Kapoen schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:31:
[...]
Ik denk dat de definitie van scalping ook vrij vaag is. In de context van Lego vermoed ik dat het gaat om iemand die extra schaarste creeërt door veel sets op te kopen en deze dan voor woekerprijzen te verkopen.
Deze praktijk werkt bijzonder goed aangezien Lego toch al heel lang sukkelt (al dan niet doelbewust) met hun aanbod van GWP's, gehypte sets,...
Ik geloof dat het voorbeeld van de (s)NES mini ook al gevallen is in dit draadje, om eens buiten Lego te kijken.
Geen voorraad, en het beetje dat er is wordt opgekocht door scalpers/speculanten.
Gewoon inkopen van goed beschikbare sets + verkopen met % winst zou ik eerder als 'flipping' bestempelen.
Tja, kijk simpelweg naar de release van de PS5 eind vorig jaar. Daar was zo'n grote vraag naar, en mede door Covid zo'n beperkte productie en dus voorraad, dat er door gekken die per se een PS5 bij release wilden hebben grif het dubbele (1000 Euro of meer) voor werd betaald. Tja, dan krijg je dus typisch scalper gedrag van mensen die op de een of andere manier (bv. door een aankoop script op webwinkels los te laten) de beschikbare voorraad konden opkopen en dan met dikke winst te verkopen.
Bij Lego heb je een aantal factoren die hier spelen:
- Elke Lego set heeft een beperkte productie oplage, variërend van een paar maanden tot vele jaren.
- Waarde wordt bepaald door vraag vs aanbod. Sets die niet meer in productie zijn en gewild zijn, stijgen in waarde.
- De afgelopen jaren is LEGO steeds meer sets specifiek voor volwassenen gaan maken, die tenslotte veel meer koopkracht hebben dan kinderen. Volwassenen kopen dingen voor zichzelf gewoon omdat ze het willen hebben. Niet alleen voor een verjaardag of voor Sinterklaas/Kerst of voor een diploma zoals bij kinderen.
- Covid zorgde enerzijds voor een gestegen vraag naar volwassen Lego sets door volwassenen die thuis zaten en weinig te doen hadden, en anderzijds door verlaagde productie van Lego sets door fabrieken die sloten of op lagere capaciteit moesten draaien.
En afgezien daarvan heb je ook nog eens dat de rente op spaargeld in de rijke Westerse landen vrijwel nihil is tegenwoordig, dus als je Lego sets in de aanbieding koopt en voor zelfs maar de normale prijs weer kunt verkopen je met de winst daarop al meer verdient dan als je het geld op je spaarrekening laat staan. Je kunt er natuurlijk ook mee speculeren op de cryptomunten markt, maar daar loop je meer risico dan met de vrij waardevaste Lego.
Volgens mij kun je de verschillende begrippen als volgt definiëren:
- Scalping ... Beschikbare (kleine) aanbod opkopen om kunstmatig schaarste te creëren en gewilde items dan met winst verkopen;
- Flipping ... Items die in een goede (lokale) aanbieding zijn opkopen en via een ander kanaal direct weer met winst verkopen;
- Speculeren ... Items nu kopen met de verwachting ze in de toekomst met winst te kunnen verkopen.
En daar zit natuurlijk een grijs gebied tussen wanneer bv. een lokale winkel met opheffingsuitverkoop alles voor 50% korting verkoopt, en iemand binnen wandelt, alle Lego sets opkoopt, en die vervolgens op bv. MP voor 80% van de normale Lego prijs verkoopt. Die persoon is dan een scalper door de hele voorraad op te kopen, en ook een flipper door het direct met winst via een ander kanaal weer door te verkopen.
Er zijn ook Lego liefhebbers die zelf Lego bouwen en verzamelen, en van een set die ze voor zichzelf kopen nog een 2e of 3e doos extra kopen, om op een later moment met winst te verkopen, om hun eigen Lego hobby te financieren. Dat valt dan typisch onder speculeren.
[
Voor 17% gewijzigd door
Haay op 25-08-2021 10:29
]