Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 223 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.768.098 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karlkani1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 08:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnDP
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05-2023
Vraag aan Belgische zelfstandigen (ZZP'ers) die een Eniaq hebben besteld: geven garages in België fleetkorting zoals bij diesel- of benzinewagens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Een statement/update van het Volkswagen kamp:
Dear ID. Drivers,

In the past few weeks, we have received many similar questions on essential topics. In the following, we have summarized the most important information according to the current status and hope that it will answer most of your questions. Further questions on these or other topics are welcome, and we will continue to make every effort to provide you with answers as quickly as possible. We ask for your understanding that we will not be able to provide more precise information on specific dates until later.

Enhancements to the We Connect ID. App
We are continuously working on improving and enhancing the app. Some new functions have already been added, most recently, for example, the preconditioning timer and the possibility of activating charging stations via the app. From the beginning of next year (2022), the app will receive additional functions that are also strongly based on your feedback (e.g. Car Finder).

Updatability of already produced vehicles from the ID. Family
Of course, we are also constantly optimizing the hardware of the ID.s - but in less finely timed steps than the software (usually with new model years or major product upgrades). It is our goal to design software updates during the year in such a way that existing ID. vehicles benefit from software improvements for as long as possible. This is possible because not all updates dig deep into the operating system or depend on new hardware.

Increasing the charging capacity via Over-the-Air (OTA) update
At the moment, the control units (ECU = electronic control unit) responsible for this are not yet updateable over-the-air. However, we are currently preparing a service campaign to which your Volkswagen partner will invite you and from which you will benefit in several ways:
  • You will receive a new, technologically updated 12 V battery - the actual reason for the service campaign.
  • At the same time, further ECUs will be made OTA updateable.
  • Improvements in winter performance and improvements in the experience of future OTA updates
Please note that the prerequisite for the installation of these is ID.Software2.3.

Retrofittability of hardware (for subsequent activation of additional functions)
There are very strong technical dependencies between the vehicle components. Therefore, a partial hardware exchange does not usually lead to a securely functioning system. Of course, we will look at the possibility of subsequent hardware installation individually for each hardware update.

Errors in the use of the function - "Preferred charging times"
Various measures are currently being prepared for this and will be part of one of the upcoming update campaigns.

Range optimization at low outside temperatures
With the upcoming ID. Software update, we are introducing improvements through optimized thermal management. This reduces consumption and thus increases the range by adjusting the activation threshold of the battery heating, especially in short-haul operation. At the same time, the charging performance in winter is improved by adjusting the heating threshold for DC charging. In a further step, the preconditioning of the high-voltage battery during AC charging is also improved. The maximum charging power will also be increased. The optimization of the heating curves for the interior in the new climate software also contributes to increasing efficiency on short journeys in winter.

As you can see, many of the improvements are based on your feedback and ideas! Thank you very much and best regards,

Your Volkswagen ID. Team
Hoewel niet helemaal 1 op 1 te kopiëren denk ik dat er wel wat dingen zullen doorsijpelen naar de Enyaqs omdat die uiteraard wel op hetzelfde platform staan

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:39
StijnDP schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:51:
Vraag aan Belgische zelfstandigen (ZZP'ers) die een Eniaq hebben besteld: geven garages in België fleetkorting zoals bij diesel- of benzinewagens?
Nee hier niet, maar is ook een kwestie van vraag en aanbod. Het aanbod kan de vraag niet volgen, dus geen kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:34
Sand0rf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:32:
Een statement/update van het Volkswagen kamp:

[...]

Hoewel niet helemaal 1 op 1 te kopiëren denk ik dat er wel wat dingen zullen doorsijpelen naar de Enyaqs omdat die uiteraard wel op hetzelfde platform staan
Ik zou niet weten waarom het niet 1 op 1 te kopiëren is. Volgens mij is de basis hetzelfde en verschilt alleen de schil. Dit zou juist volledig door moeten sijpelen.
Als VAG group willen ze vast niet 2x in software investeren, omdat Skoda er een ander type sensor er in zet (bijv.). Dat zou toch gelijk moeten zijn? Of zijn de verschillen werkelijk groter?

[ Voor 4% gewijzigd door Tukker87 op 04-11-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
markiep schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:11:
Ik weet dat er al veel over geschreven is, heb ook gezocht, maar teveel pagina's resultaat; Winterbanden!

Auto staat af fabriek op 21". Nu leek het mij een goed idee om in de winter naar 20 of 19" te gaan ivm het verschil in db's tussen zomer en winterbanden. 21" schijnt al wat minder geruisloos te zijn, dus met winterbanden nog minder aangenaam.

Is er al iemand die uit heeft gezocht of een set 19" + winterbanden voordeliger uitpakt dan 21" winterbanden voor op de bestaande velg?

En bovenal, klopt het dat de 21" velg + winterband gehorig is, iemand die daar momenteel op rijdt?
Zou ik ook wel willen weten. Mijne staat ook op 21 inch zomerbanden. De auto is via de lease en ik heb geen extra setje velgen erbij genomen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09 22:49
Vandaag gelukkig mijn auto na 2 dagen weer op kunnen halen. Nieuw stuurwiel ivm storingen acc etc. Storingen zijn weg.
Tevens gevraagd of ze knipperlicht voor ook dynamisch kunnen maken. Konden ze niet. Ook lane assist standaard uitzetten konden ze ook niet.
Gelukkig wel achterlichten standaard aan bij gebruik dagrijverlichting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
Kaaschef schreef op donderdag 4 november 2021 @ 03:22:
[...]

Exact zo. Ik rij nooit in de B stand, vind ik niet prettig.
En ik alleen maar, nooit in D :) Ieder zijn heug…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Ik weet dat er al veel over geschreven is, heb ook gezocht, maar teveel pagina's resultaat; Winterbanden!

Auto staat af fabriek op 21". Nu leek het mij een goed idee om in de winter naar 20 of 19" te gaan ivm het verschil in db's tussen zomer en winterbanden. 21" schijnt al wat minder geruisloos te zijn, dus met winterbanden nog minder aangenaam.

Is er al iemand die uit heeft gezocht of een set 19" + winterbanden voordeliger uitpakt dan 21" winterbanden voor op de bestaande velg?

En bovenal, klopt het dat de 21" velg + winterband gehorig is, iemand die daar momenteel op rijdt?
Ik ben van 19” naar 18” gegaan op winterbanden. Is beslist stiller, dus van 21” naar 19” zou dat ook moeten zijn. Verschillen tussengoede winterbanden zijn niet groot, meestal niet meer dan 2-3 dB max. Dat verschil hoor je alleen in een directe vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 18:33
Nog een winterbanden gerelateerde vraag: Heeft er hier iemand geen originele Skoda velgen onder de Enyaq liggen? Is het mogelijk om daar een foto van te delen?
Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
BAJ82 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:29:
Nog een winterbanden gerelateerde vraag: Heeft er hier iemand geen originele Skoda velgen onder de Enyaq liggen? Is het mogelijk om daar een foto van te delen?
Thanks.
Mijn winterset:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GajAsFBWxwvdbYWFL5hhCBKr9cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idOrCN71wZCJapb5Q11jzl7g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Terwijl de verkoper bijna dagelijks slecht nieuws telefoontjes moet plegen ben ik door het oog van de naald gekropen en was hij opeens in Nederland.

Heerlijk rijden hoewel helemaal goed zitten me nog niet lukt, zelfde probleem als wat vinom volgens mij zei. Android auto draadloos liep na een kwartier al te kloten en ging haperen met Spotify en Waze, had ik al een kabeltje voor liggen maar toch jammer.

Hele weg zitten prutsen met de cruise controlz niet logische plek, niet logische bediening, mis de knopjes op mijn Ford stuur maar weet dat het vanzelf went.

Verder top rijden, blijf het knap vinden hoe ze het doseren van stroom pedaal zo natuurlijk kunnen vertalen naar motorvermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwaTUpX_g26nKMCSravlCPQPCuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOUAqKgB5HpXrAADdOXzD4wd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWVnHdR6GEQmmvldOnHodfCW3Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU1l9LzhnDPkBVG342tRBNxg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 04-11-2021 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Ben ik nou gek, of ligt het niet aan mij?
Ik ben zoals eerder gemeld geen fan van de Travel Assist. Na 14.000 km in 6 maanden dacht ik kom, ik moet het toch eens serieus proberen eraan te wennen. Ik heb in de afgelopen weken diverse keren in druk verkeer met de TA aan gereden. Met als resultaat dat ik er nu hélemaal klaar mee ben!
De kern van mijn probleem is dat de TA niet proactief remt, maar alleen naar de voorligger kijkt. Ik rijd zelf al vele jaren anticiperend en let niet op mijn voorganger, maar op de auto’s daarvóór. Als ik 3-4 auto’s voor mij zie remmen, dan reageer ik al door rustig af te remmen.
De TA doet dat/kan dat niet. Met als gevolg dat ik al een paar keer bijna op een voorligger zat in de file, omdat er dan ineens heel krachtig geremd moet worden. Eind van het verhaal: ik vertrouw niet op de TA, gebruik het niet meer in druk verkeer. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
efbeel schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:41:
Weet iemand hoe goed het Keyless Entry system op de Enyaq bestand is tegen de Relay attack?
Heeft de Enyaq hetzelfde systeem als de Superb en de Supra want die scoorden Superior in de 2020 Thatcham test.
Wat ik 's avonds altijd doe is kessy uitzetten. Als je je daar wat fijner bij voelt kun je dat dus ook doen. Dan reageert die dus niet meer op de aanwezigheid van de sleutel.

Dit kun je doen door de auto op slot te doen met de sleutel en binnen 2 seconden dacht ik de hendel aan te raken om hem ook daarmee op slot te doen. Hij knippert dan ook nog een keer en als je dan je hand erin steekt zul je zien dat die niet reageert. Als je de auto dan weer unlocked met de sleutel dan werkt kessy ook weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SSJVegito
jdbiggelaa schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:53:
Ik ben zoals eerder gemeld geen fan van de Travel Assist. Na 14.000 km in 6 maanden dacht ik kom, ik moet het toch eens serieus proberen eraan te wennen. Ik heb in de afgelopen weken diverse keren in druk verkeer met de TA aan gereden. Met als resultaat dat ik er nu hélemaal klaar mee ben!
De kern van mijn probleem is dat de TA niet proactief remt, maar alleen naar de voorligger kijkt. Ik rijd zelf al vele jaren anticiperend en let niet op mijn voorganger, maar op de auto’s daarvóór. Als ik 3-4 auto’s voor mij zie remmen, dan reageer ik al door rustig af te remmen.
De TA doet dat/kan dat niet. Met als gevolg dat ik al een paar keer bijna op een voorligger zat in de file, omdat er dan ineens heel krachtig geremd moet worden. Eind van het verhaal: ik vertrouw niet op de TA, gebruik het niet meer in druk verkeer. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik mij heel goed voorstellen dat de auto dat niet kan zien inderdaad. Ik weet niet wat er precies gebruikt wordt, radar of radar + camera of enkel camera.

Het is ook een hulp systeem en niet een zelfrijdende auto. Dus TA aan en zelf blijven anticiperen zou voldoende moeten zijn zodat jij de rem gewoon in kunt trappen. Gaat alles soepel in het verkeer dan laat je de auto het werk doen. Zo gek is dat toch niet? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesperdeZoete
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-03 15:23
Heeft er iemand al problemen gehad met knipperde achterlichten op de achterbank. Dit zijn de twee leeslampjes en ik heb geen disco modus aan staan.
Tijdens het rijden gaan ze zonder logica of frequentie aan en uit.

Ie.and ervaring mee hoe je dit oplost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MattSp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 13:44
Heb er nu bijna 20k opzitten waarbij ik eigenlijk altijd met de TA aan rij, zelfs vaak in de bebouwde kom. Ik zou niet meer anders willen!
Wat ik wel doe, zeker als het drukker wordt is de afstand van de cruise control wat hoger zetten (palletje boven op de cruise control hendel). Hierdoor houdt hij wat meer afstand van de voorligger en gaat het afremmen wat soepeler inplaats van dat harde wat jij omschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
MattSp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:25:
[...]

Heb er nu bijna 20k opzitten waarbij ik eigenlijk altijd met de TA aan rij, zelfs vaak in de bebouwde kom. Ik zou niet meer anders willen!
Wat ik wel doe, zeker als het drukker wordt is de afstand van de cruise control wat hoger zetten (palletje boven op de cruise control hendel). Hierdoor houdt hij wat meer afstand van de voorligger en gaat het afremmen wat soepeler inplaats van dat harde wat jij omschrijft.
Nadeel van meer afstand houden, is dat er meer ingevoegd wordt van de rechter baan, waardoor de auto nog eerder afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:39
Ik zet de afstand (te regelen bovenop de AC-hendel) altijd op 4/5 of 5/5 en dan remt hij toch vlot op tijd hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Cloclo100 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:20:
[...]

Ik zet de afstand (te regelen bovenop de AC-hendel) altijd op 4/5 of 5/5 en dan remt hij toch vlot op tijd hoor...
Ik moet zeggen dat ik hem ook vrij laat en hard vind remmen en het optrekken dan weer behoorlijk langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
SSJVegito schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:28:
[...]

Ik moet zeggen dat ik hem ook vrij laat en hard vind remmen en het optrekken dan weer behoorlijk langzaam.
In de Individual mode is het optrekken in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Bixby schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:54:
[...]

In de Individual mode is het optrekken in te stellen.
Ja, ACC staat bij mij al op sport. Vind het nog te langzaam. Of heb ik dan de verkeerde optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:36
SSJVegito schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:59:
[...]

Ja, ACC staat bij mij al op sport. Vind het nog te langzaam. Of heb ik dan de verkeerde optie?
Hoe zet je ACC in sport. Is dat gewoon de drive mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Tukker87 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:37:
[...]

Ik zou niet weten waarom het niet 1 op 1 te kopiëren is. Volgens mij is de basis hetzelfde en verschilt alleen de schil. Dit zou juist volledig door moeten sijpelen.
Als VAG group willen ze vast niet 2x in software investeren, omdat Skoda er een ander type sensor er in zet (bijv.). Dat zou toch gelijk moeten zijn? Of zijn de verschillen werkelijk groter?
Zaken aangaande de batterij (winterbereik, laden etc.) zullen inderdaad wel 1 op 1 doorkomen maar bijvoorbeeld updates aan de Connect ID app weet ik niet. Ik durf niet te zeggen hoeveel van de back-end van het infotainment en app worden gedeeld of dat ze allebei een eigen app hebben gemaakt. Ook het achteraf monteren van hardware. Waarschijnlijk worden dezelfde sensoren in beide auto's gebruikt maar de carrosserie is wezelijk anders waardoor de manier van inbouwen wellicht wel anders is. Dus als VW zegt dat je bij de ID.4 een item kan retrofitten geeft dat, volgensmij, geen garanties dat dit bij de Enyaq ook kan.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
MattSp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:25:
[...]

Ja, dat vergroten van de ACC afstand herken ik, maar in de praktijk werkt dat niet. Vanaf rechts voegen dan voortdurend auto’s in, waardoor de auto onnodig sterk afremt en heel langzaam weer optrekt om weer de met de ACC ingestelde afstand te realiseren. Dat werkt alleen maar verstorend voor een goede doorstroming van het verkeer en irriteert achterliggers. Ik vind de ACC een aardige poging en bij weinig verkeer werkt het wel. Maar niet in heel druk en fileverkeer, dan anticipeer ik liever zelf :)

[ Voor 9% gewijzigd door jdbiggelaa op 05-11-2021 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
jdbiggelaa schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:57:
[...]

Ja, dat vergroten van de ACC afstand herken ik, maar in de praktijk werkt dat niet. Vanaf rechts voegen dan voortdurend auto’s in, waardoor de auto onnodig sterk afremt om weer de met de ACC ingestelde afstand te realiseren. Dat werkt alleen maar verstorend voor een goede doorstroming van het verkeer en irriteert achterliggers.
TA werkt wel heerlijk op een 100 km weg (vind ik) doorgetrokken streep, achter een rij auto's of een vrachtwagen ACC op 110 en rustig cruisen. Geen last van invoegend verkeer en goed voor het verbruik.

Op een snelweg inderdaad vind ik het ook niet echt een uitkomst om voorgenoemde redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Ik rij op de 21" met winterbanden en die zijn niet stil :) maar doordat de auto zelf zo stil is is de ervaring alsnog heel rustig. Maar ja.. je hoort ze zeker.

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:46
Eens als het gaat over druk verkeer. Wat ik daar met name storend vind is dat bij filerijden de Enyaq bij optrekken steeds volgas achter de voorganger aangaat, om daarna weer vol in de ankers te gaan. Zelf doe je dat veel geleidelijker. Echter als het rustiger is kan het best lekker zijn hoor :-)

[ Voor 8% gewijzigd door RandomNick op 05-11-2021 09:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

RandomNick schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:32:
[...]

Eens als het gaat over druk verkeer. Wat ik daar met name storend vind is dat bij filerijden de Enyaq bij optrekken steeds volgas achter de voorganger aangaat, om daarna weer vol in de ankers te gaan. Zelf doe je dat veel geleidelijker. Echter als het rustiger is kan het best lekker zijn hoor :-)
In echt drukke files met veel stapvoets rijden en stilstaan zet ik hem meestal op ECO-mode en twee streepjes afstand. Gaat net wat rustiger en werkt perfect.

Daarbij rij ik in files meestal op de rechterbaan, rijdt sowieso rustiger dan links waar iedereen op elkaars bumper zit en daardoor soms vol in de ankers moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ach, het autonoom rijden is gewoon nog ver weg.

Ik rij zelf vele malen beter dan een (hulp)computer. Wordt er altijd onrustig van. Dat ie niet doet wat ik zelf zou doen.

Stel de volgende situatie; jij rijdt linkerbaan 120-130, rechterbaan rijdt een auto100-110. Rechterbaan vrachtwagen, waar die auto op af rijdt. Je weet dan al, die gaat zo naar links en voor mij invoegen. Normaal laat ik het gas dan al los. Die cruise control (adaptief of niet) kan dat nog niet inschatten. Dus rijdt vol door, tot het moment dat die auto ook daadwerkelijk naar links komt en gaat dan in de remmen.

Ook het vooruit kijken (verder dan de auto voor je) zit er niet in. Als hobby-motorrijder ben ik dat nu eenmaal gewend.

Wat gezegd hier ook al gezegd is; verwacht geen wonderen van de Travel Assist. Ik gebruik het wel overigens, op rustige tijden en wegen. Zoals N-wegen, of lekker plakken achter een vrachtwagen. Prima. Heerlijk zelfs. Maar er zijn ook genoeg situaties dat ik liever zelf rij.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

JanHenk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:28:.
Stel de volgende situatie; jij rijdt linkerbaan 120-130, rechterbaan rijdt een auto100-110. Rechterbaan vrachtwagen, waar die auto op af rijdt. Je weet dan al, die gaat zo naar links en voor mij invoegen. Normaal laat ik het gas dan al los. Die cruise control (adaptief of niet) kan dat nog niet inschatten. Dus rijdt vol door, tot het moment dat die auto ook daadwerkelijk naar links komt en gaat dan in de remmen.
Goed te lezen dat jij wel een sociale rijder bent (y) Tegenwoordig lijken steeds meer mensen op de weg hetzelfde empatisch vermogen en inzicht te hebben als de ACC van de Enyaq :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
JanHenk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:28:
Ach, het autonoom rijden is gewoon nog ver weg.

Ik rij zelf vele malen beter dan een (hulp)computer. Wordt er altijd onrustig van. Dat ie niet doet wat ik zelf zou doen.

Ook het vooruit kijken (verder dan de auto voor je) zit er niet in. Als hobby-motorrijder ben ik dat nu eenmaal gewend.

Wat gezegd hier ook al gezegd is; verwacht geen wonderen van de Travel Assist. Ik gebruik het wel overigens, op rustige tijden en wegen. Zoals N-wegen, of lekker plakken achter een vrachtwagen. Prima. Heerlijk zelfs. Maar er zijn ook genoeg situaties dat ik liever zelf rij.
Precies mijn ervaring en gedachte (y)
Gebruik TA/ACC zelf ook regelmatig wel maar blijf zelf actief mee rijden en grijp regelmatig in door wat gas/stroom bij te geven of juist ACC/TA even te pauzeren om onnodig hard remmen te voorkomen.

Tijdens file rijden vindt ik het juist heel erg fijn en gebruik het bijna altijd zonder zelf echt te hoeven ingrijpen.
Het werkt alleen slecht bij van de files/drukte waarbij de snelheid constant wisselt tussen stilstaan en 80 kmph.
Dan is de rechterbaan achter de vrachtwagen beter, die rijden over het algemeen veel constanter.
Verder in de file de afstand op 2 streepjes zetten, dan remt die nog redelijk normaal af voor de voorganger en de afstand blijft ook redelijk beperkt waardoor er niet iedere keer auto's tussen komen.

Kleine aanvulling; de TA is juist fijn omdat die de auto wel netjes tussen de lijnen houdt. Zou leuk zijn geweest als je TA kon aanzetten zonder gebruik van ACC. Dus zelf volledig controle op snelheid en afstand op voorganger maar wel het zelfsturende van de TA.
Mogelijk ooit met een update (wishfull thinking 7(8)7 )

[ Voor 7% gewijzigd door Jasperzzz op 05-11-2021 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik ben zelf ook wat verdeeld over TA.
Bij rustig verkeer met duidelijke lijnen werkt het prima, maar zoals eerder gezegd is het wel wat spannend bij drukker verkeer.
Het laat in de remmen gaan, herken ik en als je de afstand te groot zet, komen er constant auto's tussen.

Verder durft TA de lijnherkenning wel eens kwijt zijn, vooral in bochten heb ik al gemerkt.
Als je dan niet goed aan het opletten bent, wordt het gevaarlijk.

Daarnaast worstel ik nog een beetje met ACC/TA die vaak vindt dat ik een stuk trager door bochten moet gaan alhoewel ik naar mijn mening al behoorlijk rustig rijdt dan. Vrij vervelend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanche17
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03-2024
Zijn er hier al mensen die de pianolak interieur delen hebben laten wrappen? Ik mag over 3 weken mijn Enyaq ophalen, en de dechrome aan de buitenzijde staat al op de planning.

Ik heb echter ook beetje allergisch voor al die pianolak delen aan de binnenzijde, en ben aan het overwegen om deze te laten wrappen.

Ik meen dat @Ccreator dit ooit al eens heeft uitgevoerd? of iemand anders beelden hoe dit eruit zou kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
Pixal schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:40:
Terwijl de verkoper bijna dagelijks slecht nieuws telefoontjes moet plegen ben ik door het oog van de naald gekropen en was hij opeens in Nederland.

Heerlijk rijden hoewel helemaal goed zitten me nog niet lukt, zelfde probleem als wat vinom volgens mij zei. Android auto draadloos liep na een kwartier al te kloten en ging haperen met Spotify en Waze, had ik al een kabeltje voor liggen maar toch jammer.

Hele weg zitten prutsen met de cruise controlz niet logische plek, niet logische bediening, mis de knopjes op mijn Ford stuur maar weet dat het vanzelf went.

Verder top rijden, blijf het knap vinden hoe ze het doseren van stroom pedaal zo natuurlijk kunnen vertalen naar motorvermogen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd en veel plezier.
Brutale vraag had jij nou assistentie basis en multifunctioneel stuur met travel assist knop?
Zo ja en je drukt op knop travel assist op stuurwiel heb je dan melding travel assist geactiveerd of wordt er menu geopend in infotainment systeem of gebeurt er niets?
Gezien eerdere berichten verwacht ik het laatste mede omdat je een model 2022 geleverd hebt gekregen, maar bij voorbaat dank voor jou reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
GregoryVG schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:17:

Daarnaast worstel ik nog een beetje met ACC/TA die vaak vindt dat ik een stuk trager door bochten moet gaan alhoewel ik naar mijn mening al behoorlijk rustig rijdt dan. Vrij vervelend...
Dit herken ik niet, maar mogelijk omdat ik die instelling voor snelheid voorspelling etc. uit heb gezet.
Die vond ik aan het begin al vrij snel vervelend en kon er niet aan wennen.
Misschien dat je dat ook eens moet proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 13:00
knirrebir schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:51:
[...]

Brutale vraag had jij nou assistentie basis en multifunctioneel stuur met travel assist knop?
Zo ja en je drukt op knop travel assist op stuurwiel heb je dan melding travel assist geactiveerd of wordt er menu geopend in infotainment systeem of gebeurt er niets?
Gezien eerdere berichten verwacht ik het laatste mede omdat je een model 2022 geleverd hebt gekregen, maar bij voorbaat dank voor jou reactie.
Ik weet dat je mij niet quote, maar;

Ik heb dat laatste.

assistentie, wel multifunctioneel stuur, en knopje voor TA, maar die doet gewoon niets. Ach, smoelt beter dan een blanco knopje denk ik dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-02 15:59
Jasperzzz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:57:
[...]

Dit herken ik niet, maar mogelijk omdat ik die instelling voor snelheid voorspelling etc. uit heb gezet.
Die vond ik aan het begin al vrij snel vervelend en kon er niet aan wennen.
Misschien dat je dat ook eens moet proberen.
Klopt helemaal. Heb ik ook direct uitgezet.
Dat gaf zelfs soms gevaarlijke situaties.
Nu werkt het prima en gebruik het constant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Wootism schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:50:
[...]

Goed te lezen dat jij wel een sociale rijder bent (y) Tegenwoordig lijken steeds meer mensen op de weg hetzelfde empatisch vermogen en inzicht te hebben als de ACC van de Enyaq :D
Misschien is dat wel het probleem: steeds meer mensen rijden met ACC die niet vooruit kan kijken zoals we zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-08 19:09
Al een tijdje aan het meelezen en ik zie een hoop personen die nog in spanning zitten voor levering van de Q4 in "Q4". Ik sluit vanaf vandaag achteraan in de rij, maar ik weet dan ook zeker dat het 2022 zal worden. Zojuist is bestelling definitief geworden van een Q4 45 in Navarrablauw. Verwachte levering nu: week 24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
EV_Eric schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:13:
Al een tijdje aan het meelezen en ik zie een hoop personen die nog in spanning zitten voor levering van de Q4 in "Q4". Ik sluit vanaf vandaag achteraan in de rij, maar ik weet dan ook zeker dat het 2022 zal worden. Zojuist is bestelling definitief geworden van een Q4 45 in Navarrablauw. Verwachte levering nu: week 24.
Misschien is dit meer op zijn plaats in een Q4 topic >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Martinique op 05-11-2021 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EV_Eric
  • Laatst online: 10-08 19:09
Martinique schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:14:
[...]

Misschien is dit meer op zijn plaats in een Q4 topic >:)
Haha, ben weer lekker bezig. Ja, helaas, had graag een Enyaq besteld, maar levering voorspeld in 2023 ging hem niet worden voor me. Allemaal veel plezier met de Enyaq, als het wachten erop voorbij is 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-08 11:56
vandaag een mooie enyaq voorraad model gevonden. Offerte naar directie 2 uur later akkoord. Helaas auto net verkocht.

Na veel dealers bellen vanmiddag een Audi Q4 e-tron launch editie weten te bemachtigen
over twee weken al rijden

dus ga nu maar switchen van forum.

voor mensen die nog een vooraad model zoeken broekhuis alkmaar enkhuizen kon nog een moon white leveren hoorde ik vanmiddag.

[ Voor 4% gewijzigd door renedg73 op 05-11-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik zag zojuist dat ze bij Skoda online nog wel diverse 80 uitvoeringen op voorraad hebben. Als er nog mensen een voorraad model zoeken. Houd vooral deze pagina dagelijks in de gaten:
https://www.skoda.nl/stoc...odel][0]=skoda%2Fenyaq-iv

Op veel andere sites zie ik ook niet Skoda dealers modellen aanbieden. Vermoedelijk import en die proberen leuk te profiteren van de schaarste, want die modellen zijn bijna altijd een paar duizend euro duurder.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
GAEvakYD schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:46:
Ik zag zojuist dat ze bij Skoda online nog wel diverse 80 uitvoeringen op voorraad hebben. Als er nog mensen een voorraad model zoeken. Houd vooral deze pagina dagelijks in de gaten:
https://www.skoda.nl/stoc...odel][0]=skoda%2Fenyaq-iv

Op veel andere sites zie ik ook niet Skoda dealers modellen aanbieden. Vermoedelijk import en die proberen leuk te profiteren van de schaarste, want die modellen zijn bijna altijd een paar duizend euro duurder.
Kun je vergeten. Ik heb iedere Audi zowat nagebeld maar zijn allemaal 2022 auto's.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Dean Martin schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:49:
[...]

Kun je vergeten. Ik heb iedere Audi zowat nagebeld maar zijn allemaal 2022 auto's.
Je moet ook Skoda bellen he en geen Audi. >:) >:)

Maar dank voor de aanvulling. Zelf heb ik wel onlangs nog geluk gehad bij een Skoda dealer die nog een First Edition in de showroom had staan en daar wel vanaf wilde. Maar dat was echt een kwestie van geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
FJP84 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:01:
[...]

Hoe zet je ACC in sport. Is dat gewoon de drive mode?
Knopje mode -> individueel -> instellingen daarvan (3 bolletjes rechts in beeld ergens) -> ACC instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
GAEvakYD schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:51:
[...]

Je moet ook Skoda bellen he en geen Audi. >:) >:)

Maar dank voor de aanvulling. Zelf heb ik wel onlangs nog geluk gehad bij een Skoda dealer die nog een First Edition in de showroom had staan en daar wel vanaf wilde. Maar dat was echt een kwestie van geluk.
1 pot nat toch :P

Je ziet het ook aan de foto's, zijn allemaal stock foto's. Bij Audi hebben ze er op een gegeven moment ook maar bijgezet dat het een productieslot betreft.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

knirrebir schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:51:
[...]

De knop doet niets, wel raar want bij modeljaar 2022 had ik ook zo'n opbergbak achterin verwacht maar was er niet.

Hij remt wel voor rotondes als ik op cruise control rij. Ik begin te begrijpen waarom zoveel mensen het pookje van de cruise control niet meteen snappen. Het is steeds te druk voor of achter me om fatsoenlijk te experimenteren maar 1km erbij of eraf lukt me nog voor geen meter. Verder heb ik al twee keer de koplampen gereinigd terwijl ik de achterruitenwisser zocht..

Eerst maar even de manual lezen dus want het verkeer van tegenwoordig leent zich er niet voor om gewoon lekker te spelen met alle instellingen.

Het is wel echt een zware auto, ondanks de enorme wielen kan ik op weg naar werk enkele drempels niet meer op 50km/u nemen die ik met de focus nog net acceptabel over kwam.

Is die park assist knop voor later ingebouwd? Hij doet nu alleen de camera aan lijkt het.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixal op 05-11-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Pixal schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:30:
[...]

De knop doet niets, wel raar want bij modeljaar 2022 had ik ook zo'n opbergbak achterin verwacht maar was er niet.

Hij remt wel voor rotondes als ik op cruise control rij. Ik begin te begrijpen waarom zoveel mensen het pookje van de cruise control niet meteen snappen. Het is steeds te druk voor of achter me om fatsoenlijk te experimenteren maar 1km erbij of eraf lukt me nog voor geen meter. Verder heb ik al twee keer de koplampen gereinigd terwijl ik de achterruitenwisser zocht..

Eerst maar even de manual lezen dus want het verkeer van tegenwoordig leent zich er niet voor om gewoon lekker te spelen met alle instellingen.

Het is wel echt een zware auto, ondanks de enorme wielen kan ik op weg naar werk enkele drempels niet meer op 50km/u nemen die ik met de focus nog net acceptabel over kwam.

Is die park assist knop voor later ingebouwd? Hij doet nu alleen de camera aan lijkt het.
1 km erbij is nog het meest makkelijke vind ik, pook naar je toe trekken. en de set knop haalt er 1 vanaf maar die vind ik wel behoorlijk irritant.

Volgens mij is achterruitenwisse pookje van ruitenwisser van je af duwen maar als je tever doet begint die te reinigen dacht ik. Tenzij je hem naar je toe haalt dan natuurlijk de voorruit.

[ Voor 7% gewijzigd door SSJVegito op 05-11-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-08 14:50

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Gezocht Enyaq met Lane assist en Acc maar zonder Travel assist. Wil graag wat weten en eventueel wat testen. Mocht je een ritje naar Breda leuk vinden of in de buurt wonen ben je welkom.

Lukt het ben je een optie rijker zo niet dan niet 😀

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Antera schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:45:
Gezocht Enyaq met Lane assist en Acc maar zonder Travel assist. Wil graag wat weten en eventueel wat testen. Mocht je een ritje naar Breda leuk vinden of in de buurt wonen ben je welkom.

Je kan je vraag ook gewoon hier stellen aangezien Lane Assist en Acc nu niet echt bijster moeilijk uit te leggen zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wootism schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:39:
[...]

Je kan je vraag ook gewoon hier stellen aangezien Lane Assist en Acc nu niet echt bijster moeilijk uit te leggen zijn :D
Hij probeert TA te activeren ;)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

P_de_B schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:48:
[...]

Hij probeert TA te activeren ;)
Aaah ik las hem verkeerd :D
Ben toevallig dinsdag a.s. in de buurt van Breda met die samenstelling.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Maarten707
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-11-2021
Ookal weet iedereen al lang hoe net dit beestje er uit ziet post ik ook mijn nieuwe 80X vandaag in ontvangst mogen nemen.

Eerste bevindingen na enkele tientallen km’s

- combinatie adaptive suspension en niet al te extreem grote velgen bevalt me erg goed. Geen last van drempels e.d.

- pas op als je geluidswerende ramen hebt, een scooter of iets dergelijks hoor je echt niet aankomen, behoorlijk geluidswerend

- specifiek voor de 80X de lucht die die heeft in range 80-160. De 80 is ook snel, maar vlakt iets af rond de 80. En met hoe weinig drama hij dat doet.

- bruine interieur. Ik had hem trouwens een tikje lichter verwacht (nog iets meer richting cognac) maar nog steeds erg mooi. Wel wat lichte kreukels op zitvlak. Als je mierrenneukt: zou een pieeeetsje strakker kunnen

- heerlijke grote spiegelsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO-yINRy7dduJR5QH3oTNpgv9JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqmSPRdA1wYfJbidhKXLyz2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvEgLdpihIZq42nm35pgQOXwzGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnOypvvcHTRnHa1ivAFFlJuS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OT98kUnLo9NiSgX-S3DG82fPss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyZcpWASvYEFxhQ44aMlly50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGqT8SWl8ab9VDmwV1D7HXxrfeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOjHwItGNfKVFVEjeK7y9QWS.jpg?f=fotoalbum_large

Puntje van aandacht: heb nu 125kw snelladen en wil niet extra lappen voor 175. Wel tof als dat straks kan. Het lijkt niet zo’n groot verschil maar misschien betekent het ook dat als de batterij al wat voller zit en je rond de 60kw laadt hij naar de 100 gaat. Dan scheelt het toch wel echt tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Maarten707 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:17:
Ookal weet iedereen al lang hoe net dit beestje er uit ziet post ik ook mijn nieuwe 80X vandaag in ontvangst mogen nemen.

Eerste bevindingen na enkele tientallen km’s

- combinatie adaptive suspension en niet al te extreem grote velgen bevalt me erg goed. Geen last van drempels e.d.

- pas op als je geluidswerende ramen hebt, een scooter of iets dergelijks hoor je echt niet aankomen, behoorlijk geluidswerend

- specifiek voor de 80X de lucht die die heeft in range 80-160. De 80 is ook snel, maar vlakt iets af rond de 80. En met hoe weinig drama hij dat doet.

- bruine interieur. Ik had hem trouwens een tikje lichter verwacht (nog iets meer richting cognac) maar nog steeds erg mooi. Wel wat lichte kreukels op zitvlak. Als je mierrenneukt: zou een pieeeetsje strakker kunnen

- heerlijke grote spiegels[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Puntje van aandacht: heb nu 125kw snelladen en wil niet extra lappen voor 175. Wel tof als dat straks kan. Het lijkt niet zo’n groot verschil maar misschien betekent het ook dat als de batterij al wat voller zit en je rond de 60kw laadt hij naar de 100 gaat. Dan scheelt het toch wel echt tijd
Gefeliciteerd! Ik ben toch wel benieuwd naar de acceleratie van de 80X >:) Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Maarten707 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:17:
Mooie plaatjes hoor! Gefeliciteerd!
Puur uit interesse, dat ‘glas’ in de gril is dat net zo hard als de koplampen of is het iets kunststof-ish? Ben wel benieuwd hoe dat zich houdt bij steenslag op termijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 16:19

Trackerfire

BTC HODLER

SSJVegito schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:19:
[...]

Gefeliciteerd! Ik ben toch wel benieuwd naar de acceleratie van de 80X >:) Veel plezier ermee.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe vind je m trekken in de 80-160 range?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Behoorlijk frustrerend inmiddels. De 80x’en druppelen binnen, de founders editions druppelen binnen en ik wacht nog steeds op de mijne😵‍💫

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 09-09 21:06
Ik zou wel eens voor de gein een draaicirkel vergelijking willen zien van de 80X en de 80 (of 60). Aangezien er in de 80X ook een motor voorin ligt verwacht ik een groter draaicirkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Genestealer schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:01:
Ik zou wel eens voor de gein een draaicirkel vergelijking willen zien van de 80X en de 80 (of 60). Aangezien er in de 80X ook een motor voorin ligt verwacht ik een groter draaicirkel.
De 80x heeft een minimale draaicirkel van 11,5 meter en de 80 zit op 9,3 meter. Heeft inderdaad met die extra motor te maken.
https://www.auto-data.net...-iv-80-82-kwh-204hp-42039

[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 06-11-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonoso
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-10-2024

Ik heb alleen assistentie basis dus zoals jij aangeeft en woon in Dorst. Stuur maar een berichtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb sinds de auto geleverd is het forum niet meer in de gaten gehouden, dus alvast excuses als de vraag al uitvoerig is behandeld, maar;

Hoe kun je de verkeersbord herkenning uit zetten? Ik erger me enorm als hij vanuit cruisecontrol ineens op de rem of harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
loepzuiver schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:41:
Ik heb sinds de auto geleverd is het forum niet meer in de gaten gehouden, dus alvast excuses als de vraag al uitvoerig is behandeld, maar;

Hoe kun je de verkeersbord herkenning uit zetten? Ik erger me enorm als hij vanuit cruisecontrol ineens op de rem of harder gaat.
Ja, is al behandeld ;)
En ja dat kan, via de rij-hulpsystemen in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

loepzuiver schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:41:

‘voorspelling toegestane snelheid’ Heet dat volgens mij bij je rijhulpsystemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Pixal schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:30:
[...]

Ik denk juist door de enorme wielen. Hoe groter de velgen, hoe minder demping de band nog kan realiseren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
  • Laatst online: 27-02 11:02
https://topgear.nl/autoni...een-powerbank-voor-je-ev/

Dit zou wat kunnen zijn tijdens langere ritten. Wel betrekkelijk groot en uiteraard zwaar. Maar toch….

[ Voor 43% gewijzigd door leenderttimmers op 06-11-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Laatst online: 07-09 14:26
Wootism schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:53:
[...]

De 80x heeft een minimale draaicirkel van 11,5 meter en de 80 zit op 9,3 meter. Heeft inderdaad met die extra motor te maken.
https://www.auto-data.net...-iv-80-82-kwh-204hp-42039
Dat scheelt veel zeg! Minder grote draaicirkel en minder actieradius….weinig toegevoegde waarde in praktisch gebruik als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Maat28 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:54:
[...]

Dat scheelt veel zeg! Minder grote draaicirkel en minder actieradius….weinig toegevoegde waarde in praktisch gebruik als ik het zo lees.
Misschien meer trekkracht voor aanhanger?

Anders inderdaad vooral voor diegene die nog gevoelig zijn voor 0 tot 100 prestatie en hoge topsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
leenderttimmers schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:40:

Dit zou wat kunnen zijn tijdens langere ritten. Wel betrekkelijk groot en uiteraard zwaar. Maar toch….
Ik zie het nut hiervan niet echt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir

Als die van mij geleverd is wil ik zeker langskomen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Robbie8454 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:53:
Behoorlijk frustrerend inmiddels. De 80x’en druppelen binnen, de founders editions druppelen binnen en ik wacht nog steeds op de mijne😵‍💫
Eens wat je aangeeft, maar je wacht nog niet zo lang als ik ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
leenderttimmers schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:40:

Ehm tijdens mijn langere ritten waarbij ik de max range nodig heb heb ik de bagageruimte ook hard nodig. (Lees: vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bballjunkie10
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-12-2021
Goedemiddag allemaal,

Sinds dinsdag mijn Enyaq IV80 first edition in gebruik wat een fijne wagen!

Nu heb ik een vraag over het (thuis)laden. Bij mijn thuislader als hij is verbonden met de auto knippert afwisselend het lampje in de laadklep van de auto groen en rood. Hij laad wel met 8kw. Iemand enig idee wat dit betekend. Volgens mij zou dit toch alleen groen moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Bballjunkie10 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:21:
Goedemiddag allemaal,

Nu heb ik een vraag over het (thuis)laden. Bij mijn thuislader als hij is verbonden met de auto knippert afwisselend het lampje in de laadklep van de auto groen en rood. Hij laad wel met 8kw. Iemand enig idee wat dit betekend. Volgens mij zou dit toch alleen groen moeten zijn?
Is dit jou situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pITrGFbZfN72gTU8c11YSYnjdKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8RszJZEZxZpLmL9FI1EZy66r.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:53

rammes

koekebakker 1e klas

Bballjunkie10 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:21:
Goedemiddag allemaal,

https://www.handleidi.ng/...iv-2020/handleiding?p=206

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten707
  • Laatst online: 07-11-2021
De X heeft inderdaad grotere draaicirkel dan de 80, maar kleiner dan de Kodiaq waar ik uit kom. Ik ben er tevreden mee. Range verschil is miniem. De motor voorin helpt alleen op bepaalde momenten mee, bij acceleratie en in bochten (hij ligt ook erg lekker in bochten) maar niet als je op snelheid bent en houdt. Of de Crystal face gevoelig is voor steenslag vermoed ik niet, de voorkant is kunststof. Ik ben niet gevoelig voor 0-100 sprints maar juist tussen acceleraties op snelweg gaan erg fijn. Nou begrijp ik dat je dat niet enorm vaak doet, maar toch lekker en de meerprijs van X is bescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Laatst online: 16-05-2022
knirrebir schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:42:
[...]

Eens wat je aangeeft, maar je wacht nog niet zo lang als ik ;).
Het kan altijd erger ( langer ) inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:30
Ik heb de Enyaq inmiddels sinds eind mei in bezit, ruim 20K km mee gereden. Nog steeds een fantastische auto. De afgelopen maanden heb ik niet meegelezen, dus ben even benieuwd of er een heads-up is over een paar topics die destijds nog onduidelijk waren:

- Zit er al eens een OTA update aan te komen?
- Wanneer komen nieuwe features in de app beschikbaar?
- Wordt 100kW laden ooit nog 130kW laden, of moeten we dat gaan bijkopen?

De range begint inmiddels door de koude dagen wel wat terug te lopen. Met een 80% lading (iV60) zit ik nu rond de 250km, van de week was dat rond de 5 graden buitentemperatuur 's ochtends.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fz1971
  • Laatst online: 16:26
Wat mij opvalt bij de navigatie is dat de pijl waar je rijd niet of bijna niet zichtbaar is. Heb het al eens voorbij zien komen. Maar ik heb vandaag de auto in ontvangst mogen nemen en dat viel mij op. Is zeer storend.
Ik zit op ABT software 109
Wie had dit ook en hoe is het opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJY4DwG7Y4ghVPdYhabrL3JDt6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gv8Pr0337N5yr5afv9UcR00J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9cV-rOM-2ZrPXtOSFcg6yByTfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiQfPEW5eX8bBkqjQJG3XpB5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPjltHEFNVhp9KCVjq-SyYb5QT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcCVf6yOoeTJd3RoDMaC9al4.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHtrp-2291hBsoBR8dDVV3puzEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CquR8AqGVRVPPGSuAhCg2cC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door fz1971 op 07-11-2021 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16
fz1971 schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:14:
Wat mij opvalt bij de navigatie is dat de pijl waar je rijd niet of bijna niet zichtbaar is. Heb het al eens voorbij zien komen. Maar ik heb vandaag de auto in ontvangst mogen nemen en dat viel mij op. Is zeer storend.
Ik zit op ABT software 109
Wie had dit ook en hoe is het opgelost.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Hier hebben meer last van (gehad): mauritsams in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsams
  • Laatst online: 10-09 11:32
Ja, klopt. Maar ik kan er (nog) weinig zinnigs over zeggen. Ik heb nog geen kans gezien de auto weg te brengen naar de dealer voor een uitgebreide diagnose. Dat wordt ergens half december.

Het probleem is storend, maar voor mij niet iets echt urgents dat me belet de Enyaq te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:53

rammes

koekebakker 1e klas

@fz1971 had ik ook, mijn boordcomputer is vervangen (niet daarvoor overigens) maar ik zou er wel even mee naar de dealer gaan.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:34
ervh schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:33:
Ik heb de Enyaq inmiddels sinds eind mei in bezit, ruim 20K km mee gereden. Nog steeds een fantastische auto. De afgelopen maanden heb ik niet meegelezen, dus ben even benieuwd of er een heads-up is over een paar topics die destijds nog onduidelijk waren:

- Zit er al eens een OTA update aan te komen?
- Wanneer komen nieuwe features in de app beschikbaar?
- Wordt 100kW laden ooit nog 130kW laden, of moeten we dat gaan bijkopen?

De range begint inmiddels door de koude dagen wel wat terug te lopen. Met een 80% lading (iV60) zit ik nu rond de 250km, van de week was dat rond de 5 graden buitentemperatuur 's ochtends.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, maar tot nu toe meer vragen dan antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsman
  • Laatst online: 26-11-2021
mibkiller schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:44:
Hebben jullie ook dat alleen maar de bestuurders buitenspiegel dimmend is en niet allebei de spiegels.
Lijkt idd bestuurderskant wel en bijrijderskant niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:47
Weet iemand wat de output is van het optionele stopcontact die je bij de achterbank hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:36
Tsman schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:49:
[...]

Lijkt idd bestuurderskant wel en bijrijderskant niet.
Hier ook. Dat kun je ook zien, want de spiegel aan de bestuurders kant heeft een randje er omheen alsof er meerdere lagen opzitten. De spiegel van de bijrijderskant heeft dat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
this schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:18:
Weet iemand wat de output is van het optionele stopcontact die je bij de achterbank hebt?
150 Watt uit m'n hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny67
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 21:10
this schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:18:
Dit zegt de handleiding:

De stopcontacten alleen gebruiken voor de aansluiting van vrijgegeven elektrische accessoires met een totale vermogensafname van maximaal 120 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Danny67 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:27:
[...]

Dit zegt de handleiding:

De stopcontacten alleen gebruiken voor de aansluiting van vrijgegeven elektrische accessoires met een totale vermogensafname van maximaal 120 watt.
Wat mag ik verstaan onder 'vrijgegeven elektrische accessoires'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:21

zumba

De eAmbu is onderweg!

this schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:29:
[...]

Wat mag ik verstaan onder 'vrijgegeven elektrische accessoires'?
Elektrische accessoires met een totale vermogensafname van maximaal 120 watt...?

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
zumba schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:58:
[...]

Elektrische accessoires met een totale vermogensafname van maximaal 120 watt...?
Het woordje 'vrijgegeven' heeft in deze context dus geen betekenis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Danny67 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:27:
[...]

Dit zegt de handleiding:

Ik zag op de facebook enyaq pagina, dat iemand zijn tv, stereo, routers, licht etc liet draaien. Al snel.meer dan de 120 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Kaaschef schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:53:
[...]

Ik zag op de facebook enyaq pagina, dat iemand zijn tv, stereo, routers, licht etc liet draaien. Al snel.meer dan de 120 watt.
Kan wel eens interessant zijn voor als we in België er toch in zouden slagen om zonder elektriciteit te vallen, dat we toch nog een werkend stopcontact zouden hebben :P
Alleen hopen dat het nog deze winter niet gebeurt. Tegen winter 2022-23 zou ik toch al mijn Enyaq moeten hebben.

Ik ga dan natuurlijk wel even vloeken als er tegen dan veel EV's te koop zouden zijn met V2G mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z1970
  • Laatst online: 27-11-2021
Jasperzzz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:42:
[...]

Kleine aanvulling; de TA is juist fijn omdat die de auto wel netjes tussen de lijnen houdt. Zou leuk zijn geweest als je TA kon aanzetten zonder gebruik van ACC. Dus zelf volledig controle op snelheid en afstand op voorganger maar wel het zelfsturende van de TA.
Mogelijk ooit met een update (wishfull thinking 7(8)7 )
Dat is wel te benaderen door de TA op 100 te zetten en met je stroompedaal je snelheid te regelen. Is iets wat ik veel doe bij wat onrustiger verkeer.

Verder de TA veel aan, maar wel anticiperen, meestal door stroom bij te geven om gaatjes te dichten.

3 grote minpunten:
1. Dagelijks meldingen dat de TA niet geactiveerd kan worden (alleen eerste 2 minuten)
2. Slechte Assistentie in bochten op de snelweg, waar hij nota bene zelf voor afremt tot 75kmh
3. Het niet herkennen van lijnen als het regent. Wordt alleen maar erger in de winter vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-02 15:59
Z1970 schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:43:
[...]

Dat is wel te benaderen door de TA op 100 te zetten en met je stroompedaal je snelheid te regelen. Is iets wat ik veel doe bij wat onrustiger verkeer.

Verder de TA veel aan, maar wel anticiperen, meestal door stroom bij te geven om gaatjes te dichten.

3 grote minpunten:
1. Dagelijks meldingen dat de TA niet geactiveerd kan worden (alleen eerste 2 minuten)
2. Slechte Assistentie in bochten op de snelweg, waar hij nota bene zelf voor afremt tot 75kmh
3. Het niet herkennen van lijnen als het regent. Wordt alleen maar erger in de winter vrees ik.
1. Ligt waarschijnlijk aan inschakelen stuurverwarming. Bekend probleem.

2. Heb ik echt uitgezet. Irritant en soms zelfs gevaarlijk.

3. Als jij ze niet of nauwelijks kan zien dan kan de auto het ook niet. Recent gehad in een flinke bui.
Ik zag niets maar de auto sons nog wel. Was er verbaasd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Ik weet niet meer precies wie het vroeg maar bij mij zit er verwarming in beide buitespiegels. Wilde ik toch even doorgeven. Vanmorgen getest en kon de verwarmingselementen op het gegeven moment zien toen ik het condens van de spiegels weg wilde halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
Hoe zit het met iedereens verbruik nu de temperaturen dalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 09-09 21:06
Vandaag diagnose uit laten voeren bij dealer voor het bekende probleem "TA niet beschikbaar" melding bij stuurverwarming aanzetten. Stuur wordt vervangen in een ander afspraak. Aangegeven over ABT software versie verschillen is er niets bekend bij dealer. Verder wordt mijn ruitenwissers vernieuwd vanwege slechte werking. Dagrijverlichting achter aan laten zetten kan de dealer ook niet doen.

Sinds afgelopen vrijdag van 21" zomerbanden naar 19" winterbanden gegaan. Erg blij met de keuze. Je hoort de winterbanden wel, maar niet zo extreem. Maar nu merk ik pas hoe lekker en rustig rijden het is met 19" velgen! Vooral drempels nemen kan ik nu wat sneller doen en is echt veel minder bonkerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Laatst online: 13:34
p.d.s.mane schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:31:
[...]

Elk voordeel heeft wel z'n nadelen:
1)
Volgens de online configurator, prijslijst (vanaf 01/01/2022) en brochure is de "Side Assist" functie van de Assistentie (Plus) pakketten (tijdelijk?) niet leverbaar van wegen chiptekort --- en daardoor zijn de Assistentie (Plis) pakketten ook EUR 350,- goedkoper (ten minste in de prijslijst; niet in de configurator).
2)
Volgens de online configurator en prijslijst zit "Elektronisch veiligheidsslot voor achterdeuren" niet meer in het "Family" pakket --- zonder korting op de prijs van het pakket ...
Dit is wel lelijk hoor. Die €350 korting is voor mij als leaserijder natuurlijk totaal niet interessant, als de LM überhaupt het leasebedrag herberekent...
Eén van mijn beweegredenen om voor Assistentie Plus te gaan was juist die side assist en andere TA features. Toch jammer hoor. In combinatie met de oorverdovende stilte vanuit de dealer, Škoda zelf en nu dit geintje begin ik toch spijt te krijgen van mijn wellicht overhaaste keuze voor de Enyaq.
Pagina: 1 ... 223 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2