Eens, om dit buiten te bespreken heeft weinig zin en dat doe ik ook niet (lang), maar het is bij mij ook nooit echt voorgekomen dat er hierover een discussie is ontstaan. Het is ook te merken dat wij het hier op Tweakers nooit eens gaan worden. Wellicht is een samenvatting waarover wel iedereen eens is eenvoudiger ;pAnoniem: 235591 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:13:
[...]
Ik hou mij inderdaad nog steeds buiten de discussie alleen niet op Tweakers. Die mening kan ik wel bijstellen. Buiten Tweakers om heb ik het er niet over. Dat heeft weinig zin.
Afwachten is momenteel enige wat wij als bevolking kunnen doen, naast de maatregels opvolgen. Als een mondkapje bv na een maand dragen echt helemaal niks bijdragen en er komt echt bewijs voor, zal er vast opnieuw naar gekeken worden. Net zoiets toen er in het begin werd gezegd dat mondkapjes niet hoefde, toch waren ze hier weer op terug gekomen. Dus andersom kan het vast weer nog een keer. We weten het niet.[...]
Daar heb je gelijk. Je kan het niet 1 op 1 vergelijken of het zo zien maar de stijging in het aantal geïnfecteerden is er ook met mondneusmaskers. Ik denk dat je een prima vergelijk kan maken bijvoorbeeld over een maand of begin januari of de verplichting tot het dragen van mondneusmaskers een positieve werking heeft. Laten we het afwachten. Omringende landen hebben laten zien dat het weinig bijdroeg omdat de infecties de pan uitrezen zie Duitsland, Frankrijk, België en Spanje.
Een campagne voegt weinig toe denk ik. Dan kunnen de mensen de mondneusmaskers wel dragen maar dan moet je ze ook om de zoveel tijd vervangen en dat kost geld. Daarnaast kunnen we ons dus afvragen of ze wel werken. En dat is de discussie hier. Ook is het er het milieuaspect. Die dingen zijn vervuilend.
Dat een campagne niets toevoegt betwijfel ik, dit kan tegenwoordig denk ik best simpel opgezet worden. En ik denk dat het toch wat mensen bereikt die zich wel erin gaan "verbeteren".
Milieuaspect is wel een ding ja, daarvoor zijn herbruikbare wel weer beter geschikt voor, maar die helpen blijkbaar (nog) minder. Dus ja welke kan ik beter (niet) dragen.
Er wordt iig iets verplicht, wat voorheen dus niet was.[...]
Niet in alle supers wordt je verplicht een winkelwagen te gebruiken. Een mandje mag ook. Maar je gaat nu zaken vergelijken met een winkelbeleid want een winkel kan je dat ook verplichten buiten deze corona-tijd om, en een grondrecht namelijk dat het dragen van een mondneusmasker een regelrechte inbreuk is op je persoonlijke levenssfeer. Dit kan je dus niet vergelijken.
Zolang de AH mij niet verplicht dat ik thuis een mondkapje moet dragen vind ik het geen inbreuk op mijn persoonlijke privésfeer.