Paar dagen geleden put opties GME 19 februari 20 dollar gekocht. Kostte geen reet dus wilde een gokje wagen. Het gekke is dat die in prijs zijn gestegen. Iemand een idee wat de logica hierachter is?
Bij Frankfurt mis je dan juist de laatste 2 uur, en after hours.bikabob schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:32:
[...]
Je kan ook op de europese markten traden ipv de us, volgens mij kan dat bij gamestop ook.
Met wat nu allemaal gebeurd (juist met GME om eerlijk te zijn). Echt alle alarmbellen rinkelen bij mij nu 
Maar goed. Laatste stuiptrekkingen denk ik dan maar...
[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 27-01-2021 17:34 ]
Maarja t was voor mij een long term gokje voor komende jaren... Krijg je dit
Klopt, maar dan heb je alleen de pre-market.bikabob schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:32:
[...]
Je kan ook op de europese markten traden ipv de us, volgens mij kan dat bij gamestop ook.
Gamestop is ook op Frankfurt beschikbaar.
maar wel weer eerderBasV. schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:33:
[...]
Bij Frankfurt mis je dan juist de laatste 2 uur, en after hours.
Meer IV kan ook invloed hebben op de prijs.Ascension schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:33:
Paar dagen geleden put opties GME 19 februari 20 dollar gekocht. Kostte geen reet dus wilde een gokje wagen. Het gekke is dat die in prijs zijn gestegen. Iemand een idee wat de logica hierachter is?
Even dubbelchecken, als je after hours een order ingelegd bij een broker, dan worden ze toch op first come first serve uitgevoerd (mits limit wordt gehaald)?
Help pagina van degiro ligt plat, dus kan het niet opzoeken
Help pagina van degiro ligt plat, dus kan het niet opzoeken
Dit. Dit zag je in maart ook op diverse underlyings met OTM calls, vooral de long dated.tomtom901 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:35:
[...]
Meer IV kan ook invloed hebben op de prijs.
Dit is asset inflation, door de currency inflation. En het cantillion effect zorgt ervoor dat degene die het dichts bij het geld printen het meeste voordeel hebben. Normale inflatie gaan we komende jaren nog zien als het helikopter geld komt..Qunix schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:33:
Met wat nu allemaal gebeurd (juist met GME om eerlijk te zijn). Echt alle alarmbellen rinkelen bij mij nu
Ik heb het tegenovergestelde. Na Koop (in dollars) staat er nu een bedrag in Geldmarktfondsen, terwijl de aangekochte stukken wel als transactie vermeld staan. In Portefeuille staan deze nu als niet-Open (enkel te zien bij Alle) met het aantal en de waarde op 0.Malt007 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:23:
Iemand weleens gehad dat het geld bij verkoop niet in de vrije ruimte komt maar in 'geldmarktfondsen'?
De verkochte aandelen staan nog steeds in de portefeuille ook, maar wel bevestigingsmail gehad.
Gaat om de giro trouwens.
DeGiro is niet helemaal lekker vandaag. Mag ik er vanuit gaan dat deze transactie wel nog doorgang vindt?
edit: transacties zijn doorgevoerd en aankopen staan in de open portefeuille
[ Voor 5% gewijzigd door geekeep op 27-01-2021 18:59 ]
ik ben all-in gegaan op BB.TheStan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:19:
Wie zit er hier in BB? Mogelijke winst uit GME wil ik investeren in BB.
Naja, all-in met mijn GME winst. heb er 25 verkocht vandaag en laat de rest nog een beetje door flowen..
Bottomline is dat ik gewoon een pussy benLeaguer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:40:
[...]
Dat klinkt tegenstrijdig, want die zouden juist tot verdere prijsopstuwing moeten leiden?
Verlopen die shorts eigenlijk op een bepaald tijdstip vrijdag? Of worden die allemaal afgehandeld bij opening (of juist sluiting) van de markt?
Ik heb 1000 dollar 880 euro gekocht, 10 shares toen de koers op 104 ofzo stond. Ik heb 5 shares verkocht tegen 280 per aandeel. Dus 50% winst gepakt. Ik heb nog 5 shares staan die nu rond de 350 gaan waarvan ik verwacht dat deze (iig morgen) meer waard zijn.
Ik ga niet wachten op de piek (en maximaal rendement), want ik heb net al gemerkt dat als t op snel weer verkopen aankomt dat Degiro waardeloos is. Dus als ze morgen avond lekker staan neem ik mijn winsten en zet ik een deel weer in op het volgende paard (amc, nok, bb).
Een Nokia positie die ik al lang heb schiet ook opeens omhoog. Is dat ook zo'n meme stock? Ik kan hier geen touw meer aan vastknopen.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
JaWom schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:43:
Een Nokia positie die ik al lang heb schiet ook opeens omhoog. Is dat ook zo'n meme stock? Ik kan hier geen touw meer aan vastknopen.
Jah tis een meme stock, zoals AMC.Wom schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:43:
had ik toch maar NOK moeten kopen vanochtend, had het toch maar in AMC gegooid toenrr7r schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:42:
https://finance.yahoo.com/quote/NOK?p=NOK
wat een waanzin allemaal zeg..
Dus wat gaan we kopen? AMC, BBBY, SPCE of GME?
Ik had er gistermiddag 10 stuks gekocht $5,25 maar weer weggedaan op $5 omdat het zakte en niet steeg. Dacht zal wel... 1 dag later... tja wist ik veel..QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:48:
[...]
had ik toch maar NOK moeten kopen vanochtend, had het toch maar in AMC gegooid toen
Zoals hierboven al genoemd is NOK misschien ook nog interessant als je wilt gaan 'spelen'. +27% in 2 uurtjes gepakt, met flink risico natuurlijk.Hoteldebotel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:48:
Dus wat gaan we kopen? AMC, BBBY, SPCE of GME?
Ben wel benieuwd naar de lange-termijn implicaties van dit soort spielerij. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Hoe hebben jullie die orders op degiro er nou uiteindelijk door gekregen? Ik krijg een foutmelding in de app dat "de maximale orders voor dit product 0 zijn".
edit: Gelukt. Gewoon blijven proberen.
edit: Gelukt. Gewoon blijven proberen.
[ Voor 11% gewijzigd door MrAngry op 27-01-2021 17:53 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
nog nooit eerder voorgekomen, dus zullen wel regulaties komen op den duur. Maar ik weet zeker dat alle hedgefunds dit ook nu op hoogste niveau bespreken hoe ze hier mee om moeten gaan. Dus ze zullen wel wat gaan aanpassen.F. Peregrinus schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:51:
[...]
Zoals hierboven al genoemd is NOK misschien ook nog interessant als je wilt gaan 'spelen'. +27% in 2 uurtjes gepakt, met flink risico natuurlijk.
Ben wel benieuwd naar de lange-termijn implicaties van dit soort spielerij. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
edit: AMC heeft het wat zwaarder momenteel. echt 1 minuut later weer 15% erbij.... pffff, daar sta je dan met je diploma van een of andere lange financiele opleiding...
[ Voor 9% gewijzigd door QA123 op 27-01-2021 17:54 ]
Ja maar het is voor de langere termijn ook geen slecht aandeel aangezien de Chinezen verbannen zijn voor 5G (en andere backbone) infrastructuur.Wom schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:43:
Steam: Grim
Daarom dacht ik ook aan NOK vanochtend, maar de FOMO in AMC nam het over. Misschien dat ik het stukje gecashte AMC in NOK zet, maar even wachten en kijken wat er na deze spike gebeurd. Is inmiddels alweer bijna 30% gezakt van zijn peak.Grim schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:54:
[...]
Ja maar het is voor de langere termijn ook geen slecht aandeel aangezien de Chinezen verbannen zijn voor 5G (en andere backbone) infrastructuur.
[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 18:00 ]
ARK invest 2021 big ideas rapport is gisteren uitgekomen - https://research.ark-inve...7b-441e-8b96-452ec1efe34c
Erg interessant om even te lezen met het oog op aankomende ontwikkelingen en kansen.
Erg interessant om even te lezen met het oog op aankomende ontwikkelingen en kansen.
Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...
Knip: offtopic
[ Voor 80% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 18:04 ]
Zucht...
Knip: zie modbreak
[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 18:05 ]
Knip: en nu kappen met reageren op moderatie. Zie forumregels.
Nieuw topic aangemaakt voor daytrade: Daytrade beursplein
Nieuw topic aangemaakt voor daytrade: Daytrade beursplein
[ Voor 132% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 18:11 ]
Je moet wel wachten tot de sprinkhanen naar het volgende veld springen.rr7r schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:50:
Ik had er gistermiddag 10 stuks gekocht $5,25 maar weer weggedaan op $5 omdat het zakte en niet steeg. Dacht zal wel... 1 dag later... tja wist ik veel..
(Of de ratten het zinkende schip verlaten ver voordat er land in zicht is.)
Ik speculeer even mee (alleen in woorden natuurlijk): men wil a.s. vrijdag shorters 'helpen' met een extra hoge koers, maar de exit strategie is minder rooskleurig voor de aandeelhouders. Zodra die massaal gaan verkopen met stop loss gaat de koers enorm hard onderuit. Ik denk dat ze daarvoor de handel wel stil gaan leggen. Die opent dan weer ver onder de koers die het eind vorig jaar had.
Als je nu cash hebt en je denkt dat het ongeveer zo zou kunnen gaan en op zich wel wat ziet in het bedrijf zelf, zou je die kunnen inzetten voor een limiet order onder de oude prijs.
In anders nieuws, vandaag een flink verlies op de indexen in de VS. Wordt verweten aan de Fed en bedrijven die binnenkort resultaten publiceren.
Knip: trade slowchat
[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 18:30 ]
Ik heb dit doorgenomen en veel dingen denk ik dat ze aardig in de goede richting zitten. Het lastig vind ik alleen, hoe kan ik dit samenpakken in een index-fonds. Ik wil dit zeker 5 jaar laten staan, zo nodig zelfs langer, zonder en naar om hoeven te kijken.Ubernerd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:01:
ARK invest 2021 big ideas rapport is gisteren uitgekomen - https://research.ark-inve...7b-441e-8b96-452ec1efe34c
En dit mogen zelfs meerdere index-fondsen zijn.
Het vervelende is dat ARK ETFs niet verkrijgbaar zijn vanuit Europa ivm betuttelende regels.DJustin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:24:
[...]
Ik heb dit doorgenomen en veel dingen denk ik dat ze aardig in de goede richting zitten. Het lastig vind ik alleen, hoe kan ik dit samenpakken in een index-fonds. Ik wil dit zeker 5 jaar laten staan, zo nodig zelfs langer, zonder en naar om hoeven te kijken.
En dit mogen zelfs meerdere index-fondsen zijn.
Wat je wel kunt doen is een account openen bij een US broker.
Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...
Het hoeft dan ook geen ARK te zijn, maar een ETF die dezelfde gedachtegang heeft of een soort gelijk pakket. Ze zullen vast niet uniek zijn.Ubernerd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:31:
[...]
Het vervelende is dat ARK ETFs niet verkrijgbaar zijn vanuit Europa ivm betuttelende regels.
Wat je wel kunt doen is een account openen bij een US broker.
Ark is er vaak erg vroeg bij. Jammergenoeg niks zoals hun fund kunnen vinden. Zou ook graag een manier willen vinden om het toch te kunnen aanschaffen.DJustin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:35:
[...]
Het hoeft dan ook geen ARK te zijn, maar een ETF die dezelfde gedachtegang heeft of een soort gelijk pakket. Ze zullen vast niet uniek zijn.
Een Tweaker in dit subforum heeft het uitgezocht hoe het kan. Volgens mij niet langer dan 2 maanden terug, even zoeken op Ark en je vind het wel.bikabob schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:58:
[...]
Ark is er vaak erg vroeg bij. Jammergenoeg niks zoals hun fund kunnen vinden. Zou ook graag een manier willen vinden om het toch te kunnen aanschaffen.
PS: Ark zit wel met hun hoofdfonds voor 10% in TSLA he?
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 27-01-2021 19:04 ]
Hallo allemaal,
Zitten hier mensen in de LIDAR technology aandelen? Aeva ziet er wel interessant uit. Opkomend met al wat interessante klant namen (bijv Denso, Porsche) en dan beursgang ergens in Q1 dit jaar (nu dan nog SPAC als IPV op NYE).
Ben benieuwd of iemand er al in zit of mening erover.
Alvast bedankt!
Zitten hier mensen in de LIDAR technology aandelen? Aeva ziet er wel interessant uit. Opkomend met al wat interessante klant namen (bijv Denso, Porsche) en dan beursgang ergens in Q1 dit jaar (nu dan nog SPAC als IPV op NYE).
Alvast bedankt!
Ik weet iets van de techniek kant, het zou interessant zijn als een bedrijf een veel goedkopere productiemanier heeft gevonden. Het is meestal duur, en Musk vind het daarom niet nodig. Daar ben ik het niet mee eens, maar Musk heeft een alternatief gevonden in radar op bepaalde frequenties.UntamedNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:18:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Dus een innovatief bedrijf met een marktrijp betaalbaar product of intellectual property (IP) zoals patenten bezit, dan kan dat erg interessant zijn. Maar anders dan de techniek heb ik geen inzicht op bedrijven die zich daar mee bezig houden. Zodra lidar mainstream wordt en er massaproductie komt denk ik dat daar veel waarde in zit.
Aardig wat zaken zoals deep-learning/AI, EV en robotica is niet echt heel out of the box denken. Dat is al bezig, en blijft gewoon doorgaan.Ubernerd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:01:
Enige wat ik wel bizar vindt is dat ze 3d printing en robots en drones niet als 1 zien, te weten "automation" als sector. Immers is 3d printer effectief een robot/drone, komt kant en klaar product uit zetten zonder dat de mens nodig is en kan bij iedereen thuis en onderweg plaatsvinden. Bijvoorbeeld de 3d printer in busje/vrachtwagen voor letterlijke zin van 'just in time' delivery, of in elk huis 1 a la star trek 'ill have a hamburger please'.
Daarnaast is een drone die uit zichzelf rondbeweegt met ophalen/afgeven ook gewoon een robot in zn puurste vorm. Zo veel overlap in die paar slides, zijn elkaars conculega's.
Wat wel lastig is, is hoe je daarop in gaat zetten. Zo is GE groot (grootste?) in 3d printing, maar is 3d printing geen groot deel van GE. Dus wat is dan je echte exposure en risk/reward, als de market leader geen pure play is?
Valt IBM straks weg in de deep learning/AI/Cloud wereld, of worden ze toch uitbetaald op al hun early pioneer werk en pantenten? En wat wordt de impact van quantum daar weer in?
En ABB is een grote naam binnen robotics, maar is slechts een divisie van ABB...
Voor nu ben ik bezig met de EV-play op volkswagen/toyota. Die staan er overall gezien beter voor dan TSLA, helemaal als je naar de verhouding van leveranties/market cap kijkt (wel of geen top-10 speler in Europa bijvoorbeeld).
De healthcare hoek is gewoon roulette, maar met meer dan 36 cijfers+0. Er zijn constant zo veel overnames, spinoffs en faillissementen in healthcare dat de dominante speler allang bestaat of nog moet gaan inschrijven bij de lokale kvk. Spreiding is daar veel belangrijker. Dus neem een ETF, en koop ofwel de ETF of de volledige top10 als eigen posities.
Dan wel goed opletten, want voor je het weet ben je paar spin-offs verder en zijn het er 15, of paar overnames verder en heb je er nog maar 3.
[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2021 20:14 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
*knip slowchat*
[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 21:01 ]
Gezien slowchat niet toegestaan is, en het Daytrade beursplein ook al gesloten werd, en mensen riepen om een Discord server: https://discord.gg/pBUad6Ck wees welkom.
Beter op de beurs gaan rellen dan in het echt gaan rellen. Op de beurs kan je er nog wat aan verdienen ook.Xanaroth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:24:
[...]
Vervuild.. deels..
De periode met zn Gamestops, Express, BB, AMC en het hele WSB gebeuren... dat gaat echt de geschiedenis in en komende 10 jaar nog regelmatig langskomen op dit forum in referenties.
Ergens kun je het niet maken zo'n absurd aandelen/beleggers event te negeren in het beleggen forum. Menigeen hier (mezelf incluus) pakt met wat verstandige stop-loss triggers nu honderden euro's per dag, om vervolgens met die winst volledig YOLO te gaan.
*knip memestock slowchat*
[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 21:02 ]
Nou, wallstreet begint te reageren op WSB
https://www.nu.nl/economi...tie-via-sociale-media.htm
Aan de ene kant zeg ik ja, maar tegelijk ook nee. Een hard cutoff point zoals voor de circuit breakers is niet echt in te stellen, dat zal steeds mensenwerk zijn, en dat levert altijd gezeik op. (Ene te streng, andere te laks)
Zijn 3 posts op reddit voldoende, zijn 2 filmpjes op youtube voldoende. Dit is gewoon niet netjes te regelen.
Verder is WSB in deze een kind wat de aan het ontdekken is wat het kan, hoe de wereld werkt etc. In eerste instantie eigenlijk geen coordinatie, willekeurig wat doen, dingen proberen. En nu lijken ze langzaamaan door te hebben wat een gerichte actie op kan leveren. Het probleem met dit kind is dat je het nergens echt aansprakelijk voor kan stellen zoals bij een groot fonds.
Aan de ene kant zeg ik ja, maar tegelijk ook nee. Een hard cutoff point zoals voor de circuit breakers is niet echt in te stellen, dat zal steeds mensenwerk zijn, en dat levert altijd gezeik op. (Ene te streng, andere te laks)
Zijn 3 posts op reddit voldoende, zijn 2 filmpjes op youtube voldoende. Dit is gewoon niet netjes te regelen.
Verder is WSB in deze een kind wat de aan het ontdekken is wat het kan, hoe de wereld werkt etc. In eerste instantie eigenlijk geen coordinatie, willekeurig wat doen, dingen proberen. En nu lijken ze langzaamaan door te hebben wat een gerichte actie op kan leveren. Het probleem met dit kind is dat je het nergens echt aansprakelijk voor kan stellen zoals bij een groot fonds.
Inderdaad een uitzonderlijke periode. Echter heb ik lang mijn gezond verstand gevolgd waardoor ik niet heb meegedaan in deze pumps van bijvoorbeeld gamestop. Ik heb het al meegemaakt in mijn beginnersdagen dat ik meeging in z'n pump, maar dat heeft me toen wel verlies opgeleverd. Ik zie het als leergeld..
*knip meme-stock trade slowchat*
Ik vraag me wel af tot hoe lang dit soort acties zal duren.. Ik denk dat we op zeer korte termijn dit zien leegbloeden. Traantjes zullen er zeker vloeien.
Ik vraag me wel af tot hoe lang dit soort acties zal duren.. Ik denk dat we op zeer korte termijn dit zien leegbloeden. Traantjes zullen er zeker vloeien.
[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 21:02 ]
Kijk het interview met Chamath op CNBC voor een geïnformeerde mening aan de WSB kant.Lanfear89 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:47:
Nou, wallstreet begint te reageren op WSB
https://www.youtube.com/w...ab_channel=CNBCTelevision
Het is volstrekt gestoord dat het wel toegestaan is om een stock 140% te shorten (want big money funds), maar dat er zogenaamd 'opgetreden' moet worden als een groep retail investors een manier weet te vinden om geld te verdienen.
*knip trade slowchat*
[ Voor 103% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 21:03 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 21:03 ]
True, maar de ellende met shorten is ook dat je tegenwoordig bijna automatisch een groot doelwit op je voorhoofd zet op het moment dat jij als (groot) fonds/instantie een shortpositie in neemt. Short positie, mooi even met z'n allen massaal kopen voor een mooie short squeeze en hoppa, 'ez money'. En bij een long.. ja leuk, succes ermee /ignore.lvanhoe schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:52:
[...]
Kijk het interview met Chamath op CNBC voor een geïnformeerde mening aan de WSB kant.
Het is volstrekt gestoord dat het wel toegestaan is om een stock 140% te shorten (want big money funds), maar dat er zogenaamd 'opgetreden' moet worden als een groep retail investors een manier weet te vinden om geld te verdienen.
Ik zit er vooral mee dat je nu een bestaand ecosysteem op de schop gaat gooien doordat je de grote shorters heel snel het leven zuur kan maken. En ik maak me zorgen wat dat gaat doen met de koersen en de grootte van de bubbel die gaat klappen.
Ik zeg niet dat de shorters onschuldig zijn (@ youtube link) of niet mogen bloeden, maar social media kan het landschap heel snel, heel sterk veranderen.
[ Voor 6% gewijzigd door Lanfear89 op 27-01-2021 21:08 ]
Het gaat niet om het beschermen van shorts maar van particulieren die een aandeel kopen op $300 want LOLYOLO HODL to $1000 en vervolgens single digit dollars per aandeel overhouden en huilie huilie doen, zorgplicht roepen, etc.
Zoals ik al eerder aangaf, zal hier voornamelijk een herverdeling van kapitaal plaatsvinden tussen reddit-users (en inmiddels ook zat Tweakers). Sommigen zullen heel veel geld verdienen, maar uiteraard zullen er ook mensen tussen zitten die net te laat waren om tijden de pump te verkopen en in de dump terecht komen.
Ook zonder een 140% short had dit kunnen gebeuren. Hoeveel aandelen zijn er teruggekocht t.o.v. totaal volume? Zie ook de andere memestocks met significant lagere short %. WSB is een pump&dump groep geworden en het is imo helemaal niet zo gek om een aandeel stil te leggen als duidelijk is dat er een PnD opgezet wordt.
Zoals ik al eerder aangaf, zal hier voornamelijk een herverdeling van kapitaal plaatsvinden tussen reddit-users (en inmiddels ook zat Tweakers). Sommigen zullen heel veel geld verdienen, maar uiteraard zullen er ook mensen tussen zitten die net te laat waren om tijden de pump te verkopen en in de dump terecht komen.
Ook zonder een 140% short had dit kunnen gebeuren. Hoeveel aandelen zijn er teruggekocht t.o.v. totaal volume? Zie ook de andere memestocks met significant lagere short %. WSB is een pump&dump groep geworden en het is imo helemaal niet zo gek om een aandeel stil te leggen als duidelijk is dat er een PnD opgezet wordt.
[ Voor 62% gewijzigd door Longcat op 27-01-2021 21:12 ]
Ik vraag me af of je het concept van een short squeeze dan wel begrijpt? Er zijn simpelweg niet genoeg stocks omdat hedgefunds het een geweldig idee vonden om voor meer dan 100% te shorten. De aandelen die worden gekocht zijn niet zozeer onderling tussen retail buyers maar voornamelijk betreffende hedgefunds die hun short posities moeten invullen.Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:07:
Het gaat niet om het beschermen van shorts maar van particulieren die een aandeel kopen op $300 want LOLYOLO HODL to $1000 en vervolgens single digit dollars per aandeel overhouden en huilie huilie doen, zorgplicht roepen, etc.
Wie denk je dat al hun geld kwijt raken als de shortsellers succesvol zijn en een bedrijf gaat failliet? De lange termijn investeerders en pensioenfondsen die dachten een veilig aandeel te hebben.Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:07:
En als zo'n groot hedge fund miljarden verliest door hun eigen greed en veel te grote risico's, dan mag de belasting betaler voor het verlies. Zie 2008.
Al de regels die een 2e 2008 crash moesten voorkomen zijn intussen weer afgeschaft in de VS.
Dat kan wel, maar daar moet je extra voor betalen: https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdfKyumia schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:00:
Hoe zit dat met de prijzen die DeGiro weergeeft? Daar zit een +-15 min vertraging op. Maar hoe zit dat met de orders die uitgevoerd worden? Deze worden neem ik aan aan de huidige koers verhandeld? Maar als dat zo is, waarom kan DeGiro dan niet gewoon live updaten zoals bij finance.yahoo?
Ware het niet dat een bedrijf niet failliet gaat dankzij shortsellers. Als het bedrijf verder gezond is zijn het vooral diegenen die verkopen na de shortseller die hier schade aan ondervinden. Als het bedrijf niet gezond is, tja, dan liever eerder afboeken dan later.RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:13:
[...]
Wie denk je dat al hun geld kwijt raken als de shortsellers succesvol zijn en een bedrijf gaat failliet? De lange termijn investeerders en pensioenfondsen die dachten een veilig aandeel te hebben.
Even kijken op yahoo finance.lvanhoe schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:13:
[...]
Ik vraag me af of je het concept van een short squeeze dan wel begrijpt? Er zijn simpelweg niet genoeg stocks omdat hedgefunds het een geweldig idee vonden om voor meer dan 100% te shorten. De aandelen die worden gekocht zijn niet zozeer onderling tussen retail buyers maar voornamelijk betreffende hedgefunds die hun short posities moeten invullen.
Free float: ~ 47M
Volume vandaag: ~ 83M (and counting)
Gem. volume 10D: ~120M (laatste 10 dagen dus 1.200M)
Niet zo zeer retail onderling, hmm...

Een bedrijf gaat niet failliet omdat de prijs van het aandeel laag is. Faillissement wordt uitgeroepen als een bedrijf de rekeningen niet kan betalen, niet omdat het aandeel onder de x euro of dollar is gekomen.RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:13:
[...]
Wie denk je dat al hun geld kwijt raken als de shortsellers succesvol zijn en een bedrijf gaat failliet? De lange termijn investeerders en pensioenfondsen die dachten een veilig aandeel te hebben.
En als zo'n groot hedge fund miljarden verliest door hun eigen greed en veel te grote risico's, dan mag de belasting betaler voor het verlies. Zie 2008.
Al de regels die een 2e 2008 crash moesten voorkomen zijn intussen weer afgeschaft in de VS.
Het gebeurt wel eens dat een short seller een bedrijf 'aanvalt' dat allerlei ellende/fraude verbergt. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat het bedrijf failliet gaat. Is dat dan de schuld van de short seller? Of had het bedrijf niet moeten frauderen/bedriegen?
[ Voor 47% gewijzigd door Longcat op 27-01-2021 21:22 ]
Is het te simpel om te stellen dat je dan zo'n positie niet of kleiner moet/kunt innemen?Lanfear89 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:05:
[...]
True, maar de ellende met shorten is ook dat je tegenwoordig bijna automatisch een groot doelwit op je voorhoofd zet op het moment dat jij als (groot) fonds/instantie een shortpositie in neemt.
If you can't find a way to make money while you sleep, you'll have to work until you die.
En de IMF waarschuwt dat de koersen gaan corrigeren.mrmrmr schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:08:
In anders nieuws, vandaag een flink verlies op de indexen in de VS. Wordt verweten aan de Fed en bedrijven die binnenkort resultaten publiceren.
Rond -2,5% tot -2,9% (!) voor indexen Nasdaq 100 en S&P 500 tot nu toe.
Ja dat klopt, ik heb zelfs een artikel geschreven met Europese alternatieven voor ark fondsen. Soms komt het een soort van in de buurt, maar de realiteit is helaas dat je in veel gevallen niet in de buurt zult komen van de performance van ark. Vaak volgen ze simpelweg een index, health innovation bijvoorbeeld, maar iets als arkg ga je nooit vinden. Overigens vandaag nog wat bijgekocht, ben wel fan van Cathy.Deveon schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:03:
[...]
Een Tweaker in dit subforum heeft het uitgezocht hoe het kan. Volgens mij niet langer dan 2 maanden terug, even zoeken op Ark en je vind het wel.
PS: Ark zit wel met hun hoofdfonds voor 10% in TSLA he?
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
De laatste keer dat er een 2-3% daling plaatsvond in een dag was ik te vroeg met juichen/hopen op een correctie. In de volgende 1-2 dagen was het weer weggepoetst. Wat mij betreft is een correctie/lichte crash zeer welkom. Even retail wegjagen en weer rustig door.mrmrmr schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:24:
[...]
En de IMF waarschuwt dat de koersen gaan corrigeren.
Overigens vraag ik me af of je de daling kan linken aan een fed/IMF publicatie. Dan verwacht je meer een rechte lijn omlaag i.p.v. relatief geleidelijk verloop.
[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 27-01-2021 21:31 ]
Als je dan de discussie over GME en WSB voert en je noemt iets 'koersmanipulatie', waarom is dit dan anders? Het IMF creëert hier uit het niets een negatief sentiment waarop aandelenbeursen reageren. Ik zeg we leggen de koersen meteen maar stil, want deze koersmanipulatie gaat natuurlijk veel te ver..mrmrmr schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:24:
[...]
En de IMF waarschuwt dat de koersen gaan corrigeren.
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen academische publicaties van instellingen die zelf geen belang erbij hebben, en (retail) investeerders die niet altijd even onderbouwde statements maken waar ze zelf ook belang bij hebben. Disclosure requirements zijn er met een redenlvanhoe schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:30:
[...]
Als je dan de discussie over GME en WSB voert en je noemt iets 'koersmanipulatie', waarom is dit dan anders? Het IMF creëert hier uit het niets een negatief sentiment waarop aandelenbeursen reageren. Ik zeg we leggen de koersen meteen maar stil, want deze koersmanipulatie gaat natuurlijk veel te ver..
Na 1 dag of als je mazzel hebt binnen 1 dag. Wel vroeg overboeken, dan komt het in de middag over.Kyumia schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:17:
[...]
Mijn account is in de maak op moment bij IB. Enig idee hoe lang een banktransfer duurt? Is dat instant of (net zoals bij Flatex (DU)) een dag?
Wel op dagen door de week en niet in het weekend.
[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 27-01-2021 22:20 ]
14 uur later, blijkt dat die winst ipv 20%, 200% kon zijn (en stijgende)Larmoth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:24:
Hier zelf ook beetje meegesurfed op GME maar in veel mindere mate. Ben niet zo een risiconemer op dat vlak. Erin op 95 en eruit op 120. Toch mooi 20% winst op een dag. Heb ik veel laten liggen, sure maar ik kon vannacht tenminste slapen
.
TrueLulukai schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:45:
[...]
14 uur later, blijkt dat die winst ipv 20%, 200% kon zijn (en stijgende)
Dat is natuurlijk niet altijd waar. Soms gaat het bedrijf failliet omdat de bank geen lening meer durft te geven of valt een deal in het water omdat een grote partner geen zin in controversie heeft etc, ook als later blijkt dat er hoogstens wel wat rook was maar geen vuur.Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:17:
Een bedrijf gaat niet failliet omdat de prijs van het aandeel laag is. Faillissement wordt uitgeroepen als een bedrijf de rekeningen niet kan betalen, niet omdat het aandeel onder de x euro of dollar is gekomen.
Het gebeurt wel eens dat een short seller een bedrijf 'aanvalt' dat allerlei ellende/fraude verbergt. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat het bedrijf failliet gaat. Is dat dan de schuld van de short seller? Of had het bedrijf niet moeten frauderen/bedriegen?
Maar waarom zouden ze pas op vrijdag hun shorts sluiten? Als de koers elke dag flink stijgt en je weet dat het de volgende paar dagen verder gaat stijgen, dan wi je toch nu je short posities sluiten? Anders heb je nog meer verlies.Xanaroth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:49:
[...]
Ga eerder uit van dag of 2... als je iets doet, doe het kort en snel.
Vrijdag lopen de opties af (einde van de maand enzo) en daar is nu overal de focus op; hoe hoger de prijs, hoe meer er verplicht moet worden gekocht ivm uitvoering tegen naakte opties.
Daarom was de 100/150/200 bij gamestop zo'n mijlpaal. ALLE opties ITM is een gigantische berg risico voor marketmakers en banken, die zodoende zich bij de koopmeute aansluiten omdat ze risico's gaan afdekken.
Waarschijnlijk leidt dat ook deels tot de bizarre prijsstijging nu overnight. Andere partijen die deels geforceerd mee MOETEN doen ipv WILLEn doen na het praktisch failissement van Melvin Capital.
Na vrijdag heeft iedereen weer een maand de tijd wat betreft doorrollen en (ver)kopen van posities om zich te positioneren tot de volgende mijlpaal. Ik zie deze wilde meute niet dat geduld opbrengen.
Er is een verschil tussen fraude blootleggen (bijvoorbeeld Nikola Motors) en wat die short sellers doen.Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:17:
Een bedrijf gaat niet failliet omdat de prijs van het aandeel laag is. Faillissement wordt uitgeroepen als een bedrijf de rekeningen niet kan betalen, niet omdat het aandeel onder de x euro of dollar is gekomen.
Bedrijven zijn op de beurs om geld op te halen bij investeerders. Als de koers laag is dan betekent het dat ze geen nieuw geld kunnen ophalen zonder bestaande aandeelhouders pijn te doen. Dat is heel vervelend voor een bedrijf dat een tijdelijk cashflow probleem heeft. Bijvoorbeeld omdat de winkels dicht zijn vanwege een pandemie. Of een bedrijf dat geld ophaalt om te kunnen groeien, bijvoorbeeld Tesla.
Het tweede is de convertible bonds. Dat zijn leningen die op het eind van de looptijd worden omgezet in aandelen, mits de koers van het aandeel boven een bepaalde waarde zit. Als het aandeel instort dan moet het bedrijf die lening in cash terugbetalen.
Ook zijn veel short sellers er niet vies van om zelf flink te frauderen. Bijvoorbeeld door nepnieuws te verspreiden, of slecht nieuws enorm op te blazen in de media. Een short positie aanhouden kost je namelijk elke dag geld. Dus dat Gamestop misschien over 5 jaar failliet gaat omdat het een oud concept is, is niet genoeg. Ze moeten in de eerste helft van dit jaar kapot, anders was het de moeite al niet meer waard.
In "The Big Short" zie je ook mooi dat iemand de crash aan zag komen en een enorme short positie had genomen. Maar als de crash een maand later was gebeurd, was hij alles kwijt geweest.
Die video is niet helemaal compleet. Beetje flauw van CNBC.lvanhoe schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:52:
[...]
Kijk het interview met Chamath op CNBC voor een geïnformeerde mening aan de WSB kant.
[YouTube: Full Interview (33:14) CNBC & Chamath Palihapitiya 1/27/21]
[ Voor 7% gewijzigd door Odeklontje op 28-01-2021 00:21 ]
Negatieve quantity lijkt erop te duiden dat hij de calls niet gekocht, maar geschreven (geshort) heeft.BasvanS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:58:
Maar wat er nu in zijn portfolio met met de die Call gebeurd snap ik niet helemaal.
*knip trade geneuzel*
[ Voor 109% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2021 22:09 ]
Is dat dan een hele rare manier om je mogelijke verlies te hedgen? Want als je nu short en je winst wil pakken dan kom je toch in de knoei met je margin?hostname schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:00:
[...]
Negatieve quantity lijkt erop te duiden dat hij de calls niet gekocht, maar geshort heeft.
Vrijdag is een ander type short. De (naked) call.phantom09 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:57:
[...]
Maar waarom zouden ze pas op vrijdag hun shorts sluiten? Als de koers elke dag flink stijgt en je weet dat het de volgende paar dagen verder gaat stijgen, dan wi je toch nu je short posities sluiten? Anders heb je nog meer verlies.
Er worden elke week calls verkocht met strike prijzen die erg onrealistisch zijn. Maandag kon je bijvoorbeeld goedkoop $115 GME calls kopen die vrijdag aflopen. GME stond toen op $65. En een verdubbeling in een week komt eigenlijk nooit voor. Dat is dus gratis geld voor de verkopers.
Er zijn heel veel van die calls verkocht. En de kans dat GME vrijdag nog onder de $115 komt is nu klein. Al die call verkopers moeten nu dus als een malle aandelen gaan kopen.
Dit zijn covered calls. De posities in de screenshot zijn 15 * 100 * $2,50 + 15 * 100 * $3,00 waard indien de koers van AMC op of boven 3,00 eindigt op 19 februari. De aandelen worden uitgeleverd en hij houdt deze waarde als cash over.BasvanS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:58:
Kan iemand me uitleggen wat ik hier zien?
[Afbeelding]
Een vriend van mij (Canadees) heeft blijkbaar begin vorige week 7k speelgeld op AMC gezet.
Maar wat er nu in zijn portfolio met met de die Call gebeurd snap ik niet helemaal.
Eindigt de koers lager dan respectievelijk 2,50 en 3,00, dan verlopen de betreffende opties waardeloos en houdt hij de aandelen AMC.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 27-01-2021 22:04 ]
Maar hij kan dus nu niet uitstappen en de winst pakken?Zr40 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:04:
[...]
Dit zijn covered calls. De posities in de screenshot zijn 15 * 100 * $2,50 + 15 * 100 * $3,00 waard indien de koers van AMC op of boven 3,00 eindigt op 19 februari. De aandelen worden uitgeleverd en hij houdt deze waarde als cash over.
Eindigt de koers lager dan respectievelijk 2,50 en 3,00, dan verlopen de betreffende opties waardeloos en houdt hij de aandelen AMC.
De winst op het aandeel bedoel je? Nee. De kans op winst heeft hij van tevoren verkocht door de opties te schrijven.BasvanS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:06:
[...]
Maar hij kan dus nu niet uitstappen en de winst pakken?
Hij kan natuurlijk wel alles sluiten. Dan koopt hij wel wat time value terug op de geschreven opties en dat levert dan op basis van de screenshot respectievelijk 2,09 en 2,89 op.
[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 27-01-2021 22:09 ]
Wellicht i-shares robotica? https://www.ishares.com/u...ence-multisector-etf-fundDJustin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:35:
[...]
Het hoeft dan ook geen ARK te zijn, maar een ETF die dezelfde gedachtegang heeft of een soort gelijk pakket. Ze zullen vast niet uniek zijn.
heeft 13,4% YTD behaalt.
Het klinkt voor mij niet logisch, wat is dan zijn mogelijk winst in deze situatie?Zr40 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:07:
[...]
De winst op het aandeel bedoel je? Nee. De kans op winst heeft hij van tevoren verkocht door de opties te schrijven.
De koersen zijn veel te hoog, ik ben het eens met het IMF.Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:30:
[...]
De laatste keer dat er een 2-3% daling plaatsvond in een dag was ik te vroeg met juichen/hopen op een correctie. In de volgende 1-2 dagen was het weer weggepoetst. Wat mij betreft is een correctie/lichte crash zeer welkom. Even retail wegjagen en weer rustig door.
Overigens vraag ik me af of je de daling kan linken aan een fed/IMF publicatie. Dan verwacht je meer een rechte lijn omlaag i.p.v. relatief geleidelijk verloop.
Persoonlijk vind ik een koerscorrectie ook niet zo'n ramp. Ik beleg pas sinds kort weer actief dus ik heb niet de opgang sinds maart meegemaakt, het heeft dus wel flinke invloed op mijn winstbuffer.
Het is in ieder geval weer een potentieel aankoopmoment voor degenen die geregeld bijkopen. Helaas niet voor mij. Ik kan pas weer iets kopen als ik heb verkocht. Bij Degiro kost het aanhouden van cash geld en terugboeken en bijstorten mag fiscaal niet. Dat werkt dus heel anders dan de meesten hier die gewoon met spaargeld beleggen.
Iets versimpeld heeft hij de winst al gepakt op het moment dat hij de opties heeft geschreven. Als het ware heeft hij zijn aandelen toen al voor respectievelijk $2.70 (premie) + $2.50 (strike) = $5.20 en $2.25 (premie) + $3 (strike) = $5.25 verkocht. Daarmee verzilverde hij de koerswinst die het aandeel tot dusver had gemaakt, maar verspeel je ook koerswinst die nog gemaakt gaat worden.BasvanS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:02:
[...]
Is dat dan een hele rare manier om je mogelijke verlies te hedgen? Want als je nu short en je winst wil pakken dan kom je toch in de knoei met je margin?
EDIT: Nu met de goede bedragen
[ Voor 17% gewijzigd door hostname op 27-01-2021 22:16 ]
Niet helemaal. Die prijzen zijn de huidige waarde van de opties.hostname schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:11:
[...]
Hij heeft de winst al gepakt op het moment dat hij de opties heeft geschreven, dat heeft hem $15.65 en $14.85 respectievelijk per aandeel opgeleverd. Daarmee verzilverde hij feitelijk de koerswinst die het aandeel tot dusver had gemaakt, maar verspeel je ook koerswinst die nog gemaakt gaat worden.
Ik gebruik even de 2.50 call als voorbeeld.
Hij heeft 100 stuks AMC gekocht voor $4.96 per stuk. En hij heeft deze call geschreven voor $2.70 per stuk. Totale kosten tot dusver: $226.
Indien de koers van het aandeel op 19 februari hoger sluit dan $2.50, dan worden de opties door de koper uitgeoefend. Je verkoopt dan die 100 stuks voor exact $2.50. Eindresultaat: $24 winst.
Indien de koers van het aandeel gelijk aan of lager dan $2.50 sluit, dan verlopen de opties waardeloos. Je houdt de 100 stuks van het aandeel en die hebben je $226 gekost.
Het hele interview, lastig te vinden idd:Odeklontje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:59:
[...]
Die video is niet helemaal compleet. Beetje flauw van CNBC.
[YouTube: Chamath Palihapitiya debates CNBC's Scott Wapner on Gamestop stocks]
deel 1: https://www.youtube.com/w...fNpL4QA&ab_channel=vonsek
deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=ECZUXNc2saA&t=0s
Ja, klopt, je hebt helemaal gelijk, ik zat even naar de verkeerde getallen te kijken. Premium van $15.65 zou ook wel absurd hoog zijnZr40 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:16:
[...]
Niet helemaal. Die prijzen zijn de huidige waarde van de opties.
Ik gebruik even de 2.50 call als voorbeeld.
Hij heeft 100 stuks AMC gekocht voor $4.96 per stuk. En hij heeft deze call geschreven voor $2.70 per stuk. Totale kosten tot dusver: $226.
Indien de koers van het aandeel op 19 februari hoger sluit dan $2.50, dan worden de opties door de koper uitgeoefend. Je verkoopt dan die 100 stuks voor exact $2.50. Eindresultaat: $24 winst.
Indien de koers van het aandeel gelijk aan of lager dan $2.50 sluit, dan verlopen de opties waardeloos. Je houdt de 100 stuks van het aandeel en die hebben je $226 gekost.
Mijn edit naar iets wat beter klopt heeft precies jouw bericht gekruist.
Ik zou het niet omschrijven als het verlagen van risico. Want je hebt nog steeds de volledige downside van het aandeel, en je verkoopt juist de upside boven de gekozen strike in ruil voor de optiepremie.BasvanS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:21:
@hostname en @Zr40 Bedankt voor de uitleg. Het oogt allemaal wat onnodig complex om bij een simpele buy het risico te verlagen.
Waarom zou je dergelijke constructie bedenken en niet gewoon vaan een deel van het geld alleen aandelen kopen?
Waarom die vriend van jou hiervoor heeft gekozen kan je het beste hem vragen.
Een mogelijkheid is dat je de upside verkoopt die je absoluut niet verwacht. Bijvoorbeeld: ik verwacht dat het aandeel niet verder zal stijgen dan X, dus ik schrijf calls met een strike boven X want het risico dat dit toch gebeurt beschouw ik als acceptabel en vind ik de premie waard.
Een andere mogelijkheid is dat je zeker wil verkopen op prijs X. Dus ik verdien graag premie bovenop de gewenste verkoopprijs door calls te schrijven op die strike.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 27-01-2021 22:32 ]
Aha, tuurlijk, ik zie de denkfout al. Maar dan heeft hij dus alle winst boven de 2.5 en 3 dollar verkocht?Zr40 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:28:
[...]
Ik zou het niet omschrijven als het verlagen van risico. Want je hebt nog steeds de volledige downside van het aandeel, en je verkoopt juist de upside boven de gekozen strike in ruil voor de optiepremie.
Waarom die vriend van jou hiervoor heeft gekozen kan je het beste hem vragen.
Een mogelijkheid is dat je de upside verkoopt die je absoluut niet verwacht. Bijvoorbeeld: ik verwacht dat het aandeel niet verder zal stijgen dan X, dus ik schrijf calls met een strike boven X.
Een andere mogelijkheid is dat je zeker wil verkopen op prijs X, dus ik verdien graag premie bovenop de gewenste verkoopprijs door calls te schrijven op die strike.
Kun je dit toelichten? Deze fiscale regel ken ik niet.mrmrmr schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:10:
[...]
Bij Degiro kost het aanhouden van cash geld en terugboeken en bijstorten mag fiscaal niet. Dat werkt dus heel anders dan de meesten hier die gewoon met spaargeld beleggen.
of ben je niet in NL woonachtig?
[ Voor 4% gewijzigd door DJTimo op 27-01-2021 22:39 ]
Ja. Merk op dat hij de aandelen heeft gekocht op $4.96. Hij maakt pas verlies wanneer het aandeel op 19 februari sluit onder $2.26 (voor de 2.50 call, die andere heb ik niet uitgewerkt) en hij zelf vervolgens het aandeel verkoopt.BasvanS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:32:
[...]
Aha, tuurlijk, ik zie de denkfout al. Maar dan heeft hij dus alle winst boven de 2.5 en 3 dollar verkocht?
Als ik de historische koers zo bekijk dan snap ik het wel. Gezien dit tot de meme stocks behoort schat hij de kans laag in dat dit aandeel binnen een maand zo laag zal sluiten. De 52 week low is zelfs $1.91. Waarschijnlijk gokt hij dat de meme status niet snel zal verdwijnen, en als dat toch gebeurt de 52 week low niet doorbroken zal worden. Het gaat hem niet om de spreekwoordelijke maan-raketten, maar om een beperkte, doch degelijke winst die in zijn ogen bijna gegarandeerd is.
Die vraag verwachte ik al. In het kort: Degiro noemt het een oudedagsvoorziening. Het is alleen van toepassing als je een pensioen in eigen beheer hebt opgebouwd in een eigen bedrijf. Het is feitelijk een bancaire lijfrente die wordt ingevuld met beleggen op een fiscaal geblokkeerde rekening.DJTimo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:37:
[...]
Kun je dit toelichten? Deze fiscale regel ken ik niet.Is toch gewoon een broekzak/vestzak boeking
Let wel op als je zoiets wil doen: medewerkers bij Degiro snappen dit zelf niet of niet helemaal.
Dat is toch niet heel veel anders dan de reguliere pensioenrekening van DEGIRO? Daar kan je fiscaal gezien ook niet zomaar uitboeken en inboeken.mrmrmr schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:54:
[...]
Die vraag verwachte ik al. In het kort: Degiro noemt het een oudedagsvoorziening. Het is alleen van toepassing als je een pensioen in eigen beheer hebt opgebouwd in een eigen bedrijf. Het is feitelijk een bancaire lijfrente die wordt ingevuld met beleggen op een geblokkeerde rekening.
Let wel op als je zoiets wil doen: de medewerkers bij Degiro snappen dit zelf niet of niet helemaal.
Daarom vooraf limieten instellen, heeft me meerdere keren lekker rendement gegeven. Bijvoorbeeld bij beursopening toen bekend werd dat Tesla in de S&P 500 zou worden toegevoegd. Toen steeg het aandeel direct iets van 18% ofzo. Hoger verkocht dan mijn bid, later op de dacht toen het behoorlijk inkakte weer opnieuw gekocht, snelle winst is dat. Nu ook met Enphase gedaan trouwens, verkopen op $220 en nu weer gekocht op de dip. Zeker aangezien dat een bedrijf is waarbij je weet dat het toch weer de $220 gaat aanraken is dat nog best safe.MagniArtistique schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:42:
[...]
Ik ga niet wachten op de piek (en maximaal rendement), want ik heb net al gemerkt dat als t op snel weer verkopen aankomt dat Degiro waardeloos is. Dus als ze morgen avond lekker staan neem ik mijn winsten en zet ik een deel weer in op het volgende paard (amc, nok, bb).
Wel rekening houden met dat je dan ineens een mailtje kan krijgen terwijl je met heel andere dingen bezig was dat er een zooi aandelen verkocht is. Bij elke transactie die ik tot nu toe op deze manier heb gedaan heb ik er geen spijt van
Bij aankopen doe ik hetzelfde trouwens. Vaak zie je één aandeel heel erg heen en weer schieten in een bepaalde range. Dan ga ik verder onderin die range zitten. Kan wel betekenen dat je hem uiteindelijk niet krijgt, maar ja, dan heb je je geld nog steeds (soms evt. minus een beetje rente).
Dit legt puur bloot wat er toch al fucked up was aan de hele aandelenmarkt. Ik vind het wel mooi. De enige echte oplossing (behalve een diploma vereisen voordat je kunt beleggen) is dat bepaalde producten zoals derivaten niet of minder worden toegestaan.QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:53:
[...]
nog nooit eerder voorgekomen, dus zullen wel regulaties komen op den duur. Maar ik weet zeker dat alle hedgefunds dit ook nu op hoogste niveau bespreken hoe ze hier mee om moeten gaan. Dus ze zullen wel wat gaan aanpassen.
edit: AMC heeft het wat zwaarder momenteel. echt 1 minuut later weer 15% erbij.... pffff, daar sta je dan met je diploma van een of andere lange financiele opleiding...
Misschien gaan we weer naar échte waarde van dingen kijken, ipv dat je nu ook onzin hebt zoals Microsoft die (vorige keer) supergoede cijfers liet zien en daarna direct daalde. De stock market is een casino en het is tijd dat gewoon echt iedereen dat een keer toegeeft.
[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-01-2021 23:08 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Premium was 80 cent zegt hij, dus hij heeft met 7k gewoon 5600 gepakt. Nu snap ik het ook. Er ontbrak nog wat informatie.Zr40 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:45:
[...]
Ja. Merk op dat hij de aandelen heeft gekocht op $4.96. Hij maakt pas verlies wanneer het aandeel op 19 februari sluit onder $2.26 (voor de 2.50 call, die andere heb ik niet uitgewerkt) en hij zelf vervolgens het aandeel verkoopt.
Als ik de historische koers zo bekijk dan snap ik het wel. Gezien dit tot de meme stocks behoort schat hij de kans laag in dat dit aandeel binnen een maand zo laag zal sluiten. De 52 week low is zelfs $1.91. Waarschijnlijk gokt hij dat de meme status niet snel zal verdwijnen, en als dat toch gebeurt de 52 week low niet doorbroken zal worden. Het gaat hem niet om de spreekwoordelijke maan-raketten, maar om een beperkte, doch degelijke winst die in zijn ogen bijna gegarandeerd is.
Er zijn wel wat verschillen. Je kunt als werknemer beleggen met je vrije jaarruimte en jaarlijks bijstorten.Zr40 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:04:
[...]
Dat is toch niet heel veel anders dan de reguliere pensioenrekening van DEGIRO? Daar kan je ook niet zomaar uitboeken, en inboeken is ook fiscaal beperkt.
Maar in mijn geval gaat het over de opbouw van een bancaire (d.w.z. rentegevende) lijfrente binnen een bedrijf (een holding BV) die is gestopt (zgn stakingswinst). Daar mag vervolgens niets worden bijgestort en niet worden afgehaald totdat er een uitkering wordt aangeschaft als je pensioen begint (bancair of een verzekering).
[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 27-01-2021 23:56 ]
De tweede is inmiddels geblokkeerd. Chamath maakt wel exact het punt wat ik hier eerder ook heb geprobeerd te maken. Binnen community’s (Reddit, YT, Discord, Twitter en ook GoT trouwens!) zit enorm veel kennis. Deze kennis heeft mij ook een edge gegeven op Tesla. Uiteraard helpt het ook dat een Chamath, Ark en Ron Baron deze potentie ook uitspraken.jan390 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:17:
[...]
Het hele interview, lastig te vinden idd:
deel 1: https://www.youtube.com/w...fNpL4QA&ab_channel=vonsek
deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=ECZUXNc2saA&t=0s
Edit: en de eerste ook..
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 27-01-2021 23:53 ]
Wat ik bij Flatex een beetje vervelend vind is dat er automatisch een bepaald kredietbedrag wordt vrijgegeven. In mijn geval 1000,-. Dat staat er gewoon direct bij als besteedbaar en het is ook niet duidelijk uit welke pot je een aandeel koopt. Het rentepercentage heb ik 10 minuten naar kunnen zoeken. Vandaag dus letterlijk per ongeluk BB gekocht, met het kredietbedrag van Flatex. Nu ben ik daar principieel tegen dus heb ik direct hetzelfde bedrag bijgestort. Achteraf best blij mee natuurlijk gezien de 25.5% die ik vandaag gerealiseerd heb.
Ben benieuwd wat die premarket gaat doen morgen, wel heel fijn om te weten dat ik bij Flatex gewoon premarket kan handelen. Dat heeft mij dus best wat opgeleverd tot dusver, echter ook wel wat gekost (AMC), maar daar zie ik morgen wel welke richting dat op gaat.
Hoe dan ook, ik zie alles als leermomenten. Een dure les is ook een les. Soms loont een gokje zich ook wel.
Ben benieuwd wat die premarket gaat doen morgen, wel heel fijn om te weten dat ik bij Flatex gewoon premarket kan handelen. Dat heeft mij dus best wat opgeleverd tot dusver, echter ook wel wat gekost (AMC), maar daar zie ik morgen wel welke richting dat op gaat.
Hoe dan ook, ik zie alles als leermomenten. Een dure les is ook een les. Soms loont een gokje zich ook wel.
[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 28-01-2021 00:11 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik heb mijn beleggen nu bij abn en dan zelf beleggen voor de rest lopen, elke maand automatisch inleg in de 3 NT fondsen.
Op degiro nog wat flufjes staan en speelgeld voor de bb fomo.
Ja ik gebruik Flatex eigenlijk ook alleen voor mijn losse aandelen (stuk of 6 posities). Dat 'moeten' wel enigszins grote posities zijn gezien de vaste 3,90,- transactiekosten.AMARONE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 00:13:
Ik heb mijn beleggen nu bij abn en dan zelf beleggen voor de rest lopen, elke maand automatisch inleg in de 3 NT fondsen.
Verder heb ik NN Fitvermogen met 4 fondsen (Duurzaam, Mixfonds III en IV, en Global) met automatische inleg. En ja nog flink wat in BTC. Dat is meer het 'YOLO' 35.000% ROI potje zeg maar.
Ik stond vandaag zowaar even in de plus met KPN! Dat heeft ook 1,5 jaar mogen duren haha. Ze keren gelukkig wel flink wat dividend uit (5-6%).
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik probeer een market order te plaatsen bij degiro maar na lang denken krijg ik een melding dat als de order niet bij openstaande orders staat ik dan support moet contacten. Loopt de order op de achtergrond nog gewoon door en heb ik er morgen 5x zoveel gekocht of is het gewoon niet gelukt en wat kan de reden zijn?
Dit topic is gesloten.