Klopt helemaal. Ik vraag dit ook niet voor de korte afstanden die ik op 1 volle lading kan halen. Het gaat er mij meer om dat ik een juiste inschatting kan maken vwb de range als je een grotere afstand moet rijden. Als het opladen tussen de 30 en 45 minuten ligt is het wel fijn om met praktijk cijfers rekening te houden. 16.3kwh is heel mooi. Bedankt voor het doorgeven. Ik denk dat het voor ons allemaal prettig is om hier praktijk cijfers terug te zien.Kaaschef schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:20:
[...]
Eigenlijk is het verbruik alleen relevant voor de lange ritten, met korte ritten binnen NL kan je altijd wel weer laden, je leest nu veel vakantie ervaringen en met volle bepakking en redelijke snelheid, ligt het verbruik al snel rond de 20 kwh/100km en juist dan doet het er toe ivm de te kiezen laadpunten.
Gemiddeld ligt het verbruik bij mij nu lager met woon werk verkeer (16.3 kwh )
[Afbeelding]
Toch maar zeker de automatische achterklep vergrendelen in de wasserette……😳😳
https://fb.watch/7nOApencUq/
Nee. Kan alleen oordelen over de Q4 maar die is qua afwerking toch wel net wat verfijnder. Nu moet ik wel zeggen dat een kale Q4 er totaal niet uitziet wanneer je deze vergelijkt met een standaard Enyaq. Bij Audi draait alles toch weer om de opties.goetfoud schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:35:
[...]
Q4 en IX3 klasse hoger......
Altijd grappig om te lezen. Omdat het Audi of BMW is zal het wel een klasse hoger zijn....
Kan het niet zo zijn dat skoda met de Enyaq dit naar hetzelfde niveau heeft gebracht?
Kan dat van binnenuit? Ik zou zelf verwachten dat de klepperbak sowieso vergrendeld is zolang de bestuurdersdeur dicht is, zo werkte het bij mijn huidige- en voorgaande auto's ook.Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:52:
Toch maar zeker de automatische achterklep vergrendelen in de wasserette……😳😳
Bij mijn Superb is alles gewoon open als de auto ontrgrendeld is, maar van binnen kun je normala gesproken op een knop druk om de auto te vergrendelen, wat die overigens ook zelf doet boven een snelheid van 15 km/h of iets dergelijken.internetinfo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:40:
[...]
Kan dat van binnenuit? Ik zou zelf verwachten dat de klepperbak sowieso vergrendeld is zolang de bestuurdersdeur dicht is, zo werkte het bij mijn huidige- en voorgaande auto's ook.
Ik heb het nooit getest. Maar volgens mij zouden de deuren gesloten moeten blijven, ook als de auto stilstaat. Dit om te voorkomen dat ze bijvoorbeeld bij een stoplicht de deur kunnen opentrekken en……..SSJVegito schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:49:
[...]
Bij mijn Superb is alles gewoon open als de auto ontrgrendeld is, maar van binnen kun je normala gesproken op een knop druk om de auto te vergrendelen, wat die overigens ook zelf doet boven een snelheid van 15 km/h of iets dergelijken.
Hij blijft inderdaad op slot. Ik bedoelde alleen te zeggen dat als je de auto ontgrendeld, ontgrendeld bij mij alles dus ook de achterklep. Maar normaal blijft alles op slot tenzij een iemand een deur van binnen uit open doet.Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:10:
[...]
Ik heb het nooit getest. Maar volgens mij zouden de deuren gesloten moeten blijven, ook als de auto stilstaat. Dit om te voorkomen dat ze bijvoorbeeld bij een stoplicht de deur kunnen opentrekken en……..
Even over de verlichting.
Ik heb het complete lichtpakket.
Echter in vergelijk met mijn vorige auto, bmw met LED, valt het mij op dat de lichtbundel wat breder is maar niet zover schijnt als bij mijn vorige auto.
En dat kan je zelf ook niet instellen. Daarnaast zie je demofilmpjes waarbij het grootlicht “speelt” met verkeersborden etc. Bij mij zie ik dat absoluut niet.
Op het scherm bij verlichting staat alles geactiveerd. Doe ik nou iets verkeerd???
Ik neem aan dat je niet bewust grootlicht moet aanzetten??
Echter in vergelijk met mijn vorige auto, bmw met LED, valt het mij op dat de lichtbundel wat breder is maar niet zover schijnt als bij mijn vorige auto.
En dat kan je zelf ook niet instellen. Daarnaast zie je demofilmpjes waarbij het grootlicht “speelt” met verkeersborden etc. Bij mij zie ik dat absoluut niet.
Op het scherm bij verlichting staat alles geactiveerd. Doe ik nou iets verkeerd???
Ik denk dat je automatische grootlicht assistent aan moet zetten. Deze wordt volgens mij standaard bij een ignition off uitgezet. Dus even proberen als je het groot licht aangezet hebt. Als het goed is zie je dan een icoontje met grootlichtassistent met een een A erbij.Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:30:
Even over de verlichting.
EDIT: Plaatje erbij
:fill(white):strip_exif()/f/image/zgCgtZapOb8SvIcMGFfAyK6w.png?f=user_large)
EDIT: Nog een plaatje met de voorwaarden
:fill(white):strip_exif()/f/image/mv3SFzQ8kQpIX4XMqHqKhagm.png?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door SSJVegito op 14-08-2021 23:39 ]
Thanks! Ik vond het raar om het grootlicht in te schakelen…..SSJVegito schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:31:
[...]
Ik denk dat je automatische grootlicht assistent aan moet zetten. Deze wordt volgens mij standaard bij een ignition off uitgezet. Dus even proberen als je het groot licht aangezet hebt. Als het goed is zie je dan een icoontje met grootlichtassistent met een een A erbij.
EDIT: Plaatje erbij
[Afbeelding]
EDIT: Nog een plaatje met de voorwaarden
[Afbeelding]
Toch maar een proberen.
Iemand die dit ook binnen de bebouwde kom gebruikt?
Verder niemand last dat je zonder de grootlichtfunctie een relatief lage lichtbundel hebt?
Graag gedaan! Ik denk dat grootlicht nogsteeds veel licht geeft als je hem handmatig aanzet. Jij had hem denk ik gewoon niet aan staan toch? Ik heb overigens bij mijn Superb dit laten onthouden zodat ik niet telkens die functie aan moet zetten. Ik hoop dat dit ter zijner tijd ook gaat lukken met de Enyaq .Alex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:44:
[...]
Thanks! Ik vond het raar om het grootlicht in te schakelen…..
Toch maar een proberen.
Iemand die dit ook binnen de bebouwde kom gebruikt?
Verder niemand last dat je zonder de grootlichtfunctie een relatief lage lichtbundel hebt?
Nee, grootlicht heb ik inderdaad niet gebruikt.SSJVegito schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:48:
[...]
Graag gedaan! Ik denk dat grootlicht nogsteeds veel licht geeft als je hem handmatig aanzet. Jij had hem denk ik gewoon niet aan staan toch? Ik heb overigens bij mijn Superb dit laten onthouden zodat ik niet telkens die functie aan moet zetten. Ik hoop dat dit ter zijner tijd ook gaat lukken met de Enyaq .
Dit om te voorkomen dat tegenliggers zouden denken: “daar heb je weer zo’n mongool🤣🤣🤣”.
Heb nu geen zin meer om te gaan rijden, dus morgenavond maar eens gaan testen 😜
Snap ik, beetje laat nu he. Laat maar weten of dat het was en dus het wel naar behoren werkt als grootlicht assistent aanstaat, of zoals in de manual: Dynamische grootlichtassistentAlex Timmermans schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:51:
[...]
Nee, grootlicht heb ik inderdaad niet gebruikt.
Dit om te voorkomen dat tegenliggers zouden denken: “daar heb je weer zo’n mongool🤣🤣🤣”.
Heb nu geen zin meer om te gaan rijden, dus morgenavond maar eens gaan testen 😜
Ik vind de lichtopbrengst toch behoorlijk goed, zonder grootlicht. Net weer een stapje helderder en vooral breder dan mijn Octavia.
Morgen ga ik voor het eerst het snelladen testen in NL bij een Ionity met mijn PowerPass, zodat ik hopelijk zorgeloos kan snelladen in Frankrijk bij Ionity.
Morgen ga ik voor het eerst het snelladen testen in NL bij een Ionity met mijn PowerPass, zodat ik hopelijk zorgeloos kan snelladen in Frankrijk bij Ionity.
Had jouw octavia ook Xenon lampen? Ik ben wel benieuwd of het beter is dan Xenon lampen want ik ben over het algemeen zeer tevreden met de Xenon lampen en de grootlicht assistent daarvan.vinom schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:58:
Ik vind de lichtopbrengst toch behoorlijk goed, zonder grootlicht. Net weer een stapje helderder en vooral breder dan mijn Octavia.
Ga ik zeker doen.SSJVegito schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:55:
[...]
Snap ik, beetje laat nu he. Laat maar weten of dat het was en dus het wel naar behoren werkt als grootlicht assistent aanstaat, of zoals in de manual: Dynamische grootlichtassistent
Maar heb jij dan geen last van een wat lage lichtbundel bij dimlicht? Mijn bmw scheen echt een stuk verder en nooit iemand gehad die mij met knipperende lichten naderde.
Ik rijd nog mijn Superb, kan er hopelijk na week 38 wat over zeggen. Zal ik zeker doen als ik hem heb en het kan testen. Superb ben ik in ieder geval tevreden mee maar zijn Xenon lampen en niet LED lampen.Alex Timmermans schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:07:
[...]
Ga ik zeker doen.
Maar heb jij dan geen last van een wat lage lichtbundel bij dimlicht? Mijn bmw scheen echt een stuk verder en nooit iemand gehad die mij met knipperende lichten naderde.
Ik heb een Octavia 2 gehad uit 2012 met Xenon en daarvan was ik toentertijd zwaar van onder de indruk vanwege het goede lichtbeeld, maar vooral omdat ze natuurlijk meedraaide met het sturen. Daarna kreeg ik mijn Octavia 3 Facelift uit 2017 en die had full led zoals dat toen de naam was en ondanks dat die niet meedraaide vond in het lichtbeeld beter dan de Xenon. En nu in de Enyaq vind ik het weer wat beter: breder en helderder. Maar ik mis nog altijd die meedraaiende functie, dat werkte zo lekker! De ID.x serie van Volkswagen heeft het wel, dus dit is helaas iets wat Skoda op heeft bezuinigd. Ik weet niet of de Audi Q4 e-tron het wel heeft.SSJVegito schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:00:
[...]
Had jouw octavia ook Xenon lampen? Ik ben wel benieuwd of het beter is dan Xenon lampen want ik ben over het algemeen zeer tevreden met de Xenon lampen en de grootlicht assistent daarvan.
Toch doet mij dit filmpje vermoeden dat die het wel heeft maar kan ook zijn dat ik het verkeerd zie gewoon.vinom schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:18:
[...]
Ik heb een Octavia 2 gehad uit 2012 met Xenon en daarvan was ik toentertijd zwaar van onder de indruk vanwege het goede lichtbeeld, maar vooral omdat ze natuurlijk meedraaide met het sturen. Daarna kreeg ik mijn Octavia 3 Facelift uit 2017 en die had full led zoals dat toen de naam was en ondanks dat die niet meedraaide vond in het lichtbeeld beter dan de Xenon. En nu in de Enyaq vind ik het weer wat beter: breder en helderder. Maar ik mis nog altijd die meedraaiende functie, dat werkte zo lekker! De ID.x serie van Volkswagen heeft het wel, dus dit is helaas iets wat Skoda op heeft bezuinigd. Ik weet niet of de Audi Q4 e-tron het wel heeft.
YouTube
Opzich denk ik wel dat met de Enyaq de verschillen kleiner worden. Maar in video's van de Q4 e-tron, zag het navigatiesysteem in die auto er wel een heel stuk moderner uit.goetfoud schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:35:
[...]
Q4 en IX3 klasse hoger......
Altijd grappig om te lezen. Omdat het Audi of BMW is zal het wel een klasse hoger zijn....
Kan het niet zo zijn dat skoda met de Enyaq dit naar hetzelfde niveau heeft gebracht?
Misschien wel de reden waarom ik in de Enyaq constant apple play met Flitsmeister gebruik.FJP84 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:56:
[...]
Opzich denk ik wel dat met de Enyaq de verschillen kleiner worden. Maar in video's van de Q4 e-tron, zag het navigatiesysteem in die auto er wel een heel stuk moderner uit.
Zie tegenwoordig echt niet meer zo het nut van een ingebouwde navi.
Dat kan, alleen wat eerder gemeld is moet je budget dat wel toestaan; qua verlichting ben ik het eens met name 1 brandend achterlicht vs 2 bij achteruitrijden, echter voor mij was deze optie er niet; door optie die ik wilde en verplichte opties die er toen bijgenomen diende te worden kon verlichting optie nietRobbie8454 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:04:
Licht pakket vind ik wel een must hoor. Dat halve achterlicht ziet er echt niet uit😅
Ja inderdaad. Autofabrikanten kunnen prima stoppen met eigen navi systemen. Zet Google maps aan met flitsmeister via Apple car play. Doe al jaren niet anders.Alex Timmermans schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:55:
[...]
Misschien wel de reden waarom ik in de Enyaq constant apple play met Flitsmeister gebruik.
Zie tegenwoordig echt niet meer zo het nut van een ingebouwde navi.
Misschien erbij vermelden of het standaard verlichting is of optie verlichting, kan me voorstellen dat men met standaard verlichting dit anders zien/ervaren.vinom schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:18:
Ik heb een Octavia 2 gehad uit 2012 met Xenon en daarvan was ik toentertijd zwaar van onder de indruk vanwege het goede lichtbeeld, maar vooral omdat ze natuurlijk meedraaide met het sturen. Daarna kreeg ik mijn Octavia 3 Facelift uit 2017 en die had full led zoals dat toen de naam was en ondanks dat die niet meedraaide vond in het lichtbeeld beter dan de Xenon. En nu in de Enyaq vind ik het weer wat beter: breder en helderder. Maar ik mis nog altijd die meedraaiende functie, dat werkte zo lekker! De ID.x serie van Volkswagen heeft het wel, dus dit is helaas iets wat Skoda op heeft bezuinigd. Ik weet niet of de Audi Q4 e-tron het wel heeft.
Daar lijkt het inderdaad wel wat te draaien, maar als je de video van de ID 4 kijkt van hem zie je het grote verschil meteen.SSJVegito schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 01:11:
[...]
Toch doet mij dit filmpje vermoeden dat die het wel heeft maar kan ook zijn dat ik het verkeerd zie gewoon.
YouTube
Of andersom. Bewust de rest van het pakket voor lief genomen omdat men graag voorruitverwarming wilde hebben 😜knirrebir schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:54:
Vond posts over voorruit verwarming amusant, maar iemand gedacht dat men dat niet bewust koos maar erbij moet nemen omdat het juist ging om andere optie in pakket met voorruit verwarming?
Ik moet zeggen dat ik de ingebouwde navi bij de superb eigenlijk altijd gebruik. Geef toe dat ze net zo goed google maps kunnen integreren maargoed, vind het alsnog wel fijn ingebouwde navi en ben ik niet afhankelijk van de telefoon.Maat28 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:44:
[...]
Ja inderdaad. Autofabrikanten kunnen prima stoppen met eigen navi systemen. Zet Google maps aan met flitsmeister via Apple car play. Doe al jaren niet anders.
Dit kan je instellen, zie de handleiding.SSJVegito schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:20:
[...]
Hij blijft inderdaad op slot. Ik bedoelde alleen te zeggen dat als je de auto ontgrendeld, ontgrendeld bij mij alles dus ook de achterklep. Maar normaal blijft alles op slot tenzij een iemand een deur van binnen uit open doet.
Audi gebruikt Google. Dat heb ik nu ook in mijn Q3. Werkt ideaal. Enige nadeel is dat de updates niet altijd direct doorgevoerd worden. Zo kan mijn systeem aangeven dat een weg open is terwijl Google maps op de telefoon al aangeeft dat ie is afgesloten. Mijn vriendin sluit daarom altijd Google maps aan. Ik zelf doe die niet omdat maps weer niet verschijnt in je virtual cockpit. Dan zie je alleen zo’n kompas verschijnen🥴FJP84 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:56:
[...]
Opzich denk ik wel dat met de Enyaq de verschillen kleiner worden. Maar in video's van de Q4 e-tron, zag het navigatiesysteem in die auto er wel een heel stuk moderner uit.
Zoals ik al eerder heb aangegeven: ik heb toch een voorkeur voor de standaard navi. Ik zat in de Eifel tijdens die overstromingen en er waren heel veel omleidingen en wegafsluitingen. Met Google bleven we op een gegeven moment rondjes rijden en liepen steeds vast, met de standaard navi werden we overal keurig omheen geleid.
Momenteel heb ik 5000km gereden met mijn IV60 met warmtepomp (maar dat zal bijna niks uitmaken).GroeneEnyaq schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:06:
Nu is het onderwerp “range” natuurlijk al vaak voorbij gekomen. Er zijn nu verschillende gelukkigen onder ons die nu al een paar duizend km gereden hebben. Ik ben nu wel benieuwd naar de gemiddelde range en verbruikscijfers van de 60 en de 80. Wij krijgen dan in iedergeval de praktijk cijfers te zien. Op https://www.whattherange....uto/120959/Skoda-Enyaq-iV krijg je ook cijfers te zien, maar volgens mij zijn dit theoretische cijfers.
Verbruik is nu 18.2kwh / 100km.
Daarbij rijd ik altijd stevig door en ik denk >90% snelweg. Dan rij ik altijd 20-25 kmph boven toegestane snelheid. Dus vaak 125 overdag en 's avonds 145. Ik denk dat van die 5000km ongeveer 1000km gereden is met een snelheid van 145.
Tot op heden ben ik tevreden over het verbruik. Stevig doorrijden merk je wel in je range, maar als ik mijn eindbestemming haal met die snelheid dan vindt ik het geen probleem.
Over een 4 weken ga ik richting Italië (Florence denk ik). Ben benieuwd wat ik dan haal qua verbruik. Ik denk dat ik in Duitsland een max snelheid van 130 ga aanhouden.
Ik heb er bijna 10K op zitten met de Enyaq Iv80.GroeneEnyaq schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:06:
Nu is het onderwerp “range” natuurlijk al vaak voorbij gekomen. Er zijn nu verschillende gelukkigen onder ons die nu al een paar duizend km gereden hebben. Ik ben nu wel benieuwd naar de gemiddelde range en verbruikscijfers van de 60 en de 80. Wij krijgen dan in iedergeval de praktijk cijfers te zien. Op https://www.whattherange....uto/120959/Skoda-Enyaq-iV krijg je ook cijfers te zien, maar volgens mij zijn dit theoretische cijfers.
Ben een deel van het verbruik kwijt door een crash en vervanging van de aansturende module, maar over de laatste 5500 km is het nu gemiddeld 17,1/100 km.
Hierbij zit waarschijnlijk een iets meer dan gemiddeld snelweg en 80 km/u wegen, rij relatief weinig echt stadsverkeer. Op snelweg rij ik meestal 120-130.
Ik was er eerst niet zo weg van, die in de Passat was (samen met het active info display (kaart tussen de klokken) echt fijner, maar gebruik inmiddels ook meer en meer de standaard Enyaq navi, boven Waze en Google Maps, geeft toch net iets meer overzicht. Maar goed... blijven persoonlijke voorkeuren.leenderttimmers schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:38:
Zoals ik al eerder heb aangegeven: ik heb toch een voorkeur voor de standaard navi. Ik zat in de Eifel tijdens die overstromingen en er waren heel veel omleidingen en wegafsluitingen. Met Google bleven we op een gegeven moment rondjes rijden en liepen steeds vast, met de standaard navi werden we overal keurig omheen geleid.
De ingebouwde navigatie heeft zeker geen mobiele flitsers? Maar wel de files?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Met de Enyaq rij je toch niet te hard dus daarom zit er geen flitser aanduiding in de standaard navi.kw_nl schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:27:
De ingebouwde navigatie heeft zeker geen mobiele flitsers? Maar wel de files?
Oké bedankt voor je reactie.ManiacScum schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:30:
[...]
Met de Enyaq rij je toch niet te hard dus daarom zit er geen flitser aanduiding in de standaard navi.
@kw_nl Flitsers zitten er inderdaad niet in maar je kunt prima Flitsmeister automatisch laten starten bij Bluetooth verbinding.
Bedankt voor het doorgeven. Dat zijn hele mooie cijfers, zeker gezien jouw rijstijl. Flink doorrijden en toch een mooi verbruik van 18,2kwh. Voor een grote auto als de Enyaq en het gewicht is dit heel netjes. Ik heb trouwens voor geïnteresseerden een mooie website gevonden: https://ev-database.nl/auto/1279/Skoda-Enyaq-iV-60. Ik heb de 60 geselecteerd, maar men kan ook de 80 of andere EV’s selecteren. Ik hoop verder dat iedereen zijn of haar ervaring hier blijft doorgeven zodat wij verbruikscijfers uit de praktijk zien.Jasperzzz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:10:
[...]
Momenteel heb ik 5000km gereden met mijn IV60 met warmtepomp (maar dat zal bijna niks uitmaken).
Verbruik is nu 18.2kwh / 100km.
Daarbij rijd ik altijd stevig door en ik denk >90% snelweg. Dan rij ik altijd 20-25 kmph boven toegestane snelheid. Dus vaak 125 overdag en 's avonds 145. Ik denk dat van die 5000km ongeveer 1000km gereden is met een snelheid van 145.
Tot op heden ben ik tevreden over het verbruik. Stevig doorrijden merk je wel in je range, maar als ik mijn eindbestemming haal met die snelheid dan vindt ik het geen probleem.
Over een 4 weken ga ik richting Italië (Florence denk ik). Ben benieuwd wat ik dan haal qua verbruik. Ik denk dat ik in Duitsland een max snelheid van 130 ga aanhouden.
Bedankt voor het doorgeven. Ook dit zijn goede cijfers. Als iedereen zijn of haar cijfers blijft doorgeven met de rijstijl waarmee deze resultaten zijn gehaald, krijgen wij ook inzicht wat gemiddeld haalbaar is met een bepaalde rijstijl. Als het verbruik dan erg afwijkt weet je ook of dat dit aan jouw rijstijl ligt of dat de auto terug moet naar de garage.RandomNick schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:11:
[...]
Ik heb er bijna 10K op zitten met de Enyaq Iv80.
Ben een deel van het verbruik kwijt door een crash en vervanging van de aansturende module, maar over de laatste 5500 km is het nu gemiddeld 17,1/100 km.
Hierbij zit waarschijnlijk een iets meer dan gemiddeld snelweg en 80 km/u wegen, rij relatief weinig echt stadsverkeer. Op snelweg rij ik meestal 120-130.
Even uit interesse; waarom rij je standaard 20-25 kph boven toegestane snelheid?Jasperzzz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:10:
[...]
Goeie vraagWootism schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:02:
[...]
Even uit interesse; waarom rij je standaard 20-25 kph boven toegestane snelheid?
Vindt het persoonlijk lekkerder rijden. Ik heb 2 manieren van rijden; of doorrijden (+20-25) of snelheid voorligger aanhouden (tenzij vrachtwagen).
Ik heb een bloedhekel aan bestuurders die acc of cc op snelheid x zetten (106 bijvoorbeeld) en dan met die snelheid hun voorganger die 104 rijdt gaan inhalen. Om nog maar te zwijgen over mensen die rechts aanhouden niet snappen.
Maar we raken off topic
(Fyi: die +20-25 is alleen op snelwegen. Andere wegen meestal netjes max snelheid).
Hier ben ik het helemaal mee eens. Bij mij is dit meestal ook wat ik aanhoud. Misschien dat een electrische auto wat relaxter rijd en daarom dat ik het niet zal doen maar ik zal altijd inhalen met een fastoenlijke snelheid en niet zoals sommige dat je na 2 km nogsteeds ernaast zit.Jasperzzz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:22:
[...]
Goeie vraag.
Vindt het persoonlijk lekkerder rijden. Ik heb 2 manieren van rijden; of doorrijden (+20-25) of snelheid voorligger aanhouden (tenzij vrachtwagen).
Ik heb een bloedhekel aan bestuurders die acc of cc op snelheid x zetten (106 bijvoorbeeld) en dan met die snelheid hun voorganger die 104 rijdt gaan inhalen. Om nog maar te zwijgen over mensen die rechts aanhouden niet snappen.
Maar we raken off topic![]()
(Fyi: die +20-25 is alleen op snelwegen. Andere wegen meestal netjes max snelheid).
Ik haal ook wel sneller in; alhoewel ik de laatste jaren daar steeds minder zin in heb.SSJVegito schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:34:
[...]
Hier ben ik het helemaal mee eens. Bij mij is dit meestal ook wat ik aanhoud. Misschien dat een electrische auto wat relaxter rijd en daarom dat ik het niet zal doen maar ik zal altijd inhalen met een fastoenlijke snelheid en niet zoals sommige dat je na 2 km nogsteeds ernaast zit.
Met 106 op de cc rijdt ik 100km/u. dat is de wettelijke max. Het is dan eigenlijk raar dat ik me moet aanpassen als ik aan het inhalen op de snelweg ben aan iemand die de wet overtreedt en te hard wil rijden.
Feitelijk ga ik dan ook even te hard rijden om die persoon maar de pleasen.
Omgekeerde wereld....
Volgens mij als je 106 op te teller aanhoud rijd je al harder dan de meeste. Ik heb het idee dat de meeste hem op 100 km/h zetten en klaar. Met inhalen kun je best even iets harder gaan zodat het niet ellendig lang duurt vind ik dan. Ik doe het zelf ook als ik wel netjes aan de snelheid houd dan ga ik ook gewoon netjes aan de kant en haal even wat sneller in.jeroenkb schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:05:
[...]
Ik haal ook wel sneller in; alhoewel ik de laatste jaren daar steeds minder zin in heb.
Met 106 op de cc rijdt ik 100km/u. dat is de wettelijke max. Het is dan eigenlijk raar dat ik me moet aanpassen als ik aan het inhalen op de snelweg ben aan iemand die de wet overtreedt en te hard wil rijden.
Feitelijk ga ik dan ook even te hard rijden om die persoon maar de pleasen.
Omgekeerde wereld....
In principe heb je daarin gelijk en zal je ook zeker niet verplicht zijn om harder te gaan rijden. Maar de vraag is of je iemand moet inhalen als snelheidsverschil maar 2 km/u is.jeroenkb schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:05:
[...]
Gelukkig tegenwoordig steeds meer auto's acc dus dan past de auto zelf snelheid wel aan aan voorganger. Hierdoor denk ik dat men minder vaak gaat inhalen als snelheidsverschil klein is.
En als iemand inhaalt met klein verschil is dat zijn/haar goed recht. Maar waar ik vooral op doelde is de bestuurders die dit doen zonder goed in spiegels te kijken. Of ze kijken wel maar kunnen het niet goed inschatten dat iemand achter hen op de linkerbaan met redelijke snelheidsverschil komt aanrijden.
Idd offtopic maar toch even een reactie van de gene die blijkbaar altijd "in de weg" zit.Jasperzzz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:22:
[...]
Goeie vraag.
Ik probeer me overal aan de max snelheid + 4 te houden, ik ga er liever niet overheen als het niet hoeft. Ik zet mijn cruise control op 109 waar je 100 mag, 109 komt bij mij neer op 104 werkelijke km, noem het burgerlijke ongehoorzaamheid.
Op een 2baans snelweg is dit een probleem, ik moet kiezen, rechterbaan ~80km/h of linkerbaan ~180km/h. Als ik een groepje vrachtwagens inhaal kan het dus langer duren dan jij wil, maar als je de max zou rijden had je daar totaal geen last van. Anders gesteld, wat wil je dat ik doe? Voor jouw plezier achter vrachtwagens blijven plakken of vol gas boven max snelheid erlangs?
Beiden ga ik niet doen! Ik rijd namelijk heerlijk constant, bespaar mijn brandstof, minimaliseer slijtage en kom helemaal ontspannen aan. De keren dat ik denk "o fuck er moet iemand langs of anders valt z'n pik eraf" heb ik direct spijt, dan rijd ik opeens 140 waar ik 100 mag en moet ik vol in de ankers omdat ik geen plek heb om uit te rollen als ik weer naar rechts ga. Nope, doe ik niet meer tenzij je zwaailichten hebt.
Hoewel ik zelf rijden heerlijk vind kan ik niet wachten tot auto's zelfstandig rijden. Het is te druk en er zijn teveel haantjes in het verkeer. Mij met veel bombarie inhalen om vervolgens achter de volgende te zitten duwen, of erger, mij inhalen om voor me bij het verkeerslicht duidelijk de traagste te zijn. Want niet alleen mijn snelheid is de max maar ook mijn reactievermogen.
Niet tegen jou dit hoor, gewoon even de andere kant van het verhaal. Maar wie zich aangevallen voelt, ik zou zeggen.. Probeer het eens, je familie houdt van je, je komt heus wel thuis, je pikt blijft gewoon zitten als je niemand inhaalt.
Edit:
Overigens hebben we beiden dezelfde frustratie als het gaat om mensen die 100 op de teller rijden en denken dat ze werkelijk 100 rijden. Maar het zal een flinke campagne zijn om iedereen dat af te leren.
[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 15-08-2021 15:50 ]
Eens. Ik kijk altijd eerst of er iemand met haast aankomt en dan houd ik even in om gelijk daarna in te halen; met 106 op de teller ;-)Jasperzzz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:36:
[...]
En als iemand inhaalt met klein verschil is dat zijn/haar goed recht. Maar waar ik vooral op doelde is de bestuurders die dit doen zonder goed in spiegels te kijken. Of ze kijken wel maar kunnen het niet goed inschatten dat iemand achter hen op de linkerbaan met redelijke snelheidsverschil komt aanrijden.
On topic: voor het eerst vandaag de 'auto-airco gebruikt'. Uurtje in de brandende zon bramen geplukt en toen was het wel erg fijn om in een koude auto te stappen...
Sorry dat ik een grapje maak tussendoor, zal het nooit weer doen oke?

Hi,
Ik ben nu ook een tijdje dit forum aan het volgen!
Leuk en leerzaam.
Ik mag ook een nieuwe auto in de lease.
Het wordt een voorraad model 60 sportline.
Nu zit ik gigantisch te twijfelen tussen een zwarte en een Quartz Grey.
Online zijn genoeg plaatjes te vinden van de zwarte maar van de Quartz Grey ver minder in de sportuitvoering. Wel wat op sites van dealers.
Maar heeft toevallig iemand van jullie mooie foto’s van een sportline Quartz Grey in het ‘wild’
Dan hoor ik het graag, dat maakt dan hopelijk de keuze iets makkelijker.
Thnx!
Leuk en leerzaam.
Online zijn genoeg plaatjes te vinden van de zwarte maar van de Quartz Grey ver minder in de sportuitvoering. Wel wat op sites van dealers.
Maar heeft toevallig iemand van jullie mooie foto’s van een sportline Quartz Grey in het ‘wild’
Thnx!
Dank voor je antwoordJasperzzz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:22:
[...]
Goeie vraag.
Wat mij betreft heb jij niks te zoeken op de weg mag je je rijbewijs inleveren. Zie dagelijks gevaarlijke situaties ontstaan door hardrijders zoals jij. Zonde.
Maar inderdaad off-topic.
We zijn helemaal voorbereid om onze trip morgen te starten naar het Gardameer met de Enyaq. Wie interesse heeft kan de trip volgen of terugkijken op Polarsteps via deze link: https://www.polarsteps.co...7B-4B86-A7B4-A45EDC872128
Aangezien dit een Enyaq topic is ga ik er maar niet meer verder op in, beetje erg off-topic.Wootism schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:40:
[...]
Dank voor je antwoord
Wat mij betreft heb jij niks te zoeken op de weg mag je je rijbewijs inleveren. Zie dagelijks gevaarlijke situaties ontstaan door hardrijders zoals jij. Zonde.
esveldt86 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:21:
Hi,
Leuk en leerzaam.
Thnx!
Smaken verschillen maar als je tussen die 2 twijfelt dan 100% de grey. Zwart is echt drama vind ik. Zo snel is het mat van de stof en dan ziet het er al een stuk minder mooi uit. Daarnaast heb ik mij weleens laten vertellen dan zwarte lak de minst sterke is, sneller krasjes etc ook op te zien.
Zelf ben ik voor de Arctic zilver gegaan omdat het een frisse verschijning is. Maar ook dat is erg subjectief natuurlijk😊
Enige dat ik hierop ga zeggen is BS.Wootism schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:40:
[...]
Dank voor je antwoord
Die ga ik zeker volgen. Over 4 weken zelfde trip op de planning, ook met een IV60.TechBert schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:00:
We zijn helemaal voorbereid om onze trip morgen te starten naar het Gardameer met de Enyaq. Wie interesse heeft kan de trip volgen of terugkijken op Polarsteps via deze link: https://www.polarsteps.co...7B-4B86-A7B4-A45EDC872128
Ik ga ook volgen erg leukJasperzzz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:35:
[...]
Die ga ik zeker volgen. Over 4 weken zelfde trip op de planning, ook met een IV60.
In het skoda navisysteem zie je veel 11kw laders staan. Echter dat zijn grotendeels particuliere laders. Wat heeft het voor zin die zichtbaar te hebben? Je kan daar toch niets mee?
Dus jij rijdt nooit eens te hard? Of ergert je aan bestuurders die met 1 km verschil gaan inhalen en dan km’s jou blocken?Wootism schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:40:
[...]
Dank voor je antwoord
Ga ik zeker volgen. Vertrekken ook over twee weken naar het Gardameer (ook vanuit MierloTechBert schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:00:
Vanmorgen is de Enyaq over de 10000km gegaan. Verbruik sinds het begin is nu geresetRandomNick schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:11:
[...]
Ik heb er bijna 10K op zitten met de Enyaq Iv80.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan (geen sportline overigens) en neigde naar grijs. Toen ik ze bij de dealer naast elkaar zag staan overtuigd voor zwart gegaan, vind ik mooier in combinatie met de andere niet meegespoten zwarte elementen onder de deuren, dakspoiler e.d. Maar kleur blijft smaakgebonden natuurlijk. Arctic Silver vind ik ook wel mooi maar weet niet of ik dat over 4 jaar nog steeds vind…esveldt86 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:21:
Hi,
Leuk en leerzaam.
Thnx!
Aangezien het een voorraadmodel betreft zou ik focussen op de opties of zijn die gelijk?
Ga ik volgen goede reis. Welke navigatie ga je gebruiken en hoe heb je de reis gepland?TechBert schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:00:
Ga ik zeker volgen👍Jasperzzz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:35:
[...]
Die ga ik zeker volgen. Over 4 weken zelfde trip op de planning, ook met een IV60.
ThanksFJP84 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:24:
[...]
Ga ik volgen goede reis. Welke navigatie ga je gebruiken en hoe heb je de reis gepland?
Ik heb wat voorbereid met google maps en anwb routeplanner om te kijken waar interessante stops waren. Doel is nu om de navigatie van de enyaq te gebruiken met google maps als back up. Bij de grens met duitsland beslis ik of het via A3 of A61 met omleiding wordt afhankelijk van verkeersdrukte. Ik ben heel benieuwd of het verbruik in lijn gaat zijn met de verwachting en dus in hoeverre de geplande stops haalbaar zijn.
Wordt de stand na 10000km automatisch gereset? Wel jammer. 17.4 KWh/100 is netjes. Wat is jouw rijstijl? Rustig of sportief of een mix?basmq schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:49:
[...]
Vanmorgen is de Enyaq over de 10000km gegaan. Verbruik sinds het begin is nu gereset. 17,4 Kwh/100km gemiddeld was het.
Ja, de opties zijn gelijkMartinique schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:19:
[...]
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan (geen sportline overigens) en neigde naar grijs. Toen ik ze bij de dealer naast elkaar zag staan overtuigd voor zwart gegaan, vind ik mooier in combinatie met de andere niet meegespoten zwarte elementen onder de deuren, dakspoiler e.d. Maar kleur blijft smaakgebonden natuurlijk. Arctic Silver vind ik ook wel mooi maar weet niet of ik dat over 4 jaar nog steeds vind…
Aangezien het een voorraadmodel betreft zou ik focussen op de opties of zijn die gelijk?
Vooral bij de Sport editie, zijn juist extra zwarte elementen waardoor het iets meer contrast is.
Vandaar dat ik graag foto’s zou zien👍🏼
Nogal kort door de bocht vind je niet? Ik rij ook vaak harder op de snelweg. De boetes zijn voor eigen rekening en hard rijden betekent niet dat je anderen tot last hoeft te zijn. Je maakt het wel erg persoonlijk met “hardrijders zoals jij”. Ik maak ook genoeg gevaarlijke situaties mee met mensen die zich keurig aan de snelheid houden, maar gewoon niet kunnen rijden en nul inzicht hebben. Niet alles is of zwart of wit.Wootism schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:40:
[...]
Dank voor je antwoord
Precies dit inderdaad!Robbie8454 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:42:
[...]
Nogal kort door de bocht vind je niet? Ik rij ook vaak harder op de snelweg. De boetes zijn voor eigen rekening en hard rijden betekent niet dat je anderen tot last hoeft te zijn. Je maakt het wel erg persoonlijk met “hardrijders zoals jij”. Ik maak ook genoeg gevaarlijke situaties mee met mensen die zich keurig aan de snelheid houden, maar gewoon niet kunnen rijden en nul inzicht hebben. Niet alles is of zwart of wit.
Ik vond bij de zwarte niet opvallen dat het een sportline is. Alle details van de sportline vallen een beetje weg. Dit zie je bij Quartz grey wel beter. Komt naar mijn mening wat beter uit in ieder geval, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb helaas geen foto van een qz gemaakt. Heb wel productie foto’s. Zie hieronder :esveldt86 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:41:
[...]
Ja, de opties zijn gelijk
Vooral bij de Sport editie, zijn juist extra zwarte elementen waardoor het iets meer contrast is.
Vandaar dat ik graag foto’s zou zien👍🏼
Edit: even AS er tussen gedaan waarop je het contrast heel goed kan zien:
Daarom overigens zelf voor wit gegaan
:strip_exif()/f/image/Lb7aOBk2xXEWLGzvycmrNv0l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TiysULBwyzc3Eq1INU3KnBqo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yb4Cw8xmRsdU5m1GzMtQP5gO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fnKfDKhgRyAPv1bUbJj2fBla.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JERLSN4LxHAtJNx8TaYQpGyx.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7BKVK5IfWF7GGtvWvJrpDTJp.jpg?f=user_large)
/f/image/mBvfRykCGvIFT02CZ2OGE99y.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Robbie8454 op 15-08-2021 21:49 ]
Ik heb identiek hetzelfde gehad, ik had de briljant silver zelfs al besteld in daarna een proefrit geboekt zodra de Enyaq in NL was. Daar stond zowel de briljant silver als de black magic, in de showroom vond ik de black magic ook mooier en vandaar de kleur direct gewijzigd. Ik ben ook nog steeds blij met mijn keuze al moet ik zeggen dat hij er in het verkeer in de meeste kleuren goed uitziet.Martinique schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:19:
[...]
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan (geen sportline overigens) en neigde naar grijs. Toen ik ze bij de dealer naast elkaar zag staan overtuigd voor zwart gegaan, vind ik mooier in combinatie met de andere niet meegespoten zwarte elementen onder de deuren, dakspoiler e.d. Maar kleur blijft smaakgebonden natuurlijk. Arctic Silver vind ik ook wel mooi maar weet niet of ik dat over 4 jaar nog steeds vind…
Dank je wel.Robbie8454 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:46:
[...]
Ik vond bij de zwarte niet opvallen dat het een sportline is. Alle details van de sportline vallen een beetje weg. Dit zie je bij Quartz grey wel beter. Komt naar mijn mening wat beter uit in ieder geval, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb helaas geen foto van een qz gemaakt. Heb wel productie foto’s. Zie hieronder :
Edit: even AS er tussen gedaan waarop je het contrast heel goed kan zien:
Daarom overigens zelf voor wit gegaan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De productie foto’s zijn volgens mij van de nieuwe grijze kleur die je nu kan bestellen, Graphite Grey en niet de Quartz Grey die de huidige voorraad modellen hebben
Nee van dit is quartz grey. Dit zijn de eerste foto’s. Van graphite grey zijn nog geen foto’s voor zover ik weetesveldt86 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:52:
[...]
Dank je wel.
De productie foto’s zijn volgens mij van de nieuwe grijze kleur die je nu kan bestellen, Graphite Grey en niet de Quartz Grey die de huidige voorraad modellen hebben
Ik heb de Sportline in Moon White besteld. Vind het juist erg mooi afsteken bij de zwarte pianolak accenten!
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Tnx! Ben erg benieuwd hoe de standaard nav bevalt. Doorgaans heeft deze in NL nog steeds mijn voorkeur. Heb je daarin de route voorbereid door de laadstops als favoriet op te slaan of ga je bekijken wat de navigatie zelf voor gaat stellen qua stops gedurende de reis.TechBert schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:32:
[...]
Thanks
Ik heb wat voorbereid met google maps en anwb routeplanner om te kijken waar interessante stops waren. Doel is nu om de navigatie van de enyaq te gebruiken met google maps als back up. Bij de grens met duitsland beslis ik of het via A3 of A61 met omleiding wordt afhankelijk van verkeersdrukte. Ik ben heel benieuwd of het verbruik in lijn gaat zijn met de verwachting en dus in hoeverre de geplande stops haalbaar zijn.
Zojuist geladen voor het eerst geladen bij een snellader. Ionity bij Sandelingen West in combinatie met mijn Skoda Powerpass. Ik begon het laden met nog 19% accu en hij ging van start met 125kW, dus de snellaad optie werkt gelukkig 
PowerPass werkt ook goed, ik had 18,57 kW geladen voor €5,57. Woensdag laden bij Ionity Wellin en Ionity Hauconcourt en hopelijk zorgeloze 600 kilometer rit. Ik ben van plan op de navigatie van de Enyaq zelf te rijden, en ABRP als back up.
PowerPass werkt ook goed, ik had 18,57 kW geladen voor €5,57. Woensdag laden bij Ionity Wellin en Ionity Hauconcourt en hopelijk zorgeloze 600 kilometer rit. Ik ben van plan op de navigatie van de Enyaq zelf te rijden, en ABRP als back up.
[ Voor 11% gewijzigd door vinom op 15-08-2021 22:25 ]
Ik heb alles in google maps opgeslagen maar ben gewoon benieuwd hoe de navigatie van de enyaq het doet dus do co pilot zal regelmatig google maps open hebben. 😊FJP84 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:23:
[...]
Tnx! Ben erg benieuwd hoe de standaard nav bevalt. Doorgaans heeft deze in NL nog steeds mijn voorkeur. Heb je daarin de route voorbereid door de laadstops als favoriet op te slaan of ga je bekijken wat de navigatie zelf voor gaat stellen qua stops gedurende de reis.
ID3 uitgebrand, je hoort het ook weer niet supervaak maar toch lijkt het risico van spontane zelfontbranding wel wat groter bij EV. Ongelukken even niet meegerekend. Zag in een aflevering van Radar al eens dat zo'n lithium ion vuurtje extreem heet is en praktisch onmogelijk om te blussen. Hoewel kans vrij klein zal zijn, zou hem toch niet graag in de garage onder of aan m'n huis hebben.
Dagblad van het Noorden: Elektrische auto brandt uit op de Coendersweg in Groningen: vrouw had haar kind net in de auto gezet toen de auto begon te roken (update).
https://dvhn.nl/groningen...n-Groningen-26989569.html
Dagblad van het Noorden: Elektrische auto brandt uit op de Coendersweg in Groningen: vrouw had haar kind net in de auto gezet toen de auto begon te roken (update).
Damn. Gelukkig had ze het snel genoeg door en kon ze der kind er nog optijd uithalen. Het zal je maar gebeuren ...Pixal schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:18:
ID3 uitgebrand, je hoort het ook weer niet supervaak maar toch lijkt het risico van spontane zelfontbranding wel wat groter bij EV. Ongelukken even niet meegerekend. Zag in een aflevering van Radar al eens dat zo'n lithium ion vuurtje extreem heet is en praktisch onmogelijk om te blussen. Hoewel kans vrij klein zal zijn, zou hem toch niet graag in de garage onder of aan m'n huis hebben.
Heb ook het filmpje daarvan gezien maar het lijkt erop dat het accupakket juist niet ontbrand is. De brandweer blust de auto namelijk in een paar minuten volledig met twee stralen, dat zou bij een brandende accu nooit gelukt zijn.Pixal schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:18:
Blijft natuurlijk wel de vraag over waarom die auto dan spontaan zo snel volledig in de fik stond want dat is best eng... Inderdaad gelukkig dat ze dat kindje snel genoeg eruit kreeg.
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 15-08-2021 23:27 ]
Ondertussen weer een maand verder. lang verhaal kort, dat gaat nog wel even duren. de Alfen Proline hangt, de 3 fases zijn er, maar de dealer riep al iets van "houdt maar rekening met 2e week oktober... en dat is uiteraard geen belofte". Moet ik verdorie mn Megane nog wat weken langer gaan rijden, buiten contract.AlexZuH schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:34:
Van mijn kant nog maar eens een update. again; besteld in Januari, asap SSS laten vallen toen de dealer belde, en vervolgens ook de HUD. 2 dagen na droppen HUD een melding dat "mijn bestelde skoda die dag in productie ging". Dat is nu 3 weken terug, en de leverdatum is (volgens honeymoonnet) verschoven naar week 41
fingers crossed, en maar blijven wachten. Wallbox komt de 26e en Liander de 27e... dat is alvast geregeld.
Status in HoneyMoonNet is nog steeds stap3 (al sinds 28 juni ofzo) en meer dan dat krijg ik er ook niet uit. Zelfs geen status uit de XHR codes op de page
Ondertussen zie ik overal en nergens Enyaq's rijden.
Ik moest 40,- aftikken voor 45 min laden bij Ionity in Frankrijk. Daarom ook geinteresseerd in de Skoda PowerPass want volgens ChargePrice (2e in het lijstje) moet dat een hoop schelen.vinom schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:24:
Zojuist geladen voor het eerst geladen bij een snellader. Ionity bij Sandelingen West in combinatie met mijn Skoda Powerpass.
Echter lees ik ook eerdere reacties dat de Skoda PowerPass registreren niet goed werkt in Nederland. Hoe zijn de ervaringen de laatste tijd?
Offtopic, maar als je in lekentermen (en met wat humor) wil zien hoe snel en heftig dat met 2 Tesla packs gaat (model S heeft er 13 meen ik) dan moet je bij Rich Rebuilds zijnPixal schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:18:
YouTube: My first Tesla Battery Fire
Oude voornamelijk houten Disney Princess optocht auto (Daisy) met de 2 tesla packs op de originele motor ipv een shitload LOOD accus.
Beelden vanaf 1:40
[ Voor 6% gewijzigd door AlexZuH op 15-08-2021 23:54 ]
Stand werd idd automatisch gereset.GroeneEnyaq schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:36:
[...]
Wordt de stand na 10000km automatisch gereset? Wel jammer. 17.4 KWh/100 is netjes. Wat is jouw rijstijl? Rustig of sportief of een mix?
Ik rijd redelijk rustig altijd, maar wil niet als laatste bij het stoplicht wegkomen
Volgens mij is dit niet het geval. Het komt vaker in het nieuws. Anders zou het heel de dag over auto branden kunnen gaan.Pixal schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:18:
Alleen al in de VS zijn er elk jaar meer dan 200.000 autobranden met verbrandingsmotoren.
https://www.nfpa.org/-/me...roblem/osvehiclefires.pdf
https://cleantechnica.com...ectric-car-battery-fires/
https://www.popsci.com/st...0harder%20to%20put%20out.

Model 3
Ik volg mee, leuk om te zien (en Mierlo ligt maar uurtje noordelijker dan hierTechBert schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:00:
Powerpass zonder problemen besteld en geactiveerd 1,5 maand geleden. Daarna 3 weken op vakantie met laden in NL, Duitsland, Zweden en Denemarken. Allen geen probleem.RedCellNL schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:50:
[...]
Ik moest 40,- aftikken voor 45 min laden bij Ionity in Frankrijk. Daarom ook geinteresseerd in de Skoda PowerPass want volgens ChargePrice (2e in het lijstje) moet dat een hoop schelen.
Echter lees ik ook eerdere reacties dat de Skoda PowerPass registreren niet goed werkt in Nederland. Hoe zijn de ervaringen de laatste tijd?
Door het gratis abbonement zijn de laadprijzen een lachertje. Ik zat voor €45 in Zweden met een bagagewagen achter de auto (hadden klein stukje veerboot dat wel).
Snelladers bijna altijd Ionity maar bij de andere laders (snel en AC) werkt deze ook 99% van de gevallen.
En we gaan maar weer eens voor een update.
Week 35 afleverweek bij PON staat nu op Week 36. Weer een week verschoven en dus ook weer een week verder qua aflevering. De aflevering valt nu precies in mijn vakantie
Week 35 afleverweek bij PON staat nu op Week 36. Weer een week verschoven en dus ook weer een week verder qua aflevering. De aflevering valt nu precies in mijn vakantie
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Net zo als vele verschoven naar WEEK 36 ... waaronder die van mijWicked-Game schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:50:
En we gaan maar weer eens voor een update.
Sinds deze week is de fabriek weer open na 2,5 weken zomervakantie. Het lijk er op dat de ontbrekende chips gedurende deze periode zijn binnen gekomen en dat er een hele batch met auto's afgebouwd kunnen worden.
Nu maar hopen dat ze eerst de auto's welke op BANKING staan ook afbouwen en dat het niet de chips enkel gebruiken voor de normale productie.
Word ook nog een uitdaging om zo veel auto's naar NL te vervoeren. Hopelijk hebben ze tijdens de zomerbreak dit allemaal goed gepland.
Ja mijn auto staat ook op banking ergens te wachten. Dealer heeft geen idee waarop. Dat maakt het ook wel wat lastiger. Dus nu week 36, tja dan zit ik straks met mijn luie reet ergens anders. De Renault mag dus nog even mee op vakantie.... zijn laatste.Gupper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:58:
[...]
Net zo als vele verschoven naar WEEK 36 ... waaronder die van mij
Sinds deze week is de fabriek weer open na 2,5 weken zomervakantie. Het lijk er op dat de ontbrekende chips gedurende deze periode zijn binnen gekomen en dat er een hele batch met auto's afgebouwd kunnen worden.
Nu maar hopen dat ze eerst de auto's welke op BANKING staan ook afbouwen en dat het niet de chips enkel gebruiken voor de normale productie.
Word ook nog een uitdaging om zo veel auto's naar NL te vervoeren. Hopelijk hebben ze tijdens de zomerbreak dit allemaal goed gepland.
Hopelijk direct na de vakantie kunnen ophalen.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Dag allen,
Momenteel mag ik een nieuwe auto uitzoeken, waarbij mijn oog is gevallen op de Enyaq 60. Twijfel nog over de warmtepomp. Merken jullie een significant effect in de koudere maanden? Wat is de algehele ervaring over de warmtepomp?
Hoor graag
Momenteel mag ik een nieuwe auto uitzoeken, waarbij mijn oog is gevallen op de Enyaq 60. Twijfel nog over de warmtepomp. Merken jullie een significant effect in de koudere maanden? Wat is de algehele ervaring over de warmtepomp?
Hoor graag
Er is best veel overgeschreven (vrij recent nog). Wellicht is de zoekfunctie een optie? Maar om antwoord te geven: in NL voegt die vrij weinig toe.jvonkk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:09:
Dag allen,
Hoor graag
Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1jvonkk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:09:
Dag allen,
Hoor graag
veel leesplezier.
Dank voor de snelle reacties. Compleet nieuw hier dus was niet op de hoogte van deze functie
Hier is inderdaad al veel over geschreven. Daarnaast reden er tijdens de koude maanden (0-10 graden) maar weinig Enyaqs rond…jvonkk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:09:
Dag allen,
Hoor graag
Ik dacht dat ze sinds vorige week weer open waren? Mijn productieweek stond namelijk op week 33.Gupper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:58:
[...]
Net zo als vele verschoven naar WEEK 36 ... waaronder die van mij
Vervelend hè die autocorrect?ThomasVanThillo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:10:
[...]
Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1
veel leesplezier.
In het prille begin kon je bij de Skoda Power Pass alleen via een omweg (als Belg of Duitser) registreren, maar inmiddels kun je ook gewoon als Nederlander registreren bij de Skoda Power Pass en een jaar lang genieten van het voordeel.RedCellNL schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:50:
[...]
Ik moest 40,- aftikken voor 45 min laden bij Ionity in Frankrijk. Daarom ook geinteresseerd in de Skoda PowerPass want volgens ChargePrice (2e in het lijstje) moet dat een hoop schelen.
Rijders ervaring met de Eflux laadpas? Die is vrijwel overal inzetbaar in binnen en buitenland?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2