Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 128 Laatste
Acties:
  • 721.038 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:34
Naalroc schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:55:
Prima ding hoor die meter, maar koop niet een kastje wat geschikt is voor precies 4 module breedtes; die meter is nl een paar mm breder, vraag me niet waarom ik dit weet, maar sindsdien staat de correcte breedte wèl aangegeven op de youles site.
Ze hebben nu ook de laatste versie van die meter, hij springt nu over van vermogen naar verbruik op zijn display

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Oxellaar schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
De zwemwaterwisselaar was volgens mij een Behncke PWT
Boekoe money natuurlijk ? Ik heb destijds een titanium exemplaar in DLD gescoord, dat scheelde de helft.

Echt wel duur:
https://www.behncke-onlineshop.com/3052402718.html

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 04-10-2020 11:45 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:09
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Ze hebben nu ook de laatste versie van die meter, hij springt nu over van vermogen naar verbruik op zijn display
Die heb ik :) 2 maal naast elkaar.
Niet dat ik daarvoor naar de meterkast loop natuurlijk 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Robindd op 04-10-2020 11:39 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:01
webje1982 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:44:
Betreft melcloud, de meesten gebruiken denk ik het melcloud2domoticz script van AlbertHakvoort.
Deze heb ik namelijk aangepast en verder uitgebreid. Zal binnenkort hier eens een update over plaatsen misschien zijn er meer mensen die er wat aan hebben.
Zeker. Als mijn installatiewerk is afgerond staat die op mijn verlanglijstje. Hou ons op de hoogte! _/-\o_

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
Chris_82 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:19:
@mkleinman Nogal een wilde start om daarna al snel op minimaal vermogen aan/uit te gaan regelen. Lijkt op een hele sterke correctiefactor op de ruimtetemperatuur?

Verwacht dat de Elga ACE alleen Ta gestuurd wordt; pompstand lager zetten kan helpen om je 'beest' te temmen. Heb hier de 10kW Loria op slechts 835 L/h lopen en zie weinig negatieve effecten er van.
Pompstand 1?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:33
@AUijtdehaag net even op bezoek gehad. Die stond ook wel even te kijken van de grootte van de buitenunit. Wat een ding joh

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Maikie18 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:52:
@AUijtdehaag net even op bezoek gehad. Die stond ook wel even te kijken van de grootte van de buitenunit. Wat een ding joh
Wel makkelijke afmetingen, 1 bij 1 :+

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Boekoe money natuurlijk ? Ik heb destijds een titanium exemplaar in DLD gescoord, dat scheelde de helft.

Echt wel duur:
Ja en wat wil je nu zeggen? Mag iets niet duur zijn?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Precies
Hier stopt hij ook als de stooklijn bijv 28 Ta is en de Ta er 2graden overheen gaat, ongeacht waar de ruimte sensor op staat.
Daarom gebruik ik de thermostaat op de retour van de vloer, dan heb ik ook geen last van die grote hysterese, maar dat is hier nou eenmaal.

Edit:
Kijk even naar cp780 in het menu algemeen, staat automatisch maar misschien even op buiten & ruimte gebaseerd, dan heb je weersafhankelijk met ruimte regeling vermoed ik.
Pag 69 van de handleiding
https://tools.remeha.nl/w...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf
Zal je natuurlijk altijd zien. Zonnetje schijnt nu en huis wordt, gelukkig, gratis warm :). Misschien dat ik vanavond wat kan testen. Ik wil liever niet met de hand de thermostaat omhoog zetten, er bestaat dan een kans dat hij anders gaat regelen dan automatisch op de thermostaat.

CP780 ga ik in het achterhoofd houden om aan te passen, thanks!

CP750 is misschien ook nog interessant. "Maximale aanwarmtijd groep", staat nu op 0 minuten is maximaal 240 minuten.
Ramon_1984 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:02:
@mkleinman je grote delta t is bij de start funest, daardoor loopt het opgenomen vermogen veel te hoog op, kan je hier wat aan veranderen.
Misschien toch je vloerverwarming verdeler aanpassen...?
Die grote dT kan ik weinig aan veranderen, dat is de ELGA die zelf besluit om op vol vermogen te willen gaan draaien. De regelstratie van de ELGA is, denk ik, om zo snel als mogelijk het setpoint te halen volgens de stooklijn. Dus ipv laag en traag met de oude ELGA wil de ACE onzuinig op vol vermogen er naar toe.
doek55 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Of is je Ta vanaf dat moment ver genoeg gedaald en gaat daarom de compressor weer aan? Naar mijn mening is dit zeker pendelen. Je ziet telkens de compressor herstarten. De eerste minuten draait de WP minder efficient en zodra deze efficienter gaat draaien vliegt het vermogen (en Ta) omhoog boven de ingestelde Ta en gaat weer uit. Zo ziet pendelen bij mijn Mitsubishi er ook uit op de warmtemeter en daar zit geen thermostaat aan.

Zet je Ta eens op een vaste hogere waarde en kijk of ie dan langer blijft draaien. Daarna kun je de Ta langzaam verlagen tot dit gedrag weer start, dan weet je je minimale vermogen bij de huidige Tb.
Dat is ook goed mogelijk, alleen zakt gedurende de verwarmingsrun het setpoint waar die naar toe wil van 35 graden naar 28 graden. En elke keer als die waarde voor Ta wordt bereikt gaat de ELGA uit. Dus lijkt inderdaad enorm op pendelen.
Vannacht ook weer zo'n pendelrun gehad met een maximale Ta van 28 graden.
ElgaFreak schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Regelt deze Elga net als de 'oude' Elga standaard zelf op basis van de ruimtetemperatuur? Of volgt de ACE de gevraagde Ta van de thermostaat(kan je prachtig zien met de opentherm gateway).

Het aan/uit gedrag zou de Low Load regeling van de Honeywell Touch kunnen zijn of staat die uit? Snel even gekeken bij mijn 2 Honeywell Touch's. Optie 28 low load zie ik alleen bij de CV en niet bij de Elga. Ik weet niet of dat bij de ACE anders is.

Verder zou je ook nog kunnen spelen met regelgedrag snel, normaal , traag in de Touch.
Ik meende bij de ELGA dat de ELGA eigenlijk alles zelf regelde en alle instellingen uit de thermostaat negeerde?

Deze ELGA regelt volgens mij hoofdzakelijk op de buitentemperatuur, de instelling die Rol-Co eerder noemde CP780.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:33
@mkleinman mijn "oude ELGA" heeft ook dat sprintgedrag (eerst vol vermogen, omdat anders de Tretour te laag blijft) en daarna of afslaan of terugmoduleren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@mkleinman
Cp750 is alleen het beperken van een aanwarmtijd lijkt het, dat hij op 0 staat is dan oneindig, als zijn aanwarmtijd echt 0 minuten zou zijn gaat hij niet aan gaan toch?

Maar goed, dat is vaak het probleem bij een handleiding van een warmtepomp, veel instelling en termen maar geen uitleg erbij wat de gevolgen zijn van de instelling, dat is hier nog erger omdat ik de enige in nederland ben geloof ik met dit merk en type.
Maakt het ook weer leuk natuurlijk, beetje trial en error. :)

Je weet nu eigenlijk niet waar hij op stuurt, is het WAR, of WAR met ruimte regeling, en die touch die er aan hangt, is dat een gewone honeywell, of nog iets speciaals? Een gewone gaat nooit goed werken denk ik en moet zoals @ElgaFreak zegt dan zeker op traag, 6kW of niet, snel is het nooit met vvw.
Eerst uitzoeken wie hem stopt, dat is het begin.... elga zelf of thermostaat.

Een wp met een beetje vermogen kan niks met 28 graden water, minimaal 30 is mijn ervaring, als het heel koud buiten is kan dat wel maar heb je weer iets meer "nodig" door afkoeling van je huis, dus ook 30 :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Echt wel duur:
Kan ook in NL, maar er zal wel een beetje kwaliteitverschil zijn in efficientie zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:05:
@mkleinman

Je weet nu eigenlijk niet waar hij op stuurt, is het WAR, of WAR met ruimte regeling, en die touch die er aan hangt, is dat een gewone honeywell, of nog iets speciaals? Een gewone gaat nooit goed werken denk ik en moet zoals @ElgaFreak zegt dan zeker op traag, 6kW of niet, snel is het nooit met vvw.
Eerst uitzoeken wie hem stopt, dat is het begin.... elga zelf of thermostaat.

Een wp met een beetje vermogen kan niks met 28 graden water, minimaal 30 is mijn ervaring, als het heel koud buiten is kan dat wel maar heb je weer iets meer "nodig" door afkoeling van je huis, dus ook 30 :)
CP780 staat nu op Buiten&ruimte gebaseerd.

Ik zat wat betreft de stooklijn te redeneren dat ik met 33 tot 35 graden aanvoertemperatuur mijn huis warm kan krijgen en houden bij 0 graden. Dus heb ik de maximale temperatuur terug gezet naar 55 graden in de stooklijn ( bij -10 ).

En vanuit daar rekent hij dus de temperatuur van de TA terug richting de 20 graden. ( 7.3.1 bladzijde 57 ).

Ik heb volgens mij gewoon een standaard Chronotherm Touch hangen. Die werd bij de ELGA/Carrier geleverd.

Overigens kon de ELGA/Carrier combinatie niet eens met WAR stoken, die gebruikte puur Ta/Tr met een dT van 4 graden. Zodra dan setpoint in de buurt kwam ging hij terug moduleren of wanneer Tr in de buurt van de 42 graden kwam.

Die was eigenlijk elegant in zijn eenvoud qua stoken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

CP780 staat nu op Buiten&ruimte gebaseerd.

Ik zat wat betreft de stooklijn te redeneren dat ik met 33 tot 35 graden aanvoertemperatuur mijn huis warm kan krijgen en houden bij 0 graden. Dus heb ik de maximale temperatuur terug gezet naar 55 graden in de stooklijn ( bij -10 ).
En vanuit daar rekent hij dus de temperatuur van de TA terug richting de 20 graden. ( 7.3.1 bladzijde 57 ).
Focus op ongeveer 30 graden bij 0 buiten, voor de meeste huizen met vvw goed in de buurt.
Ik heb volgens mij gewoon een standaard Chronotherm Touch hangen. Die werd bij de ELGA/Carrier geleverd.
Ik denk dat je daar afscheid van moet nemen, die dingen hebben een hysterese van minimaal 1 graad, met vvw als hoofdverwarming een ramp, altijd 2 temperaturen, te warm en te koud.
Er zijn wel betere, of zonder thermostaat op WAR verwarmen, gaat ook super.
Overigens kon de ELGA/Carrier combinatie niet eens met WAR stoken, die gebruikte puur Ta/Tr met een dT van 4 graden. Zodra dan setpoint in de buurt kwam ging hij terug moduleren of wanneer Tr in de buurt van de 42 graden kwam.

Die was eigenlijk elegant in zijn eenvoud qua stoken.
Ander woord voor antiek, zelfs de mijne kan dat. ;)

Mooiste is WAR met ruimte regeling, maar niet met een honeywell touch vanwege bovenstaand verhaal. Ik heb ook zo'n ding gehad en ging met een cv al niet goed, laat staan een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:13:
[...]

Ja en wat wil je nu zeggen? Mag iets niet duur zijn?
Bedrijven letten niet zo op de kosten, als ik zo her en der zie wat er bij mensen naar binnen gefietst word.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Focus op ongeveer 30 graden bij 0 buiten, voor de meeste huizen met vvw goed in de buurt.

[...]

Ik denk dat je daar afscheid van moet nemen, die dingen hebben een hysterese van minimaal 1 graad, met vvw als hoofdverwarming een ramp, altijd 2 temperaturen, te warm en te koud.
Er zijn wel betere, of zonder thermostaat op WAR verwarmen, gaat ook super.
Met 30 aanvoer bij 0 graden red ik het niet, ik heb 33 of meer nodig om het warm te kunnen houden.

Ik heb nog geen klachten over de thermostaat en de hysterese. Instellen van de temperatuur gaat wel per halve graad maar elke keer een overshoot bij verwarmen heb ik absoluut niet.

Ik heb vandaag CP780 aangepast maar ook CP000 ( maximale aanvoertemperatuur voor de stooklijn, die staat weer op 70 graden ).

In de thermostaat kan ik akelig weinig instellen. Opwarmen staat al op 1 ( vloerverwarming ) maar bijvoorbeeld parameters 0034 ( aantal schakelpunten per uur ) die heb ik niet eens in het installateursmenu

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 04-10-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
NLse producten zijn meestal voor hogere temperaturen, wil je een mooi exemplaar voor een wp reken dan op €1600,-, ik heb daar ongeveer de helft voor betaald in DLD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Met 30 aanvoer bij 0 graden red ik het niet, ik heb 33 of meer nodig om het warm te kunnen houden.
Ook niet met continue verwarmen? Nacht ook door he.
Ik heb nog geen klachten over de thermostaat en de hysterese. Instellen van de temperatuur gaat wel per halve graad maar elke keer een overshoot bij verwarmen heb ik absoluut niet.
Overshoot heb je eigenlijk niet met een wp en vvw, ik bedoelde ook meer goed en te koud, je zit eerder aan de lage kant vaak dan aan de hoge i.v.m verbruik, zoals ik altijd zeg, je kan makkelijk 10 kWh per dag meer verstoken zonder te zweten hoor.
Ik heb vandaag CP780 aangepast maar ook CP000 ( maximale aanvoertemperatuur voor de stooklijn, die staat weer op 70 graden ).
Omdat? Wat is je water temp instelling dan bij 0 buiten? Je moet het eigenlijk allemaal het zelfde houden, heb je een hogere temperatuur nodig kan je dat altijd nog aanpassen, beter dan de wp gaat brullen bij -3 omdat hij 40 graden wil gaan maken, dat slaat nergens op, vaak heb je niet eens meer warmte nodig omdat de defrosts gewoon veel minder worden onder nul.
In de thermostaat kan ik akelig weinig instellen. Opwarmen staat al op 1 ( vloerverwarming ) maar bijvoorbeeld parameters 0034 ( aantal schakelpunten per uur ) die heb ik niet eens in het installateursmenu
Tja, ik vind het ook niks, geen idee of er al een mooie warmtepomp thermostaat is maar je zou dat zowat al beter kunnen regelen met een simpele timer of aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

Ook niet met continue verwarmen? Nacht ook door he.

[...]

Overshoot heb je eigenlijk niet met een wp en vvw, ik bedoelde ook meer goed en te koud, je zit eerder aan de lage kant vaak dan aan de hoge i.v.m verbruik, zoals ik altijd zeg, je kan makkelijk 10 kWh per dag meer verstoken zonder te zweten hoor.

[...]

Omdat? Wat is je water temp instelling dan bij 0 buiten? Je moet het eigenlijk allemaal het zelfde houden, heb je een hogere temperatuur nodig kan je dat altijd nog aanpassen, beter dan de wp gaat brullen bij -3 omdat hij 40 graden wil gaan maken, dat slaat nergens op, vaak heb je niet eens meer warmte nodig omdat de defrosts gewoon veel minder worden onder nul.

[...]

Tja, ik vind het ook niks, geen idee of er al een mooie warmtepomp thermostaat is maar je zou dat zowat al beter kunnen regelen met een simpele timer of aan/uit thermostaat.
Nee met temperatuur continu heb ik echt 33 graden nodig.

Ik heb CP000 hoger gezet omdat hij dan (WAR) de setpointtemperatuur hoger pakt en het dus langer duurt voordat hij gaat pendelen. Hij wil met 14 graden buiten dus maximaal water opwarmen tot 28 graden aanvoer. En ik heb hem liever iets hoger.

Het is jammer dat je het voetpunt bij 20 graden buitentemperatuur niet hoger kan instellen. Dan zou je makkelijk de hoek kunnen instellen hoe warm het moet worden.

Er zijn wel twee instellingen voor maar daar kan ik geen chocolade van maken ( CP220 en CP210 ).

CP210: Curve basispunttemperatuur in comfortmodusAls de curve van de basispunttemperatuur is in­gesteld op 15 °C, dan wordt deze gelijk aan de kamerrichttemperatuur

CP220: Curve basispunttemperatuur in verlaagde modusAls de curve van de basispunttemperatuur is in­gesteld op 15 °C, dan wordt deze gelijk aan de kamerrichttemperatuu

}:O }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

Nee met temperatuur continu heb ik echt 33 graden nodig.

Ik heb CP000 hoger gezet omdat hij dan (WAR) de setpointtemperatuur hoger pakt en het dus langer duurt voordat hij gaat pendelen. Hij wil met 14 graden buiten dus maximaal water opwarmen tot 28 graden aanvoer. En ik heb hem liever iets hoger.
28 is laag inderdaad, zeker met dit weer, maar dat zegt dus ook dat je curve nog te steil staat. 70 graden bij -10 hahahaha.
Het is jammer dat je het voetpunt bij 20 graden buitentemperatuur niet hoger kan instellen. Dan zou je makkelijk de hoek kunnen instellen hoe warm het moet worden.
Mijne en meeste warmtepompen kunnen met de curve in geheel omhoog en ook vlakker maken.
Ik heb dan nog de optie om op -5 0 +5 ook nog apart aan te passen, krijg je een stooklijn met een bult of deuk. :)
Er zijn wel twee instellingen voor maar daar kan ik geen chocolade van maken ( CP220 en CP210 ).

CP210: Curve basispunttemperatuur in comfortmodusAls de curve van de basispunttemperatuur is in­gesteld op 15 °C, dan wordt deze gelijk aan de kamer richttemperatuur
Gewone modus, en zal op 20-21 graden staan?
CP220: Curve basispunttemperatuur in verlaagde modusAls de curve van de basispunttemperatuur is in­gesteld op 15 °C, dan wordt deze gelijk aan de kamerrichttemperatuu

}:O }:O
Verlaagde (silent) modus wat vaak in de avond en nacht is dus zal op een nachtverlaging temperatuur moeten als je dat wilt, bijv 18 of 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Verlaagde (silent) modus wat vaak in de avond en nacht is dus zal op een nachtverlaging temperatuur moeten als je dat wilt, bijv 18 of 19.
Maar waarom is default dan 15 graden? Ik kan hier in elk geval geen chocolade van maken wat er hier bedoeld wordt.

CP000 staat op 70 graden, er is nu weer een verwarmingsrun ( 19,5 -> 20,0 ). En intern setpoint is nog steeds 28 graden. Daar staat wel tegenover dat de hele unit nu wel modulerend start. Gehele unit pakt nu 600W.

Dus nu even de vraag of CP780 nu de grote verandering is omdat hij ook de ruimtetemperatuur mee pakt? Of is de ELGA inderdaad zichzelf qua regelgedrag aan het inleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Maar waarom is default dan 15 graden? Ik kan hier in elk geval geen chocolade van maken wat er hier bedoeld wordt.

CP000 staat op 70 graden, er is nu weer een verwarmingsrun ( 19,5 -> 20,0 ). En intern setpoint is nog steeds 28 graden. Daar staat wel tegenover dat de hele unit nu wel modulerend start. Gehele unit pakt nu 600W.

Dus nu even de vraag of CP780 nu de grote verandering is omdat hij ook de ruimtetemperatuur mee pakt? Of is de ELGA inderdaad zichzelf qua regelgedrag aan het inleren.
Kan ook nog minimale buitentemperatuur zijn om te werken in beide modus, dus alleen onder de 15 graden.
Daar boven hoeft hij niet te verwarmen.

Basispunt temperatuur lijkt wel met stooklijn te maken. Het kan zijn dat als je die hoger maakt dat hij vlakker wordt bijv, maar is proberen, heb je ergens ook een grafisch beeld hoe de stooklijn is?

Gevonden op internet over basispunttemperatuur
Een rechte lijn is vastgelegd wanneer twee punten bekend zijn, of wanneer één basispunt bekend is en de hoek van de lijn bekend is. Beide methodes worden gebruikt, afhankelijk van het type apparaat. Welke methode men ook heeft, het basispunt is altijd 20/20. Wanneer het buiten 20 °C is, moet het water ook 20 °C zijn. Is de temperatuur hoger, dan zal het te warm worden, en is de temperatuur lager, dan koelt het af. Alleen 20/20 kan een binnentemperatuur onderhouden van 20 °C. Daarna splitsen de wegen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:15:
[...]

Kan ook nog minimale buitentemperatuur zijn om te werken in beide modus, dus alleen onder de 15 graden.
Daar boven hoeft hij niet te verwarmen.

Basispunt temperatuur lijkt wel met stooklijn te maken. Het kan zijn dat als je die hoger maakt dat hij vlakker wordt bijv, maar is proberen, heb je ergens ook een grafisch beeld hoe de stooklijn is?

Gevonden op internet over basispunttemperatuur

[...]
Die basispunttemperatuur is wel interessant inderdaad. Maar 15 graden betekent in beide gevallen automatische modus, en dan vermoed ik dat hij dan in beide gevallen de temperatuur pakt die de kamerthermostaat aangeeft.

Stooklijngrafiek:

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2020/09/stooklijn.jpg

Met die basispunttemperatuur zal dus waarschijnlijk de temperatuur worden bedoeld waar de stooklijngrafiek en de buitentemperatuur elkaar ontmoeten ( in deze grafiek op 20 graden ).

Overigen lijkt CP780 de oplossing door die op buiten en ruimte te zetten. Want ELGA start modulerend op en setpoint wordt intern steeds iets verhoogd.

440W uit het stopcontact nu bij een aanvoer van 29 graden en retour 27.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Ik vermoed (gelezen uit de handleiding) dat als je deze parameter op 15c hebt staan, de thermostaat setpoint temperatuur wordt gebruikt voor het voetpunt van de stooklijn: dus thermostaat op 21c, dan voetpunt ook op 21c. Ik verwacht dat als je de parameter op 30c zet, dan dan het voetpunt 30c wordt. Waarschijnlijk moet je de helling dan wel wat vlakker zetten. Ik zou het gewoon eens proberen. :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Andrehj schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

@Robindd
Vandaag dezelfde test gedaan. Mijn SW75YAA staat nog op 100%, want ik moet mijn kabeltje nog aansluiten. En helaas geen Kamstrup.
Had setpoint van water op 60 graden gezet, met de verwachting dat ie dan op het einde mijn element zou inschakelen, zodat ik gelijk kon testen of mijn zojuist aangesloten dompelelement goed werkte.
Run zag er als volgt uit:
[Afbeelding]
Het water werd met de WP tot 60 graden opgewarmd (met de sensor op ca 40% vanaf de onderkant). Op het einde schakelde nog even het element in, die het water daarna nog naar 61 graden bracht.

Zo'n element (onderin!) het SWW-vat kan ik overigens iedereen aanraden. Daarmee kun je een legionella cyclus uitvoeren terwijl je huis verwarmd wordt. Bovendien is zo'n element over het algemeen wat zwaarder (bij mij 4.5 kW), zodat die cyclus ook nog eens veel sneller gaat.

Dit soort plaatjes tonen overigens des te meer aan dat het idioot is dat de standaard legionellacyclus niet gewoon met de WP het water naar 60 graden brengt, en dan alleen het laatste restje met het element. Dat scheelt je vele uren, die je WP niet kan besteden aan het verwarmen van je huis.

Nog een vraagje bij bovenstaande grafiek: Weet iemand wat Voorlooptemperatuur en Retourtemperatuur boiler betekenen? Die waarden zeggen mij niets, als ik ze aan zet krijg ik gewoon een horizontale lijn op ongeveer 24 graden.. :? .. Logischerwijs zou ik hier de watertemperatuur verwachten die van en naar de unit loopt, maar die was tijdens de SWW-run rond de 60 graden.
ik wil juist geen zwaar element. ik wil namelijk dat met het afbouwen van de saldering de legionalle run van maart t/m november gebeurd met gratis zonne energie. Dus zeg ergens tussen 1,5-2,5 kw

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fullpower schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Ik vermoed (gelezen uit de handleiding) dat als je deze parameter op 15c hebt staan, de thermostaat setpoint temperatuur wordt gebruikt voor het voetpunt van de stooklijn: dus thermostaat op 21c, dan voetpunt ook op 21c. Ik verwacht dat als je de parameter op 30c zet, dan dan het voetpunt 30c wordt. Waarschijnlijk moet je de helling dan wel wat vlakker zetten. Ik zou het gewoon eens proberen. :)
Ja zo lees ik het ook, door deze op gewenste kamer temperatuur te zetten vlak je de curve, de 70 bij -10 verlagen vlakt hem nog meer.

@mkleinman
Ik bedoelde eigenlijk een curve in je display zodat je kan zien als je de 15 of 70 graden veranderd dat hij vlakker wordt. Zoiets :)
Of dat hij bij verhogen van de voetpunt hij in zijn geheel omhoog gaat, dat ie laag stond was duidelijk omdat je bij 55 graden -10 slechts 28 had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl1K_5i4sChLBWB1aacpOqHwzrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8npDA29xd6f8OH8HQlMqU9M.jpg?f=fotoalbum_large
Overigen lijkt CP780 de oplossing door die op buiten en ruimte te zetten. Want ELGA start modulerend op en setpoint wordt intern steeds iets verhoogd.

440W uit het stopcontact nu bij een aanvoer van 29 graden en retour 27.
Mooi, dat is al een stuk beter dan 2000W met dit weer. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 04-10-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
develdonk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:36:
[...]
ik wil juist geen zwaar element. ik wil namelijk dat met het afbouwen van de saldering de legionalle run van maart t/m november gebeurd met gratis zonne energie. Dus zeg ergens tussen 1,5-2,5 kw
Maar die van mij is dan dus schakelbaar in drie trappen van 1.5 kW. En met 14 kWp aan PV op het dak kom ik daar wel aardig mee weg.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Maar die van mij is dan dus schakelbaar in drie trappen van 1.5 kW. En met 14 kWp aan PV op het dak kom ik daar wel aardig mee weg.
Ik wil eigenlijk een smart relais aansturen vanuit Home Assistant of Node Red (moet me eerst nog verdiepen in het bouwwerk wat ik heb gekregen :)) die de smart grid functie van de Mitsubishi aanstuurt. Die kun je namelijk x graden boven setpoint laten verwarmen op die aansturing. Lijkt me ideaal straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 31-05 17:23
mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Ik meende bij de ELGA dat de ELGA eigenlijk alles zelf regelde en alle instellingen uit de thermostaat negeerde?

Deze ELGA regelt volgens mij hoofdzakelijk op de buitentemperatuur, de instelling die Rol-Co eerder noemde CP780.
Dat klopt als die standaard staat ingesteld. Ik heb de Elga met Toshiba, als je die op WAR zet met dipswitch B2 dan kijkt die naar de gevraagde Ta van de thermostaat. In "mijn " Elga kan je geen stooklijn instellen dus dat kan alleen in de thermostaat i.t.t. die van Rehema.

De oude Elga had in de installateurshandleiding een hoofdstuk regelstrategie. Ik zie die helaas niet in de handleiding van de Remeha Elga. Maar gezien je de stooklijn instelt in de Ace denk ik dat je er vanuit kan gaan dat die de gevraagde Ta van de thermostaat inderdaad negeert. De gemeten temperatuur van de Honeywell is in 0,1 nauwkeurig(zie ik met de opentherm gateway) lijkt mij meer dan voldoende om goed op te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Robindd schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Ik wil eigenlijk een smart relais aansturen vanuit Home Assistant of Node Red (moet me eerst nog verdiepen in het bouwwerk wat ik heb gekregen :)) die de smart grid functie van de Mitsubishi aanstuurt. Die kun je namelijk x graden boven setpoint laten verwarmen op die aansturing. Lijkt me ideaal straks.
Zoiets heeft @AUijtdehaag toch al een hele tijd werkend

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
Gisteren nog met onze Loria 6010 zitten stoeien ivm eerder gedeelde probleem met driewegklep. Onze installateur reageert nogal traag, dus zelf maar verder aan de slag gegaan.

Eerst WP en HCTM tijdje uitgeschakeld (stroom eraf). Na alle instellingen nogmaals gecheckt te hebben, geconcludeerd dat het daaraan niet lag. De contactpunten van 2x relais schoonmaken hielp ook niet. Idem voor p250 van 45 naar 35 aanpassen obv input van @Chris_82.

Uiteindelijk een laatste poging gedaan, door SWW run op te starten via HCTM (p240=1). Daarop reageerde de driewegklep wel, schakelde spontaan naar SWW stand. Gisteren paar x vaker getest door Tset of T SWW set te verhogen, driewegklep schakelde toen weer goed. Draait nu z'n eerste run (SWW) obv programma en werkt nog steeds. Lijkt dus een communicatie storing tussen HCTM en WP te zijn geweest, due geforceerd opgelost kon worden door SWW boost via HCTM te vragen. Mochten meer Loria gebruikers hiervan eens last krijgen... dan hoop ik dat hen dit helpt. En uiteraard hoop ik... dat dit een blijvende oplossing is ;) #DIYhack

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@ElgaFreak
Meten per 0,1graad is nog niet regelen met die waarden, dat gaat om de hysterese, er zijn er die dat met een halve graad doen en met een graad, voor een warmtepomp wil je zo klein mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maikie18 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:25:
[...]

Zoiets heeft @AUijtdehaag toch al een hele tijd werkend
DJG vat - check
ATON power to heat - check
Groepenkast ruimte stroomklemmen en controller - check

Inderdaad het kan bij @Robindd ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
AUijtdehaag schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

DJG vat - check
ATON power to heat - check
Groepenkast ruimte stroomklemmen en controller - check

Inderdaad het kan bij @Robindd ;)
Maar met een simpele relais kan ik de smart grid functie aansturen, zonder die dure Aton er tussen te zetten :) Daar zie ik me nog niet 1-2-3 in investeren. Maar uiteraard regelt de smart grid ready niet zo nauwkeurig. COP is wel een stuk beter. Ben wel benieuwd hoe de WP reageert met die aansturing, als er wolken komen is het ineens klaar natuurlijk, zal ongetwijfeld wat achter lopen. Tzt misschien maar eens een schakelaartje tussen zetten om te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38

Japie.G

Colour Classic

mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:49:

[...]

Die grote dT kan ik weinig aan veranderen, dat is de ELGA die zelf besluit om op vol vermogen te willen gaan draaien. De regelstratie van de ELGA is, denk ik, om zo snel als mogelijk het setpoint te halen volgens de stooklijn. Dus ipv laag en traag met de oude ELGA wil de ACE onzuinig op vol vermogen er naar toe..
Dit doet mijn daikin hybrid dus ook. Machtig vervelend want dat resulteert bij koud weer in een defrost mania party van heb ik jou daar 😡. Ben benieuwd hoe de elga dat gaat doen.

De daikin heeft een setting: ‘aanpassen aanvoerwatertemperatuur toestaan’. Als die uitstaat houdt hij zich aan de stooklijn. Wellicht jij ook? Maar dan nog heb je dit resultaat als je bij lage tbuiten wel deze hogere ta nodig hebt..

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 04-10-2020 20:16 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:13:
[...]

Dit doet mijn daikin hybrid dus ook. Machtig vervelend want dat resulteert bij koud weer in een defrost mania party van heb ik jou daar 😡. Ben benieuwd hoe de elga dat gaat doen.

De daikin heeft een setting: ‘aanpassen aanvoerwatertemperatuur toestaan’. Als die uitstaat houdt hij zich aan de stooklijn. Wellicht jij ook? Maar dan nog heb je dit resultaat als je bij lage tbuiten wel deze hogere ta nodig hebt..
Doen de meeste verwarmings producten toch? Niet super nee dus dan is het zaak dat hij laag blijft draaien, daar zijn wat truukjes voor met flow en temperatuur precies afstemmen.
De flow zou bij een goed wp ook mee moeten lopen, dat zou mooi zijn.

Maar zonder vvw is dat erger inderdaad, zeker na een Defrost.

Edit:
Martin had gewoon een hoge dT omdat hij hem voor het eerst aan zet met 19,5 graden water, dan heb ik hier ook even een dT van 8 hoor, zeker als ie vol gas met 2000W loopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 04-10-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Japie.G schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:13:
[...]

Kan je niet zelf iets van een regeling maken? Heeft de Daikin een 0-10V input die je daarvoor kan gebruiken? Dan zou je zelf kunnen bepalen hoe hard de unit moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Bedrijven letten niet zo op de kosten, als ik zo her en der zie wat er bij mensen naar binnen gefietst word.
Beetje vreemde aanname. De kosten zijn vaak het zwaarst wegende onderdeel.
Inkoopprijzen zijn niet de prijzen die je op internet tegenkomt.
Kan makkelijk 40% verschil in zitten. Verder is het ook belangrijk dat je het materiaal koopt bij een partij, waar je op terug kunt vallen als er problemen zijn. Het liefst geen dozenschuiver.

En je bent gebonden aan een aantal leveranciers. Al je materiaal bij tientallen verschillende leveranciers inkopen geeft veel extra werk, wat ook geld kost.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odexrg14kWjOBI9v6hgPGUWXvnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s58AFpblVbPmZznJRDfzEP7J.png?f=fotoalbum_large

Bij die run van vanmiddag toch nog een pendelcyclus. In elk geval wel een stuk rustiger zo dan die 2kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:35:
[Afbeelding]

Bij die run van vanmiddag toch nog een pendelcyclus. In elk geval wel een stuk rustiger zo dan die 2kW
Kunnen we die ergens volgen martin, is ie publiek zichtbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kijk, zo krijgen de warmtepompen geen verse lucht meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHK2bwoxJ5lXyG2Z621nG2J11TQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Air7l6hyxUMZIT2S6rg16xa.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGYPZeOMk3SgS0bgp3ZiCDN2WJs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2GQQPqh92OMs5IbX5sgERrA.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar wel weggewerkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wel weggewerkt 8)7
En maar klagen over hoge energie rekening

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wel weggewerkt 8)7
Euh WTF }:O }:O 8)7 8)7 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Kunnen we die ergens volgen martin, is ie publiek zichtbaar?
Niet publiekelijk nee, ik heb een widget voor mijn website geschreven alleen werkt dit op dit moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 31-05 17:23
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:36:
@ElgaFreak
Meten per 0,1graad is nog niet regelen met die waarden, dat gaat om de hysterese, er zijn er die dat met een halve graad doen en met een graad, voor een warmtepomp wil je zo klein mogelijk.
Daar ben ik het mee eens maar wat ik begrijp gebruikt de ACE alleen de gemeten temperatuur in de ruimte en de ingestelde temperatuur. De regeling zit in de ACE en niet in de thermostaat. Maw de thermostaat is niet meer dan een sensor voor de WP. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ElgaFreak schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Daar ben ik het mee eens maar wat ik begrijp gebruikt de ACE alleen de gemeten temperatuur in de ruimte en de ingestelde temperatuur. De regeling zit in de ACE en niet in de thermostaat. Maw de thermostaat is niet meer dan een sensor voor de WP. Of begrijp ik je verkeerd?
Dat is afhankelijk van de gekozen instelling, echter stoppen van de wp kan doordat je max ingestelde (stooklijn) Ta bereikt hebt of de kamer is op temperatuur.
Bij de eerste heb je meer flow of afgifte nodig, eventueel een hogere Ta, bij de laatste een ander regime van de thermostaat als hij pendelgedrag geeft.

Bij mijn wp is het alleen een ruimte sensor, maar bij @mkleinman is het opentherm dus wel iets meer vermoed ik dan alleen temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:34:
[...]

Dat is afhankelijk van de gekozen instelling, echter stoppen van de wp kan doordat je max ingestelde (stooklijn) Ta bereikt hebt of de kamer is op temperatuur.
Bij de eerste heb je meer flow of afgifte nodig, eventueel een hogere Ta, bij de laatste een ander regime van de thermostaat als hij pendelgedrag geeft.

Bij mijn wp is het alleen een ruimte sensor, maar bij @mkleinman is het opentherm dus wel iets meer vermoed ik dan alleen temperatuur.
Dan zou ik er een OTGW tussen moeten hangen om te kijken wat er allemaal uitgewisseld wordt. Bij de oude ELGA/Carrier was het alleen het setpoint en de ruimtetemperatuur uit mijn hoofd. De ELGA regelde de rest daarna zelf.

Bij de ACE is dat vermoed ik niet heel anders. Je kan op de binnenunit zelf, via het display, een compleet klokprogramma opvoeren.

Irritatiefactortje: Er begon net voor half 12 een verwarmingsrun, sta ik net bij de ELGA om naar wat parameters te kijken, klik* regelstop. Ik heb namelijk om half 12 een schakelpunt van 20,0 naar 19,5 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:33
@Rol-Co @mkleinman
Volgens mij gaat mijn carrier elga pas aan als de thermostaat warmtevraag signaleert. Vervolgens kijkt de ELGA naar de Tgewenst en de Truimte

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Robindd schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Die heb ik :) 2 maal naast elkaar.
Niet dat ik daarvoor naar de meterkast loop natuurlijk 8)7
Alleen wel irritant dat ze 2 watt verbruiken, ik heb er 3 hangen pff.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
reneeke1970 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Alleen wel irritant dat ze 2 watt verbruiken, ik heb er 3 hangen pff.....
Dat wist ik dan weer niet! Maar ach, 4 watt kan er nog wel vanaf :)
Met het verbuik van de WP - 27 watt - gaat het een stukje harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Robindd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Ja dat lijkt me nog veel irritanter haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vanochtend weer een verwarmingsrun met behoorlijk pendelgedrag. De binnenunit houdt zich vrij strikt aan de stooklijn en de maximale Ta.

De formule die de ELGA hanteert is trouwens: aanvoertemperatuur = 20 + stooklijn_param * ( voetpunt - buitentemperatuur ). Dus bij 11 graden buiten, voetpunt ( ruimtetemperatuur gewenst ) van 20 en een stooklijn van 1.1 ( mijn setting ) wordt de aanvoer : 20 + 1,1 * ( 20 - 11 ) = 29,9 graden.

Bij 1,5 ( stooklijn voor VV + radiatoren ) wordt de aanvoer 33,5 graden.

Volgens mij is het meest interessante nu nog om het voetpunt te verplaatsen. Bij een voetpunt van 25 en stooklijn 1 wordt de aanvoertemperatuur bij 11 graden 34 graden en bij -10 55 graden. En bij voetpunt 30 en stooklijn 0,8 wordt dit bij 11 graden buiten: 35,2 graden en bij -10 52 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05
mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:37:
Vanochtend weer een verwarmingsrun met behoorlijk pendelgedrag. De binnenunit houdt zich vrij strikt aan de stooklijn en de maximale Ta.

De formule die de ELGA hanteert is trouwens: aanvoertemperatuur = 20 + stooklijn_param * ( voetpunt - buitentemperatuur ). Dus bij 11 graden buiten, voetpunt ( ruimtetemperatuur gewenst ) van 20 en een stooklijn van 1.1 ( mijn setting ) wordt de aanvoer : 20 + 1,1 * ( 20 - 11 ) = 29,9 graden.

Volgens mij is het meest interessante nu nog om het voetpunt te verplaatsen. Bij een voetpunt van 25 en stooklijn 1 wordt de aanvoertemperatuur bij 11 graden 34 graden en bij -10 55 graden. En bij voetpunt 30 en stooklijn 0,8 wordt dit bij 11 graden buiten: 35,2 graden en bij -10 52 graden.
Via parameter CP000 kun je de maximale aanvoertemperatuur instellen. Bij mij is die 30 graden geloof ik, maar die kan omoog naar 35-36 graden. Ook al vriest het dan 10 graden, de aanvoertemperatuur blijft dan max 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Via parameter CP000 kun je de maximale aanvoertemperatuur instellen. Bij mij is die 30 graden geloof ik, maar die kan omoog naar 35-36 graden. Ook al vriest het dan 10 graden, de aanvoertemperatuur blijft dan max 35 graden.
Klopt, daarmee kan je die grafiek afvlakken. Ik moet nu uitzoeken wat voor mij dan een gunstig voetpunt, stooklijn en maximale temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 15:13

jorammeke

Prutser

Ben eigenlijk wel benieuwd of die fluister/nacht stand op de ACE een beetje werkt.
Zou mooi zijn als ze die functie nog in de oudere Elga304 zouden stoppen.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Het lijkt erop dat mijn mooie merk Aspen USV 3wegklep overleden is, schakelt niet helemaal meer om naar SWW waardoor deze run ook gedeeltelijk een verwarmingsrun is, heeft de klep het toch 4 jaar volgehouden.
Gelukkig moet eea op de schop ivm mijn verbouwing, kan ik meteen een mooie chinees installeren die ik nog ruim op voorraad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
jorammeke schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:02:
Ben eigenlijk wel benieuwd of die fluister/nacht stand op de ACE een beetje werkt.
Zou mooi zijn als ze die functie nog in de oudere Elga304 zouden stoppen.
Ik ben nog niet buiten geweest na 22:00 om te luisteren maar binnen was gisteravond het verschil wel te merken. Schijnt 5dB minder geluid te geven. Staat bij mij nu ingesteld op 22:00 tot 08:00 uit mijn hoofd.

Is 1 van de vele dingen die ik nog wil uitzoeken met de nieuwe ELGA, maar eerst het pendelgedrag proberen op te lossen.

Om de afgifte van mijn vloer te verhogen daarnet de snelheid van de pomp 1 standje verhoogd, eens kijken of ik nu zie dat het water sneller door de vloer heen gaat en of dat invloed heeft op het gedrag van de ELGA.

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 05-10-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:54:
[...]
Om de afgifte van mijn vloer te verhogen daarnet de snelheid van de pomp 1 standje verhoogd, eens kijken of ik nu zie dat het water sneller door de vloer heen gaat en of dat invloed heeft op het gedrag van de ELGA.
Via welke parameter heb je pompsnelheid omhoog gezet?

Overigens, voor activeren van de stille modus moet ik bij de remeha Mercuria eerst nog een aparte accessoire kopen en aansluiten. Weet niet of dat bij de Elga ACE ook nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Via welke parameter heb je pompsnelheid omhoog gezet?

Overigens, voor activeren van de stille modus moet ik bij de remeha Mercuria eerst nog een aparte accessoire kopen en aansluiten. Weet niet of dat bij de Elga ACE ook nodig is?
Die parameter voor de vloerverwarming is een knopje op mijn Grundfos Alpha pomp op de vloerverdeler ;).

Die aparte accessoire is bij de ELGA ACE niet nodig, doet hij out of the box, je moet het alleen activeren met drie parameters ( aan/uit, starttijd en eindtijd ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Die parameter voor de vloerverwarming is een knopje op mijn Grundfos Alpha pomp op de vloerverdeler ;).

Die aparte accessoire is bij de ELGA ACE niet nodig, doet hij out of the box, je moet het alleen activeren met drie parameters ( aan/uit, starttijd en eindtijd ).
Ow, dat kan natuurlijk ook. :)

Op advies van de experts hier is bij mij de thermostaat en pomp uit de vloerverwarming verdeler gehaald. Alleen ervoor zorgen via parameter CP000 dat maximum aanvoertemperatuur niet te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Heb nog een nieuwe 11 groeps (modulair) kunststof gesloten verdeler liggen door gewijzigde plannen. Misschien wat voor jou 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Hier staat wel een tip om te vullen/ontluchten. Zit er sterk aan te denken alsnog groep voor groep door te spoelen. Gisteren de druk op 1.8 gezet, inmiddels week op 1 bar. Denk wel dat we er ver zijn nu maar alleen op de verdeler boven draaien lukt nog steeds niet

https://youtu.be/-MJ2Ujvy6NY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:37:

Een beetje pendelen met dit weer is niet gek voor een 6kW denk ik, straks als het kouder is moet je kijken,
Of een negatieve stooklijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:25:
[...]

Een beetje pendelen met dit weer is niet gek voor een 6kW denk ik, straks als het kouder is moet je kijken,
Of een negatieve stooklijn :)
Pendelen is niet het ergste inderdaad, alleen proberen het huis te verwarmen met niet realistische temperaturen vind ik wel jammer. Ik heb nu de stooklijn weer op 1,5 staan (VV + radiatoren ). Dat houdt in dat bij 12 graden buiten de Ta 32 graden is. Bij 0 graden wordt de Ta dan 50 graden en daar beneden nog hoger.

Als ik het voetpunt verplaats naar 35 met een stooklijn van 0,7 dan wordt dit:
  • 12 graden: 36,1
  • 0 graden: 44,5
  • -10 graden: 51,5
Als ik dan ook de maximale aanvoertemperatuur zet op 45 graden dan zit de warmtepomp in het bereik van 33 graden ( 16 graden buiten ) tot 45 bij temperaturen onder nul.

Dat klinkt mij als een hele nette en strakke stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Voetpunt 30,5 neem ik aan? ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:55:
[...]

Pendelen is niet het ergste inderdaad, alleen proberen het huis te verwarmen met niet realistische temperaturen vind ik wel jammer. Ik heb nu de stooklijn weer op 1,5 staan (VV + radiatoren ). Dat houdt in dat bij 12 graden buiten de Ta 32 graden is. Bij 0 graden wordt de Ta dan 50 graden en daar beneden nog hoger.

Als ik het voetpunt verplaats naar 35 met een stooklijn van 0,7 dan wordt dit:
  • 12 graden: 36,1
  • 0 graden: 44,5
  • -10 graden: 51,5
Als ik dan ook de maximale aanvoertemperatuur zet op 45 graden dan zit de warmtepomp in het bereik van 33 graden ( 16 graden buiten ) tot 45 bij temperaturen onder nul.

Dat klinkt mij als een hele nette en strakke stooklijn.
Lijkt redelijk inderdaad, al zou ik geen 45 willen onder 0, dat gaat ie met vvw toch nooit halen, dan is ook 32-33 zat.
Onder 0 is het niet moeilijk, defrosts worden minder, rond 0 is het ergst, zeker met mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nee voetpunt echt op 35 graden. Daarmee vlakt de grafiek namelijk enorm af.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXyAaeIgiqijxov7ZWQGLa_kZC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOr4WCEaK5T7RI2DjeFBXfN4.jpg?f=fotoalbum_large

Blauw is de stooklijn die mijn warmtepomp nu aan houd met voetpunt op 20 graden. Als ik dat voetpunt op 35 zet en stooklijn op 0,7 dan is de grafiek veel minder steil.

Ik heb echt minimaal 33 tot 35 graden nodig om mijn vloerverwarming een beetje te laten werken en met de huidige stooklijn mag ik blij zijn met 31 graden water en enorm pendelgedrag tot gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss6kC-B92pJveO9w4uFVajBgxew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GczawOm4f4LIIXnMuNbEcBoq.png?f=fotoalbum_large

Dit is het gedrag vandaag.

[ Voor 71% gewijzigd door mkleinman op 05-10-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:00:
[...]

Nee voetpunt echt op 35 graden. Daarmee vlakt de grafiek namelijk enorm af.[Afbeelding]

Blauw is de stooklijn die mijn warmtepomp nu aan houd met voetpunt op 20 graden. Als ik dat voetpunt op 35 zet en stooklijn op 0,7 dan is de grafiek veel minder steil.

Ik heb echt minimaal 33 tot 35 graden nodig om mijn vloerverwarming een beetje te laten werken en met de huidige stooklijn mag ik blij zijn met 31 graden water en enorm pendelgedrag tot gevolg.

[Afbeelding]

Dit is het gedrag vandaag.
Ja dat is nog extreem, wat hangt er allemaal aan, alleen vvw beneden en ook nog hydraulisch actief, wat doet je vloer kwa temperatuur?
Als je logisch nadenkt is het maar een klein loopje aan water waar je verdeler weer beetjes uit pakt, en ook nog gemengt met de retour.
Je moet wel iets gaan veranderen denk ik anders heb je een buffertank nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Ja dat is nog extreem, wat hangt er allemaal aan, alleen vvw beneden en ook nog hydraulisch actief, wat doet je vloer kwa temperatuur?
Als je logisch nadenkt is het maar een klein loopje aan water waar je verdeler weer beetjes uit pakt, en ook nog gemengt met de retour.
Je moet wel iets gaan veranderen denk ik anders heb je een buffertank nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ejv60dk9sT_uvWvxAgE5NGMFRgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NuZe07fvo0OVYjYBT97m0aSl.png?f=fotoalbum_large

Aanvoer van de vloerverwarming is nagenoeg gelijk aan de aanvoer van de ELGA, niet zo gek aangezien ze praktisch naast elkaar zitten. Ik heb ongeveer 4 graden dT tussen aanvoer en retour van de vloer.

Ik heb boven nog radiatoren zitten die nu deels open staan, maar nog lang niet allemaal.

Dat buffervat is niet zo'n probleem, dan zet ik permanent de klep open van de 2e spiraal in mijn zonneboiler, alleen heb ik dat met de oude ELGA ook al eens een tijd geprobeerd en dat leverde geen gaswinst op maar kostte mij wel zeker 300kWh extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:50:
Hier staat wel een tip om te vullen/ontluchten. Zit er sterk aan te denken alsnog groep voor groep door te spoelen. Gisteren de druk op 1.8 gezet, inmiddels week op 1 bar. Denk wel dat we er ver zijn nu maar alleen op de verdeler boven draaien lukt nog steeds niet

https://youtu.be/-MJ2Ujvy6NY
Geen paniek, vul nog een paar keer bij eea gaat vanzelf luchtvrij worden, heb je geen geduld dan de procedure volgen van youtu.be maar laat dan de WP via manuele bediening pompen en niet met de compressor erbij.
Je druk daalt denk ik ook snel door je krap bemeten expansie, tussen 1 en 2 bar is maar weinig water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Om dat te verbeteren kun je de stekker van de grijze stuurkabel van dat brommende relais van het verwarmingselement van de hoofdprint loshalen. Scheelt een paar Watt (bij mij nu rond de 24 standby) en verlost je van de irritante brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maikie18 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:50:
Daarover moet ik mijn lokale installateur toch complimenteren: die had na aanleg van de VVW direct alle lussen gevuld met water en op druk gezet. Zo kon hij controleren of er geen lekken waren, en was het opstarten van de WP een stuk makkelijker, want alleen de grote distributieleidingen hoefden nog maar te worden gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

koevlaas2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Daar moet je vanaf blijven dat is de voordruk van je expansievat.
Voordruk van het vat te hoog??
In principe kun je geen (lucht/water) geluiden horen.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wel weggewerkt 8)7
Toppertje die monteur!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xb-y-YJKCPoopLF64pe0rSeTonY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rE23pM1Rom5aJDCfhUDPyo8m.jpg?f=fotoalbum_large

De paarse lijn zou dan mijn stooklijn worden. Maak ik ergens een denkfout of klinkt dit zinnig? 45 graden onder nul lijkt mij zwaar voor een 6kW warmtepomp maar hoger klinkt in elk geval onzinnig om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hrt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

Voordruk van het vat te hoog??
In principe kun je geen (lucht/water) geluiden horen.
Nee, precies goed dus lekker afblijven. Gevuld met stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

Aanvoer van de vloerverwarming is nagenoeg gelijk aan de aanvoer van de ELGA, niet zo gek aangezien ze praktisch naast elkaar zitten. Ik heb ongeveer 4 graden dT tussen aanvoer en retour van de vloer.
Even wachten, dit ziet er wel gek uit toch? De grafiek is verkeerd om, hij begint goed maar dan is het stop start door iets maar ook koelt je vloer af, dat is niet de bedoeling? Hij zou moeten stijgen toch? Of minimaal gelijk blijven maar de dT zou kleiner moeten worden op die vloer.
Ik denk dat er meer warm water door die vloer moet, dat kan makkelijk, je hebt echt veel slang liggen.
Minder bijmengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 06-06 22:43
Rol-Co schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Even wachten, dit ziet er wel gek uit toch? De grafiek is verkeerd om, hij begint goed maar dan is het stop start door iets maar ook koelt je vloer af, dat is niet de bedoeling? Hij zou moeten stijgen toch? Of minimaal gelijk blijven maar de dT zou kleiner moeten worden op die vloer.
Ik denk dat er meer warm water door die vloer moet, dat kan makkelijk, je hebt echt veel slang liggen.
Minder bijmengen
Eens, de vloer retour ligt een stuk lager als de ELGA retour.. en de ELGA retour is een gemiddelde van je vloer + radiatoren...

Dus radiatoren knijpen, niet meer bijmengen en meer water door die vloer douwen :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Daannn1987 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Eens, de vloer retour ligt een stuk lager als de ELGA retour.. en de ELGA retour is een gemiddelde van je vloer + radiatoren...

Dus radiatoren knijpen, niet meer bijmengen en meer water door die vloer douwen :+
Ventielen eruit *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:39
Gewoon een gesloten verdeler erin, en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Ik meen me te herinneren dat er ook een bypass over die vloer zit, misschien dat die iets geks doet.

Yep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgxvUTH8sf_6R04sJA_XlUaM4kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BP9kveH93gNu13nuyy45v7pu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

Ik meen me te herinneren dat er ook een bypass over die vloer zit, misschien dat die iets geks doet.

Yep

[Afbeelding]
Daar zit genoeg ruimte voor een gesloten exemplaar met flow meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Andrehj schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Daarover moet ik mijn lokale installateur toch complimenteren: die had na aanleg van de VVW direct alle lussen gevuld met water en op druk gezet. Zo kon hij controleren of er geen lekken waren, en was het opstarten van de WP een stuk makkelijker, want alleen de grote distributieleidingen hoefden nog maar te worden gevuld.
Dat doen ze toch standaard allemaal. Bij mij in ieder geval wel gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Minder bijmengen
Meer water helpt deels ( denk ik ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8SxMY76l8puCHbpI5WLC0XWnVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHpekdWOF9Xzz9uS8Vkp0OHu.png?f=fotoalbum_large

Pompstand hoger gezet ( effectief bijna 2x zoveel flow ) en het verschil wordt kleiner, halverwege de middagrun heb ik de pomp hoger gezet.

De aanvoer stopt bijna volledig vanaf de ELGA, de pomp draait nog wat na op 5l/minuut, er komt dus geen warm water meer aan bij de vloer en daarom koelt de vloer ook af denk ik.

Bijmengen doet deze vloerverdeler al bijna niet, aanvoertemperatuur op het blok ( afleesbaar ) is gelijk aan de aanvoertemperatuur van de ELGA.

Pomp overigens nog een tandje hoger gezet naar stand 3. 20W respectievelijk tegenover 7W.

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 05-10-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

Yep

[Afbeelding]
Dat ding lijkt verrekt veel op mijn vte slim verdeler kwa opbouw.
Bij mij kun je een meng erbij kopen, deze erin draaien en hiermee menging volledig blokkeren..
Zo heb ik mijn open verdeler gesloten gemaakt werkt perfect..

@mkleinman is dit een Robot verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:41:
[...]
Dat ding lijkt verrekt veel op mijn vte slim verdeler kwa opbouw.
Bij mij kun je een meng erbij kopen, deze erin draaien en hiermee menging volledig blokkeren..
Zo heb ik mijn open verdeler gesloten gemaakt werkt perfect..

@mkleinman is dit een Robot verdeler?
Ik heb inderdaad een Robot verdeler met Grundfos Alpha 2 pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Yep

[Afbeelding]
Bypass staat op +0,4 bar en gaat niet open. Daar heb ik in 2014 bij het begin van de installatie wel last van gehad dat de bypass te laag afgesteld stond. Als die bypass open gaat dan hoor je dat meteen. ( wat een herrie ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Volgens mij is dat een K**-klus om de verdeler zelf te vervangen, of valt dat mee? En wat is het grote voordeel t.o.v. diegene die ik nu heb? Ik merk nagenoeg geen bijmenging en aanvoer en retour op de thermostaat komt akelig overeen met de sensoren in mijn netwerk.

Dus ga ik wat met een gesloten verdeler opschieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Ik heb inderdaad een Robot verdeler met Grundfos Alpha 2 pomp.
Bij mijn VTE kun je dit toepassen;
https://vte-smartersoluti...delers/vte-slim-verdeler/

Deze heb ik dus volledig ingedraaid en de pomp doet niet meer mee.

Ik kan een soortgelijk ventiel niet vinden voor RObot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:47:
[...]

Volgens mij is dat een K**-klus om de verdeler zelf te vervangen, of valt dat mee? En wat is het grote voordeel t.o.v. diegene die ik nu heb? Ik merk nagenoeg geen bijmenging en aanvoer en retour op de thermostaat komt akelig overeen met de sensoren in mijn netwerk.

Dus ga ik wat met een gesloten verdeler opschieten?
Als je het vervangt met zoiets;
https://4heat.nl/nl/robot...deelunit-zonder-pomp.html

Verkoop je de huidige op Marktplaats voor 75 / 100 :+
En met de stroombesparing heb je hem met 5 jaar terug verdiend .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:52:
[...]

Als je het vervangt met zoiets;
https://4heat.nl/nl/robot...deelunit-zonder-pomp.html

Verkoop je de huidige op Marktplaats voor 75 / 100 :+
En met de stroombesparing heb je hem met 5 jaar terug verdiend .
Grote vraag is dan wel of je uit komt met de leidinglengtes van de buizen uit de vloer. Want die zijn nu best krap bemeten aangesloten op de huidige verdeler.

Ik zie het al gebeuren; Nieuwe verdeler willen monteren en er dan achter komen dat bij de 6e groep de laatste leiding 1cm te kort is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@mkleinman Volgens mij zou dat moeten zorgen dat het water van je WP meer/eerder naar de VVW gaat ipv de radiatoren. Waar nu de VVW (volgens origineel ontwerp) een beetje water wil hebben om het te mengen heb je met de gesloten verdeler dat alle slangen samen gewoon een bypass vormen. Zelfs al mengt de verdeler nu niet (veel), hij laat niet veel flow door, dus het gaat al snel naar je radiatoren.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

- fout gepost

[ Voor 96% gewijzigd door Japie.G op 05-10-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
*KNIP

[ Voor 100% gewijzigd door mkleinman op 05-10-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rimco schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:10:
@mkleinman Volgens mij zou dat moeten zorgen dat het water van je WP meer/eerder naar de VVW gaat ipv de radiatoren. Waar nu de VVW (volgens origineel ontwerp) een beetje water wil hebben om het te mengen heb je met de gesloten verdeler dat alle slangen samen gewoon een bypass vormen. Zelfs al mengt de verdeler nu niet (veel), hij laat niet veel flow door, dus het gaat al snel naar je radiatoren.
Snap ik idd, alleen dat bijmengen merk ik dus ( nog ) niet. Dat zou ik moeten merken op het aanvoerblok aan de thermometer die daar op zit. En die geeft de aanvoertemperatuur van de ELGA aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:14:
[...]

Snap ik idd, alleen dat bijmengen merk ik dus ( nog ) niet. Dat zou ik moeten merken op het aanvoerblok aan de thermometer die daar op zit. En die geeft de aanvoertemperatuur van de ELGA aan.
Met een open verdeler, zoals je nu hebt maak je gebruik van meng injectie.
Wat voor een cv ketel prima is, je levert 50C aan en de verdeler mengt je aanvoer van de ketel met het retour vanuit de vloer.

Dus dat je nu dezelfde aanvoer vanaf de elga meet op de verdeler kan dus kloppen, echter weet je niet welke flow de elga over de vloer heen verplaats.

Mocht je gaan klussen en de slang is net te kort, dan hebben ze daar reperatie setjes voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

mkleinman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:14:
[...]

Wat je volgens mij wel merkt is dat de retour van je VVW kouder is dan die van je radiatoren. Met even een simpele aanname dat ze hetzelfde vermogen hebben gaat het water sneller door de radiatoren (minder tijd om af te koelen) dan de VVW (meer tijd om af te koelen). Allemaal een beetje afhankelijk van het aantal radiatoren en groepen, maar je snapt het idee. Wat @Ramon_1984 dus ook zegt, je Ta kan best gelijk zijn, maar de flow is nu ook belangrijk.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxbZYdjYHHyDzh6fEu9hzogx2Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmhQBTS4U06ItmUDIPXgW7uL.jpg?f=fotoalbum_large

Gevonden in menu. Live output.

Ligt nog hoger dan mijn berekening omdat de temperatuur sensoren in de unit in de buis ipv op de buis meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Om dat te verbeteren kun je de stekker van de grijze stuurkabel van dat brommende relais van het verwarmingselement van de hoofdprint loshalen. Scheelt een paar Watt (bij mij nu rond de 24 standby) en verlost je van de irritante brom.
Haha, idd! 24W nu :)
Bromt dat ding standaard bij iedereen?
Hij is ook echt mega voor een 2kW enkel fase element. Dat ze daar niet wat anders op verzinnen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:19
Nee hoor, nooit gehoord, en hij staat nog steeds "aan"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Pagina: 1 2 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.