Ik hou me al sinds maart aan de toen geldende lockdownregels en draag al sindsdien mondkapjes overal omdat ik er toen al geen vertrouwen in had dat het de overheid, en met name ons, zou lukken om een mentaliteitsverandering te bewerkstelligen.
Waar we sinds de lockdown al mondkapjes hadden kunnen dragen, beschermingsmiddelen in eigen land hadden kunnen maken, ruim voldoende testcapaciteit zouden kunnen regelen en ons gewoon bewust zouden blijven van het rondwaren van het virus, hebben we dit allemaal niet gedaan.
De overheid moest zo nodig besluiten om de meest verwarrende regels (en uitzonderingen) uit te dragen en zich alleen maar te beroepen op één partij (RIVM) die alléén maar de theoretische medische wetenschap erop na houdt zonder ook maar 1x na te denken om gedragswetenschap als invalshoek mee te nemen; je moet immers 17 miljoen mensen gaan sturen en dat kan alleen maar met duidelijke, heldere en vooral frequente communicatie.
Hoe naief is het om te denken dat alle mensen met zulke enorm gebrekkige communicatie bewegen tot het altijd naleven van die regels?
En wij moesten zo nodig gaan protesteren en gaan verkondigen dat het virus maar waanzin is, en we moesten toch koste wat kost op vakantie gaan (al dan niet in vlegtuig naar het buitenland) of met 100en in een kroeg willen zijn, en het allemaal maar zat te zijn.
Ik vind dat veel mensen zich hebben gedragen alsof ze in een 10 jarige oorlog hebben gezeten en beroofd zijn geweest van hun vrijheden en een mondkapje is voor velen blijkbaar not done. Ik begrijp persoonlijk dus echt niet zo goed waarom, uitzonderingen van mensen die echt claustrofobisch zijn of een ademhalingsstoornis hebben of wat dan ook daargelaten.
We blijven maar beren op de weg gooien waarom het geen zin heeft en veel mensen lopen met hun eigen interpretatie (zoals het hen goed uitkomt) weg, maar ik begrijp niet waarom het zo vreselijk moeilijk lijkt te zijn om zelf te bewegen naar de gedachte dat een mondkapje op zijn minst een signaleerfunctie heeft en het houdt anderen en jezelf alerter.
Het is niet te ontkennen dat het virus met een 2e opmars bezig is, en dan niet alleen door de schuld van de overheid, maar ook door onze eigen schuld omdat we kennelijk niet bereid zijn om ook maar enig gemak/comfort zoals we het gewend waren te willen inleveren.
Waarom is een mondkapje nou zo'n enorm groot ongemak/offer om te maken? Waarom is 1,5m meter afstand houden in de supermarkt zo'n groot offer?
We zullen toch met z'n allen onze automatische piloot moeten blijven toetsen om het anders te kunnen doen, en ja dat is vaak ongemakkelijk, maar dat is nou eenmaal waar de situatie om vraagt.
Eigenzinnig door blijven walsen brengt anderen in gevaar en door die egoistische, arrogante houding denk je dat je nooit zelf onderdeel kunt worden van de gevallen waar corona ineens toeslaat.
Ja, deze corona situatie SUCKS, het is niet meer zoals vroeger, we kunnen niet zonder alertheid ergens naartoe. Nee, we kunnen volgens de grondwet niemand verplichten een mondmasker op te zetten, maar tegelijkertijd verwachten we wel dat het gewoon moet kunnen om mensen die een boerka willen dragen te verplichten om zich uit te kleden -want zo voelt het voor ze- terwijl dit exact dezelfde zelfbeschikking is wat in de grondwet staat. We moeten alert zijn, maar we zullen ook allemaal wat moeten bijschaven aan onze gewoontes en we zullen allemaal wat comfort en gemakken in moeten leveren, anders lukt het gewoon niet. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en we delen dezelfde ongemakken, dus juist nu is het draagvlak enorm groot om begrip voor elkaars situatie te hebben.
Je automatische piloot veranderen is zowat het moeilijkste wat er is, maar het is wel noodzakelijk.
Als we nou gewoon met z'n allen doorpakken en gewoon die mondkapjes opzetten met de meest common sense
- baat het niet, dan schaadt het niet
- signaleringsfunctie, herinnering aan alertheid
- maar vooral met de instelling dat alle beetjes helpen, dan kunnen we best een eind komen, en daar hoeven we niet altijd onze principieel-heid toe te passen om vast te klampen aan wat de theoretische medische wetenschap zegt, je eigen common sense in doen wat juist is en wat goed voelt voor jouw en andermans gezondheid is ook valide.
Het zal niet helemaal weg gaan, en we zullen geen resultaten hebben die ervoor zorgt dat we maar x-tijd een mondkapje moeten dragen, maar we moeten echt stoppen met een alles-of-niets resultaat willen.
Denk vooral gewoon even na over je eigen motieven waarom het toch zo'n enorme deal is om dat mondkapje te dragen en die ook op een verantwoordelijke manier te dragen. Het gaat toch om je eigen gezondheid en dat van anderen, en waarom zou dat alleen al niet belangrijk genoeg zijn?
Ik kan niet uitleggen of bediscussieren waarom je om jezelf en anderen zou moeten geven; dat morele kompas zou in je kern verankerd moeten zijn.
Nieuw-Zeeland en Schotland lukt het ook, en dat is echt niet alleen maar omdat hun land een veel mindere dichtheid heeft en mensen makkelijker 1,5m kunnen hanteren, maar in die landen lijkt een sterk saamhorigheidsgevoel een grote bijdragende factor te zijn in het indammen van de verspreiding; zij houden zich beter aan de regels, ookal zijn die streng; dus mijn vermoeden is dan ook dat de meer westerse individualistische samenleving nog een sterke verbeteringsslag nodig heeft.
Overigens was dit gewoon mijn mening, niet op wetenschap gebaseerd en ik hoop dat we toe gaan werken naar een situatie, waarbij mondkapjes in het straatbeeld (winkels, publieke ruimtes, OV, horeca, detailhandel etc.) eerder de norm zijn dan een uitzondering. We moeten met z'n allen wennen, maar dat vergt tijd en discipline, maar het is verre van onmogelijk. Uiteindelijk gaat het zich om een situatie verkrijgen waarbij we kunnen accepteren dat het anders gaat dan normaal, zodat we toch kunnen proberen te genieten van de dingen die ons gelukkig maken.
Een klote gevoel of slechte emotie kan niet weggewenst worden. Het vereist de juiste manier van selfcare om tot een situatie te komen waarbij het leefbaar en draaglijker wordt mét die emotie. Is dat niet what life is all about?
[
Voor 5% gewijzigd door
Deathchant op 02-10-2020 12:42
]