Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 188 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.762.487 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:03
jdbiggelaa schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:08:
[...]

Het is een simpele rekensom: over 10 jaar worden er niet of nauwelijks nog ICE verkocht, de meeste mensen willen tegen die tijd een EV. De huidige tankstations zijn tegen die tijd hybride geworden: deels dinosap en verder elektriciteit.
True. Maar voor hoeveel ritten is het nou echt nodig om tussendoor te laden? Die actieradius is altijd hét argument, maar gaat eigenlijk nergens over voor 99% van de mensen. Misschien 2-3x per jaar.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:55
BeaM-R schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:55:
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met all season banden onder de Enyaq? Ik heb van de LM vernomen dat mijn Enyaq geleverd wordt op all season banden namelijk. Heeft dit nog gevolgen voor het verbruik?
Welke banden krijg je dan? Mijn dealer zegt dat All season banden voor de 20 inch er nog niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 22:25
VidaR-9 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:38:
[...]

Ik betwijfel het toch enigszins. Ik zie vooral 95% van de tijd nooit een auto bij Fastned (of andere snelladers) staan als ik er langs rijd.
Die ervaring heb ik niet...vaak bezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:43
VidaR-9 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

True. Maar voor hoeveel ritten is het nou echt nodig om tussendoor te laden? Die actieradius is altijd hét argument, maar gaat eigenlijk nergens over voor 99% van de mensen. Misschien 2-3x per jaar.
Voor de meeste niet veel maar goed, op het moment dat het moet wil je het wel kunnen. :) In NL gebruik ik bijna nooit een snellader. Het is alleen op vakanties. Zeg een dag of 10 per jaar. Dat is nou ook meteen het probleem voor de laadpaaltoko's. Helemaal in landen als Frankrijk waar er lokaal nog maar weinig EVs zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-02 15:59
Kan mij iemand helpen hoe verkeersbordenherkenning def. uit te kunnen zetten. Dat werkt niet echt lekker momentaal.
Krijg het in het menu nergens gevonden

Edit: inmiddels gevonden. Heet voorspelling snelheid ??!!??
Maar goed, het staat nu uit🤪

[ Voor 24% gewijzigd door Alex Timmermans op 08-08-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:54

MLLL

Palm Treo 650

VidaR-9 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

Maar wel precies in de tijd dat iedereen gaat, juli en augustus voorop.

Als je nu al de rijen bij de reguliere tankstations ziet in het hoogseizoen is het niet moeilijk te voorspellen dat het bij laadstations niet veel beter wordt. Ben benieuwd wat de toekomst brengt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
Inspired schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Herken dit niet echt. Bij onze LM kan ik gewoon een auto “meenemen” die bij een dealer staat. Is de leaseprijs wel hoger maar het is wel mogelijk. Denk dat de krenterigheid meer bij de lease rijders zit. Die hebben vaak het benodigde extra budget niet. Een auto die de LM zelf inkoopt heeft een hoge korting. Daardoor is de leaseprijs van een model dat al bij een dealer staat een stuk hoger.
En die ervaring heb ik dan weer niet, dat dit bij de leaserijder ligt. Als leaserijder maak je immers een afspraak met de leasemaatschappij niet met de dealer over de prijs. Daarnaast heb ik zelf bij meerdere dealers 0 op het rekest gekregen nadat ik aangaf te leasen (zakelijk) en dat de voorraad modellen hiervoor niet bedoeld waren.

En aan mijn budget ligt dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:50
MLLL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Als je nu al de rijen bij de reguliere tankstations ziet in het hoogseizoen is het niet moeilijk te voorspellen dat het bij laadstations niet veel beter wordt. Ben benieuwd wat de toekomst brengt :)
In landen als Duitsland en Frankrijk waar het rijden van lange afstanden veel meer normaal is dan hier in NL, zal de behoefte aan snelladers langs de autowegen gedurende het gehele jaar hoger zijn dan hier kun je verwachten. En ja, vakantieweken zijn piekmomenten in het jaar, dus files bij de pompstations worden files bij de laadstations :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:57
ManiacScum schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:16:
[...]

En die ervaring heb ik dan weer niet, dat dit bij de leaserijder ligt. Als leaserijder maak je immers een afspraak met de leasemaatschappij niet met de dealer over de prijs. Daarnaast heb ik zelf bij meerdere dealers 0 op het rekest gekregen nadat ik aangaf te leasen (zakelijk) en dat de voorraad modellen hiervoor niet bedoeld waren.

En aan mijn budget ligt dat echt niet.
Als de LM gewoon de vraagprijs betaald, is het toch geen probleem voor de dealer?

Zo gaat het bij mij. Dealer maakte een offerte voor mij, ik stuurde die door naar de LM. Die maken een maandprijs (die een stuk hoger is omdat ze geen centrale inkoop kunnen doen).

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny67
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-06 19:19
kw_nl schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Als de LM gewoon de vraagprijs betaald, is het toch geen probleem voor de dealer?

Zo gaat het bij mij. Dealer maakte een offerte voor mij, ik stuurde die door naar de LM. Die maken een maandprijs (die een stuk hoger is omdat ze geen centrale inkoop kunnen doen).
Hier precies zo. Wij hebben de keuze; vrije dealer keuze (dan is leaseprijs iets hoger), of centraal laten inkopen door leasemaatschappij.
Pondealer had geen enkel probleem met verkoop aan LM van een voorraadmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakilin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-04 07:17
Helaas kreeg ik het ook niet voor elkaar om bij o.a. A-Point en Witteveen een voorraad auto te nemen, nadat ik zei dat ik via TerBerg of Alphabet mocht leasen: -(. Dus dan toch maar uiteindelijk besteld en hopelijk noch dit jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:03
MLLL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Voor die 2 maanden per jaar kan je geen business case bouwen natuurlijk. Het zal dus wel penibel worden in tijden dat de EV’s de overhand krijgen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:39
Ik zag vandaag dat de navigatiedatabase verhoogd is van 21.5 naar 21.7 (2021 juli).
Geen melding van een update gehad, is dit normaal of heb ik een melding gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Scorpio_King schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:45:
Ik zag vandaag dat de navigatiedatabase verhoogd is van 21.5 naar 21.7 (2021 juli).
Geen melding van een update gehad, is dit normaal of heb ik een melding gemist?
Nee je hebt niks gemist, navigatie database updates (kaart updates) gaan zonder dat je het merkt automatisch.

Mijn ID.4 is deze week ook naar 21.7 gegaan zonder dat ik er iets van heb gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 20:44

BeaM-R

Powerrrrr

remc1979 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:42:
[...]

Welke banden krijg je dan? Mijn dealer zegt dat All season banden voor de 20 inch er nog niet zijn.
Ik heb geen idee, ik heb ze niet besteld. Maar dat is blijkbaar policy van mijn bedrijf. Bij mijn huidige benzineauto zitten standaard winterbanden.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:55
BeaM-R schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:24:
[...]

Ik heb geen idee, ik heb ze niet besteld. Maar dat is blijkbaar policy van mijn bedrijf. Bij mijn huidige benzineauto zitten standaard winterbanden.
Heb jij dan ook 20 inch banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:43
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met all season banden onder de Enyaq? Ik heb van de LM vernomen dat mijn Enyaq geleverd wordt op all season banden namelijk. Heeft dit nog gevolgen voor het verbruik?
Denk dat de gemiddelde all season band een wat hoger label heeft qua verbruik dan een gemiddelde zomerband. Maar of je dat echt terug gaat zien in het verbruik? Michelin CC heeft label C in 19". Beetje goede zomerband zit op A of B. Maar met je voet en de temperatuur in de cabine kun je meer verschil maken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

remc1979 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

Heb jij dan ook 20 inch banden?
Ja heb de Sportline besteld met de standaard 20" Vega velgen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sturdygurdy
  • Laatst online: 11-01-2022
Even 2 laadtips voor alle Oostenrijkgangers:
1. Je kunt gratis laden bij de laadpalen van Bike Energy. (Ook in Duitsland aanwezig)
Je moet wel even kijken of je er je Mennekes stekker in kan stoppen, dat kan je zien via de site en het icoontje waarbij je een fiets én auto ziet staan. Via de app kan je de stations vinden: https://bike-energy.com/ladestationen/

2. Verder kan je in het Salzburgerland vrij goedkoop snelladen bij de palen van SalzburgAG met een Shell Recharge pas. Je betaalt hier €0,30 per minuut, dus t/m 40% kan je snel en goedkoop even bijladen (kwam bij mij vandaag goed van pas toen ik met 8% de laatste berg nog over moest…) https://www.salzburg-ag.a...fentliche-ladepunkte.html

Doe er je voordeel mee en geniet van je vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 12:54
knirrebir schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Denk at je qua aanschaf vanuit Duitsland de enige bent in dit topic, vanuit België wel gedaan.
Wat zij de specs?
Mede omdat er tussen la den toch wat verschillen zijn qua paketten.
IV60 met voor zover ik het kan omzetten naar de nl opties de volgende pakketten:
Pack Convenience Basic
Pack Assisted Drive Basic
Pack Climate Basic
Pack Comfort Seat Basic
Pack Drive Sport Basic
Pack Light & View Basic
Pack Parking Basic

Het is me nog niet geheel duidelijk of assisentie plus of de basic aanwezig is, de duitse dealer is hierin nog een beetje verwarrend met zijn omschrijving. Persoonlijk vind ik op de snelweg dat autonome rijden wel heerlijk maar dat zit volgens mij alleen in de plus uitvoering? Verder voorzien van de 20" velgen, warmtepomp en trekhaakvoorbereiding. Die zal er dan begin volgend jaar ook opgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:16
Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:29:
[...]

Denk dat de gemiddelde all season band een wat hoger label heeft qua verbruik dan een gemiddelde zomerband. Maar of je dat echt terug gaat zien in het verbruik? Michelin CC heeft label C in 19". Beetje goede zomerband zit op A of B. Maar met je voet en de temperatuur in de cabine kun je meer verschil maken.
Ik zit mijzelf (iv60) ook te oriënteren op all seasons en zag dat de Continental AllSeasonContact op B voor verbruik staat voor 19” (235/55 R19).

Ik zie dat voor deze maat de Michelin op dezelfde classificatie staat, maar dan wel minstens 50 euro duurder per band. 8)7

Zijn er al mensen die al op all season op 19” rondrijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram2700
  • Laatst online: 15-03 17:04
Ik kan je geruststellen denk ik, ik heb vanaf de aflevering all-season banden (Michelin CC) en ze bevallen prima. Mijn verbruik over 2000 km is momenteel ~ 16.0 kW/100 (uiteraard afhankelijk van uitvoering en rijstijl; ik heb een 60 zonder WP en doe geen gekke dingen >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram2700
  • Laatst online: 15-03 17:04
jeroenribbink schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 06:50:
[...]

Ik zit mijzelf (iv60) ook te oriënteren op all seasons en zag dat de Continental AllSeasonContact op B voor verbruik staat voor 19” (235/55 R19).

Ik zie dat voor deze maat de Michelin op dezelfde classificatie staat, maar dan wel minstens 50 euro duurder per band. 8)7

Zijn er al mensen die al op all season op 19” rondrijden?
ja ik heb gewoon de standaardvelgen op 19''...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazdok
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-07-2024
Ik rijd de Enyaq nu 4 weken en hij bevalt super goed!
Die lane assist is wel irritant, die zou uit moeten blijven als je hem uitzet.

Week geleden had ik een melding over een storing in de dynamische bochtenverlichting maar die storing was een dag later ook opeens verdwenen.

EN twee dagen terug had ik de auto opgehaald bij een laadpaal maar me scherm ging met geen mogelijkheid meer aan. Auto starte wel enz maar het scherm bleef zwart, zelfs na uitschakelen auto en inschakelen deed hij het nog niet. Na een nachtje slapen werkte het weer, wel apart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:39
Mazdok schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:01:
Ik rijd de Enyaq nu 4 weken en hij bevalt super goed!
Die lane assist is wel irritant, die zou uit moeten blijven als je hem uitzet.

Week geleden had ik een melding over een storing in de dynamische bochtenverlichting maar die storing was een dag later ook opeens verdwenen.

EN twee dagen terug had ik de auto opgehaald bij een laadpaal maar me scherm ging met geen mogelijkheid meer aan. Auto starte wel enz maar het scherm bleef zwart, zelfs na uitschakelen auto en inschakelen deed hij het nog niet. Na een nachtje slapen werkte het weer, wel apart.
Mocht je scherm een volgende keer weer zwart blijven zou ik proberen of een herstart werkt. 10 seconden de uit/aan knop ingedrukt houden links van de volume slider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasVanThillo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 13:21
Viruskiller schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:30:
Sinds maart ben ik hier nu en dan even aan het meelezen en sinds begin juni heb ik ook een Enyaq in bestelling (IV80 - Quartz Grey met Trekhaak, snelladen, warmteomp, regelus anthracite, transport pack en assisted drive plus).

Het valt me op dat jullie op het eerste zicht allemaal een geschatte productieweek gekregen hebben. Bij mij blijft de communicatie hangen op: "ergens in de periode januari-maart", zijn er nog die geen week krijgen?

In verband met de bijgeleverde laadkabel: klopt het dat deze maar 3 meter lang is? Ik wou mijn laadpaal in een bloemperkje op mijn oprit installeren, als ik vooruit parkeer, zal dit echter meer zijn dan 3 meter. Lijkt me vrij kort.
lijkt me belgische communicatie? hier ook in kapellen besteld begin mei. productie en levering januari/maart. na aandringen op een week verwachting kreeg ik het korte antwoord: "absoluut nog veel te vroeg pols nog maar eens in december" (en het klonk alsof er "en laat me nu gerust" achter stond...) redelijk triest als je ziet welke bedragen je dan wel besteld en de service nadat je tekende voor bestelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb de 21" Betria breedset (IV80).

Ik heb er nog geen all-seasons voor gevonden... Ik wil eigenlijk een setje originele Skoda 19" breedset wielen met winterbanden, maar volgens mij is de levertijd daarop gigantisch.

Als ik in januari met de Enyaq naar Oostenrijk wil, is dat wel een vereiste, maar dat zal nog wel een uitdaging worden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrax
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 10:51
Loepoog schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ervaren jullie dit ook? De kappen van de trommelremmen zijn waarschijnlijk beschadigd en beginnen te roesten. Kan niet zeggen of ze met de oplevering al beschadigd waren maar dat lijkt me eigenlijk niet.
Ik heb dit zelf ook, maar dan wel in mindere mate.
Gezien ik dit al sinds de oplevering heb ben ik met dealer in discussie omdat ik vind dat zij het mogen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WineshA
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-12-2021
Helaas bericht ontvangen dat de dealer in Dordrecht mijn levering heeft uitgesteld van 10 sept naar 01 oktober.

Ik heb wel een bericht van Amegafleet ontvangen dat de auto definitief in week 33 geproduceerd word (eerder dan verwacht) en dat het dan ongeveer 5 weken duurt.

ben benieuwd of we 1 oktober halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viruskiller
  • Laatst online: 05:39
ThomasVanThillo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:42:
[...]

lijkt me belgische communicatie? hier ook in kapellen besteld begin mei. productie en levering januari/maart. na aandringen op een week verwachting kreeg ik het korte antwoord: "absoluut nog veel te vroeg pols nog maar eens in december" (en het klonk alsof er "en laat me nu gerust" achter stond...) redelijk triest als je ziet welke bedragen je dan wel besteld en de service nadat je tekende voor bestelling
Inderdaad, een Belgische bestelling te Buizingen, onze keydealer. Op zich zijn ze daar nog wel vriendelijk, maar de kennis over hun eigen wagens is laag. Zelfs RTFM vragen kunnen ze niet op antwoorden. Eigenlijk heb ik dit wel bij veel garages gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_A
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
ThomasVanThillo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:42:
[...]

Thomas, was dat Elke? Tegen mij was die toch vriendelijk. Hangt misschien af van de vraagstelling ;)
Wel apart. Ik heb 27/4 besteld en levering is voor half december / eind januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 08:09
Nou.. vandaag zou ik mijn Enyaq eindelijk kunnen ophalen.
Dat gaat dus mooi niet door helaas. Er is een rood SOS lampje gaan branden die ze niet meer uit krijgen.
Zo lang hij rood brand mogen ze hem niet meegeven.

Ze zijn er vrijdag, zaterdag en maandag mee bezig geweest (zeggen ze) maar het probleem blijft.

Heeft iemand ervaring met het rode SOS lampje? Vaak weet dit Forum meer dan mijn dealer is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 19:16
jdenijs schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:39:
Dat gaat dus mooi niet door helaas. Er is een rood SOS lampje gaan branden die ze niet meer uit krijgen.

Ze zijn er vrijdag, zaterdag en maandag mee bezig geweest (zeggen ze) maar het probleem blijft.

Heeft iemand ervaring met het rode SOS lampje? Vaak weet dit Forum meer dan mijn dealer is mijn ervaring.
Damn! Het zit je ook niet mee zeg.

Hopelijk kunnen ze het fixen. In principe ben ik deze melding nog niet eerder tegen gekomen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasVanThillo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 13:21
Jan_A schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

Thomas, was dat Elke? Tegen mij was die toch vriendelijk. Hangt misschien af van de vraagstelling ;)
Wel apart. Ik heb 27/4 besteld en levering is voor half december / eind januari.
Bart ;) vriendelijke jongekerel maar jammer dat ze zo onduidelijk blijven qua proces.
Het was een mail vol enthousiasme of er al iets meer bekend was 1.5 maand zoiets na het effectief tekenen over productie data :D bij deze wacht ik wel tot december om terug mijn oor te luisteren te leggen :+ }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
ThomasVanThillo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:18:
[...]

Bart ;) vriendelijke jongekerel maar jammer dat ze zo onduidelijk blijven qua proces.
Het was een mail vol enthousiasme of er al iets meer bekend was 1.5 maand zoiets na het effectief tekenen over productie data :D bij deze wacht ik wel tot december om terug mijn oor te luisteren te leggen :+ }:O
Min of meer dezelfde ervaring hier (zelfde garage & verkoper). Ik kreeg na bestelling een indicatie van de verwachte leveringsperiode (ergens tussen eind september en half november), maar verder ook niets.
Op Myskoda.be heb ik gezien dat de geplande productieweek deze week zou zijn. Ik ben eens benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Laatst online: 17-06 21:57
JanHenk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:50:
Ik heb de 21" Betria breedset (IV80).

Ik heb er nog geen all-seasons voor gevonden... Ik wil eigenlijk een setje originele Skoda 19" breedset wielen met winterbanden, maar volgens mij is de levertijd daarop gigantisch.

Als ik in januari met de Enyaq naar Oostenrijk wil, is dat wel een vereiste, maar dat zal nog wel een uitdaging worden.
Ik heb zitten kijken naar all-seasons Michelin voor 20 inch, echter volgens de Michelin site worden die niet gemaakt in 235/50-R20...
Na wat Googlen kom ik veel Pirelli Scorpion Verde All Season 235/50 R20 104W XL (versterkt) tegen.

Iemand ervaring met deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 22:25
Merrax schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Ik heb dit zelf ook, maar dan wel in mindere mate.
Gezien ik dit al sinds de oplevering heb ben ik met dealer in discussie omdat ik vind dat zij het mogen oplossen.
Ik heb ook 1 klein plekje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:58
Half juni de Enyaq besteld, levering volgens honeymoonnet in week 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdJ75
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-06 22:05
Maat28 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:12:
Half juni de Enyaq besteld, levering volgens honeymoonnet in week 45.
Wat heb je besteld en met welke opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Net even met mijn dealer gebeld. Auto heeft vijf weken vertraging. Levering staat nu op week 46. Had het al verwacht met alle opties die ik heb, dus valt mee.

Voor de volledigheid:
Sportline wit 80
Alle opties behalve trekhaak
Besteld begin februari

[ Voor 23% gewijzigd door Robbie8454 op 09-08-2021 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
TdJ75 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:19:
[...]

Wat heb je besteld en met welke opties?
IV80
Arctic silver
Loft interior
20 inch Vega velgen
Comfort pakket
Zij airbags achter
Family pakket
125kwh laden
Wegneembare trekhaak (alleen voorbereiding komt erop en trekhaak komt later om leverdatum niet te vertragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Referentie-update betreft mijn levering:

- iV80, 21”, Quartz
- 1 april besteld
- noodzakelijke lichtpakket upgrade gedaan en HUD laten vallen.
- Mijn Enyaqje is afgelopen week gebouwd maar is wachtende op ‘een onderdeel’
- Onderdeel wordt in week 33 ingebouwd
- levering in week 36

Klinkt goed, maar door alle vertragingen vind ik het toch moeilijk om enthousiast te worden :p
We zullen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Net bericht gehad van de LM:

Zoals het er nu naar uitziet kan de auto dit jaar worden geleverd maar ik durf dit niet te garanderen. Zeker in de huidige tijd zijn de levertijden onzeker.
We houden dit in ieder geval wel voor u in de gaten.

Dus helaas nog geen zekerheid.
Voor de volledigheid, het betreft een iV60 Sportline met klimaatpakket en comfortpakket. Geen gekke zaken dus.
Fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABTE
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-12-2021

Pff dat is kl*te, ik heb dit ook gehad met het pano-dak van mijn superb destijds, 2 weken vertraging omdat dit niet correct werkte.... Toen nog wat kunnen onderhandelen in vorm van een ipad houder en standaard...

Hopelijk kunnen ze dit snel verhelpen en mag je zsm gaan rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVerweij
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb de Enyaq IV 80 met Crystal face in februari 2021 besteld.
Van oorspronkelijke leverdatum week 28, ging deze naar week 41>44 en vorige week naar week 49/2021
Beetje algemeen antwoord vanuit de dealer over tekorten en start productie Crystal face vanaf week 35.

Is er al iemand met een harde productie- / leverweek waarbij Crystal face aanwezig is?

Mijn bestelling;
Opties:
• Metallic lak
• 125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
• Klimaat (bevat)
• Infotainment online 3 jaar
• Licht Plus (bevat)
- Licht
• Panoramadak
• Eco suite (bevat)
• Sport (bevat)
• Comfort (standaard) (bevat)
• Infotainment (bevat)
• Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun
• Assistentie (bevat)

[ Voor 38% gewijzigd door DannyVerweij op 09-08-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
ABTE schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:41:
[...]

Pff dat is kl*te, ik heb dit ook gehad met het pano-dak van mijn superb destijds, 2 weken vertraging omdat dit niet correct werkte.... Toen nog wat kunnen onderhandelen in vorm van een ipad houder en standaard...

Hopelijk kunnen ze dit snel verhelpen en mag je zsm gaan rijden!
Wow.. 2 weken?
Dus al die tijd stond hij bij de dealer te wachten op een oplossing? 8)7
Maar dat is frustrerend.. Mag hopen dat het bij mij niet zo lang duurt. :F

En wat bleek het nou te zijn uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
DannyVerweij schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:54:
Ik heb de Enyaq IV 80 met Crystal face in februari 2021 besteld.
Van oorspronkelijke leverdatum week 28, ging deze naar week 41>44 en vorige week naar week 49/2021
Beetje algemeen antwoord vanuit de dealer over tekorten en start productie Crystal face vanaf week 35.

Is er al iemand met een harde productie- / leverweek waarbij Crystal face aanwezig is?

Mijn bestelling;
Opties:
• Metallic lak
• 125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
• Klimaat (bevat)
• Infotainment online 3 jaar
• Licht Plus (bevat)
- Licht
• Panoramadak
• Eco suite (bevat)
• Sport (bevat)
• Comfort (standaard) (bevat)
• Infotainment (bevat)
• Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun
• Assistentie (bevat)
geen harde datum. Ook februari besteld en productie datum was al die tijd week 38. Nu dus vijf weken vertraging. Dealer kon niet zien waar dit aan ligt. Optie “wijzigen” staat nog steeds open. Dus productie is nog steeds onder voorbehoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABTE
jdenijs schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:55:
[...]

Wow.. 2 weken?
Dus al die tijd stond hij bij de dealer te wachten op een oplossing? 8)7
Maar dat is frustrerend.. Mag hopen dat het bij mij niet zo lang duurt. :F

En wat bleek het nou te zijn uiteindelijk?
Geen idee wat het destijds was.
De LM had bij de ene vestiging besteld en ik heb de auto in een andere vestiging ontvangen dat was qua locatie gemakkelijker i.v.m. onderhoud.

Ter info dit was in 2016, morgen mag ik mijn Enyaq ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TdJ75
Maat28 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:23:
[...]

IV80
Arctic silver
Loft interior
20 inch Vega velgen
Comfort pakket
Zij airbags achter
Family pakket
125kwh laden
Wegneembare trekhaak (alleen voorbereiding komt erop en trekhaak komt later om leverdatum niet te vertragen
Ik heb 25 juni 25 juni besteld en verwachte levertijd week 45:

Enyaq iV 80 Sportline
Race Bleu
Trekhaakvoorbereiding (geen trekhaak ivm vertraging levertijd)
125 kW laden
Klimaat plus
Alarm
20 inch velgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-04 23:01
Zoals van de week vermeld komt mijn auto weer eerder dan verwacht.
Hij staat voor de 19e gepland, terwijl er 2 weken geleden nog aangegeven was midden oktober.

Natuurlijk helemaal blij ermee, maar mijn Volvo ga ik ook zeker missen!

Misschien een domme vraag, maar verwachten jullie dat er een tweak of eventueel een range extender gaat komen voor de Enyaq? Soort van modulair powerbank wat erin geklikt kan worden om je range te extenden..

Heb zelf de IV60, IV80 was perfect geweest, maar had dan een kale auto zonder opties.
Range van de IV60 zal wellicht ook voldoende zijn gezien de afstanden die ik momenteel rijd, maar ben benieuwd of er zoiets zal gaan komen of eventueel er al is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel visseren
  • Laatst online: 16-06 15:41
Krishh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:46:
Misschien een domme vraag, maar verwachten jullie dat er een tweak of eventueel een range extender gaat komen voor de Enyaq? Soort van modulair powerbank wat erin geklikt kan worden om je range te extenden..

Heb zelf de IV60, IV80 was perfect geweest, maar had dan een kale auto zonder opties.
Range van de IV60 zal wellicht ook voldoende zijn gezien de afstanden die ik momenteel rijd, maar ben benieuwd of er zoiets zal gaan komen of eventueel er al is..
Volgens mij bestaat er al zoiets voor een nissan leaf meen ik mij te herinneren (althans wel eens over gelezen). Wel denk ik dat het nog vrij prijzig zal zijn, maar wie weet over een aantal jaren met solid state accu's met hoge capaciteit etc. In de laadbak van de enyaq past volgens mij nog voldoende :).

/edit/

zoiets als muxsan dus, want die doen al extenders etc voor de nissan :).

[ Voor 4% gewijzigd door roel visseren op 09-08-2021 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henyaq
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-03-2024
johnvanderster schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:34:
[...]

Ik heb zitten kijken naar all-seasons Michelin voor 20 inch, echter volgens de Michelin site worden die niet gemaakt in 235/50-R20...
Na wat Googlen kom ik veel Pirelli Scorpion Verde All Season 235/50 R20 104W XL (versterkt) tegen.

Iemand ervaring met deze?
Hier iv60 op 20 inch vega afgeleverd op Michelin cc-suv in 245 breed. Past prima en afrolmaat bijna gelijk.
Daarbij gemiddeld verbruik nu 17.5 sinds begin.
235 idd niet leverbaar in 20 inch

Let op, de Michelin heeft 3 piek sneeuwvlok, maar Pirelli niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPSu92OOGK2VY28Fvti3JpcDi2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p43SwYec0viqoafA5mjCPlK0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAdLf4z0aBchIcnHGbJPp1HRNBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1STQDnXA40w83gyvfgmSWUS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqSBFfC-6lQWaVB_fVUWJg1rzkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTEQiqdLD6k2WQPGNWbtEKWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Laatst online: 17-06 21:57
Henyaq schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

Hier iv60 op 20 inch vega afgeleverd op Michelin cc-suv in 245 breed. Past prima en afrolmaat bijna gelijk.
Daarbij gemiddeld verbruik nu 17.5 sinds begin.
235 idd niet leverbaar in 20 inch

Let op, de Michelin heeft 3 piek sneeuwvlok, maar Pirelli niet
Bedankt voor je reactie! Ik ga er mee aan de slag!
Ik had inderdaad al gezien dat de informatie over de Pirelli niet overal hetzelfde is (wel of geen M&S).
Op eerdere auto's al Michelin gehad, beviel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henyaq
  • Laatst online: 19-03-2024
johnvanderster schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:55:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik ga er mee aan de slag!
Ik had inderdaad al gezien dat de informatie over de Pirelli niet overal hetzelfde is (wel of geen M&S).
Op eerdere auto's al Michelin gehad, beviel prima.
Het M&S is niet voldoende als winterband (zoals verplicht in Duitsland).
Daarvoor is 3PMS nodig (3 peak mountain snowflake, berg logo sneeuwvlokken), zoals Michelin cc die wel heeft.
Banden hebben bij mij een lichte 'brom' vanwege profiel, wat aan geluid waarschijnlijk tussen zomer en winter profiel valt.
Vredestein quatrac kan ook nog wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 09:00

Bij brandt het lampje ook, samen met een melding op het dashboard. Gelukkig kon ik er, volgens de dealer, mee doorrijden. Na de vakantie gaan ze de SOS-module vervangen. De eerste keer volgende dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 02:51
Heeft er iemand al een wat langere dakkoffer op de Enyaq gehad? Ik kan er eentje lenen van mijn zus echter is deze 230cm lang. Ik twijfel nu in hoeverre dat nog realistisch is. Als ik vanaf een open kofferklep meet tot bij de voorruit kom ik op 205 / 210 cm met wat speling achter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihxLEtQoSdxXF74dJLUdjl1CKXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAvLbWY8mMUyrYtZSRWPXYxF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFdZmx37-JdS1bIiTavQYS2VWFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wn0twQjBOsxNcda3j3tlNasI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
TechBert schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:24:
Heeft er iemand al een wat langere dakkoffer op de Enyaq gehad? Ik kan er eentje lenen van mijn zus echter is deze 230cm lang. Ik twijfel nu in hoeverre dat nog realistisch is. Als ik vanaf een open kofferklep meet tot bij de voorruit kom ik op 205 / 210 cm met wat speling achter.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ow shit.. ik heb er 1 gekocht van 240 cm lang. Ik heb mijn Enyaq nog niet en ik was in de blinde veronderstelling dat het wel zou passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechBert
Ik heb de afgelopen 2 weken getest met het gebruik van infotainment/carplay zonder wifi en ik ben aangenaam verrast. Geen idee of dit eerder is gedeeld. ik vond het zo niet direct terug maar in dat geval is het nog maar eens een bevestiging.

Ik heb de eerste maand met de Enyaq vooral problemen gehad met het infotainment systeem dat het na een poos ontzettend traag reageert of helemaal niet. Spotify stopte soms na een tijd helemaal. Puur om te begrijpen waar het probleem zit heb ik als eerste stap de hotspot en wifi functionaliteit in de Enyaq uitgezet en de wifi login gegevens op de iPhone verwijderd. Ik heb een uitrekbaar usb kabeltje geplaatst waar de smartphone normaal draadloos oplaadt en nu dus telkens de iPhone verbonden via USB en zo gebruik gemaakt van CarPlay en de functionaliteiten van de Enyaq zelf zoals navigatie (ik heb het plus pakket).

Merkwaardig genoeg loopt het sindsdien als een trein, ik heb geen problemen meer gehad, het systeem is zelfs snel genoeg om het als prettig te ervaren.
Ik blijf dus voorlopig bedraad werken met de Enyaq tot ik hoor over grote updates. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:37
Heeft er iemand al een wat langere dakkoffer op de Enyaq gehad? Ik kan er eentje lenen van mijn zus echter is deze 230cm lang. Ik twijfel nu in hoeverre dat nog realistisch is. Als ik vanaf een open kofferklep meet tot bij de voorruit kom ik op 205 / 210 cm met wat speling achter.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Past prima. Zolang de dakkoffer niet in je zicht komt is het toegelaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBert
jdenijs schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:32:
[...]

Ow shit.. ik heb er 1 gekocht van 240 cm lang. Ik heb mijn Enyaq nog niet en ik was in de blinde veronderstelling dat het wel zou passen.
Dat stelt mij deels gerust, ik heb nooit een dakkoffer gehad dus geen idee wat handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilbert_nl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05-2024

[Afbeelding]
Ik heb een Hapro Traxer 8.6 erop gehad en deze paste perfect. Deze koffer is 215cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQB6xZogKtnoz7IZs1Mdi3SC5Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyQXijoOySbVf66nZmT5xrtH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Laatst online: 27-02 15:59
[...]

Dan laat je ‘m toch een beetje over de voorruit heen steken? Mag geen probleem zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:42
Alex Timmermans schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:50:
[...]

Dan laat je ‘m toch een beetje over de voorruit heen steken? Mag geen probleem zijn lijkt mij.
Belangrijk is nog wel waar de bevestigingsgaten van de dakkoffer zitten. Deze moeten wel uitlijnen met de dragers, die zelf ook op specifieke plaatsen op de rails zitten (heb nog geen Enyaq, maar vermoed dat het daar ook zo is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie8454
[...]

Als het een typische VaG auto is dan kun je (bij een elektrische) klep ook instellen hoever hij omhoog mag gaan. Knop inhouden tot je een piep hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
TechBert schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:36:
[...]

Dat stelt mij deels gerust, ik heb nooit een dakkoffer gehad dus geen idee wat handig is.
Niet te vroeg juichen hoor.. Dit is ook voor mij mn aller eerste dakkoffer en heb er totaal niet aan gedacht dat die misschien wel eens te lang zou zijn. Ik hoop dat hij inderdaad wat aan de voorkant kan uitsteken zodat de kofferbak (deels) open kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Jullie hebben in de gaten dat de Enyac best een hele forse auto is. Als zo'n bak te groot zou zijn voor een Enyac dan zou hij op heel weinig auto's passen :+

Natuurlijk kan dat prima, hij mag gewoon wat over de vooruit uitsteken en je kunt ook altijd nog de elektrische kofferbak wat minder ver open laten gaan door de knop ingedrukt te houden.

Wel zou ik altijd zorgen dat je ze zwaarte spullen boven en tussen de dragers hebt liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hilbert_nl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
ik222 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:55:
Jullie hebben in de gaten dat de Enyac best een hele forse auto is. Als zo'n bak te groot zou zijn voor een Enyac dan zou hij op heel weinig auto's passen :+

Natuurlijk kan dat prima, hij mag gewoon wat over de vooruit uitsteken en je kunt ook altijd nog de elektrische kofferbak wat minder ver open laten gaan door de knop ingedrukt te houden.

Wel zou ik altijd zorgen dat je ze zwaarte spullen boven en tussen de dragers hebt liggen.
Ik vind de Enyaq nog best behelpen met de ruimte. Ik had hiervoor een Superb Combi en we moeten nu echt goed inpakken voor de vakantie om alles mee te krijgen (tot het dak toe bepakt).
Met de Superb kon ik het ‘dekje’ zelfs nog dicht doen. De Enyaq heeft een veel kleinere kofferruimte. Maar het blijven luxe problemen uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het is maar wat je referentiekader is.

Als dat een Superb combi is (een lel van een wagen) dan is eigenlijk alles kleiner.

Als dat een 3-serie van de vorige generatie (F31 voor de kenners) is, zoals bij mij, dan vind je de Enyaq ineens een zee van ruimte bieden :)

Ik ben over de ruimte in de auto in ieder geval zeer tevreden..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
hilbert_nl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:42:
[...]

Ik vind de Enyaq nog best behelpen met de ruimte. Ik had hiervoor een Superb Combi en we moeten nu echt goed inpakken voor de vakantie om alles mee te krijgen (tot het dak toe bepakt).
Met de Superb kon ik het ‘dekje’ zelfs nog dicht doen. De Enyaq heeft een veel kleinere kofferruimte. Maar het blijven luxe problemen uiteraard.
Volgens mij kan er weinig tippen aan de Superb, behalve misschien een Volvo station. Ik vond het ook heel klein lijken de eerste keer tijdens een testrit omdat ik zelf ook een Superb rijd op dit moment. Was er graag bij gebleven maar geen electrische versie van de Superb helaas. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mimalizo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-03-2022
Robbie8454 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:22:
Sportline wit 80
Besteld begin februari
Best knap voor een auto die pas begin mei te bestellen was…
🤔

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robbie8454
mimalizo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:45:
[...]

Best knap voor een auto die pas begin mei te bestellen was…
🤔
Oke, voor de volledige, volle, 100%, alles omvattende volledigheid voor de wise guys onder ons😅: besteld februari met cf: daarna gewijzigd naar een sportline toen dit een optie werd. Tevens de kleur gewijzigd van QG naar wit. Leverdatum was al die tijd ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
dzjam schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

Belangrijk is nog wel waar de bevestigingsgaten van de dakkoffer zitten. Deze moeten wel uitlijnen met de dragers, die zelf ook op specifieke plaatsen op de rails zitten (heb nog geen Enyaq, maar vermoed dat het daar ook zo is).
Er zijn geen specifieke plaatsen aangeduid waar de dragers moeten zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:54
[...]

Ik kom zelf vanuit een Passat, ook een stuk groter, met een heel groot vak nog onder de laadvloer, maar de Enyaq valt me toch niet tegen. LxB is minder maar H is weer wat meer en daardoor toch war praktischer. Heb eigenlijk als enige offer voor deze vakantie de elektrische koelbox omgewisseld voor een koeltas, en de camping stoelen thuisgelaten. Het is dus iets inleveren, maar zeker te doen, kan nog steeds door de achteruit kijken. Sta soms wel verbaasd wat mensen meeslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas1
  • Laatst online: 17-08-2022
En weer een mooi stukje on topic;

Praktijktest SKODA Enyaq iV 80: ruimte en 'normale' alleskunner https://www.nu.nl/auto/61...-normale-alleskunner.html (via @NUnl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Pas1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:48:
En weer een mooi stukje on topic;

Praktijktest SKODA Enyaq iV 80: ruimte en 'normale' alleskunner https://www.nu.nl/auto/61...-normale-alleskunner.html (via @NUnl)
Ja inderdaad een leuk stukje. Inmiddels is de warmtepomp in NL als belangrijke optie wel wat achterhaald toch? Dit geeft niet de verwachte extra range en is daarmee (naar mijn mening) geen belangrijke optie die eigenlijk standaard aanwezig zou moeten zijn. Maakt de auto onnodig duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-06 16:07

zumba

De eAmbu is onderweg!

Maat28 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Ja inderdaad een leuk stukje. Inmiddels is de warmtepomp in NL als belangrijke optie wel wat achterhaald toch? Dit geeft niet de verwachte extra range en is daarmee (naar mijn mening) geen belangrijke optie die eigenlijk standaard aanwezig zou moeten zijn. Maakt de auto onnodig duurder.
Niet geheel onnodig dus. Leasebedrag was maar iets hoger en de range neemt toe. Zou 5 jaar lang het idee hebben in een auto te rijden zonder maximale range...

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 19:13
Mag ik eens de meningen op dit forum peilen? Als een Enyaq 2 tot 3 maanden in “banking” staat wachtend op chips en dan uitgeleverd wordt. Zou je dan 2 tot 3 maanden afschrijving / prijsverlaging kunnen claimen?
Zeker in mijn geval is het dan een modeljaar 2021 auto die pas een eind in modeljaar 2022 wordt geleverd.
Bij verkoop is het toch een MY2021 auto…

SJoepie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:15
Maat28 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Ik zou in de winter wel eens een goede vergelijking willen doen van auto's met en zonder warmtepomp.
En hoe snel warmt de auto van binnen op met en zonder WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maat28
zumba schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Niet geheel onnodig dus. Leasebedrag was maar iets hoger en de range neemt toe. Zou 5 jaar lang het idee hebben in een auto te rijden zonder maximale range...
Tja leasebedrag en bijtelling omhoog voor amper effect….ik heb er niet voor gekozen. Bovendien kan de auto op de oprit aan de stekker al voorverwarmen. Dan is de toegevoegde waarde al zeer minimaal. Dit gaf de dealer in Arnhem overigens ook al zelf netjes aan.

Ik meen al ergens gelezen te hebben dat er testen met de ID3 zijn gedaan tussen auto’s zonder warmtepomp en met warmtepomp…..uitkomst range: geen verschil. Daarnaast begreep ik dat VW zelfs een refund geeft omdat de warmtepomp niet het verwachtte effect geeft….maar kan ook goed het geruchten circuit zijn. Misschien hier iemand al praktijk ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

BigGreen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

Ik zou in de winter wel eens een goede vergelijking willen doen van auto's met en zonder warmtepomp.
En hoe snel warmt de auto van binnen op met en zonder WP.
Dat eerste vind ik ook best interessant. Dat tweede boeit minder omdat ik denk ik bij de meeste ritten gewoon ga voorverwarmen\koelen. En daarom heb ik ook niet gekozen voor de warmtepomp. In het hele besluitproces van de auto merkte ik wel dat ik steeds weer alleen maar bezig was met de jaarlijkse reis naar Frankrijk, terwijl dat maar 2 dagen in het jaar is. Alle andere ritjes in het jaar zijn eigenlijk niet interessant qua range want ik ga er waarschijnlijk echt nauwelijks overheen. En aangezien de temperatuur op weg naar Frankrijk altijd rond de 15 a 20 schommelt heb ik voor die ene reis geen WP nodig. En met zo'n 400 km range kan ik alle dagen van het jaar van A naar B en weer terug zonder dat de WP echt nodig is, dus zelfs dat kleine extra bedrag in de lease was het me niet waard op dat moment.

Is er iemand die de Home Assistant koppeling heeft gemaakt en die kan bevestigen dat koelen verwarmen van daaruit ook mogelijk is? Dan is het al snel een kwestie van "ok google, ik ga bijna weg" en dat de auto dan naar 20 gr celcius gaat ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door Pixal op 10-08-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Snyper schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:37:
Mag ik eens de meningen op dit forum peilen? Als een Enyaq 2 tot 3 maanden in “banking” staat wachtend op chips en dan uitgeleverd wordt. Zou je dan 2 tot 3 maanden afschrijving / prijsverlaging kunnen claimen?
Zeker in mijn geval is het dan een modeljaar 2021 auto die pas een eind in modeljaar 2022 wordt geleverd.
Dat lijkt mij niet dat je afschrijving kunt claimen. De auto komt immers pas op kenteken als die geleverd wordt en de eerste uitgifte van kenteken wordt als ‘start leeftijd’ van de auto aangehouden. Maar het is altijd het proberen waard denk ik. Eens met je rechtsbijstand verzekeraar bellen👍

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Netranger81
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-02-2022
Ok, en dan nu ander soort nieuws wat hoop zal bieden voor de meeste wachtenden onder ons:

In mei besteld, verwachtte levering eind november.
Vorig week gebeld door de dealer, dat de auto al binnen is.
Aanstaande zaterdag ophalen...

Einde bericht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:15
Netranger81 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:21:
Ok, en dan nu ander soort nieuws wat hoop zal bieden voor de meeste wachtenden onder ons:

Einde bericht. 8)7
Ik heb ook in mei besteld ! nu hopen dat ze ook maar bellen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
Netranger81 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:21:

Einde bericht. 8)7
Kijk, mooi nieuws! Voor Enyaq begrippen erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-06 08:34
wat voor opties heb je?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:50
zumba schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Eigenlijk heb ik niet heel veel zin om de hele warmtepomp-discussie weer aan te wakkeren. Daar zijn heel, heel veel berichten in dit topic over geschreven. En in het ID.X-forum minstenst zo veel.
Maar ik doe het toch: dat je 5 jaar lang niet de maximale range hebt is niet per definitie waar. In de zomer doet de warmtepomp sowieso vrij weinig, dus dan haal je wel alles uit je range. In de winter beperkt de warmtepomp het verlies aan range, maar dat blijkt ook tegen te vallen. Er worden in het buitenland zelfs VW-rijders gecompenseerd omdat het niet de beloofde besparing haalt (bron). Wat ik heb begrepen is dat het onder optimale omstandigheden maximaal 8% scheelt. En die optimale omstandigheden haal je in Nederland eigenlijk nooit. Dus ga uit van minder voordeel. Die 8% haal je misschien wel als je in de winter naar wintersportgebieden gaat. Je kunt je afvragen of het de € 1.200 waard is, of dat je dan beter een keertje extra aan de laadpaal kunt hangen.

Als je een eigen laadpaal hebt is het probleem natuurlijk nog kleiner. Want als je 'm gewoon aan de stekker voorverwarmt, heb je geen verlies van range omdat de auto gewoon vol van de lader komt.

Dus, of de kosten 'onnodig' zijn: voor mij als niet-wintersporter zou de 'business case' niet uit kunnen. Als je wel veel in echt koude gebieden komt, dan kun je er wat kilometers mee winnen. Vergeet niet dat je in de winter sowieso de maximale range niet haalt. Ook niet met warmtepomp. Maar toegegeven, de winst kan net het verschil maken of je een extra laadstop nodig hebt onderweg naar wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
pim89 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Eigenlijk heb ik niet heel veel zin om de hele warmtepomp-discussie weer aan te wakkeren. Daar zijn heel, heel veel berichten in dit topic over geschreven. En in het ID.X-forum minstenst zo veel.
Maar ik doe het toch: dat je 5 jaar lang niet de maximale range hebt is niet per definitie waar. In de zomer doet de warmtepomp sowieso vrij weinig, dus dan haal je wel alles uit je range. In de winter beperkt de warmtepomp het verlies aan range, maar dat blijkt ook tegen te vallen. Er worden in het buitenland zelfs VW-rijders gecompenseerd omdat het niet de beloofde besparing haalt (bron). Wat ik heb begrepen is dat het onder optimale omstandigheden maximaal 8% scheelt. En die optimale omstandigheden haal je in Nederland eigenlijk nooit. Dus ga uit van minder voordeel. Die 8% haal je misschien wel als je in de winter naar wintersportgebieden gaat. Je kunt je afvragen of het de € 1.200 waard is, of dat je dan beter een keertje extra aan de laadpaal kunt hangen.

Als je een eigen laadpaal hebt is het probleem natuurlijk nog kleiner. Want als je 'm gewoon aan de stekker voorverwarmt, heb je geen verlies van range omdat de auto gewoon vol van de lader komt.

Dus, of de kosten 'onnodig' zijn: voor mij als niet-wintersporter zou de 'business case' niet uit kunnen. Als je wel veel in echt koude gebieden komt, dan kun je er wat kilometers mee winnen. Vergeet niet dat je in de winter sowieso de maximale range niet haalt. Ook niet met warmtepomp. Maar toegegeven, de winst kan net het verschil maken of je een extra laadstop nodig hebt onderweg naar wintersport.
Thanks, duidelijk verhaal. Voor dat ene wintersport ritje kan het helpen maar daar kies je een dergelijk dure optie niet zo snel voor denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Netranger81
i60
• Kleur: Quartz Grey Metallic
• Sportline
• Metallic lak
• Panoramadak
• Zijairbags achter
• 100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
• Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
• Assistentie
• Family
• Klimaat
• Transport

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netranger81
Robbie8454 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Kijk, mooi nieuws! Voor Enyaq begrippen erg snel.
Zeker! Nu hopen dat ze geen fout hebben gemaakt in mijn gekozen opties... Verkeerd gespoten ofzo...

Roze... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Laatst online: 21:50
Krishh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:46:
Zoals van de week vermeld komt mijn auto weer eerder dan verwacht.
Hij staat voor de 19e gepland, terwijl er 2 weken geleden nog aangegeven was midden oktober.

Natuurlijk helemaal blij ermee, maar mijn Volvo ga ik ook zeker missen!

Een EV range extender? Zoiets al een extra accu op wielen die je achter je aansleept? ;) Neen, het is wat het is en erger, de range neemt in de loop van de jaren door degradatie van de accu iets af. Of de range van een iV60 voldoende is, hangt helemaal af van je gebruik en je instelling. Persoonlijk vind ik de range van mijn iV60 prima, maar ik rijd maar zelden grote afstanden en laad thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40
[...]

Nu wordt ik nerveus... Ik kom van een Kodiaq... :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 07:33
jdbiggelaa schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Een EV range extender? Zoiets al een extra accu op wielen die je achter je aansleept? ;)
Extra accu is niet handig, ben je weer beperkt tot die capaciteit en laadsnelheid.
Gewoon een diesel generator op aanhanger er achter hangen :)
(En dan maar hopen dat je kan laden en rijden tegelijk.)

Je zal niet de eerste zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI6kHaTAeAY-CUIc6RvVwlD3FjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OI5Is5g7qj5SVFVmx3ud4FJF.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jasperzzz op 10-08-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adnil21
  • Laatst online: 15-03-2024
BigGreen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Ik heb ook in mei besteld ! nu hopen dat ze ook maar bellen. _/-\o_
Haha! Ik had goede hoop. In mei besteld maar voorlopig staat de productie op week 40 en vermoedelijke aflevering in week 44.
Jammer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_A
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
Netranger81 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

i60
• Kleur: Quartz Grey Metallic
• Sportline
• Metallic lak
• Panoramadak
• Zijairbags achter
• 100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
• Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
• Assistentie
• Family
• Klimaat
• Transport
Ik heb de indruk dat ze nu en masse Sportlines aan het produceren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdJ75
Jan_A schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Ik heb de indruk dat ze nu en masse Sportlines aan het produceren zijn.
Dat zou super zijn! Als ze die van mij ook even meepakken :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ABTE
En ja hoor daar is ie dan.

Uiteindelijk toch zonder lichtpakket, maar wel met trekhaak. :-)

Zojuist gecheckt en er zit idd een randje onder de dakrails.

rubberen mat:

Nu kan het grote uitzoeken beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02eFFviChcdqVe4AC6M6U44wjQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vloA3Gtysh904d5jBLnDoWIm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMJjYDbzI5I_HP6RT05pIP7oDps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6QL6t5qfC9y0Vfw214tAU0m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ABTE schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:13:
En ja hoor daar is ie dan.

Uiteindelijk toch zonder lichtpakket, maar wel met trekhaak. :-)

Zojuist gecheckt en er zit idd een randje onder de dakrails.

rubberen mat:

Nu kan het grote uitzoeken beginnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je met "randje onder de dakrails?" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
SkyFlyer schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:45:
[...]

Nu wordt ik nerveus... Ik kom van een Kodiaq... :o
Wat bedoel je juist? Je zal toch wel al eens in een Enyaq gezeten hebben ondertussen, om te vergelijken? De wielbasis is nagenoeg identiek (minder neus bij de Enyaq) dus qua binnenruimte zowat hetzelfde. Ik ben 1m96 en kan achter mezelf zitten zonder met de knieën de voorzetel te raken. Je zit alleen wat hoger in de Kodiak en hebt ook wat meer hoofdruimte, maar dat is het zowat. En natuurlijk een 6tal emmers meer te stapelen in de koffer. Hier zie je een mooie vergelijking in afmetingen/

[ Voor 40% gewijzigd door Cloclo100 op 10-08-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40
Cloclo100 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

Wat bedoel je juist? Je zal toch wel al eens in een Enyaq gezeten hebben ondertussen, om te vergelijken? De wielbasis is nagenoeg identiek (minder neus bij de Enyaq) dus qua binnenruimte zowat hetzelfde. Ik ben 1m96 en kan achter mezelf zitten zonder met de knieën de voorzetel te raken. Je zit alleen wat hoger in de Kodiak en hebt ook wat meer hoofdruimte, maar dat is het zowat. En natuurlijk een 6tal emmers meer te stapelen in de koffer. Hier zie je een mooie vergelijking in afmetingen/
Klopt allemaal, maar het blijft een inschatting hoeveel je merkt in het gebruik van de 300L laadruimte minder. Ook sterk afhankelijk van waar de 300L zitten (vorm etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:31
Snyper schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:37:
Krijg jij jouw auto pas volgend jaar zomer dan? Modeljaren lopen van juni tot juni dacht ik. Ik zit overigens met een soortgelijke situatie, mijn auto is in week 24 in productie gegaan, huidige prognose levering week 39. Ik zou de Enyaq oorspronkelijk in week 23 ontvangen.

In Nederland is het jaartal dat de auto op kenteken is gezet over het algemeen het belangrijkste, modeljaar is minder relevant, tenzij er een grote facelift heeft plaatsgevonden.

Ik heb overigens wel mijn beklag gedaan bij autobeheer en leasemaatschappij, door de veel latere levering van de Enyaq heb ik maanden langer dan oorspronkelijk voorzien minder inkomen onder aan de streep. Mijn huidige auto kost mij nu meer dan de Enyaq. Voelt niet helemaal terecht als early adopter.
Pagina: 1 ... 188 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2