Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ustinov
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:05
gws24 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Mwah, het omt (niet het rivm) brengt advies uit en er is al gebleken dat zij verder wilden gaan dan het kabinet met o.a. een avondklok. Ik denk dus dat het omt niet op die 0,9 adviseert maar uitlegt aan het kabinet wat voor effect welke maatregel heeft op de R en dat Rutte te laf is om harde maatregelen te nemen en daarom niet alles overneemt. Ander oogpunt is dat hij de economie etc in zijn afweging mee neemt maar dan nog is het een vrij grote gok om het maar net onder 1 te brengen en niet iets verder te gaan.

edit: inderdaad offtopic tav mondkapjes dus ik laat het hier bij.
Kijk eens de presentatie van het Red team. Die zeggen dat het kabinet alleen maatregelen voor 0,9 vraagt. Geen van de parlementariërs spreekt dat tegen.
Het volkskrant artikel dat hierboven gelinkt is laat OMT leden aan het woord die dat bevestigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:27:
Dat niet-medische mondkapjes in theorie kunnen helpen dat zal ik niet ontkennen. Alleen gaat die vlieger alleen op bij het correct gebruik, dus regelmatig vernieuwen of wassen en bovenal het gedeelte wat voor je mond/neus zit niet aanraken met niet ontsmette handen anders loop je het risico virusdeeltjes in te ademen. Daar zie ik het dus misgaan en die zorgen worden wat mij betreft te weinig gedeeld. Er wordt ook geen enkele uitleg gegeven over het correct gebruik van mondkapjes. Zelfs Rutte pakt op camera z'n opgevouwen wegwerpmondkapje uit z'n broekzak met z'n handen. Ik ben benieuwd of men hier vrijdag om 18 uur met het precieze advies wel wat over gaat zeggen.

Samenvattend: met het dragen van een niet-medisch mondkapje wordt de kans dat je iemand anders ongemerkt besmet kleiner (ook al was die kans al zeer beperkt). Tegelijkertijd wordt door onjuist gebruik de kans juist groter dat mensen zichzelf besmetten.
Samenvattend, geeft je dus toe dat jij zelf niet in staat bent om een mondkapje te gebruiken/dragen.

Je verzint dingen die maar half waar zijn en schrijft het hier alsof je gelijk hebt, en het waar is. Tenminste die indicatie krijg ik.

Rutte pakte een vies gebruikt mondkapje of schoon nieuwe ?
Het gaat om jezelf, en niet of een ander het goed of slecht doet.
Je moet je handen nadien desinfecteren, niet vooraf.
Het heeft weinig nut om met gedesinfecteerde handen een gebruikt mondkapje te pakken uit je broekzak. Dat besmet je je handen dus direct.

Ook na het bezoek van de supermarkt, om evt. besmetting op je handen te desinfecteren. Het vooraf reinigen van winkelwagen is extra, het is niet zo dat je
daarna niets meer hoeft te doen met je handen.

Een schoon mondkapje kun je al half opzetten, en vlak voor betreden van zet je het goed, en trekt aan de zijkanten, en drukt het neusdeel van boven strak op je neus. Het deel waar je door ademt zal vochtig worden en grootste deel ‘bacteriën’ bevatten. Maar bij verlaten van, zet je het af en reinig je je handen weer(bij verlaten supermarkt etc). Betreed je later weer een situatie, pak je een schoon kapje.

Ik ben Duits en ben er al aan gewent het daar te doen, en draag ook al aantal weken in Nederland.

Ik accepteer je keuze, maar vertel geen onzin. Eerdere standpunt van V Dissel haal je zo onderuit, hij is zelf ook van mening verandert. (omdat er nu geen schaarste meer is) evt. zelfbesmetting is dus aan je eigen gedrag te wijden.

niet op de man of rant, maar duidelijke uitleg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Sphere- schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Er zijn twee eigenschappen die bepalen hoe goed een masker werkt: de filtratie-efficientie en de "fit", hoe goed het masker afsluit op je gezicht en hoeveel lekkage je hebt. Dat tweede moet je altijd controleren.
Zo'n chirurgisch masker heeft een melt blown polypropylene laag, dezelfde laag die in een FFP2/N95 etc masker zit om de deeltjes tegen te houden, alleen dan waarschijnlijk iets minderwaardig maar nog steeds veel beter dan de lapjes katoen waar de meeste mensen mee rondlopen. Het grootste probleem is denk ik de lekkage, vind het vreemd dat ze daar niet wat betere vormen voor kunnen maken die beter afsluiten.

Je kan de fit van een standaard chirurgisch masker significant verbeteren met een truukje:
YouTube: How to Improve Your Surgical Mask Fit-- Covid-19
De chirurgische maskers zijn voornamelijk bedoeld als spetterscherm, oneerbiedig gezegd, in beide richtingen. (De R in type IIR gaat over vochtdoorlatendheid ivm druppels). Er wordt doorgaans ook een bril of scherm bij gedragen. Pasvorm is daarbij geen specifiek issue. Voor maskers waarvan de filterende eigenschappen van belang zijn (zoals FFP2 e.d.) is pasvorm een vereiste, en iets waar op getest en gecontroleerd wordt. Doorgaans zijn er meerdere merken en typen voorhanden, en weet personeel welke voor hun gezichtvorm het beste werkt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:32
ustinov schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:42:
[...]

0,9 volgens je gelinkte artikel.

[...]

Het Red team wil, net als sommige mensen uit het OMT, naar 0,8. Dan daalt het twee maal zo snel, maar van 1,3 naar 0,8 is maar een beetje meer moeite dan van 1,3 naar 0,9.
Deze tekst bedoelde ik:

Dat is gewoon te zunig’, vindt een OMT-lid. Een avondklok had naar schatting nog 15 procentpunt van de R afgehaald, blijkt uit berekeningen van het RIVM. ‘Ik denk dat niemand op de maatregelen die het kabinet voorstelde tegen was’, signaleert een andere aanwezige. ‘Het punt was meer: waarom ga je niet meteen naar 0,8?’

En daarmee doelde ze op zaken als een avondklok enzo.

In deze tekst:

Zo wilde het OMT een avondklok overwegen: na 23.00 of 24.00 uur niet meer de straat op. Ook een landelijke draagplicht voor mondkapjes in winkels en andere openbaar toegankelijke gebouwen vond het OMT alleszins bespreekbaar. ‘In de modellen voegt het ontzettend weinig toe. Maar als je alle beetjes erbij wilt schrapen, moet je ook hiervoor kiezen’, zegt een OMT-lid. Een ander: ‘Ik wil van die discussie af. En het algemene sentiment gaat toch richting: doe het maar.’

Als het (model van) OMT gelijk heeft, en we zonder avondklok en mondkapjes op 0,9 zitten, dan vind ik dat eigenlijk ook mooi zat.

[ Voor 28% gewijzigd door blissard op 01-10-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:25

Laguna

Connaisseur

Hackus schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Samenvattend, geeft je dus toe dat jij zelf niet in staat bent om een mondkapje te gebruiken/dragen.

Je verzint dingen die maar half waar zijn en schrijft het hier alsof je gelijk hebt, en het waar is. Tenminste die indicatie krijg ik.

Rutte pakte een vies gebruikt mondkapje of schoon nieuwe ?
Het gaat om jezelf, en niet of een ander het goed of slecht doet.
Je moet je handen nadien desinfecteren, niet vooraf.
Het heeft weinig nut om met gedesinfecteerde handen een gebruikt mondkapje te pakken uit je broekzak. Dat besmet je je handen dus direct.

Ook na het bezoek van de supermarkt, om evt. besmetting op je handen te desinfecteren. Het vooraf reinigen van winkelwagen is extra, het is niet zo dat je
daarna niets meer hoeft te doen met je handen.

Een schoon mondkapje kun je al half opzetten, en vlak voor betreden van zet je het goed, en trekt aan de zijkanten, en drukt het neusdeel van boven strak op je neus. Het deel waar je door ademt zal vochtig worden en grootste deel ‘bacteriën’ bevatten. Maar bij verlaten van, zet je het af en reinig je je handen weer(bij verlaten supermarkt etc). Betreed je later weer een situatie, pak je een schoon kapje.

Ik ben Duits en ben er al aan gewent het daar te doen, en draag ook al aantal weken in Nederland.

Ik accepteer je keuze, maar vertel geen onzin. Eerdere standpunt van V Dissel haal je zo onderuit, hij is zelf ook van mening verandert. (omdat er nu geen schaarste meer is) evt. zelfbesmetting is dus aan je eigen gedrag te wijden.

niet op de man of rant, maar duidelijke uitleg
Ik ben prima in staat om een mondkapje correct te gebruiken. Verder bedankt voor je betoog en het bevestigen van mijn punt.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38
ustinov schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

Het wordt nu opgelegd in situaties waar mensen maar kort contact hebben, zoals in winkels en openbare gebouwen. De kans dat je daar besmet raakt is waarschijnlijk verwaarloosbaar. Tenzij iemand je vol in je gezicht hoest. Zelfs een medisch mondmasker zou op die plekken dus weinig effect hebben.

Voor de persoon zelf houdt een niet medisch mondmasker maar 3-30% tegen. Moet je net mazzel hebben dat je net onder je kritische virusdosis zit. Maar opnieuw, dat heeft dus alleen effect in een situatie met een reëel besmettingsrisico.
Dat idee had ik ook. Je bent kort in een winkel waar je continue in beweging bent. De persoon achter de kassa heeft meer kans, omdat die met meer mensen in contact komt en continue op dezelfde plek zit.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
rimave schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:28:
[...]

Dat idee had ik ook. Je bent kort in een winkel waar je continue in beweging bent. De persoon achter de kassa heeft meer kans, omdat die met meer mensen in contact komt en continue op dezelfde plek zit.
Wellicht, maar de supermarkten hier hebben de caissières met plexiglas afgeschermd. Lijkt me ook best effectief.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
rimave schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:28:
[...]

Daarom kon het virus er in het voorjaar ook prima onder gekregen worden terwijl juist die winkels gewoon open bleven en niemand er een mondkapje droeg.

Kortom, nog een duidelijke aanwijzing dat winkelen met een beetje afstand houden geen noemenswaardig besmettingsrisico is. Ook niet zonder mondkapje.

alles kan off-topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:25

Laguna

Connaisseur

Hier trouwens de voorschriften voor het juiste gebruik van een niet-medisch mondkapje:

Afbeeldingslocatie: https://www.philadelphia.nl/o/adaptive-media/image/55726793/header-cta-768x250/Mondkapje.png
  • Voor en na het opzetten: eerst goed je handen wassen (20 seconden, met water en zeep).
  • Als je je mondkapje opzet: alleen de elastiekjes aanraken (niet het papier).
  • Zorg dat je mond, neus en kin goed bedekt zijn en raak het mondkapje daarna niet meer aan. Met een kleine opening neemt de werking al af.
  • Zet het mondkapje niet tussendoor af om te eten of drinken. De buitenkant van het kapje kan besmet zijn geraakt. Raak het kapje zo min mogelijk aan.
  • Draag je kapje niet langer dan drie uur. Gebruik daarna een ander.
  • Je kapje afdoen? Pak het weer bij de elastiekjes. Raak het midden van je kapje niet aan als je hem afdoet.
  • Heb je een papieren mondkapje gebruikt? Die kan je maar één keer dragen. Vuile kapjes gooi je weg bij het restafval (dus niet in de groenbak of bij het oud papier)
  • Heb je een mondkapje van stof gebruikt? Ook dat mag maar één keer. Daarna moet je hem wassen. Doe dat op 60 graden op een volledig wasprogramma. Was alleen met wasmiddel, doe er geen wasverzachter bij. Als je je mondkapje in de wasmachine hebt gestopt, moet je daarna weer je handen wassen.
  • Bewaar je vuile en je schone mondkapjes in twee aparte plastic zakjes. Sluit de zakjes goed af.
Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk al deze voorschriften naleven om er zo voor te zorgen dat de beperkte bijdrage die de mondkapjes leveren wel effectief is? Of zal het eerder leiden tot geen of zelfs een averechts effect?

Daarnaast heeft het Rode Kruis in februari al gezegd:

Slechts 34 procent van de Nederlanders is zich bewust dat bij verkeerd gebruik juist een groter risico ontstaat op besmetting, meldt het Rode Kruis na onderzoek. Ook denkt iets meer dan de helft dat het belangrijk is om in landen waar het coronavirus heerst continu een mondkapje te dragen.
Eigenlijk hoeven alleen hulpverleners, mantelzorgers of mensen met luchtwegproblemen een mondkapje te dragen.

En ook een deskundige infectiepreventie van het Amsterdam UMC heeft hetzelfde gezegd: mondkapje dragen maakt risico op besmetting juist groter.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:05

St@m

@ Your Service

Zo ongeveer iedereen die een mondkapje gebruikt;
1. Haalt verfrommeld mondkapje uit zak
2. Schudt een beetje met het mondkapje zodat het op te zetten is
3. Zet het verkeerd om op
4. Zet mondkapje goed op
5. Gebruikt beide handen om het mondkapje te positioneren
6. Haalt na gebruik mondkapje af met 2 handen, via het masker
7. Propt mondkapje in zak

Volgende winkel --> repeat

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 02-10-2020 15:04 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cijfers van andere landen waar mondkapjes worden gedragen, spreken voor zich.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@Hackus Die spreken inderdaad voor elk land voor zich. Er is geen peil op te trekken.

Overigens denk ik dat het technisch correcte punt van besmetting door verkeerd wel klopt, maar dat dit geen enorm risico is. Netto heb je dus een kleine werking, met een kleine nadelige factor van verkeerd gebruik. Netto effect dus nihil.

De infectieprefentie deskundigen hebben daarin uiteraard gelijk; maar die bekijken het niet vanuit een perspectief van een marginale maatregel, omdat die context in hun wereld niet bestaat. Daar hebben ze te maken met onacceptabel risico X, wat gemitigeerd wordt met maatregel Y. Waarbij de objectieve eisen aan Y, en het correct gebruik ervan, onderdeel is van de afdoende werking van Y. Dat is een heel andere context (veel absoluter) dan het gebruik van om het even welke maskers in de openbare ruimte.

[ Voor 83% gewijzigd door ijdod op 02-10-2020 09:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
Hackus schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:09:
Idd, met name Spanje en Frankrijk doen het veel slechter dan de meeste landen waar gezond verstand nog boven mondkapjes obsessie gaat.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Ankona ik weet niet of “fobie” hier het juiste woord is. Of wel, maar dan begrijp ik niet wat je bedoelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
blissard schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:39:
@Ankona ik weet niet of “fobie” hier het juiste woord is. Of wel, maar dan begrijp ik niet wat je bedoelt. :)
Je hebt gelijk, je begrijpt het wel maar taaltechnisch klopte het niet helemaal voor de puristen. ;)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Opnieuw meer besmettingen in Duitsland

In Duitsland zijn de afgelopen dag 2673 nieuwe coronabesmettingen vastgesteld. Dat zijn er meer dan gisteren, meldt het Robert Koch Instituut. Toen werden er 2503 besmettingen gemeld.

Het dodental is met acht gestegen en staat nu op 9508. De meeste besmettingen werden gemeld in de deelstaten Beieren en Noordrijn-Westfalen, dat aan Nederland grenst. In Noordrijn-Westfalen zijn de afgelopen zeven dagen 3867 mensen positief getest. De deelstaat is qua inwoners en grootte te vergelijken met Nederland. Ten opzichte van Nederland telt Noordrijn-Westfalen minder besmettingen.

Wil diegene die steeds roeptoetert dat het in Duitsland zo goed gaat nu even niks meer zeggen? :)
Want zo goed gaat het niet blijkbaar. Ook niet met die mondkapjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Even los van het feit dat nrw in een week nog steeds maar op het aantal besmettingen zit wat wij bijna in een dag halen, heeft het vergelijken van landen op die manier geen enkele zin. Beide kanten op (voor en tegen mondkapjes) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:06
Ik ben op zich niet tegen mondkapjes maar als het nauwelijks effect heeft wat voor nut heeft het dan?
In maart had een enkeling een mondkapje op in de supermarkt en toen ging het ook goed.
Daarnaast bij vluchtig contact is de besmettingskans nog kleiner (in de Corona app krijg je pas een melding als je 15 minuten intensief contact hebt gehad met iemand met Corona).

Dus de enige reden dat ik mij kan voorstellen waarom het advies nu wel is voor de 1.5 meter (dat bewezen gewerkt heeft) dat aan het verslappen is. Alleen dat gaat op deze manier natuurlijk nooit werken.
Iemand die zich al niet aan de 1.5 meter houd zal ook niet een mondkapje gaan dragen behalve als het echt verplicht zal worden.

Net ook naar de supermarkt geweest. Had zelf geen mondkapje maar houd wel zover het kan 1.5 meter.
Mevrouw achter mij komt gewoon direct achter mij staan en legt haar boodschappen op de band....met mondkapje op....tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
St@m schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:13:
Zo ongeveer iedereen die een mondkapje gebruikt;
1. Haalt verfrommeld mondkapje uit zak
2. Schud een beetje met het mondkapje zodat het op te zetten is
3. Zet het verkeerd om op
4. Zet mondkapje goed op
5. Gebruikt beide handen om het mondkapje te positioneren
6. Haalt na gebruik mondkapje af met 2 handen, via het masker
7. Propt mondkapje in zak

Volgende winkel --> repeat
de beste heb je nog niet erbij gezet...gebruikt het ook echt als mondkapje (waarom ook de neus bedekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Hackus schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:09:
welke cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Marc3l schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:21:
Ik ben op zich niet tegen mondkapjes maar als het nauwelijks effect heeft wat voor nut heeft het dan?
In maart had een enkeling een mondkapje op in de supermarkt en toen ging het ook goed.
Daarnaast bij vluchtig contact is de besmettingskans nog kleiner (in de Corona app krijg je pas een melding als je 15 minuten intensief contact hebt gehad met iemand met Corona).

Dus de enige reden dat ik mij kan voorstellen waarom het advies nu wel is voor de 1.5 meter (dat bewezen gewerkt heeft) dat aan het verslappen is. Alleen dat gaat op deze manier natuurlijk nooit werken.
Iemand die zich al niet aan de 1.5 meter houd zal ook niet een mondkapje gaan dragen behalve als het echt verplicht zal worden.

Net ook naar de supermarkt geweest. Had zelf geen mondkapje maar houd wel zover het kan 1.5 meter.
Mevrouw achter mij komt gewoon direct achter mij staan en legt haar boodschappen op de band....met mondkapje op....tsja.
Omdat je in maart door de lockdown toch bijna nergens kon komen... minder beweging van de bevolking. Dus niet te vergelijken nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
bvbal79 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

Omdat je in maart door de lockdown toch bijna nergens kon komen... minder beweging van de bevolking. Dus niet te vergelijken nu
In winkels / supermarkten is het nog precies zo als maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
ShellGhost schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:53:

In Duitsland zijn de afgelopen dag 2673 nieuwe coronabesmettingen vastgesteld. Dat zijn er meer dan gisteren, meldt het Robert Koch Instituut. Toen werden er 2503 besmettingen gemeld.

Het dodental is met acht gestegen en staat nu op 9508. De meeste besmettingen werden gemeld in de deelstaten Beieren en Noordrijn-Westfalen, dat aan Nederland grenst. In Noordrijn-Westfalen zijn de afgelopen zeven dagen 3867 mensen positief getest. De deelstaat is qua inwoners en grootte te vergelijken met Nederland. Ten opzichte van Nederland telt Noordrijn-Westfalen minder besmettingen.

Wil diegene die steeds roeptoetert dat het in Duitsland zo goed gaat nu even niks meer zeggen? :)
Ik denk dat ze gewoon een paar weken achter onze curve aanhobbelen uiteindelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 17:06

megaleo

Special member

Marc3l schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:21:

Juist. Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je niet in elkaar gezicht hoest, niest of met teveel consumptie praat. Dus het besmettingsgevaar bij elkaar passeren is nihil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik hou me al sinds maart aan de toen geldende lockdownregels en draag al sindsdien mondkapjes overal omdat ik er toen al geen vertrouwen in had dat het de overheid, en met name ons, zou lukken om een mentaliteitsverandering te bewerkstelligen.
Waar we sinds de lockdown al mondkapjes hadden kunnen dragen, beschermingsmiddelen in eigen land hadden kunnen maken, ruim voldoende testcapaciteit zouden kunnen regelen en ons gewoon bewust zouden blijven van het rondwaren van het virus, hebben we dit allemaal niet gedaan.

De overheid moest zo nodig besluiten om de meest verwarrende regels (en uitzonderingen) uit te dragen en zich alleen maar te beroepen op één partij (RIVM) die alléén maar de theoretische medische wetenschap erop na houdt zonder ook maar 1x na te denken om gedragswetenschap als invalshoek mee te nemen; je moet immers 17 miljoen mensen gaan sturen en dat kan alleen maar met duidelijke, heldere en vooral frequente communicatie.
Hoe naief is het om te denken dat alle mensen met zulke enorm gebrekkige communicatie bewegen tot het altijd naleven van die regels?

En wij moesten zo nodig gaan protesteren en gaan verkondigen dat het virus maar waanzin is, en we moesten toch koste wat kost op vakantie gaan (al dan niet in vlegtuig naar het buitenland) of met 100en in een kroeg willen zijn, en het allemaal maar zat te zijn.
Ik vind dat veel mensen zich hebben gedragen alsof ze in een 10 jarige oorlog hebben gezeten en beroofd zijn geweest van hun vrijheden en een mondkapje is voor velen blijkbaar not done. Ik begrijp persoonlijk dus echt niet zo goed waarom, uitzonderingen van mensen die echt claustrofobisch zijn of een ademhalingsstoornis hebben of wat dan ook daargelaten.

We blijven maar beren op de weg gooien waarom het geen zin heeft en veel mensen lopen met hun eigen interpretatie (zoals het hen goed uitkomt) weg, maar ik begrijp niet waarom het zo vreselijk moeilijk lijkt te zijn om zelf te bewegen naar de gedachte dat een mondkapje op zijn minst een signaleerfunctie heeft en het houdt anderen en jezelf alerter.
Het is niet te ontkennen dat het virus met een 2e opmars bezig is, en dan niet alleen door de schuld van de overheid, maar ook door onze eigen schuld omdat we kennelijk niet bereid zijn om ook maar enig gemak/comfort zoals we het gewend waren te willen inleveren.
Waarom is een mondkapje nou zo'n enorm groot ongemak/offer om te maken? Waarom is 1,5m meter afstand houden in de supermarkt zo'n groot offer?
We zullen toch met z'n allen onze automatische piloot moeten blijven toetsen om het anders te kunnen doen, en ja dat is vaak ongemakkelijk, maar dat is nou eenmaal waar de situatie om vraagt.
Eigenzinnig door blijven walsen brengt anderen in gevaar en door die egoistische, arrogante houding denk je dat je nooit zelf onderdeel kunt worden van de gevallen waar corona ineens toeslaat.

Ja, deze corona situatie SUCKS, het is niet meer zoals vroeger, we kunnen niet zonder alertheid ergens naartoe. Nee, we kunnen volgens de grondwet niemand verplichten een mondmasker op te zetten, maar tegelijkertijd verwachten we wel dat het gewoon moet kunnen om mensen die een boerka willen dragen te verplichten om zich uit te kleden -want zo voelt het voor ze- terwijl dit exact dezelfde zelfbeschikking is wat in de grondwet staat. We moeten alert zijn, maar we zullen ook allemaal wat moeten bijschaven aan onze gewoontes en we zullen allemaal wat comfort en gemakken in moeten leveren, anders lukt het gewoon niet. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en we delen dezelfde ongemakken, dus juist nu is het draagvlak enorm groot om begrip voor elkaars situatie te hebben.
Je automatische piloot veranderen is zowat het moeilijkste wat er is, maar het is wel noodzakelijk.
Als we nou gewoon met z'n allen doorpakken en gewoon die mondkapjes opzetten met de meest common sense
- baat het niet, dan schaadt het niet
- signaleringsfunctie, herinnering aan alertheid
- maar vooral met de instelling dat alle beetjes helpen, dan kunnen we best een eind komen, en daar hoeven we niet altijd onze principieel-heid toe te passen om vast te klampen aan wat de theoretische medische wetenschap zegt, je eigen common sense in doen wat juist is en wat goed voelt voor jouw en andermans gezondheid is ook valide.
Het zal niet helemaal weg gaan, en we zullen geen resultaten hebben die ervoor zorgt dat we maar x-tijd een mondkapje moeten dragen, maar we moeten echt stoppen met een alles-of-niets resultaat willen.

Denk vooral gewoon even na over je eigen motieven waarom het toch zo'n enorme deal is om dat mondkapje te dragen en die ook op een verantwoordelijke manier te dragen. Het gaat toch om je eigen gezondheid en dat van anderen, en waarom zou dat alleen al niet belangrijk genoeg zijn?
Ik kan niet uitleggen of bediscussieren waarom je om jezelf en anderen zou moeten geven; dat morele kompas zou in je kern verankerd moeten zijn.
Nieuw-Zeeland en Schotland lukt het ook, en dat is echt niet alleen maar omdat hun land een veel mindere dichtheid heeft en mensen makkelijker 1,5m kunnen hanteren, maar in die landen lijkt een sterk saamhorigheidsgevoel een grote bijdragende factor te zijn in het indammen van de verspreiding; zij houden zich beter aan de regels, ookal zijn die streng; dus mijn vermoeden is dan ook dat de meer westerse individualistische samenleving nog een sterke verbeteringsslag nodig heeft.

Overigens was dit gewoon mijn mening, niet op wetenschap gebaseerd en ik hoop dat we toe gaan werken naar een situatie, waarbij mondkapjes in het straatbeeld (winkels, publieke ruimtes, OV, horeca, detailhandel etc.) eerder de norm zijn dan een uitzondering. We moeten met z'n allen wennen, maar dat vergt tijd en discipline, maar het is verre van onmogelijk. Uiteindelijk gaat het zich om een situatie verkrijgen waarbij we kunnen accepteren dat het anders gaat dan normaal, zodat we toch kunnen proberen te genieten van de dingen die ons gelukkig maken.
Een klote gevoel of slechte emotie kan niet weggewenst worden. Het vereist de juiste manier van selfcare om tot een situatie te komen waarbij het leefbaar en draaglijker wordt mét die emotie. Is dat niet what life is all about?

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 02-10-2020 12:42 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het grote gevaar van eventuele zelfbesmetting zit bij de zelfgemaakte of zgn fashion mondkapjes.
Je ziet veel mensen die overal vandaan halen(vaak al gebruikt), uit broek of jaszak, of vrouwen uit hun tas.

Dan moet je nog maar verwachten dat ze dagelijks gewassen worden, op tenminste 50 graden.
Dan zit je nog met geparfumeerd wasmiddel, waar nog lang de geur van in het kapje zit, en het lijkt mij niet bevorderlijk voor je luchtwegen dit constant in te ademen.

De wegwerp kapjes, gooi je -evt.meermaals- per dag weg(hang net af van hoe vaak je in de situatie komt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cwcD3rG/handen-wassen.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvbal79
Marc3l schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

In winkels / supermarkten is het nog precies zo als maart.
ja supermarkten en winkels zijn inderdaad uitbraakcentra.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Verkeerd topic. :z

[ Voor 89% gewijzigd door ShellGhost op 02-10-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Hackus Zodra wegwerpmaskers hergebruikt worden (en dat zie ik dagelijks gebeuren; je hoopt dan dat ze dan dagelijks vervangen worden) worden ze net zo goed in de broekzak gefrommeld. Dan geldt hetzelfde contactbesmettingsrisico als voor de wasbare maskers; met name vanuit het perspectief dat iemand die besmet is, daarmee zijn masker besmet, en dat daarna via zijn handen overal op smeert. Andersom kan ook, maar die kans is denk ik veel kleiner.

Sowieso, en daar zit denk ik de grootste factor: de meeste van deze maskers worden niet in een omgeving op en afgezet waar men de mogelijkheid heeft de handen te wassen. Dan blijft handgel over, wat lastiger ligt. De genoemde 20-30 seconden is bij mijn weten aan de magere kant; zeker omdat het die periode nog goed nat moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
bvbal79 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

ja supermarkten en winkels zijn inderdaad uitbraakcentra.....
Wel vreemd dat dit in maart toen het goed ging niet zo was en toen was het net zo rustig/druk in de supermarkt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ijdod schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:26:
@Hackus Zodra wegwerpmaskers hergebruikt worden (en dat zie ik dagelijks gebeuren; je hoopt dan dat ze dan dagelijks vervangen worden) worden ze net zo goed in de broekzak gefrommeld. Dan geldt hetzelfde contactbesmettingsrisico als voor de wasbare maskers; met name vanuit het perspectief dat iemand die besmet is, daarmee zijn masker besmet, en dat daarna via zijn handen overal op smeert. Andersom kan ook, maar die kans is denk ik veel kleiner.

Sowieso, en daar zit denk ik de grootste factor: de meeste van deze maskers worden niet in een omgeving op en afgezet waar men de mogelijkheid heeft de handen te wassen. Dan blijft handgel over, wat lastiger ligt. De genoemde 20-30 seconden is bij mijn weten aan de magere kant; zeker omdat het die periode nog goed nat moet zijn.
Klopt, maar daar zijn ze niet voor bedoelt. hand-gels kun je in klein flesje bij je dragen.

ondertussen geldt het dringend advies ook voor scholen, en daar verwacht ik eerder dat het mis gaat met kapjes dracht. Je kunt niet de hele dag hetzelfde mondkapje gebruiken, en wegstoppen tijdens de theorieles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Vandaag voor het eerst langdurig een masker op gehad op het werk (vanuit beleid voor publieke ruimten). Eerder wel in het buitenland, maar dat was steeds veel korter (Dld).

Praktische observaties:
- Waardeloos met bril. Los van tape heb ik nog geen echt bevredigende oplossing gevonden voor chirurgische maskers; best een hoop modellen geprobeerd. Verschil met de zomer is ook duidelijk; probleem is veel nadrukkelijker aanwezig.
- Niet benauwend, anders dan self-inflicted om beslagen bril te voorkomen.
- Bij praten verschuift je masker behoorlijk. Dus had je al een keer een redelijk passend masker (zie bril), na een gesprek niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 23:59
@ijdod https://www.bever.nl/p/chums-anti-fog-kit-ndbfc90014.html
alternatief met uitleg: https://blog.pearle.nl/mo...l-zonder-beslagen-glazen/

Maar het is niet perfect.

Wat mij trouwens irriteert is als de elastiekjes van m'n mondkapje aan de pootjes van m'n bril blijft haken als ik het masker af wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:29
Vanaf maandag ook op school van mijn dochter maskers verplicht.

Hoe moet dat werken in hemelsnaam? In de les niet op in de gangen en aula wel op?

Je kan toch moeilijk 10 mondkapjes per dag mee geven want ja mondkapje op zetten, naar les lopen, kapje af. Les voorbij kapje op maar niet hergebruiken want dat is niet slim (ook niet met herbruikbare kapjes want ja gebruikt is vies)

Daarnaast bij opzetten en na afzetten handen wassen? Hoe dan er zijn niet overal kranen of alcohol gel in de scholen.

En al zou je hem wel hergebruiken, legt iedereen zijn kapje dan op tafel ofzo? Lekker fris.

Ik heb dus geen idee hoe dit te doen.

Daarnaast in de gang heb je hem dan op maar in de les waar geen 1,5 meter afstand wordt gehouden niet.... daar kan je dus nog steeds iemand n zijngezicht hoesten.

Ben niet tegen maatregelen maar dit zo omslachtig en contra productief als je het mij vraagt.

[ Voor 26% gewijzigd door Dracula op 02-10-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dracula schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:53:

Daarnaast in de gang heb je hem dan op maar in de les waar geen 1,5 meter afstand wordt gehouden niet.... daar kan je dus nog steeds iemand n zijngezicht hoesten.
In de les zou er plexi moeten staan, of 1,5 meter afstand toch?
(MO en VO)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@BarôZZa Thanks :D. Maar die tips ken ik allemaal helaas al. Antifog werkt wel goed, maar ik ben erg gevoelig voor residu op de lenzen. Voor langduriger inzet gebruik ik nu chirurgisch tape, maar dat is weer erg bewerkelijk voor 'even snel op'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 14:00
We stellen een groep van experts aan (OMT) om ons/het kabinet te adviseren over de te nemen maatregelen.
Over de mondkapjes zeggen ze zo ongeveer: heeft niet of nauwelijks effect. En wat doen we? We geven een landelijk advies voor het dragen van mondkapjes.

Dit is heel tekenend voor de tijd waarin we leven. Fuck de experts, zelf weten we het wel beter.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
pingkiller schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:02:
We stellen een groep van experts aan (OMT) om ons/het kabinet te adviseren over de te nemen maatregelen.
Over de mondkapjes zeggen ze zo ongeveer: heeft niet of nauwelijks effect. En wat doen we? We geven een landelijk advies voor het dragen van mondkapjes.

Dit is heel tekenend voor de tijd waarin we leven. Fuck de experts, zelf weten we het wel beter.
https://nos.nl/artikel/23...hebben-weinig-effect.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
@Dracula een stoffen zou prima moeten zijn toch, een of enkele eenmalige is ook goed.

Maar volgens mij is er nog steeds veel verwarring over de werking.

In een medische omgeving waarbij je een masker draagt tussen besmettelijke mensen is het om de drager zoveel mogelijk te beschermen. Een masker aan de buitenkant dan aanraken is uiteraard zeer af te raden omdat alles rechtstreeks daarop komt. Hergebruik is helemaal een no-no.

In een situatie waarbij zoveel mogelijk mensen een masker dragen is het de bedoeling dat die situatie überhaupt niet voorkomt. Het is de bedoeling dat mensen die besmettelijk zijn eigenlijk alleen hun eigen masker aan de binnenkant vies maken en niet die van een ander. Goede voorschriften zijn uiteraard nog steeds aan te bevelen, maar zaken als hergebruik/langer ophouden zouden een stuk minder erg moeten zijn.

Uiteraard is het daarbij belangrijk hoeveel mensen het dragen. Hoe minder mensen het dragen, hoe groter de kans dat je mondkapje door een ander besmet raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:17

Mja, uit dit artikel: "Van Dissel benadrukt dat bijvoorbeeld in supermarkten waar maatregelen niet worden nageleefd en mensen dicht op elkaar komen te staan, mondkapjes een toegevoegde waarde kunnen hebben.". Ik denk dat het realistisch is te stellen dat in winkels maatregelen soms moeilijk na te leven zijn.

Daarnaast denk ik dat het psychologisch effect wellicht veel groter is dan het medische effect. Dat mensen zich veel meer weer bewust worden van de ernst van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:29
BarôZZa schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:04:
@Dracula een stoffen zou prima moeten zijn toch, een of enkele eenmalige is ook goed.

Maar volgens mij is er nog steeds veel verwarring over de werking.

In een medische omgeving waarbij je een masker draagt tussen besmettelijke mensen is het om de drager zoveel mogelijk te beschermen. Een masker aan de buitenkant dan aanraken is uiteraard zeer af te raden omdat alles rechtstreeks daarop komt. Hergebruik is helemaal een no-no.

In een situatie waarbij zoveel mogelijk mensen een masker dragen is het de bedoeling dat die situatie überhaupt niet voorkomt. Het is de bedoeling dat mensen die besmettelijk zijn eigenlijk alleen hun eigen masker aan de binnenkant vies maken en niet die van een ander. Goede voorschriften zijn uiteraard nog steeds aan te bevelen, maar zaken als hergebruik/langer ophouden zouden een stuk minder erg moeten zijn.

Uiteraard is het daarbij belangrijk hoeveel mensen het dragen. Hoe minder mensen het dragen, hoe groter de kans dat je mondkapje door een ander besmet raakt.
Eens, in medische situaties is het anders. Echter als je eerst roept nee geen kapjes want verspreid alleen maar meer door verkeerd gebruik en dan nu ja op school moet het, dat is niet heel duidelijk en handig als je het mij vraagt.

Dus ja ze krijgt stoffen kapjes maar vind het nog steeds een beetje rare situatie.

Doe ze dan gewoon de hele dag op ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Het lijkt een beetje alsof Van Dissel een prestigestrijd aan het voeren is en vooral zijn gelijk wil halen. Als alle cijfers nou zouden aantonen dat we het hier beter doen, dan zou je niemand horen. Maar in zijn positie al zijn buitenlandse collega's min of meer wegzetten als onbenullen is heel eigenaardig.

Ik snap dat hij in zijn positie zijn team moet beschermen en hun adviezen moet verdedigen. Maar ik vraag me af of dit de juiste manier is en je zo niet je geloofwaardig kwijtraakt, zeker nadat eerder Noors onderzoek werd aangehaald waarvan de onderzoekers al zeiden van inzicht te zijn veranderd. De stelligheid van Van Dissel zie ik totaal niet bij zijn collega's uit andere landen.

Het is ook nooit een kwestie geweest van of afstand of mondkapjes, de voorstanders zijn voor allebei. Dat moet de boodschap zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Of... die collega's uit andere landen doen exact hetzelfde voor hun eigen beleid. Zo maar een idee? (ik heb dit in de wetenschap en zorg vaker zien gebeuren, ook in gevallen waar het onderzoek geen overtuigende resultaten liet zien. Hetzelfde resultaat werd gebruikt om de eigen, wisselende, standpunt te blijven hanteren.

[ Voor 0% gewijzigd door ijdod op 02-10-2020 22:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ankona

Er zijn een paar burgemeesters die graag belangrijker willen doen dan ze zijn. Die zeurden om mondkapjes. De regering besloot toen een advies op verzoek beschikbaar te stellen voor hun veiligheidsregio's.

Het is dus geen dringend advies om biologische/medische/virologische redenen maar puur op verzoek.

Vervolgens begonnen politici in de tweede kamer zich ermee te bemoeien. Met de komende verkiezingen in het achterhoofd is het dan heel leuk om te proberen elkaar te beschadigen en aan te vallen.

Gevolg, om de politieke schade te beperken heeft Rutte een het verzoeknummer een landelijk karakter gegeven.

Nu is het dus aan de burgers om, wetende dat het om een advies gaat op verzoek van politici, dit advies te wegen en te bepalen wat ermee te doen. Wat mij betreft dus negeren en zo snel mogelijk vergeten. Anderen zijn vrij een andere keuze te maken. Het is een advies, dus je moet wel een afweging maken. Het is geen verplichting waarbij zelfstandig nadenken verboden is.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShellGhost schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:53:

Het kleine Nederland bijna 4000 besmettingen op een dag.
Alleen NRW, heeft al evenveel inwoners al heel Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:51 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Over de mondkapjes zeggen ze zo ongeveer: heeft niet of nauwelijks effect.
Kanttekening.
Van Dissel: "Dat hangt ervan af hoe een supermarkt georganiseerd is. Als die is georganiseerd zoals je hoopt dat die is georganiseerd - eenrichtingsverkeer, anderhalve meter, deurbeleid, mensen wijzen op schoonmaken van karretjes, dat iedereen thuis blijft bij klachten, en een fatsoenlijke ventilatie - dan verwacht ik dat het weinig effect heeft."

Dán heeft het inderdaad weinig effect (omdat de andere maatregel al veel effect hebben).
Van Dissel stelt dat het namelijk wel effect heeft als de anderhalvemeter regel niet gewaarborgd kan worden (zie ook bijv het advies voor OV).

Maar ik heb nog nul supermarkten gezien waar dit het geval is. Anderhalve meter houden is zelden mogelijk en eenrichtingsverkeer (en dat iedereen zich eraan houdt) heb ik helemaal niet gezien.
Tel daarbij op dat meer dan 80% van de mensen bij klachten alsnog gaat winkelen. En je kan tot 2 conclusies komen:

1. Van Dissel doet nooit z'n eigen boodschappen, want hij heeft duidelijk geen supermarkt van binnen gezien
2. Het "mondkapjes hebben geen effect" is niet houdbaar, omdat er nauwelijks supermarkten (en mensen!) zijn die zich aan het ideale beeld van Van Dissel houdt.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 03-10-2020 08:43 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35

vhal

ಠ_ಠ

Voor de brildragers werkt het beste als je de bovenkant van het wegwerpkapje net onder je ogen doet en de metalen beugel bij je neus goed aansluit. Zo zit hij wat hoger dan regulier en heb je minder last van beslagen brillenglazen.

N=1 , brildrager welke nu de gehele dag beroepsmatig zo'n kap draagt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik breng elke zaterdag mijn dochters naar dansles. Vorige week: nul ouders een mondkapje. Deze week: zes van de acht die tegelijk met mij binnen waren een mondkapje. En een van die twee zonder keek erbij alsof ze er volgende week ook een meeneemt.

Zo’n advies wordt dus in ieder geval in sommige sociale kringen opgevolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Hackus schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Het kleine Nederland bijna 4000 besmettingen op een dag.
Alleen NRW, heeft al evenveel inwoners al heel Nederland ;)
Fijn. Feit is dat de besmettingen doorgaan ondanks dat je daar overal mondkapjes moet dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
michael3 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:36:
[...]

Want je wilt zeggen dat het zo slecht gaat in Duitsland?

Duitsland heeft 83 Miljoen inwoners :+
Dat wil zeggen dat ondanks het mondkapjes bevel daar, besmettingen gewoon doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ShellGhost Daar zijn veel mensen het dragen beu, vooral jongeren. afgelopen donderdag is er een controle geweest in de Metro. Daar is men aangesproken en werden kapjes uitgedeeld. Iemand die weigert(na te zijn aangesproken), krijgt pas een boete van €150,-. Bedenk wel dat er in Duitsland al veel langer mondkapjes word gedragen, dus mensen het een keer beu kunnen zijn.

Het RIVM over mondkapjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
anandus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:41:
[...]
Kanttekening.
Van Dissel: "Dat hangt ervan af hoe een supermarkt georganiseerd is. Als die is georganiseerd zoals je hoopt dat die is georganiseerd - eenrichtingsverkeer, anderhalve meter, deurbeleid, mensen wijzen op schoonmaken van karretjes, dat iedereen thuis blijft bij klachten, en een fatsoenlijke ventilatie - dan verwacht ik dat het weinig effect heeft."

Dán heeft het inderdaad weinig effect (omdat de andere maatregel al veel effect hebben).
Van Dissel stelt dat het namelijk wel effect heeft als de anderhalvemeter regel niet gewaarborgd kan worden (zie ook bijv het advies voor OV).

Maar ik heb nog nul supermarkten gezien waar dit het geval is. Anderhalve meter houden is zelden mogelijk en eenrichtingsverkeer (en dat iedereen zich eraan houdt) heb ik helemaal niet gezien.
Tel daarbij op dat meer dan 80% van de mensen bij klachten alsnog gaat winkelen. En je kan tot 2 conclusies komen:

1. Van Dissel doet nooit z'n eigen boodschappen, want hij heeft duidelijk geen supermarkt van binnen gezien
2. Het "mondkapjes hebben geen effect" is niet houdbaar, omdat er nauwelijks supermarkten (en mensen!) zijn die zich aan het ideale beeld van Van Dissel houdt.
De vraag is met welke vorm van mondkapjes dragen vergeleken wordt. Is dat de versie die je terug vind in ziekenhuizen? Of is dat de versie die wij in de dagelijkse praktijk zien? (niet over neus, met handen er aan zitten, hergebruik zonder schoonmaken)

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:27:
@ShellGhost Daar zijn veel mensen het dragen beu, vooral jongeren. afgelopen donderdag is er een controle geweest in de Metro. Daar is men aangesproken en werden kapjes uitgedeeld. Iemand die weigert(na te zijn aangesproken), krijgt pas een boete van €150,-. Bedenk wel dat er in Duitsland al veel langer mondkapjes word gedragen, dus mensen het een keer beu kunnen zijn.

Het RIVM over mondkapjes
Ik vraag me af in wat voor supermarkten Jaap van Dissel zijn booschappen doet.
Maar gaat het bijdragen aan het verminderen van besmettingen als ik in de supermarkt een mondkapje draag?

Er zijn nauwelijks supermarkten die deze regels kunnen volgen. En eenrichtingsverkeer betekent alleen maar dat iemand veel langer in die supermarkt moet rondlopen om iets te pakken dat bij het begin ligt. Nog meer vertraging, mensen in een rij buiten of binnen en meer regionale verplaatsingen als mensen winkels buiten de grootste drukte gaan opzoeken.

Het zou zinvoller zijn geweest om in de massa's leegstaande winkelpanden wat basis behoeftes vestigingen van supermarkten te openen om zo te spreiden. De trend was al jaren naar XL markten met 16 soorten kruidnagels, dat was best OK maar nu hebben we daar last van.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dracula schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:53:
Vanaf maandag ook op school van mijn dochter maskers verplicht.

Hoe moet dat werken in hemelsnaam? In de les niet op in de gangen en aula wel op?

Je kan toch moeilijk 10 mondkapjes per dag mee geven want ja mondkapje op zetten, naar les lopen, kapje af. Les voorbij kapje op maar niet hergebruiken want dat is niet slim (ook niet met herbruikbare kapjes want ja gebruikt is vies)

Daarnaast bij opzetten en na afzetten handen wassen? Hoe dan er zijn niet overal kranen of alcohol gel in de scholen.

En al zou je hem wel hergebruiken, legt iedereen zijn kapje dan op tafel ofzo? Lekker fris.

Ik heb dus geen idee hoe dit te doen.

Ben niet tegen maatregelen maar dit zo omslachtig en contra productief als je het mij vraagt.
Wacht even, in de leslokaal is wel degelijk 1,5 mtr afstand. De tafels zijn voldoende van elkaar gepositioneerd en als de leraar rondloopt heeft hij een masker op. Juist omdat het daar 1,5 meter afstand is tussen iedereen MAG de masker af. Is dit niet haalbaar, dan houden ze hem op. Het is ook niet zo dat ze hem af moeten doen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

IJzerlijm schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Ik vraag me af in wat voor supermarkten Jaap van Dissel zijn booschappen doet.

[...]

Er zijn nauwelijks supermarkten die deze regels kunnen volgen. En eenrichtingsverkeer betekent alleen maar dat iemand veel langer in die supermarkt moet rondlopen om iets te pakken dat bij het begin ligt. Nog meer vertraging, mensen in een rij buiten of binnen en meer regionale verplaatsingen als mensen winkels buiten de grootste drukte gaan opzoeken.

Het zou zinvoller zijn geweest om in de massa's leegstaande winkelpanden wat basis behoeftes vestigingen van supermarkten te openen om zo te spreiden. De trend was al jaren naar XL markten met 16 soorten kruidnagels, dat was best OK maar nu hebben we daar last van.
Dat bedoel ik, zijn verhaal is een kul verhaal, om zijn eigenwijze mening te blijven uitten.
Verwijderd schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Wacht even, in de leslokaal is wel degelijk 1,5 mtr afstand. De tafels zijn voldoende van elkaar gepositioneerd en als de leraar rondloopt heeft hij een masker op. Juist omdat het daar 1,5 meter afstand is tussen iedereen MAG de masker af. Is dit niet haalbaar, dan houden ze hem op. Het is ook niet zo dat ze hem af moeten doen of zo.
Zittend in theorie lokaal is dracht niet nodig, alleen bij praktijk waar je vaak geen 1.5M kunt waarborgen.
Zou wel aanraden stuk of 3-4 wegwerpmaskers mee te nemen voor 1 schooldag.

Hoe je een mondkapje gebruikt: 'Nooit twee keer opdoen'

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 03-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:27:

Het RIVM over mondkapjes
Hier komt het ook door de jongeren, maar dan van vakantie.
https://nos.nl/artikel/23...ar-nederland-gekomen.html

Daarbij betwijfel ik of het nuttig is om in een supermarkt een mondkapje te gaan dragen gezien het vluchtige contact onderling. Tenzij iemand goed in je gezicht gaat staan blaffen, maar dat is overal kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShellGhost schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Hier komt het ook door de jongeren, maar dan van vakantie.
https://nos.nl/artikel/23...ar-nederland-gekomen.html

Daarbij betwijfel ik of het nuttig is om in een supermarkt een mondkapje te gaan dragen gezien het vluchtige contact onderling. Tenzij iemand goed in je gezicht gaat staan blaffen, maar dat is overal kansloos.
In de wachtrij, als er iemand voor je heeft gehoest in het gangpad.....

Je kunt het aantal virusdelen sowieso beperken als je besmet raakt. Met besmetting met minder virusdeeltjes ben je sneller genezen, en heb je vaak minder klachten.

Wil jij liever de volle hoest inademen van iemand die geen kapje draagt, en jij ook niet. Of heb je liever minder inhalatie door dracht van kapje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 09:05

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Ohja? Ik heb hier een bron gepost waarin juist staat dat de 1.5 meter is losgelaten op het VO.
Maar jij hebt een ander inzicht?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:23

de Peer

under peer review

Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

In de wachtrij, als er iemand voor je heeft gehoest in het gangpad.....

Je kunt het aantal virusdelen sowieso beperken als je besmet raakt. Met besmetting met minder virusdeeltjes ben je sneller genezen, en heb je vaak minder klachten.

Wil jij liever de volle hoest inademen van iemand die geen kapje draagt, en jij ook niet. Of heb je liever minder inhalatie door dracht van kapje ?
Maar is dat zo? is daar een bron voor?
bij het inademen zuig je zelf lucht naar binnen, langs en door het mondkapje. Ik betwijfel of je dan minder virusdeeltjes binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Maar is dat zo? is daar een bron voor?
bij het inademen zuig je zelf lucht naar binnen, langs en door het mondkapje. Ik betwijfel of je dan minder virusdeeltjes binnen krijgt.
Lees het verhaal van V Dissel maar aandachtig. je mag een mondkapje ook niet vaker gebruiken en niet voorop vasthouden. Waarom zou dat zijn ? zgn zelfbesmetting als er niets op de buitenkant zit "gefilterd" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Lees het verhaal van V Dissel maar aandachtig. je mag een mondkapje ook niet vaker gebruiken en niet voorop vasthouden. Waarom zou dat zijn ? zgn zelfbesmetting als er niets op de buitenkant zit "gefilterd" ?
Grote druppels (die bij hoesten/niesen vrijkomen) kunnen wel op het mondkapje belanden natuurlijk, maar die adem je meestal niet direct in.
Alles was kleiner is dan die druppels gaat gewoon door (en langs) het mondkapje heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Grote druppels (die bij hoesten/niesen vrijkomen) kunnen wel op het mondkapje belanden natuurlijk, maar die adem je meestal niet direct in.
Alles was kleiner is dan die druppels gaat gewoon door (en langs) het mondkapje heen.
Er zitten dus ook meer virusdeeltjes in 'grote druppels', dus bescherm je jezelf wel degelijk.
Langs sowieso niet, want het is afgesloten, anders draag je niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Er zitten dus ook meer virusdeeltjes in 'grote druppels', dus bescherm je jezelf wel degelijk.
Langs sowieso niet, want het is afgesloten, anders draag je niet goed.
Ik heb het over een de goedkope wegwerpmaskers die iedereen draagt. Die zijn zo lek als een mandje en zijn niet volledig afsluitbaar.

De grote druppels houd je (bij voorkeur) tegen door ze al bij de hoester (zender) tegen te houden.
De ontvanger beschermen tegen de grote druppels lijkt niet veel extra bescherming te bieden.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 03-10-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Hackus schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:36:
Dan moet je nog maar verwachten dat ze dagelijks gewassen worden, op tenminste 50 graden.
Kun je ze niet gewoon insprayen met handalcohol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Yucon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

wellicht, maar daar is moeilijk een juiste instructie voor te maken. Want hoeveel is dan genoeg? Waarschijnlijk moet je het kapje dan kletsnat maken, en dan vooral niet te snel weer dragen :/
En sommige sprays laten misschien ongewenste parfums achter die je dan weer inademt enzo...

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 03-10-2020 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Net even boodschappen gedaan in mijn wijksupermarkt. Ik schat dat iets meer dan de helft van de mensen zo'n ding draagt, met name wat oudere mensen. Vind ik nog best een hoge score overigens.

Ikzelf doe het niet, ik geloof niet dat dit nou heel veel zoden aan de dijk zet. Afstand houden, groepen / feestjes vermijden en weinig bezoek ontvangen thuis (of op bezoek gaan) lijkt me een stuk effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Kalentum schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:38:
Net even boodschappen gedaan in mijn wijksupermarkt. Ik schat dat iets meer dan de helft van de mensen zo'n ding draagt, met name wat oudere mensen. Vind ik nog best een hoge score overigens.

Ikzelf doe het niet, ik geloof niet dat dit nou heel veel zoden aan de dijk zet. Afstand houden, groepen / feestjes vermijden en weinig bezoek ontvangen thuis (of op bezoek gaan) lijkt me een stuk effectiever.
Waarom of en niet en?

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Yucon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

Alcohol dood bacterien maar virussen pak je er niet mee, dan werkt gewone zeep veel beter.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Ik heb het over een de goedkope wegwerpmaskers die iedereen draagt. Die zijn zo lek als een mandje en zijn niet volledig afsluitbaar.

De grote druppels houd je (bij voorkeur) tegen door ze al bij de hoester (zender) tegen te houden.
De ontvanger beschermen tegen de grote druppels lijkt niet veel extra bescherming te bieden.
Onzin, pure onzin. Draag ze al maanden. het ligt aan het model van je gezicht hoeveel de zgn plooi is.
je kunt er je vinger niet geheel doorsteken, is alleen klein stukje op je wang.

Het gevaar zit juist in de fashion kapjes die in jas/broekzak worden gepropt en vaker gedragen worden(in de zin omdat het 'moet') en waarschijnlijk ook niet dagelijks apart gewassen worden, dan nog wassen veel mensen op 30 graden....

Is ook weer lekker onduidelijk V Dissel verhaal.

* elke bescherming tov niet dragen is al meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:23

Amphiebietje

In de blubber

BarôZZa schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:38:
Het lijkt een beetje alsof Van Dissel een prestigestrijd aan het voeren is en vooral zijn gelijk wil halen. Als alle cijfers nou zouden aantonen dat we het hier beter doen, dan zou je niemand horen. Maar in zijn positie al zijn buitenlandse collega's min of meer wegzetten als onbenullen is heel eigenaardig.

Ik snap dat hij in zijn positie zijn team moet beschermen en hun adviezen moet verdedigen. Maar ik vraag me af of dit de juiste manier is en je zo niet je geloofwaardig kwijtraakt, zeker nadat eerder Noors onderzoek werd aangehaald waarvan de onderzoekers al zeiden van inzicht te zijn veranderd. De stelligheid van Van Dissel zie ik totaal niet bij zijn collega's uit andere landen.

Het is ook nooit een kwestie geweest van of afstand of mondkapjes, de voorstanders zijn voor allebei. Dat moet de boodschap zijn.
Helaas is dit redelijk typisch voor een bepaald type wetenschapper ("my way or the highway"). Soms is dat een terechte instelling (bij mensen die echt goed zijn in hun vakgebied en dat ook weten - maar die kunnen dan op andere momenten ook toegeven dat ze iets niet weten), maar meestal betekent het weinig goeds voor de kwaliteit van het werk van de desbetreffende vakgroep omdat het duidt op een hoge graad van tunnelvisie. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:13:
[...]

Onzin, pure onzin. Draag ze al maanden. het ligt aan het model van je gezicht hoeveel de zgn plooi is.
je kunt er je vinger niet geheel doorsteken, is alleen klein stukje op je wang.
Waarom onzin? Ik draag ze ook al sinds Maart elke dag op werk, maar dat zie ik niet als een argument. Ze sluiten gewoon niet af én de poriën laten virussen en kleine druppels uiteraard gewoon door.

Is ook weer lekker onduidelijk V Dissel verhaal.

* elke bescherming tov niet dragen is al meegenomen.
Het is nu eenmaal niet zo simpel. de vraag (wel/niet mondkapjes) echt goed beantwoorden is zeer complex.
Al ben ik het er wel mee eens dat zijn laatste media-uiting nogal onhandig is. Geen goede mediastrategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:28:
[...]

Waarom onzin? Ik draag ze ook al sinds Maart elke dag op werk, maar dat zie ik niet als een argument. Ze sluiten gewoon niet af én de poriën laten virussen en kleine druppels uiteraard gewoon door.

[...]

Het is nu eenmaal niet zo simpel. de vraag (wel/niet mondkapjes) echt goed beantwoorden is zeer complex.
Al ben ik het er wel mee eens dat zijn laatste media-uiting nogal onhandig is. Geen goede mediastrategie.
Je kunt dan beter een geheel gelaatsmasker evt. met filterbox dragen.

Waarschijnlijk, denk weinig, niet echt, in ideale setting etc zijn allemaal onduidelijke uitingen.
Er zijn genoeg deskundigen die dit vierkant tegenspreken, en het van belang vinden dat wanneer de 1.5m niet gewaarborgd kan worden, een niet-medisch mondkapje je beschermt. niet geheel, maar alles helpt om minder virusdeeltjes binnen te krijgen. verder heeft het ook een uiterlijke werking, want mensen blijven nu meer van elkaar af, wat ook preventief werkt.

* van belang zijn sowieso de basisregels die ik al eerder in dit topic heb besproken.
(probeer zelf eens de elastiekjes kruislings te dragen, of juist niet. net welke gezichtsvorm je hebt qua aansluiten op je wangen.)

* Je moet de context zien waar iets in verteld wordt. Buiten op 1.5m afstand heeft het zeer weinig bescherming

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 03-10-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:54
Net in de winkel: blaadje met mededeling 'draag svp een mondkapje'. 70% had geen kapje op, winkel overvol... Dan zou je denken, stuur je die weg als personeel, nee doen ze niet. Waarom dan en briefje ophangen? Zo'n willekeur dit en de mensen die er uit principe tegen zijn blijven zich zo verzetten omdat ze er mee wegkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Deezers schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:43:
Net in de winkel: blaadje met mededeling 'draag svp een mondkapje'. 70% had geen kapje op, winkel overvol... Dan zou je denken, stuur je die weg als personeel, nee doen ze niet. Waarom dan en briefje ophangen? Zo'n willekeur dit en de mensen die er uit principe tegen zijn blijven zich zo verzetten omdat ze er mee wegkomen.
Jij bent geen ondernemer blijkbaar ;)

Wie gaat er nu zijn klanten weg sturen...
En dat briefje is een vraag/advies, dus in lijn met wat aan de ondernemer gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

Jij bent geen ondernemer blijkbaar ;)

Wie gaat er nu zijn klanten weg sturen...
En dat briefje is een vraag/advies, dus in lijn met wat aan de ondernemer gevraagd wordt.
Uit economisch punt en qua verplichting snap ik het maar juist door zo'n briefje op te hangen krijg je bonje bij klanten onderling die geen afstand houden etc. Vooral veel ouderen en moeders met kinderwagens hadden geen kapje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Deezers schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Uit economisch punt en qua verplichting snap ik het maar juist door zo'n briefje op te hangen krijg je bonje bij klanten onderling die geen afstand houden etc. Vooral veel ouderen en moeders met kinderwagens hadden geen kapje op.
Dus geen briefje (ter herinnering aan het overheidsbeleid) had je dan beter gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

* van belang zijn sowieso de basisregels die ik al eerder in dit topic heb besproken.
(probeer zelf eens de elastiekjes kruislings te dragen, of juist niet. net welke gezichtsvorm je hebt qua aansluiten op je wangen.)
Je kan ook dit truukje eens proberen voor een betere fit:
YouTube: How to Improve Your Surgical Mask Fit-- Covid-19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Ben niet persé voor of tegen, maar heb de regels eens nagezocht voor goed gebruik en dat is bijna niet te doen. Elke 4 uur een schoon kapje, als je hem af doet niet opnieuw op doen. Middelbare scholieren die hem op moeten hebben er dus zo’n 4 tot 8 nodig op een dag. Dan neem ik aan dat je naar wasbaar gaat zonder uitneembaar filter, anders wordt het onbetaalbaar. Dan moet je dus 16 van die dingen kopen en dan elke nacht wassen. Lijkt me zeer onpraktisch om dus echt op de juiste manier een kapje te dragen.
Ik koop er waarschijnlijk een aantal die wasbaar zijn als het verplicht wordt, maar dat is dan puur voor de show. Lijkt me niet dat dat de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Inderdaad, als je het goed wilt doen is het bijna onbetaalbaar. Zeker in periode van crisis waar mensen minder te besteden hebben staat de aanschaf van steeds nieuwe mondkapjes niet bijster hoog op de lijstjes gok ik... Sommige winkels delen ze nu gratis uit, kan je gewoon rondje maken en je hebt een kapje gratis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Erapaz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:05:
Ben niet persé voor of tegen, maar heb de regels eens nagezocht voor goed gebruik en dat is bijna niet te doen. Elke 4 uur een schoon kapje, als je hem af doet niet opnieuw op doen. Middelbare scholieren die hem op moeten hebben er dus zo’n 4 tot 8 nodig op een dag. Dan neem ik aan dat je naar wasbaar gaat zonder uitneembaar filter, anders wordt het onbetaalbaar. Dan moet je dus 16 van die dingen kopen en dan elke nacht wassen. Lijkt me zeer onpraktisch om dus echt op de juiste manier een kapje te dragen.
Ik koop er waarschijnlijk een aantal die wasbaar zijn als het verplicht wordt, maar dat is dan puur voor de show. Lijkt me niet dat dat de bedoeling is.
Je hebt al mondkapjes (wasbaar en herbruikbaar) vanaf 4 euro (zie hier), dus dat valt allemaal best wel mee.

Je hoeft echt niet meteen de meest fancy mondkapjes van een hip modemerk van 15 euro per stuk te dragen ofzo.

Edit: scamsite zelfs 10 stuks voor 20 euro, dus 2 euro per stuk.

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 07-10-2020 15:55 . Reden: Linkje even weggehaald, is scam ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Deezers schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:43:
Iedereen is nu zoekende. De winkeliers dus ook in de vraag wat de klanten op prijs stellen. Je kan dus verwachten dat dat briefje over een paar dagen weg is maar dan heb je weer een paar fanatiekelingen die daarover gaan zeuren.
De juiste toon vinden in een communicatie over die dingen is nu gewoon lastig. Rutte heeft het de maatschappij niet echt makkelijk gemaakt door een niet aanbevolen maatregel op verzoek van enkele burgemeesters nu landelijk als advies uit te brengen terwijl de wetenschappelijke adviezen van het OMT en RIVM afwijkend zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
wildhagen schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Je hebt al mondkapjes (wasbaar en herbruikbaar) vanaf 4 euro (zie hier), dus dat valt allemaal best wel mee.

Je hoeft echt niet meteen de meest fancy mondkapjes van een hip modemerk van 15 euro per stuk te dragen ofzo.

Edit: <knip> zelfs 10 stuks voor 20 euro, dus 2 euro per stuk.
Inderdaad erg goedkoop, ik zie alleen geen specificaties van de filters, dus deze vallen sowieso af. Verder twijfel ik erg aan het comfort bij deze lage prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 07-10-2020 15:55 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 12-09 23:22
wildhagen schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Edit:<knip> zelfs 10 stuks voor 20 euro, dus 2 euro per stuk.
Toch jammer dat kapjes die je op de aangeraden temp van 60 graden kan wassen, dan weer moeilijker vindbaar zijn (meeste meuk is 30, deze dan 40).

Achja zonet toch weer fijn de overleg-gezinnen in de supermarkt, helaas houden ze zich aan de regel van iedereen een karretje, dus er is geen doorkomen aan. Vervolgens nog een aantal zombie slakken die langs elk schap lijken te slakken, maar niets pakken. En tot slot nog de twijfelaars die zich een minuut voor het schap afvragen welke van de 2 beschikbare merken ze nou ook alweer hadden. Genoeg ruimte voor nog een kleine efficientie slag (en mik die gore doekjes eens NIET in het karretje :( ).

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 07-10-2020 15:55 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Erapaz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Inderdaad erg goedkoop, ik zie alleen geen specificaties van de filters, dus deze vallen sowieso af. Verder twijfel ik erg aan het comfort bij deze lage prijzen.
Ja, als je per se de absolute wereld-topkwaliteit wil, dan zal je al snel 25 euro per kapje betalen ja. Dat is alleen totaal nergens voor nodig allemaal.

Je gaat er niet iemand mee opereren ofzo. De goedkopere maskers voldoen prima voor het dagelijks gebruik van iemand die niet in de medische zorg werkt.

Dit gedrag noemen we nu "moving the goalposts".

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 03-10-2020 16:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
wildhagen schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Ja, als je per se de absolute wereld-topkwaliteit wil, dan zal je al snel 25 euro per kapje betalen ja. Dat is alleen totaal nergens voor nodig allemaal.

Je gaat er niet iemand mee opereren ofzo. De goedkopere maskers voldoen prima voor het dagelijks gebruik van iemand die niet in de medische zorg werkt.

Dit gedrag noemen we nu "moving the goalposts".
Ze moeten dus ook wasbaar zijn op minimaal 50 graden, dat had ik niet eens gezien. Het gaan moet alleen om het geld, ook om de praktische haalbaarheid. 3 pubers x 16 maskers x laten we zeggen 10 euro, ben je bijna 500 euro verder en dan moet je dus elke dag een 50/60 graden was draaien. Dit gaan mensen in de praktijk dus niet doen, dus zijn de kapjes gewoon nutteloos, een farce en pure symboolpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38
Ik denk dat op scholen de leerling dat ding op hun kin dragen wanneer het niet hoeft en dan weer omhoog hijsen op de gang. Kortom, de hele dag gebruiken ze hetzelfde mondkapje.

Ik herinner mij trouwens nog een grappig voorval uit mijn jeugd. Wij woonden in een dorp waar aan het einde van de straat een ouder echtpaar woonde waarvan de man altijd een mondkapje droeg. Dat was halverwege de jaren 90. Dat was dan zo’n wit masker met van die gele elastieken bandjes uit de bouwmarkt. Onderling noemden we die man altijd kapjesman. Geen idee waarom hij ze droeg. Misschien een medische aandoening... geen idee. Heb hem ook nooit zonder gezien.

[ Voor 57% gewijzigd door rimave op 03-10-2020 16:10 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
rimave schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:05:
Ik denk dat op scholen de leerling dat ding op hun kin dragen wanneer het niet hoeft en dan weer omhoog hijsen op de gang. Kortom, de hele dag gebruiken ze hetzelfde mondkapje.
Als ik mijn zoon goed begrijp vinden ze het nu nog wel geinig en zitten ze ook in de les met die dingen voor hun snuit. Voor de rest zit er totaal geen idee achter hoe ze ermee omgaan en is het alleen omdat het moet.

(Zou me eigenlijk niets verbazen als die kinderen onderling ook hun mondkapjes zouden uitwisselen. gewoon omdat het pubers zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door Ankona op 03-10-2020 16:11 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erapaz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Ze moeten dus ook wasbaar zijn op minimaal 50 graden, dat had ik niet eens gezien. Het gaan moet alleen om het geld, ook om de praktische haalbaarheid. 3 pubers x 16 maskers x laten we zeggen 10 euro, ben je bijna 500 euro verder en dan moet je dus elke dag een 50/60 graden was draaien. Dit gaan mensen in de praktijk dus niet doen, dus zijn de kapjes gewoon nutteloos, een farce en pure symboolpolitiek.
Ik denk dat je het allemaal iets minder letterlijk moet nemen. Je moet proberen zo veel mogelijk richtlijnen op te volgen. Je probeert de mondkapjes zo goed mogelijk te dragen en ze zo min mogelijk aan te raken. Maar dit hoeft niet 100% nageleefd te worden.
Het doel is niet om élke besmetting te voorkomen, maar om 80 van de 100 besmettingen te voorkomen.

Kans op besmetting is sowieso al klein, en als je dan ook nog eens veel afstand houdt, handen wast etc etc dan ben je gewoon prima bezig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:49

gws24

Thinking is hard!

gekkie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Toch jammer dat kapjes die je op de aangeraden temp van 60 graden kan wassen, dan weer moeilijker vindbaar zijn (meeste meuk is 30, deze dan 40).

Achja zonet toch weer fijn de overleg-gezinnen in de supermarkt, helaas houden ze zich aan de regel van iedereen een karretje, dus er is geen doorkomen aan. Vervolgens nog een aantal zombie slakken die langs elk schap lijken te slakken, maar niets pakken. En tot slot nog de twijfelaars die zich een minuut voor het schap afvragen welke van de 2 beschikbare merken ze nou ook alweer hadden. Genoeg ruimte voor nog een kleine efficientie slag (en mik die gore doekjes eens NIET in het karretje :( ).
Misschien dan toch maar eens een keer op een ander tijdstip boodschappen gaan doen? Zaterdagmiddag is nou niet het meest gunstigste moment zullen we maar zeggen :+

offtopic:
bedoel er verder niks mee, ga zelf ook regelmatig op zaterdagmiddag als het zo uitkomt

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat je het allemaal iets minder letterlijk moet nemen. Je moet proberen zo veel mogelijk richtlijnen op te volgen. Je probeert de mondkapjes zo goed mogelijk te dragen en ze zo min mogelijk aan te raken. Maar dit hoeft niet 100% nageleefd te worden.
Het doel is niet om élke besmetting te voorkomen, maar om 80 van de 100 besmettingen te voorkomen.

Kans op besmetting is sowieso al klein, en als je dan ook nog eens veel afstand houdt, handen wast etc etc dan ben je gewoon prima bezig. :)
Een mondkapje dragen is niet zoals de 1.5 meter regel. Als je 1.5 meter regel niet volgt, dan maak je de situatie niet beter maar ook niet slechter. Als je en mondkapje niet goed gebruikt, stel ik dat je de situatie wel degelijk slechter maakt. Je loopt dan rond met een extra besmettingsbron. Een mondkapje gebruik je of goed of niet. Goed gebruik is dus: Op 60 graden wassen indien herbruikbaar, niet zonder schoonmaken hergebruiken, stof zelf niet aanraken.

Mensen hebben al moeite om 1.5 meter goed te volgen (is ook lastig in sommige situaties, daar niet van), laat staan dat ze goed met een mondkapje kunnen omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pingkiller schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:14:
[...]

Een mondkapje dragen is niet zoals de 1.5 meter regel. Als je 1.5 meter regel niet volgt, dan maak je de situatie niet beter maar ook niet slechter. Als je en mondkapje niet goed gebruikt, stel ik dat je de situatie wel degelijk slechter maakt. Je loopt dan rond met een extra besmettingsbron. Een mondkapje gebruik je of goed of niet. Goed gebruik is dus: Op 60 graden wassen indien herbruikbaar, niet zonder schoonmaken hergebruiken, stof zelf niet aanraken.

Mensen hebben al moeite om 1.5 meter goed te volgen (is ook lastig in sommige situaties, daar niet van), laat staan dat ze goed met een mondkapje kunnen omgaan.
niet de 1,5 meter volgen maak je de situatie ook slechter mee doordat je jezelf bloot stelt en kans op besmetting verhoogt. Je bent dan dus zelf de extra besmettingsbron (na incubatie).

Je gaat nu uit van een (mogelijk) besmet mondkapje, maar dat is natuurlijk niet continu het geval. Allemaal preventieve maatregelen. van de 50 mondkapjes die je draagt en wast is er misschien maar 1 die ooit daadwerkelijk met het coronavirus in contact komt.

Dus ja, iedereen zou goed zijn best moeten doen, maar overdrijven is niet nodig en kan averechts werken (te moeilijk, nu heeft het geen zin meer etc...)
Op het moment dat er meerdere kinderen in een klas besmet zouden zijn en in het rond hoesten, gaan de mondkapjes (bij de ontvanger) je ook niet tot nauwelijks meer helpen.

Ik heb zelf overigens geen duidelijke mening over wel/niet mondkapjes. Ik neig naar: niet per se nodig, overdreven maatregel.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 03-10-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
gws24 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:14:
[...]

Misschien dan toch maar eens een keer op een ander tijdstip boodschappen gaan doen? Zaterdagmiddag is nou niet het meest gunstigste moment zullen we maar zeggen :+

offtopic:
bedoel er verder niks mee, ga zelf ook regelmatig op zaterdagmiddag als het zo uitkomt
Doe ik normaal gesproken ook, had alleen brood nodig, daarvoor hoef ik om 21:00 niet langs te komen vrees is (en uberhaupt niet op zaterdag).

Maar dan nog was er ansich meer dan genoeg ruimte (volgens mij nog niet de helft van die er naar binnen zouden mogen), alleen mensen gebruiken hem vrij beroerd.

Nou doen ze dat op straat ook al jaren, waarom zou je parkeren, alarmlichten aan en iedereen moet er maar omheen rijden, terwijl er fscking parkeervakken genoeg vrij zijn. Dat soort dingen, het is allemaal eigenlijk al jaar en dag het normale gedrag. Alleen vergroot het zich nu nog wat meer uit lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
pingkiller schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:14:
[...]

Ik denk dat dat hele "mondkapjes als (grote) corona-besmettingsbron" nogal overdreven is.
Zou ik me eerder zorgen maken over een grotere kans op bacteriele infecties, maar goed dat is corona-statistisch dan wat minder een probleem. Maar ook dat zal waarschijnlijk in absolute zin nog wel meevallen, in relatieve zin ten opzichte van wat mondkapjes werkelijk bijdragen in de preventie dan misschien weer niet, afhankelijk van hoe je dat wenst in te schatten.

En waarom:
Je moet net als bij het niet gebruiken van een mondkapje, überhaupt een besmet persoon tegen komen.
Vervolgens moet die ook nog eens voldoende virusdeeltjes richting jouw gezicht met of zonder mondkapje krijgen. Die twee kansen zijn dus gelijk (en in een ruime winkel doorgaans klein, het fscking kruidvat waar je die dingen moet gaan kopen is overigens dan wel weer kruip-door-sluip-door), met of zonder mondkapje, pas daarna zou het kunnen gaan verschiillen.

Maar als je dan de kans beschouwd dat je vervolgens wel actieve coronavirus op je mondkapje krijgt, en dat later door verkeerd gebruikt als nog op enige wijze tot een infectie gaat leiden;
ten op zichte van de kans dat het zonder mondkopje al gelijk tot een infectie had geleid;
lijkt het me onwaarschijnlijk dat de eerste (veel) groter is dan de tweede.

Bacterieel gezien zie ik wat meer mogelijkheden bij hergebruik, lage temp wassen en onsterieel opbergen, omdat bacterieen in tegenstelling tot virusdeeltjes zich wel kunnen vermenigvuldigen buiten het lichaam.

En de omstandigheden in een mondkapje lijken mij daar niet onaardig voor, lekker groot oppervlak, in de ademstroom en dus mooi warm, beetje vochtig eigenlijk een beetje zoals al in de luchtwegen waar ze later vervolgens prima kunnen huizen.

[ Voor 34% gewijzigd door gekkie op 03-10-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wat bedoel je precies? Ik schrijf nergens toch "of"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
de Peer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

niet de 1,5 meter volgen maak je de situatie ook slechter mee doordat je jezelf bloot stelt en kans op besmetting verhoogt. Je bent dan dus zelf de extra besmettingsbron (na incubatie).
Punt is dat niet goed gebruik van een masker de situatie slechter maakt dan helemaal geen masker dragen.
Met de 1.5 meter kan je de situatie in ieder geval niet slechter maken dan je start punt
Je gaat nu uit van een (mogelijk) besmet mondkapje, maar dat is natuurlijk niet continu het geval. Allemaal preventieve maatregelen. van de 50 mondkapjes die je draagt en wast is er misschien maar 1 die ooit daadwerkelijk met het coronavirus in contact komt.
Die ene keer men dan met een besmet masker rondloopt, wordt het virus dus extra verspreid.
Dan ben je dus 1 keer beschermt en heb je 1 keer het virus verder helpen verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pingkiller schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Punt is dat niet goed gebruik van een masker de situatie slechter maakt dan helemaal geen masker dragen.
Met de 1.5 meter kan je de situatie in ieder geval niet slechter maken dan je start punt
Dat zei je net ook al ja, maar je maakt de situatie wel degelijk slechter dan je startpunt als je slechts 20 cm afstand houdt. Want je loopt dan een veel groter risico op besmetting.
Maar ook hier geldt, een paar keer per dag per ongeluk iets te dicht bij anderen komen is geen ramp. Het gaat om het grote plaatje.
[...]

Die ene keer men dan met een besmet masker rondloopt, wordt het virus dus extra verspreid.
Dan ben je dus 1 keer beschermt en heb je 1 keer het virus verder helpen verspreiden.
Lijkt me acceptabel. Daarom dus ook blijven handen wassen en af en toe het masker vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 03-10-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mijn vader ligt in het ziekenhuis en ik was daar woensdag met mijn moeder maar het viel mij op dat er erg weinig mensen mondkapjes dragen. Overigens ook zorgpersoneel niet. Dit is toch een openbare binnenruimte?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

evilution schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:38:
Mijn vader ligt in het ziekenhuis en ik was daar woensdag met mijn moeder maar het viel mij op dat er erg weinig mensen mondkapjes dragen. Overigens ook zorgpersoneel niet. Dit is toch een openbare binnenruimte?
Ja, zou het juist daar wel wat meer verwachten inderdaad. Maar het blijft een advies he...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

evilution schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:38:
Het is en blijft een advies he, geen verplichting. Helaas.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 4 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: dit topic staat in het themaforum ~[COR].

Dat houdt in dat er dezelfde regels van kracht zijn als in [bijv. ~[AWM].

Houd de discussie ontopic, en onthoud je van discussie-verstorend gedrag. Dat wil zeggen, discussieer omtrent de ontwikkelingen van het beleid en de wetenschap. Ervaringen omtrent het dragen van mondkapjes mogen hier: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Het ad nauseam herhalen van je mening - zonder enige argumentatie of bewijs - is niet hetzelfde als gelijk hebben of krijgen, en is uiterst storend. We gaan hier niet uitvechten wie uiteindelijk gelijk heeft.