Grotere schijfremmenBigGreen schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:48:
[...]
Volgens mij zijn ook de schijfremmen aangepast bij de 80 versie.
[Afbeelding]
Wat er nou precies is aangepast is me nog een raadsel.
Had ik de afgelopen tijd ook. Bijna 10.000km gemaakt en een handje vol Enyaqs tegengekomen. Loop ik door de wijk…. Staan er 2 in 1 straat..mimalizo schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:25:
[...]
Ben ff twee weken onderweg geweest. Helaas nog niet in mn Enyaq. Van de 12 maanden wachten zijn er nu 9 verstreken...
Wat is me opgevallen de afgelopen 2 weken na een rondje Mont Ventoux, Murcia, Madrid, Barcelona?? Geen Enyaq gezien onderweg. Niet in Nederland, Niet in België. Niet in Frankrijk. En niet in Spanje. In 5.000 kilometer rijden...
3x2,5mm. Ik zou geen risico nemen. Zeker niet als er langdurig veel ampère doorheen gaat.ManiacScum schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:56:
Verlengkabel voor de 220/230 oplader, 3x2,5mm of kan 3x1,5mm ook?
. Afgelopen dinsdag een Nederlandse quartz grey iv 60 in rovinj kroatie gespot ben wel benieuwd naar zijn ervaringmimalizo schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:25:
[...]
Ben ff twee weken onderweg geweest. Helaas nog niet in mn Enyaq. Van de 12 maanden wachten zijn er nu 9 verstreken...
Wat is me opgevallen de afgelopen 2 weken na een rondje Mont Ventoux, Murcia, Madrid, Barcelona?? Geen Enyaq gezien onderweg. Niet in Nederland, Niet in België. Niet in Frankrijk. En niet in Spanje. In 5.000 kilometer rijden...
Ben ook voor 2.5mm gegaan. Voor die kleine meerprijs wil ik ook geen risico lopen.vinom schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:39:
[...]
3x2,5mm. Ik zou geen risico nemen. Zeker niet als er langdurig veel ampère doorheen gaat.
En ook hier de simply clever vuldop nabesteld (en luxe platen, zaten er bij aflevering ook niet op). Ik zal het niet vaak nodig hebben maar is inderdaad een principe dingetje...
Voor de zekerheid zou ik voor 3x2,5 mm2 gaan, daar mag je 16A doorheen laten lopen. Bij 1,5 mm2 maximaal 10A.ManiacScum schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:56:
Verlengkabel voor de 220/230 oplader, 3x2,5mm of kan 3x1,5mm ook?
De resten van die Gans kam ik weer tegen aan de andere kant van de A2.jdbiggelaa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:18:
[...]
Tja, tegen zulke hagelstenen is geen autoruit bestand… Overigens had ik net met mijn Enyaq ook een once in a lifetime ervaring: een aanvaring met een opstijgende gans bij 100 km per uur![]()
Ik reed net op de linkerbaan over de brug bij Zaltbommel op de A2 toen een gans besloot op te stijgen en recht op mij af vloog. Ik kon geen kant op met de brug links en auto’s pal naast en achter mij. Ik kreeg het arme beest vól op mijn voorruit, echt een enorme klap! Tot mijn verbazing hield de ruit het, de gans heb ik niet meer gezien… Bij een pompstation gestopt om te checken of ik schade had, maar dat viel gelukkig mee. Pffff….
Kon deze nog wel omzeilen, maar zag er ni fris uit.
Op zich kan er prima 16A door een 1,5mm2.jdbiggelaa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:52:
[...]
Voor de zekerheid zou ik voor 3x2,5 mm2 gaan, daar mag je 16A doorheen laten lopen. Bij 1,5 mm2 maximaal 10A.
Het gaat echter om de kortsluitstroom, als de totale lengte vanaf de zekering teveel weerstand heeft zal de zekering niet op tijd aanspreken of wellicht zelfs helemaal niet aanspreken. De weerstand kan je verlagen door een dikkere diameter.
De eerder genoemde 2,5mm2 is dus inderdaad een beter keuze.
Ik las eerder nog over de warmte van de kabel, afhankelijk van de kabelsoort mag dit veel meer dan handwarm worden en is dus meestal geen probleem. Sommige rubberkabels mogen bij normaal gebruik 90 graden warm worden!
Deze week met de Enyaq naar west Frankrijk gereden. Dakkoffer en veel bagage. Kwam uit op 1 op 22.
Hierdoor zegt de auto nu dat ik met een volle batterij 353 km kan rijden, dit past hij dus zelf aan. Zal wel weer hoger worden als ik zonder toebehoren rijdt.
Wat mij opviel is dat ik slechts 1 keer 111 kW heb gehaald bij een snel lader, de rest was rond de 60 a 70 kW. Viel wat tegen.
Heb inmiddels de auto 7 weken. Bevalt goed, echter sommige zaken niet:
- Enkele veiligheidsopties uitgeschakeld omdat deze slecht werken, zoals herkennen van snelheidsborden en het aanpassen van de cruise control erop.
- Achterklep sluit slecht. Vaak nog opnieuw dichtdoen als ik weg rijdt.
- Cruise control, naar beneden is snelheid omlaag en naar voren snelheid omhoog. Niet echt logisch. Soms schiet deze met 10 kmh omhoog/omlaag en soms met 1.
- iPhone laden + Apple Play zorgt na ongeveer 1 uur voor vastlopers.
- De app, deze gebruik ik om op afstand te zien hoe ver het laden is aan de publieke paal. Zeker op vakantie, Echter doet deze het sinds kort niet meer: information is currently not available. Vreemd, op de Android van mijn partner werkt deze wel.
Hierdoor zegt de auto nu dat ik met een volle batterij 353 km kan rijden, dit past hij dus zelf aan. Zal wel weer hoger worden als ik zonder toebehoren rijdt.
Wat mij opviel is dat ik slechts 1 keer 111 kW heb gehaald bij een snel lader, de rest was rond de 60 a 70 kW. Viel wat tegen.
- Enkele veiligheidsopties uitgeschakeld omdat deze slecht werken, zoals herkennen van snelheidsborden en het aanpassen van de cruise control erop.
- Cruise control, naar beneden is snelheid omlaag en naar voren snelheid omhoog. Niet echt logisch. Soms schiet deze met 10 kmh omhoog/omlaag en soms met 1.
- De app, deze gebruik ik om op afstand te zien hoe ver het laden is aan de publieke paal. Zeker op vakantie, Echter doet deze het sinds kort niet meer: information is currently not available. Vreemd, op de Android van mijn partner werkt deze wel.
Staat deze optie na herstart weer automatisch aan?
'Enkele veiligheidsopties uitgeschakeld omdat deze slecht werken, zoals herkennen van snelheidsborden en het aanpassen van de cruise control erop.'
'Enkele veiligheidsopties uitgeschakeld omdat deze slecht werken, zoals herkennen van snelheidsborden en het aanpassen van de cruise control erop.'
RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:15:
Deze week met de Enyaq naar west Frankrijk gereden. Dakkoffer en veel bagage. Kwam uit op 1 op 22.
Gelukkig niet! Die heb ik ook al snel uitgezetth0ckx schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:39:
Staat deze optie na herstart weer automatisch aan?
[...]
Wat de cruisecontrol betreft, ik vind het juist heel logisch naar beneden is snelheid omlaag. Ik snap ook werkelijk niet wat daar onlogisch is? En als die het soms met 1 doet dan trek je de hendel misschien naar je toe? Want dan maak je stappen van 1. Boven en beneden is gewoon 10 km/h stappen.RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:15:
Tuurlijk past 'ie dat zelf aan, dat doet elke auto toch?RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:15:
De software kijkt naar je verbruik over een recente afstand en schat op basis daarvan je actieradius in.
Wat waren je ervaringen met laden onderweg?
Wanneer ben je gaan laden, bij welke SoC? Als je steeds te vroeg gaat laden (bijv. bij 50% SoC) zal je waarschijnlijk niet de hoogste laadsnelheid halen.RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:15:
Zie laadcurve op website van Fastned voor de Enyaq.
- voor achterklep kan je op de onderzijde van de klep nog een soort ronde afstandhouders in en uitdraaien, sinds ik deze iets heb ingedraaid gaat het sluiten beter.RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:15:
- Cruise Control: lees even de handleiding. Het werkt simpel en altijd doeltreffend, maar het lijkt erop dat je niet goed weet hoe het werkt. Je kan in stapjes van 10 omhoog en omlaag, maar ook in stapjes van 1.
Naar beneden is idd 10 omlaag en naar boven is 10 omhoog!
- lees hier vaak over app problemen. Met Android nu in 3 maanden nooit echt een storing gehad, doet het altijd, wellicht iets stabieler in leggen van de verbinding.
Hendel omhoog is 10km harder, hendel omlaag is 10km zachter. Hendel naar je toe is 1km harder en het knopje op de zijkant is 1km zachter. Hendel van je af is ACC deactiverenRedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:15:
Eerlijk is eerlijk, ik had hier een verhaaltje staan hoe ongelijk je wel niet had, maar na het checken van de handleiding weet ik beter.__REMCO__ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:59:
[...]
Hendel omhoog is 10km harder, hendel omlaag is 10km zachter. Hendel naar je toe is 1km harder en het knopje op de zijkant is 1km zachter. Hendel van je af is ACC deactiveren
Ik heb de Enyaq dan nog niet maar dit klinkt erg onlogisch en gevoelsmatig onveilig.
Wat is er mis met stapjes van 1km/h bij een lichte tap omhoog/omlaag en van 10km/h bij even vasthouden?
Naar je toe trekken is inschakelen, continue.
Van je af duwen is pauzeren, uitschakelen.
Knopje aan de zijkant (SET) voelt o.b.v. deze beschrijving compleet nutteloos.
Waarom kan pookje omhoog/omlaag bij gepauzeerde ACC niet gewoon de huidige snelheid vasthouden?
Dat pookje heeft dus in wel vier richtingen invloed op de te rijden snelheid

Eigenlijk omdat praktisch niemand per 1 omhoog wilt. Ik had dit op mijn Mazda CX5(had eerst een Passat waar het per 10 ging) en ik heb me er blauw aan geërgerd. Plus als je op dezelfde hendel nog moet inhouden, loopt het sowieso verkeerd dat je dan eens 10 en dan eens 20 sneller gaat.internetinfo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:14:
[...]
Eerlijk is eerlijk, ik had hier een verhaaltje staan hoe ongelijk je wel niet had, maar na het checken van de handleiding weet ik beter.
Ik heb de Enyaq dan nog niet maar dit klinkt erg onlogisch en gevoelsmatig onveilig.
Wat is er mis met stapjes van 1km/h bij een lichte tap omhoog/omlaag en van 10km/h bij even vasthouden?
Waarom kan pookje omhoog/omlaag bij gepauzeerde ACC niet gewoon de huidige snelheid vasthouden?
Volgens onze leasemaatschappij wordt er geen korting gegeven op de Enyaq en maakte het hen niet uit waar ik de Enyaq ging bestellen…knirrebir schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Vanuit dealer begrijp ik je, echter ik ben gebonden aan leasemaatschappij en heb in verleden voorstel gedaan om voorraad auto (welke op kenteken stond) te leasen.
Heb zojuist leasemaatschappij gebeld om door te nemen of het een optie is (was reden van toen vergeten), kreeg als opgave dat als zij als leasemaatschappij aan mijn werkgever auto leasen dat zou kunnen, maar bedrag wat ze aan dealer moeten betalen qua lease hoger is (ongeacht of ze dat per maand betalen of in één keer afkopen) dan waar zij auto wegzetten qua lease en vraag is dan wie deze kosten betaalt.
Je raadt het al, leasemaatschappij niet, werkgever zeer waarschijnlijk ook niet (denk vanwege afspraken contract leasemaatschappij-werkgever) en is berijder toch weer degene die betaalt.
Dit is een typisch gevalletje gewenning. Toegegeven: ik kom uit een auto waar de cruise control met knopjes op het stuur werkt. Met proefrijden moest ik zwaar wennen aan het pookje, en nog steeds gaat mijn voorkeur sterk naar knopjes op het stuur. Toch went het allemaal wel snel en gaat het aanpassen van de ACC nu als automatisme.internetinfo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:14:
[...]
Eerlijk is eerlijk, ik had hier een verhaaltje staan hoe ongelijk je wel niet had, maar na het checken van de handleiding weet ik beter.
Oei, ik ben praktisch niemandCloclo100 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:56:
[...]
Eigenlijk omdat praktisch niemand per 1 omhoog wilt.
Meestal stel ik de cruise control in per 10km/u, maar ik zet de cruise control ook regelmatig op een waarde van 105 km/u bijvoorbeeld. Dan is die 1 km/u per stap wel handig
Ja, deze herken ik wel inderdaad. Ik heb inmiddels de vingeroefening aardig onder controle om heel snel vijf keer naar me toe te trekkenwindfreak schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:21:
[...]
Oei, ik ben praktisch niemand![]()
Meestal stel ik de cruise control in per 10km/u, maar ik zet de cruise control ook regelmatig op een waarde van 105 km/u bijvoorbeeld. Dan is die 1 km/u per stap wel handig
(is nog iemand hier thuis blij mee)
Ja dat is niet fijn. Zoals je leest ben je inderdaad niet alleen.. de dealers kunnen er weinig aan doen heb ik het idee. En Skoda (CZ) heeft gewoon last van Corona perikelen (weinig onderdelen etc.).Fdg23 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 03:19:
Ik lees dit forum al een tijdje, nu wil ik wel wat delen.
Ik heb op 19 oktober 2020 mijn enyaq besteld, particulier, gewoon aftikken, net onder de 45k did overheid subsidie. Verwachting levering 19 maart 2021,
Toen begon de soap.
Auto is duurder geworden door het navigatiesysteem, nu standaard, toen ik bestelde optie, hierdoor kwam mijn auto boven die 45k catalogus prijs, afin Afspraak met dealer gemaakt later er een leder interieur in te zetten door Automotive geheel naar wens waardoor, mijn catalogus waarde onder de 45k bleef bij het aanmelden bij het rdw. Prima goed,
Nu 4 weken geleden bericht, auto is gebouwd met eco suite interieur, hierdoor is de catalogus waarde vd auto boven de 45k,maar skoda vergoed die 4k subsidie nu uit eigen zak op de eindrekening.
OK.... Ook goed.... 3 weken is tie er, ik zei OK, echt 3 weken!? Ja houd maar 4 aan, nu dus die 4 weken later.... Gebeld wanneer kan ik m ophalen?
Wat denk je? Auto staat op banking id fabriek vanwege chip tekort? Over 6 weken is tie er...
Nu v vraag ik je... We zijn dan dus bijna 11 maanden verder. Er rijden enyaqs rond, er zijn 200+enyaqs op voorraad, en een klant die 9 maanden aan het wachten is, vragen ze doodleuk nog even 6 weken te wachten?
Mijn geduld is op, is er iemand met een bizar der verhaal dan het mijne?
Dan hoor ik het graag...
Ook mijn auto heeft status 'banking', niet leuk nadat je al 10 maanden wacht op een auto en al een paar keer gedonder hebt gehad met de bestelling en dat er uitstel op uitstel is maar goed.. ik doe er weinig aan.
Ook die 6 week.... mja ik geloof het pas als ik de auto zie
Ik moet zeggen dat ik ook liever had gezien hendel omhoog en omloog is 1 km/h en de naar je toe is dan 10 omhoog bijvoorbeeld en set 10 omlaag dit omdat ik meestal een set doe en dan weer net niet tevreden ben met de snelheid dus moet die van bijvoorbeeld 103 naar 104. Ik zal de 1 km/h stappen meer gebruiken dan die 10 km/h.windfreak schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:21:
[...]
Oei, ik ben praktisch niemand![]()
@ManiacScum Lane Assist is uit te zetten en dat het ook uit blijft 
Vermoedelijk gebeurd dit via VCDS (Verborgen autofuncties activeren d.m.v. VCDS) maar ik weet niet of @Rainesh of @Antera dit bijvoorbeeld al kan toepassen op het nieuwe elektrische platform van VAG.
Vermoedelijk gebeurd dit via VCDS (Verborgen autofuncties activeren d.m.v. VCDS) maar ik weet niet of @Rainesh of @Antera dit bijvoorbeeld al kan toepassen op het nieuwe elektrische platform van VAG.
Dat het per leasemaatschappij verschilt zal zeker, daarom kon ik alleen aangeven wat ik heb meegemaakt met leasemaatschappij waar ik via werkgever mee te maken heb.arjola schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:03:
Volgens onze leasemaatschappij wordt er geen korting gegeven op de Enyaq en maakte het hen niet uit waar ik de Enyaq ging bestellen…
Dank voor update, op het denk voor iedereen begrijpelijker te maken heb jij verbruik van 22kwh/100km?RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:15:
Op zich helemaal niet slecht.
Heb jij een 60 of een 80 en wel of geen warmtepomp anders is wat volle batterij aangeeft lastig te plaatsen lijkt mij voor mijzelf en andere members; voor een 60 lijkt het mij netjes, maar voor een 80 valt het wat tegen.
Opladen en snelheid ligt echt aan soc van batterij, dit moet zeker onder tussen 5-10% zijn om maximale snelheid te behalen en daarvoor genoeg gereden dat batterij goede temperatuur heeft t.b.v. laden.
Achterklep handmatig of elektrisch?
Cruise controle zie instructieboekje en onderstaand plaatje (dank aan @SSJVegito) om te weten waarmee te verhogen met stappen van 10km en 1km.
Qua carplay zijn er members die er meer last van hebben dan andere, weet niet of je draadloos doet of met kabel?
Daarnaast hebben andere members blokje of iets aan achterzijde draadloze lader gelegd zodat telefoon/spoel goed boven oplaadzone ligt en soms schermzijde leggen op draadloos opladen i.p.v. rugzijde maakt ook verschil.
App heb ik niet bijgehouden of dat bij apple vaker storing geeft dan bij android.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EtceVAKIBVi05rq1z17T4saR.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door knirrebir op 30-07-2021 10:22 ]
Ik heb de niet elektrische achterklep en het komt inderdaad aardig precies. Bij te zacht dicht doen blijft hij open, maar bij te hard dicht doen ook. Beetje gewenning nog denk ik. Heb er ook niet altijd issues meeknirrebir schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Dank voor update, op het denk voor iedereen begrijpelijker te maken heb jij verbruik van 22kwh/100km?
Heb jij een 60 of een 80 en wel of geen warmtepomp anders is wat volle batterij aangeeft lastig te plaatsen lijkt mij voor mijzelf en andere members; voor een 60 lijkt het mij netjes, maar voor een 80 valt het wat tegen.
Opladen en snelheid ligt echt aan soc van batterij, dit moet zeker onder tussen 5-10% zijn om maximale snelheid te behalen en daarvoor genoeg gereden dat batterij goede temperatuur heeft t.b.v. laden.
Cruise controle zie instructieboekje en onderstaand plaatje (dank aan @SSJVegito) om te weten waarmee te verhogen met stappen van 10km en 1km.
Qua carplay zijn er members die er meer last van hebben dan andere, weet niet of je draadloos doet of met kabel?
Daarnaast hebben andere members blokje of iets aan achterzijde draadloze lader gelegd zodat telefoon/spoel goed boven oplaadzone ligt en soms schermzijde leggen op draadloos opladen i.p.v. rugzijde maakt ook verschil.
App heb ik niet bijgehouden of dat bij apple vaker storing geeft dan bij android.
[Afbeelding]
dat had je kunnen typen maar zoals je zelf al zegt: zo werkt het welinternetinfo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:14:
[...]
Is het logisch: nee niet echt. Ik heb al best wat VAG auto's met CC gereden maar nergens werkte het zo.
Is het wennen: ja! Ik ben er inmiddels aan gewend en doe het blindelings. Ik zet graag de snelheid op 5KM/h harder dan de max en dat is best lastig te timen als je aan het versnellen bent.
Net contact gehad met Auto Hoogenboom aangaande mijn verwachtte leverdatum:
Oud: week 43
Nieuw: week 46
EDIT:
Besteld: week 16
Uitvoering: IV80, Quartz Grey, Loft, Comfort Plus, Standaard Licht, Trekhaakvoorbereiding
EDIT:
Besteld: week 16
Uitvoering: IV80, Quartz Grey, Loft, Comfort Plus, Standaard Licht, Trekhaakvoorbereiding
[ Voor 35% gewijzigd door Sand0rf op 30-07-2021 11:40 ]
/post
Met ACC lijkt het me juist geen enkel probleem om in stappen van 10 te verhogen of verlagen. Denk dat dat de achterliggende gedachte is geweest..
De wijze hoe ze de stappen van 1 hebben geïmplementeerd was mij nog niet opgevallen bij de proefrit, maar het is in ieder geval niet echt intuïtief...
De wijze hoe ze de stappen van 1 hebben geïmplementeerd was mij nog niet opgevallen bij de proefrit, maar het is in ieder geval niet echt intuïtief...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Klopt 22 kW per 100 km. Ik heb een 80 zonder warmtepomp.knirrebir schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Dank voor update, op het denk voor iedereen begrijpelijker te maken heb jij verbruik van 22kwh/100km?
[Afbeelding]
Ik heb ook een lego blokje erin voor het laden. Zonder kabel, dan loopt het zaakje vast na ongeveer 1 uur. Met kabel geen last van.
Achterklep is handmatig. Zal eens naar de tip hierboven kijken om de pin iets uit of in te draaien.
Wat betreft de cruise control had ik het knopje SET zo gemaakt dat SET omhoog 1 km harder is en SET naar benden 1 km zachter. Of op het stuur knopjes gemaakt.
Ik heb mijn ervaring met laden en pasje richting west frankrijk in het laadpassen topic geplaatst.
Enige context is hierbij altijd wel handigSand0rf schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:25:
Net contact gehad met Auto Hoogenboom aangaande mijn verwachtte leverdatum:
Maar ik zie dus 19 april besteld, iV80
Ik ga maandag eens bellen naar mijn dealer. Heb hem namelijk op 1 april besteld en zat op week 36. Ben benieuwd wat voor sprong ik de verkeerde kant op ga maken…
Je hebt gelijk, ik heb het erbij gezetWootism schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:39:
[...]
Enige context is hierbij altijd wel handig
Maar ik zie dus 19 april besteld, iV80
Ik ga maandag eens bellen naar mijn dealer. Heb hem namelijk op 1 april besteld en zat op week 36. Ben benieuwd wat voor sprong ik de verkeerde kant op ga maken…
/post
De uitdaging die ik hier in Frankrijk heb is dat er niet veel snelladers zijn. Als hoge laadsnelheden behaald worden bij een lage SOC moet er een snellader in de buurt zijn én beschikbaar/werkend zijn als je batterij bijna leeg is. Dat laatste (werkend) is geen zekerheid hier. En als die snellader niet werkt is het een grote afstand tot de volgende. Dus ben je dan overgeleverd aan een trage lader in de buurt als alternatief om toch verder te komen. En dus laad ik iets vaker en houd meerdere snellaad opties open.RandomNick schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:58:
Wanneer ben je gaan laden, bij welke SoC? Als je steeds te vroeg gaat laden (bijv. bij 50% SoC) zal je waarschijnlijk niet de hoogste laadsnelheid halen.
Zie laadcurve op website van Fastned voor de Enyaq. .
Thnx voor update, hoe bediening criuse control zal er merk en model altijd wel iets zijn had maar dit of had maar dat, maar wat andere members ook aangeven het zal gewenning zijn, echter zoals bij huidige e-golf is het op het stuur; knopje voor links en rechts levert 10km sneller/langzamer en dan knopje boven en onder voor 1km sneller/langzamer en in dat daglicht zal het bij enyaq wel even wennen worden.RedCellNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:33:
Klopt 22 kW per 100 km. Ik heb een 80 zonder warmtepomp.
Ik heb ook een lego blokje erin voor het laden. Zonder kabel, dan loopt het zaakje vast na ongeveer 1 uur. Met kabel geen last van.
Achterklep is handmatig. Zal eens naar de tip hierboven kijken om de pin iets uit of in te draaien.
Wat betreft de cruise control had ik het knopje SET zo gemaakt dat SET omhoog 1 km harder is en SET naar benden 1 km zachter. Of op het stuur knopjes gemaakt.
Dit is inderdaad op mijn Superb nu ook zo en werkt wel fijner. Plus dat die pook hoger zit. Ik moet denk ik wel gaan wennen aan die lage positie van die cruise control pook.RedCellNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:33:
[...]
Klopt 22 kW per 100 km. Ik heb een 80 zonder warmtepomp.
Ik heb mijn ervaring met laden en pasje richting west frankrijk in het laadpassen topic geplaatst.
Aan de andere kant, het zal misschien even wennen zijn en daarna weet je ook niet meer anders. Dingen wennen ook snel.
Misschien al eens voorbijgekomen maar https://www.carsized.com/ is een leuke tool waarmee je de afmetingen van de Enyaq over je huidige / vorige auto kunt leggen. Of vergelijk hem met die Kadjar van je buurman
Leveringsupdate....
Gisteren gebeld met Dago
Besteld feb
Productie origineel wk 34
Nieuwe datum wk 44
i80, Hud, standaard led, trekhaak,
Ik heb aangegeven op de Hud te willen wachten, overige opties mogen aangepast worden.
Toch jammer, mijn oude v50 is al 1,5 mnd verkocht 😭 dus nu een leen aygo tot wk 44
Hopelijk trekt het snel aan met de onderdelen productie!
Gisteren gebeld met Dago
Besteld feb
Nieuwe datum wk 44
Ik heb aangegeven op de Hud te willen wachten, overige opties mogen aangepast worden.
Toch jammer, mijn oude v50 is al 1,5 mnd verkocht 😭 dus nu een leen aygo tot wk 44
Vanuit een V50 zo'n 3,5 maand in een Aygo, wat voor weddenschap heb jij verloren?Nico1984 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:17:
Leveringsupdate....
Gisteren gebeld met Dago
Besteld feb
Nieuwe datum wk 44
Voordeel is dat de kilometers erna weer een verademing zullen zijn. De eerste paar dan, daarna ben je weer gewend
Als je een videobestand kijkt, is er dan ook een optie om em full-screen te zetten? Ik blijf die menubalk links zien..
Stuur even een pm aan @Simply1337.Cloclo100 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:34:
Als je een videobestand kijkt, is er dan ook een optie om em full-screen te zetten? Ik blijf die menubalk links zien..
is er geen mini kknopje ergens naast play/volgende
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Ja dan gaat het scherm wel een beetje breder maar verder dan dit kom ik niet:Simply1337 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:47:
is er geen mini kknopje ergens naast play/volgende
:strip_exif()/f/image/fFC0674xGTe2UqMYz8VyRqiX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3B0Auz5PXC2Mj2vp2P6IUnDz.jpg?f=fotoalbum_large)
Kun je niet op die "handle" rechts van de tabs drukken? Of naar links verslepen?Cloclo100 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:55:
[...]
Ja dan gaat het scherm wel een beetje breder maar verder dan dit kom ik niet:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
EDIT: Zie foto.
:strip_exif()/f/image/MHcBOOl03OQ3aPWSncKCO7Yq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door SSJVegito op 30-07-2021 14:08 ]
Dat is wel grappig.Martinique schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:01:
Misschien al eens voorbijgekomen maar https://www.carsized.com/ is een leuke tool waarmee je de afmetingen van de Enyaq over je huidige / vorige auto kunt leggen. Of vergelijk hem met die Kadjar van je buurman
Maar voor mij is de enyaq straks 31cm korter en 2 cm smaller
Water-Escape
Owja, de LM gaat officieel bestellen nu. Ik ga dus voor het gemak uit van 2022
. Geen verassingen dan.
Wat gaat het worden:
80 sportline
Race blue metallic
125kw oplaadmogelijkheid
Panorama dak
Klimaat pakket
Comfort plus pakket
Elektrisch verstelbare stoelen
Assistentiepakket
Infotainment plus pakket
Wat gaat het worden:
80 sportline
Race blue metallic
125kw oplaadmogelijkheid
Panorama dak
Klimaat pakket
Comfort plus pakket
Elektrisch verstelbare stoelen
Assistentiepakket
Infotainment plus pakket
Water-Escape
Zojuist ook maar eens geïnformeerd bij van Mossel naar de levertijd.
Vanaf begin maart staat deze op wk39.
Nu ineens op wk47 zonder dat ik daarover geïnformeerd ben.
Samen met nog heel veel anderen ben ik dus aan Skoda overgeleverd voor wat betreft de levertijd.
Om moedeloos van te worden.
Mijn huidige leasecontract is in juni reeds verlopen.
Samen met nog heel veel anderen ben ik dus aan Skoda overgeleverd voor wat betreft de levertijd.
Even gemist in dit topic verwacht ik, maar het afspelen van videos doen jullie via het koppelen van een USB disk met USB-C kabeltje en dan in het menu Media de video kiezen?SSJVegito schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:05:
[...]
Kun je niet op die "handle" rechts van de tabs drukken? Of naar links verslepen?
[Afbeelding]
Kan je ook je videos van je telefoon afspelen via Media?
Toch bijzonder dat dit voor sommigen nog steeds als een verrassing komtPeMo1965 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:16:
Zojuist ook maar eens geïnformeerd bij van Mossel naar de levertijd.
Geen verrassing, maar teleurstellend dat je niet geïnformeerd wordt en overal zelf achter moet komen.Wootism schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:19:
[...]
Toch bijzonder dat dit voor sommigen nog steeds als een verrassing komt
Mee eens. Ondanks dat ik altijd wel leuk contact heb met Van Mossel ben ik ook degene die altijd moet bellen.PeMo1965 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:29:
[...]
Geen verrassing, maar teleurstellend dat je niet geïnformeerd wordt en overal zelf achter moet komen.
Er is voor die dealers ook geen touw vast te knopen aan die levertijden, dus ik snap wel dat ze de klant niet gaan verheugen met een leveringsweek die de volgende dag alweer anders kan zijn.
Laatste wat ik heb gehoord is week 36. Ga er al vanuit dat er minimaal 10 weken bij komen.
Vind het niet meer dan logisch dat de dealer je informeert (los van of het een leuke boodschap is of niet). Heeft meer te maken met omgangsvormen, niet meer en niet minder.Wootism schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:37:
[...]
Mee eens. Ondanks dat ik altijd wel leuk contact heb met Van Mossel ben ik ook degene die altijd moet bellen.
Er is voor die dealers ook geen touw vast te knopen aan die levertijden, dus ik snap wel dat ze de klant niet gaan verheugen met een leveringsweek die de volgende dag alweer anders kan zijn.
Laatste wat ik heb gehoord is week 36. Ga er al vanuit dat er minimaal 10 weken bij komen.
Ik krijg maandelijks van de dealer een update per mail over de verwachte leverweek. Tot op heden werkt dit goed en komt men de afspraken na. Neemt niet weg dat ook ik hoop op een eerdere leverweek dan aangegeven, maar volgens mij sta ik niet vooraan in die rij
Tsja.... Ik dacht verkocht is maar verkocht. Rij momenteel niet veel door corona. Maar begint wel te knagen nu 🤔internetinfo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:33:
[...]
Vanuit een V50 zo'n 3,5 maand in een Aygo, wat voor weddenschap heb jij verloren?
Voordeel is dat de kilometers erna weer een verademing zullen zijn. De eerste paar dan, daarna ben je weer gewend
Nope die is al uitgetrokken..SSJVegito schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:05:
[...]
Kun je niet op die "handle" rechts van de tabs drukken? Of naar links verslepen?
[Afbeelding]
Vraagje, heeft iemand de auto ook bij Auto Zijm Arnhem in bestelling staan?
En als dat zo is, wat is de verwachte wacht termijn als er wordt gezegd:" transport naar Pon" kan hij dan ook nog in banking staan?
Ik heb echt moeite met dat lange wachten, en nog meer met de bekende problemen, maar ik heb nu goede hoop...
En als dat zo is, wat is de verwachte wacht termijn als er wordt gezegd:" transport naar Pon" kan hij dan ook nog in banking staan?
Ik heb echt moeite met dat lange wachten, en nog meer met de bekende problemen, maar ik heb nu goede hoop...
Misschien dat je het via android auto kunt streamen of dat de enyaq mirror link ofzo kent? Ik heb de auto nog niet hoor. Dus ik kan niet dingen testen, probeer enkel mee te denken.RedCellNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:17:
[...]
Even gemist in dit topic verwacht ik, maar het afspelen van videos doen jullie via het koppelen van een USB disk met USB-C kabeltje en dan in het menu Media de video kiezen?
Kan je ook je videos van je telefoon afspelen via Media?

Ik bedoel juist wegschuiven naar de rand toe? Zodat het beeld groter wordt van de video. Of bedoelen we nu toch hetzelffde?

EDIT: Ik bedoel dus probeer die naar de rand te slepen of erop tikken om te zien of het weg schuift.
[ Voor 23% gewijzigd door SSJVegito op 30-07-2021 18:10 ]
Ik denk idd dat het voor de dealers meestal ook een verrassing isWootism schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:19:
[...]
Toch bijzonder dat dit voor sommigen nog steeds als een verrassing komt
De mijne (begin maart besteld) ging van afleveren week 34, later restricties goedgekeurd, toch uitgesteld naar week 44, daarna naar productie in week 29 en aflevering weer terug in week 34, weer 5 dagen daarna naar aflevering in week 44, 1 dag daarna naar op transport naar NL maar nog steeds aflevering week 44 en toch vandaag door de dealer gebeld voor een afleverafspraak over 11 dagen.
@PeMo1965 Pin je niet te veel vast op info via honeymoon of wat de dealer op dat moment weet. Dat ding komt echt wel.
Heeft iemand hier al een ODB2 dongle en EV Notify (met ABRP) gekoppeld?
Hoe kun je verder waypoints toevoegen aan de interne nav en deze opslaan? Bijv als ik de route uit ABRP ook zou willen plotten op de interne navigatie. Wat ik nu zie is dat je op de kaart moet scrollen en een punt moet aantikken, maar zoeken naar een punt en dit als tussenstop/laadpunt is me nog niet gelukt.
Hoe kun je verder waypoints toevoegen aan de interne nav en deze opslaan? Bijv als ik de route uit ABRP ook zou willen plotten op de interne navigatie. Wat ik nu zie is dat je op de kaart moet scrollen en een punt moet aantikken, maar zoeken naar een punt en dit als tussenstop/laadpunt is me nog niet gelukt.
Misschien @Simply1337 je kan helpen.FJP84 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:53:
Heeft iemand hier al een ODB2 dongle en EV Notify (met ABRP) gekoppeld?
tik de lader/tank icoon bij je POI in je interne navi. interne navi zal dan rekening houden om daar specifiek te laden, als het haalbaar is, als het op je route ligt als je automatische laadplanner hebt ingeschakeld.
kleine moeite vooraf, kan wat zoekwerk schelen later.
Ik ga ervan uit dat de skoda infotainment gewoon een skin is en de onderliggende opties gewoon hetzelfde zijn tov ID.X. Iedergeval zo lijkt het te zijn met zo n beetje alle opties.
Ik ga ervan uit dat de skoda infotainment gewoon een skin is en de onderliggende opties gewoon hetzelfde zijn tov ID.X. Iedergeval zo lijkt het te zijn met zo n beetje alle opties.
[ Voor 29% gewijzigd door Simply1337 op 30-07-2021 20:49 ]
Weet niet of de bestellijst in de openingspost nog bijgewerkt wordt @DonKui maar anders mag je me ook toevoegen 
iV60 Sportline
Moon White Metallic
Besteld: 30-07
Leverdatum: nnb
iV60 Sportline
Moon White Metallic
Besteld: 30-07
Leverdatum: nnb
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Kan je in de interne navi een automatische laadplanner inschakelen?? Die ben ik nog niet tegengekomen, ook niet in de handleiding, dus al iemand de tricks daarvoor hier uit de doeken kan doenSimply1337 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:04:
tik de lader/tank icoon bij je POI in je interne navi. interne navi zal dan rekening houden om daar specifiek te laden, als het haalbaar is, als het op je route ligt als je automatische laadplanner hebt ingeschakeld.
Doet ie dat niet automatisch? Ik heb op Youtube een review gezien waarin de reviewer liet zien dat de Enyaq zelf aangaf waar je moest laden en hoe lang... als ik me niet vergis tenminstebram2700 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:45:
[...]
Kan je in de interne navi een automatische laadplanner inschakelen?? Die ben ik nog niet tegengekomen, ook niet in de handleiding, dus al iemand de tricks daarvoor hier uit de doeken kan doen![]()
Pagina 154 van de handleiding... of bedoel je iets anders?arjola schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:10:
[...]
Doet ie dat niet automatisch? Ik heb op Youtube een review gezien waarin de reviewer liet zien dat de Enyaq zelf aangaf waar je moest laden en hoe lang... als ik me niet vergis tenminste
Automatisch toevoegen van een laadstation aan de route in-/uitschakelen
Bij ingeschakelde functie voegt het infotainment, indien noodzakelijk,
automatisch een laadstation toe aan de route.
› Routegeleiding Laadstops automatisch toevoegen aantippen.
› De gewenste eigenschappen van voorkeurslaadstations selecteren.
Succes met de trip! Laat je ervaringen weten met laden enzo. Hoop dat alles vlotjes verloopt voor je!ervh schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:31:
Krentenbollenvak in optima forma..Vertrek zo naar Frankrijk
[Afbeelding]
de vraag was of je de abrp laders ook in de interne navi kon selecteren
Geen probleem deze is te coderenvinom schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:00:
@ManiacScum Lane Assist is uit te zetten en dat het ook uit blijft
[YouTube: Skoda Enyaq iV, MY2021 - memory function activation for Lane Assist]
Vermoedelijk gebeurd dit via VCDS (Verborgen autofuncties activeren d.m.v. VCDS) maar ik weet niet of @Antera dit bijvoorbeeld al kan toepassen op het nieuwe elektrische platform van VAG.
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Yes, in heb de veepeak OBD2 met ev notify gekoppeld met abrp. Werkt prima. Abrp neemt live de status van de soc over. Ik rij ook liever met abrp dan met de ingebouwde navi.FJP84 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:53:
Heeft iemand hier al een ODB2 dongle en EV Notify (met ABRP) gekoppeld.
Wat is er allemaal al te coden voor de enyaq?
Bijvoorbeeld: achterlichten altijd aan? En video tijdens rijden?
Water-Escape
Ik heb trekhaakvoorbereiding als optie genomen. De trekhaak zelf komt later. Nu lees ik in de handleiding dat onderstaande knop gebruikt moet worden om straks de trekhaak uit te klappen. Ik zou verwachten dat deze knop onderdeel is van de voorbereiding en niet van de trekhaak. Maar ik weet het niet zeker. Weet iemand hier meer over want ik zie de knop niet in de auto.
:strip_exif()/f/image/7RgKRA8xYJkhdUP58pVeB9Xc.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks, is dat deze: https://www.amazon.de/Vee...-Universal/dp/B076XVQMVS/?roel visseren schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:15:
[...]
Yes, in heb de veepeak OBD2 met ev notify gekoppeld met abrp. Werkt prima. Abrp neemt live de status van de soc over. Ik rij ook liever met abrp dan met de ingebouwde navi.
Nog niets bijna. De software is beveiligd met fsd en daarmee nog niet zomaar te coderen met vcds , vcp of obd11. De camera kan wel daarmee dus ook de door jouw eerder gevraagde optie. Video in motion kan als het goed is ook.water_escape schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:17:
Wat is er allemaal al te coden voor de enyaq?
[...]
Helaas zal je zelf in moeten bouwen want daar hoort ook een kabel enz aan en heeft dus geen zin om die voor te bereiden als er geen trekhaak onder zit. De voorbereiding houd alleen in dat de stuurdoos voor trekhaak aanwezig is.RedCellNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:21:
Ik heb trekhaakvoorbereiding als optie genomen. De trekhaak zelf komt later. Nu lees ik in de handleiding dat onderstaande knop gebruikt moet worden om straks de trekhaak uit te klappen. Ik zou verwachten dat deze knop onderdeel is van de voorbereiding en niet van de trekhaak. Maar ik weet het niet zeker. Weet iemand hier meer over want ik zie de knop niet.
[ Voor 43% gewijzigd door Antera op 30-07-2021 22:29 ]
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Ja, dat is degene die ik er ook in heb zitten. De ble+ versie.arjola schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:26:
[...]
Thanks, is dat deze: https://www.amazon.de/Vee...-Universal/dp/B076XVQMVS/?
Tnx. Kun je een foto delen? Ik vraag me af of LM hier nog iets van moet vinden als ik zoiets gebruik.roel visseren schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:29:
[...]
Ja, dat is degene die ik er ook in heb zitten. De ble+ versie.
Deze al gezien trouwens?
https://www.autoblog.nl/n...eke-skoda-enyaq-iv-912303
Maar is ooit duidelijk geworden of de trekhaak die later gemonteerd kan worden ook zo’n ‘oproepbare’ zwenkvariant wordt?RedCellNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:21:
Ik heb trekhaakvoorbereiding als optie genomen. De trekhaak zelf komt later. Nu lees ik in de handleiding dat onderstaande knop gebruikt moet worden om straks de trekhaak uit te klappen. Ik zou verwachten dat deze knop onderdeel is van de voorbereiding en niet van de trekhaak. Maar ik weet het niet zeker. Weet iemand hier meer over want ik zie de knop niet in de auto.
[Afbeelding]
Zo ver ik me uit dit topic kan herinneren is de voorbereiding niks meer dan het leggen van de kabelboom zodat er later een traditionele trekhaak gemonteerd kan worden.
Hmz, dat is een goeie opmerking. Iemand die hier meer over weet? Ik overweeg zelf de voorbereiding te nemen, maar heb geen zin in een vaste trekhaak.Wootism schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:00:
[...]
Maar is ooit duidelijk geworden of de trekhaak die later gemonteerd kan worden ook zo’n ‘oproepbare’ zwenkvariant wordt?
Zo ver ik me uit dit topic kan herinneren is de voorbereiding niks meer dan het leggen van de kabelboom zodat er later een traditionele trekhaak gemonteerd kan worden.
Zo vandaag naar Italië vertrokken met een overnachting in Oostenrijk. Wat een heerlijke auto voor lange stukken. Gewoon travel assist aan en gaan. Gewoon in Duitsland waar geen snelheidslimiet is 130 komen de rest past hij verbazend goed aan in Duitsland. In Nederland gaat het vaak met de snelheden alle kanten op door een oerwoud aan verkeersborden, dat gaat in Duitsland echt veel beter. Wel een ding wat mij erg opvalt en me afvraag of dat echt wel goed is.... we zitten met 4 personen in de auto en kofferbak volgeladen, zodra ik boven de 60/70 Kmh rij en dan wat steviger ga accelereren dan zit er een boorhoorlijke trilling in de aandrijving achter, en zeker als je berg op gaat. Zijn er meer die dit hebben? Via ABRP de snelste route in waze gezet en dat werkt prima maar 5x stoppen..... pff daar schrok ik wel van. Normaal zou ik 1x stoppen op zoon rit. Nou soms iets vaker omdat ze dan weer lopen te zeuren dat ze moeten pissen..... maar omdat het mijn eerste lange rit met een ev is heb ik ABRP gevolgt en eerlijk eigenlijk best fijn. Niet dat gejaag en gestress. Nu lekker op tijd je benen strekken en koffie. Of even een mc flurry scoren en ondertussen laden. Kids ook weer blij en als ze de mc flurry op hebben kan je weer door. Geladen met de powerpas bij ionity en werkt prima. Laad snel in het begin en zakt dan wat af maar we steeds iets langer geladen dan ABRP aangaf maar bleek toch niet nodig. Als je het goed plan kan je het misschien met 2x laden halen maar dan moet je wel een beetje op je rijgedrag laten maar gewoon doorrijden zoals ik heb gedaan lukt het met 3x laden als je het goed plan en hem vol laadt. Mijn gemiddelde was over 850 Km 18,9 kw per 100km en dat vindt ik echt beter dan verwacht. Het leuk in de bergen is dat je soms een kijk naar je actieradius en dat die dan ineens 25 km meer is dan ervoor.... maar hellas ga je niet alleen berg af dus ja berg op gaat ze er weer sneller vanaf.... al met al erg positief en morgen nog een rit van 700 km Italië in. Kijken of dat ook zo lekker verloopt.:strip_exif()/f/image/4gjwf4VzRAWeCOx2blXWh4po.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X88KYdxERi7qiZOY6KYsKrV9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZPP8MZMxQE3Tw8Fdo4KgJp0D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4gjwf4VzRAWeCOx2blXWh4po.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X88KYdxERi7qiZOY6KYsKrV9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZPP8MZMxQE3Tw8Fdo4KgJp0D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gMd0xBliOI0hxjRb8nDL6I5i.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij twee foto's.. je ziet er eigenlijk niets van... :-)FJP84 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:56:
[...]
Tnx. Kun je een foto delen? Ik vraag me af of LM hier nog iets van moet vinden als ik zoiets gebruik.
Deze al gezien trouwens?![]()
https://www.autoblog.nl/n...eke-skoda-enyaq-iv-912303
:strip_exif()/f/image/xRRe7dZHOwFa2zniVSwfIqPz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wzP0Bl99YDrxejQMYdCrJ8Mv.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks! So far so good, zitten inmiddels in België en sta te laden. Valt vooral op dat er erg veel nieuwe laadstations zijn die ik nog niet op Maps of Chargemap had gezien. (Foto dan, info wel).RandomNick schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:37:
[...]
Succes met de trip! Laat je ervaringen weten met laden enzo. Hoop dat alles vlotjes verloopt voor je!
Verder staat er een enorme wind vannacht, (snelheden van 80+ km). Auto is natuurlijk aardig beladen maar zit met cruise op 115 en volle bak wind tegen over 250+ km nu op 24kWh/100km. Dat heb ik de afgelopen 7.000 km nog geen enkele keer gehaald, ook niet met volop gassen op een rustig weggetje. Lijkt toch behoorlijke invloed te hebben, zeker 20% meer verbruik dan waar ABRP op rekende als ik het goed heb.
Later meer!
:strip_exif()/f/image/c8az79qYvE2c0qdULRifX7lW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door ervh op 31-07-2021 00:58 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ja dat stond al helemaal rechts en kan niet verder naar links geschoven worden 😀✔️SSJVegito schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:01:
[...]
Ik bedoel juist wegschuiven naar de rand toe? Zodat het beeld groter wordt van de video. Of bedoelen we nu toch hetzelffde?
EDIT: Ik bedoel dus probeer die naar de rand te slepen of erop tikken om te zien of het weg schuift.
Volgens info van mijn dealer moet de achteraf ingebouwde trekhaak (die wel zwenkbaar is, niet vast) met een soort hendel losgetrokken worden. Geen ingebouwde knop dus zoals bij af-fabriekdavidvandemaele schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:02:
[...]
Hmz, dat is een goeie opmerking. Iemand die hier meer over weet? Ik overweeg zelf de voorbereiding te nemen, maar heb geen zin in een vaste trekhaak.
Net aan de lader langs eens BMW IX40 wow wat een grote en mooie wagen zeg... scherm van binnen is echt mega gaaf. Bestuurder was krant aan het lezen en zijn vrouw lag er langs te slapen dus maar ff geen foto gemaakt[]
:strip_exif()/f/image/SWaik6HbVLFFyUr0Huko5VVt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SWaik6HbVLFFyUr0Huko5VVt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hLin3ic4f2uj17nqGlqtliUS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door _JANO_ op 31-07-2021 07:53 ]
Dank. Is dat onder bij bestuurderszijde of bij dashbordkast?roel visseren schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:12:
[...]
Hierbij twee foto's.. je ziet er eigenlijk niets van... :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie info! Heb je een 60? Ik zie geen chroom bij de ramen, dus dat zou t kunnen weggeven dat het een 60 is... maar misschien heb je daar eea gedipt..._JANO_ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:08:
Zo vandaag naar Italië vertrokken met een overnachting in Oostenrijk. Wat een heerlijke auto voor lange stukken. Gewoon travel assist aan en gaan. Gewoon in Duitsland waar geen snelheidslimiet is 130 komen de rest past hij verbazend goed aan in Duitsland. In Nederland gaat het vaak met de snelheden alle kanten op door een oerwoud aan verkeersborden, dat gaat in Duitsland echt veel beter. Wel een ding wat mij erg opvalt en me afvraag of dat echt wel goed is.... we zitten met 4 personen in de auto en kofferbak volgeladen, zodra ik boven de 60/70 Kmh rij en dan wat steviger ga accelereren dan zit er een boorhoorlijke trilling in de aandrijving achter, en zeker als je berg op gaat. Zijn er meer die dit hebben? Via ABRP de snelste route in waze gezet en dat werkt prima maar 5x stoppen..... pff daar schrok ik wel van. Normaal zou ik 1x stoppen op zoon rit. Nou soms iets vaker omdat ze dan weer lopen te zeuren dat ze moeten pissen..... maar omdat het mijn eerste lange rit met een ev is heb ik ABRP gevolgt en eerlijk eigenlijk best fijn. Niet dat gejaag en gestress. Nu lekker op tijd je benen strekken en koffie. Of even een mc flurry scoren en ondertussen laden. Kids ook weer blij en als ze de mc flurry op hebben kan je weer door. Geladen met de powerpas bij ionity en werkt prima. Laad snel in het begin en zakt dan wat af maar we steeds iets langer geladen dan ABRP aangaf maar bleek toch niet nodig. Als je het goed plan kan je het misschien met 2x laden halen maar dan moet je wel een beetje op je rijgedrag laten maar gewoon doorrijden zoals ik heb gedaan lukt het met 3x laden als je het goed plan en hem vol laadt. Mijn gemiddelde was over 850 Km 18,9 kw per 100km en dat vindt ik echt beter dan verwacht. Het leuk in de bergen is dat je soms een kijk naar je actieradius en dat die dan ineens 25 km meer is dan ervoor.... maar hellas ga je niet alleen berg af dus ja berg op gaat ze er weer sneller vanaf.... al met al erg positief en morgen nog een rit van 700 km Italië in. Kijken of dat ook zo lekker verloopt.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En warmtepomp ja/nee?
Volgens kentekencheck is het een 60 inderdaad. Die zwarte omlijstijng etc kan natuurlijk ook gewoon sport uitvoering zijn.dzjam schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:58:
[...]
Mooie info! Heb je een 60? Ik zie geen chroom bij de ramen, dus dat zou t kunnen weggeven dat het een 60 is... maar misschien heb je daar eea gedipt...
En warmtepomp ja/nee?
Precies dat, ik kreeg deze nageleverd .... past natuurlijkhelemaal niet...Wootism schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:59:
[...]
Denk dat het voor de meesten ook een principe kwestie is.
Lekker adverteren en roepen dat er allemaal toffe ‘simply clever’ oplossingen in je nieuwe Škoda zitten en vervolgens ontbreken ze bij aflevering.
Wanneer ik mijn Enyaq ga ophalen verlaat ik de showroom ook niet zonder mijn ijskrabbertje.
:strip_exif()/f/image/vcZFJ5iUuIwK1kyDH8geGovS.jpg?f=fotoalbum_large)
Terwijl deze bij de presentatie (die Škoda zelf online zette) als een simply clever oplossing werd gepresenteerd.
:strip_exif()/f/image/dNYdSPwh6Pwy0aL2fzoIKgzF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zijn het nu aan het uitzoeken hoe het zit (PON, dealer en Škoda zelf)
Goedemorgen @Antera
Heb een aantal jaar terug mijn Superb bij jou langs gebracht voor alle mogelijke VCDS aanpassingen.
Jaren lang profijt van gehad dus heel dankbaar voor je werk
Ben ook benieuwd wanneer er meer mogelijkheden zijn qua aanpassingen voor de Enyaq
[ Voor 6% gewijzigd door rieel op 31-07-2021 09:55 ]
Ik heb de ID4 besteld en bij mij staat op de offerte dat het een elektrische wegklapbare trekhaak is die achteraf wordt gemonteerd. Nu kan het natuurlijk bij Skoda net anders zijn.davidvandemaele schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:02:
[...]
Hmz, dat is een goeie opmerking. Iemand die hier meer over weet? Ik overweeg zelf de voorbereiding te nemen, maar heb geen zin in een vaste trekhaak.
@Antera Ik heb dit destijds ook laten doen, en net zoals @rieel veel profijt van gehad. Ik ben dus ook erg benieuwd naar de mogelijkheden.rieel schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:46:
[...]
Goedemorgen @Antera
Heb een aantal jaar terug mijn Superb bij jou langs gebracht voor alle mogelijke VCDS aanpassingen.
Ben ook benieuwd wat allemaal aan te passen is op de Enyaq
Ja dit soort dingen zijn gewoonweg slordig. Vooral omdat het gaat om relatief simpele producten.Pas1 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:42:
[...]
Precies dat, ik kreeg deze nageleverd .... past natuurlijkhelemaal niet... [Afbeelding]
Terwijl deze bij de presentatie (die Škoda zelf online zette) als een simply clever oplossing werd gepresenteerd. [Afbeelding]
Ach, wellicht iets wat we moeten doorstaan als early-adaptors
Interessant! Van wat voor features heb je dan precies veel plezier gehad?rieel schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:46:
[...]
Ben ook benieuwd wanneer er meer mogelijkheden zijn qua aanpassingen voor de Enyaq
[ Voor 60% gewijzigd door Wootism op 31-07-2021 10:03 ]
Dit is inderdaad aan bestuurders zijde. De OBD2 dongle kun je er zelf in- en uitsteken. Hoeft de LM ook verder niets mee. Het enige dat het doet is uitlezen van gegevens en doorspelen naar je app.FJP84 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:56:
[...]
Dank. Is dat onder bij bestuurderszijde of bij dashbordkast?
Je moet overigens wel internet gebruik aan hebben dan tijdens het rijden als je evnotify gebruikt om door te sturen naar abrp. (Handig om dus wel roaming aan te zetten wanneer je naar het buitenland gaat).
Ik heb dit destijds ook laten doen en kan mijn punten ook wel noemen. Ik heb een electrische achterklep en het leek net een attractie als die dicht en open ging. Piepjes dus uit laten zetten. Stoelverwarming geheugen aan laten zetten. Groot licht assistent ook laten onthouden (dit werd na een contact uit gereset). En dit zijn er een paar. Ik heb in totaal toen volgens mij wel 5-10 dingen aan laten passen.Wootism schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:56:
[...]
Interessant! Van wat voor features heb je dan precies veel plezier gehad?
Klinkt goed! Ik wist helemaal niet dat dit zo in detail kon.SSJVegito schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:58:
[...]
Ik heb dit destijds ook laten doen en kan mijn punten ook wel noemen. Ik heb een electrische achterklep en het leek net een attractie als die dicht en open ging. Piepjes dus uit laten zetten. Stoelverwarming geheugen aan laten zetten. Groot licht assistent ook laten onthouden (dit werd na een contact uit gereset). En dit zijn er een paar. Ik heb in totaal toen volgens mij wel 5-10 dingen aan laten passen.
Ik ga het Verborgen autofuncties activeren d.m.v. VCDS eens doorlezen.
Ik heb wel de juiste geleverd gekregen, die past er inderdaad mooi in en is qua materiaal ook harder. Lijkt me niet heel moeilijk voor de dealer om op te lossen toch?Pas1 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:42:
[...]
Precies dat, ik kreeg deze nageleverd .... past natuurlijkhelemaal niet... [Afbeelding]
Terwijl deze bij de presentatie (die Škoda zelf online zette) als een simply clever oplossing werd gepresenteerd. [Afbeelding]
Ik heb 20 juli bevestiging gekregen dat de LM de auto besteld heeft. Naar de dealer gereden (hier om de hoek) en ook daar was deze besteld.
Moon White IV 60 Sportline. Leverdatum verwacht in week 47.
Heeft er iemand een overzichtje met wat er als losse Simply Clever accessoires bij zou moeten zitten? Ik lees bij de ene persoon ruitenkrabber en paraplu, maar bij de andere ook laadkabeltas en kofferbakhoekjes. Zelf kan ik zo’n overzichtje niet terug vinden.
Edit:
Ik zie in de prijslijst van juli de paraplu in bestuurdersdeur en ijskrabber in kofferbak staan. Verder geen andere dingen.
Moon White IV 60 Sportline. Leverdatum verwacht in week 47.
Heeft er iemand een overzichtje met wat er als losse Simply Clever accessoires bij zou moeten zitten? Ik lees bij de ene persoon ruitenkrabber en paraplu, maar bij de andere ook laadkabeltas en kofferbakhoekjes. Zelf kan ik zo’n overzichtje niet terug vinden.
Edit:
Ik zie in de prijslijst van juli de paraplu in bestuurdersdeur en ijskrabber in kofferbak staan. Verder geen andere dingen.
[ Voor 13% gewijzigd door Enahs op 31-07-2021 11:02 ]
Nou moet zeggen was een hele waslijst.Wootism schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:56:
[...]
Interessant! Van wat voor features heb je dan precies veel plezier gehad?
@Antera had toen een pdf met alle mogelijkheden.
Dit is wat ik nog weet wat gedaan is.
De Superb was net uitgekomen
Een hoop zaken waren toen niet standaard of je moest extra betalen als pakket.
- Video in motion activeren
- Lane assist activeren
- Aanpassen LED interieur verlichting (Warmwit vervangen voor Koel wit (zo dicht mogelijk bij de overige verlichting)
- Wimpers altijd aan
- Piep bij openen achterklep uitschakelen
- Smart Light Assist standaard inschakelen bij start of laatst gekozen instelling opslaan in geheugen
- Comfortknipper naar 4
- CH en LH naar maximaal 60 seconden
- Stoelverwarming geheugen aanzetten
- Verkeersbordenherkenning inschakelen
- Gevoeligheid van het gaspedaal aanpassen
- Gegevens van uw organisatie kunnen hier niet worden geplakt.AM band uitschakelen
- Panodak comfort sluiting aanzetten
- Stoelverwarming geheugen aanzetten voor passagier
- Deuren op slot doen terwijl motor loopt.
- Gordel waarschuwing uit
- Opstartlogo L&K
- Wimper verlichting onder in Xenon blokken continu activeren
- Verkeersbordherkenning activeren
Ik hoor er niemand over. Maar dat was het enigste wat ik qua design een beetje raar vond.
Het grote scherm staat niet enigszins naar de bestuurder gedraaid. Zou super zijn geweest als je dat zelf enigszins zou kunnen draaien.
Het grote scherm staat niet enigszins naar de bestuurder gedraaid. Zou super zijn geweest als je dat zelf enigszins zou kunnen draaien.
Mss wat rare vraag, maar kan je het geluidsniveau van de richtingaanwijzers lager zetten?
Ik ben daarstraks met een Enyaq 60 gaan rijden, en het viel me op hoe luid dit was. Zelfs mijn kinderen vroegen zich luidop af wat dat lawaai was 😇
Ik ben daarstraks met een Enyaq 60 gaan rijden, en het viel me op hoe luid dit was. Zelfs mijn kinderen vroegen zich luidop af wat dat lawaai was 😇
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2