Eigenlijk heb ik niet heel veel zin om de hele warmtepomp-discussie weer aan te wakkeren. Daar zijn heel, heel veel berichten in dit topic over geschreven. En in het ID.X-forum minstenst zo veel.
Maar ik doe het toch: dat je 5 jaar lang niet de maximale range hebt is niet per definitie waar. In de zomer doet de warmtepomp sowieso vrij weinig, dus dan haal je wel alles uit je range. In de winter beperkt de warmtepomp het verlies aan range, maar dat blijkt ook tegen te vallen. Er worden in het buitenland zelfs VW-rijders gecompenseerd omdat het niet de beloofde besparing haalt (
bron). Wat ik heb begrepen is dat het onder optimale omstandigheden maximaal 8% scheelt. En die optimale omstandigheden haal je in Nederland eigenlijk nooit. Dus ga uit van minder voordeel. Die 8% haal je misschien wel als je in de winter naar wintersportgebieden gaat. Je kunt je afvragen of het de € 1.200 waard is, of dat je dan beter een keertje extra aan de laadpaal kunt hangen.
Als je een eigen laadpaal hebt is het probleem natuurlijk nog kleiner. Want als je 'm gewoon aan de stekker voorverwarmt, heb je geen verlies van range omdat de auto gewoon vol van de lader komt.
Dus, of de kosten 'onnodig' zijn: voor mij als niet-wintersporter zou de 'business case' niet uit kunnen. Als je wel veel in echt koude gebieden komt, dan kun je er wat kilometers mee winnen. Vergeet niet dat je in de winter sowieso de maximale range niet haalt. Ook niet met warmtepomp. Maar toegegeven, de winst kan net het verschil maken of je een extra laadstop nodig hebt onderweg naar wintersport.