Toon posts:

Mondkapje dragen tegen de griep

Pagina: 1
Acties:

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:31
Ik ben dit jaar al vroeg de griep opgelopen, vorig jaar had ik een maand na het uitzieken nog last vast van droge hoestaanvallen die soms zo hevig waren dat ik bijna moest overgeven :-( Volgens het RIVM is er nog geen sprake van een griepepidemie, maar ik bemerk in mijn omgeving dat al veel mensen ziek zijn.

Nu moet ik elke dag reizen door de metro en trein en wil ik niet nog andere mensen besmetten en draag ik daarvoor een mondkapje (bij de lokale apotheek gehaald). Maar ik heb het idee dat men op straat mij dan zo vreemd aankijkt en er niemand naast mij in de trein wil gaan zitten.

In Japan bijvoorbeeld is het daar gewoon om een mondkapje te dragen tegen o.a. de verspreiding van ziektes en/of de luchtkwaliteit.

tl;dr ik draag een mondkapje omdat ik dus al ziek ben maar ik vraag mij af of dat nog wel zo'n goed idee is en waarom vrijwel niemand anders dat hier ook doet.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
https://www.gezondheidsne...iten-en-fabels-over-griep - puntje 4.. het helpt niet echt. Je kan beter naar de sauna :)

[Voor 11% gewijzigd door BCC op 21-09-2018 09:26]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:40

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Waarom niet?
- Omdat een beetje griep niet dodelijk is. (tenzij je al zwak en half dood bent)
- Omdat het toch niet echt helpt, je krijgt het ook via vieze handen of objecten.
- Omdat je voor lul loopt.

[Voor 10% gewijzigd door Angeloonie op 21-09-2018 09:23]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ketho schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:20:

... en waarom vrijwel niemand anders dat hier ook doet.
Omdat je, zoals je zelf al aangeeft, redelijk opvalt met iets wat angst aanjaagt bij veel mensen.

Het is helemaal niet erg om af en toe eens een griepje te hebben. Het is echter wel zo dat het lang niet iedereen overkomt en dat het doorgaans het meest voorkomt bij mensen die er vatbaar voor zijn. Dit kan komen door een lagere weerstand of vermoeidheid (ook door te weinig slaap).

Het lijkt me dus wijs om eerst te zorgen dat je zelf fit bent, dan verklein je de kans op een griepje al enorm.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
of dat nog wel zo'n goed idee is
Baat het niet dat schaad het niet. Het is in Nederland wat apart, en mensen zullen wat anders naar je kijken. Maar vergeet ook niet dat het al impliceert dat je ziek bent, wat ook invloed zal hebben.
waarom vrijwel niemand anders dat hier ook doet.
In Aziatische landen bestaat een recente geschiedenis van dodelijke ziekten als SARS, waar dit soort maatregelen wel echt nuttig waren. Vaak is ziek worden daar ook gevaarlijker en is de gezondheidszorg op veel plaatsen slechter en lastiger te betalen. In Nederland kraait er geen haan naar als je een week of 2 thuis blijft met een emmer naast je bed, de gevolgen zijn gewoon een stuk lager.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
Japanners zijn doorgaans slimme mensen, maar ook heel bijgelovig en vol van tradities. Dus idem met handschoenen en sluiers tegen de zon is dat met de mondkapjes ook nogal extreem.

Wat volgens mij écht zou helpen tegen de griep is als mensen een keer uitzieken. Dat wat ik ook niet doe zeg maar. Lekker wekenlang doorlopen terwijl je ws als je even een week écht uitziekt er wellicht écht vanaf bent. Maargoed, dan voel je je niet erg ziek meer en ga je met je snotbakkes toch maar werken enzo.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik ben dit jaar al vroeg de griep opgelopen, vorig jaar had ik een maand na het uitzieken nog last vast van droge hoestaanvallen die soms zo hevig waren dat ik bijna moest overgeven :-( Volgens het RIVM is er nog geen sprake van een griepepidemie, maar ik bemerk in mijn omgeving dat al veel mensen ziek zijn.

Nu moet ik elke dag reizen door de metro en trein en wil ik niet nog andere mensen besmetten en draag ik daarvoor een mondkapje (bij de lokale apotheek gehaald). Maar ik heb het idee dat men op straat mij dan zo vreemd aankijkt en er niemand naast mij in de trein wil gaan zitten.

In Japan bijvoorbeeld is het daar gewoon om een mondkapje te dragen tegen o.a. de verspreiding van ziektes en/of de luchtkwaliteit.

tl;dr ik draag een mondkapje omdat ik dus al ziek ben maar ik vraag mij af of dat nog wel zo'n goed idee is en waarom vrijwel niemand anders dat hier ook doet.
Je reist met griep? Dus met hoge koorts, algehele malaise, hoofdpijn, spierpijn over het hele lijf? Ik denk dat je een verkoudheidje hebt. En wellicht een klein beetje aanstelleritis.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 20:41
Ik denk dat je beter handschoenen zou dragen. Maar zoals al geroepen gewoon zorgen dat je fit bent (écht fit, dus ook goed uitgerust enz.) helpt veel meer dan een mondkapje.

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 13:33

en er niemand naast mij in de trein wil gaan zitten.
Hm interessant, bedankt voor de tip!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:31
FirePuma142 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:30:
[...]
Je reist met griep? Dus met hoge koorts, algehele malaise, hoofdpijn, spierpijn over het hele lijf? Ik denk dat je een verkoudheidje hebt. En wellicht een klein beetje aanstelleritis.
Dat dat ik mij inderdaad een beetje aanstel. Vorig jaar was ik een week echt ziek thuis met hoge koorts ipv een verkoudheid. Daarna had ik nog een week last van veel niezen en hoestaanvallen en dacht ik dat het toen en nu wel verstandig zou zijn om een mondkapje te dragen. Nu achteraf zie ik er wel van af om met een mondkapje op naar werk/opleiding te gaan.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Ketho schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:40:
[...]

Dat dat ik mij inderdaad een beetje aanstel. Vorig jaar was ik een week echt ziek thuis met hoge koorts ipv een verkoudheid. Daarna had ik nog een week last van veel niezen en hoestaanvallen en dacht ik dat het toen en nu wel verstandig zou zijn om een mondkapje te dragen. Nu achteraf zie ik er wel van af om met een mondkapje op naar werk/opleiding te gaan.
Je kan ook even naar de huisarts gaan. Dan ben je er zo af.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:40

Angeloonie

Cheeseburger Addict

418O2 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:57:
[...]

Uhh, want die kan magisch griep genezen?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Angeloonie schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:03:
[...]

Nee maar die kan wel zeggen dat het misschien helemaal geen griep is en/of dat je gewoon zonder mondkapje kan leven...

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

418O2 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:57:
[...]

Een huisarts gaat echt niets voor je kunnen betekenen wanneer je de griep hebt. Die zegt gewoon dat je moet uitzieken. Er zijn namelijk geen medicijnen tegen de griep (alleen symptoombestrijding), dus je eigen immuunsysteem moet het karweitje opknappen.

Het enige wat je kan doen is vaccineren. Maar dan moet je een beetje de mazzel hebben dat je precies de goede hebt. het virus heeft nog wel eens de neiging om te muteren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 22:17
Angeloonie schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:03:
[...]

Nee, die helpt je zo van het kapje af. :P

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• 418O2
  • Laatst online: 23-05 12:27
Standeman schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:05:
[...]

Een huisarts gaat echt niets voor je kunnen betekenen wanneer je de griep hebt. Die zegt gewoon dat je moet uitzieken. Er zijn namelijk geen medicijnen tegen de griep (alleen symptoombestrijding), dus je eigen immuunsysteem moet het karweitje opknappen.

Het enige wat je kan doen is vaccineren. Maar dan moet je een beetje de mazzel hebben dat je precies de goede hebt. het virus heeft nog wel eens de neiging om te muteren.
Ik doelde meer op die wekenlange droge hoest. Ik heb zelf vaak een vorm van bronchitis na griep. Met de juiste medicatie is dat met een week weg, anders loop ik er ook zo 6 weken mee.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Waarom niemand dat hier doet: cultuur.

In Japan zit het een beetje ingebakken in de cultuur, om niemand anders tot last te zijn (of zo min mogelijk). Daarnaast is het gebruik, zelfs voor niet-ziekte redenen, al vrij gebruikelijk.

Nou, hier staan ze open en bloot te hoesten en te proesten. Hop handje vol, afvegen aan de broek en bij de eerst volgende bekende die ze tegen komen gewoon weer direct een hand geven.

Kortom; we don't give a ....

[Voor 9% gewijzigd door eric.1 op 21-09-2018 10:11]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Ik ben dit jaar al vroeg de griep opgelopen, vorig jaar had ik een maand na het uitzieken nog last vast van droge hoestaanvallen die soms zo hevig waren dat ik bijna moest overgeven :-(
Na griep / flinke verkoudheid heb ik vrijwel standaard last van aanhoudende droge hoest. Sinds enige jaren gebruik ik daarom codeine tabletten als het hoesten langer dan een week aanhoudt na het verdwijnen van de overige klachten. Na een paar dagen ben ik er dan vanaf. Consulteer uw huisarts :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Angeloonie schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:23:
Waarom niet?
- Omdat een beetje griep niet dodelijk is. (tenzij je al zwak en half dood bent)
- Omdat het toch niet echt helpt, je krijgt het ook via vieze handen of objecten.
- Omdat je voor lul loopt.
-Omdat het toch ontzettend stoer is met zo'n mondkapje met tanden erop oid. :+

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 20:41
eric.1 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:08:
Waarom niemand dat hier doet: cultuur.

In Japan zit het een beetje ingebakken in de cultuur, om niemand anders tot last te zijn (of zo min mogelijk). Daarnaast is het gebruik, zelfs voor niet-ziekte redenen, al vrij gebruikelijk.

Nou, hier staan ze open en bloot te hoesten en te proesten. Hop handje vol, afvegen aan de broek en bij de eerst volgende bekende die ze tegen komen gewoon weer direct een hand geven.

Kortom; we don't give a ....
En dus omdat het amper helpt (wellicht tegen de verontreinigde lucht maar dat is een factor x erger in Japan).

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]
Maar ik heb het idee dat men op straat mij dan zo vreemd aankijkt en er niemand naast mij in de trein wil gaan zitten.
[...]
Serieus!? Dat is echt wel een groot voordeel! Lekker blijven doen dus!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

418O2 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:06:
[...]

Ik doelde meer op die wekenlange droge hoest. Ik heb zelf vaak een vorm van bronchitis na griep. Met de juiste medicatie is dat met een week weg, anders loop ik er ook zo 6 weken mee.
Voordat soort zaken kan je inderdaad het beste even langs de huisarts. Zeker als zaken als tijmsiroop niet werken.

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

hmmmmmmmmmpffff schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:20:
[...]

En dus omdat het amper helpt (wellicht tegen de verontreinigde lucht maar dat is een factor x erger in Japan).
En toch wordt het hier in HK elk jaar weer geadviseerd door de overheid / ziekenhuizen. Ze worden zelfs gratis uitgedeeld vaak in het seizoen.

(en dan is de healthcare toch best top in HK)

https://www.chp.gov.hk/en/healthtopics/content/24/29.html
Put on a surgical mask when having respiratory symptoms.

When influenza is prevalent, avoid going to crowded or poorly ventilated public places; high-risk individuals may consider putting on surgical masks while in such places.
Zo heel gek is het dus niet.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 20:17
Griepprik halen als je vatbaar bent voor de ernstige griepsoorten die rondvliegen. Als je niet in de risicogroep valt kun je hem volgens mij alsnog op betaling krijgen. Ik krijg hem nog jaarlijks i.v.m. asthma.

Let wel: je bent dan niet immuun voor de griep! Alleen voor een aantal (gevaarlijkere) varianten.
Bijzonder dat er nog heel veel mensen zeggen "de griepprik werkt niet, ik had hem gekregen en had alsnog de griep"...

En als je het hebt, ziek alsjeblieft gewoon uit tot je weer een beetje helder kunt nadenken en het zich heeft beperkt tot hoesten/keelpijn/snotteren.

Oh, en als het ff kan ook wegblijven van paracetamol/ibuprofen. Die onderdrukken alleen de symptomen mocht je iets moeten doen als je ziek bent, maar daardoor krijgt je lichaam minder tijd te herstellen en verleng je alleen je ziekteperiode.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zebby schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:52:
Griepprik halen als je vatbaar bent voor de ernstige griepsoorten die rondvliegen. Als je niet in de risicogroep valt kun je hem volgens mij alsnog op betaling krijgen. Ik krijg hem nog jaarlijks i.v.m. asthma.

Let wel: je bent dan niet immuun voor de griep! Alleen voor een aantal (gevaarlijkere) varianten.
Bijzonder dat er nog heel veel mensen zeggen "de griepprik werkt niet, ik had hem gekregen en had alsnog de griep"...

En als je het hebt, ziek alsjeblieft gewoon uit tot je weer een beetje helder kunt nadenken en het zich heeft beperkt tot hoesten/keelpijn/snotteren.

Oh, en als het ff kan ook wegblijven van paracetamol/ibuprofen. Die onderdrukken alleen de symptomen mocht je iets moeten doen als je ziek bent, maar daardoor krijgt je lichaam minder tijd te herstellen en verleng je alleen je ziekteperiode.
Graag een bron, want ik heb altijd van de huisarts begrepen dat dat onzin is (kinderen hebben vaak koorts, dus vaak zat bij de huisartsenpost gezeten met een kindje met rond de 40 graden...). Dat is bijna net zo hardnekkig als het idee dat je van zonder jas aan naar buiten gaan verkouden wordt...
Paracetamol onderdrukt de koorts maar niet je immuunsysteem.

[Voor 3% gewijzigd door Icephase op 21-09-2018 11:01]

• vectormatic
  • Laatst online: 08-06 14:44

vectormatic

Warlock of the doorlock

Icephase schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:00:
[...]

Graag een bron, want ik heb altijd van de huisarts begrepen dat dat onzin is (kinderen hebben vaak koorts, dus vaak zat bij de huisartsenpost gezeten met een kindje met rond de 40 graden...). Dat is bijna net zo hardnekkig als het idee dat je van zonder jas aan naar buiten gaan verkouden wordt...
Paracetamol onderdrukt de koorts maar niet je immuunsysteem.
Ik lees em eerder als "je kan wel een paracetamol nemen en weer aan de slag, maar dan krijg je minder rust/hersteltijd", het is dus niet de paracetamol die het herstel remt, maar de "dan kan ik toch wel naar kantoor vandaag, want ik zit tot mn nek in het werk" houding.

EDIT: overigens, op de een of andere manier denk ik bij mensen die ik het openbaar een mondkapje dragen meteen aan TBC of zo, meen me te herinneren dat er gevallen zijn waarbij je als TBC patient wel gewoon mag rondlopen, maar wel zon kapje op moet of zo? Zou ik ook niet naast gaan zitten in de trein...

[Voor 16% gewijzigd door vectormatic op 21-09-2018 11:04]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Icephase

Icephase

vectormatic schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:03:
[...]

Ik lees em eerder als "je kan wel een paracetamol nemen en weer aan de slag, maar dan krijg je minder rust/hersteltijd", het is dus niet de paracetamol die het herstel remt, maar de "dan kan ik toch wel naar kantoor vandaag, want ik zit tot mn nek in het werk" houding.
Ah. Ik las hem anders. Namelijk dat je in alle gevallen paracetamol/ibuprofen moest mijden. Als je door de paracetamol je lichaam gaat belasten, duurt het herstel inderdaad langer. Maar dat heeft dan niets met sec de paracetamol te maken natuurlijk.

• SinergyX
  • Laatst online: 20:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ja, het helpt amper, verspreiding van het virus is niet enkel via de mond maar via alles wat je aanraakt maar elk beetje is een beetje, zeker in een land van miljoenen mensen. Wij hebben veel frisse lucht, veel ruimte, het is daar aanzienlijk stukje minder en heeft zo'n kapje meer effect dan dat jij op je fietsje buiten rijd.

Andere kant, het is het geheel wat in China best goed werkt, mensen worden extra getriggerd door zo'n kapje om ook niet zomaar dingen vast te pakken, handen te wassen, ergens net als een vaccinatie, het is een collectief die daar aan werkt, hoe weinig het ook mag helpen, vele kleintjes hebben alsnog effect.

In Nederland is het al snel 'raar' of 'gek', omdat we niets anders meer gewend zijn of geen 'collectieve' opvoeding meer hebben. Ik was in Singapore toen er ook een virus-uitbraak was, niemand schud elkaar de hand meer, er werden van die handpompjes overal geplaatst, mensen gebruikten die dingen nonstop. Het was niet raar mensen geen hand meer te schudden, of als man wat 'lotion op je tere handjes doen', het was een collectieve handeling.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

SinergyX schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:07:
Andere kant, het is het geheel wat in China best goed werkt, mensen worden extra getriggerd door zo'n kapje om ook niet zomaar dingen vast te pakken, handen te wassen, ergens net als een vaccinatie, het is een collectief die daar aan werkt, hoe weinig het ook mag helpen, vele kleintjes hebben alsnog effect.
Niemand in China draagt een mondkapje voor de griep ;) In China staan ze letterlijk 1cm naast je om in je oor te hoesten. Denk dat je Hong Kong bedoeld.
Hong Kong daarintegen is net zoals wat je schrijft over Singapore + dat liftknoppen, trapleuningen in OV etc om de zoveel uur worden schoongemaakt.Dettol ftw

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:25
Wat is er toch mis met af en toe ziek zijn.. Je gaat niet dood van een loopneus en hoofdpijn hoor. De post die via de handen van de postbode naar binnen worden geschoven ga je toch ook niet grondig reinigen voor je ze opraapt?
En dan hou ik het even bij de postbode in NL, of ze die handschoenen laten in HK dragen weet ik niet (en het interesseert me eigenlijk nog veel minder :+ )

• Zebby
  • Laatst online: 09-06 20:17
Icephase schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:04:
[...]

Ah. Ik las hem anders. Namelijk dat je in alle gevallen paracetamol/ibuprofen moest mijden. Als je door de paracetamol je lichaam gaat belasten, duurt het herstel inderdaad langer. Maar dat heeft dan niets met sec de paracetamol te maken natuurlijk.
Zoals je hem hier omschrijft had ik het bedoeld :) Ik heb een leuke rit terug vanuit Italië mogen maken met griep, en toen heb ik mezelf zover toegestaan volgestouwd om het iets meer draagbaar te maken. Buiten dat vermijd ik het eigenlijk, ik sla waarschijnlijk weer iets te ver door in mijn "ik neem geen medicatie als het niet nodig is" houding.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-04 04:01
Ketho schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:40:
[...]

Wat zeggen ze op je werk/opleiding dat je met een mondkapje aankomt?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

[...]

Het kan ook zorgen dat je makkelijker slaapt en dus beter uitrust.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06 20:08
Waarom niet?
Voor sommige mensen is de griep wel gevaarlijk!
Nu krijgen deze wel al standaard de griepprik aangeboden.
Ik krijg hem zelf ook altijd aangeboden als hartpatiente

[Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 21-09-2018 13:39]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:45
Standeman schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:21:
[...]

Voordat soort zaken kan je inderdaad het beste even langs de huisarts. Zeker als zaken als tijmsiroop niet werken.
Als zelfs tijmsiroop niet werkt moet je echt naar de huisarts.

Werking
Tijm(-siroop) wordt gebruikt om de keel te verzachten. Aan de werkzaamheid wordt getwijfeld. Waarschijnlijk ontstaat het verzachtende effect voornamelijk door de suiker die in de drank is verwerkt.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Malt007 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:54:
[...]

Als zelfs tijmsiroop niet werkt moet je echt naar de huisarts.

Werking
Tijm(-siroop) wordt gebruikt om de keel te verzachten. Aan de werkzaamheid wordt getwijfeld. Waarschijnlijk ontstaat het verzachtende effect voornamelijk door de suiker die in de drank is verwerkt.
Dan werkt het placebo effect erg goed op mij :+

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14
Het mondkapje werkt eigenlijk de andere kant op; het voorkomt voornamelijk dat jij virussen verspreidt in de ruimte om je heen; de beestjes blijven mooi hangen in het mondkapje.
Dus als iedereen een mondkapje zou dragen, dan zou dat effectief kunnen zijn.

De kans is groot dat een gemiddeld goedkoop chinees mondkapje niet voldoende filtert en de kleine virusdeeltjes gewoon doorlaat je neus/mond in.

• naamloos509
  • Registratie: Augustus 2018
  • Niet online

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:53
Er is zo iets als een griep vacci. Dat gaat beter helpen dan een kapje. Het is niet 100% dekkend maat de kans dat je griep krijgt is minder.

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[Voor 103% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:55. Reden: Leeg ivm privacy]

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 19:47
Waarom niet?
Oei, euh... Helaas klopt dit niet.
Griep kan helaas ook dodelijk zijn als je topfit bent.
Er liggen in de academische centra jonge top fitte mensen aan de hartlong machines (ECMO) op basis van "griep" H1N1, Legionella, H1N4, influenza A,B, XYZ..

Dus de angst is reëel, de kans is echter heel klein.

Een mondmasker werkt wel alleen op een andere manier dan iedereen denkt.
Volgens studies raak je jouw eigen gezicht tussen 16 -100x per uur aan.

Als je dus een mondmasker draagt kan je niet jezelf besmetten met je vieze handen.

Handen wassen is dus een betere oplossing.

[Voor 3% gewijzigd door BroederM op 21-09-2018 16:19]

My life is in 2D, How about yours?

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 10:57

liberque

Vrijzinnig!

[...]

Nee het ligt iets anders. Als je besmet ben met een griepje dan zorgt je immuunsysteem ervoor dat de temperatuur van je lichaam omhoog gaat om het virus 'uit te koken'. Immers, de meeste virussen vinden 37 graden heerlijk, maar kunnen zich niet of nauwelijks voortplanten op 38 of 39 graden en op die manier bestrijd je immuunsysteem het virus een stuk eenvoudiger.

Je voelt je door die temperatuurverhoging echter behoorlijk beroerd. Dus wat doen de meeste... die gaan Paracetamol en/of Ibuprofen slikken en wat doen deze pijnstillers : ze onderdrukken je koorts. Dus je temperatuur gaat weer naar beneden - je voelt je ietsjes beter, maar het virus vind het direct ook weer heerlijk in je lichaam en plant zich vrolijk voort. Hierdoor duurt het veel langer eer dat je immuunsysteem het virus uit je lichaam krijgt.

Wil je echt heel snel van een virus af? Laat een heet bad vollopen tegen de 40 graden en ga daar lekker een half uurtje in badderen en daarna je bed in. Geloof me: je gaat je heel beroerd voelen daarna, maar je bent wel meestal in een dag of 2 volledig van het virus af. Een sauna helpt natuurlijk nog beter (adem door je neus in en door je mond uit) .

Blijkt dus dat mijn relaas volgens gezondheidsplein nooit bewezen is (maar ook niet ontkracht) en hoewel het niet het virus is, maar juist je immuunsysteem dat je temperatuur omhoog gooit en virussen onder mensen gedeien bij 37 graden is dit nog geen reden om aan te nemen dat mijn stelling juist is en moet ik hem onder voorbehoud houden.

[Voor 9% gewijzigd door liberque op 21-09-2018 17:54. Reden: rectificatie]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Icephase

Icephase

liberque schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:20:
[...]

Nee het ligt iets anders. Als je besmet ben met een griepje dan zorgt je immuunsysteem ervoor dat de temperatuur van je lichaam omhoog gaat om het virus 'uit te koken'. Immers, de meeste virussen vinden 37 graden heerlijk, maar kunnen zich niet of nauwelijks voortplanten op 38 of 39 graden en op die manier bestrijd je immuunsysteem het virus een stuk eenvoudiger.

Je voelt je door die temperatuurverhoging echter behoorlijk beroerd. Dus wat doen de meeste... die gaan Paracetamol en/of Ibuprofen slikken en wat doen deze pijnstillers : ze onderdrukken je koorts. Dus je temperatuur gaat weer naar beneden - je voelt je ietsjes beter, maar het virus vind het direct ook weer heerlijk in je lichaam en plant zich vrolijk voort. Hierdoor duurt het veel langer eer dat je immuunsysteem het virus uit je lichaam krijgt.

Wil je echt heel snel van een virus af? Laat een heet bad vollopen tegen de 40 graden en ga daar lekker een half uurtje in badderen en daarna je bed in. Geloof me: je gaat je heel beroerd voelen daarna, maar je bent wel meestal in een dag of 2 volledig van het virus af. Een sauna helpt natuurlijk nog beter (adem door je neus in en door je mond uit) .
https://www.gezondheidsne...verkoudheid/wat-is-koorts

“Gedacht wordt dat koorts helpt een virus te bestrijden, maar dat is niet bewezen.”

Koorts onderdrukken zorgt er vaak wél voor dat je energie besteedt aan andere dingen dan beter worden, en dat werkt vertragend staat ergens op een andere pagina op die site. De stelligheid -niet per se de inhoud- van jouw post is dus misplaatst wat mij betreft.

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

CurtPoindexter schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:40:
[...]

Ik weet allang niet meer waar ik het las maar het dragen van een mondkapje is uitgesproken onzin om te voorkomen dat je ziek wordt laat om te voorkomen dat je longkanker krijg van fijnstof.

Wat je nodig hebt om fijnstof tegen te houden is een gezichtsmasker dat stofdeeltjes kleiner dan 10 micrometer tegenhoudt. Lukt dat niet (een haar is al gauw honderd keer dikker) is het jammer de pammer.

Zelfde geldt voor virussen en andere kletskoek.

Oh en in Korea geloven ze ook nog steeds in "fan death" dus wat dat betreft...
Surgical masks are designed to trap respiratory secretions (including bacteria and viruses) expelled by the wearer and prevent disease transmission to others [4]. Surgical masks are not designed to prevent inhalation of airborne particles, and their ability to protect HCWs from disease acquisition varies.
Surgical and N95 masks appeared to be equally effective in filtering influenza
https://academic.oup.com/cid/article/49/2/275/405108

Oftewel. surgical masks (die blauwe mondkapjes) helpen wel bij het tegengaan van de verspreiding maar niet tegen het geinfecteerd raken. Dit is ook iets wat ze in HK in de ziekenhuizen vertellen.

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:55. Reden: Leeg ivm privacy]

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:33

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Nog even inhakend op het gegeven dat mondkapjes veel in Japan worden gedragen. Zijn daar ook heel handig in plastische chirurgie, wat ze proberen te verbloemen met een mondkapje.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

CurtPoindexter schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:33:
[...]

Mmm, dan helpt het nog wel ja. Maar wat schiet je er dan mee op de hele dag je eigen kleffe bacillen in te ademen?
Dat je niet actief meehelpt andere mensen ziekmaken?

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 10:57

liberque

Vrijzinnig!

Icephase schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:28:
[...]

https://www.gezondheidsne...verkoudheid/wat-is-koorts

“Gedacht wordt dat koorts helpt een virus te bestrijden, maar dat is niet bewezen.”

Koorts onderdrukken zorgt er vaak wél voor dat je energie besteedt aan andere dingen dan beter worden, en dat werkt vertragend staat ergens op een andere pagina op die site. De stelligheid -niet per se de inhoud- van jouw post is dus misplaatst wat mij betreft.
Zo heb ik het in ieder geval altijd geleerd. Er werd mij altijd verteld dat niet het virus maar juist het immuunsysteem er voor zorgt dat je koorts krijgt en dat de ideale kweektemperatuur van virussen juist die 37 graden is die mensen gemiddeld plachten te hebben. In mijn eigen ervaring kan ik ook bevestigen dat als je griep heb en je lichaamstemperatuur omhoog gooi dat je sneller van het virus af bent.

Maar ik moet je beamen dat nu ik je link zo lees dat mijn stelligheid inderdaad wat deukjes heeft opgelopen. Je kan ook niets meer vertrouwen wat je bij biologie geleerd heb.. :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 17:01
Misschien heb je wel kinkhoest gehad. Mijn kinderen hebben het gehad, en het was echt vreselijk. Ze liepen blauw aan.

https://mens-en-gezondhei...ccinatie-volwassenen.html

Maar zoals al eerder gezegd, je kan beter handschoenen dragen dan een mondkapje.
Meeste mondkapjes zijn onvoldoende om überhaupt virussen tegen te houden.
Heb jarenlang op de intensive care gewerkt en soms hadden we mensen die iets heel besmettelijks hadden en dan hadden we speciale mondkapjes, die maar een paar micron door laten, heel iets anders dan dat papieren mondkapje van de apotheek.
Het zal wel iets helpen, maar niet afdoende.
Meeste mensen worden ziek van aanraking van materiaal wat een andere zieke er aan heeft ‘ geplakt “ zonder het te weten. We moeten toch ook niezen in onze handen, of je hand voor je mond houden.

Op openbare gelegenheden waar kranen zitten ( toiletten etc ) die je moet opendraaien met je handen, die gebruik ik echt niet om mijn handen te wassen. Je wil niet weten hoeveel e coli stammen en andere beestjes daarop zitten. Kranen met een sensor en of elleboog bediening zijn wel veilig.
En idd...openbaar vervoer is één beruchte bron voor elkaar te besmetten, daarom ga ik altijd met de auto of de fiets

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 17:01
@ libergue

Idd...koorts is één van de afweermechanismen van het lichaam, koorts zou je niet moeten bestrijden, tenzij het boven de 40 C komt. Kom je in de buurt van 41 C dan gaan er eiwitten stollen.
Maligne hyperthermie heet dat, en dat is soms wat extasy gebruikers ook kunnen ontwikkelen als ze teveel pillen nemen en onvoldoende drinken. Maar ook straks met de dam tot dam loop kan het optreden, al een paar keer meegemaakt.
Maar over het algemeen is koorts goed voor bestrijding van virussen en bacteriën, alleen voor jezelf is het wat minder....het geeft koppijn en koude rillingen, geen pretje.

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:44
Ik ben 44. Regelmatig heb ik een snotneus, maar dat is het wel zo'n beetje. In de lente heb ik een week last van iets hooikoortsachtig, maar dan is het weg. Ook de echt kwalijke griep is mij onbekend. (Afkloppen)

Kortom, ik heb schijnbaar een goed werkend afweersysteem en daar ben ik heel blij mee.

Een mondkapje vind ik dus onzin. Als je de lul bent, dan ben je gewoon de sjaak. Volgens mij is het zinloos en zorgt het voor onrust in de samenleving.

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:48
Er zijn al veel onderzoeken verschenen die aantonen dat wat we doen in de westerse wereld eigenlijk slecht is nl we zijn een beetje te beschermend. Anti bacteriële zeep, elke dag een douche, kinderen niet meer buiten laten spelen,... allemaal ingrediënten om een slecht afweersysteem op te bouwen. Zonet pas gehoord dat je eigenlijk elke week je lakens moet verversen [zucht].
Zelfs als je mondmasker zou werken (zou het niet weten), zal het op lange termijn wel helpen? Je kan je moeilijk beschermen tegen alles.

Ik ben geen persoon dat zijn handen niet wast na een bezoekje aan de wc maar een douche hoeft maar 3x per week, de goedkoopste handzeep uit de winkel is voldoende, een glas wel eens hergebruiken kan geen kwaad,... Valt allemaal natuurlijk te zien wat voor type je bent (job in weer en wind, van nature veel zweten,...)
De laatste keer dat ik afwezig was op mijn werk, was omdat ik mijn wijsheidstanden heb moeten trekken en dit is inmiddels 5 jaar geleden. Buiten de occasionele snotvalling bij de wissel van zomer naar herfst heb ik niets.

Via mijn werk krijg ik wel ieder jaar een griep vaccine. Misschien wel een tip voor jou. Over een maand is daar het moment wel voor. Uiteindelijk train je hiermee zelfs je immuunsysteem mee (https://www.cm.be/ziekte-...inaties/griepvaccinatie).
Dit is natuurlijk geen ultieme oplossing aangezien er meerdere stammen zijn van de griep. De vaccine zal je maar beschermen tegen eentje, heb je pech is het de andere die het meest voorkomt dat jaar.

[Voor 7% gewijzigd door SMGGM op 21-09-2018 20:24]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 18:56

Snake

Los Angeles, CA, USA

Standeman schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:05:
[...]

Nooit gehoord van Tamiflu zeker? Wikipedia: Oseltamivir

Al verschillende keren genomen, werkt goed.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• JobScherp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-06 23:24
mavaros: Als je de lul bent, dan ben je gewoon de sjaak.
Hier moest ik toch wel even heel hard om lachen _/-\o_ _/-\o_

[Voor 10% gewijzigd door JobScherp op 21-09-2018 22:23]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Maar ik heb het idee dat men op straat mij dan zo vreemd aankijkt en er niemand naast mij in de trein wil gaan zitten.
Het valt op omdat niemand dat in Nederland doet. Soms zie je Japanse toeristen zo lopen, maar die vallen ook enorm op. Extreem schoonmaken is ook niet goed, uiteindelijk heb je toch wat bacteriën en virussen nodig om je immuunsysteem getraind te houden.

Griep is vervelend, maar voor de meeste mensen is het geen probleem. Alleen kinderen, ouderen en mensen met immuun problemen of COPD lopen risico en deze groep wordt ook standaard jaarlijks voorzien van griepvaccin. Sommige werkgevers bieden ook gratis griepprikken aan en sommige gezondheidsverzekeringen bieden het ook aan voor hun klanten.

Voor je hoestklachten kan je beter kijken naar hoestdrank of tabletjes om je keel te verzachten. Mocht dat niet werken ga even langs bij de huisarts. Die kan je een recept geven voor hoestdank die de hoestprikkel onderdrukt of codeïne tabletjes.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38

Part

Helemaal niets.....

Ik dacht dat virussen vooral verspreiden door aerosolen (druppeltjes in de lucht) tijdens het niezen.
Een mondkapje kan dan wel geen virussen tegen houden maar voorkomt wel heel veel aerosolen en beperkt daarmee het aantal virus dat in de lucht komt of op de handen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05
CurtPoindexter schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:33:
[...]

Mmm, dan helpt het nog wel ja. Maar wat schiet je er dan mee op de hele dag je eigen kleffe bacillen in te ademen?
Van je eigen bacillen wordt je niet ziek.

Mondkapjes zijn omdat je bij een hoestje niet direct weet of het alleen een hoestje is, of dat je een de Mexicaanse/vogelgriep hebt.
Aangezien het niet wordt gewaardeerd als je je bij ieder hoestje 2 dagen opsluit op je slaapkamer. Maar je niet je hele gezin of kantoor wilt infecteren voor het geval je toch een enge griep hebt, doe je zo'n mondkapje op.

En dan vooral als er zo'n enge griep de rondte doet. Anders ben je ook meteen een paria in de bus of op kantoor als je 1 keertje hoest.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee