Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-07 16:37
Ik heb een raar iets met mijn Q4.
Sinds kort raakt ie op een willekeurig moment kilometers kwijt.
Ergens op de snelweg daalt de actieradius dan ineens met 20 kilometer.

Gisteren op de A2, ging van 370 naar 350 binnen 20 seconden. Dan daalt ie dus plots met 1 kilometer per seconde. De teller loopt ook met die snelheid terug. Hij blijft daarna ook niet hangen op een bepaalde stand, er wordt dus niks gecompenseerd.
Ze zijn dus echt weg.

Mijn actieradius na opladen is ook in 1 week gedaald van 495 km naar 420 kilometer.

Ik zie geen logica. Het is net of ie op ‘niet functionerende / kapotte accucellen’ terecht is gekomen.
Auto is van november 21, km. stand 102.000.

Iemand ooit zoiets gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
Dit is dus precies wat ik extreem jammer vind aan de Q4. Prachtige auto, rijd ook lekker maar qua software mag AUDI nog heeel veel leren. Als ik zie wat Tesla's, Rivian en BYD kunnen met de app dan loopt het echt achter bij Audi. Software updates zouden gewoon OTA moeten gaan. Dit moet echt beter worden, zo niet is mijn volgende auto een ander merk 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:09
dolfg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 05:00:
Ik heb een raar iets met mijn Q4.
Sinds kort raakt ie op een willekeurig moment kilometers kwijt.
Ergens op de snelweg daalt de actieradius dan ineens met 20 kilometer.

Gisteren op de A2, ging van 370 naar 350 binnen 20 seconden. Dan daalt ie dus plots met 1 kilometer per seconde. De teller loopt ook met die snelheid terug. Hij blijft daarna ook niet hangen op een bepaalde stand, er wordt dus niks gecompenseerd.
Ze zijn dus echt weg.

Mijn actieradius na opladen is ook in 1 week gedaald van 495 km naar 420 kilometer.

Ik zie geen logica. Het is net of ie op ‘niet functionerende / kapotte accucellen’ terecht is gekomen.
Auto is van november 21, km. stand 102.000.

Iemand ooit zoiets gehad?
Is dit niet gewoon doordat je even meer verbruikt? Hij ligt heel de tijd die range te herberekenen aan de hand van gemiddelde verbruiken.

Begin je met rijden en doe je heel de tijd 70km gemiddeld tot je aan de snelweg komt en ga je dan doorblazen met 160 zal je ook zien dat je op 2m 100km range kunt kwijtspelen.

Of zet je Airco op High full power, volgende moment dat hij gaat herberekenen speelt hij ook 75km ofzo kwijt omdat hij ervan uitgaat dat je zo gaat blijven doorrijden.

Eens de wagen is opgeladen toont hij de range gebaseerd op je laatste verbruikspatroon. Ik heb die 540 de dag van ontvangst nooit meer teruggezien bij de range indicatie.. Is eerder iets van 350km bij het opladen tot 100, maar dus compleet afhankelijk van wat je ervoor verbruikt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-07 14:41
Ik ben vorige maand naar Italië gereden. Toen ik thuis wegging stond de range op 350 km bij een soc van 80%.
Ik voerde de route in naar 1e snelladers in Wallonië. Zonder een meter te rijden zakte de range al met 60 km. Omdat de route over de snelweg gaat met in België een maximum snelheid van 120 doet ie aan de hand daarvan een berekening van de range. Ik heb het nog nooit gehad dat de range plotseling met 20 km daalde. Wel kan de range vooral in de bergen in Zwitserland en Italië erg snel zakken bij bergop rijden. Bij bergafwaarts rijden krijg weer veel range erbij. We zijn tot 2500 m gegaan. Bergafwaarts op stand B bijna niet hoeven remmen behalve bij een haarspeldbocht. Aan het eind van de afdaling was de soc gestegen van 50 naar 57.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfg
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:49:
[...]

Is dit niet gewoon doordat je even meer verbruikt? Hij ligt heel de tijd die range te herberekenen aan de hand van gemiddelde verbruiken.

Begin je met rijden en doe je heel de tijd 70km gemiddeld tot je aan de snelweg komt en ga je dan doorblazen met 160 zal je ook zien dat je op 2m 100km range kunt kwijtspelen.

Of zet je Airco op High full power, volgende moment dat hij gaat herberekenen speelt hij ook 75km ofzo kwijt omdat hij ervan uitgaat dat je zo gaat blijven doorrijden.

Eens de wagen is opgeladen toont hij de range gebaseerd op je laatste verbruikspatroon. Ik heb die 540 de dag van ontvangst nooit meer teruggezien bij de range indicatie.. Is eerder iets van 350km bij het opladen tot 100, maar dus compleet afhankelijk van wat je ervoor verbruikt hebt.
Nee die varianten ken ik allang.

Ik was 30 kilometer onderweg, reed 90 (wat ik altijd doe).
Geen airco hard, geen rare dingen, geen regen, geen harde wind. Niks wat het had kunnen beïnvloeden.

En plots: binnen 30 seconden 20 kilometer weg.
Dus dat blijft apart.

Aanvulling: de actieradius is na dit incident weer op het oude niveau (was 430 is nu weer 503). Dus het lijkt gelukkig eenmalig te zijn geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door dolfg op 12-06-2025 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-07 18:47

Roy

Hobbies?

Roy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Ik heb de knoop doorgehakt en rij sinds twee weken in de Q4 45 quattro S-edition, ben er echt heel tevreden mee! Auto is van september 2024, dus slechts een half jaar oud. Een fijne uitvoering met warmtepomp en panoramadak, het enige wat er nog gemonteerd moet worden is de trekhaak, maar die schijnt erg slecht leverbaar te zijn. De dealer had gehoopt die bij de aflevering gemonteerd te hebben, maar hij blijft maar in backorder staan bij de fabriek. De verwachte datum is nu tweede week juli. Erg lastig, aangezien ik meerdere keren per week de trekhaak nodig heb...

Iemand enig idee waarom de trekhaak op backorder staat? ik hoorde via via iets dat er een probleem met de software was?
Nou lekker dan, de trekhaak zou 10 juli komen, maar is nu al uitgesteld naar 5 september.... De garage kan nergens een trekhaak vinden, ook niet in Duitsland zegt men.
Dus nu een probleem omdat ik in een verbouwing zit waarbij ik de aanhanger vaak nodig heb, een keer per week de fietsendrager nodig heb, en een vakantie die in de tweede week juli gepland staat waarbij de fietsen ook mee moeten. Wordt nu al gek van het lenen van andermans auto's....

Zucht. Als ik dit geweten had, dan had ik een andere auto gekozen...

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tritus
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-07 12:05
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum in verband met de aanschaf van een audi q4 40 s line competition uit september 2022 met 50.000km. Op dit moment erg tevreden met de auto en vanwege de hoge afschrijving van de vorige eigenaar nu veel value for money. Ik schrik wel een beetje van de vele mindere ervaringen hier. Maar anderzijds is er ook al veel opgelost door software updates en dergelijke. Electrisch rijden is niet nieuw voor mij, aangezien ik zakelijk ook een bmw i4 m50 rij. Toevallig net zo oud als de audi.

Nu even een vraag. Op de audi zitten 21 inch velgen met 5 w spaken. Platina grijs oftewel zilverkleurig. Type 89A601025P. Alleen zitten er wat beschadigingen op die ik wil repareren. Ik kan echter de kleurcode niet vinden. Op de velg staat 17q maar daar krijg ik geen zoekresultaten op. L17q bestaat wel maar dat heet dan galvanosilver.

Iemand een idee waar ik de juiste kleurcode kan vinden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:52
Ik heb verschillende berichten gelezen over het reizen over lange afstanden en laadpunten. Reed hiervoor een Tesla en die was echt perfect qua routeplanning en laadpunten. Afgelopen weekend een lange rit naar duitsland en op de heenreis via MMI en Waze voor laadpunten, maar wat een drama eigenlijk. Zeker op de terugweg toen ik eerst via de app een route liet plannen en die had verzonden naar de Q4, maar de MMI zelf met een heel andere route/laadpunt kwam... En tijdens de rit ook nog eens constant het moment van laden wijzigen, wat niet leuk is met een kind achterin die je belooft dat je over 5 min gaat stoppen en dan pas over 40 minuten moet gaan laden op een verlaten terrein zonder wc etc. Haha genoeg aandachtspunten voor mij voor de volgende lange trip, zal mijn voorkeur voor laadpunten. Maar voor de rest echt genoten van de Q4 als reis auto tov de Tesla M3. Zeker met alle rijhulpsystemen en ACC ivm rare phantombraking met autopilot. 8)7

Kortom nog een vraag of het beter is om lange reizen via ABPR te doen? En is het mogelijk om voorkeuren in te geven in MMI voor laadpunten met bepaalde faciliteiten zoals restaurants,speeltuin etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 18:00
tn-fr schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:40:
Kortom nog een vraag of het beter is om lange reizen via ABPR te doen? En is het mogelijk om voorkeuren in te geven in MMI voor laadpunten met bepaalde faciliteiten zoals restaurants,speeltuin etc.?
Ik heb een Q4 uit 2021, maar daarin zijn zulke voorkeuren in ieder geval niet op te geven. Bij langere ritten met (verwachte) laadstops gebruik ik ABRP. In recentere versies daarvan is juist ingezet op het meewegen van dergelijke faciliteiten ('amenities'). Je kunt onder andere vooraf aangeven dat je bijvoorbeeld over 2 uur (óf juist op een bepaald tijdstip) wilt stoppen, en bij wat voor soort gelegenheid etc. Daar wordt dan rekening mee gehouden qua routeplanning/laadstops.

Over EV-routeplanning in het algemeen: misschien is het tegenwoordig beter, maar in het verleden een paar irritante missers meegemaakt. Daardoor eigenlijk nooit echt vertrouwen gehad in de EV-routeplanning van de Q4 navigatie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tn-fr
MetaalMan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Ik heb een Q4 uit 2021, maar daarin zijn zulke voorkeuren in ieder geval niet op te geven. Bij langere ritten met (verwachte) laadstops gebruik ik ABRP. In recentere versies daarvan is juist ingezet op het meewegen van dergelijke faciliteiten ('amenities'). Je kunt onder andere vooraf aangeven dat je bijvoorbeeld over 2 uur (óf juist op een bepaald tijdstip) wilt stoppen, en bij wat voor soort gelegenheid etc. Daar wordt dan rekening mee gehouden qua routeplanning/laadstops.

Over EV-routeplanning in het algemeen: misschien is het tegenwoordig beter, maar in het verleden een paar irritante missers meegemaakt. Daardoor eigenlijk nooit echt vertrouwen gehad in de EV-routeplanning van de Q4 navigatie.
Dan ga ik die eens proberen met nog drie lange ritten naar het buitenland op de planning. Ik heb een Q4 uit 2025 en ondanks 500 pagina's her en der frustaties te lezen was ik toch ter goede trouw de mmi navi gevolgd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07 16:12
tn-fr schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Dan ga ik die eens proberen met nog drie lange ritten naar het buitenland op de planning. Ik heb een Q4 uit 2025 en ondanks 500 pagina's her en der frustaties te lezen was ik toch ter goede trouw de mmi navi gevolgd :+
Hier ook en al 3.5k deze vakantie probleemloos met MMI genavigeerd. Ok, in Noorwegen staat in bijna elk dorp wel een lader maar ook in DLD en DK geen problemen. Ik kan ook de beschikbaarheid zien en ook dat is nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Vandaag mijn Q4 binnen gedaan voor zijn eerste onderhoud. KM stand stond net iets boven de 60.000 dus dan was het normaal gezien tijd voor zijn eerste onderhoud. De wagen gaf zelf aan dat de eerste service pas voor november dit jaar is (dan heb ik hem 2 jaar).

In de garage zeiden ze deze ochtend ook dat ik eigenlijk te vroeg was.
Lijkt me eerlijk gezegd raar dat het eerste onderhoud sowieso pas na 2 jaar is ongeacht de km's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-07 13:00
Jippie ik mag morgen lang de dealer. Mijn laad poort klep gaat niet meer open :( lekker handig zo vlak voor de vakantie

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theone098
Zo, na zo’n 5.000km deze vakantie in Noorwegen, even de balans op maken van mijn Q4 45 Quattro S-line.

Ik vind het een perfecte reisauto. Stil, ruim en altijd meer dan voldoende vermogen. Het laden gaat snel genoeg, zeker als je het combineert met een kopje koffie, broodje en/of toiletbezoek. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik aan het wachten was. Meestal laden tot 80%, af en toe tot 90 of zelfs 100%.

Ook alle systemen werken goed, al vind ik dat de ACC soms fouten maakt. Met name bij verkeer wat voor je afslaat en afremmen voor bochten. Over het laatste: soms remt de auto af voor een bocht waarvan ik denk dat het niet nodig is, andere keren remt de auto niet af en vind ik de snelheid waarmee de bocht wordt genomen vrij hoog. Blijven opletten dus. Ook invoegen is opletten als je dat vlak achter een andere auto doet.

De HUD is erg praktisch en werkt goed, vooral in de stad erg handig voor navigeren. Nou heb ik alleen zonnebrillen die gepolariseerd zijn en dan zie je niet veel. In de stad zet ik deze dan ook meestal af.

Verder valt het mij op dat de auto op bochtige wegen steeds beter wordt naarmate de snelheid hoger is. Alsof het gewicht verdwijnt.

Er rijden in Noorwegen sowieso erg veel Q4’s, naast Tesla’s. En allemaal Quattro of Dual motor.

Wat ik niet kan verklaren is dat de auto bij het achteruit rijden twee keer abrupt stopte en uit ging, bij kruisend verkeer. Ik moest dus op de start/stop knop drukken om verder te gaan. Dat ga ik in de gaten houden. Maar het is slechts een klein issue.

Aanvullend: ik maak veel gebruik van de 4 camera’s bij parkeren en wegrijden. Erg fijne optie. Oh ja, het standaard muzieksysteem is voor mij perfect waarbij de subwoofer echt toegevoegde waarde heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Theone098 op 24-06-2025 13:20 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Laatst online: 24-07 18:00
Theone098 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:15:
Wat ik niet kan verklaren is dat de auto bij het achteruit rijden twee keer abrupt stopte en uit ging, bij kruisend verkeer. Ik moest dus op de start/stop knop drukken om verder te gaan. Dat ga ik in de gaten houden. Maar het is slechts een klein issue.
Misschien een rare vraag, maar had je op dat moment wel de gordel om en ingeklikt? Mijn Q4 stopt op een gegeven moment als ik geen gordel om heb en achteruit rij - volgens mij vooral als ik in de buurt van een obstakel kom.

Verder kan ik de meeste ervaringen onderschrijven. Wij gaan over een kleine maand voor het 4e jaar op rij richting Zweden/Noorwegen met de Q4. Ditmaal uitsluitend Noorwegen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
MetaalMan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Misschien een rare vraag, maar had je op dat moment wel de gordel om en ingeklikt? Mijn Q4 stopt op een gegeven moment als ik geen gordel om heb en achteruit rij - volgens mij vooral als ik in de buurt van een obstakel kom.

Verder kan ik de meeste ervaringen onderschrijven. Wij gaan over een kleine maand voor het 4e jaar op rij richting Zweden/Noorwegen met de Q4. Ditmaal uitsluitend Noorwegen.
Nee, hele terechte vraag! Volgens mij wel. Ik doe altijd de gordel om meteen als ik instap. Maar 100% zeker weet ik het niet, omdat ik heel langzaam en voorzichtig achteruit reed en dat wil ik wel eens doen zonder gordel. Ik zal er eens op letten. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Laatst online: 21:00
Rijd je achteruit en draai je jezelf vervolgens zo, zodat je met je hoofd ook naar achteren kijkt?

Dat doe/deed ik namelijk wel en door de draai komt mijn achterwerk iets los van de bestuurdersstoel, waardoor de auto denkt dat ik er niet meer op zit en vervolgens uit gaat 😅

Kan dat het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-07 11:41
EBOOZ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:04:
Rijd je achteruit en draai je jezelf vervolgens zo, zodat je met je hoofd ook naar achteren kijkt?

Dat doe/deed ik namelijk wel en door de draai komt mijn achterwerk iets los van de bestuurdersstoel, waardoor de auto denkt dat ik er niet meer op zit en vervolgens uit gaat 😅

Kan dat het zijn?
Grappig, ik kwam dit vandaag voor de eerste keer tegen bij het achteruit rijden en dacht dat ik per ongeluk op de aan/uit knop gedrukt had of zo. Mijn kont was dus de schuldige 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr12
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-07 13:42
SnowDude schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:49:
Jippie ik mag morgen lang de dealer. Mijn laad poort klep gaat niet meer open :( lekker handig zo vlak voor de vakantie
Haha, ik had het afgelopen weekend ook zitten. Ze hebben het mechanisme gebroken en volgende week mag hij binnen om het slot te vervangen. Voor de rest kan ik wel niet klagen, na 80.000 is dit eigenlijk het eerste probleem(pje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Pjotr12 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 06:53:
[...]

Haha, ik had het afgelopen weekend ook zitten. Ze hebben het mechanisme gebroken en volgende week mag hij binnen om het slot te vervangen. Voor de rest kan ik wel niet klagen, na 80.000 is dit eigenlijk het eerste probleem(pje).
Ja ze hebben hem bij mij dinsdag ook open gebroken en gisteren al vervangen. Gelukkig nog steeds garantie.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
EBOOZ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:04:

Kan dat het zijn?
Ook dat zou heel goed kunnen! Handje op de rugleuning van de passagiersstoel en achteruitrijden zit er wel aardig ingebakken :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berchemsupporte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-07 21:30
heeft er iemand problemen met laden van een q4 met deze hitte?
ik heb een eigen laadpaal

deze stond gisteren in de zon en het was heel heet. bij de connectie met de laadkabel in de laadpaal en de wagen gaf hij de melding dat de wagen niet gevonden werd.

later in de avond werkte hij perfect. dan was de zon er wel af.
ik werk met een laadkabel van audi.
heeft iemand nog die problemen met de warmte en het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobile78
  • Laatst online: 24-07 06:11
Kreeg vandaag deze melding in de app. Verder geen storing. Q4 45 my24. Iemand bekend hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05O39CpGAvNEc-ZQu9IhnzWXJ3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyHtsQI92eA4huNTLHv1ixYs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:09

CL9

Mobile78 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:05:
Kreeg vandaag deze melding in de app. Verder geen storing. Q4 45 my24. Iemand bekend hiermee?

[Afbeelding]
Ik heb hem ook. Q4 45 uit november 2024. Gaat om een terugroepactie werd mijn verteld door de dealer. Ik had al een afspraak staan eind deze maand voor een software update die mijn laadprobleem oplost. Ze nemen deze code ook meteen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-07 00:06

[Afbeelding]
Ik heb de melding ook sinds gisteren, zo de dealer maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

[Afbeelding]
Ja, hier ook sinds gisteren (Q4 45 quattro uit sept.24). Ik zal ook eens bellen.
Iemand enig idee wat er mis is, of wat ze gaan aanpassen?

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
Roy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Ja, hier ook sinds gisteren (Q4 45 quattro uit sept.24). Ik zal ook eens bellen.
Iemand enig idee wat er mis is, of wat ze gaan aanpassen?
Zojuist de dealer gesproken, schijnt om een software-update te gaan voor een specifiek onderdeel (OCDC module)

Afspraak is gepland voor de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:44
berchemsupporte schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:40:
heeft er iemand problemen met laden van een q4 met deze hitte?
ik heb een eigen laadpaal

deze stond gisteren in de zon en het was heel heet. bij de connectie met de laadkabel in de laadpaal en de wagen gaf hij de melding dat de wagen niet gevonden werd.

later in de avond werkte hij perfect. dan was de zon er wel af.
ik werk met een laadkabel van audi.
heeft iemand nog die problemen met de warmte en het laden?
Wel wat raars.
Ik laad de auto op tot 80% geeft de display ook aan,
en een tijdje later staat op de display geladen 85%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-07 09:30
CL9 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Ik heb hem ook. Q4 45 uit november 2024. Gaat om een terugroepactie werd mijn verteld door de dealer. Ik had al een afspraak staan eind deze maand voor een software update die mijn laadprobleem oplost. Ze nemen deze code ook meteen mee.
Hier ook de melding in de app. Over 2 weken de afspraak / update staan voor het tot 80% laden issue. Net de dealer gesproken, deze update wordt meteen meegenomen.

(dealers zullen wel platgebeld worden nu om afspraken in te plannen. Lekker zo voor de vakantie periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madiwoe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-07 13:57
Vorige week vrijdag mijn Q4 e-tron 45 in ontvangst genomen, eergisteren, gisteren en vandaag start hij niet op.

De melding dat ik krijg is:
Elektrische installatie: Storing! Wagen veilig neerzetten

De wagen heeft net 813 kilometers.
Spijtig, ik zal de voertuig proberen terug te geven, vind ik echt niet mogelijk.

Gisteren ging de wagen toen de assistance kwam weer willekeurig aan en reed het 1 kilometer.

Deze ochtend dus niet meer. De assistance kon de wagen niet takelen noch een vervangwagen voorzien vanwege drukte. Expertise zegt dat het een veel voorkomend probleem is met dit exact type wagen.

Ik heb 0 vertrouwen in de voertuig.

[ Voor 22% gewijzigd door madiwoe op 04-07-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL9

CL9

madiwoe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:05:
Vorige week vrijdag mijn Q4 e-tron 45 in ontvangst genomen, eergisteren, gisteren en vandaag start hij niet op.

De melding dat ik krijg is:
Elektrische installatie: Storing! Wagen veilig neerzetten

De wagen heeft net 813 kilometers.
Spijtig, ik zal de voertuig proberen terug te geven, vind ik echt niet mogelijk.

Gisteren ging de wagen toen de assistance kwam weer willekeurig aan en reed het 1 kilometer.

Deze ochtend dus niet meer. De assistance kon de wagen niet takelen noch een vervangwagen voorzien vanwege drukte. Expertise zegt dat het een veel voorkomend probleem is met dit exact type wagen.

Ik heb 0 vertrouwen in de voertuig.
Een hele nieuwe auto en nu al defect, dat is echt zuur voor je …

Wat is de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madiwoe
CL9 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Een hele nieuwe auto en nu al defect, dat is echt zuur voor je …

Wat is de oplossing?
Ik zal de garage een aangetekende brief sturen en de wagen terug geven. Het is jammer, is een leuke wagen, rijdt goed, maar ik vreesde al voor wat door de reviews dat ik had gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Laatst online: 23:05
madiwoe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Ik zal de garage een aangetekende brief sturen en de wagen terug geven. Het is jammer, is een leuke wagen, rijdt goed, maar ik vreesde al voor wat door de reviews dat ik had gelezen.
Je hebt hem net een week en er is een vervelend probleem opgetreden.
Kan gebeuren en de dealer moet wel de kans krijgen dit goed op te lossen.

Ik volg hier meerdere topics over EV's en krijg toch de indruk dat de MEB voertuigen (Enyaq, ID.4 en de Q4) technisch goed in elkaar zitten. De software en bepaalde afwerking en implementaties kunnen beter maar ik zie vrij probleemloze auto's.
Met mijn Q4 heb ik de afgelopen 3 jaar maar één issue gehad: Airco storing. Bleek na 2 navul pogingen gewoon dat er onvoldoende koelmiddel in het systeem zat. Verder deed ie het probleemloos.

Kijk voor de lol maar eens op de Hyundai, Kia en stellantis topics. Hoe vaak lees je daar over componenten die vrij massaal uitvallen.

Daarom vind ik je reactie wat impusief als ik het mag zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madiwoe
deboss65 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Je hebt hem net een week en er is een vervelend probleem opgetreden.
Kan gebeuren en de dealer moet wel de kans krijgen dit goed op te lossen.

Ik volg hier meerdere topics over EV's en krijg toch de indruk dat de MEB voertuigen (Enyaq, ID.4 en de Q4) technisch goed in elkaar zitten. De software en bepaalde afwerking en implementaties kunnen beter maar ik zie vrij probleemloze auto's.
Met mijn Q4 heb ik de afgelopen 3 jaar maar één issue gehad: Airco storing. Bleek na 2 navul pogingen gewoon dat er onvoldoende koelmiddel in het systeem zat. Verder deed ie het probleemloos.

Kijk voor de lol maar eens op de Hyundai, Kia en stellantis topics. Hoe vaak lees je daar over componenten die vrij massaal uitvallen.

Daarom vind ik je reactie wat impusief als ik het mag zeggen..
Begrijp ik, het is inderdaad een reactie met weinig begrip, maar als de garage mij morgen garandeert dat het niet meer voorkomt, dan wil ik het een kans geven.

Ik neem het ook met emotie, speciaal deze wagen gekocht om zeker te zijn, pasgeboren kind in de familie, ik kan onmogelijk riskeren dat we ergens gestrand blijven voor 3-4 uren. Vandaag zelfs langer, want geen assistance mogelijk.

Ik huur de wagen tevens, lange termijn, noemen ze vaak ook wel leasing, ik betaal een hoog maandbedrag incl. vervangwagen, prior assistance, onderhoud, herstel, van a-z om mijzelf te ontzorgen en dergelijke situaties niet mee te moeten maken maar dat is dus voor niets waard momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 17:30
Hi all,

Ik rij al vanaf 2022 tot volle tevredenheid in een Audi Q4 40 Advanced. In mijn "grote" vakanties gaan wij altijd naar zuid-Frankrijk en luisteren we eigenlijk altijd naar "eigen muziek" op een memorystick.

Hebben jullie ervaring met luisteren naar Nederlandse radiozenders in het buitenland. Ik begreep dat je iig een DAB+ radio nodig zou hebben maar ik weet eigenlijk niet eens of er mijn Q4 een DAB+ radio zit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Ja er zit DAB+ op, tenminste bij mij wel (Q4 advanced plus oktober 21, Sonos).
Wet niet of dat allemaal uitmaakt.
Als je radio start zie je op de lijst achter de zender dan+ of FM, afhankelijk van de ontvangst op die lokatie.
Schakelt altijd naar DAB+ als die ontvangst er is (99% van de gevallen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

wimbre schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:45:
Hi all,

Ik rij al vanaf 2022 tot volle tevredenheid in een Audi Q4 40 Advanced. In mijn "grote" vakanties gaan wij altijd naar zuid-Frankrijk en luisteren we eigenlijk altijd naar "eigen muziek" op een memorystick.

Hebben jullie ervaring met luisteren naar Nederlandse radiozenders in het buitenland. Ik begreep dat je iig een DAB+ radio nodig zou hebben maar ik weet eigenlijk niet eens of er mijn Q4 een DAB+ radio zit. 8)7
Volgens mij heeft DAB+ helemaal niks te maken met het kunnen luisteren van NL zenders in het buitenland. DAB+ is enkel een digitaal signaal vs FM een analoog signaal. Maar je bent beperkt tot het aanbod dat lokaal wordt aangeboden.

Wil je NL zenders in het buitenland, dan zal je op je GSM internetradio moeten aanzetten en via bluetooth/android auto/apple carplay verbinden met je wagen voor geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Laatst online: 22:52
Wat is eigenlijk de max laad snelheid? Ik doe het bijna nooit, omdat ik zelf een paal heb, maar soms sta ik eens bij een snellader, maar zie ik maar max 50-60 ofzo...
Moet dat niet boven de 100 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKootje
  • Laatst online: 28-07 12:18
NoFate schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:11:
Wat is eigenlijk de max laad snelheid? Ik doe het bijna nooit, omdat ik zelf een paal heb, maar soms sta ik eens bij een snellader, maar zie ik maar max 50-60 ofzo...
Volgens mij is 135 kW de maximale snelheid. Ik heb hetzelfde, en ben ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Veng
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-07 13:20
NoFate schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:11:
Dat is 175 kW - alleszins als:
  • je auto de 82 kWh batterij / accu heeft (Q4 45 Quattro in mijn geval)
  • de buiten temperatuur niet te laag is
  • je eerst even rond gereden hebt (waarschijnlijk moet de boel wat op temperatuur komen)
  • je vrijwel alleen staat aan een (groep) snellader(s) die minstens 175 kW aanbied(t)(en)
Dan haal je soms die snelheid ook; ik heb de meter er zelfs ooit een paar keer lichtjes zien overheen gaan.
Maar let wel: die snelheid is eerder een piek moment van enkele minuten, het is niet zo dat je die snelheid gedurende de volledige laadsessie kan halen.

De auto bepaalt alleszins zelf tegen welke snelheid hij laadt, ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met het laadproces van je telefoon 's nachts, die gaat ook niet constant tegen de maximum snelheid, puur om de levensduur van de batterij / accu zo lang mogelijk te houden.

Mijn ondervinding is dat een laadsessie bij een snellader gemiddeld rond de 150~120 kW start bij normale temperaturen, bij vriesweer is dat eerder iets van een 100~80 kW.

[ Voor 20% gewijzigd door Mr.Veng op 09-07-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Mr.Veng schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Dat is 175 kW - alleszins als:
  • je auto de 82 kWh batterij / accu heeft (Q4 45 Quattro in mijn geval)
  • de buiten temperatuur niet te laag is
  • je eerst even rond gereden hebt (waarschijnlijk moet de boel wat op temperatuur komen)
  • je vrijwel alleen staat aan een (groep) snellader(s) die minstens 175 kW aanbied(t)(en)
Dan haal je soms die snelheid ook; ik heb de meter er zelfs ooit een paar keer lichtjes zien overheen gaan.
Maar let wel: die snelheid is eerder een piek moment van enkele minuten, het is niet zo dat je die snelheid gedurende de volledige laadsessie kan halen.

De auto bepaalt alleszins zelf tegen welke snelheid hij laadt, ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met het laadproces van je telefoon 's nachts, die gaat ook niet constant tegen de maximum snelheid, puur om de levensduur van de batterij / accu zo lang mogelijk te houden.

Mijn ondervinding is dat een laadsessie bij een snellader gemiddeld rond de 150~120 kW start bij normale temperaturen, bij vriesweer is dat eerder iets van een 100~80 kW.
Ik heb model 2024, het was bv 2 weken geleden, op weg naar Keulen , net voor de grens nog even aan snellader gestaan, stond alleen, was warm weer, dus auto warm, batterij was denk ik rond de 70% , maar kwam maar rond de 55 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Kan je trouwens je laadsessies ergens bekijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Veng
NoFate schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Ik heb model 2024, het was bv 2 weken geleden, op weg naar Keulen , net voor de grens nog even aan snellader gestaan, stond alleen, was warm weer, dus auto warm, batterij was denk ik rond de 70% , maar kwam maar rond de 55 kWh
Oh, dat had ik misschien ook best bij de voorwaarden geschreven: je batterij moet minder dan de helft vol zijn (schat ik), vanaf 70% en hoger zie je die snelheid (175 kW) zelden of misschien zelfs niet voorkomen.

Bij mijn weten is er geen overzicht van je laadsessies in de Audi app.
Dat zou inderdaad handig geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimBizkit
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:46
Hier met een Q4 40 van december ‘23 met warmtepomp start ik bij een snellader eigenlijk altijd tussen de 120 en 140kw zowel onderweg op zomervakanties als richting wintersport. Ik ga altijd pas laden met een soc tussen de 5-10% en stop rond 85-90%. Dan laad hij meestal nog rond de 40-50kw.

Onderstaande nog een grafiek van tijdens de zomervakantie. In 30 min van 14% tot 85% wat geen uitzondering is. Hier dus absoluut geen klagen over de laadsnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bww_cZV7Uid1jjOyh4UTqeIEaQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDJayN5VQy2RjtHQLmhBDYo8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tn-fr
[...]

Waarom ging je met 70% soc aan de snellader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr12
[...]

Met een charge van 70 % is een laadsnelheid van 55 kWh zeker normaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
tn-fr schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Waarom ging je met 70% soc aan de snellader?
Ik wist niet zeker of ik in Duitsland kon laden met de laadpas, dus wou er nog 30% in doen om zeker terug te geraken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
  • Laatst online: 27-07 15:30
Ik kan (plots) het laaddoel niet meer wijzigen vanuit de app. In de app lijkt alles te werken. Die stuurt de wijziging zogezegd naar de Auto en je ziet in de app het laaddoel dan ook staan op de waarde die je ingesteld hebt, maar in de auto is niks veranderd. Ook na refreshen zie ik op de app iets anders staan dan in de auto. Zelfs na afmelden in de app, volledig stoppen van de app en opnieuw opstarten en aanmelden zou die de actuele gegevens moeten ophalen. Dat doet die ook, maar die gegevens komen foutief uit de servers van Audi en niet uit de auto zelf want daar is niks veranderd. Het lijkt er dus op dat die instructies blijven 'hangen' op de servers van Audi en dat er op dat vlak dus niks uitgewisseld wordt met de auto.
Ik weet zeker dat dat vroeger wel werkte. Iemand een oplossing? Of ben ik de enige met dat probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CL9

CL9

Babavers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:36:
Ik kan (plots) het laaddoel niet meer wijzigen vanuit de app. In de app lijkt alles te werken. Die stuurt de wijziging zogezegd naar de Auto en je ziet in de app het laaddoel dan ook staan op de waarde die je ingesteld hebt, maar in de auto is niks veranderd. Ook na refreshen zie ik op de app iets anders staan dan in de auto. Zelfs na afmelden in de app, volledig stoppen van de app en opnieuw opstarten en aanmelden zou die de actuele gegevens moeten ophalen. Dat doet die ook, maar die gegevens komen foutief uit de servers van Audi en niet uit de auto zelf want daar is niks veranderd. Het lijkt er dus op dat die instructies blijven 'hangen' op de servers van Audi en dat er op dat vlak dus niks uitgewisseld wordt met de auto.
Ik weet zeker dat dat vroeger wel werkte. Iemand een oplossing? Of ben ik de enige met dat probleem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxWWyg0DeRFFAmUcjWzsaJcF-ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGvb801tFKmOfStDrjGz9XQW.jpg?f=fotoalbum_large
Krijg jij dit te zien? Is een bekend issue namelijk. Er is een software update beschikbaar die dit probleem moet oplossen. Beste is om even contact op te nemen met de werkplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tn-fr
NoFate schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Ik wist niet zeker of ik in Duitsland kon laden met de laadpas, dus wou er nog 30% in doen om zeker terug te geraken :-)
Ah oké. Zoals een ander zei, zijn dat normale laadsnelheden bij zo’n soc. Toen ik pas bev deed ik dat ook vaak ivm range anxiety maar later pas ingelezen dat het niet goed is voor de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
CL9 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]
Krijg jij dit te zien? Is een bekend issue namelijk. Er is een software update beschikbaar die dit probleem moet oplossen. Beste is om even contact op te nemen met de werkplaats.
Nee, de app doet alsof alles prima in orde is. Er mislukt zogezegd niks als ik het nieuwe laaddoel verstuur, maar ik zie de verwachte eindtijd niet veranderen. Daarom ben ik op de MMI van de auto gaan kijken en daar is effectief niks veranderd. Als ik in de auto iets verander komt het trouwens ook niet op de app. Het is net alsof die link compleet doorgesneden is. Wat ik in de app zie is dus compleet virtueel. Al de andere informatie zoals actuele SoC, gesloten deuren, vensters e.d. komt wel netjes correct door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

Ik zie in de app dat er een kaartupdate is, gaat dat niet via OTA? Of moet ik dat nog ouderwets met een usb stickje doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tEp5B-cja-cY5KK7pZ2tLw_GsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KN3sXVbseGGLMCYqT9bbhh0I.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Is me deze week ook een keer overkomen, zal wel weer een server / app issue zijn.
<gelaten modus aan> Rustig afwachten <gelaten modus uit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Roy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:41:
Ik zie in de app dat er een kaartupdate is, gaat dat niet via OTA? Of moet ik dat nog ouderwets met een usb stickje doen?
[Afbeelding]
Gaat normaal automatisch OTA mits de connectdiensten actief zijn.
Die kaart die je kunt downloaden is in mijn ervaring al verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
Lees maar eens wat pagina's terug. Meedere hebben dit issue - ik ook. Is een bekend issue zoals @CL9 ook al aangeeft. De mijne staat volgende week bij de dealer hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
_Chris_ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:05:
[...]

Lees maar eens wat pagina's terug. Meedere hebben dit issue - ik ook. Is een bekend issue zoals @CL9 ook al aangeeft. De mijne staat volgende week bij de dealer hiervoor.
Dit is een ander probleem en betreft nieuwere Q4's.
Ik kan gewoon in de auto het laaddoel veranderen en dat werkt maar de synchronisatie met de server/app is niet goed.
De Q4 van @Babavers is net als de mijne geloof ik van 2022. Daar speelt m.i. het nieuwe probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
deboss65 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:19:
[...]

Dit is een ander probleem en betreft nieuwere Q4's.
Ik kan gewoon in de auto het laaddoel veranderen en dat werkt maar de synchronisatie met de server/app is niet goed.
De Q4 van @Babavers is net als de mijne geloof ik van 2022. Daar speelt m.i. het nieuwe probleem niet.
Inderdaad, van begin 2022. Dat heeft altijd goed gewerkt maar nu dus niet meer. Bizar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
Stuur vast nemen, stuur vast nemen....

Omg, vreselijk deze melding... Iemand enig idee of de gevoeligheid kan ingesteld worden door de garage? Gisteren ritje gemaakt van 200 km, zeker 10 x voorgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
NoFate schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:09:

Omg, vreselijk deze melding... Iemand enig idee of de gevoeligheid kan ingesteld worden door de garage? Gisteren ritje gemaakt van 200 km, zeker 10 x voorgevallen
Enige wat voor mij werkt is lane-assist uitzetten door de knop op de richtingaanwijzer 5 seconden in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
michel2412 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Enige wat voor mij werkt is lane-assist uitzetten door de knop op de richtingaanwijzer 5 seconden in te drukken.
Mja, de lijn assist vind ik wel een handige functie... Het is gewoon dat irritant stuur overnemen melding :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

NoFate schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:09:

Neen, heb dit ooit nagevraagd bij de garage en dat kan niet.
Ik heb me wel laten vertellen dat deze melding veel minder voorkomt als je met ACC rijdt dan wanneer je zonder ACC rijdt. Geen idee of dit waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Mss kan gewoon die specifieke melding uitgezet worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Veng
NoFate schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:45:
Mss kan gewoon die specifieke melding uitgezet worden...
Moest dat ooit kunnen, laat het hier zeker weten: dat is het enige waaraan ik mij ook (kapot) erger bij de Q4.

Uit frustratie maak ik dan soms van die micro-zigzagjes met het stuur en sakker ik (op z'n Vlaams): "Nè! Voelt ge die beweging? Dat kan ik onmogelijk doen zonder handen hè? Zwijg nu a.u.b.!"
Ik weet het, het is vrij zinloos om tegen apparatuur te praten, maar het verlaagt het stress level op dat moment wel een beetje. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobile78
  • Laatst online: 24-07 06:11
Mr.Veng schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Oh, dat had ik misschien ook best bij de voorwaarden geschreven: je batterij moet minder dan de helft vol zijn (schat ik), vanaf 70% en hoger zie je die snelheid (175 kW) zelden of misschien zelfs niet voorkomen.

Bij mijn weten is er geen overzicht van je laadsessies in de Audi app.
Dat zou inderdaad handig geweest zijn.

Net bij Fastned van 18-55%. Op het eind 140 kw. Super en conform belofte in boekje. 45 a ‘24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnlBEyNNZsrJkKU-ETRbdCQqT4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHDwdSbd3Imka2SxyAPSYCQV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Mr.Veng schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:51:
[...]

Moest dat ooit kunnen, laat het hier zeker weten: dat is het enige waaraan ik mij ook (kapot) erger bij de Q4.

Uit frustratie maak ik dan soms van die micro-zigzagjes met het stuur en sakker ik (op z'n Vlaams): "Nè! Voelt ge die beweging? Dat kan ik onmogelijk doen zonder handen hè? Zwijg nu a.u.b.!"
Ik weet het, het is vrij zinloos om tegen apparatuur te praten, maar het verlaagt het stress level op dat moment wel een beetje. :?
Ja, moet ook steeds van die zigzagjes maken... Omdat de melding zo vaak komt, hoor ik het soms niet meer, en dan begint de wagen gewoon te remmen op de autosnelweg, begint dan de nooddienst te bellen, levensgevaarlijk!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Veng
NoFate schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:57:
[...]

Ja, moet ook steeds van die zigzagjes maken... Omdat de melding zo vaak komt, hoor ik het soms niet meer, en dan begint de wagen gewoon te remmen op de autosnelweg, begint dan de nooddienst te bellen, levensgevaarlijk!!
Nu je dat zegt van dat automatisch nooddiensten bellen, ik heb al eens gedacht om dat misschien gewoon eens te laten gebeuren om te horen naar waar er echt wordt gebeld (ik betwijfel eigenlijk een rechtstreekse lijn naar 112, maar eerder een "support laagje" ertussen) en dan kan ik zeggen dat ik ze helemaal niet zelf gecontacteerd heb, maar dat mijn wagen halsstarrig blijft beweren dat ik mijn handen niet aan het stuur hou en uiteindelijk op eigen houtje besloot hun dienst te contacteren.

Moesten ze dan klagen of iets dergelijks, kan ik ze ofwel aanmoedigen dat zeker te laten horen aan Audi (ik vermoed dat zij net iets meer impact hebben op Audi om er iets aan te doen t.o.v. een doodgewone particulier - door bijvoorbeeld de zoveelste klacht van een hulpdienst te moeten ontvangen) ofwel door het voorval van dat ongewenst telefoontje zelf als een hefboom te gebruiken bij de lokale Audi garage om iets te doen aan deze irritante false positive en dan het been stijf te houden dat er écht wel degelijk iets moet gaan gebeuren, want je wilt niet onnodig hulpdiensten storen of opdraaiden voor de mogelijk boetes en kosten die hieruit kunnen voortvloeien.

Zodra er geld verliezen mee gemoeid is, zouden er mogelijk wel ineens oplossingen kunnen gevonden worden, fluisterde mijn ervaring me in.

En mijn IT / tweaker achtergrond vertelt mij dat er 200% zeker een manier van afstelling mee gemoeid is.
Wie weet valt er al het één en ander te doen met een OBD dongle.
Ik had al eens gekeken bij OBDEleven, maar ik vond niet meteen iets; het zal dus eerder manueel codes ingeven worden om zoiets te fixen en ik vermoed dat er niet te veel kennis daar rond wordt gedeeld onder de doorsnee automechaniekers. => mijn vermoeden is dat daar het schoentje knelt en dan is het uiteraard eenvoudiger om gewoon te zeggen "Dat gaat niet, nee; sorry".

[ Voor 35% gewijzigd door Mr.Veng op 14-07-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:04
Ik ondervond hetzelfde probleem met mijn "grote" e-tron.

Je hebt waarschijnlijk, net als ik, een laadlocatie gedefinieerd. Bij mij is dat locatie "Thuis".
Als de auto in de gaten heeft dat hij op die locatie staat, dan laadt hij tot het percentage dat je voor die locatie hebt opgegeven.
Hij negeert dus wat je opgeeft via de "frontpage" van de app, terwijl het voorheen wel mogelijk was om die link te gebruiken.

Extra irritant is natuurlijk dat je geen terugmelding krijgt á la "Laaddoel niet aangepast; locatiegegevens worden gebruikt."
Dan weet je namelijk wat er aan de hand is.
Overigens vind het het wel zuiver hoe het nu werkt, maar een terugmelding zou wel handig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL9

CL9

h2s schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Ik heb me wel laten vertellen dat deze melding veel minder voorkomt als je met ACC rijdt dan wanneer je zonder ACC rijdt. Geen idee of dit waar is.
Dit is mij nooit opgevallen, dus vandaag hier extra opgelet en uitgeprobeerd. Mij valt het inderdaad op dat met ACC geen melding heb gekregen, paar keer corrigerende stuurbeweging maar that’s it. Zonder ACC krijg ik inderdaad die melding om mijn stuur vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tn-fr
h2s schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Ik kan dit beamen. Ik rijd zelf altijd met acc en krijg de melding zelden. Een kameraad reed ons eens naar huis en zonder acc en die bleef constant piepen door die melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57
Kleine update:

4373 versie voor MHI3 is bezig met uitrol naar de servers toe, verwachting is dat komende maanden de updates volledig zullen zijn en uitgevoerd kan worden. Ik verwacht een behoorlijke waslijst aan bugfixes.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Rainesh schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:52:
Kleine update:

4373 versie voor MHI3 is bezig met uitrol naar de servers toe, verwachting is dat komende maanden de updates volledig zullen zijn en uitgevoerd kan worden. Ik verwacht een behoorlijke waslijst aan bugfixes.
Is zeker niet voor de early adopters met 3812?
Niet dat ik een echte update nodig heb maar als dit iets toevoegt in de zin van soepel werken en wat extra functies zou ik het wel willen.
Maar ben bang dat het alleen voor de Q4's met 4xxx gaat gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
deboss65 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Is zeker niet voor de early adopters met 3812?
Niet dat ik een echte update nodig heb maar als dit iets toevoegt in de zin van soepel werken en wat extra functies zou ik het wel willen.
Maar ben bang dat het alleen voor de Q4's met 4xxx gaat gelden.
Ik verwacht eigenlijk van wel, want de MHI3 systemen in de A4/5/6 etc die worden ook geupdate naar 4398 etc. Heb er een aantal van al uitgevoerd, telematics etc worden dan ook geupdate. Duurt verdomd lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
wij gaan een hond kopen, bij de vorige A4 had ik zo een speciaal afscheiding als optie, maar bij de Q4 heb ik dat nu niet, ook niet met de pack storage...

weet iemand of zo een soort afscheiding bestaat? nog iemand die de hond in de koffer doen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
NoFate schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:34:
wij gaan een hond kopen, bij de vorige A4 had ik zo een speciaal afscheiding als optie, maar bij de Q4 heb ik dat nu niet, ook niet met de pack storage...

weet iemand of zo een soort afscheiding bestaat? nog iemand die de hond in de koffer doen? :-)
Wel een net, maar waarschijnlijk bedoel jij een rack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Theone098 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:35:
[...]

Wel een net, maar waarschijnlijk bedoel jij een rack?
een net is ook goed, was dat er standaard bij? weet het al niet meer, ligt mss op zolder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Nee, niet standaard. Was onderdeel van een pakket. Ik ben even aan het zoeken op de audi site.....
Onderdeel van het functioneel pakket:

Bijzonderheden

Met het opberg- en bagageruimtepakket kunt in de Audi Q4 e-tron u nog gemakkelijker bagage meenemen en spullen een plek geven. Inbegrepen zijn netten aan de achterzijde van de voorstoelen, comfortbekerhouders voorin met klemelementen en een afsluitbaar dashboardkastje. In de bagageruimte komen een bagagenet, een variabele laadvloer alsmede een 12-voltaansluiting.
Verder zit in dit pakket een uitneembaar scheidingsnet dat aan de zijkanten van de bagageruimte of aan de neergeklapte achterbankleuning is te bevestigen.

In dit pakket zijn inbegrepen:
....

Een uitneembaar scheidingsnet dat aan de zijkanten van de bagageruimte of aan de neergeklapte achterbankleuning is te bevestigen.

[ Voor 79% gewijzigd door Theone098 op 15-07-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Yep, ik had dat storage pakket, ondertussen dat net gevonden , kan ik idd vanboven ergens vastklikken en dan onderaan in de koffer ook, zo creëer je dan een wand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

Rainesh schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:52:
Kleine update:

Deze update gaat dus via de garage en niet via OTA?

Inderdaad...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:53
Mr.Veng schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Nu je dat zegt van dat automatisch nooddiensten bellen, ik heb al eens gedacht om dat misschien gewoon eens te laten gebeuren om te horen naar waar er echt wordt gebeld (ik betwijfel eigenlijk een rechtstreekse lijn naar 112, maar eerder een "support laagje" ertussen) en dan kan ik zeggen dat ik ze helemaal niet zelf gecontacteerd heb, maar dat mijn wagen halsstarrig blijft beweren dat ik mijn handen niet aan het stuur hou en uiteindelijk op eigen houtje besloot hun dienst te contacteren.

Moesten ze dan klagen of iets dergelijks, kan ik ze ofwel aanmoedigen dat zeker te laten horen aan Audi (ik vermoed dat zij net iets meer impact hebben op Audi om er iets aan te doen t.o.v. een doodgewone particulier - door bijvoorbeeld de zoveelste klacht van een hulpdienst te moeten ontvangen) ofwel door het voorval van dat ongewenst telefoontje zelf als een hefboom te gebruiken bij de lokale Audi garage om iets te doen aan deze irritante false positive en dan het been stijf te houden dat er écht wel degelijk iets moet gaan gebeuren, want je wilt niet onnodig hulpdiensten storen of opdraaiden voor de mogelijk boetes en kosten die hieruit kunnen voortvloeien.

Zodra er geld verliezen mee gemoeid is, zouden er mogelijk wel ineens oplossingen kunnen gevonden worden, fluisterde mijn ervaring me in.

En mijn IT / tweaker achtergrond vertelt mij dat er 200% zeker een manier van afstelling mee gemoeid is.
Wie weet valt er al het één en ander te doen met een OBD dongle.
Ik had al eens gekeken bij OBDEleven, maar ik vond niet meteen iets; het zal dus eerder manueel codes ingeven worden om zoiets te fixen en ik vermoed dat er niet te veel kennis daar rond wordt gedeeld onder de doorsnee automechaniekers. => mijn vermoeden is dat daar het schoentje knelt en dan is het uiteraard eenvoudiger om gewoon te zeggen "Dat gaat niet, nee; sorry".
Dit is inderdaad de meest irritante, slechts uitgevoerde en zinloze functie van de Q4. In beginsel is het een goede safety feature, maar zo slecht uitgevoerd. Ik zou zo 250€ betalen om hem eraf te halen.

Volgens mij is er hier (wederom) bezuinigd op een stukje hardware. In mijn BMW had ik een druk sensor in het stuur die zeer goed voelde of het stuur vast werd gehouden. De Audi heeft dit echter niet, en bepaalde puur obv stuurbeweging of er iemand aan het sturen is….

Doe het goed of doe het niet is mijn advies aan Audi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-07 06:43
michel2412 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Dan is de ouderwetse e-tron toch wat schappelijker..
Tik en uit 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterzicht
Ik heb een q4 van 2022.
Als je de opmerking “handen aan het stuur” krijgt en je volgt het niet snel genoeg op dan gaat ie van zijn lane assist af en zijn de lijntjes op het display wit I.p.v. groen. Zit je dan weer goed tussen de lijnen dan kleuren de lijntjes weer automatisch groen. Ik bent het signaal wel irritant.
Als ik weer een andere auto zou nemen dan moet er voor mij rijstrooksenser met correctie op zitten.
Ik weet niet of dit bij de q4 ook beschikbaar is. Bij de q6 en a6 etron werkt dit wel naar behoren,waardoor je nog relaxter kan rijden met adaptieve cruisecontrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeJee100
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:26
Is er al een oplossing voor de app die niet meer voorbij de 80% wil laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKnoodle
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:55
JeeJee100 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:07:
Is er al een oplossing voor de app die niet meer voorbij de 80% wil laden?
Je moet je dealer bellen, probleem uitleggen en vragen voor een software update. Bij mij is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:38
De auto blijft me (positief wel) verbazen.. Ik heb hem nu bijna 4 jaar, maar dit heb ik nog niet eerder gezien...
161 kW bij 16%, tijdens terugreis uit Zuid Frankrijk.. Is dit wellicvht een update geweest tussentijds?
Heb wel het issue dat de app niet meer dan 80% kan laden kwam ik achter. Vanuit de auto zelf kan ik hem wel op 100 zetten. Verder weer perfecte reisauto en ook op hoge(re) snelheden nog prima verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9q7WSTsdwpemq3MxLWpbz1GiS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1lO5ns5sYWcCrKxrN1qrvgx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeJee100
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:26
Verbruik in zomer is eigenlijk heel prima. Met dakkoffer, 4 personen en vol met baggage gewoon gemiddeld 19,5kwh/100km en grote stukken snelweg rond de 115km/u gereden.
En ook laden gaat snel genoeg, vrij snel naar de 150+kw om dan tegen de 70% lading terug te zakken naar de 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:53
JeeJee100 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:44:
Verbruik in zomer is eigenlijk heel prima. Met dakkoffer, 4 personen en vol met baggage gewoon gemiddeld 19,5kwh/100km en grote stukken snelweg rond de 115km/u gereden.
En ook laden gaat snel genoeg, vrij snel naar de 150+kw om dan tegen de 70% lading terug te zakken naar de 80.
Bereik is wat mij betreft goed. Ik nu op Corsica en rijd daar telkens meer dan 500km op een volle accu. Zelfs met veel heuvelgebied blijft bereik echt goed. Dat je hier geen hoge snelheden haalt helpt natuurlijk wel, maar ondervind totaal geen ongemak van elektrisch rijden.

Ook in de heuvels en bochtige wegen is direct koppel echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Zowel voor MHI3 als MPR3 systemen is de nieuwe firmware update 4397 gereleased. Nu is het wachten op de TPI om te kijken welke andere modules ook geupdate worden. Ik verwacht dus ook een nieuwe ME3.x of ME4.x update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
Rainesh schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:35:
Zowel voor MHI3 als MPR3 systemen is de nieuwe firmware update 4397 gereleased. Nu is het wachten op de TPI om te kijken welke andere modules ook geupdate worden. Ik verwacht dus ook een nieuwe ME3.x of ME4.x update.
Ik ben ook wel benieuwd of dit een OTA update is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
_Chris_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd of dit een OTA update is.....
Als het een ME update wordt dan verwacht ik niet OTA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Zou je kunnen vertalen voor een leek als ik welke modules dat zijn en welke functie die hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-07 11:41
Tech_Thom schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Bereik is wat mij betreft goed. Ik nu op Corsica en rijd daar telkens meer dan 500km op een volle accu. Zelfs met veel heuvelgebied blijft bereik echt goed. Dat je hier geen hoge snelheden haalt helpt natuurlijk wel, maar ondervind totaal geen ongemak van elektrisch rijden.

Ook in de heuvels en bochtige wegen is direct koppel echt ideaal.
Wat mij betreft blijft het een 'onder de kerktoren' wagen. Bij niet snelwegverkeer haal ik ongeveer 360 a 400km. Als we op reis gaan en snelweg doen, ligt de reëele range op een 250 a 260km wat ik persoonlijk te laag vindt. Zeker als je met 2 chauffeurs bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
MrAgony schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Wat mij betreft blijft het een 'onder de kerktoren' wagen. Bij niet snelwegverkeer haal ik ongeveer 360 a 400km. Als we op reis gaan en snelweg doen, ligt de reëele range op een 250 a 260km wat ik persoonlijk te laag vindt. Zeker als je met 2 chauffeurs bent.
Wat is je definitie van snelweg rijden ? Doorknallen met vmax +20 of gewoon overdag 106 op de teller en na 19:00, en in Duitsland met 133 op de teller? (Wat ik meestal doe als ik wat verder weg moet.)
Met een beetje normaal rijden is dan 20kWh/100 km gemiddeld mogelijk en dan is 350km wel mogelijk.
In de winter vanzelfsprekend minder. Heb er afgelopen jaren mee door scandinavie, Italie en UK/ Ierland gereden en nul problemen gehad met de range. Natuurlijk zijn er concurrenten die voor hetzelfde geld verder komen, en meer range is altijd prettiger, maar ik heb t.o.v. mijn vorige Octavia 300km range ingeleverd maar krijg veel meer rijcomfort en rijplezier er voor terug.

Ik heb het vermoeden gezien je eerdere reacties dat je gewoon een verkeerde keuze hebt gemaakt.
(en dat ook duidelijk ventileert) Hij past niet bij je rijstijl en/of gebruiksprofiel. Een Tesla LR was misschien beter voor je geweest.
Daarom is de Q4 niet per definitie een "onder de kerktoren wagen"
My 2 cents..... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:24
NoFate schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:34:

Wij gebruiken een kofferbakbench voor onze Jack Russel. Merk is Hundos.
Echt ideaal. :) Wij hebben maat XS, maar je hebt ze in alle soorten en maten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4zcfyc8B6LX25L7OokJ02vVANc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9XeQxHVPzv8huZ2JzWPm8CAN.jpg?f=user_large

Paste in onze vorige auto (BMW 1-serie F40) en nu in de Model Y past deze helemáál! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-gqt9Qll9DLz0DGBu0rO9BvJZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNY96oULjvcSdJTXTEV9b5ar.jpg?f=fotoalbum_large

En voordeel van deze bench is dat je 'm overal kunt gebruiken. Dus als we met de hond op vakantie zijn in bijvoorbeeld een huisje, dan halen we de bench uit de auto en slaapt hij in deze bench binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H38RW_hlHUfo_QFcujYuAlDaz5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoq8M3FcWqihjUVdsyPok4Pn.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
deboss65 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Wat is je definitie van snelweg rijden ? Doorknallen met vmax +20 of gewoon overdag 106 op de teller en na 19:00, en in Duitsland met 133 op de teller? (Wat ik meestal doe als ik wat verder weg moet.)
Met een beetje normaal rijden is dan 20kWh/100 km gemiddeld mogelijk en dan is 350km wel mogelijk.
In de winter vanzelfsprekend minder. Heb er afgelopen jaren mee door scandinavie, Italie en UK/ Ierland gereden en nul problemen gehad met de range. Natuurlijk zijn er concurrenten die voor hetzelfde geld verder komen, en meer range is altijd prettiger, maar ik heb t.o.v. mijn vorige Octavia 300km range ingeleverd maar krijg veel meer rijcomfort en rijplezier er voor terug.

Ik heb het vermoeden gezien je eerdere reacties dat je gewoon een verkeerde keuze hebt gemaakt.
(en dat ook duidelijk ventileert) Hij past niet bij je rijstijl en/of gebruiksprofiel. Een Tesla LR was misschien beter voor je geweest.
Daarom is de Q4 niet per definitie een "onder de kerktoren wagen"
My 2 cents..... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCJhkkCrAyj3s8flbDM-UQpAdH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0j3LTNVTin9yDai9zuWurjM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben net terug van een vakantie in Denemarken. Deze range is zonder dakkoffer of iets achter de wagen dus met gewoon meerijden met het verkeer in Duitsland en hier en daar wat regen. Laden deed ik vaak van 8-10% tot 75-80%. Heb zo 6x aan de fastcharger gestaan voor een 27 tal minuten effectieve laadtijd per keer. Laadstops ingepland om de 150-180km want verder geraakte hij niet. Totale rit was maar iets van 800-900km nochtans.

Dus ja, ik kan me wel vinden in de omschrijving "voor onder de kerktoren". Echt kilometers maken is vermoeiend met deze wagen omwille van de laadstops die je moet vinden (zeker als er geen co-passagier is), hopen dat ze werken met de pas, hopen dat er geen wachtrij is, hopen dat je er naar het wc kan eventueel..

Die 150-180km is de effectieve range die je hebt als je vlot wilt reizen en optimaal wilt laden (dus niet wachten tot hij op 90% ofzo staat)

Qua laadsnelheden, het is een Q4 40 uit 2023 van voor de technische facelift dus starten met 135-145 en eindigen rond de 100 bij 75% ongeveer eens dat hij warm is in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:07:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben net terug van een vakantie in Denemarken. Deze range is zonder dakkoffer of iets achter de wagen dus met gewoon meerijden met het verkeer in Duitsland en hier en daar wat regen. Laden deed ik vaak van 8-10% tot 75-80%. Heb zo 6x aan de fastcharger gestaan voor een 27 tal minuten effectieve laadtijd per keer. Laadstops ingepland om de 150-180km want verder geraakte hij niet. Totale rit was maar iets van 800-900km nochtans.

Dus ja, ik kan me wel vinden in de omschrijving "voor onder de kerktoren". Echt kilometers maken is vermoeiend met deze wagen omwille van de laadstops die je moet vinden (zeker als er geen co-passagier is), hopen dat ze werken met de pas, hopen dat er geen wachtrij is, hopen dat je er naar het wc kan eventueel..

Die 150-180km is de effectieve range die je hebt als je vlot wilt reizen en optimaal wilt laden (dus niet wachten tot hij op 90% ofzo staat)

Qua laadsnelheden, het is een Q4 40 uit 2023 van voor de technische facelift dus starten met 135-145 en eindigen rond de 100 bij 75% ongeveer eens dat hij warm is in de zomer.
Stints van 150-180km is wel bijzonder laag moet ik zeggen.
Heb even de historie van een aantal reizen opgezocht:
Ik start van thuis met 100% en laad tussendoor nooit verder dan 80%.

Bij mijn reis naar Noorwegen via DK en SE kom ik op het 1e stuk naar Denemarken (Nyborg) op ca 700km en heb 3x geladen en stints van meer dan 220km gehaald. Daarbij rij ik gewoon 130 op stukken waar het kan.

De reis naar noord Italië:
ca 1000km naar reisdoel en ook weer 4x geladen. Stints van 150km t/m 265km. De 150km stint was van 80% naar 41%

Laadsnelheden identiek aan wat jij aangeeft.
Is de degradatie wat meer dan verwacht? Of zijn er mogelijk zwakke cellen ?

Het probleem van zoeken naar laadstations en wachtrijen staat natuurlijk een beetje los van de auto zelf.
Ja, met een kleine range heb je dit vaker maar in de vakantie periode is het altijd drukker dan normaal.
Met de ICE stond ik ook vaak in de rij voor de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Het is denk ik echt hoe je rijdt.
Door mijn zzp auto betaal ik alles zelf. En ik vind het zonde om per maand 150 / 200 euro extra te betalen (dubbele van normaal) omdat ik zo lekker wil doorkarren.

Daardoor rij ik als een krant. Eigenlijk altijd op de rechterbaan, achter een vrachtwagen en dan ACC aan, met de HU display is rijden idioot easy geworden.

Da betekent op een normale zomerdag een AR van rond de 520 km.
Is het heel warm dan daalt de AR iets ivm airco (warmtepomp).
Zit ik op 490 ofzo.

Ik ben geloof ik de zuinigste rijder van de garage, ik laad altijd tot 100%.
Van degradatie nog nooit iets gemerkt (teller nu op 110.000 km, na bijna 4 jaar).

Ik gebruik zomer/winterbanden en heb mijn eerste zomerbandenwissel net gehad (100.000 km). Dat was volgens de pon dealer ook zeer efficiënt. Winter banden zitten er korter op. Dus zomer/winter zal ongeveer verhouding 60/40 zijn.
Er komen ook mensen die het net 20.000 kilometer redden.

Nou ja, bottomline: rijgedrag heeft met een EA meer gevolgen dan bij benzine of diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Ik ben ook benieuwd wat dit allemaal inhoudt.
Mijn navigatie bijvoorbeeld blijft steeds vaker hangen.
Dan ben ik al 600 meter verder en zegt de HUD dat ik nog voor een rotonde af rij, met de pijlen allemaal ook zo in beeld. Kortom: het hapert nogal eens.
Ik rij nu 3812, update 2 jaar geleden, daarna alles OTA zeiden ze, is alleen nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr12
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:07:
[...]

[Afbeelding]

Ai, ja, dat is echt wel een heel beperkte range. Ik rij ook een Q4 40 uit 2023 en ik rijd voornamelijk autosnelweg en dan doorgaans zo rond de 120 km/u. Ik heb het net eens gecheckt in de app en bij mij is het laadniveau op dit moment 66% en de actieradius 267 km. Dus op 80% zou ik op zo'n 320 km moeten uitkomen en bij 100% op een goeie 400 km. Ik zit er niet elke dag over na te denken, maar dit zijn naar mijn aanvoelen de ranges die ik zo gemiddeld haal (in de zomer). Het zijn ook de ranges die ik hier van anderen vaak zie passeren. Maar het klopt wel dat de ranges die je dan effectief rijdt nog flink lager uitkomen. Als ik 320 km haal met 80% lading en ik herlaad als de lading op 15% staat dan geeft mij dat een range van (320*0.65) = 208 km tussen 2 laadbeurten, en 260 km na een initiele laadbeurt tot 100%. In het dagelijkse leven allemaal meer dan genoeg voor mij, maar op reis is dat zo om de 2 uur laden. Ik vind dat genoeg maar ik kan me inbeelden dat dat voor veel mensen wat krap is. Los van de beperkte range is het een heerlijke reisauto. De range die jij uit je Q4 40 haalt vind ik heel erg laag. Misschien toch eens laten checken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterzicht
Volgens mij heb je verkeerd gerekend.
80% is 320, dus 100% is 400.
Dat betekent 65 % is 0,65 x 400 = 260
Ik heb ook een q4, maar op de snelweg haal ik bij 100% ongeveer 350, dus ongeveer 230 bij 65%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Luisterzicht schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:15:
Volgens mij heb je verkeerd gerekend.
80% is 320, dus 100% is 400.
Dat betekent 65 % is 0,65 x 400 = 260
Ik heb ook een q4, maar op de snelweg haal ik bij 100% ongeveer 350, dus ongeveer 230 bij 65%
Of dus 150km bij vlot rijden in Duitsland :P Na ongeveer een uurtje rijden aan de lader.
Pagina: 1 ... 137 138 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.