Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.186 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 20:29
Panzer_V schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:28:
@-Colossalman- , als er nou iets risicovol is dan is het wel je geld stoppen in coins. Coins hebben niets als onderliggende waarde, lucht, wat de gek er voor geeft.

Met beleggingen koop je een stukje van een bedrijf, personeel, activa etc.

Als je ook nog leningen hebt dan zou ik je adviseren om eerst te beleggen in je leningen.
Dit hangt natuurlijk wel van de coin af. Ik weet het risico van de coins en als ik daar een snelle winst kan pakken dan doe ik dat ook. sommige zijn nog klein, sommige groot.
Ik had het idee om wat meer met mijn zakelijk winst te doen dan 0.01% rente op mijn spaarrekening.
Het is geen geld wat ik op korte termijn nodig ben daar heb ik mijn buffer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Zr40 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Ik heb veel aandelen in bezit en ik verkoop ze niet. Met genoeg tijd gebeuren er vanzelf wel interessante dingen met mijn aandelen, zowel positief als negatief. Juist omdat ik er zo veel bezit is de kans groot dat het aandeel dat over een aantal maanden opeens interessant gaat doen al een hele tijd in mijn bezit is. Om SEDG als voorbeeld te nemen: daar gebeurde het eerste half jaar na aankoop ook praktisch niets mee.

Het probleem van Jan de Modaal belegger is dat hij maar weinig aandelen voor de lange termijn vasthoudt.
zijn het dan vooral startups war je in investeert?
ik ben mij ook zeker bewust dat de aankoop die ik doe mijn eigen keuze en verantwoordelijkheid is.
Niet geschoten is altijd mis, wel geschoten is niet altijd raak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
xxx

[ Voor 100% gewijzigd door -Colossalman- op 08-10-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

-Colossalman- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:39:
[...]
zijn het dan vooral startups war je in investeert?
Dat hangt een beetje af van wat je ziet als een startup, maar ik heb bijvoorbeeld ook aandelen NYT (New York Times) en die hebben het sinds aankoop in dec '18 ook niet verkeerd gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ik zie veel mensen die discussie (of tips) willen over individuele aandelen, maar er lijken er maar weinig te zijn die in de stukken willen duiken. Aandelen die al eens genoemd zijn door de saaie opa's van dit topic, met een korte beschrijving uit m'n hoofd:
- PDLI: bedrijf dat niet meer actief is en waarvan de onderdelen verkocht worden. Huidige koers ligt aan de onderkant van de door management opgegeven verwachte inkomsten
- ADL Partner: reseller van tijdschriften abonnementen geloof ik. Krimpende markt. Mogelijk tóch een koopje omdat de markt de off-balance items niet lijkt te waarderen. Zoek deel de oudere delen er maar op na.
- German Startups Group: VC clubje dat gaat fuseren met een PE fonds. Koopt regelmatig eigen aandelen in. Recent nog 5% van de uitstaande aandelen (of zijn ze nog mee bezig) met een max prijs die flink boven de huidige prijs ligt. M.a.w. management vindt het meer waar dan de huidige prijs.
- Orca Energy Group (voorheen Orca Exploration Group): Veel cash & receivables. Zeer lage P/E. Er wordt continu maximaal eigen aandelen ingekocht.

Uiteraard niet zo spannend als Tesla en je moet je huiswerk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56
[...]

Het probleem van Jan de Modaal belegger is dat hij maar weinig aandelen voor de lange termijn vasthoudt.
Een belegging is niets meer dan een mislukte trade.[/tegeltjeswijsheid] :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:08
-Colossalman- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:52:
ik weet niet of ik in het juiste topic zit maar ik wil eigenlijk wat ervaring op doen met beleggen.
naast een 10tal bit/alt coins heb ik wat aandelen gekocht.
het is eerst nog niet veel(€1500)
Galapagos
kpn
tesla
ik zit nu op €1750 en dit blijft wat schommelen rond dit bedrag. Heb ze nu een maand ongeveer.
Kan ik beter verkopen(waar ik winst heb) en ergens anders in gaan beleggen?
Of is het handiger om eerst het even aan te kijken.
Als ik je een tip mag geven (in het kort):

Maak een plan en doe dit per onderdeel.
Plan:
- Algemeen
- Crypo
- Aandelen
- Leningen
- etc.

Algemeen plan:
Wat wil je in de toekomst gaan doen met je geld? Eerder pensioen, mooie reis, nieuwe vriend(in), etc.
Hoeveel wil je investeren in je financiële plaatje (aandelen, crypto, etc)?
Als je dit helder hebt, kan je je gaan verdiepen. Je hebt immers een doel / richting.

Crypto plan:
Je hebt je budget al vastgesteld in het algemene plan.
Wil je investeren of traden en wat is je verhouding? 90% investeren, waarin en waarom? Maandelijks bijkopen?
Traden: 10% hou je over om mee te spelen.

Beleggen:
Idem dito: investeren en/of traden.
Investeren: lange termijn? maandelijks bijkopen (DCA) ?
Traden: waarom en wanneer ga je kopen? (TA of FA?) Voordat je de aankoop aangaat: bepaal je entry, exit (stoploss of laat je je trade lopen), take profits (je winst in delen verkopen)

Leningen:
in algemene plan al bepaald dat per periode X wilt aflossen. Doe dat ook.

etc. etc.
bovenstaande geeft je meer inzicht wat je wilt en veel meer rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09 21:40
Zr40 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:50:

Ik heb nog een hoop losse aandelenposities bij DEGIRO. Ik heb geen behoefte om meer te betalen dan noodzakelijk, en ik moet toch wachten op die jaaropgaaf, dus ik beperk de transactiekosten tot het minimum van 0,01667% per maand dat DEGIRO sowieso in rekening brengt. In de tussentijd koop ik VWRL om de opbrengst toch belegd te houden.
Ik snap dat je de Giro niet meer wilt betalen dan nodig. Ik ben van de Giro overgestapt naar Lynx (VTI/VXUS) en ABN-AMRO (NT fondsen) en houd alleen nog maar een paar losse aandelenposities aan bij de Giro.
Vroeger zat ik ook bij BND. Nadat ik destijds was overgestapt naar DEGIRO hebben ze een redesign uitgevoerd op hun website. Ik vind ze nu niet echt meer duidelijk; het is nu lastig voor mij om de informatie die ik zoek over hun producten te vinden. (En dat scroll effect is gruwelijk :X)
Ik vind de website van BND verschrikkelijk met het grote lettertype en het oneindig scrollen :F . Er was een periode dat meerdere websites dit hadden doorgevoerd maar gelukkig zijn de meeste hiervan weer afgestapt. De klantenservice van BND vind ik wel goed en over de producten ben ik ook tevreden.
Waarom ZZP Pensioen: tip van TechLight in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9". Mijn keuze was oorspronkelijk Binck, maar daar ging vanalles mis bij mijn aanvraag dus daar ben ik niet mee verder gegaan. ZZP Pensioen is verder ook duidelijk qua fondsen en kosten, en de beheerder (asr) beschouw ik wel als betrouwbaar.
Ik heb me even verdiept in de fondsen van ZZP Pensioen omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar de verschillen t.o.v BND. Wat me opvalt is dat ZZP Pensioen alleen belegd in ESG fondsen weke relatief een laag aantal posities hebben. Het World fonds heeft 372 posities en Emerging Markets fonds 179 posities. Vind je dit niet wat weinig? Bij het EM fonds heeft de top 10 een weging van 36,5%, dit vind ik zelf erg hoog. Wat me ook opvalt is dat bij het EM fonds de onderliggende aandelen niet fysiek worden aangekocht.
Zou het kunnen zijn dat BND recent de tarieven heeft gewijzigd?
Yep Qwerty-273 wees me erop dat de tarieven van BND per 1 juli zijn gewijzigd. zzppensioen gebruikt dus hele oude data in hun vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
SeeS schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Crypto plan:
Je hebt je budget al vastgesteld in het algemene plan.
Wil je investeren of traden en wat is je verhouding? 90% investeren, waarin en waarom? Maandelijks bijkopen?
Traden: 10% hou je over om mee te spelen.

Beleggen:
Idem dito: investeren en/of traden.
Investeren: lange termijn? maandelijks bijkopen (DCA) ?
Traden: waarom en wanneer ga je kopen? (TA of FA?) Voordat je de aankoop aangaat: bepaal je entry, exit (stoploss of laat je je trade lopen), take profits (je winst in delen verkopen)

Leningen:
in algemene plan al bepaald dat per periode X wilt aflossen. Doe dat ook.

etc. etc.
bovenstaande geeft je meer inzicht wat je wilt en veel meer rust.
Crypto:
Was het doel eigenlijk een beetje van beide. Als er ergens een leuk winst valt te halen wil ik die pakken.
Deels is het ook een stukje investering. Ik koop bij als ik denk dat er nog winst te halen valt. Is niet een maandelijkse cyclus.

Aandelen:
ben ik er nog niet over uit. Ook hier geld denk ik beide. maar weet nog niet zo goed waar ik wil investeren.

Lening:
Die heb ik uit staan. Ik heb zelf geen leningen. Lender&Spender is een platform waar je zowel kunt lenen als uitlenen. Ik doe het laatste tegen een maandelijks rendement van 4.1% er zijn platformen die meer opleveren maar de bedoeling was om hier een beetje safe te spelen. Hier zit ook het grootste deel van mijn geld in.

In iedergeval bedankt voor je tijd om een antwoord te geven.

Edit:
Ik heb ook nog het ZZP pensioen. Hier stort ik maandelijks €750,- maar dat zie ik niet echt als beleggen(ook al is dat het wel).
Dat was meer om eventueel eerder te stoppen met werken.

[ Voor 5% gewijzigd door -Colossalman- op 08-10-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Panzer_V schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:28:
@-Colossalman- , als er nou iets risicovol is dan is het wel je geld stoppen in coins. Coins hebben niets als onderliggende waarde, lucht, wat de gek er voor geeft.

Met beleggingen koop je een stukje van een bedrijf, personeel, activa etc.

Als je ook nog leningen hebt dan zou ik je adviseren om eerst te beleggen in je leningen.
Dat is niet meer waar voor specifieke coins. Zo zijn er coins die goud als onderpand hebben. De grootste goudboer in Australie (https://www.perthmint.com/) doet dat bijvoorbeeld. En ik weet dat er enkele coins zijn die gekoppeld zijn aan obligaties van een land. Dit type coin wordt ook stablecoin genoemd. Oftewel, coin met onderpand. Ook de Nederlandse Bank deed onderzoek en heeft geconcludeerd dat dit momenteel niet interessant is vanwege de vele nadelen (het anoniem zijn zien ze al een probleem). nieuws: De Nederlandsche Bank werkt aan prototype op blockchain gebaseerde DN...

Maar goed, cryptocoins zijn voor een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Wat ik gedaan heb is spelen met 100 euro om te kijk en vooral voelen wat het met mij deed om "iets" te kopen (aandeel). De koers toen ging redelijk snel naar beneden terwijl ik zag dat dag ervoor naar boven zou moeten gaan (deed hij niet dus). Dan ook weer verkocht met kleine winst (enkele centen, inclusief transactiekosten).

Dan maakte ik een plan van aanpak, zoals eerder omschreven. Wat wil ik doen en wanneer wil ik dat bereiken. Vervolgens onderzoek doen hoe ik dit kan doen. Dus info over ETF's, fondsen en strategieën vergaren. Alles wat ik juist vond noteren in mijn plan (digitale notitie). Ook heb ik regels opgesteld voor mijzelf. Zo mag ik bijvoorbeeld niet investeren in bedrijven die grotendeels in fossiele brandstof bedrijven. Qua risico heb ik ook afspraken gemaakt. Ik neem veel risico als ik voldoe aan een checklist die ik opgesteld heb, waarbij items zijn dat ik het gehele S-1 document heb gelezen bij een IPO bijvoorbeeld.
Ook heb ik genoteerd in welke type aandelen ik wil investeren en hoeveel. Dus x% in dividend aandelen (wetende dat het stabiel bedrijf is en niet groeit), x% in groei aandelen, x% in wereldwijde ETF, etc.

Document is dus vrij lang geworden en je moet jezelf er aan houden. Zo bewaak je jezelf voor FOMO en andere emoties, bij verlies niet in paniek raken maar achter je punten staan van je onderzoek waarom je aandelen gekocht heb van dat ene bedrijf (wat dus door de test kwam).

Nog steeds ben ik aan het finetunen door nieuwe informatie op te doen door boeken te lezen (boeken lezen is iets wat ik nooit echt leuk vond, tot nu dus). En vooral veel geduld hebben. :)

(en mijn eigen reactie bookmarken voor toekomstige gerelateerde vragen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 12-09 11:54
-Colossalman- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:14:
[...]
Lening:
Die heb ik uit staan. Ik heb zelf geen leningen. Lender&Spender is een platform waar je zowel kunt lenen als uitlenen. Ik doe het laatste tegen een maandelijks rendement van 4.1% er zijn platformen die meer opleveren maar de bedoeling was om hier een beetje safe te spelen. Hier zit ook het grootste deel van mijn geld in.
Beetje off topic misschien, maar kun je me uitleggen hoe je hier op gekomen bent? Want als je zegt "op safe spelen" is het grootste deel van je centen in een (mij onbekend) p2p platform steken niet het eerste waar ik aan denk.

Nogmaals, ik ken ze verder niet dus misschien is het allemaal dikke prima... Maar na 5 minuten google heb ik vooral meer vragen:
- 1% kosten als je ooit je geld terug wil? Potentieel duur geintje als hier straks je halve pensioen staat :o
- Nauwelijks iets over te vinden buiten hun eigen persberichten
- Nog redelijke cowboy markt voor zo ver ik weet, vallen dit soort clubs überhaupt onder afm of ander toezicht?
- Ze willen "de bovenkant van de markt" bedienen maar renteverschil met grootbanken lijkt op het eerste gezicht niet wereldschokkend? Hoe zien ze dit voor zich?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Colossalman-
Charly schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Beetje off topic misschien, maar kun je me uitleggen hoe je hier op gekomen bent? Want als je zegt "op safe spelen" is het grootste deel van je centen in een (mij onbekend) p2p platform steken niet het eerste waar ik aan denk.

Nogmaals, ik ken ze verder niet dus misschien is het allemaal dikke prima... Maar na 5 minuten google heb ik vooral meer vragen:
- 1% kosten als je ooit je geld terug wil? Potentieel duur geintje als hier straks je halve pensioen staat :o
- Nog redelijke cowboy markt voor zo ver ik weet, vallen dit soort clubs überhaupt onder afm of ander toezicht?
- Ze willen "de bovenkant van de markt" bedienen maar renteverschil met grootbanken lijkt op het eerste gezicht niet wereldschokkend? Hoe zien ze dit voor zich?
>> Ik gebruik alleen geld wat ik kan missen.
>> Lender & Spender staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en heeft een vergunning voor het Aanbieden van Krediet (Vergunningnummer: 12043019).

Lender & Spender volgt daarnaast de gedragscode van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) en is lid van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KifiD) (Registratienummer: 300.016194)

Die andere twee vragen heb ik geen antwoord op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
@Qunix
Thanks. ik zal mij er eens in verdiepen. Ik had over een aantal dingen wel nagedacht maar zal je tips eens uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:11
Charly schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Ik heb ook een tijdje aan L&S gedaan, maar redelijk snel mee gestopt, dus niet heel veel ervaringen mee.

- de 1% kosten heb je alleen als je nog leningen hebt uitstaan en wilt cashen.
- ze staan onder AFM toezicht en hebben een licentie.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
c-nan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

Ik heb ook een tijdje aan L&S gedaan, maar redelijk snel mee gestopt, dus niet heel veel ervaringen mee.

- de 1% kosten heb je alleen als je nog leningen hebt uitstaan en wilt cashen.
- ze staan onder AFM toezicht en hebben een licentie.
Mag ik vragen waarom je er mee bent gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
-Colossalman- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Mag ik vragen waarom je er mee bent gestopt?
Twee redenen.

Ik ben gestopt toen bekend werd dat Nederland in lockdown zou gaan. Lockdown = ontslagen = mensen die niet meer kunnen voldoen aan hun betalingsplicht.

Een ander reden is dat het niet goed voelde. Ik wil geen geld verdienen over de rug van anderen. Zo ben ik o.a. ook gestopt bij Mintos (rentetarieven van >10%. Absurd).

Het werkte verder wel, van de >1000 leningen hadden er ~10 een achterstand van 1-3 maanden.

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 08-10-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
c-nan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Twee redenen.

Ik ben gestopt toen bekend werd dat Nederland in lockdown zou gaan. Lockdown = ontslagen = mensen die niet meer kunnen voldoen aan hun betalingsplicht.

Een ander reden is dat het niet goed voelde. Ik wil geen geld verdienen over de rug van anderen. Zo ben ik o.a. ook gestopt bij Mintos (rentetarieven van >10%. Absurd).
Klinkt als een goede reden.
De lening is verspreid over 1700 leningen dus als er iemand niet kan betalen dan valt de schade mee.
Mijn vriendin had bij haar scheiding ook geld nodig en was blij met de lening die ze kon krijgen via een niet bank(en netjes afbetaald). ik ben inderdaad niet in de hogere percentages gestapt om de woeker rentes. Ik vond 4.1% nog wel redelijk. Als je rood staat ben je meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:43
Wat ik me vooral afvraag: meer dan de helft van de portfolio zijn leningen verstrekt de afgelopen 12 maand. Allemaal leningen aan particulieren, looptijd 4 a 5 jaar. Gemiddeld 7000 euro. Consumptiekrediet? Nieuwe auto? Nieuwe keuken?

Nou weet ik niet wat de kredietwaardigheid is van de gemiddelde lener, misschien is LS wel zeer conservatief (de naam suggereert van niet .. ) Maar er is tot nu toe pas 35k afgeboekt op een portfolio van 15m, oftewel 0.2%. En als ik de grafiek mag geloven is er sinds de zomer van 2019 geen enkel verlies geboekt. Wie weet is dat realistisch, maar het lijkt mij optimistisch. En als je een paar leningen moet afwaarderen gaat het rendement wel heel hard omlaag als je maar 4% ontvangt, zeker als de economie nog een dreun krijgt door Corona. Aan de andere kant, het aantal mensen met een betalingsachterstand valt nog mee tot nu toe.

[ Voor 18% gewijzigd door writser op 08-10-2020 16:48 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
writser schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:44:
Wat ik me vooral afvraag: meer dan de helft van de portfolio zijn leningen verstrekt de afgelopen 12 maand. Allemaal leningen aan particulieren, looptijd 4 a 5 jaar. Gemiddeld 7000 euro. Consumptiekrediet? Nieuwe auto? Nieuwe keuken?

Nou weet ik niet wat de kredietwaardigheid is van de gemiddelde lener, misschien is LS wel zeer conservatief (de naam suggereert van niet .. ) Maar er is tot nu toe pas 35k afgeboekt op een portfolio van 15m, oftewel 0.2%. En als ik de grafiek mag geloven is er sinds de zomer van 2019 geen enkel verlies geboekt. Wie weet is dat realistisch, maar het lijkt mij optimistisch. En als je een paar leningen moet afwaarderen gaat het rendement wel heel hard omlaag als je maar 4% ontvangt, zeker als de economie nog een dreun krijgt door Corona. Aan de andere kant, het aantal mensen met een betalingsachterstand valt nog mee tot nu toe.
Je bedoelt deze statistieken?

ik mag hopen dat deze kloppen als ze onder toezicht staan.
ik zie het als een redelijk safe' investering. misschien heb ik ongelijk maar dan nog is het geld wat ik kan missen.

maar laten we terug gaan naar het topic. beleggen op de beurs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:43
Ik geloof best dat de statistieken tot nu toe kloppen. De vraag is hoe realistisch de verwachte afboekingen zijn en hoe de statistieken er in de komende jaren uit zien.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Verwachten jullie nog iets van AMD vanavond?

Om 18:00 CEST onthullen ze nieuwe CPU's.

AMD Desktop/Mobile CPU marketshare is van 2018 Q1 naar 2020 Q1 van ~10% naar ~20% gegroeid.
Server CPU market share van ~1% naar ~5%. Het grote geld zit hem in Server CPU's.

Steeds meer fabrikanten (zoals Dell) verkopen servers met AMD CPU's. Voorheen verkocht Dell bijvoorbeeld geen Dell servers met AMD CPU's.

Nu nog goede videokaarten uitbrengen :)

[ Voor 67% gewijzigd door c-nan op 08-10-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
c-nan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:05:
Ja, dit:
Het aandeel gaat alleen significant bewegen als wat ze daar verkondigen ook echt nieuws is, en dat lijkt me twijfelachtig. Dan zou Lisa snikkend het podium op moeten komen om te zeggen dat ze een Inteltje gedaan hebben en Zen 3 volledig mislukt is, dan gaat het omlaag. :+ De verwachting is dat Zen 3 gewoon gaat worden wat er gelekt/beloofd is en het moet wel erg raar lopen als ze met een heel ander verhaal komen. Maar in dit klimaat kan een stukje omhoog puur door mensen die denken dat het omhoog moet ("want nieuw") natuurlijk altijd, dus tja.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zelf heb ik ook een kleine "P2P" leningportefeuille bij Mintos (P2P is de verkeerde term, maar dat is inmiddels ingeburgerd...) en een iets minder kleine crowdfundingportefeuille bij Oneplanetcrowd. Ik stop geen nieuw geld meer in beiden.

"P2P": ik zie het niet als een duurzaam business model. Je leent geen geld aan andere mensen, maar aan andere bedrijven die zelf geld uitlenen en hiermee heel veel leverage kunnen gebruiken. 12-18% rente klinkt leuk, maar streep de (toekomstige) defaults weg en er blijft weinig over. Je bent overgeleverd aan de medewerking van de LO's (loan originators) die ondertussen vrolijk een APR van 50-360% in rekening brengen, en dan toch zelf in financiële problemen komen en de rente niet meer kunnen uitbetalen, laat staan de aflossing. Ondertussen wel nieuw kapitaal aantrekken met cashbacks en het plaatsen van obligaties. 8)7 Die mensen vervolgens blind bij DEGIRO gaan kopen omdat iemand ze noemt in het topic en verhandeld worden op 81%. 7(8)7

Wat mijzelf betreft, ik heb dit type platform destijds niet goed onderzocht. Ik ben momenteel zo snel als het gaat mijn geld er uit aan het halen, maar dat zal nog wel een paar jaar duren voordat alles verkocht, afgelost of afgeboekt is. Officieel staat het verlies nog op 0, maar ik houd rekening met een verlies van 25% (incl. ontvangen rente).

Crowdfunding: voor mij betreft dit dus 'echte' crowdfunding: het investeren in kleine (in dit geval Nederlandse) bedrijven die voor een specifiek doel geld nodig hebben en daar winst mee verwachten te maken. Dit zie ik wel zitten, en de rente (4-7%) is realistisch, maar als crowdfunder is je positie slecht. Leuk, een inventaris en vorderingen als onderpand, maar dan bij faillissement blijkt dat datzelfde onderpand al was vergeven aan een andere partij, die ze ondanks belofte niet hebben afgelost. En de borgstelling? Iets met een kale kip. Goed, dat is dan wel één uitzondering (de meeste projecten op dit platform lopen wel goed) maar de risk/reward verhouding staat mij nu niet meer aan.

Ik heb hier geen mogelijkheid om vroegtijdig uit te stappen. Ik moet dus wachten tot einde looptijd en in de tussentijd ontvang ik ieder kwartaal rente en aflossing. Dat vind ik (in tegenstelling tot "P2P") in dit geval nog wel acceptabel. Maar nieuw geld stop ik er niet meer in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:41
OT: ik heb ook een Mintos account. Levert me nu al geruime tijd zo rond de 11% op. Bevalt me prima. Ik investeer alleen in de veiligste LO's en heb daardoor niet te maken gehad met defaults.

Maar om het even on topic te maken, die 'veiligste' LO's geven vaak ook obligaties uit, die vaak net zo goed of nog beter renderen. En in geval van problemen bestaat de kans dat de obligatiehouders wel uit betaald krijgen terwijl de leninghouders op Mintos niets krijgen. Dit is geloof ik al een keer gebeurt (overigens met een minder 'veilige' LO).

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 08-10-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:26:
OT: ik heb ook een Mintos account. Levert me nu al geruime tijd zo rond de 11% op. Bevalt me prima.
Ik raad je aan om dit zelf na te rekenen. Volgens Mintos is mijn 'Net Annual Return' 14,57%, volgens mijn eigen berekening is het 12,29% op jaarbasis. (Onder aanname van geen toekomstige defaults.)
Ik investeer alleen in de veiligste LO's en heb daardoor niet te maken gehad met defaults.
Wat betekent 'veiligst' voor jou? Of bedoel je alleen minder erg dan de andere LO's? Het woord is relatief. Als ik jou de keuze geef om € 80 te verliezen of € 40 te verliezen, dan is € 40 verliezen natuurlijk de beste keuze.

Een beetje offtopic hier, maar heb je https://kristapsmors.subs...and-conflicts-of-interest (en part 2) al gelezen? Gaat onder andere over een paar van die 'veiligste' LO's. Als dat je nog niet gillend doet wegrennen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Allemaal gelezen ja. Nee ik ren niet gillend weg ;) Maar goed ik investeer maar een heel klein gedeelte van mijn portefeuille in Mintos.

Met 'veiligst' bedoel ik de hoogst beoordeelden op https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
(en ja ik zette het woord veilig al tussen aanhalingstekens)

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 08-10-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 20:19
Iemand die de ( economische ) situatie van Turkije een beetje volgt?
De Lira blijft maar dalen aan waarde t.o.v. USD&EUR, maar de Turkse aandelen corrigeren hier zo goed als niet op zover ik kan zien, dus voor ons worden deze aandelen steeds goedkoper in theorie.
Zijn er mensen hier die dit ook een beetje volgen en mogelijk een positie in een Turks bedrijf willen nemen?
Andere opmerkingen omtrent het idee om te investeren in Turkse aandelen uiteraard ook welkom :)

Ik had zelf in ieder geval al een ETF die de MSCI Turkey index volgt gevonden die aan te kopen is bij Trading212: https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P0000RYLX
Wat mij gelijk opvalt is dat de spreiding wel erg laag is en de top 5 bestaat uit meer dan 50% van het hele fonds...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Laatst online: 20-08 17:11
c-nan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:05:

AMD Desktop/Mobile CPU marketshare is van 2018 Q1 naar 2020 Q1 van ~10% naar ~20% gegroeid.
Server CPU market share van ~1% naar ~5%. Het grote geld zit hem in Server CPU's.

Steeds meer fabrikanten (zoals Dell) verkopen servers met AMD CPU's. Voorheen verkocht Dell bijvoorbeeld geen Dell servers met AMD CPU's.

Nu nog goede videokaarten uitbrengen :)
Ik zou vooral verwachten dat nieuws: Gerucht: AMD voert overnamegesprekken met fpga-fabrikant Xilinx / https://www.wsj.com/artic...to-buy-xilinx-11602205553 invloed op de aandeelprijs zal hebben. Maar op dit moment zie ik noch bij AMD, noch bij Xilinx iets wat lijkt op reactie op dit nieuws (alhoewel Xilinx wel iets in de lift zit after hours).

[ Voor 13% gewijzigd door Coocoocachoo op 09-10-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

He, XLNX heb ik ook in mijn bezit. :) Weer zo'n aandeel dat na een hele tijd opeens interessant gaat doen. ;)

Wel met een licht verlies sinds aankoop in maart 2019. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
JohanNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:04:
De Lira blijft maar dalen aan waarde t.o.v. USD&EUR, maar de Turkse aandelen corrigeren hier zo goed als niet op zover ik kan zien, dus voor ons worden deze aandelen steeds goedkoper in theorie.
Zijn er mensen hier die dit ook een beetje volgen en mogelijk een positie in een Turks bedrijf willen nemen?
Andere opmerkingen omtrent het idee om te investeren in Turkse aandelen uiteraard ook welkom :)

Ik had zelf in ieder geval al een ETF die de MSCI Turkey index volgt gevonden die aan te kopen is bij Trading212: https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P0000RYLX
Wat mij gelijk opvalt is dat de spreiding wel erg laag is en de top 5 bestaat uit meer dan 50% van het hele fonds...
Kun je via DEGIRO op Turkije handelen? Ik heb er nooit naar gekeken, maar investeren in een zwakke instabiele munt klinkt niet direct heel aantrekkelijk.

-edit: die ETF kan ik wel vinden op DEGIRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DJTimo schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Kun je via DEGIRO op Turkije handelen? Ik heb er nooit naar gekeken, maar investeren in een zwakke instabiele munt klinkt niet direct heel aantrekkelijk.

-edit: die ETF kan ik wel vinden op DEGIRO
De munt hoef ik zeker niet, maar de aandelen zelf wellicht wel.

Die ETF ( en andere MSCI Turkey varianten ) zou je wel moeten kunnen vinden bij de meeste brokers want die worden veelal verhandeld buiten de Turkse beurs.
Maar echt aandelen van de Turkse beurs aankopen is een ander verhaal.
Bij Binck kan het al niet eens.

Wat mij wel opvalt is dat de bedrijven die je kunt kopen via zo'n ETF, dat dit eigenlijk vooral om consumentengoederen ( die eerste positie betreft een soort van Turkse Aldi ), banken en infrastructurele ondernemingen zijn, die eigenlijk allemaal alleen maar actief zijn in Turkije.
Een " hippe " Adyen, Samsung of Amazon die vanuit Turkije de wereld wil veroveren zit er zover ik kan zien niet tussen en is wellicht ook wel teveel gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
JohanNL schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

De munt hoef ik zeker niet, maar de aandelen zelf wellicht wel.
Maar als je een aandeel koopt in Lire, heb je automatisch exposure in Lire. dus als je in Lire een mooie profit maakt, moet je die lire een keer naar EUR omwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

JohanNL schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:48:
Een " hippe " Adyen, Samsung of Amazon die vanuit Turkije de wereld wil veroveren zit er zover ik kan zien niet tussen en is wellicht ook wel teveel gevraagd.
Dat komt ook omdat de markt natuurlijk best gesloten is als je het vergelijkt met Nederland. Om een oubollig gezegde maar eens op te poetsen "Voor Turken, door Turken". Maar als voorbeeld zit er ook wel wat fintech daar die verder kijkt buiten de grenzen - wellicht niet een huidige Adyen. Maar kijk naar de twee fintechs Apsiyon (richt zich op EMEA) of Paycore (richt zich op wereldwijd) als voorbeeld. Of Ininal en Papara die zich momenteel voornamelijk op de Turkse markt richten volgens mij.

-- edit
Als je kijkt naar de volgende drie ETFs op Turkije, dan zie je dat ze rond augustus behoorlijk in waarde zijn gedaald. Dat kom ook weer een beetje overeen met de koers TRY/EUR van diezelfde periode. Ze doen volgens de informatie alle drie geen hedging om het valutarisico af te dekken.
iShares MSCI Turkey UCITS ETF (IE00B1FZS574)
HSBC MSCI TURKEY UCITS ETF (IE00B5BRQB73)
LYXOR MSCI TURKEY UCITS ETF (LU1900067601)

Maar valuta risico is een groot risico, er is geen garantie dat Turkije de waarde van hun lira op het "oude" niveau krijgt. Als je kijkt naar de laatste 10 jaar dan zou ik daar op korte of middel lange termijn geen verbetering in verwachten persoonlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Qwerty-273 op 09-10-2020 11:50 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:21
Longcat schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Waaronder Luckin Coffee. _O-

Kudos voor Zr40 dat hij dit niet deelt, ondanks de vele verzoeken. Zo zorgt hij ervoor dat een hand vol Jan Modaaltjes hun handen niet branden aan 'hot tips' van een random stock recommendation boer.
Ik heb wel een vermoeden waar zr40 zijn nieuwsbrief vandaan haalt:

The motley fool:

https://www.fool.com/

Alles op eigen risico natuurlijk.

De natte droom van iedere belegger is een zo hoog mogelijk rendement en zo laag mogelijk risico. Echter iedereen weet dat dit utopie is. Wat je wel kan doen is je verdiepen in een bedrijf en te kijken of deze een redelijk lange historie van stabiliteit heeft (met een redelijk tot hoog rendement),

[ Voor 26% gewijzigd door phantom09 op 09-10-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ach joh. Je kan veel meer van dit soort nieuwsbrieven online vinden.

Of als je echt risico wilt nemen, heb dan een abonnement op /r/wsb. Gisteren meldde er eentje dat GME omhoog zou gaan. 1 uur later maakt Microsoft bekend grote dingen te doen met GameStop, en inderdaad schoot het aandeel met 60% omhoog. Zal wel binnenkort bezoek krijgen van de SEC.

Je kan (denk ik dan) 2 type nieuwsbrieven hebben: 1 is met technische analyse en gokken, de ander is insiders die vaag iets proberen te vertellen zonder illegale dingen te doen. (hopelijk vertaalt de nieuwsbrief de informant correct...)
En tsja, wie vertrouw je.

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 09-10-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Qwerty-273 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Dat komt ook omdat de markt natuurlijk best gesloten is als je het vergelijkt met Nederland. Om een oubollig gezegde maar eens op te poetsen "Voor Turken, door Turken". Maar als voorbeeld zit er ook wel wat fintech daar die verder kijkt buiten de grenzen - wellicht niet een huidige Adyen. Maar kijk naar de twee fintechs Apsiyon (richt zich op EMEA) of Paycore (richt zich op wereldwijd) als voorbeeld. Of Ininal en Papara die zich momenteel voornamelijk op de Turkse markt richten volgens mij.
Ik heb mij er niet in verdiept maar thuis staat de Turkse tv soms aan :) en laatste tijd heel veel Papara reklame op TV :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Dat heb ik eerder verteld. Ik wil niet dat mensen zich ergens op abonneren enkel omdat ik het gebruik, laat staan dat ik het anderen aanraad. Als een beginner foutief denkt "oh, die mooie resultaten komen dankzij de nieuwsbrief" en vervolgens al hun geld in de volgende Luckin Coffee steken en vrijwel alles verliezen, dan heb ik het natuurlijk gedaan, terwijl het toch echt hun eigen fout is geweest om niet te spreiden :P
Eerlijk gezegd snap ik deze reden niet. Als mensen jou al wat zouden kunnen verwijten, dan is het dat ze het geld van de nieuwsbrief kwijt zijn, lijkt mij. En niet wat ze met de inhoud daarvan doen. En daarnaast: denk je niet dat het effect van het posten van je maandelijkse resultaten van je portfolio mensen aanzet tot (wellicht ondoordachte) acties?
Overigens: ik waardeer je transparantie als het gaat om de resultaten en de discussies, ga daar alsjeblieft mee door!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
JohanNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:04:

Ik had een paar jaar geleden naar Turkije gekeken tijdens een crash. Als ik het me goed herinner zijn er nauwelijks grote genoteerde bedrijven die hun omzet vooral buiten Turkije halen. Het is dus logisch dat het zichzelf niet corrigeert een tevens is de kans op mispricing opportunities klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 12-09 11:01
Iemand een idee wanneer we weer rode dagen te zien gaan krijgen :')

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
LevelBoss schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik deze reden niet.
Eens. Iedereen heeft z'n eigen verantwoordelijkheid. Als iemand blindelings z'n geld in aandelen wil gaan stoppen dan is dat niet Zr40's probleem.

Ik heb zo'n vermoeden dat ie gewoon liever z'n nieuwsbrief geheim houdt :) Wat ik me ook goed kan voorstellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Pistachenootje op 09-10-2020 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Jan Modaal zonder verstand noch ervaring moet het gewoon lekker gespreid houden en al helemaal niets met nieuwsbrieven doen. Het beetje geld dat je kan missen in een breed indexfonds stoppen en niet uit paniek verkopen als het even dipt. Tijd is je vriend. Snel rijk worden bestaat niet, vroeg of laat ben je het haasje en koop je een veel te risicovolle stock op het verkeerde moment met al die duizenden euro's van je en zit je binnen een paar minuten op -50%.

In dat licht nog een leuke column: https://www.beleggingsill...og/2020/9/10/slapend-rijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17
https://fd.nl/beurs/13596...l-ook-in-turbo-s-beleggen

Nieuwe generatie wil ook in turbo's beleggen
Nu een nieuwe generatie particuliere beleggers de weg naar de beurs heeft gevonden, wint ook de turbo weer aan populariteit. In de eerste negen maanden van dit jaar is de omzet in Nederland met 54% gestegen.

[ Voor 30% gewijzigd door flipjevandejam op 09-10-2020 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
flipjevandejam schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:17:

Nu een nieuwe generatie particuliere beleggers de weg naar de beurs heeft gevonden, wint ook de turbo weer aan populariteit. In de eerste negen maanden van dit jaar is de omzet in Nederland met 54% gestegen.
A fool and his money are soon parted.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 12-09 11:54
Strider schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:15:
Iemand een idee wanneer we weer rode dagen te zien gaan krijgen :')
Na 3 november? :Y)

...

Eigenlijk niet om over te geinen trouwens, op dit moment zou het me niks meer verbazen als er straks echt gewonden en/of doden gaan vallen rond de verkiezingen in de VS. :/

[ Voor 31% gewijzigd door Charly op 09-10-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

A fool and his money are soon parted.
Uhu, zo worden ze vaak gebruikt; de win or lose it all manier.
Puur gokken.

Maar ze zijn ook wel echt op een strategische manier te gebruiken, zoals zowel een long als een short positie innemen op de dag voordat de cijfers bekend worden gemaakt bijvoorbeeld.
Jammergenoeg blokkeren de uitgevers hiervan dan de turbo's met hoge hefbomen/die dicht bij de stopp-loss zitten of verhogen de stop-loss marge enorm.

Niet dat ik denk dat er ook maar een paar procent zal zijn die deze derivaten koopt, het op zo'n manier gebruikt ( of ernaar zoekt )
Sommigen zullen vast ook best geluk hebben hiermee en dan is die fool ineens miljonair.

Tja wat zal ik er nog meer over zeggen; vergeleken met echt gokken / loterij is de total return over het algemeen nog wel hoger, dus als je toch wilt gaan gokken doe dat dan maar met turbo's :p
Casino's waren de afgelopen maanden ook dicht, dus daar zou je de link ook kunnen zien...
Het " slimme casino ": turbo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Logisch, een erg eenvoudig te begrijpen product, we gaan al maanden alleen maar omhoog. Never fight the FED of Trump, dus de Longs zullen wel veelvuldig over de toonbank gaan.

En wie wil er nu een rendement van 8% per jaar, dat is peanuts, nieuwe beleggers die in maart zijn gestart willen +100% per jaar :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
Volgens Bloomberg zou EQT een overname van KPN willen doen.

Voor wie er inzit kan maandag interessant worden. Maar ben benieuwd of het zou mogen. Het bod van Carlos Slim een paar jaar geleden werd ook flink gedwarsboomd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
flyguy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:43:

Voor wie er inzit kan maandag interessant worden. Maar ben benieuwd of het zou mogen. Het bod van Carlos Slim een paar jaar geleden werd ook flink gedwarsboomd.
Wordt hem niet, de politiek heeft namelijk ook belang erbij dat " de KPN de KPN blijft en in KPN's bezit blijft ".
Levert werkgelegenheid op en bied zoal stabiliteit en concurrentie in de telecom markt, aandeelhouders betalen de prijs.
PostNL zelfde verhaal overigens.

Maar betekent niet dat KPN een aandeel is die je absoluut niet zou moeten hebben.
Koers is namelijk wel de afgelopen jaren/decennia compleet ingestort en alle fantasie is er wel een beetje uit, zowel positief als negatief.
Een oersaai aandeel met een leuk dividend rendement, als je zoiets zoekt is KPN ideaal.

Maandag zal er inderdaad wel een mooie koerssprong zijn, maar waarschijnlijk zal dat enkel voor korte duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Wordt hem niet, de politiek heeft namelijk ook belang erbij dat " de KPN de KPN blijft en in KPN's bezit blijft ".
Levert werkgelegenheid op en bied zoal stabiliteit en concurrentie in de telecom markt, aandeelhouders betalen de prijs.
PostNL zelfde verhaal overigens.

Maar betekent niet dat KPN een aandeel is die je absoluut niet zou moeten hebben.
Koers is namelijk wel de afgelopen jaren/decennia compleet ingestort en alle fantasie is er wel een beetje uit, zowel positief als negatief.
Een oersaai aandeel met een leuk dividend rendement, als je zoiets zoekt is KPN ideaal.

Maandag zal er inderdaad wel een mooie koerssprong zijn, maar waarschijnlijk zal dat enkel voor korte duur zijn.
Kan je beter T-mobile US kopen. Had je 10 jaar geleden je geld hierop ingezet, dan was het nu 10 keer zoveel waard. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
flipjevandejam schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:17:

Geef mij maar liever een laag leveraged ETF (2x tot max 3x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passi3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 16:32
Ik heb mijn ogen laten vallen op China Mobile, genoteerd op de de NYSE. Bij DeGiro staat dit aandeel niet op de US Green List. Betekent dit dat er 30% dividendbelasting wordt ingehouden? Of is dit een ander bedrag vanwege de oorspronkelijke domicilie: Hong Kong?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

LevelBoss schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik deze reden niet. Als mensen jou al wat zouden kunnen verwijten, dan is het dat ze het geld van de nieuwsbrief kwijt zijn, lijkt mij. En niet wat ze met de inhoud daarvan doen.
Pistachenootje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Eens. Iedereen heeft z'n eigen verantwoordelijkheid. Als iemand blindelings z'n geld in aandelen wil gaan stoppen dan is dat niet Zr40's probleem.
Dat is ook weer zo, en dat standpunt heb ik nota bene zelf laatst nog gebruikt :P
Ik heb zo'n vermoeden dat ie gewoon liever z'n nieuwsbrief geheim houdt :) Wat ik me ook goed kan voorstellen.
Het is meer van dat ik het nut niet zie om het hier te delen. Dat kan mij ook alleen maar potentiële nadelen opleveren (en de toorn van writser :P)

Aan de andere kant, het is ook weer niet dat ik het geheim houd. Als je een beetje goed kan zoeken, dan weet je welke ik gebruik. Maar dat hoef je dan ook niet te delen hier - wees trots op jezelf en pak een koekje. :)

En voor diegenen die echt heel graag een nieuwsbrief willen gaan gebruiken omdat mooie resultaten uit het verleden getoond worden: lees Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9" eens door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Passi3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:56:
Ik heb mijn ogen laten vallen op China Mobile, genoteerd op de de NYSE. Bij DeGiro staat dit aandeel niet op de US Green List. Betekent dit dat er 30% dividendbelasting wordt ingehouden? Of is dit een ander bedrag vanwege de oorspronkelijke domicilie: Hong Kong?
China Mobile? Die is almeer dan 13 jaar aan het dalen...

https://www.marketwatch.com/investing/stock/chl

Waarom geen T-mobile US? Die doen goed.

Er wordt dan inderdaad 30% dividenbelasting ingehouden:

http://www.mooidividend.n...e-us-dividend-green-list/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:41
Zr40 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

[...]

Dat is ook weer zo, en dat standpunt heb ik nota bene zelf laatst nog gebruikt :P

[...]
ASML was 0,1% gedaald! Waar kan ik mijn schadeformulier invullen Zr40? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ook wel interessant. Square heeft 1% van zijn kapitaal gehedged in Bitcoin vandaag/gisteren.
Apart dat een bedrijf dat doet.
- aldus CNBC

YouTube: Jack Dorsey's Square buys $50 million in bitcoin. Here's why

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
flyguy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:43:

mogelijk is dit nog een partypooper
Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie
De minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) krijgt de bevoegdheid het verkrijgen of houden van overwegende zeggenschap in een telecommunicatiepartij te verbieden indien het verkrijgen of houden van deze zeggenschap naar zijn oordeel leidt tot een bedreiging van het publiek belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Voor degene die PortfolioPerformance gebruikt, $TSLA stock heeft/had rond de split, én stockdata ophaalt van Yahoo Finance... Ik heb een bug in de data dat ik een dip heb en zodoende mijn statistieken niet kloppen. Dit heb ik dus sinds de split. Als ik de data verwijder en opnieuw opvraag raakt mijn xml portfolio file corrupt. In het eerste gedeelte van dit bestand slaat hij de stockdata op en bij Tesla is dat dan niet juist.
Ik gebruik, door de vele keren dat een actie van mij mijn xml corrupt maakt, Git en met de laatste diff en mijn poging deze Tesla dip te fixen kwam ik de bug tegen.

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=3zmb&p=1

Heeft iemand dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qunix Dit gebeurt wanneer PP split-corrected koersen heeft ontvangen, en je vervolgens de split invoert en de historische koersen opnieuw corrigeert. Je kan het beste de niet-kloppende historical quotes handmatig corrigeren.

Verkeerde data is trouwens iets anders dan corrupte XML :P

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 10-10-2020 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 05:53:
@Qunix Dit gebeurt wanneer PP split-corrected koersen heeft ontvangen, en je vervolgens de split invoert en de historische koersen opnieuw corrigeert. Je kan het beste de niet-kloppende historical quotes handmatig corrigeren.
Thanks. En inderdaad de beste oplossing. :)
Zr40 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 05:53:
Verkeerde data is trouwens iets anders dan corrupte XML :P
Zodra ik de data verwijder en opnieuw wil inladen via de GUI, is hij in de war bij de Tesla data en probeert hij dat stuk te verwijderen en neemt meer xml mee dan nodig is. Zodoende is er invalide xml en is het corrupt geworden. Wel een behoorlijke xml bestand met meer dan 80k regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:34:
[...]
Wel een behoorlijke xml bestand met meer dan 80k regels.
Hier inmiddels al 393k :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Qunix schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:21:
Voor degene die PortfolioPerformance gebruikt, $TSLA stock heeft/had rond de split, én stockdata ophaalt van Yahoo Finance... Ik heb een bug in de data dat ik een dip heb en zodoende mijn statistieken niet kloppen. Dit heb ik dus sinds de split. Als ik de data verwijder en opnieuw opvraag raakt mijn xml portfolio file corrupt. In het eerste gedeelte van dit bestand slaat hij de stockdata op en bij Tesla is dat dan niet juist.
Ik gebruik, door de vele keren dat een actie van mij mijn xml corrupt maakt, Git en met de laatste diff en mijn poging deze Tesla dip te fixen kwam ik de bug tegen.

[Afbeelding]

Heeft iemand dit probleem ook?
Heb je in PP aangegeven dat er een stock split plaats heeft gevonden? Dat kan je doen bij "All securities", wellicht gaat het daar mis
Ik kan niet lezen, zie net dat het eerder al aangegeven is..

[ Voor 3% gewijzigd door Lanfear89 op 10-10-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:30
@Qwerty-273 Nog deelgenomen aan de Allego IPO? Leuke stijging op de openingsdag.
Het Pools e-commerce bedrijf Allego. ook wel het Poolse Bol.com genoemd, werd maandag bij zijn beursnotering in Polen het grootste bedrijf op de belangrijkste beurs van het land - de Warsaw Stock Exchange. De vraag van Poolse investeerders naar technologie aandelen wordt hiermee onderstreept, aldus persbureau Bloomberg.

De aandelen van Allegro stegen maar liefst 61% tot 69,20 zloty tijdens de eerste handelssessie in Warschau op maandag. Het bedrijf, dat in de eerste handelsuren ongeveer 50% hoger stond dan de noteringsprijs, wordt nu gewaardeerd op 67 miljard zloty ($ 17,7 miljard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Helaas niet :) een ipo is vaak toch net iets te riskant voor mijn gevoel. Op welk punt ga je verkopen? Of houdt je de stukken te lang aan wanneer de "ipo hype" net iets eerder afzwakt dan je verwacht. Maar het is inderdaad een hele leuke klim in waarde. En CDPROJEKT staat nu niet meer bovenaan, dat zal voor hun ook weer even wennen worden.

Het is wel een behoorlijk volume wat er vandaag in Allegro is verhandeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HecSMy7g9iUzk-X3xH4sJqS8gdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aXTexbkpse0MGOYp4ydbzfKv.png?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Nog beleggers hier ingezet op KPN vandaag? Ik heb wat calls ingeslagen. Liever mis geschoten, dan niet geschoten. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DJTimo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:56:
Nog beleggers hier ingezet op KPN vandaag? Ik heb wat calls ingeslagen. Liever mis geschoten, dan niet geschoten. :Y
Ik wou vandaag de hele zooi eruit gooien, uiteindelijk ( nog ) niet gedaan.

Maar jij verwacht dat ze daadwerkelijk worden overgenomen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
JohanNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Ik wou vandaag de hele zooi eruit gooien, uiteindelijk ( nog ) niet gedaan.

Maar jij verwacht dat ze daadwerkelijk worden overgenomen? ;)
Ik verwacht dat ze NIET worden overgenomen, maar ik kan niet het risico nemen dat het wèl doorgaat en er vervolgens niet van profiteren. Klein FOMOtje is het dus wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 12-09 10:07
Wie verwacht er keldering van de koersen woensdagochtend? Als ik corona berichtgeving moet geloven, zullen de maatregelen niet mals zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
aschja schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:45:
Wie verwacht er keldering van de koersen woensdagochtend? Als ik corona berichtgeving moet geloven, zullen de maatregelen niet mals zijn.
Die maatregelen hebben geen impact op de AEX, het steunpakket in de US heeft impact :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Fondsen als Sligro, Basic Fit en Heineken zullen het wel voelen denk ik ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
En vastgoed is wellicht weer de lul.

Daarover gesproken, zag zojuist dat mijn uitleenvergoeding bij Binck voor Wereldhave is verhoogd; van 3,06% naar 3,26%
Sinds mijn laatste aankoop was ook niet alles meer uitgeleend, nu wel weer op 9 stuks na :+
Ben eigenlijk nou wel benieuwd na hoe dit hele uitleen-systeem achter de schermen eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
JohanNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:58:

Daarover gesproken, zag zojuist dat mijn uitleenvergoeding bij Binck voor Wereldhave is verhoogd; van 3,06% naar 3,26%
Sinds mijn laatste aankoop was ook niet alles meer uitgeleend, nu wel weer op 9 stuks na :+
Ben eigenlijk nou wel benieuwd na hoe dit hele uitleen-systeem achter de schermen eruit ziet.
Ik denk dat andere BINCK klanten die stukken lenen van je. Mogelijk leent Binck ze extern uit aan andere partijen. Hoe dan ook, verdiend Binck er meer aan dan jij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

Waar kun je dit terugzien?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Strider schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Waar kun je dit terugzien?
Als je bent ingelogd via browser:

https://web.binck.nl/SecuritiesLendingOverview/Index

Of hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6Q7_7sDLU6HlIStFC1KzvbMBkc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B70h3l2hLDitQIfptyLiUlX6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DJTimo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Ik denk dat andere BINCK klanten die stukken lenen van je. Mogelijk leent Binck ze extern uit aan andere partijen. Hoe dan ook, verdiend Binck er meer aan dan jij. :P
Ja klopt, je krijgt maar de helft van de netto opbrengst en ze krijgen nog die stomme service fee elke maand.
Daarnaast transactiekosten van andere Binck gebruikers als die short gaan bij Binck inderdaad.

Ja, Binck doet goede zaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35
Als jij het nu verwacht hebben anderen het vast ook al verwacht en rekening mee gehouden. Daarnaast zullen de nieuwe maatregelen in Nederland geen / nauwelijks invloed hebben op bv wereldwijd gespreide ETFs. Nederlandse bedrijven zullen het wellicht wel merken (uiteraard afhankelijk van de branche). Maar zoals gezegd zal dat al lang zijn ingecalculeerd. Kans dat de maatregelen nog ingrijpender zijn dan ingeschat acht ik namelijk klein. Want waarschijnlijk wordt het dus een nieuwe (intelligente) lockdown, alleen onder een andere noemer. Horeca zal dan ook wel weer dicht mogen, dus daar vallen nieuwe klappen te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:16
DJTimo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:50:
[...]
Fondsen als Sligro, Basic Fit en Heineken zullen het wel voelen denk ik ja
Denk je dat de omzet uit Nederland nu echt significant is voor Heineken?

Zelfs bij basic fit komt maar zo'n 25% van de omzet uit Nederland :P

Overigens zit de verwachte uitkomst al ingeprijsd in de aandelen, dus alleen een onverwachte wending (veel minder of veel meer maatregelen dan verwacht) zullen een effect hebben.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:14:
[...]
Ja, Binck doet goede zaken!
Nog beter als ze nieuwe klanten geen maand laten wachten.. -O- Ondertussen gaan alle aandelen op mijn watchlist weer omhoog. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje

Dat is een aardige uitleenvergoeding. Is die al lang boven de 3%? Wordt de vergoeding hoger als de shortpositie oploopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
magneetje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Dat is een aardige uitleenvergoeding. Is die al lang boven de 3%? Wordt de vergoeding hoger als de shortpositie oploopt?
Is al 5 maanden 3,06%, nu dus sinds een paar dagen 3,26%

Normaal gesproken werd in die periode elke keer als ik wat bij had gekocht deze binnen een aantal dagen ook uitgeleend, allemaal tegen 3,06%.

Zou ook kunnen natuurlijk dat er stukken zijn die voor verschillende tarieven worden uitgeleend en dat het gemiddelde nu dus 3,26% ( 6,52% effectief voor de uitlener ) is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Vraag aan de IB klanten hier:
Klopt het dat de abonnementen op realtime data alleen in de Trader Workstation werken, en je in het de webtrader met delayed data moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tanooki schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:40:
Klopt het dat de abonnementen op realtime data alleen in de Trader Workstation werken, en je in het de webtrader met delayed data moet doen?
Bij mij is VS data real time in de webtrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik heb geen abbo op realtime date. Gezien ik een buy and hold trader ben geloof ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Bij mij is VS data real time in de webtrader.
Vreemd, bij mij staat er ook in het overzicht van abonnement "Trader Workstation" achter. Maar nergens zie ik de mogelijkheid om dit te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
JohanNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

Is al 5 maanden 3,06%, nu dus sinds een paar dagen 3,26%

Normaal gesproken werd in die periode elke keer als ik wat bij had gekocht deze binnen een aantal dagen ook uitgeleend, allemaal tegen 3,06%.

Zou ook kunnen natuurlijk dat er stukken zijn die voor verschillende tarieven worden uitgeleend en dat het gemiddelde nu dus 3,26% ( 6,52% effectief voor de uitlener ) is :p
Ja dat zou goed kunnen inderdaad. Heb je ook ETF's bij Binck? Wat zijn de uitleenpercentages daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
magneetje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:15:
[...]

Ja dat zou goed kunnen inderdaad. Heb je ook ETF's bij Binck? Wat zijn de uitleenpercentages daarvan?
Binkc heeft 2 keer takeaway uitgeleend. Heb er 2 keer € 0,05 voor gekregen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik gebruik alleen TWS, maar realtime data zou overal moeten werken. Wel met een uitzondering: je kan maar in één sessie tegelijk realtime data ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
phantom09 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:17:
[...]

Binkc heeft 2 keer takeaway uitgeleend. Heb er 2 keer € 0,05 voor gekregen :'(
Dat is echt de moeite niet :|. Ik zal me eens verdiepen in het Stock Yield Enhancement Program (SYEP) bij Lynx. Ik ben wel benieuwd wat het gemiddelde uitleenpercentage van VTI/VXUS is over een langere periode. Enig idee naar de risico's? Ik dat Binck 105% onderpand aanhoudt en Lynx 102%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:06
Met iets als VTI/VXUS ga je ook niet veel verdienen. Het zijn maar een beperkte set van aandelen die in trek zijn om te shorten, en dus ook uitgeleend worden in grote getale. Dus je moet een beetje "geluk" hebben dat je de juiste aandelen daarvoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
evleerdam schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

Denk je dat de omzet uit Nederland nu echt significant is voor Heineken?

Zelfs bij basic fit komt maar zo'n 25% van de omzet uit Nederland :P

Overigens zit de verwachte uitkomst al ingeprijsd in de aandelen, dus alleen een onverwachte wending (veel minder of veel meer maatregelen dan verwacht) zullen een effect hebben.
Heineken was een slecht voorbeeld. 7(8)7

Uitzendbrance zal dan wel weer een tik krijgen.
__________________________________________________________________________________
wat betreft die uitleentarieven; dat moet denk ik niet je doel zijn, om rijk te worden van het uitllenen van aandelen. Leuk als het toevallig wat oplevert, maar meer dan dat moet je er ook niet van verwachten.

[ Voor 21% gewijzigd door DJTimo op 12-10-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
magneetje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:15:
[...]

Heb geen ETF's bij Binck.

Maar inderdaad zoals @Hielko al zegt moet je niet teveel verwachten van wat saaie ETF's, zit er dik in dat er helemaal geen interesse voor zal zijn.
Je moet iets hebben wat men graag short en dat zijn dan vooral individuele aandelen, zoals dus mijn Wereldhave aandelen.

Als je de '' top '' posities hebt die hier staan dan heb je wel een grote kans dat ze worden uitgeleend: https://www.shortsell.nl/short/

Niet alle landen hebben zo'n short-sell lijstje die publiekelijk openbaar moet worden gemaakt, maar Amerikaanse aandelen als Tesla, GE, Nikola e.d. zullen het ook wel goed doen neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:56:
Met iets als VTI/VXUS ga je ook niet veel verdienen. Het zijn maar een beperkte set van aandelen die in trek zijn om te shorten, en dus ook uitgeleend worden in grote getale. Dus je moet een beetje "geluk" hebben dat je de juiste aandelen daarvoor hebt.
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar met name VXUS levert toch wel een noemenswaardige vergoeding op. Volgens freakaleek in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" afgelopen maand maar liefst 0,17% op jaarbasis voor de VTI+VXUS combinatie.

Ik denk dat het te maken heeft met dat uitlenen voor Amerikanen ongunstig kan zijn. Zij betalen meer belasting over ontvangen dividend wanneer ze het van de lener ontvangen ipv rechtstreeks van het uitkerende bedrijf. Dat maakt uitlenen toestaan minder aantrekkelijk voor ze. Staan ze het niet toe, dan is de beschikbaarheid lager.

Als je het als Nederlander wel toestaat omdat wij niet een dergelijk nadeel kennen, dan draag je bij aan de beschikbaarheid en is de kans groot dat vrijwel alles uitgeleend wordt. De vergoeding is dan wel laag, maar zelfs 0,2% zou de TER al kunnen dekken wanneer 100% uitgeleend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:28:
[...]

Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar met name VXUS levert toch wel een noemenswaardige vergoeding op. Volgens freakaleek in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" afgelopen maand maar liefst 0,17% op jaarbasis voor de VTI+VXUS combinatie.

Ik denk dat het te maken heeft met dat uitlenen voor Amerikanen ongunstig kan zijn. Zij betalen meer belasting over ontvangen dividend wanneer ze het van de lener ontvangen ipv rechtstreeks van het uitkerende bedrijf. Dat maakt uitlenen toestaan minder aantrekkelijk voor ze. Staan ze het niet toe, dan is de beschikbaarheid lager.

Als je het als Nederlander wel toestaat omdat wij niet een dergelijk nadeel kennen, dan draag je bij aan de beschikbaarheid en is de kans groot dat vrijwel alles uitgeleend wordt. De vergoeding is dan wel laag, maar zelfs 0,2% zou de TER al kunnen dekken wanneer 100% uitgeleend wordt.
In principe zou je ook duurdere ETF's kunnen zoeken, als je tenminste weet dat er genoeg animo is om jouw effecten te lenen.
Geen 100% garantie uiteraard, maar in principe zullen de shorters tenminste bereid zijn de TER van de ETF te betalen, want alles wat daaronder ligt zal gehedged kunnen worden door een onderliggende long positie in te nemen.

Maar als het zo is zoals jij zegt dat er veel vraag is naar Amerikaanse ETF's om deze te lenen, dan zijn er wellicht nog wel meer leuke mogelijkheden dan enkel VTI/VXUS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat zou het dit keer zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:23
Zr40 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:28:
[...]

Dit klopt inderdaad. Gelukkig snapt IB dat meer belasting betalen vervelend kan zijn dus roepen ze in het algemeen aandelen terug rondom de ex-dividend datum: https://ibkr.info/article/1838

Ik heb het voor mezelf even nagekeken en sinds 25 augustus (toen ik begon met het SYEP) zijn VXUS/VTI elke dag wel (deels) uitgeleend, behalve eind september rondom de ex-dividend data. Voor de afgelopen periode heeft het voor mij dus niet nadelig uitgepakt.

Noot: IJR en VSS worden dan weer helemaal niet uitgeleend :/

[ Voor 5% gewijzigd door freakaleek op 13-10-2020 01:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:30
Tot iedereens verbazing zijn de aandelen voornamelijk aan het stijgen sinds de initiële Corona uitbrak.

Lagere loonkosten? Tech die profiteert? Geen alternatieven?

Ik verwacht nog steeds die diepe recessie. Toch blijkt dat een gemiddeld huishouden rijker 💰 is geworden (er wordt minder uitgegeven...). De grotere kloof tussen arm en rijk is op korte termijn zelfs goed voor de aandelenmarkt (rijkere zijn voornamelijk de beleggers). Een recessie voor het volk en multinationals die meer waard worden - dat kan best samen gaan.

Het is diep triest dat we niet meer onze dromen najagen met geld. Behalve de droom van meer geld om het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Gokje: Ford of Hog (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
https://nos.nl/artikel/23...accin-tijdelijk-stil.html

En wie gaat shorten?
Ben benieuwd wat dit gaat doen vandaag. Ik zag afgelopen dagen het volume behoorlijk hoog was en voor een dividend aandeel de koersprijs buitengewoon stijgen van ±145 naar nu ±152.

Edit: JNJ zie ik als een dividend aandeel want groeien hebben ze niet echt gedaan afgelopen jaar (tot begin dit jaar), en hun dividend yield is netjes.

[ Voor 20% gewijzigd door Qunix op 13-10-2020 09:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
Waarom? Zelfs al zou JNJ een vaccin succesvol op de markt zetten, dan nog zou het maar een klein percentage van hun omzet zijn. Voor de algemene richting van het bedrijf maakt het barweinig uit.

En om terug te komen op je comment over groei; JNJ had last van wat schandalen de laatste tijd. O.a. over babyvoeding.

[ Voor 23% gewijzigd door flyguy op 13-10-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Qunix schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:12:
https://nos.nl/artikel/23...accin-tijdelijk-stil.html

En wie gaat shorten?
Ben benieuwd wat dit gaat doen vandaag. Ik zag afgelopen dagen het volume behoorlijk hoog was en voor een dividend aandeel de koersprijs buitengewoon stijgen van ±145 naar nu ±152.

Edit: JNJ zie ik als een dividend aandeel want groeien hebben ze niet echt gedaan afgelopen jaar (tot begin dit jaar), en hun dividend yield is netjes.
-2.3% op Xetra; niet de discount waar ik op hoopte.
Pagina: 1 ... 9 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.