Misschien hebben we de nieuwe MMI nodig, ik moet in Juli de auto binnen doen voor de update...
@Pjotr662 welke MMI versie heb je nu?
Ik zag vandaag ook dat ik nu plotseling via de app de mogelijkheid zou moeten hebben om de auto te vergrendelen c.q. te ontgrendelen, echter krijg ik ook een foutmelding. Mijn Audi Q4 45 etron is van maart 2025 en heeft MMI softwareversie 4373.NoFate schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
Misschien hebben we de nieuwe MMI nodig, ik moet in Juli de auto binnen doen voor de update...
Helaas dezelfde melding. Q4 uit 2021Mr.Veng schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:28:
[...]
Eigenaardig, ik zie die feature nu ook in de app (en zelfs in Home Assistant), maar als ik wil ontgrendelen (en de correctie pin code ingeef) krijg ik een foutmelding.
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door Pjotr662 op 22-06-2026 20:13 ]
MMI 4373.NoFate schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
Als ik Face ID uit zet blijft het nu ook werken. Met alleen de pin dus. Misschien problemen met de uitrol.NoFate schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:22:
Hmm. Zou het aan de Android/iPhone liggen, mogelijks idd dan nog een issue met de app zelf... Ik heb android
Ik heb de Android variant eens ingesteld "Aanmelden met biometrische PIN" (vingerafdruk) en dat gaf hier helaas geen verschil.Pjotr662 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:40:
Hoewel het bij mij goed gaat met Face ID, dat ik bij het installeren van de app heb ingesteld ipv de pin, gaat het niet goed als Face ID mislukt en ik daarna de pin invoer.
als je een iPhone hebt probeer dan eens Face ID in te stellen in de app. ( onder accountinstellingen / PIN / Face ID).
Idd. Hier ook weg... Wss een foutje geweest in de app. Want de functie bestaat niet voor de Q4HKnoodle schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:40:
Klopt het dat de knoppen voor vergrendelen/ontgrendelen weer zijn verdwenen? Ik zie ze namelijk niet meer in de app.
Zeg niet dat het zo is, maar het kan ook aan je Android telefoon liggen. Als het een oudere of meer budget telefoon is met dus minder sterkere hardware dan geeft dat ooit wel eens problemen. Dat heb ik vaker gezien bij klanten.berchemsupporte schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:23:
Beste audi q4 liefhebbers
ik heb mijn Q4 reeds 3 jaar. heel tevreden van behalve de connectie met de mmi via mijn android gsm.
mmi is een paar maand geleden geupdated maar geen verandering.
de connectie via de app valt na soms na een paar dagen weg, soms na een paar uur.
wanneer ik terug in de wagen kom, werkt de connectie terug.
Ik krijg steeds de melding van de privacyinstellingen in de mmi. maar die staat af.
waaraan kan dit liggen?
Heb jij wel de optie nog om te ontgrendel via de app? Wel straf dat het allen bij u werkt :-)Pjotr662 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:56:
[...]
Als ik Face ID uit zet blijft het nu ook werken. Met alleen de pin dus. Misschien problemen met de uitrol.
Vreemd. Dan is het enkel op iPhone dat het werkt? :-)RuGa schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:06:
Die van mij werkt gewoon open/dicht op de Q4 okt/26 iPhone 14 Pro
[ Voor 48% gewijzigd door NoFate op 27-06-2026 16:12 ]
Ik denk ook alleen op de iPhone. Er is tegelijkertijd wel iets veranderd aan de api van myAudi want andere apps kunnen geen verbinding meer maken.NoFate schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:38:
[...]
Heb jij wel de optie nog om te ontgrendel via de app? Wel straf dat het allen bij u werkt :-)
Het systeem is lek, door het detectiemiddel kun je over afzienbare tijd zien met een uv-lamp waar het lekt.NoFate schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:20:
245 € voor wat extra koelmiddel en detectiemiddel, kweet niet, vind het toch een duur grapje, want ze hebben niks hersteld en weten zelfs nog niet wat er aan de hand is :-)
Mmm... Was bij Pouw Audi. Dacht dat diagnose + herstel/aircoservice nog wel meeviel (+4 jaar garantie op repatatie/service), maar zie dat ik misschien wel wat kritischer had mogen zijn toen ik mijn pinpas pakte.MLLL schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
[...]
Het systeem is lek, door het detectiemiddel kun je over afzienbare tijd zien met een uv-lamp waar het lekt.
Dan volgt reparatie en weer 245 euro om te vullen wat ook al aan de dure kant is
Nice! Mag ik vragen wat het gekost heeft? Ben er zelf over aan het twijfelen, zou eigenlijk gebruik willen maken van een trekhaak koffer namelijk.RuGa schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:43:
Na acht maanden gewacht te hebben heb ik eindelijk mijn aftersales wegklapbare trekhaak met de bijpassende software. Kost een beetje maar dan ziet het er echt gelikt uit en werkt het perfect. Ik had niet verwacht dat het zo mooi weggewerkt zou zijn onder/achter de bumper. De haak heeft een ingebouwde stekkerdoos. Het was het wachten waard.
€1926,26Rammz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:28:
[...]
Nice! Mag ik vragen wat het gekost heeft? Ben er zelf over aan het twijfelen, zou eigenlijk gebruik willen maken van een trekhaak koffer namelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Jozz op 09-07-2026 16:15 . Reden: Foto toegevoegd. ]
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Ja, dat van die laadklep is een bekend probleem, schandalig dat ze er geld voor vragen...Jozz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:56:
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Q4 40 van 2021. Ondertussen al weer bijna 6000km gereden in iets meer dan 2 maanden. Dit is mijn eerste EV. Ik heb weleens gereden in andere EV's, onder andere een Audi e-tron van ~2020 en een VW ID.4 AWD Pro S, bij mijn zwager en schoonzus in de VS.
Ik heb ook een laadpaal bij huis laten installeren (Zaptec Go 2). Over het algemeen laad ik thuis en een enkele keer op kantoor.
Het rijden bevalt goed, maar alle veiligheidssystemen zijn wel wennen. Het is wel een hele vooruitgang qua luxe en comfort. Ik kom van een Audi A3 van 2014.
Het enige waar ik me soms aan kan storen is de melding dat ik mijn handen aan het stuur moet hebben. Dit terwijl ik gewoon het stuur vast heb. Ik rijd veel in de B-stand en gebruik op de snelweg bijna altijd ACC. Het nadeel daarvan is dat er soms best veel ruimte wordt gelaten, waardoor mensen ertussen gaan rijden en de auto vervolgens afremt om weer meer ruimte te maken.
In het begin heb ik even contact gehad met de Audi dealer om de MyAudi app te koppelen. Ik heb ook even geïnformeerd naar software updates. Mijn auto zit nog op versie 3812. De dealer gaf aan dat ze geen updates uitvoeren. Alleen als er problemen zijn. De reden was dat er vaak weer andere problemen optreden na een update. Ik heb verder geen problemen, behalve een enkele keer dat de tijd niet klopte en dat mijn android toestel vrij heet kan worden en daardoor soms uitvalt wanneer die gekoppeld is dmv Android Auto.
Verder nog geïnformeerd naar repareren van probleem met de klep van mijn laadpoort. Die ging op een gegeven moment niet meer open. Uiteindelijk wel met een platte sleutelhanger ertussen de klep open kunnen krijgen. Daarna het uitstekende pinnetje ingespoten met siliconenspray. Toen liep het weer een tijd soepel, maar nu blijft hij weer vastzitten.
Degene die ik sprak bij de dealer gaf aan dat reparatie rond de 300 euro kost. Voorlopig laat ik het zo.
[Afbeelding]
Ik zou dat niet accepteren. Dit is een bekend probleem en mi een fabricagefout. ALLE Q4's (en volgens mij alle MEB varianten van die (eerste) generatie - ID4, Enyaq etc) krijgen dit probleem.NoFate schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:28:
[...]
Ja, dat van die laadklep is een bekend probleem, schandalig dat ze er geld voor vragen...
[ Voor 11% gewijzigd door sbin op 09-07-2026 16:44 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Klopt. Ik ben zelf helemaal tevreden met mijn Q4. Ik rijd er nu bijna 4 jaar mee, en nooit enig probleem gehad. Via dit forum ken ik de te verwachten problemen intussen wel, maar ik heb ze niet gehad. Het probleem met de vastzittende laadklep dus wel. In de garage werd toen ook gezegd dat werkelijk iedereen met een Q4 hier ooit eens voor binnenkwam. Als dit simpele ding je grootste probleem is dan los je dat als constructeur toch op. Niet te begrijpen dit.sbin schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:43:
[...]
Ik zou dat niet accepteren. Dit is een bekend probleem en mi een fabricagefout. ALLE Q4's (en volgens mij alle MEB varianten van die (eerste) generatie - ID4, Enyaq etc) krijgen dit probleem.
Het knopje op richtingaanwijzer een aantal seconden ingedrukt houden, en je bent van het gepiep af. Nadeel is wel dat je dit iedere rit opnieuw op moeten doen...Jozz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:56:
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Q4 40 van 2021. Ondertussen al weer bijna 6000km gereden in iets meer dan 2 maanden. Dit is mijn eerste EV. Ik heb weleens gereden in andere EV's, onder andere een Audi e-tron van ~2020 en een VW ID.4 AWD Pro S, bij mijn zwager en schoonzus in de VS.
Ik heb ook een laadpaal bij huis laten installeren (Zaptec Go 2). Over het algemeen laad ik thuis en een enkele keer op kantoor.
Het rijden bevalt goed, maar alle veiligheidssystemen zijn wel wennen. Het is wel een hele vooruitgang qua luxe en comfort. Ik kom van een Audi A3 van 2014.
Het enige waar ik me soms aan kan storen is de melding dat ik mijn handen aan het stuur moet hebben. Dit terwijl ik gewoon het stuur vast heb. Ik rijd veel in de B-stand en gebruik op de snelweg bijna altijd ACC. Het nadeel daarvan is dat er soms best veel ruimte wordt gelaten, waardoor mensen ertussen gaan rijden en de auto vervolgens afremt om weer meer ruimte te maken.
In het begin heb ik even contact gehad met de Audi dealer om de MyAudi app te koppelen. Ik heb ook even geïnformeerd naar software updates. Mijn auto zit nog op versie 3812. De dealer gaf aan dat ze geen updates uitvoeren. Alleen als er problemen zijn. De reden was dat er vaak weer andere problemen optreden na een update. Ik heb verder geen problemen, behalve een enkele keer dat de tijd niet klopte en dat mijn android toestel vrij heet kan worden en daardoor soms uitvalt wanneer die gekoppeld is dmv Android Auto.
Verder nog geïnformeerd naar repareren van probleem met de klep van mijn laadpoort. Die ging op een gegeven moment niet meer open. Uiteindelijk wel met een platte sleutelhanger ertussen de klep open kunnen krijgen. Daarna het uitstekende pinnetje ingespoten met siliconenspray. Toen liep het weer een tijd soepel, maar nu blijft hij weer vastzitten.
Degene die ik sprak bij de dealer gaf aan dat reparatie rond de 300 euro kost. Voorlopig laat ik het zo.
[Afbeelding]
Dan schakel je de lane assist ook volledig uit...dat is wel een handige feature...Audiq4 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:55:
[...]
Het knopje op richtingaanwijzer een aantal seconden ingedrukt houden, en je bent van het gepiep af. Nadeel is wel dat je dit iedere rit opnieuw op moeten doen...
Alles kan stuk.
Ik heb nóg geen Q4, maar tijdens mijn proefritje had ik exact hetzelfde: handen aan het stuur en Spotify weg. Q4 45 van december 2025.remco_k schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:07:
Vreemd ik heb ook een Q4 uit 2021 en ik heb die stuur vasthouden melding echt nog nooit gehad. Dus hou ik het stuur anders vast dan jullie? Of heb ik toch ergens diep in de menu structuur die optie uitgezet ooit?
Lane assist zet ik overigens wel vaak uit. Maar van die keren dat ik dat niet doe, dus ook niet zo'n melding gehad.
Melden en om software updates vragen… vaak lost dat een hoop op.TinusH777 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:15:
[...]
Ik heb nóg geen Q4, maar tijdens mijn proefritje had ik exact hetzelfde: handen aan het stuur en Spotify weg. Q4 45 van december 2025.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
De afstelling van de lane departure is scherper geworden (nieuwe EU regels begreep ik van de dealer). Ik had een 2021 model en nu 2026 model en merk echt dat de nieuwe strakker staat afgesteld. Ik heb er ook meer last van als er veel wind staat en je je stuur iets schuin moet houden ter compensatie, dat de lane assist vaker piept.remco_k schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:07:
Vreemd ik heb ook een Q4 uit 2021 en ik heb die stuur vasthouden melding echt nog nooit gehad. Dus hou ik het stuur anders vast dan jullie? Of heb ik toch ergens diep in de menu structuur die optie uitgezet ooit?
Lane assist zet ik overigens wel vaak uit. Maar van die keren dat ik dat niet doe, dus ook niet zo'n melding gehad.
Ik heb exact hetzelfde gehad. Auto model 2022 1,5 jaar oud en blijkbaar vanaf de fabriek te zuinig gevuld. Dus moest worden bijgevuld.Hout77 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:38:
[Afbeelding]
Zo vlak voor de zomer kreeg ik deze melding op woensdag avond. Donderdag morgen direct met de Audi dealer hier in het noorden gebeld en die gaven aan dat ik de woensdag erop langs kon komen om hem uit te laten lezen. op mijn vraag of ze er dan ook direct wat aan kunnen doen omdat we de donderdagnacht erop op vakantie naar Italië zouden gaan met deze auto kreeg ik de reactie dat dat niet kon, als er wat gebeuren moet wordt dat dan ingepland!
Omdat ik mijn vakantie een beetje de soep in zag lopen en omdat ik al langer niet tevreden ben over deze dealer eens verder gekeken wat kon en zo ben ik uitgekomen bij een dealer in Haren Duitsland, dit is voor mij net zo ver rijden als de dichtbij zijnde dealer in Nederland en die gaven aan dat ik direct wel even langs komen komen om hem te laten uitlezen. Ze gaven wel aan dat het erg druk was ivm de vakantie periode, maar dat ze er hun best voor wilde gaan doen om de auto klaar te krijgen voor de vakantie.
Nu is het donderdag avond de week later en de auto is de hele week in Duitsland geweest, ze hebben de airco systeem (compressor) afgeperst en inderdaad een lek gevonden, onderdelen besteld en gemonteerd en weer afgeperst en het is dicht nu. Net op tijd klaar voor de vakantie!
Het mooie is dat ik een service kreeg in Duitsland waar ze hier in Nederland bij de Audi dealer van kunnen dromen. Gratis leen auto en uiteindelijk bleek het zelfs volledig fabrieksgarantie (5 jaar of tot 100.000 km en ik zit op 91.000km) Zelfs een gratis zomer check, auto gewassen en gezogen, klaar voor de vakantie. Ik werd zelfs in het Nederlands geholpen door een service medewerker. Jullie begrijpen wel waar deze auto voortaan in onderhoud gaat!
Wat ook bijzonder was is dat op de factuur van de Nederlandse garage van maart stond dat ze het koude middel hebben vervangen en dat dat 0,85 gram was twv 156 euro terwijl de auto maar 0,4 gram moet hebben. Hier wezen ze ons in Duitsland ook op. Dus of te veel aangevuld of teveel in rekening gebracht....
hoi allen. op dit moment een mega spektakel met mijn Q4 uit 2022. ben de eerste eigenaar en destijds nieuwe in Duitsland gekocht. april 2022 geregistreerd en dec 2022 in gebruik genomen.Hout77 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:38:
[Afbeelding]
Zo vlak voor de zomer kreeg ik deze melding op woensdag avond. Donderdag morgen direct met de Audi dealer hier in het noorden gebeld en die gaven aan dat ik de woensdag erop langs kon komen om hem uit te laten lezen. op mijn vraag of ze er dan ook direct wat aan kunnen doen omdat we de donderdagnacht erop op vakantie naar Italië zouden gaan met deze auto kreeg ik de reactie dat dat niet kon, als er wat gebeuren moet wordt dat dan ingepland!
Omdat ik mijn vakantie een beetje de soep in zag lopen en omdat ik al langer niet tevreden ben over deze dealer eens verder gekeken wat kon en zo ben ik uitgekomen bij een dealer in Haren Duitsland, dit is voor mij net zo ver rijden als de dichtbij zijnde dealer in Nederland en die gaven aan dat ik direct wel even langs komen komen om hem te laten uitlezen. Ze gaven wel aan dat het erg druk was ivm de vakantie periode, maar dat ze er hun best voor wilde gaan doen om de auto klaar te krijgen voor de vakantie.
Nu is het donderdag avond de week later en de auto is de hele week in Duitsland geweest, ze hebben de airco systeem (compressor) afgeperst en inderdaad een lek gevonden, onderdelen besteld en gemonteerd en weer afgeperst en het is dicht nu. Net op tijd klaar voor de vakantie!
Het mooie is dat ik een service kreeg in Duitsland waar ze hier in Nederland bij de Audi dealer van kunnen dromen. Gratis leen auto en uiteindelijk bleek het zelfs volledig fabrieksgarantie (5 jaar of tot 100.000 km en ik zit op 91.000km) Zelfs een gratis zomer check, auto gewassen en gezogen, klaar voor de vakantie. Ik werd zelfs in het Nederlands geholpen door een service medewerker. Jullie begrijpen wel waar deze auto voortaan in onderhoud gaat!
Wat ook bijzonder was is dat op de factuur van de Nederlandse garage van maart stond dat ze het koude middel hebben vervangen en dat dat 0,85 gram was twv 156 euro terwijl de auto maar 0,4 gram moet hebben. Hier wezen ze ons in Duitsland ook op. Dus of te veel aangevuld of teveel in rekening gebracht....
Pfff, vervelend. Wat was de diagnose vanuit je NL dealer m.b.t. de airco? Want als de compressor al 14 maanden stuk was valt dat toch binnen de 3 jaar garantietermijn?Grev schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:02:
[...]
hoi allen. op dit moment een mega spektakel met mijn Q4 uit 2022. ben de eerste eigenaar en destijds nieuwe in Duitsland gekocht. april 2022 geregistreerd en dec 2022 in gebruik genomen.
Na de 2 jaar fabrieks garantie de auto in Nederland voor een onderohudsbeurt weggedaan.
Mei 2025.
Daarna 3 keer terug geweest omdat de Airco niet meer werkte. (rijd nu al 15 maanden zonder!)
dit voorjaar kreeg de navigatie kuren en viel steeds uit.
Afgelopen mei 2026 wilden ze de auto updaten en weer een nieuwe warmte pomp inbouwen.
Update compleet mislukt. Navi werkt niet / My Audi app werkt niet / airco werk niet en foutmeldingen op het beeldscherm.
Nu terug gegaan naar Duitse dealer waar deze gekocht is.
Nu na een week de volgende conclusie:
1) 680,- onderzoek naar airco lek en zo mogelijk oplossen
2) 600,- aanstuur apparaat voor update MMi defect
3) 2200,- !! compressor airco defect.
Totaal grofweg € 3500,- voor problemen die in het 3e jaar ontstaan zijn. Met een paar procent coulance. Onvoorstelbaar.
De slechtste auto die ik ooit heb gehad.
Vandaag Audi Ag in gebreke gesteld wegens het leveren van een ondeugdelijk produkt.
Heeft iemand hier ervaring mee of nog goede tips
Alvast dank.
Ik neem aan dat je de auto van de dealer hebt gekocht en niet Audi AG. Dan moet je die ook aansprakelijk stellen. Je hebt niets te maken met de importeur of de fabrikant, maar de dealer. Die zoekt het maar uit met de importeur of fabrikant. Althans, zo werkt het in NL (en neem aan Europa, maar aannames.....).Grev schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:02:
[...]
hoi allen. op dit moment een mega spektakel met mijn Q4 uit 2022. ben de eerste eigenaar en destijds nieuwe in Duitsland gekocht. april 2022 geregistreerd en dec 2022 in gebruik genomen.
Na de 2 jaar fabrieks garantie de auto in Nederland voor een onderohudsbeurt weggedaan.
Mei 2025.
Daarna 3 keer terug geweest omdat de Airco niet meer werkte. (rijd nu al 15 maanden zonder!)
dit voorjaar kreeg de navigatie kuren en viel steeds uit.
Afgelopen mei 2026 wilden ze de auto updaten en weer een nieuwe warmte pomp inbouwen.
Update compleet mislukt. Navi werkt niet / My Audi app werkt niet / airco werk niet en foutmeldingen op het beeldscherm.
Nu terug gegaan naar Duitse dealer waar deze gekocht is.
Nu na een week de volgende conclusie:
1) 680,- onderzoek naar airco lek en zo mogelijk oplossen
2) 600,- aanstuur apparaat voor update MMi defect
3) 2200,- !! compressor airco defect.
Totaal grofweg € 3500,- voor problemen die in het 3e jaar ontstaan zijn. Met een paar procent coulance. Onvoorstelbaar.
De slechtste auto die ik ooit heb gehad.
Vandaag Audi Ag in gebreke gesteld wegens het leveren van een ondeugdelijk produkt.
Heeft iemand hier ervaring mee of nog goede tips
Alvast dank.
[ Voor 4% gewijzigd door Theone098 op 17-07-2026 11:37 ]
[ Voor 3% gewijzigd door NoFate op 17-07-2026 15:19 ]
Ik denk dat je vooral een nieuwer model moet hebben… want van oudsher kon de Q4 dit gewoon niet door het platform waar ie op stond. En Audi/VAG heeft wel vaker software uitdagingen. Bij mij gaat ie er om die reden uit en komt er gewoon nooit weer een VAG auto. En dat an sich is jammer…NoFate schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:03:
PS: degene die Q4 kunnen unlocked met de myAudi, zou dit specifiek in bepaalde landen nog maar werken? Bv wel in NL, maar niet in BE? want er zijn nog maar enkelingen die het kunnen? Is er een Android user die dit al kan? Want ik denk dat alleen nog maar de mensen met een Iphone het kunnen?
Same hier, nooit meer Audi...Miezie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:33:
[...]
Ik denk dat je vooral een nieuwer model moet hebben… want van oudsher kon de Q4 dit gewoon niet door het platform waar ie op stond. En Audi/VAG heeft wel vaker software uitdagingen. Bij mij gaat ie er om die reden uit en komt er gewoon nooit weer een VAG auto. En dat an sich is jammer…
De vraag is of de software wel werkteNoFate schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:37:
[...]
Same hier, nooit meer Audi...
Maar anyway, die functie is nadien voor andere mensen spontaan beschikbaar gekomen, ik had de functie ook, maar paar dagen erna was het weg... Lijkt alleen maar te werken voor iPhone users...
Maar idd, de software is echt een klucht, echt triestig
[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 17-07-2026 18:41 ]
Bij mij werkt het prima met vergrendelen en ontgrendelen. Ik heb t nu ook gekoppeld aan homey pro en als mijn auto 5 min ontgrendeld is krijg is push bericht met vraag om te vergrendelen. Laatste natuurlijk gemaakt met een eigen flow.Miezie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:40:
[...]
De vraag is of de software wel werkte. Hier was het gewoon grayed out of een foutmelding. Want het platform ondersteunt het gewoon niet…
Nooit meer VAG trouwens…
Het is vooral relevant welke versie je hebt, jaar, MMI versie, de hele rimram. Ik geloof best dat het werkt…pschouten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:34:
[...]
Bij mij werkt het prima met vergrendelen en ontgrendelen. Ik heb t nu ook gekoppeld aan homey pro en als mijn auto 5 min ontgrendeld is krijg is push bericht met vraag om te vergrendelen. Laatste natuurlijk gemaakt met een eigen flow.
[ Voor 31% gewijzigd door Miezie op 17-07-2026 22:34 ]
Welk modeljaar heb je? Alsook kan je het testen op zowel iPhone als Android? Want ben nog geen Android gebruiker tegengekomen waar de functie er nog is en effectief nog werktpschouten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:34:
[...]
Bij mij werkt het prima met vergrendelen en ontgrendelen. Ik heb t nu ook gekoppeld aan homey pro en als mijn auto 5 min ontgrendeld is krijg is push bericht met vraag om te vergrendelen. Laatste natuurlijk gemaakt met een eigen flow.
Je noemt ook wel wat merken op. Wel fascinerend om te zien hoe mensen toch blijven kiezen voor Legacy merken die constant bewijzen de nieuwe technologie niet te beheersen, zeker in de oudere modellen. Ik reed vanaf 2019 in een Model 3 later nog een Y en een Polestar en nu vanwege een baanwissel weer tijdelijk terug naar een PHEV van het VAG concern (model uit 2024). Het is alsof je 20 jaar terug in de tijd gaat…het went wel na een paar weken en het brengt je van A naar B maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.Perseus schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:50:
Misschien voor een beetje relativering. We hebben afgelopen jaren 3 EV's langere tijd prive in bezit gehad, een Peugeot e-208, Hyundai Kona Electric en nu de Audi Q4. Dus kunnen goed tussen de drie concerns vergelijken.
Peugeot e-208: Veruit, stipt, zonder twijfel, de slechtste app/software van de drie. Ik denk dat maar 10% van de keren zaken als voorverwarmen werkte, vaak kwam het signaal niet door. Je kon ook helemaal niks instellen via de app. Crashte de hele tijd. Autosoftware zelf redelijk stabiel, maar zat ook echt helemaal niks op of aan. Technisch weinig problemen, maar wel trillende interieurdelen en later een boordlader die spontaan stuk ging a €3000 ('producteigenschap').
Kona Electric: App op plek nummer twee. Bluelink koppelen aan de auto is erg frustrerend proces en ook hier crasht de app vaak, maakt geen verbinding met de auto. Qua instellingsmogelijkheden gelijk aan Audi Q4. Technisch twijfelachtig. Snel krakende draagarmen die vervangen moeten worden, veel bijgeluiden uit diverse onderdelen, interieur plastics slijten snel. En heeft ons al twee keer laten staan door kapotte 12v accu. De Kona sloopt ze snel. Ook een producteigenschap volgens de importeur.
Audi: Beste app van de drie, commando's op afstand werken bij mij tot nu toe altijd, app is veruit het snelste van de drie en geeft de meeste informatie. Technisch heb ik in een half jaar nu wel twee kwaaltjes gehad, te weinig vulmiddel airo en kapotte rembekrachtiger, waarvan de laatste onder garantie is vervangen.
Die van mij is sinds vandaag ook niet meer open te krijgen. Auto is 5 jaar oud. Even langs Audi dealer gereden maar daar was momenteel even niemand die me kon helpen. Maandag even terugkomen. Receptioniste bevestigde dat het een bekend probleem is en dacht dat het fabrieksgarantie zou zijn (maar slag om de arm dus). Om die reden zei ze dat het beter is dat ik hem niet zelf open probeer te breken, want dat zou misschien die fabrieksgarantie juist ongedaan maken.SandaX schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:03:
Hier ook problemen met de klep van de laadpoort. Ik heb het ‘opgelost’ door met een tang de pinnetjes van de afsluitpin te knippen. Hij gaat nu natuurlijk niet meer op slot, maar ik zie het nut daar sowieso niet van. Een overblijfsel van brandstofautos waar je daadwerkelijk iets kon stelen achter die klep.
[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 18-07-2026 16:30 ]
Alles kan stuk.
Mij hoor je niet zo snel over de app, maar juist de auto zaken waar je wel last van hebtPerseus schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:50:
Misschien voor een beetje relativering. We hebben afgelopen jaren 3 EV's langere tijd prive in bezit gehad, een Peugeot e-208, Hyundai Kona Electric en nu de Audi Q4. Dus kunnen goed tussen de drie concerns vergelijken.
Peugeot e-208: Veruit, stipt, zonder twijfel, de slechtste app/software van de drie. Ik denk dat maar 10% van de keren zaken als voorverwarmen werkte, vaak kwam het signaal niet door. Je kon ook helemaal niks instellen via de app. Crashte de hele tijd. Autosoftware zelf redelijk stabiel, maar zat ook echt helemaal niks op of aan. Technisch weinig problemen, maar wel trillende interieurdelen en later een boordlader die spontaan stuk ging a €3000 ('producteigenschap').
Kona Electric: App op plek nummer twee. Bluelink koppelen aan de auto is erg frustrerend proces en ook hier crasht de app vaak, maakt geen verbinding met de auto. Qua instellingsmogelijkheden gelijk aan Audi Q4. Technisch twijfelachtig. Snel krakende draagarmen die vervangen moeten worden, veel bijgeluiden uit diverse onderdelen, interieur plastics slijten snel. En heeft ons al twee keer laten staan door kapotte 12v accu. De Kona sloopt ze snel. Ook een producteigenschap volgens de importeur.
Audi: Beste app van de drie, commando's op afstand werken bij mij tot nu toe altijd, app is veruit het snelste van de drie en geeft de meeste informatie. Technisch heb ik in een half jaar nu wel twee kwaaltjes gehad, te weinig vulmiddel airo en kapotte rembekrachtiger, waarvan de laatste onder garantie is vervangen.
Ik had modeljaar 2022 en nu 2026 (dec 2025 opgehaald. Ik kan het niet testen met Android, maar mijn homey pro kan t ook.NoFate schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:12:
[...]
Welk modeljaar heb je? Alsook kan je het testen op zowel iPhone als Android? Want ben nog geen Android gebruiker tegengekomen waar de functie er nog is en effectief nog werkt
[ Voor 9% gewijzigd door pschouten op 18-07-2026 23:20 ]
Voor ruim €100 hebben ze hem vanmorgen voor me opengebroken en eventueel kon ik gelijk een afspraak maken voor vervanging a (iets van) €400,-. Geen coulance of fabrieksgarantie.remco_k schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:27:
...
Maandag laat ik hem daar in ieder geval even openmaken (of beter: breken) dan kan ik opladen. Of ik het dan later een keer laat fixen zie ik dan wel.
...
Alles kan stuk.
Ik weet natuurlijk niet hoe andere merken hiermee om zouden gaan, maar door dit soort praktijken ga ik eens ontdekken hoe de service bij BMW eruitziet (al hoop ik gelijksoortige problemen helemaal niet te krijgen). Schandalig vind ik het hoe Audi hiermee om gaat. Absoluut een inferieure productkwaliteit dat laadklepje en daar zou dus zeker een coulance regeling voor moeten zijn. Bij mij ging het mis in de eerste twee jaar en dus garantie. Openmaken duurde 10 minuten (meer dan 100 euro afrekenen is dus belachelijk) en vervolgens een week of vier moeten wachten op reparatie. Wat mij betreft hadden ze dat zelfs achterwege mogen laten (maar gezien garantie en niet mijn keuze (lease) toch gedaan). Tijdens die vier weken geen stress van stel nou dat het weer gebeurt, klepje zat inderdaad gewoon netjes dicht (maar dus niet op slot) en er valt toch niets te stelen (V2L toch niet mogelijk).remco_k schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:44:
[...]
Voor ruim €100 hebben ze hem vanmorgen voor me opengebroken en eventueel kon ik gelijk een afspraak maken voor vervanging a (iets van) €400,-. Geen coulance of fabrieksgarantie.
Dat vervangen laat ik maar even zitten. Vind het wel best zo. Klepje blijft van zichzelf goed dichtzitten tijdens het rijden. Dus gaat prima zo.
En werkt de nood ontgrendeling ook niet?remco_k schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Die van mij is sinds vandaag ook niet meer open te krijgen. Auto is 5 jaar oud. Even langs Audi dealer gereden maar daar was momenteel even niemand die me kon helpen. Maandag even terugkomen. Receptioniste bevestigde dat het een bekend probleem is en dacht dat het fabrieksgarantie zou zijn (maar slag om de arm dus). Om die reden zei ze dat het beter is dat ik hem niet zelf open probeer te breken, want dat zou misschien die fabrieksgarantie juist ongedaan maken.
Maandag laat ik hem daar in ieder geval even openmaken (of beter: breken) dan kan ik opladen. Of ik het dan later een keer laat fixen zie ik dan wel. Gelukkig is ie niet leeg, kan er nog 200km op rijden. Dus ik kan nog wel een paar dagen wachten.
Nee. Bij mijn model (model 2021) zit alleen noodontgrendeling voor de stekker. Niet voor de laadklep. Er is voor deze reeks echt geen andere optie dan openbreken.
[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 21-07-2026 17:36 ]
Alles kan stuk.
Met premium rijden kun je premium prijzen verwachtenEV_Eric schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:17:
[...]
Ik weet natuurlijk niet hoe andere merken hiermee om zouden gaan, maar door dit soort praktijken ga ik eens ontdekken hoe de service bij BMW eruitziet (al hoop ik gelijksoortige problemen helemaal niet te krijgen). Schandalig vind ik het hoe Audi hiermee om gaat. Absoluut een inferieure productkwaliteit dat laadklepje en daar zou dus zeker een coulance regeling voor moeten zijn. Bij mij ging het mis in de eerste twee jaar en dus garantie. Openmaken duurde 10 minuten (meer dan 100 euro afrekenen is dus belachelijk) en vervolgens een week of vier moeten wachten op reparatie. Wat mij betreft hadden ze dat zelfs achterwege mogen laten (maar gezien garantie en niet mijn keuze (lease) toch gedaan). Tijdens die vier weken geen stress van stel nou dat het weer gebeurt, klepje zat inderdaad gewoon netjes dicht (maar dus niet op slot) en er valt toch niets te stelen (V2L toch niet mogelijk).