Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:46:
[...]

Alleen weten we dat die capaciteit voor snel testen er niet is. En iedereen is al potentieel besmet, mondkapje of niet. Als je dat besef alleen hebt bij een mondkapje dan heb je de hele pandemie duidelijk niet begrepen.
De capaciteit is er, zie de getallen, ze spreken over 'positief getest'.
Daarom kunnen ze beter al hun energie steken in de groep welke het grootste risico heeft om eraan te bezwijken, de rest wordt vanzelf immuun, wat plan a was.
Denk ik dan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Manke op 08-10-2020 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
dennis_rsb schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Dit kan ik ook zeggen van alle mensen die lopen te zeiken op mensen die het niet willen dragen. Laat mensen lekker zelf bepalen of ze er een dragen of niet.
Dat slaat echt nergens op. Is het nog steeds niet doorgedrongen dat je het mondkapje niet voor jezelf draagt, maar voor de ander?

Daarnaast kan ik jou niet verplichten een mondkapje te dragen, dat lijkt me duidelijk. Ik kan echter prima van mening zijn dat iemand die zo z'n best doet om te graven naar redenen om er maar geen te hoeven dragen bijzonder egoïstisch is, juist omdat zo'n kleine moeite is om mogelijk een ander te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:11
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:59:
[...]
Dat slaat echt nergens op. Is het nog steeds niet doorgedrongen dat je het mondkapje niet voor jezelf draagt, maar voor de ander?
Kun je dan aantonen dat dit zo is? Zoals al meerdere malen herhaalt is zijn hier namelijk geen bewijzen voor. De aerosolen waar het om gaat zijn te klein en gaan gewoon door de stof heen zolang je niet de juiste mondkapjes draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 20:25

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Manke schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:56:
[...]

De capaciteit is er, zie de getallen, ze spreken over 'positief getest'.
Daarom kunnen ze beter al hun energie steken in de groep welke het grootste risico heeft om eraan te bezwijken, de rest wordt vanzelf immuun, wat plan a was.
Denk ik dan. :)
Ik snap je niet, sneltesten is geen vaccin. Met sneltesten bescherm je dus niet de grootste groep, het is alleen maar signalering. En je kan niet 17 miljoen mensen sneltesten.

(groeps)immuniteit is nog steeds een vraagteken qua haalbaarheid.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 20:25

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Kun je dan aantonen dat dit zo is? Zoals al meerdere malen herhaalt is zijn hier namelijk geween bewijzen voor. De aerosolen waar het om gaat zijn te klein en gaan gewoon door de stof heen zolang je niet de juiste mondkapjes draagt.
Echt, alsof je tegen een muur praat. Zoek het lekker uit!

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Ja dat is dus nou net het hele punt. Er zijn teveel onderzoeken die zeggen dat het geen nut heeft en teveel onderzoeken die zeggen dat het een klein beetje nut heeft. Het resultaat is dan ook dat er dus geen wetenschappelijk bewijs is dat niet medische mondkapjes helpen.

Vind het trouwens bijzonder dat je je hier zo druk om maakt. Je gaat niet vaak naar de supermarkt? Zou me eerder druk maken om iedereen die geen afstand houdt wat wel bewezen nut heeft.
Beetje gezond verstand kun je er ook nog bij doen.
Er zijn veel landen waar die dingen verplicht zijn. Nergens blijkt uit de data dat die landen het beter doen. Zouden die mondkapjes effect hebben dan moet het zichtbaar zijn.

Dus eens, op grond van wat we weten en wat we waarnemen is er geen enkele reden mondkapjes te gebruiken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:34
[...]

Daarnaast kan ik jou niet verplichten een mondkapje te dragen, dat lijkt me duidelijk. Ik kan echter prima van mening zijn dat iemand die zo z'n best doet om te graven naar redenen om er maar geen te hoeven dragen bijzonder egoïstisch is, juist omdat zo'n kleine moeite is om mogelijk een ander te beschermen.
Waarom zou je jezelf bemoeien met een ander over een mondkapje? Het is landelijk niet verplicht, de effectiviteit is minimaal (zeker als je het afzet tegen de andere maatregelen) en er zitten neveneffecten aan die ik al eerder heb aangegeven. Dus nogmaals laat mensen zelf beslissen wat ze doen. Of ga jij ook aan iedereen die je tegenkomt vragen of ze zich wel aan de 1,5 meter houden, thuisblijven bij klachten, handen wassen etc? :')

Dus ik maak voor mezelf de keus om het niet te dragen, of zo min mogelijk. Denk nu eens na, tot 1 a 2 weken terug hoorde en zag je amper mensen met een mondkapje in NL. Toen hebben er een aantal mensen lopen zeuren aan Rutte zijn hoofd, die gaf toen ''zeer dringend advies'' om van het gezeur af te zien.

De media heeft er een grote hype van gemaakt. Zonder de media was dit nooit zo groot geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Ik snap je niet, sneltesten is geen vaccin. Met sneltesten bescherm je dus niet de grootste groep, het is alleen maar signalering. En je kan niet 17 miljoen mensen sneltesten.

(groeps)immuniteit is nog steeds een vraagteken qua haalbaarheid.
Nee, maar er is wel dagelijkse capaciteit, en met 1 test weet je het meteen voor het hele huishouden als je de besmettelijkheid moet geloven, en dan kan iedereen z'n eigen verantwoordelijkheden nemen.
Je kan ook niet 17 mil vaccineren. Wel de vatbaarsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Heb ik al gedaan, geen mondkapjes hier. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Kun je dan aantonen dat dit zo is? Zoals al meerdere malen herhaalt is zijn hier namelijk geen bewijzen voor. De aerosolen waar het om gaat zijn te klein en gaan gewoon door de stof heen zolang je niet de juiste mondkapjes draagt.
Ja hoor, moet ik je er mee dood gooien of kun je zelf Googlen?

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2
dennis_rsb schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Waarom zou je jezelf bemoeien met een ander over een mondkapje? Het is landelijk niet verplicht, de effectiviteit is minimaal (zeker als je het afzet tegen de andere maatregelen) en er zitten neveneffecten aan die ik al eerder heb aangegeven. Dus nogmaals laat mensen zelf beslissen wat ze doen. Of ga jij ook aan iedereen die je tegenkomt vragen of ze zich wel aan de 1,5 meter houden, thuisblijven bij klachten, handen wassen etc? :')

Dus ik maak voor mezelf de keus om het niet te dragen, of zo min mogelijk. Denk nu eens na, tot 1 a 2 weken terug hoorde en zag je amper mensen met een mondkapje in NL. Toen hebben er een aantal mensen lopen zeuren aan Rutte zijn hoofd, die gaf toen ''zeer dringend advies'' om van het gezeur af te zien.

De media heeft er een grote hype van gemaakt. Zonder de media was dit nooit zo groot geworden.
Waarom? Omdat het mij zowel direct (mij en mensen om mij heen besmetten) als indirect (de pandemie voort laten duren) beïnvloed. Denk ook eens na wat er in de afgelopen weken/maanden gebeurd is in Nederland met de hoeveelheid besmettingen na het loslaten van vele restricties.

Ik kijk ook om mij heen waar ik woon, waar men overal een mondkapje draagt en niemand over elkaar heen loopt. Ik en 90% om mij heen dragen overal in de publieke ruimte een mondkapje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:08

Laguna

Connaisseur

[...]

*knip*
Dat is nu ook weer niet nodig

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 08-10-2020 21:20 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:16:
[...]
Denk ook eens na wat er in de afgelopen weken/maanden gebeurd is in Nederland met de hoeveelheid besmettingen na het loslaten van vele restricties.
Precies, en corona hebben we onder controle gekregen ZONDER mondkapjes. Dus er zijn heel veel oorzaken aan te wijzen waarom de getallen nu wat oplopen. Maar het heeft in ieder geval niets met de mondkapjes te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door dennis_rsb op 08-10-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

Ja hoor, moet ik je er mee dood gooien of kun je zelf Googlen?

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2

[...]

Waarom? Omdat het mij zowel direct (mij en mensen om mij heen besmetten) als indirect (de pandemie voort laten duren) beïnvloed. Denk ook eens na wat er in de afgelopen weken/maanden gebeurd is in Nederland met de hoeveelheid besmettingen na het loslaten van vele restricties.

Ik kijk ook om mij heen waar ik woon, waar men overal een mondkapje draagt en niemand over elkaar heen loopt. Ik en 90% om mij heen dragen overal in de publieke ruimte een mondkapje.
Het eerste artikel gaat voornamelijk over medische mondkapjes :F

Er wordt wel aangehaald dat in bepaalde landen waar mondkapjes verplicht zijn de infectie graad lager lag maar in hetzelfde artikel wordt ook uitgelegd dat dit helemaal niet door mondkapjes hoeft te komen maar waarschijnlijk aan andere maatregelen ligt. Bijv. afstand houden, geen grote bijeenkomsten etc.

Daarnaast zegt ook helemaal niemand dat er onderzoeken zijn geweest die aantonen dat het, een beetje, kan helpen. Echter zijn er ook veel onderzoeken die aantonen dat het niet werkt.

Uiteindelijk is het gewoon het beste om je aan de regels te houden (1,5 afstand, geen grote bijeenkomsten, vaak je handen wassen, zoveel mogelijk thuiswerken indien mogelijk etc.).

Vandaar dat het dragen van een mondkapje ook geen regel is maar een advies. Een advies dat door de directeur van het RIVM als een politieke keuze wordt gezien en niet als oplossing van het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
dennis_rsb schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:21:
[...]

Precies, en corona hebben we onder controle gekregen ZONDER mondkapjes. Dus er zijn heel veel oorzaken aan te wijzen waarom de getallen nu wat oplopen. Maar het heeft in ieder geval niets met de mondkapjes te maken.
Zucht... Corona is tijdelijk onder controle gekregen door strenge maatregelen te nemen en veel beperkingen op te leggen. Die maatregelen zijn in vele opzichten, maar zeker economisch gezien, niet lang houdbaar. Daarom zijn overheden de afgelopen tijd langzaam vrijheden aan het teruggeven. En als iets duidelijk is geworden de afgelopen weken is dat de kans op besmettingen dus weer enorm gestegen is. Probeer je liever iets te doen daar de besmettingen binnen de perken te houden, door handen te wassen, afstand te houden en een mondkapje te dragen of ga je liever terug naar de situatie van het voorjaar? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Zucht... Corona is tijdelijk onder controle gekregen door strenge maatregelen te nemen en veel beperkingen op te leggen. Die maatregelen zijn in vele opzichten, maar zeker economisch gezien, niet lang houdbaar. Daarom zijn overheden de afgelopen tijd langzaam vrijheden aan het teruggeven. En als iets duidelijk is geworden de afgelopen weken is dat de kans op besmettingen dus weer enorm gestegen is. Probeer je liever iets te doen daar de besmettingen binnen de perken te houden, door handen te wassen, afstand te houden en een mondkapje te dragen of ga je liever terug naar de situatie van het voorjaar? :F
Welke economische problemen los met je met mondkapjes dan op? Je dient nog steeds 1.5 meter afstand te houden namelijk. Bioscopen blijven minder bezoekers kunnen ontvangen, restaurants kunnen niet meer stoelen bijplaatsen zoals normaal het geval was, winkels moeten nog steeds opletten dat ze niet teveel klanten tegelijk in de winkel hebben staan etc..

[ Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 08-10-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Het eerste artikel gaat voornamelijk over medische mondkapjes :F

Er wordt wel aangehaald dat in bepaalde landen waar mondkapjes verplicht zijn de infectie graad lager lag maar in hetzelfde artikel wordt ook uitgelegd dat dit helemaal niet door mondkapjes hoeft te komen maar waarschijnlijk aan andere maatregelen ligt. Bijv. afstand houden, geen grote bijeenkomsten etc.

Daarnaast zegt ook helemaal niemand dat er onderzoeken zijn geweest die aantonen dat het, een beetje, kan helpen. Echter zijn er ook veel onderzoeken die aantonen dat het niet werkt.

Uiteindelijk is het gewoon het beste om je aan de regels te houden (1,5 afstand, geen grote bijeenkomsten, vaak je handen wassen, zoveel mogelijk thuiswerken indien mogelijk etc.).

Vandaar dat het dragen van een mondkapje ook geen regel is maar een advies. Een advies dat door de directeur van het RIVM als een politieke keuze wordt gezien en niet als oplossing van het probleem.
Je bent weer lekker bezig met cherry picking. De artikelen hebben het duidelijk over mondkapjes in alle vormen en maten en daarbij behorende effectiviteit.
In unpublished work, Linsey Marr, an environmental engineer at Virginia Tech in Blacksburg, and her colleagues found that even a cotton T-shirt can block half of inhaled aerosols and almost 80% of exhaled aerosols measuring 2 µm across. Once you get to aerosols of 4–5 µm, almost any fabric can block more than 80% in both directions, she says.
Multiple layers of fabric, she adds, are more effective, and the tighter the weave, the better. Another study found that masks with layers of different materials — such as cotton and silk — could catch aerosols more efficiently than those made from a single material.
Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Welke economische problemen los met je met mondkapjes dan op? Je dient nog steeds 1.5 meter afstand te houden namelijk.
Dat ze ziekenhuizen niet vol komen te liggen en het systeem weer overbelast wordt, waardoor er ruimte is voor bedrijven en diensten om te blijven draaien. Kom op, dit is toch wel heel simpel zelf te bedenken, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@The Realone het punt is dat mondkapjes in de meeste situaties amper helpen en ook nadelen hebben. Maar als jij hem wil opzetten, prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:57:

Dat ze ziekenhuizen niet vol komen te liggen en het systeem weer overbelast wordt, waardoor er ruimte is voor bedrijven en diensten om te blijven draaien. Kom op, dit is toch wel heel simpel zelf te bedenken, niet?
Zo simpel maar toch lastig blijkbaar.

Als iedereen zich aan de huidige regels houdt los je dat probleem inderdaad op.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 08-10-2020 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
dennis_rsb schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:59:
@The Realone het punt is dat mondkapjes in de meeste situaties amper helpen en ook nadelen hebben. Maar als jij hem wil opzetten, prima.
Als dat het enige is dat je kunt herhalen en niet eens wetenschappelijke artikelen wilt lezen die het tegenovergestelde beweren ben ik wel klaar. Dan kan ik net zo goed tegen een muur praten. Geeft wel perfect weer dat het geen kwestie van wetenschappelijk bewijs is, maar een kwestie van onwil.
Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:59:
[...]

Zo simpel maar toch lastig blijkbaar.

Als iedereen zich aan de huidige regels houdt los je dat probleem inderdaad op.
Tja, als dit inderdaad te lastig is moet je misschien ergens anders gaan discussiëren. De "huidige" regels zijn weer een stuk strenger omdat het niet onder controle was. Prima joh, veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

Als dat het enige is dat je kunt herhalen en niet eens wetenschappelijke artikelen wilt lezen die het tegenovergestelde beweren ben ik wel klaar.

[...]
En je hebt het over cherry picking 8)7

Ga je dan nu ook de artikelen lezen en plaatsen die zeggen dat het geen nut heeft of past dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Ga je dan nu ook de artikelen lezen en plaatsen die zeggen dat het geen nut heeft of past dat niet?
Komt u maar! Of ben ik de enige die zijn standpunt moet onderbouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:04:
[...]
Als dat het enige is dat je kunt herhalen en niet eens wetenschappelijke artikelen wilt lezen die het tegenovergestelde beweren ben ik wel klaar. Dan kan ik net zo goed tegen een muur praten. Geeft wel perfect weer dat het geen kwestie van wetenschappelijk bewijs is, maar een kwestie van onwil.
Volgens mij is het al lang duidelijk dat er veel artikelen zijn te vinden die zeggen dat het enigszins effectief zou kunnen zijn en dat er ook veel artikelen zijn die aangeven dat het juist niet effectief is.
Zelfs als je er van uitgaat dat het enigszins effectief is, geven ook alle onderzoeken aan dat afstand houden, handen wassen en thuis blijven veel effectiever zijn. Uit de onderzoeken blijkt dus dat een mondkapje op zijn best een miniem effect hebben en daarmee zeer weinig zal toevoegen.

Je kunt er dus best eentje dragen, maar het is veel beter om voldoende afstand te houden. Oftewel als ik in de supermarkt rondloop en er daarbij op let dat ik voldoende afstand houd, ben ik een stuk veiliger dan diegene met een mondkapje die veelal overal tussendoor schieten.

Als er ook maar iemand in die supermarkt rond loopt die door zijn mondkapje minder afstand houdt, is dat schadelijker dan dat simpelweg niemand een mondkapje om heeft. En dat is precies de reden dat het RIVM mondkapjes niet zinvol vind. Hooguit op plekken waar mensen toch al geen afstand kunnen houden, omdat dan de nadelen wegvallen.

Dus we kunnen blijven zeuren over die onderzoeken, maar de vraag is niet of mondkapjes iets doen, de vraag is of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Volgens mij is het al lang duidelijk dat er veel artikelen zijn te vinden die zeggen dat het enigszins effectief zou kunnen zijn en dat er ook veel artikelen zijn die aangeven dat het juist niet effectief is.
Zelfs als je er van uitgaat dat het enigszins effectief is, geven ook alle onderzoeken aan dat afstand houden, handen wassen en thuis blijven veel effectiever zijn. Uit de onderzoeken blijkt dus dat een mondkapje op zijn best een miniem effect hebben en daarmee zeer weinig zal toevoegen.

Je kunt er dus best eentje dragen, maar het is veel beter om voldoende afstand te houden. Oftewel als ik in de supermarkt rondloop en er daarbij op let dat ik voldoende afstand houd, ben ik een stuk veiliger dan diegene met een mondkapje die veelal overal tussendoor schieten.

Als er ook maar iemand in die supermarkt rond loopt die door zijn mondkapje minder afstand houdt, is dat schadelijker dan dat simpelweg niemand een mondkapje om heeft. En dat is precies de reden dat het RIVM mondkapjes niet zinvol vind. Hooguit op plekken waar mensen toch al geen afstand kunnen houden, omdat dan de nadelen wegvallen.

Dus we kunnen blijven zeuren over die onderzoeken, maar de vraag is niet of mondkapjes iets doen, de vraag is of de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Wetenschap is niet alles. Zeker niet om het simpele feit dat de kwaliteit van de mondkapjes enorm verschillen. Daarnaast voel ik me echt niet veiliger met een mondkapje op waarbij je madame op 1,5e meter langs je ruikt lopen. Je draagt het uit solidariteit en de kleine kans die je hebt om net niet besmet te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
redwing schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Niet waar dus, er zijn veel artikelen te vinden die concluderen dat mondkapjes wel degelijk effect hebben, van veel effect tot een beetje. De schaarse artikelen die ik voorbij heb zien komen concluderen dat, omdat het niet 100% effectief is dat gelijk staat aan zinloos.

Ik zal ook nooit beweren dat mondkapjes de beste methode zijn, maar onderzoeken wijzen uit dat ze een effect hebben. Zelfs al is dat 20% extra bescherming, het is nog en laagje bovenop wat afstand houden en handen wassen al doen. Die 2 samen zijn redelijk effectief, maar het moge duidelijk zijn dat dat niet de heilige graal is.

Een van de hardnekkige argumenten is dat "men bang is voor negatief gedrag bij dragers van mondkapjes" en dat lijkt vaak ook al uit de lucht gegrepen. Nogmaals, ook in mijn dagelijks leven merk ik dat er minstens zoveel afstand gehouden wordt als voor de verplichting hier.

Onderzoekers RIVM: mensen met mondkapje zijn juist voorzichtiger

Social and behavioral consequences of mask policies during the COVID-19 pandemic
At the onset of the COVID-19 outbreak, mask-wearing behavior was minimal (Fig. 1A). It increased steeply when a mandatory policy was enforced. Moreover, contrary to negative expectations (10), individuals wearing masks exhibited other protective behaviors more often.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
https://www.ed.ac.uk/edin...ock-covid-linked-droplets

Speaking and coughing without face protection exposes people nearby to virus-laden droplets that would otherwise be stopped by wearing a mask, the study shows.

Researchers from the School of Engineering and the Roslin Institute found someone standing two metres from a coughing person who has no mask is exposed to 10,000 times more droplets than someone half a metre from a coughing person who is wearing one.

leuke video alhier: https://news.sky.com/stor...re-are-downsides-11991766

Aangezien Nederland sinds medio Mei te beroerd is om wat afstand te houden is een mondkapje helaas toch een goed idee.
Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Jij loopt die facebook kolder te verkondigen, ik zeg ga je gang!

[ Voor 17% gewijzigd door Wijnands op 08-10-2020 20:23 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
The Realone schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:05:
[...]
Niet waar dus, er zijn veel artikelen te vinden die concluderen dat mondkapjes wel degelijk effect hebben, van veel effect tot een beetje. De schaarse artikelen die ik voorbij heb zien komen concluderen dat, omdat het niet 100% effectief is dat gelijk staat aan zinloos.
Ik heb al heel wat artikelen hierover gelezen en elk artikel dat een praktijk-situatie onderzoekt komt tot hooguit een klein effect. Hierbij geven de echt wetenschappelijke artikelen vaak aan dat de cijfers binnen de foutmarge zitten. De enige die met een groot effect komen zijn degene waar ze recht vooruit niezen en dan laten zien dat er deeltjes worden tegengehouden. Dit is in de praktijk niet realistisch omdat niemand rechtuit naar iemand anders niest. Zeker aangezien het zo lastig lijkt om een eenduidige richting te zien in de diverse artikelen kun je wel concluderen dat het op zijn hoogst een klein effect heeft.
[...]
Ik zal ook nooit beweren dat mondkapjes de beste methode zijn, maar onderzoeken wijzen uit dat ze een effect hebben. Zelfs al is dat 20% extra bescherming, het is nog en laagje bovenop wat afstand houden en handen wassen al doen. Die 2 samen zijn redelijk effectief, maar het moge duidelijk zijn dat dat niet de heilige graal is.
Het is alleen geen 20%. Zou dat wel zo zijn zou het een duidelijk effect moeten hebben in landen waar mondkapjes verplicht zijn. En dat zie je niet. Het effect is dus duidelijk kleiner. En nogmaals, ik zeg niet dat er geen effect kan zijn, maar wel dat het een klein effect zal zijn.
Een van de hardnekkige argumenten is dat "men bang is voor negatief gedrag bij dragers van mondkapjes" en dat lijkt vaak ook al uit de lucht gegrepen. Nogmaals, ook in mijn dagelijks leven merk ik dat er minstens zoveel afstand gehouden wordt als voor de verplichting hier.

Onderzoekers RIVM: mensen met mondkapje zijn juist voorzichtiger

Social and behavioral consequences of mask policies during the COVID-19 pandemic
[...]
Daarvan kom ik inderdaad ook vooral tegenstrijdige artikelen tegen :+ Maar het is wel de reden die het RIVM geeft dat ze het niet aan willen bevelen. Net als de rest van de argumenten over mondkapjes trouwens. Als het overduidelijk was dat het een groot effect zou hebben, zou dat nu al wel duidelijk zijn en zou het RIVM niet zo terughoudend zijn.

Enige dat ik wel weet is dat mondkapjes het huidige probleem niet op gaat lossen. Dat gaat alleen lukken als mensen eens beginnen zich eens aan de huidige regels gaan houden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Wijnands schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

Jij loopt die facebook kolder te verkondigen, ik zeg ga je gang!
:+

Met facebook bedoel je blijkbaar de directeur van het RIVM die het kabinet adviseert _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nopheros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

:+

Met facebook bedoel je blijkbaar de directeur van het RIVM die het kabinet adviseert _O-
Nee. Maar als je er zo in zit weet ik voldoende.Een volwassen discussie met jou zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Wijnands schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Nee. Maar als je er zo in zit weet ik voldoende.Een volwassen discussie met jou zit er niet in.
Nou, daar ik heb die "facebook kolder" vandaan zoals jij het noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:07
@Nopheros weet je ook waarom hij het (niet gebruiken van) adviseert?

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 08-10-2020 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag de discussie fatsoenlijk houden aub. Tevens let erop dat we niet teveel verzanden in een voor en tegenstander kamp van mondkapjes.
Probeer elkaar te overtuigen met argumenten en bronnen. Er is immers ruimte voor een discussie over de nut en noodzaak van mondkapjes.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
https://health.clevelandc...event-coronavirus-spread/

Through all the ups and downs and uncertainty of the coronavirus (COVID-19) pandemic, one thing has become concrete: wearing a mask prevents the spread of the virus.

The study’s approach
While the Duke study was actually focused on coming up with a cost-effective way of evaluating how effective a type of mask is, it was able to collect data on 14 different types of masks using that method.

While Dr. Dweik wasn’t involved in the study, he said of the results, “With the exception of neck fleece, this study provided support that pretty much all cloth mask types reduce expelled droplets. Many performed much better than we even originally thought and close to surgical masks.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Realone
redwing schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:42:
[...]

Ik heb al heel wat artikelen hierover gelezen en elk artikel dat een praktijk-situatie onderzoekt komt tot hooguit een klein effect. Hierbij geven de echt wetenschappelijke artikelen vaak aan dat de cijfers binnen de foutmarge zitten. De enige die met een groot effect komen zijn degene waar ze recht vooruit niezen en dan laten zien dat er deeltjes worden tegengehouden. Dit is in de praktijk niet realistisch omdat niemand rechtuit naar iemand anders niest. Zeker aangezien het zo lastig lijkt om een eenduidige richting te zien in de diverse artikelen kun je wel concluderen dat het op zijn hoogst een klein effect heeft.
Ik zie geen bewijs... Jij hebt allerlei tegenstrijdige artikelen gelezen, laat die dan ook zien. Het handen wassen wordt vanaf dag 1 al gepredikt maar het effect daarvan is ook zeer beperkt. Later kwam de wetenschap tot de overeenstemming dat de overdracht via objecten minimaal is. Toch blijven we handen wassen, want het is slechts een kleine moeite met zeer weinig impact dat toch wat helpt, net als mondkapjes...
Het is alleen geen 20%. Zou dat wel zo zijn zou het een duidelijk effect moeten hebben in landen waar mondkapjes verplicht zijn. En dat zie je niet. Het effect is dus duidelijk kleiner. En nogmaals, ik zeg niet dat er geen effect kan zijn, maar wel dat het een klein effect zal zijn.
Elk land is anders met hun eigen cultuur, je kunt landen en situaties moeilijk met elkaar vergelijken. Maar als je het toch graag wil doen; in 1 van de artikelen die ik hierboven postte werd gesproken over Mongolië, die in januari met een mondkapjes verplichting kwamen en nauwelijks besmettingen hebben gezien. De BLM protesten waar het gros een mondkapje droeg en waarvan gezegd werd dat die gigantische besmettingshaarden zouden worden, die dat niet bleken te zijn. Het bekende verhaal van 2 kapsters die besmet bleken terwijl de grote hoeveelheden klanten knipten met een mondkapje op. Thuis, zonder mondkapje was iedereen besmet, maar geen van hun klanten.

Allemaal toeval natuurlijk, of op andere manieren te verklaren! Maar nooit in het voordeel van het mondkapje, want dat is onmogelijk.
Daarvan kom ik inderdaad ook vooral tegenstrijdige artikelen tegen :+ Maar het is wel de reden die het RIVM geeft dat ze het niet aan willen bevelen. Net als de rest van de argumenten over mondkapjes trouwens. Als het overduidelijk was dat het een groot effect zou hebben, zou dat nu al wel duidelijk zijn en zou het RIVM niet zo terughoudend zijn.

Enige dat ik wel weet is dat mondkapjes het huidige probleem niet op gaat lossen. Dat gaat alleen lukken als mensen eens beginnen zich eens aan de huidige regels gaan houden.
Kom eens met al die tegenstrijdige berichten dan... Wel grappig dat er, als het men goed uit komt, er heilig in het RIVM geloofd wordt...zullen we er maar vanuit gaan dat al die andere landen die wel het nut van de mondkapjes zien er volledig naast zitten? Het RIVM weet het natuurlijk beter dan de WHO.

En ik blijf in herhaling vallen en daar heb in weinig zin in, maar het probleem wordt niet opgelost met mondkapjes, het probleem wordt mogelijk wel verminderd, daar een extra laagje bescherming toe te voegen.

Gaat iemand trouwens ook nog in discussie over waarom het dragen van een mondkapje zo'n probleem is? Zelfs als je blijft geloven dat het effect onduidelijk is, waarom ben je er zo hardnekkig op tegen? Ik hoef daar trouwens niet per se antwoord op, ik hoop dat je jezelf de vraag stelt en daaruit de conclusies trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Of ik nou wel of geen mondkapje draag maakt geen zak uit voor de verspreiding. In beide gevallen komen er geen druppels uit m'n mond, zodra ik mij in publieke binnenruimtes begeef.

Ik vraag me af wat jullie doen in deze ruimtes dat jullie mondkapjes nodig achten.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het verschil van mondkapjes (Journal of General Internal Medicine, 6 oktober):
Over 50,000 excess deaths were prevented within 6 weeks in 13 states that implemented mask mandates prior to reopening.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Wel jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het niks doet.
Wat mij betreft per direct verplichten, met een dikke boete voor niet dragen.
Ik moet er zelf nog steeds aan wennen maar baat het niet dan schaad het niet. Niemand heeft er last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@unfor en @Verwijderd : de antwoorden op jullie vragen zijn te vinden eerder in dit topic, maar kort samengevat:
- het kan mogelijk wel schaden. Je ziet op veel plekken mensen die minder afstand houden met mondkapjes en het risico is dat mensen met klachten toch de deur uit gaan, want: mondkapje.
- het effect is niet bewezen. Je natuurlijk houdt het druppels tegen, maar houdt het ook de goede druppels tegen en zouden die anders anderhalve meter ver komen?
- boerenverstand-wise zou je inderdaad zeggen dat het altijd wel iets tegenhoudt. Dat doet een stuk kippengaas boven je hoofd in de regen ook, maar toch helpt het niet...en verder zie punt 2.

Ik weet de antwoorden niet (want ze zijn er niet), maar tegenstanders neerzetten als koppige of domme mensen heeft voor de discussie niet zoveel zin. Niet iedereen die twijfelt over mondkapjes is een viruswaarheid aanhanger of noemt het een kopvod of weet ik veel wat.

@anandus ik heb het artikel gescand, maar dit is pas waar als aantoonbaar de overige parameters (bevolkingsdichtheid, reis bewegingen, leeftijdsopbouw, toegang tot zorg, percentage mensen dat het al gehad heeft, percentage immigranten, klimaat, woonomstandigheden, etc) gelijk is of dat daar voor gecorrigeerd wordt. Volgens mij doen ze dat niet toch?

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het prima vinden als het verplicht werd, dan zou ik me netjes aan de regels houden en hopen dat het een vijfde maatregel is (en niet een andere overneemt). Ik ben daar hartstikke volgzaam in (deed dat ook in het buitenland), maar twijfel echt enorm over de toegevoegde waarde.

Mijn observatie in Nederland? De groep die het echt wil dragen is wellicht veel kleiner dan gedacht. Na de oproep zag je hier in de winkels ca 50% met een mondkapje. Dat is nu een kwart of zo. Ik denk dat dat ook de groep is er echt in gelooft, dat andere kwart deed het omdat Rutte het vroeg, maar laat het nu zitten omdat veel mensen dat doen. De percentages zijn misschien wisselend, maar volgens mij zie je deze beweging vrijwel overal, groot voordeel is dat alle winkels hier wel weer strikter de max aantallen enzo hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:06:
@anandus ik heb het artikel gescand, maar dit is pas waar als aantoonbaar de overige parameters (bevolkingsdichtheid, reis bewegingen, leeftijdsopbouw, toegang tot zorg, percentage mensen dat het al gehad heeft, percentage immigranten, klimaat, woonomstandigheden, etc) gelijk is of dat daar voor gecorrigeerd wordt. Volgens mij doen ze dat niet toch?
Ze hebben voor elke staat een staat-specifiek model gemaakt en de gevolgen vergeleken met dat staat-specifieke model. Dus het is wel per staat gecorrigeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 09-10-2020 08:19 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
anandus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:18:
[...]
Ze hebben voor elke staat een staat-specifiek model gemaakt en de gevolgen vergeleken met dat staat-specifieke model. Dus het is wel per staat gecorrigeerd.
Dat is interessant dan. Even beter lezen.

Edit: toch niet helemaal, ze geven zelf aan dat het pakket maatregelen (waaronder de openingen van bars etc) per staat verschilt en corrigeren daar niet voor. Feitelijk maken ze 2 groepen (wel of geen maskers) en vergelijken de trends voor en na de reopening van restaurants. Bij de niet mask zie je bijvoorbeeld al dat er 2x zoveel bars open zijn...

[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 09-10-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
@ZieMaar! Toch kan ik maar een reden bedenken om er geen te dragen: koppigheid.
Al het andere wat je noemt zoals het niet werken is niet feitelijk onderbouwd.
Ik luister liever naar artsen die weten waar ze over praten dan een willekeurige online poster of zelfs het RIVM die altijd nog economische afwegingen moet doen.

[ Voor 33% gewijzigd door unfor op 09-10-2020 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
unfor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:40:
Wat mij betreft per direct verplichten, met een dikke boete voor niet dragen
Hoe zie je dat voor je? Afstand houden lukte ook niet. alle agenten bonnen schrijven op straat?
Ik moet er zelf nog steeds aan wennen maar baat het niet dan schaad het niet. Niemand heeft er last van.
Nou ja, van de maskers niet maar de cellulose komt ergens vandaan en het is een hoop extra afval. Maar voor de mensen kan het dragen geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
unfor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:25:
@ZieMaar! Toch kan ik maar een reden bedenken om er geen te dragen: koppigheid.
Al het andere wat je noemt zoals het niet werken is niet feitelijk onderbouwd.
Ik luister liever naar artsen die weten waar ze over praten dan een willekeurige online poster of zelfs het RIVM die altijd nog economische afwegingen moet doen.
Dat er geen bewijs is, betekent niet dat het niet waar is, beiden kanten op overigens.

En welk economisch belang dient het rivm nu precies door te zeggen dat het niets toevoegt naast de bestaande maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
ZieMaar! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:36:
[...]

Dat er geen bewijs is, betekent niet dat het niet waar is, beiden kanten op overigens.

En welk economisch belang dient het rivm nu precies door te zeggen dat het niets toevoegt naast de bestaande maatregelen?
Niet zozeer de mondkapjes maatregel zelf, maar RIVM maakt wel allerlei afwegingen die los staan van de volksgezondheid.
Wat mij betreft stond er in deze crisis een groep wetenschappers en artsen aan het roer ipv een Rijksinstituut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
The Realone schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 01:49:
[...]
Ik zie geen bewijs... Jij hebt allerlei tegenstrijdige artikelen gelezen, laat die dan ook zien. Het handen wassen wordt vanaf dag 1 al gepredikt maar het effect daarvan is ook zeer beperkt. Later kwam de wetenschap tot de overeenstemming dat de overdracht via objecten minimaal is. Toch blijven we handen wassen, want het is slechts een kleine moeite met zeer weinig impact dat toch wat helpt, net als mondkapjes...
Volgens mij heb ik bij zo'n beetje elk artikel dat hier gepost is al laten zien wat er mis met het onderzoek gaat. Daarnaast vind ik het nogal raar dat we hier dus met wat internet-zoeken het RIVM met zijn experts gaan tegenspreken. En er zijn inderdaad veel landen waar ze juist wel mondkapjes promoten, maar bijna overal wordt het als een 'baad het niet, dan schaadt het niet' opossing gebruikt.
Elk land is anders met hun eigen cultuur, je kunt landen en situaties moeilijk met elkaar vergelijken. Maar als je het toch graag wil doen; in 1 van de artikelen die ik hierboven postte werd gesproken over Mongolië, die in januari met een mondkapjes verplichting kwamen en nauwelijks besmettingen hebben gezien. De BLM protesten waar het gros een mondkapje droeg en waarvan gezegd werd dat die gigantische besmettingshaarden zouden worden, die dat niet bleken te zijn. Het bekende verhaal van 2 kapsters die besmet bleken terwijl de grote hoeveelheden klanten knipten met een mondkapje op. Thuis, zonder mondkapje was iedereen besmet, maar geen van hun klanten.
Tja, en ik heb al gezegd dat Mongolie simpelweg snel was met maatregelen (niet alleen mondkapjes). Iets wat bewezen het beste blijkt te werken. We hebben in Nederland ook verschillende grote protesten gehad zonder dat er besmettings-pieken uit kwamen, het lijkt me raar om daaruit te concluderen dat corona zich dus niet verspreid in menigtes. Dus waarom nemen we dan wel aan dat als er mondkapjes bij komen, de verspreiding gestopt is door die kapjes?.
En die 2 kapsters is leuk, alleen is het contact thuis toch heel wat anders dan met de klanten (hoop ik ;) ) En waarom hebben we niet honderden van dit soort verhalen als mondkapjes echt zo effectief waren?
Allemaal toeval natuurlijk, of op andere manieren te verklaren! Maar nooit in het voordeel van het mondkapje, want dat is onmogelijk.
Waar zeg ik dat dat onmogelijk is? Onwaarschijnlijk dat het veel heeft bijgedragen is het wel, maar onmogelijk zal ik niet zeggen. Maar ik vind het wel raar om, als je allerlei maatregelen hebt die bewezen effectief zijn en je daarna een mondkapje erbij doet, de effecten toe gaat kennen aan dat mondkapje.
En ik blijf in herhaling vallen en daar heb in weinig zin in, maar het probleem wordt niet opgelost met mondkapjes, het probleem wordt mogelijk wel verminderd, daar een extra laagje bescherming toe te voegen.
Tja, en dat mogelijk houd ik niet zo van. Het is ook mogelijk dat het probleem juist erger wordt. Want zie je scholieren met meer dan 1 kapje doen? En dat terwijl voor goed gebruik dat er al snel 5 of meer op een dag moeten zijn. Wassen die hun handen voor en nadat ze hem opdoen, of verspreiden ze het virus juist doordat ze aan hun kapje zitten die ze al de hele dag op- en afzetten en daarna los in hun zak stoppen?
Gaat iemand trouwens ook nog in discussie over waarom het dragen van een mondkapje zo'n probleem is? Zelfs als je blijft geloven dat het effect onduidelijk is, waarom ben je er zo hardnekkig op tegen? Ik hoef daar trouwens niet per se antwoord op, ik hoop dat je jezelf de vraag stelt en daaruit de conclusies trekt.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik er geen enkel probleem mee heb om er een te dragen als anderen dat fijn vinden. Ik houd me echter veel liever goed aan de andere maatregelen, die ervoor zorgen dat een mondkapje niets meer toevoegd. Bewezen veel effectiever. Ik ben er nl. vooral op tegen dat we een mondkapje gaan verplichten terwijl het probleem erin zit dat mensen zich niet aan de (bewezen) goed werkende maatregelen houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Laatst online: 00:09

De Nelis

en anders maar niet...

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 02:55:
Of ik nou wel of geen mondkapje draag maakt geen zak uit voor de verspreiding. In beide gevallen komen er geen druppels uit m'n mond, zodra ik mij in publieke binnenruimtes begeef.

Ik vraag me af wat jullie doen in deze ruimtes dat jullie mondkapjes nodig achten.
Dus je praat niet? Ook dan komen er druppels uit je mond hoe klein ook. Heck, als je je mond opent zelfs al.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
unfor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Niet zozeer de mondkapjes maatregel zelf, maar RIVM maakt wel allerlei afwegingen die los staan van de volksgezondheid.
Wat mij betreft stond er in deze crisis een groep wetenschappers en artsen aan het roer ipv een Rijksinstituut.
Zoiets als het volgende lijstje:
Vaste deelnemers
  • Prof professor . dr Doctor . Jaap van Dissel (voorzitter), Directeur Centrum Infectieziektebestrijding, RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu , CIb Centrum Infectieziektebestrijding *
  • Prof. dr. Aura Timen (secretaris), Secretaris OMT, hoofd LCI Landelijke coördinatie infectieziektebestrijding , Arts Maatschappij en Gezondheid, infectieziektebestrijding, RIVM, CIb, LCI *
  • Drs. Masja Loogman, Huisarts / Senior wetenschappelijk medewerker NHG Nederlands Huisartsen Genootschap , NHG, Belangenverklaring
  • Dr Doctor . Jaap Maas, Bedrijfsarts-epidemioloog, Amsterdam UMC Universitair Medisch Centrum locatie AMC Academic Medical Center / Nederlands Centrum voor Beroepsziekten, Belangenverklaring
  • Dr. Emile Schippers, Internist-infectioloog, Haga Ziekenhuis / VIZ Vereniging voor Infectieziekten , Belangenverklaring
  • Dr. Anja Schreijer, Arts Maatschappij en Gezondheid, infectieziektebestrijding / LOI Landelijk Overleg Infectieziekten -voorzitter ad interim, GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst Amsterdam / LOI, Belangenverklaring
  • Dr. Ann Vossen, Arts-microbioloog, LUMC Leids Universitair Medisch Centrum / NVMM Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie , Belangenverklaring
  • Bij OMT-Z tevens:
  • Prof. dr. Arjan Stegeman (vice-voorzitter OMT-Z), Hoogleraar gezondheidszorg landbouwhuisdieren, Universiteit Utrecht, Belangenverklaring
  • Dr. Els Broens, Hoofd Veterinair Microbiologisch Diagnostisch Centrum (VMDC Veterinair Microbiologisch Diagnostisch Centrum ), Universiteit Utrecht, Belangenverklaring
  • Prof. Dr. Wim van der Poel, Onderzoeksleider Emerging and Zoonotic Viruses, Wageningen Bioveterinary Research (WBVR Wageningen Bioveterinary Research ), Belangenverklaring
  • Dr. Marcel Spierenburg, Senior Veterinary Officer, NVWA Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit , NVIC, Belangenverklaring
  • Uitgenodigde experts
  • Drs. Arend Arends, Klinisch geriater, Maasstad Ziekenhuis, voorzitter Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie, Belangenverklaring
  • Dr. Marleen Bakker, Longarts, Erasmuc MC medisch centrum , NVALT Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose , Belangenverklaring
  • Dr. Chantal Bleeker-Rovers, Internist-infectioloog, Radboud UMC, Belangenverklaring
  • Dr. Marije Bomers, Internist-infectioloog, Amsterdam UMC, Locatie VUmc Vrije Universiteit Medisch Centrum Amsterdam , Belangenverklaring
  • Prof. dr. Marc Bonten, Arts-microbioloog, UMC Utrecht, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Martien Borgdorff, Emeritus hoogleraar epidemiologie, Amsterdam UMC, Belangenverklaring
  • Drs. Froukje Bosma, Arts-microbioloog, Laboratorium Microbiologie Twente Achterhoek (LabMicTA), Belangenverklaring
  • Prof. dr. Jako Burgers (vervanger Masja Loogman), Huisarts en medisch strategisch adviseur, NHG, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Bianca Buurman, Hoogleraar acute ouderenzorg, Amsterdam UMC locatie AMC , Belangenverklaring
  • Dr. Sylvia Debast, Arts-microbioloog, Isala ziekenhuis, Belangenverklaring
  • Trudie van Duin, Programmamanager, Ambulancezorg, Belangenverklaring
  • Dr. Menno van der Eerden, Longarts, Erasmus MC Erasmus University Medical Center , NVALT, Belangenverklaring
  • Dr. Pauline Ellerbroek, Internist-infectioloog, UMC Utrecht / Calamiteitenhospitaal, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Alex Friedrich, Arts-microbioloog, UMCG Universitair Medisch Centrum Groningen / Acute Zorg Netwerk Noord Nederland, Belangenverklaring
  • Drs. Emilie Gieling, Ziekenhuisapotheker/klinisch farmacoloog, UMC Utrecht, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Diederik Gommers, Internist-intensivist en voorzitter Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, Erasmus MC, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Cees Hertogh, Hoogleraar Ouderengeneeskunde en Ethiek van de zorg, Amsterdam UMC, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Christian Hoebe, Hoogleraar Sociale Geneeskunde i.h.b. izb Infectieziektebestrijding / hoofd afdeling Infectieziekten, Universiteit Maastricht / GGD Zuid Limburg, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Hans van der Hoeven, Hoogleraar Intentive Care, Radboud UMC, Belangenverklaring
  • Patricia Houtman, Deskundige infectiepreventie, Spaarne Gasthuis, Belangenverklaring
  • Drs. Károly Illy, Kinderarts, Ziekenhuis Rivierenland Tiel / NVK Nederlandse vereniging voor Kindergeneeskunde Kindergeneeskunde, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Menno de Jong, Hoofd medische microbiologie, Amsterdam UMC locatie AMC, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Jan Kluytmans, Arts-microbioloog, Microvida locatie Amphia / Netwerk Acute Zorg Brabant, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Marion Koopmans, Viroloog, Erasmus MC / Nationaal Influenza Centrum, Belangenverklaring
  • Drs. Nienke Nieuwenhuizen, Specialist ouderengeneeskunde, Verenso Vereniging van Specialisten Ouderengeneeskunde en Sociaal Geriaters , Belangenverklaring
  • Dr. Astrid Oude Lashof, Internist-infectioloog, MUMC, Belangenverklaring
  • Dr. Tamara Platteel, Huisarts (vervanger vast OMT-lid NHG), NHG, Belangenverklaring
  • Drs. Ariene Rietveld, Arts Maatschappij en Gezondheid, infectieziektebestrijding, GGD, Belangenverklaring
  • Drs. Lisette Romijn, Huisarts, senior beleidsmedewerker, LHV landelijke huisartsenvereniging , Belangenverklaring
  • Prof. dr. Dirk Ruwaard, Hoogleraar Public Health and Health Care Innovation, UMC Maastricht, Belangenverklaring
  • Drs. Noud Schel, Arts, KLM Koninklijke Luchtvaart Maatschappij , Belangenverklaring
  • Dr. Karin Ellen Veldkamp, Arts-microbioloog, hoofd infectiepreventie, LUMC / Netwerk Acute Zorg West, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Annelies Verbon (vervanger vast OMT-lid Emile Schippers), Internist-infectioloog, Erasmus MC / NVII, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Theo Verheij, Hoogleraar huisartsgeneeskunde, UMC Utrecht, Belangenverklaring
  • Drs. Gerianne Vlasveld, Arts voor verstandelijk gehandicapten, Amerpoort/Sherpa/NVAVG, Belangenverklaring
  • Prof. dr. Margreet Vos, Arts-microbioloog, expert infectiepreventie, Erasmus MC / NVMM-HiP Health Insurance Plan , Belangenverklaring
  • Prof. dr. Andreas Voss, Arts-microbioloog, medisch manager medische microbiologie en infectiepreventie, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Belangenverklaring
  • Drs. Anne de Vries (vervanger vast OMT-lid LOI Anja Schreijer), Arts Maatschappij en Gezondheid, infectieziektebestrijding, GGD Kennemerland / LOI, Belangenverklaring
  • Drs. Toos Waegemaekers, Arts Maatschappij en Gezondheid, infectieziektebestrijding, GGD Gelderland-Midden, RAC Regionale Arts Consulenten , Belangenverklaring
Dat is dus het OMT, de groep die de adviezen opstelt, waar het kabinet een besluit over neemt. Je ziet het, bijna allemaal artsen of wetenschappers, in een breed pallet van aandachtsgebieden. Misschien moeten er nog specialismen bij, maar volgens mij is dit een clubje mensen dat er geen verstand van heeft.

Maar goed, als jij deze groep in één keer diskwalificeert, dan heeft verdere discussie misschien niet heel veel zin. Let agree to disagree.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
The Realone schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 01:49:
[...]
Waarom ik er geen draag;

-Werkt amper in de meeste gevallen
-Als je het goed wil doen moet je ook voordat je een kapje opzet en afzet je handen wassen om juist besmettingen te voorkomen door foutief gebruik. En altijd en overal je handen wassen kan gewoon niet.
-je verstaat in sommige gevallen mensen slecht die mondkapjes dragen
-het werkt desocialiserend, als ik bv verplicht zon ding heel de middag moet opzetten is voor mij de lol van mijn vrijwilligerswerk eraf. Ik ga voornamelijk juist daar naar toe voor de sociale contacten.
-zelfbeschikking over je lichaam. (zeker omdat het nut van mondkapjes minimaal is en het in veel plaatsen niet verplicht)
-sommige mensen hebben last van klachten (hoofdpijn met name) door te weinig zuurstof in het bloed door die kapjes. Ligt er ook aan hoeveel lucht je kapje doorlaat.
-sommige kapjes zijn mogelijk schadelijk omdat er microplastics en glasvezel inzit. En als je kijkt hoeveel massaproductie er is van die mondkapjes, veelal in China schrik ik hier niet eens van. Gaat gewoon om winst maken, ten koste van de gezondheid.

[ Voor 5% gewijzigd door dennis_rsb op 09-10-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

unfor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:40:
Wat mij betreft per direct verplichten, met een dikke boete voor niet dragen.
Fout. Het kan dus wel schadelijk zijn. https://www.hpdetijd.nl/2...-effect-op-de-gezondheid/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
Artsen lopen er hele dagen mee, en dat zijn medische maskers die nog veel meer filteren dan de maskers die wij dragen. Jij kunt echt wel even een mondkapje op als je even naar de supermarkt oid gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

unfor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Artsen lopen er hele dagen mee, en dat zijn medische maskers die nog veel meer filteren dan de maskers die wij dragen. Jij kunt echt wel even een mondkapje op als je even naar de supermarkt oid gaat.
Artsen hebben mondkapjes van goede kwaliteit (ga ik vanuit) en gebruiken ze volgens voorschriften.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
unfor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Dat staat ook in het artikel. Je kan het best even op, maar gooi hem dan wel weg. Dat doet niemand en dus kan het a) een bacteriebroeinest worden en b) heb je (en dat geldt eigenlijk ook al voor dat supermarkt bezoek) geen idee wat je precies aan het inademen bent...

Ook hier, misschien valt het mee, maar het is vooral een onderbouwing van waarom 'baat het niet, dan schaadt het' pertinent niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb een mondkapje gekocht om mijzelf te beschermen. Er zijn er teveel in Nederland (en in veel gevallen ook terecht omdat die nou eenmaal voor hun omgeving niet te handhaven is) die zich niet aan de quarantaine regels houden of niet kunnen dus. Voor die mensen heb ik begrip. Maar daar bescherm ik mij dus wel zelf voor. Dat is dus ook het woord: zelfbescherming!! Ik heb een lekker zittend maskertje met een filter erin die ik 1x a 2x per maand moet vervangen. Kosten zijn niet gering maar heb het voor mijn gezondheid er graag voor over. Wat voor masker? Check het masker van Max Verstappen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:36

RayNbow

Kirika <3

dennis_rsb schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Waarom ik er geen draag;

[...]
-sommige mensen hebben last van klachten (hoofdpijn met name) door te weinig zuurstof in het bloed door die kapjes. Ligt er ook aan hoeveel lucht je kapje doorlaat.
[...]
Dus omdat sommige mensen schijnbaar klachten hebben is dat een reden voor jou om er geen te dragen? :?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@RayNbow Het is een optelsom. Omdat je nu selectief quote is dat niet zichtbaar.. Maar ik heb een lijst met argumenten waarom ik het liever niet doe. Ik ga het niet herhalen, dan lees je het maar terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unfor
Ik vind het allemaal non-argumenten, hard zoeken naar een excuus om iets simpels als een masker niet te dragen.
Jammer dat jij het niet gezellig vind, we zitten in een tijd van crisis. Misschien moeten we gezelligheid dan even op een tweede of laatste plaats laten komen?
Er gaan mensen dood aan deze ziekte, ik snap dat dat nog niet bij iedereen doorgedrongen is. Het is ook nog niet zoveel in het nieuws geweest.

Ik heb 2 familieleden die het hebben gehad waar er 1 op het randje van de dood heeft gestaan, je begrijpt dan wellicht dat ik er even harder in ga.
Ik merk dat ik me opwind over de flut tegenargumenten, ik laat het topic voor wat het is.

[ Voor 44% gewijzigd door unfor op 09-10-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

En ik heb een vraag over een van de termen van de som.
Omdat je nu selectief quote is dat niet zichtbaar..
Waarom denk je dat ik gebruikmaak van ellipsen? Mocht iemand de andere termen van je som willen zien, kunnen ze de quote aanklikken om naar de volledige post te navigeren.
Maar ik heb een lijst met argumenten waarom ik het liever niet doe. Ik ga het niet herhalen
Die gehele lijst doet er niet toe gezien ik een vraag heb over een van de termen van de optelsom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 02:55:

Als je praat komt er altijd consumptie uit je mond.
Ik doe in publieke binnenruimtes dat ding op omdat ik gewoon de adviezen opvolg ter bestrijding van dit virus.
Ik heb geen tijd en zin om te gaan evalueren of dat het nu allemaal wel zin heeft. Dit laat ik aan mensen over die er wél verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@RayNbow Nou het weegt mee inderdaad. Als het me alleen om dit punt zou gaan, dan kan ik natuurlijk een mondkapje opzetten en als ik klachten zou krijgen hem afzetten. Het ligt er ook aan hoeveel lucht je mondkapje doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Dus je praat niet? Ook dan komen er druppels uit je mond hoe klein ook. Heck, als je je mond opent zelfs al.
Nee ik praat niet en als er al druppels vrijkomen bij het openen van je mond, zijn die zo klein dat die geen effect hebben bij vluchtig contact.
Wootism schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Ik heb geen tijd en zin om te gaan evalueren of dat het nu allemaal wel zin heeft. Dit laat ik aan mensen over die er wél verstand van hebben.
Precies dat doe ik ook, oftewel het RIVM/OMT en niet de publieke opinie/RedTeam/politiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wootism schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:49:
[...]
Heb je het dan over Rutte, de overheid, het OMT of medici? Want kennelijk zit dat niet allemaal op 1 lijn.

Deze week twee academische ziekenhuizen en een gemeentehuis mogen bezoeken en het personeel daar draagt geen mondkapjes. (Muv de corona afdeling, daar draagt men wel een mondkapje en is deze ook verplicht, met de opmerking dat deze elke 4 uur vervangen moet worden omdat het anders niet effectief zou zijn.)

Nu kan ik zelf nog wel tot eigen inzichten komen, maar ik denk zomaar dat veel mensen meer vertrouwen hebben in het beeld dat de gezondheidszorg uitdraagt dan in geroep van politici. Zeker als je van de betrokken politici toch al niet een hoge pet op had.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

unfor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:27:
Ik vind het allemaal non-argumenten, hard zoeken naar een excuus om iets simpels als een masker niet te dragen.
Jammer dat jij het niet gezellig vind, we zitten in een tijd van crisis. Misschien moeten we gezelligheid dan even op een tweede of laatste plaats laten komen?
Er gaan mensen dood aan deze ziekte, ik snap dat dat nog niet bij iedereen doorgedrongen is. Het is ook nog niet zoveel in het nieuws geweest.

Ik heb 2 familieleden die het hebben gehad waar er 1 op het randje van de dood heeft gestaan, je begrijpt dan wellicht dat ik er even harder in ga.
Ik merk dat ik me opwind over de flut tegenargumenten, ik laat het topic voor wat het is.
Als je een familielid hebt die op het randje van de dood gestaan heeft ondanks ze zich keigoed aan de regels heeft gehouden, dan denk je idd wel anders. Maar ja, veel anti-mondkappers zullen wel denken dat zij toch nooit slachtoffer kunnen worden ofzo?

Ik wind me ook enorm op over de huidige tegenargumentatie, en het voelt inderdaad alsof men maar halsstarrig opzoek gaat naar ook maar 1 ding die het nut van het dragen van een mondkapje onderuit haalt te vinden om het maar niet te hoeven dragen. Die zoekt zal vinden. Welk onderzoek die iets bevestigt heeft niet talloze onderzoeken die het ontkrachten en vice versa? Wij weten het gewoon niet, wij zijn geen experts, en van het RIVM kun je op zijn minst zeggen dat ze alleen de theoretische medische wetenschap benaderen, en (waarschijnlijk in opdracht van de overheid) ook nog aan de economie moeten denken. Een goed maatregelpakket kun je niet alleen maar met theoretische medische wetenschap opstellen, maar je moet meerdere invalshoeken erbij nemen die o.a. kijkt naar het gedrag van groepen, individuen en dit afspiegelen tot wat voor soort samenleving en economie we hebben. Je moet 17 miljoen mensen met de neus dezelfde kant op laten wijzen.
Hoe ongelooflijk naief is het dan om te denken dat al die 17M zich aan de anderhalve meter en elke keer hun handen gaan desinfecteren?
Het moet én-én-én zijn niet of-of-of, en daarbij trek ik voor mijzelf de conclusie: alle beetjes helpen, en als alle beetjes kunnen helpen, vind ik dat je de verantwoordelijkheid draagt om er iets mee te doen, in plaats van aan je eigen gemak te denken.

Als er iets is dat we bewezen hebben is dat we als volk selectief informatie naar onze eigen hand zetten en kiezen voor datgene dat het beste in ons straatje past; blijkbaar moeten we of iets verboden of verplicht gesteld krijgen, voordat de mentaliteit eens de juiste kant op gaat, want het is absoluut duidelijk dat de overheid niet in staat is om duidelijkheid te creëren, dus zijn we op ons eigen common sense aangerekend. Hoera voor de huidge neoliberale retoriek waarbij de overheid alleen de baas is over economische zaken en grote bedrijven de hand boven het hoofd houden, maar waar het qua zorgzaken alle verantwoordelijkheid op de burgers afschuift, die dan lekker gaan steggelen of ze wel/niet een mondkapje zouden dragen.
"Ik hoef geen mondkapje omdat ik me aan de regels houdt en wél anderhalve meter afstand houd" is gewoon uiterst naief, omdat je zelf ook wel weet dat je geen invloed hebt op wat anderen doen. Dan kun jij je zo goed aan de regels houden en 3 andere mensen niet, en dan ineens heb je corona. Maar goed, ik las een pagina terug iemand posten die vrijwilligerswerk deed en het juist om sociale contacten deed...preciés dé situaties waar een groot risico van besmetting kan zijn en juist dán geen mondkapje willen dragen omdat het sociaal-gevoel in de weg zou staan...:F
Ik zag ook het argument "zelfbeschikking over je lichaam" voorbij komen, maar dan wel allemaal voor het verbod van boerka's zijn, waarbij dragers in feite gedwongen worden om zich uit te kleden, want zo voelt dat voor ze. Dus zelfbeschikking blijkbaar alleen maar wanneer het ons uitkomt 8)7

People are dying, de zorg kan het niet meer aan, de collateral damage van corona is zo groot (reguliere zorgafschaling, missende diagnoses e.d.) en wij die wat verwend liggen te auwhoeren over het niet willen/hoeven opzetten van een mondkapje.... :N

Dus ik ben het volledig met je je eens, (tijdelijk) verplichten die hap, einde maken aan onduidelijkheid, einde aan beren op de weg gooien, en einde van het constant heen en weer beargumenteer.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Nee ik praat niet en als er al druppels vrijkomen bij het openen van je mond, zijn die zo klein dat die geen effect hebben bij vluchtig contact.

[...]

Precies dat doe ik ook, oftewel het RIVM/OMT en niet de publieke opinie/RedTeam/politiek.
NielsFL schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Heb je het dan over Rutte, de overheid, het OMT of medici? Want kennelijk zit dat niet allemaal op 1 lijn.
Gewoon de richtlijnen die ik lees op de websites van Rijksoverheid en RIVM.
Lijkt me voldoende :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Zolang de voorstanders vooral hele lange posts plaatsen waarin ze de mensen die kritisch(er) zijn in op mondkapjesgebruik neerzetten als dom, naïef en weet ik veel wat en tussen neus en lippen door het rivm (en het omt) diskwalificeren zonder enige onderbouwing en verder ook niet echt ingaan op de tegenargumenten, dan is de discussie nogal zinloos.

Er worden rare argumenten gegeven, maar ook een hele hoop zinvolle. Waarom wordt daar dan niet op ingegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
@Deathchant En toch stijgt overal in Europa het aantal besmettingen hard, ook in gebieden met strikt mondkapjesbeleid. Of niezen we in Nederland zo hard, dat ze het in Tsjechië (de grootste hotspot) er last van hebben?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

ZieMaar! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:46:
Zolang de voorstanders vooral hele lange posts plaatsen waarin ze de mensen die kritisch(er) zijn in op mondkapjesgebruik neerzetten als dom, naïef en weet ik veel wat en tussen neus en lippen door het rivm (en het omt) diskwalificeren zonder enige onderbouwing en verder ook niet echt ingaan op de tegenargumenten, dan is de discussie nogal zinloos.

Er worden rare argumenten gegeven, maar ook een hele hoop zinvolle. Waarom wordt daar dan niet op ingegaan?
Precies en sneu om te zien dat mensen voor dat soort posts (met ongefundeerde en op sentiment berustte uitspraken) nog een +1 geven ook.
Wootism schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

[...]

Gewoon de richtlijnen die ik lees op de websites van Rijksoverheid en RIVM.
Lijkt me voldoende :)
FTFY.

[ Voor 58% gewijzigd door Laguna op 09-10-2020 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalPool
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 23:35

MetalPool

Boe!

Deathchant schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Als je een familielid hebt die op het randje van de dood gestaan heeft ondanks ze zich keigoed aan de regels heeft gehouden, dan denk je idd wel anders. Maar ja, veel anti-mondkappers zullen wel denken dat zij toch nooit slachtoffer kunnen worden ofzo?

Ik wind me ook enorm op over de huidige tegenargumentatie, en het voelt inderdaad alsof men maar halsstarrig opzoek gaat naar ook maar 1 ding die het nut van het dragen van een mondkapje onderuit haalt te vinden om het maar niet te hoeven dragen. Die zoekt zal vinden. Welk onderzoek die iets bevestigt heeft niet talloze onderzoeken die het ontkrachten en vice versa? Wij weten het gewoon niet, wij zijn geen experts, en van het RIVM kun je op zijn minst zeggen dat ze alleen de theoretische medische wetenschap benaderen, en (waarschijnlijk in opdracht van de overheid) ook nog aan de economie moeten denken. Een goed maatregelpakket kun je niet alleen maar met theoretische medische wetenschap opstellen, maar je moet meerdere invalshoeken erbij nemen die o.a. kijkt naar het gedrag van groepen, individuen en dit afspiegelen tot wat voor soort samenleving en economie we hebben. Je moet 17 miljoen mensen met de neus dezelfde kant op laten wijzen.
Hoe ongelooflijk naief is het dan om te denken dat al die 17M zich aan de anderhalve meter en elke keer hun handen gaan desinfecteren?
Het moet én-én-én zijn niet of-of-of, en daarbij trek ik voor mijzelf de conclusie: alle beetjes helpen, en als alle beetjes kunnen helpen, vind ik dat je de verantwoordelijkheid draagt om er iets mee te doen, in plaats van aan je eigen gemak te denken.

Als er iets is dat we bewezen hebben is dat we als volk selectief informatie naar onze eigen hand zetten en kiezen voor datgene dat het beste in ons straatje past; blijkbaar moeten we of iets verboden of verplicht gesteld krijgen, voordat de mentaliteit eens de juiste kant op gaat, want het is absoluut duidelijk dat de overheid niet in staat is om duidelijkheid te creëren, dus zijn we op ons eigen common sense aangerekend. Hoera voor de huidge neoliberale retoriek waarbij de overheid alleen de baas is over economische zaken en grote bedrijven de hand boven het hoofd houden, maar waar het qua zorgzaken alle verantwoordelijkheid op de burgers afschuift, die dan lekker gaan steggelen of ze wel/niet een mondkapje zouden dragen.
"Ik hoef geen mondkapje omdat ik me aan de regels houdt en wél anderhalve meter afstand houd" is gewoon uiterst naief, omdat je zelf ook wel weet dat je geen invloed hebt op wat anderen doen. Dan kun jij je zo goed aan de regels houden en 3 andere mensen niet, en dan ineens heb je corona. Maar goed, ik las een pagina terug iemand posten die vrijwilligerswerk deed en het juist om sociale contacten deed...preciés dé situaties waar een groot risico van besmetting kan zijn en juist dán geen mondkapje willen dragen omdat het sociaal-gevoel in de weg zou staan...:F
Ik zag ook het argument "zelfbeschikking over je lichaam" voorbij komen, maar dan wel allemaal voor het verbod van boerka's zijn, waarbij dragers in feite gedwongen worden om zich uit te kleden, want zo voelt dat voor ze. Dus zelfbeschikking blijkbaar alleen maar wanneer het ons uitkomt 8)7

People are dying, de zorg kan het niet meer aan, de collateral damage van corona is zo groot (reguliere zorgafschaling, missende diagnoses e.d.) en wij die wat verwend liggen te auwhoeren over het niet willen/hoeven opzetten van een mondkapje.... :N

Dus ik ben het volledig met je je eens, (tijdelijk) verplichten die hap, einde maken aan onduidelijkheid, einde aan beren op de weg gooien, en einde van het constant heen en weer beargumenteer.
Ik wind me enorm op aan mensen die alles maar aannemen van de Media en totaal niet meer kijken naar feiten en cijfers. Erg vervelend voor je familielid dat die kantjeboord heeft gelegen, dat meen ik oprecht! 3 jaar geleden heeft mijn vader met een longontsteking kantjeboord gelegen. Wil dat nu zeggen dat door deze heisa ik extra op moet gaan letten? En ja de "besmettingen" lopen op. Dat is niet heel anders dan afgelopen jaren hoor. Ik zal wel compleet afgebrand worden hier maar daar geef ik niks meer om. Ik ben het helemaal zat met die Corona-meuk.

Het valt me namelijk wel erg op hier op het forum dat een enig tegengeluid ook per direct word verbannen.

Games don't make you violent. Lag does! Battlenet: MetalPool#2909

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

MetalPool schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:49:
[...]
Wil dat nu zeggen dat door deze heisa ik extra op moet gaan letten? En ja de "besmettingen" lopen op. Dat is niet heel anders dan afgelopen jaren hoor. Ik zal wel compleet afgebrand worden hier maar daar geef ik niks meer om. Ik ben het helemaal zat met die Corona-meuk.

Het valt me namelijk wel erg op hier op het forum dat een enig tegengeluid ook per direct word verbannen.
Want Covid-19 is er al jaren? Het is een nieuw virus, er komen dagelijks honderden besmettingen bij. Dat is nou eenmaal een feit. En dat jij er klaar mee bent, prima dat is aan jou, dan houd je je niet aan de regels en adviezen. Maar ga dan ook niet klagen dat je dingen niet mag/kan doen, want maatregelen verzwaard ivm. meer besmettingen door mensen zoals jij die het beu zijn, zich nergens aan houden en anderen besmetten omdat zij besmet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 09-10-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalPool
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 23:35

MetalPool

Boe!

De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Want Covid-19 is er al jaren? Het is een nieuw virus, er komen dagelijks honderden besmettingen bij. Dat is nou eenmaal een feit. En dat jij er klaar mee bent, prima dat is aan jou. Maar ga dan ook niet klagen dat je dingen niet mag/kan doen, want maatregelen verzwaard ivm. meer besmettingen door mensen die zich nergens aan houden en anderen besmetten omdat zij besmet zijn.
Covid bestaat inderdaad al jaren ja. En ik ga daar zeker over klagen. Want er is een hysterie gecreëerd die feitelijk en cijfermatig gewoon totaal ongegrond is. Maar goed, dat wil niet zeggen dat ik iemand niet zal respecteren die het fijn vind om zo`n kap te dragen hoor. Maar om hier te gaan raaskallen dan maar Verplicht. Sorry maar wie ben jij om dat te roepen? Niet jij persoonlijk he.

Games don't make you violent. Lag does! Battlenet: MetalPool#2909

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

MetalPool schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Covid bestaat inderdaad al jaren ja. En ik ga daar zeker over klagen. Want er is een hysterie gecreëerd die feitelijk en cijfermatig gewoon totaal ongegrond is. Maar goed, dat wil niet zeggen dat ik iemand niet zal respecteren die het fijn vind om zo`n kap te dragen hoor. Maar om hier te gaan raaskallen dan maar Verplicht. Sorry maar wie ben jij om dat te roepen? Niet jij persoonlijk he.
Het gaat nu over Covid-19 niet over de andere Covids. Welke hysterie is er gecreëerd, er zijn in korte tijd miljoenen besmettingen en doden gevallen en het loopt nog steeds door. Er is niets gecreëerd, het is er.

Maar goed, verplicht zal een mondkapje niet worden en dat hoeft van mij ook niet. Maar men moet zich gewoon aan de basisregels houden. Die zijn niet voor voor niets opgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
[...]

Hoe kan je het histerie noemen als onze volledige ic-capaciteit opgeslokt werd door coronapatienten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MetalPool schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:49:
Ik wind me enorm op aan mensen die alles maar aannemen van de Media en totaal niet meer kijken naar feiten en cijfers. Erg vervelend voor je familielid dat die kantjeboord heeft gelegen, dat meen ik oprecht! 3 jaar geleden heeft mijn vader met een longontsteking kantjeboord gelegen. Wil dat nu zeggen dat door deze heisa ik extra op moet gaan letten? En ja de "besmettingen" lopen op. Dat is niet heel anders dan afgelopen jaren hoor. Ik zal wel compleet afgebrand worden hier maar daar geef ik niks meer om. Ik ben het helemaal zat met die Corona-meuk.

Wat mij op valt is dat dit soort "kritiek" nooit goed onderbouwd wordt. Op basis van welke cijfers stel jij dat het aantal besmettingen en de gevolgen daarvan niet erger zijn dan de normale griepgolven?
Kan je die feiten en cijfers delen?
Ik zie dat de argumenten in een aantal categorieen te verdelen zijn:
  • Mondkapjes worden slecht gebruikt en zijn daardoor ineffectief
  • Mensen denken onterecht dat het gebruik van mondkapjes betekent dat andere maatregelen niet meer nodig zijn
  • Mondkapjes kunnen onveilig zijn omdat ze mogelijk van slecht materiaal gemaakt zijn
  • Mondkapjes filteren niet genoeg
Wanneer mensen de juiste wegwerpmondkapjes zouden gebruiken en deze op tijd vervangen en alle andere maatregelen nog steeds gehanteerd worden zie ik geen goed argument tegen het gebruik van mondkapjes.
Thuis je handen wassen, mondkapje plaatsen en het mondkapje pas weer af zetten als je thuis bent en eerst je handen hebt gewassen. Na afzetten direct weggooien en weer je handen goed wassen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tsurany Vergeet niet; kinderen overlijden ook bij bosjes door mondkapjes!

https://www.nu.nl/nucheck...ndkapje-ongefundeerd.html

Het zal mij werkelijk nog steeds aan mn reet roesten of ik een mondkapje op moet. Heb gisteren m'n lenzen in gedaan ipv m'n bril op. Dat ging prima.

Blijf erbij dat juist gebruik welhaast onmogelijk is én dat de andere maatregelen veel belangrijker zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Tsurany schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Valt me trouwens nog mee dat er nog geen geluiden zijn a la "Anderhalve meter afstand houden wordt blijkbaar te vaak geschonden en daardoor is de maatregel ineffectief" en "dus heeft het geen zin om anderhalve meter afstand te houden".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nederland, begin 2021:
"Er is nu een 100% effectief vaccin maar als mensen het in hun haar smeren werkt het niet. Het heeft dus geen zin om aan te schaffen."

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik denk dat het ook te maken heeft met wáár het vandaan beredeneerd wordt. Voor- en tegenstanders zul je altijd hebben, en die zullen elkaar altijd proberen te overtuigen met hun argumenten. Je kunt open staan voor een andere mening, maar dan alsnog besluiten dat het niet strookt met je eigen mening.

Waar het vermoedelijk altijd spaak loopt in de discussie, is als de discussie gevoerd gaat worden op het diepste niveau: wat iemands morele kern is. Dat is namelijk het fundament van eigen waarde, waar al je morele kompassen liggen, hoe je mensen in hun waarde acht en waar alle uiteindelijke beslissingen en meningen vandaan komen. Dat kun je vaak niet bediscussieren. Zoals ze in het engels wel eens zeggen: i cannot explain to you why you should care, bedoelend dat er fundamenteel iets in je kern verankerd zit dat handelt uit empathie en dat die kern niet altijd op 1 lijn staat met andermans fundamenten.

Ik ben zelf een techneut, een IT'er, en ik maak technische designs voor een telecomprovider en mijn baan draait om alle feiten boven water krijgen en puur handelen op cijfers, waarbij onderbuikgevoel ondergeschikt is. Gebaseerd op facts/risicoanalyse en performance kan ik verschillende oplossingen uitwerken en adviseren (waarbij doorgaans de goedkoopste oplossing gekozen wordt en diens nadelen geaccepteerd worden, al dan niet door management/steerco's). Toch zijn er veel momenten waarbij dingen "niet goed voelen", wat je met cijfers verklaren dus niet naar voren kunt halen en waar je achteraf ook geen verklaring voor kunt vinden, want alles wat je gedesigned hebt komt zo uit zoals men het graag wilt/ziet, en toch zit er iets wat je niet kunt verklaren, maar dat leg ik naast me neer omdat het werk gedaan is wat gedaan moest worden.

Gelukkig draait het in de echte wereld niet enkel om cijfertjes (die vaak uit bronnen voortkomen die je op zijn beurt ook weer helemaal kunt factchecken en debunken), maar mag onderbuikgevoel ook een rol spelen. Hoe dominant die rol is, hangt af van veel factoren.
Voor mij geven de cijfers en de meningen van experts een belangrijk inzicht om mijn eigen mening te verrijken en vanuit mijn technische achtergrond zou je zeggen dat ik cijfertjes en adviezen van expert voorrang zou geven, want ik ben immers geen expert. Toch "voelt" er iets niet juist in me en dit kan ik met de beste wil en facthecking en cijfertjesanalyse zelf niet verklaren. Ook kom ik zelf tot de conclusie dat ik vind dat er te weinig invalshoeken in het advies van de overheid geraadpleegd zijn, en elke bron kun je eindeloos blijven factchecken en tegenspreken/bediscussieren. Er is altijd een stukje vertrouwen dat je moet hebben in de informatie die je gepresenteerd wordt, maar er zal ook altijd een stukje missen. Dus ga ik mijn eigen morele kompas raadplegen wat ik er uiteindelijk zelf van vind.

Gezien de vele onduidelijke communicatie, de mijns inziens missende invalshoeken (grootschalige gedragsonderzoeken) in het maken van beslissingen door de overheid, gecombineerd met mijn eigen gevoel, waarbij het dragen van een mondkapje voor mij een miniem offer is om te maken, geef ik inderdaad de voorkeur, de bias, om te handelen naar wat voor mij goed voelt, niet alleen voor mijzelf maar ook voor anderen, waarbij cijfertjes/wetenschap toch een 2e plek inneemt.
Ik hoef niet vriendelijk naar iemand te zijn, maar ik doe het toch. Ik hoef niet het donorregister in te vullen, maar ik doe het toch. Ik hoef geen mondkapje te dragen, maar ik doe het toch. Waarom? Omdat het één volgens mijn eigen kernwaardes niet meer moeite kost dan het ander.

Ik heb dus besloten om te handelen naar mijn eigen betekenis van empathie, common sense waarbij "baadt het niet dan schaadt het niet" en "alle beetjes kunnen helpen" belangrijk zijn, en daarom draag ik gewoon een mondkapje. Het schaadt mij niet (ik desinfecteer mijn handen en kom niet meer aan het mondkapje totdat ik em af doe) en iemand anders ook niet (want ik blijf op 1,5m waar ik de controle erover heb en ik ga niet hoestend de deur uit). Ik heb niet altijd controle of ik 1,5m afstand kan houden, want ik ben niet in mijn eentje in de winkel en ik heb geen ogen in mijn rug, dus een mondkapje is dan sowieso de next best thing wat ik kan doen om een bijdrage te leveren.
Zou ik graag willen dat anderen ook zo dachten, jazeker, kan ik anderen overtuigen, mensen die hetzelfe morele kompas hebben wel en de rest niet. Ik zal moeten accepteren dat iedereen zijn eigen keus daarin heeft zolang de overheid geen verplichting ervan maakt, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet mag "strijden" voor wat ík vind dat goed is. Waarschijnlijk is het wel beter voor mijn eigen gemoedstoestand net als @unfor om te stoppen met discussieren, want ik heb voor mezelf het verzadigingsgevoel inmiddels wel bereikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 09-10-2020 16:56 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Maar goed, verplicht zal een mondkapje niet worden en dat hoeft van mij ook niet. Maar men moet zich gewoon aan de basisregels houden. Die zijn niet voor voor niets opgesteld.
De basisregels staan hier ook niet ter discussie.

Wanneer mensen de juiste wegwerpmondkapjes zouden gebruiken en deze op tijd vervangen en alle andere maatregelen nog steeds gehanteerd worden zie ik geen goed argument tegen het gebruik van mondkapjes.
Thuis je handen wassen, mondkapje plaatsen en het mondkapje pas weer af zetten als je thuis bent en eerst je handen hebt gewassen. Na afzetten direct weggooien en weer je handen goed wassen.
Dat zou puur hypothetisch gezien kunnen helpen (op thuis besmettingen na wat juist de grootste besmettingsbron is), maar dat is wel een onrealistisch scenario wat je daar schetst. Het is blijkbaar voor veel mensen al teveel gevraagd om zich aan de basisregels te houden, dus dat die mensen wel allemaal mondkapjes gaan dragen en deze ook nog op de juiste manier gaan gebruiken is een utopie.

@Deathchant zelf aangeven dat het misgaat doordat er een morele discussie van gemaakt wordt, terwijl jij juist diegene bent die er een morele discussie van maakt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:57:
[...]
De basisregels staan hier ook niet ter discussie.
Klopt, maar dat maak ik wel op uit de 'ik ben die corona-meuk beu', dus daarom benoem ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Deathchant zelf aangeven dat het misgaat doordat er een morele discussie van gemaakt wordt, terwijl jij juist diegene bent die er een morele discussie van maakt 8)7
Tijdens dat ik het typte besefte ik het me, en bedankt dat je me die bevestiging geeft. Nu kan ik in ieder geval stoppen met mee discussieren, omdat de discussie voor mij verzadigd is, en daarbij dus mijn ergernis laten varen (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat zou puur hypothetisch gezien kunnen helpen (op thuis besmettingen na wat juist de grootste besmettingsbron is), maar dat is wel een onrealistisch scenario wat je daar schetst. Het is blijkbaar voor veel mensen al teveel gevraagd om zich aan de basisregels te houden, dus dat die mensen wel allemaal mondkapjes gaan dragen en deze ook nog op de juiste manier gaan gebruiken is een utopie.
Als jij op de juiste manier een mondkapje gebruikt heb je aardig wat invloed op de kans dat jij besmet wordt. En daarmee dus ook op de kans dat jij anderen gaat besmetten. En als iedereen in jouw huishouden op de juiste manier de mondkapjes gebruikt voorkom je dus ook de thuisbesmettingen voor een heel groot deel.

Maar wat jij nu zegt is dat je geen mondkapje hoeft te gebruiken omdat het een utopie is dat anderen het wel goed doen. Helaas is dat niet hoe de praktijk werkt, een maatregel hoeft niet 100% opgevolgd te worden om effect te hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Tsurany schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Als jij op de juiste manier een mondkapje gebruikt heb je aardig wat invloed op de kans dat jij besmet wordt. En daarmee dus ook op de kans dat jij anderen gaat besmetten. En als iedereen in jouw huishouden op de juiste manier de mondkapjes gebruikt voorkom je dus ook de thuisbesmettingen voor een heel groot deel.

Maar wat jij nu zegt is dat je geen mondkapje hoeft te gebruiken omdat het een utopie is dat anderen het wel goed doen. Helaas is dat niet hoe de praktijk werkt, een maatregel hoeft niet 100% opgevolgd te worden om effect te hebben.
Aardig wat invloed? Hoe kom je daarbij? Ik houd mij reeds aan de basisregels daar gaat een mondkapje niks aan bijdragen. Dan kan je zeggen dat anderen dat mogelijk niet doen en ik daardoor zelf besmet raak, prima dat is dan mijn keuze. Zolang ik me aan de basisregels blijf houden zal ik geen andere mensen besmetten.

Juist bij het minimale effect van niet-medische mondkapjes heeft het alleen effect als de maatregel zo goed als 100% wordt opgevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

[...]

• Mensen denken onterecht dat het gebruik van mondkapjes betekent dat andere maatregelen niet meer nodig zijn
  • Mondkapjes kunnen onveilig zijn omdat ze mogelijk van slecht materiaal gemaakt zijn
  • Mondkapjes filteren niet genoeg
Als iedereen zich consequent aan de maatregelen houdt, hebben de mondkapjes dan nog toegevoegde waarde? Wat @Laguna dus zegt hierboven ;) (of toch niet helemaal, Anyway...)

Als iedereen ze perfect gebruikt en zich perfect aan de overige maatregelen houdt, dan ben ik het eens met de baat het niet dan schaadt het niet. Het risico dat je slechte dingen inademt doordat je goedkope Ali kapjes gebruikt lijkt me hopelijk verwaarloosbaar. Helaas is het een zuiver theoretische excercitie zo, want je ziet overal dat het ten koste gaat van met name de anderhalve meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Aardig wat invloed? Hoe kom je daarbij? Ik houd mij reeds aan de basisregels daar gaat een mondkapje niks aan bijdragen. Dan kan je zeggen dat anderen dat mogelijk niet doen en ik daardoor zelf besmet raak, prima dat is dan mijn keuze. Zolang ik me aan de basisregels blijf houden zal ik geen andere mensen besmetten.
Als je daarbij consequent ruimes vermijd waar een minimale afstand niet te garanderen is dan heeft een mondkapje weinig extra effect. Echter als je nog steeds naar winkels gaat, waarbij het onmogelijk is afstand te houden in krappe gangpaden, en waar mensen relatief lang op hetzelfde punt kunnen blijven staan hebben mondkapjes toegevoegde waarden.
Juist bij het minimale effect van niet-medische mondkapjes heeft het alleen effect als de maatregel zo goed als 100% wordt opgevolgd.
Het dragen van een geschikt mondkapje voorkomt zowel het verspreiden van deeltjes als het binnenkrijgen van deze deeltjes. In een omgeving waar mensen hoesten, ademen, niezen,... zelfs zonder symptomen bij deze mensen kan Corona zich verspreiden. Een enkele kuch, ook al is die niet Corona gerelateerd, kan Corona al verspreiden. Door een mondkapje te dragen kan je voorkomen dat jij deze deeltjes vervolgens binnen krijgt.

Ik vraag me ook af waarom je denkt dat organisaties als de CDC of de WHO mondkapjes aanraden als het niet zou werken. Waarom zou je experts niet vertrouwen op dit onderwerp?
https://www.ucsf.edu/news...nd-how-face-masks-prevent
ZieMaar! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Als iedereen zich consequent aan de maatregelen houdt, hebben de mondkapjes dan nog toegevoegde waarde? Wat @Laguna dus zegt hierboven ;) (of toch niet helemaal, Anyway...)

Als iedereen ze perfect gebruikt en zich perfect aan de overige maatregelen houdt, dan ben ik het eens met de baat het niet dan schaadt het niet. Het risico dat je slechte dingen inademt doordat je goedkope Ali kapjes gebruikt lijkt me hopelijk verwaarloosbaar. Helaas is het een zuiver theoretische excercitie zo, want je ziet overal dat het ten koste gaat van met name de anderhalve meter.
Dus jij wilt geen mondkapje gebruiken omdat anderen zich dankzij mondkapjes niet aan de anderhalve meter afstand houden?

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 09-10-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Tsurany schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:25:
[...]

Ik vraag me ook af waarom je denkt dat organisaties als de CDC of de WHO mondkapjes aanraden als het niet zou werken. Waarom zou je experts niet vertrouwen op dit onderwerp?
https://www.ucsf.edu/news...nd-how-face-masks-prevent
Omdat ik niet klakkeloos alles aanneem. De WHO waarschuwt ook, zie Laguna in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ZieMaar! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Die anderhalve meter is op heel veel locaties al heel lang de deur uit, in ieder geval in de supermarkt, bouwmarkt, tankstation waar ik kom in regio Den Haag en Amsterdam. In de praktijk is het voor mij heel simpel, er is geen eenduidig wetenschappelijk advies, dan kies ik het zekere voor het onzekere. Als ik daar één besmetting voorkom, van mezelf of een ander dan vind ik het dat prima waard.

Informeer jezelf en anderen over juist gebruik, dan kun je vrij eenvoudig een mondkapje dragen met minimaal risico op zelfbesmetting. Zo ingewikkeld is het niet. Ik vind het een typisch voorbeeld van schrikbarend eenvoudige medemenselijkheid, ik vind het nogal bevreemdend dat dat door velen als een enorme invasie op hun leven wordt gezien.

Vind het ook grappig dat hier hand en tand de RIVM inzichten worden verdedigd, terwijl het CDC en Robert Koch instituut dan gevoeglijk worden genegeerd. Daar waar die bij ventilatie, aerosolen en andere vlakken juist vaak als leidend worden beschouwd. Dan bekruipt mij het gevoel dat er toch wel enigszins sprake is van conformation bias bij sommigen.

@Laguna Nee, je kiest dat wat bij je standpunt past. Die risico's worden ook door het CDC en Robert Koch instituut benoemd. En toch bevelen ze ze aan.

*knip* Laat die verwijten achterwege aub.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 10-10-2020 13:49 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Omdat ik niet klakkeloos alles aanneem. De WHO waarschuwt ook, zie Laguna in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"
Dan verwijs ik naar mijn eerdere posts waar ik die argumenten al weerlegd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Ze waarschuwen voor het onjuiste gebruik zoals dat overal, ook hier in Nederland gedaan word. Nergens zeggen ze dat mondkapjes pertinent niet werken.

Je mag het advies negeren, is je goed recht natuurlijk. Blijkbaar is het advies en beweegreden van meerdere gezondheidsinstanties niet genoeg.

[ Voor 13% gewijzigd door De Nelis op 09-10-2020 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik werk in de wijkverpleging, wij dragen chirurgische mondkapjes om twee redenen:
- Onszelf te beschermen tegen eerste besmettingsrisico, dat wil zeggen de nies of kuch van een cliënt waar wij komen
- Om de cliënten, veelal ouderen, te beschermen tegen een eventuele besmetting vanuit ons.

De gedachtegang hierachter zit hem in de druppeltjes. De druppeltjes die je verspreid met praten, niezen, zingen, hoesten, kuchen etc. Het chirurgisch mondkapje vangt deze op. Na vier uur gebruik moet ik een nieuwe pakken.

Ik snap de gedachtegang vanuit Den Haag en het RIVM wel echter zitten er twee vrij grote "problemen"
1: een advies kan je naast je neerleggen; ik zeg je eerlijk ik draag er geen als ik boodschappen doe. Ik draag die dingen met mijn werk en dat vind ik wel voldoende;
2: 95% van de dragers draagt het mondkapje onjuist of gebruikt hem onjuist (steeds aan zitten, steeds terug in de jaszak, steeds verzetten want zit niet lekker op de neus etc)
Hoeveel nut heeft het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Als het virus aan de buitenkant van mijn mondkapje zit, zat het dus in mijn gezicht als ik het niet droeg. Verschil?

Als het virus aan mijn handen zit, komt het net zo makkelijk in mijn gezicht als aan de buitenkant van mijn mondkapje. Maargoed, daarom was ik mijn handen regelmatig, want dat is nu eenmaal 1 van de andere maatregelen die ik hanteer.

Het idee dat je je mondkapje niet aan moet raken komt vooral uit een medische setting waarbij het uitgangspunt is dat degene die het kapje draagt niet degene is die besmettelijk is. Het dragen van mondkapjes waar iedereen in dit topic het over zou moeten hebben is om de grootste, meest besmettelijke druppels op te vangen bij ademen, hoesten, niezen. Niet het voorkomen dat je ziek wordt van degene die op de operatietafel ligt. Maargoed, ook dat is al honderden keren aangekaart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het WHO zegt:
However, taking into account the available studies evaluating
pre- and asymptomatic transmission, a growing compendium
of observational evidence on the use of masks by the general
public in several countries, individual values and preferences,
as well as the difficulty of physical distancing in many
contexts, WHO has updated its guidance to advise that to
prevent COVID-19 transmission effectively in areas of
community transmission, governments should encourage the
general public to wear masks in specific situations and
settings as part of a comprehensive approach to suppress
SARS-CoV-2 transmission.
Als ik daar bij optel dat het RIVM zegt:
Thuis blijven bij klachten

Van de mensen met symptomen die kunnen wijzen op COVID-19, volgt een groot deel het advies om thuis te blijven niet op. Mensen met klachten, zoals een loopneus, hoesten/niezen, keelpijn, moeilijk ademen, verhoging en koorts gaan ongeveer even veel naar buiten als mensen zonder klachten. Aan de deelnemers van het onderzoek is gevraagd of ze in de afgelopen 7 dagen naar buiten zijn geweest. 90% van de mensen met klachten heeft ten minste een keer boodschappen gedaan, 64% heeft minstens een keer vrienden of familie bezocht en 43% is een keer naar het werk gegaan.
Dan is een mondkapje misschien niet zo'n hele rare maatregel om jezelf en anderen te beschermen.

Is het mogelijke effect van COVID-bestrijding groter als we ons zoveel als mogelijk aan deze ene extra maatregel gaan houden naast de reeds bestaande? Als je die vraag met ja beantwoordt, en ik denk dat dat plausibel is, dan zit er toch niet heel veel licht meer tussen?

[ Voor 8% gewijzigd door FirePuma142 op 09-10-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:44:
[...]

@Laguna Nee, je kiest dat wat bij je standpunt past. Die risico's worden ook door het CDC en Robert Koch instituut benoemd. En toch bevelen ze ze aan.

Die sheeple-route die je bewandelt met je opmerking over klakkeloos aannemen is niet bijzonder chique. Dat kan beter.
Zolang experts verdeeld zijn mag je wat mij betreft zelf bepalen welk standpunt je inneemt.

*knip*
Daarvoor zijn Topic Reports. Ga die discussie niet in het topic voeren aub.
Tsurany schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Dan verwijs ik naar mijn eerdere posts waar ik die argumenten al weerlegd heb.
Idem.
De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:49:
[...]

Ze waarschuwen voor het onjuiste gebruik zoals dat overal, ook hier in Nederland gedaan word. Nergens zeggen ze dat mondkapjes pertinent niet werken.
*knip* Begin dan zelf ook niet met dergelijke verwijten.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 10-10-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
The Realone schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:59:
Als het virus aan de buitenkant van mijn mondkapje zit, zat het dus in mijn gezicht als ik het niet droeg. Verschil?
Je gezicht is wel wat groter dan mond en neus. Voor een nog effectievere dekking moet je je oren en je ogen ook bedekken ;) Waarom dragen al die dames en heren in de test straat zo'n mooie bril denk je ;)
Als het virus aan mijn handen zit, komt het net zo makkelijk in mijn gezicht als aan de buitenkant van mijn mondkapje. Maargoed, daarom was ik mijn handen regelmatig, want dat is nu eenmaal 1 van de andere maatregelen die ik hanteer.
Het argument waarom je dus je handen moet wassen. Niks mis mee dus.
Het idee dat je je mondkapje niet aan moet raken komt vooral uit een medische setting waarbij het uitgangspunt is dat degene die het kapje draagt niet degene is die besmettelijk is. Het dragen van mondkapjes waar iedereen in dit topic het over zou moeten hebben is om de grootste, meest besmettelijke druppels op te vangen bij ademen, hoesten, niezen. Niet het voorkomen dat je ziek wordt van degene die op de operatietafel ligt. Maargoed, ook dat is al honderden keren aangekaart...
Dat is niet helemaal waar, de kern klopt: in de medische setting moet alles zo schoon en steriel mogelijk. Op de OK draagt de patiënt geen kapje maar het personeel; om de omgeving zo schoon en steriel mogelijk te behouden.
Waarom dan het dringende advies van Den Haag en het RIVM om overal een mondkapje te dragen? Om te zorgen dat jouw druppels niet bij een ander in het gezicht komt. Niks meer, niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:08:
[...]

Zolang experts verdeeld zijn mag je wat mij betreft zelf bepalen welk standpunt je inneemt.
Echter is het gek om experts als bron te gebruiken maar hun standpunt niet op te volgen.
Idem.
Nee, je blijft continue dezelfde punten herhalen. Er zijn potentiële nadelen aan mondkapjes, voornamelijk in aanpassingen in gedrag juist doordat mensen beschermt zijnen zich beschermd voelen. Echter als jij er voor zorgt dat jij je gedrag niet laat aanpassen en dus voldoende afstand houd heeft het dragen van een mondkapje voor jou een netto positief effect aangezien het risico op besmetting voor jou afneemt. Dat anderen hun gedrag aanpassen is geen reden voor jou om dan maar geen mondkapje te dragen.

Sterker nog, er zijn voorbeelden van besmette mensen in een contactberoep die anderen niet besmet hebben omdat ze mondkapjes droegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

[...]

Draag je ook altijd een aluminium hoedje, om je te beschermen tegen straling? Misschien helpt dat ook wel...
Ja goed vergelijk ook. Ik zeg al, je moet het zelf weten. Ik draag het mondkapje waar het vereist word of waar ik het nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Realone schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:59:
Waarom je het niet aan moet raken is dat je ook via je handen eenvoudig het virus kan overdragen. Als jij door indirect contact het virus op je handen krijgt en daarna lekker aan je mondkapje en je gezicht gaat zitten dan schiet het natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Tsurany schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Waarom je het niet aan moet raken is dat je ook via je handen eenvoudig het virus kan overdragen. Als jij door indirect contact het virus op je handen krijgt en daarna lekker aan je mondkapje en je gezicht gaat zitten dan schiet het natuurlijk niet op.
Klopt helemaal, maar als ik geen mondkapje draag en aan m'n gezicht zit raak ik minstens zo snel besmet. Het aanraken van het mondkapje is daarom niet gevaarlijker

Ik heb eens bij zelf gelet op hoe vaak ik mijn gezicht aanraak met of zonder mondkapje en dat maakt echt geen verschil. Dan ben ik ook nog eens iemand die erg slecht tegen gekriebel kan. Ik ben na al die jaren nog steeds niet aan m'n trouwring gewend, heb een hekel aan het dragen van een zonnebril en doe niet aan stropdassen. Van een mondkapje heb ik gek genoeg veel minder last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

?
Omdat op beide dezelfde info staat?

[ Voor 12% gewijzigd door Wootism op 09-10-2020 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Persoonlijk aanvallen is ook niet sjiek.
Dat mag, dat je dan de onzekere route kiest bij verdeeldheid vind ik niet bepaald solidair of sociaal. Overdrijven wat betreft een persoonlijke aanval, die slachtofferrol siert je niet. Ook dat kan beter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Tsurany schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Echter is het gek om experts als bron te gebruiken maar hun standpunt niet op te volgen.
Onzin, ik volg het standpunt van het RIVM, oftewel experts.
Wootism schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:24:
[...]

?
Omdat op beide dezelfde info staat?
Laat maar zien waar op de website van het RIVM staat dat er een dringend advies is om mondkapjes te dragen in publieke binnenruimtes.

@FirePuma142 ik verkies verstand boven emotie.

[ Voor 31% gewijzigd door Laguna op 09-10-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:32:
[

Laat maar zien waar op de website van het RIVM staat dat er een dringend advies is om mondkapjes te dragen in publieke binnenruimtes.
Huh? Waarom moet ik je dat laten zien? Doet de website het niet bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Wootism schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:40:
[...]

Huh? Waarom moet ik je dat laten zien? Doet de website het niet bij jou?
Omdat het er niet opstaat :')

Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: dit topic staat in het themaforum ~[COR].

Dat houdt in dat er dezelfde regels van kracht zijn als in [bijv. ~[AWM].

Houd de discussie ontopic, en onthoud je van discussie-verstorend gedrag. Dat wil zeggen, discussieer omtrent de ontwikkelingen van het beleid en de wetenschap. Ervaringen omtrent het dragen van mondkapjes mogen hier: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Het ad nauseam herhalen van je mening - zonder enige argumentatie of bewijs - is niet hetzelfde als gelijk hebben of krijgen, en is uiterst storend. We gaan hier niet uitvechten wie uiteindelijk gelijk heeft.