Interessant artikel van Argos over hoe je aan moet tonen dat je geen kapje verdraagt:
https://www.vpro.nl/argos...oor-mondkapjesplicht.html
Aan het woord meerdere mensen, veelal slachtoffers van misbruik en daardoor angstig met flashbacks als er iets over hun gezicht gaat. Ook het lompe invliegen van BOA's (ook niet ondenkbaar doordat men geen kapje wil dragen en dus regels misbrukt), waardoor deze mensen verder geïsoleerd raken. Het viel me op dat De Jonge hier heel makkelijk overheen praatte. Alsof iemand die zoiets meegemaakt heeft elke keer een debat met BOA, winkelier of agent gaat voeren over alle trauma's uit het verleden.
‘Het is alsof ik een felgeel pak aan heb terwijl de rest van de wereld paars draagt’, zegt Michelle. ‘Iedereen ziet dat ik ongehoorzaam ben, en daar raak ik enorm van in paniek. Vroeger moest ik autoriteit altijd blind gehoorzamen, anders vielen er klappen. Nu ben ik zichtbaar ongehoorzaam.’ Michelle heeft een zichtbare beperking en is gewend dat mensen naar haar kijken en brutale vragen stellen. Toch is dit anders, zegt ze. ‘De spanningen lopen nu zo hoog op, het is alsof ik een misdadiger ben. Ik ben steeds alert wie me nu weer gaat terechtwijzen. Het idee dat ik me moet verdedigen maakt dat ik onzichtbaar wil zijn.’
Gisteravond moest ze heel hard huilen. ‘Ik snapte eerst niet waarom, tot ik tegen mijn pleegmoeder zei: “ik wil gewoon weer ergens veilig zijn”. Ik voel me nergens meer echt veilig, behalve thuis. Tot ik thuis bedenk dat ik eigenlijk naar de winkel zou willen dan dat niet gaat. Dan voelt mijn huis als een gevangenis – omdat ik naar buiten wil en het gevoel heb dat dat tegengewerkt wordt. Eigenlijk net als vroeger toen ik opgesloten zat.’
Het voelt alsof ze zich overgeeft, tegelijk is ze er woest over. ‘Minister Hugo de Jonge tweet dat een artsenverklaring niet nodig is en dat een mondelinge toelichting volstaat, waarmee hij je feitelijk overlevert aan de willekeur van handhavers en winkeliers. Intussen staat er op de site van de overheid dat je het de politie zelf aannemelijk moet maken. Nu al in het ov, waar er een boete van 95 euro op staat. En per 1 december overal. Als je ergens binnenkomt.’
Op de website van het ministerie van VWS stond een kaartje dat mensen konden printen om bij zich te dragen. Meike heeft altijd een geplastificeerd exemplaar op zak. Het kaartje werd echter binnen een week weer van de website gehaald. Verschillende bronnen stellen dat het Ministerie van Justitie ingreep uit angst dat aanhangers van Viruswaanzin, en andere tegenstanders van mondkapjes, er misbruik van zouden maken.
Dan denk ik, so what? Om hoeveel mensen zou dat gaan 0,1% van het totaal? Ik snap echt de zoektocht naar 100% compliance niet.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.