Nopheros schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:01:
[...]
Ik vind het niet blind volgen van politieke adviezen voor schijnveiligheid nou niet bepaald kinderachtig. Mensen met een mondkapje zullen eerder geneigd zijn geen afstand te houden en juist dat kan vervelende consequenties hebben. De enige mondkapjes die echt werken zijn die met een actieve filter zoals die in ziekenhuizen gebruikt worden.

Het volgen van een regering die alleen maar het RIVM als bron gebruikt die op hun beurt puur en alleen de theoretische, medische wetenschap hanteert maar niets weet van het psychologische effect (wat zeer belangrijk is in gedragswetenschap omdat je toch 17M mensen wilt sturen) volgen, en dan maar "klakkeloos" napapegaaien dat het schijnveiligheid zou zijn is wel goed?
It can go either way with people: of ze volgen of ze ageren en het licht maar puur aan de duidelijkheid van communicatie en manier van motivatie en de juiste redenen aankaarten wat ervoor zorgt dat het de ene kant op valt of de andere. Meteen sturen op dat het de verkeerde kant uit valt is dan uitgaan van het negatieve, terwijl er 0 moeite gedaan lijkt te zijn om het zo helder en duidelijk mogelijk te brengen met een goed vooropgesteld plan met duidelijk te volgen redenaties.
Ik neem het die mensen overigens niet helemaal kwalijk; je moet het immers doen met de info die we krijgen van de overheid, maar net zo goed als dat we ze kunnen napapegaaien kunnen we best kritisch zijn, met name op de vraag of enkel het RIVM en de theoretische medische wetenschap voldoende is om het effect van mondkapjes te beoordelen als bijdragend of niet bijdragend aan het afremmen van het virus. Neem ook de invalshoek van gedrag en psychologie erbij en dan is de conclusie dat mondkapjes op zijn minst een eerste barriere voor de grootste druppels is, en daarbij een signalerende werking heeft om alertheid onder mensen te vergroten, alsmede "inslijting" van het dragen van mondkapjes in het dagelijks leven.
In plaats van dat we altijd op zoek gaan naar de "alles of niets"-retoriek, kunnen we ook gewoon de invalshoek van "alle beetjes helpen" te benaderen en gewoon dat mondkapje opzetten, tegen mijns inziens een minimale effort of reductie van gemak/comfort. Nee, we hebben niet de beschikking over medische mondkapjes, maar we hebben de next-best-thing (niet medische mondkapjes) dat we best zonder veel moeite en inlevering van comfort/gemak kunnen volgen.
Als we wel medische mondkapjes zouden hebben, zou er weer een discussie ontstaan over de kosten en wie dat kan betalen en dat het niet sustainable is. Er is altijd wel een beer op de weg te gooienen dat lijken we steevast te blijven doen om er maar niet aan te hoeven.
Volgens mij is het toch al vaker betwist of mensen daadwerkelijk lakser worden. Is dat je eigen invulling of kun je dat met betrouwbare cijfers onderbouwen? Het zou juist een belangrijke signaalfunctie hebben dat mensen aware blijven dat het virus nog steeds rondgaat en daardoor juist alerter worden.
Kortom: mijns inziens is er nog steeds geen enkel goed argument aangekaart waarom je het niet zou doen. Ik hoor eigenlijk alleen maar argumenten die uiteindelijk te destilleren zijn tot "ik ervaar extreme ongemak", maar dat extreme ongemak wordt vervolgens niet benoemd of is niet onderhevig aan opgedane ervaringen.
We hebben nooit mondkapjes hoeven dragen, dus ja, het is idd vreemd, anders, misschien zelfs raar, maar ik denk dat iedereen in staat is om zichzelf tijd en ruimte te geven om te wennen aan het idee van het dragen van mondkapjes en dit zo als default te zien in het straatbeeld. Misschien is er een tijd van verzetten of principieel ageren ertegen, fine, maar er moet wel een punt komen waarin je uit dat verzet komt om vervolgens de weg richting acceptatie te bewandelen.
Het is je eigen keuze om dat uiteraard niet te doen, maar besef daarmee dat je blijkbaar niet bereid bent om je gewende gemak/comfort aan te passen in het belang van de situatie; iets wat we andermans gezondheid en vooral onze eigen gezondheid verschuldigd zijn en waar we om zouden moeten geven.
Nogmaals, ik kan niet gaan bediscussieren waarom je om jezelf of iemand anders zou moeten geven; dat zit verankerd in je kern, in je morele kompas, that's who you are (or not).
[
Voor 5% gewijzigd door
Deathchant op 08-10-2020 13:29
]