Goed, na vanaf november te hebben meegelezen hierbij ook mijn ervaringen.
Besteld week 48-2020. Geplande levering week 28. Geleverd week 22 (begin juni). Ik vond het allemaal erg lang duren, maar als ik hier verhalen lees, dan mag ik van geluk spreken.
Het betreft een (lease) Enyaq 80 Black Magic / Loft / Assistentie / Comfort Plus / Klimaat Plus / Warmtepomp / 125 kW / Transport / Trekhaak. Geen navigatie besteld, wel geleverd. Obv de berichten hier had ik achteraf liever het lichtpakket gehad ipv de warmtepomp.
Als eerste: ja, ik heb ook het assistentie plus knopje op het stuur en dat werkt ook. Setting is niet via het scherm te bedienen.
Nu na exact 4.500 km een verbruik van 17,5 kWh/100 km. Een diverse combinatie van ritten: lange afstanden op de snelweg met 110 km/h en 135 km/h, N-wegen 70-90 km/h en in de stad. Ook op vakantie (in NL) met een dakkoffer. Met dakkoffer of bij 130 km/h met stevige wind gaat het verbruik richting de 22. Tuffend op de N-weg richting 15-16. Ik rijd voornamelijk in mode 'normaal' en standje D.
Ik kom van een bijna full option Ford Focus Wagon (automaat) uit 2015. Elektrisch rijden is natuurlijk compleet anders en ik zou niet meer terug willen. De auto rijdt heerlijk en heeft een goede wegligging. Wat algemene puntjes van mijn kant:
- Zitcomfort: ik vind de basisstoelen maar matig. Met mijn 1.97m heb ik nog niet echt een lekker houding kunnen vinden en ik stap regelmatig 'vermoeid' uit de auto. De Ford stoelen zaten een stuk beter.
- Achteruitrijcamera: de camera op de 6 jaar oude Ford is een stuk beter. In het donker zie je zo goed als niks met de camera van de Enyaq. En recht inparkeren obv de lijntjes is me nog niet gelukt.
- Opties: ik vind de basisuitrusting voor een auto van ca. 55k nogal matig. Zonder lichtpakket geen mistlampen, voorruitverwarming in een plus-pakket, halogeen knipperlicht... welkom in 2021!
Dingen waar ik nog niet helemaal tevreden over ben; wellicht hebben jullie tips?
- Cruise control: ik kom van de traditionele cruise control. Instellen op 135, lekker cruisen, tijdig knippertje aan naar links, inhalen en weer terug. Prima. Nu dus adaptive. Heerlijk op een N-weg waar je niet kunt inhalen. Remt zelf af en versnelt weer. Alleen op de snelweg kan ik er maar niet aan wennen. De auto remt (zoals natuurlijk bedoeld) af bij een langzamer rijdende voorganger. Maar dat heb ik niet altijd direct door, waardoor ik dus gas stroom bij moet geven om in te halen. Dit is voor mij een oncomfortabele rij ervaring. Kun je dat 'adaptive' niet uitzetten op de snelweg?
- Android Auto: ik heb een One Plus 6T met Android 10. AA werkt dan niet zonder kabel. Het was een gekl##t om het aan de praat te krijgen, maar stabiel is het niet echt. Nou ja, als het werkt, dan werkt het, maar het starten is nogal eens een gedoe. Geen plug-and-drive zeg maar. Na de melding op de telefoon 'connected' moet ik bluetooth uitzetten, voordat ik AA op het autoscherm kan bedienen. Bluetooth gaat dan vanzelf weer aan op de telefoon. Is dit een OnePlus quirk of wat anders?
- Dimlicht: ik krijg geen lampje in het display (achter het stuur of op het grote scherm) als het dimlicht aan is. Persoonlijk mis ik dit, ik wil graag snel kunnen zien of m'n licht aanstaat. Kan dit anders?
- Radiozenders: beetje idem als dimlicht. Naast Spotify luister ik ook regelmatig naar de radio. Switchen van favoriete zenders kan makkelijk via het stuur. Ik zie alleen nergens welke zender ik luister, tenzij ik naar het audio-menu ga. Ik mis zeg maar een klein regeltje ergens boven of onderin met de zendernaam.
- Transportpakket: gekozen omdat ik graag spullen opberg en een vrije kofferruimte houd. Onder de laadvloer redelijk wat opbergmogelijkheden. De vlakke laadvloer is ook handig. De netten, tsja, nog niet gebruikt. De haken voor boodschappen zijn nu onbruikbaar vanwege de hogere vloer. De rubberen mat die ik had bijbesteld valt helaas niet mooi weg.
Het is verder een heerlijke wagen. Lekker stil, fijne wegligging.