Zelf heb ik ook een kleine "P2P" leningportefeuille bij Mintos (P2P is de verkeerde term, maar dat is inmiddels ingeburgerd...) en een iets minder kleine crowdfundingportefeuille bij Oneplanetcrowd. Ik stop geen nieuw geld meer in beiden.
"P2P": ik zie het niet als een duurzaam business model. Je leent geen geld aan andere mensen, maar aan andere bedrijven die zelf geld uitlenen en hiermee heel veel leverage kunnen gebruiken. 12-18% rente klinkt leuk, maar streep de (toekomstige) defaults weg en er blijft weinig over. Je bent overgeleverd aan de medewerking van de LO's (loan originators) die ondertussen vrolijk een APR van 50-360% in rekening brengen, en dan toch zelf in financiële problemen komen en de rente niet meer kunnen uitbetalen, laat staan de aflossing. Ondertussen wel nieuw kapitaal aantrekken met cashbacks en het plaatsen van obligaties.

Die mensen vervolgens blind bij DEGIRO gaan kopen omdat iemand ze noemt in het topic en verhandeld worden op 81%.
Wat mijzelf betreft, ik heb dit type platform destijds niet goed onderzocht. Ik ben momenteel zo snel als het gaat mijn geld er uit aan het halen, maar dat zal nog wel een paar jaar duren voordat alles verkocht, afgelost of afgeboekt is. Officieel staat het verlies nog op 0, maar ik houd rekening met een verlies van 25% (incl. ontvangen rente).
Crowdfunding: voor mij betreft dit dus 'echte' crowdfunding: het investeren in kleine (in dit geval Nederlandse) bedrijven die voor een specifiek doel geld nodig hebben en daar winst mee verwachten te maken. Dit zie ik wel zitten, en de rente (4-7%) is realistisch, maar als crowdfunder is je positie slecht. Leuk, een inventaris en vorderingen als onderpand, maar dan bij faillissement blijkt dat datzelfde onderpand al was vergeven aan een andere partij, die ze ondanks belofte niet hebben afgelost. En de borgstelling? Iets met een kale kip. Goed, dat is dan wel één uitzondering (de meeste projecten op dit platform lopen wel goed) maar de risk/reward verhouding staat mij nu niet meer aan.
Ik heb hier geen mogelijkheid om vroegtijdig uit te stappen. Ik moet dus wachten tot einde looptijd en in de tussentijd ontvang ik ieder kwartaal rente en aflossing. Dat vind ik (in tegenstelling tot "P2P") in dit geval nog wel acceptabel. Maar nieuw geld stop ik er niet meer in.