JanHenk schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:11:
Ik moet het eens gaan bijhouden…
Ik rij heel korte stukken (10km enkele reis) en ben volgens mij bijna meer energie kwijt met verwarmen dan met de reis zelf. Ik heb het idee dat het echt heel rap gaat met de acculading.
Self-quote..
Ik had de setting dat ie de climate control (verwarming) aan zet bij het openen van de auto ON. Die heb ik nu sowieso OFF gezet. Ik merkte dat ie regelmatig nog een halfuur stond te verwarmen omdat ik even iets uit de auto wilde pakken bijv. Dat werkt niet helemaal lekker m.i.
Die optie uitzetten geeft in ieder geval al wat meer 'controle' over de verwarming (alleen bij ingeschakeld contact).
Daarnaast, gisteren en vandaag de climate control simpelweg uit gezet, ook onderweg. Waar m'n acculading voor m'n gevoel eerst "verdampte", heb ik nu het idee dat ik haast zuiniger ben dan in de zomer. Op de korte ritten volgens de boordcomputer had ik met verwarming ruim 23 tot 25 kWh/100km (maar in de praktijk was ik zelfs nog meer kwijt, waarschijnlijk door voorverwarmen etc.). Ik ben nu weer terug tot 17,5 kWh/100km.
Dat lijkt niet veel te schelen, maar als ik naar het accupercentage kijk toch zeker wel.
Climate controle OFF als setting blijkt de auto overigens dan gelukkig wel te kunnen onthouden, dus als je weer instapt moet je hem handmatig aan zetten. Voor lange ritten ga ik dat ook zeker doen, maar voor die stukjes van 10km volstaat wat mij betreft de stoel- en stuurverwarming!
Mijn auto slaapt onder een carport overigens. Ik verwacht de verwarming niet eens vaak nodig te hebben om weg te komen..