Momenteel zit ik nog met een losse aandelenportefeuille bij DeGiro. Naar aanleiding van (onder andere) artikelen hier gedeeld over de AFM en DeGiro (artikel van FD bijvoorbeeld) zit ik heel erg te twijfelen of ik daar weg moet gaan. An sich, zit ik daar prima, tegen redelijk laag tarief en er zit ook niet veel beweging momenteel in de portefeuille, dus weinig kosten.
Met het oog op het inmiddels populaire "FIRE" principe, ben ik een paar jaar geleden (toen heette dat nog niet zo volgens mij) begonnen met aankopen van losse stocks. Nu denk ik dat het voor mijn situatie (mid-30, vrouw recent werkloos (maar begint een eigen zaak, dus potentieel misschien juist wél onverwachte financiele groei), jonge kids) wat onrealistisch is om dit 'FIRE' (krijg jeuk van die benaming eigenlijk) momenteel na te streven, maar als we het niet proberen gaat het zeker niet lukken. Termijn van investering is dus long > longlong. Ik heb wel wat posities waar ik wel echt even door moet bijten (shell -35%, unibail -26%).
Na vele weken onderzoek kom ik er eigenlijk 'gewoon' nog steeds niet uit. Ik heb ook niet de ilusie dat ik van mijn medetweakers een pasklaar antwoord ga krijgen en dat jullie voor mij gaan besluiten wat ik moet kiezen, Maar wellicht kunnen we de afweging simpeler maken of nog even verhelderend tegen het licht houden.
De afweging is dus, stoppen met stock en instappen in ETF's. Het verkopen van mijn portefeuille wil ik eigenlijk motiveren voor mijzelf door weg te willen bij DeGiro doordat ze jarenlang hun klanten (mijzelf incl.) hebben blootgesteld aan een te hoog risico (monetair fonds) zonder beloning (risk/reward) daarvoor.
Dan de overstap naar ETF. Dit kan door bij de huisbank in te kopen of bij Fitvermogen of Binck (volgens
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/). Dat klinkt heel 'veilig'. Door dit bij de huisbank te doen, begreep ik pas recentelijk, dat er eigenlijk op deze manier een positie aangekocht wordt binnen een fonds, en niet rechtstreeks op de ETF.
Laten we wel wezen, we hebben het hier niet over €50.000, maar het idee is wel dat het vermogen dat binnen enkele jaren gaat bereiken dmv maandelijkse stortingen (al dan niet automatisch) en 'returns'.
Is het dan verstandig om bijvoorbeeld hier nog in te spreiden? Bijvoorbeeld 50% bij Binck op AVIAW + EMIM en bij ING op NT World + NT EM + NT SC? Of, 50% bij de huisbank in NT en 50% zelf beleggen in Vanguard? Of maakt dat helemaal geen verschil?