Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Omdat het er niet opstaat :')
Ze verwijzen toch netjes naar de website van de Rijksoverheid voor die richtlijnen betreft persoonlijke beschermingsmiddelen?

Ik zou de website van het RIVM nog eens goed bekijken als jou was, volgens mij ben je stellig over iets wat je niet begrijpt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:11:
Juist bij het minimale effect van niet-medische mondkapjes heeft het alleen effect als de maatregel zo goed als 100% wordt opgevolgd.
eh, is dat een argument om wel een kapje te dragen of juist niet? :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[b]Laguna in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 .

@FirePuma142 ik verkies verstand boven emotie.
Het spijt me, maar dat is overduidelijk precies het tegenovergestelde.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:08

Laguna

Connaisseur

Wootism schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:50:
[...]

Ze verwijzen toch netjes naar de website van de Rijksoverheid voor die richtlijnen betreft persoonlijke beschermingsmiddelen?

Ik zou de website van het RIVM nog eens goed bekijken als jou was, volgens mij ben je stellig over iets wat je niet begrijpt :)
Zo te merken begrijp jij het niet. Het RIVM gaat niet over maatregelen, zij geven louter advies en aan de hand van dat advies bepaalt het kabinet de maatregelen. Het RIVM heeft dit dringende advies om mondkapjes in publieke binnenruimtes te dragen nooit gegeven en dat er een link staat op de website van het RIVM naar de website van de Rijksoverheid is dan ook een non-argument.
Tens schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:51:
[...]

eh, is dat een argument om wel een kapje te dragen of juist niet? :?
Geen van beiden. Het maakt in dit geval namelijk niet uit.
FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Het spijt me, maar dat is overduidelijk precies het tegenovergestelde.
Daarin verschillen we dan van mening.

[ Voor 24% gewijzigd door Laguna op 09-10-2020 19:41 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:49:
[...]

Ze waarschuwen voor het onjuiste gebruik zoals dat overal, ook hier in Nederland gedaan word. Nergens zeggen ze dat mondkapjes pertinent niet werken.
De directeur van het RIVM roept anders dat mondmaskers niet zoveel helpen:

https://www.nu.nl/coronav...ondkapjes-niet-nodig.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

De Nelis

en anders maar niet...

XWB schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Klopt, met de nadruk op niet zoveel. Maar daar ging het in deze reactie niet om.

Als het helpt om mensen bewust te maken dat er iets speelt, wat het nu dus klaarblijkelijk doet aangezien steeds meer mensen ze dragen is het al beter in mijn ogen. Verplicht hoeven ze niet te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door De Nelis op 09-10-2020 19:42 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:25:

[...]

Dus jij wilt geen mondkapje gebruiken omdat anderen zich dankzij mondkapjes niet aan de anderhalve meter afstand houden?
Nee. Dan heb je mijn punt niet echt begrepen. Ik geloof niet in mondkapjes als maatregel, omdat ze er potentieel toe leiden dat er minder afstand wordt gehouden. Dat zie je nu in de praktijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

XWB schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Die van het CDC noemt ze cruciaal in de bestrijding.

https://www.cnbc.com/2020...coronavirus-vaccine-.html

@ZieMaar! Dat zie ik ook zonder mondkapje werkelijk iedere publieke overdekte plek waar ik kom.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 09-10-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Het RIVM zegt het volgende over mondkapjes:

Mondkapjes in privétijd niet nodig
De literatuur is niet eenduidig over het effect van het dragen van niet-medische mondkapjes in openbare ruimten. Waarschijnlijk helpen mondkapjes maar beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Als iedereen zich houdt aan de basisregels, is het niet nodig om een mondkapje te dragen. (Dus: blijf thuis bij klachten, laat je testen, houd afstand , vermijd drukte en houd je aan de hygiënemaatregelen). Daarom geeft het OMT Outbreak Management Team geen richtinggevend positief advies over mondkapjes in de openbare ruimte. Overigens hangt de effectiviteit van een niet-medisch mondkapje sterk af van de kwaliteit van de materialen, pasvorm en de wijze waarop de gebruiker met het mondkapje omgaat.

Verder hebben ze nog dit document gepubliceerd. Iedereen is vrij om daaruit z'n eigen conclusies te trekken.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Die van het CDC noemt ze cruciaal in de bestrijding.

https://www.cnbc.com/2020...coronavirus-vaccine-.html

@ZieMaar! Dat zie ik ook zonder mondkapje werkelijk iedere publieke overdekte plek waar ik kom.
ik geloof dat dat per regio erg verschilt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:47:
Het RIVM zegt het volgende over mondkapjes:

Mondkapjes in privétijd niet nodig
De literatuur is niet eenduidig over het effect van het dragen van niet-medische mondkapjes in openbare ruimten. Waarschijnlijk helpen mondkapjes maar beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Als iedereen zich houdt aan de basisregels, is het niet nodig om een mondkapje te dragen. (Dus: blijf thuis bij klachten, laat je testen, houd afstand , vermijd drukte en houd je aan de hygiënemaatregelen). Daarom geeft het OMT Outbreak Management Team geen richtinggevend positief advies over mondkapjes in de openbare ruimte. Overigens hangt de effectiviteit van een niet-medisch mondkapje sterk af van de kwaliteit van de materialen, pasvorm en de wijze waarop de gebruiker met het mondkapje omgaat.

Verder hebben ze nog dit document gepubliceerd. Iedereen is vrij om daaruit z'n eigen conclusies te trekken.
Neem dan ook even de RIVM data mee waaruit blijkt dat die basisregels nu niet bepaald fantastisch worden nageleefd. Die vergeet je voor het gemak.

Om het met de woorden van het RIVM te zeggen: niet iedereen houdt zich aan de basisregels, dus helpt een mondkapje waarschijnlijk beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Dan lijkt me de keus toch duidelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:45

RayNbow

Kirika <3

ZieMaar! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:40:
[...]

Nee. Dan heb je mijn punt niet echt begrepen. Ik geloof niet in mondkapjes als maatregel, omdat ze er potentieel toe leiden dat er minder afstand wordt gehouden. Dat zie je nu in de praktijk al.
Maar werd er niet al minder afstand gehouden voordat het mondkapjesadvies er kwam? 🤔

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:41 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
RayNbow schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

Maar werd er niet al minder afstand gehouden voordat het mondkapjesadvies er kwam? 🤔
Soms wel, maar dat maakt natuurlijk niet dat er niet potentieel nog minder afstand gehouden wordt als mensen mondkapjes gaan dragen. Of dat er mensen met lichte klachten toch naar buiten gaan, want ze hebben zo’n magisch mondkapje.

Dat is het risico dat veel mensen hier, in mijn ogen terecht, zien. Hoe kijken de voorstanders daar dan naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Neem dan ook even de RIVM data mee waaruit blijkt dat die basisregels nu niet bepaald fantastisch worden nageleefd. Die vergeet je voor het gemak.

Om het met de woorden van het RIVM te zeggen: niet iedereen houdt zich aan de basisregels, dus helpt een mondkapje waarschijnlijk beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Dan lijkt me de keus toch duidelijk?
Voor de mensen die zich niet aan de basisregels houden wel ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:07:
[...]
Of dat er mensen met lichte klachten toch naar buiten gaan, want ze hebben zo’n magisch mondkapje.
Zo'n mondkapje is inderdaad uitstekend als je je snotneus wilt verbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:09:
[...]

Voor de mensen die zich niet aan de basisregels houden wel ja.
Leuk, maar zo werkt het niet. Zonder medewerking van anderen kun je geen 1,5 meter garanderen, jij bepaalt niet voor anderen of ze bij klachten thuis blijven, hun handen voldoende wassen of in hun elleboog niezen. Omdat anderen zich niet aan de regels houden zitten we in de tweede golf.

Tel daar bij op, uit je eigen gelinkte document:
Deze aanbeveling (dragen van mondkapjes) is gebaseerd op het feit dat in toenemende mate duidelijk
wordt dat een groot deel van de besmettingen ongemerkt gebeurt en wel al voordat er sprake is van ziektesymptomen.
Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ZieMaar! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Soms wel, maar dat maakt natuurlijk niet dat er niet potentieel nog minder afstand gehouden wordt als mensen mondkapjes gaan dragen. Of dat er mensen met lichte klachten toch naar buiten gaan, want ze hebben zo’n magisch mondkapje.

Dat is het risico dat veel mensen hier, in mijn ogen terecht, zien. Hoe kijken de voorstanders daar dan naar?
Dat doen ze nu ook al aldus het RIVM, 90% is in de suoermarkt geweest. De vraag is, gaat het toenemen als mensen een mondkapje moeten dragen. Ik denk het niet, sterker nog, als je dat nu al doet ga je geen mondkapje opzetten tenzij verplicht. En juist dan helpt een mondkapje, tegen het besmetten van anderen.

[ Voor 16% gewijzigd door FirePuma142 op 09-10-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

michael3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:59:
Vraag jullie je nou niet eens af waarom je überhaupt een mondkapje op zou doen als je volgens het RIVM pas een risico hebt op het krijgen van Corona nadat je minimaal 15 minuten bij iemand in de buurt bent geweest, zelfs de corona app geeft pas een melding dat je besmet kan zijn als je langer dan 15 minuten in de buurt bent geweest van een persoon.

Kan aan mij liggen maar in publieke binnenruimtes ben ik nooit 15 minuten bij iemand, hooguit vlug langs elkaar lopen bv bij boodschappen doen.
Dat is simpelweg niet waar. Het contactonderzoek gaat niet verder dan die nauwe contacten. Dat betekent niet dat je alleen een risico hebt als je minimaal 15 minuten op anderhalve meter of dichterbij iemand bent geweest die besmettelijk was. Een vierde categorie van vluchtigere contacten is simpelweg niet te traceren in een contactonderzoek.

80% van de besmettingen is niet te herleiden. Dan lijkt die vierde categorie er niet bepaald een om te verwaarlozen. Zeker niet omdat je ook zonder symptomen al besmettelijk kunt zijn aldus hetzelfde RIVM en mondkapjes waarschijnlijk een beperkt effect hebben die verspreiding tegen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Leuk, maar zo werkt het niet. Zonder medewerking van anderen kun je geen 1,5 meter garanderen, jij bepaalt niet voor anderen of ze bij klachten thuis blijven, hun handen voldoende wassen of in hun elleboog niezen. Omdat anderen zich niet aan de regels houden zitten we in de tweede golf.
Zo werkt het wel en jij bepaalt niet of ik een mondkapje draag of niet. Ik ga nog altijd over mijn eigen gezondheid.
Tel daar bij op, uit je eigen gelinkte document:

[...]

Case closed.
Daarvoor zijn de basisregels ook afdoende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Zo werkt het wel en jij bepaalt niet of ik een mondkapje draag of niet. Ik ga nog altijd over mijn eigen gezondheid.
De argumenten zijn op merk ik. En het gaat ook juist om andermans gezondheid, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.
[...]

Daarvoor zijn de basisregels ook afdoende.
Als... Juist, iedereen zich daar aan houdt aldus het RIVM. Datzelfde RIVM dat aangeeft dat 90% van de ondervraagden dat niet doet. En aangeeft dat een mondkapje een waarschijnlijk beperkt positief effect kan hebben als niet iedereen dat doet. Als je naar de cijfers kijkt hebben we werkelijk alle hulp nodig, ook als dat volgens het RIVM waarschijnlijk beperkt positief is.

Zorg dat je weet hoe je hem correct gebruikt, zorg dat je naasten het weten. En zet zo'n ding op. Het is te laat om principieel tegen te stribbelen. Kijk naar de cijfers. Reguliere zorg moet worden afgeschaald. Een nieuwe (intelligente) lockdown is nabij met alle economische gevolgen van dien. En veel belangrijker nog, de dood staat bij velen al in de straat en straks op de stoep. Ik doe alles wat ik kan om mijn rol daarin te beperken, ook als dat een mondkapje opzetten betekent.

We zijn met zijn allen verantwoordelijk voor elkaar, niet alleen voor onszelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

De argumenten zijn op merk ik. En het gaat ook juist om andermans gezondheid, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.
Daarvoor hou ik mij dus aan de basisregels. De argumenten zijn niet op, maar worden wel herhaald.
[...]

Als... Juist, iedereen zich daar aan houdt aldus het RIVM. Datzelfde RIVM dat aangeeft dat 90% van de ondervraagden dat niet doet. En aangeeft dat een mondkapje een waarschijnlijk beperkt positief effect kan hebben als niet iedereen dat doet. Als je naar de cijfers kijkt hebben we werkelijk alle hulp nodig, ook als dat volgens het RIVM waarschijnlijk beperkt positief is.

Zorg dat je weet hoe je hem correct gebruikt, zorg dat je naasten het weten. En zet zo'n ding op. Het is te laat om principieel tegen te stribbelen. Kijk naar de cijfers. Reguliere zorg moet worden afgeschaald. Een nieuwe (intelligente) lockdown is nabij met alle economische gevolgen van dien. En veel belangrijker nog, de dood staat bij velen al in de straat en straks op de stoep. Ik doe alles wat ik kan om mijn rol daarin te beperken, ook als dat een mondkapje opzetten betekent.

We zijn met zijn allen verantwoordelijk voor elkaar, niet alleen voor onszelf.
Ik hou je niet tegen en vooral doen waar je je goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@FirePuma142 Je kunt ook overdrijven. Maak je jezelf ook ieder jaar zo druk tijdens een griepgolf waar er duizenden (in 2018 zelfs 10.000, zie bv dit ) doden vielen? Toen deden we NIETS. En nu doen wel enorm veel tegen covid. Dat niet alle 17,400.000 zich perfect er aan houden moeten we accepteren. Tenzij je in een autoritair regime als china of rusland wil wonen. Niet dat daar alles perfect gaat qua corona, maar daar is de bevolking doodsbang van de overheid. Ik zou in elk geval niet in China willen wonen, eng land.

Als de media het niet zo had opgeblazen hadden we het waarschijnlijk niet eens doorgehad en was het misschien wel vergelijkbaar met een heftig griepseizoen. Maar corona is wereldwijd in het nieuws dag in dag uit.

https://www.ad.nl/binnenl...-grieppatienten~ab5eb9e0/ dit is uit 2018, zie je die kop? Als we nu in 2020 lezen ''ziekenhuizen puilen uit van de griep (corona nu dus)patiënten" schieten we in de stress

[ Voor 36% gewijzigd door dennis_rsb op 09-10-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

Daarvoor hou ik mij dus aan de basisregels. De argumenten zijn niet op, maar worden wel herhaald.
Jij wel. Maar anderen niet. Ik krijg het idee dat je gewoon niet wil, ook prima. Maar zeg dat dan.
[...]

Ik hou je niet tegen en vooral doen waar je je goed bij voelt.
Je vindt het heel belangrijk dat men zich aan de basisregels houdt, maar weet ook dat RIVM feitelijk presenteert dat dat niet gebeurt. En ook dat het RIVM meldt dat het dragen van een mondkapje waarschijnlijk een beperkt positief effect heeft juist in deze specifieke situatie. En toch zet je er geen op. Raadselachtig.

@dennis_rsb *knip* Bot gaan afronden laten we achterwege.

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 10-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

@dennis_rsb Je hebt duidelijk geen enkel idee waar je het over hebt. Doei.
edit; laat maar.

[ Voor 22% gewijzigd door dennis_rsb op 09-10-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

Jij wel. Maar anderen niet. Ik krijg het idee dat je gewoon niet wil, ook prima. Maar zeg dat dan.

[...]

Je vindt het heel belangrijk dat men zich aan de basisregels houdt, maar weet ook dat RIVM feitelijk presenteert dat dat niet gebeurt. En ook dat het RIVM meldt dat het dragen van een mondkapje waarschijnlijk een beperkt positief effect heeft juist in deze specifieke situatie. En toch zet je er geen op. Raadselachtig.
Ik ben toch niet verantwoordelijk voor het gedrag van anderen? Als ik mij aan de basisregels hou en anderen niet, dan kunnen er in theorie twee dingen gebeuren of zij raken besmet omdat ze zich niet aan de basisregels houden (eigen schuld) of ik raak besmet doordat anderen zich niet aan de maatregelen houden (ook eigen schuld). Ik heb daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

dennis_rsb schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:31:
[...]

Misschien wel beter dan jij, alleen jij kijkt waarschijnlijk alleen NOS en het AD. Ik kijk diverse bronnen voor een bredere blik ;)
Ik lees en hoor een breed spectrum aan bronnen. Ik zie de bronnen voor je enorme beweringen graag tegemoet. Ik hou wel van een beetje blikveldverruiming, wie weet steek ik er nog wat van op. Kom maar door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:36:
[...]

Ik ben toch niet verantwoordelijk voor het gedrag van anderen? Als ik mij aan de basisregels hou en anderen niet, dan kunnen er in theorie twee dingen gebeuren of zij raken besmet omdat ze zich niet aan de basisregels houden (eigen schuld) of ik raak besmet doordat anderen zich niet aan de maatregelen houden (ook eigen schuld).
Fout. We bereiken geen effectieve R van 0 op het moment dat iedereen zich aan de basisregels houdt. Ook dan vinden er nog steeds besmettingen plaats. Die basisregels houden het beheersbaar tot er andere maatregelen mogelijk dan wel beschikbaar zijn. Voor wat betreft eigen schuld en geen problemen, zie hier onder.
Ik heb daar geen problemen mee.
Kolderieke grootspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@FirePuma142 Feit is de media heeft er enorme sensatie van gemaakt, en nog steeds. Feit is dat china geen land is wat vergelijkbaar is met Nederland. China zie ik meer als een mix tussen communisme en fascisme. Nederland is (nog?) een relatief vrij land.

Maar waar jij benieuwd naar bent is waarschijnlijk over die griep wat ik zei? Dat kan ik niet hard maken, simpelweg omdat je niet weet hoe het had uitgepakt als Nederland geen of weinig maatregelen hadden genomen. Kans is aanwezig dat er dan meer doden hadden gevallen dan tijdens een heftig griepseizoen, de vraag is hoeveel meer. En betreft de ic's, tja eerst alles kapotbezuinigen, en nu janken. In duitsland zijn ze beter voorbereid op een pandemie.

Verder ga ik geen linkjes opzoeken, moet je zelf maar doen. Mijn eerste alinea is een feit, alleen kan je opvatting verschillen. Betreft Griep, dat is niet meer hard te maken. Feit is wel dat er elk jaar met griep velen dood gaan, en uberhaubt gaan elke dag ongeveer 400 nederlanders dood aan het een of het ander.

Vergis je niet, ik hou wel de basisregels in acht, puur voor de zekerheid. Maar ik ben nu ook weer niet extreem bang voor corona t.o.v. griep. In maart wel, omdat toen nog niet bekend was wat op ons afkwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

dennis_rsb schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:46:
@FirePuma142 Feit is de media heeft er enorme sensatie van gemaakt, en nog steeds. Feit is dat china geen land is wat vergelijkbaar is met Nederland. China zie ik meer als een mix tussen communisme en fascisme.
Eens.
Maar waar jij benieuwd naar bent is waarschijnlijk over die griep wat ik zei? Dat kan ik niet hard maken, simpelweg omdat je niet weet hoe het had uitgepakt als Nederland geen of weinig maatregelen hadden genomen. Kans is aanwezig dat er dan meer doden hadden gevallen dan tijdens een heftig griepseizoen, de vraag is hoeveel meer.
Griep met normale maatregelen wereldwijd tussen de 300.000 en 695.000 per jaar. COVID19 met alle maatregelen wereldwijd, 1,06 miljoen wereldwijd. Ze zijn statistisch niet te vergelijken.
En betreft de ic's, tja eerst alles kapotbezuinigen, en nu janken. In duitsland zijn ze beter voorbereid op een pandemie.
https://www.groene.nl/artikel/schrappen-in-9-stappen

Dit is een fantastisch stuk. Zorgbezuiniging is de keiharde werkelijkheid, maar ziekenhuiszorg is veel minder hard getroffen dan algemeen wordt aangenomen.

Het aantal IC-bedden is sinds 2006 toegenomen. 1065 toen, 1100 pre-corona.

https://www.nivel.nl/nl/p...oor-volwassenen-2006-2016
Maar ik ben nu ook weer niet extreem bang voor corona t.o.v. griep.
Dat zou je wel moeten zijn, niet noodzakelijkerwijs voor jezelf (geen idee of je tot een risicogroep behoort) maar wel voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

michael3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:00:

Hoe werkt het? Je krijgt een melding nadat je extra kans op besmetting hebt gelopen

De app stuurt een melding als je minstens 15 minuten dicht bij iemand bent geweest die later corona blijkt te hebben. Deze persoon moet ook de app gebruiken.
Het gaat om die extra kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

Griep met normale maatregelen wereldwijd tussen de 300.000 en 695.000 per jaar. COVID19 met alle maatregelen wereldwijd, 1,06 miljoen wereldwijd. Ze zijn statistisch niet te vergelijken.
Ik zou niet teveel naar de wereldwijde cijfers kijken. Er zijn teveel corrupte landen die om uiteenlopende redenen belang hebben bij hogere, of juist lagere, cijfers. Nederlandse of West-Europese cijfers lijken me een betere bron. (Wat best hetzelfde beeld kan opleveren - ik heb het niet nagekeken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@FirePuma142 Dank voor de links, ik ga ze op mijn gemak doorlezen. Maar je zegt IC bedden zijn toegenomen. Ik herinner me dat er wel degelijk IC bedden (incl personeel uiteraard) wegbezuinigd zijn onder Rutte II. Ik kan alleen met een snelle Google het even niet vinden nu.

Oh ik val zelf onder de risicogroep (overgewicht, grotendeels door medicatie) en mijn ouders zijn bijna 70 en bijna 76. En ook uit respect voor andere mensen houd ik rekening mee. Maar dan wel gewoon de basisregels. Niet tot in extreme toe, dat is ook niet bepaald gezond merk ik bij mezelf. Zeker in het begin toen ik 2 maanden niet naar mijn vrijwilligerswerk kon zat ik bijna tegen het depressieve aan. Gelukkig is dit nu wel redelijk onder controle sinds ik weer er heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Fout. We bereiken geen effectieve R van 0 op het moment dat iedereen zich aan de basisregels houdt. Ook dan vinden er nog steeds besmettingen plaats. Die basisregels houden het beheersbaar tot er andere maatregelen mogelijk dan wel beschikbaar zijn. Voor wat betreft eigen schuld en geen problemen, zie hier onder.
Fout zeggen en vervolgens met een irrelevant argument komen chapeau..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

Fout zeggen en vervolgens met een irrelevant argument komen chapeau..
Je moet iets beter lezen als de relevantie je ontgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Je moet iets beter lezen als de relevantie je ontgaat.
@FirePuma142 makkelijk praten, leg jij maar uit wat er fout is, want wat ik daar zei daar kan je niet eens fout als reactie op geven. Dus blijkbaar moet jij beter lezen.

[ Voor 30% gewijzigd door Laguna op 09-10-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

Blijkbaar begrijp je je eigen teksten niet.
Laten we het maar bij de argumenten houden. Dit wordt niks zo.

@Laguna Het heeft niet zoveel zin vrees ik. Van je oorspronkelijke argumenten is helemaal niets meer over behalve dat je er geen probleem mee hebt dat jezelf besmet raakt of een ander besmet, als de oorzaak is dat een ander zich niet aan de regels houdt. Dat vind ik kolderieke grootspraak. Al is het maar omdat je er aan voorbij gaat dat het niet altijd kan. Ook niet in de supermarkt. En dat fouten menselijk zijn. En dat anderhalve meter voor heel veel mensen een stuk korter is dan een rolmaat ze zou aanwijzen. Enzovoort.

Waar je aan voorbij gaat is dat je ook anderen kunt besmetten als iedereen zich aan de basisregels houdt. Je eerdere premisse is dus, zoals ik al zei, fout. Dat vind ik overigens niet bijzonder interessant, het geveinsde gebrek aan compassie wel.

[ Voor 62% gewijzigd door FirePuma142 op 09-10-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

michael3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Exact dus zelfs pas na 15 minuten is er extra kans.
Zeker. En zonder die 15 minuten is er dus ook een kans.
Dus vluchtig langs iemand lopen en dan corona oplopen is gewoon nihil, alleen daarom snap ik het nut van een mondkapje al niet.
Nihil, geen idee. Ik heb er geen data van.

Hier vind ik dit:
Longer duration of contact increases the risk of transmission; the 15-minute limit is arbitrarily selected for
practical purposes. Based on individual risk assessments, public health authorities may consider expanding
contact tracing and management to persons who had a shorter duration of contact with a case.
Korter dan 15 minuten of meer dan 2 meter wordt daar gedefinieerd als low-risk.
En dan heb ik het niet eens over het feit dat een mondkapje bijna niets doet tegen een virus, het is wel goed om je eigen snot en kwijl bij je te houden :)
Wel tegen de druppels waar het virus zich in bevind.

[ Voor 30% gewijzigd door FirePuma142 op 09-10-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@dennis_rsb Ook met al die bezuinigingen meegerekend zijn we sinds 2006 met zijn allen (inflatie gecorrigeerd) 50% (!) meer aan zorglasten gaan betalen per capita. Van ongeveer 3000 in 2006 naar 5500 in 2019.

Waarom de zorg zoveel duurder is geworden wordt hier geduid.

Ook goed om te bedenken, in maatschappen in ziekenhuizen wordt het grote geld verdiend door de specialisten. En welke soorten verpleegkundigen zijn het meest noodzakelijk om dat grote geld te kunnen verdienen? IC-verpleegkundigen en operatie-assistenten.

[ Voor 15% gewijzigd door FirePuma142 op 09-10-2020 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

michael3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Exact dus zelfs pas na 15 minuten is er extra kans.

Dus vluchtig langs iemand lopen en dan corona oplopen is gewoon nihil, alleen daarom snap ik het nut van een mondkapje al niet.
En dan heb ik het niet eens over het feit dat een mondkapje bijna niets doet tegen een virus, het is wel goed om je eigen snot en kwijl bij je te houden :)
Het corona virus zit met zijn Fitbit en Timer te wachten, en denkt, even 15 minuten pauze en dan pas overspringen.

Om een SOA op te lopen moet je toch echt minimaal 15 minuten neuken.
Om griepje te krijgen moet je echt langer dan 15 minuten bij iemand in de buurt zijn.

Je hebt gewoon geluk als je het niet op loopt bij een kort contact en pech als het wel oploopt. Het is gewoon een loterij met gezondheid.

Echt grotere onzin heb ik niet gehoord. Je hoeft namelijk maar langs iemand te lopen die op dat moment uit ademt, proest, niest, eventueel wat vochtig, dan is het al gebeurt.

Er is risk en geen risk. Alles wat niet risicoloos is is een risico. Het is gewoon zwart wit.

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 09-10-2020 22:34 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Het stuit mij bovendien dat mensen zo eenvoudig omspringen met gezondheid van anderen. Maar ik weet wel 1 ding, wanneer ik het oploop door iemand en ik kom er achter dat die de verspreider is en willens en wetens geen maatregelen neemt, dan zal ik alles er aan doen om die persoon kapot te procederen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

michael3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:19:
[...]

Als je zo stellig bent dan kan je dat ook vast en zeker bewijzen, ben benieuwd naar de bronnen daarvan.
Dus bronnen dat je daadwerkelijk corona kan oplopen als je iemand snel passeer die niet niest of hoest.
Hoe weet je dat iemand niet hoest of kucht? Ik ben van mening dat ieder contact risicovol is. Asbest was ook veilig, met Chroom-6 waren ook geen issues.....

Water is ongevaarlijk, zeker een liter water. Er zijn geen bewijzen of onderzoeken dat een liter water dodelijk kan zijn. En toch zijn er kleuters/babies die er in verdrinken. Dus moet je een baby ook maar bij een klein plasje water laten kruipen?

[ Voor 5% gewijzigd door Wim-Bart op 09-10-2020 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 101% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:07:
[...]

@Laguna Het heeft niet zoveel zin vrees ik. Van je oorspronkelijke argumenten is helemaal niets meer over behalve dat je er geen probleem mee hebt dat jezelf besmet raakt of een ander besmet, als de oorzaak is dat een ander zich niet aan de regels houdt. Dat vind ik kolderieke grootspraak. Al is het maar omdat je er aan voorbij gaat dat het niet altijd kan. Ook niet in de supermarkt. En dat fouten menselijk zijn. En dat anderhalve meter voor heel veel mensen een stuk korter is dan een rolmaat ze zou aanwijzen. Enzovoort.

Waar je aan voorbij gaat is dat je ook anderen kunt besmetten als iedereen zich aan de basisregels houdt. Je eerdere premisse is dus, zoals ik al zei, fout. Dat vind ik overigens niet bijzonder interessant, het geveinsde gebrek aan compassie wel.
Echt verschrikkelijk de manier waarop jij discussieert, belerend en denigrerend. In jouw geval zou het gebrek aan compassie dan ook niet geveinsd zijn.

Het is voor mij een kwestie van uitgaan van eigen verantwoordelijkheid. Verder hebben we het hier over vluchtige contacten en als daarvan zou blijken dat je een ander makkelijk zou kunnen besmetten dan hebben niet-medische mondkapjes inderdaad een beperkt nut, maar dat is niet het geval. Anders hadden we veel meer besmettingen gehad dan nu het geval is en hadden de besmettingen in de zomer ook al sneller opgelopen toen men nog massaal zonder mondkapje naar de supermarkt en andere publieke ruimtes bleef gaan. Tevens had Zweden dan ook nooit succes gehad met hun aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

michael3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:19:
[...]

Als je zo stellig bent dan kan je dat ook vast en zeker bewijzen, ben benieuwd naar de bronnen daarvan.
Dus bronnen dat je daadwerkelijk corona kan oplopen als je iemand snel passeer die niet niest of hoest.
Aldus het WHO:
Transmission of SARS-CoV-2 can occur through direct, indirect, or close contact with infected people through infected secretions such as saliva and respiratory secretions or their respiratory droplets, which are expelled when an infected person coughs, sneezes, talks or sings.(2-10) Respiratory droplets are >5-10 μm in diameter whereas droplets <5μm in diameter are referred to as droplet nuclei or aerosols.(11) Respiratory droplet transmission can occur when a person is in close contact (within 1 metre) with an infected person who has respiratory symptoms (e.g. coughing or sneezing) or who is talking or singing; in these circumstances, respiratory droplets that include virus can reach the mouth, nose or eyes of a susceptible person and can result in infection. Indirect contact transmission involving contact of a susceptible host with a contaminated object or surface (fomite transmission) may also be possible (see below).
https://www.who.int/news-...0of%20our,of%20COVID%2D19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:29:
[...]

Echt verschrikkelijk de manier waarop jij discussieert, belerend en denigrerend. In jouw geval zou het gebrek aan compassie dan ook niet geveinsd zijn.
Wat onaardig, en wat onnodig.
Het is voor mij een kwestie van uitgaan van eigen verantwoordelijkheid. Verder hebben we het hier over vluchtige contacten en als daarvan zou blijken dat je een ander makkelijk zou kunnen besmetten dan hebben niet-medische mondkapjes inderdaad een beperkt nut, maar dat is niet het geval.
Je wijkt nu af van de RIVM-lijn in eigen voordeel door er "makkelijk" in te frommelen. Dat voorbehoud wordt door het RIVM niet gemaakt als het gaat om mondkapjes .
Anders hadden we veel meer besmettingen gehad dan nu het geval is en hadden de besmettingen in de zomer ook al sneller opgelopen toen men nog massaal zonder mondkapje naar de supermarkt en andere publieke ruimtes bleef gaan. Tevens had Zweden dan ook nooit succes gehad met hun aanpak.
Je benoemt hier mogelijke oorzaken, maar daar is geen onderbouwing voor. Er zijn tal van andere factoren denkbaar. Het is nog wel een pak te vroeg om de Zweedse aanpak tot een succes te verklaren, en ook al is het een succes is het niet een blauwdruk die je met gemak op andere landen toepast. In casu Nieuw Zeeland bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

michael3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:39:
[...]

Daar staat ook als de persoon praat, niest of zingt
Als je langs iemand loopt dan ademt die persoon alleen maar, je loopt toch niet vlug pratent langs iemand.

Als er iemand praat dan houdt diegene 1.5m afstand.
En als het goed is hou je zelf ook afstand.
Lijkt me niet als je twee personen ziet praten dat je tussen hun door gaat lopen.
Je vraagt om bronnen dat je daadwerkelijk corona kan oplopen als je iemand snel passeer die niet niest of hoest. Ik geef je er een. En prompt verandert de stelling. Die vlieger gaat niet op. Buiten dat, over het spreekgedrag van een ander heb jij zelf geen enkele controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

michael3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:50:
[...]

Jouw bron is niet toereikend voor de discussie die gaande is.
Je vraagt om een bron, die krijg je op een presenteerblaadje. Dan verander je je oorspronkelijke vraag en vervolgens is de bron niet toereikend. Mijn tweede klomp is ook gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Laguna schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

Zo te merken begrijp jij het niet. Het RIVM gaat niet over maatregelen, zij geven louter advies en aan de hand van dat advies bepaalt het kabinet de maatregelen. Het RIVM heeft dit dringende advies om mondkapjes in publieke binnenruimtes te dragen nooit gegeven en dat er een link staat op de website van het RIVM naar de website van de Rijksoverheid is dan ook een non-argument.
Een non-argument voor wat?
Enfin, ik volg dus de maatregelen die op de websites van de Rijksoverheid en het RIVM staan.
RIVM raadt het dragen van mondkapjes niet af maar linkt door naar de website van de Rijksoverheid waar een dringend advies beschreven staat.

Simpel toch?
Waarom alles zo moeilijk overdenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 12:51
Iedereen hier in het tooic qeet debk ik wel hoe je met een mondkapje om moet gaan. Kijk even om je heen als je in de supermarkt bent hoe anderen met een mondkapje omgaan. Dan begrijp je waarom het rivm zegt, als het al werkt dan werkt het een klein beetje. Dit omdat er gewoon wat positieve effecten zijn, zoals het creeren van bewustzijn.

Ik liep eergisteren de Hornbach in. Buiten zag ik veel bezoekers en personeel een mondkapje dragen. Dus ik dacht ik doe mee en zet netjes zo'n ding op. Opvallend genoeg was ik in de winkel zo'n beetje de enige. Het viel mij op dat mensen nadat ze door de schuifdeur heen waren het mondkapje vrij snel weer afzette. Waarachijnlijk werd iedereen getriggert door het personeel om een kapje op te zetten. Maar eenmaal binnen verdwenen die in de zakken van mensen.

Als je mondkapjes goed wilt laten werken zul je echt een paar stuivers meer uit moeten trekken voor het informeren over het juiste gebruik.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik denk dat de discussie hier in dit topic prima laat zien waarom het zo belabberd gaat op dit moment. Het totale onbegrip, het gebrek aan kennis (dat is geen verwijt maar een constatering), gebrek aan empathie, het wijzen naar anderen, geen verantwoordelijkheid nemen etc.

Het is inmiddels net zo erg gepolariseerd als de zwarte pieten discussie helaas en dat lijkt een trend te worden met het huidige Trump klimaat. Feiten zijn niet meer belangrijk. De onderbuik regeert. De oplossing moet 100% alle problemen in een keer oplossen of het is "onzin". Mensen zijn zo snel op hun piemeltje getrapt want ohwee als je aan "hun vrijheid en rechten" komt.

Helaas is de tijd van normale discussies, van feiten, van rationaliteit voorbij en is het vooral de onderbuik die spreekt. Het zou zo simpel moeten zijn. Gewoon met zijn allen ff normaal doen en je zo goed mogelijk aan de behoorlijk simpele regels houden. Iedereen begrijpt dat dit niet altijd en overal gaat lukken. Geen probleem maar probeer het zo goed mogelijk na te leven als kan. Helaas is gewoon 50% van Nederland (of de wereld) intellectueel te beperkt om dit te snappen. En dat is absoluut geen verwijt want daar kan je nou eenmaal weinig aan doen maar dat geeft wel aan dat de huidige manier van solidatieit, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid niet werkt voor een groot deel van de bevolking.

Dus nee ik zeg absoluut niet dat mondkapjes werken, de heilige graal zijn of dé oplossing zijn. Ik zeg wel dat al die andere regels, oplossingen en aanpassingen die daarvoor gedaan zijn blijkbaar zo moeilijk voor een hoop mensen zijn dat we nu als pleisters dit soort zaken denken nodig te hebben. En zelfs daar wordt dan over gezeurd en gemekkerd.
“Water is two parts hydrogen and one part oxygen. What if someone says, "Well, that's not how I choose to think about water."? All we can do is appeal to scientific values. And if he doesn't share those values, the conversation is over. If someone doesn't value evidence, what evidence are you going to provide to prove that they should value it? If someone doesn't value logic, what logical argument could you provide to show the importance of logic?”

[ Voor 30% gewijzigd door thewizard2006 op 11-10-2020 10:23 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Ik hoor zojuist op de radio een reclamespotje voor het dragen van een mondkapje in publieke gebouwen. Zou het geen idee zijn het in alle overheidsmaatregelen / informatievoorziening een mondneusmasker te noemen, ik kom nog veel te veel mensen tegen die het masker onder de neus dragen.
(Of dit daar iets aan zou doen is natuurlijk maar de vraag maar het is net een stukje duidelijker wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
IThom schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:13:
Ik hoor zojuist op de radio een reclamespotje voor het dragen van een mondkapje in publieke gebouwen. Zou het geen idee zijn het in alle overheidsmaatregelen / informatievoorziening een mondneusmasker te noemen, ik kom nog veel te veel mensen tegen die het masker onder de neus dragen.
(Of dit daar iets aan zou doen is natuurlijk maar de vraag maar het is net een stukje duidelijker wat mij betreft.
Ik hoorde hem ook net idd. Mondkapje is sowieso een vreselijk woord vindt ik, maar dat terzijde.
Mondneusmasker klinkt beter. Je hoort en leest het nergens, maar is een sjaal ook afdoende, of moet het perse een mondneusmasker zijn?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
rimave schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Ik hoorde hem ook net idd. Mondkapje is sowieso een vreselijk woord vindt ik, maar dat terzijde.
Mondneusmasker klinkt beter. Je hoort en leest het nergens, maar is een sjaal ook afdoende, of moet het perse een mondneusmasker zijn?
Rijksoverheid heeft deze instructies over het zelf maken van een mondkapje.

Voor zover ik weet mag je in het OV geen sjaal gebruiken.
Om Rijksoverheid uit dit artikel te quoten:
Welk type niet-medisch mondkapje heb ik nodig in het verkeer?

Voor gebruik in het verkeer is een niet-medisch mondkapje zonder filter, bijvoorbeeld van katoen, voldoende. U kunt mondkapjes gebruiken die worden verkocht in bijvoorbeeld supermarkten en drogisterijen. U kunt ook zelf een mondkapje maken. Bekijk de voorbeeldinstructie voor het maken van een niet-medisch mondkapje.

Een sjaal, spatmasker, col, bandana, het gebruik van een kraag van een jas of bijvoorbeeld mondkapjes gemaakt van een sok zijn niet toegestaan. Ook is het niet toegestaan om gasmaskers te gebruiken.
Aangezien er geen verplichting is voor een mondneusmasker in openbare gebouwen zal niemand je tegenhouden als je een sjaal voor je gezicht houdt.
De effectiviteit daarvan is natuurlijk een vraag apart.

[ Voor 32% gewijzigd door IThom op 12-10-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
IMO grofweg hetzelfde als een mondkapje. De 'nieuwe' naam lijkt bijna marketing om te voorkomen dat het een mondkapjesplicht wordt. Nee een mondneusmasker wordt verplicht, niet een mondkapje of iets in die geest.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
IThom schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

[...]

Aangezien er geen verplichting is voor een mondneusmasker in openbare gebouwen zal niemand je tegenhouden als je een sjaal voor je gezicht houdt.
Gasmasker is wel leuk bedacht. >:)
Balaclava mag dan zeker ook niet? Je kunt als motorrijder dan ook gewoon boodschappen doen met je helm op.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
IThom schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

[...]

Maar de effectiviteit van die zelf gemaakte dingen houdt ook niet over lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant:

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:19
Lastig te zien door het gebrek aan kleur, maar die eerste lijkt me zo'n meest voorkomend wegwerp kapje.

Dat werkt op basis van deze test dus niet of zelfs averechts. Bij de supermarkt of de meeste andere winkels sta je immers veel vaker achter iemand dan met de gezichten dezelfde kant op, bij het kassapersoneel zit er toch vaak een scherm tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door !mark op 12-10-2020 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Laten we het dan maar eens simpel houden voor de simpele zielen. Misschien dat dit plaatje helpt, gemaakt door viroloog Ian M Mackay uit Australie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmdlFTpH193fvb68YelJzvm2w9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bnDufPKaErCmI3x17KukelDH.jpg?f=user_large

Geen enkele aanpak werkt altijd, maar de combinatie van aanpakken maakt de kansen veel kleiner. Dus ook gezichtsmaskers, zelfs al zijn er idioten die hun neus/lul buiten de onderbroek hangen. Zolang er maar veel mensen het wel goed doen, zal het positief bijdragen.

Veel simpeler kunnen we het niet maken. Als men het nu nog niet begrijpt of gaat aluhoedje schreeuwen over "vrijheden terug kunnen pakken" (er wordt je niets afgepakt), dan is men niet te redden. En voor die mensen mogen de dijken worden doorgestoken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ik ben in ieder geval blij dat er geen gehoor wordt gegeven aan dat *piep* over een draag plicht.

[ Voor 8% gewijzigd door Standeman op 13-10-2020 10:18 . Reden: laten we het een beetje netjes houden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

gambieter schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 00:04:
Laten we het dan maar eens simpel houden voor de simpele zielen. Misschien dat dit plaatje helpt, gemaakt door viroloog Ian M Mackay uit Australie:

[Afbeelding]
Het multiplicatieve effect in het plaatje is veel te lastig voor simpele zielen om te begrijpen. Die focussen zich nog steeds op een enkel kaasplakje en schreeuwen "zie je wel, het is niet perfect dus het werkt niet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
gambieter schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 00:04:

[Afbeelding]

Geen enkele aanpak werkt altijd, maar de combinatie van aanpakken maakt de kansen veel kleiner. Dus ook gezichtsmaskers, zelfs al zijn er idioten die hun neus/lul buiten de onderbroek hangen. Zolang er maar veel mensen het wel goed doen, zal het positief bijdragen.

Veel simpeler kunnen we het niet maken. Als men het nu nog niet begrijpt of gaat aluhoedje schreeuwen over "vrijheden terug kunnen pakken" (er wordt je niets afgepakt), dan is men niet te redden. En voor die mensen mogen de dijken worden doorgestoken.
Ik wilde gaan reageren op de post van michael3 maar ik denk dat dit plaatje en je samenvatting het goed verwoorden inderdaad.
Helaas is dit voor een groot deel van de bevolking alsnog te lastig en kunnen ze de lijntjes niet met elkaar verbinden (als jij je niet aan de regels hou mag jij ook niet meer tot 2 uur in de kroegen mee zingen en naar je voetbalwedstrijd de scheids uit gaan schelden).
En dan boos zijn als de kroegen dichtgaan en de voetbal wedstrijden worden afgelast terwijl jij lekker met je matties gaat feesten, geen 1.5m afstand wil houden, je na het plassen je handig echt niet nu ineens wel gaat wassen en testen is vervelend dus doe je niet.
Maar het is de schuld van de overheid en hoe durven ze zich ermee te bemoeien en advies te geven over het dragen van een mondkapje

[ Voor 22% gewijzigd door thewizard2006 op 13-10-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@thewizard2006 ik kan prima zelf een inschatting maken welke maatregelen het meest effectief zijn om verspreiding te voorkomen en daar houd ik mij zoveel mogelijk aan. Dat staat volledig los van de mondkapjes discussie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Laguna schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:14:
@thewizard2006 ik kan prima zelf een inschatting maken welke maatregelen het meest effectief zijn om verspreiding te voorkomen en daar houd ik mij zoveel mogelijk aan. Dat staat volledig los van de mondkapjes discussie.
Nee, dat kan je niet. Je posts hier laten zien dat je totaal geen verstand van zaken hebt en alleen maar reageert uit de onderbuik.

En dat is dus het probleem.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 104% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

michael3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:23:
[...] en de katoenen/zelf gemaakte zelfs maar één laag.
* RayNbow kijkt naar z'n zelf gemaakte, katoenen masker...

...twee lagen hoor? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
[.

[ Voor 98% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Klopt niks van dat plaatje, meeste mondkapjes zijn twee laags en de katoenen/zelf gemaakte zelfs maar één laag.
Blijkbaar was het nog te moeilijk? Gezichtsmasker is maar 1 van de aanpakken, het plaatje zegt niets over lagen in het gezichtsmasker. Lees nou even wat er boven de kaasplakjes staat.

Neem nou eens even een stapje terug, accepteer dat je het niet begrepen hebt en probeer het nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

michael3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Gefeliciteerd, draag je hem goed of ook alleen op je mond 7(8)7
Zie er zoveel die het verkeerd dragen en zich dan veilig wanen.
Zo goed mogelijk, gezien ik de moeite heb genomen om er ijzerdraad in te verwerken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Klopt niks van dat plaatje, meeste mondkapjes zijn twee laags en de katoenen/zelf gemaakte zelfs maar één laag.
I rest my case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

gambieter schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Nee, dat kan je niet. Je posts hier laten zien dat je totaal geen verstand van zaken hebt en alleen maar reageert uit de onderbuik.

Jij hebt blijkbaar moeite met begrijpend lezen (net als @thewizard2006, @Albinoraptor en @unfor).

In mijn geval werk ik al sinds maart thuis, heb amper sociale contacten, doe 1x in de week boodschappen op rustige tijden, ga naar de sportschool waar overal voldoende afstand wordt gehouden, ik hou zelf zoveel mogelijk afstand en was m'n handen stuk. Als iedereen dit zou doen hadden we nu niet in deze situatie gezeten. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk je best doet om je aan de maatregelen te houden en helaas doen veel mensen dat niet. De werking van het dragen van mondkapjes in de voor nu geadviseerde ruimtes wordt echt door veel mensen overschat, waarbij mensen die kritisch zijn over het huidige advies van mondkapjes worden gestigmatiseerd.

Mijn posts hebben werkelijk waar niks te maken met reageren uit de onderbuik, daarnaast is je andere opmerking ook klinkklare onzin.

[ Voor 15% gewijzigd door Laguna op 13-10-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
[.

[ Voor 98% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:39
gambieter schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Het grote probleem is dat beide kanten dat doen omdat er simpelweg maar heel weinig bewijs is dat mondkapjes substantieel iets bijdragen. Ook in landen waar het verplicht is zie je de cijfers niet plotseling dalen. Het voegt dus op zijn hoogst een heel klein beetje toe. Of je dat een goede reden vindt om ze wel/niet te dragen mag je zelf weten

Kijk naar het filmpje van ehtweak hoe de luchtstroom gaat met een soortgelijk mondkapje als dat de meeste mensen dragen. Daarin zie je prima wat er mis gaat en waarom de effectiviteit niet zo heel hoog ligt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
[...]

Haha wow, als dit het niveau is van de anti-mondkapjes beweging dan zijn we gauw uitgepraat. Ik hoop voor je dat je nog niet volwassen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Probleem zit hem niet in de mondkapjes zelf. 1,2 of meerlaags ook niet.
Het word in het dagelijks leven gewoon verkeerd gebruikt. Mensen zitten eraan, even op en af etc.
Daardoor versmeer je de boel dus gewoon weer. Gezien de (bijna) afwezige effectiviteit in landen met plicht zie ik het nut er niet van in.

Dat filmpje is leuk, maar laat nou net niet het probleem zien.
Het gatenkaasplaatje van Gambieter is wel van toepassing. Door het verkeerd gebruik ben je direct een paar plakken kaas kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door arbraxas op 13-10-2020 14:26 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

arbraxas schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:20:
Het gatenkaasplaatje van Gambieter is wel van toepassing. Door het verkeerd gebruik ben je direct een paar plakken kaas kwijt.
Kun je uiteen zetten op welke manier verkeerd gebruik ervoor zorgt dat je meerdere plakken kaas kwijtraakt? Op welke manier krijg je meer virusdeeltjes binnen? Je gaat er vanuit dat er dus virusdeeltjes op een masker terecht zijn gekomen? En dat deze bij verkeerd maskergebruik de drager kunnen bereiken? Waar waren deze deeltjes terecht gekomen als de persoon geen masker droeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
michael3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Gefeliciteerd, draag je hem goed of ook alleen op je mond 7(8)7
Zie er zoveel die het verkeerd dragen en zich dan veilig wanen.
:? Het gaat er toch niet om dat zo'n masker de drager beschermt tegen het krijgen van een virus?

Het gaat erom dat je het niet kan verspreiden mocht je het zelf hebben. Want je kan het ook verspreiden zonder symptomatisch te zijn.

Het virus kan volgens een studie bij Harvard tot 3 uur in de lucht overleven. Dus de vochtdruppels die een besmet persoon uitademt, hoest, kucht, of niest wordt ook door een slecht master enorm beperkt in de reikwijdte. Dát is de reden waarom maskers belangrijk zijn.

En ja, een chirurgisch masker zal ongetwijfeld ook minimale bescherming kunnen bieden tegen het krijgen van een virus. Maarja, die vochtdruppeltjes die tot 3 uur in de lucht blijven hangen verspreiden ook het virus als ze op jouw ogen komen, of in je oren, of op je vingers waarna jij een uur later eventjes in je neus zit te porren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
michael3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

En hoeveel zou het dan tegen kunnen houden als die niet op je neus zit?
Van buiten naar binnen maakt het weinig uit vermoed ik zo. Als je in een wolk van iemand anders z'n luchtwegenvocht loopt dan heb je dat virus op je hele gezicht zitten.

Nogmaals, het gaat erom dat mensen de ziekte niet verspreiden. Dus van binnen naar buiten is het wél belangrijk dat jouw masker je neus en mond dekt.

Het masker is in alle gevallen maar een zeer beperkte manier van de drager ervan beschermen, maar een uiterst effectieve manier om er voor te zorgen dat die persoon het virus moeilijker kan verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Zodra het juridisch rond is worden ze verplicht, prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dus gaan ze 'ff' de grondwet wijzigen?

Dat wordt dus alles bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Ik vraag me af hoe de volgende persconferentie er dan uit gaat zien met die mondkapjes plicht. De helft van de communicatie van zo'n doventolk lijkt uit gelaatsuitdrukkingen te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
[.

[ Voor 98% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
LA-384 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:30:
Ik vraag me af hoe de volgende persconferentie er dan uit gaat zien met die mondkapjes plicht. De helft van de communicatie van zo'n doventolk lijkt uit gelaatsuitdrukkingen te bestaan.
Ik vind het nog steeds bizar dat ze er zelf niet met mondkapje staan terwijl ze het land ermee willen behangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

michael3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Ik ben ook reuzen benieuwd naar wat ze van plan zijn.
Ze zullen die mondkapjesplicht aan de coronawet hangen die onlangs door de Tweede Kamer is aangenomen. Echter wordt deze vooralsnog pas op 26 en 27 oktober in de Eerste Kamer behandeld dus tot die tijd zal er geen verplichting kunnen zijn. En met al de extra maatregelen die vandaag zijn aangekondigd moet ik nog zien of het nodig gaat zijn, los van het 2 weken vertragingseffect. In theorie zou het aantal besmettingen de komende 2 weken nog dagelijks moeten gaan stijgen, maar of dat ook werkelijk het geval gaat zijn valt nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Aangezien de 'voorbeeldlanden' als Duitsland ook in het rood schieten gaat er no way een daling plaatsvinden dus dit wordt gewoon de wet ingerommeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:36 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: dit topic staat in het themaforum ~[COR].

Dat houdt in dat er dezelfde regels van kracht zijn als in [bijv. ~[AWM].

Houd de discussie ontopic, en onthoud je van discussie-verstorend gedrag. Dat wil zeggen, discussieer omtrent de ontwikkelingen van het beleid en de wetenschap. Ervaringen omtrent het dragen van mondkapjes mogen hier: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Het ad nauseam herhalen van je mening - zonder enige argumentatie of bewijs - is niet hetzelfde als gelijk hebben of krijgen, en is uiterst storend. We gaan hier niet uitvechten wie uiteindelijk gelijk heeft.