14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Je kan toch gewoon het vermogen van de radiator uitrekenen op temperatuur. Met fans gaat het vermogen X2 ongeveer.Fr33z schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:59:
[...]
bedankt voor de ervaring, dat helpt een beetje.
Maar waar op GoT weten mensen nu echt iets van deze vraag? Er moet toch kennis zijn over convectoren vs gewone radiatoren bij lage aanvoertemps enzo? En over koelen of niet etc.
Bv 35c is vermogen bij specs op 75c :4x2
Neem het wat ruim dan lukt het wel. Fans op een t33 kunnen wat groter, dus stiller.
Nukezone FTW
Ik zat afgelopen weekend in het hof van Saksen, ik had bij hem kunnen gaan kijken maar nee had mijn electrische scooter niet mee.Naalroc schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:43:
Nee, geen Citroen, hij heeft ook nog het model van de Avatar staan....
[Afbeelding]
Rijdt ie in bliksem mcqueen dan ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Ik snap 'm (eindelijk) Corvette MK3
Schrijf dat dan Rollboy.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 20-10-2021 22:59 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zou me niets verbazen, de communicatie daar is ronduit beroerd. Zit inmiddels al weken te wachten op een setje beugels, welke binnen 5 werkdagen verzonden zouden zijn. Op geen enkel mailtje wordt meer gereageerd, dit speelt al een week of 6. Gelukkig betaald middels paypal, heb daar een verzoek tot terugbetaling gedaan.koevlaas2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:17:
Er is er trouwens 1 met een defect aan zijn Panasonic monoblock die gekocht is bij RJTec, wat ik ervan hoor is de garantiesupport van RJtec nou niet zo denderend.
Nader bericht volgt.
Nu gaat het om een beugel van een paar tientjes, maar er was ook al gedonder met twee buffervaten van 500ltr. Zijn hier afgeleverd zonder dat ik er zelf voor getekend heb, met schade. Ik moest er maar gewoon mee akkoord gaan, want het vat werkt gewoon ondanks de schade. Toen ik aangaf toch liever een schadevrij vat te hebben werd er nergens meer op gereageerd.
Denk er goed over na voordat je bij bedrijven die ver weg zitten dit soort dure dingen koopt.
In het verlengde daarvan, weet iemand een goed adres waar ik een stevige muurbeugel kan kopen voor onze 16kw warmtepomp (circa 160kg)?
[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 20-10-2021 23:26 ]
Groetjes Bas
Iemand mss een scriptje om de "cop" en Vermogen te berekenen terwijl ik een vaste flow heb,
Ta en Tr ,verbruik, en evt amp, maar geen hz.
Zou graag cop en evt vermogen berekenen in een lua of dz vents.
Mijn script [{ Van de Wel edele heer: @AUijtdehaag ] ] heeft Hz eerin, en ik zou niet weten hoe die forunels zonder Hz werken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| return { on = { timer = { 'every minute' -- on = { -- devices = { -- 13501 -- IDX PowerHeatpump WP: Totaal [ FL ] } }, logging = { --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug marker = "WP: COP [ Script ]" }, execute = function(domoticz, item) -- devices local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1] -- Flow custom sensor ivm liters /minuut WP Flow HM local tempoutValue = domoticz.devices(12227).rawData[1] -- Temperature Heatpump out WP Kruip A local tempreturnValue = domoticz.devices(12228).rawData[1] -- Temperature Heatpump return WP Kruip R local powerHeatpump = domoticz.devices(13501).rawData[1] -- HEatpump power adsorbed in watt WP Totaal shelly NR local frequentie = domoticz.devices(12526).rawData[1] -- HEatpump frquentie in Herz WP Frequentie NR local sCOP = domoticz.devices(12514) -- Cop (dummy- custom sensor W/W ) WP COP Lua -- calculation local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000)) local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2)) domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG) if tonumber(powerHeatpump) > 188 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 16 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana -- DIT ERBIJ???: and tonumber(frequentie) > 80 --if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15 and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana -- DIT ERBIJ???: and tonumber(frequentie) > 80 domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP Lua domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c) --WP Vermogen Lua else domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP Lua domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP Vermogen Lua end end } |
Dank alvast..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Geeft die heishamon geen Hz meer dan?
Maak anders van de Hz, amp.
Als die maar een extra trigger heeft zodat cop niet skyhigh gaat wanneer uit.
Beetje creatief zelfdenken en stilstand is achteruitgang (overstap naar HA?)
[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2021 05:44 ]
He n2 user😉 thanksAUijtdehaag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 05:36:
@Dylantje2
Geeft die heishamon geen Hz meer dan?
Maak anders van de Hz, amp.
Als die maar een extra trigger heeft zodat cop niet skyhigh gaat wanneer uit.
Beetje creatief zelfdenken en stilstand is achteruitgang (overstap naar HA?)
Ha is het echt zoveel beter....
1200 devices ff omzetten. Werk met domoticz vanaf 2012🙈🙈🙈
Ik wist niet wat hz precies doet in de code.
Heishamon werkt perfecr...
Alleen deze code is een elga gebruikende kennis..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
WascoNhz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:24:
[...]
Zou me niets verbazen, de communicatie daar is ronduit beroerd. Zit inmiddels al weken te wachten op een setje beugels, welke binnen 5 werkdagen verzonden zouden zijn. Op geen enkel mailtje wordt meer gereageerd, dit speelt al een week of 6. Gelukkig betaald middels paypal, heb daar een verzoek tot terugbetaling gedaan.
Nu gaat het om een beugel van een paar tientjes, maar er was ook al gedonder met twee buffervaten van 500ltr. Zijn hier afgeleverd zonder dat ik er zelf voor getekend heb, met schade. Ik moest er maar gewoon mee akkoord gaan, want het vat werkt gewoon ondanks de schade. Toen ik aangaf toch liever een schadevrij vat te hebben werd er nergens meer op gereageerd.
Denk er goed over na voordat je bij bedrijven die ver weg zitten dit soort dure dingen koopt.
In het verlengde daarvan, weet iemand een goed adres waar ik een stevige muurbeugel kan kopen voor onze 16kw warmtepomp (circa 160kg)?
Ik ga daar ook een WP kopen, dus dan kunnen we dat samen doen wellicht? Ik stuur je even een pbalberthakvoort schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:55:
Wie weet nog een goed transport bedrijf om een warmtepomp van Instaladora Térmica Marbella/Spanje te halen?
Wasco, daar heb je een muurbeugel voor 300kg, die gebruik ik wel eens voor Panasonic. Type moet ik even opzoeken zit nu elders.Nhz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:24:
[...]
Zou me niets verbazen, de communicatie daar is ronduit beroerd. Zit inmiddels al weken te wachten op een setje beugels, welke binnen 5 werkdagen verzonden zouden zijn. Op geen enkel mailtje wordt meer gereageerd, dit speelt al een week of 6. Gelukkig betaald middels paypal, heb daar een verzoek tot terugbetaling gedaan.
Herstel: Ik kijk bij Ecoclimagroup!alberthakvoort schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:55:
Wie weet nog een goed transport bedrijf om een warmtepomp van Instaladora Térmica Marbella/Spanje te halen?
@koevlaas2 heeft issues met IT
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Rodigas ms503 maar bij wasco kan je als particulier niet terecht, dan zou ik 'm voor je moeten bestellen en bij wasco in de buurt laten afhalen door jou.Nhz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:24:
[...]
Je kan natuurlijk ook even Googlen en elders kopen.
Het transport bedrijf wat ik gevraagd had kan helaas niet. Dus vandaar dat ik opzoek ben naar een andere.
Vroeger deed iemand dat met spainbox oid, kan mij zoiets herinneren.alberthakvoort schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:32:
Mijn bestelling staat "helaas" al klaar, was helaas al voor de opmerking van @koevlaas2 , anders had ik hem niet besteld.
Het transport bedrijf wat ik gevraagd had kan helaas niet. Dus vandaar dat ik opzoek ben naar een andere.
Zouden jullie hier eens een kritische blik op willen werpen? Ben ik bijvoorbeeld nog (hydraulische) componenten vergeten?
En een tweede vraag, is er een soort vuistregel om de waterinhoud van het systeem met vloerverwarming te berekenen op basis van m2's? E.g. zodat ik vervolgens weer de maat van het benodigde expansievat kan bepalen. Als ik op internet zoek kom ik nogal wisselende adviezen, methodes en uitkomsten tegen. Dit model heeft al een ingebouwd expansievat, maar in de installatiehandleiding wordt aanbevolen icm vloerverwarming een tweede te plaatsen. Ik neem aan dat ik de inhoud hiervan weer moet aftrekken?
Edit: Alvast één aanpassing, het overstortventiel hoort boven de unit te zitten.
/f/image/ugtnK8s3a0GPYyvtnxoGfSlM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door RonJ op 21-10-2021 15:10 ]
All-electric.
Misschien nog een afsluitventiel ook op de DHW koude water ingang? En aftapventielen (DHW en CV) op laagste punt om hem leeg te laten lopen indien nodig.RonJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:55:
Met dank aan jullie input een paar weken geleden heb ik inmiddels besloten om voor een Daikin Altherma 3 R F all-in-one split-warmtepomp te kiezen. Ik heb inmiddels hiervoor even een aansluitschema'tje getekend. In het Engels ivm Engelssprekende aannemer, maar daar komen jullie vast uit ;-)
Zouden jullie hier eens een kritische blik op willen werpen? Ben ik bijvoorbeeld nog (hydraulische) componenten vergeten?
En een tweede vraag, is er een soort vuistregel om de waterinhoud van het systeem met vloerverwarming te berekenen op basis van m2's? E.g. zodat ik vervolgens weer de maat van het benodigde expansievat kan bepalen. Als ik op internet zoek kom ik nogal wisselende adviezen, methodes en uitkomsten tegen. Dit model heeft al een ingebouwd expansievat, maar in de installatiehandleiding wordt aanbevolen ivm vvw een tweede te plaatsen. Ik neem aan dat ik de inhoud hiervan weer moet aftrekken?
[Afbeelding]
Ik ben niet helemaal bij betreft de vulautomaat. Mijn beeld dat dat in nederland niet toegestaan is om een waterleiding constant verbonden te houden aan je CV leiding omdat er dan theoretisch vervuild CV water in je drinkwater kan komen.
@Andrehj hier mijn grafieken van een SWW Run vanmiddag.Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:40:
@ThaDude Dankjewel!Jouw waarden komen precies overeen met de mijne! Dank ook dat je dezelfde instellingen (100% + eco mode) hebt gebruikt, zodat er een goed vergelijk mogelijk was.
Bij een Ta van 40 graden zit bij de COP bij beiden rond de 4
Bij 45 graden rond de 3.8, en bij Ta 50 rond de 3.3.
Hebben we hier een generiek probleem van de PUHZ-SW75YAA te pakken?
Zijn er meer eigenaren van deze WP die hier eens naar kunnen kijken?
SWW doeltemperatuur 46 graden, 300 liter vat, settings op ECO. Tevens een PUHZ-SW75YAA
/f/image/0A1yZsvXZK2N0yNViuppcAIj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rvW0Tfh2W1PjvtV4OUhXzqKz.png?f=fotoalbum_large)
Mijn COP berekening in Grafana klopt wel (paarse puntjes) maar ijlt wat na, moet ik nog eens een oplossing voor vinden.
I love it when a plan comes together!
Dank voor je reactie! Goed punt mbt de vulautomaat en tappunten, ik heb het schema hierop aangepast: De afsluiter voor de koudwatertoevoer zit eigenlijk al in de inlaatcombinatie verwerkt. maar ik heb er toch maar één extra toegevoegd, al was het maar uit esthetisch oogpunt ;-)thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:10:
[...]
Misschien nog een afsluitventiel ook op de DHW koude water ingang? En aftapventielen (DHW en CV) op laagste punt om hem leeg te laten lopen indien nodig.
Ik ben niet helemaal bij betreft de vulautomaat. Mijn beeld dat dat in nederland niet toegestaan is om een waterleiding constant verbonden te houden aan je CV leiding omdat er dan theoretisch vervuild CV water in je drinkwater kan komen.
Nog een additionele vraag. Weet iemand toevallig wat de aansluitmaat is voor de koppelingen van de CV-leidingen? Ik gok 1 1/4" maar ik kan dit echt nergens terugvinden bij Daikin (typisch weer qua documentatie). Voor de koelgasleidingen en ieder lullig elektrisch draadje staan de diameters keurig in de "installer reference guide" en installatiehandleiding, maar van de waterleidingen is nergens iets te vinden.
/f/image/W04DMqf7jWT0OLaBL77FtQKt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 21-10-2021 15:52 ]
All-electric.
Nou ja had, ik bestel er gewoon niet meer.
Ik krijg overigens nog steeds een airco van hem maar dat kreeg ik maar niet aan zijn verstand gepeuterd.
Ik heb nu een andere leverancier, die is erg betrouwbaar en als er iets met garantie is stuurt hij onderdelen. Heb laatst een kapotte fanmotor bij een mitsubishi kunnen claimen en dat ging best goed.
De koevlaasformule komt uit op 5.82 kw, afgerond naar boven dus 6 kw. Goed af en toe de betrouwbaarheid van mijn 'levenswerk' even te toetsen.LacsapOV schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:42:
Ik zal me hier ook maar eens melden. Ik lees al ruim een half jaar mee, nu tijd om zelf ook wat te posten.
Afgelopen winter de keuze gemaakt om van het gas af te gaan. Direct goed doorpakken en dat lijkt z'n vruchten af te werpen. Mijn oude CV ketel was afgeschreven dus een beter moment was er niet.
Ik ben begonnen met het maken van een warmteverliesberekening die ik heb proberen te toetsen met mijn gasverbruik. (1200m3) Dat klopte eerst niet totdat ik het warmteverlies van de CV leidingen in onverwarmde ruimtes ging meenemen.
Op basis daarvan kon ik bekijken waar de meeste winst viel te halen. Dat was in mijn geval glas en ventilatie. Het gaf ook aan dat ik met een 6kw warmtepomp uit de voeten zou kunnen, echter voor de zekerheid gekozen voor een 8kw. Zou ook wat minder overlast moeten geven bij de buren.
De volgende aanpassingen heb ik reeds doorgevoerd.
- Bestaande CV systeem verwijderd, compleet nieuw aangelegd met vloerverwarming. De vorige bewoners hadden er een potje van gemaakt. Radiatoren verkeerd aangesloten etc...
- Loria Duo 6008 in de garage geplaatst
- Totaal 7590 watt piek aan zonnepanelen oost/west
- Alle glas vervangen door HR++
- Ventilatieroosters verwijderd
- In de woonkamer 2x Sudwind Ambientika WTW's geplaatst
Er zijn nog wat punten die verbeterd kunnen worden.
- Vloerisolatie nu Rc 1.35
- Spouwmuur isolatie nu Rc 2 (Max mogrlijk = Rc 3)
- Balansventilatie met WTW voor de bovenverdieping
Aangezien ik voor de WP en HR glas een subsidieaanvraag heb openstaan die waarschijnlijk wordt afgewezen (Lees geen foto van glas met daarop merk en type) twijfel ik om op korte termijn nog vloerisolatie te laten aanbrengen.
Ik vind het echter lastig om de werkelijke besparing van vloerisolatie uit te rekenen. Dit vanwege het feit dat de vloer zelf ook wordt verwarmd.
Ik begin nu een beetje met het loggen van de warmtepomp. Heb een homewizard 3 fasen kwh meter gekocht. Eén deze dagen krijg ik shield binnen om opentherm communicatie af te luisteren. Hoewel het niet 100% accuraat zal zijn krijg ik zo een beetje inzicht in de prestaties.
Jouw levenswerk had ik ook al eens getest en dat klopt inderdaad vrij goed. 👍koevlaas2 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:53:
[...]
De koevlaasformule komt uit op 5.82 kw, afgerond naar boven dus 6 kw. Goed af en toe de betrouwbaarheid van mijn 'levenswerk' even te toetsen.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Vergeet niet de drainvalve voor je drinkwater. Ook die boilerinhoud moet je soms wel eens weg laten lopenRonJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:36:
[...]
Dank voor je reactie! Goed punt mbt de vulautomaat en tappunten, ik heb het schema hierop aangepast: De afsluiter voor de koudwatertoevoer zit eigenlijk al in de inlaatcombinatie verwerkt. maar ik heb er toch maar één extra toegevoegd, al was het maar uit esthetisch oogpunt ;-)
[Afbeelding]
Dank, heb 'm ter volledigheid (zit er standaard in, heb vanwege de leesbaarheid de riolering/afvoer weggelaten) erbij getekend. Volgens mij ben ik er dan zo. Alleen nog de juiste maat expansievat bepalen.thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:57:
[...]
Vergeet niet de drainvalve voor je drinkwater. Ook die boilerinhoud moet je soms wel eens weg laten lopen
/f/image/3R2HMHURmHVb5tailbeumJ6s.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Ja goed idee. Wie opent er even een nieuw deel? (graag koppelen aan de reeks ook). Ik sluit dit deel dan wel.koevlaas2 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:00:
@ThinkPad word het niet weereens tijd voor een nieuw topic ?
@Grolsch @Andre1973 @mkleinman en anderen
Ik 'meen', dat de inlaat combinatie klep in NL standaard 8 bar is; die 10 bar in je schema slaat waarschijnlijk op het max van de boiler.RonJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:19:
[...]
Dank, heb 'm ter volledigheid (zit er standaard in, heb vanwege de leesbaarheid de riolering/afvoer weggelaten) erbij getekend. Volgens mij ben ik er dan zo. Alleen nog de juiste maat expansievat bepalen.
[Afbeelding]
En nogmaals over die vulling van je CV systeem, dat staat nu gestippeld: ik 'meen' (weer) dat dit geen vaste leiding mag zijn, maar een slang moet zijn, die altijd afgekoppeld hoort te wezen, behalve tijdens het vullen (al doe ik dat zelf ook niet....).
En wat dat expansie vat betreft, je kan niet gewoon uit gaan van de vloer oppervlakte, maar moet uitgaan van hoeveel meter leiding in de vloer zit, dus je moet de afstand tussen de lussen weten (meestal 10 of 15 cm) en de inwendige maat van je leiding (meestal 14 of 16 mm) dan kan je aan de hand daarvan berekenen wat de waterinhoud daarvan is.Alleen nog de juiste maat expansievat bepalen.
Maar als je alles verwarmd met vloerverwarming, dan kom je met het inwendige expansie vat al een heel eind, tenminste bij de Mitsu. En je hebt hoogst waarschijnlijk al je oude expansie vat nog aangesloten gelaten, dus dat laat je lekker zitten, dan zit je altijd meer dan goed.
[ Voor 26% gewijzigd door Naalroc op 21-10-2021 16:44 ]
ThanksAUijtdehaag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:07:
@Dylantje2
Dan sloop je de Hz code eruit.
Het is alleen maar een extra voorwaarde op cop te triggeren.
HA hoeft niet dagelijks herstart te worden en is stukken stabieler
Dat uitslopen weet je wss wel bij mij :-)
Tsja ha hoor ik veel over....
Maar ja kun je echt iets overzetten?
Om weer helemaal opnieuw te beginnen, of kun je eea hergebruiken.
Klopt idd, de maximale 10bar komt uit de handleiding van de unit. Maar ik zal hoogstwaarschijnlijk de bestaande van de huidige (hybride) set-up overnemen, dat zal wel 8 bar zijn en is rond de 4 jaar oud, dus die kan nog wel even mee. En anders alsnog 8, vanwege de verkrijgbaarheid en ik zie ook geen reden om hoger te gaan zitten.Naalroc schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:36:
[...]
Ik 'meen', dat de inlaat combinatie klep in NL standaard 8 bar is; die 10 bar in je schema slaat waarschijnlijk op het max van de boiler.
En nogmaals over die vulling van je CV systeem, dat staat nu gestippeld: ik 'meen' (weer) dat dit geen vaste leiding mag zijn, maar een slang moet zijn, die altijd afgekoppeld hoort te wezen, behalve tijdens het vullen (al doe ik dat zelf ook niet....).
De stippellijn is dan idd een vulslang.
Alles qua vloerverwarming, slangen, gesloten verdeler, etc. wordt opnieuw aangelegd (icm een betonnen renovatievloer). Ik wacht de tekening hiervoor vanuit de aannemer anders wel even af, daar staat de exacte leidinglengte op en dan reken ik daar verder mee. Het ingebouwde vat is geschikt tot 290L waterinhoud volgens de handleiding (icm hoogteverschil) en ik kan w.s. de bestaande ook weer hergebruiken. Dan ga ik er voor nu wel even vanuit dat dat voldoende is, dank!Naalroc schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:41:
RonJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:19:
[...]
En wat dat expansie vat betreft, je kan niet gewoon uit gaan van de vloer oppervlakte, maar moet uitgaan van hoeveel meter leiding in de vloer zit, dus je moet de afstand tussen de lussen weten (meestal 10 of 15 cm) en de inwendige maat van je leiding (meestal 14 of 16 mm) dan kan je aan de hand daarvan berekenen wat de waterinhoud daarvan is.
Maar als je alles verwarmd met vloerverwarming, dan kom je met het inwendige expansie vat al een heel eind, tenminste bij de Mitsu. En je hebt hoogst waarschijnlijk al je oude expansie vat nog aangesloten gelaten, dus dat laat je lekker zitten, dan zit je altijd meer dan goed.
All-electric.
Gewoon een schone lei.Dylantje2 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Thanks
Dat uitslopen weet je wss wel bij mij :-)
Tsja ha hoor ik veel over....
Maar ja kun je echt iets overzetten?
Om weer helemaal opnieuw te beginnen, of kun je eea hergebruiken.
Heb je nog een kaartje?
https://www.home-assistant.io/installation/odroid/
een xu4 als slave zou kunnen[ mijn heks, zal niet zomaar een nieuwe uitdaging accepteren ] .. maar kan er dan meer op? of is je hele odroid een ha systeem?AUijtdehaag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:53:
[...]
Gewoon een schone lei.
Heb je nog een kaartje?
https://www.home-assistant.io/installation/odroid/
Dankjewel!daansan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:15:
Mijn COP berekening in Grafana klopt wel (paarse puntjes) maar ijlt wat na, moet ik nog eens een oplossing voor vinden.
Als ik even Ta van 45 graden als ijkpunt pak:
Dat bereik je om 13:59. Dan is je COP net boven de 3 (moeilijk af te lezen).
Volgens het Databook zou de COP bij Ta 45, 7 kW en Tb 10 graden ca 3.8 a 4.0 moeten zijn.
Ook jij zit met je COP zeker 0.5 punten (maar misschien nog wel wat meer) lager dan de specificatie.
Bij Ta 40 zit je ook ongeveer 0.5 cop-punt lager.
Het lijkt steeds meer een generiek probleem van de PUHZ-SW75YAA te zijn.
Is er eigenlijk iemand die wel de specs haalt bij het maken van SWW?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hele odroid ha, met node-red en influxdb en grafana in ha. Incl automatisch backupsysteem naar google drive en/of samba shareDylantje2 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:56:
[...]
een xu4 als slave zou kunnen[ mijn heks, zal niet zomaar een nieuwe uitdaging accepteren ] .. maar kan er dan meer op? of is je hele odroid een ha systeem?
Welke grafiek en/of tabel(len) gebruik je uit het Databook?Andrehj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Volgens het Databook zou de COP bij Ta 45, 7 kW en Tb 10 graden ca 3.8 a 4.0 moeten zijn.
In Sectie A staan namelijk alleen de performance gegevens voor de buitenunit sec in hoofdstuk 5.
Sectie B (Cylinder-Hydrobox) bevat summiere Performance gegevens voor de diverse combinaties van binnen- en buitenunits. En achterin nog de Heat en de Re-heat tijden voor combinaties met een 200 liter Mitsu boiler in de DHW-mode, maar daar staan weer geen COP-gegevens bij.
Mogelijk zit het 'm daar in.
@Andrehj
EDIT:
Voorbeeld:
Volgens Sectie B worden de combinatieperformance gegeven voor HEATING mode.
Overigens matchen de getallen voor b.v. 35@7 en 45@7 de gegevens van Sectie A (blz A128 en blz A103)
Ook al staat daar met koeieletters OUTDOOR UNIT bij...
Volgens mij is dat echter voor een steady state mode: langdurig op 8 kW.
Tijdens DHW-mode stijgt de watertemperatuur Ta echter continue.
Vergelijk dit met een rustig accelererende auto van 0 naar 100 km/h.
Het brandstofverbruik op het moment dat de auto door de 75 km/h gaat is hoger dan wanneer de auto b.v. al 2 minuten constant op 75 km/h rijdt.
Vermoedelijk is dat de reden waarom we de gegevens welke wij meten (momentopname) daarom niet zo maar mogen vergelijken met de steady state HEATING mode.
[ Voor 36% gewijzigd door Remco45 op 21-10-2021 19:58 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Heb ik die backup feature ook al?AUijtdehaag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:23:
[...]
Hele odroid ha, met node-red en influxdb en grafana in ha. Incl automatisch backupsysteem naar google drive en/of samba share
We dwalen een beetje af.
Nee, dat heb je niet. Maar dan moet er eerst hassio op.
Is onderdeel van HA supervised
Ontopic:
De 5 kW mitsu eindelijk zo stil mogelijk gekregen...
50% capaciteit en pompstand 1.
Pruttel pruttel
Hopelijk blijft dat bij <4 graden ook nog.
[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2021 19:41 ]
@Grolsch gaat een nieuw topic maken, ik ben even niet in de gelegenheid.ThinkPadd schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:27:
[...]
Ja goed idee. Wie opent er even een nieuw deel? (graag koppelen aan de reeks ook). Ik sluit dit deel dan wel.
@Grolsch @Andre1973 @mkleinman en anderen
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
@ThinkPad nog ergens een slotje in je digitale la liggen
Was bij mij puhz-sw75vha ook een hele verbetering, ik had 'm op 75% echter toen het -10c werd kwam er nog maar 1.5 kw uit op 51hz. Toen heb ik 'm losgegooid naar 100% en op 66hz had ik ongeveer 5 kw.AUijtdehaag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:33:
@Grolsch
We dwalen een beetje af.
Nee, dat heb je niet. Maar dan moet er eerst hassio op.
Is onderdeel van HA supervised![]()
Ontopic:
De 5 kW mitsu eindelijk zo stil mogelijk gekregen...
50% capaciteit en pompstand 1.
Pruttel pruttel
Hopelijk blijft dat bij <4 graden ook nog.
Maar heb dus wel een paar jaar permanent op 75% gedraaid.
Ik zag dat ik bij Ubakus ook het effect van een verwarmd oppervlak kan uitrekenen. Ik heb ook even gekeken wat het effect is over een jaar tussen 3.5 en 5 en dat is zeer weinig.Alfa159 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:12:
Heeft iemand naar het effect op energieverbruik van een warmtepomp vergeleken met een RC 3.5 VS RC 5.0 vloer?
Is het waard om een huis met een RC 3.5 vloer te "upgraden" naar een 5?
Ik weet dat er een aparte vloer isolatie topic is, maar ik ben benieuwd of iemand met een WP dit heeft gedaan en of hij/zij een verschil in energieverbruik heeft gezien.
Aannames:
Oppervlakte 50m2
Water 30 graden
Kamer 20 graden
Kruipruimte 10 graden
Verschil Rc 3.5 en Rc 5 = 312kwh aan warmte oftewel nog geen 20,- euro per jaar
In mijn geval Rc 1.35 naar Rc5 is het 1703kwh aan warmte oftewel bijna 100,- euro per jaar
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Grolsch schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:59:
Komt allen, komt allen in het nieuwe Topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
@ThinkPad nog ergens een slotje in je digitale la liggen![]()
Dit topic is gesloten.