Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 190 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.766.917 views

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 16:06
Pixal schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:17:
Bedoelen ze met Park assist niet gewoon parkeersensoren ofzo.
Nee, echt automatisch parkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR6fzC-MH2lN8Iaqr62Z0jMaEOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFVzitOraFqOJs7Bjsk7FPFG.jpg?f=fotoalbum_large

Er missen wel meer zaken maar dat is dan wel weer aangegeven in de brochure dat het later komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik heb het idee van wel.
In de brochure hebben ze het namelijk over ‘getraind’ parkeren en ‘remote parking control’. Beide iets wat volgens de brochure later beschikbaar komt.

edit: Ah nevermind, op de volgende pagina hebben ze het inderdaad over een auto die zichzelf in een parkeervak zet. :/

[ Voor 15% gewijzigd door Wootism op 12-08-2021 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
SSJVegito schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:40:
[...]

Hmm, dat is wel apart. Als ik de auto zelf heb (duurt nog tot week 38) kan ik zelf ook eens gaan experimenteren. Nu is het afgaan op de brochures en dergelijke. Zou het wel apart vinden als die niks doet. Wordt er nergens iets weergegeven van automatische parkeer functie? Het is als ik de brochure zo bekijk wel onderdeel van het travel assist pakket. Heb jij dat ook?

EDIT:
Ik heb nog wel deze gevonden: Enyaq Forums
Ik heb alle plus pakketen behalve family plus en warmtepomp

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 08:38
knirrebir schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:47:
[...]

130kw standaard op 2022 model, voor zowel 60 als 80.
Assistentie basis heeft vorm van travel assist (zonder emergency assist) net als assistentie plus; of model 2022 dat heeft nog niet bekend.
Basis heeft geen icoon voor travel assist in infotainment, dat zou plus wel moeten hebben, maar is nog niet het geval (mogelijk na update).
Moet je wel assistentie basis hebben en multifunctioneel stuurwiel (losse optie of bij sport pakket).
Als je al een tijd meeleest zou je eea al gelezen moeten hebben ;).
gezien ik net besteld heb, krijg ik een 2022 model in februari lijkt mij. Heb ook al meerprijs gekregen daardoor.
Maar er is mijn niet verteld dat ik de 125kw optie kan laten vervallen omdat 130kw standaard is geworden....

Water-Escape

• RaymondD
  • Laatst online: 18-08 12:15
Inspired schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:04:
[...]

Ja, elke type 2 granny werkt gewoon.
Ik heb mijn Ioniq (zal het zelfde zijn als kona) lader geprobeerd op mijn ID.3. Deze deed het wel maar met een vermogen van ongeveer 1kW. In het display stond laadsnelheid 5km/h. Ik had toch op z'n minst het dubbele verwacht aangezien de lader 12 ampere kan. Dus heb het idee dat er met communicatie tussen auto en lader iets mis gaat.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:36
RaymondD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

Ik heb mijn Ioniq (zal het zelfde zijn als kona) lader geprobeerd op mijn ID.3. Deze deed het wel maar met een vermogen van ongeveer 1kW. In het display stond laadsnelheid 5km/h. Ik had toch op z'n minst het dubbele verwacht aangezien de lader 12 ampere kan. Dus heb het idee dat er met communicatie tussen auto en lader iets mis gaat.
Stond de auto niet op gereduceerd laden oid? (50%) Mijn Tesla granny werkt verder prima op een VAG auto.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 18-08 12:15
Inspired schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:17:
[...]

Stond de auto niet op gereduceerd laden oid? (50%) Mijn Tesla granny werkt verder prima op een VAG auto.
Nee, maar ik zal het nog eens een keer proberen. Ik heb dat ding in de Ioniq al nooit nodig gehad (met 200km range), dus ik verwacht hem nu helemaal nooit meer nodig te hebben. Maar ach... ik heb hem liggen dus ik dacht probeer het even. Anders toch maar op marktplaats.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Danny67
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-08 11:09
Klopt, schakelt bij mij de camera er ook nog bij aan.
De camera welke minder scherp is dan van mijn vorige Octavia.

In de Octavia zaten overigens extra sensoren aan de zijkant van de bumpers.

• makebrco
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Danny67 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:32:
Vandaag 1e laadsessie, nog gratis ook 😏
[Afbeelding]
Almere?

• GroeneEnyaq
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik lees al een paar maanden mee. Ik heb een Enyaq 60 besteld, family pakket. Waterpomp en elektrische trekhaak.
Ik lees hier vaak dat een waterpomp weinig toevoegt vwb de range. Ik heb hier helaas geen bewijs gevonden van testen waarbij een Ev met waterpomp en een zelfde Ev zonder waterpomp over bijvoorbeeld 500 of 1000 km is getest. Dit lijkt mij best interessant en geeft meteen zekerheid of een waterpomp wel/niet iets toevoegt.
Daarnaast ben ik benieuwd of er mensen zijn die achter de Enyaq een caravan hebben gehad en wat hun ervaring is.

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

GroeneEnyaq schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:47:
Ik lees al een paar maanden mee. Ik heb een Enyaq 60 besteld, family pakket. Waterpomp en elektrische trekhaak.
Ik lees hier vaak dat een waterpomp weinig toevoegt vwb de range. Ik heb hier helaas geen bewijs gevonden van testen waarbij een Ev met waterpomp en een zelfde Ev zonder waterpomp over bijvoorbeeld 500 of 1000 km is getest. Dit lijkt mij best interessant en geeft meteen zekerheid of een waterpomp wel/niet iets toevoegt.
Daarnaast ben ik benieuwd of er mensen zijn die achter de Enyaq een caravan hebben gehad en wat hun ervaring is.
Een waterpomp voegt inderdaad niks toe. Meer iets voor een aquarium. (ja, heel flauw :p)
Betreft de warmtepomp zijn er hier wel degelijk meerdere testen voorbij gekomen van andere merken. Conclusie was dat de meerwaarde minimaal is in NL klimaat.

Als ik het me goed herinner haal je het meest uit een warmtepomp tussen de 0° en 10°. Boven de 10° en onder de 0° was het rendement weer een stuk lager.

[ Voor 7% gewijzigd door Wootism op 12-08-2021 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-08 16:21
Warmtepomp schijnt in NL weinig tot niks te schelen (vanwege milde winters)… maar heb er ook nog geen praktijktesten van gezien.

Ik krijg 23 augustus een iV80 First Edition dus daar zit de warmtepomp standaard op. Als ik geen First Edition had gekregen maar zelf had kunnen configureren, had ik de warmtepomp optie niet genomen

[ Voor 11% gewijzigd door arjola op 12-08-2021 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:31
Teslabjorn heeft dit ooit eens getest met een Tesla model 3

YouTube: Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3

Hou hier ook rekening mee dat dit onder scandinavische omstandigheden is getest, iets waar wij in NL steeds minder mee te maken hebben.

In principe is de warmtepomp binnen VW al discutable genoemd, en zelfs in omringende landen in prijs gedaald omdat het niet aan de verwachtingen voldoet. Maar in perspectief de warmtepomp scheelde ongeveer een 3% in range gemiddeld meer dan normaal (+/- een 10/15km meer range)

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-08 20:39
Wicked-Game schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Teslabjorn heeft dit ooit eens getest met een Tesla model 3

YouTube: Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3

Hou hier ook rekening mee dat dit onder scandinavische omstandigheden is getest, iets waar wij in NL steeds minder mee te maken hebben.

In principe is de warmtepomp binnen VW al discutable genoemd, en zelfs in omringende landen in prijs gedaald omdat het niet aan de verwachtingen voldoet. Maar in perspectief de warmtepomp scheelde ongeveer een 3% in range gemiddeld meer dan normaal (+/- een 10/15km meer range)
@GroeneEnyaq In Duitsland krijgen alle kopers van een ID.x (zelfde warmtepomp als in de Enyaq) een deel van de aanschafprijs terug. Reden: de warmtepomp maakt niet waar wat beloofd is. Er blijkt een groot verschil tussen de simulaties bij de ontwikkeling en de dagelijkse praktijk. En vergeet niet dat een warmtepomp lawaai maakt en onderhoudsgevoelig is, vergelijkbaar met een extra airco…

Zie ook dit filmpje van Nextmove.de: YouTube: VW ID.3 Winterprobleme im Check: Wärmepumpen-Fail, Verbrauch, Schnel...

[ Voor 10% gewijzigd door jdbiggelaa op 12-08-2021 11:27 ]

• Danny67
Ja nieuwe Lidl in Almere.
Adres niet via Skoda navigatie te vinden 😏

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ng-4sm64lvyKQpFmn9FJmGeN44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mZzcZtruQJFoM4TGveIB5vs.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is geen beste range voor een iV80 😳

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-08 07:44
Zegt alleen iets over de laatste 100 km die gereden is toch? Even rustig rijden en hij springt weer omhoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
Zo ook met de EV in Frankrijk.
992 km. Met ski koffer.
Max 100 gereden op de snelweg
Wel jammer hier in Frankrijk dit gedeelte dan op de snelweg maar 1x 50 kw en de 2 snelladers waren allemaal stuk zelfs bij de lidl.
Gelukkig gingen we op zondag.
Iv 60

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3NPg5sdZ1ipmwe-w8zdZetDbG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdUzuiHGt0i71z7wieqkVCoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARxCqx2En_Dspafs-4RtStWQff0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nrqpk7UVNIQbLqsN7ACNtljf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door mibkiller op 12-08-2021 12:50 ]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:31
Zware voeten zeker :) Deze range haal ik bij 70% ongeveer. Rij over het algemeen 105 op de snelweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ok wie is er met z'n enyaq in Sprookjeswonderland :+

Kon ik mooi even aan m'n vrouw laten zien hoe groot ie wel niet is want ze had hem nog nooit in het echt gezien.

• Maat28
  • Laatst online: 21:40
Wie heeft het 2 spaaks stuur (ipv sportstuur). En hoe bevalt dat?

Bij IV80 zitten pedals op beide varianten geloof ik? (Is sport pakket niet voor nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Maat28 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:29:

Bij IV80 zitten pedals op beide varianten geloof ik? (Is sport pakket niet voor nodig)
Ik! Nog niets aan gemist. Ik heb idd ook de paddles.
iV80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
RandomNick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Zegt alleen iets over de laatste 100 km die gereden is toch? Even rustig rijden en hij springt weer omhoog.
Ja dat weet ik.

Ik heb gisteren in 1 ruk (wel met laadstops uiteraard) 1400+ gereden en daar heb ik geen rekening gehouden met zuinig rijden. :o

Dus het is volledig verklaarbaar

• ManiacScum
vinom schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

Zware voeten zeker :) Deze range haal ik bij 70% ongeveer. Rij over het algemeen 105 op de snelweg.
130 continu waar mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-07 18:03
ManiacScum schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Ja dat weet ik.

Ik heb gisteren in 1 ruk (wel met laadstops uiteraard) 1400+ gereden en daar heb ik geen rekening gehouden met zuinig rijden. :o

Dus het is volledig verklaarbaar
Dan ben ik wel benieuwd naar je verbruik over die afstand. Afgaande op je range bij 100% gok ik ongeveer 21.5 kwh/100km? Dat vindt ik nog niet eens zo heel slecht voor een continu snelheid van 130 kmph.

• ManiacScum
Jasperzzz schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd naar je verbruik over die afstand. Afgaande op je range bij 100% gok ik ongeveer 21.5 kwh/100km? Dat vindt ik nog niet eens zo heel slecht voor een continu snelheid van 130 kmph.
Ik zal eens kijken of ik dat kan achterhalen, eerlijk gezegd heb ik 20 uur lang alleen maar naar ABRP aangekeken en af en toe naar de Airco

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vinom
Pixal schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:23:
Ok wie is er met z'n enyaq in Sprookjeswonderland :+

Kon ik mooi even aan m'n vrouw laten zien hoe groot ie wel niet is want ze had hem nog nooit in het echt gezien.
Dat ben ik :) Quartz Grey.

• Maat28
RandomNick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Ik! Nog niets aan gemist. Ik heb idd ook de paddles.
iV80.
Thanks voor je comment!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ManiacScum schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Dat is een heel eind.

Care to share? Eventueel in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Haha ja klopt, zag je aan komen rijden. Mooie bak :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacScum
Voor nu om een impressie op te doen:

https://www.polarsteps.co...93-roadtrip-toscane-emmen

Misschien later als ik meer tijd heb wat uitgebreider.

• markiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-07 12:31
Net eerste Enyaq in Frankrijk ontdekt, op de camping. Baasje stond er niet meer bij, benieuwd naar zijn ervaring en France.

Iemand van hier? Camping Huttopia Etang de Fousé.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa

Moi, niks spannend aan hoor en de paddles gebruik ik nooit. Ik moest het afnemen omdat ik een elektrisch verstelbare stoel wilde, maar het is zonde geld vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:47
Vraagje aan de bezitters, zit er nu wel of geen hill hold functie op? Bij de proefrit viel me op dat zodra je de auto in D zet, de handrem er vanaf gaat. Dus nog voordat je "gas" geeft. Maar je kan de auto pas op D zetten als de rempedaal indrukt...

Volgens de dealer is het een kwestie van het rempedaal dieper indrukken, dan zou de hill hold functie worden geactiveerd. Maar ik zie die optie nergens terug op de prijslijst...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
water_escape schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:13:
gezien ik net besteld heb, krijg ik een 2022 model in februari lijkt mij. Heb ook al meerprijs gekregen daardoor.
Maar er is mijn niet verteld dat ik de 125kw optie kan laten vervallen omdat 130kw standaard is geworden....
Al eerder gepost, omschrijving klopte niet; nee het is geen standaard iets; snelladen is optie om te bestellen, bedoelde met standaard optie snelladen voor model 2022 de optie tegen meerprijs standaard waarde krijgt van 130kw.

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Als ik de tekst mag geloven rijd die hem zelf erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04

Bevalt me prima hoor. In mijn vorige auto had ik een 3 spaaks stuur, maar dat mis ik echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
kw_nl schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:39:
Vraagje aan de bezitters, zit er nu wel of geen hill hold functie op? Bij de proefrit viel me op dat zodra je de auto in D zet, de handrem er vanaf gaat. Dus nog voordat je "gas" geeft. Maar je kan de auto pas op D zetten als de rempedaal indrukt...

Volgens de dealer is het een kwestie van het rempedaal dieper indrukken, dan zou de hill hold functie worden geactiveerd. Maar ik zie die optie nergens terug op de prijslijst...
Ja zit erop. Deze kun je in het menu in en uitschakelen. Die stond waarschijnlijk dus uit

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:47
Robbie8454 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:04:
[...]

Ja zit erop. Deze kun je in het menu in en uitschakelen. Die stond waarschijnlijk dus uit
Top, thnx. Vrouwlief maakte zich al zorgen :P

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito

Volgens mij kun je die hill hold gewoon aan of uitzetten en is het geen optie maar standaard. Bij mijn Superb heeft dit niks met dieper intrappen temaken en gaat hill hold erop zodra je stil komt te staan ook al rem je maar heel iets.

EDIT: @Robbie8454 had al geantwoord. Zag ik pas later.

[ Voor 3% gewijzigd door SSJVegito op 12-08-2021 14:28 ]

• JanHenk
  • Niet online
SSJVegito schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Volgens mij kun je die hill hold gewoon aan of uitzetten en is het geen optie maar standaard. Bij mijn Superb heeft dit niks met dieper intrappen temaken en gaat hill hold erop zodra je stil komt te staan ook al rem je maar heel iets.
Klopt.

Ik moet er nog erg aan wennen met inparkeren. Dan schiet de hold assist er op, maar moet je nog iets verder. Even het stroompedaal aantikken en voor je het weet sta je zo ~30cm verder... Dat is wel opletten in ieder geval.

En het aangrijpen van de remmerij (?) klinkt ook nergens naar.

Ik heb liever een "wat dieper intrappen" voor de hold assist, dan kun je ten minste nog fatsoenlijk parkeren.

(Ik was een traditionele automaat gewend..)

• SSJVegito
JanHenk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Klopt.

Ik moet er nog erg aan wennen met inparkeren. Dan schiet de hold assist er op, maar moet je nog iets verder. Even het stroompedaal aantikken en voor je het weet sta je zo ~30cm verder... Dat is wel opletten in ieder geval.

Ik heb liever een "wat dieper intrappen" voor de hold assist, dan kun je ten minste nog fatsoenlijk parkeren.

Is er geen knopje waar je die snel mee uit kunt zetten? Dat is mijn Superb wel zo. Je zou eventueel hill hold ook aan je scherm kunnen toevoegen als je het toch veel gebruikt. Bijvoorbeeld daar waar je ook je menu opent enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Laatst online: 27-02 15:59
SSJVegito schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

EDIT: @Robbie8454 had al geantwoord. Zag ik pas later.
Er is toch wel degelijk een verschil.
Als je zachtjes remt gaat auto hold niet aan.
Als je wat doortrapt springt het pas aan.
Althans, zo werkt het in mijn Enyaq

• Danny67
Hoe zijn jullie ervaringen met Android Auto via USB.
Na veel geworstel ineens aan de praat gekregen. Maar start soms wel en soms niet automatisch op.

Vraag 2 is dan gelijk,. Wie gebruikt Android 10 of 11 en hoe bevalt dat draadloos

• RandomNick
JanHenk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Klopt.

Als je rustig remt gaat hij er pas vrij laat op hoor.
Ik heb hem zelf toegevoegd aan favorieten om snel aan of uit te kunnen zetten, bijv. in de wasstraat of bjj de situatie zoals jij omschrijft.
Het heet trouwens autohold.

• RandomNick
Danny67 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:03:
Hoe zijn jullie ervaringen met Android Auto via USB.
Na veel geworstel ineens aan de praat gekregen. Maar start soms wel en soms niet automatisch op.

Vraag 2 is dan gelijk,. Wie gebruikt Android 10 of 11 en hoe bevalt dat draadloos
Ik gebruik het alleen bekabeld, 95% van de tijd inpluggen en draaien. Heel soms wil het niet, dan opnieuw uit/in pluggen en dan werkt het weer.

• JanHenk
  • Niet online
RandomNick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Als je rustig remt gaat hij er pas vrij laat op hoor.
Ik heb hem zekf toegevoegd aan favorieten om snel aan of uit te kunnen zetten, bijv. in de wasstraat of boj de situatie zoals jij omschrijft.
Het heet trouwens autohold.
Het is vooral ook een beetje gewenning, denk ik. Zal eens kijken of ik het wat meer kan "controleren", in mijn beleving gaat ie er al vrij snel op, als je nog maar net stil staat.

In de wasstraat kun je hem toch gewoon in de "N" (neutraal) zetten? Dan gaat de auto hold er m.i. ook meteen af. Zo deed ik dat met mijn vorige automaat ook gewoon... Werkt dat niet? (Geen ervaring mee met de Enyaq)

• SSJVegito
JanHenk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Het is vooral ook een beetje gewenning, denk ik. Zal eens kijken of ik het wat meer kan "controleren", in mijn beleving gaat ie er al vrij snel op, als je nog maar net stil staat.

In de wasstraat kun je hem toch gewoon in de "N" (neutraal) zetten? Dan gaat de auto hold er m.i. ook meteen af. Zo deed ik dat met mijn vorige automaat ook gewoon... Werkt dat niet? (Geen ervaring mee met de Enyaq)
Wat @RandomNick beschreef is wat ik bedoelde door hem toe te voegen aan de favorieten. Kun je hem in ieder geval uit zetten snel.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:09
JanHenk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Inderdaad gewoon N in wasstraat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
goetfoud schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Inderdaad gewoon N in wasstraat
Ok, autohold gaat er dan dus vanzelf af? Weer wat geleerd 😊

• Danny67
Vooralsnog 100% ja

• SSJVegito
Ik zag dit in ieder geval in de brochure. Dat doet mij vermoeden dat die het zelf moet kunnen en niet alleen die sensoren zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWaw8LeMDeFiE-glu4GKd2Dvfnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RNSq4rYw0TOGid7qWyKtMpxc.png?f=user_large

• Danny67
SSJVegito schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Ik zag dit in ieder geval in de brochure. Dat doet mij vermoeden dat die het zelf moet kunnen en niet alleen die sensoren zijn.

[Afbeelding]
Zou je dan wel gaan denken.

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Het staat er immers letterlijk. Het systeem meet hoe groot het vak is en zet je auto er vervolgens in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
SSJVegito schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

Is er geen knopje waar je die snel mee uit kunt zetten? Dat is mijn Superb wel zo. Je zou eventueel hill hold ook aan je scherm kunnen toevoegen als je het toch veel gebruikt. Bijvoorbeeld daar waar je ook je menu opent enz.
Je kunt de Autohold onderin bij de favorieten zetten (ruimte voor 3 opties geloof ik), dan kun je het snel aan/uitzetten. Ik heb ‘m ook uitgezet omdat ik het tijdens het inparkeren niet relaxt vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Chipsoer schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:57:
[...]

Je kunt de Autohold onderin bij de favorieten zetten (ruimte voor 3 opties geloof ik), dan kun je het snel aan/uitzetten. Ik heb ‘m ook uitgezet omdat ik het tijdens het inparkeren niet relaxt vind.
Zoals ik in een vorige post al aan gaf is dat ook wat ik bedoelde. Kwam er een beetje ongelukkig uit misschien. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Wootism schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:57:
[...]

Het staat er immers letterlijk. Het systeem meet hoe groot het vak is en zet je auto er vervolgens in.
Ik heb net via de chat even contact gezocht over dat Park Assist. die vertelde mij dat dit in 2022 beschikbaar komt en tegen betaling. Prijs wist die persoon nog niks van.

Ik begin het steeds belachelijker te vinden hoe de informatie is etc. Als dit daadwerkelijk tegen betaling moet dan misschien toch die brochure hun maar eens onder de neus drukken. Ze komen gewoon niet na wat er gezegd wordt. En ook de tekst komt later beschikbaar verwacht ik niet van dat je ervoor moet betalen.

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 13:00
Mjah ach, de marketing afdeling is over het algemeen juridisch onderbouwde teksten aan het uitgooien. Er staat nergens dat het gratis beschikbaar komt. Net als nieuwe velgen die later beschikbaar komen, accessoires etc. En dan hebben we het nog niet gehad over de tekst "zet-drukfouten etc".

Los van het feit dat een 2014 ford focus dit trucje al kon (en eigenlijk alle auto's met allaround parkeersensoren/camera en elektrische stuurbekrachtiging).

• Maat28
Mijn huidige Ford Focus (2016) kan idd automatisch inparkeren. In de praktijk gebruik je het alleen nooit. Je bent zelf stukken sneller en op de sensoren alleen kun je prima inparkeren👍

• Dinh088
  • Laatst online: 19-03 19:57
mibkiller schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:21:
Zo ook met de EV in Frankrijk.
992 km. Met ski koffer.
Max 100 gereden op de snelweg
Wel jammer hier in Frankrijk dit gedeelte dan op de snelweg maar 1x 50 kw en de 2 snelladers waren allemaal stuk zelfs bij de lidl.
Gelukkig gingen we op zondag.
Iv 60
Hoe vaak moest je in totaal stoppen om te laden?

• vinom
Ik geef er ook weinig om. Op mijn Octavia amper gebruikt, omdat je het zelf sneller kan. De zij sensoren vond ik dan weer wel heel erg fijn, die mis ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
Dinh088 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:27:
[...]

Hoe vaak moest je in totaal stoppen om te laden?
6x volgens abrp
En 1 was stuk moest ik 30 km terug gelukkig had ik reserve.
Soms geladen tot 90 procent voor de zekerheid

• Dinh088
SSJVegito schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

[Afbeelding]
https://skodaforum.eu/topic/5602-skoda-enyaq-iv/

beetje scrollen maar daar staan alle opties + videos eventueel ter verduidelijking.

(niet bedoeld als reclame voor een ander forum)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SSJVegito
Het gaat mij ook meer om het principe. Zeg dan gewoon dat dit later tegen betaling komt. Ik vind het aardig misleidend zo. En ik was anders ook wat serieuzer naar een ander merk gaan kijken waar deze dingen gewoon standaard zijn. Ik gebruik zelf het automatisch inparkeren ook nooit want kan het zelf ook 10 x sneller maar dat je zo misleid wordt vind ik wel kwalijk.

Het begint zo een beetje op een kale auto te lijken waar bijna niks op zit. Terwijl je die functies toch wel mag verwachten op een elektrisch voortuig en vooral voor zo'n prijs. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 21% gewijzigd door SSJVegito op 12-08-2021 16:38 ]

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

SSJVegito schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:37:
Het gaat mij ook meer om het principe. Zeg dan gewoon dat dit later tegen betaling komt. Ik vind het aardig misleidend zo. En ik was anders ook wat serieuzer naar een ander merk gaan kijken waar deze dingen gewoon standaard zijn. Ik gebruik zelf het automatisch inparkeren ook nooit want kan het zelf ook 10 x sneller maar dat je zo misleid wordt vind ik wel kwalijk.

Het begint zo een beetje op een kale auto te lijken waar bijna niks op zit. Terwijl je die functies toch wel mag verwachten op een elektrisch voortuig en vooral voor zo'n prijs. Maar dat is mijn mening.
Ach op basis van 1 chat kan je denk ik geen conclusies trekken.
Die inparkeer functie is tegenwoordig zo standaard in de hedendaagse auto’s dat ik verwacht dat ze die later gratis toevoegen via een update.

Je zal waarschijnlijk moeten betalen voor gimmicks zoals dat ‘getraind’ parkeren en die ‘remote parking control’.
Natuurlijk wederom aannames. Maar moeten betalen voor een simpele inparkeerfunctie op een auto van 50k lijkt me geen logische zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-01-2023

Jeroenvr72

Windsurfer en levensgenieter.

vinom schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:28:
Ik geef er ook weinig om. Op mijn Octavia amper gebruikt, omdat je het zelf sneller kan. De zij sensoren vond ik dan weer wel heel erg fijn, die mis ik nu.
Ook ik gebruik het op de Octavia nooit. 2x als show gebruikt voor de kids, maar veel te traag. Wel ben ik juist blij van die bloed irritante sensoren aan de zijkant verlost te zijn. Wat piepen die snel, echt niet leuk.... nog 1 weekje irritante piepjes en dan de Enyaq in _/-\o_

• Genestealer
SSJVegito schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Ik heb net via de chat even contact gezocht over dat Park Assist. die vertelde mij dat dit in 2022 beschikbaar komt en tegen betaling. Prijs wist die persoon nog niks van.

Ik begin het steeds belachelijker te vinden hoe de informatie is etc. Als dit daadwerkelijk tegen betaling moet dan misschien toch die brochure hun maar eens onder de neus drukken. Ze komen gewoon niet na wat er gezegd wordt. En ook de tekst komt later beschikbaar verwacht ik niet van dat je ervoor moet betalen.
Wen er maar helaas aan. Hoe verdienen ze anders op elektrische auto's? Stuk minder omzet door gemiste onderhoud etc. Ben het verder volledig met je eens dat de brochure voordoet dat het er al op zit of anders gratis later erbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Wootism schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

Ach op basis van 1 chat kan je denk ik geen conclusies trekken.
Die inparkeer functie is tegenwoordig zo standaard in de hedendaagse auto’s dat ik verwacht dat ze die later gratis toevoegen via een update.

Je zal waarschijnlijk moeten betalen voor gimmicks zoals dat ‘getraind’ parkeren en die ‘remote parking control’.
Natuurlijk wederom aannames. Maar moeten betalen voor een simpele inparkeerfunctie op een auto van 50k lijkt me geen logische zet.
Ook de nodige hardware zou er niet op zitten dacht ik. Ik vind het bloedirritant in ieder geval. En zoals gezegd had ik ook naar een ander merk gekeken dan. Misleiden houd ik niet van. Geef het gewoon van te voren aan dan heb ik er geen moeite mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurT
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-08-2023
Vanochtend update gevraagd bij Wittebrug over mijn Enyaq die al enkele weken de status 'banking' heeft. Ze gaven aan dat hij nog steeds op status 'banking' staat met verwachte leverdatum week 36. Word ik vervolgens rond 14.00 gebeld dat hij toch al in Nederland is gearriveerd. Wittebrug gaf aan dat systemen niet up to date / onbetrouwbaar zijn. Anyway doel is om eind deze maand de auto in ontvangst te nemen. Besteld medio april, iV80, quartz grey, standaard velgen regulus en standaard verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

ArthurT schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:56:
Vanochtend update gevraagd bij Wittebrug over mijn Enyaq die al enkele weken de status 'banking' heeft. Ze gaven aan dat hij nog steeds op status 'banking' staat met verwachte leverdatum week 36. Word ik vervolgens rond 14.00 gebeld dat hij toch al in Nederland is gearriveerd. Wittebrug gaf aan dat systemen niet up to date / onbetrouwbaar zijn. Anyway doel is om eind deze maand de auto in ontvangst te nemen. Besteld medio april, iV80, quartz grey, standaard velgen regulus en standaard verlichting.
Fijn! Stemt me positief betreft mijn ‘banking’ Enyaq die ook in april is besteld oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebor78
  • Laatst online: 15-01-2024
Wootism schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

Fijn! Stemt me positief betreft mijn ‘banking’ Enyaq die ook in april is besteld oOo
Nu ga ik hopen dat ik ook niet veel later volg!

• ABTE
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-12-2021
Vraagje: zojuist een granny/schuko-lader (hyndai kona) van een collega geprobeerd, echter geeft de auto aan dat deze niet vergrendeld kan worden (knippert groen en een keertje rood).
Is dit normaal gedrag of klopt dit niet?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TechBert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 02:51
Vandaag alvast de dakkoffer opgehaald, 230cm is geen enkel probleem, ziet er zelfs netjes uit zwarte enyaq met zwarte dakkoffer. 8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sKjEGhpboz7MlVEMmz5XLBnuhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MC8wTSn8ycFuiX0F57bvJqyc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgyw8IccWw27zq2IWcKJr5u43Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bMemVz89yairHowfjLiCliz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHW9PF0UUOONK5pRyDvekz77zMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGjxi87260fuzV0aAI2xsWGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cq-0gxNmNGAUZKs67OiTOZVEYrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcOY11Hx4I2TF7AbxC3bYPMG.jpg?f=fotoalbum_large

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-08 00:24

Ja dat klopt dan gaat ie op auto hold.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:57
Voor het eerst verbindingsproblemen met de auto zelf. Zowel de app en dus ook Tronity actualiseren niet. In de auto ook melding van ontbreken verbindingsstatus. Moet ik al denken aan zekering 19 eruit te halen, of beter nog even wachten?

• GroeneEnyaq
Bedankt voor jouw reactie. Geloof toch dat ik de optie warmtepomp laat vervallen.

• GroeneEnyaq
Iedereen bedankt voor jullie snelle reactie op mijn vraag over de warmtepomp. Dit is toch een optie van €1200,00. Nu dus kijken wat voor opties ik hiervoor in de plaats kan nemen.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:01

rammes

koekebakker 1e klas

De Enyaq staat nog bij de dealer en krijgt een nieuwe control unit. Ondertussen maar even wat apps aan t doorneuzen, voor de powerpass,welke moet ik nu kiezen? En wat is het verschil?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVkYLyzVAkRjXIqz02W_wbon4Sk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y8nIP9V2KxrmC4ZuahOQ8PiK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5JVX_CdBP7fNCcDMdxEQ3GzEdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3djh39tergJNTSEed6Qf2BTR.png?f=fotoalbum_large

Ik zou het doen!

• GroeneEnyaq
Zijn er Enyaq rijders die ook ervaring hebben met een caravan achter de Enyaq?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
rammes schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:20:
De Enyaq staat nog bij de dealer en krijgt een nieuwe control unit. Ondertussen maar even wat apps aan t doorneuzen, voor de powerpass,welke moet ik nu kiezen? En wat is het verschil?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De DC booster variant heb ik gekozen

• Duncan78
  • Laatst online: 25-08-2024
Alex Timmermans schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:00:
[...]

Er is toch wel degelijk een verschil.
Als je zachtjes remt gaat auto hold niet aan.
Als je wat doortrapt springt het pas aan.
Althans, zo werkt het in mijn Enyaq
Heb idd dezelfde ervaring. Je moet even iets dieper doortrappen om auto hold te activeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TdJ75
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-07 21:36
GroeneEnyaq schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:20:
Zijn er Enyaq rijders die ook ervaring hebben met een caravan achter de Enyaq?
Geen ervaring ermee! Deze had je al gezien?
YouTube: Caravan rijden met Tesla, ID.4 en BMW iX3: dramatische actieradius?

• GroeneEnyaq
Net gekeken. Moet voor de vakantieperiode toch maar een auto huren. Een caravan achter een Ev is geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneEnyaq
Net gekeken. Bedankt voor het sturen van de link. Een caravan achter een EV is geen succes. Verbruik loopt verschrikkelijk hard op. Ik moet dus voor de vakantieperiode een andere oplossing zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiacScum
Even terugkomend op mijn trip naar Toscane en het gebruik van laadpalen en druppels/passen:

Ik kan niet anders zeggen dat ik erg goeie ervaring heb met laden in Duitsland, Zwitserland en zelfs laden in Italie ben ik zeer over te spreken.

Geen enkele keer heb ik mijn aangewezen trip of laadpaal hoeven te wijzigen door onbeschikbaarheid of andere oorzaken waardoor ik niet kon laden.

In Italie is het wel zaak om naast de standaard laadpas/druppel te zorgen voor backup. In mijn geval werkte mijn Enenco druppel eigenlijk alleen bij Ionity maar bij Enel X was ik aangewezen op New Motion of de Skoda Powerpass waarbij de laatste als voordeel heeft van een gereduceerd tarief (39 cent tov 44 voor New Motion).

Op mijn vakantie voorziening helaas geen laadpaal aanwezig (bijzonder gezien de omvang ervan en het aantal EV's aanwezig) maar goed er zat een 50 kW laadpaal op 10 minuten bij een Coop Supermarkt dus eigenlijk geen probleeem. Daarnaast nog 2 14 kW palen bij het strand (geen gebruik van gemaakt).

Verder langs of net van de Autoatrada af voldoende voorzieningen van Ionity met 350 kW mogelijkheden op de route.

Soms moet je daarvoor even de Autostrada af zoals eerder aangegeven bij Piancenza. Voordeel is wel dat dit bij een groot overdekt Winkelcentrum en tankstation lag, dus alle gelegenheid om de benen even te strekken en een hapje te eten of gewoon een rondje in het winkelcentrum (met airco) te doen.

In Zwitserland en Duitsland is voldoende voorziening in laadpalen om zelfs eigenwijs te worden en eentje over te slaan, wat ik overigens niet heb gedaan, sterker nog door enkele extra stops (eten en sanitair) toch de auto op die punten weer aan de lader gezet, gewoon omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Laatst online: 27-02 15:59
ManiacScum schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:40:
Even terugkomend op mijn trip naar Toscane en het gebruik van laadpalen en druppels/passen:

Ik kan niet anders zeggen dat ik erg goeie ervaring heb met laden in Duitsland, Zwitserland en zelfs laden in Italie ben ik zeer over te spreken.

Geen enkele keer heb ik mijn aangewezen trip of laadpaal hoeven te wijzigen door onbeschikbaarheid of andere oorzaken waardoor ik niet kon laden.

In Italie is het wel zaak om naast de standaard laadpas/druppel te zorgen voor backup. In mijn geval werkte mijn Enenco druppel eigenlijk alleen bij Ionity maar bij Enel X was ik aangewezen op New Motion of de Skoda Powerpass waarbij de laatste als voordeel heeft van een gereduceerd tarief (39 cent tov 44 voor New Motion).

Op mijn vakantie voorziening helaas geen laadpaal aanwezig (bijzonder gezien de omvang ervan en het aantal EV's aanwezig) maar goed er zat een 50 kW laadpaal op 10 minuten bij een Coop Supermarkt dus eigenlijk geen probleeem. Daarnaast nog 2 14 kW palen bij het strand (geen gebruik van gemaakt).

Verder langs of net van de Autoatrada af voldoende voorzieningen van Ionity met 350 kW mogelijkheden op de route.

Soms moet je daarvoor even de Autostrada af zoals eerder aangegeven bij Piancenza. Voordeel is wel dat dit bij een groot overdekt Winkelcentrum en tankstation lag, dus alle gelegenheid om de benen even te strekken en een hapje te eten of gewoon een rondje in het winkelcentrum (met airco) te doen.

In Zwitserland en Duitsland is voldoende voorziening in laadpalen om zelfs eigenwijs te worden en eentje over te slaan, wat ik overigens niet heb gedaan, sterker nog door enkele extra stops (eten en sanitair) toch de auto op die punten weer aan de lader gezet, gewoon omdat het kan.
toon volledige bericht
Dank voor het uitvoerige verslag!
Met welke app/navi heb jij jouw route en stops gepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneEnyaq
Iedereen maakt natuurlijk verschillende keuzes bij het uitzoeken van opties, maar welke optie vinden jullie dat je altijd moet kiezen? Misschien iets waarvan jullie denken dat het er eigenlijk standaard op moet zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdbiggelaa
GroeneEnyaq schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:51:
Iedereen maakt natuurlijk verschillende keuzes bij het uitzoeken van opties, maar welke optie vinden jullie dat je altijd moet kiezen? Misschien iets waarvan jullie denken dat het er eigenlijk standaard op moet zitten.
Snelladen. Dat zou standaard moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneEnyaq
GroeneEnyaq schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:51:
Aanvulling op bovenstaande: misschien kunnen de gelukkigen die al een Enyaq rijden aangeven wat zij op basis van hun ervaring kunnen zeggen welke optie een “must have” is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:12
ArthurT schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:56:
Dat stemt me weer positief. Ik heb dezelfde configuratie en op zelfde moment besteld maar heb vanuit Auto Hoogenboom week 46 doorgekregen... Wie weet dat die van mij er dan ook nog eerder is :)

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram2700
  • Laatst online: 15-03 17:04
rammes schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De DC Booster optie geeft je 1 jaar het gereduceerde tarief, de andere opties niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMoose
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-01 12:07
ManiacScum schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:40:

toon volledige bericht
Ik deel je ervaring met EV rijden naar en in Toscane. Het viel mij daarnaast op dat er best wat Italianen elektrisch rijden.
Wel liep ik er in o.a. Siena tegenaan dat een laadpunt lag in een zone die enkel voor vergunninghouders (ZTL zone) bereikbaar was. Als je een plaats bezoekt en wil laden moet je hier even op leten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
GroeneEnyaq schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:55:
[...]

Aanvulling op bovenstaande: misschien kunnen de gelukkigen die al een Enyaq rijden aangeven wat zij op basis van hun ervaring kunnen zeggen welke optie een “must have” is.
In ieder geval Travel Assist: heeft me laatst 'gered'. Was even niet aan het opletten met uitzoeken muziek en auto's voor me gingen fors in de ankers. merkte het pas toen de auto al aan het remmen was. Komt ook wel, omdat Travel Assist er voor zorgt dat je minder hoeft op te letten.

Al het andere is toch echt afhankelijk van eigen use case:

ik zweer bij de elektrisch instelbare stoel, maar dat komt omdat mijn vrouw en ik de auto beide evenveel gebruiken en we qua standen van helemaal laag tot helemaal hoog zitten.

Alle licht gadgets boeien mij dus helemaal niet; who cares dat je knipperlicht een patroontje geeft? Ben geen 5 meer ;-)

HUD? niet nodig. zit niet dagelijks op de weg naar allemaal nieuwe klanten. Ken al mijn 'routes wel' en eenmaal op de snelweg gaat Travel Assist aan op 105 en dan geloof ik het wel

Electrische klep? Ding gaat misschien 1 keer per maand open. Kan ook wel met de hand. Mijn Superb had het wel. Na 4 jaar was een van de motoren kapot: 800 euro aftikken. Nee dank je.

Verwarmbare achterbank / voorruit had niet gehoeven, maar was eis van de kinderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinh088
jeroenkb schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Alle licht gadgets boeien mij dus helemaal niet; who cares dat je knipperlicht een patroontje geeft? Ben geen 5 meer ;-)
:o :o triggered! haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 06:38:
[...]

Dank voor het uitvoerige verslag!
Met welke app/navi heb jij jouw route en stops gepland?
A better Route Planner in combinatie met Tronity voor het uitlezen van de soc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internetinfo
  • Laatst online: 04:41
Dat is natuurlijk heel persoonlijk en moet je ook deels relativeren aan de prijsklasse van de auto.
Juist nu het elektrisch rijden in de lift zit vind ik snelladen als betaalde optie onbegrijpelijk, ook al hebben niet alle rijders hier behoefte aan. Zonder snelladen ben je al snel het sulletje van de klas.

Qua luxe en comfort zou ik het persoonlijk niet met minder dan het volgende doen:
  • ACC met stop&go (bijkomend voordeel is dat je dan meestal ook front assist hebt)
  • Carplay (of Android Auto, als dat je ding is ;) )
  • Automatische airco (gescheiden zones is m.i. voor niet-EV's een gimmick)
  • Keyless start (entry is dan mooi meegenomen)
  • Privacy glass
  • PDC rondom plus camera
  • Elektrisch verstelbare (bestuurders)stoel met geheugenfunctie
  • Automatisch dimmende spiegels, automatisch (groot) licht en automatische ruitenwissers (zijn dat überhaupt nog opties?
Velgen en sportpakketten doen mij vrij weinig. Met dit soort opties heb je het toch al niet meer over een Wagon R dus dan moet m.i. de hele auto al naar je smaak zijn. Persoonlijk vind exterieur pimpen d.m.v. losse pakketten dan vrij zinloos.

[ Voor 5% gewijzigd door internetinfo op 13-08-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GroeneEnyaq schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:55:
[...]

Zoals gezegd; het verhoogde snel-laden is echt een must-have. Ook al gebruik je het zelf niet of nauwelijks, voor een vakantietrip kun je niet zonder en het lijkt mij voor de restwaarde ook gunstig.

Daarnaast ben ik zelf vooral gecharmeerd van (ik heb alles, voorraadauto...);
- Lichtpakket: (LED matrix!)
- Sport plus: het adaptief onderstel (dynamic chassis control) werkt echt top. Echt groot verschil in karakter tussen comfort, normal en sport. Wel een behoorlijke uitgave verhoudingsgewijs, het standaard onderstel is ook prima. Sowieso ben ik wel onder de indruk van het onderstel van de Enyaq.
- Infotainment plus: het Head-up display werkt echt fijn. Kijk er altijd op. Wel is dit alleen in combinatie met leer te krijgen, dacht ik..
- Klimaatpakket is m.i. ook een musthave: stoelverwarming is veel efficiëntere verwarming dan cabineverwarming. In "eco" en met stoelverwarming aan rij je aangenaam én zuinig. Heb zelf Klimaat Plus, vooral voor de verwarmbare voorruit. Die gaat nog wel goed van pas komen.

Wat ik zelf niet zou nemen/ twijfel:
- Licht Plus (de Crystal Face) is een gimmick en bovendien nog niet leverbaar. Moet je van houden, hoeft van mij niet zo.
- Warmtepomp heb ik, maar zou ik niet bestellen (zie eerdere discussie)
- Assistentie (Plus) heb ik, maar het nut ervan is voor mij niet zo groot. Moet het nog wat gaan uitvinden.. Ik vind het fijner om zelf te rijden. De lane assist is ook altijd verplicht aan... Vind het maar irritant.
- Comfort plus (elektrische achterklep), voegt niet zoveel toe.
- Comfort, eigenlijk alleen doen als je waarde hecht aan KESSY. De phonebox is ronduit klote.

IV 60 of IV 80 is persoonlijk. Ben zelf wel blij met de 80, maar had eigenlijk ook wel met een 60 toe gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 08:38
Misschien een dubbele vraag. Maar een echt overzicht kan ik niet terug vinden. Er is zoveel keuze en er komt zoveel reclame langs, maar welke laders hebben jullie gekozen voor thuis? Ikzelf denk aan een paalversie. Of de wallbox moet lange kabel hebben.

Hoor heel graag welke jullie adviseren. Als ik het doe, moet het goed en voor de lange termijn.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
iMoose schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:32:
[...]

Ik deel je ervaring met EV rijden naar en in Toscane. Het viel mij daarnaast op dat er best wat Italianen elektrisch rijden.
Wel liep ik er in o.a. Siena tegenaan dat een laadpunt lag in een zone die enkel voor vergunninghouders (ZTL zone) bereikbaar was. Als je een plaats bezoekt en wil laden moet je hier even op leten.
Ha ik was juist verbaasd dat ik in 2 weken maar 1 Italiaanse EV heb gezien en had hierdoor de voorzichtige conclusie getrokken dat EV rijden nog niet was doorgedrongen bij de Italianen. :o

Blijkbaar was dat toeval of regio specifiek.

Goeie tip voor wat betreft de Zone inderdaad, zelf niet ondervonden gelukkig maar dat maakt het wel weer ietsje lastiger als dat net de laadpaal is die je wilt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:17
water_escape schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:09:
Misschien een dubbele vraag. Maar een echt overzicht kan ik niet terug vinden. Er is zoveel keuze en er komt zoveel reclame langs, maar welke laders hebben jullie gekozen voor thuis? Ikzelf denk aan een paalversie. Of de wallbox moet lange kabel hebben.

Hoor heel graag welke jullie adviseren. Als ik het doe, moet het goed en voor de lange termijn.
anders in dit topic, Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Pagina: 1 ... 190 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2