dotacom schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:23:
Royal Dutch Shell B noteert onder de symbolische grens van €10, momenteel de laagste koers in 5 jaar.
De koers lijkt mij sterk afhankelijk van de slabakkende oliemarkt die ik niet meteen zie terugkeren naar de voormalige status.
Daarnaast blijft Shell wel een mastodont van een bedrijf en is het een van 's werelds grootste energie bedrijven.
Ook zetten ze in op alternatieve energie bronnen zodat ze niet uitsluitend van olie afhankelijk zijn.
Wat denken jullie? Aan de huidige prijs lijkt het mij alleszins een zeer goeie investering op de lange termijn.
Ik koop rustig zo af en toe wat bij, maar daarvoor moet je wel wat vertrouwen erin hebben dat de energietransitie wat moeizamer gaat verlopen en dat olie dus ook ( voor een langere periode ) nog enorm relevant gaat zijn.
Daarnaast krijg ik toch meestal wel een glimlach op mijn gezicht als ik moet denken aan Shell B, die dankzij een deal van onze belastingdienst een notering heeft gekregen op Euronext Amsterdam en op die manier geen dividendbelasting hoeft af te dragen en ook geen
Stamp Duty
Gecombineerd met een aanzienlijk lagere koers als dat van Shell A is dat natuurlijk helemaal mooi, alhoewel je bij een mogelijk faillissement wel achter de aandeelhouders van Shell A staat zover ik heb begrepen.
Aan de andere kant had Shell B voorheen juist een hogere koers dan die van Shell A, dus met een beetje geluk kun je daar ook nog van profiteren.
Let wel op dat Shell B het dividend in GBP uitbetaald, welke je dus - afhankelijk van broker - ook kunt aanhouden in die valuta of je moet meestal valutaconversiekosten betalen.
Alleen bij Trading212 wordt zover ik weet je dividend in een andere valuta zonder op/afslag of andere kosten geconverteerd naar Euro's.
Maar ik zou mij ook weer niet volledig focussen op Shell, voor je het weet heb je er meer dan dat je er zou willen hebben
Als je wilt inspelen op de oliesector zijn er natuurlijk wel veel meer bedrijven te vinden, ook allemaal met een flinke discount zoals Exxon, Total en BP.
Over die laatste gesproken; BP, die lijken van alle sectorgenoten het meest te willen inspelen op de klimaattransitie en zijn wellicht om die reden een betere keuze dan andere sectorgenoten zoals Shell.