Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste
Acties:

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:58
Eind november kan ik hem ophalen, ik heb het hele topic even gescreened, met terugwerkende kracht wel geschrokken van alle problematiek die er was tot ong. midden 2023... wat ik zo lees is het met de laatste 2 jaar wel sterk verbeterd qua software / klachten.

het is ook wat rustiger op dit forum zie ik, dat kan betekenen dat niemand een Q4 meer rijd... of iedereen inmiddels tevreden is (hahaha).

nog aanvullen op het volgende? bij het ophalen wil ik:

- zeker weten dat de MMI goed gekoppeld is met mijn myAudi app, ik zie veel mensen in dit topic hier nog tegen aan lopen, en volgens mij is het belangrijk dat ik met mijn telefoon/account als hoofdgebruiker ben aangemeld (?)

- zeker weten dat ik de laatste software heb, welke is dat inmiddels?

en dan het laden, wat is tegenwoordig gangbaar qua fast charging op de nieuwe moddel?
ik ga volledig electrisch omdat ik thuis een behoorlijke zonnepanelen aantal heb, en een prima 11kwh lader, voor die keren dat ik toch moet fastchargen (ik kom niet veel in buitenland overigens) ben ik benieuwd of audi zijn 24 minuten van 10 naar 80 echt haalt tegenwoordig?
ik zie daar nog eigenlijk de enige posts over, dat jullie niet de 100+_kwh halen bij het laden.

zijn er verder nog tips/tricks? zaken die ik moet weten/testen? voordat ik met gillende banden de showroom uit rijd?

bedankt allen voor jullie 4 jaren aan input (haha).

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
fib3rlight schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:34:
Eind november kan ik hem ophalen, ik heb het hele topic even gescreened, met terugwerkende kracht wel geschrokken van alle problematiek die er was tot ong. midden 2023... wat ik zo lees is het met de laatste 2 jaar wel sterk verbeterd qua software / klachten.
Ik heb sinds juli een q4 sb. Ik heb eerlijk gezegd nagenoeg nergens last van. Het enige wat ik vervelend vind is het snelle ingrijpen alsof ik slaap of niet aan het opletten ben.

Verder is de software prima, het stuur geen probleem en rijdt de auto prima. Ik kom van een e-tron sportback, die was wat meer comfortabel vanwege de luchtvering.

• fib3rlight
WasBak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:43:
[...]

Ik heb sinds juli een q4 sb. Ik heb eerlijk gezegd nagenoeg nergens last van. Het enige wat ik vervelend vind is het snelle ingrijpen alsof ik slaap of niet aan het opletten ben.

Verder is de software prima, het stuur geen probleem en rijdt de auto prima. Ik kom van een e-tron sportback, die was wat meer comfortabel vanwege de luchtvering.
bedankt, benieuwd of er nog meer reacties zijn :)

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:27
fib3rlight schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:34:

het is ook wat rustiger op dit forum zie ik, dat kan betekenen dat niemand een Q4 meer rijd... of iedereen inmiddels tevreden is (hahaha).

nog aanvullen op het volgende? bij het ophalen wil ik:

- zeker weten dat de MMI goed gekoppeld is met mijn myAudi app, ik zie veel mensen in dit topic hier nog tegen aan lopen, en volgens mij is het belangrijk dat ik met mijn telefoon/account als hoofdgebruiker ben aangemeld (?)

- zeker weten dat ik de laatste software heb, welke is dat inmiddels?

en dan het laden, wat is tegenwoordig gangbaar qua fast charging op de nieuwe moddel?
ik ga volledig electrisch omdat ik thuis een behoorlijke zonnepanelen aantal heb, en een prima 11kwh lader, voor die keren dat ik toch moet fastchargen (ik kom niet veel in buitenland overigens) ben ik benieuwd of audi zijn 24 minuten van 10 naar 80 echt haalt tegenwoordig?
ik zie daar nog eigenlijk de enige posts over, dat jullie niet de 100+_kwh halen bij het laden.

zijn er verder nog tips/tricks? zaken die ik moet weten/testen? voordat ik met gillende banden de showroom uit rijd?

bedankt allen voor jullie 4 jaren aan input (haha).
Ik heb de laatste versie denk ik en je hoeft je nergens zorgen over te maken. Voordat ik mijn wagen kreeg heb ik ook een paar honderd pagina's gelezen over alle problemen maar ik heb daar zelf nooit last van gehad. Bij de aflevering heeft de dealer naast mij gezeten en gecheckt of ik een wifi verbinding had met hun netwerk zodat hij kon checken of de MMI etc. kon worden ingesteld. Daarnaast geen zorgen over dat laden, ik kan zelf ook niet laden aan huis en doe af en toe ook snelladen aan de baan maar of dat nou 20 of 24 minuten duurt maakt geen snak uit. Gaat voor de ritten naar huis om dat je even bij laadt om voldoende thuis te komen. Voor lange reizen is het (enigszins) anders maar in weze ook niet ander, want dan blijft het bijladen tussen 10-80% maar ook niet volledig zodat je vollen bak kunt laden en door kan rijden.

Is het je eerste ev?

• fib3rlight
tn-fr schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:13:
[...]

Ik heb de laatste versie denk ik en je hoeft je nergens zorgen over te maken. Voordat ik mijn wagen kreeg heb ik ook een paar honderd pagina's gelezen over alle problemen maar ik heb daar zelf nooit last van gehad. Bij de aflevering heeft de dealer naast mij gezeten en gecheckt of ik een wifi verbinding had met hun netwerk zodat hij kon checken of de MMI etc. kon worden ingesteld. Daarnaast geen zorgen over dat laden, ik kan zelf ook niet laden aan huis en doe af en toe ook snelladen aan de baan maar of dat nou 20 of 24 minuten duurt maakt geen snak uit. Gaat voor de ritten naar huis om dat je even bij laadt om voldoende thuis te komen. Voor lange reizen is het (enigszins) anders maar in weze ook niet ander, want dan blijft het bijladen tussen 10-80% maar ook niet volledig zodat je vollen bak kunt laden en door kan rijden.

Is het je eerste ev?
thx, goed om te horen :) jij kan niet of wel laden thuis? ik kan juist wel laden thuis, en dat maakt het voor mij extra antrekkelijk want ik declareer dat aan mijn eigen BV :) (en als ik het een beetje goed heb gecalculeerd is dat goedkoper als benzine)

het is mijn eerste EV idd, ik ruil mijn 5 jaar oude kuga phev in (ook een prima auto overigens, en qua looks ook prima (mening :))

• tn-fr
fib3rlight schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:18:
[...]

thx, goed om te horen :) jij kan niet of wel laden thuis? ik kan juist wel laden thuis, en dat maakt het voor mij extra antrekkelijk want ik declareer dat aan mijn eigen BV :) (en als ik het een beetje goed heb gecalculeerd is dat goedkoper als benzine)

het is mijn eerste EV idd, ik ruil mijn 5 jaar oude kuga phev in (ook een prima auto overigens, en qua looks ook prima (mening :))
Sorry voor de onduidelijkheid, ik kan thuis niet laden maar ik laad aan openbare laadpalen met laadkaarten van mijn werkgever. Dat maakt het voor mij natuurlijk ook gemakkelijker. Mijn ervaring met snelladen (ik kom toe met 10-20% batterij) dat ik nooit langer dan 20 min bij een snellaadpaal sta. Ik doe niet vaak snelladen overigens, enkel met lange (vakantie)reizen. Doordat mijn werkgever die laadkosten ook betaald, kijk ik daar niet naar achter maar er is hier ook een topic waar je tips kunt vinden met abo' en voordelige tarieven. Ik heb hiervoor ook hybride gereden met een Volvo Xc40 en nadien met een Tesla Model 3. Bij alle 3 was het even aanpassen maar daar was ik snel aan gewend. Als je thuis kunt laden, zou ik me zeker geen zorgen maken over laden onderweg.

Over het algemeen kan ik zeggen dat ik de Q4 erg comfortabel vindt rijden, met ACC, fysieke knopjes, ruimte, looks en laadsnelheden. Ik heb nul problemen ondervonden van de vroegere edities en vind het een verademing van de Autopilot van Tesla met phantombraking ivm de ACC van de Q4. Daarbij hebik het gevoel dat de Q4 wel weet hoe het irl rijdt en de Tesla M3 niet. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook prettiger om met Waze te rijden dan met Tesla nav.

• fib3rlight
tn-fr schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:53:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, ik kan thuis niet laden maar ik laad aan openbare laadpalen met laadkaarten van mijn werkgever. Dat maakt het voor mij natuurlijk ook gemakkelijker. Mijn ervaring met snelladen (ik kom toe met 10-20% batterij) dat ik nooit langer dan 20 min bij een snellaadpaal sta. Ik doe niet vaak snelladen overigens, enkel met lange (vakantie)reizen. Doordat mijn werkgever die laadkosten ook betaald, kijk ik daar niet naar achter maar er is hier ook een topic waar je tips kunt vinden met abo' en voordelige tarieven. Ik heb hiervoor ook hybride gereden met een Volvo Xc40 en nadien met een Tesla Model 3. Bij alle 3 was het even aanpassen maar daar was ik snel aan gewend. Als je thuis kunt laden, zou ik me zeker geen zorgen maken over laden onderweg.

Over het algemeen kan ik zeggen dat ik de Q4 erg comfortabel vindt rijden, met ACC, fysieke knopjes, ruimte, looks en laadsnelheden. Ik heb nul problemen ondervonden van de vroegere edities en vind het een verademing van de Autopilot van Tesla met phantombraking ivm de ACC van de Q4. Daarbij hebik het gevoel dat de Q4 wel weet hoe het irl rijdt en de Tesla M3 niet. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook prettiger om met Waze te rijden dan met Tesla nav.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, duidelijk!
Ik vond de rijervaring zelf ook doorslaggevend, heb nog getwijfeld over een q6 maar dat werd iets te gek ;)
Ik heb zelf niks met tesla, als IT man wordt het bijna van je verwacht dat je op een rijdende ipad gaat rijden, maar ik werd zelfs misselijk toen ik er in reed haha.

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-12 03:41
Hier Q4 sinds november 21, dus al heul lang. En 115k op de teller.
Eerste jaren horror, nu beter. Auto was is en blijft top.
Veel luxe en met panodak leren bekleding Sonos en HUD is het genieten. Was in coronatijd, dus panodak enzo was allemaal niet leverbaar, maar ik had m in week 1 besteld en die groep kreeg de auto compleet geleverd. Dat was fijn.
Snelladen was wel heel vaak minder snel.

Maar, vorige week met nog 8 km. op de teller haalde ik voor het eerst 135KwH, met gemak. Dat ging dus heel vlot.

Met gillende banden wegrijden doe ik dan niet meer.
Maar ja, zzp-er en alles zelf betalen, dan is 130 km/u niet echt handig. Sinds scheiding ook geen laadpaal aan huis meer, dus laden op straat.
Maar ik laadde ongeveer. 120 euro p/m, is nu ongeveer 170, valt alles mee (met 25k per jaar).
Top auto!
Software was echt bagger, maar daar ga jij geen last meer van hebben.

Audi is voor mij van gedegen nu belegen. Ook de app is 90’s style, geen km registratie, niet op afstand openen, en de garage / dealer komt niet verder dan: tsja.
Anyhoe: qua auto is het genieten.

• fib3rlight
dolfg schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:28:
Hier Q4 sinds november 21, dus al heul lang. En 115k op de teller.
Eerste jaren horror, nu beter. Auto was is en blijft top.
Veel luxe en met panodak leren bekleding Sonos en HUD is het genieten. Was in coronatijd, dus panodak enzo was allemaal niet leverbaar, maar ik had m in week 1 besteld en die groep kreeg de auto compleet geleverd. Dat was fijn.
Snelladen was wel heel vaak minder snel.

Maar, vorige week met nog 8 km. op de teller haalde ik voor het eerst 135KwH, met gemak. Dat ging dus heel vlot.

Met gillende banden wegrijden doe ik dan niet meer.
Maar ja, zzp-er en alles zelf betalen, dan is 130 km/u niet echt handig. Sinds scheiding ook geen laadpaal aan huis meer, dus laden op straat.
Maar ik laadde ongeveer. 120 euro p/m, is nu ongeveer 170, valt alles mee (met 25k per jaar).
Top auto!
Software was echt bagger, maar daar ga jij geen last meer van hebben.

Audi is voor mij van gedegen nu belegen. Ook de app is 90’s style, geen km registratie, niet op afstand openen, en de garage / dealer komt niet verder dan: tsja.
Anyhoe: qua auto is het genieten.
Duidelijk, wel een beetje wat ik verwachtte toen ik hem bestelde, de kinderziektes moeten er nu wel uit zijn, ik heb pano dak, en vooral sonos, en de S editie competition met die lederen bekleding idd, en ik bedoelde met gillende banden wegrijden uit de showroom MET de q4 :P

ja door jullie input ben ik ook wel anders gaan kijken naar eventueel EV voor personeel die geen laadmogelijkheden hebben, dat is dus eigenlijk ook wel goed te doen lees ik hier vooral :)

fijn zon tweakers forum!

ik ga nog even kijken naar van die matten voor in de auto, iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLU7vAtVkBjBCKVjtiF3xMjwxVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/audbVLuV57WYttiJCN806uh0.png?f=fotoalbum_large

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:05
Ik heb deze voor de winter. Handig en ze zitten goed.

• fib3rlight
https://www.vagshop.nl/au...en/audi-e-tron-onderdelen

ik kwam deze site tegen, ik ga hier al die matten weghalen :)

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:19
Ik heb zo'n pack fleet protection (verplichte optie in de lease bij ons) waardoor deze erbij komen en een kofferrand bescherming (doorzichtig achtige plastieken beschermingslaag). Ben er opzich wel blij mee dat ik het heb. Makkelijk bij het schoonmaken van de wagen of bij het instappen met vuile schoenen na een wandeling. Op die beschermfolie zitten ondertussen al wat krassen dus die doet zijn werk ook.

• RuGa
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:55
Ik heb deze voor mijn q4 Sportback etc etc gekocht en die past perfect voor redelijk weinig ten opzichte van de Audi dealer.
https://www.winparts.nl/i...gEn7nm2ZFDxwaAstREALw_wcB

• fib3rlight
RuGa schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:38:
[...]

Ik heb deze voor mijn q4 Sportback etc etc gekocht en die past perfect voor redelijk weinig ten opzichte van de Audi dealer.
https://www.winparts.nl/i...gEn7nm2ZFDxwaAstREALw_wcB
thx, ik heb alles via https://www.vagshop.nl/ nu besteld, die zijn een stuk goedkoper als audi zelf en ze hebben nu black friday deals, dat is mooi meegenomen, matten achter, voor en kofferbak besteld.
en zo'n geurdispenser, haha!

• fib3rlight
Lambo LP670 SV schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb zo'n pack fleet protection (verplichte optie in de lease bij ons) waardoor deze erbij komen en een kofferrand bescherming (doorzichtig achtige plastieken beschermingslaag). Ben er opzich wel blij mee dat ik het heb. Makkelijk bij het schoonmaken van de wagen of bij het instappen met vuile schoenen na een wandeling. Op die beschermfolie zitten ondertussen al wat krassen dus die doet zijn werk ook.
heb je een foto of linkje hiervan? ben wel benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet :) _/-\o_

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:02
Iemand die me een goede dakdrager kan voorstellen? Dit jaar eens met de Q4 op vakantie, maar vanwege hond hebben we een dakkoffer nodig :-)

• NoFate
Welke waren dit? Linkje werkt niet meer :+)

• fib3rlight
yo, het internet is wat tegenstrijdig als het gaat om tot max 80% laden.
hoe zit dit nou? iemand die dit weet?

is het volgende waar?
snelladen > maximaal 80%
thuis laden met 11kwh > gewoon laden tot 100%?

• Lambo LP670 SV
fib3rlight schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:27:
yo, het internet is wat tegenstrijdig als het gaat om tot max 80% laden.
hoe zit dit nou? iemand die dit weet?

is het volgende waar?
snelladen > maximaal 80%
thuis laden met 11kwh > gewoon laden tot 100%?
Bij snelladen wil je efficiënt laden en zo weinig tijd kwijt zijn onderweg.
Als er genoeg laders onderweg zijn en je moet een 900km rijden bijvoorbeeld is het snelste om te stoppen met laden als je snelheid teveel inzakt (vb. vanaf 75%, gaat dan vaak onder de 100kwh)
Je gaat niet nog 20m willen wachten tot die laatste extra procenten die traag gaan.

Bij thuis laden, dit is moeilijker. Als je zelf een laadpaal hebt staan en het qua afstand uitkomt is het voor je batterij beter om maar te laden tot 80%. Is het een lease en heb je zelf geen laadpaal wil je natuurlijk zo weinig mogelijk naar een laadpaal zoeken en ga je wel tot 100% laden om zo laadbeurten uit te sparen.

Wat is slecht voor de batterij is je auto parkeren voor meerdere dagen met 100% lading neemt men aan en de laatste beetjes stroom erin pompen. Er zijn wel weinig cijfers beschikbaar over hoe sterk de degradatie juist is bij Audi dus ja.. blijft een beetje gissen.

• fib3rlight
Lambo LP670 SV schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:00:
[...]

Bij snelladen wil je efficiënt laden en zo weinig tijd kwijt zijn onderweg.
Als er genoeg laders onderweg zijn en je moet een 900km rijden bijvoorbeeld is het snelste om te stoppen met laden als je snelheid teveel inzakt (vb. vanaf 75%, gaat dan vaak onder de 100kwh)
Je gaat niet nog 20m willen wachten tot die laatste extra procenten die traag gaan.

Bij thuis laden, dit is moeilijker. Als je zelf een laadpaal hebt staan en het qua afstand uitkomt is het voor je batterij beter om maar te laden tot 80%. Is het een lease en heb je zelf geen laadpaal wil je natuurlijk zo weinig mogelijk naar een laadpaal zoeken en ga je wel tot 100% laden om zo laadbeurten uit te sparen.

Wat is slecht voor de batterij is je auto parkeren voor meerdere dagen met 100% lading neemt men aan en de laatste beetjes stroom erin pompen. Er zijn wel weinig cijfers beschikbaar over hoe sterk de degradatie juist is bij Audi dus ja.. blijft een beetje gissen.
duidelijk, 100% is dus thuis ook niet aan te raden met 11kwh, ik denk dat ik dan gewoon 80% standaard doe, overal, (thuis en onderweg)

dankjewel!

• tn-fr
fib3rlight schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:18:
[...]

duidelijk, 100% is dus thuis ook niet aan te raden met 11kwh, ik denk dat ik dan gewoon 80% standaard doe, overal, (thuis en onderweg)

dankjewel!
Ik laad op 11kwh tot 100% als ik weet dat ik daarna ga rijden (niet dagelijks, want ik rij ook niet dagelijks). Er zijn hier die altijd tot 100% traag laden en volgens mij was er ook niets mis met de SoH van hun batterij.

• fib3rlight
tn-fr schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:30:
[...]

Ik laad op 11kwh tot 100% als ik weet dat ik daarna ga rijden (niet dagelijks, want ik rij ook niet dagelijks). Er zijn hier die altijd tot 100% traag laden en volgens mij was er ook niets mis met de SoH van hun batterij.
ik zal de dealer bij ophalen ook wel even vragen, ik moet denk ik gewoon even aanwennen om tot 100% te laden als ik weet dat ik 200+ km ga rijden op 1 dag. dat is nog wel te onthouden voor mij denk ik, haha.

verder meer uitdaging straks met Load balancing denk ik thuis, ik heb gasloos huis en heb behoorlijk wat stroomtrekkende apparaten thuis, en dan komt die audi ook nog ff de boel leegtrekken haha.

• bennoklever
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-12 12:41
Ik zit in dezelfde situatie. Ook alles gasloos en een load balancer voor de laadpaal.
Ik merk wel dat het laden van de Q4 dan vrij gevoelig is. Het lijkt erop dat wanneer het laden onder een bepaalde drempel (kw) komt hij tijdelijk stopt met laden (en later weer voortzet). Merken meer mensen dat of ligt dat aan mij ;)...

• fib3rlight
bennoklever schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:20:
Ik zit in dezelfde situatie. Ook alles gasloos en een load balancer voor de laadpaal.
Ik merk wel dat het laden van de Q4 dan vrij gevoelig is. Het lijkt erop dat wanneer het laden onder een bepaalde drempel (kw) komt hij tijdelijk stopt met laden (en later weer voortzet). Merken meer mensen dat of ligt dat aan mij ;)...
ja het is in mijn geval echt een belachelijk luxe probleem, first world problems noemen ze dat geloof ik.
hoe heb jij het opgelost? welke constructie? ik heb een webasto unite (slimme laadpaal) die ondersteunt load balancing, maar als ik in die webinterface kijk, dan voelt het als een siemens kolencentrale die ik moet bedienen, ik ben een IT man, maar deze config qua stroom is voor mij abracadabra.

• bennoklever
  • Registratie: December 2013
De load balancing wordt bij mij op een hardwarematige manier geregeld. Geen overbelasting en stroomverbruik huis gaat voor:

CT-spoelen; is een hardware-uitbreiding die een stroomonderbreking voorkomt door ervoor te zorgen dat je de maximaal beschikbare stroom in je huishouden niet overschrijdt.

Ik heb nog niet in de software van de paal zelf gezeten eerlijk gezegd. Daar kan ik dus nog niet zoveel over zeggen...

[ Voor 16% gewijzigd door bennoklever op 25-11-2025 10:38 ]

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

[...]
dankjewel!
Je kan hem ook op 90% zetten ;)
Dan heb je de eventuele nadelen van een 100% geladen batterij niet (niet goed om hem zo dagen te laten staan, geen regeneratie in de eerste km's, ...), maar wel bijna maximum bereik.
En onderweg stop je gewoon met laden wanneer de snelheid sterk afneemt.

• fib3rlight
h2s schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:57:
[...]

Je kan hem ook op 90% zetten ;)
Dan heb je de eventuele nadelen van een 100% geladen batterij niet (niet goed om hem zo dagen te laten staan, geen regeneratie in de eerste km's, ...), maar wel bijna maximum bereik.
En onderweg stop je gewoon met laden wanneer de snelheid sterk afneemt.
ah oke, dat is ook wel het overwegen waard idd, de sweetspot ;) 90% ;D

• RuGa
Ik heb een laadpaal met een vermogen om met 11kw op te laden. Nou haal ik die 11kw echt niet, ik kom maar tot 6,1 kw. Rarara wat gaat er niet goed. Q4 45 Quattro etcetera

• NoFate
RuGa schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:00:
Ik heb een laadpaal met een vermogen om met 11kw op te laden. Nou haal ik die 11kw echt niet, ik kom maar tot 6,1 kw. Rarara wat gaat er niet goed. Q4 45 Quattro etcetera
Wellicht een max A ingesteld op je laadpaal, want vermogen kan je niet beperken met een Q4

• fib3rlight
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:22:
[...]

Wellicht een max A ingesteld op je laadpaal, want vermogen kan je niet beperken met een Q4
vreemd inderdaad, ik heb de auto net binnen, en ik heb idd op 13A limiet ingesteld op de laadpaal (9kwh max laden dus).

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-11 09:15
[...]

dankjewel!
11 kW.

• BBBvB
fib3rlight schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:44:
[...]

vreemd inderdaad, ik heb de auto net binnen, en ik heb idd op 13A limiet ingesteld op de laadpaal (9kwh max laden dus).
9 kW.

Dit is toch een technieksite? Waarom schrijven zo veel mensen foute eenheden?

• fib3rlight
nou, veel eerder als eind december (half september besteld) de Q4 opgehaald woensdag.
ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen tot zover, dat komt denk ik ook omdat ik vanuit een Ford Kuga PHEV kom (ook niks mis mee) dus mijn standaard ligt vrij laag vermoed ik :)
ik heb zelf 0 last van touch knopjes op het stuur, ik heb de eerste avond 2 uur lang alle knopjes op het MMI onderzocht (is dat scherm groter geworden? ik heb het idee dat het groter is als mijn test auto in september, kan aan mij liggen).

- laden thuis, erg vanzelfsprekend, eerste rit amsterdam retour, uit voorzorg op de terugweg gestekkerd, 10 minuten, maar ik vermoed dat ik het op 1 accu had gered (160km heen, 160km terug).

- denk dat ik deze software opties nog even aanzet, om te kijken hoeveel toegevoegde waarde dit heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJOAFf7UJnzetkaU029vPnV9joQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OXfIQgks4qi5G3oLMSIM1hLh.png?f=fotoalbum_large

ik merk dat de B stand voor mij het beste is, zodat ik niet met die flippers wat hoeft te doen, het afremmen is hierdoor wel fors, maar dat went vanzelf vermoed ik.
ben wel benieuwd welke modus jullie het meeste rijden (drive select modus) en of jullie B of D rijden.

de algehele rijervaring met een pano dak, sonos geluidinstallatie en de sportstoelen zijn echt wel een enorme stap voor mij als beginnend auto liefhebber ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gPzncKxA-c9DD8aHo2vieXOS5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/460LgeGp3MzyrDd2DEtse0Hs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv8OfD_3UZrPiEkU3nrDQllddWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YVRB8QBozn8mSKY9IGlZsri9.png?f=fotoalbum_large

vandaag krijg ik mijn accessoires binnen, ik kom erachter dat deze al in mijn auto zit, iemand belang bij?
https://www.vagshop.nl/audi-q4-etron-opbergvak-middenconsole

[ Voor 3% gewijzigd door fib3rlight op 28-11-2025 09:34 ]

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:47

CL9

fib3rlight schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:25:
nou, veel eerder als eind december (half september besteld) de Q4 opgehaald woensdag.
ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen tot zover, dat komt denk ik ook omdat ik vanuit een Ford Kuga PHEV kom (ook niks mis mee) dus mijn standaard ligt vrij laag vermoed ik :)
ik heb zelf 0 last van touch knopjes op het stuur, ik heb de eerste avond 2 uur lang alle knopjes op het MMI onderzocht (is dat scherm groter geworden? ik heb het idee dat het groter is als mijn test auto in september, kan aan mij liggen).

- laden thuis, erg vanzelfsprekend, eerste rit amsterdam retour, uit voorzorg op de terugweg gestekkerd, 10 minuten, maar ik vermoed dat ik het op 1 accu had gered (160km heen, 160km terug).

- denk dat ik deze software opties nog even aanzet, om te kijken hoeveel toegevoegde waarde dit heeft:
[Afbeelding]

ik merk dat de B stand voor mij het beste is, zodat ik niet met die flippers wat hoeft te doen, het afremmen is hierdoor wel fors, maar dat went vanzelf vermoed ik.
ben wel benieuwd welke modus jullie het meeste rijden (drive select modus) en of jullie B of D rijden.

de algehele rijervaring met een pano dak, sonos geluidinstallatie en de sportstoelen zijn echt wel een enorme stap voor mij als beginnend auto liefhebber ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

vandaag krijg ik mijn accessoires binnen, ik kom erachter dat deze al in mijn auto zit, iemand belang bij?
Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Ik heb exacte zelfde look maar dan in het zwart. Maar nu kan ik ook zien hoe die in het grijs uitziet, ook prachtig.

Zelf wissel ik B en D standen maar dat hangt af van de wegen. Maar sowieso altijd in comfort. d-stand gebruik ik vooral op snelwegen zodat die lekker kan uitrollen. De B-stand dus overal behalve snelwegen.

Ik heb zelf geen ervaring met de klimaatoptie; maar ik hoor graag wat jouw ervaring is en of het echt voordelen biedt. Die andere optie voor MMI heb ik ook, maar ik moet toegeven dat het weinig toevoegt. Het is meer een gimmick.

• tn-fr

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Proficiat! Erg mooie wagen. Ik sluit me aan bij cl9 qua b-d stand, ik heb die flippers nooit aangeraakt. Ik heb volgens mij standaard 3-klimaatzones?

• fib3rlight
CL9 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:54:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Ik heb exacte zelfde look maar dan in het zwart. Maar nu kan ik ook zien hoe die in het grijs uitziet, ook prachtig.

Zelf wissel ik B en D standen maar dat hangt af van de wegen. Maar sowieso altijd in comfort. d-stand gebruik ik vooral op snelwegen zodat die lekker kan uitrollen. De B-stand dus overal behalve snelwegen.

Ik heb zelf geen ervaring met de klimaatoptie; maar ik hoor graag wat jouw ervaring is en of het echt voordelen biedt. Die andere optie voor MMI heb ik ook, maar ik moet toegeven dat het weinig toevoegt. Het is meer een gimmick.
bedankt, ik ga comfort als standaard pakken idd (ff getest) en je theorie over B overal en D op snelwegen volg ik!

• fib3rlight
tn-fr schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:50:
[...]

Proficiat! Erg mooie wagen. Ik sluit me aan bij cl9 qua b-d stand, ik heb die flippers nooit aangeraakt. Ik heb volgens mij standaard 3-klimaatzones?
thx! lucky you! haha was mij te duur die optie ;)

• BBBvB

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd met je nieuwe auto! 👍

Ik rij zelf eigenlijk altijd in standje D.
Alleen op bergachtige of bochtige wegen vind ik B comfortabeler rijden. Dan inderdaad minder te doen met de flippers of het rempedaal.
We worden lui... 😋

Overigens adviseert Audi zelf ook om zoveel mogelijk D te gebruiken, want uitrollen is efficiënter dan energie terugwinnen en weer gebruiken om te versnellen. Je zou dan 2x omzetting van energie hebben en elke omzetting van energie geeft verlies.

• MetaalMan
  • Laatst online: 22:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd! Hier dezelfde kleurcombinatie, alleen andere (aftermarket) zwarte wielen. Uiteraard heel persoonlijk, maar ik blijf het een van de meest geslaagde combi's vinden.

Net als anderen hierboven wissel ik ook tussen D en B, afhankelijk van de situatie. Op snel- en provinciale wegen eigenlijk altijd in D. Vind ik comfortabeler, want makkelijker om uit te laten rollen en de auto remt eventueel intelligent bij op basis van een voorligger. In de bebouwde kom en drukker stadsverkeer wel vaak in B, als ik eraan denk om te switchen.
Op papier zal 'altijd rijden in D' zuiniger zijn dan 'altijd rijden in B'. Maar de rijstijl is doorslaggevend. Anticiperen, uitrollen (of zelf tijdig doseren in B ) zal altijd zuiniger zijn dan doorjekkeren en op het laatst remmen, ongeacht of je nu in D of B rijdt :)

Qua DriveSelect modus heb ik 'm op Individual. Stuur op 'sportief' (meest zwaar) en stroomrespons op 'comfort'. Of iets in die trant.

iRacing Profiel

• fib3rlight
BBBvB schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:09:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe auto! 👍

Ik rij zelf eigenlijk altijd in standje D.
Alleen op bergachtige of bochtige wegen vind ik B comfortabeler rijden. Dan inderdaad minder te doen met de flippers of het rempedaal.
We worden lui... 😋

Overigens adviseert Audi zelf ook om zoveel mogelijk D te gebruiken, want uitrollen is efficiënter dan energie terugwinnen en weer gebruiken om te versnellen. Je zou dan 2x omzetting van energie hebben en elke omzetting van energie geeft verlies.
thx! ow dat is een goeie theorie inderdaad!

• fib3rlight
MetaalMan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:37:
[...]

Gefeliciteerd! Hier dezelfde kleurcombinatie, alleen andere (aftermarket) zwarte wielen. Uiteraard heel persoonlijk, maar ik blijf het een van de meest geslaagde combi's vinden.

Net als anderen hierboven wissel ik ook tussen D en B, afhankelijk van de situatie. Op snel- en provinciale wegen eigenlijk altijd in D. Vind ik comfortabeler, want makkelijker om uit te laten rollen en de auto remt eventueel intelligent bij op basis van een voorligger. In de bebouwde kom en drukker stadsverkeer wel vaak in B, als ik eraan denk om te switchen.
Op papier zal 'altijd rijden in D' zuiniger zijn dan 'altijd rijden in B'. Maar de rijstijl is doorslaggevend. Anticiperen, uitrollen (of zelf tijdig doseren in B ) zal altijd zuiniger zijn dan doorjekkeren en op het laatst remmen, ongeacht of je nu in D of B rijdt :)

Qua DriveSelect modus heb ik 'm op Individual. Stuur op 'sportief' (meest zwaar) en stroomrespons op 'comfort'. Of iets in die trant.
thanks! ik heb na de bestelling nog getwijfeld om ook voor zwarte velgen te gaan, maar deze combi is prima, misschien ooit later nog eens volledig zwart gaan, dat zal ook zeker heel goed passen!

oke vet, ja de zuinigheid, ik let er nu nog niet op, ik moet vooral zeggen dat de afstand die ik kan rijden met deze temparaturen me echt positief meevallen, fijn om hem in de winter te rijden, dan wordt het gaanderweg het jaar alleen maar beter!!

de ingebouwde navigatie in je scherm achter het stuur is ook echt heel fijn, je volledige MMI gebruiken dan voor spotify etc. is echt zo fijn, i like it allot!

#minihype ;)

• RuGa

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schitterende kleur/auto, gefeliciteerd ermee!!
Ik rij eigenlijk alleen in de D stand

• fib3rlight
RuGa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:40:
[...]

Schitterende kleur/auto, gefeliciteerd ermee!!
Ik rij eigenlijk alleen in de D stand
thx man!
ja ik ga morgen de vrouw even wegwijs maken, die durft er nog niet in te rijden, ik leer haar alleen D :P haha _/-\o_

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:47

CL9

fib3rlight schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:55:
[...]

thanks! ik heb na de bestelling nog getwijfeld om ook voor zwarte velgen te gaan, maar deze combi is prima, misschien ooit later nog eens volledig zwart gaan, dat zal ook zeker heel goed passen!

oke vet, ja de zuinigheid, ik let er nu nog niet op, ik moet vooral zeggen dat de afstand die ik kan rijden met deze temparaturen me echt positief meevallen, fijn om hem in de winter te rijden, dan wordt het gaanderweg het jaar alleen maar beter!!

de ingebouwde navigatie in je scherm achter het stuur is ook echt heel fijn, je volledige MMI gebruiken dan voor spotify etc. is echt zo fijn, i like it allot!

#minihype ;)
Dit was ook mijn reden om uit te proberen, omdat zo’n volledige navigatiescherm heel fijn is. Wat mij alleen opviel was dat die van scherm wisselt naar mijn actieradius. Dit gebeurde na een rit of laden. Dan moest ik weer mijn scherm handmatig terugzetten naar volledig navigatiescherm. Kan aan mijn auto liggen? Of is dit een eigenschap van de Q4?

• fib3rlight
CL9 schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:40:
[...]

Dit was ook mijn reden om uit te proberen, omdat zo’n volledige navigatiescherm heel fijn is. Wat mij alleen opviel was dat die van scherm wisselt naar mijn actieradius. Dit gebeurde na een rit of laden. Dan moest ik weer mijn scherm handmatig terugzetten naar volledig navigatiescherm. Kan aan mijn auto liggen? Of is dit een eigenschap van de Q4?
Dat weet ik nog niet, dat ga ik proberen/meemaken!
Je bedoelt dat het scherm achter je stuurt verspringt zodat je dat opnieuw moet instellen?

• fib3rlight
https://www.autoweek.nl/r...edition-competition-2025/

omdat ik ook veel aan dit forum heb gehad, en ik hoop dat mensen ook wat aan mijn input hebben als niet-auto-techniek-kenner ;)

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-12 07:43

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

@fib3rlight : gefeliciteerd met jouw nieuwe Q4! je schrijft dat je de snelheidswaarschuwing met een knop op het stuur kan uitzetten. dat zou ik ook graag willen, heb het zelf in Favorieten geplaatst en dat werkt iets minder snel. zou je dat willen uitleggen hoe dat onder de knop op het stuur is te programmeren?

• RuGa
fib3rlight schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:22:
https://www.autoweek.nl/r...edition-competition-2025/

omdat ik ook veel aan dit forum heb gehad, en ik hoop dat mensen ook wat aan mijn input hebben als niet-auto-techniek-kenner ;)
Leuk verhaal en je enthousiasme is aanstekelijk 😁👍
Ik ben net zo blij met die van mij na 1600 km

• NoFate
Hansoverdiep schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:02:
@fib3rlight : gefeliciteerd met jouw nieuwe Q4! je schrijft dat je de snelheidswaarschuwing met een knop op het stuur kan uitzetten. dat zou ik ook graag willen, heb het zelf in Favorieten geplaatst en dat werkt iets minder snel. zou je dat willen uitleggen hoe dat onder de knop op het stuur is te programmeren?
Ik heb ook een Q4 van 2024, er staat idd een knopje op het stuur waar je snelkoppelingen aan kan toewijzen... Alleen een snelkoppeling daar de functie voor de snelheidswaarschuwing is er niet, mogelijks met de 2025 wel? Of door een nieuwe software update?

• RuGa
NoFate schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:00:
[...]

Ik heb ook een Q4 van 2024, er staat idd een knopje op het stuur waar je snelkoppelingen aan kan toewijzen... Alleen een snelkoppeling daar de functie voor de snelheidswaarschuwing is er niet, mogelijks met de 2025 wel? Of door een nieuwe software update?
Mijn 2026 uitvoering heeft die mogelijkheid wel

• NoFate
RuGa schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:08:
[...]

Mijn 2026 uitvoering heeft die mogelijkheid wel
Kan jij via de myAudi app een remote start doen? Of kan je via NFC via de telefoon de auto opendoen/starten? (Digital Key)

• tn-fr
Ik heb een snelkoppeling geplaatst voor het * knopje op mijn stuur, om de snelheidswaarschuwing af te zetten. Nog altijd bij elke rit indrukken, maar beter dan dat gepiep.

• fib3rlight
thx!
zeker, MMI > auto > instellingen en service > toewijzing stuurwiel toets, en dan de eerste optie (foto 2) je configureert hiermee het * op het stuur!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_oyo6DzpJvCPELxV2WJEm71hxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLZZwXNpOm6Tta0x0XRIYICW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eju24KJlqj57qomR2H6DdwD9m-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aRg6tjarvQvyPLKORPaFbeIn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viPKjpNUv60BkgVWopw5-CkTvyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6P5nQUe1dGKeqiC8n1LMcmj.png?f=fotoalbum_large

• fib3rlight
RuGa schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:08:
[...]

Leuk verhaal en je enthousiasme is aanstekelijk 😁👍
Ik ben net zo blij met die van mij na 1600 km
haha =D dankje.

• fib3rlight
NoFate schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:00:
[...]

zie hierboven.

• fib3rlight
NoFate schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:10:
[...]

Kan jij via de myAudi app een remote start doen? Of kan je via NFC via de telefoon de auto opendoen/starten? (Digital Key)
dat vraag ik me idd ook af.

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

ik ga het proberen, mijn Q4 is van mei 2024

• NoFate
Ik heb die optie dus niet (2024)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xwiesdnlH_UVUtO6bqQs_IIy6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2a1FbXaePBME6sdWjLei5oZ.jpg?f=fotoalbum_large

• fib3rlight
apart.
viel mij vanochtend wel op dat hij het ook weer uitzet, dat moet ik nog ff in de gaten houden...

• NoFate
@tn-fr @RuGa @fib3rlight

Jullie hebben 2025 model? Kan je remote start/unlock doen via de app? Heb je ook digital Key? Dat je via een NFC op je telefoon de auto kan openen/starten? Dan moet je via de myAudi app een kaart maken, die verschijnt dan in je wallet...

• NoFate
fib3rlight schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:11:
[...]

apart.
viel mij vanochtend wel op dat hij het ook weer uitzet, dat moet ik nog ff in de gaten houden...
Ja, die zet die bij elke nieuwe rit altijd aan. Is normaal

• fib3rlight
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:14:
[...]

Ja, die zet die bij elke nieuwe rit altijd aan. Is normaal
ik bedoelde, tijdens het rijden reset hij het lijkt het, ik moet dan weer het * indrukken op mijn stuur :X O-)

• fib3rlight
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:13:
@tn-fr @RuGa @fib3rlight

Jullie hebben 2025 model? Kan je remote start/unlock doen via de app? Heb je ook digital Key? Dat je via een NFC op je telefoon de auto kan openen/starten? Dan moet je via de myAudi app een kaart maken, die verschijnt dan in je wallet...
ik heb geen keyless entry, dus ik denk niet dat ik dat kan?

• NoFate
fib3rlight schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:22:
[...]

ik heb geen keyless entry, dus ik denk niet dat ik dat kan?
ja, dat weet ik dus niet, denk wel dat je sowieso een specialere sleutel nodig hebt, maar vraag me af of NFC unlock wel kan met deze modellen, met andere etron modellen kan het wel, zelfs de oudere ... niemand die het weet of het komt of er al is :-)

• dolu
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:51
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:32:
[...]

ja, dat weet ik dus niet, denk wel dat je sowieso een specialere sleutel nodig hebt, maar vraag me af of NFC unlock wel kan met deze modellen, met andere etron modellen kan het wel, zelfs de oudere ... niemand die het weet of het komt of er al is :-)
Nee deze optie zit helaas niet op de q4. Met de app kun je alleen laden inzien en klimaatregeling aanzetten (via timer) en zien waar de auto staat etc

• NoFate
dolu schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:48:
[...]

Nee deze optie zit helaas niet op de q4. Met de app kun je alleen laden inzien en klimaatregeling aanzetten (via timer) en zien waar de auto staat etc
maar heb jij de 2025 versie al? Want er is altijd gezegd geweest dat de optie ging komen, audi q4 maakt gebruik van de software van VW, maar is echt bagger ... maar VW heeft nu sinds vorig jaar ook de remote start toegevoegd op de ID4 modellen, dus zou ook moeten kunnen voor de Q4

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:07
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:53:
[...]

maar heb jij de 2025 versie al? Want er is altijd gezegd geweest dat de optie ging komen, audi q4 maakt gebruik van de software van VW, maar is echt bagger ... maar VW heeft nu sinds vorig jaar ook de remote start toegevoegd op de ID4 modellen, dus zou ook moeten kunnen voor de Q4
Nou, niet helemaal. Was vanaf begin aangegeven dat Audi wel het platform (MEB) gebruikt van VW, maar zijn eigen software, in tegenstelling tot bv Skoda en Cupra, die wel VW software gebruiken.
Ons (lees: 2021 eerste uur Q4 rijders) was destijds al beloofd dat er bv zsm OTA updates zouden komen en een hele waslijst van andere nieuwe features. Nou die zijn er nog niet en zelfs niet in de nieuwe A6 e-tron kun je je auto nog lekker 1 dag naar de dealer brengen voor een update.

• WasBak
  • Niet online
@tn-fr @RuGa @fib3rlight

Ik heb ook een 2025 model en heb geen remote start(lijkt mij overbodig bij elektrisch?) en open en close niet, behalve klimaatregeling, dat wel.

[ Voor 6% gewijzigd door WasBak op 02-12-2025 11:24 ]

• NoFate
WasBak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb ook een 2025 model en heb geen remote start, behalve klimaatregeling.
en heb je de comfort sleutel? kan je NFC gebruiken op je telefoon?

• WasBak
  • Niet online
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:24:
[...]

en heb je de comfort sleutel? kan je NFC gebruiken op je telefoon?
Nee, nu je het zegt, ik heb de gewone sleutel.

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

zoals eerder aangegeven heeft Q4 van 2024 de optie om de overtreding snelheidslimiet uit te zetten niet. ik heb die functie daarom maar in Favorieten gezet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckgBbrFB8dpnDRU78emni9eLCno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH6nMUXSy00um7UpGK38fVd0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOwjOvoRBMIid-zz-QabUdyntC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBOwqz9FSkOW0uAobInJfuYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRhsnhvCfPGab8ssX9LHmGTUWTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycmnIe4CHn4rBSWarPmQujhF.jpg?f=fotoalbum_large

• NoFate
yep hier ook 2024 model, die favorieten knop heb ik idd op het MMI scherm gezet in de linkermenu , een andere icoontje vervangen
Wel heb ik zeer vaak last, dat als ik bv op favorieten klik, dat de popup omhoog komt, maar die verdwijnt dan weer, moet dat telkens 2 keer doen dus

• RuGa
NoFate schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:10:
[...]

Dat dan weer niet jammer genoeg

• tn-fr
@tn-fr @RuGa @fib3rlight

Spijtig genoeg niet. Al niet meer op 2 handen te tellen hoe vaak ik de auto niet op slot heb gedaan en weggelopen uit gewoonte van een Tesla. 8)7

• DSK
  • Registratie: Februari 2001

DSK

boeiend...

EV_Eric schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
Iemand ervaring met sneeuwkettingen voor de Q4 in combinatie met 20 inch velgen? Volgens het instructieboekje kan het alleen bij de 19 inch velgen, maar qua omtrek is er toch geen verschil? Snap de "technische beperking" die in het instructieboekje staat daarom ook niet.
Hier hetzelfde probleem/vraag. Na wat rondzoeken lijkt het inderdaad dat voor de 20" alleen loopvlakkettingen zijn toegestaan zoals bijvoorbeeld de KONIG K-Summit XXL K66.
Helaas vallen alle kettingen die passen/toegestaan zijn meestal duur uit, zowel in huur als aankoop (+-€500).

Mocht er iemand ervaring hebben met een alternatief of andere opties, dan zijn deze zeker welkom.
Helaas mogen sneeuwsokken in Oostenrijk niet, want die werkten nochtans heel goed bij mijn Model Y in Frankrijk.

Blog (Linux-related)

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:34
DSK schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:37:
[...]

Hier hetzelfde probleem/vraag. Na wat rondzoeken lijkt het inderdaad dat voor de 20" alleen loopvlakkettingen zijn toegestaan zoals bijvoorbeeld de KONIG K-Summit XXL K66.
Helaas vallen alle kettingen die passen/toegestaan zijn meestal duur uit, zowel in huur als aankoop (+-€500).

Mocht er iemand ervaring hebben met een alternatief of andere opties, dan zijn deze zeker welkom.
Helaas mogen sneeuwsokken in Oostenrijk niet, want die werkten nochtans heel goed bij mijn Model Y in Frankrijk.
Inmiddels heb ik zelf toch sneeuwsokken gekocht. Wist niet dat die in Oostenrijk niet mogen, maar dat is gelukkig ook niet mijn bestemming.

• RuGa
RuGa schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:00:
Ik kom via internet erachter dat ik gewoon in mijn laadpaal van “Autel” kan komen en dus het amperage kan aanpassen. Opgehoogd tot 25 ampere en hij laad met een snelheid van 11kw. Google is je beste vriend :)

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52
Ik heb sinds kort een Q4 sportback uit 2022. Hoe kan ik erachter komen welke functies via vagcoding te activeren zijn?

Stop chasing the dream, you're already living it

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-12 09:59
Net eerste onderhoud achter de rug (2j oud dus) en ik had op voorhand de software versies gechecked. Blijkbaar wordt de wagen bij onderhoud niet op de laatste versies gezet? Lijkt mij vreemd?
Ik had er wel op gehoopt gezien hoe instabiel het software platform is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pme9hxYJs_8PzCLCbRIqk5nubbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O313SMl4GZwI4X7KzuvfE6Ki.jpg?f=fotoalbum_large

• NoFate
Qosmic schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:07:
Ik heb sinds kort een Q4 sportback uit 2022. Hoe kan ik erachter komen welke functies via vagcoding te activeren zijn?
Geen :-)

• fib3rlight
MrAgony schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:32:
Net eerste onderhoud achter de rug (2j oud dus) en ik had op voorhand de software versies gechecked. Blijkbaar wordt de wagen bij onderhoud niet op de laatste versies gezet? Lijkt mij vreemd?

[Afbeelding]
ik zou dit wel van te voren aangeven inderdaad, ik merk dat ik geen enkele problemen hem op de 'laatste' versie is toch gek dat dit niet gewoon met terugwerkende kracht wordt toegepast.

• deboss65
  • Laatst online: 17:45

[Afbeelding]
Ik zie dat je navigatie database heel oud is. Die wordt normaal gesproken heel regelmatig OTA geupdated.
(mits je een geactiveerd Audi connect hebt)

• TomA3
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 08-12 16:19
deboss65 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:51:
[...]

Ik zie dat je navigatie database heel oud is. Die wordt normaal gesproken heel regelmatig OTA geupdated.
(mits je een geactiveerd Audi connect hebt)
Als u Audi Connect niet hebt geactiveerd, kunt u het ook offline updaten via een USB-C-stick. De nieuwste kaarten die Audi heeft uitgebracht, zijn 1,5 jaar oud voor de EU, maar u kunt zonder problemen de kaarten gebruiken die VW voor het MIB3-systeem heeft uitgebracht (deze zijn enkele dagen geleden uitgebracht). Download ze gewoon, zet ze op een USB-C (FAT-geformatteerd), druk op de startknop, wacht 5 minuten en dan zou de update automatisch moeten starten of u kunt deze starten in de instellingen.
https://navigation-maps.v...te_48_25/P1520_MIB3_EU.7z

• deboss65
TomA3 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:37:
[...]
De nieuwste kaarten die Audi heeft uitgebracht, zijn 1,5 jaar oud voor de EU,
Dan vraag ik me af waarom ze bij mijn Q4 bijna 2 wekelijks via OTA werden bijgewerkt.
Dat doe je niet met oude kaarten dunkt me.

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:07

[Afbeelding]
Ah, nee zo werkt dat niet bij Audi. Je kunt het vooraf vragen, maar ga er maar vanuit dat ie dan nog een dagje extra moet blijven voor de updates. En in mijn geval was het meestal "Nee, updates doen we alleen bij problemen"

• TomA3
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 08-12 16:19
deboss65 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:06:
[...]

Dan vraag ik me af waarom ze bij mijn Q4 bijna 2 wekelijks via OTA werden bijgewerkt.
Dat doe je niet met oude kaarten dunkt me.
Ik was niet helemaal duidelijk: alleen de downloadkaarten via myAudi zijn verouderd. Als je een Audi Connect-abonnement hebt, worden de benodigde kaarten in jouw regio regelmatig via OTA bijgewerkt. Je hebt deze download alleen nodig als je alle EU-kaarten wilt bijwerken of als je geen Audi Connect hebt.

• deboss65
TomA3 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:19:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk: alleen de downloadkaarten via myAudi zijn verouderd. Als je een Audi Connect-abonnement hebt, worden de benodigde kaarten in jouw regio regelmatig via OTA bijgewerkt. Je hebt deze download alleen nodig als je alle EU-kaarten wilt bijwerken of als je geen Audi Connect hebt.
Je was duidelijk, maar waar het mij om ging was dat @MrAgony een hele verouderde kaart had en ik me afvroeg of hij een Audi connect had.

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:34
Ik heb de mijne nu een half jaar en heb pas 1X gezien dat de navigatie werd geüpdatet….

• tn-fr
ericbes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:41:
Ik heb de mijne nu een half jaar en heb pas 1X gezien dat de navigatie werd geüpdatet….
Rij je niet in het buitenland? De keren dat er kaartupdates kwamen bij mij was toevallig de vakanties in het buitenland. Op een had jaar tijd zeker 3 keer gemerkt.

• fib3rlight
2 vragen:
1: als je het gaspedaal volledig intrapt klikt hij aan het eind nog 1 tandje/standje door, is dat normaal? Dus hij hapert aan het eind zeg maar.

2: de sonos/klank instellingen veranderen steeds bij mjj, de lage klanken, subwoofer, het veranderd random.

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-12 09:59
Ik heb Audi connect (geldig tot eind 2026) maar heb niet de navigatie genomen.
Verder heb ik na de vernieuwde App (android) nog meer problemen dan vroeger.

De widgets syncen niet en tonen verkeerde batterij percentage. De helft van de tijd kan ik remote bijvoorbeeld de klimaatregeling niet starten. De laatste week ook drie keer dit scherm gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3Tv6dztxONGB6dlSCJAC-fVQes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdrJrZDtajwseJBI7p4LIEa1.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kan ik werkelijk niks opvragen van status.
Gister stond de datum/tijd weer op januari 1970.

Voor een zogezegd premium merk eigenlijk beschamend.

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:34
tn-fr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:56:
[...]

Rij je niet in het buitenland? De keren dat er kaartupdates kwamen bij mij was toevallig de vakanties in het buitenland. Op een had jaar tijd zeker 3 keer gemerkt.
Ik was gisteren nog in D

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@fib3rlight : dat laatste stukje indrukken van het gaspedaal lijkt mij een soort kick down stand. mogelijk wordt dat in de regeling van de motor gebruikt. een soort boost functie. of om de Limiter te omzeilen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hansoverdiep op 06-12-2025 08:21 ]

• fib3rlight
Hansoverdiep schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:07:
@fib3rlight : dat laatste stukje indrukken van het gaspedaal lijkt mij een soort kick down stand. mogelijk wordt dat in de regeling van de motor gebruikt. een soort boost functie. of om de Limiter te omzeilen.
Hebben jullie dat niet dan?

• Lambo LP670 SV
Hansoverdiep schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:07:
Geen boost. Is enkel voor als je een speedlimiter gebruikt en die wilt overrulen.

• MetaalMan
  • Laatst online: 22:23
fib3rlight schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:20:
2 vragen:
1: als je het gaspedaal volledig intrapt klikt hij aan het eind nog 1 tandje/standje door, is dat normaal? Dus hij hapert aan het eind zeg maar.

2: de sonos/klank instellingen veranderen steeds bij mjj, de lage klanken, subwoofer, het veranderd random.
Beiden komen mij niet bekend voor (Q4 '21).

iRacing Profiel

• fib3rlight
MetaalMan schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:29:
[...]

Beiden komen mij niet bekend voor (Q4 '21).
apart, ik heb het idee dat hij dit eerst niet had en nu opeeens wel, maar ik weet dat niet zeker haha. het is ook niet super storend maar toch.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001

DSK

boeiend...

MrAgony schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:56:
Ik heb Audi connect (geldig tot eind 2026) maar heb niet de navigatie genomen.
Verder heb ik na de vernieuwde App (android) nog meer problemen dan vroeger.

De widgets syncen niet en tonen verkeerde batterij percentage. De helft van de tijd kan ik remote bijvoorbeeld de klimaatregeling niet starten. De laatste week ook drie keer dit scherm gekregen:

[Afbeelding]

En dan kan ik werkelijk niks opvragen van status.
Gister stond de datum/tijd weer op januari 1970.

Voor een zogezegd premium merk eigenlijk beschamend.
Bij mij exact hetzelfde probleem. Privacy-instellingen staan nochtans goed in de wagen maar de helft van de tijd krijg ik "Om de service te kunnen gebruiken deactiveert u de privacy-instellingen in de MMI van uw voertuig" in de app. Andere keren werkt het soms wel of lijkt het te werken maar kan ik de info niet updaten of commands sturen.

Over het algemeen best tevreden met de wagen maar de software is toch een zwak punt. Ook Android Auto wil de helft van de keren niet draadloos verbinden. Exact hetzelfde als in de A1 van mijn vrouw met haar telefoon.

Blog (Linux-related)

• NoFate
DSK schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:19:
[...]

Bij mij exact hetzelfde probleem. Privacy-instellingen staan nochtans goed in de wagen maar de helft van de tijd krijg ik "Om de service te kunnen gebruiken deactiveert u de privacy-instellingen in de MMI van uw voertuig" in de app. Andere keren werkt het soms wel of lijkt het te werken maar kan ik de info niet updaten of commands sturen.

Over het algemeen best tevreden met de wagen maar de software is toch een zwak punt. Ook Android Auto wil de helft van de keren niet draadloos verbinden. Exact hetzelfde als in de A1 van mijn vrouw met haar telefoon.
Hier eigenlijk nooit problemen met Android Auto. Zowel niet met kabel als draadloos... Als je ook al probleem had met de A1 is mss je telefoon de oorzaak? Ik gebruik een Pixel ...

• fib3rlight
enige puntje van kritiek vanuit mij is:
- als je in de achteruit gaat, piept de audi alsof je telefoon overgaat... haha je stapt in, zet he in R en je hoort het geluid alsof je telefoon overgaat, is ff wennen ;)

sinds ik rijd op de audi navigatie en niet meer via carplay (iphone) laad mijn telefoon ook echt op en wordt niet meer zo super heet. (omdat de navigatie van de telefoon niet aan staat)
Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.