Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.230 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50
IndigoX schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:02:
[...]

Dit.

Teveel mensen die op aandelen springen, een gat in de lucht springen en het van de daken roepen als ze een piekje meemaken van +20%. Maar het stil houden als ze zwaar onderuit gaan.
Je zal nooit -nooit- de markten kunnen verslaan (mede doordat er niet echt een relatie meer is tussen de prestaties van een bedrijf en de aandelenkoers*). Achteraf is het altijd gemakkelijk te zeggen dat je "het wist", maar geloof me als ik zeg dat ontzettend veel personen die grote winsten hebben gehaald, simpelweg geluk hadden. Als de markt zo simpel te voorspellen was, zouden de grote jongens er ook op springen en op hun beurt ervoor zorgen dat de voorspelling keert.

*de aandelenkoers is de gepercipieerde waarde van een bedrijf
Ook blind in indexbeleggen (buy and hold) stappen is niet verstandig ondanks dat het voor velen wel de verstandigste vorm van beleggen zal zijn. Iedereen doet er gewoon goed aan om een paar avonden of weken jezelf in te lezen over beleggen an sich en vervolgens naar effecten en brokers te kijken. Ook bij de effecten loont het de moeite om de verschillende documentatie te lezen en op woorden die je niet begrijpt te Googlen. Begrijpen wat je koopt, waarin je belegd en welke verplichtingen en risico’s er bij horen is key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 14:00
Hier nu 3 maanden bezig en ik moet toegeven dat ik duidelijk rood een mooi kleur vind :) Zeker aangezien ik shell in mijn aandelen portefeuille heb. Ikzelf heb Shell nog gekocht op 13.45 dus moet nog serieus stijgen voor we daar weer zijn. Maar ik heb nog veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

HEA220 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

en had je shell gekocht?

Komen voorbeurs toch met goed nieuws.
https://www.iex.nl/Nieuws...-uit-de-rode-cijfers.aspx
Achteraf is mooi wonen, maar een redelijke goed nieuws show vandaag. Enorm lastig te voorspellen van de cijfers van Shell kunnen alle kanten op gaan. Blijft natuurlijk wel een oerdegelijk bedrijf.

Soms is het de kunst om op donkere momenten voor aandelen er toch doorheen te kunnen kijken. Dit nieuws biedt in ieder geval ruimte voor het nodige herstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
Larmoth schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:58:
Hier nu 3 maanden bezig en ik moet toegeven dat ik duidelijk rood een mooi kleur vind :) Zeker aangezien ik shell in mijn aandelen portefeuille heb. Ikzelf heb Shell nog gekocht op 13.45 dus moet nog serieus stijgen voor we daar weer zijn. Maar ik heb nog veel tijd.
Wat was je beweegreden om destijds Shell te kopen? Waarom zou Shell beter performen dan bijvoorbeeld de NT World ETF?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Larmoth schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:58:
Als je het toen goed vond, zou je nu zeker moeten bijkopen. Of is je casus/analyse verandert - in dat geval krijg je de vraag waarom je niet verkoopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Heb eventjes RTL Z aan staan en toevallig komt Shell ook voorbij, vraagt de presentator aan zijn collega wat de actuele koers is, wordt er geroepen 5% momenteel, waarop de presentator zegt woe.. amateur hour :D

Overigens was er wel een interessante analyse dat de olieproductie voorlopig niet zal toenemen waardoor Shell haar winstmarge op olie niet kan vergroten momenteel.

[ Voor 30% gewijzigd door Miki op 29-10-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DJTimo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:16:
[...]
dat thuiswerken zit nog niet bij iedereen in het systeem. Er zijn ook nog genoeg beroepen waarbij thuiswerken geen reeële optie is.

https://www.ad.nl/auto/th...-druk-op-de-weg~af2c1f90/
Net als bij het vervangen van mensen voor machines gaat het nooit om de volledige functie, maar een delen ervan. Het aantal dat volledig vanaf huis kan werken is beperkt, maar de groep die enkele dagen vanuit huis kan werken is groot. Soms is er alleen even een andere mindset én de juist middelen voor nodig. Ik heb genoeg werknemers gehoord die prima thuis kunnen werken, maar het mag niet van hun werkgever.

Mijn klant heb ik dit jaar ook volledig om zien gaan van "werken doen we op kantoor" tot "graag werk thuis, maar het is geen recht". Je moet voor het thuiswerken alleen wel thuis over de middelen kunnen voorzien, zowel technisch als omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
Panzer_V schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:10:
[...]

Wat was je beweegreden om destijds Shell te kopen? Waarom zou Shell beter performen dan bijvoorbeeld de NT World ETF?
1) diversiteit
2) Mooi bedrijf die realistisch is en stabiel is
3) Nog beetje noob in aandelen =)
4) Wil zowiezo specifieke bedrijven en gaan algemene hoopjes aangezien ik graag bedrijven opvolg.
5) relatief lage koers (dacht ik :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
Xanaroth schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

Als je het toen goed vond, zou je nu zeker moeten bijkopen. Of is je casus/analyse verandert - in dat geval krijg je de vraag waarom je niet verkoopt..
Ik heb vaste momenten waarbij ik koop en de volgende is december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
Larmoth schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

1) diversiteit
2) Mooi bedrijf die realistisch is en stabiel is
3) Nog beetje noob in aandelen =)
4) Wil zowiezo specifieke bedrijven en gaan algemene hoopjes aangezien ik graag bedrijven opvolg.
5) relatief lage koers (dacht ik :) )
1) Hoe is 1 bedrijf diverser dan 1600 bedrijven?
2) Stabiel? Gezien hun cijfers dit jaar zou ik ze niet stabiel noemen.
3) Dat mag. Top dat je dit eerlijk zegt 8)
4) Dat is een persoonlijke keuze.
5) De hele wereld met hun alwetende mensen vinden het een kutbedrijf waardoor de koers dus laag komt te staan. Wat heb jij aan informatie die de rest van de alwetende wereld niet heeft waardoor jij denkt dat de alwetende wereld binnenkort (of na x jaar) alsnog massaal dit aandeel gaat willen hebben waardoor de koers dus gaat stijgen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Larmoth schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Ik heb vaste momenten waarbij ik koop en de volgende is december.
Eh... bij indexbeleggen snap ik dat volkomen maar bij losse aandelen is dit een hele rare strategie. Als je het goed wilt doen bepaal je aan de hand van je eigen analyse wat het aandeel waard zou moeten zijn en koop je het bewust aandeel op het moment dat er een koopkans voordoet. Andersom zou je ook met een optie kunnen werken waarbij de optie wordt gelicht op het moment dat de prijs is gedaald naar de prijs die je voor een aandeel zou willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Flink dividend bij LVGO gisteren, $7,09. Dat is toch bijna 5% van de waarde van het aandeel. Dit is onderdeel van de TDOC merger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoekel
  • Laatst online: 21-03 20:03
Mail ontvangen van de ABN dat mijn huidige "Zelf Beleggen" vanaf 1 januari 2021 wordt opgeheven. Dit was een vorm welke bestond voordat ze het onderscheid gingen maken tussen "Zelf beleggen basis" en "Zelf beleggen plus".

Ze gaan me nu overzetten op "Zelf beleggen plus" waarbij het minimumtarief vaste kosten van 15 euro naar 48 euro per jaar gaat en de servicekosten van 0,18% naar 0,20%.

Wat mij betreft een mooi voorbeeld dat het kiezen van een broker hooguit geldt voor wat ze op dit moment aanbieden en het plaatje zomaar weer van de ene dag op de andere kan veranderen.

Maar, nu heb ik het idee dat ik met alleen maar NT-fondsen (wereld, Europa, emerging en small caps) ook gewoon naar "Zelf beleggen basis" zou kunnen zonder de minimumkosten van 48 euro per jaar.

Of wordt het verschil irrelevant zodra je 48 euro / 0,2% = 24.000 euro belegd hebt staan?

https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/beleggingsvormen/zelf-beleggen-basis/index.html

https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/beleggingsvormen/zelf-beleggen-plus/index.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@yoekel Wat de servicekosten betreft is Zelf Beleggen Plus altijd 48 euro per jaar duurder dan Zelf Beleggen Basis. Het variabele deel is gelijk.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 29-10-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoekel
  • Laatst online: 21-03 20:03
Zr40 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:57:
@yoekel Wat de servicekosten betreft is Zelf Beleggen Plus altijd 48 euro per jaar duurder dan Zelf Beleggen Basis. Het variabele deel is gelijk.
Thanks, bij het oude Zelf beleggen was het een minimum aan servicekosten, dus zodra je met de 0,18% op 15 euro zat dan had je geen vaste kosten meer zeg maar.

Nu ga ik dus 48 euro extra betalen als ik niet oplet, want zoals gezegd volgens mij zitten al mijn fondsen in het basispakket. En moet ik zelf gaan bellen met ze als ik het er niet mee eens ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
Panzer_V schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

1) Hoe is 1 bedrijf diverser dan 1600 bedrijven?
2) Stabiel? Gezien hun cijfers dit jaar zou ik ze niet stabiel noemen.
3) Dat mag. Top dat je dit eerlijk zegt 8)
4) Dat is een persoonlijke keuze.
5) De hele wereld met hun alwetende mensen vinden het een kutbedrijf waardoor de koers dus laag komt te staan. Wat heb jij aan informatie die de rest van de alwetende wereld niet heeft waardoor jij denkt dat de alwetende wereld binnenkort (of na x jaar) alsnog massaal dit aandeel gaat willen hebben waardoor de koers dus gaat stijgen?
1) Heb er al 4 verschillende. Grondstof, gaming, 2*Tech. Bedoeling is nog een duurzaam aandeel en een voeding aandeel. :) Maar inderdaad minder divers dan 1600 maar is gelinkt aan puntje 4
2) Met corona is het een unieke situatie maar op lange termijn vind ik toch van wel.
3) Merci
5) Geen extra, maar de massa hysterie probeer ik te doorzien. Lukt het? geen idee, dat zie ik binnen X aantal jaar wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Rukapul schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

Ik zit alleen in Triodos Groenfonds.

Ben met je eens dat zo'n wijziging van intrinsieke waarde niet te verwachten zijn bij zo'n fonds. Zeker omdat ASN Groenprojectenfonds in leningen doet. Enige wat ik me kan bedenken is dat de onderhandse leningen af en toe geherwaardeerd moet worden. En dan heb je de kans dat voor een bepaalde lening de kans op default sterk is afgenomen bijvoorbeeld. Maar dan nog is 0.8% fors.
En vandaag weer 18 cent er af. :? Lijkt me een foutje geweest. Mazzel voor wie heeft kunnen verkopen op 26 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Miki schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

Eh... bij indexbeleggen snap ik dat volkomen maar bij losse aandelen is dit een hele rare strategie. Als je het goed wilt doen bepaal je aan de hand van je eigen analyse wat het aandeel waard zou moeten zijn en koop je het bewust aandeel op het moment dat er een koopkans voordoet.
Wellicht als je enkel in Shell investeert, maar dan alsnog.
Vooral met aandelen als Shell - in het huidige sentiment - zou je al snel van mening kunnen zijn dat het een goede aankoop zou kunnen zijn voor koersen die veel hoger staan dan de huidige koers.
Combineer dat met dat niet iedereen gelijk zijn hele vermogen wil inleggen, of dat je geld gewoonweg op is terwijl je wel meer wilt inleggen maar moet wachten op totdat je weer nieuw geld ter beschikking hebt.
Miki schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

Andersom zou je ook met een optie kunnen werken waarbij de optie wordt gelicht op het moment dat de prijs is gedaald naar de prijs die je voor een aandeel zou willen betalen.
Leuk in theorie en het maakt het risico doorgaans net iets kleiner.
Maar mocht de koers dan toch flink stijgen, dan mag je het doen met een relatief kleine optiepremie.

Sowieso, iemand die zegt een beginner te zijn en dan met opties bezig zou kunnen gaan? Nee :)
Dan kunnen we nog beter turbo's adviseren :+
Vooral voor het " het kan toch écht niet lager " gedeelte.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

En vandaag weer 18 cent er af. :? Lijkt me een foutje geweest. Mazzel voor wie heeft kunnen verkopen op 26 euro.
Als het een fout betreft, dan zou die wel gecorrigeerd worden neem ik aan.
Ander scenario: er waren gisteren ontzettend grote orders om het fonds aan te kopen, waardoor ze de opslag zo enorm hebben verhoogd om de transactiekosten te dekken.
Andersom werkt het ook; veel uitstappers en de koers wordt aanzienlijk lager gezet dan de intrinsieke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
JohanNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Als het een fout betreft, dan zou die wel gecorrigeerd worden neem ik aan.
Ander scenario: er waren gisteren ontzettend grote orders om het fonds aan te kopen, waardoor ze de opslag zo enorm hebben verhoogd om de transactiekosten te dekken.
Andersom werkt het ook; veel uitstappers en de koers wordt aanzienlijk lager gezet dan de intrinsieke waarde.
Dat kan niet, omdat het fonds al een tijd gesloten is voor aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Technisch vraagje over IB en TWS.

Uit interesse kijk ik af en toe naar de koers van de merger aandelen in mijn portfolio. Dus LVGO/TDOC en XLNX/AMD. Met de functie "Merger Arbitrage" kan ik een regel aanmaken in de quote monitor (watchlist) die gelijk staat aan het kopen van het aangekochte bedrijf en het verkopen van wat je post-merger over zou houden. Daarmee kan je zien met wat voor discount het over te nemen bedrijf verhandeld wordt.

Bij LVGO/TDOC werkt dit, maar bij XLNX/AMD niet. Ik vermoed dat dit komt doordat de functie de ratio omrekent naar gehele aandelen. Per aandeel XLNX ontvang je 1.7234 aandelen AMD. De functie zoekt dan naar de prijs van 8617 aandelen XLNX en 5000 aandelen AMD, dat is immers de kleinste ratio met gehele aandelen.

Ik ontvang alleen L1 data. Het komt vrijwel nooit voor dat ik orders zie die samen goed zijn voor minimaal 8617 stuks XLNX danwel 5000 stuks AMD, en dus kan er geen bid/ask berekend worden voor deze merger regel. Klopt het dat dit wel werkt indien je L2 data ontvangt, omdat je dan wel voldoende stukken ziet liggen in het orderboek?

Vul ik 1.725 in, dan wordt de ratio 69:40 en dat werkt altijd met L1 data. Want zichtbare orders in het orderboek op VS beurzen zijn altijd in round lots, veelvouden van 100 stuks.

Het is dat ik (afgezien van deze nieuwsgierigheid) geen praktisch nut heb voor L2 data, anders had ik het zelf wel gecontroleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
HEA220 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

en had je shell gekocht?

Komen voorbeurs toch met goed nieuws.
https://www.iex.nl/Nieuws...-uit-de-rode-cijfers.aspx
Uiteindelijk niet de stap gezet. Nog even de kat uit de boom kijken, ik denk dat er zich op korte termijn een betere opportuniteit gaat voortdoen ten gevolge van Corona (maatregelen).
Bijvoorbeeld:
  • Kinepolis staat momenteel en zijn laagste punt in 7 jaar en zijn sterk afhankelijk van de genomen maatregelen door de regering.
  • SAP heeft ook een stevige tik gekregen op paar dagen tijd waardoor interessant kan zijn om in te stappen.
  • Danone aan de huidige prijs lijkt ook een steal.
Mijn portefeuille bestaat uit welgekende passieve fondsen combo: IWDA & EMIM.
Daarnaast heb ik €1000 speelgeld naar DeGiro overgeschreven waarmee ik eens Yolo wil gaan.

Mijn watchlist: https://imgur.com/a/vlUhe9k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Na een dag al gister hier ook maar gaan shoppen. Beetje Ahold als Covid proof en Randstad als recovery stock.

Inmiddels wel bijna al mijn posities bij Trading212 gesloten en nu wachten op mijn geld om het door te zetten naar IB. Tot nog toe ondanks mijn relatief kleine portfolio erg blij met IB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
Miki schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:29:
[...]

Het soort effecten bepaald grotendeels of je uitkomt bij een bank of een bepaalde broker. De verschillende prijsstellingen van de onderliggende producten is sterk bepalend in deze.

Verder is het raadzaam om je eerst te verdiepen in eea. Neem daarvoor de tijd en koop bijvoorbeeld een goed starters boek zodat je goed geïnformeerd begint aan je avontuur. Beleggen uit de Dummies serie is een goed boek om mee te beginnen en kun je naderhand ook als naslagwerk gebruiken als je wat verder bent.
Thanks, ik zal dat boek even bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
Dan Stark schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:23:
Hebben mensen hier wat tips voor een beginner?

Is het verstandig om direct bij een broker te beginnen of eerst bij je bank? Ik dacht met zo'n 20k te beginnen en dan maandelijks wat bij kopen.

Mijn idee was om met wat "veilige" aandelen te beginnen.
Ik vind dit een prima start voor beginners: https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/ behalve dan dat ik DeGiro niet direct zou aanraden. Index beleggen kun je prima bij je eigen bank doen, als je bij een van de 3 grootbanken zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 29-10-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
SqnLdr schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:29:
[...]

Koop met geld dat je 20 jaar kan missen een indexfonds bij je huisbank aan met zo groot mogelijke spreiding en zo laag mogelijke kosten. Koop maandelijks geautomatiseerd bij met een % van je inkomen wat je 20 jaar kan missen. Verkoop nooit, wat er ook gebeurt op de markt, en blijf maandelijks bijkopen, wat er ook gebeurt. Als je een speciaal doel hebt, bereid bent veel risico te nemen of marktkennis hebt die anderen niet hebben zou je wat anders kunnen verzinnen natuurlijk.
Heb geen speciaal doel. Op de spaarrekening krijg je er niets voor terug. Ook al houd ik daar wel een buffer aan natuurlijk. Verder lijkt me beleggen ook wel interessant.

Dan moet ik mij even inlezen in potentiele indexfondsen.

Overigens kan ik bij het bedrijf werk voor een bepaald bedrag per jaar aan aandelen daar kopen met 15% korting welke dan op de 1e dag van het jaar worden uitgegeven. Deze kan ik uiteraard ook direct weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Welkom in de wereld van beleggingsfondsen :)

Pas je op dat je niet verwend en lui raakt en je hele portefeuille omgooit :D
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, maar mijn portfolio "actiebeleggen" (NT World bij ABN + wereldwijd aandelen bij CB) heeft een slechter rendement sinds startdatum bij CB dan mijn reguliere portfolio... :+

Actiebeleggen: -4,74%
Regulier: -2,10%

Ik had eigenlijk andersom verwacht. Iets met margin en leverage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, maar mijn portfolio "actiebeleggen" (NT World bij ABN + wereldwijd aandelen bij CB) heeft een slechter rendement sinds startdatum bij CB dan mijn reguliere portfolio... :+

Actiebeleggen: -4,74%
Regulier: -2,10%

Ik had eigenlijk andersom verwacht. Iets met margin en leverage...
NT Emerging markets doet het momenteel beduidend beter dan mijn World en World small cap, die hebben de afgelopen dagen flinke klappen gehad. Anyway besef ook dat je bij beleggingsfondsen altijd een dag achterloopt, in dit geval voor NT fondsen zijn de koersen van 28 oktober vastgesteld voor vandaag (de 29ste). Je kunt dus aan de hand van je andere portefeuille goed voorspellen welke kant het opgaat de volgende dag :D

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 29-10-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:49:
[...]
Anyway besef ook dat je bij beleggingsfondsen altijd een dag achterloopt, in dit geval voor NT fondsen zijn de koersen van 28 oktober vastgesteld voor vandaag (de 29ste).
Niet altijd. Voor het Achmea fonds (bij CB) is al een koers voor vandaag beschikbaar :)

Maargoed, voor de volledigheid, per gisteren:

Actiebeleggen: -2,30%
Regulier: -2,74%
Je kunt dus aan de hand van je andere portefeuille goed voorspellen welke kant het opgaat de volgende dag :D
Zou je denken? :D

Het Achmea fonds is vandaag gedaald, mijn reguliere portfolio is vandaag gestegen. Wat zou NT World vandaag gedaan hebben? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 29-10-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:04:
[...]

Niet altijd. Voor het Achmea fonds (bij CB) is al een koers voor vandaag beschikbaar :)

Maargoed, voor de volledigheid, per gisteren:

Actiebeleggen: -2,30%
Regulier: -2,74%

[...]

Zou je denken? :D

Het Achmea fonds is vandaag gedaald, mijn reguliere portfolio is vandaag gestegen. Wat zou NT World vandaag gedaan hebben? :P
Als ik nu naar IWDA kijk waar vandaag 1,57% af is gegaan kan ik met enige zekerheid zeggen dat ik morgen een mooie min 1,xx kan verwachten :)

In mijn PP grafiek overzicht ontlopen VWRL, IWDA en NT World elkaar nauwelijks. Wellicht dat jouw aandelenportefeuille momenteel minder hard geraakt wordt vanwege een andere spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:11:
[...]
Wellicht dat jouw aandelenportefeuille momenteel minder hard geraakt wordt.
Inderdaad veel beweging bij mijn aandelen, zowel omhoog als omlaag tot ruim 10%. Met een uitzondering: PINS, +25%. Zonder deze positie was mijn portfolio als geheel vandaag ook gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06
Check de Amerikaanse futures :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als je dan ook even post waar ze op staan dan hoeft niet iedereen ze op te zoeken en kunnen we de ontwikkeling zien. Nu staan ze op -1.91% (SP500).

Nou nou. Zet de circuit breakers maar aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:53
Makkelijk zelf te vinden toch? Hier een linkje.

https://money.cnn.com/data/premarket/

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Is ook makkelijk te vinden maar als je ze wil bespreken benoem het dan. Imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zeker ook handig als je weken/jaren later terugleest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ja... een normale dip niet meer niet minder. In februari en maart hebben we dagen gehad dat er diep rode cijfers op de borden stonden.

Maar maak je niet druk vroeg of laat kunnen we weer bloed in de straten verwachten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daredeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05-2022
Ben sinds kort ook begonnen met beleggen, mijn eerste aandelen in Tesla gekocht. Niks geks en niets wat ik niet kan missen, gewoon puur omdat ik een 'fanboy' ben en zelf ook een Tesla heb. Erg leuk om jullie verhalen te lezen :) Nu aan het oriënteren wat mijn volgende stap zal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Daredeg op 30-10-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Daredeg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:30:
Ben sinds kort ook begonnen met beleggen, mijn eerste aandelen in Tesla gekocht. Niks geks en niets wat ik niet kan missen, gewoon puur omdat ik een 'fanboy' ben en zelf ook een Tesla heb. Erg leuk om jullie verhalen te lezen :) Nu aan het oriënteren wat mijn volgende stap zal zijn.
Zelf heb ik ook een aardig deel in Tesla zitten, maar hoop toch niet dat je investering gebaseerd is op het feit hoe blij je bent met je eigen Tesla .. Het aandeel is afgelopen periode gigantische gestegen en op basis van enkel het produceren van auto's is het veel te duur.

Zelf heb ik trouwens veel vertrouwen in Tesla, maar de korte termijn is erg onzeker. Het gaat mij met name over 2-3 jaar en verwacht nog ruim 10 jaar mijn aandeel te houden. De meeste institutionele beleggers hebben echter een kortere visie en zij bepalen met name de marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:38
SqnLdr schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
Er verandert weinig in vergelijking met de huidige situatie.
Behalve dat je ook gelijk een nieuwe overeenkomst met degiro moet afsluiten bij het afsluiten van de rekening. (geen idee wat de wijzigingen daarin zijn.)

[ Voor 5% gewijzigd door Bulldock op 30-10-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:44
Deveon schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:32:
...

Inmiddels wel bijna al mijn posities bij Trading212 gesloten en nu wachten op mijn geld om het door te zetten naar IB. Tot nog toe ondanks mijn relatief kleine portfolio erg blij met IB.
Vanwaar de keuze om de posities bij Trading212 te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daredeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05-2022
Deveon schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Zelf heb ik ook een aardig deel in Tesla zitten, maar hoop toch niet dat je investering gebaseerd is op het feit hoe blij je bent met je eigen Tesla .. Het aandeel is afgelopen periode gigantische gestegen en op basis van enkel het produceren van auto's is het veel te duur.

Zelf heb ik trouwens veel vertrouwen in Tesla, maar de korte termijn is erg onzeker. Het gaat mij met name over 2-3 jaar en verwacht nog ruim 10 jaar mijn aandeel te houden. De meeste institutionele beleggers hebben echter een kortere visie en zij bepalen met name de marktwaarde.
Nee hoor, ik heb natuurlijk meer research gedaan maar de voornaamste reden was het goede gevoel wat ik erbij kreeg. Het is ook een kleine investering geweest waar ik verder niet zoveel van merk.

Ben nu aan het kijken naar S&P 500 (SPY). Iemand daar goede of juiste slechte ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
liptonicee schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Vanwaar de keuze om de posities bij Trading212 te sluiten?
Ik groeide voorbij de garantstelling van 20k en wilde naar een broker waarbij duidelijk is waar ze hun geld aan verdienen om de komende jaren verder te groeien. Nu betaal ik overigens wel een maandelijkse tarief, maar verdien nu tenminste wel zelf er aan wanneer mijn Tesla aandelen uitgeleend worden. Door de lage fee's van IB en dat ze in mindering worden gebracht op de maandelijkse fee kan ik nu praktisch gratis handelen terwijl bij de andere concurrenten ik bij meer dan 15 transacties per jaar (waarvan minimaal 1 per maand) al duurder uit ben.

Enkel de fee op euro's omzetten in dollar is met €2 vrij fors, alleen volgens mij is dat niet nodig gezien de rentes tussen valuta met elkaar verrekend worden en weet niet of deze ook af gaat van mijn maandelijkse tarief.

@Daredeg Mooi, het is namelijk een aandeel met meer risico dan andere vanwege de hoge speculatie. De S&P500 draait overigens de afgelopen tijd voor ongeveer een kwart op de "techbubbel" terwijl de meeste zaken vanwege Covid en/of de aankomende verkiezingen. Als je gespreid wilt beleggen zou ik het breder zoeken, want zelfs met wereldwijde fonds zit je vaak voor 30-50% in de VS omdat daar gewoon de "duurste" organisaties zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:50:
[...]
Enkel de fee op euro's omzetten in dollar is met €2 vrij fors, alleen volgens mij is dat niet nodig gezien de rentes tussen valuta met elkaar verrekend worden en weet niet of deze ook af gaat van mijn maandelijkse tarief.
Nee, alleen trading commissions (inclusief die van valutaconversie) tellen mee voor de minimum activity fee. Zaken zoals rente of market data fees tellen niet mee.

Aan de andere kant, als je toch al de minimum activity fee betaalt, dan heb je effectief geen extra kosten voor de valutaconversie. Dat hoef je dan niet te vermijden. :)

Saldo tussen valuta's wordt niet verrekend. Je betaalt of ontvangt de rente voor iedere valuta waarin je een positief of negatief saldo aanhoudt.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Daredeg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:28:
[...]
Ben nu aan het kijken naar S&P 500 (SPY). Iemand daar goede of juiste slechte ervaringen mee?
Meeste mensen hebben geen toegang tot SPY i.v.m. Europese regels.

Heb je wel toegang dan is het een prima fonds om te beleggen in de Amerikaanse markt. VOO heeft trouwens een iets lagere TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Nee, alleen trading commissions (inclusief die van valutaconversie) tellen mee voor de minimum activity fee. Zaken zoals rente of market data fees tellen niet mee.

Aan de andere kant, als je toch al de minimum activity fee betaalt, dan heb je effectief geen extra kosten voor de valutaconversie. Dat hoef je dan niet te vermijden. :)

Saldo tussen valuta's wordt niet verrekend. Je betaalt of ontvangt de rente voor iedere valuta waarin je een positief of negatief saldo aanhoudt.
Thanks, is de rente tussen positief of negatief dan niet gelijk waardoor het feitelijk met elkaar verrekend wordt? Market data gebruik ik vooralsnog niet en wissel daarvoor gewoon met de Trading212 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Thanks, is de rente tussen positief of negatief dan niet gelijk waardoor het feitelijk met elkaar verrekend wordt?
Aan welke situatie denk je precies?

Creditrente en debetrente van dezelfde valuta zijn nooit gelijk. En rentes van verschillende valuta worden ook in de betreffende valuta geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Ik groeide voorbij de garantstelling van 20k en wilde naar een broker waarbij duidelijk is waar ze hun geld aan verdienen om de komende jaren verder te groeien. Nu betaal ik overigens wel een maandelijkse tarief, maar verdien nu tenminste wel zelf er aan wanneer mijn Tesla aandelen uitgeleend worden. Door de lage fee's van IB en dat ze in mindering worden gebracht op de maandelijkse fee kan ik nu praktisch gratis handelen terwijl bij de andere concurrenten ik bij meer dan 15 transacties per jaar (waarvan minimaal 1 per maand) al duurder uit ben.

Het is toch duidelijk waar ze aan verdienen? Securities lending.
En zoals je de verhalen kent en wellicht zelf nu ook merkt kan dat veel geld opleveren.
Zelfs bij IB krijg je maar de helft, Trading212 krijgt het volledige bedrag en wellicht in theorie nog meer omdat ze ook securities lending kunnen gebruiken voor hun CFD platform als klanten short gaan.

Daarnaast worden je effecten bewaard door een ( nieuwe/oude ) bekende: IB :P
Voor de verlaging van risico is de spreiding tussen Trading212 en IB dus beperkt.
Zie ook: https://community.trading...ssurance-hopefully/2159/5

Behalve als ik echt iets heb gemist bestaat die " 20K garantie " ook niet.
Daarmee verwijs je volgens mij naar het BCS, wat een Nederlandse regeling is, zowel IB als Trading212 hebben dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:57:
[...]
Daarnaast worden je effecten bewaard door een ( nieuwe/oude ) bekende: IB :P
Voor de verlaging van risico is de spreiding tussen Trading212 en IB dus beperkt.
Je mist een belangrijk feit: Als Trading212 klant ben jij niet bekend bij IB. IB is niet bewaarder voor jou, maar voor Trading212. Bij wijze van spreken zou Trading212 DEGIRO-achtige capriolen kunnen maken, en dan heb je niets aan het feit dat je effecten bij IB staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Je mist een belangrijk feit: Als Trading212 klant ben jij niet bekend bij IB. IB is niet bewaarder voor jou, maar voor Trading212. Bij wijze van spreken zou Trading212 DEGIRO-achtige capriolen kunnen maken, en dan heb je niets aan het feit dat je effecten bij IB staan.
Dat zou inderdaad kunnen, maar er is tot dusver niets dat wijst hierop, net zoals dat IB dit bij haar eigen klanten zou doen.
En Trading212 kent geen vaag liquiditeitenfonds zoals DeGiro had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Aan welke situatie denk je precies?

Creditrente en debetrente van dezelfde valuta zijn nooit gelijk. En rentes van verschillende valuta worden ook in de betreffende valuta geboekt.
Dat wanneer ik +/- €1000 euro heb staan en $1000 in de min staat dat het onder aan de streep geen aanzienlijke kosten oplevert.
JohanNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Het is toch duidelijk waar ze aan verdienen? Securities lending.
En zoals je de verhalen kent en wellicht zelf nu ook merkt kan dat veel geld opleveren.
Zelfs bij IB krijg je maar de helft, Trading212 krijgt het volledige bedrag en wellicht in theorie nog meer omdat ze ook securities lending kunnen gebruiken voor hun CFD platform als klanten short gaan.
De inkomsten zijn aannemelijk, maar het blijft een aanname. Daarnaast als ze daar daadwerkelijk goed aan verdienen dan ontvang ik liever de helft zelf.
Behalve als ik echt iets heb gemist bestaat die " 20K garantie " ook niet.
Daarmee verwijs je volgens mij naar het BCS, wat een Nederlandse regeling is, zowel IB als Trading212 hebben dat niet.
Thanks, ga ik hier even verder in verdiepen hoe het precies zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Dat wanneer ik +/- €1000 euro heb staan en $1000 in de min staat dat het onder aan de streep geen aanzienlijke kosten oplevert.
Dat kost je $15,90 per jaar.

USD debetrente is momenteel 1,59%. EUR creditrente is 0% tot 100k, daarboven -0,938%.

Stel dat je € 200k hebt staan en $200k in de min. Dan betaal je $100k * 1,59% + $100k * 1,09% over je USD debetsaldo (dus $2680) en ontvang je € 100k * 0% + € 100k * -0,938% (negatief, dus betaal je € 938).

Maar ter illustratie, stel dat de rente wel gelijk was. USD debetrente 1,5%, EUR creditrente 1,5%. Dat zou je in jouw voorbeeld jaarlijks $15 betalen en € 15 ontvangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:23:
[...]
Dat zou inderdaad kunnen, maar er is tot dusver niets dat wijst hierop, net zoals dat IB dit bij haar eigen klanten zou doen.
Er was ook niets wat hier op wees bij DEGIRO, totdat de lokale toezichthouder de bevindingen had gepubliceerd.

Mijn punt is dat het feit dat Trading212 IB gebruikt als bewaarder niet af doet aan het feit dat je Trading212 nog steeds dient te vertrouwen. Trading212 heeft een omnibus account bij IB. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lynx, waar klanten zelf een account hebben bij IB.

Lynx hoef je niet te vertrouwen met de correcte bewaring van je effecten bij IB, want Lynx kan niets doen wat dit in gevaar brengt. Trading212 kan dat wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
@Zr40 Ha Zr, even een vraagje hè. Stel dat je nieuwsbrief echt zou werken, waarom is daar dan nog geen Vanguard of Lyxor of Amundi op gedoken die de '[naam nieuwsbrief] fonds of ETF' hebben opgericht? Eventueel in samenwerking met. En dan een luxe leven gaan leiden van de TER. Uiteraard wil iedereen daar dan aan meedoen, gezien hun resultaten.

Of is het feit dat dat niet bestaat het bewijs dat het niet werkt?

Ik dacht, gooi even een balletje op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@WizZie- een dergelijk fonds zou gewoon een actief beheerd fonds zijn. En die heeft Vanguard ook.

Als de maker van deze nieuwsbrief op lange termijn de beurs kan verslaan wordt het misschien zelfs de nieuwe Warren Buffet, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Lees ik nou dat onze Zr40 de nieuwe Warren Buffet gaat worden!? :o

Ik zag gisteren een interview met Ray Dalio wat ik enorm interessant vind. Hij spreekt een uur lang over de ESG, "sustainable", en groene investeringen, maar ook wat hij denkt te gaan gebeuren als Biden of Trump wint en het effect op crypto in de toekomst.

YouTube: Ray Dalio, founder of Bridgewater Associates explores the future of ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:11:
@Zr40 Ha Zr, even een vraagje hè. Stel dat je nieuwsbrief echt zou werken, waarom is daar dan nog geen Vanguard of Lyxor of Amundi op gedoken die de '[naam nieuwsbrief] fonds of ETF' hebben opgericht? Eventueel in samenwerking met. En dan een luxe leven gaan leiden van de TER. Uiteraard wil iedereen daar dan aan meedoen, gezien hun resultaten.
Ik heb anders wel eens een aantal ETF's langs zien komen die beleggen in de 'recommendations universe' van bepaalde partijen. Heb ik verder niet naar gekeken.

Maar voor de duidelijkheid, 'ze doen het beter' is niet waarom ik gebruik maak van die nieuwsbrief. En zelfs al doen ze het wel beter, dat doen ze dan met de posities die je vanaf het begin opgebouwd zou hebben. Dat geeft andere resultaten dan wanneer je gaandeweg de aanbevelingen begint te volgen.

Ik gebruik ze om interessante beursgenoteerde bedrijven te ontdekken zonder daar zelf veel moeite voor te hoeven doen. Ik durf wel te zeggen dat ik minstens 80% van de bedrijven in mijn huidige portfolio niet had gekend zonder deze nieuwsbrief. En dat vind ik prima; bij een goede ETF zou ik ook een stukje van die bedrijven bezitten.

Ik verwacht geen outperformance, hooguit een gelijke performance aan de markt. En mijn totale kosten zijn lager dan wat de TER zou zijn van een goede ETF, dus daar heb ik een heel klein voordeeltje. Dat ik het tot nu toe beter doe dan de markt schrijf ik vooral toe aan geluk, en deels aan margin. Twee jaar is nog veel te kort om geluk uit te sluiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-08 09:38
Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Ik heb anders wel eens een aantal ETF's langs zien komen die beleggen in de 'recommendations universe' van bepaalde partijen. Heb ik verder niet naar gekeken.

Maar voor de duidelijkheid, 'ze doen het beter' is niet waarom ik gebruik maak van die nieuwsbrief. En zelfs al doen ze het wel beter, dat doen ze dan met de posities die je vanaf het begin opgebouwd zou hebben. Dat geeft andere resultaten dan wanneer je gaandeweg de aanbevelingen begint te volgen.

Ik gebruik ze om interessante beursgenoteerde bedrijven te ontdekken zonder daar zelf veel moeite voor te hoeven doen. Ik durf wel te zeggen dat ik minstens 80% van de bedrijven in mijn huidige portfolio niet had gekend zonder deze nieuwsbrief. En dat vind ik prima; bij een goede ETF zou ik ook een stukje van die bedrijven bezitten.

Ik verwacht geen outperformance, hooguit een gelijke performance aan de markt. En mijn totale kosten zijn lager dan wat de TER zou zijn van een goede ETF, dus daar heb ik een heel klein voordeeltje. Dat ik het tot nu toe beter doe dan de markt schrijf ik vooral toe aan geluk, en deels aan margin. Twee jaar is nog veel te kort om geluk uit te sluiten :P
Probeerde op te zoeken over welke nieuwsbrief jullie het hebben want ben nu wel verdomd nieuwsgierig :P Where can I sign up ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Gervinho schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Probeerde op te zoeken over welke nieuwsbrief jullie het hebben want ben nu wel verdomd nieuwsgierig :P Where can I sign up ?
Besproken in deze draad (enkele pagina's terug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien dat https://www.google.com/se...ck%20picking%20newsletter je helpt? Genoeg keuze :+

Maar even serieus: Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:29
Pistachenootje schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:16:
Als je dan ook even post waar ze op staan dan hoeft niet iedereen ze op te zoeken en kunnen we de ontwikkeling zien. Nu staan ze op -1.91% (SP500).

Nou nou. Zet de circuit breakers maar aan ;)
Ook al heb ik m'n bedenkingen bij IEX als platform, ik vind dit altijd een prettig overzicht:
http://one.iex.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Haha.... teruglezen....je poste zelfs nog een screenshot vorig jaar....
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/byd-20190830.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
Achja zo zijn er toch genoeg van die nieuwsbrieven? Als klant van Lynx krijg je ze ook elke weetk. Ik heb mij ook aangemeld bij de Tips&Trades van Lynx via ProBeleggen.nl . Het is vooral om interessante informatie te lezen en ideeën op te doen. Ik voer zeker niet alle tips uit maar wel zo af en toe.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Get!em schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Haha.... teruglezen....je poste zelfs nog een screenshot vorig jaar....
Klopt. De naam van de specifieke nieuwsbrief deel ik dus niet (die vind je ook niet terug in die screenshot), maar inhoudelijk wil ik er best over praten :)

NB. die screenshot gaat over opties; dat is dus niet van de stock picking nieuwsbrief die ik gebruik. Daar heb ik ook een voorbeeld van gedeeld - zoek op 'populous' in deel 9 (betreft Luckin Coffee).

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
flipjevandejam schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:19:
[...]
Ook al heb ik m'n bedenkingen bij IEX als platform, ik vind dit altijd een prettig overzicht:
http://one.iex.nl/
Ik gebruik zelf de app van Investing.com. Vind ik een top app, ook voor grondstoffen, crypto en valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:26:
[...]

Ja... een normale dip niet meer niet minder. In februari en maart hebben we dagen gehad dat er diep rode cijfers op de borden stonden.

Maar maak je niet druk vroeg of laat kunnen we weer bloed in de straten verwachten :>
Het blijkt (dit keer) toch een voorbode geweest te zijn. Eerste keer sinds maart dat Daily P&L zoveel cijfers bevat :P

Vooral TWTR krijgt er van langs. -20% :X

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Het blijkt (dit keer) toch een voorbode geweest te zijn. Eerste keer sinds maart dat Daily P&L zoveel cijfers bevat :P

Vooral TWTR krijgt er van langs. -20% :X
Vooralsnog valt het mee als ik kijk naar de grote Amerikaanse beurzen, Nasdaq nog net geen 3% eraf, S&P500 -2.00% en Dow Jones -1.48%. We hebben erger meegemaakt dit jaar :)

Bepaalde tech aandelen worden wel hard gestraft maar dat komt vanwege een aantal actoren. De onzekere uitkomst van de Amerikaanse verkiezingen, verschillende economische blokken die grote tech bedrijven willen opsplitsen, de Trump administratie die de vrijheden van de social media platforms wil inperken omdat ze vinden dat conservatieve en alternatieven feiten worden geweerd op de platforms.

Maar goed we gaan het komende week meemaken met name hoe de beurzen reageren op de eerste uitslagen van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Voor mij is het weer een meevaller omdat de dip precies goed valt met mijn geautomatiseerde periodieke aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:47:
In ieder geval zullen de aandeelhouders van XLNX en van AMD nog moeten stemmen om de overname goed te keuren. Hoe het daarna technisch gezien werkt heb ik nog niet meegemaakt; dit is pas de tweede overname in mijn portfolio, de eerste (TDOC en LVGO) heeft net pas de stemming achter de rug. :P [..]
Nu gaat het opeens best snel. Gisteren is bekend gemaakt dat de overname is goedgekeurd, en vandaag is het dan zo ver. LVGO wordt niet meer verhandeld, het special dividend van gisteren is onderweg, en over het weekend worden mijn aandelen LVGO omgewisseld voor 0.592 aandelen TDOC plus $4.24.

Ondertussen daalt TDOC met 10,8% als een van de sterkste dalers in mijn portfolio vandaag. Zou dat meer met de verkiezingen te maken hebben, of toch vooral met de merger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:06
[...]

Hou wel rekening mee met het feit dat als je je aandelen uitleent bij IB je niet meer kan rekenen op de SIPC.
Als Interactive Brokers zijn zaken niet m.b.t. het scheiden van vermogen op 1 of andere manier niet op orde heeft en ze failliet gaan je niks vergoed krijgt van de SIPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@phantom09 Je moet niet onnodig paniek gaan zaaien. Er staat geld als onderpand tegenover de uitgeleende aandelen, en dat valt wel gewoon onder de dekking.

Daarnaast staat er nog $8,5 miljard eigen vermogen in de weg voor het failliet gaan. Het is een beursgenoteerd bedrijf, als je je zorgen maakt over een mogelijk faillissement kan je prima zelf het eigen vermogen in de gaten houden bij de kwartaalcijfers.

[ Voor 52% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:06:
@phantom09 Je moet niet onnodig paniek gaan zaaien. Er staat geld als onderpand tegenover de uitgeleende aandelen, en dat valt wel gewoon onder de dekking.

Daarnaast staat er nog $8,5 miljard eigen vermogen in de weg voor het failliet gaan. Het is een beursgenoteerd bedrijf, als je je zorgen maakt over een mogelijk faillissement kan je prima zelf het eigen vermogen in de gaten houden bij de kwartaalcijfers.
Ik zaai geen paniek. Ook al staat er garantie van de lenende partij er tegenover, alsnog bestaat er theoretisch een kans dat IB de vermogensscheiding niet op orde heeft. Dat kan dus ook fout gaan met de vermogensscheiding van de garantie van de lenende partij (dat deze garantie dan niet op jou naam staat).
Ik acht de kans extreem klein, maar uitsluiten kan ik het niet.

Hier de credit rate van IB:

We are revising our outlook on IBG LLC and its subsidiary Interactive Brokers LLC to stable frompositive. We are also affirming our 'BBB' issuer credit rating on IBG LLC and our 'BBB+'long-term and 'A-2' short-term issuer credit ratings on Interactive Brokers LLC
https://investors.interactivebrokers.com/en/index.php?f=862

IB beheert bijna 180 miljard dollar. 8,5 miljard is dan 4,7% hiervan.

Rating uitleg: https://www.veb.net/oblig...l-van-kredietbeoordelaars
Wikipedia: Moody's

Baa/BBB: voldoende kredietkwaliteit, zal op lange termijn verslechteren bij tegenvallende economische omstandigheden.

Credit rating van ABNAMRO is A: https://www.deaandeelhoud...verlaagt-rating-abn-amro/

ING is A+ tot Baa1: https://www.ing.com/Investor-relations/Ratings.htm

Credit rating van deutsch bank (die al jaren verliest maakt en er niet goed voor staat is van A3 tot B1: https://www.db.com/ir/en/current-ratings.htm

Credit rating Black rock: A1 tot AA3: https://www.moodys.com/re...ured-Notes-Aa3--PR_417303

[ Voor 44% gewijzigd door phantom09 op 30-10-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een theoretische kans die praktisch 0 is, maar enkel niet is uit te sluiten, die wanneer het wordt opgemerkt opgelost wordt en verder alleen gevaarlijk is bij een faillissement, een gebeurtenis waar $8,5 miljard voor in de weg staat, is niet iets waarvoor je iemand moet waarschuwen. Wij leggen hier telkens uit dat dit geen reëel gevaar is. Dat je dit telkens toch blijft herhalen is paniek zaaien. Stop daar eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:03:
Een theoretische kans die praktisch 0 is, maar enkel niet is uit te sluiten, die wanneer het wordt opgemerkt opgelost wordt en verder alleen gevaarlijk is bij een faillissement, een gebeurtenis waar $8,5 miljard voor in de weg staat, is niet iets waarvoor je iemand moet waarschuwen. Wij leggen hier telkens uit dat dit geen reëel gevaar is. Dat je dit telkens toch blijft herhalen is paniek zaaien. Stop daar eens mee.
Ben het helemaal met je eens dat het niet een heel groot risico is. Echter kan er altijd iets gebeuren zoals een tijd geleden met de olie futures. Dat heeft ze ook veel geld gekost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Veel geld voor ons misschien, maar bijna een afrondingsverschil op de kwartaalcijfers. De schade is 8 miljoen. Ter vergelijking, de winst in het meest recente kwartaal was 293 miljoen.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Die SIPC bescherming komt toch sowieso te vervallen na de verhuizing van IB? Waar maken we ons dan druk om...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor wie geïnteresseerd is in hoe de swingpricing en in- en uitstapkosten bij Northern Trust werken, hier een uitleg: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Volgens mij wel goede info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Nu gaat het opeens best snel. Gisteren is bekend gemaakt dat de overname is goedgekeurd, en vandaag is het dan zo ver. LVGO wordt niet meer verhandeld, het special dividend van gisteren is onderweg, en over het weekend worden mijn aandelen LVGO omgewisseld voor 0.592 aandelen TDOC plus $4.24.
De aandelen LVGO zijn nu al omgewisseld voor aandelen TDOC :)

De dividend accrual daarentegen is verdwenen volgens de statement van vrijdag. Geen idee wat daar aan de hand is maar hoort er vast bij. Ik zie ook een hoger cash saldo, maar die is niet precies gelijk aan wat ik voorspeld heb. Maandag of dinsdag zal het wel op de statement staan.

Soms mis ik bij IB wel de mogelijkheid om cash boekingen gedurende de dag te zien zonder te moeten wachten op de volgende statement... :P

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 31-10-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:06:
Die SIPC bescherming komt toch sowieso te vervallen na de verhuizing van IB? Waar maken we ons dan druk om...
Het is mogelijk dat IB zich in Luxemburg gaat vestigen en dat de SIPC komt te vervallen. In dat geval wordt er maximaal € 20.000,- vergoed als IB failliet gaat en IB de scheiding van het vermogen niet op orde heeft:
Als ze zich vestigen in Frankrijk dan wordt dit € 70.000,-, maar dat is nog maar de vraag of ze zich hier vestigen.

https://www.test-aankoop....chermd-en-op-welke-manier

Ik begrijp niet waarom de vergoedingen zo laag zijn hier in Europa. Het wordt tijd dat we een Europese SIPC krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 31-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:05:
[...]
Ik begrijp niet waarom de vergoedingen zo laag zijn hier in Europa. Het wordt tijd dat we een Europese SIPC krijgen.
Een Europese SIPC is wat we vandaag al hebben. Het BCS, en equivalent in andere lidstaten. Of bedoel je een gezamenlijk stelsel waarbij geen onderscheid bestaat tussen lidstaten? Dat is vooral leuk voor de bureaucratie, het geeft je als belegger geen praktisch voordeel.

Bedenk ook dat een hogere dekking hogere kosten met zich mee brengt. Waarmee denk je dat deze stelsels (BCS en SIPC) gefinancierd worden? Dat wordt betaald door de instellingen zelf die onder de dekking vallen. Als klant van een fatsoenlijke broker die zich netjes aan de regels houdt betaal jij mee aan de vergoeding voor klanten van onfatsoenlijke brokers.

Ergens vind ik de 'lage' dekking van 20k wel mooi. Het spoort je aan om kritisch te kijken naar je broker en niet zomaar in zee te gaan met iedere cowboy omdat het compensatiestelsel je toch wel zou compenseren als het mis gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 31-10-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:05:
[...]
Het is mogelijk dat IB zich in Luxemburg gaat vestigen en dat de SIPC komt te vervallen.
Is inderdaad een van de opties. Ik heb van Lynx gehoord dat Ierland het meest waarschijnlijk is.

Maar goed, SIPC komt dus zeker te vervallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 31-10-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Is inderdaad een van de opties. Ik heb van Lynx gehoord dat Ierland het meest waarschijnlijk is.

Maar goed, SIPC komt dus zeker te vervallen.
Als IB zich gaat verstigen in Ierland dan wordt het max € 20.000,-. Hier de voorwaarden van een Ierse Broker:

https://www.goodbody.ie/terms.html

3.15 Investor Compensation Act, 1998

Under the terms of S. 38 (1) of the Investor Compensation Act, 1998 we hereby notify you:

that the Investor Compensation Act, 1998 provides for the establishment of a compensation scheme and the payment, in certain circumstances, of compensation to certain clients (known as eligible investors) of authorised investment firms, as defined in that Act;
that we are a member of that compensation scheme;
that compensation may be payable where money or investment instruments owed or belonging to clients and held, or in the case of investment instruments, administered or managed by the firm, cannot be returned to those clients for the time being and there is no reasonably foreseeable opportunity of the firm being able to do so;
that a right to compensation will arise only:
if the client is an eligible investor as defined in the Act;
if it transpires that the firm is not in a position to return client money or investment instruments owed or belonging to clients of the firm; and
to the extent that the client's loss is recognised for the purposes of the Act.
that where an entitlement to compensation is established, the compensation payable will be a lesser of:
90 per cent of the amount of the client's loss which is recognised for the purposes of the Investor Compensation Act, 1998; or
compensation of up to EUR20,000.

Further details are available at www.investorcompensation.ie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:17:
[...]
Ergens vind ik de 'lage' dekking van 20k wel mooi. Het spoort je aan om kritisch te kijken naar je broker en niet zomaar in zee te gaan met iedere cowboy omdat het compensatiestelsel je toch wel zou compenseren als het mis gaat.
20 K vindt ik niet mooi, want dan heb ik de neiging om rekeningen te openen bij meerdere brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tja, als je de risico's niet goed begrijpt en dat is iets wat je gerust stelt, dan vooral doen :)

De grap is natuurlijk dat met iedere broker die je toevoegt je de kans vergroot dat je aanspraak moet maken op een compensatiestelsel.

[ Voor 62% gewijzigd door Zr40 op 31-10-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Blijkbaar heeft Trading212 dan toch wel die £85.000 " garantie ", die is namelijk niet enkel geldig voor cash maar ook effecten aldus: Wikipedia: Financial Services Compensation Scheme
https://www.trading212.com/en/Safety-and-Security
Werkt allemaal wat anders met bedrijven gevestigd in de UK zo lijkt het.

Verder heb ik zelf wel vertrouwen in Trading212, dat zij zowel voldoende middelen hebben om te blijven bestaan en dat zij de vermogensscheiding op orde hebben.

Het vermogen ligt bij IB waar ik ook geen twijfels over heb dat zij in moeilijkheden komen.
En mocht dat wel zo zijn dan hebben zij zoals het er nu uit ziet inderdaad nog genoeg eigen vermogen om alles te compenseren.

Daarnaast mocht IB toch omvallen en niet ( volledig ) kunnen over gaan tot vergoeding, dan is er dus ook nog Trading212 zelf die dat kan doen en mocht dat ook niet lukken is er dus nog het FSCS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
What’s really going on at Nikola — an inside look at the truck maker mired in controversy

CNBC visited Nikola’s headquarters in Phoenix, Arizona to get a look at its Nikola Two hydrogen fuel cell truck prototype and to interview CEO Mark Russell about Nikola’s future and the huge amount of controversy surrounding the company.
https://www.cnbc.com/2020...versial-truck-maker-.html

Filmpje van 22 minuten.

[ Voor 35% gewijzigd door Carfanatic op 31-10-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Weet iemand hoe de prestatiegrafiek binnen Portfolio Performance wordt berekend?
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt in Google sheets maar heb een heel ander resultaat. In Portfolio Performance kom ik uit boven de 40% en in mijn eigen Google sheets onder de 20%, behoorlijk verschil dus.

In mijn eigen Google sheet wordt de grafiek opgebouwd door de portefeuille waarde + dividend - aankoopbedrag, dat dan gedeeld door aankoopbedrag. Het percentage zet ik vervolgens in de grafiek.

Grafiek in Portfolio Performance:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ich3y1LWXMXzaYosbj1d6s4088M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rbxp7pQuWwKvtWhm1SIlqOpd.jpg?f=fotoalbum_large
Grafiek in mijn Google sheet (groene lijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn03-9WzFAzcRmnB_pGKuTEQGNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrqzzZPgyE0vyVT77VkvZTmG.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mogelijk zit het hem in dat jij rekent met aankoopbedrag en PP met stortingsbedrag. Dat is niet hetzelfde aangezien je dividend ontvangt.

Andere mogelijkheid is dat je geen rekening houdt met het moment van stortingen. Als je simpelweg 'huidige waarde / totale inleg' gebruikt dan verlaagt een tussentijdse storting je historische rendement. Er zijn twee manieren om daar rekening mee te houden, TWR en MWR. PP gebruikt TWR. Ik kan je niet uitleggen hoe je dat in een spreadsheet berekent maar misschien is https://www.thorwealthman...s-money-weighted-returns/ wel een goed startpunt voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:15

Tuxie

En WeL nU!

Zit er nog iemand in KLM? Bloedrode dag maandag als die steun uitblijft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Tuxie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:36:
Hmm ja zou je denken en het zit er ook wel dik in dat de belegger schrikt en de koers lager zet maandag.
Aan de andere kant heb je ook nog Air France die zover ik kan zien wel steun krijgt en volgens plan blijft voortbestaan.

Die steun die KLM uiteindelijk krijgt, die moeten ze in principe uiteindelijk ook weer terugbetalen.
Dus zo'n ontzettend groot probleem is het nou ook weer niet zou ik zeggen voor de belegger van Air France-KLM, zolang Air France zelf maar overeind blijft.

Maar uiteindelijk weten we ook wel heel stiekem hoe dit vrijwel zeker gaat verlopen; KLM is too big to fail en nu geen extra steun aanbieden zou betekenen dat alle investeringen die ze hiervoor hebben gedaan allemaal voor niets waren.
Ik denk dat we hier naar een politiek toneelstukje zitten te kijken, hint: verkiezingen begin volgend jaar en dan moeten ze even laten zien dat die steunmaatregelingen voor KLM allemaal geen cadeautjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
KLM is te belangrijk voor de economie dus net als ABN bij de vorige crisis nationaliseren. Zo heeft Air France gelijk ook een zak geld om te overleven. In de operatie kunnen ze net als met Delta gewoon blijven samenwerken.

Het is een gezond bedrijf, ondanks de duurste piloten ter wereld. Het zou fijn zijn als zij ook naar “marktconform” kunnen gaan gezien de economische situatie van de luchtvaart het komende decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_FrankO schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:56:
Weet iemand hoe de prestatiegrafiek binnen Portfolio Performance wordt berekend?
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt in Google sheets maar heb een heel ander resultaat. In Portfolio Performance kom ik uit boven de 40% en in mijn eigen Google sheets onder de 20%, behoorlijk verschil dus.

In mijn eigen Google sheet wordt de grafiek opgebouwd door de portefeuille waarde + dividend - aankoopbedrag, dat dan gedeeld door aankoopbedrag. Het percentage zet ik vervolgens in de grafiek.

Grafiek in Portfolio Performance:
[Afbeelding]
Grafiek in mijn Google sheet (groene lijn):
[Afbeelding]
Wat PP doet weet ik niet, maar je berekent het in Excel of Google sheets met de XIRR functie. Die functie berekent het effectieve rendement op jaarbasis (o.b.v. je inlegdata en -bedragen en de huidige datum en waarde).
O.b.v. het rendement op jaarbasis i.c.m. de periode waar je naar kijkt kan je het totale rendement berekenen. Stel dat uit de XIRR een resultaat van 12% komt over een periode van 30 maanden (2,5 jaar), dan is je totale effectieve rendement 1,12^2,5-1 = 32,8%.

Zo reken ik het zelf uit, en dat resultaat komt overeen met wat BND berekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:15

Polycom

Poes van goud

Ik wilde gisteren instappen in KLM, ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Misschien maandag een mooi moment om een kleine positie te kopen voor rond de 2,25 euro per aandeel.

[ Voor 4% gewijzigd door Polycom op 31-10-2020 21:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Tuxie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:36:
Tien dagen geleden volledig uitgestapt waarbij twee punten voor mij belangrijk waren: lockdowns in Europa en Franse push voor uitgifte extra aandelen.

Voor wie het interessant vindt... een toelichting:

Ten eerste die lockdowns: vorige week werd het wel echt duidelijk dat in heel Europa de besmettingen flink aan het stijgen waren, waarbij Wales er voor mij uitsprong: die zouden in een 'fire break lockdown' gaan (en zijn dat ook gegaan). Voor mij was dat echt een punt dat ik dacht: als een regio als Wales weer in lockdown durft te gaan, dan zullen andere landen met extreem veel besmettingen dat ook durven. Helaas is dat ook realiteit geworden (kijk maar naar België, Duitsland, Engeland en Frankrijk die allemaal maatregelen hebben aangekondigd).
Toegegeven: dit is wel harder gegaan dan ik dacht, want ik heb nog overwogen om te wachten tot begin november.

Ten tweede die Franse push: twee weken geleden ging het al rond dat Frankrijk extra aandelen wilt uitgeven. Ook zijn berichten over nationalisatie en opsplitsing nog niet de wereld uit. Ik heb op het moment weinig vertrouwen/zekerheid over hoe de Franse overheid gaat handelen.

Het voorlopig afketsen van de Nederlandse staatssteun had ik niet verwacht.

Ik heb me wel een beetje ingelezen over de deal die eerder was gemaakt met de vakbonden en toen waren er wel een paar elementen waarvan ik dacht: "Volgens mij was dit niet helemaal wat het kabinet voor ogen had..." Enkele punten die mij opvielen:

- Loonsverhogingen conform CAO voor dit jaar en volgend jaar tellen mee bij het inleveren van 20% loon (waar ik eerder dacht: het kabinet wilt 20% lager ten opzichte van nu [en dus niet 20% lager ten opzichte van het huidige loon plus meerdere loonsverhogingen]).
- De winstuitkering 2019 blijft in stand (terwijl dat eigenlijk zeer onwenselijk is)
- Die winstuitkering wordt in 2020 en 2021 gebruikt om het ingeleverde loon nog meer te 'repareren'.
- Werknemers gaan over een groter deel van hun inkomen pensioen opbouwen. Dit kost KLM tot en met 2025 in totaal ongeveer €150 miljoen. Werknemers gaan niets extra's betalen.
+ Mooi uitgedacht en pluspunt vind ik dat niemand onder modaal (€36.500) er op achteruit gaat, sterker nog: als je minder dan modaal verdient, gaan de loonsverhogingen gewoon door.

Het bijzondere is dat door die loonsverhogingen niemand met een jaarinkomen tot €54.750,- er op achteruit gaat. En de winstuitkering 2019 compenseert in ieder geval voor de jaren 2020 en 2021 zelfs alle inkomens tot en met €67.890,- 1

----------------------------
Ik gun ieder een goed salaris en vind het voor alle betrokken KLM'ers een zeer rotte situatie. Maar op een gegeven moment is gezegd: er is een crisissituatie voor het bedrijf en topverdieners moeten helaas een deel van het loon inleveren, zodat het bedrijf kan worden gered en banen kunnen worden behouden. Dan snap ik dat ze in ieder geval iedereen tot aan modaal willen ontzien.

Maar... als je dan ziet dat inkomens tot bijna €55K helemaal niets inleveren (en voor 2020/2021 inkomens tot bijna €68K helemaal niets), dan vind ik dat wel bijzonder. Ik kan me voorstellen dat ze op het Ministerie van Financiën misschien ook wel hebben gedacht: "Was dit wel de afspraak? Bij zulke inkomens had er op zijn minst toch wel een symbolisch tientje per maand vanaf kunnen gaan?"

Combineer dat dan ook nog met de afspraken over pensioenpremies... pensioenopbouw over een groter deel van het inkomen, werknemers betalen geen cent extra, terwijl KLM de volledige hogere lasten van €150 miljoen opvangt.

Overigens gaat het tegelijkertijd voor piloten die meer dan een ton verdienen wel echt hard. Dat gaat om tienduizenden euro's minder per jaar - en ik snap dat je daar als piloot weinig zin in hebt... zeker als je een hoge schuld hebt vanwege de opleiding die je hebt moeten volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:18:

Maar uiteindelijk weten we ook wel heel stiekem hoe dit vrijwel zeker gaat verlopen; KLM is too big to fail en nu geen extra steun aanbieden zou betekenen dat alle investeringen die ze hiervoor hebben gedaan allemaal voor niets waren.
Aan de andere kant, als je nu garant gaat staan voor nog eens drie miljard is het over een tijdje nog moeilijker om uit te stappen, dan zijn al die oude investeringen, plus deze extra miljarden allemaal voor niets geweest. En als ze weigeren te hervormen is het ook maar de vraag of het wel een gezond bedrijf is. Als je de bui al voelt hangen dat er nog een paar kapitaalinjecties nodig zijn dan zou dit een goed moment zijn om de knoop door te hakken.
Ik denk dat we hier naar een politiek toneelstukje zitten te kijken, hint: verkiezingen begin volgend jaar en dan moeten ze even laten zien dat die steunmaatregelingen voor KLM allemaal geen cadeautjes zijn.
Dit zijn geen cadeautjes natuurlijk, die komen bij de volgende emissie.

Hier trouwens ook een interessant topic: KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?

In dat topic hintte de TS al naar een oplossing om KLM af te splitsen van AF, dan middels een activa transactie aan Delta te verkopen om het vervolgens onder Chapter 11 te hervormen. Hoe serieus die optie is weet ik niet, maar dat lijkt me voor de aandeelhouders niet heel positief (Op NL na dan die op die manier wellicht toch een afgeslankte KLM kan hebben waardoor de economische positie niet/minder geschaad wordt en de bodemloze put ook niet steeds aangevuld hoeft te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd1 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:53:
[...]
In dat topic hintte de TS al naar een oplossing om KLM af te splitsen van AF, dan middels een activatransactie aan Delta te verkopen om het vervolgens onder Chapter 11 te hervormen. Hoe serieus die optie is weet ik niet, maar dat lijkt me voor de aandeelhouders niet heel positief
Van wat ik hoor over luchtvaartaandelen in de VS is die optie niet iets zeldzaams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:56:
[...]

Van wat ik hoor over luchtvaartaandelen in de VS is die optie niet iets zeldzaams.
Maar van wat ik begrijp kan het niet omdat AFKLM geen Amerikaans bedrijf is. En als je alleen KLM wil hervormen zul je het eerst nog van AF af moeten splitsen. Een ingewikkelde bedoeling, maar het is vast mogelijk als men het graag wil.

Gezien ze eigenlijk al een deal hebben denk ik echter dat @JohanNL gelijk heeft, waarschijnlijk krijgen ze linksom of rechtsom toch wel geld toegestopt, eerst met die garantstellingen en later nog via emissies. En met het gebrek aan hervormingen zal er nog wel meer geld ingestoken moeten worden.

Al met al voor mij niet interessant om in te investeren. Heftige concurrentie, personeel wat zich niet wil aanpassen aan de markt, afhankelijk van een overheid die geld toestopt. Teveel negatieve onzekerheden en ik zie eigenlijk geen upside (wat heeft AFKLM als onderscheidende factor?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd1 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:53:
[...]

Aan de andere kant, als je nu garant gaat staan voor nog eens drie miljard is het over een tijdje nog moeilijker om uit te stappen, dan zijn al die oude investeringen, plus deze extra miljarden allemaal voor niets geweest. En als ze weigeren te hervormen is het ook maar de vraag of het wel een gezond bedrijf is. Als je de bui al voelt hangen dat er nog een paar kapitaalinjecties nodig zijn dan zou dit een goed moment zijn om de knoop door te hakken.
Met leningen en garantstellingen voor leningen zit je in ieder geval hoger in de kapitaalstructuur dan aandeelhouders, en ook als ze failliet gaan hoef je niet met lege handen te komen staan (en kan je potentieel gewoon tot de laatste cent terugbetaald worden). Ik heb me niet verdiept in de kapitaalstructuur van KLM, en op hoe de nieuwe leningen gepositioneerd worden ten opzichte van bestaande schulden, maar die leningen kunnen natuurlijk ook een eerste stap zijn richting de nationalisatie van KLM. Leningen worden omgezet in aandelen => staat wordt (groot) aandeelhouder van een KLM die met minder schulden potentieel wel levensvatbaar is en bestaande aandeelhouders blijven met niks (of bijna niks) achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:14:
Mogelijk zit het hem in dat jij rekent met aankoopbedrag en PP met stortingsbedrag. Dat is niet hetzelfde aangezien je dividend ontvangt.

Andere mogelijkheid is dat je geen rekening houdt met het moment van stortingen. Als je simpelweg 'huidige waarde / totale inleg' gebruikt dan verlaagt een tussentijdse storting je historische rendement. Er zijn twee manieren om daar rekening mee te houden, TWR en MWR. PP gebruikt TWR. Ik kan je niet uitleggen hoe je dat in een spreadsheet berekent maar misschien is https://www.thorwealthman...s-money-weighted-returns/ wel een goed startpunt voor je :)
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Wat PP doet weet ik niet, maar je berekent het in Excel of Google sheets met de XIRR functie. Die functie berekent het effectieve rendement op jaarbasis (o.b.v. je inlegdata en -bedragen en de huidige datum en waarde).
O.b.v. het rendement op jaarbasis i.c.m. de periode waar je naar kijkt kan je het totale rendement berekenen. Stel dat uit de XIRR een resultaat van 12% komt over een periode van 30 maanden (2,5 jaar), dan is je totale effectieve rendement 1,12^2,5-1 = 32,8%.

Zo reken ik het zelf uit, en dat resultaat komt overeen met wat BND berekent.
Ik maak inderdaad ook gebruik van de XIRR functie in mijn google sheet. Aangezien dit naar jaarrendementen rekent is dat lager.
Als ik daarmee de totale effectieve rendement bereken met jou formule kom ik op ook op ~32,8%. Dat is nog niet de 40+% die ik in de portfolio performance grafiek zie.

Maar goed, portfolio performance gebruikt inderdaad niet de Extended Internal Rate of Return dus dat kan nog een verschil betekenen. Ik vind wel dat je met dit percentage je wel erg makkelijk rijk rekent.

Ik ben nu wel helemaal lost en laat staan hoe ik dit in een grafiek krijg in google sheets. Mijn doel was om een grafiek te hebben om een beeld te krijgen hoe de rendementen van afgelopen jaren is verlopen.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:40
Wellicht dat portfolio performance werkt met een time-weighted rate of return, in plaats van een internal rate of return. Een time-weighted rate of return reken je in de basis zo uit:

Als je $100 hebt met 10% in de eerste zes maanden en $1000 met 20% in de laatste zes maanden van het jaar is het rendement simpelweg 1.10 * 1.20 = 1.32 => 32% over het gehele jaar. Zoals je kan zien wordt het rendement uitgerekend zonder rekening te houden met hoeveel geld je precies had in die periode. In dit voorbeeld haal je in de 2e helft van het jaar een hoger rendement over een veel hogere inleg, dus zal de IRR hoger zijn dan de TWR. Als je juist hoge rendementen heb gehaald terwijl de inleg klein was zal de TWR hoger zijn de IRR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit is echt heel grappig, ik kwam dit bericht van mijzelf over NKLA tegen:
Cocytus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:19:
[...]

Als je verwacht dat het over 5 maanden op $20 staat kun je puts gaan schrijven. Put strike $50 16 Oct 20 gaat momenteel voor $32-33, dan behaal je dus nog $200-$300 winst als het over 4 maanden op $20 staat. Dat is hoe slecht de markt denkt dat de koers zich gaat ontwikkelen.
Laat NKLA nou op 16 oktober daadwerkelijk op $20 hebben gestaan :D Helaas zelf niet opgevolgd natuurlijk.
Hielko schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:52:
Wellicht dat portfolio performance werkt met een time-weighted rate of return, in plaats van een internal rate of return. Een time-weighted rate of return reken je in de basis zo uit:

Als je $100 hebt met 10% in de eerste zes maanden en $1000 met 20% in de laatste zes maanden van het jaar is het rendement simpelweg 1.10 * 1.20 = 1.32 => 32% over het gehele jaar. Zoals je kan zien wordt het rendement uitgerekend zonder rekening te houden met hoeveel geld je precies had in die periode. In dit voorbeeld haal je in de 2e helft van het jaar een hoger rendement over een veel hogere inleg, dus zal de IRR hoger zijn dan de TWR. Als je juist hoge rendementen heb gehaald terwijl de inleg klein was zal de TWR hoger zijn de IRR.
Portfolio performance werkt met beide, en toont beide ook apart.
Pagina: 1 ... 14 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.