Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.207 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:44
sahinasappelsap schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:28:
Iemand enig idee waarom Fugro 10% 15% de afgrond in is gestort vandaag? Verwachten we dat die op termijn weer gaat klimmen?
zijn in gesprek met banken om aandelen bij te printen.

nu ook gepubliceerd

[ Voor 15% gewijzigd door DJTimo op 15-10-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:43
Zr40 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

"Er zou kortstondig een bericht op de website van Fugro hebben gestaan, met als datum 19 oktober, waarin een claimemissie werd aangekondigd ter versterking van het eigen vermogen."
En dan gelijk 18,26% in rook op zien gaan :-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 22:41
Deveon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

“ Not all clients are eligible to participate in the Stock Yield Enhancement Program. Currently, clients of IB Europe SARL, IB India, IB Australia and IB Japan are NOT eligible. Clients of IB LLC, IB Canada, IB Hong Kong, IB Singapore and IB UK are eligible, as are Japanese and Indian clients who trade with IB LLC.”

Luxemburg viel dacht in onder “IB Europe SARL”.
https://www.interactivebrokers.co.uk/en/index.php?f=46957
Ik had vanmiddag Lynx nog aan de lijn, zij denken dat het SYEP blijft werken voor Amerikaanse aandelen en fondsen, ook na de verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:42
sahinasappelsap schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

En dan gelijk 18,26% in rook op zien gaan :-o
De emissie zal hoogstwaarschijnlijk een enorme verwatering van de aandelen veroorzaken en dat Fugro hier zo onhandig en geheimzinnig mee omgaat schept natuurlijk ook niet veel vertrouwen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Ik had vanmiddag Lynx nog aan de lijn, zij denken dat het SYEP blijft werken voor Amerikaanse aandelen en fondsen, ook na de verhuizing.
Hopelijk wel, krijg bij aanmelden ook de mededeling dan hun Brexit strategie is om uit te wijken naar Ierland of Luxemburg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 21:21
tuinïnen schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:53:
Never sell Shell, never sell Shell, never sell Shell. .. never... auw.

-5% vandaag weer.

Wat ooit een oerdegelijk aandeel heeft geleden door de crisis en tegelijkertijd de versnelde? energietransitie. Een YTD van -60% inmiddels.
Kan nog harder. Unibail rodamco zit op -70% YTD:

https://www.marketwatch.c.../stock/urw?countrycode=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Bitcoin gaat naar de 1 miljoen !!

https://www.marketwatch.c...11602781826?mod=home-page

Ik heb ooit een bitcoin tracker gekocht op ik dacht de zweedse beurs. Kan ze helaas niet meer kopen vanwege die EU regels (net zoals je een heleboel VS ETF's niet meer kan kopen).

Voordeel van deze tracker is dat je het net zoals bitcoin kwijt kan raken, wissen, gehackt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 16:41
phantom09 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:15:
Bitcoin gaat naar de 1 miljoen !!

https://www.marketwatch.c...11602781826?mod=home-page

Ik heb ooit een bitcoin tracker gekocht op ik dacht de zweedse beurs. Kan ze helaas niet meer kopen vanwege die EU regels (net zoals je een heleboel VS ETF's niet meer kan kopen).

Voordeel van deze tracker is dat je het net zoals bitcoin kwijt kan raken, wissen, gehackt worden.
Hoe is dat een voordeel? Anyways, ik weiger te investeren (speculeren) in een coin die €5 waard was een paar jaar geleden en nu zogenaamd €11.500. Wat een gek ervoor geeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Santee schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:13:
[...]

Hoe is dat een voordeel? Anyways, ik weiger te investeren (speculeren) in een coin die €5 waard was een paar jaar geleden en nu zogenaamd €11.500. Wat een gek ervoor geeft..
De techniek (blockchain) zie ik wel degelijk als een positieve bijdrage en financiën als onderwerp een goeie combinatie. Maar ik denk niet dat Bitcoin dé beste coin hiervoor is. Er zijn andere coins met interessantere oplossingen van de problemen met Bitcoin.
Dus over het artikel, ja ik verwacht zeker een verschuiving naar het digitale geld én binnen niet al te lange tijd, maar niet specifiek Bitcoin. Net zoals goud nu als hedge wordt gezien, is een cryptocoin dat ook.
Een 'stable coin' wat niet gekoppeld is aan een GDP of een real-currency, zie ik eerder in rap tempo omhoog gaan. Al zijn die er nog niet in zekere maten, want ja, waar koppel je het mee? Zo is een interessante PMGT (Perth Mint Gold Token uit Australië) wat 1:1 de goudprijs is. Probleem is dat zij via een shady exchange handelen (Kucoin) wat laatst nog gehackt was. Andere metalen coins zijn nog niet interessant genoeg.

Al met al staat het in de kinderschoenen en verwachten wij (de wereld) er (te) tegelijk veel van. Vandaar ook zo'n enorme volatiliteit. Ik denk dat dit nog steeds te vergelijken is met een soort van IPO van een currency. Ik bedoel, elke currency heeft ook tientallen jaren gevochten voor bestaansrecht in een land :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Santee schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:13:
[...]

Denk dat @phantom09 bedoelde dat je het juist niet kunt kwijtraken.
Met echte bitcoins moet je qua beveiliging een heleboel maatregelen nemen wil je dat op een goede manier bewaren of je zet het op een exchange en hoopt erop dat jij of de exchange niet gehackt worden.
Als je het dan toch ook puur voor de potentiele koerswinst doet en die bitcoins niet daadwerkelijk '' in handen '' wilt hebben dan lijkt zo'n tracker wel een mooie optie te zijn.
Vraag is wel even hoeveel minder risico je daadwerkelijk loopt.
Die tracker moet toch ook ergens de *stukken* inkopen/verkopen om de posities die mensen openen door die tracker te kopen, te vereffenen.

Er wordt hier wel eens gesproken over dat iets niet helemaal transparant is, volgens mij is dit er een heel goed voorbeeld van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik vind crypto ook onzinnig, maar heb desondanks 1.5k, waarvan het meeste verdiend met Coinbase Earn en waardestijging. Een klein bedrag maar geeft wat extra spreiding. Valt weinig aan te verliezen, maar wie weet wel veel aan te verdienen.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een 100x groei van Bitcoin zal betekenen dat we een nieuwe groep aan super rijken gaan krijgen. Dat gaat echt niet gebeuren. Ik heb wel vertrouwen dat de techniek de toekomst is, echter niet een bestaande coin.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 16-10-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:23
Deze week toch een deel in ASML en Novacyt gekocht.

Dit naast hetgeen ik al in port had (Brederode, AB Inbev en IWDA).

Totaal staat mooi op groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
JohanNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:58:
Daarover gesproken, zag zojuist dat mijn uitleenvergoeding bij Binck voor Wereldhave is verhoogd; van 3,06% naar 3,26%
Sinds mijn laatste aankoop was ook niet alles meer uitgeleend, nu wel weer op 9 stuks na :+
Ben eigenlijk nou wel benieuwd na hoe dit hele uitleen-systeem achter de schermen eruit ziet.
Inmiddels zijn die laatste 9 ook uitgeleend zie ik zojuist :p

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 16-10-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Op Avantis AVUV is het tarief 5,61%. Helaas worden ze niet zo vaak uitgeleend, waardoor het alsnog niet op schiet. VXUS blijft populair. Helaas maar 0.85% interest voor IB, waarvan de helft voor mij..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik had overigens ook een bescheiden positie in NIBC maar die heb ik verkocht. De aanmeldtermijn van het bod is verlengd tot 21 december ( https://www.nibc.com/abou...d-until-21-december-2020/ ). Op dit moment handelt NIBC op E7.42, het bod is E7.53, de spread is dus slechts ~1.5%, oftewel 7% a 8% op jaarbasis. Dat lijkt misschien aardig, maar is imho niet echt spetterend voor een overnamespread. De situatie is natuurlijk niet 100% risicovrij. Het feit dat de aanmeldingsperiode verlengd moet worden omdat regulators onverwacht meer tijd nodig hebben hoeft niks te betekenen (het kan vanwege Corona zijn of iets onschuldigs) maar je kan niet 100% uitsluiten dat de AFM/DNB wel degelijk meer tijd nodig heeft omdat er fundamentele problemen zijn. En daarbovenop is er ook nog steeds geen 100% garantie dat er genoeg stukken worden aangemeld. Al me al lijkt me de risk/reward op de huidige prijs niet bijzonder goed. Of, laat ik het zo zeggen, ik denk dat je geld ergens anders beter kan renderen.

En voor de mensen die mopperen dat NIBC een koopje is voor Blackstone en die tegen deze deal zijn: ten eerste weet ik niet of dat gemopper wel terecht is. Ik denk dat NIBC wel degelijk een stuk minder waard is geworden dit jaar. Maar goed, die discussie wil ik helemaal niet voeren.

Echter, wat ik wel denk is dat als de deal afketst, om wat voor reden dan ook (te weinig aanmeldingen, geen regulatory approval), het aandeel niet omhoog gaat maar gewoon lekker omlaag. Omdat alle paniekvogels, merger arbitrageurs en opportunisten hun aandelen gaan verkopen. Dus zelfs al ben je enthousiast over NIBC dan zou ik nu verkopen want je zit nu in een lose/lose scenario. Als de deal doorgaat en je hebt je stukken niet aangemeld dan kom je in een squeeze-out procedure en moet je nog een tijd wachten: dan is je rendement op jaarbasis helemaal dramatisch. En als de deal niet door gaat dan schat ik de kans heel groot dat je baalt dat je je stukken niet verkocht hebt, want dan had je ze lager weer terug kunnen kopen ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Volgens mij is er niemand geweest die dit jaar heeft gezegd dat NIBC een koopje is en dat zijn ze wat mij betreft ook niet.
Alleen stond er eerst een hoger bod, die toch zo goed als definitief was.
Zogezien is het dan wel een koopje dat ze het voor elkaar hebben gekregen om minder te betalen dan dat ze oorspronkelijk wouden betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou, mijn eerste periodieke inleg van € 100 in NT World bij ABN is uitgevoerd. Nu bezit ik maar liefst 6,5147 stukjes! *O*

Afhankelijk van waar ik kijk is het nu € 100,00, € 100,03, of € 100,26 waard. Soms zelfs op hetzelfde scherm. :+ Maar die waarden kan ik prima herleiden. :)

€ 100,00: waarde op basis van koers 15 oktober met 2 decimalen
€ 100,03: waarde op basis van koers 15 oktober met 4 decimalen
€ 100,26: waarde op basis van koers 14 oktober met 2 decimalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:07:
Nou, mijn eerste periodieke inleg van € 100 in NT World bij ABN is uitgevoerd. Nu bezit ik maar liefst 6,5147 stukjes! *O*

Afhankelijk van waar ik kijk is het nu € 100,00, € 100,03, of € 100,26 waard. Soms zelfs op hetzelfde scherm. :+ Maar die waarden kan ik prima herleiden. :)

Hier is ook mijn periodieke order voor '' Profielfonds 6 '' uitgevoerd.
In het overzicht in de app staat dat de waarde €100,80 is, wat waarschijnlijk de waarde van de vorige handelsdag was, maar als ik het aanklik dan is de huidige waarde €99,99.
Ben ik dus nu al een cent kwijt en sta op achterstand :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 13:23

Welkom in de wereld van beleggingsfondsen :)

Pas je op dat je niet verwend en lui raakt en je hele portefeuille omgooit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Welkom in de wereld van beleggingsfondsen :)

Pas je op dat je niet verwend en lui raakt en je hele portefeuille omgooit :D
Wees niet bang, ik doe het alleen maar voor de actie. Maar ergens voelt het inderdaad wel vreemd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Wees niet bang, ik doe het alleen maar voor de actie. Maar ergens voelt het inderdaad wel vreemd. :P
Heb je voor de rest dan helemaal geen passieve/index ETF's of beleggingsfondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet binnen vrij beschikbaar vermogen. Ik heb ze wel bij pensioenopbouw (werkgever+lijfrente).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:37
Zr40 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Actie? Wat heb ik gemist, geld zeker alleen voor nieuwe klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BasvanS schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:58:
[...]
Inderdaad alleen als je nog niet bij ABN belegt. € 50 cadeau na een periodieke inleg in beleggingsfondsen van € 100 per maand, voor 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:37
Was mijn EUR 100 voor 2020 euro storten in NT toch beter :P Absoluut dan, niet qua rendement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zul je net zien. Komt er volgende week een tech (/medical ;) ) crash , staat NT World bovenaan in je maandoverzicht _/-\o_

Ik begrijp trouwens niet waarom je zoveel moeite doet voor 50 euro. (Netto minder waarschijnlijk met alle kosten eraf).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2020 22:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
BasvanS schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:58:
[...]

Alleen nieuwe klanten inderdaad, ook als je al eens eerder een beleggingsrekening bij ze hebt gehad kom je er niet voor in aanmerking maak ik uit de voorwaarden.

Ik las ergens anders dat er binnenkort ook weer een nieuwe actie van Centraal Beheer zou moeten komen, waarbij je een bonus kunt krijgen van €65 bij een inleg van €500.
Ook hierbij enkel voor nieuwe klanten, die nooit eerder een beleggingsrekening bij ze hebben gehad.
Zodra hij beschikbaar is meld ik die hier ook weer gezien de belangstelling voor deze gratis geld acties :)

to be continued... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:15:
[...]
Ik begrijp trouwens niet waarom je zoveel moeite doet voor 50 euro.
Er hier over posten is meer moeite dan aan de actie deelnemen. Dus waarom niet? :P

Overigens doe ik dit alleen omdat ik toch al ABN klant ben en ik er bij wijze van spreken maar een paar keer voor hoef te klikken.
(Netto minder waarschijnlijk met alle kosten eraf).
Ah, ik denk dat je aanneemt dat ik speciaal hiervoor een bankrekening heb geopend? :P

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 16-10-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:19:
[...]

Alleen nieuwe klanten inderdaad, ook als je al eens eerder een beleggingsrekening bij ze hebt gehad kom je er niet voor in aanmerking maak ik uit de voorwaarden.

Ik las ergens anders dat er binnenkort ook weer een nieuwe actie van Centraal Beheer zou moeten komen, waarbij je een bonus kunt krijgen van €65 bij een inleg van €500.
Ook hierbij enkel voor nieuwe klanten, die nooit eerder een beleggingsrekening bij ze hebben gehad.
Zodra hij beschikbaar is meld ik die hier ook weer gezien de belangstelling voor deze gratis geld acties :)

En wat als je klant was en de rekening hebt opgezegd? Dan kan je weer mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

En wat als je klant was en de rekening hebt opgezegd? Dan kan je weer mee doen?
Nee, als je al eens een beleggingsrekening ( fondsbeleggen of gemaksbeleggen ) hebt gehad kom je er niet voor in aanmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Voor wie meer wil weten over de Bitcoin tracker, hier meer info:

https://coinshares.com/etps/xbt-provider/bitcoin-tracker-one

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
TER van 2.5% _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Maar wel:
To hedge its exposure under the certificates, XBT Provider (the
Issuer) enters into an intra-group collateral management
arrangement with an affiliate (CoinShares Capital Markets),
whereby the Issuer provides cash raised from the issuance of the
Certificate to the CoinShares Capital Markets in exchange for a
contractual promise to pay the settlement amount of the note (the
original purchase price plus or minus any price movements in the
underlying crypto currency less the relevant fee). To hedge its
exposure under that contract, CoinShares Capital Markets
purchases the relevant crypto currency on a 1:1 basis, in both
physical form and using derivative contracts.
The product does not
distribute dividends. Investors can purchase and sell certificates on
the stock market (the so called secondary market) during normal
exchange traded hours set and operated by the exchanges.
Het risico op een hack is dus nog steeds bij verre van niet volledig afgedekt, maar je hebt wel die enorme TER.
Ik had eigenlijk een garantiefonds erbij verwacht of een vrij sterke bank die de crypto activiteiten als een klein onderdeel erbij zou hebben.
Die CoinShares Capital zullen dan wel experts zijn op het gebied van crypto, totdat het mis gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoShady
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 20:37

LocoShady

blaap..

Ondanks dat het hier niet heel veel over individuele aandelen gaat, was ik benieuwd of er hier meer zijn die zich weleens hebben verdiept in Chinese aandelen?

Zelf ben ik een klein beetje actief en volg ik er vooral een aantal. Vooral als Trump straks weg is, verwacht ik potentieel een run op Chinese aandelen die op NYSE en NASDAQ aanwezig zijn. Verder worden ze regelmatig gehyped op oa StockTwits en als je er zelf dan als eerste bij bent kan je er soms een mooi aandeel aan overhouden..

Zelf heb ik er een aantal voor de langere termijn: NIO (avg 4.00), iQiyi (avg 26.00) en Huya (avg 34.00)
Ondanks dat ik bij de laatste 2 in de min sta, is er in China een interessante streamingmarkt om je eens in te verdiepen (uplift tijdens COVID viel overigens tegen) :). Vooral in combinatie met lastige markt voor buitenlandse partijen en groeiend internet gebruik zijn huidige waarderingen vrij laag. Trump en de munt hebben afgelopen 3 jaar niet echt meegezeten. Ik heb er nog een groot aantal op m’n watchlist staan maar voel er nog wel voor om de komende weken iets uit te breiden en was benieuwd of iemand hier zich er ook wel eens in verdiept heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
LocoShady schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:54:
Ondanks dat het hier niet heel veel over individuele aandelen gaat, was ik benieuwd of er hier meer zijn die zich weleens hebben verdiept in Chinese aandelen?
Ik heb met niet verdiept in chinese aandelen, wel heb ik NIO, Tencent en Alibaba.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
LocoShady schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:54:

Zelf ben ik een klein beetje actief en volg ik er vooral een aantal. Vooral als Trump straks weg is, verwacht ik potentieel een run op Chinese aandelen die op NYSE en NASDAQ aanwezig zijn. Verder worden ze regelmatig gehyped op oa StockTwits en als je er zelf dan als eerste bij bent kan je er soms een mooi aandeel aan overhouden..

Zelf heb ik er een aantal voor de langere termijn: NIO (avg 4.00), iQiyi (avg 26.00) en Huya (avg 34.00)
Ondanks dat ik bij de laatste 2 in de min sta, is er in China een interessante streamingmarkt om je eens in te verdiepen (uplift tijdens COVID viel overigens tegen) :). Vooral in combinatie met lastige markt voor buitenlandse partijen en groeiend internet gebruik zijn huidige waarderingen vrij laag. Trump en de munt hebben afgelopen 3 jaar niet echt meegezeten. Ik heb er nog een groot aantal op m’n watchlist staan maar voel er nog wel voor om de komende weken iets uit te breiden en was benieuwd of iemand hier zich er ook wel eens in verdiept heeft.
Wel af en toe naar A-shares en H-shares gekeken (staan er ook wel wat op mij watchlist zoals Anta Sport, Anhui Cement, Galaxy Entertainment en Kweichoi (laatste is echt geëxplodeerd de laatste maanden.)). Daarnaast regelmatig gesprekken met Chinese fondsmanagers en PE partijen zoals CITIC. Met name als je gaat zoeken onder A-shares zijn er bovenmatig veel particulieren actief en is de markt veel minder gedomineerd door professionele partijen als op meer volwassen markten. Je ziet dan ook dat er behoorlijk wat fondsen beter scoren dan de benchmarks. Maar om als individu er te gaan pikken is risicovol aangezien governance nog vaak wel een dingetje is.

Overigens lijkt het beleid van Biden mbt China niet echt een veranderende strategie zien. Wel waarschijnlijk zachter taalgebruik, maar ook de democraten zien China in steeds grotere mate als een concurrent op economisch en militair gebied. Dat de munt niet mee heeft gezeten zou ik met een flinke korrel zout nemen. China manipuleert al jaren zijn munt (de rest van de wereld ook... maar China net wat harden dan de meesten) en houden hem juist zo laag mogelijk.

Huya gaat trouwens fuseren met Douyu binnenkort. Daar heeft Tencent een behoorlijke hand in gehad. Want wat betreft alles internet en start-ups wordt alles gedomineerd door Alibaba en Tencent. Die twee hebben praktisch een belang in elke unicorn van het land.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qunix
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/114e91749nt51.png

Leuk weekje, volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qunix Daar heb ik er 8 van in mijn portfolio zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:51:
@Qunix Daar heb ik er 8 van in mijn portfolio zitten :)
Ik heb er 5 :). Oh nee wacht ik heb er 7:

-Tesla
-Verisign
-netflix
-HDFC bank
-Lennox
-Chipotle
-Biogen

[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 17-10-2020 23:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik heb ze allemaal in mijn portfolio >:)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 13:36
Ik wil graag beginnen met beleggen.
Heb de video Beginnen met beleggen van RTL Z nu twee keer gezien, volgens mij snap ik de basis.

Bij welke bank kan ik het beste beginnen: ABN, Rabo of ING?
En waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maxi86 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:52:
Heb de video Beginnen met beleggen van RTL Z nu twee keer gezien, volgens mij snap ik de basis.

En waarom?
Bij de bank waar je al een rekening hebt is het makkelijkst. Voor de kosten verschillen kun je hier kijken: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Edit: Ik ging er van uit dat je gewoon wereldwijd gespreid wil indexbeleggen. Dit is imo de beste manier van beleggen zeker voor beginners. Daar hoef je echt geen boeken over te lezen. Mag natuurlijk wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 18-10-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

En waarom?
Je moet eerst voor jezelf een aantal vragen opstellen:

1. Waarin wil je beleggen? Beleggingsfondsen? ETF's? aandelen? opties? sprinters? wel of niet op margin? futures? obligaties? etc.

2. hoe vaak wil je handelen? 1 keer per maand? meerdere keren per maand? meerdere keren dagelijks? paar keer per jaar?

3. hoeveel wil je inleggen? tientjes? honderden euros? duizenden euro's?

4. wil je perce bij een nederlandse broker/bank zitten of mag het ook een buitenlandse zijn?

Pas als je voor jezelf de antwoorden hebt op de bovenstaande vragen, kan je beginnen met een keuze te maken waar je wil gaan beleggen. Vergeet ook niet dat je bij verzekeraars vaak in beleggingsfondsen kan beleggen.

Er zijn trouwens veel meer banken en brokers dan de 3 bovenstaande die je opnoemd. De meeste Nederlandse banken en brokers zijn vaak duur, zekers die jij opnoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki

En waarom?
Eh... nee met twee keer een advertorial bekijken ben je er nog niet :)
Neem even de tijd en verdiep je in de verschillende effecten waarin je zou kunnen beleggen en zet dat af tegen hoeveel tijd je erin zou willen stoppen. En wil je helemaal goed starten dan raad ik het boek “beleggen” aan uit de Dummies serie. Dat is een prima starters boek die je daarnaast ook prima als naslagwerk kunt gebruiken als je al wat gevorderd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 13:36
Dank voor jullie reacties.
Ik heb ook een paar artikelen van de Financiële Onafhankelijke Blog gelezen.

Mijn stelregels voor nu
1) cash reserve van 20-30k aanhouden
2) periodiek inleggen: maandelijks 1000 euro
3) grote spreiding: ETFs met wereldwijde spreiding
- 2/3 voor rendement (bijv NT World + NT Emerging Markets + NT Small Caps)
- 1/3 voor stabiliteit (obligaties): staatsleningen, wereldwijd, € valuta)

Op het moment doe ik al mijn bankzaken via KNAB. Maar voor beleggen wil ik een systeembank nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Maxi86 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:15:

Op het moment doe ik al mijn bankzaken via KNAB. Maar voor beleggen wil ik een systeembank nemen.
Waarom?
Je moet bij die 3 banken die je noemde dan ook een betaalrekening nemen.
Bij ABN kun je nu ook een bonus krijgen dus dat lijkt mij dan de lucratiefste optie van de 3 als je wilt starten met beleggen in de NT fondsen.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 18-10-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
KNAB bied ook een beleggingsproduct wat niet te duur is en wordt uitgevoerd samen met Aegon (bank licentiehouder). Daarvoor hoef je echt niet bij de drie bekende namen te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 18-10-2020 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
^ ik zie o.a. in- en uitstapkosten en actieve keuzes. Dan zou ik toch liever voor ABN/NT kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 18-10-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Dank voor jullie reacties.
Ik heb ook een paar artikelen van de Financiële Onafhankelijke Blog gelezen.

Mijn stelregels voor nu
1) cash reserve van 20-30k aanhouden
2) periodiek inleggen: maandelijks 1000 euro
3) grote spreiding: ETFs met wereldwijde spreiding
- 2/3 voor rendement (bijv NT World + NT Emerging Markets + NT Small Caps)
- 1/3 voor stabiliteit (obligaties): staatsleningen, wereldwijd, € valuta)

Wat is de reden dat je alleen wilt beleggen bij een systeembank? Beleggen is geen sparen.
Een systeembank zal hoogstwaarschijnlijk gered worden door de staat mocht deze bank failliet gaan.
Echter voor beleggen is het niet van belang of een bank/broker wel of niet failliet gaat.

Beleggingen staan geregistreerd op jou naam.Indien de bank/broker waar je belegt failliet gaat dan ben je je beleggingen niet kwijt. Deze staan in aan apart bewaarbedrijf. Een andere bank of broker zal de diensten overnemen en je kan weer bij je beleggingen.
Tenzij de bank/broker zijn administratieve zaken bewust/onbewust niet op orde heeft en je beleggingen niet goed zijn geregistreerd. Dan ben je in worste case scenario een schuldeiser en kom je in de rij te staan.
Als dit gebeurd en als je bij een bank/broker zit die onder toezicht van de AFM staat, dan krijg je maximaal € 20.000,- vergoed. Erg weinig naar mijn mening.

Als je belegt bij Interactive brokers, dan krijg je door de SIPC $ 500.000,- vergoed. Interactive Brokers gaat echter verhuizen van UK naar een EU land en dan is de vraag of je nog recht hebt op deze regeling of dat deze anders wordt.

Mocht je toch alleen bij Nederlandse banken/brokers willen beleggen, dan zou ik het alsnog net als bij sparen ook spreiden over tenminste 2 banken/brokers.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 18-10-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Deveon schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:27:
[...]

KNAB bied ook een beleggingsproduct wat niet te duur is en wordt uitgevoerd samen met Aegon (bank licentiehouder). Daarvoor hoef je echt niet bij de drie bekende namen te zijn.
Het lijkt leuk op eerste gezicht, maar daarbovenop komt nog de beheervergoeding van 0,5%: https://www.knab.nl/beleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Wat is de reden dat je alleen wilt beleggen bij een systeembank? Beleggen is geen sparen.
Een systeembank zal hoogstwaarschijnlijk gered worden door de staat mocht deze bank failliet gaan.
Echter voor beleggen is het niet van belang of een bank/broker wel of niet failliet gaat.

Beleggingen staan geregistreerd op jou naam.Indien de bank/broker waar je belegt failliet gaat dan ben je je beleggingen niet kwijt. Deze staan in aan apart bewaarbedrijf. Een andere bank of broker zal de diensten overnemen en je kan weer bij je beleggingen.
Tenzij de bank/broker zijn administratieve zaken bewust/onbewust niet op orde heeft en je beleggingen niet goed zijn geregistreerd. Dan ben je in worste case scenario een schuldeiser en kom je in de rij te staan.
Als dit gebeurd en als je bij een bank/broker zit die onder toezicht van de AFM staat, dan krijg je maximaal € 20.000,- vergoed. Erg weinig naar mijn mening.

Als je belegt bij Interactive brokers, dan krijg je door de SIPC $ 500.000,- vergoed. Interactive Brokers gaat echter verhuizen van UK naar een EU land en dan is de vraag of je nog recht hebt op deze regeling of dat deze anders wordt.

Mocht je toch alleen bij Nederlandse banken/brokers willen beleggen, dan zou ik het alsnog net als bij sparen ook spreiden over tenminste 2 banken/brokers.
IB is natuurlijk een goede broker maar niet voor een beginner die wil gaan indexbeleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Euronext ligt er even uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik dacht al, waarom staan de koersen stil :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Nou ja, even.... al zeker ruim anderhalf uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10

Fuelke

Forza Ferrari

De handel op de Euronext-markten ligt sinds 9u48 plat wegens een 'technische storing'.
Euronext meldt dat de handel op de pan-Europese aandelenmarkt - en dus ook in Brussel - tot nader order stil ligt, door een 'technische storing'. Het is de grootste storing sinds 29 oktober 2018.

Zowel de handel in aandelen als in afgeleide producten is getroffen. 'We werken aan een oplossing en laten zo snel mogelijk weten wanneer de handel terug kan opstarten', zegt Euronext.

Voor de handel effectief hervat wordt, zal opnieuw gestart worden met een 'pre-openingsfase' van 15 minuten, meldt Euronext.

De panne omvat de handel in Brussel, Parijs, Amsterdam, Dublin en Lissabon. Enkel de beurs van Oslo is niet getroffen.

Reputatieschade

Voor een beurs impliceert zo'n panne reputatieschade. Nog maar 10 dagen geleden lijfde Euronext de beurs van Milaan in. Euronext telde hiervoor 4,3 miljard euro neer. Met deze overname is Euronext de absolute nummer één in Europa.

Euronext staat niet alleen met de technische problemen. Op 1 oktober moest de beurs van Tokio een volledige dag de deuren sluiten. Dat was toen de grootste panne sinds de oprichting van de electronische handel eind de jaren '90. De panne ontstond bij de overzetting van data op een backup-systeem.

Eerder dit jaar lag de beurs van Nieuw-Zeeland meerdere dagen stil door hackers. Ook Deutsche Börse kende dit jaar al twee grote pannes.

'We zagen de voorbije 12 à 18 maanden veel technische problemen die te maken met de technologie. Mogelijk is er te weinig geïnvesteerd in technologie', zegt Michael Hewson, analist bij CMC Markets aan Bloomberg.
https://www.tijd.be/markt...n-twee-jaar/10258786.html

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Fuelke Reputatieschade? De FD schrijft in dit artikel:
Iets voor tienen kwamen er geen nieuwe koersen meer binnen. Aandelenhandelaar Frank Bonsee van ABN Amro maakt zich niet al te druk. 'Het is een technisch probleem, als dat is opgelost beginnen we weer opnieuw. Dit gebeurt een paar keer per jaar, soms duurt het een halfuurtje en soms een halve dag.'
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Resumption - Move to call phase at 12:15 CET

de derivaten gaan zo weer, maar cash market duurt nog iets langer, zo lijkt het.

nog 10 minuten: EQU Cash Equities: 12:45

[ Voor 15% gewijzigd door DJTimo op 19-10-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@DJTimo Handel in derivaten begint pas na de cash market, of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:41:
@DJTimo Handel in derivaten begint pas na de cash market, of lees ik het verkeerd?
Nee, had ik verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Hallo,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het investeren in het IPO? Ik ben namelijk opzoek naar advies op dit gebied. Ik ben erg geinteresseerd in de IPO het Chinese Ant Group die er binnenkort aan komt. Ze zijn al een aantal belangrijke blokkades gepasseerd en worden binnenkort binnenkort op de Hong Kong stock exchange verwacht.

Kan ik dan gewoon investeren mijn degiro accountje, of komt er meer bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
aufbakanleitung schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:38:
Hallo,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het investeren in het IPO? Ik ben namelijk opzoek naar advies op dit gebied. Ik ben erg geinteresseerd in de IPO het Chinese Ant Group die er binnenkort aan komt. Ze zijn al een aantal belangrijke blokkades gepasseerd en worden binnenkort binnenkort op de Hong Kong stock exchange verwacht.

Kan ik dan gewoon investeren mijn degiro accountje, of komt er meer bij kijken?
Ben je bewust van de voor- maar ook de vele nadelen van een IPO? Denk je echt dat je niet een maand kan wachten na livegang met investeren?

In ieder geval, zodra het op Degiro verhandelbaar is, kan je het kopen. Degiro is wel traag met IPO's. Het is niet zo dat wanneer de IPO live gaat dat Degiro ook direct dat van toepassing is. Kan een kwartier vertraging hebben en ik vermoed dat dit te maken heeft met BATS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:32
Je kan ook deelnemen aan deze IPO via Freedom24. Dit was één van de weinige platforms waarmee je als particulier kon deelnemen in bijv. de SnowFlake IPO.

Er geldt wel een minimale deelname van $2000 en een lock-up period van drie maanden na de IPO, daarna mag je vrij handelen. Kosten heb ik nog niet naar gekeken omdat ik niet van plan ben deel te nemen, maar wilde de mogelijkheid even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Oh super interessant! Tis altijd lastig zo'n IPO, ik heb hoge verwachtingen van het bedrijf en haar toekomst,
maar om daar dan een juiste waarde aan te hangen...
Ant Group is fin-tech. Van tech zie ik dat IPO's gemiddeld met -4,6% een negatieve return hebben, terwijl financials juist op een comfortabele +30,8% zitten.
https://www.visualcapital...tech-ipos-worth-the-hype/

Ik denk dat ik de sprong wel wil wagen. Investeren in de nieuwe wereld orde.

[ Voor 49% gewijzigd door aufbakanleitung op 19-10-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 21:19
Vraagje. In DeGiro staan diverse Amerikaanse aandelen bij mij in de min/rood in het overzicht. Niet veel, maar toch. Dit terwijl ze premarket in de plus staan (hoera).

Weet iemand hoe dat komt? Om 15:30u wordt het dan gecorrigeerd naar de kleur groen is mijn ervaring, maar waarom is het overdag niet gewoon zwart cq. 0,00% verschil t.o.v. sluit @22u de dag ervoor? Heeft dat te maken met de dollar/euro koers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:35
WizZie- schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:54:
Vraagje. In DeGiro staan diverse Amerikaanse aandelen bij mij in de min/rood in het overzicht. Niet veel, maar toch. Dit terwijl ze premarket in de plus staan (hoera).

Weet iemand hoe dat komt? Om 15:30u wordt het dan gecorrigeerd naar de kleur groen is mijn ervaring, maar waarom is het overdag niet gewoon zwart cq. 0,00% verschil t.o.v. sluit @22u de dag ervoor? Heeft dat te maken met de dollar/euro koers?
Euro stijgt sterk t.o.v. dollar.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Artikel over het te verwachten besluit van de ECB om toekomstige dividenduitkeringen bij banken we/niet te ontmoedigen

https://www.wsj.com/artic...3099802?mod=hp_lista_pos3

Nu dus een instapmoment in de sector? Zat zelf te denken om misschien een positie in ING in te nemen omdat ze (te?) hard waren afgestraft vanwege het nieuws in september. Combineer dit met nieuwe dividenduitkeringen en het heeft wel wat potentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
TheDeuce schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:50:
Je kan ook deelnemen aan deze IPO via Freedom24. Dit was één van de weinige platforms waarmee je als particulier kon deelnemen in bijv. de SnowFlake IPO.

Er geldt wel een minimale deelname van $2000 en een lock-up period van drie maanden na de IPO, daarna mag je vrij handelen. Kosten heb ik nog niet naar gekeken omdat ik niet van plan ben deel te nemen, maar wilde de mogelijkheid even delen.
Oke, ik heb een account aangemaakt ik moet nu dus geld op storten, maar ik vind het allemaal wat spannend. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met die platform? Ik zie dat het in Russische handen is wat bij mij niet direct vertrouwen biedt.

De website heeft ook geen account op trustpilot. Hoe zit dit allemaal? Kan iemand bevestigen dat dit een betrouwbare broker is?

edit: Ik werd net meteen gebeld door iemand van Freedom Finance uit Berlijn. Het was een zeer welbespraakte man die mijn op het hart wilde drukken om in meerdere IPO's te investeren, niet alleen Ant Group. Ook liet ie zelf al wat twijfels doorschemeren over de valuatie van Ant Group. ($200 mld is tenslotte rond de $150 per Chinees). Ook vertelde hij mij dat er een 5% fee zat op kopen en 0,5% op verkopen. Ik vind dat persoonlijk erg veel geld.

[ Voor 16% gewijzigd door aufbakanleitung op 19-10-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
freakaleek schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:22:
Artikel over het te verwachten besluit van de ECB om toekomstige dividenduitkeringen bij banken we/niet te ontmoedigen

https://www.wsj.com/artic...3099802?mod=hp_lista_pos3

Nu dus een instapmoment in de sector? Zat zelf te denken om misschien een positie in ING in te nemen omdat ze (te?) hard waren afgestraft vanwege het nieuws in september. Combineer dit met nieuwe dividenduitkeringen en het heeft wel wat potentieel.
Niet perse instapmoment, kan ook uitgesteld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:32
aufbakanleitung schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Oke, ik heb een account aangemaakt ik moet nu dus geld op storten, maar ik vind het allemaal wat spannend. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met die platform? Ik zie dat het in Russische handen is wat bij mij niet direct vertrouwen biedt.

De website heeft ook geen account op trustpilot. Hoe zit dit allemaal? Kan iemand bevestigen dat dit een betrouwbare broker is?
Heb er geen ervaring mee, bij serieuze bedragen zou ik deze broker mijden, voor éénmalig gokje van $2k op de Ant IPO zou ik het nog wel durven. Maar zelf geen interesse, een collega van me heeft meegedaan aan de SnowFlake IPO via dit platform en dat is allemaal goed gegaan, maar dus wel een lock-up periode van ca. drie maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Haha, bedankt voor die link ;-) Het is ook zeker niet een gegeven dat dividendbetalingen worden hervat.

Ik zat meer in de 1+1=2 bij ING met: i) hard afgestraft vanwege witwasschandaal ii) op den duur (wanneer is dan dus de vraag) hervatting van dividend. Ik denk dat deze twee samen wel upsidepotential bieden. Wellicht niet over 3 maanden, maar over iets langere termijn wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega-Druif
  • Laatst online: 03-09 10:39
Momenteel zit ik nog met een losse aandelenportefeuille bij DeGiro. Naar aanleiding van (onder andere) artikelen hier gedeeld over de AFM en DeGiro (artikel van FD bijvoorbeeld) zit ik heel erg te twijfelen of ik daar weg moet gaan. An sich, zit ik daar prima, tegen redelijk laag tarief en er zit ook niet veel beweging momenteel in de portefeuille, dus weinig kosten.

Met het oog op het inmiddels populaire "FIRE" principe, ben ik een paar jaar geleden (toen heette dat nog niet zo volgens mij) begonnen met aankopen van losse stocks. Nu denk ik dat het voor mijn situatie (mid-30, vrouw recent werkloos (maar begint een eigen zaak, dus potentieel misschien juist wél onverwachte financiele groei), jonge kids) wat onrealistisch is om dit 'FIRE' (krijg jeuk van die benaming eigenlijk) momenteel na te streven, maar als we het niet proberen gaat het zeker niet lukken. Termijn van investering is dus long > longlong. Ik heb wel wat posities waar ik wel echt even door moet bijten (shell -35%, unibail -26%).

Na vele weken onderzoek kom ik er eigenlijk 'gewoon' nog steeds niet uit. Ik heb ook niet de ilusie dat ik van mijn medetweakers een pasklaar antwoord ga krijgen en dat jullie voor mij gaan besluiten wat ik moet kiezen, Maar wellicht kunnen we de afweging simpeler maken of nog even verhelderend tegen het licht houden.

De afweging is dus, stoppen met stock en instappen in ETF's. Het verkopen van mijn portefeuille wil ik eigenlijk motiveren voor mijzelf door weg te willen bij DeGiro doordat ze jarenlang hun klanten (mijzelf incl.) hebben blootgesteld aan een te hoog risico (monetair fonds) zonder beloning (risk/reward) daarvoor.
Dan de overstap naar ETF. Dit kan door bij de huisbank in te kopen of bij Fitvermogen of Binck (volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/). Dat klinkt heel 'veilig'. Door dit bij de huisbank te doen, begreep ik pas recentelijk, dat er eigenlijk op deze manier een positie aangekocht wordt binnen een fonds, en niet rechtstreeks op de ETF.

Laten we wel wezen, we hebben het hier niet over €50.000, maar het idee is wel dat het vermogen dat binnen enkele jaren gaat bereiken dmv maandelijkse stortingen (al dan niet automatisch) en 'returns'.
Is het dan verstandig om bijvoorbeeld hier nog in te spreiden? Bijvoorbeeld 50% bij Binck op AVIAW + EMIM en bij ING op NT World + NT EM + NT SC? Of, 50% bij de huisbank in NT en 50% zelf beleggen in Vanguard? Of maakt dat helemaal geen verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@aufbakanleitung Wat had je dan verwacht? Normaal moet je een paar miljoen (of eigenlijk nog heel veel meer) op de bank hebben voordat je mee kan doen met een IPO in Amerika. Waarschijnlijk poolen zij allemaal kleintjes bij elkaar. Daar komen kosten bij kijken.
Dat de boel er nogal shady uitziet ben ik compleet met je eens. Die 5% zag ik ook niet genoemd bij kopje 'IPO' op hun website. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 01:15
Vaag einde van de beurs.. Maar ze gaan transacties terugdraaien, ik ben benieuwd of dit nog een staartje krijgt.

https://prod.euronext.com.../market-status/view/15235

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mega-Druif schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:18:
Laten we wel wezen, we hebben het hier niet over €50.000, maar het idee is wel dat het vermogen dat binnen enkele jaren gaat bereiken dmv maandelijkse stortingen (al dan niet automatisch) en 'returns'.
Is het dan verstandig om bijvoorbeeld hier nog in te spreiden? Bijvoorbeeld 50% bij Binck op AVIAW + EMIM en bij ING op NT World + NT EM + NT SC? Of, 50% bij de huisbank in NT en 50% zelf beleggen in Vanguard? Of maakt dat helemaal geen verschil?
Ik zelf zou me veilig voelen met een portefeuille van een paar ton bij bijv ABN of Rabo. Maar dit is persoonlijk, er zijn ook mensen die vanaf 20k al willen gaan spreiden over banken/brokers.

Overigens zou ik op een gegeven moment, als je portefeuille wat groter is, gaan kijken naar IB. D.m.v. opties kun je dan VTI/VXUS kopen. Deze hebben sowieso al de laagste kosten, nog lager als je ze uitleent.
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mega-Druif
  • Laatst online: 03-09 10:39
Holy ... O wauw die link is echt super! Beantwoord zoveel overige vragen. Behoorlijk wat Reddit posts en blogs gelezen maar deze is perfect! Wel een jaar oud maar lijkt nog redelijk up to date, tis soms lastig als je halverwege een blog erachter komt dat het van 2017 is bijvoorbeeld.

Bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Mega-Druif schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:18:
Momenteel zit ik nog met een losse aandelenportefeuille bij DeGiro. Naar aanleiding van (onder andere) artikelen hier gedeeld over de AFM en DeGiro (artikel van FD bijvoorbeeld) zit ik heel erg te twijfelen of ik daar weg moet gaan. An sich, zit ik daar prima, tegen redelijk laag tarief en er zit ook niet veel beweging momenteel in de portefeuille, dus weinig kosten.
Bedenk goed wat je wilt voordat je aan het verkopen gaat bij DeGiro. DeGiro heeft zijn zaken weer grotendeels op orde, behalve dan zijn geldfonds. Dit wordt voor 2021 omgezet naar een Duits bankrekening.

Ik zelf had het grooste gedeelte bij DeGiro, daarnaast Robeco (wat ik aan het afbouwen was) en wat bij Flatex.
Ik heb DeGiro flink afgebouwd en Robeco ook (omdat deze te duur is en de al jaren rendementen tegenvallen).
Ik heb daarnaast een porfolio grotendeels bij IB en een portfolio bij Binck geopend. De laatste is statisch, c.q. hier heb ik wat gekocht en verder doe ik er niks dan het te laten staan. Dit omdat Binck veel te duur is.
Alle toekomstige inleg gaat naar IB heen.

Wat FIRE betreft, heb je al het verhaal van de secretaresse gelezen? De had 65 jaar belegt (niemand die dit wist). Na 65 jaar beleggen had ze een bedrag van meer dan 6 miljoen dollar.

https://www.rtlnieuws.nl/...door-te-beleggen-als-haar

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 19-10-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik vond dit wel leuk gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iKtwuDq.jpg
This Monday marks the 33rd anniversary of “Black Monday” and at least one investor on Reddit is marking the occasion by posting this chart of the similarities between price action then and now.
The Reddit member behind the post, bigbear0083, made it clear that he wasn’t making a prediction but did say that there are plenty of ingredients that could potential spark a downturn, such as another coronavirus wave, bloated valuations, the election, riots, massive weather events, etc.

The top response: “Couldn’t you have mentioned this Friday at 2:55 pm ?”

Bron: MarketWatch
_O-

Uiteindelijk valt het wel mee vandaag, maar iedereen voelt een storm aankomen en de vraag is, of dat wel waar is. Er zijn wel inderdaad veel dingen die nu aan de gang zijn wat makkelijk het kan triggeren en niemand weet wat, wanneer en hoe het gaat gebeuren. Mooi hé dat niemand de markt kan timen. Zelfs Mr Market niet eens.

[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 19-10-2020 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
JohanNL schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:19:
[...]

Hierbij dan: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen
https://www.centraalbehee...ievoorwaarden-najaar-2020

€65 bonus bij een minimale inleg van €500 die voor de eerste keer een beleggingsrekening ( gemaks of fondsbeleggen ) openen
Mocht je hieraan voldoen en mee willen doen aan de actie, dan kan ik het aanraden om voor een fondsbeleggen rekening te kiezen en enkel te investeren in het aandelen en het obligatiefonds i.v.m. de lagere kosten.
De meningen hier zullen wel verschillen, maar mijn inziens kun je die fondsen ook prima voor de langere termijn aanhouden :p
Ze volgen - in geval van het aandelenfonds - niet volledig de index en het fonds wordt gehedged naar EUR, maar de TER is alsnog laag ( 0,28% ), wat zoal nog steeds lager is dan het populaire NT via grootbanken-constructie.

[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 19-10-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Qunix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:35:

[Afbeelding]

[...]

_O-

Uiteindelijk valt het wel mee vandaag, maar iedereen voelt een storm aankomen en de vraag is, of dat wel waar is. Er zijn wel inderdaad veel dingen die nu aan de gang zijn wat makkelijk het kan triggeren en niemand weet wat, wanneer en hoe het gaat gebeuren. Mooi hé dat niemand de markt kan timen. Zelfs Mr Market niet eens.
Wees dan ook even zo fatsoenlijk om het artikel op marketwatch of de post zelf de linken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Lanfear89 op 19-10-2020 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Lanfear89 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Wees dan ook even zo fatsoenlijk om de post zelf de linken ;)
Ik had de bron meegepost na een ninja edit.
Tweakers update niet de posts bij het klikken van nieuwe updates in de gele balk. Je moet dus refreshen om de edits te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Qunix op 19-10-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:43:
[...]

Hierbij dan: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen
https://www.centraalbehee...ievoorwaarden-najaar-2020

€65 bonus bij een minimale inleg van €500 die voor de eerste keer een beleggingsrekening ( gemaks of fondsbeleggen ) openen
[..]
Die eerste mail van hen heeft wel een aantal defecte afbeeldingen... Iets met C:\Users\... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Qunix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:35:

[Afbeelding]

[...]

_O-

Er is wel lekker gekloot met de verticale as. Zo past alles wel op elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet alleen dat, heel het principe slaat natuurlijk nergens op. Pak iedere willekeurige startdatum sinds 2010 en je kan wel gelijkenis zien. Grafieken turen heeft geen voorspellende waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

Die eerste mail van hen heeft wel een aantal defecte afbeeldingen... Iets met C:\Users\... :X
Zolang ze het beleggingsgedeelte maar goed doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hm, dat Achmea wereldwijd Aandelenfonds A (binnen het CB aanbod) lijkt het beter te hebben gedaan dan VWRL en NT World over de afgelopen 2 jaar. Komt dit doordat het fonds EUR hedged is en de waarde van de euro is gestegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:08:
Hm, dat Achmea wereldwijd Aandelenfonds A (binnen het CB aanbod) lijkt het beter te hebben gedaan dan VWRL en NT World over de afgelopen 2 jaar. Komt dit doordat het fonds EUR hedged is en de waarde van de euro is gestegen?
Heb je hiervoor Morningstar gebruikt of heb je de benchmarks uit de factsheets opgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Heb je hiervoor Morningstar gebruikt of heb je de benchmarks uit de factsheets opgehaald?
Geen van beide. Ik zag het toen ik de koersdata importeerde in Portfolio Performance. En dat houdt natuurlijk geen rekening met dividend. 8)7

Het Achmea fonds is niet bekend bij Morningstar en ik kan ook geen factsheet vinden. Natuurlijk wel de EBI, maar die is gedateerd februari 2020 en bevat nog geen gegevens over 2020.

YTD staat het Achmea fonds op -0,12%, NT World op -0,69% (beide per 30 september).

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:48:
[...]
YTD staat het Achmea fonds op -0,12%, NT World op -0,69% (beide per 30 september).
Ik vermoed dat dit komt doordat Achmea gehedged is. USD is gedaald tov euro. Hoewel, de samenstelling is ook echt anders.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 20-10-2020 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Zr40 Dit moet hem zijn op morningstar: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0000147ZA

Naast het hedging is de samenstelling net ook wat anders; ze pakken de index erbij en veranderen er wat dingetjes aan.
Zo was het rendement in 2017 volgens mij veel hoger dan de standaard index fondsen/etf's omdat in het CB fonds veel meer technologie was opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ah, dat is het onderliggende fonds. Volgens de vergelijker zit het fonds in de meeste perioden (YTD, 1Y, 3Y) onder de performance van NT World. In werkelijkheid is het nog iets slechter, want maar een deel van de kosten wordt binnen het onderliggende fonds onttrokken.

Note to self: niet Portfolio Performance gebruiken voor een vergelijking :D

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:37:
Ah, dat is het onderliggende fonds. Volgens de vergelijker zit het fonds in de meeste perioden (YTD, 1Y, 3Y) onder de performance van NT World.

In principe moet je dan nog wel rekening houden met de lopende kosten van de bank, die je hebt in het geval van de NT fondsen.
Wordt het plaatje alsnog niet veel beter van voor CB in de periodes die je noemde, bij CB heb je dan ook nog die aankoopkosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:37:
Ah, dat is het onderliggende fonds. Volgens de vergelijker zit het fonds in de meeste perioden (YTD, 1Y, 3Y) onder de performance van NT World. In werkelijkheid is het nog iets slechter, want maar een deel van de kosten wordt binnen het onderliggende fonds onttrokken.

De isin voor NT World klopt niet in de zin dat dat fonds bij de groot banken niet gekocht kan worden.

Zie de link voor de inhoudelijke vergelijking: https://www.morningstar.n...7CF00000XDT3%7CF00000VSM9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
^ volgens die vergelijking doet Achmea het beter over de afgelopen 5 jaar. Opvallend.

(Waarschijnlijk door meer tech denk ik dan, jammer dat m* dat niet laat zien)

[ Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 20-10-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo te zien moet ik maar ver weg blijven van beleggingsfondsen. Veel te ingewikkeld voor mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:02:
Zo te zien moet ik maar ver weg blijven van beleggingsfondsen. Veel te ingewikkeld voor mij :+
Ik kan de isin’s van mijn 3 NT fondsen wel dromen dus het viel me gelijk op. De vraag is dus of ik wel geschikt ben voor het type effecten waarin ik beleg :+

Anyway het is jammer dat Achmea niet ergens duidelijk een beeld geeft hoe hun fonds is opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Even een vraagje voor de mensen die VXUS uitlenen bij IB. Hoeveel procent van jullie stukken was op 11 oktober en op 16 oktober uitgeleend?

Bij mij op 11 okt 100% en op 16 oktober 41%.

Ik ben benieuwd of dit voor iedereen ongeveer hetzelfde is.

Edit: misschien @freakaleek, @magneetje ?

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 20-10-2020 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:08:
Even een vraagje voor de mensen die VXUS uitlenen bij IB. Hoeveel procent van jullie stukken was op 11 oktober en op 16 oktober uitgeleend?

Bij mij op 11 okt 100% en op 16 oktober 41%.

Ik ben benieuwd of dit voor iedereen ongeveer hetzelfde is.

Edit: misschien @freakaleek, @magneetje ?
Jep, hetzelfde. Mits je voor 16 oktober bedoelt wat er aan het einde van de dag nog uitstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
freakaleek schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:12:
[...]
Jep, hetzelfde. Mits je voor 16 oktober bedoelt wat er aan het einde van de dag nog uitstond.
Thanks. Ik keek bij het kopje "Interest Details".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Thanks. Ik keek bij het kopje "Interest Details".
Hm, dat is voor mij alleen nog voor september beschikbaar. Maar misschien doe ik iets verkeerds.
Anyway, het komt dus overeen :) Leuk om te weten.
Pagina: 1 ... 11 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.