Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste
Acties:

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:33
Wat ik niet begrijp, deze auto is toch al circa 5 jaar op de markt. Waarom zijn de problemen / 'kinderziektes' die ik (mogelijk toekomstig audi eigenaar) in dit forum lees nog steeds niet opgelost?

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:55
robb. schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:34:
Wat ik niet begrijp, deze auto is toch al circa 5 jaar op de markt. Waarom zijn de problemen / 'kinderziektes' die ik (mogelijk toekomstig audi eigenaar) in dit forum lees nog steeds niet opgelost?
Terechte vraag, vraag ik me ook af. Ik rijd er nu bijna vier jaar mee en hoewel ik de auto heel fijn vind rijden, zijn de software problemen wel irritant. Het is na een update na ruim een jaar rijden eigenlijk heel lang best goed gegaan, maar ookal worden volgens mij alleen kaartupdates over the air gedaan, is het sinds een maand of zo weer ellende met de software. Klok op de mmi die uren verschilt met de klok bij de snelheidsmeter is eigenlijk nooit helemaal opgelost, maar lijkt weer vaker voor te komen. Erger is dat de navigatie inmiddels in ongeveer de helft van de gevallen blijft hangen of zelfs opeens de hele bestemming kwijt is. Misschien dat een nieuwe update helpt, maar eigenlijk hoop ik helemaal niet meer bij de Audi dealer te hoeven komen. Ik heb de service van aankoop tot en met aflevering en daarna rondom de software perikelen gewoon waardeloos gevonden. Ik ga daarom na vier keer Audi overstappen op BMW (iX3).
De term voorsprong door techniek moet Audi maar weer eens gaan terugverdienen en ik raad de dealers aan eens op verkoop training bij BMW te gaan, het is ongelofelijk hoe ze bij Audi lijken te geloven dat de auto's zichzelf wel verkopen.
Maar om positief af te sluiten: ik blijf het mooie auto's vinden en over het rijden ook geen klachten. Met betere dealer service was de kans op een vijfde Audi dan ook veel groter geweest.

• Melissen71
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-05 18:31
Vraagje aan Q4 rijders van de eerste bouwjaren.
Ik heb een Q4 van 2022 met MMI 3812.
Deze zou bij een update waaarschijnlijk naar 3862 gaan.
Krijg ik in deze versie dan ook de navigatiepijlen in mijn VirtualCockpit of HUD als ik via AndroidAuto GoogleMaps gebruik?

Momenteel weinig klachten met 3812 (behalve de klok die niet altijd goed staat).
Dus mijn vraag is/blijft: is de update een verbetering of krijg ik hierna weer andere (vervelendere) klachten?

Niet elke verandering is altijd een verbetering, vandaar

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-05 09:41
Zijn er (weer) problemen met de connectie tussen auto <-> audi_servers <-> MyAudi_app ? Ik zie al een paar dagen niks meer op de Android app. Kan toeval zijn omdat mijn wagen pas op twee-jaarlijks onderhoud geweest is. Ben ik alleen met dat probleem en moet ik terug naar de dealer of is dit een algemene panne in hun systemen die ondertussen al dagen aansleept? Nog mensen met hetzelfde probleem?

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-05 11:13
Babavers schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:47:
Zijn er (weer) problemen met de connectie tussen auto <-> audi_servers <-> MyAudi_app ? Ik zie al een paar dagen niks meer op de Android app. Kan toeval zijn omdat mijn wagen pas op twee-jaarlijks onderhoud geweest is. Ben ik alleen met dat probleem en moet ik terug naar de dealer of is dit een algemene panne in hun systemen die ondertussen al dagen aansleept? Nog mensen met hetzelfde probleem?
Hier geen problemen met de app op iOS.

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:53
Bij mij is het om de zoveel dagen eens van dat. Is 'normaal'...

• Babavers
MrAgony schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Bij mij is het om de zoveel dagen eens van dat. Is 'normaal'...
Ja, ik ken dat ook en zeker vanuit het verleden, een paar jaar geleden of zo. Toen was de frequentie en de duur dat zoiets gebeurde afschuwelijk en daarna heeft zich dat fel gestabiliseerd en gebeurde dat nog af en toe. Maar nu is het bij mij terug helemaal naar af. Vanmorgen, eureka, werkte het plots nog eens na dagen van ontbrekende connectie. En nauwelijks een uur later wat het alweer van dat en ook nu heb ik weeral geen connectie.

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:53
Bij mij ook: het werkte vandaag tot 13u30 ongeveer. Sedertdien geen connectie en alles staat 'gedeactiveerd'.

• chaba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 10:08
MrAgony schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:26:
Bij mij ook: het werkte vandaag tot 13u30 ongeveer. Sedertdien geen connectie en alles staat 'gedeactiveerd'.
Hier werkt hij ook nog steeds niet. Laatste communicatie was 20-03 8)7

• Babavers
chaba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Hier werkt hij ook nog steeds niet. Laatste communicatie was 20-03 8)7
Ik heb het terug aan de praat gekregen. Alle gebruikers gewist uit MMI. Restart MMI gedaan (15 seconden aan/iut knop ingedrukt houden). In de app het hoofdgebruikerscontract verwijderd. En dan terug van scratch opbouwen. Nieuw hoofdgebruikerscontract activeren, met dat e-mail adres aanloggen op MMI en dan alle schermen doorlopen en accepteren. En toen was alles terug in orde. Voordien had ik voorgaande al eens gedaan ZONDER mijn hoofdgebruikerscontract in te trekken. Dat ging ook, maar dan was de toegang vanuit de app beperkt. Toen kon ik wel dingen zien en ook laadniveau instellen bijvoorbeeld, maar kon ik bv. geen adressen doorsturen naar de navigatie omdat ik zogezegd geen hoofdgebruiker was.

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:59

Roy

Hobbies?

Is het iemand al gelukt om 'Scandinavian DLR' geactiveerd te krijgen? Ik wil namelijk graag dat de achterlichten altijd branden (dat had mijn vorige auto, een Seat, ook). In principe is het gewoon mogelijk want in Scandinavie is dit verplicht, maar de dealer zegt het niet te kunnen (of willen) activeren.
'Vroeger' zonder SFD2 kon ik het gewoon met OBDeleven aan zetten, maar lukt nu dus niet meer...

Inderdaad...

• Hout77
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 23:12
Roy schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:39:
Is het iemand al gelukt om 'Scandinavian DLR' geactiveerd te krijgen? Ik wil namelijk graag dat de achterlichten altijd branden (dat had mijn vorige auto, een Seat, ook). In principe is het gewoon mogelijk want in Scandinavie is dit verplicht, maar de dealer zegt het niet te kunnen (of willen) activeren.
'Vroeger' zonder SFD2 kon ik het gewoon met OBDeleven aan zetten, maar lukt nu dus niet meer...
Ik heb het aan staan en tot nu toe blijft het aan als hij bij de dealer is geweest. Mijn zoon heeft het met OBDleven aangezet. Heel bijzonder dat de dealer het zelf niet aan wil zetten, was bij mij ook het geval.

• Roy

Roy

Hobbies?

Hout77 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Ik heb het aan staan en tot nu toe blijft het aan als hij bij de dealer is geweest. Mijn zoon heeft het met OBDleven aangezet. Heel bijzonder dat de dealer het zelf niet aan wil zetten, was bij mij ook het geval.
Uit welk bouwjaar is jouw Q4? Die van mij is van eind 2024, dus met de nieuwe motor en sfd2. Als het ook daarop werkt hoor ik graag hoe hij dat gedaan heeft :)

Inderdaad...

• Hout77
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 23:12
Roy schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Uit welk bouwjaar is jouw Q4? Die van mij is van eind 2024, dus met de nieuwe motor en sfd2. Als het ook daarop werkt hoor ik graag hoe hij dat gedaan heeft :)
Mei 2022
Audi Q4 e-tron (A1) Launch Edition e-tron 40 150kW/204pk 82Kwh Hatchback Elektrische aandrijving

De auto staat nu bij de dealer voor APK en onderhoud, volgens hen is er geen update meer beschikbaar momenteel voor deze auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Hout77 op 27-03-2026 10:23 ]

• EV_Eric
Babavers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb het terug aan de praat gekregen. Alle gebruikers gewist uit MMI. Restart MMI gedaan (15 seconden aan/iut knop ingedrukt houden). In de app het hoofdgebruikerscontract verwijderd. En dan terug van scratch opbouwen. ....
Dankjewel, je hebt me getriggerd om dit toch ook maar eens te proberen, althans het deel in de auto. Bij mij werkte de app wel goed, sinds de update ervan, maar mijn navigatie was eigenlijk niet meer mee te rijden. Structureel binnen een uur zeker drie keer spontaan systeem reset, en dan bestemming weer kwijt zijn en ook heel vaak blijven hangen van de richting indicatie op het scherm achter het stuur. Toch maar de dealer gebeld. Probleem was pas 1 keer eerder gemeld zeiden ze en toen had het vernieuwen van de database (navigatie?) geholpen. Zou de auto daarvoor een dag moeten achterlaten en valt niet onder de garantie. Had al eens geschreven niet bepaald tevreden te zijn met de dealer, wordt er niets beter op.
Na het bericht van Babavers weer zelf in de auto alles terug naar fabrieksinstellingen gezet en dus alle gebruikersdata eruit. Opnieuw aangemeld en alle instellingen weer teruggezet. Tot mijn verrassing werkt de navigatie nu weer zoals het hoort. Kwartier werk max, scheelt een bezoek aan de dealer. Onderhoudsbeurt nummer twee (na vier jaar) keurt de leasemaatschappij niet meer goed, dus moet alleen een APK laten doen en dat mag gelukkig ook ergens anders.

• Roy

Roy

Hobbies?

Hout77 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Mei 2022
Audi Q4 e-tron (A1) Launch Edition e-tron 40 150kW/204pk 82Kwh Hatchback Elektrische aandrijving

De auto staat nu bij de dealer voor APK en onderhoud, volgens hen is er geen update meer beschikbaar momenteel voor deze auto.
O ja, dat verklaart waarom het bij jouw met OBDeleven kan, jouw auto heeft nog niet die sfd2 afscherming...

Inderdaad...

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-03 11:16
Zelfde issue, geen verbinding met de app sinds vorige week maandag. Wel toevallig ook dag dat er onderhoud was….

Ga de hoofgebruiker reset maar proberen en anders terug naar de dealer.

• efebaris
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-04 14:47
Morgen haal ik mijn nieuw bestelde Audi Q4 e-tron 45 S Edition Competition quattro op. Zo te zien zijn er erg veel software problemen. Hopelijk zijn die opgelost in het 2026 model. Viel wel op dat er een hoop opties ontbreken ondanks dat het een S Edition betreft. Iets simpels als electrisch stoelverstelling moet apart als optie aangevinkt worden, waarna je er een hoop sh!t bij krijgt. Dus voorlopig gewoon aan de hendels trekken.

Iemand nog commentaar op het standaard geluidssysteem?

• RuGa
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07-05 20:17
efebaris schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:38:
Morgen haal ik mijn nieuw bestelde Audi Q4 e-tron 45 S Edition Competition quattro op. Zo te zien zijn er erg veel software problemen. Hopelijk zijn die opgelost in het 2026 model. Viel wel op dat er een hoop opties ontbreken ondanks dat het een S Edition betreft. Iets simpels als electrisch stoelverstelling moet apart als optie aangevinkt worden, waarna je er een hoop sh!t bij krijgt. Dus voorlopig gewoon aan de hendels trekken.

Ik heb al vijf maanden precies dezelfde uitvoering ook 2026 model en helemaal nergens last mee. Geluid is wat mij betreft oké maar de beleving zal voor iedereen verschillend zijn

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 09:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

efebaris schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:38:

De software kan beter maar valt in 95% van de gevallen prima mee. Mensen klagen maar al te graag… het zijn wel irritante quirks als je er last van hebt.

Standaard geluidssysteem is buitengewoon prima, premium is beter…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-05 14:57
Hier ook 4 maanden dit 2026 model, sonos systeem heb ik, dikke prima!

Verder 0 software problemen sofar

• EV_Eric
Miezie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]

De software kan beter maar valt in 95% van de gevallen prima mee. Mensen klagen maar al te graag… het zijn wel irritante quirks als je er last van hebt.

Ik houd helemaal niet van klagen. Het is een voorrecht om me al bijna vier jaar met een Audi Q4 te verplaatsen. Maar software problemen van de eerste bouwjaren waren meer dan alleen maar irritant. Goed om te lezen dat nieuwe bouwjaren het qua software wel goed doen, maar dat ze zelfs na vier jaar niet alle problemen hebben kunnen oplossen voor de eerste bouwjaren is teleurstellend. En mijn grootste klacht is hoe de dealer met deze problemen is omgegaan.
En mbt de vraag over audiosysteem. Bij mij de basisversie en volledig tevreden daarmee. Gaat natuurlijk ook om wat je als referentie neemt. Heb regelmatig de indruk dat mensen (ook bij andere merken) die de optie van een audiosysteem van een gerenommeerd merk kiezen, juist hele hoge verwachtingen hebben die niet altijd waargemaakt worden. Basissysteem voor mij in ieder geval helemaal prima. Mijn referentie is overigens onze tweede auto met 'slechts' 6 boxen, niet meer dan 100 watt systeemvermogen en gewoon een benzinemotor die er tussendoor pruttelt.

• Babavers
EV_Eric schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Dankjewel, je hebt me getriggerd om dit toch ook maar eens te proberen, althans het deel in de auto. Bij mij werkte de app wel goed, sinds de update ervan, maar mijn navigatie was eigenlijk niet meer mee te rijden. Structureel binnen een uur zeker drie keer spontaan systeem reset, en dan bestemming weer kwijt zijn en ook heel vaak blijven hangen van de richting indicatie op het scherm achter het stuur. Toch maar de dealer gebeld. Probleem was pas 1 keer eerder gemeld zeiden ze en toen had het vernieuwen van de database (navigatie?) geholpen. Zou de auto daarvoor een dag moeten achterlaten en valt niet onder de garantie. Had al eens geschreven niet bepaald tevreden te zijn met de dealer, wordt er niets beter op.
Na het bericht van Babavers weer zelf in de auto alles terug naar fabrieksinstellingen gezet en dus alle gebruikersdata eruit. Opnieuw aangemeld en alle instellingen weer teruggezet. Tot mijn verrassing werkt de navigatie nu weer zoals het hoort. Kwartier werk max, scheelt een bezoek aan de dealer. Onderhoudsbeurt nummer twee (na vier jaar) keurt de leasemaatschappij niet meer goed, dus moet alleen een APK laten doen en dat mag gelukkig ook ergens anders.
Jij hebt meer succes met mijn ingreep dan ikzelf.... ;) Ik had gewoon geen fatsoenlijke connectie meer met de app en dat heb ik daarmee opgelost, maar die navigatie die op een rit van een half uur 2 keer opnieuw begint te initialiseren heb ik nog steeds. Daarvoor moet ik nog een afspraak vastleggen bij de dealer. Die heeft me gezegd dat er nog een update ter beschikking staat, maar dat hij de wagen daarvoor 2 dagen nodig heeft. En dan is het nog maar de vraag of het daarmee opgelost gaat zijn....

• EV_Eric
Babavers schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Jij hebt meer succes met mijn ingreep dan ikzelf.... ;) Ik had gewoon geen fatsoenlijke connectie meer met de app en dat heb ik daarmee opgelost, maar die navigatie die op een rit van een half uur 2 keer opnieuw begint te initialiseren heb ik nog steeds. Daarvoor moet ik nog een afspraak vastleggen bij de dealer. Die heeft me gezegd dat er nog een update ter beschikking staat, maar dat hij de wagen daarvoor 2 dagen nodig heeft. En dan is het nog maar de vraag of het daarmee opgelost gaat zijn....
Heb je alleen gebruikers verwijderd en een harde reset van de MMI? Ik heb via de algemene instellingen een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, heb je dat ook al geprobeerd?

• dolu
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-04 21:56
Mbeen1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Sluiten kan wel met het knopje in de deur.
Voet op de rem en knopje vasthouden.
Check, rem erbij had ik nog niet geprobeerd. Zou nog mooier zijn als t ook met sleutel kan maar dit helpt ook.

• Babavers
Miezie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Kom de mijne van 2021 maar eens een halve dag lenen. Ik ben beniewd of je dan nog dezelfde uitspraak doet. De auto's van het eerste bouwjaar zijn niet te vergelijken met wat jij gekocht hebt. Het was echt een schandaal waarmee ze toen op de markt gingen. Ik ben maar liefst 1,5 jaar gastgebruiker geweest in mijn eigen auto omdat de software nog niet klaar was. Een hele reeks toeters en bellen die je wel gekocht en betaald hebt en die er niet zijn of volledig haaks draaien. Zonder enige vorm van compensatie, en dat voor een 'premium' merk. Een waar schandaal dat ik nog altijd niet verteerd heb. Na die update werd het veel beter, maar nu zitten mensen als ik nog altijd met brol opgescheept. Waarschijnlijk hardware die niet geschikt is om de laatste navigatie-updates verwerkt te krijgen. Om maar iets te noemen.... Echt niet OK is dat.

• Babavers
EV_Eric schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Heb je alleen gebruikers verwijderd en een harde reset van de MMI? Ik heb via de algemene instellingen een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, heb je dat ook al geprobeerd?
Oh nee, dat niet. Moet ik dat ook nog eens proberen dan. Bedankt voor de tip.

• EV_Eric
Babavers schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Oh nee, dat niet. Moet ik dat ook nog eens proberen dan. Bedankt voor de tip.
Oja, en ter geruststelling: ik zit in vierde jaar en dus extra bij gekochte connected services. Was beetje bang die kwijt te raken, maar na opnieuw aanmelden in de auto met account (wat ik in de app op de telefoon dus ook niet verwijderd had) kwam alles terug. Zelfs ook de navigatie favorieten.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Babavers schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Kom de mijne van 2021 maar eens een halve dag lenen. Ik ben beniewd of je dan nog dezelfde uitspraak doet. De auto's van het eerste bouwjaar zijn niet te vergelijken met wat jij gekocht hebt. Het was echt een schandaal waarmee ze toen op de markt gingen. Ik ben maar liefst 1,5 jaar gastgebruiker geweest in mijn eigen auto omdat de software nog niet klaar was. Een hele reeks toeters en bellen die je wel gekocht en betaald hebt en die er niet zijn of volledig haaks draaien. Zonder enige vorm van compensatie, en dat voor een 'premium' merk. Een waar schandaal dat ik nog altijd niet verteerd heb. Na die update werd het veel beter, maar nu zitten mensen als ik nog altijd met brol opgescheept. Waarschijnlijk hardware die niet geschikt is om de laatste navigatie-updates verwerkt te krijgen. Om maar iets te noemen.... Echt niet OK is dat.
Als dat mijn consumentenaankoop geweest had ik de koop ontbonden geloof ik. Mijn auto is overigens ook niet de nieuwste… en ik zou zo’n uitspraak denk ik nog wel een keer doen. Je ziet de auto veel rijden, maar het aantal klachten valt mi dan relatief mee. Hoe vervelend dat ik jouw geval dan ook is.

Mijne is overigens ook niet pixel perfect, maar te weinig om er echt een groot groot probleem van te maken.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• PilzTech
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:57
PilzTech schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:57:
Bedankt nog voor de reacties en het meedenken. Ben bij de dealer geweest om toch een afspraak te maken, die staat nu komende week gepland.

De dealer gaf nu aan dat voor het 2025 model wel een update beschikbaar is, maar voor die van 2026 de update pas in Q2 komt.

Hopelijk is het volgende week voor mij opgelost.
Bij deze wil ik nog even laten weten dat het probleem inmiddels is opgelost en de auto weer laadt tot 100%. Het is verholpen door een software update.

• EV_Eric
EV_Eric schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:19:
[...]

Oja, en ter geruststelling: ik zit in vierde jaar en dus extra bij gekochte connected services. Was beetje bang die kwijt te raken, maar na opnieuw aanmelden in de auto met account (wat ik in de app op de telefoon dus ook niet verwijderd had) kwam alles terug. Zelfs ook de navigatie favorieten.
Ter aanvulling nog: terugzetten naar fabrieksinstellingen via de MMI betekent niet dat je de stand van de software bij verlaten fabriek terugkrijgt (en alle ellende die daar in 2021/2022 bijhoorde). Mijn 2022 Q4 heeft een update gehad in 2023 naar versie 3812 en die versie is er nu nog steeds. Sinds terugzetten naar fabrieksinstellingen, ik denk dus een soort reset van die 3812 versie, en opnieuw aanmelden met mailadres en wachtwoord, werkt alles weer zoals het hoort. Ik had navigatie problemen en ook een paar keer issue met laden boven de 80 procent. Beide issues sinds reset week geleden niet meer opgetreden. Mijn dealer stelde een 'herinstallatie van de database' voor, maar daarvoor moest wel betaald worden. Dealer bezoek heb ik dus (voorlopig in ieder geval) voorkomen.

• Babavers
EV_Eric schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:19:
[...]

Inderdaad. Ik heb die reset naar fabrieksinstelling gedaan en dan vandaag afgewacht omdat ik een verre verplaatsing had. En het lijkt inderdaad opgelost. Misschien logfiles die het intern geheugen hebben doen vol lopen of zoiets. Alles lijkt nu ook vlotter te reageren, vooral dan bij de navigatie-toepassing. Prima tip !! Hopelijk blijft het nu een tijdje goed...

• chaba
Donjeffa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:37:
Zijn er berijders met het volgende probleem of herkend men dit:
Willekeurig krijg ik de melding in mijn dashboard : elektrische installatie: momenteelt beperkt. Voorzichtig verder rijden mogelijk. Wanneer je gewoon bent doorgereden en je parkeert hem voor een paar uur, dan is de storing verdwenen. Het gebeurt op willekeurige momenten. Ik zie de logica niet. Op de Audi app geeft hij aan dat de status alles in orde is. Weet iemand de oplossing om deze spook storing te verhelpen?
Had deze melding ook en komt steeds vaker. Afgelopen maandag bij de dealer geweest. Update gehad van 3812 naar 3862. Helaas heeft dit niet geholpen. Dus een nieuwe afspraak gemaakt en gaan ze verder zoeken.

@Donjeffa Is het bij jou opgelost? Zo ja, hoe?

• Babavers
chaba schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:22:
[...]

Had deze melding ook en komt steeds vaker. Afgelopen maandag bij de dealer geweest. Update gehad van 3812 naar 3862. Helaas heeft dit niet geholpen. Dus een nieuwe afspraak gemaakt en gaan ze verder zoeken.

Ik heb dat (of iets gelijkaardig) ook gehad toen de wagen nauwelijks of zelfs nog geen jaar oud was (ondertussen 3 jaar geleden). Ik kan me de juiste melding niet herinneren, maar het was zeker gelijkaardig. Omdat je 'voorzichtig verder rijden' vermeldt heb ik het vermoeden dat het met het hoog volt systeem voor de aandrijving te maken heeft en dan zou het wel eens kunnen dat de balancering van je batterijcellen niet meer OK is en je een of een paar batterij-cellen kapot hebt. Dat was destijds bij mij het geval. Na de vervanging daarvan (onder garantie) heb ik die melding nooit meer terug gezien.

• Quaboo
  • Laatst online: 10-04 12:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DSfSKqyBuBN9REmpCVWXcwAYeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZqOZN1lU640zb5w4LWYkFRe.jpg?f=fotoalbum_large

Kent iemand het probleem dat in de wagen en via de app met geen mogelijkheid meer in te stellen is hoe ver de accu moet opladen? Wat een klote-auto is dit toch, ongelooflijk.

• chaba
Babavers schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:21:
[...]

Ik heb dat (of iets gelijkaardig) ook gehad toen de wagen nauwelijks of zelfs nog geen jaar oud was (ondertussen 3 jaar geleden). Ik kan me de juiste melding niet herinneren, maar het was zeker gelijkaardig. Omdat je 'voorzichtig verder rijden' vermeldt heb ik het vermoeden dat het met het hoog volt systeem voor de aandrijving te maken heeft en dan zou het wel eens kunnen dat de balancering van je batterijcellen niet meer OK is en je een of een paar batterij-cellen kapot hebt. Dat was destijds bij mij het geval. Na de vervanging daarvan (onder garantie) heb ik die melding nooit meer terug gezien.
Thanks, laten we het hopen dat ze het kunnen vinden en onder garantie oplossen. Maar dat laatste zal vast niet, iets meer dan 4 jaar oud.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

chaba schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:06:
[...]

Thanks, laten we het hopen dat ze het kunnen vinden en onder garantie oplossen. Maar dat laatste zal vast niet, iets meer dan 4 jaar oud.
Je hebt 8 jaar of 160000 op je accu…

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-05 21:08

CL9

Quaboo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:05:
[Afbeelding]

Kent iemand het probleem dat in de wagen en via de app met geen mogelijkheid meer in te stellen is hoe ver de accu moet opladen? Wat een klote-auto is dit toch, ongelooflijk.
Neem contact op met je dealer. De software fix moet dit verhelpen. Op dit moment heb ik hetzelfde probleem en kan pas in mei terecht bij de dealer. Dit is overigens mijn tweede keer dat ik dit heb, dus ik herken je reactie/gevoel.

• EV_Eric
Quaboo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:05:
[Afbeelding]

Benieuwd wat je referentiekader is als je de Q4 een klote-auto noemt. Wat mij betreft hele fijne auto, met enkel irritaties met de software. Irritaties, want ik heb er nooit mee langs de weg stilgestaan. En zoals ik eerder schreef, als dealer nou wat beter was omgegaan met die irritaties, dan had er best een vijfde Audi kunnen komen. Het wordt nu de eerste BMW.
Maar op je eigenlijke vraag: ik heb een paar keer gehad sinds de app een update heeft gehad, dat een hoger dan 80 procent laaddoel wel verstuurd werd, maar door de auto niet opgepakt. Irritant als je van plan bent met 100 procent accu te vertrekken, maar tien minuten bij een snellader en de irritatie is weer opgelost. Ook dit probleem heb ik niet meer gehad sinds terugzetten naar fabrieksinstellingen in de auto (is reset van de laatste update) en opnieuw aanmelden met Audi account. Ik heb de indruk dat zo'n reset veel problemen oplost die langzaam in de software sluipen (het lijkt wel een Windows computer...), maar dealers doen liever een update, dat levert ze nog wat op. Voor onderhoud zien ze de Q4 maar eens elke twee jaar...

• EV_Eric
[...]

Heb hier ook wel wat ervaringen mee. Paar keer gehad in de afgelopen jaren, waarbij het bij de volgende start verdwenen was. Dan maar als loos alarm gezien. Een keer bleef de melding, toen naar de dealer. Die wilde hem vervolgens daar houden, want er was een accucel kapot. Daarmee doorrijden zou risico brengen op meer kapotte cellen (was hun verhaal), en aangezien dat garantie werk is, kreeg ik een leenauto mee. Moest zes weken wachten op ingepland herstel, uiteindelijk kon het na een week al gedaan worden, dat viel mee.
Ik heb sindsdien nog een keer de melding gehad en toen leek het te komen omdat ik bij hele lage temperatuur de voorverwarming van de auto een tweede half uur had laten werken. Mijn theorie was toen dat dit toen teveel gevergd had van de boordaccu (niet het accupakket, al draait daar de verwarming op). Pas na uren rijden en meerdere herstarts verdween toen de melding en daarna niet meer teruggekomen.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:04
Is het al bekend wanneer het facelift model in de configurator komt?

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:41
Morales79 schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:27:
Is het al bekend wanneer het facelift model in de configurator komt?
Van de Audi dealer hoorde ik vorige week dat dat eind april gaat gebeuren. Ik heb nog geen Q4 (volg dit forum omdat ik twijfel), hij raadde aan om als particulier geen voorraadmodel te nemen maar te wachten op de verbeterde facelift. Hij verwachtte dat die niet duurder wordt. Ook zou die wat completer kunnen zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door TinusH777 op 05-04-2026 17:48 ]

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:04
TinusH777 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:48:
[...]

Van de Audi dealer hoorde ik vorige week dat dat eind april gaat gebeuren. Ik heb nog geen Q4 (volg dit forum omdat ik twijfel), hij raadde aan om als particulier geen voorraadmodel te nemen maar te wachten op de verbeterde facelift. Hij verwachtte dat die niet duurder wordt. Ook zou die wat completer kunnen zijn...
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe (lease) auto later dit jaar. Ik was bij de Audi dealer en hoorde idd over de aanstaande facelift en dit klonk interessant. Tegen mij zei hij overigens dat de huidige scherpe (actie)prijzen wsnl niet doorgezet zullen worden op het vernieuwde model. Maar eind april is al snel, dus we gaan het zien. Ik heb nog een paar maanden.

Gemini zegt overigens het volgende over de aanstaande facelift:
1. Interieur: Het "Digital Stage" (Dé update)
• Curved Panoramic Display: Het oude, diep in het dashboard verzonken scherm is weg. Er komt een vrijstaand, gebogen glazen paneel voor in de plaats. Dit combineert de 11,9 inch Virtual Cockpit (voor je neus) en het 14,5 inch MMI-touchdisplay (centraal) tot één doorlopend geheel.
• Nieuwe materialen: Audi vervangt veel van het bekritiseerde harde plastic door zachte materialen en stoffen van hogere kwaliteit (vaak gerecycled). Dit geeft het interieur direct een luxere uitstraling.
• Android Automotive: Het systeem draait op een nieuwe software-architectuur. Dit betekent dat je direct apps uit de store kunt downloaden (Spotify, YouTube, etc.) en dat de routeplanning met laadstops veel sneller en slimmer werkt.
2. Exterieur: Strakker en Modern
• Nieuwe "Singleframe" Grille: De dichte grille krijgt een nieuw patroon en de bumpers zijn strakker getrokken.
• Matrix LED 2.0: De koplampen behouden hun vorm, maar krijgen meer "digitale" functies. Je kunt nu via het menu kiezen uit vier verschillende lichtsignaturen voor je dagrijverlichting (customization).
3. Techniek & Range (WLTP-update)
De 2026-facelift profiteert van de efficiëntere motoren die onlangs zijn geïntroduceerd, maar nu met verder geoptimaliseerde software en aerodynamica.
• Q4 45 e-tron (Achterwielaandrijving): Dit wordt de standaard voor jouw budget.
• Vermogen: 286 pk (0-100 km/u in ca. 6,6 sec).
• WLTP Bereik: Stijgt naar circa 535 - 565 km (voorheen was dit ca. 510-530 km).
• Snelladen: De laadcurve is vlakker geworden. Hoewel de piek op 175 kW blijft, houdt hij dit vermogen langer vast, waardoor je van 10% naar 80% laadt in circa 28 minuten.
Fiscale Check: Sept/Okt 2026:
• Fiscale waarde: Reken voor een goed uitgeruste S Edition (met die nieuwe schermen en S-line pakket) op een bedrag tussen de € 57.500 en € 59.500.

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 16:30

ArCadE

No banana available

Ik begreep dat er ook weer een Long Range model komt. Ben benieuwd.

• Donjeffa
  • Laatst online: 06-05 06:24
[...]

Volgens mij kwam het gewoon door het koude weer, want bij warm weer gaf hij de melding niet. Inmiddels heb ik hem toch kunnen verkopen halverwege februari en rij nu in een heerlijke Zeekr 7X Privilege rond. Wat een verschil zeg, raad hem iedereen aan. Audit heeft met veel dingen gewoon het nakijken. Ook als he gaat om zijn prijs en uiterlijk.
Ook de service in mijn optiek werd de laatste jaren steeds slechter. Liep ik in de showroom kwam gewoon niemand. Inruilprijs tegen een Q6 schandalig voor een auto van 4,5 jaar -> 22k!!! Wel offerte maken en al ik dan zei veel te duur in combi met inruil belde ze op dat er wellicht nog wel over te praten viel..............dank je de koekoek!!! 8)7

• Quaboo
  • Laatst online: 10-04 12:39
EV_Eric schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:30:
[...]
Benieuwd wat je referentiekader is als je de Q4 een klote-auto noemt. Wat mij betreft hele fijne auto, met enkel irritaties met de software.
Mijn referentiekader:
de auto is 16 maanden oud, aanschafwaarde 71.500 EUR. De eerste 12 maanden heeft de auto 2 x 5 wkn bij de dealer gestaan wegens laad-problematiek. De laatste paar maanden was het rustig en dan nu dit weer. Samen met de andere irritaties in de software (regelmatige gepiep dat ik mijn stuur moet vastpakken, het plotseling verdwijnen van je favo radio-zenders, het gemis van updates OTA etc etc) raakt het emmertje steeds voller. Ik heb ook nog een Tesla M3, in 2019 van de boot gereden, en die heeft nog nooit enig probleem gehad; wel wekelijks SW-updates.

Ja, Audi rijdt vele malen beter (het is mijn 5de, na 4 heerlijke diesels) maar het gezeik eromheen verpest de pret nogal. En ik ben geen uitzondering, ik hoor in mijn omgeving veel mensen met problemen met de Q4 en ook de nieuwe Q6.

Maar goed, ga morgen naar de garage, dan gaan we het weer eens aanhoren.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:57

DSK

boeiend...

Hier net aangekomen met 18% over en de laadklep wil niet meer open. Gelukkig wel thuis maar morgen dus plannen gewijzigd, gezien ik niet eens meer op het werk geraak. Laten we hopen dat ze me onmiddellijk willen/kunnen helpen bij de dealer.

Alle gekende trucjes al geprobeerd maar niets lijkt te helpen (zonder heel veel forceren).

Dit is blijkbaar een gekend probleem want ik vind veel berichten terug van mensen met hetzelfde probleem, tot terug in 2022. Mijn wagen is iets meer dan 2 jaar oud maar blijkbaar heeft Audi helemaal niks gedaan om dit probleem te voorkomen. Leuke gedachte dat dit je op ieder moment kan overkomen, thuis of op reis...

Blog (Linux-related)

• Pjotr12
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-04 09:54
DSK schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:17:
Hier net aangekomen met 18% over en de laadklep wil niet meer open. Gelukkig wel thuis maar morgen dus plannen gewijzigd, gezien ik niet eens meer op het werk geraak. Laten we hopen dat ze me onmiddellijk willen/kunnen helpen bij de dealer.

Alle gekende trucjes al geprobeerd maar niets lijkt te helpen (zonder heel veel forceren).

Dit is blijkbaar een gekend probleem want ik vind veel berichten terug van mensen met hetzelfde probleem, tot terug in 2022. Mijn wagen is iets meer dan 2 jaar oud maar blijkbaar heeft Audi helemaal niks gedaan om dit probleem te voorkomen. Leuke gedachte dat dit je op ieder moment kan overkomen, thuis of op reis...
Ik heb dat probleem ook gehad. Dat lossen ze echt in een paar minuten op, eigenlijk gewoon door de klep te forceren. Nadien maak je dan een afspraak om het mechanisme te vervangen maar intussen kun je toch terug verder.

Even als reactie op de bovenstaande frustraties. Ik herken ze eigenlijk zelf niet. Ik heb mijn Q4 iets meer dan 3 jaar en ik ken (door Tweakers) alle vaak voorkomende problemen, maar ik heb ze, buiten het stukgaan van de laadklep, eigenlijk niet moeten ervaren. Ik ben nog nooit zo onzeker geweest over een auto, ook mede door alle negatieve berichten die ik hier voorheen gelezen had. Dit was mijn 5e Audi en, tot hiertoe, ook verreweg de beste.Hij rijdt goed, ziet er goed uit, laadsnelheid is voorspelbaar en vrij constant, hij is ruim en uit het zo verguisde interieur komt na 120000 km geen enkel piepje of kraakje. Ondanks mijn goede ervaring erken ik wel de genoemde problemen. Dat zijn altijd dezelfde problemen en ze komen vaak voor.

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:30
ArCadE schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:15:
Ik begreep dat er ook weer een Long Range model komt. Ben benieuwd.
Ik denk dat je alle motoriseringen en accuvarianten al wel kan afkijken bij de ID4 en de Skoda Enyaq van het komende modeljaar, met long range bedoel je dan denk ik de 82kwh accu uitvoering? De niet-long range zal waarschijnlijk ook de goedkopere accu's gaan krijgen zoals de andere VAG varianten van de Q4. Ben wel benieuwd naar de upgrade van het interieur!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Pjotr12 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:47:
[...]

Ik heb dat probleem ook gehad. Dat lossen ze echt in een paar minuten op, eigenlijk gewoon door de klep te forceren. Nadien maak je dan een afspraak om het mechanisme te vervangen maar intussen kun je toch terug verder.

Even als reactie op de bovenstaande frustraties. Ik herken ze eigenlijk zelf niet. Ik heb mijn Q4 iets meer dan 3 jaar en ik ken (door Tweakers) alle vaak voorkomende problemen, maar ik heb ze, buiten het stukgaan van de laadklep, eigenlijk niet moeten ervaren. Ik ben nog nooit zo onzeker geweest over een auto, ook mede door alle negatieve berichten die ik hier voorheen gelezen had. Dit was mijn 5e Audi en, tot hiertoe, ook verreweg de beste.Hij rijdt goed, ziet er goed uit, laadsnelheid is voorspelbaar en vrij constant, hij is ruim en uit het zo verguisde interieur komt na 120000 km geen enkel piepje of kraakje. Ondanks mijn goede ervaring erken ik wel de genoemde problemen. Dat zijn altijd dezelfde problemen en ze komen vaak voor.
I second that. Wat me gewoon simpelweg het meeste stoort is dat een VAG dealer niet standaard de laatste software-updates erin knalt als de auto in de garage staat.

• Babavers
EV_Eric schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:30:
[...]

Benieuwd wat je referentiekader is als je de Q4 een klote-auto noemt. Wat mij betreft hele fijne auto, met enkel irritaties met de software. Irritaties, want ik heb er nooit mee langs de weg stilgestaan. En zoals ik eerder schreef, als dealer nou wat beter was omgegaan met die irritaties, dan had er best een vijfde Audi kunnen komen. Het wordt nu de eerste BMW.
Maar op je eigenlijke vraag: ik heb een paar keer gehad sinds de app een update heeft gehad, dat een hoger dan 80 procent laaddoel wel verstuurd werd, maar door de auto niet opgepakt. Irritant als je van plan bent met 100 procent accu te vertrekken, maar tien minuten bij een snellader en de irritatie is weer opgelost. Ook dit probleem heb ik niet meer gehad sinds terugzetten naar fabrieksinstellingen in de auto (is reset van de laatste update) en opnieuw aanmelden met Audi account. Ik heb de indruk dat zo'n reset veel problemen oplost die langzaam in de software sluipen (het lijkt wel een Windows computer...), maar dealers doen liever een update, dat levert ze nog wat op. Voor onderhoud zien ze de Q4 maar eens elke twee jaar...
Dat van die reset wil ik graag bevestigen van mijn kant. Had ik dat eerder geweten.... Ik heb dat een paar weken geleden gedaan, voornamelijk omwille van problemen met de navigatie en sindsdien loopt zowat alles beter en reactiever, ook wat betreft andere kleinere ongemakken zoals de draadloze connectie met Android Auto die 1 keer op 3 niet werkte en sindsdien, na de reset, quasi altijd werkt.

• Melissen71
Auto naar de dealer gebracht voor de 2e beurt (4 jaar oud). Ook meteen gevraagd voor de update van de MMI.
Is geen garantie meer (ondanks 1 jaar Audi Plus garantie) en geen coulance vanuit de importeur.
Ze konden ook geen prijsindicatie geven. Maar ik zei: als de monteur er zelf 1,5 tot 2 uur mee bezig is (hoeft er niet steeds naast te staan) dan geef ik akkoord.

Gisteren gebeld dat de auto niet klaar was, omdat de update niet doorliep. Daarom opnieuw begonnen. Vandaag gebeld of de auto vandaag wel klaar was. Wederom het antwoord dat de update niet lukte en dat ze nu met de importeur gaan kijken voor de oplossing.

Vraagje: als de update niet lukt, blijft dan de oude software actief OF is de auto dan softwareloos en dus niet meer rijdbaar?

Dit is anders een groot probleem en de vraag is hoe dit dan opgelost moet worden

• Melissen71
Auto naar de dealer gebracht voor de 2e beurt (4 jaar oud). Ook meteen gevraagd voor de update van de MMI.
Is geen garantie meer (ondanks 1 jaar Audi Plus garantie) en geen coulance vanuit de importeur.
Ze konden ook geen prijsindicatie geven. Maar ik zei: als de monteur er zelf 1,5 tot 2 uur mee bezig is (hoeft er niet steeds naast te staan) dan geef ik akkoord.

Gisteren gebeld dat de auto niet klaar was, omdat de update niet doorliep. Daarom opnieuw begonnen. Vandaag gebeld of de auto vandaag wel klaar was. Wederom het antwoord dat de update niet lukte en dat ze nu met de importeur gaan kijken voor de oplossing.

Vraagje: als de update niet lukt, blijft dan de oude software actief OF is de auto dan softwareloos en dus niet meer rijdbaar?

Dit is anders een groot probleem en de vraag is hoe dit dan opgelost moet worden.

Update 3812 naar 3862 volgens mij
Met nog een andere grote update erbij (volgens de expert hier op dit forum)

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:55
Vervelend dat die update niet lukte. Mijne is ook 4 jaar oud en ik rijd ook met 3812. Zonder problemen overigens. Wat brengt die 3862 update en kost zoiets bij de dealer dan?

Stop chasing the dream, you're already living it

• berchemsupporte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-04 15:17
Ik heb een update gekregen van de mmi omdat de gps steeds herinitialiseerde tijdens een rit en dan de rit vergat.

nu opgelost.
mijn wagen is in juni 2026 4 jaar.

• Roy

Roy

Hobbies?

Mijn auto heeft twee weken geleden de update van 4325 naar 4373 gekregen (auto is van 09-2024). Ik had namelijk soms last dat de app niet kon verbinden.
Tot nu toe nog geen problemen gehad. Maar ik zie ook geen enkele verandering.

Ik had ook weer gevraagd of ze de achterlichten altijd konden laten branden (Scandinavian DRL) maar helaas, dat kon niet...

Inderdaad...

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 14:29
3 maanden geleden heb ik een tweedehands Q4 gekocht met weinig kilometers (ca. 30k) uit 2022. Twijfelde tussen een EV6, de ID.4 of deze, maar de Audi was gewoon veel fraaier van binnen dan de ID.4 en was bang voor de ICCU problemen van de Kia.

Vind het tot nu toe een heerlijke auto! Moest wel even wennen dat je moest betalen voor remote services en AA, maar daar was ik al vrij snel overheen en werkt perfect. Hoewel ik hier mensen wel eens zie klagen over de app, maar deze is in vergelijking met Hyundai en Peugeot echt lichtjaren beter.

Verder ben ik positief verrast over het verbruik. Ik rij vrij behouden, maar wel door, en toen ik hem kocht in de winter haalde ik gemiddeld 18,5kwh/100km, maar met dit weer rond de 15kwh/100km voor mijn woon-werk verkeer, dus 500km met volle lading. Het haalt het nog niet bij onze Kona Electric, maar deze weegt toch honderden kilo's meer en is groter, dus valt niks tegen.

Rij-eigenschappen ook erg fijn, comfortabel stevig zonder stug te zijn, en stil in vergelijking met de auto's die we hebben gehad.

Verder na ophalen wel meteen een probleem van een piepend geluid bij aanremmen. Bleek de rembekrachtiger te zijn. Reparatie van €1.800, maar is onder garantie gebeurd. Verder kraakte het linkerportier, maar bleek door wat wasresten te komen wat voor kraken tussen het rubber en carrosserie zorgde. Simpel sopje en het was gelukkig weg.

Tot nu toe dus heel tevreden.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 19:56
Perseus schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:59:
3 maanden geleden heb ik een tweedehands Q4 gekocht met weinig kilometers (ca. 30k) uit 2022. Twijfelde tussen een EV6, de ID.4 of deze, maar de Audi was gewoon veel fraaier van binnen dan de ID.4 en was bang voor de ICCU problemen van de Kia.

Vind het tot nu toe een heerlijke auto! Moest wel even wennen dat je moest betalen voor remote services en AA, maar daar was ik al vrij snel overheen en werkt perfect. Hoewel ik hier mensen wel eens zie klagen over de app, maar deze is in vergelijking met Hyundai en Peugeot echt lichtjaren beter.

Verder ben ik positief verrast over het verbruik. Ik rij vrij behouden, maar wel door, en toen ik hem kocht in de winter haalde ik gemiddeld 18,5kwh/100km, maar met dit weer rond de 15kwh/100km voor mijn woon-werk verkeer, dus 500km met volle lading. Het haalt het nog niet bij onze Kona Electric, maar deze weegt toch honderden kilo's meer en is groter, dus valt niks tegen.

Rij-eigenschappen ook erg fijn, comfortabel stevig zonder stug te zijn, en stil in vergelijking met de auto's die we hebben gehad.

Verder na ophalen wel meteen een probleem van een piepend geluid bij aanremmen. Bleek de rembekrachtiger te zijn. Reparatie van €1.800, maar is onder garantie gebeurd. Verder kraakte het linkerportier, maar bleek door wat wasresten te komen wat voor kraken tussen het rubber en carrosserie zorgde. Simpel sopje en het was gelukkig weg.

Tot nu toe dus heel tevreden.
Wacht maar even af, met de Q4 op rechte banen rijden of autosnelweg, levensgevaarlijk... Om 1 of andere reden denkt de auto dat je dan je stuur niet vast hebt, na een tijdje ben je die geluidjes zo gewoon, tot plots de auto dan gaat afremmen en de assistent begint te bellen!!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

NoFate schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:07:
[...]

Wacht maar even af, met de Q4 op rechte banen rijden of autosnelweg, levensgevaarlijk... Om 1 of andere reden denkt de auto dat je dan je stuur niet vast hebt, na een tijdje ben je die geluidjes zo gewoon, tot plots de auto dan gaat afremmen en de assistent begint te bellen!!
N=1. De piepjes worden echt wel minder als je je gedrag positief veranderd. Dus daadwerkelijk je stuur vasthoudt en de wegpositie verbetert.
In de basis is het echt wel een goede auto, met wat quirks in de software en myAudi is instabiel.

• Perseus
[...]

Ik moest je post even een paar keer lezen, maar begrijp hem nog steeds niet goed. Wat bedoel je met 'Wacht maar af', als in, wordt er iets erger? Ik heb nu ook geen last van 'geluidjes', wat bedoel je hier precies mee? En afremmen en de assistent gaat bellen?

• Roy

Roy

Hobbies?

Ik heb mijn Q4 nu een jaar, en destijds tweedehands gekocht (slechts half jaar oud toen), en ik ben ook erg tevreden over de auto! De auto rijdt erg goed (45 Quattro) zitpositie is fantastisch en verbruik prima (rond de 16Kwh/100km). Dat die soms piept en aangeeft dat je de handen aan het stuur moet houden gaat na 1 keer piepen wel over. En anders knopje op de richtingaanwijzer lang indrukken en het systeem is uit.

Inderdaad...

• NoFate
Perseus schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:31:
[...]

Ik moest je post even een paar keer lezen, maar begrijp hem nog steeds niet goed. Wat bedoel je met 'Wacht maar af', als in, wordt er iets erger? Ik heb nu ook geen last van 'geluidjes', wat bedoel je hier precies mee? En afremmen en de assistent gaat bellen?
Ik heb heel vaak last, ondanks dat ik effectief het stuur vast heb, maar op een rechte baan als je recht blijft rijden. Moet ik af en toe het stuur draaien, anders denkt de auto dat ik het stuur niet vast heb...
En dan begint die een melding te geven. Maar na een tijd ben je die melding zo gewoon, dan negeer je dat, en dan plots na 3 meldingen, remt de auto vanzelf af op de autostrade!!! Zeer gevaarlijk!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
NoFate schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:52:
[...]

Ik heb heel vaak last, ondanks dat ik effectief het stuur vast heb, maar op een rechte baan als je recht blijft rijden. Moet ik af en toe het stuur draaien, anders denkt de auto dat ik het stuur niet vast heb...
En dan begint die een melding te geven. Maar na een tijd ben je die melding zo gewoon, dan negeer je dat, en dan plots na 3 meldingen, remt de auto vanzelf af op de autostrade!!! Zeer gevaarlijk!
Ik heb dit echt nog nooit gehad. Ik heb de auto bijna een jaar, ja, hij piept soms weleens te snel, ja irritant. Maar ik geef er dan gewoon een klein tikje aan en het is weg.

• NoFate
WasBak schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:54:
[...]

Ik heb dit echt nog nooit gehad. Ik heb de auto bijna een jaar, ja, hij piept soms weleens te snel, ja irritant. Maar ik geef er dan gewoon een klein tikje aan en het is weg.
Ah , nee hier continu, van't moment dat ik FF recht moet rijden, begint die al de melding te geven.... "Stuur vastnemen" continu. Zeer irritant... Hij moet 2 juni binnen, dan krijg ik ook de update en ga ik vragen of ze iets kunnen doen aan de gevoeligheid

• TinusH777
[...]

Ik heb nog geen Q4, wacht op de facelift, maar inderdaad, tijdens de proefrit kreeg ik op de snelweg ook meldingen over het vasthouden van het stuur. En dat was een Q4 van december 2025 🤔

Dat heb ik in 6 jaar Ford Focus (huidige auto die ook binnen de lijntjes stuurt) welgeteld 0x meegemaakt. De handenaanhetstuur melding krijg je wel als je echt hands free rijdt.

• Perseus
NoFate schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:52:
[...]

Ik heb wel eens de melding 'Stuur vasthouden' of iets dergelijks gehad, maar was toen ik de rijstrook onbedoeld dreigde te verlaten volgens mij. Verder geen piepjes. Rij vooralsnog ook 90%+ op ACC. Ten opzichte van Hyundai auto's die ik ken juist verrassend weinig. Zou het inderdaad niet aan de afstelling van je auto kunnen liggen?

• NoFate
TinusH777 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:58:
[...]

Ik heb nog geen Q4, wacht op de facelift, maar inderdaad, tijdens de proefrit kreeg ik op de snelweg ook meldingen over het vasthouden van het stuur. En dat was een Q4 van december 2025 🤔

Dat heb ik in 6 jaar Ford Focus (huidige auto die ook binnen de lijntjes stuurt) welgeteld 0x meegemaakt. De handenaanhetstuur melding krijg je wel als je echt hands free rijdt.
Ah, dan ben ik toch niet alleen, ja , het is super irritant en zeer gevaarlijk, zo maar bruusk remmen op de snelweg als je 120 rijd! Enigste voordeel is dat hij al aan het bellen is naar de nooddiensten, net alsof de auto weer dat dit een accident kan veroorzaken...

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011

Kheos

FP ProMod
NoFate schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:10:
[...]

Ah, dan ben ik toch niet alleen, ja , het is super irritant en zeer gevaarlijk, zo maar bruusk remmen op de snelweg als je 120 rijd! Enigste voordeel is dat hij al aan het bellen is naar de nooddiensten, net alsof de auto weer dat dit een accident kan veroorzaken...
Of de auto denkt dat je al tig waarschuwingen hebt genegeerd (wat ook zo is) en je dus een medisch probleem hebt (bewusteloos, flauwvallen, hartaanval...)

• NoFate
Kheos schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:29:
[...]

Of de auto denkt dat je al tig waarschuwingen hebt genegeerd (wat ook zo is) en je dus een medisch probleem hebt (bewusteloos, flauwvallen, hartaanval...)
Ja, dat zal idd de reden zijn, maar het systeem werkt niet deftig, hij moet die meldingen niet geven als ik mijn stuur vast heb, moet continu draai bewegingen maken

• Patrick_Ede
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-05 21:26
NoFate schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:10:
[...]

Ik heb nu ruim 8.000 km gereden met onze Q4 van januari 2026. Heerlijke auto. Geeft inderdaad op snelweg wel eens signaal stuur overnemen. Hoeft van mij niet, maar zeker niet zo hinderlijk als hoe jij het ervaart.

Verbruik was bij koude dagen 19/100, vandaag een rit van totaal 339 km tegen 15,4/100. Prima.
Volgende week voor het eerst de caravan erachter 🙃

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

NoFate schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:48:
[...]

Ja, dat zal idd de reden zijn, maar het systeem werkt niet deftig, hij moet die meldingen niet geven als ik mijn stuur vast heb, moet continu draai bewegingen maken
Het klinkt eerder dat er gewoon iets niet helemaal goed is. Als het echt niet aan jezelf ligt en is zoals je omschrijft: filmpje en naar de dealer. Gevaar op de weg lijkt me…

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 13:10
Een tweetal vragen aan de experts/ervaringsdeskundigen:
Sinds een aantal maanden rijden wij een Q4 35 (55 kWh) van december 2022 (een lease-auto uit de pool)
Toen wij hem kregen vroor het nog regelmatig en was de actieradius zo'n 150/160km (bij 80% lading) Wij dachten toen dat dit aan het koude weer lag (ondanks dat ik het dan nog vrij karig vond) maar nu het weer iets warmer is blijft het bereik steken rond de 175/180km (wederom bij 80% lading) Het grootste bereik dat ik tot nu toe heb gezien was 245km bij 100% lading. Is dit een normale actieradius van deze auto?

Verder komt de laadsnelheid nooit boven de 3,5kW. Dit is zowel bij ons thuis (waar we een 3 fasen-lader hebben) als bij publieke laadpalen. Sinds gisteren doet hij bij ons thuis zelfs nog maar 1.5kW. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om bij een publieke lader te testen. Snelladen gaat wel met normale snelheden. Is dit een probleem dat vaker voorkomt bij dit type auto? En, zo ja: is dit makkelijk op te lossen?

• DeKootje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-05 06:41
The big J schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:24:
Een tweetal vragen aan de experts/ervaringsdeskundigen:
Sinds een aantal maanden rijden wij een Q4 35 (55 kWh) van december 2022 (een lease-auto uit de pool)
Toen wij hem kregen vroor het nog regelmatig en was de actieradius zo'n 150/160km (bij 80% lading) Wij dachten toen dat dit aan het koude weer lag (ondanks dat ik het dan nog vrij karig vond) maar nu het weer iets warmer is blijft het bereik steken rond de 175/180km (wederom bij 80% lading) Het grootste bereik dat ik tot nu toe heb gezien was 245km bij 100% lading. Is dit een normale actieradius van deze auto?
Je actieradius is wel heel laag. Weet je wat de SoH van de accu is? Die van mij is rond deze temperatuur rond de 450km. Volgens mij met een verbruik van rond de 16/17 kWh per 100 km. Kan je zien wat je verbruik is?

• The big J
DeKootje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:10:
[...]

Je actieradius is wel heel laag. Weet je wat de SoH van de accu is? Die van mij is rond deze temperatuur rond de 450km. Volgens mij met een verbruik van rond de 16/17 kWh per 100 km. Kan je zien wat je verbruik is?
Kan ik de SOH ergens zien (in de auto zelf of in de app)? Voor het gemiddelde gebruik zal ik straks even in de auto moeten kijken (ervanuit gaande dat ik dat ergens in het menu terug kan vinden)

• DeKootje
The big J schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:24:
[...]

Kan ik de SOH ergens zien (in de auto zelf of in de app)? Voor het gemiddelde gebruik zal ik straks even in de auto moeten kijken (ervanuit gaande dat ik dat ergens in het menu terug kan vinden)
Nee, je SoH kan je zelf niet uitlezen. Moet mij bij een garage gebeuren. Al lees ik dat het ook via een OBD dongle zou kunnen.

Je verbruik kan je zien tijdens het rijden in zelfde display als je snelheid (zo heb ik het tenminste ingesteld).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

DeKootje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:10:
[...]

Het is de 35 met een kleinere accu.

Het is vooral nog niet zo warm.. die range komt vast nog goed. Velgen hebben ook invloed, als je op 21 inch staat lever je ook flink in.

• DeKootje
Miezie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:00:
[...]

Het is vooral nog niet zo warm.. die range komt vast nog goed. Velgen hebben ook invloed, als je op 21 inch staat lever je ook flink in.
Ah, daar heb ik volledig overheen gelezen. Mijn fout. Ik heb zelf een 40, dus dat verklaard wel het verschil. Maar qua bereik blijft het nog wel redelijk laag als ik het omreken.

• Melissen71
Verbruik winter zo'n 22 á 23 kWh per 100km
In de zomer verbruik ik zo'n 16,5 kWh per 100km

55kWh x 80% = 44kWh
44 / 22,5 x 100 = 195km rijbereik
Dus even naar je verbruiksmeter kijken
En ook deze eens resetten en kijken wat je verbruik lange termijn is.

• Melissen71
Update van mijn Q4 50sportback

Auto staat nu al 9 dagen bij de dealer. Ze weten nog steeds niet wat er aan de hand is. Oplossing is ook nog niet in zicht.
De 'geschikte' monteurs zijn niet aanwezig.
1 is thuis ivm overlijden van zijn vader
1 is op cursus (hopen dat hij daar iets leert of deze kwestie daar aankaart)
Dus ze gaan waarschijnlijk donderdag of vrijdag pas weer verder met de diagnose.

(Ps. Auto vorige week maandag gebracht. Is nu dinsdag)

• EV_Eric
The big J schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:24:
[...]

SOH is vrij goed zelf te berekenen volgens mij als je de auto laadt bij een snellader. Daar zie je namelijk wat er in gaat met vier cijfers achter de komma. Stel je komt aan met 4 procent lading: noteer het aantal geladen kWh als die naar 5 procent gaat, en dan ook het aantal kWh bij 55 procent (of 50 procent boven de startwaarde dus). Het dubbele van het verschil is je netto resterende accucapaciteit. Deel die door de netto waarde af fabriek (zie technische gegevens in de Audi app). Dan heb je de SOH. Die van mij is zo 91,7 procent, na bijna vier jaar en 120.000km. Dat schijnt een prima waarde te zijn, maar actieradius is toch merkbaar minder. Op 100 procent accu (laad alleen boven 80 procent tijdens vakantie) is de actieradius tussen 220 en 320km, met wel vrij veel snelweg kilometers. Is een Q4 45 quattro met 76,6kwh accu en 20 inch wielen.

Overigens is de verbruikswaarde op de boordcomputer lager dan het echte verbruik, mijn auto zit gemiddeld tussen de 20kwh en 25kwh (op snelweg) per 100km en zou dan een actieradius van 280-350km moeten kunnen halen en dat is niet zo.

[ Voor 60% gewijzigd door EV_Eric op 21-04-2026 19:42 ]

• Melissen71
Echte verbruik is hoger dan boordcomputer
Auto verbruikt op computer bv 17kWh maar in het echt (geladen kWh) tov gereden kilometers bv 19kWh. Dit komt door de laadverliezen (erger bij lagere temperaturen).
Ook bij lagere buitentemperatuur neemt range behoorlijk af, neemt weer toe bij warmer weer.

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:46
EV_Eric schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:47:
[...]

SOH is vrij goed zelf te berekenen volgens mij als je de auto laadt bij een snellader. Daar zie je namelijk wat er in gaat met vier cijfers achter de komma. Stel je komt aan met 4 procent lading: noteer het aantal geladen kWh als die naar 5 procent gaat, en dan ook het aantal kWh bij 55 procent (of 50 procent boven de startwaarde dus). Het dubbele van het verschil is je netto resterende accucapaciteit. Deel die door de netto waarde af fabriek (zie technische gegevens in de Audi app). Dan heb je de SOH. Die van mij is zo 91,7 procent, na bijna vier jaar en 120.000km. Dat schijnt een prima waarde te zijn, maar actieradius is toch merkbaar minder. Op 100 procent accu (laad alleen boven 80 procent tijdens vakantie) is de actieradius tussen 220 en 320km, met wel vrij veel snelweg kilometers. Is een Q4 45 quattro met 76,6kwh accu en 20 inch wielen.

Overigens is de verbruikswaarde op de boordcomputer lager dan het echte verbruik, mijn auto zit gemiddeld tussen de 20kwh en 25kwh (op snelweg) per 100km en zou dan een actieradius van 280-350km moeten kunnen halen en dat is niet zo.
Wees voorzichtig met deze methode. De snellader geeft zijn geleverde kWh's wel met een hoge resolutie weer maar wat er werkelijk in de accu aankomt is door kabel en laadverliezen wel minder.
Door deze geladen kWh te nemen zonder de laadverliezen kom je op een hogere capaciteit (SOH) dan werkelijk het geval is.
Dan heb je niets aan al die cijfers achter de komma.
Beste is toch leegrijden met de verbruikswaarden van de boordcomputer.

• EV_Eric
Melissen71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:46:
Echte verbruik is hoger dan boordcomputer
Auto verbruikt op computer bv 17kWh maar in het echt (geladen kWh) tov gereden kilometers bv 19kWh. Dit komt door de laadverliezen (erger bij lagere temperaturen).
Ook bij lagere buitentemperatuur neemt range behoorlijk af, neemt weer toe bij warmer weer.
Goed punt, ook reactie eronder. Laadverliezen spelen natuurlijk een rol ook. Als ik even Google vind ik dit: https://www.evupdate.nl/e...den-de-adac-zocht-het-uit

Neem ik dan de ID3 in de tabel als uitgangspunt dan zou mijn SOH een procent of 3 afnemen en de waarden achter de komma zijn dan sowieso niet meer betrouwbaar. De optie van deboss65 om leeg te rijden is een interessante: dan is leeg toch het moment dat de auto geen meter meer rijdt? Want schijnbaar kan de auto bij 0 procent lading nog steeds een paar km rijden, dat scheelt dan ook weer in de berekening. De auto geeft trouwens toch zelf niet aan hoeveel kWh ontvangen is bij het laden (alleen laadvermogen), of zit dat ergens verstopt in de boordcomputer?

• Melissen71
Dit zijn mijn gegevens:

Verbruik begint weer minder te worden. Dit komt ook omdat er minder energie naar de kachel, stoelverwarming, achterruitverwarming, ruitenwissers en verlichting gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPNVEhTMiE8xECEujsxGJA3gd9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gg5ncNR720f1J47Se1vTZAU1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Melissen71 op 22-04-2026 08:48 ]

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:46
EV_Eric schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:18:
[...]
De optie van deboss65 om leeg te rijden is een interessante: dan is leeg toch het moment dat de auto geen meter meer rijdt? Want schijnbaar kan de auto bij 0 procent lading nog steeds een paar km rijden, dat scheelt dan ook weer in de berekening. De auto geeft trouwens toch zelf niet aan hoeveel kWh ontvangen is bij het laden (alleen laadvermogen), of zit dat ergens verstopt in de boordcomputer?
Dat zou ik niet doen, vind je accu niet leuk.
is ook niet nodig, leeg rijden tot 5-10% is voldoende. om toch voldoende info te krijgen. Waarom zou je je accu levensduur (een beetje) opofferen om een exactere SOH te verkrijgen?
De Youtuber Bjon Nyland is een prima bron voor deze meetmethode,

Omrekenen naar % SOH vind ik altijd wel een dingetje. De vraag is wat is je werkelijke begin capaciteit ?
Zelfs Aviloo slaat daarbij naar mijn mening regelmatig de plank mis. je zit zo enkele procenten mis.
Voorbeeldje: heb geladen tot 100%.
OBD zegt Battery energy content 74,725kWh Max energy content 77,350kWh terwijl de batterij in nieuwstaat 82kWh totaal is met 77kWh bruikbaar. Met de OBD info zou ik een SOH hebben van 96.6% |:( (auto is nieuw !)
Met mijn Q4 heb ik het helaas niet vanaf het begin gemeten maar met mijn huidige Elroq probeer ik het vanaf nieuw bij te houden.
Door o.a. de OBD waarden te vergelijken met cijfers van lange ritten.

[ Voor 9% gewijzigd door deboss65 op 22-04-2026 09:02 ]

• Melissen71
Nu gebruik ik mijn auto ook op deze manier. Veel stadsverkeer en soms paar grotere afstanden per maand.
Door de korte stukjes in de winter verbruik je meer energie, omdat per rit de auto relatief lang opwarmt.
Rij je 50km ver, dan warmt de auto vooral de eerste 5km veel op. Dus daarna 45km bijna niet.
Rij je 5km ver dan warmt de auto de gehele rit op.
Dus daardoor ook hoger verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzXWB2nCY6wkppbRsKLyx22flKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9D40KpQ0wiO4yFcm1JJAfsG.jpg?f=fotoalbum_large

• The big J
Bedankt voor alle reacties! De boordcomputer geeft een verbruik van 21kW aan (gemeten over +/-27.500km) Dit lijkt dus niet absurd hoog te zijn. Een actieradius van 230km bij 100% lading lijkt ook aardig overeen te komen met hetgeen @EV_Eric terugziet in zijn eigen auto. Misschien zelfs nog iets beter aangezien wij maar een 52kWh accu hebben. Het lijkt erop dat mijn verwachtingen te hoog waren. Ben benieuwd of het nog wat beter wordt naar mate de buitentemperaturen gaan stijgen. Zit ik alleen nog met de beperkte laadsnelheid. Hiervoor gaan we maar even een afspraak maken met een dealer. Even kijken of zij dingen uit kunnen sluiten/op kunnen lossen. Ik hou jullie op de hoogte.

• Melissen71
@The big J
Kan jij je 3 fase lader uitlezen terwijl je aan het laden bent? Zodat je kan zien hoeveel je op welke fase laadt?
Niet dat jouw 3 fase lader op 1 fase staat ingesteld, want dan is 3,5kWh ook de max.

Ik heb een Peblar Business. Die kan ik instellen op 1 of 3 fase. Maar ook de stroomsterkte. Ook kan de loadbalancer van invloed zijn. Als je stroomverbruik in huis al te hoog is, zal de lader de auto minder hard opladen. Dit om onder de 16a of 25a per groep te blijven.
Of probeer eens een andere laadkabel als dat mogelijk is (ik heb een lader met socket, dus geen vaste kabel), ik gebruik thuis nooit de kabel die de duitse dealer erbij heeft gegeven (weet niet eens of die gele kabel origineel is), maar een 10 meter lange laadkabel.
Want bij publieke laadpaal gebruik ik wel die gele kabel

[ Voor 25% gewijzigd door Melissen71 op 22-04-2026 23:14 ]

• Melissen71
Mijn auto staat nu precies 8 werkdagen (10 gewone dagen) bij de dealer ivm problemen met de update..... dus ik snap onderstaande wel: (vooral met monteurs die het niet helemaal snappen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxYOyai7qcQ7rWgEsUMS_L5Kk-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDRw5zlNsQEYTORxS3aLlIvB.jpg?f=fotoalbum_large

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Melissen71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:26:
Mijn auto staat nu precies 8 werkdagen (10 gewone dagen) bij de dealer ivm problemen met de update..... dus ik snap onderstaande wel: (vooral met monteurs die het niet helemaal snappen)

[Afbeelding]
Ik snap het ook wel, maar goed is het niet. Ik moet ook blijven leren om relevant te blijven in m’n werk.

• hoi_roy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-05 18:19
Miezie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:00:
[...]

Ik heb een 2e hands Audi Q4 uit 10/2021 gekocht en deze heeft 21 inch velgen. Deze staan super mooi. Maar wat scheelt dit me nou aan range?

Ik heb onlangs een rit van ruim 2100 km achter de rug richting Catalonië met het gezin en bepakking en ik was benieuwd hoe mijn verbruik zich verhoudt tot jullie ervaringen, met het oog op mijn wielmaat.

De cijfers uit de app:
* Afstand: 2163 km
* Ritten: 84 stuks
* Boordcomputer: 19,1 kWh/100km
* Totaal geladen: 423,6 kWh (werkelijk verbruik ca. 19,6 kWh/100km incl. laadverliezen)

De omstandigheden:
Het waren voornamelijk snelwegkilometers waarbij ik de cruise control op 110-120 km/u had staan. Daarnaast heb ik de nodige hoogtemeters gepakt langs de bergachtige kustlijn in Spanje. Ik rijd consequent in de B-stand voor maximale regeneratie.

Vraag:
De auto staat op 21 inch velgen. Ik lees hier dat deze grotere maat een flinke aanslag pleegt op de efficiëntie vergeleken met de standaard 19 of 20 inch. Gezien de snelheid en het terrein vind ik die ~19,5 kWh/100km eigenlijk best netjes, maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal met kleinere wielen onder dezelfde omstandigheden.
Wat zijn jullie ervaringen met 21 inch op de snelweg? Is die extra rolweerstand/luchtweerstand in de praktijk echt zo’n 'range-killer' als vaak wordt beweerd, of valt het mee zodra je op constante snelheid rijdt?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-05 14:57
Vet, nu is het echt het kleine broertje van de q6
Wat doet dit met de prijs straks?

• pc-wolf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 11:01
Goeiedag allemaal ik ben van plan om een een Audi q4 sportback te kopen alle opties zitten erop alleen geen stoelverwarming kun je dat achteraf inbouwen origineel en wat ben je daarvoor nodig

• TinusH777
pc-wolf schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:03:
Goeiedag allemaal ik ben van plan om een een Audi q4 sportback te kopen alle opties zitten erop alleen geen stoelverwarming kun je dat achteraf inbouwen origineel en wat ben je daarvoor nodig
Weet je zeker dat die voorin geen stoelverwarming heeft? Wat voor uitvoering is het?

• Melissen71
Update:

Na 3 weken mijn Q4 2022 weer terug van de dealer..... precies zoals ik hem had gebracht.
Dus geen updates uitgevoerd, maar ook geen onnodige vervanging van de gateway.

Hiervoor wilde de dealer 2450euro hebben onder het mom dat de auto anders niet meer rijdbaar zou zijn.
Met wat extra info van Rainesh wist ik het zeker. Gewoon de 'defecte' gateway terugbouwen, foutcodes wissen en de auto was weer goed.

• H3ras
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:03
Ik rijd nu zelf al bijna 3 jaar met een Q4 en ben heel tevreden van de wagen maar het snelladen is het enige punt van kritiek.
Als ik dan nu kijk naar de nieuwe dan zie ik daar amper verbeteringen in. Zeker in de winter is het soms erbarmelijk om te laden aan 60kW.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

H3ras schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:30:
[...]

Ik rijd nu zelf al bijna 3 jaar met een Q4 en ben heel tevreden van de wagen maar het snelladen is het enige punt van kritiek.
Als ik dan nu kijk naar de nieuwe dan zie ik daar amper verbeteringen in. Zeker in de winter is het soms erbarmelijk om te laden aan 60kW.
De nieuwe heeft dan wel weer de optie tot voorverwarmen toch?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Melissen71 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:19:
Update:

Na 3 weken mijn Q4 2022 weer terug van de dealer..... precies zoals ik hem had gebracht.
Dus geen updates uitgevoerd, maar ook geen onnodige vervanging van de gateway.

Hiervoor wilde de dealer 2450euro hebben onder het mom dat de auto anders niet meer rijdbaar zou zijn.
Met wat extra info van Rainesh wist ik het zeker. Gewoon de 'defecte' gateway terugbouwen, foutcodes wissen en de auto was weer goed.
Dus je hebt de rekening niet betaald?

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 11:17
Miezie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:54:
[...]

De nieuwe heeft dan wel weer de optie tot voorverwarmen toch?
Die optie zit volgens mij ook in het huidige model vanaf 2024 oid? Mijne had het niet (2021).
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.