Jij hebt waarschijnlijk geen laadpaal aan huis als je verwarmbare voorruit belangrijk vindt?JanHenk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:09:
[...]
Zoals gezegd; het verhoogde snel-laden is echt een must-have. Ook al gebruik je het zelf niet of nauwelijks, voor een vakantietrip kun je niet zonder en het lijkt mij voor de restwaarde ook gunstig.
Daarnaast ben ik zelf vooral gecharmeerd van (ik heb alles, voorraadauto...);
- Lichtpakket: (LED matrix!)
- Sport plus: het adaptief onderstel (dynamic chassis control) werkt echt top. Echt groot verschil in karakter tussen comfort, normal en sport. Wel een behoorlijke uitgave verhoudingsgewijs, het standaard onderstel is ook prima. Sowieso ben ik wel onder de indruk van het onderstel van de Enyaq.
- Infotainment plus: het Head-up display werkt echt fijn. Kijk er altijd op. Wel is dit alleen in combinatie met leer te krijgen, dacht ik..
- Klimaatpakket is m.i. ook een musthave: stoelverwarming is veel efficiëntere verwarming dan cabineverwarming. In "eco" en met stoelverwarming aan rij je aangenaam én zuinig. Heb zelf Klimaat Plus, vooral voor de verwarmbare voorruit. Die gaat nog wel goed van pas komen.
Wat ik zelf niet zou nemen/ twijfel:
- Licht Plus (de Crystal Face) is een gimmick en bovendien nog niet leverbaar. Moet je van houden, hoeft van mij niet zo.
- Warmtepomp heb ik, maar zou ik niet bestellen (zie eerdere discussie)
- Assistentie (Plus) heb ik, maar het nut ervan is voor mij niet zo groot. Moet het nog wat gaan uitvinden.. Ik vind het fijner om zelf te rijden. De lane assist is ook altijd verplicht aan... Vind het maar irritant.
- Comfort plus (elektrische achterklep), voegt niet zoveel toe.
- Comfort, eigenlijk alleen doen als je waarde hecht aan KESSY. De phonebox is ronduit klote.
IV 60 of IV 80 is persoonlijk. Ben zelf wel blij met de 80, maar had eigenlijk ook wel met een 60 toe gekund.
Goed punt.goetfoud schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:56:
[...]
Jij hebt waarschijnlijk geen laadpaal aan huis als je verwarmbare voorruit belangrijk vindt?
Nee, die heb ik inderdaad niet..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Licht pakket vind ik wel een must hoor. Dat halve achterlicht ziet er echt niet uit😅
Daar heb je natuurlijk gelijk in; ik zit ook 90% van mijn tijd achter mijn Enyaq en vraag ik iemand om het knipperlicht te bedienen...Robbie8454 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:04:
Licht pakket vind ik wel een must hoor. Dat halve achterlicht ziet er echt niet uit😅

*reactie mag verwijderd worden*
[ Voor 76% gewijzigd door j0ynT op 13-08-2021 10:08 . Reden: foutje ]
Je kan toch ook voorverwarmen zonder dat hij aan de paal staat?goetfoud schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:56:
[...]
Jij hebt waarschijnlijk geen laadpaal aan huis als je verwarmbare voorruit belangrijk vindt?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
https://e-drivers.com/car...de-dashaway-de-oplossing/GroeneEnyaq schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:39:
[...]
Net gekeken. Bedankt voor het sturen van de link. Een caravan achter een EV is geen succes. Verbruik loopt verschrikkelijk hard op. Ik moet dus voor de vakantieperiode een andere oplossing zoeken.
Mag hopen van wel. Collega's met Tesla doen dit regelmatig zeggen ze. Als ik dan vraag wat het met hun range doet kijken ze me een beetje wazig aan en en krijg ik iets te horen van "ja een beetje ofzo". Dus ik concludeer voorzichtig dat het wel losloopt en ik die 40km terug naar huis ook wel haal met een beetje voorverwarmen.kw_nl schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:08:
[...]
Je kan toch ook voorverwarmen zonder dat hij aan de paal staat?
Edit:
Mbt tot caravan discussie. Ik maar hopen dat het begrip "caravan" volledig zou uitsterven met de komst van EV's.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixal op 13-08-2021 11:23 ]
Volgens de handleiding kan het ook gewoon... Daarom snapte ik niet zo goed de opmerkingen over het wel of niet hebben van een prive oplaadpaal.Pixal schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:20:
[...]
Mag hopen van wel. Collega's met Tesla doen dit regelmatig zeggen ze. Als ik dan vraag wat het met hun range doet kijken ze me een beetje wazig aan en en krijg ik iets te horen van "ja een beetje ofzo". Dus ik concludeer voorzichtig dat het wel losloopt en ik die 40km terug naar huis ook wel haal met een beetje voorverwarmen.
Edit:
Mbt tot caravan discussie. Ik maar hopen dat het begrip "caravan" volledig zou uitsterven met de komst van EV's.![]()
![]()
Haha!! Gelukkig hap je niet😅. Het is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij mag de buitenkant er ook goed uitzien. Heb niet voor niks de sportline besteld😊jeroenkb schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:06:
[...]
Daar heb je natuurlijk gelijk in; ik zit ook 90% van mijn tijd achter mijn Enyaq en vraag ik iemand om het knipperlicht te bedienen...
Voorverwarmen kan zeker wel. Maar de vraag is of dat energetisch bekeken wel zo zinvol is. Na instappen verwarmen maakt dat de verwarming minder lang aanstaat, dus heb je meer actieradius.kw_nl schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:33:
[...]
Volgens de handleiding kan het ook gewoon... Daarom snapte ik niet zo goed de opmerkingen over het wel of niet hebben van een prive oplaadpaal.
Voorverwarmen aan je laadpaal kost je echter geen actieradius, immers laad ie dan gewoon nog een beetje bij.
Ik gaf aan wel content te zijn dat mijn Enyaq een (elektrisch verwarmbare) voorruit heeft, dus in plaats van de verwarming met de kachel. Met die laatste bereik je natuurlijk wel precies hetzelfde. En als je dan in de nacht/ochtend aan een laadpaal hangt, is het qua energie ook niet zo relevant.
Daarom dat @goetfoud de (terechte) opmerking maakte: als je een laadpunt thuis hebt en daar je Enyaq consequent aan hangt, dan maakt het niet uit of je wel of niet een elektrische verwarmbare voorruit hebt, je bereikt dan hetzelfde met de normale kachel.
Maar als het gevroren heeft heb je niks aan alleen de voorruitverwarming toch? Vind dat een beetje een zinloze optie op een BEV. In de winter slinger ik de auto even 5 minuten van tevoren aan. Is ie lekker op temperatuur en beetje bevroren ramen zijn dan rondom vrij. Bij flinke vorst is 10-15m voldoende. In het slechtste geval kost je het een kWh. Maar goed, moet wel zeggen dat ik weinig kilometers maak en wel een eigen paal heb.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik snap je, persoonlijk had ik hem liever ook gehad. Aan de andere kant, die 8 keer jaar dat het hier vriest, dan verwarm ik hem wel voor.JanHenk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:41:
[...]
Ik gaf aan wel content te zijn dat mijn Enyaq een (elektrisch verwarmbare) voorruit heeft, dus in plaats van de verwarming met de kachel. Met die laatste bereik je natuurlijk wel precies hetzelfde. En als je dan in de nacht/ochtend aan een laadpaal hangt, is het qua energie ook niet zo relevant.
Heb je daar niks aan?Inspired schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:46:
Maar als het gevroren heeft heb je niks aan alleen de voorruitverwarming toch? Vind dat een beetje een zinloze optie op een BEV. In de winter slinger ik de auto even 5 minuten van tevoren aan. Is ie lekker op temperatuur en beetje bevroren ramen zijn dan rondom vrij. Bij flinke vorst is 10-15m voldoende. In het slechtste geval kost je het een kWh. Maar goed, moet wel zeggen dat ik weinig kilometers maak en wel een eigen paal heb.
Als er een pak sneeuw op ligt, is het een ander verhaal, maar juist een bevroren ruit is toch veel sneller en efficiënter schoon met de elektrische voorruitverwarming? (Net als achter).
Of heb ik nu een heel verkeerd beeld van die verwarmbare voorruit..
Ik hap altijd. Te goedgelovig.Robbie8454 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:38:
[...]
Haha!! Gelukkig hap je niet😅. Het is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij mag de buitenkant er ook goed uitzien. Heb niet voor niks de sportline besteld😊
In mijn jeugd wel eens op pad gestuurd voor een plinttrepke (op zijn Brabants uitgesproken)

Met een weerstandverwarming gaat het ook super snel. Plus, als de voorruit dicht zit, zitten de zijkanten ook dicht toch? Sinds ik een BEV heb, heb ik de ijskrabber niet meer gebruikt.JanHenk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:52:
[...]
Heb je daar niks aan?
Als er een pak sneeuw op ligt, is het een ander verhaal, maar juist een bevroren ruit is toch veel sneller en efficiënter schoon met de elektrische voorruitverwarming? (Net als achter).
Daar heb ik nu de goede oude "standkachel" voor. Een apart dieselmotor die aanslaat om de auto voor te verwarmen en dus alles te ontdooien. Ik heb dit op de A6 en zelfs in de Polo. Ideaal al 15 jaar. Dus voorverwarmen van de Enyaq straks zal zeker gebeuren.
Water-Escape
Heb ik eindelijk de "simply clever" ijskrabber...Inspired schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:56:
[...]
Met een weerstandverwarming gaat het ook super snel. Plus, als de voorruit dicht zit, zitten de zijkanten ook dicht toch? Sinds ik een BEV heb, heb ik de ijskrabber niet meer gebruikt.
Ga ik hem straks niet meer gebruiken..
Voorruitverwarming zou verplicht moeten zijn in iedere auto. In de winter werkt de airco niet. Dan kan je wel voorverwarmen maar ontwasemen is een ander verhaal. Ik heb het altijd gehad en op mijn vorige auto helaas niet. Dat heb ik dus echt gemist en nu op de Enyaq was dat het eerste wat ik er zeker op wilde hebben.JanHenk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:52:
[...]
Heb je daar niks aan?
Hoezo werkt de airco in de winter niet? Ik heb nooit last van beslagen ruiten. Ook niet in de winter. Niet in onze ICE en niet in de BEV. Ik mis de voorruitverwarming verwarming geen moment.Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:45:
[...]
Voorruitverwarming zou verplicht moeten zijn in iedere auto. In de winter werkt de airco niet. Dan kan je wel voorverwarmen maar ontwasemen is een ander verhaal. Ik heb het altijd gehad en op mijn vorige auto helaas niet. Dat heb ik dus echt gemist en nu op de Enyaq was dat het eerste wat ik er zeker op wilde hebben.
Dan doe je toch iets verkeerd, als ik de airco ‘s winters aanzet trekken mijn beslagen ruiten echt meteen open.Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:45:
[...]
Voorruitverwarming zou verplicht moeten zijn in iedere auto. In de winter werkt de airco niet. Dan kan je wel voorverwarmen maar ontwasemen is een ander verhaal. Ik heb het altijd gehad en op mijn vorige auto helaas niet. Dat heb ik dus echt gemist en nu op de Enyaq was dat het eerste wat ik er zeker op wilde hebben.
Onzin, in de winter haalt een airco ook vocht uit te lucht en blaas je je ramen van binnen droog. Ik heb de voorruitverwarming in mijn Focus veel minder gebruikt dan ik van te voren dacht. Maar komt ook omdat ik veel heb thuisgewerkt en zoiezo pas later op de dag naar werk ging dus dat heeft er ook een beetje aan bijgedragen.Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:45:
[...]
Vergeet bij aflevering van de Enyaq dan niet een doosje bougie vonkjes mee te vragen. Gewoon bij het reservewiel bewaren voor geval dat.jeroenkb schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:55:
[...]
Ik hap altijd. Te goedgelovig.
In mijn jeugd wel eens op pad gestuurd voor een plinttrepke (op zijn Brabants uitgesproken)
[ Voor 36% gewijzigd door Pixal op 13-08-2021 13:33 ]
Dan google maar eens. Een airco in een auto werkt niet onder 4 graden. Anders zou deze simpelweg bevriezen.Wootism schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:28:
[...]
Dan doe je toch iets verkeerd, als ik de airco ‘s winters aanzet trekken mijn beslagen ruiten echt meteen open.
Pixal schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:28:
[...]
Onzin, in de winter haalt een airco ook vocht uit te lucht en blaas je je ramen van binnen droog. Ik heb de voorruitverwarming in mijn Focus veel minder gebruikt dan ik van te voren dacht. Maar komt ook omdat ik veel heb thuisgewerkt en zoiezo pas later op de dag naar werk ging dus dat heeft er ook een beetje aan bijgedragen.
[...]
Dus eerst is het onzin en dan zeg je dat je het minder gebruikt hebt omdat je veel thuisgewerkt hebt 🧐.
Google maar eens op airco winter. Geen enkele auto airco werkt onder de 4 graden. Simpelweg omdat deze dan zou bevriezen.
Anyway, ik heb de voorruitverwarming meebesteld. We gaan het deze winter wel zien of het een goede of slechte beslissing was.
Vergeet bij aflevering van de Enyaq dan niet een doosje bougie vonkjes mee te vragen. Gewoon bij het reservewiel bewaren voor geval dat.
Een airco kan prima vocht onttrekken in de winter. Dat doet hij dan in de winter ook gewoon.Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:42:
[...]
Dan google maar eens. Een airco in een auto werkt niet onder 4 graden. Anders zou deze simpelweg bevriezen.
Dat gedeelte hangt in de binnencabine van de auto en bevriest niet omdat je ondertussen ook de verwarming aan hebt staan. Kan best dat de airco onder een bepaalde temperatuur niet werkt maar het wordt binnen 2 a 3 min al warmer in de auto waardoor airco het in de winter prima doet en alsnog de ruiten helpt ontwasemen. In een EV wordt het nog sneller warm in de auto want geen conventionele motor die eerst moet opwarmen, dus een airco die nog sneller aan de slag kan. En vanwege de voorverwarm mogelijkheid via de app is de voorruitverwarming noodzaak voor mij volledig komen te vervallen. Ik heb in mijn Mitsubishi Lancer ooit een speciaal kacheltje gehad dat ik met een draadloze schakelaar aan zette een uurtje voordat ik weg reed. Ook dan, nooit voorruitverwarming nodig, wel minder efficient want bij bevroren ruiten minimaal 1 uur aan 1200 watt nodig. Maar goed, de voorruitverwarming van mijn laatste auto, de keren dat ik last had van de draadjes in de voorruit zijn inmiddels vaker dan de keren dat ik er baat bij had. Hoe dan ook, ik probeer de keus voor voorruitverwarming niet perse te bekritiseren, ik vind het nog steeds een prima systeem en zou het zeker als optie nemen als voorverwarmen niet kon.Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:42:
[...]
Dan google maar eens. Een airco in een auto werkt niet onder 4 graden. Anders zou deze simpelweg bevriezen.
Lees net pas dat je hebt gereageerd in een quote van mij. Ik ging gewoon door op de discussie voorruitverwarming, één had niet echt met het ander te maken. De voorruitverwarming is handig maar zo weinig nodig gehad dat het voor mij geen meerwaarde heeft. Maar ik heb bijvoorbeeld ook mazzel met de locatie van mijn parkeerplaats en\of de carport. Ik hoef bijna nooit te krabben terwijl de buurt wel druk bezig is.
[ Voor 77% gewijzigd door Pixal op 13-08-2021 14:04 ]
Onder winter versta ik koud.Inspired schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:45:
[...]
Een airco kan prima vocht onttrekken in de winter. Dat doet hij dan in de winter ook gewoon.
Dus onder 3-4 graden. En dan werken de meeste airco’s niet meer, dus ook niet ontvochtigen.
Gebruik in de winter *
Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Zet de airco-schakelaar in de stand `aan` en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening. Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt. Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt. Dit heeft een snelle ont waseming van de voorruit [en eventueel de zijruiten] tot gevolg.
* Veel airco`s zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden Celcius boven nul.
Zonder te weten wie gelijk heeft, maar zou het hebben van een warmtepomp hierbij nog verschil maken?Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:03:
[...]
Onder winter versta ik koud.
Dus onder 3-4 graden. En dan werken de meeste airco’s niet meer, dus ook niet ontvochtigen.
Gebruik in de winter *
Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Zet de airco-schakelaar in de stand `aan` en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening. Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt. Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt. Dit heeft een snelle ont waseming van de voorruit [en eventueel de zijruiten] tot gevolg.
* Veel airco`s zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden Celcius boven nul.
Goede vraag en niemand schijnt het antwoord echt te kunnen geven. Zoiets moet toch simpel te testen zijn lijkt mij. Bij mijn first edition zit het er op. Maar of het nou iets oplevert???? Je kan volgens mij dat ding ook niet uitzetten en dan kijken naar de verschillen.hosttech schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:07:
[...]
Zonder te weten wie gelijk heeft, maar zou het hebben van een warmtepomp hierbij nog verschil maken?de grote broertjes voor huizen werken vaak tot 7 a 10 graden onder het vriespunt...
Ik ben ook niet ingelezen in de materie dus kan niet met feiten als waarheden smijten, vraag me zoiezo af waarom dit zo belangrijk is maar merk dat ik er in mee ga omdat ik in de winter altijd mijn ramen ontwasem en daarbij geen minimale temperatuur heb opgemerkt.hosttech schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:07:
[...]
Zonder te weten wie gelijk heeft, maar zou het hebben van een warmtepomp hierbij nog verschil maken?de grote broertjes voor huizen werken vaak tot 7 a 10 graden onder het vriespunt...
Feit: De Mitsubishi airco op mijn huis mag ik tot -15 gebruiken in de stand koelen of ontvochtigen of verwarmen. Let op, een airco in de stand verwarmen noemt men ook wel een lucht-lucht warmtepomp en vermoed dat in auto's een zelfde systeem zit. (ik snap om die reden ook niet zo goed waarom het een losse optie is want volgens mij is het letterlijk in de airco ingebouwd voor wie deze optie heeft aangevinkt). Wel heeft deze airco op mijn dak een automatische ontdooi-stand, net zoals de meeste warmtepompen die voor woningen worden gebruikt. Tijdens het ontdooiproces worden andere functies tijdelijk uitgeschakeld.
Nu dan verder met speculaties:
Alex Timmermans quote "Veel airco`s zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden Celcius boven nul". Veel, dus niet alle? Dit gaat volgens mij zoiezo om airco's in voertuigen en wellicht niet eens in alle voertuigen. Daarbij lijkt het eerder te gaan om een door de fabrikant ingebouwde beveiliging\beperking en niet zo zeer een beperking van de airco in het algemeen. Wellicht kiezen sommige fabrikanten voor een minimale temperatuur en anderen voor een ontdooiproces.
Maar goed, je hebt dus een uitspraak dat airco's het niet doen in de winter, maar in mijn (niet echt premium merk?) Focus uit 2016 wel de ervaring dat ramen zeer snel ontwasemen met de airco ongeacht de temperatuur en dat rijden met airco uit meestal betekent dat de ramen snel weer beslaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 13-08-2021 14:26 ]
Heb thuis een warmtepomp (lucht-water) en 4 Airco's (lucht-lucht warmtepomp) en die moeten zelf ontdooi cycles draaien als het onder de 10 graden wordt volgens mij... (maar dat is natuurlijk wanneer de warmte van buiten naar binnen gaat bedenk ik me nu. Bij een Airco gaat het altijd van binnen naar buiten...Pixal schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:21:
[...]
Ik ben ook niet ingelezen in de materie dus kan niet met feiten als waarheden smijten, vraag me zoiezo af waarom dit zo belangrijk is maar merk dat ik er in mee ga omdat ik in de winter altijd mijn ramen ontwasem en daarbij geen minimale temperatuur heb opgemerkt.
Feit: De Mitsubishi airco op mijn huis mag ik tot -15 gebruiken in de stand koelen of ontvochtigen of verwarmen. Let op, een airco in de stand verwarmen noemt men ook wel een warmtepomp. Wel heeft deze airco op mijn dak een automatische ontdooi-stand, net zoals de meeste warmtepompen die voor woningen worden gebruikt. Tijdens het ontdooiproces worden andere functies tijdelijk uitgeschakeld.
Nu dan verder met speculaties:
Alex Timmermans quote "Veel airco`s zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden Celcius boven nul". Dit gaat volgens mij zoiezo om airco's in voertuigen en wellicht niet eens in alle voertuigen. Daarbij lijkt het eerder te gaan om een door de fabrikant ingebouwde beveiliging\beperking en niet zo zeer een beperking van de airco in het algemeen. Wellicht kiezen sommige fabrikanten voor een minimale temperatuur en anderen voor een ontdooiproces.
Maar goed, je hebt dus een uitspraak dat airco's het niet doen in de winter, maar in mijn (niet echt premium merk?) Focus uit 2016 wel de ervaring dat ramen zeer snel ontwasemen met de airco ongeacht de temperatuur en dat rijden met airco uit meestal betekent dat de ramen snel weer beslaan.
[ Voor 3% gewijzigd door SkyFlyer op 13-08-2021 14:26 ]
Als je verwarmt met een airco gaat ook de warmte van buiten naar binnen. (Ik gebruikte de airco's op de bovenverdieping afgelopen winter omdat het goedkoper en gerichter verwarmt dan met radiatoren via de CV ketel.) Dus op het dak wordt de buiten unit nogal koud en kan bij hoge luchtvochtigheid bevriezen. Dit kan idd al bij hogere buitentemperaturen gebeuren omdat de buiten-unit veel kouder wordt dan de buitentemperatuur. Dus tussen 0 en 10 graden en hoge luchtvochtigheid kan je unit aanvriezen en een ontdooi cyclus nodig hebben. Onder 0 graden heb je volgens mij weinig kans op hoge luchtvochtigheid, want als het vriest is de lucht meestal kurkdroog.SkyFlyer schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:24:
[...]
Heb thuis een warmtepomp (lucht-water) en 4 Airco's (lucht-lucht warmtepomp) en die moeten zelf ontdooi cycles draaien als het onder de 10 graden wordt volgens mij... (maar dat is natuurlijk wanneer de warmte van buiten naar binnen gaat bedenk ik me nu. Bij een Airco gaat het altijd van binnen naar buiten...
[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 13-08-2021 14:34 ]
Semantiek, maar het verschil met een (auto) airco en een warmtepomp is dat bij een airco de warmte maar 1 richting op gaat. Bij een warmtepomp gaat het 2 kanten op, afhankelijk van de modus.Pixal schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:30:
[...]
Als je verwarmt met een airco gaat ook de warmte van buiten naar binnen. Dus op het dak wordt de buiten unit nogal koud en kan bij hoge luchtvochtigheid bevriezen. Dit kan idd al bij hogere buitentemperaturen gebeuren omdat de buiten-unit veel kouder wordt dan de buitentemperatuur. Dus tussen 0 en 10 graden en hoge luchtvochtigheid kan je unit aanvriezen en een ontdooi cyclus nodig hebben. Onder 0 graden heb je volgens mij weinig kans op hoge luchtvochtigheid, want als het vriest is de lucht meestal kurkdroog.
Aangezien de warmtepomp op de Enyaq een extra optie is, heeft de standaard airco waarschijnlijk niet de kleppen/schakkelingen om de flow om te draaien.
Met dat kurkdroog heb je helemaal gelijk.Pixal schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:30:
[...]
Als je verwarmt met een airco gaat ook de warmte van buiten naar binnen. Dus op het dak wordt de buiten unit nogal koud en kan bij hoge luchtvochtigheid bevriezen. Dit kan idd al bij hogere buitentemperaturen gebeuren omdat de buiten-unit veel kouder wordt dan de buitentemperatuur. Dus tussen 0 en 10 graden en hoge luchtvochtigheid kan je unit aanvriezen en een ontdooi cyclus nodig hebben. Onder 0 graden heb je volgens mij weinig kans op hoge luchtvochtigheid, want als het vriest is de lucht meestal kurkdroog.
Probleem zit ‘m vaak dat je met bijvoorbeeld sneeuw onder de schoenen de auto instapt. En dan heb je vocht in de auto.
Maar het blijft allemaal gissen hoe het gaat met de Enyaq. Het is natuurlijk allemaal veel sneller warm en je kan met de app voorverwarmen. Ik wilde echter het risico niet nemen. Bij bijna alle auto’s verwarmde voorruit gehad behalve bij mijn laatste. En dat heb ik echt gemist in de winter.
Ik had inmiddels gehoopt op iemand die wat foto's van onder de motorkap had geplaatst, je weet wel, die plek waar sommige eigenaren van andere merken EV's nog wat extra laadruimte krijgenSkyFlyer schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:34:
[...]
Semantiek, maar het verschil met een (auto) airco en een warmtepomp is dat bij een airco de warmte maar 1 richting op gaat. Bij een warmtepomp gaat het 2 kanten op, afhankelijk van de modus.
Aangezien de warmtepomp op de Enyaq een extra optie is, heeft de standaard airco waarschijnlijk niet de kleppen/schakkelingen om de flow om te draaien.
Ik vraag me stiekem af of de optie warmtepomp niet gewoon een software instelling is\zou kunnen zijn. Zou het voor VAG niet goedkoper zijn om maar 1 type airco te hebben (inclusief warmtepomp) en dan via de software wel of niet gebruiken? Of zijn er echt dure extra onderdelen nodig om dit voor elkaar te krijgen? Of lossen ze het niet op zoals de airco's in mijn woning maar is het echt een los apparaat? Misschien zie ik het iets te simpel voor me maar daar had ik wel foto's van willen zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 13-08-2021 14:42 ]
Dar zou wel de beste tuning hack ooit zijn..
Ik denk toch dat je een apart circuit hebt voor de airco en voor de warmtepomp. Bij mijn superb staat airco ook altijd aan en heb nooit beslagen ruiten. Deze heeft wel voorruitverwarming omdat dat een stuk sneller is dan wachten op de motor die stationair warm moet draaien. Dus dit zal ik denk ik bij de Enyaq dan weer niet gaan missen.
Die thuis laadpaal vraag snap ik ook niet i.v.m. voorverwarmen want dit kan ook bij een publieke laadpaal dacht ik.
Die thuis laadpaal vraag snap ik ook niet i.v.m. voorverwarmen want dit kan ook bij een publieke laadpaal dacht ik.
Haha moet ik nu Googlen op iets wat ik al jaren doe zodat ik kan lezen dat het niet werkt?Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:42:
[...]
Bij -3° kan ik nog steeds mijn ramen ontwasemen. Wellicht dat dit goed werkt omdat ik de verwarming dan op max temp zet?
Yup is echt een los apparaat. In de model 3 is dat ding zo groot als een watermeloen. Best een geraffineerd stukje tech wat ze niet gaan inbouwen zonder het te gebruiken.Pixal schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:40:
[...]
Ik vraag me stiekem af of de optie warmtepomp niet gewoon een software instelling is\zou kunnen zijn. Zou het voor VAG niet goedkoper zijn om maar 1 type airco te hebben (inclusief warmtepomp) en dan via de software wel of niet gebruiken? Of zijn er echt dure extra onderdelen nodig om dit voor elkaar te krijgen? Of lossen ze het niet op zoals de airco's in mijn woning maar is het echt een los apparaat? Misschien zie ik het iets te simpel voor me maar daar had ik wel foto's van willen zien.
:strip_exif()/f/image/Z6Ndc2SCxjGHmJ7mJEFmJecJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm jammer, in huis tuin en keuken airco's doen ze het er gewoon in zonder voordat je erom vraagt.
Vrijdag de 13e…. Om 13:00 de nieuwe enyaq opgehaald, sta nu bij de dealer omdat bij de kleinste oneffenheid in het wegdek de auto rechtsvoor een knal geeft. Fingers crossed dat het iets kleins is en ik de auto zo weer mee kan nemen
Transportblok vergeten er tussenuit te halen?Richard T schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:16:
Vrijdag de 13e…. Om 13:00 de nieuwe enyaq opgehaald, sta nu bij de dealer omdat bij de kleinste oneffenheid in het wegdek de auto rechtsvoor een knal geeft. Fingers crossed dat het iets kleins is en ik de auto zo weer mee kan nemen
Balen man! Ik hoop voor je dat ze het transportblok vergeten zijn om eraf te halen. Dan is het zo opgelost.. anders.. sterkte!Richard T schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:16:
Ze zijn toch niet vergeten de transportblokken uit de vering te halen?Richard T schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:16:
In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd denk ik toch dat ze een transportblok vergeten zijn.
dat blijft erg slordig zoiets....
Water-Escape
Misschien dacht de dealer dat dit onderdeel is van het transportpakketwater_escape schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:06:
dat blijft erg slordig zoiets....

By the way: vandaag de "zekering 19" fix uitgevoerd voor een auto die geen verbinding heeft. Werkt perfect.
[ Voor 19% gewijzigd door FJP84 op 13-08-2021 17:09 ]
Volgens mij klopt deze bewering niet.Alex Timmermans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:45:
[...]
Je gaat je toch afvragen wat dat rijklaarmaken dan nog inhoudt. Dit is toch één van de eerste zaken die je oppakt en afvinkt op de checklist zou je zeggen.Richard T schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:49:
inderdaad de transport blokken 😂😂
Ik heb weleens gehoord dat er meer dan 150 zaken gecontroleerd moeten worden bij het rijklaar maken… kan weleens iets vergeten worden helaas.internetinfo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:08:
[...]
Je gaat je toch afvragen wat dat rijklaarmaken dan nog inhoudt. Dit is toch één van de eerste zaken die je oppakt en afvinkt op de checklist zou je zeggen.
Dat lijkt mij stug, maar zelfs als het richting die aantallen zou gaan dan zou er alsnog een top-x lijstje moeten zijn met "must haves" ter voorkoming van schade.kw_nl schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:13:
[...]
Ik heb weleens gehoord dat er meer dan 150 zaken gecontroleerd moeten worden bij het rijklaar maken… kan weleens iets vergeten worden helaas.
Liever nog ergens een overgebleven plakkertje, een niet afgevuld ruitenwisservloeistofreservoir of desnoods een vergeten plastic stoelhoes dan zoiets kritieks niet uitvoeren als het verwijderen van de transportbeveiliging. Hoe dan
DC booster (Charge Faster) is de beste keuze is is beschikbaar voor iedereen die de optie DC snelladen 100/125kW heeft gekozen. Account aanmaken in Powerpass en vervolgens je VIN nummer koppelen.ManiacScum schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:31:
[...]
De DC booster variant heb ik gekozen
:strip_exif()/f/image/6xs0hLyGTZSjlmh8TIwDmQoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Waren ze bij mij ook vergeten, maar stond wel een kruisje op de checklist.Richard T schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:49:
inderdaad de transport blokken 😂😂
Klopt zeker wel zo’n lange checklist. Ligt bij mij in de auto en transportbeveiliging staat er ook op.internetinfo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:11:
[...]
Dat lijkt mij stug, maar zelfs als het richting die aantallen zou gaan dan zou er alsnog een top-x lijstje moeten zijn met "must haves" ter voorkoming van schade.
Liever nog ergens een overgebleven plakkertje, een niet afgevuld ruitenwisservloeistofreservoir of desnoods een vergeten plastic stoelhoes dan zoiets kritieks niet uitvoeren als het verwijderen van de transportbeveiliging. Hoe dan
Heel simpel, waar mensen werken (onder druk) worden fouten gemaakt. Laatste grote beurt van mn Megane kreeg ik een mooie 2 a4tjes met uitgevoerde werkzaamheden, incl foto's van mijn auto op de brug tijdens de werkzaamheden. een van die afgevinkte zaken (lekker triviaal) is het resetten van onderhoudsinterval. Was uiteraard niet gedaan.
Nu weet ik dat dit (qua veiligheid / comfort) niet te vergelijken is met transportblokken op de vering, maar meer dat er zoveel "standaardpuntjes" zijn die in X periode moeten worden uitgevoerd dat het wel eens vergeten kan worden.
Nu weet ik dat dit (qua veiligheid / comfort) niet te vergelijken is met transportblokken op de vering, maar meer dat er zoveel "standaardpuntjes" zijn die in X periode moeten worden uitgevoerd dat het wel eens vergeten kan worden.
Kan je de passagiersstoel plat leggen? Thuis lukt het mij nog niet, evenals het verwijderen van de hoofdsteun. Voordat ik bij de ikea sta met tranen van ongeluk...
Hoofdsteun zal je er niet afkrijgen denk ik aangezien daar een airbag in zit.koek78 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:30:
Kan je de passagiersstoel plat leggen? Thuis lukt het mij nog niet, evenals het verwijderen van de hoofdsteun. Voordat ik bij de ikea sta met tranen van ongeluk...
Met heel veel pijn en moeite hebben we onze Audi A4 Avant 1.8 TFSI 225pk S-line uit 2015 verkocht en hebben we 2 weken geleden bij Pon Amersfoort een voorraad model besteld en gister onze Enyaq iV 60 Sportline Black Magic mogen ophalen. Gelijk dezelfde dag de accu zo goed als leeg gereden (30km over). Om 00:00 aan de lader (11KW) gehangen bij ons aan de straat en toen ik weg wilde gaan om te rijden naar werk was hij precies 100% volgeladen om 5:55u.
Nou ik dacht dat ik de Audi heel erg zou missen, maar eerlijk gezegd ben ik de Audi al een beetje vergeten. Wat een ontzettend heerlijke auto om in te rijden en wat fijn dat je bij het uitstappen je niet uit de auto hoeft te klimmen..
Apple Carplay werkt top, alleen toen ik bijna op plaats van bestemming was viel m'n telefoon uit. Hij was oververhit geraakt, lekker dan. Dus eerst even moeten wachten tot hij was afgekoeld voordat ik verder kon. Toen ik thuis was heb ik gelijk het lego blokje gemaakt wat een Tweaker op het forum had gedeeld. Toch heb ik het gevoel dat de iPhone niet lekker oplaad. Hij blijft een beetje op hetzelfde percentage hangen. Morgen maar de kabel erin. Hoe zetten jullie de iPhone erin? Met de laadpoort aan jouw kant of andersom?
Lane assist en traffic assist moet ik nog even aan wennen. Heb lane assist liever permanent uit. Adaptieve cruise control werkt ook fijn, hoef niet meer zelf de snelheid aan te passen aan je voorganger.
Het geluid uit de stereo is ook heel acceptabel. In de Audi had ik een fabriek af subwoofer, maar mis die niet zo erg als ik had verwacht.
Maandag hebben we een mooie rit naar Friesland op de boeg met 4 fietsen op het dak, 2 kinderen en een hond op de achterbank en een volle achterbak. Ben benieuwd wat dat met het verbruik gaat doen.
Tot nu toe dus heel tevreden met onze nieuwe auto!
Opties:
Sportline
Achteruitrijcamera en parkeersensoren
Voorbereiding trekhaak
Assistentie
21" Betria velgen zwart
120KW laad mogelijkheid
Zwart embleem voor
:strip_exif()/f/image/oVuedAIWQmhRCPWc0ZqfSqKy.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou ik dacht dat ik de Audi heel erg zou missen, maar eerlijk gezegd ben ik de Audi al een beetje vergeten. Wat een ontzettend heerlijke auto om in te rijden en wat fijn dat je bij het uitstappen je niet uit de auto hoeft te klimmen..
Apple Carplay werkt top, alleen toen ik bijna op plaats van bestemming was viel m'n telefoon uit. Hij was oververhit geraakt, lekker dan. Dus eerst even moeten wachten tot hij was afgekoeld voordat ik verder kon. Toen ik thuis was heb ik gelijk het lego blokje gemaakt wat een Tweaker op het forum had gedeeld. Toch heb ik het gevoel dat de iPhone niet lekker oplaad. Hij blijft een beetje op hetzelfde percentage hangen. Morgen maar de kabel erin. Hoe zetten jullie de iPhone erin? Met de laadpoort aan jouw kant of andersom?
Lane assist en traffic assist moet ik nog even aan wennen. Heb lane assist liever permanent uit. Adaptieve cruise control werkt ook fijn, hoef niet meer zelf de snelheid aan te passen aan je voorganger.
Het geluid uit de stereo is ook heel acceptabel. In de Audi had ik een fabriek af subwoofer, maar mis die niet zo erg als ik had verwacht.
Maandag hebben we een mooie rit naar Friesland op de boeg met 4 fietsen op het dak, 2 kinderen en een hond op de achterbank en een volle achterbak. Ben benieuwd wat dat met het verbruik gaat doen.
Opties:
Sportline
Voorbereiding trekhaak
Assistentie
21" Betria velgen zwart
120KW laad mogelijkheid
Zwart embleem voor
:strip_exif()/f/image/oVuedAIWQmhRCPWc0ZqfSqKy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oJpzlVEo2qXz4ojZnCN4ufUK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok... dit is toch wel een versie die mij doet twijfelen aan mijn keuze 🤔. Wat mooi!j0ynT schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:41:
Met heel veel pijn en moeite hebben we onze Audi A4 Avant 1.8 TFSI 225pk S-line uit 2015 verkocht en hebben we 2 weken geleden bij Pon Amersfoort een voorraad model besteld en gister onze Enyaq iV 60 Sportline Black Magic mogen ophalen. Gelijk dezelfde dag de accu zo goed als leeg gereden (30km over). Om 00:00 aan de lader (11KW) gehangen bij ons aan de straat en toen ik weg wilde gaan om te rijden naar werk was hij precies 100% volgeladen om 5:55u.
Nou ik dacht dat ik de Audi heel erg zou missen, maar eerlijk gezegd ben ik de Audi al een beetje vergeten. Wat een ontzettend heerlijke auto om in te rijden en wat fijn dat je bij het uitstappen je niet uit je auto hoeft te klimmen..
Opties:
Sportline
Voorbereiding trekhaak
Assistentie
21" Betria velgen zwart
120KW laad mogelijkheid
Zwart embleem voor
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geldt die aanbieding alleen als je jezelf binnen een bepaalde tijd na ontvangst aanmeldt of ook als je je later aanmeldt?Corleone1979 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:11:
[...]
DC booster (Charge Faster) is de beste keuze is is beschikbaar voor iedereen die de optie DC snelladen 100/125kW heeft gekozen. Account aanmaken in Powerpass en vervolgens je VIN nummer koppelen.
[Afbeelding]
Jazeker heb ik die overwogen, maar die viel net buiten budget. Kwam uit op 200 euro extra per maand aan private lease.GioStyle schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:58:
@j0ynT
Heb je ook een Audi Q4 overwogen? En zo ja, waarom heb je daar dan juist niet voor gekozen?
Heb je al een keuze gemaakt of moet je hem nog maken? En welke versie wil jij?Trebor78 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:49:
[...]
Ok... dit is toch wel een versie die mij doet twijfelen aan mijn keuze 🤔. Wat mooi!
Haha. Nee. Die van mij is half april besteld. Een witte iv80 met 21" en lodge. Ook mooi en niets om me voor te schamen, maar dit ziet er gewoon heel gelikt uit! Ik ga zeker niet meer veranderen. Kans is groot dat ze al geproduceerd is (levering half september verwacht).j0ynT schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:30:
[...]
Heb je al een keuze gemaakt of moet je hem nog maken? En welke versie wil jij?
Zou voor een jaar moeten zijn. Ik denk vanaf activatie.FJP84 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:16:
[...]
Geldt die aanbieding alleen als je jezelf binnen een bepaalde tijd na ontvangst aanmeldt of ook als je je later aanmeldt?
Ook heel mooi! Heb je de Sportline?Trebor78 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:26:
[...]
Haha. Nee. Die van mij is half april besteld. Een witte iv80 met 21" en lodge. Ook mooi en niets om me voor te schamen, maar dit ziet er gewoon heel gelikt uit! Ik ga zeker niet meer veranderen. Kans is groot dat ze al geproduceerd is (levering half september verwacht).
Nope. Gewoon old school... juist bij de witte vind ik dat mooier
Ik kreeg deze week bericht van Van den Udenhout Lease dat de auto al in het land is, dat is eerder dan verwachtschwarzenegger schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:29:
Ik heb op vrijdagavond 28/5 mijn Skoda Enyaq IV 80 besteld bij Van den Udenhout Lease.
Op maandag 31/5 hebben ze de order ingeboekt en kwam de bevestiging.
Verwachte levertijd staat op week 45-2021.
Artic Silver
20 inch lichtm. velgen
Suite zwart
Sport pakket
125kw snelladen
Klimaatpakket
Comfort plus pakket
Waterpomp
*blij*
@DonKui deze mag ook in de OP erbij gezet worden als je wilt
Als het meezit bij de planning dan kunnen ze de auto met een week of 2 à 3 uitleveren.
Gister trouwens ook al m'n eerste vastloper gehad, scherm reageerde nergens meer op. Gelukkig had ik al op het forum gelezen dat je 15 sec op de uitknop moet drukken om hem te resetten 😅
Bedankt voor jouw reactie. Ik laat de warmtepomp als optie vervallen en ga kijken naar “must have” opties.jdbiggelaa schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:22:
[...]
@GroeneEnyaq In Duitsland krijgen alle kopers van een ID.x (zelfde warmtepomp als in de Enyaq) een deel van de aanschafprijs terug. Reden: de warmtepomp maakt niet waar wat beloofd is. Er blijkt een groot verschil tussen de simulaties bij de ontwikkeling en de dagelijkse praktijk. En vergeet niet dat een warmtepomp lawaai maakt en onderhoudsgevoelig is, vergelijkbaar met een extra airco…
Zie ook dit filmpje van Nextmove.de: YouTube: VW ID.3 Winterprobleme im Check: Wärmepumpen-Fail, Verbrauch, Schnel...
Snelladen ga ik alvast als optie kiezen. Dankjewel.jdbiggelaa schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:53:
[...]
Snelladen. Dat zou standaard moeten zijn.
Must have en dat is natuurlijk toch wel een persoonlijk iets.
Adaptive cruise control (werkt echt super en lekker relaxed rijden)
Stoelverwarning
Voorruitverwarming ( maar daar is al genoeg over gezegd)
Family plus met 230v aansluiting (voor laptop, fietsacculader etc.)
Trekhaak.
Stoelverwarning
Trekhaak.
Misschien zij airbags achter ook toevoegen aan must haves? Ik vind het wel een vreemde dat dit een optie is maar blijft toch een raar gevoel als je de passagiers (kids) niet maximale veiligheid geeft…..Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:20:
Stoelverwarning
Trekhaak.
Zeker!Maat28 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:50:
[...]
Misschien zij airbags achter ook toevoegen aan must haves? Ik vind het wel een vreemde dat dit een optie is maar blijft toch een raar gevoel als je de passagiers (kids) niet maximale veiligheid geeft…..
Wist niet dat je dat kon kiezen.
Mogelijk was het standaard bij de first edition?
Ik wilde van de week trouwens even de Enyaq uitzuigen met de stofzuiger gevoed door de auto.Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:20:
Dat werkt dus mooi niet, die trekt iets teveel vermogen blijkbaar
Hij ging steeds heel even aan, met intervallen van een paar seconden en er knipperde een rood lampje bij de stekkeraansluiting.
Alleen de 80 FIRST EDITION HIGH heeft dat. De andere First Editions niet.Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:02:
[...]
Zeker!
Wist niet dat je dat kon kiezen.
Mogelijk was het standaard bij de first edition?
Het is bijna altijd een extra optie.
Ik moet de eerste stofzuiger met een maximaal afnemend vermogen van 120W nog tegenkomenRandomNick schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:22:
[...]
Ik wilde van de week trouwens even de Enyaq uitzuigen met de stofzuiger gevoed door de auto.
Dat werkt dus mooi niet, die trekt iets teveel vermogen blijkbaar![]()
Hij ging steeds heel even aan, met intervallen van een paar seconden en er knipperde een rood lampje bij de stekkeraansluiting.
Alstuinternetinfo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:15:
[...]
Ik moet de eerste stofzuiger met een maximaal afnemend vermogen van 120W nog tegenkomen
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Must have die ik enorm handig vind is het Pack Transport, leuk om alles mooi op te bergen.Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:20:
Stoelverwarning
Trekhaak.
Ik had al deze opties graag erbij wilken nemen maar (lease)budget was helaas op. Ik heb de 100kw laadoptie en lederen bekleding gekozen als 'must have' voor mij.Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:20:
Stoelverwarning
Trekhaak.
Ik had ook het comfort pakket, daar heb ik achteraf wat spijt van. Je kan er ook een hoop andere leuke zaken voor krijgen ( zoals bv familypakket ) en de ruiten dan achteraf donker laten maken met folie.
[ Voor 15% gewijzigd door Kaaschef op 14-08-2021 14:50 ]
Al dat gepraat over opties brengt me op een vraag die ik wel interessant vind.
Ga je liever voor een kale, maar klasse hoger of full options maar klasse minder?
Dus bv. BMW3 met alles erop of BMW5 kaal.
Ik heb liever full options en dan klasse kleiner / lager
Ga je liever voor een kale, maar klasse hoger of full options maar klasse minder?
Must have of nice to have? Heb het idee dat de betekenis een beetje scheef begint te lopen.

Denk dat stoelverwarming wel een must have is in een EV, kan de gewone verwarming wel wat lager en dus meer range.
@RandomNick, als je toch bezig bent probeer dan of je de enyaq met z'n eigen stopcontact kan granny laden. Alleen even zorgen dat je niet tegelijk je haar föhnt.
/Emoties
Denk dat stoelverwarming wel een must have is in een EV, kan de gewone verwarming wel wat lager en dus meer range.
@RandomNick, als je toch bezig bent probeer dan of je de enyaq met z'n eigen stopcontact kan granny laden. Alleen even zorgen dat je niet tegelijk je haar föhnt.
Liever ook full options hoewel ik dat voornamelijk heb op technisch vlak en zaken als bekleding of velgen me niet zo boeien. Maar met de enyaq was dat voor mij niet haalbaar en kwamen max range en EV met veel ruimte op de eerste plaats. Hopelijk is er over 5 jaar meer keuze, dan rij ik liever een klasse lager met alle opties want ik haat knopjes waar geen knopje zit of weten dat iemand in dezelfde auto veel meer knopjes heeft dan ik. Maarja dat is het hele rangen systeem he, er is altijd iemand groter of beter, dan denk ik snikkend bij mezelf ach ik heb al mijn haar nog, woon niet bij mijn moeder, heb een knappere vrouw, etc.jeroenkb schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:53:
/Emoties
[ Voor 58% gewijzigd door Pixal op 14-08-2021 15:05 ]
Ik heb de warmtepomp nu laten vervagen ben voor de optie Snelladen gegaan.JanHenk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:09:
[...]
Zoals gezegd; het verhoogde snel-laden is echt een must-have. Ook al gebruik je het zelf niet of nauwelijks, voor een vakantietrip kun je niet zonder en het lijkt mij voor de restwaarde ook gunstig.
Daarnaast ben ik zelf vooral gecharmeerd van (ik heb alles, voorraadauto...);
- Lichtpakket: (LED matrix!)
- Sport plus: het adaptief onderstel (dynamic chassis control) werkt echt top. Echt groot verschil in karakter tussen comfort, normal en sport. Wel een behoorlijke uitgave verhoudingsgewijs, het standaard onderstel is ook prima. Sowieso ben ik wel onder de indruk van het onderstel van de Enyaq.
- Infotainment plus: het Head-up display werkt echt fijn. Kijk er altijd op. Wel is dit alleen in combinatie met leer te krijgen, dacht ik..
- Klimaatpakket is m.i. ook een musthave: stoelverwarming is veel efficiëntere verwarming dan cabineverwarming. In "eco" en met stoelverwarming aan rij je aangenaam én zuinig. Heb zelf Klimaat Plus, vooral voor de verwarmbare voorruit. Die gaat nog wel goed van pas komen.
Wat ik zelf niet zou nemen/ twijfel:
- Licht Plus (de Crystal Face) is een gimmick en bovendien nog niet leverbaar. Moet je van houden, hoeft van mij niet zo.
- Warmtepomp heb ik, maar zou ik niet bestellen (zie eerdere discussie)
- Assistentie (Plus) heb ik, maar het nut ervan is voor mij niet zo groot. Moet het nog wat gaan uitvinden.. Ik vind het fijner om zelf te rijden. De lane assist is ook altijd verplicht aan... Vind het maar irritant.
- Comfort plus (elektrische achterklep), voegt niet zoveel toe.
- Comfort, eigenlijk alleen doen als je waarde hecht aan KESSY. De phonebox is ronduit klote.
IV 60 of IV 80 is persoonlijk. Ben zelf wel blij met de 80, maar had eigenlijk ook wel met een 60 toe gekund.
GroeneEnyaq schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:59:
[...]
Ik heb de warmtepomp nu laten vervangen ben voor de optie Snelladen gegaan.
Nu is het onderwerp “range” natuurlijk al vaak voorbij gekomen. Er zijn nu verschillende gelukkigen onder ons die nu al een paar duizend km gereden hebben. Ik ben nu wel benieuwd naar de gemiddelde range en verbruikscijfers van de 60 en de 80. Wij krijgen dan in iedergeval de praktijk cijfers te zien. Op https://www.whattherange....uto/120959/Skoda-Enyaq-iV krijg je ook cijfers te zien, maar volgens mij zijn dit theoretische cijfers.
Absoluut full option. Is me nog nooit gelukt. De Octavia die ik besteld had kwam daar behoorlijk mee in de buurt… maar ja… die kwam niet. Nu een First Edition 60. Doet wel een beetje pijn… maar ik ga er geen spijt van krijgen.jeroenkb schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:53:
Die keuze heb ik zelf gemaakt. Een bijna kale Audi Q4, BMW IX3 of een bijna (op comfort plus en warmtepomp na) volledig aangeklede Enyaq 80. Voor mij waren de specifieke opties toch een must tegenover klasse hoger. Daarnaast was de BMW voor mij te gewoontjes. Zelfde model is ook al tijd met verbrandingsmotor beschikbaar. Alleen de Audi was een serieuze kandidaat. Daarnaast heb ik altijd al een keer bruin leer willen hebben wat niet leverbaar was/is op de Audi. En ik moet zeggen dat ik met mijn interieur nu ook wel een premium gevoel ervaar.jeroenkb schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:53:
Ik heb er nu 8.500 km op zitten met mijn iV60. Ik rijd een normale mix van autowegen en binnenwegen en zit nu op een gemiddelde vanaf het begin van 16,9 kWh/km. Bedenk wel dat in deze periode (sinds eind april) de temperaturen hoger liggen dan in de winter en dus ook de range in de winter lager zal zijn. Ik rijd op de autoweg continue zo’n 110 km/uur (de werkelijke snelheid ligt zo’n 4 km lager schat ik) en ‘s-avonds gewoon 130 waar dat mag.GroeneEnyaq schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:06:
Nu is het onderwerp “range” natuurlijk al vaak voorbij gekomen. Er zijn nu verschillende gelukkigen onder ons die nu al een paar duizend km gereden hebben. Ik ben nu wel benieuwd naar de gemiddelde range en verbruikscijfers van de 60 en de 80. Wij krijgen dan in iedergeval de praktijk cijfers te zien. Op https://www.whattherange....uto/120959/Skoda-Enyaq-iV krijg je ook cijfers te zien, maar volgens mij zijn dit theoretische cijfers.
Eigenlijk is het verbruik alleen relevant voor de lange ritten, met korte ritten binnen NL kan je altijd wel weer laden, je leest nu veel vakantie ervaringen en met volle bepakking en redelijke snelheid, ligt het verbruik al snel rond de 20 kwh/100km en juist dan doet het er toe ivm de te kiezen laadpunten.GroeneEnyaq schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:06:
Gemiddeld ligt het verbruik bij mij nu lager met woon werk verkeer (16.3 kwh )
:strip_exif()/f/image/ha88sfjCfjVJMODBFu1pOjY7.jpg?f=fotoalbum_large)
Q4 en IX3 klasse hoger......Genestealer schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:38:
[...]
Die keuze heb ik zelf gemaakt. Een bijna kale Audi Q4, BMW IX3 of een bijna (op comfort plus en warmtepomp na) volledig aangeklede Enyaq 80. Voor mij waren de specifieke opties toch een must tegenover klasse hoger. Daarnaast was de BMW voor mij te gewoontjes. Zelfde model is ook al tijd met verbrandingsmotor beschikbaar. Alleen de Audi was een serieuze kandidaat. Daarnaast heb ik altijd al een keer bruin leer willen hebben wat niet leverbaar was/is op de Audi. En ik moet zeggen dat ik met mijn interieur nu ook wel een premium gevoel ervaar.
Altijd grappig om te lezen. Omdat het Audi of BMW is zal het wel een klasse hoger zijn....
Kan het niet zo zijn dat skoda met de Enyaq dit naar hetzelfde niveau heeft gebracht?
Wij zitten inmiddels ruim een week in de Alpen in Frankrijk en het is heerlijk rijden hier met de Enyaq. De B stand aan en rijden maar door dalen en over bergpassen. Op dergelijke wegen rijdt je natuurlijk niet snel. Daardoor en dankzij recuperatie bij afdalen is het verbruik hier enorm laag. (125 tot 145 Wh/ km)
De granny lader is ook erg handig bij het gehuurde huisje. De verhuurder was blij dat hij zijn eerste EV rijdende huurder had.
Overal waar je rijdt ben je een rijdend reclamebord. "Ah, c'est une voiture electrique!!"
De granny lader is ook erg handig bij het gehuurde huisje. De verhuurder was blij dat hij zijn eerste EV rijdende huurder had.
Overal waar je rijdt ben je een rijdend reclamebord. "Ah, c'est une voiture electrique!!"
Ik zag de foto's van de Q4 en bleef er een Enyaq met Audi-logo in zien...goetfoud schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:35:
[...]
Q4 en IX3 klasse hoger......
Altijd grappig om te lezen. Omdat het Audi of BMW is zal het wel een klasse hoger zijn....
Kan het niet zo zijn dat skoda met de Enyaq dit naar hetzelfde niveau heeft gebracht?
Dus voor de Enyaq gegaan
Was het een wazige foto ?Inze schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:07:
[...]
Ik zag de foto's van de Q4 en bleef er een Enyaq met Audi-logo in zien...
Dus voor de Enyaq gegaan
Dat lijken mij perfecte cijfers. Zeker als je kijkt naar de praktijk. Ik ga er van uit dat iedereen een mix zal rijden met snelheden van rond de 50, 80, 100 en 130. Bij de meeste mensen mag je ook +5 tellen. Ik rij zelf altijd 5km boven de toegestane snelheid.jdbiggelaa schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:50:
[...]
Ik heb er nu 8.500 km op zitten met mijn iV60. Ik rijd een normale mix van autowegen en binnenwegen en zit nu op een gemiddelde vanaf het begin van 16,9 kWh/km. Bedenk wel dat in deze periode (sinds eind april) de temperaturen hoger liggen dan in de winter en dus ook de range in de winter lager zal zijn. Ik rijd op de autoweg continue zo’n 110 km/uur (de werkelijke snelheid ligt zo’n 4 km lager schat ik) en ‘s-avonds gewoon 130 waar dat mag.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2