkay.. ookal is t je hobby en liefde enzo, dat snap ik.. maar dan vind ik dit toch wel lichtelijk een béétje sneu ver gaan, vooral die prijzen van wat “ze eigenlijk hadden moeten kosten” :X

(Net zoals dat hele Mr. Gold gedoe van toen :X)
Ik zou er inderdaad nooit zoveel voor over hebben, maar is leuk om te kijken ;)

Dat vindt ik echt de charme van Lego t.o.v. Chinese knockoffs :
De ( soms absurde ) waardestijgingen na retirement.

Op een of andere manier waardeer je je oude sets toch meer ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrusT
SideShow118 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:13:
Ook ben ik persoonlijk wel blij met de waardevastigheid want ik hoef sets niet jaren en jaren te hebben staan. Goede kans gok ik dat ik het Hogwarts Kasteel weer voor een fatsoenlijke prijs kan doorverkopen later en niet zoveel "verlies". Heb er 298 voor betaald nieuw en neem toch aan dat je hem voor minimaal 200 wel kwijt raakt als die uit de roulatie is over 2 jaar. Dan heeft die 2 jaar hier gestaan voor 100 euro.
Het kan evengoed zijn dat je je er nog winst aan doet.
Mijn gebouwde modulars gaan meer dan dat ze nieuw gekost hebben.
Wel zorgen dat ze niet vergelen of dergelijke en de doos/boekjes bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkus
SideShow118 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:13:
Heb er 298 voor betaald nieuw en neem toch aan dat je hem voor minimaal 200 wel kwijt raakt als die uit de roulatie is over 2 jaar. Dan heeft die 2 jaar hier gestaan voor 100 euro.
Ik weet wel zeker dat je er meer voor krijgt dan dat als hij eenmaal uit de roulatie is. Minstens de prijs die je er zelf nieuw voor betaald hebt, maar ik denk nog wel meer.

@Flabergasted Haha, zo had ik het nog niet bekeken! Wel een mooi perspectief, dat je daardoor de oude gebouwen meer waardeert.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Flabergasted schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Ik zou er inderdaad nooit zoveel voor over hebben, maar is leuk om te kijken ;)

Dat vindt ik echt de charme van Lego t.o.v. Chinese knockoffs :
De ( soms absurde ) waardestijgingen na retirement.

Op een of andere manier waardeer je je oude sets toch meer ....
Jawel, maar t moet allemaal wel een beetje leuk en in verhouding blijven..

Net zoals zoveel dingen de “afgelopen x tijd” is Lego onderhevig aan een soort geforceerde, absurde waardestijging.

Het is echt een craze/hype.. en zoals met veel (oudere) dingen storten mensen zich erop en zien het als een soort van investering... speculeren bijna :X

Het internet maakt elkaar gek en het wordt alleen maar erger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Nog zoiets: ik was vanochtend aan het kijken wat onderdelen voor de Green Grocer zouden kosten. De 1x2 Brick Modified with groove - sand green spant de kroon: als je daar 56 van nodig hebt ben je een hoop geld verder! Goedkoopste optie is dan: Spanje, 5 euro per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:52

QuattroNL

It is I.

Jakkus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:47:
Nog zoiets: ik was vanochtend aan het kijken wat onderdelen voor de Green Grocer zouden kosten. De 1x2 Brick Modified with groove - sand green spant de kroon: als je daar 56 van nodig hebt ben je een hoop geld verder! Goedkoopste optie is dan: Spanje, 5 euro per stuk.
Daar keek ik een tijd terug ook al naar.
Je kan 'm ook vervangen voor de normale 1x2 brick in die kleur, scheelt nogal.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Versaevel
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
Zelfde voor de 3724

Ben ik aan het bricklink en. De 2x8 groen kost een vermogen per stuk. Ga dit oplossen voir het dubbele aantal 2x4 voor 2 cent het stuk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

. Zoveel betalen voor een witte torso met "I love new york" erop? 8)7
Er staat "New York I love" op :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

maak een 'wishlist' bij brickwatch; stel notificaties in, krijg je automatisch bericht wanneer set-x in de verkoop is. tuurlijk stijgt waarde van iets wat niet meer in productie is, dat is niets geks of exclusief aan lego (zie bijv. huidige pokemon kaartjes)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:49

<...>
Traditioneel ging je naar een fysieke winkel wanneer je als gewone consument LEGO wilde kopen. Voorheen de Bart Smit, de Intertoys, de Toys-R-Us, de V&D... Daar is door de opkomst van internet en de moordende concurrentie op internet weinig meer van over. V&D ging failliet. Toys-R-Us trok zich terug, Bart Smit en Intertoys werden samengevoegd.

'Slimme' handelaren proberen argeloze consumenten inmiddels via datzelfde internet een poot uit te draaien door middel van drop-shipping, psychologische truukjes als "laatste kans" of "<naam> heeft dit zojuist gekocht", welke inspelen om de menselijke Fear of Missing Out (FOMO).

Gelukkig kun je nog altijd naar de fysieke Intertoys winkels (wanneer ze niet door Covid lock-down gesloten zijn) en heeft LEGO inmiddels ook meerdere fysieke winkels in Nederland. Ook online kun je prima terecht, maar moet je oppassen voor 'derden' verkopers die alleen hun eigen portemonnaie willen spekken.

Een erg fijne Lego prijsvergelijkingswebsite is Brickwatch.net waar je uitstekend kunt zien wat de normale Lego prijs is voor een set, of die set elders nog goedkoper verkocht wordt en hoeveel korting je er dan op kunt krijgen.
Marketing
<...>
LEGO is een bedrijf dat in principe winst wil maken, zoals elk commercieel bedrijf. Maar ze doen dat wel zo ethisch mogelijk, proberen de milieu impact te verlagen waar mogelijk, en veel meer activiteiten. Daardoor is Lego inmiddels één van de bekendste en meest geliefde merken ter wereld!

Lego is zeker geen goedkoop product. De kwaliteit van Lego is dan ook ontzettend hoog, en als er toch wat mis is met een Lego set dan krijg je daar gratis vervangende onderdelen voor. Doet Lego niet moeilijk over.

Het ontwikkelen en bedenken en produceren van al die Lego sets is duur en tijdrovend. Sommige Lego sets zijn wel twee tot drie jaar in ontwikkeling voordat ze in de schappen liggen! En Lego heeft geen onbeperkte productie capaciteit, noch onbeperkte opslagruimte. Er zijn maar een aantal Lego fabrieken in de wereld die via een hele complexe logistieke keten de voorraadplanning, de transport en logistiek zo moeten regelen dat die Lego sets in al die winkels in al die landen komen op basis van de vraag. Dat is lastig inplannen en wanneer de vraag groter is dan de productie is er (tijdelijk) schaarste in die set.
<...>
Zoals al eerder is vermeld: de productie capaciteit staat simpelweg een beperkte hoeveelheid verschillende Lego sets toe. Elk jaar komen er nieuwe Lego sets uit om het aanbod vers te houden, en dan moeten oudere sets ervoor plaats maken. Zowel in de productie machines, als in de verpakkingsfabriek, als in de opslagruimtes van Lego en bij de verkopende partijen (winkels).
<...>

Exclusive sets zijn de eerste periode (half jaar) exclusief zodat Lego de belangstelling kan peilen. Daar kunnen ze dan de productie op instellen voor volgende 'batches' die dan naar meer winkels gaan. Als LEGO van een nieuwe set direct 1 miljoen dozen maakt, en dan blijkt er maar vraag voor een half miljoen over twee jaar te zijn, dan hebben ze een groot probleem! Al die honderden duizenden dozen moeten opgeslagen worden, kosten geld, en dan zit LEGO na twee jaar ook nog eens met een te grote voorraad.

LEGO heeft zich al vaker verkeken op de vraag naar een bepaalde set. Dan maakten ze te veel exemplaren, en konden die vervolgens aan de straatstenen niet kwijt. Of alleen door ze met verlies te verkopen. En dat wil geen enkel commercieel bedrijf. Omgekeerd komt dus ook voor, dat LEGO de vraag naar een bepaalde set onderschat. Dan is de eerste productie-run snel uitverkocht, en moet LEGO de volgende productie-run vergroten. Maar ... Door die productie-run te vergroten gaat dat wel weer ten koste van de productie capaciteit voor andere sets. Die dan vervolgens soms weer uitverkocht raken.

Vragen aan jullie:

Alles heeft gewoon te maken met het simpele gegeven dat er een limiet is aan productie capaciteit, logistieke capaciteit en opslagcapaciteit, zoals hierboven al meerdere keren is aangegeven. En met de complexiteit van vraag en aanbod die gewoon lastig is in te schatten. Ook door LEGO, na tientallen jaren van verfijnen van hun productie algoritmes.
https://www.brickwatch.net/nl-NL/sets/theme/141/Adults-Welcome
You're welcome. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Mwa dat zal natuurlijk vooral als clickbait voor zijn youtube kanaal goed van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:09

rammes

koekebakker 1e klas

hij komt er niet op klaar zegt hij, maar hij bedoeld vast iets anders.

zoveel geld. Bizar

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

rammes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:02:
[...]

zoveel geld. Bizar
Meer "ik kan er niet over uit" ;)
Maar idd, bizar. Ik heb het hele filmpje niet afgekeken, maar volgens mij zie je die tweede niet eens ivm dat witte zakje. 8)7

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottooo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:12

Ottooo

Vuurvlieg

holy sh*t, en ik schrok al van de € 1450,- die iemand vroeg voor de 10210 nieuw in de doos op Marktplaats.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ottooo schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:04:
[...]

holy sh*t, en ik schrok al van de € 1450,- die iemand vroeg voor de 10210 nieuw in de doos op Marktplaats.... :o
Vragen is natuurlijk wat anders dan ook krijgen he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
Dit jaar waarschijnlijk geen nieuwe supercar. ;(

https://www.bricktastic.n...maal-een-jaar-uitgesteld/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Waarschijnlijk? In het artikel staat dat de nieuwe auto op z'n vroegst pas in 2023 komt, dus klinkt als dit jaar zeker niet. Positieve nieuws is wel dat mensen de Bugatti Chiron nog in huis kunnen halen als ze dat nog niet gedaan hebben, want die schijnt een jaartje langer in productie te blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
rammes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:02:
[...]

zoveel geld. Bizar
"drauf klar kommen", ermee in het reine komen? Met smoesjes en slechte argumenten proberen z'n eigen geweten te sussen? Dat het een volstrekt logische en verstandige keuze was dat ie €2800 heeft neergeteld voor die 2 figuren :P

Het eerste wat ik dacht toen ik dat perforator gaatje zag zitten in dat witte zakje was.... waardevermindering! Maar misschien zijn die gaatjes wel standaard :+

[ Voor 15% gewijzigd door Gim op 13-01-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:02

vectormatic

Warlock of the doorlock

Jammer, maar als het betekent dat ie geen kleur problemen (om maar iets te nemen) heeft, vind ik het best :P

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:01
[...]

"New York, I Love" bedoel je ;) doordat het in 'Yoda-taal' er op staat zal die torso wel zeldzaam en blijkbaar zo absurd veel waard zijn (al is het natuurlijk wat de gek er voor geeft).

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Aiiii, daar keek ik echt enorm naar uit. Jammer! :'(

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Sjips, ik keek wel uit naar de nieuwe. Natuurlijk leuk gissen welk merk het zou worden. Het model zelf bestaat nog niet (officieel).

De Chiron scalpers zullen nu wel balen, die zaten al handenwrijvend te wachten tot ie EOL zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow118
QuattroNL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Sjips, ik keek wel uit naar de nieuwe. Natuurlijk leuk gissen welk merk het zou worden. Het model zelf bestaat nog niet (officieel).

De Chiron scalpers zullen nu wel balen, die zaten al handenwrijvend te wachten tot ie EOL zou zijn.
Als ze nu beide weer eens in dr aanbieding gingen voor €200 dan kan ik gewoon nog genieten van de huidige 2 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

SideShow118 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:44:
[...]

Als ze nu beide weer eens in dr aanbieding gingen voor €200 dan kan ik gewoon nog genieten van de huidige 2 :D
De Sian komt vast nog een keer ergens in de aanbieding, die is er nog niet echt lang (al gaat het wel snel). Ik hoop het althans want ik wil 'm zeker nog hebben.

De Chiron is tijdelijk uitverkocht bij Lego, dat stuwt de prijs nu wat omhoog. Het is koffiedik kijken of daar nog een leuke aanbieding van komt. Ik reken er eerlijk gezegd niet meer op (en ik heb 'm al staan dus boeie :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Titanic is in USA weer op voorraad.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:44

Superkiwi

Hoi doei

rammes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:13:
Titanic is in USA weer op voorraad.
Huh, daar is ie toch nooit aangekomen?? :?

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Superkiwi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:38:
[...]

Huh, daar is ie toch nooit aangekomen?? :?
_O-

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Alweer uitverkocht? Zie op de Lego US website out of stock staan.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Vissa66 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:45:
Alweer uitverkocht? Zie op de Lego US website out of stock staan.
ja gaat snel, ik zoek nog een goede site of telegram groep welke me een voorraad melding geeft. Dan hoef ik niet steeds te F5ven

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Baal nog steeds als een stekker dat ik de baracudda bay niet gekocht heb

Zie op de NL lego site dat deze uit de handel is maar op de US site staat ie als "sold out" (160 dollar trouwens 8)7 )

Kan ik nog stille hoop hebben of is dat (piraten)schip gevaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

NewienM schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:45:
Baal nog steeds als een stekker dat ik de baracudda bay niet gekocht heb

Zie op de NL lego site dat deze uit de handel is maar op de US site staat ie als "sold out" (160 dollar trouwens 8)7 )

Kan ik nog stille hoop hebben of is dat (piraten)schip gevaren?
hoe langer je wacht,,, mijn advies, koop er nu 1 op MP dan is het vooral nu nog voor een redelijke prijs.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieNL
Als het idd is omdat de echte auto is uitgesteld, durf ik wel te stellen dat het om een Italiaanse auto gaat (of een Franse :P), want Duitsers zie ik iets niet te laat af hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

AppieNL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Als het idd is omdat de echte auto is uitgesteld, durf ik wel te stellen dat het om een Italiaanse auto gaat (of een Franse :P), want Duitsers zie ik iets niet te laat af hebben.
Een Ferrari zou idd wel mooi in het rijtje passen. :9
Een SF90 dan bijv., geen suv please.

[ Voor 5% gewijzigd door QuattroNL op 13-01-2022 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
rammes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:53:
[...]

hoe langer je wacht,,, mijn advies, koop er nu 1 op MP dan is het vooral nu nog voor een redelijke prijs.
En kijk dan maar uit voor die vieze gore $*%$# van “catawiki” die daar totaal niets te zoeken hebben en je lokken met valse advertenties terwijl t plots om een veiling blijkt te gaan :(

Wat die &@€@€s met hun 23.000+ (!!!!!!) advertenties op Marktplaats kunnen flikken is gewoon te walgelijk :(

Hoe komt t dat die lui daar gewoon vrijelijk kunnen rondhangen??

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:34
Tijd voor lego bouwwerk om de discussie even te doorbreken.. :+

Hier lekker bezig met die grote rode kraan.. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95n2BzHbHHd9xMBzsM6agl-oO_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqC832Sc9y8TUaL9Oa4fg1wP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnsN37QfgPgk08x2Rr5VuR5Pe3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7KdW8H38BoU3SjBLqhXKEqo.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een leuke build is dit zeg. En met name het feit dat er ook zoveel MOCs zijn maakt het een goede aankoop. Wellicht dat ik nog wel een keer een nieuw setje stickers bestel, want de vorige eigenaar heeft deze niet zeer netjes geplakt. :|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

poor Leno schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:58:
[...]

En kijk dan maar uit voor die vieze gore $*%$# van “catawiki” die daar totaal niets te zoeken hebben en je lokken met valse advertenties terwijl t plots om een veiling blijkt te gaan :(

Wat die &@€@€s met hun 23.000+ (!!!!!!) advertenties op Marktplaats kunnen flikken is gewoon te walgelijk :(

Hoe komt t dat die lui daar gewoon vrijelijk kunnen rondhangen??
mee eens, ik heb een plugin "marktplaats zonder spam" en dan filter ik die hele catawikiellen er met 1 klik uit.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
rammes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:03:
[...]

mee eens, ik heb een plugin "marktplaats zonder spam" en dan filter ik die hele catawikiellen er met 1 klik uit.
Beetje offtopic wellicht maar: hoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ik trap er ook elke keer weer in he :(

“Oeh cool een kasteel uit mn jeugd voor helemaal niet zoveel”

En dan.. :(

En hoe doe je dat op je iPhone?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

@hemiparo

[ Voor 4% gewijzigd door rammes op 13-01-2022 21:09 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy vd M.
[b]Wellicht dat ik nog wel een keer een nieuw setje stickers bestel, want de vorige eigenaar heeft deze niet zeer netjes geplakt. :|
Ik zou daar niet te lang mee wachten, de (originele) stickervellen zullen niet in waarde dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Hoi, nogmaals hier, volgende maand ben ik jarig en normaal weet ik het niet. Nu wel lego! Maar ik heb in geen 25 jaar lego aangeraakt en mijn concentratie is wat slechtwr door psych problemen. Ik vind technisch lego leuk. Maar de kastelen of gebouwen (straatjes) vind ik ook erg leuk. Hebben jullie tips? Oh denk niet giga budget 150 euro oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Roy vd M. schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Ik zou daar niet te lang mee wachten, de (originele) stickervellen zullen niet in waarde dalen.
Zijn er sites waar je originele stickers kan kopen? Kwam brickano tegen bijvoorbeeld. Is dat een bekende shop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Annie1980 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:58:
Hoi, nogmaals hier, volgende maand ben ik jarig en normaal weet ik het niet. Nu wel lego! Maar ik heb in geen 25 jaar lego aangeraakt en mijn concentratie is wat slechtwr door psych problemen. Ik vind technisch lego leuk. Maar de kastelen of gebouwen (straatjes) vind ik ook erg leuk. Hebben jullie tips? Oh denk niet giga budget 150 euro oid
Wat meer info zou helpen.

Één grote set of liever voor diversiteit een paar sets die samen binnen t budget vallen?

Wat vind je bijvoorbeeld leuk met technisch Lego? De Tow Truck kan bijvoorbeeld leuk zijn omdat t een set is met wat meer functies; o.a. pneumatiek.

De Landrover Defender van technic is ook wel een leuke al is de set voor sommigen wel wat frustrerend gebleken. Wel een model die leuk is ter display, functies heeft en waarvoor naderhand nog wat alternatieve builds te vinden zijn op rebrickable (al dan niet tegen betaling).

Als je kastelen leuk vind dan kun je ook gaan voor het 3-in-1 kasteel. Dan heb je gelijk drie dingen die je van de stenen kunt bouwen (niet tegelijk).

Als je met technisch Lego gewoon de auto's leuk vind omwille van uiterlijk (display) maar niet zo zeer dat ze iets kunnen, dan zou je ook nog een uitstapje kunnen maken naar de "gewone" Lego Creator Expert auto's, bijvoorbeeld de blauwe Mustang of de witte Porsche. Ook hiervoor zijn evt alternatieve builds te vinden op rebrickable (al dan niet tegen betaling).

Als je zo naar de diverse sets kijkt die er allemaal zijn momenteel, welke sets hebben direct jouw aandacht te pakken (binnen budget)? Wellicht dat men (niet perse ik :p) van daaruit kan adviseren, wat de sterke of zwakke punten zijn van die sets zodat je voor jezelf kunt bepalen of t van belang is voor jou en welke dan t beste lijkt te passen :)

Er is zoveel leuk :+ Dus lastig adviseren.

[ Voor 14% gewijzigd door Gim op 13-01-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy vd M.
bvsteyn schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Zijn er sites waar je originele stickers kan kopen? Kwam brickano tegen bijvoorbeeld. Is dat een bekende shop?
Ze worden op Bricklink verkocht bijvoorbeeld. Selecteer ‘binnen EU’ en ‘nieuw’, kijk maar de reputatie van de verkoper en dan komt het wel goed.

Ik deed dat ook met de Mercedes-Benz Arocs bijvoorbeeld, kocht destijds meteen na aankoop van de set een extra stickervel voor een euro om te bewaren en de set later, indien nodig, als quasi nieuw te kunnen vermarktplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

AppieNL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 01:55:
[...]

Exclusives zijn 9 van de 10 keer tijdelijk exclusief voor de Lego winkel en Lego website, komen daarna gewoon naar andere winkels.

[...]

Sets zijn gemiddeld 2 jaar in productie. Sets die heel slecht lopen (dus geen vraag naar is), zijn na een jaar uit productie (gebeurd niet heel vaak). Aan de andere kant zijn er ook sets die 3-4 jaar in productie blijven en zelfs uitschieters van 8-10 jaar in productie. Daarnaast brengen ze sets ook wel eens opnieuw uit met lichte verbeteringen (zoals de UCS Falcon).

FOMO is helaas een ding tegenwoordig dus willen mensen dingen op release en alleen op release en daar spelen speculanten op in. Doen ze helaas in elke markt tegenwoordig. Ook niet heel gek als je toch iets van rente wil zien op je geld waar de bank je 0% geeft of zelfs negatieve rente. Sets die uit productie gaan geeft Lego ook aan op hun site (soms zelfs te vroeg, daar zit wel een beetje foute marketing), maar je hebt dus ruim de tijd om in die tijd een set te kopen. Ook de Titanic zal wel weer op voorraad komen en waarschijnlijk ook nog wel bij andere winkels na een tijdje. De stress die je ervaart, komt dus gewoon door jezelf.

[...]

Je hele verhaal komt bij mij ook een beetje over als een rant met ongefundeerde aannames (zoals volle Lego magazijnen) en zonder enige vorm van eigen onderzoek. Je mag het zeggen als ik het mis heb.
2 a 3 jaar is natuurlijk niet echt lang. Soms ben ik wel langer aan het twijfelen of ik hem wel of niet wil.
Langer zou wel fijn zijn toch ?

Mag ik vragen wat het heruitbrengen UCS Falcon deed met de prijzen van oude sets ? Ik heb ooit de eerste gehad.

Over die productie, we hebben inmiddels al wat jaren Corona en volgens mij ook al jaren een stijgende vraag naar ( volwassenen ) sets. Lijkt me sterk dat ze niet binnen een jaar ongeveer kunnen zorgen voor een gigantische productie. Ze hebben voorbeeld fabrieken dus in principe zou bij schalen vrij snel moeten kunnen. Omdat ze zoveel ervaring hebben met de productie ( plastic stenen maken ) leek het mij vrij sterk dat ze afgelopen 2 jaar niet als een dolle hadden geïnvesteerd in extra capaciteit. Ik heb zelf wat ervaring met het opzetten van grote fabrieken en de productie / opstarten daarvan ( ICT kant ) maar een beetje bedrijf moet toch in max 6 maanden een fabriek up and running kunnen hebben. Wel rekening houdende dat je dezelfde fabricage lijnen gebruikt.
Maar dat er een fabriek uit lag wist ik uiteraard niet.

Hetzelfde is natuurlijk de Chinezen overkomen ( Corona ), maar die hebben niet stilgelegen en lijken hun productie gewoon verder hebben opgevoerd. Er is volgens mij geen enkele invloed gehad op productie de voorraden zijn enorm daar. Waar ze wel wat last van hebben zijn de bijna 2x zo hoge vervoerskosten sinds begin dit jaar door Corona, daardoor wel wat minder als verwacht gekocht.

Dus ik had inderdaad een aanname: als alle Chinese fabrieken hun aan hun vraag kunnen/konden voldoen; dan leek het me sterk dat Lego dat niet zou kunnen met hun ervaring.

Maar weet je toevallig of Lego Europa produceerd voor Europa , en VS voor Noord-Amerika ? Zodat ze weinig shipping hebben of doen ze set x wordt daar gemaakt en rond geshipped ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 12:44
CORVETTE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:28:
[...]

2 a 3 jaar is natuurlijk niet echt lang. Soms ben ik wel langer aan het twijfelen of ik hem wel of niet wil.

Mag ik vragen wat het heruitbrengen UCS Falcon deed met de prijzen van oude sets ? Ik heb ooit de eerste gehad.

Over die productie, we hebben inmiddels al wat jaren Corona en volgens mij ook al jaren een stijgende vraag naar ( volwassenen ) sets. Lijkt me sterk dat ze niet binnen een jaar ongeveer kunnen zorgen voor een gigantische productie. Ze hebben voorbeeld fabrieken dus in principe zou bij schalen vrij snel moeten kunnen. Omdat ze zoveel ervaring hebben met de productie ( plastic stenen maken ) leek het mij vrij sterk dat ze afgelopen 2 jaar niet als een dolle hadden geïnvesteerd in extra capaciteit. Ik heb zelf wat ervaring met het opzetten van grote fabrieken en de productie / opstarten daarvan ( ICT kant ) maar een beetje bedrijf moet toch in max 6 maanden een fabriek up and running kunnen hebben. Wel rekening houdende dat je dezelfde fabricage lijnen gebruikt.
Maar dat er een fabriek uit lag wist ik uiteraard niet.

Hetzelfde is natuurlijk de Chinezen overkomen ( Corona ), maar die hebben niet stilgelegen en lijken hun productie gewoon verder hebben opgevoerd. Er is volgens mij geen enkele invloed gehad op productie de voorraden zijn enorm daar. Waar ze wel wat last van hebben zijn de bijna 2x zo hoge vervoerskosten sinds begin dit jaar door Corona, daardoor wel wat minder als verwacht gekocht.

Dus ik had inderdaad een aanname: als alle Chinese fabrieken hun aan hun vraag kunnen/konden voldoen; dan leek het me sterk dat Lego dat niet zou kunnen met hun ervaring.

Maar weet je toevallig of Lego Europa produceerd voor Europa , en VS voor Noord-Amerika ? Zodat ze weinig shipping hebben of doen ze set x wordt daar gemaakt en rond geshipped ?
Heel eerlijk denk ik echt dat je de huidige situatie zwaar onderschat. Als het opzetten van een fabriek voor een ‘beetje een bedrijf’ slechts 6 maanden zou duren dan zouden er momenteel geen tekorten zijn in zo’n beetje alle sectoren waar machines worden gebruikt.
We hebben echt wereldwijd met een mega tekort te maken aan chips. En ja, die chips waren 2 jaar geleden waarschijnlijk nog prima leverbaar maar als je de verhalen nu leest is het echt drama.
Een ‘beetje een bedrijf’ als een Volkswagen, BMW, Intel, AMD, Microsoft en noem maar op hebben echt problemen om aan chips te komen. En dan denk je waarschijnlijk; in Lego zitten geen chips, maar vergis je niet in alle machines en alle toeleveranciers. Daarbij opgeteld de schaarste aan grondstoffen en de gigantisch gestegen prijzen voor vervoer.

Ik wil de hoge prijzen absoluut niet goed praten en zou ze het liefst zo laag mogelijk zien, maar dit is momenteel helaas we de realiteit.
En over de schaarste van de sets… sommige zijn nou eenmaal gigantisch populair. En dit is echt niet uniek voor Lego sets. Er zijn zoveel voorbeelden van “unieke” producten welke schaats zijn en waar gewoon simpelweg door wederverkopers de hoofdprijs voor wordt gevraagd.
Het is maar net wat de gek er voor geeft. En ik heb zo het idee dat er tegenwoordig ‘gekken’ genoeg zijn die een leuke spaarpot hebben en er dus ook serieus bedrag voor over hebben.

Neemt niet weg dat het k*t is en je soms gewoon geneigd ben om een kloon aan te schaffen voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loader
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:15
Het vervoer is ook een groot probleem.

Teveel lege containers staan op verkeerde plek.
In voorbeeld van goederen uit China, het vervoer wordt duurder, omdat er bijvoorbeeld in Rotterdam heel veel lege containers staan. Maar wie wil nou lege containers vervoeren.

Vroeger stoppen we die vol met plastic , oude banden etc en China verwerkte ze dan. En de containers werden dan met goederen gevuld op weg hiernaar toe.

Maar China heeft wetten aangenomen wat nu verbiedt om oud plastic etc te verwerken. Europa verwekte ze altijd in China, want goedkoop. Maar nu moet Europa zelf doen. Met als gevolg dat die lege containers nergens gaan.

En daardoor is er gebrek aan containers voor vervoer.

Het is een delicaat systeem. Toen die schip Evergrande vast zat, zag je al hoeveel problemen dat opleverde.
En door corona werd er minder besteld vs vervoerd. Maar nu is de vraag toegenomen en hard ook , alleen staat alles op verkeerde plek. En er zijn nieuwe wetten in bepaalde landen.

In Nederland bijvoorbeeld, als de treinen door storing verkeerd staan, dan rijden ze nachts naar hun plek zodat volgende ochtend alles in orde is. Maar dit is van een heel andere orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
[...]

Ik vind 2 jaar behoorlijk lang, laat staan 3. Als je zo lang moet twijfelen of je hem leuk vindt, vind je hem hoogstwaarschijnlijk gewoon niet leuk. Of het is een gebrek aan onderzoek: zoals een reviewtje lezen of bekijken op youtube.
Geen idee, aangezien die eerste set op een gegeven moment €2000+ was op bricklink, gok ik dat die gedaald is. De schotel is geloof ik nog wel veel geld waard (€100+ voor dat ene onderdeel).
Over die productie, we hebben inmiddels al wat jaren Corona en volgens mij ook al jaren een stijgende vraag naar ( volwassenen ) sets. Lijkt me sterk dat ze niet binnen een jaar ongeveer kunnen zorgen voor een gigantische productie. Ze hebben voorbeeld fabrieken dus in principe zou bij schalen vrij snel moeten kunnen. Omdat ze zoveel ervaring hebben met de productie ( plastic stenen maken ) leek het mij vrij sterk dat ze afgelopen 2 jaar niet als een dolle hadden geïnvesteerd in extra capaciteit. Ik heb zelf wat ervaring met het opzetten van grote fabrieken en de productie / opstarten daarvan ( ICT kant ) maar een beetje bedrijf moet toch in max 6 maanden een fabriek up and running kunnen hebben.
Als het zo makkelijk was, had Lego het al gedaan, dus zo makkelijk is het niet. Stel ze kunnen in 6 maanden een fabriek uit de grond pompen (kunnen ze niet, maar stel), daar aan vooraf gaan: beschikbare grond zoeken, vergunningen regelen (en wanneer is een overheid ooit snel hier mee) en personeel werven/opleiden. Dan nog de eerder genoemde niet beschikbare chips regelen voor de fabriek, want een groot gedeelte van een Lego fabriek is geautomatiseerd, met kekke robot karretjes de steentjes van A naar B brengen bijvoorbeeld. Vergeet ook niet dat Lego veel waarde hecht aan de kwaliteit van de steentjes (behalve bij de eerste lichting van de Sian ;)), dus een fabriek die het "aardig" doet, is niet goed genoeg, alles moet kloppen.

Tja China... het land dat een ziekenhuis uit de grond pompt in no-time. Altijd makkelijk als alles van de staat is. Lego heeft geen staat en is (vanuit China gezien) een buitenlandse BV, dus moet daar ook door de molen.
In de basis heeft elk continent zijn eigen fabriek voor minimale shipping ja. Toen de fabriek in Mexico dicht was(/is?), gingen geproduceerde sets per boot vanuit China en Europa naar Amerika.

[ Voor 4% gewijzigd door AppieNL op 14-01-2022 02:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
Annie1980 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:58:
Je zou eens kunnen kijken bij de Lego Ideas afdeling, waar heel diverse en vaak ook bijzondere Lego sets beschikbaar zijn. Als voorbeelden:
Middeleeuwse Smid (€149,99)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.kiobi.com/images/brickwatch/sets/21325.png

Saturn 5 maanraket (€119,99)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.kiobi.com/images/brickwatch/sets/92176.png

Fender Stratocaster (€99,99)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.kiobi.com/images/brickwatch/sets/21329.png

Sesam Straat (€119,99)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.kiobi.com/images/brickwatch/sets/21324.png

Friends Central Perk (€79,99)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.kiobi.com/images/brickwatch/sets/21319.png

En als je dan deze Ideas sets op Brickwatch opzoekt kun je vaak nog wel op de prijs besparen. :)

---------------------------
Dat kun je mooi terug zien op de Brickeconomy website specifiek voor de 10179 set.
Vlak voor de bekendmaking en release van de vernieuwde 75192 UCS Millennium Falcon werd de 10179 set voor ruim boven de €3000 verkocht. Toen de 75192 uitkwam en (na initieel beperkt beschikbaar te zijn) ruimer beschikbaar kwam daalde de prijs van de 10179 naar rond de €1000 - €1100. Daarna is de prijs ervan toch wel weer gestegen. Op Bricklink kun je terug vinden dat in het afgelopen half jaar 10179 nieuw in doos nog voor €1500 is verkocht, en er nu weer richting de 2000 Euro voor wordt gevraagd.
De VS, Canada en Mexico worden bediend vanuit de LEGO fabriek in Mexico waar zowel de blokjes geperst worden als de zakjes gevuld en in de set-dozen verpakt worden.
Europa wordt bediend vanuit de fabrieken in Tsjechië en Hongarije (de ene is waar de blokjes gemaakt worden, en de andere waar de zakjes gevuld en in set-dozen verpakt worden). Een deel van de sets worden nog steeds in Billund, Denemarken geproduceerd.
En recentelijk heeft LEGO ook een fabriek in China gebouwd waarvandaan nu de Aziatische markt bediend wordt.

Voor zover ik weet worden Australië en Nieuw Zeeland bevoorraad vanuit de fabrieken in Europa. Wat dus de hogere prijzen in Australië en Nieuw Zeeland verklaart.

[ Voor 40% gewijzigd door Haay op 14-01-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Zucht, net Felix besteld omdat deze weer op voorraad was. Code voor 20 euro korting aangevraagd, wordt aangegeven tijdens bestelling dat je die code later in vult. Maar nee, betaald. >_<
Schiet lekker op. Maar goed, is maar 20 euro, maar toch.

Maar even een mail gestuurd. Is het niet zo, is het niet zo.
Weet alleen even niet of ze verlopen of niet, maar dan regelen we dat wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 14-01-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Arunia schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:55:
Zucht, net Felix besteld omdat deze weer op voorraad was. Code voor 20 euro korting aangevraagd, wordt aangegeven tijdens bestelling dat je die code later in vult. Maar nee, betaald. >_<
Schiet lekker op. Maar goed, is maar 20 euro, maar toch.

Maar even een mail gestuurd. Is het niet zo, is het niet zo.
Weet alleen even niet of ze verlopen of niet, maar dan regelen we dat wel.
Verkeerd topic @Arunia :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
AppieNL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:22:
[...]

En toch heeft Mercedes al meerdere malen de release van hun nieuwe hypercar de
Mercedes-AMG ONE uitgesteld. Ook de nieuwste supercar van McLaren, de Artura is uitsteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Ja en nee. :P
Was meer even ventileren en wellicht dat iemand zoiets ook heeft gehad, maar uiteindelijk maakt het niet echt uit of ze de code alsnog verzilveren, of dat ze de VIP punten weer terug storten, dan kan ik later een bon voor 50 euro korting regelen.
Mail is er uit gestuurd en we gaan het zien.
Ben benieuwd wanneer Felix hier is, kan die mooi naast Hedwig staan. De luxe variant vind ik echt te duur en kan ik toch nergens kwijt. Net als heel veel andere sets overigens. Het is een beetje af en aan met het bouwen van de sets en neerzetten. Alleen de bloemen staan er eigenlijk altijd wel op tafel beneden. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
Arunia schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Was meer even ventileren en wellicht dat iemand zoiets ook heeft gehad, maar uiteindelijk maakt het niet echt uit of ze de code alsnog verzilveren, of dat ze de VIP punten weer terug storten, dan kan ik later een bon voor 50 euro korting regelen.
Ben benieuwd wanneer Felix hier is, kan die mooi naast Hedwig staan. De luxe variant vind ik echt te duur en kan ik toch nergens kwijt. Net als heel veel andere sets overigens. Het is een beetje af en aan met het bouwen van de sets en neerzetten. Alleen de bloemen staan er eigenlijk altijd wel op tafel beneden. _/-\o_
Verkeerde aanname van mijn kant.. 8)7
Dacht dat je het over het voermerk Felix had.. |:( Sorry! Ik ga nog ff een bak koffie scoren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:30
Arunia schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Ik heb hem ook besteld, wel met de VIP korting van €20 van BF (zouden deze maand verlopen). Fijn dat hij nu nog net op tijd op voorraad is gekomen, had anders niet geweten waar ik die VIP-bonnen voor zou gebruiken.
Storten ze die VIP-punten terug wanneer je ze niet gebruikt, dat wist ik niet?

Hier staat ook de kleine Hedwig en ook de grote :)

Ik heb voor Felix eigenlijk geen plek meer, nadat ik de boel heb verplaatst t.b.v. het Hogwarts kasteel die ik afgelopen kerstvakantie heb gebouwd :*)
En dan wil ik de Globe volgende maand ook nog hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Heeft iemand het boutique hotel al binnen?
Zit te denken om hem morgen even te halen in the Mall of the Netherlands aangezien winkels weer open mogen :-)

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
[...]

Als je al meer dan 2-3 jaar over een set twijfelt dan is de vraag of je de set überhaupt zou moeten willen kopen. Als de set gunstig geprijsd is en de verwachting is dat de set na EOL in prijs gaat stijgen, dan zou je eventueel hem altijd voor de zekerheid kunnen kopen. Dan heb je hem in ieder geval. Blijkt het toch niet je ding te zijn dan verkoop je hem weer. Als je geen winstbejag hebt verkoop je hem misschien zelf voordat je met je ogen kunt knipperen.

LEGO kan natuurlijk niet overal rekening mee houden. Als ik naast de sets die ik door het jaar heen sowieso al 'standaard' koop ook nog de Titanic zou willen, dan zou ik daar voor moeten sparen. Als dat een flinke poos gaat duren (want er zijn wel meer noodzakelijke en/of leuke dingen die geld kosten) kan ik niet verwachten dat LEGO daar rekening mee houdt.

Wanneer je uit je dark ages komt of pas later bedenkt dat je in een bepaalde serie wil stappen, dan kan het zijn dat bepaalde gewilde sets al geruime tijd in omloop zijn. Ook dan zou het fijn zijn wanneer LEGO ze wat langer in productie neemt, zodat ik tijd heb om geld bij elkaar te sprokkelen en ze te kunnen kopen. Tja helaas. Dan koop je maar wat je het tofst vind en koop je wat je kunt kopen. ("Je" even algemeen bedoeld, daarmee niet duidend op jou :) )

En dan zijn er nog de mensen die naast twijfel gewoon blijven wachten en wachten op die allerlaagste prijs, omdat ze "weten" dat het nóg goedkoper moet kunnen (omdat dat zich ooit voordeed). Tja, wacht te lang en dan sta je met lege handen of een portemonnee die leger is dan nodig was geweest :)

Natuurlijk is het goed om kritisch te zijn en kijken waar LEGO zich kan beteren, maar er is een grens en deels is het kijken naar waar jezelf kunt beteren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 14-01-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-09 16:00
Arnevld schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:10:
Zit te denken om hem morgen even te halen in the Mall of the Netherlands aangezien winkels weer open mogen :-)
Yes, bijna klaar met de begane grond inmiddels :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arnevld schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:10:
Er zijn zelfs al mensen waarbij het hotel in de stad staat. Jakkus in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Pagina: 1 ... 154 ... 354 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge

Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"

Lego Masters: Lego Masters

Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .