Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Er zitten twee kabels aan zo'n lader. Zijn dat dan niet 8A en 8B?Thiazzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:54:
Werkt perfect! Volgende keer moet ik hem wel verder achteruit zetten, ging net met de kabel.
EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O
Ja, dat kan natuurlijk niet he, een lid van het niet-Tesla gepeupel dat gebruik maakt van HUN lader!Thiazzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:57:
Ben al een paar keer raar aangekeken en zelfs aangesproken of ik hier wel kan laden
[ Voor 6% gewijzigd door jeroen94704 op 02-11-2021 09:01 ]
Nee elke station heeft zijn eigen nummerjeroen94704 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:59:
[...]
Er zitten twee kabels aan zo'n lader. Zijn dat dan niet 8A en 8B?
:strip_exif()/f/image/L23qAwqpPdx8O11q6h2WdOej.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan dat ook niet geregeld worden? Voor lease-rijders die nu al een Tesla rijden werkt dat ook.Thiazzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:03:
Je moet trouwens wel een bankrekeningnummer of creditcard koppelen de laadpas werkt jammer genoeg niet.
Ik heb iets soortgelijks gehad vanwege wisseling personeel. Auto stond al een week daar (en had ik ook gezien met mn stalkgedrag). Vrijdagmiddag half 5 dealer gebeld, verkoper gesproken die gaf uitleg, maandag kenteken aanvraag, dinsdag rijklaar, woensdag poetsen, donderdag 13:00 auto opgehaald. Áls er plek is, is het een kwestie van 3-4 werkdagen. Nu weet ik echter niet hoe druk het is bij dealers richting einde jaar met verkoop, rijklaarmaken, rdw aanvragen etc.Wiwaaz schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:40:
Iemand ervaring met hoe lang een 'afleverbeurt ' of 'rijklaar maken' gemiddeld duurt, als die nog ingepland moet worden?
Ging er eigenlijk vanuit dat ik vanaf 1 november een Enyaq zou leasen. Betreft een voorraad auto, al op kenteken. Maar kastje naar de muur verhaal.
Omdat ik vorige week nog niets gehoord had, maar eens gebeld. Zou ik teruggebeld worden, maar niets gehoord.
Vandaag maar weer gebeld. Er zou contact met mij opgenomen worden áls er nieuws was. Ergens tussen neus en lippen door kreeg ik 'dat er iets met de auto was'.
Heb dus idee dat die nog niet voor het rijklaar maken ingepland staat. Duurt dat bijvoorbeeld 2 dagen, of kan ik beter rekening houden met twee weken?
Hoe werkt dit dan nu met die superchargers? Via een app oid?Thiazzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:03:
Je moet trouwens wel een bankrekeningnummer of creditcard koppelen de laadpas werkt jammer genoeg niet.
Nice, mooi dat het werkt. Zelf kom ik van een Tesla af en dit gaat inderdaad wel wat problemen geven op de drukkere plekken. Want de kabel die jij nu in je Enyaq hebt zitten, is eigenlijk voor de parkeerplek ernaast. Dit zal geen problemen als er plek zat is zoals op jouw foto. Maar afgelopen zomer heb ik genoeg laadpleinen van Tesla gezien die nagenoeg vol zaten. Dan gaan alle ID4's, Q4's en Enyaq's geen vrienden maken doordat die laadconnector aan de andere kant zit.Thiazzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:54:
Werkt perfect! Volgende keer moet ik hem wel verder achteruit zetten, ging net met de kabel.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik krijg het trouwens zelf niet aan de gang met die Tesla app. Een vriend van mij die nooit een Tesla heeft gehad kon de app installeren, account aanmaken, en die kreeg netjes de optie "Uw Niet-Tesla opladen". Als ik een nieuw account aanmaak en daar mee inlog krijg ik een vrij leeg Tesla scherm zonder die optie. Misschien dat de Tesla app toch ergens iets lokaal bewaart ofzo en weet dat ik nog in een ander account een Tesla gekoppeld heb. Straks maar eens proberen op één van de telefoons van de kids.
Ps ik heb een geldige betaalmethode gekoppeld aan dat nieuwe account.
Zo hoort het er dus uit te zien:
:strip_exif()/f/image/6gHYvTxCRqHu4cQop4qQSlSx.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo niet.

:strip_exif()/f/image/dphX8qlohRTZ86tgNWJGpSdo.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Van de Tesla website:jeroen94704 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:59:
[...]
Er zitten twee kabels aan zo'n lader. Zijn dat dan niet 8A en 8B?
Alle V2 Superchargers in Europa zijn voorzien van laadpalen met twee kabels, voor zowel laadcontacten van DC Type 2 als CCS Combo 2
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
De nieuwste Tesla V3 superchargers hebben alleen nog maar de CSS stekker. De oudere hebben de twee kabels waarvan eentje voor de oudere NIET-Css Tesla's zijn. Daar kunnen wij niet mee laden. De nieuwere Tesla (van +/- 2 jaar oud of nieuwer) hebben standaard CSS en de oudere Tesla autos kun je (betaald) laten ombouwen.Trackerfire schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:12:
[...]
Van de Tesla website:
Alle V2 Superchargers in Europa zijn voorzien van laadpalen met twee kabels, voor zowel laadcontacten van DC Type 2 als CCS Combo 2
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Top dat het kan! Afschrijving gaat dan via SEPA via de app? Of kan je ook je leasepas koppelen?Thiazzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:57:
Ben al een paar keer raar aangekeken en zelfs aangesproken of ik hier wel kan laden
Dit zal op drukke momenten wel zorgen voor veel mopperende Tesla rijders.
Inderdaad de tesla app en dan kiezen voor niet Tesla opladen.Wicked-Game schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:10:
[...]
Hoe werkt dit dan nu met die superchargers? Via een app oid?
Ik krijg alleen de optie creditcard of sepa machtiging in de app

Maar sta je dan 'illegaal' te crossladen qua paal/parkeerplek?Thiazzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:54:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Begreep dat met een laadpunt rechtsachter de kabel niet lang genoeg zou zijn?
The best is yet to come
/post
kan ze zon snel niet vinden op het www
/post
Dank. Dat zou dan weer meevallen.AlexZuH schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:06:
[...]
Ik heb iets soortgelijks gehad vanwege wisseling personeel. Auto stond al een week daar (en had ik ook gezien met mn stalkgedrag). Vrijdagmiddag half 5 dealer gebeld, verkoper gesproken die gaf uitleg, maandag kenteken aanvraag, dinsdag rijklaar, woensdag poetsen, donderdag 13:00 auto opgehaald. Áls er plek is, is het een kwestie van 3-4 werkdagen. Nu weet ik echter niet hoe druk het is bij dealers richting einde jaar met verkoop, rijklaarmaken, rdw aanvragen etc.
In mijn geval is er al een maand geleden een akkoord gegeven op een voorraad Enyaq die al op kenteken stond. Werkgever geeft aan dat ze 1 november hebben aangegeven. Werkgever vroeg vorige week of ik al wat gehoord had. Zij dus niet.
Zelf dus maar eens gaan bellen. Contact opgenomen met LM maar die verwijzen naar dealer. Heb wel een contactpersoon gekregen, maar die verwijst weer naar een collega. En die collega zou mij wel bellen als er nieuws is.
Een collega die dichtbij de betreffende dealer woont is afgelopen weekend voor mij gaan kijken, maar kon 'mijn' Enyaq nergens ontdekken.
Gezien de berichten op het forum hier, mag ik niet klagen met een 'maand wachttijd'. Maar het voelt toch een beetje alsof er iets niet klopt.
We wachten af!
Dat gaat niet lukken. Want de prijzen zitten nu op 0.58 cent per kWh. Tevens moet de test uitwijzen dat dit alles geen problemen geeft en dat de superchargers in het buitenland ook worden opgesteld. Vooral Noord-Frankrijk zit te springen op extra snelladers. Die 4 snelladers in de regio Metz is een drama.vinom schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:44:
Wel ideaal als volgend jaar mijn Skoda Powerpass abbo is afgelopen. Dan sluit je gewoon in de vakantie een maandje een Tesla abbo af voor €13,- en kun je voor €0,24 cent per kW laden.
Niet met een abbo, dan is het €0.24 cent per kW.GAEvakYD schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:11:
[...]
Dat gaat niet lukken. Want de prijzen zitten nu op 0.58 cent per kWh. Tevens moet de test uitwijzen dat dit alles geen problemen geeft en dat de superchargers in het buitenland ook worden opgesteld. Vooral Noord-Frankrijk zit te springen op extra snelladers. Die 4 snelladers in de regio Metz is een drama.
Ah true.vinom schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:19:
[...]
Niet met een abbo, dan is het €0.24 cent per kW.
Mijn Tesla app met nieuw clean account laat helaas de nieuwe optie niet zien. Blijft raar want het is een nieuw account incl geldig betaalmiddel.
Yes. Zelfs op 100meter afstand van een testlocatie.Sand0rf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:25:
Ben je in Nederland, de optie bestaat alleen voor Nederlandse gebruikers.
Hoef je maar 39 kW te laden om het abonnement 'er uit te halen' dat zou wat mij betreft een goeie oplossing zijn tijdens vakantiesvinom schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:44:
Wel ideaal als volgend jaar mijn Skoda Powerpass abbo is afgelopen. Dan sluit je gewoon in de vakantie een maandje een Tesla abbo af voor €13,- en kun je voor €0,24 cent per kW laden.
Werkt perfect!P_de_B schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:05:
Ik kwam de volgende fix voor de slechte achteruitrijcamera tegen: https://www.enyaqforums.c...FPmt7ilWOyuv_kCTqpPRVohEg zijn er nog mensen waarbij de achteruitrijcamera zo slecht is?
Vandaag te horen gekregen dat hij gisteren is binnen gekomen, later dan ze dachten, maar toch nog ruim op tijd. Nu kijken of ik de oude wat eerder mag inwisselen voor de nieuwe.iketot schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:43:
[...]
Was woensdag bij de dealer i.v.m. een kapotte Passat GTE, en ben tijdens het wachten even naar Skoda gelopen om te vragen wat de status was van de auto.
Volgens hen wordt de auto week 36 geproduceerd en gaat hij week 37 op transport en zou hij week 39 bij hun klaar staan om uitgeleverd te worden.
Helaas kan ik pas week 3 van 2022 me Passat GTE inleveren en moet ik dus 16 weken wachten voor ik de Enyaq kan ophalen 😞.
Werd wel bij gezegd dat er wat vertraging kan zijn, maar ben er vrij gerust op dat ik de gunstige bijtelling nog kan meepikken. Er is ruimte voor 14 weken vertraging..
Hij is geleverd met alle opties zoals besteld
Enyaq IV 80 - Moon White :
Sportline
Transport pakket
Comfort plus pakket
Assistentiepakket
Klimaat plus pakket
Family pakket
Panoramadak
Elektrisch inklapbare trekhaak
Elektrisch verstelbare stoel met geheugenfunctie
125 kW oplaadmogelijkheid
en setje dakdragers voor de koffer
Update: zojuist de bevestiging van de LM ontvangen dat bijtelling in 2022 van toepassing is op de prijs van 2021 omdat Skoda een prijs garantie heeft afgegeven op de auto. Voor de duidelijkheid; mijn Enyaq wordt in 2022 geleverd en dus op kenteken gezet.Maat28 schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:08:
[...]
Als de nieuwe (2022) prijs van toepassing wordt voor de bijtelling is het een slecht verhaal inderdaad. Zowel dealer als LM hebben bevestigd dat obv de prijs garantie de fiscale waarde in 2021 van toepassing is voor de bijtelling in 2022 en niet de waarde op moment van kenteken registratie (in 2022). Ik ga het nogmaals checken, vind het maar een vreemd verhaal.
Maat28 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:04:
[...]
Update: zojuist de bevestiging van de LM ontvangen dat bijtelling in 2022 van toepassing is op de fiscale waarde van 2021 omdat Skoda een prijs garantie heeft afgegeven op de auto. Voor de duidelijkheid; mijn Enyaq wordt in 2022 geleverd en dus op kenteken gezet.
Onlangs bericht van iemand op dit forum dat bij hem/haar blauwe AR pijlen werken met gebruik van navigatie via Android Auto.
Daar kwamen toen meerdere vragen van members over waaronder ik omdat dit niet het geval is.
Zou fijn zijn als diegene dit eens aan de hand van uitleg en foto's laat zien dat het daadwerkelijk werkt.
Nou.. Het is iets beter, maar nog steeds niet de helft van hetgeen ik gewend was met mijn vorige auto. Blijft wat mij betreft een minpunt en zeker niet 'perfect'.
Helaas staat het hier ook op 5/11 nog steeds.. de dealer gaf telefonisch aan nog niks meer te weten. Weet eventueel als wij beweerde m. Zodra het op transport naar de dealer effectief staat, kunnen ze pas een uitleverdatum met zekerheid zeggen.Jan_A schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:32:
[...]
Die 5/11 gaat het precies niet worden, ook al staat het nog steeds zo op MySkoda. En bij jou? Weet jij al iets meer?
Ben benieuwd of nog voorraad is. De dealer zou mij nog bellen deze week. IV80 is er niet/amper. Het is bij Audi overigens ook drama met de leveringen. De Q4 van mijn collega komt ook pas volgend jaar maart (had ook garantie op levering in 2021)renedg73 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:21:
Vandaag dan toch het telefoontje gekregen dat je niet wil krijgen. Enyaq kont niet meer dit jaar. Dus nu snel op zoek naar een voorraad enyaq of ID.4
[ Voor 17% gewijzigd door Maat28 op 02-11-2021 19:56 ]
Vandaag bij dealer geweest om iV 80X Sportline te bestellen en kreeg ook te horen dat BlindSpotWarning niet geleverd gaat worden ivm chip tekort. Staat nu ook vermeld in de brochure. Flinke teleurstelling omdat deze feature wel een gevoel van extra veiligheid geeft. Dealer kon me niet vertellen of deze feature later alsnog kan worden geinstalleerd.p.d.s.mane schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:31:
[...]
Elk voordeel heeft wel z'n nadelen:
1)
Volgens de online configurator, prijslijst (vanaf 01/01/2022) en brochure is de "Side Assist" functie van de Assistentie (Plus) pakketten (tijdelijk?) niet leverbaar van wegen chiptekort --- en daardoor zijn de Assistentie (Plis) pakketten ook EUR 350,- goedkoper (ten minste in de prijslijst; niet in de configurator).
2)
Volgens de online configurator en prijslijst zit "Elektronisch veiligheidsslot voor achterdeuren" niet meer in het "Family" pakket --- zonder korting op de prijs van het pakket ...

Weet iemand dat?
Uitstapwaarschuwing zou wel nog moeten werken.
Verder geeft ook HUD vanwege chip tekort extra levertijd van 6 weken. Hoop dat HUD het waard is wordt met nog een paar updates.
[ Voor 3% gewijzigd door efbeel op 02-11-2021 21:36 ]
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Is Side assist niet hetzelfde als BlindSpotWarning? Lijkt mij niet dat ze dit kunnen toevoegen. De chip zit er niet in, het is geen software.efbeel schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:32:
[...]
Vandaag bij dealer geweest om iV 80X Sportline te bestellen en kreeg ook te horen dat BlindSpotWarning niet geleverd gaat worden ivm chip tekort. Staat nu ook vermeld in de brochure. Flinke teleurstelling omdat deze feature wel een gevoel van extra veiligheid geeft. Dealer kon me niet vertellen of deze feature later alsnog kan worden geinstalleerd.![]()
Weet iemand dat?
Uitstapwaarschuwing zou wel nog moeten werken.
Verder geeft ook HUD vanwege chip tekort extra levertijd van 6 weken. Hoop dat HUD het waard is wordt met nog een paar updates.
Enige wat je daar (denk ik) ook mee mist is het automatisch inhalen. Ik gok dat dit verbonden is aan assistent plus en dus o.a. Side assist.
Wel een toffe auto! Gefeliciteerd met je bestelling. Succes met geduld oefenen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tukker87 op 02-11-2021 22:04 ]
Volgens mij is "Side Assist" inderdaad het zelfde als (dan wel Skoda's naam voor) BlindSpotWarning.Tukker87 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:03:
[...]
Is Side assist niet hetzelfde als BlindSpotWarning? Lijkt mij niet dat ze dit kunnen toevoegen. De chip zit er niet in, het is geen software.
Enige wat je daar (denk ik) ook mee mist is het automatisch inhalen. Ik gok dat dit verbonden is aan assistent plus en dus o.a. Side assist.
Wel een toffe auto! Gefeliciteerd met je bestelling. Succes met geduld oefenen.
Zie ook pagina 87 in de brochure (https://forms.skoda.nl/site/brochure/download?mc=enyaq%20iv).
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Verrassend. Ik was vrijdag bij dealer (van Udenhout) die zei momenteel geen bestellingen aan te mogen nemen. Ik wilde ook een 80X sportline. Als bestelling toch door zou komen, via leasemaatschappij, moest ik rekening houden met levering pas in 2023. Welke levertijd is voor jouw 80X aangegeven? Zou wel verbaasd zijn als het toch kan, ik heb net gisteren de knoop doorgehakt om voor een Q4 etron te gaan.efbeel schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:32:
[...]
Vandaag bij dealer geweest om iV 80X Sportline te bestellen....
Dealer gaf aan dat nu bestellen van 80X Sportline met HUD een levering in 2022 wk 33 betekent. Maar natuurlijk geen garanties dat er geen verdere vertragingen komen.EV_Eric schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:39:
[...]
Verrassend. Ik was vrijdag bij dealer (van Udenhout) die zei momenteel geen bestellingen aan te mogen nemen. Ik wilde ook een 80X sportline. Als bestelling toch door zou komen, via leasemaatschappij, moest ik rekening houden met levering pas in 2023. Welke levertijd is voor jouw 80X aangegeven? Zou wel verbaasd zijn als het toch kan, ik heb net gisteren de knoop doorgehakt om voor een Q4 etron te gaan.
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Ik vraag dit vanwege een discussie in de Facebook groep waarbij sommige dit via de dealer hebben gekregen en mijn dealer niet eens weet waar ik het over heb.
Ik wil het wel checken maar waar vind ik die software versies? Ik zie alleen maar HMI Versies.FJP84 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:39:
Vraagje. Wie van jullie zit op ABT software versie 106 (zoals ik) en op 108. Zij die op 108 zitten: was dit al zo of is dit via update gegaan (zelf of via dealer).
Ik vraag dit vanwege een discussie in de Facebook groep waarbij sommige dit via de dealer hebben gekregen en mijn dealer niet eens weet waar ik het over heb.
Setup > Voertuig info of statusSSJVegito schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:46:
[...]
Ik wil het wel checken maar waar vind ik die software versies? Ik zie alleen maar HMI Versies.
Vanaf levering staat 0795 en 108 erbij mij op. Geleverd op 28 september en betreft een MY22 variant.FJP84 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:39:
Vraagje. Wie van jullie zit op ABT software versie 106 (zoals ik) en op 108. Zij die op 108 zitten: was dit al zo of is dit via update gegaan (zelf of via dealer).
Auto is in de diagnose nu. Dealer was weer op de hoogte van verschillende zaken. Heb de verschillen in software laten zien. Ook Travel Assist melding icm stuurverwarming was nu wel bekend. Kijken wat eruit komt vandaag. Met een schakel ICE als leenauto weet ik weer waarom ik een BEV heb nuWicked-Game schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:58:
[...]
Vanaf levering staat 0795 en 108 erbij mij op. Geleverd op 28 september en betreft een MY22 variant.
waarschijnlijk omdat hij of zij inzag dat dit toch niet het geval isgoetfoud schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:10:
Ik ben toch nieuwsgierig....
Onlangs bericht van iemand op dit forum dat bij hem/haar blauwe AR pijlen werken met gebruik van navigatie via Android Auto.
Daar kwamen toen meerdere vragen van members over waaronder ik omdat dit niet het geval is.
Zou fijn zijn als diegene dit eens aan de hand van uitleg en foto's laat zien dat het daadwerkelijk werkt.
Wat bedoel je daar nu juist mee, want de HUD werkt heel goed?efbeel schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:32:
[...]
Die waren al door de dealer gedaan.Flitz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:33:
Heb je de letters op de achterklep ook laten doen?
:strip_exif()/f/image/k1DGb98zcPyi82QUXFeNAbPY.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoop op meer AR toepassingen. Vind de feature fantastisch maar toepassing erg beperkt.Cloclo100 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:58:
[...]
Wat bedoel je daar nu juist mee, want de HUD werkt heel goed?
Het moet natuurlijk ook een beetje veilig blijven, het is geen computerspelletje héefbeel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:05:
[...]
Hoop op meer AR toepassingen. Vind de feature fantastisch maar toepassing erg beperkt.
Erg beperkt vind ik het totaal niet. Alle nuttige info is voorhanden en maakt het dashboard overbodig en je houdt zo je ogen op de weg. Je kan zelfs zien wanneer je best regenereert door de voet van het pedaal te houden, of over hoeveel meter je de volgende afslag hebt. Dat de functionaliteit met de pijlen mag uitgebreid worden met de navi van AA of Carplay is zowat het enige wat ik 'mis'.
Mag ik vragen wat je dat gekost heeft?Wicked-Game schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:23:
Auto weer opgehaald van de wrapper. Erg blij met het resultaat! Maakt het een hele andere auto zo.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
If I tell you.....
En de hopelijk aanstaande update dat AR ook rotondes meeneemt is ook welkom. Range in de HUD zou ik ook nog wel fijn vinden.Cloclo100 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:09:
[...]
Het moet natuurlijk ook een beetje veilig blijven, het is geen computerspelletje hé...
Erg beperkt vind ik het totaal niet. Alle nuttige info is voorhanden en maakt het dashboard overbodig en je houdt zo je ogen op de weg. Je kan zelfs zien wanneer je best regenereert door de voet van het pedaal te houden, of over hoeveel meter je de volgende afslag hebt. Dat de functionaliteit met de pijlen mag uitgebreid worden met de navi van AA of Carplay is zowat het enige wat ik 'mis'.
Met al reeds geinstalleerd software versie 3.0, maar zonder 175kw oplaadmogelijkheid.
Wel al betaald voor laden naar 130kw, dus voor die optie had ik al 500 euro afgetikt, maar nu krijg ik te horen dat voor het opladen naar 175kw dus NOGMAALS 500 euro moet worden betaald.
Klopt dat verhaal wel? Dan kost het echt sneller opladen dus in totaal 1000 euro? Vind ik wel ERG gortig!
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zelfde situatie, 80 Sportline, uitlevering net na kerst, 125 (130?) kW snelladen inclusief.JustTrying schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:21:
Mijn Enyaq 80 sportline is al binnen en wordt rond de kerst uitgeleverd.
Met al reeds geinstalleerd software versie 3.0, maar zonder 175kw oplaadmogelijkheid.
Wel al betaald voor laden naar 130kw, dus voor die optie had ik al 500 euro afgetikt, maar nu krijg ik te horen dat voor het opladen naar 175kw dus NOGMAALS 500 euro moet worden betaald.
Klopt dat verhaal wel? Dan kost het echt sneller opladen dus in totaal 1000 euro? Vind ik wel ERG gortig!
Ik had gevraagd of de auto op winterbanden en met software 3.0 kon worden uitgeleverd, dat kon allemaal, maar de 175kw opladen kostte dus nogmaals 500 euro en zat niet standaard in de software update.J.Kossen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:36:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zelfde situatie, 80 Sportline, uitlevering net na kerst, 125 (130?) kW snelladen inclusief.
Wat mij vooral bevreemd is dat we hier spreken over 175kW, terwijl het nieuwe vlaggenschip van VW (ID5) maximaal 135kW laadt. Wel met een betere curve aldus VW.
Daar houden ze bij VW ID-groep wel van, curves.
Denk dat je het verschil tussen 125 en 175 niet echt zal merken tenzij je hem vaak leeg rijdt.Tukker87 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:02:
Mooi verdienmodel om steeds upgrades te laten betalen. Terwijl de Koreanen hogere snelheden standaard aanbieden.
Wat mij vooral bevreemd is dat we hier spreken over 175kW, terwijl het nieuwe vlaggenschip van VW (ID5) maximaal 135kW laadt. Wel met een betere curve aldus VW.
Daar houden ze bij VW ID-groep wel van, curves.
Alleen tussen de 0 en 30% zal hij sneller laden en dan alleen als de accu's perfect warm zijn.
In mijn geval is snelladen vooral interessant voor lange afstanden (lees vakantie). Maar dat komt ook door de laadpaal op de oprit.BigGreen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:11:
[...]
Denk dat je het verschil tussen 125 en 175 niet echt zal merken tenzij je hem vaak leeg rijdt.
Alleen tussen de 0 en 30% zal hij sneller laden en dan alleen als de accu's perfect warm zijn.
Voor vakantie zou het perfect zijn als het sneller kan, maar zoals je zegt heeft dat met veel factoren te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Tukker87 op 03-11-2021 15:18 ]
Gelukkig zullen de meesten die snelheid niet of nauwelijks gebruiken (thuisladen).
Betekend dit dan ook dat wanneer je géén snellaad-optie hebt besteld en je nu achteraf wil upgraden, dat je dan voor 500 euro in 1 keer naar 175 gaat?
[ Voor 20% gewijzigd door markiep op 03-11-2021 15:23 ]
Er staat een setje op marktplaats (demo).hosttech schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:41:
Even brutale vraag: iemand een set 20 inch velgen (zonder banden) geschikt voor de iv60 extra liggen? Graag een pb, ik heb interesse ivm winterbanden :-)
Hopelijk morgen wel klaar.
1 voordeel, kom je erachter hoe lekker zo'n BEV toch is qua rijden.
Krijg je een golf diesel 5 handbak mee......wat een herrie is dat nu😂
Dan te bedenken dat ik meer dan 25 jaar diesel gereden heb en nooit geklaagd heb.
Maar goed, hoop toch echt morgen goed nieuws te krijgen....
10 min auto op slot gezet en alles werkt weer...
108 update is door de dealer erop gezet, dit ivm het vastlopen van het scherm.FJP84 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:39:
Ervaart iemand dit ook ?
Ja, zieJAH307 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:05:
Nu het wat kouder wordt ervaar ik het volgende probleem met de verwarming. Als ik instap en wegrijd dan komt er gedurende 5 minuten een grote bak met warmte dusdanig dat je er bijna onpasselijk van wordt. Daarna is de warmte weg maar wordt het vervolgens koud dusdanig dat het zonder jas niet uit te houden is.
Ervaart iemand dit ook ?
vinom in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
rammes in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
Wootism in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
Hennie-M in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
[ Voor 18% gewijzigd door vinom op 03-11-2021 19:09 ]
Gewoon nieuwsgierig, waarom gebruik je die startknop nog?Jasperzzz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:35:
Iemand ooit het volgende gehad; auto aan zetten en rempedaal intrappen of knop gebruiken en vervolgens iets van 8 storingsmeldingen over alle mogelijke hulpsystemen die niet werken. Auto wil ook niet in D of R.
10 min auto op slot gezet en alles werkt weer...
Ik ervaar dit dus helemaal niet zo, ik vind de temperatuur heel erg aangenaam en dat koude briesje vind ik juist wel weer lekker want de temperatuur is goed in de auto. Kan er prima in zitten met een t-shirt zelfs. Ik weet niet of je de optie aan hebt staan dat die zo snel mogelijk de auto opwarmt als je de deuren ontgrendeld, dan gooit die volgens mij wel eerst een aardige bak warmte naar binnen.JAH307 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:05:
Nu het wat kouder wordt ervaar ik het volgende probleem met de verwarming. Als ik instap en wegrijd dan komt er gedurende 5 minuten een grote bak met warmte dusdanig dat je er bijna onpasselijk van wordt. Daarna is de warmte weg maar wordt het vervolgens koud dusdanig dat het zonder jas niet uit te houden is.
Ervaart iemand dit ook ?
Als je dagelijks je ACC gebruikt is dat nagenoeg het enige wat ie doet. Android auto of carplay navi dus (nog) niet ondersteund. Dat zou mogelijk worden uitgebreid met de WK48 update als ik het goed las. Zou mooi zijn, want de integratie met onboard navi is heel mooi, alleen de onboard navi is gewoon heel erg ondermaats t.o.v. google maps/waze/ABRP etc.Cloclo100 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:58:
[...]
Wat bedoel je daar nu juist mee, want de HUD werkt heel goed?
Ik vroeg of ze ook konden updaten. Had aangegeven dat er ABT v108 is. Vandaag daarbij nog aangegeven dat er ook een software versie 0795 is. Wat ik nu heb is dit:
:strip_exif()/f/image/ngnmH83BbeN4emlbT9Vmx0OD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gevraagd of ze als het stuur binnen is, ze toch nog even naar de softwareversie kunnen kijken....
Gebruik ik nooit, maar nu wel een keer om te kijken of dat mss het probleem oploste. Normaal idd voet op de rem en D stand inschakelen en weg rijden.Alex Timmermans schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:19:
[...]
Gewoon nieuwsgierig, waarom gebruik je die startknop nog?
Bij uitstappen gebruik ik de knop wel om de handrem erop te krijgen.
Ook bij het uitstappen gebruik ik hem niet. Ik rem, ik doe de deur open en stap uit en de auto doet de rest vanzelf.Jasperzzz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:11:
[...]
Gebruik ik nooit, maar nu wel een keer om te kijken of dat mss het probleem oploste. Normaal idd voet op de rem en D stand inschakelen en weg rijden.
Ondertussen 2x geladen. Wat mij opvalt is dat 100% laden ongeveer 466km range geeft volgens de Skoda app.
Hoeveel is dat bij jullie?
Waarom wijkt dat zoveel van de WLTP af? WLTP zou toch juist realistisch zijn? Dan zou ik een minder groot verschil verwachten.
WLTP is in mijn ervaring helemaal niet realistisch, Ik haal ergens tussen de 400 en 450 km.luuksnijmegen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:25:
Sinds vorige week mijn Enyaq IV80 binnen,wat een apparaat! Erg blij mee.
Ondertussen 2x geladen. Wat mij opvalt is dat 100% laden ongeveer 466km range geeft volgens de Skoda app.
Waarom wijkt dat zoveel van de WLTP af? WLTP zou toch juist realistisch zijn? Dan zou ik een minder groot verschil verwachten.
De range is afhankelijk van de rijstijl tijdens de laatste circa 100km (dacht ik), zaken als temperatuur etc.
Vandaag toevallig overdag geladen bij een Hotel omdat ik daar een heisessie had en omdat het 11 kW laden was tot 100% geladen en bij aankomst gaf hij 402 km range aan, dat was gebaseerd op het gebruik van de airco, nadat ik deze had uitgezet, 'schoot' hij omhoog naar 442 km range
WLTP is leuk om elektrische auto's onderling te vergelijken maar geen realistisch bereik. Er wordt getest onder ideale omstandigheden die je in de praktijk nooit gaat halen. Maar doordat de test voor iedere auto gelijk is geeft het wel een indicatie hoe de ene EV scoort tov de ander.luuksnijmegen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:25:
https://automotive-online...en-met-werkelijk-verbruik
Net even gechecked en bij mij is het dit:FJP84 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:39:
:strip_exif()/f/image/Bn32wfSACce7zUeQ3S2e3IS6.jpg?f=fotoalbum_large)
WLTP is juist niet realistisch. Het is een mooi iets om auto's te vergelijken maar verder niks. Wat ze mij vertelde is good zo'n 70 a 80 % van de WLTP waarde aan een dan heb je ongeveer je bereik.luuksnijmegen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:25:
Dank! De dealer is nog niet van mij af, al heb ik geen haast.SSJVegito schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:42:
[...]
Net even gechecked en bij mij is het dit:
[Afbeelding]
Ik heb nog een oudere versie van de software zo te zien.FJP84 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:32:
Dealer heeft hier ook een nieuw stuur besteld om de meldingen mbt TA icm stuurverwarming op te lossen.
Ik vroeg of ze ook konden updaten. Had aangegeven dat er ABT v108 is. Vandaag daarbij nog aangegeven dat er ook een software versie 0795 is. Wat ik nu heb is dit:
[Afbeelding]
Ik heb gevraagd of ze als het stuur binnen is, ze toch nog even naar de softwareversie kunnen kijken....
:strip_exif()/f/image/jYoQFIoZOGLjZnKVKwvKSfiO.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heb ik ook volgens mij.DirkBouwman schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:32:
[...]
Ik heb nog een oudere versie van de software zo te zien.
[Afbeelding]
Volgens mij is er geen software change log over ABT versies terug te vinden.
Mogelijk betekent ABT Anzeigebedienteil (Infotainment). Ik kan dit niet 100% valideren.
Zie Alfred66 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Lucky you.SSJVegito schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:01:
Ik weet niet hoe het met de rest zit die een iets oudere versie hebben maar ik heb tot nu toe nog helemaal geen problemen gehad met het infotainment system. Nog niet 1 x hoeven resetten.
Ik heb alleen maar gepruts met dat ding.
Vandaag nog zwart en ook de fysieke knoppen van bv Klimaat of Mode reageerden niet. Zelfs de aan-uit knop om te resetten minuten lang ingehouden en geen reactie.
Toen de auto maar aan de kant gezet, uit en weer aan en hij reageerde weer.
Verder nog vaak dat het touch gedeelte niet werkt maar verder wel alles zichtbaar is en bv spotify gewoon afspeelt.
Nee ik durf rustig te zeggen dat dit het slechtste systeem is dat ik ooit heb ervaren in een auto. Hopelijk ben ik een uitzondering en gaat het bij de rest van vaker goed dan fout zoals bij jou.
Dat is wel apart inderdaad, heb jij ook dezelfde versies als ik? Misschien dat daar een flinke verbetering in is doorgevoerd? Heb ik een paar posts terug gepost.ManiacScum schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:15:
[...]
Lucky you.
Ik heb alleen maar gepruts met dat ding.
Vandaag nog zwart en ook de fysieke knoppen van bv Klimaat of Mode reageerden niet. Zelfs de aan-uit knop om te resetten minuten lang ingehouden en geen reactie.
Toen de auto maar aan de kant gezet, uit en weer aan en hij reageerde weer.
Verder nog vaak dat het touch gedeelte niet werkt maar verder wel alles zichtbaar is en bv spotify gewoon afspeelt.
Nee ik durf rustig te zeggen dat dit het slechtste systeem is dat ik ooit heb ervaren in een auto. Hopelijk ben ik een uitzondering en gaat het bij de rest van vaker goed dan fout zoals bij jou.
Ik vind wel dat het systeem wat traag opstart, je kan niet meteen bij mode omdat het systeem dan nog aan het opstarten is maar verder geen gezeik gehad tot nu toe.
Uhm... De golf kan ook stil zijn maar...goetfoud schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:21:
Pfff, vanochtend om 8u Enyaq naar dealer gebracht voor nieuw stuur, word je om 15u gebeld dat auto niet klaar is. Iets met problemen hoogvolt activatie die niet geaccepteerd wordt. Komen er niet uit en hebben het probleem bij Skoda Nederland aangekaart.
Hopelijk morgen wel klaar.
1 voordeel, kom je erachter hoe lekker zo'n BEV toch is qua rijden.
Krijg je een golf diesel 5 handbak mee......wat een herrie is dat nu😂
Dan te bedenken dat ik meer dan 25 jaar diesel gereden heb en nooit geklaagd heb.
Maar goed, hoop toch echt morgen goed nieuws te krijgen....
Exact zo. Ik rij nooit in de B stand, vind ik niet prettig.Jasperzzz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:11:
[...]
Gebruik ik nooit, maar nu wel een keer om te kijken of dat mss het probleem oploste. Normaal idd voet op de rem en D stand inschakelen en weg rijden.
Ik heb inderdaad wel een andere versie, ouder.SSJVegito schreef op donderdag 4 november 2021 @ 01:03:
[...]
Dat is wel apart inderdaad, heb jij ook dezelfde versies als ik? Misschien dat daar een flinke verbetering in is doorgevoerd? Heb ik een paar posts terug gepost.
Ik vind wel dat het systeem wat traag opstart, je kan niet meteen bij mode omdat het systeem dan nog aan het opstarten is maar verder geen gezeik gehad tot nu toe.
Ik hoop dat een update het oplost. 11 november gaat hij naar de dealer voor onder andere winterwielen en andere softwarematige issues, mogelijk ook voor een vervanging van het stuur.
Daar is ook dit gemeld, dus we gaan het zien.
Ik rij op de snelweg en op 80km wegen in D en verder in B. Bevalt prima en in B regenereert tie volgens mij ook meer.Kaaschef schreef op donderdag 4 november 2021 @ 03:22:
[...]
Exact zo. Ik rij nooit in de B stand, vind ik niet prettig.
Moest er in het begin wel even aan wennen.
Geen vooronderzoek gedaan? Je kan je beter op sites zoals ev-database of TeslaBjorn zijn bevindingen baseren om een realistisch rijbereik te achterhalen.luuksnijmegen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:25:
WLTP is gebaseerd op een test die bedoeld is om wat realistischer te zijn voor benzine en diesel wagens.
Maar waar ICE net het grootste voordeel haalt bij hoge snelheden en het hoogste verbruik heeft bij lage snelheden zoals stadsverkeer, is dit bij een EV helemaal anders.
Dus zou het wel ideaal zijn moesten ze voor EV een andere test verzinnen, die wat meer focust op de zwakke punten bij EV ipv de zwakke punten bij ICE.
Daarnaast is er ook nog een ander aspect aan het EV rijden. Doordat EV's zo efficiënt zijn, hebben ze veel meer last van externe factoren die het bereik beïnvloeden.
Kijk maar naar het verschil tussen eenzelfde ritje in 20 graden omgevingstemperatuur, of bij 0 graden.
Zelfs hier mee moet je eigenlijk opletten als je auto's vergelijkt. Want blijkbaar zijn sommige auto's beter dan andere in verbruik op hogere snelheden.SSJVegito schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:45:
[...]
WLTP is juist niet realistisch. Het is een mooi iets om auto's te vergelijken maar verder niks. Wat ze mij vertelde is good zo'n 70 a 80 % van de WLTP waarde aan een dan heb je ongeveer je bereik.
Tesla schijnt het best goed te doen op hogere snelheden.
Klopt niet volledig. Bij EV's komen de real life testen soms zelfs hoger uit dan WLTP. De Noore automobilistenbond heeft een onderzoek gedaan met alle courante EV's. Uiteindelijk rijden bijna alle wagens verder dan wat de fabrikant opgeeft. Enkel de Polestar 2 (-3 km) en Citroën Ë-C4 (-5 km) raakten net niet aan hun testresultaat. in de winter natuurlijk wel een ander verhaal, maar daar valt het ook nog al bij al mee.ManiacScum schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:31:
[...]
WLTP is in mijn ervaring helemaal niet realistisch, Ik haal ergens tussen de 400 en 450 km.
De range is afhankelijk van de rijstijl tijdens de laatste circa 100km (dacht ik), zaken als temperatuur etc.
Vandaag toevallig overdag geladen bij een Hotel omdat ik daar een heisessie had en omdat het 11 kW laden was tot 100% geladen en bij aankomst gaf hij 402 km range aan, dat was gebaseerd op het gebruik van de airco, nadat ik deze had uitgezet, 'schoot' hij omhoog naar 442 km range
https://www.hln.be/drive/...che-wagens-echt~a31cc364/
Hebben ze alleen het bergje af gereden ofzo? Dit staat haaks op de praktijk ervaringen van de EV gebruikers in het algemeen. Ik denk dat 70-80% van WLTP een goed uitgangspunt is👍Cloclo100 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:01:
[...]
Klopt niet volledig. Bij EV's komen de real life testen soms zelfs hoger uit dan WLTP. De Noore automobilistenbond heeft een onderzoek gedaan met alle courante EV's. Uiteindelijk rijden bijna alle wagens verder dan wat de fabrikant opgeeft. Enkel de Polestar 2 (-3 km) en Citroën Ë-C4 (-5 km) raakten net niet aan hun testresultaat. in de winter natuurlijk wel een ander verhaal, maar daar valt het ook nog al bij al mee.
https://www.hln.be/drive/...che-wagens-echt~a31cc364/
Auto staat af fabriek op 21". Nu leek het mij een goed idee om in de winter naar 20 of 19" te gaan ivm het verschil in db's tussen zomer en winterbanden. 21" schijnt al wat minder geruisloos te zijn, dus met winterbanden nog minder aangenaam.
Is er al iemand die uit heeft gezocht of een set 19" + winterbanden voordeliger uitpakt dan 21" winterbanden voor op de bestaande velg?
En bovenal, klopt het dat de 21" velg + winterband gehorig is, iemand die daar momenteel op rijdt?
Nee hoor, hier iets meer info. De Noren zijn voorloper op alles wat maar met EV te maken heeft en in mijn ogen is er niks mis met hun testmethode. Ik heb in de lente/zomer ook met mijn IV80 een gemiddeld verbruik gehaald van 15,5 over 8000km, dat doe je natuurlijk niet door overal te hard te rijden. Ik heb altijd travel assist aanstaan en probeer daarnaast proactief te regenereren.Maat28 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:54:
[...]
Hebben ze alleen het bergje af gereden ofzo? Dit staat haaks op de praktijk ervaringen van de EV gebruikers in het algemeen. Ik denk dat 70-80% van WLTP een goed uitgangspunt is👍
Ik denk dat een groot gedeelte van de discrepantie aan de omstandigheden en rijgedrag ligt. Daarnaast rijd een willekeurige EV met een 0km / 0% weergave alsnog een 20-30km. (zij het in limp-mode).Maat28 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:54:
[...]
Hebben ze alleen het bergje af gereden ofzo? Dit staat haaks op de praktijk ervaringen van de EV gebruikers in het algemeen. Ik denk dat 70-80% van WLTP een goed uitgangspunt is👍
Dat was de enigste update die klaar stond voor mijn auto toen die hem op afstand uitlas.
Heeft de Enyaq hetzelfde systeem als de Superb en de Supra want die scoorden Superior in de 2020 Thatcham test.
/post
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2