Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:00
de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Dat zei je net ook al ja, maar je maakt de situatie wel degelijk slechter dan je startpunt als je slechts 20 cm afstand houdt. Want je loopt dan een veel groter risico op besmetting.
Maar ook hier geldt, een paar keer per dag per ongeluk iets te dicht bij anderen komen is geen ramp. Het gaat om het grote plaatje.
Het gaat erom dat je met de 1.5 met regel de situatie niet actief slechter kan maken. Als de 1.5 regel niet goed hanteert dan behaal je op zijn slechtst niet het maximale resultaat van de regel.

Met mondkapjes bestaat wel degelijk het risico dat je de situatie slechter maakt dan helemaal geen mondkapje dragen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tja, ik draag ze inmiddels wel, ook in de supermarkt, en vraag mijn moeder ook er een te dragen als ze bij mij in de auto zit. Ik ben voor mijn werk regelmatig in de regio Rotterdam Rijnmond. Mijn ouders zijn 80+, het laatste wat ik wil is hen opzadelen met dit virus.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44

de Peer

under peer review

pingkiller schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

Het gaat erom dat je met de 1.5 met regel de situatie niet actief slechter kan maken. Als de 1.5 regel niet goed hanteert dan behaal je op zijn slechtst niet het maximale resultaat van de regel.

Met mondkapjes bestaat wel degelijk het risico dat je de situatie slechter maakt dan helemaal geen mondkapje dragen.
Sorry, ik snap het niet...
oh wacht. toch wel
. Ja dat zou kunnen maar is niet helemaal duidelijk of dat echt zo is.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 03-10-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

evilution schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:45:
Tja, ik draag ze inmiddels wel, ook in de supermarkt, en vraag mijn moeder ook er een te dragen als ze bij mij in de auto zit. Ik ben voor mijn werk regelmatig in de regio Rotterdam Rijnmond. Mijn ouders zijn 80+, het laatste wat ik wil is hen opzadelen met dit virus.
Euh bedoel je niet andersom? jij draagt een mondkapje als je moeder bij je in de auto zit.
Mondkapjes zijn er om anderen niet/minder te besmetten en niet zo zeer om jezelf tegen anderen te beschermen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Euh bedoel je niet andersom? jij draagt een mondkapje als je moeder bij je in de auto zit.
Mondkapjes zijn er om anderen niet/minder te besmetten en niet zo zeer om jezelf tegen anderen te beschermen.
Dubbel genaaid houdt beter - als in beter safe than sorry dus beide eentje op is de norm in de auto als je niet uit één huishouden komt.
Ik rij het liefst met een raampje op een kier voor extra afzuiging.

Verder doe ik nu ook in supermarkten met lichte tegenzin een masker op, het is oncomfortabel en ik vraag me af het daar wel zin heeft maar soit, nog iets meer dan twee weken om te zien of het effect heeft. Ik denk dat wegwerphandschoenen meer zin hebben in die omgeving maar dat ben ik.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 03-10-2020 17:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:08

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Ik denk dat dat hele "mondkapjes als (grote) corona-besmettingsbron" nogal overdreven is.
Die redenering kan natuurlijk twee kanten op. Allemaal mondkapjes dragen op plekken waar overdracht niet tot nauwelijks plaatsvindt is net zo overdreven.

Theoretisch gezien zijn beide scenario's mogelijk. De bijdrage van mondkapjes zal dan ook om het even zijn. Enige waar mondkapjes momenteel even mee helpen is bewustwording dat het virus nog onder ons is.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat je het allemaal iets minder letterlijk moet nemen. Je moet proberen zo veel mogelijk richtlijnen op te volgen. Je probeert de mondkapjes zo goed mogelijk te dragen en ze zo min mogelijk aan te raken. Maar dit hoeft niet 100% nageleefd te worden.
Het doel is niet om élke besmetting te voorkomen, maar om 80 van de 100 besmettingen te voorkomen.

Kans op besmetting is sowieso al klein, en als je dan ook nog eens veel afstand houdt, handen wast etc etc dan ben je gewoon prima bezig. :)
Helaas werkt het niet zo, verkeerd gebruik is gevaarlijk en verhoogd de kans op besmetting. Of je doet het goed of je doet het niet dus. Dit is een belangrijk punt in de discussie rond verlichting. Je kunt niet zomaar mondkapjes verplicht stellen en dan aan de burger het risico overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erapaz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Helaas werkt het niet zo, verkeerd gebruik is gevaarlijk en verhoogd de kans op besmetting. Of je doet het goed of je doet het niet dus. Dit is een belangrijk punt in de discussie rond verlichting. Je kunt niet zomaar mondkapjes verplicht stellen en dan aan de burger het risico overlaten.
Ik snap je punt, maar ik blijf erbij dat 100% schoon werken niet noodzakelijk is (en ook niet haalbaar). Maar wel zo veel mogelijk uiteraard.

Gevaarlijk vind ik een vreemde woordkeuze. Ik loop geen reëel gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
evilution schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:38:
Mijn vader ligt in het ziekenhuis en ik was daar woensdag met mijn moeder maar het viel mij op dat er erg weinig mensen mondkapjes dragen. Overigens ook zorgpersoneel niet. Dit is toch een openbare binnenruimte?
Misschien dat meespeelt dat veel mensen de sfeer dan erg onplezierig vinden worden? Het is een afweging, als men voldoende afstand kan houden voegen mondkapjes niets toe.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Laguna schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:02:
[...]
Die redenering kan natuurlijk twee kanten op. Allemaal mondkapjes dragen op plekken waar overdracht niet tot nauwelijks plaatsvindt is net zo overdreven.

Theoretisch gezien zijn beide scenario's mogelijk. De bijdrage van mondkapjes zal dan ook om het even zijn. Enige waar mondkapjes momenteel even mee helpen is bewustwording dat het virus nog onder ons is.
Yups, daarom snap ik van Dissel z'n afweging dus ook wel.
Als de besmettingsgraad en virusdruk waar je bent relatief laag zijn, dan heeft een mondkapje weinig extra nut en heeft tevens verkeerd gebruik weinig consequenties (behalve dan misschien bacterieel). Dus als je je er zelf beter bij voelt, doe het dan maar.

Als de besmettingsgraad en virusdruk waar je bent relatief hoog (kunenn) zijn, bijvb ziekenhuis, in verpleging, dan heeft een mondkapje wel nut, maar dan wil je ook wel een mondkapje hebben dat goed werkt en het vervolgens ook goed gebruiken. Daar heeft verkeerd gebruik of matige kwaliteit wel een grote invloed, dat is in het voorjaar dan ook wel gebleken helaas.

En mjah die "beeldvorming", zal op zich best kloppen, maar dat zal waarschijnlijk ook een eenmalig effect zijn. Als je vervallen was tot het niet (zoveel mogelijk) houden aan de basisregels en je nu ineens wel weer meer er aan houdt omdat er iets nieuws is, namelijk mensen lopen met mondkapjes, dan verwacht ik niet dat dat effect er over een paar weken nog steeds zo is. Dat vervallen zal dan ook wel weer optreden bij die mensen.

Hou je hooguit nog over het effect bij een verplichting dat mensen het vervelend vinden en die situaties niet meer opzoeken. Dat zou wellicht voor op het werk werken versus thuiswerken misschien wwer enig effect kunnen hebben. Maar verder verwacht ik er bar weinig van, omdat ik denk dat dat nu zonder mondkapjes ook al wel weer zou ontstaan door de oplopende aantallen besmettingen.

Ben wel benieuwd of het kabinet nog voor een eventuele verplichting zou durven gaan en of bedrijven het nog verder gaan afdwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
evilution schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:45:
In een auto is de meerwaarde van een mondkapje zeer minimaal, zeker voor de bestuurder. (voor passagiers op de achterbank kan het wel wat helpen)
Je kijkt elkaar immers amper aan dus spreekt niet in elkaars richting. De kans dat je elkaars besmette spetters gaat opvangen is dus minimaal.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 12-09 23:22
Ankona schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:21:
[...]

In een auto is de meerwaarde van een mondkapje zeer minimaal, zeker voor de bestuurder. (voor passagiers op de achterbank kan het wel wat helpen)
Je kijkt elkaar immers amper aan dus spreekt niet in elkaars richting. De kans dat je elkaars besmette spetters gaat opvangen is dus minimaal.
Hangt er een beetje vanaf wat je denkt dat het aandeel van aerosolen in de mix is.
De hoeveelheid lucht in een auto is nogal klein en de luchtverversing houdt meestal ook niet over.

Of niet medische mondkapjes dan uiteindelijk veel uit gaan halen is ook de vraag, afhankelijk van of het veel aerosolen kan tegenhouden (filtering zelf en of ze goed aansluiten).

Maar goed in zo'n specifiek geval van 80+ in zo'n kleine ruimte zou ik ze denk ik ook wel overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
[...]

Ik weet dat je tegen mondkapjes bent maar ik zou toch wat minder stellig zijn en meer voorzichtigheid betrachten in je advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:23

Yucon

*broem*

Ankona schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

Alcohol dood bacterien maar virussen pak je er niet mee, dan werkt gewone zeep veel beter.
Dat doet het wel, en ook volgens hetzelfde principe van het oplossen van het eiwitlaagje.
Het is de alcohol die een virus de das omdoet. Virussen zijn in tegenstelling tot bacteriën geen organismen die energie en voeding nodig hebben, maar ‘pakketjes’ genetisch materiaal met een omhulsel van eiwit. “Door blootstelling aan alcohol lost die buitenkant op en wordt het virus onschadelijk gemaakt”, legt Van Boven uit. De rest van een desinfecterende gel bestaat uit zepen. Afhankelijk van de verhouding tussen de verschillende ingrediënten moet een desinfecterend middel langer of korter inwerken.
https://www.trouw.nl/nieu...doe-je-dat-goed~b936971a/

Willekeurig linkje, als je even googled zie je legio serieuze sites die hetzelfde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
gekkie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:03:
[...]

Hangt er een beetje vanaf wat je denkt dat het aandeel van aerosolen in de mix is.
De hoeveelheid lucht in een auto is nogal klein en de luchtverversing houdt meestal ook niet over.

Of niet medische mondkapjes dan uiteindelijk veel uit gaan halen is ook de vraag, afhankelijk van of het veel aerosolen kan tegenhouden (filtering zelf en of ze goed aansluiten).

Maar goed in zo'n specifiek geval van 80+ in zo'n kleine ruimte zou ik ze denk ik ook wel overwegen.
Een mondkapje gaat geen aerosolen tegenhouden. Aerosolen zijn vocht delen opgelost (!) in lucht.

Als je serieus kwetsbare (80+) passagiers wil beschermen. Overweeg dan die niet mee te nemen. In de auto zul je altijd een relatief hoog besmettingsrisico hebben. Kleine ruimte met op zijn best een matige ventilatie.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sphere-
Ankona schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

In de auto zul je altijd een relatief hoog besmettingsrisico hebben. Kleine ruimte met op zijn best een matige ventilatie.
[...]

Wat is het nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Een auto is een risico door hoge concentratie aerosolen, maar mondkapjes (spettervangers) voegen weinig toe.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Ik was vanmiddag in de Nijmeegse binnenstad, en toch wel groot verschil met week geleden. In een winkel als Decathlon is het verplicht. In veel andere winkels personeel met mondkapjes en toch wel veel mensen ook. Bijna als Duitsland paar weken terug. Ook veel winkels weer met maximaal aantal mensen binnen (Bever, H en M), dus rijen voor de deur.

Valt dan wel op dat er Duitsers aan het winkelen zijn, terwijl ze zich moeten melden met een test als ze terug zijn. Geldt ook voor ons daar officieel.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
Ankona schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Een auto is een risico door hoge concentratie aerosolen, maar mondkapjes (spettervangers) voegen weinig toe.
Ik heb geen CFD model van een niesbui in een auto maar ik denk dat ook kleine ballistische druppels nog genoeg energie hebben om tegen de voorruit te weerkaatsen (samen met de luchtstroom) en alle kanten op kunnen vliegen.

Komt bij dat direct na de niesbui de persoon naast je vrijwel altijd direct interactie met je zoekt..

[ Voor 10% gewijzigd door Sphere- op 03-10-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

Zojuist zijn we terug van een dag Efteling, ik denk dat daar nog steeds een aanzienlijk groot deel (schat toch wel 90%) zonder mondkapje loopt.

Eigenlijk merk ik weinig verschil ten op zichte van onze vorige bezoeken aan de Efteling (we gaan iedere week wel als abo-houder). Zelfs bij de medewerkers is het willekeur al is dit nu wel wel de eerste keer dat ik ze echt met een mondkapje ziet rondlopen.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38
loekf2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:08:
Ik was vanmiddag in de Nijmeegse binnenstad, en toch wel groot verschil met week geleden. In een winkel als Decathlon is het verplicht. In veel andere winkels personeel met mondkapjes en toch wel veel mensen ook. Bijna als Duitsland paar weken terug. Ook veel winkels weer met maximaal aantal mensen binnen (Bever, H en M), dus rijen voor de deur.

Valt dan wel op dat er Duitsers aan het winkelen zijn, terwijl ze zich moeten melden met een test als ze terug zijn. Geldt ook voor ons daar officieel.
Ik snap toch niet wat iedereen daar dan doet? Funshopping?
Ik kom sinds Maart alleen in de winkel voor het hoog nodige. Als ik, bij wijze van, nieuwe onderbroeken nodig heb dan koop ik die wel online. Mensen willen graag dat het weer normaal is en gedragen zich soms ook alweer zo. En daar hebben we dus dit hele mondkapjes gedoe aan te danken. Je hebt ook kans dat meer mensen gaan funshoppen omdat ze zich met een masker veilig wanen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
Mijn oude topic over het dragen van een mondkapje tegen de griep is helaas relevant geworden, om een beetje terug te kijken hoe we er toen over dachten
Mondkapje dragen tegen de griep
Angeloonie schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:23:
Waarom niet?
- Omdat een beetje griep niet dodelijk is. (tenzij je al zwak en half dood bent)
- Omdat het toch niet echt helpt, je krijgt het ook via vieze handen of objecten.
- Omdat je voor lul loopt.
Ben het tegenwoordig met alle argumenten eens, behalve dat laatste dan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ketho op 03-10-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 10-09 07:50
rimave schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Ik kom sinds Maart alleen in de winkel voor het hoog nodige. Als ik, bij wijze van, nieuwe onderbroeken nodig heb dan koop ik die wel online. Mensen willen graag dat het weer normaal is en gedragen zich soms ook alweer zo. En daar hebben we dus dit hele mondkapjes gedoe aan te danken. Je hebt ook kans dat meer mensen gaan funshoppen omdat ze zich met een masker veilig wanen.
Dat vroeg ik me ook af ja, net een normale zaterdag. Mijn excuus was ik dat paar dingen bij de Decathlon moest halen na een bezoek aan de fysio gisteren.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:01
Jaap van Dissel op 24 januari 2020: https://www.nu.nl/coronav...over-het-coronavirus.html

Hoe zinnig is het dragen van een masker of mondkapje?

"Het zal iets helpen als het virus overgedragen wordt door grote druppels. Maar vaak werken maskers maar voor korte tijd. Het moet dan goed aansluiten langs de neus."

"Bij andere typen verspreiding werkt een masker minder goed. Maskers dragen helpt wel bij het bewustzijn van het probleem. Mensen houden dan meer afstand. Handen wassen helpt ook."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdb2yr3FSOzpf9PuKeaDnkyyY8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6wd4lKvGrejoslCPrtyQh15.png?f=user_large

*O*

[ Voor 14% gewijzigd door BarôZZa op 04-10-2020 04:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ketho schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:11:
Mijn oude topic over het dragen van een mondkapje tegen de griep is helaas relevant geworden, om een beetje terug te kijken hoe we er toen over dachten

[...]

Interessant, ik had daar ook een reactie geplaatst:
SinergyX schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:07:
Ja, het helpt amper, verspreiding van het virus is niet enkel via de mond maar via alles wat je aanraakt maar elk beetje is een beetje, zeker in een land van miljoenen mensen. Wij hebben veel frisse lucht, veel ruimte, het is daar aanzienlijk stukje minder en heeft zo'n kapje meer effect dan dat jij op je fietsje buiten rijd.

Andere kant, het is het geheel wat in China best goed werkt, mensen worden extra getriggerd door zo'n kapje om ook niet zomaar dingen vast te pakken, handen te wassen, ergens net als een vaccinatie, het is een collectief die daar aan werkt, hoe weinig het ook mag helpen, vele kleintjes hebben alsnog effect.

In Nederland is het al snel 'raar' of 'gek', omdat we niets anders meer gewend zijn of geen 'collectieve' opvoeding meer hebben. Ik was in Singapore toen er ook een virus-uitbraak was, niemand schud elkaar de hand meer, er werden van die handpompjes overal geplaatst, mensen gebruikten die dingen nonstop. Het was niet raar mensen geen hand meer te schudden, of als man wat 'lotion op je tere handjes doen', het was een collectieve handeling.
Grappig dat dit dus nog 1 op 1 van toepassing is, maar nu in een compleet andere situatie :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat je het allemaal iets minder letterlijk moet nemen. Je moet proberen zo veel mogelijk richtlijnen op te volgen. Je probeert de mondkapjes zo goed mogelijk te dragen en ze zo min mogelijk aan te raken. Maar dit hoeft niet 100% nageleefd te worden.
Ik denk dat de bewoording beter is dat je moet proberen dit na te leven, maar dat het geen ramp is als dit niet 100% lukt. Vergelijk het met het in de supermarkt de afstand houden die kan, ook als is dat niet altijd 1.5m.

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 04-10-2020 09:14 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:32
ijdod schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat de bewoording beter is dat je moet proberen dit na te leven, maar dat het geen ramp is als dit niet 100% lukt. Vergelijk het met het in de supermarkt de afstand houden die kan, ook als is dat niet altijd 1.5m.
Wat uiteindelijk het aller, allerbeste werkt, is een keertje minder naar de supermarkt. Een mondkapjes haalt misschien een paar procent van besmettingskansen af. Dat ik tegenwoordig 1 keer in de week boodschappen doe in plaats van 2, haalt er 50% van af. Dat zet pas zoden aan de dijk.

Dat het goed / fout gebruik een marge over de beperkte toevoeging van mondkapjes oplevert, lijkt me logisch. Dat je de hele discussie kunt vermijden door een keertje minder te gaan shoppen is volgens mij ook duidelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 04-10-2020 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ustinov
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:05
blissard schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Wat uiteindelijk het aller, allerbeste werkt, is een keertje minder naar de supermarkt. Een mondkapjes haalt misschien een paar procent van besmettingskansen af. Dat ik tegenwoordig 1 keer in de week boodschappen doe in plaats van 2, haalt er 50% van af. Dat zet pas zoden aan de dijk.
Dat is dus alleen waar als er ook daadwerkelijk besmettingen plaats vinden in de supermarkt. Elkaar passeren waarbij je even in elkaars 1,5 meter komt zonder te hoesten, niezen of zelfs praten is niet een waarschijnlijke bron van besmetting. De GGD kijkt alleen naar 15 minuten intensief contact.

We zitten nu 18 pagina’s te discussiëren over een mondkapje wat misschien niet en misschien een beetje werkt in een situatie waarin mogelijk helemaal geen besmettingen voorkomen.

Niemand heeft het over de tijdelijke avondklok die zowel het OMT als het Red Team willen. Volgens hen doen we nu veel moeite om de R net onder de 1 te krijgen, waardoor we mogelijk de hele winter in deze situatie blijven zitten. Omdat de politiek geen ruggengraat toont en de bevolking elkaar liever in de hare vliegt over theoretische maatregelen tegen hypothetische besmettingen gebeurt er vooralsnog niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 16:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit topic heeft een enorme overlap met Het grote mondkapjes topic . Ik merge je topic daarom ook @Verwijderd

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 13-09 17:00
@Outerspace ik kan eigenlijk geen ervaring vinden van mondkapjes in dit topic en vond het wel fijn dat er een apart topic was, om alleen te hebben over de kwaliteit en ervaringen, en niet over het beleid en de toepasbaarheid in de openbare ruimte. Kan je het topic weer terugplaatsen a.u.b.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

segil schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:18:
@Outerspace ik kan eigenlijk geen ervaring vinden van mondkapjes in dit topic en vond het wel fijn dat er een apart topic was, om alleen te hebben over de kwaliteit en ervaringen, en niet over het beleid en de toepasbaarheid in de openbare ruimte. Kan je het topic weer terugplaatsen a.u.b.?
In TT lees je dat dit een algemeen topic is geworden, en niet meer alleen gaat over advies, nut etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Outerspace schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:16:
Dit topic heeft een enorme overlap met Het grote mondkapjes topic . Ik merge je topic daarom ook @Verwijderd
Niet eens met jou. Enige overlap is "mondkapjes" en dat is meteen ook alles. Dit is een zin/onzin discussietopic en slechts 1 enkeling deelt zijn ervaring. Had je mij voor keuze gesteld dan zou ik gezegd hebben gooi maar in de prullenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:18:
Indien het toch mag: voel je vrij om zelf een nieuwe topic te maken. Ik heb mijn post namelijk al leeggehaald. Tag mij daar even als je wilt, ik ga dit topic ontvolgen aangezien ik geen behoefte heb aan een zin/onzin topic over mondmaskers of Corona, het hele web zit daar al bomvol mee en ik ben er moe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@Outerspace dit topic was louter bedoeld om het nut/noodzaak van mondkapjes te bespreken, aangezien dit momenteel een actuele politieke discussie is/was. Het andere topic was een algemeen topic om mondkapjes te bespreken. Het is dan ook mijns inziens een fout geweest om deze twee samen te voegen met het begrijpelijke onbegrip van de TS.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 16:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@segil @Laguna @Verwijderd ik kom er nog op terug :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ketho schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:11:

[...]

Ik sta er nu wel anders in, zeker met punt 1 en 2 nu. :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Op m'n fb timeline komt ineens van alles langs over een dr Margareta Griesz-Brisson

YouTube: Dr. Margareta Griesz Brisson about Face Masks - YouTube

samengevat is het een nogal emotioneel filmpje dat mondkapjes gemeen zijn, maar ze geeft verder geen onderbouwing. Als ik doorgoogle is ze neuroloog en vervolgens richting de alternatieve hoek gegaan. Ze heeft wel een PhD. Met name dat laatste vraagt toch wel om een feitelijke onderbouwing van claims.. heeft iemand enig idee waar ze zich op baseert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Dat zegt niets. Ik mag ook dr. voor m'n naam zetten. :+
heeft iemand enig idee waar ze zich op baseert?
Haar hele betoog is dat een gebrek aan zuurstof leidt tot hersenschade, maar verzaakt te onderbouwen waarom een masker een zuurstoftekort veroorzaakt.

Edit:
Verder bevat de videobeschrijving een link naar een paper (niet peer-reviewed). Dat artikel beschrijft (op basis van foto's) dat er mogelijk losse vezels op mondmaskers zitten en dit mogelijk schadelijk kan zijn mocht dit worden ingeademd. Op reddit vond ik de volgende reactie over de auteurs:
You’re showing a paper written by a chiropractor, naturopath and Russian public health degree holder as evidence. These aren’t experts you want for lung health and mask safety.

[ Voor 45% gewijzigd door RayNbow op 05-10-2020 07:42 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@RayNbow Tsja. Ik denk dat er best kritisch naar dit soort maskers gekeken mag worden in dat opzicht (vezels e.d.; we kennen de praktijken van de Chinese massa-industrie; winst is het enige ontwerpkriterium), maar of dat uit dat artikel bevestigd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Dat mondkapjes gevaarlijk zijn doordat je minder zuurstof zou binnenkrijgen en meer CO2 zou inademen circuleert op diverse conspiracy sites, dus ja dan gaan bij mij al alarmbellen af..

[ Voor 4% gewijzigd door Laguna op 05-10-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:42 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:42 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:33
[...]

Ik denk dat de gemiddelde ondernemer er wel blij mee is dat er toch nog wát verdiend wordt in deze barre tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 13:35
Als ik 's op kantoor mag zijn dan is een mondkapje verplicht. We krijgen van die "niet medische" kapjes uitgedeeld en die zijn best comfortabel. Even zoeken naar de exacte positionering op de neus ivm beslaan van de bril maar verder geen punt.
Staan zelfs aparte bakken in de hal voor de gebruikte kapjes.

Vandaag even naar de supermarkt om de hoek geweest voor het eerst met kapje. Ik was wel in de minderheid, denk dat 40% er eentje droeg. Gek genoeg kreeg ik de meeste verbaasde blikken van de 60+ klanten

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
*knip*, de huiskamer is een deur verderop

[ Voor 91% gewijzigd door Migrator op 05-10-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

wildhagen schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Je hebt al mondkapjes (wasbaar en herbruikbaar) vanaf 4 euro (zie hier), dus dat valt allemaal best wel mee.

Je hoeft echt niet meteen de meest fancy mondkapjes van een hip modemerk van 15 euro per stuk te dragen ofzo.

Edit: hier zelfs 10 stuks voor 20 euro, dus 2 euro per stuk.
Heb blind besteld bij je laatste tip. Maxana = Vamio = oplichting.

https://nl.trustpilot.com/review/maxana.nl
https://nl.trustpilot.com/review/vamio.nl

Nu een dag verder en alleen bestel bevestiging en verder niets. Zal die €25,- wel kwijt zijn.

PAS OP!!!

Edit: Begrijp van een andere reactie op trustpilot dat de webwinkel erg achter loopt met orders door het onverwacht grote aantal bestellingen. Dus misschien komt het nog goed.

[ Voor 5% gewijzigd door immetjes op 07-10-2020 09:30 . Reden: Webwinkel loopt achter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:54
Wijnands schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:35:
Als ik 's op kantoor mag zijn dan is een mondkapje verplicht. We krijgen van die "niet medische" kapjes uitgedeeld en die zijn best comfortabel. Even zoeken naar de exacte positionering op de neus ivm beslaan van de bril maar verder geen punt.
Staan zelfs aparte bakken in de hal voor de gebruikte kapjes.

Vandaag even naar de supermarkt om de hoek geweest voor het eerst met kapje. Ik was wel in de minderheid, denk dat 40% er eentje droeg. Gek genoeg kreeg ik de meeste verbaasde blikken van de 60+ klanten
Dat laatste verbaasd mij ook niet, dat is ook hetgeen wat ik ervaar. Niet alleen ten aanzien van mondkapjes maar ook ten aanzien van dat die ouderen nog steeds alles blijven doen. Volgens mij was er laatst ook een wetenschappelijk onderzoek waaruit bleek dat de ouderen gewoon doorgingen met hoe ze hiervoor waren (of zelfs nog vaker naar buiten gingen).

Als het de risicogevallen niets uitmaakt, moet het ons dan nog wel iets gaan uitmaken?

Persoonlijk zou ik een groot voorstander zijn van een (verplichte) lockdown op 60+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
Wat is er mis met een bepaalde vorm van risico acceptatie?

Om het heel cru te zeggen, wat schiet een oudere ermee op om de laatste 1,5 jaar van zijn leven als een kasplant door andere totaal beschermd en geisoleerd door te brengen terwijl hij liever nog even leeft en dan maar een (niet al te groot) risico accepteert?

De jongeren van nu (en dan bedoel ik ook heel zichtbaar de jonge ouders van nu) zijn totaal risico avers. In alles. Dat is ook niet gezond.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Laatst online: 00:09

De Nelis

en anders maar niet...

[...]

Jep funshopping, hier het hele weekend retedruk met stelletjes die met kinderen, de hond gezellig de hele dag in het warenhuis rondhangen. Eerst ontbijten in het restaurant, daarna wandelen door de winkel om vervolgens te gaan lunchen en daarna weer rond te struinen en aan het eind met lege handen de deur uit lopen.

En natuurlijk ruzie schoppen als ze het restaurant niet in mogen omdat het vol zit conform de regels (30 man). Te gek voor woorden. Sinds de mondkapjes min of meer verplicht worden gesteld loopt het hier eer storm, het lijkt dus ook een excuus om weer normaal te gaan doen voor velen.

Grote groepen snappen het nog steeds niet en (willen) niet luisteren.

[ Voor 13% gewijzigd door De Nelis op 07-10-2020 09:37 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Dat is toch precies wat Van Dissel zei? Het geeft een vals gevoel van veiligheid waardoor andere regels minder nageleefd worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 13:35
Ankona schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:34:

Om het heel cru te zeggen, wat schiet een oudere ermee op om de laatste 1,5 jaar van zijn leven als een kasplant door andere totaal beschermd en geisoleerd door te brengen terwijl hij liever nog even leeft en dan maar een (niet al te groot) risico accepteert?
D'r is niks mis met risico acceptatie maar wat ik vaak op straat zie is juist de groep die nog makkelijk 20-30 jaar mee kan die het niet zo nauw neemt met bescherming.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:34:

De jongeren van nu (en dan bedoel ik ook heel zichtbaar de jonge ouders van nu) zijn totaal risico avers. In alles. Dat is ook niet gezond.
Risicoacceptatie is uiteraard prima, maar je vergeet even de druk op de zorg. We balanceren nu nét onder de maximale capaciteit van de IC's. Als mensen wat meer risico gaan nemen raken de IC's al snel overbelast. Dan kun je denken "ja, maar dat is dan het risico van Corona", echter als jij van de trap valt en naar de IC moet is er dus ook geen plek voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

michael3 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

En dit weet jij allemaal omdat je de mensen de hele dag in de gaten houdt en zelf ook de hele dag in het winkelcentrum bent?

Of is het toch stiekem allemaal fantasie en valse gedachtegang?
Nee ik weet dit omdat ik aan het werk ben in dat warenhuis en de mensen zie zitten en rondlopen.
Heeft niks met in de gaten te houden, ik zit prominent in de loop en loop ook door de zaak heen om mijn koffie en lunch te halen.

Eigen ervaring dus, hele gezinnen, ouderen komen hier als een soort dagbesteding. Dit is al jaren zo, het was minder deze periode, maar sinds het dwingende advies voor mondkapjes is de oude drukte voor corona weer terug. Ze lopen over het algemeen wel met mondkapje op.

[ Voor 33% gewijzigd door De Nelis op 07-10-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
g

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 15:00

Theo

moederbord

Die mondkapjes zorgen wellicht ook voor een ander sociaal effect; het maakt het naar buiten gaan minder aantrekkelijk als je een mondluier moet dragen. Even gezellig de kroeg in gaan is niet zo gezellig meer met een mondmasker, gezellig met een collega's een rondje lopen in de pauze is toch minder aantrekkelijk en een dagje shoppen is ook een stuk minder aantrekkelijk.

Dus blijf je maar thuis..

En dat is exact wat het dringende advies beoogt te veroorzaken. Het middel is nutteloos in bestrijding (helemaal als het merendeel 'm ook nog compleet verkeerd gebruikt) Maar omdat je 'iets naars' moet doen om sociaal te doen doen veel mensen het maar niet.

Hiermee is een mondkapje net zo effectief als dat bijvoorbeeld je enkel naar buiten mag als je twee verschillende schoenen draagt. Het doet niks qua bescherming tegen Covid, maar omdat het onprettig loopt en het er raar uitziet met twee verschillende schoenen blijf je maar thuis en spreek je minder/niet af met anderen.

Dus in die zin heeft het mondkapje geen enkel zin; het doet in directe zin helemaal niks tegen de verspreiding van Covid. Maar indirect houdt het mensen thuis, en daarmee werkt het!

Bij mij werkt het iig. Ik plan de boodschappen maar zo dat ik ééns per drie weken naar de winkel moet; ik haal niet 'even snel' een vergeten boodschap, (marktplaats)pakketjes gaan ook maar ééns in de drie weken weg, horeca vermijd ik en thuiswerken is nu nog harder de norm. Ik kom enkel het huis ééns per drie weken. Ik heb zelfs de garage opgeruimd zodat de auto er daadwerkelijk kan staan gezien deze compleet niet gebruikt wordt.. (gewoonlijk rij ik 2.500 km per maand)

Dus ja, mondkapjes werken zeker, maar niet op de manier dat de meeste mensen denken...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Misschien moeten mensen even goed bij zichzelf nagaan waaróm ze zo'n extreme vorm van ongemak denken te hebben bij het dragen van mondkapjes.
Vaak is het gewoon een stuk ongefundamenteerd verzet of een principekwestie gebaseerd op wat anderen roepen zonder het ook maar geprobeerd te hebben om het onderdeel te laten zijn van de dagelijkse gang van zaken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Deathchant schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Misschien moeten mensen even goed bij zichzelf nagaan waaróm ze zo'n extreme vorm van ongemak denken te hebben bij het dragen van mondkapjes.
Vaak is het gewoon een stuk ongefundamenteerd verzet of een principekwestie gebaseerd op wat anderen roepen zonder het ook maar geprobeerd te hebben om het onderdeel te laten zijn van de dagelijkse gang van zaken.
Als je het niet eerder geprobeerd hebt kun je het een ongemak vinden, dat had ik ook. Maar nu is dat het echt niet, behalve het feit dat ik er spontaan een loopneus van krijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Theo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:31:
Dus ja, mondkapjes werken zeker, maar niet op de manier dat de meeste mensen denken...
Ja en nee. Het werkt bij jou zo, en je projecteert je eigen gevoelens en vooroordelen op anderen. Het is een gewenningsfase, in andere landen is de aanstelleritis een stuk minder.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Ik draag ze ook niet zolang het niet verplicht is, en ik laat me zeker niet beïnvloeden door groepsdruk. Stoer? Nee, maar waarom zou ik iets dragen wat geen nut heeft. Schijnveiligheid, met je vieze klauwen telkens aan je reeds gebruikte mondkapje zitten - opbergen in je broekzak, auto, whatever. Ik heb wel een aantal katoenen (uitwasbaar) mocht het nodig zijn maar ik blijf liever thuis (lang leve bezorgdiensten). En dan hebben we het nog niet over het spul dat men uit het buitenland haalt voor een dubbeltje.

Natuurlijk houd ik wel afstand in het openbaar (al schiet dat er vaak in bij vrienden/familie/collega's...) en gebruik ik genoeg alcohol (ook voor m'n handen :P)

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 07-10-2020 16:50 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Laatst online: 13-09 20:25

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Zolang je het mondkapjes protocol volgt zie ik het zo, liever ongemak en geen nut dan eigenwijs met vervelende consequenties.

Elke andere overweging is in mijn opzicht kinderachtig en koppig gedrag dat niet past in een participatie samenleving.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:11
RoamingZombie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:27:
Zolang je het mondkapjes protocol volgt zie ik het zo, liever ongemak en geen nut dan eigenwijs met vervelende consequenties.

Elke andere overweging is in mijn opzicht kinderachtig en koppig gedrag dat niet past in een participatie samenleving.
Ik vind het niet blind volgen van politieke adviezen voor schijnveiligheid nou niet bepaald kinderachtig. Mensen met een mondkapje zullen eerder geneigd zijn geen afstand te houden en juist dat kan vervelende consequenties hebben. De enige mondkapjes die echt werken zijn die met een actieve filter zoals die in ziekenhuizen gebruikt worden. ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Nopheros op 07-10-2020 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Nopheros schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Ik vind het niet blind volgen van politieke adviezen voor schijnveiligheid nou niet bepaald kinderachtig. Mensen met een mondkapje zullen eerder geneigd zijn geen afstand te houden en juist dat kan vervelende consequenties hebben. De enige mondkapjes die echt werken zijn die met een actieve filter zoals die in ziekenhuizen gebruikt worden. ;w
Dus jij bent eigenwijs met eventuele consequenties. Waarom is het nou zo fucking moeilijk voor mensen om gewoon eventjes je best te doen. Het kost je niets, en misschien, heel misschien voorkom je een besmetting en als we dat allemaal doen, voorkomen we misschien heel veel besmettingen. Als we het niet doen en het kost wel levens, dan heb je dat op je geweten. En ik heb letterlijk gezegd zolang we ons aan de protocollen houden, dat houd ook in dat je daarnaast afstand bewaard.

Van mij mag per direct in het hele land een mondkapjesplicht worden ingevoerd die alleen af mag in je eigen woning. Gewoon consequent in zijn, niet dat halfzacht 'we adviseren het' en flinke beboeten bij overtredingen.

Want welk middel houd je nog over als mensen de wetenschap niet meer willen geloven, feiten niet meer vertrouwen, argumenten weerleggen zonder onderbouwing. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
RoamingZombie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Dus jij bent eigenwijs met eventuele consequenties. Waarom is het nou zo fucking moeilijk voor mensen om gewoon eventjes je best te doen. Het kost je niets, en misschien, heel misschien voorkom je een besmetting en als we dat allemaal doen, voorkomen we misschien heel veel besmettingen. Als we het niet doen en het kost wel levens, dan heb je dat op je geweten. En ik heb letterlijk gezegd zolang we ons aan de protocollen houden, dat houd ook in dat je daarnaast afstand bewaard.

Van mij mag per direct in het hele land een mondkapjesplicht worden ingevoerd die alleen af mag in je eigen woning. Gewoon consequent in zijn, niet dat halfzacht 'we adviseren het' en flinke beboeten bij overtredingen.

Want welk middel houd je nog over als mensen de wetenschap niet meer willen geloven, feiten niet meer vertrouwen, argumenten weerleggen zonder onderbouwing. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.
Als je gewoon afstand houdt dan heb je helemaal geen mondkapjes nodig.

Jij bent trouwens degene die de feiten negeert. Maar blijkbaar weet jij het beter dan bijv. de directeur van het RIVM die overigens ook het kabinet adviseerd over hoe met deze crisis om te gaan 8)7

Ik zou zeggen bel 'm even op en leg uit hoe eigenwijs en kinderachtig hij wel niet is.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 07-10-2020 20:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:52
Bij mijn vrijwilligerswerk willen ze dat wij een mondkapje dragen als je loopt. Maar ik doe het niet. Gelukkig zijn er meerdere die het niet doen. Als t echt moet kan ik t doen, het is maar 5-15 min op een dag dat ik in die kantine en gang loop. Maar liever niet.

Ik snap niet hoe mensen zich zo laten hersenspoelen door de media in een weekje tijd. Peilingen onder 2000 mensen etc. Mondkapjes werken nauwelijks, zijn ongezond (minder zuurstof in bloed, en mogelijk microplastics /glasvezel wat je inademt) , je hoort elkaar slechter en bovenal desocialiserend.

Corona is geen ebola.. maar ik volg wel basisregels zoals thuisblijven bij klachten, handen wassen. En ik probeer enigzins afstand te houden. Als het mij lukt. Gewoon gezond verstand gebruiken.

Tot slot. Mensen die een kapje willen dragen ga je gang, maar dring het anderen niet op. We leven in een vrij land, en zoveel effect heeft een mondkapje niet in 99% van de gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Beetje jammer van die mensen die er totaal geen verstand van hebben en zich niet in de materie hebben verdiept blijven roepen om een mondkapjesplicht, zoals vanavond weer bij Jinek. Volgens ene Jeroen Smit (journalist) moeten we dus gewoon allemaal mondkapjes gaan dragen en dan is binnen no-time het virus onder controle 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RoamingZombie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:27:
Zo zit ik er ook wel beetje in - eerst deden we iets goed (zonder kapjes) maar nu gaat er iets fout (met of zonder kapjes - ik draag ze wel om te kijken of het helpt - ik zie het als een test/proef
Die participatie samenleving is er nooit geweest, dat was een bezuinigingsmaatregel/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Laguna schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 00:35:
Beetje jammer van die mensen die er totaal geen verstand van hebben en zich niet in de materie hebben verdiept blijven roepen om een mondkapjesplicht, zoals vanavond weer bij Jinek. Volgens ene Jeroen Smit (journalist) moeten we dus gewoon allemaal mondkapjes gaan dragen en dan is binnen no-time het virus onder controle 8)7
De grap is dat je de grootste pleitbezorgers nooit met een mondkapje ziet... Nu schieten de cijfers in Italië en Duitsland ook weer omhoog... Tot zover die steunpilaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 08-10-2020 10:12 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ach, het kabinet geeft toe aan de roep van een grote groep om mondkapjes, maar laat het vooral bij diezelfde groep om ze te gaan dragen. Vervolgens zie je dat dat bijna niet gebeurd en kun je het dus ook prima dood laten bloeden (want als maatregel helpt het toch niets).

Ook een tactiek ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nopheros schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Het volgen van een regering die alleen maar het RIVM als bron gebruikt die op hun beurt puur en alleen de theoretische, medische wetenschap hanteert maar niets weet van het psychologische effect (wat zeer belangrijk is in gedragswetenschap omdat je toch 17M mensen wilt sturen) volgen, en dan maar "klakkeloos" napapegaaien dat het schijnveiligheid zou zijn is wel goed?
It can go either way with people: of ze volgen of ze ageren en het licht maar puur aan de duidelijkheid van communicatie en manier van motivatie en de juiste redenen aankaarten wat ervoor zorgt dat het de ene kant op valt of de andere. Meteen sturen op dat het de verkeerde kant uit valt is dan uitgaan van het negatieve, terwijl er 0 moeite gedaan lijkt te zijn om het zo helder en duidelijk mogelijk te brengen met een goed vooropgesteld plan met duidelijk te volgen redenaties.

Ik neem het die mensen overigens niet helemaal kwalijk; je moet het immers doen met de info die we krijgen van de overheid, maar net zo goed als dat we ze kunnen napapegaaien kunnen we best kritisch zijn, met name op de vraag of enkel het RIVM en de theoretische medische wetenschap voldoende is om het effect van mondkapjes te beoordelen als bijdragend of niet bijdragend aan het afremmen van het virus. Neem ook de invalshoek van gedrag en psychologie erbij en dan is de conclusie dat mondkapjes op zijn minst een eerste barriere voor de grootste druppels is, en daarbij een signalerende werking heeft om alertheid onder mensen te vergroten, alsmede "inslijting" van het dragen van mondkapjes in het dagelijks leven.
In plaats van dat we altijd op zoek gaan naar de "alles of niets"-retoriek, kunnen we ook gewoon de invalshoek van "alle beetjes helpen" te benaderen en gewoon dat mondkapje opzetten, tegen mijns inziens een minimale effort of reductie van gemak/comfort. Nee, we hebben niet de beschikking over medische mondkapjes, maar we hebben de next-best-thing (niet medische mondkapjes) dat we best zonder veel moeite en inlevering van comfort/gemak kunnen volgen.
Als we wel medische mondkapjes zouden hebben, zou er weer een discussie ontstaan over de kosten en wie dat kan betalen en dat het niet sustainable is. Er is altijd wel een beer op de weg te gooienen dat lijken we steevast te blijven doen om er maar niet aan te hoeven.

Volgens mij is het toch al vaker betwist of mensen daadwerkelijk lakser worden. Is dat je eigen invulling of kun je dat met betrouwbare cijfers onderbouwen? Het zou juist een belangrijke signaalfunctie hebben dat mensen aware blijven dat het virus nog steeds rondgaat en daardoor juist alerter worden.

Kortom: mijns inziens is er nog steeds geen enkel goed argument aangekaart waarom je het niet zou doen. Ik hoor eigenlijk alleen maar argumenten die uiteindelijk te destilleren zijn tot "ik ervaar extreme ongemak", maar dat extreme ongemak wordt vervolgens niet benoemd of is niet onderhevig aan opgedane ervaringen.

We hebben nooit mondkapjes hoeven dragen, dus ja, het is idd vreemd, anders, misschien zelfs raar, maar ik denk dat iedereen in staat is om zichzelf tijd en ruimte te geven om te wennen aan het idee van het dragen van mondkapjes en dit zo als default te zien in het straatbeeld. Misschien is er een tijd van verzetten of principieel ageren ertegen, fine, maar er moet wel een punt komen waarin je uit dat verzet komt om vervolgens de weg richting acceptatie te bewandelen.

Het is je eigen keuze om dat uiteraard niet te doen, maar besef daarmee dat je blijkbaar niet bereid bent om je gewende gemak/comfort aan te passen in het belang van de situatie; iets wat we andermans gezondheid en vooral onze eigen gezondheid verschuldigd zijn en waar we om zouden moeten geven.
Nogmaals, ik kan niet gaan bediscussieren waarom je om jezelf of iemand anders zou moeten geven; dat zit verankerd in je kern, in je morele kompas, that's who you are (or not).

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 08-10-2020 13:29 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
RoamingZombie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:59:
[...]
Was er maar wetenschappelijk bewijs, waren er maar feiten die aantonen dat het werkt, waren de te weerleggen argumenten maar onderbouwd. Als dat nl. zo was hadden we een heel goed middel tegen corona en zouden de landen waar mondkapjes wel grootschalig gedragen worden er duidelijk in de cijfers uit komen. Helaas is dat echter niet zo en is er geen enkel verschil te zien.

Waarbij ik niet zozeer tegen mondkapjes ben (al was het maar omdat het veel mensen een veiliger gevoel geeft), maar ik ben er wel op tegen dat ze verplicht zouden worden zonder dat er ook maar enig wetenschappelijk bewijs is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@ZieMaar! inderdaad de basisregels zijn veel effectiever. Het probleem is nu alleen dat er blijkbaar veel mensen zich daar niet aanhouden. Het is vrijwel onmogelijk om hier gerichte maatregelen voor te bedenken. Een intelligente lockdown werkt bijvoorbeeld wel, maar heeft dan weer desastreuze gevolgen voor de economie.

Dat mondkapjes niet werken zie je wel aan de landen om ons heen. Dit is mogelijk te wijten aan het feit dat vrijwel niemand de mondkapjes correct gebruikt.

Ik vind het overigens stuitend dat er mensen zijn die mensen die geen mondkapje dragen als egoïstisch wegzetten, terwijl ze bijvoorbeeld wel heel goed de basisregels in acht nemen wat bewezen effectiever is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Laguna schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:46:
@ZieMaar! inderdaad de basisregels zijn veel effectiever. Het probleem is nu alleen dat er blijkbaar veel Een intellectuele lockdown werkt bijvoorbeeld wel,
We hebben al een ruime tijd een intellectuele lockdown, gezien het aantal mensen wat wetenschap wantrouwt, en de populatriteit van antivaxx, 5G, enz. Ik vermoed dat je de intelligente lockdown bedoelt?

Overigens was het punt van die laatste juist dat de gevolgen niet desastreus zouden zijn voor de economie, juist omdat er nog zaken mogelijk blijven.

Persoonlijk denk ik overigens dat *als* je ze als maatregel toepast, je ze ook verplicht moet stellen. Maar de vrijblijvendheid van wel meer maatregelen is een aandachtspunt in Nederland.

[ Voor 26% gewijzigd door ijdod op 08-10-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

ijdod schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Overigens was het punt van die laatste juist dat de gevolgen niet desastreus zouden zijn voor de economie, juist omdat er nog zaken mogelijk blijven.
Ik vermoed dat ze de gevolgen onderschat hebben. In de praktijk bleken die alsnog desastreus te zijn, alleen in mindere mate dan bij een volledige lockdown.

Ik schreef ook intelligente, blijkbaar heb je m'n edit gemist bij het direct er bovenop duiken..

[ Voor 11% gewijzigd door Laguna op 08-10-2020 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
Dus in plaats van mensen "klakkeloos napapagaaien" (jouw woorden) die er verstand van hebben en zich verdiept hebben in verschillende buitenlandse onderzoeken die zijn uitgevoerd en dus juist de mensen zijn die kritisch nadenken moeten we "klakkeloos napappagaaien" wat de politiek zegt, de mensen die er juist geen verstand van hebben?

Eerlijk gezegt snap ik je punt niet helemaal.
Kortom: mijns inziens is er nog steeds geen enkel goed argument aangekaart waarom je het niet zou doen.
Volgens mij is dat toch al meerdere malen herhaald, maar nogmaals. Er is simpelweg, na meerdere onderzoeken, geen wetenschappelijk bewijs dat niet medische mondkapjes helpen. Als dat geen goed argument is dan weet ik het ook niet meer.

Als mensen zich er fijner bij voelen moeten ze het verder gewoon doen natuurlijk, ieder is vrij om z'n ding te doen. Maar als iemand denkt dat een willekeurig mondkapje wat even snel in elkaar is gezet door een kledingwinkel met een willekeurige stof echt gaat helpen dan (mening) lijkt me dat gevaarlijker dan het niet dragen van een mondkapje.
Het is je eigen keuze om dat uiteraard niet te doen, maar besef daarmee dat je blijkbaar niet bereid bent om je gewende gemak/comfort aan te passen in het belang van de situatie
Kun je aangeven welk belang ik hierin dan in mis?

Ik hou namelijk netjes 1.5 meter afstand en kom daarnaast niet op plekken die te druk zijn zoals winkelstraten op een zaterdagmiddag.

Terwijl juist daar veel mensen rondlopen met mondkapjes die, blijkbaar, denken dat de 1.5 meter niet voor hun bedoeld is. Wie past zich dan niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Moet zeggen dat mij opvalt in NL, dat er vaak ouderen geen mondkapje dragen, en bij ingang van WKC/supermarkt blijven staan met andere ouderen. Dit terwijl zij toch een risicogroep zijn.
Verder hoor ik van mijn kinderen op middelbaar en hoger onderwijs, dat men vaak met 1 mondkapje doet over de dag. deze dus wegmoffelt en weer tevoorschijn haalt wanneer het nodig is om te dragen. Mede dit laatste, kan ik mij inkomen dat het voor deze groep misschien niet verstandig is een draagplicht te handhaven.
Mede omdat besmetting dan meer op de loer ligt, en het dragen van, dan geen goede werking heeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Voor de mensen zeggen dat mondkapjes bewezen geen nut hebben en ze daarom niet willen dragen, die cherry picken hun onderzoeken wat er zijn ook die zeggen dat er wel enig nut is en dan kom ik weer terug op het feit dat deze mensen zich als *knip* gedragen en direct schuldig zijn aan eventuele consequenties. *knip* schelden en dreigen met geweld doen we hier niet

Te triest voor woorden gewoon.

https://voxeu.org/article...ace-masks-spread-covid-19
https://www.thelancet.com...-2600(20)30352-0/fulltext

[ Voor 13% gewijzigd door Migrator op 08-10-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Hackus Ik zag vandaag ook scholieren met kapje op door de regen fietsen. Als dat kapje dan inderdaad steeds is opgezet en afgezet - dan is het inderdaad eerder risico verhogend dan dat het mitigerend werkt.

Wel zag ik gister al mondkapjes, 50 stuks voor EUR 7,- liggen (bazaar dacht ik) dan wordt het al wat betaalbaarder. Want voor veel gezinnen zullen 8 mondkapjes per dag (dat haal je snel als je het een beetje netjes doet) best wel op de begroting drukken (PvdA in Almere wil ze dan ook ter beschikking stellen aan minima wat mij een goed idee lijkt, ergens moeten nog een paar magazijnen met afgekeurde mondkapjes liggen of zouden die zijn vernietigd?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

franssie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:48:
@Hackus Ik zag vandaag ook scholieren met kapje op door de regen fietsen. Als dat kapje dan inderdaad steeds is opgezet en afgezet - dan is het inderdaad eerder risico verhogend dan dat het mitigerend werkt.

Wel zag ik gister al mondkapjes, 50 stuks voor EUR 7,- liggen (bazaar dacht ik) dan wordt het al wat betaalbaarder. Want voor veel gezinnen zullen 8 mondkapjes per dag (dat haal je snel als je het een beetje netjes doet) best wel op de begroting drukken (PvdA in Almere wil ze dan ook ter beschikking stellen aan minima wat mij een goed idee lijkt, ergens moeten nog een paar magazijnen met afgekeurde mondkapjes liggen of zouden die zijn vernietigd?)
Yep, Jr krijgt elke dag 3-4 kapjes mee, van die wegwerp. Mijn dochter heeft zo'n fashion ding, wat ikzelf niets vindt, maar neemt ook wegwerp mee.Heb hen wel uitleg gegeven, maar of ze zich daar aan houden weet ik niet. afgekeurd als medische of ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yup, die eerste vliegtuigen met kapjes (ik denk medisch) die werden afgekeurd. Die zou je prima kunnen afstempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb een handvol (stuk of 10) genaaide mondkapjes. Als ik naar openbare plaatsen moet, wat al weinig voorkomt, zet ik zo'n ding op. Bij terugkomst gaat die een minuut of 10 onder de stoomstrijkijzer zodat hij niet direct weer gewassen hoeft te worden. Eind van de dag gaat hij de was in. Verder kies ik het tijdstip om bijv boodschappen te doen zo dat het rustig is. En wat eerder al gezegd is: ga zo weinig mogelijk naar de winkel. Liever 1 keer alles halen dan dagelijks een paar dingen. En het helpt als je een boodschappenlijst maakt. Je bent dan veel sneller weer uit de winkel, hoeft later niet nog iets te halen want vergeten, en je komt niet met overbodige zooi thuis: win-win-win.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Laatst online: 09-06 19:05
Ik snap maar niet wat het probleem is. Stel het dragen van een mondkapje werkt inderdaad niet achteraf. Wat heb je dan verloren door er een te hebben gedragen. De solidariteit is echt ver te zoeken overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:47:
Voor de mensen zeggen dat mondkapjes bewezen geen nut hebben en ze daarom niet willen dragen, die cherry picken hun onderzoeken wat er zijn ook die zeggen dat er wel enig nut is en dan kom ik weer terug op het feit dat deze mensen zich als kleine weerbarstige kutkoters gedragen en direct schuldig zijn aan eventuele consequenties. En eerlijk is eerlijk, je krijgt van mij een slag voor je harses als ik je in de trein zie zonder mondkapje.

Ze hebben nut, maar het beschermt alleen de ander (toch?).
Alleen chirurgische kapjes werken dan, gemaakt van textiel lijkt me ineffectief, zag een foto van een doosje met blauwe mondkapjes met de tekst dat ze geen bescherming bieden tegen covid-19, maar de foto kan nep zijn geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Manke op 08-10-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

z0rk0l schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:15:
Ik snap maar niet wat het probleem is. Stel het dragen van een mondkapje werkt inderdaad niet achteraf. Wat heb je dan verloren door er een te hebben gedragen. De solidariteit is echt ver te zoeken overal.
Dat is exact de reden dat wij ze wel dragen (heb 200 ingekocht en er zit ook nog 400 in de pijpleiding) al ben ik er zelf wat sceptisch over, maar ook nieuwsgierig dus kleine moeite om met dit 'onderzoek' mee te doen. Wat je stelt is inderdaad mijn motivatie, als het niet werkt dan ben ik misschien 100 EUR kwijt in een paar maand. Kan me voorstellen dat dat voor iemand anders een redelijk beslag is op het besteedbaar inkomen maar ik ga toch wat minder vaak naar het café etc dus soit ik kan het missen.
probleem is wel dat ik toch zie dat er weinig mensen kapjes dragen, wel bij de profi groothandels etc (en die eisen het ook ongeveer) maar in de bouwmarkten en supermarkten, drogisterijen misschien 30%. (en dat geld ook voor het personeel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Manke schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Alleen chirurgische kapjes werken dan, gemaakt van textiel lijkt me ineffectief, zag een foto van een doosje met blauwe mondkapjes met de tekst dat ze geen bescherming bieden tegen covid-19, maar de foto kan nep zijn geweest.
Niet volgens Nopherus en Redwing die per se bewijs willen zien dat in hun straatje past voordat ze ook maar overwegen een mondkapje te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

[...]

Maar als je ze dus allebei draagt bescherm je elkaar meer?

Momenteel werkt het in mijn ogen enkel als een stuk bewustmaking dat er iets gaande is. Dat merk ik vooral hier op mijn werk aangezien het er sinds het dringende advies drukker is geworden en steeds meer met mondkapjes lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

RoamingZombie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Niet volgens Nopherus en Redwing die per se bewijs willen zien dat in hun straatje past voordat ze ook maar overwegen een mondkapje te dragen.
Redwing zei volgens mij dat hij niet tegen was en hij het wel vrijwillig droeg, maar dat hij niet voor een plicht ervan was.

Je hebt uiteraard het recht hebt om te kiezen het niet te dragen omdat je nog steeds geen wetenschappelijk bewijs hebt gevonden, maar ik ben ook van mening dat je wat self-education kunt doen en dan concluderen dat je op zijn minst kunt bijdragen aan alertheid en het gezichtsmasker dus draagt als signaal. Ook zó help je mensen, ongeacht of het medisch bewezen bescherming biedt, waarbij ik van mening ben dat het dragen van een mondkapje een dusdanig lage drempel (qua gemak inleveren) is dat je niet perse op wetenschappelijk bewijs hoeft te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Voor de mensen zeggen dat mondkapjes bewezen geen nut hebben en ze daarom niet willen dragen, die cherry picken hun onderzoeken wat er zijn ook die zeggen dat er wel enig nut is en dan kom ik weer terug op het feit dat deze mensen zich als [mbr]*knip*[/] gedragen en direct schuldig zijn aan eventuele consequenties. [mbr]*knip* schelden en dreigen met geweld doen we hier niet[/]

Ja dat is dus nou net het hele punt. Er zijn teveel onderzoeken die zeggen dat het geen nut heeft en teveel onderzoeken die zeggen dat het een klein beetje nut heeft. Het resultaat is dan ook dat er dus geen wetenschappelijk bewijs is dat niet medische mondkapjes helpen.

Vind het trouwens bijzonder dat je je hier zo druk om maakt. Je gaat niet vaak naar de supermarkt? Zou me eerder druk maken om iedereen die geen afstand houdt wat wel bewezen nut heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Deze leek me wel toepasselijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgWXeIkMP63sjdPi2IWkMhXib1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1TguECqzlopyposgsBfxvORF.jpg?f=user_large

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 13:30
Bizar hoe men maar blijft zoeken naar redenen om het niet te hoeven dragen. En met bizar bedoel ik triest.
Eerst wil men per se bewijs zien dat het werkt. Dat is er wel, maar zodra we een onderzoek vinden waaruit iemand de conclusie trekt dat het niet zou werken, geloven we dat liever. Waarom die meer dan de ander? Simpelweg omdat ze dat liever zien zodat ze het mondkapje niet hoeven dragen.

Zijn we dan zover dat ze wel in zien dat het mogelijk werkt en er dus geen reden is om het niet te doen, gaan we lopen smijten met theoriën dat het zelfs nog slechter voor je is omdat je mogelijk het kapje niet goed gebruikt. Dat bewijs er is niet behalve wanneer je praat over een medische setting, maargoed dat negeren we.

Nee, het dragen van een mondkapje zien we liever als een afschuwelijk iets. Een waar marteltuig waarmee we ook nog eens onderdrukt worden door de overheid, dat we alles aangrijpen om het maar niet te hoeven dragen. Ik kan er met m'n verstand niet bij en snap best dat mensen daar pissig over worden.
Vind het trouwens bijzonder dat je je hier zo druk om maakt. Je gaat niet vaak naar de supermarkt? Zou me eerder druk maken om iedereen die geen afstand houdt.
Bijzonder dat iemand zich drukt maakt over de algemene volksgezondheid ten tijde van een pandemie? Wat heeft iemand er bij te winnen om zich hard te maken voor het dragen van een mondkapje? Probeer eens met 1 goed onderbouwd argument te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Ja dat is dus nou net het hele punt. Er zijn teveel onderzoeken die zeggen dat het geen nut heeft en teveel onderzoeken die zeggen dat het een kleine beetje nut heeft. Het resultaat is dan ook dat er dus geen wetenschappelijk bewijs is dat niet medische mondkapjes helpen.

Vind het trouwens bijzonder dat je je hier zo druk om maakt. Je gaat niet vaak naar de supermarkt? Zou me eerder druk maken om iedereen die geen afstand houdt wat wel bewezen nut heeft.
Dus ik kom dan uit op: Zolang je het mondkapjes protocol volgt zie ik het zo, liever ongemak en geen nut dan eigenwijs met vervelende consequenties.

En jij gedraagt je als een klein kind in dat opzicht. En ja ik kom in de supermarkt met mondkapje en ik zou willen dat meer mensen zich er druk om maken. En ik wordt echt pisnijdig van de mensen die het bagatelliseren of zich gewoon niet aan de regels houden. Waarom snappen jullie niet dat jullie houding in ieder geval helemaal niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Maar als je het draagt erken je, of word je gezien als potentieel besmet, want de drager bescermt de ander. I.p.v. mondkap kan je je misschien beter laten sneltesten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Manke schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

Maar als je het draagt erken je, of word je gezien als potentieel besmet, want de drager bescermt de ander. I.p.v. mondkap kan je je misschien beter laten sneltesten. :)
Alleen weten we dat die capaciteit voor snel testen er niet is. En iedereen is al potentieel besmet, mondkapje of niet. Als je dat besef alleen hebt bij een mondkapje dan heb je de hele pandemie duidelijk niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
[...]

Als je met consumptie praat dan heeft het inderdaad nut. Voor de rest, de microscopische deeltjes gaan gewoon door de stof heen en als het mondkapje niet 100% goed om je gezicht afsluit dan ook door deze openingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Laatst online: 15:52
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:41:
Bizar hoe men maar blijft zoeken naar redenen om het niet te hoeven dragen. En met bizar bedoel ik triest.
Dit kan ik ook zeggen van alle mensen die lopen te zeiken op mensen die het niet willen dragen. Laat mensen lekker zelf bepalen of ze er een dragen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
RoamingZombie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

Dus ik kom dan uit op: Zolang je het mondkapjes protocol volgt zie ik het zo, liever ongemak en geen nut dan eigenwijs met vervelende consequenties.

En jij gedraagt je als een klein kind in dat opzicht. En ja ik kom in de supermarkt met mondkapje en ik zou willen dat meer mensen zich er druk om maken. En ik wordt echt pisnijdig van de mensen die het bagatelliseren of zich gewoon niet aan de regels houden. Waarom snappen jullie niet dat jullie houding in ieder geval helemaal niet helpt.
Het is nog altijd vrijblijvend advies en geen plicht, dus het niet dragen van z'n mondkapje is niet tegen de regels. Dat mensen ze willen dragen prima leef je uit en doe het vooral.

Ik snap de hele hype niet over dit onderwerp, de basis regel wat inmiddels in ieder zijn botte kop zou moeten zitten is dat wanneer je klachten hebt je thuis moet blijven, dus de mensen die buiten lopen zouden allemaal schoon moeten zijn toch?

Of is iedereen opeens al besmet en moet het zich nog maar zien te uiten? Dat lijkt mij niet anders waren de gevolgen van dit virusje wel heel anders lijkt mij.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Salv schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Het is nog altijd vrijblijvend advies en geen plicht, dus het niet dragen van z'n mondkapje is niet tegen de regels. Dat mensen ze willen dragen prima leef je uit en doe het vooral.

Ik snap de hele hype niet over dit onderwerp, de basis regel wat inmiddels in ieder zijn botte kop zou moeten zitten is dat wanneer je klachten hebt je thuis moet blijven, dus de mensen die buiten lopen zouden allemaal schoon moeten zijn toch?

Of is iedereen opeens al besmet en moet het zich nog maar zien te uiten? Dat lijkt mij niet anders waren de gevolgen van dit virusje wel heel anders lijkt mij.
Omdat we al een behoorlijke tijd weten dat je ook besmettelijk kan zijn zonder symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
RoamingZombie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

Als je gewoon netjes de regels volgt (mondkapjes dragen is geen regel maar een advies) dan zijn er ook geen consequenties? Mijn houding helpt dus zeker wel want ik volg de regels..

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 08-10-2020 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
Voor de mensen zeggen dat mondkapjes bewezen geen nut hebben en ze daarom niet willen dragen, die cherry picken hun onderzoeken wat er zijn ook die zeggen dat er wel enig nut is en dan kom ik weer terug op het feit dat deze mensen zich als [mbr]*knip*[/] gedragen en direct schuldig zijn aan eventuele consequenties. [mbr]*knip* schelden en dreigen met geweld doen we hier niet[/]

Wat ze hier, net als in meer artikelen hierover, vergeten te vermelden is dat naast de mondkapjes in Jena ook alle andere maatregelen eerder zijn begonnen dan in de rest van Duitsland. Jena was simpelweg de eerste in Duitsland die reageerde en maatregelen instelde. Wat daarnaast vooral erg apart is, is dat het aantal gevonden besmettingen binnen een paar dagen na de mondkapjesplicht al heel laag was. En dat terwijl de meeste besmettingen pas na een week zichtbaar zijn. Dat lijkt dus niet gelinkt naar de mondkapjes. Een logischere conclusie zou dan ook zijn dat snelle maatregelen zorgen voor minder besmettingen. Wat natuurlijk net zo goed een prima en logische conclusie is. Aangezien mondkapjes onder de maatregelen valt, kun je ook concluderen dat mondkapjes hier mogelijk aan hebben bijgedragen.

Wederom dus 2 onderzoeken die als uitkomst hebben dat mondkapjes mogelijk kunnen helpen. En waarbij ook aangegeven wordt dat de negatieve effecten wel goed bekeken moeten worden. Er wordt dan ook aangegeven dat het verplichten van mondkapjes alleen aan te raden is bij drukke gebieden waar heel veel contacten zijn en maar weinig afstand is te houden (b.v. het OV)

Uiteindelijk komt dat overeen wat hier heel veel gezegd wordt; Het kan mogelijk iets helpen, maar het is veel beter als je je aan de andere maatregelen houdt (handen wassen, afstand houden en thuis blijven met klachten). Als je je aan die maatregelen houdt, voegen mondkapjes niets meer toe, zeker niet als je ziet hoe die meestal worden gebruikt (1 mondkapje voor de hele dag, veel met je handen aanzitten, niet over de neus dragen e.d.)

En waar het RIVM bang voor is, is dat mensen door het gebruik van mondkapjes zich (nog) minder aan de andere regels gaan houden. En dan krijg je dat de kleine mogelijke voordelen weer heel snel teniet worden gedaan. En dat lijkt me toch echt een heel goede reden voor hun keuze.

Dus jammer dat jij er anders over denkt, maar als het RIVM met hun experts tot dezelfde conclusie komt, waarom denk je dan dat je met wat zoeken op internet tot een betere conclusie zou komen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:35:
Ja dat is dus nou net het hele punt. Er zijn teveel onderzoeken die zeggen dat het geen nut heeft en teveel onderzoeken die zeggen dat het een klein beetje nut heeft. Het resultaat is dan ook dat er dus geen wetenschappelijk bewijs is dat niet medische mondkapjes helpen.
Teveel wel, teveel niet, er is geen wetenschappelijk bewijs. Dus dan de middenweg. Een mondkapje dragen?

Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: dit topic staat in het themaforum ~[COR].

Dat houdt in dat er dezelfde regels van kracht zijn als in [bijv. ~[AWM].

Houd de discussie ontopic, en onthoud je van discussie-verstorend gedrag. Dat wil zeggen, discussieer omtrent de ontwikkelingen van het beleid en de wetenschap. Ervaringen omtrent het dragen van mondkapjes mogen hier: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Het ad nauseam herhalen van je mening - zonder enige argumentatie of bewijs - is niet hetzelfde als gelijk hebben of krijgen, en is uiterst storend. We gaan hier niet uitvechten wie uiteindelijk gelijk heeft.