Rente die ze betalen is nu z'n 1,5%-2%. Dat is z'n 12 miljoen rente per jaar, dat is niks op een 2020 ebitda van 210 miljoen. Lijk me niet dat een stijgende rente stand (wat ik zelf überhaupt niet zie gebeuren) een materiele impact gaat hebben op het resultaat.CornermanNL schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:59:
BF moet het hebben van volumes, na de feestdagen en voor de zomer en mensen die vergeten hun abonnement op te zeggen. Daar komt wel de klad in straks. Mensen gaan straks kritisch door hun afschriften heen als ze ontslagen zijn en gaan toch echt opzeggen.
En dankzij de lockdown zal de aanwas ook beperkter zijn, dat is beide iets van de korte termijn wellicht. Maar wat als de rentes straks , al is het maar een klein beetje gaan stijgen. Hoe gaat het dan met het financieren van al die vestigingen om het volume omhoog te krijgen ?
2 okt was het laatste: https://www.sec.gov/cgi-b...41&owner=exclude&count=40Lanfear89 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:11:
Heb ik vandaag ergens een analysten rapport over NIO gemist ofzo? Ik zie op youtube ineens een hele rits filmpjes die NIO weer de hemel in prijzen. En om nou alleen daar op af te gaan...
Technisch vraagje over DeGiro:
Als je de Auto FX trader gebruikt heb je volgens het tarievenoverzicht 0,1% aan kosten, verwerkt in de aan- en verkoopprijs. Betekent dit dan dat de prijs bij aankoop een beetje hoger is (zelf hoger dan mijn limiet bij een limitorder?) en bij aankoop lager (zelfs lager dan mijn limiet)?
Ik neem aan van wel, maar het is nergens te achterhalen, in ieder geval niet via het rekeningoverzicht. Alleen misschien als je opeens een prijs krijgt die buiten je limiet valt misschien.
Mogelijk hieraan gerelateerd is er nog iets heel raars: volgens het transactieoverzicht betaal je (met Auto FX aan) voor elke aankoop 0,1% minder (!!!!!) en voor elke verkoop krijg je ook 0,1% minder. Maar dan weer zonder dat het in de prijs verwerkt zit. Kan iemand dit bevestigen? Lijkt me meer een cosmetisch foutje of zie ik iets over het hoofd?
Als je de Auto FX trader gebruikt heb je volgens het tarievenoverzicht 0,1% aan kosten, verwerkt in de aan- en verkoopprijs. Betekent dit dan dat de prijs bij aankoop een beetje hoger is (zelf hoger dan mijn limiet bij een limitorder?) en bij aankoop lager (zelfs lager dan mijn limiet)?
Ik neem aan van wel, maar het is nergens te achterhalen, in ieder geval niet via het rekeningoverzicht. Alleen misschien als je opeens een prijs krijgt die buiten je limiet valt misschien.
Mogelijk hieraan gerelateerd is er nog iets heel raars: volgens het transactieoverzicht betaal je (met Auto FX aan) voor elke aankoop 0,1% minder (!!!!!) en voor elke verkoop krijg je ook 0,1% minder. Maar dan weer zonder dat het in de prijs verwerkt zit. Kan iemand dit bevestigen? Lijkt me meer een cosmetisch foutje of zie ik iets over het hoofd?
@TimoDimo Met AutoFX ingeschakeld voer je de transactie uit in de betreffende valuta, en vervolgens wordt automatisch een valutaconversie uitgevoerd om je saldo in die valuta weer op 0 te krijgen. De 0,1% opslag zit verwerkt in de wisselkoers.
Voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yQgKfCsZLcNV86NkhQSvqGzl.png?f=user_large)
Hier is de opbrengst van de verkoop omgewisseld tegen een koers van 1 EUR per 1,1809 USD. Volgens XE was de wisselkoers om 16:00 UTC die dag 1,17806, tel daar 0,1% bij op en je zit al dicht tegen de DEGIRO koers aan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/bpS23esQy1wucWEWF8yro1DU.png?f=user_large)
En dan de aankoop. 1 EUR per 1,1359 USD. XE zegt 1,13698, trek daar 0,1% van af en zie dat het best aardig klopt.
Voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yQgKfCsZLcNV86NkhQSvqGzl.png?f=user_large)
Hier is de opbrengst van de verkoop omgewisseld tegen een koers van 1 EUR per 1,1809 USD. Volgens XE was de wisselkoers om 16:00 UTC die dag 1,17806, tel daar 0,1% bij op en je zit al dicht tegen de DEGIRO koers aan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/bpS23esQy1wucWEWF8yro1DU.png?f=user_large)
En dan de aankoop. 1 EUR per 1,1359 USD. XE zegt 1,13698, trek daar 0,1% van af en zie dat het best aardig klopt.
[ Voor 76% gewijzigd door Zr40 op 26-10-2020 21:22 ]
Ok, dat klinkt ook geloofwaardig dat het in de wisselkoers verwerkt zit. Dan klopt het tarievenoverzicht dus niet: "verwerkt in aan-en verkoop prijs". Of je moet de wisselkoers als onderdeel van de prijs zien.Zr40 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:06:
@TimoDimo Met AutoFX ingeschakeld voer je de transactie uit in de betreffende valuta, en vervolgens wordt automatisch een valutaconversie uitgevoerd om je saldo in die valuta weer op 0 te krijgen. De 0,1% opslag zit verwerkt in de wisselkoers.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan klopt het dus in ieder geval dat dit bij het "Rekeningoverzicht" onzichtbaar blijft, zoals jij ook in je screenshots laat zien.
Echter, het tweede deel van mijn vraag ging over het transactieoverzicht. Daar gebeurt volgens mij iets raars: wat er berekend is onder "Waarde" is niet dezelfde waarde als bij het rekeningoverzicht. Dit zou net als in het rekeningoverzicht het bedrag moeten zijn na het omwisselen in euro's (en vóór overige transactiekosten). Echter, er lijkt zoals ik eerder zei bij zowel aankopen als verkopen precies 0,1% van het omgewisselde bedrag afgehaald te worden. (Bij "Totaal" worden vervolgens die overige transactiekosten afgetrokken.)
In jouw voorbeeld zou er dus in je transactieoverzicht moeten staan bij "Waarde":
- Bij de verkoop op 6 oktober: €384,93 - 0,1% = €384,55
- Bij de aankoop op 27 juni: €214,81 - 0,1% = €214,60
(De bedragen verschillen waarschijnlijk een beetje, want DeGiro rondt zijn wisselkoersen slechts op vier decimalen af jammer genoeg.)
Misschien handig voor de discussie als je ook even de screenshots van het transactieoverzicht van diezelfde transacties erbij zou pakken.
In ieder geval, volgens DeGiro zijn je aankopen dus 0,1% voordeliger en je verkopen 0,1% minder voordelig. Waarom doen ze dit? Die 0,1% heeft neem ik aan niets te maken met de 0,1% wisselkoerstransactiekosten.
Hoewel het een wat stompzinnig detail is en eigenlijk heel simpel ben ik hier nu al een paar uur mee zoet vanavond.
@TimoDimo Ah, het transactieoverzicht. Daar kijk ik nooit. 

/f/image/FZ3mw6FtOgW42uKr1hCpvH8M.png?f=fotoalbum_large)
Op afronding na, helemaal correct!In jouw voorbeeld zou er dus in je transactieoverzicht moeten staan bij "Waarde":
- Bij de verkoop op 6 oktober: €384,93 - 0,1% = €384,55
- Bij de aankoop op 27 juni: €214,81 - 0,1% = €214,60
(De bedragen verschillen waarschijnlijk een beetje, want DeGiro rondt zijn wisselkoersen slechts op vier decimalen af jammer genoeg.)
/f/image/FZ3mw6FtOgW42uKr1hCpvH8M.png?f=fotoalbum_large)
Ik houd het op een weergavebug. Waarschijnlijk heeft de programmeur gedacht, "hier tonen we de waarde in lokale valuta, niet een transactiebedrag, en dit is de wisselkoers geweest, dus als we dit vertalen naar EUR met de wisselkoers van toen dan moet de koersopslag er nog af."In ieder geval, volgens DeGiro zijn je aankopen dus 0,1% voordeliger en je verkopen 0,1% minder voordelig. Waarom doen ze dit? Die 0,1% heeft neem ik aan niets te maken met de 0,1% wisselkoerstransactiekosten.
Volgens mij klopt het wel? Het stukje gaat over valuta, het tarief is dus verwerkt in de aan- en verkoopprijs van de valuta.Ok, dat klinkt ook geloofwaardig dat het in de wisselkoers verwerkt zit. Dan klopt het tarievenoverzicht dus niet: "verwerkt in aan-en verkoop prijs". Of je moet de wisselkoers als onderdeel van de prijs zien.
[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 26-10-2020 23:27 ]
Een mooie dip tot in januari zou prettig zijn. Nog een beetje kunnen bijkopen de komende maanden en minder VRH betalen.phantom09 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:55:
Is er wat specials aan de hand op de beurs? Al een week dalen de koersen en vandaag nog wat harder dan normaal. Wachten ze op de stimulus van de FED?
Doe mij maar een steile rechte lijn naar boven voor de langere termijn, die extra VRH betaal ik welflyguy schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:29:
[...]
Een mooie dip tot in januari zou prettig zijn. Nog een beetje kunnen bijkopen de komende maanden en minder VRH betalen.
Maar je kunt natuurlijk ook naar andere markten kijken als je '' koopjes '' zoekt, zoals Turkije.
Danzij Erdogan's optreden van de afgelopen dagen heeft hij zowel de Lira als ook Turkse aandelen tot een nieuw dieptepunt gebracht, in iedergeval t.o.v. de EUR/USD/GBP.
HSBC MSCI Turkey UCITS ETF (USD) staat op een ATL.
Uiteraard kan dit nog ( veel ) lager.
Erdogan gaf je de afgelopen jaren ook min of meer de garantie dat je elk jaar minder VRH hoefde te betalen, of je daar nou uiteindelijk blij van wordt is een ander verhaal
In vino veritas, in aqua sanitas
De week performance van SPY staat op -0.77%. De dip van gisteren wordt toegeschreven aan record aantallen besmettingen wereldwijd en verwachtingen qua lockdowns ed.phantom09 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:55:
Is er wat specials aan de hand op de beurs? Al een week dalen de koersen en vandaag nog wat harder dan normaal. Wachten ze op de stimulus van de FED?
Over het algemeen zorgen de VS presidentsverkiezingen ook voor een toename van de volatiliteit.
Goede video trouwens, voor wie hem nog niet gezien heeft: Ben Felix: US Elections vs. the Stock Market
Die opmerking over volatiliteit als gevolg van onzekerheid rond verkiezingen is dit jaar wel een interessante gezien het verwachte aantal stemmen per post / de vertraging in de uitslag die daarmee verwacht wordt. Tel daar bij op wat de afgelopen maanden gezien hebben qua risico aversie van de wallstreet bets / robin hood crowd en het kon nog wel weer eens een mooie achtbaan worden.Pistachenootje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:13:
[...]
De week performance van SPY staat op -0.77%. De dip van gisteren wordt toegeschreven aan record aantallen besmettingen wereldwijd en verwachtingen qua lockdowns ed.
Over het algemeen zorgen de VS presidentsverkiezingen ook voor een toename van de volatiliteit.
Goede video trouwens, voor wie hem nog niet gezien heeft: Ben Felix: US Elections vs. the Stock Market
Heb uit dit topic het gevoel dat er ook nog genoeg mensen langs de kant staan te trappelen om in te stappen bij de eerst de beste dip, maar vindt het lastig een beeld te vormen van hoe veel dat er wereldwijd zijn.
En goed om je achterhoofd te houden dat het op lange termijn allemaal niks uitmaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 27-10-2020 08:21 ]
Poe. Staat inderdaad zelfs lager dan het dieptepunt tijdens de financiële crisis..JohanNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 01:46:
[...]
Doe mij maar een steile rechte lijn naar boven voor de langere termijn, die extra VRH betaal ik wel
Maar je kunt natuurlijk ook naar andere markten kijken als je '' koopjes '' zoekt, zoals Turkije.
Danzij Erdogan's optreden van de afgelopen dagen heeft hij zowel de Lira als ook Turkse aandelen tot een nieuw dieptepunt gebracht, in iedergeval t.o.v. de EUR/USD/GBP.
Erdogan gaf je de afgelopen jaren ook min of meer de garantie dat je elk jaar minder VRH hoefde te betalen, of je daar nou uiteindelijk blij van wordt is een ander verhaal
Stop je er zelf geld in of vind je het alleen een interessante optie?
Ik heb er vooralsnog wat speelgeld in zitten, maar ben wel van plan dit uit te breiden.WizZie- schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:29:
[...]
Poe. Staat inderdaad zelfs lager dan het dieptepunt tijdens de financiële crisis..
Stop je er zelf geld in of vind je het alleen een interessante optie?
Eerst moet Erdogan zich maar weer eens gedragen en moet ook met name de koers van de Lira stabiliseren.
Deze morgen een deeltje in Genomic Vision gekocht om van de Coronacrisis te profiteren. Eens zien of ik mijn inleg kan verdubbelen.
Lijkt inderdaad op een foutje. De reverse split is verdwenen en de 4:1 split is vandaag uitgevoerd.Zr40 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:53:
Ik krijg van IB een melding dat NEE op dezelfde dag zowel een 4:1 split als een 1:4 reverse split gaat doen. Foutje? Ik zie in de filings alleen de forward split benoemd worden...
nieuws: AMD bereikt overeenstemming om Xilinx over te nemen voor 35 miljard d...
Plop, XLNX voorbeurs +13%. Ik heb nog geen aandelen AMD, eind 2021 dus wel
Market cap staat nog op 31,7 miljard. De markt is nog niet helemaal wakker, of er is nog onzekerheid die goed is voor een 10% discount
Market cap staat nog op 31,7 miljard. De markt is nog niet helemaal wakker, of er is nog onzekerheid die goed is voor een 10% discount
[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 27-10-2020 13:08 ]
Hoe werkt dat dan?Zr40 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:01:
nieuws: AMD bereikt overeenstemming om Xilinx over te nemen voor 35 miljard d...
Ergens wel interessant om (minieme hoeveelheid) XLNX aan te kopen om te kijken hoe zo'n overname werkt qua aandelen. Maar wordt je aandeel dan uitgekocht en krijg je er monetaire waarde voor? Of wordt het omgezet in AMD aandelen?
(Alhoewel ik het achteraf natuurlijk bij het gerucht had moeten doen, maar achteraf is het natuurlijk makkelijk rijk worden op de beurs...)
In ieder geval zullen de aandeelhouders van XLNX en van AMD nog moeten stemmen om de overname goed te keuren. Hoe het daarna technisch gezien werkt heb ik nog niet meegemaakt; dit is pas de tweede overname in mijn portfolio, de eerste (TDOC en LVGO) heeft net pas de stemming achter de rug.
Maar uiteindelijk ontvang je 1,7234 aandelen AMD voor ieder aandeel XLNX dat je bezit. Een eventueel fractioneel deel krijg je contant uitbetaald.
Stel dat ik 10 aandelen XLNX bezit, dan krijg ik straks 17 aandelen AMD en ontvang ik de waarde van 0,234 aandelen AMD tegen de dan geldende koers.
Stel dat ik 10 aandelen XLNX bezit, dan krijg ik straks 17 aandelen AMD en ontvang ik de waarde van 0,234 aandelen AMD tegen de dan geldende koers.
Het was voor Turkije beter geweest als Erodogan niet aan de macht was gekomen. Sinds Erdogan aan de macht is, is het economisch minder goed gegaan met Turkije. Daarnaast zijn er ook meer gevallen waarbij Turkije is een slecht dag licht staat. Jammer, Turkije deed het juist zo goed.JohanNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 01:46:
[...]
Misschien een wat ongespecificeerde vraag, maar waar halen jullie je data precies vandaan? Voor mij is het investeren tot nu toe vooral een theoretische uitvoering geweest die bestond uit het lezen van boeken, blogs, twitter, tweakers etc. Qua practische uitvoering ben ik tot nu toe niet verder gekomen dan wat VTI + VXUS kopen bij IBKR.
Nu wil ik wat meer de fundamentals in gaan, en hiervoor heb ik al een aantal services geprobeerd, waaronder gurufocus, TC2000, etc. Maar als ik bijvoorbeeld PE probeer te plotten tegenover koers, loop ik steevast aan tegen een paywall bij diverse providers.
Waar het mij om gaat is dat ik op een gestructueerde manier iets van data kan maken, in plaats van maar te moeten googlen in de hoop er meer over te vinden.
Of probeer ik nu het onmogelijke te realiseren?
Nu wil ik wat meer de fundamentals in gaan, en hiervoor heb ik al een aantal services geprobeerd, waaronder gurufocus, TC2000, etc. Maar als ik bijvoorbeeld PE probeer te plotten tegenover koers, loop ik steevast aan tegen een paywall bij diverse providers.
Waar het mij om gaat is dat ik op een gestructueerde manier iets van data kan maken, in plaats van maar te moeten googlen in de hoop er meer over te vinden.
Bij IB kan je toch kijken naar de analyses van een aandeel. Wellicht heb je daar wat aan?scoobs schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:37:
Misschien een wat ongespecificeerde vraag, maar waar halen jullie je data precies vandaan? Voor mij is het investeren tot nu toe vooral een theoretische uitvoering geweest die bestond uit het lezen van boeken, blogs, twitter, tweakers etc. Qua practische uitvoering ben ik tot nu toe niet verder gekomen dan wat VTI + VXUS kopen bij IBKR.
In welk periode deed Turkije het zo goed? En wat deden ze dan goed?phantom09 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:22:
[...]
Het was voor Turkije beter geweest als Erodogan niet aan de macht was gekomen. Sinds Erdogan aan de macht is, is het economisch minder goed gegaan met Turkije. Daarnaast zijn er ook meer gevallen waarbij Turkije is een slecht dag licht staat. Jammer, Turkije deed het juist zo goed.
EU DNS: 86.54.11.100
Leuke tool, weet iemand of er een endpoint is waar je gratis op basis van ISIN de json data van beleggingsfondsen kan ophalen?Qunix schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:21:
[...]
Er is een Yahoo Finance integratie. Je moet het symbol goed hebben van de stock om de data binnen te krijgen (gratis). Dus AAPL voor Apple, of ASML.AS voor ASML op de AEX.
Je kan ook via een csv, json of xml de data importeren.
https://www.portfolio-performance.info/en/
(https://github.com/buchen/portfolio)
Zie https://forum.portfolio-p...e-on-getting-started/5390 voor een prima "Getting Started" tutorialetje.
Voor ieder willekeurig beleggingsfonds? Nee, dat bestaat niet.BiBi schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:20:
[...]
Leuke tool, weet iemand of er een endpoint is waar je gratis op basis van ISIN de json data van beleggingsfondsen kan ophalen?
Naar welke ben je specifiek op zoek?
En bij AMD staan we vrij lekker in het roodZr40 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:01:
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Zo! IBM wordt afgestraft nu... Tegenvallende cijfers en niet juiste cashflow afgelopen 9 maanden...
Spaarrente gevenc-nan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
In welk periode deed Turkije het zo goed? En wat deden ze dan goed?
Net zoveel als Icesave, maar gewoon onder het NL garantiestelsel. Prima deposito's toen gehad. Voor 2012 (de boel opengebroken toen wegens aankoop huis).
-1,61% nu, als je dat " afgestraft " noemt.Qunix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:53:
Zo! IBM wordt afgestraft nu... Tegenvallende cijfers en niet juiste cashflow afgelopen 9 maanden...
Er zijn heel veel aandelen vandaag die veel meer naar beneden gaan, op géén nieuws nog wel.
Als je wat wilt leren kan ik dat aanraden. Ik loop zelf zo'n proces door met NIBC (is wel een cash overname en geen aandelenruil), en dat is best interessant allemaal. Ook om de aandeelhoudersvergadering te beluisteren en welke vragen er dan langskomen etc. Let wel dat het allemaal lang kan duren, en je er dus wel een tijd aan vast zit als je niet tussentijds toch weer uitstapt (en als dat op zo'n moment kan).Coocoocachoo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:20:
Hoe werkt dat dan?
Ergens wel interessant om (minieme hoeveelheid) XLNX aan te kopen om te kijken hoe zo'n overname werkt qua aandelen. Maar wordt je aandeel dan uitgekocht en krijg je er monetaire waarde voor? Of wordt het omgezet in AMD aandelen?
(Alhoewel ik het achteraf natuurlijk bij het gerucht had moeten doen, maar achteraf is het natuurlijk makkelijk rijk worden op de beurs...)
Ik heb overigens NIBC vandaag toevallig verkocht omdat ik een beetje moe werd van in de gaten houden of dat final dividend nu nog komt, of ze de deadline voor acceptatie weer verschuiven etc. Bovendien is dit mijn laatste positie bij flatex, dus wil eigenlijk gewoon schoon schip maken. Helaas kan ik dus niet meer zien hoe het nu uiteindelijk nog gaat tot het einde, maar heb er wel genoeg van geleerd (ook dankzij info in dit topic).
Eindresultaat overigens 9.5% winst (na kosten) over 6 maanden. Prima resultaat op zich (had eigenlijk wel veel meer moeten zijn obv het oorspronkelijke bod), maar als je het naast 'de markt' legt in de Corona herstelperiode zou dat best nog wel eens magertjes kunnen zijn
Eigenlijk wel interessant. Nog geen jaar geleden een crisis met dalen van 30 tot 90% in de markt, maar een aantal mensen lijkt dat alweer vergeten. Zag hier onlangs ook al een opmerking langskomen over 'flinke' daling wat dan 2% of zo was. Ik kom er m'n bed niet voor uit hoor. Zeker niet met dit weer...

Sinds 19 oktober (oftewel vorige week maandag):JohanNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:28:
[...]
-1,61% nu, als je dat " afgestraft " noemt.
Er zijn heel veel aandelen vandaag die veel meer naar beneden gaan, op géén nieuws nog wel.
-14.48% - -2.14% = 12.34%... Ik vind dat een harde afstraffing ja. En zo te zien zet het nog wel even voort

Vandaag nog wat erbij, maar inderdaad (zoals ik je reactie niet helemaal goed lees) zijn er andere die het ook zwaar hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Qunix op 27-10-2020 18:51 ]
In 2003 begon het. Toen viel het nog mee. Het koste Erdogan ook tijd om zaken te bestuderen en aan te pakken zoals hij dat graag wou. Vanaf 2013 ging het slechter met de economie van Erdogan. Dat kan je zien doordat de GDP van turkije ging dalen:c-nan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
https://tradingeconomics.com/turkey/gdp
Punten waarbij Turkije in een slecht daglicht komt:
-coup poging door het leger ?
-Doden bij demonstraties
-inval in en bezetting van Syrisch grond gebied
-vele rechters, ambtenaren, soldaten en andere overheids functionarissen moesten de gevangenis in vanwege de coup
-geregeld blokkeren social media
-val van de Turkse lira die nog steeds verder valt: https://www.wisselkoers.nl/turkse_lira
-media sensuur
-ruzie met Griekenland over olie
-Dreigen om migranten naar europa door te laten gaan (ondanks afspraken)
En zo vast nog wel veel meer.
Wikipedia: Recep Tayyip Erdoğan
Kortom ik hoop dat Erdogan zich eens achter zijn oren gaat krabben en het roer omkeert en het voor de Turkse economie beter gaat maken. En anders dat als er verkiezingen komen het volk besluit om een andere partij te kiezen die er wel voor zorgt dat de Turkse economie beter wordt.
Fondsen die ook op de Euronext staan zoals die ik beschikbaar zijn bij ABN Amro of Robeco. Zo zoek ik bijv. het Robeco Afrika fonds.Zr40 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:24:
[...]
Voor ieder willekeurig beleggingsfonds? Nee, dat bestaat niet.
Naar welke ben je specifiek op zoek?
Ah, als het op Euronext staat dan is het wat makkelijkerBiBi schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:02:
[...]
Fondsen die ook op de Euronext staan zoals die ik beschikbaar zijn bij ABN Amro of Robeco. Zo zoek ik bijv. het Robeco Afrika fonds.
https://live.euronext.com...ata/NL0006238131-XAMS/max
Voor Path to Date kan je dan $.*.time gebruiken en voor Path to Close $.*.price
Ik in principe ook niet, maar om het in Portfolio Performance te krijgen gebruik ik de exportfunctionaliteit.Zr40 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:25:
@TimoDimo Ah, het transactieoverzicht. Daar kijk ik nooit.
Maar dat is dus niet altijd wat het is, de waarde (louter gebaseerd op de tot stand gekomen koers) in lokale valuta (en omgerekend in euro's). Voor aankopen klopt dat wel, maar voor verkopen is het een waarde die nergens op slaat.[...]
Op afronding na, helemaal correct!
[Afbeelding]
[...]
Ik houd het op een weergavebug. Waarschijnlijk heeft de programmeur gedacht, "hier tonen we de waarde in lokale valuta, niet een transactiebedrag, en dit is de wisselkoers geweest, dus als we dit vertalen naar EUR met de wisselkoers van toen dan moet de koersopslag er nog af."
Bovendien is het dan ook raar dat bij het totaal wel de overige transactiekosten worden opgeteld.
Ja als je het zo ziet wel. Kwestie van definitie.[...]
Volgens mij klopt het wel? Het stukje gaat over valuta, het tarief is dus verwerkt in de aan- en verkoopprijs van de valuta.
Ik ben vanavond even met een spreadsheet in de weer geweest en heb de wisselkoers maar ontleed in een deel transactiekosten en een deel "echte wisselkoers". Vervolgens netjes nieuwe totalen gemaakt en in Portfolio Performance gezet. Nu klopt het allemaal. (Behalve dat nu DeGiro volledig de draad kwijt is met de Nextera stock split.
Je maakt mij nieuwsgierig...TimoDimo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:27:
[...]
(Behalve dat nu DeGiro volledig de draad kwijt is met de Nextera stock split.)
De gemiddelde aankoopkoers was al aangepast, maar de realtime koersen lieten nog de oude koers zien. Dus mijn dagwinst en dus mijn hele portfoliowaarde ging door het dak. (De eerste paar seconden dacht ik even dat het echt was.
Het zal er wel mee te maken hebben dat DeGiro de koersen van BATS gebruikt. (Die zijn goedkoper voor ze denk ik. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ze dit aanbieden alsof het de juiste koers is als je op de NYSE handelt. Ze gebruiken wel alleen de laatste 15 minuten en vullen dit later in met de juiste koers. Dat zie je ook aan de grafieken waarbij de laatste 15 minuten alleen maar laden als je het scherm open laat staan. Ook weer zoiets sufs van DeGiro

/f/image/HFahoh4twcRpzZv8hMAPq2W3.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: dat verkeerde datapunt zit er nog steeds in. Blijkbaar heeft het dan toch niet met BATS te maken.
Overigens: NextEra noemt DeGiro Nextra. Ook weer een foutje of is dat een koosnaampje voor het concern?
[ Voor 9% gewijzigd door TimoDimo op 28-10-2020 00:20 ]
Zag ze wel langskomen 120 stukjes.TechLight schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:34:
[...]
Als je wat wilt leren kan ik dat aanraden. Ik loop zelf zo'n proces door met NIBC (is wel een cash overname en geen aandelenruil), en dat is best interessant allemaal. Ook om de aandeelhoudersvergadering te beluisteren en welke vragen er dan langskomen etc. Let wel dat het allemaal lang kan duren, en je er dus wel een tijd aan vast zit als je niet tussentijds toch weer uitstapt (en als dat op zo'n moment kan).
Ik heb overigens NIBC vandaag toevallig verkocht omdat ik een beetje moe werd van in de gaten houden of dat final dividend nu nog komt, of ze de deadline voor acceptatie weer verschuiven etc. Bovendien is dit mijn laatste positie bij flatex, dus wil eigenlijk gewoon schoon schip maken. Helaas kan ik dus niet meer zien hoe het nu uiteindelijk nog gaat tot het einde, maar heb er wel genoeg van geleerd (ook dankzij info in dit topic).
Eindresultaat overigens 9.5% winst (na kosten) over 6 maanden. Prima resultaat op zich (had eigenlijk wel veel meer moeten zijn obv het oorspronkelijke bod), maar als je het naast 'de markt' legt in de Corona herstelperiode zou dat best nog wel eens magertjes kunnen zijn
Speelgeld klinkt als de betere optie in dit geval. Toch wel vrij risicovol.. Ik doe mee, maar op mijn Trading 212 demo account. Kijken we over een tijdje wat de 'opbrengst' isJohanNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:07:
[...]
Ik heb er vooralsnog wat speelgeld in zitten, maar ben wel van plan dit uit te breiden.
Eerst moet Erdogan zich maar weer eens gedragen en moet ook met name de koers van de Lira stabiliseren.
Dat laatste wil ik wel even op inhaken, want dat klopt niet helemaal, in ieder geval niet voor aankopen. Als je al een bestaande positie in de betreffende valuta hebt, wordt deze niet meegenomen; had je vóór de aankoop 200 USD, dan heb je na de aankoop nogsteeds een positie van 200 USD. Het bedrag wat wordt geconverteerd is dat van de volledige transactie. Zie hieronder een voorbeeldjeZr40 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:06:
@TimoDimo Met AutoFX ingeschakeld voer je de transactie uit in de betreffende valuta, en vervolgens wordt automatisch een valutaconversie uitgevoerd om je saldo in die valuta weer op 0 te krijgen.
/f/image/ECnHz3ecexMEPck3Wb2i3lnd.png?f=fotoalbum_large)
Het was in dit voorbeeld ook tegen mijn verwachting in
Dat betekent overigens dat wanneer je voor een transactie niet het benodigde bedrag hebt in euro als autofx aanstaat, je de transactie niet kunt uitoefenen, ongeacht je positie in de valuta van het product.
Destijds heb ik nog nagevraagd hoe dat zat en toen is mij verteld dat de enige manier is om toch je bestaande positie mee te nemen, dit te doen op een account met margin. Dan kun je de transactie uitvoeren zonder autofx aan en daarna weer aanzetten. Je krijgt een negatieve positie in de valuta van het product en aan het einde van de dag zorgt autofx dat je weer op een 0 positie eindigt. Dit is wat ik tegenwoordig doe, anders betaal je vaak dubbel op de conversiekosten, maar ik vind het bizar omslachtig voor zoiets om eerlijk te zijn.
Ik vermoed dat ditzelfde geldt voor verkopen, maar gezien je geen positie in de min hebt is dat al geen echt probleem.
@Athos vk Als AutoFX aan staat dan kan je eigenlijk geen saldo in die valuta aanhouden. Een eventueel aanwezig saldo wordt dagelijks geconverteerd naar EUR.
Je kan daar weliswaar omheen werken door het normaal uit te schakelen en alleen even kort in te schakelen voor een aankoop. Dan blijft je saldo in de vreemde valuta behouden. Maar de aankopen kijken wel alleen naar je EUR saldo
Je kan daar weliswaar omheen werken door het normaal uit te schakelen en alleen even kort in te schakelen voor een aankoop. Dan blijft je saldo in de vreemde valuta behouden. Maar de aankopen kijken wel alleen naar je EUR saldo
Dat laatste bedoelde ik inderdaad. Zoals je zegt kun je de vreemde valuta positie aanhouden mits je autofx inderdaad uitzet vóór het einde van de dag, maar waar ik op doelde is dat het vanuit jouw post het wel overkwam alsof de valuta positie altijd weer flat wordt zodra je de transactie hebt gedaan met autofx aanZr40 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:23:
@Athos vk Als AutoFX aan staat dan kan je eigenlijk geen saldo in die valuta aanhouden. Een eventueel aanwezig saldo wordt dagelijks geconverteerd naar EUR.
Persoonlijk vind ik het jammer vooral omdat je niet makkelijk een product kan verkopen en vervolgens een product in dezelfde valuta kan aankopen met extra inbreng vanuit je euro positie. Je hebt dan 3 mogelijkheden: handmatige conversie (wat over het algemeen duur is), autofx aanlaten (betaal je 2x voor conversie) of dus een margin account en voor korte tijd een negatieve USD positie aannemen.
Dat is ook een goed ideeWizZie- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:21:
[...]
Speelgeld klinkt als de betere optie in dit geval. Toch wel vrij risicovol.. Ik doe mee, maar op mijn Trading 212 demo account. Kijken we over een tijdje wat de 'opbrengst' is
Wat mij betreft voor het echte geld even wachten op wat Erdogan doet, of hij weer vrienden kan worden met Europa en ook qua monetair beleid; die rente zou nu toch wel flink omhoog moeten i.v.m. de Lira die letterlijk elke dag minder waard wordt t.o.v. euro/dollar.
En toch krijg ik niet de indruk dat mensen staan te trappelen om bij te kopen?

Nog betere deal: Shell B in Amsterdam voor €9,58
Gebrek aan liquiditeit speelt me altijd parten in dit soort tijden. Ik ben een buy-hold belegger voor de lange termijn, daarom ben ik vrijwel altijd volledig geïnvesteerd, maar soms is het toch ook wel lekker om bijv. EUR 10k beschikbaar te hebben om op dit soort dagen bij te kopen. Heb wel een spaarpotje, maar die moet juist weer groeien tot aan de beoogde omvang.
Morgen de cijfers. PnL zal het, denk ik, met name van herwaardering van (tax)asset, de hogere gasprijzen gedurende het kwartaal en de trading divisie moeten hebben.JohanNL schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:33:
Nog betere deal: Shell B in Amsterdam voor €9,58
Ik ben benieuwd of nu de corona effecten toch op de beurs echt merkbaar worden. Nog altijd geen omslag op wereldniveau, regionaal veel plekken waar een 2e golf nu echt op gang komt en landen als India waar het ook op stoom begint te komen.
Hier en daar zie ik in individuele aandelen een aardige 'dead cat bounce' onstaan in de periode mei-augustus, en nu gestaag verder omlaag duiken. Iets zegt me dan ook dat dit doorgaat tot minimaal ruim in 2021 - constant dalende trend zolang corona heerst.
Je ziet het nog niet echt op de headlines door gebrek aan spreiding (iemand S&P500, maar 25% weging in 5 high-tech bedrijven zit dus steeds meer een S&P5 danwel high-tech-ETF begint te worden kwa gedrag). Onder water lijkt er steeds meer te rommelen en borrelen. Zolang het niet massaal en breed in het nieuws komt, zal een echte brede panic-sale uitblijven..
Denk dat december wel eens boeiend kan worden, als half Amerika capital losses gaat nalopen en voor het eerst ziet hoe veel (en hoe ver) menig aandeel in het rood staat ondanks al het 'positieve' nieuws van de graadmeters. Misschien kleine herhaling van sell-off eind 2018?
Hier en daar zie ik in individuele aandelen een aardige 'dead cat bounce' onstaan in de periode mei-augustus, en nu gestaag verder omlaag duiken. Iets zegt me dan ook dat dit doorgaat tot minimaal ruim in 2021 - constant dalende trend zolang corona heerst.
Je ziet het nog niet echt op de headlines door gebrek aan spreiding (iemand S&P500, maar 25% weging in 5 high-tech bedrijven zit dus steeds meer een S&P5 danwel high-tech-ETF begint te worden kwa gedrag). Onder water lijkt er steeds meer te rommelen en borrelen. Zolang het niet massaal en breed in het nieuws komt, zal een echte brede panic-sale uitblijven..
Denk dat december wel eens boeiend kan worden, als half Amerika capital losses gaat nalopen en voor het eerst ziet hoe veel (en hoe ver) menig aandeel in het rood staat ondanks al het 'positieve' nieuws van de graadmeters. Misschien kleine herhaling van sell-off eind 2018?
[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 28-10-2020 12:21 ]
Maar vergis je niet, er zijn nog steeds profiteurs van corona, waaronder de big-tech die steeds meer proberen te regelen voor thuiswerken, thuisboodschappen etc. Ook zie je dat overheden (waaronder in NL) veel infra onderhoud naar voren halen, en dat er dus eerst nog extra omzetten worden gehaald her en der.
Alleen een sterk dalende productiviteit zal uiteindelijk ook invloed gaan hebben. Maar boodschappen heeft iedereen wel nodig, en met de feestdagen zullen alle cadeau's ook veel meer online worden besteld. Dus ene brood en andere dood.....zeker in NL komt het effect wel, maar vertraagd.
Alleen een sterk dalende productiviteit zal uiteindelijk ook invloed gaan hebben. Maar boodschappen heeft iedereen wel nodig, en met de feestdagen zullen alle cadeau's ook veel meer online worden besteld. Dus ene brood en andere dood.....zeker in NL komt het effect wel, maar vertraagd.
Voor degene die VTI/VXUS uitlenen bij IB, is bij jullie de activiteit ook enorm afgenomen? Ik heb sinds de 20e helemaal niks meer uitgeleend.
Vind het gek want ik zou juist verwachten dat de interesse om te shorten omhoog gaat nu.
Vind het gek want ik zou juist verwachten dat de interesse om te shorten omhoog gaat nu.
@Pistachenootje Ik denk dat je nog even een paar dagen moet wachten voordat je er wat van ziet, tenminste als er daadwerkelijk interesse is/was in jouw stukken.
@JohanNL In reports "IBKR Managed Securities Lent Activity" is het bijgewerkt t/m 27 oktober. Van 20 t/m 27 oktober gebeurt er vrijwel niets meer.
Ik vraag me af of iedereen hier mee heeft te maken of dat er bij mij iets verkeerd staat ingesteld.
Ik vraag me af of iedereen hier mee heeft te maken of dat er bij mij iets verkeerd staat ingesteld.
"IBKR Managed Securities Lent" en "IBKR Managed Securities Lent Activity" zijn inderdaad up to date t/m datum van de report.
"IBKR Managed Securities Lent Interest Details" is de sectie die pas verschijnt vanaf een dollar aan opbrengst sinds de vorige keer dat interest details is verschenen (of bij de maandafsluiting).
Mogelijk wordt er minder geshort ivm risico rondom de verkiezingen?
"IBKR Managed Securities Lent Interest Details" is de sectie die pas verschijnt vanaf een dollar aan opbrengst sinds de vorige keer dat interest details is verschenen (of bij de maandafsluiting).
Mogelijk wordt er minder geshort ivm risico rondom de verkiezingen?
Wie zitten er in het ASN Groenprojectenfonds? Ik dacht @writser en @Rukapul ? Ik keek vandaag puur toevallig naar de koers en tot mijn verbazing staat het vandaag ~0.8% (0.26 EUR of zo) hoger. Dat is een bizar harde beweging gezien er normaal enkele centen bij/af gaan per dag. Bewegingen in de obligatiemarkt waren hier lang niet hard genoeg voor, mijns inziens. Ik dacht dat de assets aardig korte duration hadden, dus dat maakt het nog onwaarschijnlijker. Zouden ze wat aangepast hebben aan de waarderingsmethodiek?
@Zr40 merk jij ook een sterke afname?
Wacht... Margin.. oh ja
Wacht... Margin.. oh ja
[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 28-10-2020 14:06 ]
Mijn reactie:phantom09 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:56:
[...]
In 2003 begon het. Toen viel het nog mee. Het koste Erdogan ook tijd om zaken te bestuderen en aan te pakken zoals hij dat graag wou. Vanaf 2013 ging het slechter met de economie van Erdogan. Dat kan je zien doordat de GDP van turkije ging dalen:
https://tradingeconomics.com/turkey/gdp
Punten waarbij Turkije in een slecht daglicht komt:
-coup poging door het leger ?
-Doden bij demonstraties
-inval in en bezetting van Syrisch grond gebied
-vele rechters, ambtenaren, soldaten en andere overheids functionarissen moesten de gevangenis in vanwege de coup
-geregeld blokkeren social media
-val van de Turkse lira die nog steeds verder valt: https://www.wisselkoers.nl/turkse_lira
-media sensuur
-ruzie met Griekenland over olie
-Dreigen om migranten naar europa door te laten gaan (ondanks afspraken)
En zo vast nog wel veel meer.
Wikipedia: Recep Tayyip Erdoğan
Kortom ik hoop dat Erdogan zich eens achter zijn oren gaat krabben en het roer omkeert en het voor de Turkse economie beter gaat maken. En anders dat als er verkiezingen komen het volk besluit om een andere partij te kiezen die er wel voor zorgt dat de Turkse economie beter wordt.
Was op:c-nan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
Je geeft aan dat:phantom09 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:22:
[...]
Het was voor Turkije beter geweest als Erodogan niet aan de macht was gekomen. Sinds Erdogan aan de macht is, is het economisch minder goed gegaan met Turkije. Daarnaast zijn er ook meer gevallen waarbij Turkije is een slecht dag licht staat. Jammer, Turkije deed het juist zo goed.
Het was voor Turkije beter geweest als Erodogan niet aan de macht was gekomen. Sinds Erdogan aan de macht is, is het economisch minder goed gegaan met Turkije.
Maar dat klopt dus niet. Sinds Erdogan aan de macht is (2002) gaat het juist veel en veel beter. Dat zie je ook terug in de link die je aanhaalt.
code:
1
2
3
| GDP (miljard): 1995: $ 170 2020: $ 754 |
Tevens geef je aan dat:
Daarnaast zijn er ook meer gevallen waarbij Turkije is een slecht dag licht staat. Jammer, Turkije deed het juist zo goed.
Waarop ik vraag, wat Turkije dan zo goed deed en in welk periode.
Als antwoord daarop kom je met een opsomming wat Erdogan juist niet goed doet, maar dat was de vraag en jouw stelling helemaal niet.
Maar we dwalen af, dit is niet het Turkije topic
Ik zit alleen in Triodos Groenfonds.Longcat schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:03:
Wie zitten er in het ASN Groenprojectenfonds? Ik dacht @writser en @Rukapul ? Ik keek vandaag puur toevallig naar de koers en tot mijn verbazing staat het vandaag ~0.8% (0.26 EUR of zo) hoger. Dat is een bizar harde beweging gezien er normaal enkele centen bij/af gaan per dag. Bewegingen in de obligatiemarkt waren hier lang niet hard genoeg voor, mijns inziens. Ik dacht dat de assets aardig korte duration hadden, dus dat maakt het nog onwaarschijnlijker. Zouden ze wat aangepast hebben aan de waarderingsmethodiek?
Ben met je eens dat zo'n wijziging van intrinsieke waarde niet te verwachten zijn bij zo'n fonds. Zeker omdat ASN Groenprojectenfonds in leningen doet. Enige wat ik me kan bedenken is dat de onderhandse leningen af en toe geherwaardeerd moet worden. En dan heb je de kans dat voor een bepaalde lening de kans op default sterk is afgenomen bijvoorbeeld. Maar dan nog is 0.8% fors.
Aan de "buy and hold strategy" beleggers hier, hebben jullie ook stop loss orders uitstaan?
Nee. Waarom zou je dat doen als je een buy and hold strategie hebt? Het idee is dan net om je niet te laten beïnvloeden door prijsschommelingen. Zolang de fundamentals en de langetermijnoutlook niet wijzigt, ga ik niet verkopen.
Ik ben vandaag net aan het kijken of ik op korte termijn wat extra middelen kan vrijmaken om misschien volgende maand of in december in de solden nog wat koopjes te doen
! Als het natuurlijk nog wat blijft zakken aan dit tempo
...
Zo, nu ben ik weer mee met het nieuwe topic
Ik ben vandaag net aan het kijken of ik op korte termijn wat extra middelen kan vrijmaken om misschien volgende maand of in december in de solden nog wat koopjes te doen
Zo, nu ben ik weer mee met het nieuwe topic
Performance is a residue of good design.
Om te verkopen? Nee, want dan ben je niet meer aan het holden.Qunix schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:30:
Aan de "buy and hold strategy" beleggers hier, hebben jullie ook stop loss orders uitstaan?
Edit: Wat @Nick The Heazk zegt dus.
[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 28-10-2020 15:41 ]
Nee. En ook geen wens om te verkopen na een bepaalde daling.Qunix schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:30:
Ik verkoop alleen (handmatig) als ik dat nodig acht. En dat doe ik nauwelijks. Dus buy and hold.Qunix schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:30:
De huidige daling heeft denk ik noet alleen met corona te maken, maar ook met de roeptoeter Trump die zegt dat er voorlopig geen steunpakket komt. Wel na de verkiezingen.Xanaroth schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:52:
Ik ben benieuwd of nu de corona effecten toch op de beurs echt merkbaar worden. Nog altijd geen omslag op wereldniveau, regionaal veel plekken waar een 2e golf nu echt op gang komt en landen als India waar het ook op stoom begint te komen.
We zullen het zien.
M.b.t. corona, het wordt eens tijd dat men wereldwijd verkondigd dat extra vitamine-D slikken de klachten behoorlijk verminderd en dus ook ziekenhuis opnames kan verminderen.
Half Nederland heeft een vitamine-D tekort.
Als dat gebeurd zal het beter gaan met de economie en de beurs !
[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 28-10-2020 16:19 ]
Dan is het geen "buy and hold"phantom09 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:12:
[...]
Ik verkoop alleen (handmatig) als ik dat nodig acht. En dat doe ik nauwelijks. Dus buy and hold.
Ach, nu gaan we stijl omlaag en dan als het steunpakket er is gaan we vast wel weer stijl omhoog. Net als eind augustus, eind september etc. Het wordt bijna maandelijkse business?
Gewoon beetje bijkopen op lage stand en niet paniekeren zoals die arme Marco.
Nope, dat heb ik in februari van dit jaar ook niet gedaan toen er ruim een derde afging. Hardcore buy and holdQunix schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:30:
Bijkopen in wat? Corona heeft al serieuze veranderingen teweeg gebracht..WizZie- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:48:
Ach, nu gaan we stijl omlaag en dan als het steunpakket er is gaan we vast wel weer stijl omhoog. Net als eind augustus, eind september etc. Het wordt bijna maandelijkse business?
-Bioscopen bijvoorbeeld, gaan deze nog het volk trekken als voorheen nu streamingsdiensten van de gelegenheid gebruik maken om meer content op hun platforms te krijgen
-Oliesector; Is het momenteel een waardige prijs, nu thuiswerken meer en meer ingeburgerd raakt?
-Online shops: staan nu al zo hoog dat je er serieus je broek kan aan aan scheuren.
Kort gezegd, ik heb cash staan maar momenteel heb ik geen flauw idee wat te kopen met lange termijn in het vizier.
Ik denk dat de o.a. luchtvaartsector op termijn wel zal bijtrekken.Rubberen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:00:
[...]
Bijkopen in wat? Corona heeft al serieuze veranderingen teweeg gebracht..
-Bioscopen bijvoorbeeld, gaan deze nog het volk trekken als voorheen nu streamingsdiensten van de gelegenheid gebruik maken om meer content op hun platforms te krijgen
-Oliesector; Is het momenteel een waardige prijs, nu thuiswerken meer en meer ingeburgerd raakt?
-Online shops: staan nu al zo hoog dat je er serieus je broek kan aan aan scheuren.
Kort gezegd, ik heb cash staan maar momenteel heb ik geen flauw idee wat te kopen met lange termijn in het vizier.
Denk dat je meer kans op winst maakt als je roulette speelt..c-nan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:08:
[...]
Ik denk dat de o.a. luchtvaartsector op termijn wel zal bijtrekken.
Jij verwacht dat we op termijn niet meer gaan reizen dan we op dit moment doen (dus bijna niet)?Rubberen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:10:
[...]
Denk dat je meer kans op winst maakt als je roulette speelt..
DE olie sector bloeit tenminste nog 1 keer op voordat deze over een aantal decennia opdroogt imhoRubberen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:00:
[...]
Dat is echt wel de laatste sector waar ik in zou stappen. Als er ergens geen toekomst in zit is dat het wel.c-nan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:08:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 28-10-2020 17:13 ]
Dat wel. Maar nooit meer zoals voorheen. Dus een herstel zal nooit plaatsvinden.c-nan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:11:
[...]
Jij verwacht dat we op termijn niet meer gaan reizen dan we op dit moment doen (dus bijna niet)?
Ik beweer of verwacht ook niet dat ze weer op pre-corona zullen staan, maar o.a. KLM en Lufthansa staan zo ongeveer op All Time Low en wellicht gaan ze nog wel dieper zakken.Sunri5e schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:14:
[...]
Dat wel. Maar nooit meer zoals voorheen. Dus een herstel zal nooit plaatsvinden.
Maar zodra we weer mogen reizen, landen weer op groen gaan, gaan we echt wel weer reizen en het trekt het weer (gedeeltelijk) aan.
De vergelijking met roulette is niet helemaal terecht vind ik.
Daar gaat het alleen niet om.c-nan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:11:
[...]
Jij verwacht dat we op termijn niet meer gaan reizen dan we op dit moment doen (dus bijna niet)?
Als jij in een airline investeert, dan heb je er alleen wat aan als die airline nog bestaat wanneer de sector weer herstelt.
Hoe langer dit duurt, hoe meer er zullen omvallen. En degene die het overleven zullen zich tijdens de pandemie vol laden met schulden.
De echte koopjes zijn straks te halen bij de boedel van failliete airlines. Je kan straks waarschijnlijk voor een prikkie een hele airline kopen. Maar dan moet je wel een wat dikkere portemonnee hebben dan de gemiddelde tweaker.
Naast Corona hebben we ook nog de groene lobby dat we minder moeten gaan vliegen en meer gebruik moeten gaan maken van de trein. Dat gaat zich alleen maar gebeuren in de toekomst.c-nan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:16:
[...]
Ik beweer of verwacht ook niet dat ze weer op pre-corona zullen staan, maar o.a. KLM en Lufthansa staan zo ongeveer op All Time Low en wellicht gaan ze nog wel dieper zakken.
Maar zodra we weer mogen reizen, landen weer op groen gaan, gaan we echt wel weer reizen en het trekt het weer (gedeeltelijk) aan.
De vergelijking met roulette is niet helemaal terecht vind ik.
Je kunt beter roulette dan maak je nog kans op winst.
[ Voor 4% gewijzigd door Sunri5e op 28-10-2020 17:18 ]
Maar dat is toch de bekende value trap? Als ze op termijn weer op het oude niveau omzet maken zitten ze nog wel met een hoop schuld die ze opgebouwd hebben. Die schuld was er eerst niet, nu wel, reken je dat mee in de koersen dan kom je waarschijnlijk niet meer op oude koersniveau's uit.c-nan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:16:
[...]
Ik beweer of verwacht ook niet dat ze weer op pre-corona zullen staan, maar o.a. KLM en Lufthansa staan zo ongeveer op All Time Low en wellicht gaan ze nog wel dieper zakken.
Ik ben misschien saai, maar ik vind een ETF als IWDA erg prettigRubberen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:00:
[...]
Zelfs in de allerbeste jaren verdiende de Europese luchtvaartmaatschappijen (muv Ryanair en Wizz Air) zo weinig dat het totaal oninteressant was om er geld in te steken. De capex die nodig is voor de vloot vreet alle cash flow op, zo niet meer. Laat staan nu.c-nan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:08:
[...]
In de VS was het verhaal anders omdat daar de markt grotendeels door 4 spelers werd beheerd en er flink cash flow was om naar aandeelhouders door te zetten. Maar ook daar is momenteel nog flinke cashburn.
Tuurlijk zullen we wel weer gaan vliegen, maar wel aanzienlijk minder. Vakanties komen wel weer op gang, tenzij flightshamen (weer) een ding gaat worden. Uiteindelijk moet de luchtvaart ook ooit zijn steentje bijdragen aan de klimaatdoelstellingen waar ze van gesubsidieerd naar belast zullen gaan.c-nan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:11:
[...]
Daarnaast hebben alle zaken reizigers ontdekt hoe efficiënt Teams en Zoom is. Waar voor Covid er maandelijks (of elk kwartaal) naar de klant gereisd zal dat beperkt worden tot één tot vier keer per jaar en de rest remote.
En om niet te vergeten is de A380 een flop, de 747 Max een ramp en gaan beide bedrijven het niet opbrengen om mee te doen met de “spacerace”. Voor intercontinentale vluchten komt mogelijk ooit nog concurrentie van de raketten van SpaceX of regionaal met hoge snelheid treinen, Hyperloops of autonome auto’s (slapend naar Zuid Frankrijk). Al is dat allemaal richting speculatie.
TL;DR: Investeer niet in luchtvaart..
Precies, zèlfs Buffet is uit de luchtvaartsector gestapt. Dat zegt wel wat.
Aan het twijfelen om Shell B in te kopen. Wat zijn de voorspelling ivm de cijfers morgen?
Lager dan €9,564 kan toch bijna niet?
Het kan sowieso tot €0,00, en kijk naar ruwe olie een paar maanden terug (eind april of mei?). Daarbij kreeg je nog geld toe.dotacom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:28:
Aan het twijfelen om Shell B in te kopen. Wat zijn de voorspelling ivm de cijfers morgen?
Er wordt nu gewoon veel minder gereisd, dus minder olie gebruikt. Daarnaast is het klimaat gewoon een hot topic en is olie "vies". Dus dat geeft sowieso een minder toekomstperspectief voor Shell en consorten. Je hebt gewoon 0,0 garantie dat die markt over 5 of 10 jaar weer net zoveel opbrengst als de afgelopen tich jaren.,
Tja. Dat zeiden we ook bij € 14, € 13, € 12, € 10,30 en € 9,99. Ik blijf voorlopig van mijn Shell positie af.dotacom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:28:
Waarom niet?dotacom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:28:
Onvoorstelbaar!
Waarom overweeg je dit als je op je klompen kunt aanvoelen dat we weer een ritje gaan maken in de achtbaan. Ik zou nu niet zo snel rationele beslissingen maken aangezien nu paniek sentiment overheerst.dotacom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:28:
Met dat betreft vraag ik me af hoe de beursdag eruit komt te zien als de eerste melding wordt gemaakt van een vrijgegeven COVID vaccin.
Dat is toch de queue om te kopen? Being greedy when others are fearful? Geen koopadvies, maar als je Shell wil kopen lijkt dit me geen slecht moment. Natuurlijk kunnen er nog betere momenten komen, maar helemaal tot het diepste dal timen is natuurlijk moeilijker.Miki schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:28:
[...]
Waarom overweeg je dit als je op je klompen kunt aanvoelen dat we weer een ritje gaan maken in de achtbaan. Ik zou nu niet zo snel rationele beslissingen maken aangezien nu paniek sentiment overheerst.
Dat is idd prima als je Shell wil kopen. Maar dan negeer je wel de waslijst aan redenen waarom je dat niet zou moeten willen die net geven is door diverse mensen.Verwijderd1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
Dat is toch de queue om te kopen? Being greedy when others are fearful? Geen koopadvies, maar als je Shell wil kopen lijkt dit me geen slecht moment. Natuurlijk kunnen er nog betere momenten komen, maar helemaal tot het diepste dal timen is natuurlijk moeilijker.

De prijs is niet een reden om te kopen, maar een gelegenheid. Als je geen reden hebt om te kopen dan is de prijs niet relevant.Verwijderd1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
Dat is toch de queue om te kopen? Being greedy when others are fearful? Geen koopadvies, maar als je Shell wil kopen lijkt dit me geen slecht moment. Natuurlijk kunnen er nog betere momenten komen, maar helemaal tot het diepste dal timen is natuurlijk moeilijker.
Waarom kijkt @dotacom uberhaupt naar Shell? Is het een interessant bedrijf om te bezitten? Is het misschien € X waard? Heeft het mooie kansen op de lange termijn? Dat soort redenen zijn prima, en dan is een (volgens iemand's eigen analyse) tijdelijke daling een mooie koopgelegenheid.
Kijkt men alleen maar naar het bedrijf omdat de koers alsmaar blijft dalen? En nu moet het toch echt voorbij zijn met de daling? Dat is de slechtste reden om te kopen.
[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2020 21:53 ]
En beurs zal zekers opveren, maar de vraag is of het vaccin effectief genoeg is? Als het vaccin beperkt werkt zal na verloop van tijd mogelijk het optimisme op de beurs zakken.Miki schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:28:
[...]
Waarom overweeg je dit als je op je klompen kunt aanvoelen dat we weer een ritje gaan maken in de achtbaan. Ik zou nu niet zo snel rationele beslissingen maken aangezien nu paniek sentiment overheerst.
Met dat betreft vraag ik me af hoe de beursdag eruit komt te zien als de eerste melding wordt gemaakt van een vrijgegeven COVID vaccin.
Klopt hoor, je moet het alleen kopen als je het wil hebben, maar dat geldt natuurlijk voor elk aandeel. Persoonlijk zie ik het niet zo doom en gloom als die andere reacties hier. Uiteindelijk blijven we energie gebruiken, en de vraag naar energie kan volgens mij (op korte tot middellange termijn) niet opgevangen worden door schone energie alleen.Charly schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:43:
[...]
Dat is idd prima als je Shell wil kopen. Maar dan negeer je wel de waslijst aan redenen waarom je dat niet zou moeten willen die net geven is door diverse mensen.
En dat over negatieve energieprijzen ging natuurlijk puur over futures in de VS. Dat heeft volgens mij geen hele grote invloed op Shell. Als ik me ergens zorgen over zou maken (rond Shell) dan zijn het eerder geopolitieke spanningen, de escapades rond Nord Stream 2 bijvoorbeeld.
Geen idee maar ik blijf me verbazen over het beurssentiment. Het begint steeds meer op bitcoin te lijkenphantom09 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:45:
[...]
En beurs zal zekers opveren, maar de vraag is of het vaccin effectief genoeg is? Als het vaccin beperkt werkt zal na verloop van tijd mogelijk het optimisme op de beurs zakken.
Hebben mensen hier wat tips voor een beginner?
Is het verstandig om direct bij een broker te beginnen of eerst bij je bank? Ik dacht met zo'n 20k te beginnen en dan maandelijks wat bij kopen.
Mijn idee was om met wat "veilige" aandelen te beginnen.
Is het verstandig om direct bij een broker te beginnen of eerst bij je bank? Ik dacht met zo'n 20k te beginnen en dan maandelijks wat bij kopen.
Het soort effecten bepaald grotendeels of je uitkomt bij een bank of een bepaalde broker. De verschillende prijsstellingen van de onderliggende producten is sterk bepalend in deze.Dan Stark schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:23:
Verder is het raadzaam om je eerst te verdiepen in eea. Neem daarvoor de tijd en koop bijvoorbeeld een goed starters boek zodat je goed geïnformeerd begint aan je avontuur. Beleggen uit de Dummies serie is een goed boek om mee te beginnen en kun je naderhand ook als naslagwerk gebruiken als je wat verder bent.
Koop met geld dat je 20 jaar kan missen een indexfonds bij je huisbank aan met zo groot mogelijke spreiding en zo laag mogelijke kosten. Koop maandelijks geautomatiseerd bij met een % van je inkomen wat je 20 jaar kan missen. Verkoop nooit, wat er ook gebeurt op de markt, en blijf maandelijks bijkopen, wat er ook gebeurt. Als je een speciaal doel hebt, bereid bent veel risico te nemen of marktkennis hebt die anderen niet hebben zou je wat anders kunnen verzinnen natuurlijk.Dan Stark schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:23:
Cruisen en vliegen is enorm afgenomen en komt echt niet zo maar terug zodra er een vaccin is. Plus er zijn scenario’s denkbaar dat het dit decennia niet op het oude niveau komt. Ondertussen zit alle bedrijven die hier aan verbonden zijn met te grote investeringen die op een grotere vraag afgestemd zijn.Verwijderd1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:02:
[...]
Klopt hoor, je moet het alleen kopen als je het wil hebben, maar dat geldt natuurlijk voor elk aandeel. Persoonlijk zie ik het niet zo doom en gloom als die andere reacties hier. Uiteindelijk blijven we energie gebruiken, en de vraag naar energie kan volgens mij (op korte tot middellange termijn) niet opgevangen worden door schone energie alleen.
Daarnaast zie ik thuiswerken voor vele niet verdwijnen nu we de voordelen ervan ervaren hebben. De meeste zitten toch in de 2-3 dagen op kantoor of thuis. Dat gaat enorm veel energie besparen, met name in brandstof. Tel daar bij op dat het marktaandeel van EVs groeit en Shell verliest zijn meeste lucratieve business.
Dit.SqnLdr schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:29:
[...]
Koop met geld dat je 20 jaar kan missen een indexfonds bij je huisbank aan met zo groot mogelijke spreiding en zo laag mogelijke kosten. Koop maandelijks geautomatiseerd bij met een % van je inkomen wat je 20 jaar kan missen. Verkoop nooit, wat er ook gebeurt op de markt, en blijf maandelijks bijkopen, wat er ook gebeurt. Als je een speciaal doel hebt, bereid bent veel risico te nemen of marktkennis hebt die anderen niet hebben zou je wat anders kunnen verzinnen natuurlijk.
Teveel mensen die op aandelen springen, een gat in de lucht springen en het van de daken roepen als ze een piekje meemaken van +20%. Maar het stil houden als ze zwaar onderuit gaan.
Je zal nooit -nooit- de markten kunnen verslaan (mede doordat er niet echt een relatie meer is tussen de prestaties van een bedrijf en de aandelenkoers*). Achteraf is het altijd gemakkelijk te zeggen dat je "het wist", maar geloof me als ik zeg dat ontzettend veel personen die grote winsten hebben gehaald, simpelweg geluk hadden. Als de markt zo simpel te voorspellen was, zouden de grote jongens er ook op springen en op hun beurt ervoor zorgen dat de voorspelling keert.
*de aandelenkoers is de gepercipieerde waarde van een bedrijf
dat thuiswerken zit nog niet bij iedereen in het systeem. Er zijn ook nog genoeg beroepen waarbij thuiswerken geen reeële optie is.Deveon schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:52:
[...]
Daarnaast zie ik thuiswerken voor vele niet verdwijnen nu we de voordelen ervan ervaren hebben. De meeste zitten toch in de 2-3 dagen op kantoor of thuis. Dat gaat enorm veel energie besparen, met name in brandstof. Tel daar bij op dat het marktaandeel van EVs groeit en Shell verliest zijn meeste lucratieve business.
https://www.ad.nl/auto/th...-druk-op-de-weg~af2c1f90/
en had je shell gekocht?dotacom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:28:
Komen voorbeurs toch met goed nieuws.
https://www.iex.nl/Nieuws...-uit-de-rode-cijfers.aspx
Dit topic is gesloten.