Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.789.907 views

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
Matched: waterpomp
@FJP84 bij korte ritten (zie ook artikel nextmove) kan verbruik 2x zo hoog zijn dan bij normaal gebruik (middel en lange ritten), bij korte ritten is mijn mening verbruik van accu 20%, ik heb dus verbruik van 18,7kwh/100km afgezet bij gebruik van 20% accu capaciteit en dan gekeken wat er gebeurt als verbruik 25% of 50% hoger is en wat dan verschil in actieradius is.
Dit zal dan met name gelden wanneer het kouder is en minder als het warmer is.

Hopelijk hiermee wat duidelijker m.b.t. achtergrond korte ritten.

Warmtepomp is minder grote stroom verbruiker dan PTC, warmtepomp moet je zien als hoog rendement ketel in je huis (voor verwarming en warm water) in vergelijking tot geiser (warm water) - moederhaard (verwarming) wat staat voor PTC.
Of PTC zien als elektrische badkamer kachel van vroeger of een boiler beide erg effectief maar grote verbruikers.

Hieronder nog reactie van 'mijn' dealer n.a.v. vraag m.b.t waarop wltp is gebaseerd en resultaat warmtepomp.
Op jouw vraag omtrent de actieradius van de auto. deze is inderdaad zonder waterpomp berekend, maar onder ideale omstandigheden.
Bij temperaturen rond het vriespunt kan het je zo 50 km schelen maar dat in het geval je thuis niet kan laden.
Als je de auto aan de laadpaal hebt kan je hem voorverwarmen en heeft de warmtepomp minder effect.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:24
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:06:
[...]
Hieronder nog reactie van 'mijn' dealer n.a.v. vraag m.b.t waarop wltp is gebaseerd en resultaat warmtepomp.
Op jouw vraag omtrent de actieradius van de auto. deze is inderdaad zonder waterpomp berekend, maar onder ideale omstandigheden.
Bij temperaturen rond het vriespunt kan het je zo 50 km schelen maar dat in het geval je thuis niet kan laden.
Als je de auto aan de laadpaal hebt kan je hem voorverwarmen en heeft de warmtepomp minder effect.
Dank. Ik kan niet thuisladen....misschien toch maar better safe than sorry gaan. Mag ik wel hopen dat VAG zijn software gaat verbeteren. Ik ga ook nog reviews afwachten tot mijn besluit.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 20:19
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:06:
@FJP84 bij korte ritten (zie ook artikel nextmove) kan verbruik 2x zo hoog zijn dan bij normaal gebruik (middel en lange ritten), bij korte ritten is mijn mening verbruik van accu 20%, ik heb dus verbruik van 18,7kwh/100km afgezet bij gebruik van 20% accu capaciteit en dan gekeken wat er gebeurt als verbruik 25% of 50% hoger is en wat dan verschil in actieradius is.
Dit zal dan met name gelden wanneer het kouder is en minder als het warmer is.

Hopelijk hiermee wat duidelijker m.b.t. achtergrond korte ritten.

Warmtepomp is minder grote stroom verbruiker dan PTC, warmtepomp moet je zien als hoog rendement ketel in je huis (voor verwarming en warm water) in vergelijking tot geiser (warm water) - moederhaard (verwarming) wat staat voor PTC.
Of PTC zien als elektrische badkamer kachel van vroeger of een boiler beide erg effectief maar grote verbruikers.

Ben blij dat ik een laadpaal thuis ga krijgen.....😉

• FJP84
Net een update ontvangen: PON zegt dat het meestal goed gaat wat betreft de wijziging van configuratie en behoudt van verwachte levering. Echter kan men daar geen garantie op geven. Ik vermoed dat de LM hier geen onnodig risico wil lopen en ik zelf denk ik ook niet als hier het bericht van @ManiacScum lees. Ik vind het behoorlijk tricky.

Komt er denk ik toch op neer, dat het bij de waterpomp zal (moeten) houden, zonder HUD en met enkel assistentie basis. Ergens toch wel jammer, maar het blijft een mooie bolide. Even afwachten wat de LM zegt.

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06-2025
FJP84 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:45:
Net een update ontvangen: PON zegt dat het meestal goed gaat wat betreft de wijziging van configuratie en behoudt van verwachte levering. Echter kan men daar geen garantie op geven. Ik vermoed dat de LM hier geen onnodig risico wil lopen en ik zelf denk ik ook niet als hier het bericht van @ManiacScum lees. Ik vind het behoorlijk tricky.

Komt er denk ik toch op neer, dat het bij de waterpomp zal (moeten) houden, zonder HUD en met enkel assistentie basis. Ergens toch wel jammer, maar het blijft een mooie bolide. Even afwachten wat de LM zegt.
In mijn geval ligt dat niet aan PON maar is het een fuck-up van de dealer en een stuk miscommunicatie van hen.

EDIT:

De dealer gaf aan dat de bestelling nog niet formeel was wat complete onzin is want ik had al een mail van de leasemaatschappij en Eneco voor de laadpaal en die krijg je pas wanneer de bestelling is geplaatst. Zij hebben vervolgens de bestelling on-hold geplaatst naar aanleiding van de Cystal Lights discussie en destijds aangegeven dat de productieslot bewaard bleef.

Nu verdraaien zij dit en is mijn bestelling dus minimaal 3 maanden vertraagd.

[ Voor 22% gewijzigd door ManiacScum op 26-01-2021 12:17 ]

• FJP84
DonKui schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Ik ga morgen maar weer mijn dealer even bellen om te kijken of hij niet de korting vanuit PON over kan zetten op een nieuwe bestelling. Alle bestelling voor 15 december zonder navigatie hebben dat vanuit PON gecompenseerd gekregen. Echter als ik een mijn bestelling wil aanpassen moet ik hem opnieuw bestellen (met dank aan mij werkgever :( ) dus hopelijk kan ik zo dan nog mijn bestelling aanpassen.

Succes. Ik ga kijken of ik wat meer zekerheid kan krijgen. En anders misschien wie niet waagt, wie niet wint denk ik. Al denk ik soms nu ook dat het met de waterpomp ook een mooie auto is, maar ik betaal via de lease dan een bak geld voor iets wat ik maar de helft van de tijd gebruik.

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-05 23:08
Ik heb op vrijdagavond 28/5 mijn Skoda Enyaq IV 80 besteld bij Van den Udenhout Lease.
Op maandag 31/5 hebben ze de order ingeboekt en kwam de bevestiging.

Verwachte levertijd staat op week 45-2021.

Artic Silver
20 inch lichtm. velgen
Suite zwart
Sport pakket
125kw snelladen
Klimaatpakket
Comfort plus pakket
Waterpomp

*blij*

@DonKui deze mag ook in de OP erbij gezet worden als je wilt :)

[ Voor 9% gewijzigd door schwarzenegger op 12-06-2021 09:38 ]

• Truman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57
Afgelopen donderdag auto opgehaald nadat dit woensdag niet kon ivm kapotte waterpomp. Nu 2 dagen verder fout in elektrisch circuit en melding dat ik naar werkplaats moet. Het lijkt de game industrie wel waar ze halffabrikaat afleveren.

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 21:29
Truman schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:55:
Afgelopen donderdag auto opgehaald nadat dit woensdag niet kon ivm kapotte waterpomp. Nu 2 dagen verder fout in elektrisch circuit en melding dat ik naar werkplaats moet. Het lijkt de game industrie wel waar ze halffabrikaat afleveren.
Wat een pech, wel voor binnenkort afspraak kunnen maken bij garage?

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-11-2025
Truman schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:55:
Waterpomp in een elektrische auto?

• GroeneEnyaq
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik lees al een paar maanden mee. Ik heb een Enyaq 60 besteld, family pakket. Waterpomp en elektrische trekhaak.
Ik lees hier vaak dat een waterpomp weinig toevoegt vwb de range. Ik heb hier helaas geen bewijs gevonden van testen waarbij een Ev met waterpomp en een zelfde Ev zonder waterpomp over bijvoorbeeld 500 of 1000 km is getest. Dit lijkt mij best interessant en geeft meteen zekerheid of een waterpomp wel/niet iets toevoegt.
Daarnaast ben ik benieuwd of er mensen zijn die achter de Enyaq een caravan hebben gehad en wat hun ervaring is.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

GroeneEnyaq schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:47:
Ik lees al een paar maanden mee. Ik heb een Enyaq 60 besteld, family pakket. Waterpomp en elektrische trekhaak.
Ik lees hier vaak dat een waterpomp weinig toevoegt vwb de range. Ik heb hier helaas geen bewijs gevonden van testen waarbij een Ev met waterpomp en een zelfde Ev zonder waterpomp over bijvoorbeeld 500 of 1000 km is getest. Dit lijkt mij best interessant en geeft meteen zekerheid of een waterpomp wel/niet iets toevoegt.
Daarnaast ben ik benieuwd of er mensen zijn die achter de Enyaq een caravan hebben gehad en wat hun ervaring is.
Een waterpomp voegt inderdaad niks toe. Meer iets voor een aquarium. (ja, heel flauw :p)
Betreft de warmtepomp zijn er hier wel degelijk meerdere testen voorbij gekomen van andere merken. Conclusie was dat de meerwaarde minimaal is in NL klimaat.

Als ik het me goed herinner haal je het meest uit een warmtepomp tussen de 0° en 10°. Boven de 10° en onder de 0° was het rendement weer een stuk lager.

[ Voor 7% gewijzigd door Wootism op 12-08-2021 11:02 ]

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-08-2025
Warmtepomp schijnt in NL weinig tot niks te schelen (vanwege milde winters)… maar heb er ook nog geen praktijktesten van gezien.

Ik krijg 23 augustus een iV80 First Edition dus daar zit de warmtepomp standaard op. Als ik geen First Edition had gekregen maar zelf had kunnen configureren, had ik de warmtepomp optie niet genomen

[ Voor 11% gewijzigd door arjola op 12-08-2021 11:00 ]

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:36
Teslabjorn heeft dit ooit eens getest met een Tesla model 3

YouTube: Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3

Hou hier ook rekening mee dat dit onder scandinavische omstandigheden is getest, iets waar wij in NL steeds minder mee te maken hebben.

In principe is de warmtepomp binnen VW al discutable genoemd, en zelfs in omringende landen in prijs gedaald omdat het niet aan de verwachtingen voldoet. Maar in perspectief de warmtepomp scheelde ongeveer een 3% in range gemiddeld meer dan normaal (+/- een 10/15km meer range)

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-05 23:08
schwarzenegger schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:29:
Ik heb op vrijdagavond 28/5 mijn Skoda Enyaq IV 80 besteld bij Van den Udenhout Lease.
Op maandag 31/5 hebben ze de order ingeboekt en kwam de bevestiging.

Verwachte levertijd staat op week 45-2021.

Artic Silver
20 inch lichtm. velgen
Suite zwart
Sport pakket
125kw snelladen
Klimaatpakket
Comfort plus pakket
Waterpomp

*blij*

@DonKui deze mag ook in de OP erbij gezet worden als je wilt :)
Ik kreeg deze week bericht van Van den Udenhout Lease dat de auto al in het land is, dat is eerder dan verwacht :*)
Als het meezit bij de planning dan kunnen ze de auto met een week of 2 à 3 uitleveren. :9~

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05-2025
Kleine update, de Bridgestone banden waarop mijn Enyaq uitgeleverd is blijken b-seal banden te zijn. Hierin zit een soort kit laag die bij spijker of schroef tot 4 mm zorgt dat er geen lucht ontsnapt en tevens het gat zelf dicht na verwijderen van het voorwerp. ANWB man snapte er gisteren niets van toen hij de schroef met een waterpomp tang verwijderde en de band niet leeg liep...

Dus... Waterpomp tang achterin leggen voor degene met dezelfde band. 2,5 uur wachten op ANWB was best lang.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:37
DirkBouwman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:25:
Kleine update, de Bridgestone banden waarop mijn Enyaq uitgeleverd is blijken b-seal banden te zijn. Hierin zit een soort kit laag die bij spijker of schroef tot 4 mm zorgt dat er geen lucht ontsnapt en tevens het gat zelf dicht na verwijderen van het voorwerp. ANWB man snapte er gisteren niets van toen hij de schroef met een waterpomp tang verwijderde en de band niet leeg liep...

Dus... Waterpomp tang achterin leggen voor degene met dezelfde band. 2,5 uur wachten op ANWB was best lang.
Moet de band dan later alsnog gerepareerd worden?

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-11-2025

Is dat op de band te zien middels een aanduiding?
Welke maat velgen heb jij?

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022

Hoorde van mijn dealer dat dit standaard is op de Enyaq..

• Daan8
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik zou van de week mijn auto ophalen maar kreeg helaas een berichtje van de dealer dat de waterpomp kapot is.levertijd ca 2 weken omdat er geen 1 meer op voorraad is in Nederland. Dat heb ik weer.

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Daan8 schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:48:
Ik zou van de week mijn auto ophalen maar kreeg helaas een berichtje van de dealer dat de waterpomp kapot is.levertijd ca 2 weken omdat er geen 1 meer op voorraad is in Nederland. Dat heb ik weer.
Oh, dat is balen zeg 8)7

• Daan8
Ik heb even een vraagje ik zou mijn auto 2 weken geleden geleverd krijgen maar mijn waterpomp bleek defect te zijn.ze gaven aan dat het wel een paar weken kon duren omdat deze nergens meer in Nederland verkrijgbaar is .zijn er meer mensen die wel eens mee maken dat er zo een lange levertijd op een onderdeel zit ?

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:09
Daan8 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:42:
Ik heb even een vraagje ik zou mijn auto 2 weken geleden geleverd krijgen maar mijn waterpomp bleek defect te zijn.ze gaven aan dat het wel een paar weken kon duren omdat deze nergens meer in Nederland verkrijgbaar is .zijn er meer mensen die wel eens mee maken dat er zo een lange levertijd op een onderdeel zit ?
Yup, ruim twee maanden op een speaker linksvoor moeten wachten die vervangen moest worden. Het is helaas zo.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:49
Daan8 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:42:
Grappig dat zoveel mensen zich vergissen en waterpomp verwarren met warmtepomp :)

• Daan8
jdbiggelaa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:16:
[...]

Grappig dat zoveel mensen zich vergissen en waterpomp verwarren met warmtepomp :)
in dit geval is het ook echt een waterpomp een warmtepomp zit er helaas niet op .heeft iemand trouwens een idee waar een waterpomp voor dient bij een elektrische auto ?

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:37
Daan8 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:27:
[...]
in dit geval is het ook echt een waterpomp een warmtepomp zit er helaas niet op .heeft iemand trouwens een idee waar een waterpomp voor dient bij een elektrische auto ?
Volgens mij nog steeds om te koelen, maar niet de verbrandingsmotor…

https://www.gatestechzone...stics-electric-waterpumps

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:01

Trackerfire

BTC HODLER

oomtom schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:15:
Sinds 2 weken rij ik in mijn nieuwe Enyaq iv60, heel relaxed en super tevreden (behalve over de app). Tot gistermorgen…
Op de snelweg A2 net voor Breukelen, plotseling een motorstoring.
Een 12V storing, stond er op het display, en daarna nog een hele riedel aan meldingen die ik meteen ben vergeten. O ja, en een dringend verzoek of ik direct even een werkplaats wilde opzoeken.
Ik kon nog net de afslag nemen en naar beneden rijden, ik kwam er toen pas achter dat ik aan het uitrijden was en echt nul vermogen meer had.
Verlichting, display, etc deed het allemaal wel prima, maar verder was de motor zo dood als een pier.
Onderaan de afrit de auto zo goed mogelijk aan de kant gezet. De Skoda servicelijn gebeld, die heeft direct de ANWB op pad gestuurd.
Ik kreeg vervolgens ook de tip om de auto te verlaten, op slot te doen en na 5 minuten weer proberen te starten. En deze reset hielp, tot mijn verbazing!
Ik kon weer rijden! De storing was ook weg. Hij reed weer als een scheermes.
De ANWB afgebeld en ben direct doorgereden naar een dealer in Amsterdam Z/O, voor een storingsuitlezing.
Maar ja, daar hadden ze het te druk (vakantietijd, een lage bezetting, coronagevallen enz) voor een dergelijk spoedgevalletje, ik kon wel een leenauto meekrijgen, dan gingen ze er over een week of 2 naar kijken.
Volgens de dealer kon ik op zich weer veilig rijden als de storingsmelding op de display ook weg was.
Tja, wat doe je dan, ik ben maar weer ingestapt en doorgereden naar mijn werk.
Ook op de terugweg naar huis (70km) geen enkele last meer gehad van storingen.

Begin volgende week ga ik eerst maar eens langs bij mijn eigen dealer, voor een grondig onderzoek.
En daarna het duurt wel eventjes voor ik weer 100% vertrouwen in de auto heb, vermoed ik.
Misschien een schrale troost en zeker even naar de dealer gaan, maar je hebt niet de enige Enyaq maar ook Audi Q4 waarbij dit is dit voorbij gekomen. Alle toeters en bellen af (vooral bij koud weer, bij jou niet het geval). Vervolgens is een reset in de zin van vijf minuten uit en weer aan genoeg om alles weer aan de gang te krijgen. Blijft apart, maar lees het topic er maar op na en de FB pagina's. Meer dan eens voorgekomen. In enkele gevallen was de waterpomp stuk.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2