Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.199 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Qunix schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:12:
https://nos.nl/artikel/23...accin-tijdelijk-stil.html

En wie gaat shorten?
Ben benieuwd wat dit gaat doen vandaag. Ik zag afgelopen dagen het volume behoorlijk hoog was en voor een dividend aandeel de koersprijs buitengewoon stijgen van ±145 naar nu ±152.

Edit: JNJ zie ik als een dividend aandeel want groeien hebben ze niet echt gedaan afgelopen jaar (tot begin dit jaar), en hun dividend yield is netjes.
Een korting zou welkom zijn, maar vermoed dat het helaas weinig effect zal hebben zoals genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fastned heeft ook weer kwartaalcijfers gepubliceerd. Omzet is redelijk hersteld (ligt nu net onder de pre-corona piek), record aantal actieve klanten, geleverde energie per klant stijgt licht. En voor de verandering reageert de markt nu wel op de cijfers. Zou het aandeel nu eindelijk in het vizier zijn gekomen van andere beleggers en handelaren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
flyguy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:20:
Waarom? Zelfs al zou JNJ een vaccin succesvol op de markt zetten, dan nog zou het maar een klein percentage van hun omzet zijn. Voor de algemene richting van het bedrijf maakt het barweinig uit.

En om terug te komen op je comment over groei; JNJ had last van wat schandalen de laatste tijd. O.a. over babyvoeding.
Het klopt dat het een stabiel bedrijf is en ze dit gaan overleven. Ik zou willen zien dat ze een een kleine tik krijgen door naar beneden te gaan ten grootte van de harde stijging van afgelopen week/weken. Ik hoop dan ook dat dit nieuwsbericht een bepaalde lading heeft (vanwege corona) dat dit gebeurd en niet zoals toen bij babyvoeding.

En inderdaad, een korting zou welkom zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zr40 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:23:
Fastned heeft ook weer kwartaalcijfers gepubliceerd. Omzet is redelijk hersteld (ligt nu net onder de pre-corona piek), record aantal actieve klanten, geleverde energie per klant stijgt licht. En voor de verandering reageert de markt nu wel op de cijfers. Zou het aandeel nu eindelijk in het vizier zijn gekomen van andere beleggers en handelaren? :)
Denk vooral door de combinatie met tesla samenwerking het ineens bij velen op de radar is gekomen.
Volgt er daarna een (alweer) positief rapport ondanks corona, trekt dat toch een stuk meer kijkers met interesse.
Samen met de recente overname lijkt het daarmee ineens een veel serieuzere speler kwa naam en reputatie, here-to-stay.

En mogelijk gewoon lading tesla fanboys die denken get-rich-quick mee te liften op alles wat TSLA aanraakt in geval dat de next big thing wordt.

In beide gevallen klaag ik niet, kijk nu al naar een erg leuke plus en blijf rustig zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 13-10-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09 21:40
Zr40 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:28:
[...]

Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar met name VXUS levert toch wel een noemenswaardige vergoeding op. Volgens freakaleek in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" afgelopen maand maar liefst 0,17% op jaarbasis voor de VTI+VXUS combinatie.

Ik denk dat het te maken heeft met dat uitlenen voor Amerikanen ongunstig kan zijn. Zij betalen meer belasting over ontvangen dividend wanneer ze het van de lener ontvangen ipv rechtstreeks van het uitkerende bedrijf. Dat maakt uitlenen toestaan minder aantrekkelijk voor ze. Staan ze het niet toe, dan is de beschikbaarheid lager.

Als je het als Nederlander wel toestaat omdat wij niet een dergelijk nadeel kennen, dan draag je bij aan de beschikbaarheid en is de kans groot dat vrijwel alles uitgeleend wordt. De vergoeding is dan wel laag, maar zelfs 0,2% zou de TER al kunnen dekken wanneer 100% uitgeleend wordt.
Over een langere periode is die 0.17% toch een best leuk extraatje. Ik wist niet dat het uitlenen voor Amerikanen ongunstig kan zijn maar dat verklaart inderdaad wel waarom een groter gedeelte uitgeleend wordt als we als Nederlander deelnemen.

@Zr40 Doe jij zelf mee aan het Stock Yield Enhancement Program bij Lynx?

Als ik het goed begrijp worden de onderliggende posities uitgeleend, dat kunnen nogal wat posities zijn bij VTI en VXUS.

Volgens mij zijn er de volgende nadelen/risico's bij deelname:

1. Uitgeleende aandelen worden gebruikt om short te gaan.
2. Geen stemrecht als aandelen uitgeleend zijn
3. Faillissement inlenende partij (Lynx/IB houdt onderpand aan van 102% in cash)
4. Uitgeleende posities vallen niet onder de Securities Investor Protection Corporation (SIPC).

Nu vind ik de eerste 2 punten niet zo'n probleem.

Punt 3 kan volgens mij een probleem zijn als een uitgeleend aandeel 10% stijgt en de inlenende partij diezelfde dag failliet gaat. Het onderpand wordt namelijk dagelijks vastgesteld aan de hand van de koers. Je kan dus bij een faillissement van de inlenende partij de koerswinst van die dag deels verliezen omdat er maar 102% aan cash wordt aangehouden. Ik vind het overigens wel een voordeel dat het onderpand cash is, dit zie ik liever dan bijv obligaties. Nu kan ik niet uit welke valuta deze cashpositie bestaat? Ik neem aan dat dit dezelfde valuta is als waarin het uitgeleende aandeel is genoteerd?

Punt 4 kan een probleem zijn als IB failliet gaat en de vermogensscheiding niet goed in orde is. Je kunt dan van je uitgeleende aandelen alles verliezen omdat deze ook niet onder de SIPC dekking vallen.

Mis ik nog iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-07 12:04
magneetje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Over een langere periode is die 0.17% toch een best leuk extraatje. Ik wist niet dat het uitlenen voor Amerikanen ongunstig kan zijn maar dat verklaart inderdaad wel waarom een groter gedeelte uitgeleend wordt als we als Nederlander deelnemen.

Als ik het goed begrijp worden de onderliggende posities uitgeleend, dat kunnen nogal wat posities zijn bij VTI en VXUS.

Volgens mij zijn er de volgende nadelen/risico's bij deelname:

1. Uitgeleende aandelen worden gebruikt om short te gaan.
2. Geen stemrecht als aandelen uitgeleend zijn
3. Faillissement inlenende partij (Lynx/IB houdt onderpand aan van 102% in cash)
4. Uitgeleende posities vallen niet onder de Securities Investor Protection Corporation (SIPC).

Nu vind ik de eerste 2 punten niet zo'n probleem.

Punt 3 kan volgens mij een probleem zijn als een uitgeleend aandeel 10% stijgt en de inlenende partij diezelfde dag failliet gaat. Het onderpand wordt namelijk dagelijks vastgesteld aan de hand van de koers. Je kan dus bij een faillissement van de inlenende partij de koerswinst van die dag deels verliezen omdat er maar 102% aan cash wordt aangehouden. Ik vind het overigens wel een voordeel dat het onderpand cash is, dit zie ik liever dan bijv obligaties. Nu kan ik niet uit welke valuta deze cashpositie bestaat? Ik neem aan dat dit dezelfde valuta is als waarin het uitgeleende aandeel is genoteerd?

Punt 4 kan een probleem zijn als IB failliet gaat en de vermogensscheiding niet goed in orde is. Je kunt dan van je uitgeleende aandelen alles verliezen omdat deze ook niet onder de SIPC dekking vallen.

Mis ik nog iets?
Je leent de etf uit aan shorters, niet de onderliggende aandelen van de etf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
klaasvaak1853 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:00:
Je leent de etf uit aan shorters, niet de onderliggende aandelen van de etf.
Leuke gedachte: sommige fondsen lenen de onderliggende stukken uit. Als jouw fonds-stukken dan ook uitgeleend worden, leen je dus eigenlijk iets uit dat al uitgeleend is :9

(natuurlijk is niet 100% van de onderliggende stukken uitgeleend, dus is de praktijk is de combinatie maar beperkt, maar wel een aardig idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Bij IB, ja. Ik zit niet bij Lynx of een andere reseller. Maar ik ontvang niets onder SYEP omdat ik gebruik maak van margin, en IB onder de margin lien (vrij vertaald: pandrechten) al gebruik mag maken van de effecten die het meest opleveren om uitgeleend te worden. (Voor mijn specifieke situatie zou dit mogelijk kunnen veranderen na migratie naar de Ierse/Luxemburgse entiteit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 10:42
TechLight schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Leuke gedachte: sommige fondsen lenen de onderliggende stukken uit. Als jouw fonds-stukken dan ook uitgeleend worden, leen je dus eigenlijk iets uit dat al uitgeleend is :9

(natuurlijk is niet 100% van de onderliggende stukken uitgeleend, dus is de praktijk is de combinatie maar beperkt, maar wel een aardig idee)
En bedrijven waarin je investeert d.m.v. aandelen, die bedrijven hebben vaak zelf ook nog aandelen van andere bedrijven, die soms ook nog wel eens uitgeleend zullen worden voor meer rendement :p
Desnoods onder een beleggingsfonds/ETF/vermogensbeheer constructie.

Ja het is allemaal mogelijk, aangezien je niet zoals bijvoorbeeld bij een huis het gelijk in bezit wilt hebben, maar een garantie van de andere partij dat deze jouw effecten teruggeeft voldoende is.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 13-10-2020 13:04 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 12-09 22:41
[...]
Als je ze niet uitleent vallen ze er wel onder? (Ook nog na de verhuizing?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Bij IB, ja. Ik zit niet bij Lynx of een andere reseller. Maar ik ontvang niets onder SYEP omdat ik gebruik maak van margin, en IB onder de margin lien (vrij vertaald: pandrechten) al gebruik mag maken van de effecten die het meest opleveren om uitgeleend te worden. (Voor mijn specifieke situatie zou dit mogelijk kunnen veranderen na migratie naar de Ierse/Luxemburgse entiteit.)
Dat is dus wel een nadeel van IB en goed om te weten.
Ik heb bij Binck het effectenkrediet ook geactiveerd en dan krijg je alsnog wel 50% van de opbrengsten uit het uitlenen van je effecten.
Zo'n regeling dat als je gebruik maakt van margin dat ze jou dan zonder kennisgeving en/of het delen van de opbrengst jouw effecten mogen uitlenen bestaat bij Binck niet, net als elke andere Nederlandse bank/broker volgens mij.

Maar wellicht veranderd dit later inderdaad door de verhuizing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
Bij de ABN hebben ze weer een nieuwe actie: €50 cadeau als je voor het eerst een beleggingsrekening opent bij ze en minimaal 4 x €100 maandelijks automatisch laat beleggen.

https://www.abnamro.nl/nl...s-periodiek-beleggen.html
https://www.abnamro.nl/nl...odiek-beleggen-bonus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

Er is bij Lynx geen minimum wat je moet hebben aan "middelen" eer je kan deelnemen aan het SYEP? Ik meen me te herinneren dat dat ver boven mijn niveau was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Pistachenootje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Als je ze niet uitleent vallen ze er wel onder? (Ook nog na de verhuizing?)
Als je ze niet uitleent vallen ze er nu bij Lynx wel onder de SIPC dekking. Na de verhuizing van de IBUK rekening naar IBLUX, IBIE of IBCE waarschijnlijk niet meer (dit ga ik nog navragen bij Lynx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Joindry schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Er is bij Lynx geen minimum wat je moet hebben aan "middelen" eer je kan deelnemen aan het SYEP? Ik meen me te herinneren dat dat ver boven mijn niveau was.
Ja klopt minimaal $50.000,- (+/- €42400 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Als je ze niet uitleent vallen ze er wel onder?
Ze vallen er niet onder omdat het uitgeleend zijn er voor zorgt dat ze niet meer in bezit zijn. En niet in bezit betekent niet gedekt. Een van de dingen waar je mee akkoord gaat bij aanmelden voor SYEP. Daar staat weer het onderpand in geld tegenover, en dat geld is dan wel weer gedekt. Het worst-case verlies als de lener je aandelen niet terug kan geven is een eventuele koerswinst ten opzichte van de close van gisteren.
JohanNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:20:
[...]
Maar wellicht veranderd dit later inderdaad door de verhuizing.
Nouja, ik bedoelde het specifiek voor mijn situatie. Ik heb een short box spread met de AEX als underlying. Dit zorgt voor een positief cash saldo, waardoor SYEP wel zou moeten werken voor mij. Alleen valt de spread bij IB UK in het aparte "UK Regulated" segment (want het betreft niet-US index opties) en zit de cash opbrengst ook vast in dit segment ivm margin requirements. Margin interest wordt weliswaar berekend over het totaal saldo, maar voor de margin lien is alleen het cash saldo in het "UK Securities" segment van toepassing. Dan blijft er niets over om via SYEP uitgeleend te worden.

Ik geloof dat dit segment niet aanwezig gaat zijn bij de nieuwe broker. Dan valt de short box spread wel in hetzelfde segment, is het cash saldo gewoon positief en krijg ik wel het voordeel van SYEP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Gelukkig nooit van gehoord :)
het is ook een fonds van niks. Market cap van 500miljoen, gaan met moeite 600 stukjes per dag in om. (ok, vandaag dan even iets meer,; 500.000 stukken, maar dat is nog steed weinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Sligro gaat nu alvast (-11.5%), nu alle horeca inderdaad dicht moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DJTimo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Sligro gaat nu alvast (-11.5%), nu alle horeca inderdaad dicht moet.
Wellicht nog even wachten, maar dit lijkt mij wel een aandeel waar je makkelijk een ritje mee kunt maken in deze tijden.
Vraag is even, waar ligt de bodem :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
JohanNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Vraag is even, waar ligt de bodem :p
zeg ik lekker niet :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
Voor wie hem niet standaard leest, de nieuwe memo van Howard Marks is weer uit:

https://www.oaktreecapita...mos/coming-into-focus.pdf

Persoonlijk denk ik dat hij het bij het juiste eind heeft wat betreft risk-free rates en de invloed daarvan en dat het momenteel weer behoorlijk oninteressant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Sligro zit sinds medio 2018 al in een neerwaartse spiraal, het gaat wel even duren voordat ze hier van herstellen denk ik. Helemaal als er rond de feestdagen nog beperkingen zijn (wat ik wel verwacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 22:25
Wat verwachten we van de ASML cijfers voor morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 21:21
JohanNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:27:
[...]

Heb geen ETF's bij Binck.

Maar inderdaad zoals @Hielko al zegt moet je niet teveel verwachten van wat saaie ETF's, zit er dik in dat er helemaal geen interesse voor zal zijn.
Je moet iets hebben wat men graag short en dat zijn dan vooral individuele aandelen, zoals dus mijn Wereldhave aandelen.

Als je de '' top '' posities hebt die hier staan dan heb je wel een grote kans dat ze worden uitgeleend: https://www.shortsell.nl/short/

Niet alle landen hebben zo'n short-sell lijstje die publiekelijk openbaar moet worden gemaakt, maar Amerikaanse aandelen als Tesla, GE, Nikola e.d. zullen het ook wel goed doen neem ik aan.
Wat gek. Ik heb takeaway maar het is slechts 2 keer uitgeleend voor € 0,05 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:04:
[...]

Wat gek. Ik heb takeaway maar het is slechts 2 keer uitgeleend voor € 0,05 :(
https://shortsell.nl/short/

Die staat dan ook op de lijst ;)

Of je bedoelde het anders.
Probleem is ook met als je short wilt gaan, dat je dan altijd met margin moet werken, gewoon short gaan & holden zit er vaak niet in.
Just eat takeaway is een aandeel dat wel aardig in waarde is gestegen, dus het zou best kunnen dat de meeste shorters hun vingers hier flink aan hebben gebrand.

Ook met mijn Wereldhave positie; zit er dik in dat als de koers eindelijk eens flink omhoog schiet dat de shorters er dan noodgedwongen uitgebrand worden.

[ Voor 48% gewijzigd door JohanNL op 13-10-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
freakaleek schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 01:26:
[...]

Dit klopt inderdaad. Gelukkig snapt IB dat meer belasting betalen vervelend kan zijn dus roepen ze in het algemeen aandelen terug rondom de ex-dividend datum: https://ibkr.info/article/1838

Ik heb het voor mezelf even nagekeken en sinds 25 augustus (toen ik begon met het SYEP) zijn VXUS/VTI elke dag wel (deels) uitgeleend, behalve eind september rondom de ex-dividend data. Voor de afgelopen periode heeft het voor mij dus niet nadelig uitgepakt.

Noot: IJR en VSS worden dan weer helemaal niet uitgeleend :/
Wat zijn de voor en nadelen van uitlenen bij IB (heb mij eerlijk gezegt er nog niet in verdiept)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
JohanNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:10:
[...]

Probleem is ook met als je short wilt gaan, dat je dan altijd met margin moet werken, gewoon short gaan & holden zit er vaak niet in.
Just eat takeaway is een aandeel dat wel aardig in waarde is gestegen, dus het zou best kunnen dat de meeste shorters hun vingers hier flink aan hebben gebrand.
Je kunt ook short gaan met turbo's. Dan heb je geen last van margin. Natuurlijk wel gewoon van rente kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
HEA220 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Je kunt ook short gaan met turbo's. Dan heb je geen last van margin. Natuurlijk wel gewoon van rente kosten
Dat zou ook kunnen, dat die posities van @phantom09 zijn geleend voor het hedgen van turbo's short door Binck zelf.
Uiteraard rekent Binck dan de volledige kosten door aan de turbo-koper :Y)

Het exacte antwoord zullen we helaas niet te weten komen, dat weet alleen Binck zelf en die houden dat blijkbaar graag geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 12-09 11:01
Zr40 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:08:
[...]

Bijna goed, die staan nu op #4. :P
Vandaag weer 4% erbij, nu op 650 dollar.
Ik vraag me af wat de overwegingen zijn om een aandeel als Trade Desk op dit niveau te kopen. Echt een koopje is het niet meer.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Dus als je een margin account hebt worden je aandelen al uitgeleend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Strider schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:58:
[...]
Vandaag weer 4% erbij, nu op 650 dollar.
Helaas, TTD is hier weer gezakt naar een vijfde plaats. Ze doen het goed, maar ze zijn ingehaald door FSLY. :)
phantom09 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:08:
[...]
Dus als je een margin account hebt worden je aandelen al uitgeleend?
Nee.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 13-10-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:08
phantom09 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:22:
[...]

Wat zijn de voor en nadelen van uitlenen bij IB (heb mij eerlijk gezegt er nog niet in verdiept)?
Het voordeel: je haalt een klein beetje extra rendement.

Nadeel 1: je loopt een ieniemieniebeetje tegenpartijrisico. De cashcollateral die wordt geplaatst is 102/105% van de waarde (USD/EUR aandelen), dus zoals ik het begrijp is er maar een beperkte kans (want klein tegenpartijrisico) op beperkt verlies (want je hebt wel de cashcollateral).

Nadeel 2: Zoals benoemt door @Zr40: Indien je belastingplichtig bent in de VS zijn dividendbetalingen uitgekeerd tijdens de uitleenperiode zogeheten payments in lieu of dividend, en die zijn belast tegen short term capital gains tarief in plaats van het long term capital gains tarief. Echter probeert IB rondom de ex-dividend datum aandelen terug te halen zodat je niet tegen dat probleem aanloopt.

-----
Over de marginaccount: met de marginaccount is het mogelijk om ook zonder dat je aan de 50k aan assets komt mee te doen aan het SYEP

[ Voor 8% gewijzigd door freakaleek op 13-10-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Iemand een idee hoe je dividend uitrekent :?

ik lees:" het uitgekeerde dividend over voorgaande periode in procenten v/d koers"

Ok, het percentage = 2,82 %, de koers is rond de 37€ en het is per kwartaal uitkerend.

ik kom op € 1,04, maar dat is niet het bedrag wat ik ontvangen heb;
zit ik nu verkeerd te rekenen of ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
JAN-B schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:33:

ik lees:" het uitgekeerde dividend over voorgaande periode in procenten v/d koers"

Ok, het percentage = 2,82 %, de koers is rond de 37€ en het is per kwartaal uitkerend.

Tja geen idee, gaat dit om een bepaald fonds?
Wellicht de gemiddelde dagkoers van het afgelopen jaar? kwartaal? of heel simpel: de koers op de ex-dividend datum?
Wel rekening gehouden met dividendbelasting?

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 13-10-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:23:
Bij de ABN hebben ze weer een nieuwe actie: €50 cadeau als je voor het eerst een beleggingsrekening opent bij ze en minimaal 4 x €100 maandelijks automatisch laat beleggen.

https://www.abnamro.nl/nl...s-periodiek-beleggen.html
https://www.abnamro.nl/nl...odiek-beleggen-bonus.html
Heb jij hier zelf ervaring mee? Ik zit toevallig bij deze bank en € 400 kan ik wel even missen, dus waarom niet. :P

Nu heb ik de periodieke order aangemaakt, maar die kan ik na ondertekening nergens meer terugvinden. Is dat normaal? Of kan ik beter morgen even ABN bellen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:50:
[...]

Heb jij hier zelf ervaring mee? Ik zit toevallig bij deze bank en € 400 kan ik wel even missen, dus waarom niet. :P

Nu heb ik de periodieke order aangemaakt, maar die kan ik na ondertekening nergens meer terugvinden. Is dat normaal? Of kan ik beter morgen even ABN bellen? :P
Volgens mij wordt daar niet apart een order voor aangemaakt zeg maar, maar de functie voor automatische inleg is dan geactiveerd en dan wordt er om de zoveel tijd automatisch een order voor je aangemaakt.
ABN bellen lijkt mij dus ( nog ) niet nodig.
Heb hem bij mij ingesteld voor vanaf morgen, maandelijks, dus we zullen zien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
En ja ik had voorheen ook nog wel iets vreemds met de ABN.
Er waren dus wel eerder acties van de ABN waar ik aan mee wou doen, maar dat kon niet omdat ik telkens bij het aanvragen ervan een vreemde error code kreeg, alles geprobeerd wat online mogelijk was maar kreeg het niet werkend.
Toen aan de klantenservice gevraagd waarom ik die fout kreeg, daarop kreeg ik als antwoord dat ze nog niet alle gegevens van mij hadden ofzo en ik naar een ABN filiaal moest om het in orde te maken.
Heb dat uiteindelijk nooit gedaan, want geen zin / geen tijd voor.
Maar het werkt nu ineens wel dus zonder dat ik bij de ABN geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nu is de periodieke order wel zichtbaar geworden. Blijkbaar had het gewoon even tijd nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Heb je perse een ABN rekening nodig ? Kon het zo 123 niet vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
GrooV schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:08:
Heb je perse een ABN rekening nodig ? Kon het zo 123 niet vinden
Ja die heb je nodig. Je kan niet beleggen bij ABN zonder er eerst een bankrekening te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Gaat het hier niet om 2,82% jaarlijks dividendrendement? In geval van kwartaaluitkering deel je dit dus nog door 4.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07

Ten eerste redeneer je verkeerd om. Een dividend is een bedrag dat wordt uitgekeerd aan de hand van advies management (op basis van cashflow, winst, etc) en daarna goedkeuring op de aandeelhoudersvergadering.

Verder is 'halfjaarlijks' of 'kwartaal' uitkerend niet per definitie gelijk aan 'elke periode hetzelfde bedrag'. Grote variatie zie je met name bij menige ETF, of aandelen die aan vooruitbetalingen doen (zoals 30% van het verwachte dividend in december als voorschot, de overige in juni na vaststelling definitieve dividend)
De volgende stap is dan ook te kijken hoeveel er over het gehele jaar daadwerkelijk wordt cq zal worden uitgekeerd.

Dat totaal uitgekeerde bedrag op jaarbasis wordt vertaald naar een percentage ('yield'), omdat dat makkelijker te vergelijken is tussen verschillende aandelen/indices. Daarnaast zegt dat veel meer over een aandeel als geheel, gezien de losse uitbetalingen soms best significant in hoogte kunnen verschillen.

Het yield percentage verandert dus elke keer als de koers verandert, want het uitgekeerde bedrag staat staat los van het koersverloop. Daarnaast is deze niet representatief voor een losse uitbetaling omdat het totaal van alle betalingen dat jaar wordt voorgespiegeld en niet specifiek de periode waar je naar kijkt.

Ten tweede is dividend datgene wat wordt uitgekeerd, niet datgene wat je ook ontvangt. Er dient immers nog (afhankelijk van land van oorsprong en evt belastingverdragen zover door je broker al toegepast) belasting afgedragen te worden. Dat kan overal tussen de 0% en 30% zijn. Ik zou ook graag mijn bruto salaris netto ontvangen, maar helaas.. :)

Ten derde heb je nog verschillende soorten dividend. Zo wordt niet elke betaling meegenomen in het bepalen van inkomsten/yield. Bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen (i.e. na verkoop van bedrijfsonderdeel) worden hier nogal eens buiten beschouwing gelaten.

Dus als je het echt wilt weten, begin bij het begin. Stel vast welk bedrag wordt uitgekeerd in de betreffende periode waarnaar je kijkt en welk belastingtarief er van toepassing is. Daaruit volgen zaken als % en werkelijke inkomsten.

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 14-10-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:50:
Nu is de periodieke order wel zichtbaar geworden. Blijkbaar had het gewoon even tijd nodig...
Je zag dit toch al gelijk staan?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ2Vj_TSc40CcWqhnl5UKu1VwGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w6TBSd2sadzVIUUNBFcIS8JA.png?f=user_large

En nu ook dit als je de maandelijkse inleg op de 14e hebt ingesteld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct8YdYLxxpvwBdn3flDl_rtHaYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MdqthzdTPce2ToeYSVnTv4NL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:46:
[...]
Je zag dit toch al gelijk staan?:
Nee, ik kreeg gisteren mijn rekeningoverzicht te zien na het ondertekenen van de periodieke order.

Had het zelfs 2x gedaan omdat het alle schijn had van dat er iets mis was gegaan. Zelfde resultaat. :+ Vanochtend zag ik dus beide orders. Heb de tweede direct geannuleerd :)

Nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMyQ-oU1KC54BsOwDPTtqcNQrE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kON69RfHlIsbOFewb7lxJoAG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Zr40 op 14-10-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:17
Aangezien het casino dicht is, ga ik maar gokken op de beurs :+

Heb Coty gekocht. Cosmetica, dus hard geraakt door COVID. Harder dan andere cosmetica bedrijven omdat het voor corona al niet heel best ging, best hoge schuldenlast (wordt iets verminderd door Wella deal). Ik denk wel dat de corona correctie wellicht groter is dan nodig, dus denk dat er wel een groei potentieel inzit. nu 3.28 indien verkopen beetje aantrekken kan die in feb best >4.00 worden. Maargoed, ik ben geen professionale belegger, dus ik weet dat ik echt aan het gokken ben :).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Nee, ik kreeg gisteren mijn rekeningoverzicht te zien na het ondertekenen van de periodieke order.

Had het zelfs 2x gedaan omdat het alle schijn had van dat er iets mis was gegaan. Zelfde resultaat. :+ Vanochtend zag ik dus beide orders. Heb de tweede direct geannuleerd :)

Nu ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Je hebt dus een zelf beleggen rekening geopend, maar daarvoor betaal je dan volgens mij veel meer kosten als je met slechts €400 gaat beleggen doordat je elk kwartaal €3,75 moet betalen aan vaste kosten.
Ik heb zelf voor dat begeleid beleggen gekozen omdat je dan slechts 1,2% TER hebt zeg maar, zonder vaste kosten.
Scheelt weer een paar euro's :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@JohanNL Hoe kom je bij € 3,75 per kwartaal? Servicekosten zijn 0,2% per jaar en er is geen vast component. Samen met de TER van NT World kom ik uit op 0,35% per jaar. Slechts € 0,35 per kwartaal wanneer de volledige € 400 belegd is. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 14-10-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:07:
@JohanNL Hoe kom je bij € 3,75? Servicekosten zijn 0,2% per jaar en er is geen vast component. Samen met de TER van NT World kom ik uit op 0,35% per jaar.
https://www.abnamro.nl/nl...eleggen/Zelf_Beleggen.pdf

Zelf beleggen basis: service kosten 0,18% met een minimum van €15 per jaar
Met een inleg van €400 zit je daar flink onder; €0,72 per jaar, dus de service kosten zijn dan minimaal €3,75 per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik begrijp er nu helemaal niets meer van, hebben ze nou

- Beleggen basis
- Zelf beleggen
- Zelf beleggen plus

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk dat "Zelf beleggen" zonder iets erachter niet meer beschikbaar is. Nu heb je alleen basis en plus. En natuurlijk de producten waarbij je niet zelf belegt (begeleid beleggen, waar jij voor hebt gekozen, en vermogensbeheer, waar de actie niet voor geldt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Aha, nouja gelukkig gaat er maar €400 heen en dan hoop ik heel stiekem dat die ABN fondsen de index verslaan :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nu is het natuurlijk traditie om te vragen hoe lang het nog duurt voordat de kooporder is uitgevoerd... ;)

Stond trouwens duidelijk aangegeven, 16 oktober, oftewel T+2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mijn Trading212 account begint inmiddels aardig te groeien en was eigenlijk van plan om alles bij Binck onder te brengen. Echter na een maand wachten tot mijn aanvraag opgepakt wordt en ik inmiddels dankzij dit topic er achter ben dat BND (en zzppensioen) een voordeliger alternatief hebben voor mijn pensioen ben ik eigenlijk weer op zoek naar een nieuwe broker en lijkt Lynx op gebied van losse aandelen eigenlijk veel voordeliger lijkt dan Binck.

Nu verwacht ik de ongeveer één keer per maand 1-2k in te leggen in losse (deels Amerikaanse) aandelen. Is Lynx dan een goeie keus voor een beginnende belegger of bied IB daadwerkelijk lagere kosten? Minimaal een tientje per maand klinkt mij namelijk als Trading212 en FlatEx klant nog aardig fors (bij Bink vervalt deze kosten bij inleg van €2500 in hun beheerde fonds)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Deveon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:04:
Mijn Trading212 account begint inmiddels aardig te groeien en was eigenlijk van plan om alles bij Binck onder te brengen. Echter na een maand wachten tot mijn aanvraag opgepakt wordt en ik inmiddels dankzij dit topic er achter ben dat BND (en zzppensioen) een voordeliger alternatief hebben voor mijn pensioen ben ik eigenlijk weer op zoek naar een nieuwe broker en lijkt Lynx op gebied van losse aandelen eigenlijk veel voordeliger lijkt dan Binck.

Nu verwacht ik de ongeveer één keer per maand 1-2k in te leggen in losse (deels Amerikaanse) aandelen. Is Lynx dan een goeie keus voor een beginnende belegger of bied IB daadwerkelijk lagere kosten? Minimaal een tientje per maand klinkt mij namelijk als Trading212 en FlatEx klant nog aardig fors (bij Bink vervalt deze kosten bij inleg van €2500 in hun beheerde fonds)..
Welke kosten vervallen bij een inleg van 2500 in een Binck fonds? Waar heb je dit gevonden? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Welke kosten vervallen bij een inleg van 2500 in een Binck fonds? Waar heb je dit gevonden? :)
Bij de combideal blijft enkel het percentage actief.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 14-10-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Deveon er is nog een andere IB reseller die wellicht interessant is: Tradestation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL

Tja, voor extra functionaliteit en meer aanbod moet je aardig bijbetalen, tenminste wel als je een relatief kleine portefeuille hebt en relatief kleine orders laat uitvoeren.
Daar ontkom je niet aan.
Met securities lending kun je dan wel wat terug verdienen, maar daarvoor moet je dus de goede aandelen hebben om het dan tenminste weer quitte te spelen, wat helemaal lastig wordt met kleinere portefeuilles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 14:16

fulgore

goud

Deveon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Bij de combideal blijft enkel het percentage actief.
Heb je dan ook de kosten daarvan meegerekend?
Tussen de 0,76% - 0,79%

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 09:02

Bijna alle brokers hanteren een andere tariefstructuur waardoor het loont om er even in te duiken en dat af te zetten naar je persoonlijke situatie en uiteraard ook wensen tav brokerplatform. Avondje achter de computer zitten en spreadsheet vol kloppen en je weet het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
fulgore schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Heb je dan ook de kosten daarvan meegerekend?
Tussen de 0,76% - 0,79%
Dat is inderdaad ook nog een euro of twee per maand naar boven afgerond, als je €2500 - €3000 aanhoud.
Maar Binck Green kost al €3,50 per maand service fee en Blue €8,25, dus het komt ruimschoots wel uit.

Overigens kun je ook een pensioenrekening hiervoor gebruiken en aangezien Binck dan wel een van de goedkoopste opties is, is dat dan ook niet zo'n probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:33
Pistachenootje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:29:
@Deveon er is nog een andere IB reseller die wellicht interessant is: Tradestation.
Is geen IB reseller, gebruikt Apex Clearing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
magneetje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:17:
[...]

Ja die heb je nodig. Je kan niet beleggen bij ABN zonder er eerst een bankrekening te openen.
Je zou eerst een betaalrekening kunnen openen. Dit kost € 1,70 per maand (en ik vermoed dat het minimaal 12 maanden moet worden afgesloten). Per jaar dus € 20,40. Dan is je winst bijna € 30,-.
Moet je wel de nodige tijd insteken om een een betaalrekening te openen en dit af te wachten. Daarna de beleggingsrekening. Dan kan je aan de slag.
Daarna niet vergeten het ook weer op te zeggen. Vraag mij af of dit alle moeite en rompslomp waard is voor die 3 tientjes. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

TradeStation Global is dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09

IB is de goedkoopste als je meer $ 100.000,- aan vermogen bij hun parkeert. Dan hoef je de maandelijkse fee van $10,- niet te betalen.

Is je saldo minder (en met name veel minder) dan zul je voor jezelf moeten vergelijken waar het voor jou het meeste interessant is. Zit je bijna tegen de $ 100.000,-. dan zou ik naar IB gaan zodat je over een tijdje goedkoper uit bent omdat je dan op $100.00,- zit of meer.
De maandfee mag je bij beide brokers verrekenen met de kosten van de aan/verkopen.
Dus stel je hebt bij IB $4,- aan kosten, dan betaal je nog $10-4=$6,-
Zijn je kosten voor aan/verkoop $ 20,-. Dan betaal je dus $20,-. De maandfee van $10,- komt dan te vervallen.

IB:
Maand fee $10,-
US aandelen $0,35 +0,0035 per aandeel (max 1% of trade value)

https://www.interactivebr...dex.php?f=39753&p=stocks2

Lynx:

maand fee:
€ 5,-
aankoop aandelen € 6,- + 0,06%

https://www.lynx.nl/tarieven-beleggen/alle-tarieven/

je hebt ook nog tradersonly die net als lynx voor bij belegt bij IB.
Daar schijn je geen maandfee te hebben en kost aankoop van aandelen €5,-
Je kan wel een inactive fee krijgen:

https://www.tradersonly.nl/tarievenpagina/

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 14-10-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hielko schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Ik ging af op deze info.

"TradeStation Global is an introductory broker to IB"
"Transaction fees are a little bit higher than at IB, but there is no $10 inactivity fee or any other fee"
https://www.reddit.com/r/..._talk_about_tradestation/
https://www.tradestation-international.com/

Wellicht een interessante optie voor mensen met een niet zo grote portefeuille.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:18

oscar82

De ondertitel

Het halfjaarlijkse dividend voor Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS is bekend: netto €0,188 per unit.
Dat is op mijn rekenmachine zo’n 1,3% van de huidige koers. Niet slecht.

Ook real estate, Europe en noord Amerika fondsen van NT keren begin volgende maand dividend uit. Zie pagina 3: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Stom niet goed gelezen. @Sjurm heeft gelijk dit was van vorig jaar.

[ Voor 42% gewijzigd door oscar82 op 15-10-2020 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 21:17
oscar82 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:35:
Het halfjaarlijkse dividend voor Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS is bekend: netto €0,188 per unit.
Dat is op mijn rekenmachine zo’n 1,3% van de huidige koers. Niet slecht.

Ook real estate, Europe en noord Amerika fondsen van NT keren begin volgende maand dividend uit. Zie pagina 3: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf
Dat getal is van vorig jaar toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Sjurm op 14-10-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

IB is de goedkoopste als je meer $ 100.000,- aan vermogen bij hun parkeert. Dan hoef je de maandelijkse fee van $10,- niet te betalen.

Is je saldo minder (en met name veel minder) dan zul je voor jezelf moeten vergelijken waar het voor jou het meeste interessant is.
Daarmee lijkt IB toch veruit het interessantste aanbod. De transactiekosten liggen zo laag dat ik die $10 per maand niet verwacht te halen en met 17 transacties bij Lynx, TradersOnly of Binck ga ik daar al overheen.

Zijn er verder nog kosten voor het verkopen van aandelen zoals FlatEx doet en is de realtime info noodzakelijk om af te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Daarmee lijkt IB toch veruit het interessantste aanbod. De transactiekosten liggen zo laag dat ik die $10 per maand niet verwacht te halen en met 17 transacties bij Lynx of TradersOnly ga om daar al overheen.

Zijn er verder nog kosten voor het verkopen van aandelen zoals FlatEx doet en is de realtime info noodzakelijk om af te nemen?
Je kan kiezen tussen tiered en fixed pricing. Ik zelf en ik dacht zr40 ook hebben tiered pricing gekozen.
Je betaald natuurlijk ook kosten voor verkoop (zie link die ik in mijn vorige post heb gezet).

Daarnaast moet je ook betalen voor realtime koersen. Of je kan een snapshot nemen. Geen idee wat de kosten hiervan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Daarmee lijkt IB toch veruit het interessantste aanbod. De transactiekosten liggen zo laag dat ik die $10 per maand niet verwacht te halen en met 17 transacties bij Lynx, TradersOnly of Binck ga ik daar al overheen.
17 transacties per maand? Dan ben je zeker bij IB goedkoper uit. Alle alternatieven zijn duurder dan het maandelijkse minimum van IB.

Het is al gezegd; IB heeft twee prijsmodellen: fixed en tiered. Fixed heeft het voordeel dat het eenvoudig is en vooraf vast staat; je kan er goed mee rekenen in een Excel vergelijking. :P Tiered heeft het voordeel dat het (meestal!) goedkoper is, zelfs in de eerste tier, maar lastiger te voorspellen. Het is namelijk afhankelijk van de beurs en (op de meeste beurzen) of je order wel of niet direct uitvoerbaar is. Ik gebruik zelf tiered.

Bij minder transacties ben je qua transactiekosten vaak al goedkoper uit bij 2 of 3 per maand, maar je hebt ook te maken met de market data kosten (mits je daar voor kiest) en daar moet je zeker rekening mee houden in een vergelijking. Bij andere brokers is dat vaak inbegrepen in de servicekosten of in de hogere transactiekosten.
Zijn er verder nog kosten voor het verkopen van aandelen zoals FlatEx doet [..]
Kosten voor verkopen zijn nagenoeg gelijk aan kopen. Er kunnen minieme verschillen zijn, zo geldt bijvoorbeeld voor US aandelen de "FINRA Trading Activity Fee" alleen bij verkoop, dit kostencomponent kost je maar liefst 0.000119 USD per aandeel :+
is de realtime info noodzakelijk om af te nemen?
Nee, maar het is wel enorm handig. Zonder realtime data zie je geen actuele koersen binnen de omgeving waar je orders plaatst.

Ik betaal per maand € 3 voor Euronext (aandelen+opties), 3x $1.50 voor US aandelen en nog eens $1.50 voor US opties. Plus Nederlandse btw.

Waarom 3x voor US aandelen? US data is opgedeeld in 3 feeds. Dat is niet zo bepaald door IB maar door de beurzen. Welke feeds je nodig hebt hangt af van de beurs waarop je aandelen primair zijn genoteerd. Voor mijn vele aandelen heb ik ze alledrie nodig. Je kan ze ook aanzetten op het moment dat TWS aangeeft dat realtime data ontbreekt.

Kies alleen wat je nodig hebt, alles wat je niet nodig hebt is weggegooid geld. Negeer L2 data. En negeer de US value bundle, dat is meestal duurder tenzij je echt baat hebt bij koersdata voor US indices en futures.

Andere vermijdbare kosten waar je mogelijk mee te maken kan krijgen:
  • Debetrente. Je moet zelf valutaconversie uitvoeren. Doe je dat niet, dat sta je negatief in die valuta.
  • Valutaconversie. Er geldt een minimum fee van $2 per conversie. Doe dus liever 1 grotere conversie dan vele kleintjes.
  • Opnamekosten. Alleen als je meer dan 1x per kalendermaand geld opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Ik ben dus behoorlijk geïnteresseerd in die monster IPO van het Chinese Ant Group.
https://www.economist.com...out-the-future-of-finance

Maar ik weet niet zo goed wat er komt kijken bij investeren in een IPO, behalve dan dat ik als kleine belegger achter in de rij sta. Zij er hier mensen die hier wel ervaring mee hebben?

Edit: dit artikel is een stuk korter, als je niet zo'n in hebt in dat epistel.

[ Voor 18% gewijzigd door aufbakanleitung op 14-10-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 06:40
Sjurm schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Dat getal is van vorig jaar toch?
Is een beetje onduidelijk document. Het lijkt er op dat op pagina 1 de relevante data voor de toekomst staan en op pagina 2 en 3 de resultaten uit het verleden.

Overigens zouden ze op basis van de data op pagina 1 inderdaad een aankondiging van het dividend voor Q4 gedaan moeten hebben op 9 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:56:
[...]

17 transacties per maand? Dan ben je zeker bij IB goedkoper uit. Alle alternatieven zijn duurder dan het maandelijkse minimum van IB.
Met 17 transacties van €6 zit ik al aan €102 per jaar aan transactiekosten, waarvan er dan elke maand één moet plaatsvinden om de fee te voorkomen. Dat is gelijk aan de fee van IB van $10 per maand (obv de huidige koers). Het enige nadeel is dat het geen Nederlandse partij is, maar heb verder wel vertrouwen in dat mijn kleine portefeuille daar veilig is aangezien ze al dateren van pre-internet tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 15-10-2020 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:02
Deveon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:03:
[...]

Met 17 transacties van €6 zit ik al aan €102 per jaar aan transactiekosten, waarvan er dan elke maand één moet plaatsvinden om de fee te voorkomen. Dat is gelijk aan de fee van IB van $10 per maand (obv de huidige koers). Het enige nadeel is dat het geen Nederlandse partij is, maar heb verder wel vertrouwen in dat mijn kleine portefeuille daar veilig is aangezien ze al dateren van pre-internet tijd.
De vraag is of Lynx überhaupt veiliger is. Lynx is immers maar een reseller van IB. In hoeverre bv een AFM daar toezicht op houd, ook m.b.t. onderliggende gebeuren qua bewaarfirma's etc, is dan ook maar de vraag.

Maar als ik @Zr40 goed begreep viel je bij IB UK onder het US stelsel met mogelijke vergoeding tot $500k. Vraag is alleen hoe dat gaat werken met IB Luxemburg en IB Ierland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
phantom09 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Je zou eerst een betaalrekening kunnen openen. Dit kost € 1,70 per maand (en ik vermoed dat het minimaal 12 maanden moet worden afgesloten). Per jaar dus € 20,40. Dan is je winst bijna € 30,-.
Moet je wel de nodige tijd insteken om een een betaalrekening te openen en dit af te wachten. Daarna de beleggingsrekening. Dan kan je aan de slag.
Daarna niet vergeten het ook weer op te zeggen. Vraag mij af of dit alle moeite en rompslomp waard is voor die 3 tientjes. :/
Precies mijn gedachte, een rekening openen en weer sluiten voor 3 tientjes + wat risico, een hoop gedoe.

Voor die € 150,- actie was dit wel de moeite waard.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

De vraag is of Lynx überhaupt veiliger is. Lynx is immers maar een reseller van IB. In hoeverre bv een AFM daar toezicht op houd, ook m.b.t. onderliggende gebeuren qua bewaarfirma's etc, is dan ook maar de vraag.
Even veilig. Lynx is weliswaar officieel een broker met vergunning, maar alles is aan IB uitbesteed.
Maar als ik @Zr40 goed begreep viel je bij IB UK onder het US stelsel met mogelijke vergoeding tot $500k. Vraag is alleen hoe dat gaat werken met IB Luxemburg en IB Ierland.
Die zullen vallen onder het equivalent van het beleggerscompensatiestelsel van die landen, oftewel tot €20k. Maar dat is natuurlijk alleen relevant indien IB failliet gaat. IB heeft een sterke financiële positie met meer dan $8 miljard eigen vermogen, en ze hanteren een strikt marginbeleid waardoor het lastig is voor klanten om schade te berokkenen aan IB wanneer ze hun account laten ontploffen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Hee, wat is dit? Beurzen tot 3% in de min en geen paniekerige posts in dit topic? Ik ben trots op jullie! :+ (of juich ik nu te vroeg?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:22:
[...]
Bij Luxemburg kan je ook geen aandelen uitlenen en om daar van de profiteren plus de zekerheid is voor mij de reden om een andere broker te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Deveon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Bij Luxemburg kan je ook geen aandelen uitlenen
Hoe kom je daar bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:09:
Hee, wat is dit? Beurzen tot 3% in de min en geen paniekerige posts in dit topic? Ik ben trots op jullie! :+ (of juich ik nu te vroeg?)
hoezo paniek? Morgen 2x zo hard weer omhoog toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
plus de zekerheid is voor mij de reden om een andere broker te zoeken.
Nouja, ik zou nog liever bij IB zitten zonder enig wettelijk compensatiestelsel dan bij DEGIRO met een onbeperkte dekking.

De sterke financiële positie en het strikte marginbeleid is niet voldoende voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
“ Not all clients are eligible to participate in the Stock Yield Enhancement Program. Currently, clients of IB Europe SARL, IB India, IB Australia and IB Japan are NOT eligible. Clients of IB LLC, IB Canada, IB Hong Kong, IB Singapore and IB UK are eligible, as are Japanese and Indian clients who trade with IB LLC.”

Luxemburg viel dacht in onder “IB Europe SARL”.
https://www.interactivebrokers.co.uk/en/index.php?f=46957

@Zr40 IB is juist die andere (betrouwbare) broker die ik nu op het oog heb ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 15-10-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Iedereen zit ook in URW en die compenseert alles met +8% ;-)
Iemand op € 30 ingestapt een weekje geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Deveon ik had het aan Lynx gevraagd, die zeiden dat de verhuizing geen invloed zal hebben. Maar zou best kunnen dat ze het mis hebben als ik dat zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Al reeds gecalculeerd en inbegrepen in mijn emoties. O-)

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Tehh schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Iedereen zit ook in URW en die compenseert alles met +8% ;-)
Iemand op € 30 ingestapt een weekje geleden?
op €30,-?. Dat er nu een paar aandeelhouders gaan lopen muiten wil niet zeggen dat de emissie nu van de baan is. Ik zie een koers van sub 20,- nog steeds als een reeële mogelijkheid. dan ga ik er wel over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:32
flyguy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:16:
Voor wie hem niet standaard leest, de nieuwe memo van Howard Marks is weer uit:

https://www.oaktreecapita...mos/coming-into-focus.pdf

Persoonlijk denk ik dat hij het bij het juiste eind heeft wat betreft risk-free rates en de invloed daarvan en dat het momenteel weer behoorlijk oninteressant is.
Dank voor de link, ik heb de Oaktree Memo met veel plezier doorgelezen en me meteen maar even aangemeld voor deze memo's. De auteur geeft aan dat deze crisis niet met andere te vergelijken is en dat de Fed goed gehandeld heeft. Als gevolg van het lage renteklimaat moeten we de komende periode genoegen nemen met lage(re) rendementen; of op zoek naar naar meer risicovolle investeringen.
Thus, after a brief foray into bargain-land in March, we’re back to a low-return world. But since most investors haven’t reduced their required or targeted returns, they have to engage in elevated risk in order to pursue them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Welke aandelen kopen jullie aan met deze solden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
S&P futures -0.6%, AEX -1.8%. Uitverkoop?

Een kinderhand is gauw gevuld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 21:19
Ik maak me niet druk. IWDA is immers lekker gespreid. Een daling vind ik helemaal niet erg. Lekker weer bijkopen rond de 53 straks. En $TKWY geeft me zelfs een bescheiden Groen plusje vandaag (#geen koopadvies). Van URW achtige aandelen blijf ik trouwens ver weg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Never sell Shell, never sell Shell, never sell Shell. .. never... auw.

-5% vandaag weer.

Wat ooit een oerdegelijk aandeel heeft geleden door de crisis en tegelijkertijd de versnelde? energietransitie. Een YTD van -60% inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

tuinïnen schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:53:
Never sell Shell, never sell Shell, never sell Shell. .. never... auw.

-5% vandaag weer.

Wat ooit een oerdegelijk aandeel heeft geleden door de crisis en tegelijkertijd de versnelde? energietransitie. Een YTD van -60% inmiddels.
Blij dat ik daar al helemaal uitgestapt bent, heb nog wel een aantal aandelen Airbus op de plank liggen, maarja die komt er nog wel bovenop als we straks snel kunnen testen en iedereen weer gaat vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Xanaroth Bedankt voor de uitleg ;)
het komt er neer dat het veeeel te ingewikkeld is om uit te rekenen (voor mij in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:35
De oliemarkt komt er blijkbaar over 5 jaar ook weer volledig bovenop.
Dan is de verwachting dat de wereld weer even veel energie verbruikt als pre corona.
Met de energietransitie zal de aardolie langzaam afgebouwd worden. In plaats daarvan komen dierlijke-, plantaardige olieën en groene waterstof terug. De gasmarkt wordt ook nog uitgebreid, dit is namelijk een relatief schone brandstof.
Alle grote oliemaatschappijen hebben een doel voor 2050 net zero te zijn.
Hopelijk komt Shell er tegen die tijd weer bovenop ;).
Misschien een alternatief als je in de olie wil blijven: Neste uit Finland.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:43
Iemand enig idee waarom Fugro 10% 15% de afgrond in is gestort vandaag? Verwachten we dat die op termijn weer gaat klimmen?

[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 15-10-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:43
PM_Petrol schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:06:
De oliemarkt komt er blijkbaar over 5 jaar ook weer volledig bovenop.
Dan is de verwachting dat de wereld weer even veel energie verbruikt als pre corona.
Met de energietransitie zal de aardolie langzaam afgebouwd worden. In plaats daarvan komen dierlijke-, plantaardige olieën en groene waterstof terug. De gasmarkt wordt ook nog uitgebreid, dit is namelijk een relatief schone brandstof.
Alle grote oliemaatschappijen hebben een doel voor 2050 net zero te zijn.
Hopelijk komt Shell er tegen die tijd weer bovenop ;).
Misschien een alternatief als je in de olie wil blijven: Neste uit Finland.
Zal wel een relatie hebben met mijn voorgaande post omtrent fugro :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

sahinasappelsap schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:28:
Iemand enig idee waarom Fugro 10% 15% de afgrond in is gestort vandaag? Verwachten we dat die op termijn weer gaat klimmen?
"Er zou kortstondig een bericht op de website van Fugro hebben gestaan, met als datum 19 oktober, waarin een claimemissie werd aangekondigd ter versterking van het eigen vermogen."
Pagina: 1 ... 10 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.