Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.237 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47
KLM heeft in die zin een voordeel dat ze een heel fijnmazig netwerk hebben en als een soort taxi fungeren voor Schiphol , er worden vanuit allerlei uithoeken mensen opgehaald die vanuit de hub Schiphol over de wereld worden gevlogen. Als dat er niet meer inzit , is het een maatschappij als alle andere.

Ze hebben een jaar of 10 geleden de boot gemist met het instappen op de hogesnelheidslijnen. Er was een moment dat er flink werd nagedacht over een fijnmazig trein netwerk aansluitend op vliegroutes. Dat duurde echter te lang , en KLM heeft toen niet gedurfd om vol op die combinatie te wedden.

Of het een goede investering is, geen idee. Zoals vliegen er al 40 jaar opstaat is het een dure gesubsidieerde hobby van landen. En een goede om massatoerisme binnen te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 15:00
ik heb de laatste tijd in overweging om een relatief klein potje van mijn spaargeld in aandelen om te zetten.
Het betreft een maandelijks klein deel van mijn loon dat bedoeld is als duurzaam inzetbaarheid bedrag.
het is een vrij besteedbaar bedrag van ca 40 euro per maand wat ik apart op mijn spaarrekening wegzet en wat bedoeld is (vanuit de Cao gezien ) om eventuele omscholing of andere zaken te bekostigen om derhalve gezond de pensioen leeftijd te behalen. Nu is het zo dat mijn vrouw kostwinner is en ikzelf ook nog spaargeld achter de hand heb voor eventuele omscholing of overbrugging naar een andere baan mocht dat nodig zijn.

Doel van dit potje zou dan zijn om een bedrag op te bouwen om eventueel eerder met pensioen te kunnen (aow staat nu voor mijn op 71,5 jaar geloof ik ) of mijn waarschijnlijk schamele pensioen aan te vullen.
een andere optie zou kunnen zijn het geld beschikbaar te kunnen stellen aan mijn kinderen.

oftewel mijn strategie zou voor de lange termijn zijn. 20 tot 30 jaar. ik heb een beetje rond zitten zoeken en ik zou me willen richten op dividend aandelen. Dit omdat ik niet heel actief zou willen handelen maar de aandelen wel wil laten renderen om zo meer te kunnen kopen op den duur.

inleg in de start is 2000 euro en ik kan dus 40 euro per maand extra in gaan leggen. als het me bevalt.
Is het slim om dan elke maand voor 40 euro extra aandelen te kopen of 1x per jaar voor 480 euro ?

Het lijkt me wel ''leuk'' om zelf mn aandelen te kiezen en zo ook het risico wat te spreiden. ik zie het dus ook een klein beetje als een hobby maar veel tijd heb ik niet dus het zal meer kopen en houden worden voor langere termijn.

zijn er nog tips om een stabiel mandje te vullen met bijvoorbeeld sectoren / percentages?
ik zit nu te denken aan : een bank , een verzekeraar, iets Tech , iets in de farmacie , levensmiddelen , en een bedrijf in de luxe artikelen . en ik zoek eigenlijk nog een bedrijf dat bezig is met de ontwikkeling van grid sharing . beursgenoteerd en met dividend al vraag ik me af of die bestaat iemand enig idee?

Qua Brooker denk ik aan Degiro. Ik lees hier goede berichten over en de kosten zijn laag. omdat ik niet heel actief zal gaan kopen en verkopen zal dat denk ik wel een gepaste keus zijn. zitten hier nog grote nadelen aan ?

En tot slot nog een hamvraag omdat ik een complete noob ben hierin.
Hoe werkt dit met de belasting ?
Gaat het net als een spaarrekening zodat men op 31-12 kijkt wat de waarde is van je portefeuille en hetgeen er op je rekening staat en betaal je daarover boven het vermogensrendements plafond een percentage belasting of zit dit toch wat ingewikkelder in elkaar ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:29
Codeoranje schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:24:
ik heb de laatste tijd in overweging om een relatief klein potje van mijn spaargeld in aandelen om te zetten.
Het betreft een maandelijks klein deel van mijn loon dat bedoeld is als duurzaam inzetbaarheid bedrag.
het is een vrij besteedbaar bedrag van ca 40 euro per maand wat ik apart op mijn spaarrekening wegzet en wat bedoeld is (vanuit de Cao gezien ) om eventuele omscholing of andere zaken te bekostigen om derhalve gezond de pensioen leeftijd te behalen. Nu is het zo dat mijn vrouw kostwinner is en ikzelf ook nog spaargeld achter de hand heb voor eventuele omscholing of overbrugging naar een andere baan mocht dat nodig zijn.

Doel van dit potje zou dan zijn om een bedrag op te bouwen om eventueel eerder met pensioen te kunnen (aow staat nu voor mijn op 71,5 jaar geloof ik ) of mijn waarschijnlijk schamele pensioen aan te vullen.
een andere optie zou kunnen zijn het geld beschikbaar te kunnen stellen aan mijn kinderen.

oftewel mijn strategie zou voor de lange termijn zijn. 20 tot 30 jaar. ik heb een beetje rond zitten zoeken en ik zou me willen richten op dividend aandelen. Dit omdat ik niet heel actief zou willen handelen maar de aandelen wel wil laten renderen om zo meer te kunnen kopen op den duur.

inleg in de start is 2000 euro en ik kan dus 40 euro per maand extra in gaan leggen. als het me bevalt.
Is het slim om dan elke maand voor 40 euro extra aandelen te kopen of 1x per jaar voor 480 euro ?

Het lijkt me wel ''leuk'' om zelf mn aandelen te kiezen en zo ook het risico wat te spreiden. ik zie het dus ook een klein beetje als een hobby maar veel tijd heb ik niet dus het zal meer kopen en houden worden voor langere termijn.

zijn er nog tips om een stabiel mandje te vullen met bijvoorbeeld sectoren / percentages?
ik zit nu te denken aan : een bank , een verzekeraar, iets Tech , iets in de farmacie , levensmiddelen , en een bedrijf in de luxe artikelen . en ik zoek eigenlijk nog een bedrijf dat bezig is met de ontwikkeling van grid sharing . beursgenoteerd en met dividend al vraag ik me af of die bestaat iemand enig idee?

Qua Brooker denk ik aan Degiro. Ik lees hier goede berichten over en de kosten zijn laag. omdat ik niet heel actief zal gaan kopen en verkopen zal dat denk ik wel een gepaste keus zijn. zitten hier nog grote nadelen aan ?

En tot slot nog een hamvraag omdat ik een complete noob ben hierin.
Hoe werkt dit met de belasting ?
Gaat het net als een spaarrekening zodat men op 31-12 kijkt wat de waarde is van je portefeuille en hetgeen er op je rekening staat en betaal je daarover boven het vermogensrendements plafond een percentage belasting of zit dit toch wat ingewikkelder in elkaar ?
Ik vraag me echt af of je nu zit te trollen of serieus bent 7(8)7

Daarnaast is mijn enige advies om een wereldwijde ETF te kopen en daar bij te blijven.

Belasting.. zolang je van beleggen niet je werk maakt valt het gewoon onder de vermogensrendementsheffing.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 16:28
@Codeoranje voor beginners zou ik altijd aanraden om in een wereldwijd gespreid indexfonds te beleggen. Sterker nog, voor de meeste 'gevorderden' zou ik het ook aanraden. Hier een goede uitleg waarom: YouTube: Picking Stocks | Common Sense Investing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+0,21%
+1,86%
+43,08%
+83,81%
Hoogste prestaties
PINS, +42,91%
STAA, +28,99%
SFIX, +27,71%
ZM, +47,26%
NVCR, +36,98%
NNOX, +34,08%
TSLA, +370,40%
ZM, +308,66%
PTON, +273,56%
SHOP, +522,30%
TSLA, +500,62%
DOCU, +403,15%
Laagste prestaties
FSLY, –31,78%
DXCM, –21,99%
RDFN, –15,82%
CWEB, –29,40%
ZUO, –22,52%
NTNX, –21,33%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –65,06%
HA, –54,26%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –86,45%
HA, –57,68%
Aantal posities
Aandelen 145×
Opties 11×
Aandelen 141×
Opties 16×

Transacties
Aandelen 8×
Opties 9×

Aandelen 22×
Opties 20×

Transactiekosten
€ 11,07
€ 24,96
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
146,1%
146,0%
Initial Margin
71,2%
77,5%
Maintenance Margin
46,2%
49,5%

Top 5 posities op portfolio delta
Ticker
Type positie
Portfolio delta
RACE
Call
6,07%
BRK B
Synthetic covered call
5,08%
SHOP
Aandelen
3,70%
DIS
Bull call spread
3,45%
DOCU
Aandelen
2,59%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201101.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20201101-maand.png?1

De rust in huize @Zr40 is wedergekeerd. Het ongebruikelijke wat begin van de maand nog open stond, is inmiddels ook weer gesloten.

Nieuw deze maand: top 5 posities op basis van portfolio delta. Aangezien ik ook opties gebruik lijkt het mij wel nuttig om te delen welke de grootste bijdrage kunnen leveren, en al helemaal omdat ik die niet meeneem bij 'hoogste/laagste prestaties'. Wat dit betekent? Een portfolio delta van 5% betekent dat bij een stijging/daling van het onderliggende aandeel, de winst/verlies van de optiepositie gelijk zou zijn aan die van een aandelenpositie die even groot is als 5% van je portfolio. Let op: bij opties is delta niet constant! Deze stijgt of daalt op basis van afstand tot de strike en tijd tot expiratie.

Verder heeft IB weer eens de stylesheet van de Portfolio Analyst rapportages aangepast. De grafieken zien er dus ook weer wat anders uit. :)

Margin is weer iets verbeterd. Hoe dat komt? Ik weet het niet, er is niet echt veel veranderd in mijn portfolio deze maand. Mogelijk hebben sommige posities wat lagere margin requirements gekregen. Portfolio delta is nagenoeg gelijk gebleven.

Het effect van de LVGO/TDOC merger valt net buiten de rapportage. De aandelen zijn inmiddels al omgewisseld in mijn account. November begin ik met 'slechts' 144 aandelenposities. :P

Je zou het bijna niet verwachten als je kijkt naar de benchmarks, maar over de gehele maand heb ik een licht positief resultaat, +0,21%. Dit heb ik vooral te danken aan onder andere PINS, die maar liefst +42,91% liet zien dankzij mooie Q3 cijfers. STAA steeg met +28,99% zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Voor de +27,71% stijging van SFIX is wel een duidelijke oorzaak zichtbaar: de hersluiting van fysieke kledingwinkels en validatie door Amazon. Dat laatste klinkt gek, maar deze stijging is begonnen de dag nadat Amazon hun Prime Wardrobe dienst had aangekondigd.

+0,21% zou zo laag niet zijn zonder een paar verliezers. :P Helemaal onderaan vinden we FSLY met –31,78%. In de Q3 cijfers meldden ze dat de omzet van hun grootste klant (ByteDance, bekend van TikTok) al tegenviel, en een eventuele ban van die app hen nog meer zou raken. DXCM verloor –21,99%, voornamelijk na de Q3 cijfers, maar mijn nieuwsbronnen zijn daar niet negatief over. Integendeel, ze hebben zelfs de analyst estimates verslagen. Misschien was het niet goed genoeg om boven de algehele marktdaling van de laatste dagen uit te steken. Derde plek is voor RDFN, –15,82%. Ook hier geen nieuws bij mijn bronnen, maar mogelijk heeft het te maken met de uitgifte van 0% convertible senior notes, wat tot verwatering kan leiden.

Tijd voor de cijfers since inception. :) De top 3 blijft ongewijzigd ondanks een lichte daling van de drie. SHOP daalt van +583,58% naar +522,30%, TSLA van +559,88% naar +500,62%, en DOCU van +432,12% naar +403,15%. Aan de onderkant weet CWEB weer wat winst te behalen en stijgt van –88,54% naar –86,45%. Zelfs HA, een luchtvaartmaatschappij nota bene, stijgt van –60,86% naar –57,68%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 16:41
Vraagje, ik naast mijn andere ETFs ook wat S&P500 toevoegen. Nu zie ik EAM | VUSA Vanguard S&P500 en EAM | ISSP iShares S&P 500 voor de Amsterdamse beurs, maar ook NSY | SPGI S&P Global wat gewoon een 1/10e S&P500 tracker lijkt.

Weten jullie toevallig of hier grote verschillen in zitten en of het uitmaakt of ik in euro's of dollars koop? Want als de dollar/euro zakt, dan lijkt mij dat de europese trackers dat ook volgen, of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Santee De valuta maakt niet uit. Of jij nu de valutaconversie doet of het fonds het voor je doet, het resultaat is hetzelfde. Hooguit zijn de kosten anders.

SPGI is het bedrijf Standard & Poor's. Zij maken de indices die naar hen zijn vernoemd. Ze zijn zelf geen index :P

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 01-11-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:37:
@Santee De valuta maakt niet uit. Of jij nu de valutaconversie doet of het fonds het voor je doet, het resultaat is hetzelfde. Hooguit zijn de kosten anders.

SPGI is het bedrijf Standard & Poor's. Zij maken de indices die naar hen zijn vernoemd. Ze zijn zelf geen index :P
Ah thanks. Ik zit naar hun quickviews te kijken hier en hier alleen ik zie het verschil niet echt.

Vanguard fonds is bijna 2.5x groter (25miljard vs 10milard), lopende kosten zijn hetzelfde (0,07%, kan dat zo laag?) en verder zie ik niet zoveel verschillen.

Is dit trouwens hetzelfde als een soort van hetzelfde als de 'VOO'?

[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 01-11-2020 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Santee schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:46:
[...]

Ah thanks. Ik zit naar hun quickviews te kijken hier en hier alleen ik zie het verschil niet echt.

Vanguard fonds is bijna 2.5x groter (25miljard vs 10milard), lopende kosten zijn hetzelfde (0,07%, kan dat zo laag?) en verder zie ik niet zoveel verschillen.

Is dit trouwens hetzelfde als een soort van hetzelfde als de 'VOO'?
VOO is hetzelfde ja. Alleen dan tegen 0,03%

De vraag is of je die kan kopen bij een Nederlandse broker. Aangezien het een Amerikaans product is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 16:44
ik ben startende met ETF's (voor onze dochter) en wij willen graag iedere maand een klein bedrag aan ETF;s aankopen.
Ik heb al een rekening geopend, maar de vwrl staat op 77euro terwijl de maandelijkse order lager zal zijn dan dit.
Het lukt mij echter niet om deze aan te kopen. Kan dit niet of doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In zo'n geval zal je maanden hebben waarin je niets aankoopt. De inleg van deze maand blijft dan staan. Bij de inleg van volgende maand heb je dan genoeg om de aankoop uit te voeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
RocketKoen schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:52:
[...]

VOO is hetzelfde ja. Alleen dan tegen 0,03%

De vraag is of je die kan kopen bij een Nederlandse broker. Aangezien het een Amerikaans product is.
Degiro vindt hem idd niet, daar zijn alleen die EAM versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Zr40 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:20:
In zo'n geval zal je maanden hebben waarin je niets aankoopt. De inleg van deze maand blijft dan staan. Bij de inleg van volgende maand heb je dan genoeg om de aankoop uit te voeren. :)
dat is vervelend. Bij fitvermogelijk kun je namelijk wel fracties aankopen en beleggen ze gewoon je zelf gekozen inleg.. Waar zit m het verschil dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:20:
88% IWDA + 12% opkomend zou alternatief kunnen zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 15:35
darklord007 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:22:
[...]

dat is vervelend. Bij fitvermogelijk kun je namelijk wel fracties aankopen en beleggen ze gewoon je zelf gekozen inleg.. Waar zit m het verschil dan in?
Misschien kun je beter kijken naar NT fondsen bij een grootbank. Hierbij kun je wel (automatisch) fracties aankopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Sjurm schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:23:
[...]

Misschien kun je beter kijken naar NT fondsen bij een grootbank. Hierbij kun je wel (automatisch) fracties aankopen
ik hoopte eigenlijk gebruik te maken van de lage kosten en Breede spreiding van vwrl en degiro. Maar ff kijken voor een alternatief dan |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 15:35
darklord007 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:25:
[...]

ik hoopte eigenlijk gebruik te maken van de lage kosten en Breede spreiding van vwrl en degiro. Maar ff kijken voor een alternatief dan |:(
Kosten vallen mee hoor. Hier kun je fondsen vergelijken: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:13
[...]

Fitvermogen, en ook Northern Trust, zijn fondsen. Deze worden ook maar één keer per dag verhandeld en als je nu een kooporder aan maakt wordt de koop bv pas dinsdag of woensdag uitgevoerd tegen de dan geldende koers. Daarnaast koop je bij deze fondsen gewoon een deel van de gehele pot en klaar.

VWRL bv is een ETF die wel real time als echt aandeel verhandeld wordt. Daarbij is de totale waarde van de onderliggende aandelen dus ook weer echt opgesplitst in aandelen VWRL, en koop je echt het "fysieke" aandeel voor jouw deeltje van de pot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
@darklord007 ETF's kun je niet in fracties aankopen bij elke broker, die worden in principe verhandeld per stuk.
Bij beleggingsfondsen zoals Fitvermogen of NT via grootbanken kan dat wel.

Nog een ander verschil is dat je ETF's doorgaans direct op de beurs kunt aankopen op beurstijden.
Beleggingsfondsen slechts 1 keer per dag en je moet meestal 1 á 2 dagen van tevoren je (ver)koop order indienen.
ETF's kennen ook een bied/laat prijs van de beurs, Beleggingsfondsen een op/afslag verwerkt in de koers.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Het verschil zit hem in dat je handelt op de beurs, en daar kan je alleen gehele aandelen verhandelen. Bij beleggingsfondsen (zoals die van Fitvermogen) werkt dat anders. Die werken wel met fracties, en je koopt ze ook op basis van een aankoopbedrag (en niet op basis van een aantal stuks, zoals met ETF's).

NT World is wel een goed beleggingsfonds. Lage kosten, goede juridische structuur, en wereldwijd gespreid. Alleen ga je die niet vinden bij DEGIRO. Je eigen bank heeft die meestal wel (als die bank fondsbeleggen aanbiedt). Bij de bank betaal je wel servicekosten, maar volgens de vergelijkingssite die eerder is genoemd ben je nog steeds goedkoop uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 01-11-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
darklord007 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:25:
[...]

Je hebt het nieuws m.b.t. DeGiro de laatste tijd gevolgd? Ze zijn een aantal keren niet al te positief in het nieuws gekomen naar aanleiding van AFM onderzoek. De vraag is dus ook if het verstandig is om daar nu te beginnen met een portefeuille op te bouwen.

Daarnaast is het dividendlek van VWRL ook relatief groot, waardoor zelfs "gratis DeGiro" duurder kan worden dan FitVermogen / grootbank / Binck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
RobertMe schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:31:
[...]

Je hebt het nieuws m.b.t. DeGiro de laatste tijd gevolgd? Ze zijn een aantal keren niet al te positief in het nieuws gekomen naar aanleiding van AFM onderzoek. De vraag is dus ook if het verstandig is om daar nu te beginnen met een portefeuille op te bouwen.

Daarnaast is het dividendlek van VWRL ook relatief groot, waardoor zelfs "gratis DeGiro" duurder kan worden dan FitVermogen / grootbank / Binck.
ik heb zelf ook een rekening bij fitvermogen. Bevalt tot op heden goed (kan wekelijks een bedrag inleggen en site is ook prima). Mischien eens kijken wat daar voor haar het meest interessante fonds is.
Bedankt allemaal voor de snelle en vele feedback _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD & since inception
Totaal rendement
-4,3%
-4,7%
+14,9%
Hoogste prestaties
U +12,73%
PRX +8,09%
ALB +7,97%
U +25,67%
SPCE +14,94%
GLPG +10,50%
TSLA +118,09%
AAPL +45,34%
U +36,73%
Laagste prestaties
GLPG -15,96%
FLOW -14,32%
SPCE -13,32%
AAPL, -10,70%
PRX, -9,17%
TSLA, -7,54%
SPCE, –53,08%
GLPG, -50,01%
IBM, –30,52%

*Deze cijfers vergeleken met vorige maanden kloppen nu wel, want heb wat data bugs uit PP gehaald wat blijkbaar invloed had.
Vorige maand zei ik:
Oktober zal een interessante maand worden vanwege de verkiezingen in de VS, en ook het gedoe om corona. We gaan het wel zien...
Uiteindelijk is er een omslagpunt, ook in techland.

IBM had slechte cijfers, ondanks een interessante groei in hun cloud producten.
Galapagos had slecht nieuws vanwege een niet succesvolle artrosestudie.
De dip van Virgin Galactic had ik wel verwacht, want er gebeurd nog niks spannends, vind ik.
Prosus is in de plus, maar dat komt vanwege het inkopen van hun eigen aandelen.
Bovenverwachting is Unity Software best wel sterk en het aandeel is ook stabiel rond de 90 dollar.

Ik verwacht voor november veel meer volatiliteit, want welke clown gaat er winnen en wat voor effect heeft het op de korte en lange duur... Nu met meer besmettingen, verwacht ik dat in de US ook de cijfers oplopen en er lichtelijk paniek komt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:06
Pistachenootje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Is inderdaad een van de opties. Ik heb van Lynx gehoord dat Ierland het meest waarschijnlijk is.

Maar goed, SIPC komt dus zeker te vervallen.
Ok. Stel dat ik mijn aandelen uitleen en dus nu en straks niet onder SIPC val. En stel dat IB faiiliet gaat en zijn vermogensscheiding niet op orde heeft. Dan is het toch zo dat alleen de aandelen die op dat moment zijn uitgeleend in " de problemen" komen. En niet de aandelen die op dat moment niet uitgeleend zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07
Tussen alle overzichten met losse aandelen volgt hierbij een buy and hold portefeuille :)

Ooit in 2019 begonnen bij DeGiro met VWRL en toen in mei van dat jaar overgestapt naar ING zelf beleggen met NT World en NT Emerging Markets. In augustus van dit jaar is World small cap erbij gekomen.

Ik ben meer tijd kwijt met het verwerken en het maken van mooie overzichten dan dat ik aan het beleggen kwijt ben :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzkogIeYWV4MWBDdn4TeKjQo6aA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/49ArhrS8UrX2g97H9iEiUAQD.png?f=user_large

Ik maak me overigens niet heel erg druk om de huidige dip, ik heb de tijd en het trekt wel weer bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 13-09 14:46
Carfanatic schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:04:
What’s really going on at Nikola — an inside look at the truck maker mired in controversy

CNBC visited Nikola’s headquarters in Phoenix, Arizona to get a look at its Nikola Two hydrogen fuel cell truck prototype and to interview CEO Mark Russell about Nikola’s future and the huge amount of controversy surrounding the company.
https://www.cnbc.com/2020...versial-truck-maker-.html

Filmpje van 22 minuten.
Dank voor het delen, best wat dingen geleerd. (Ben nog niet bullish) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Ray Dalio legt in 30 minuten uit hoe de economie werkt. Ik vermoed dat wij binnen niet al te lange tijd zo'n long-debt reset krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Interessante video, maar hebben we met de kredietcrisis niet net z’n “long-debt reset” gehad en zitten we dan nu in de eerste “short debt reset”? De gehele kredietcrisis voelt een beetje als de “elephant in the room” in de video en daarnaast heeft Europa gedaan wat de maker onmogelijk leek; negatieve rente.

Tevens groeit productiviteit niet lineaire maar exponentieel de afgelopen 100 jaar. Het internet is nog steeds de fundering van vele innovaties terwijl andere grootheden als stromend water (wasmachine; 0,6 FTE per huishouden) en een riool wel hun maximale potentie hebben waar gemaakt (in de westerse wereld). Wie weet waar we zitten op de exponentiële S curve van het internet met bijvoorbeeld de introductie van 5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Deveon schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:40:
Interessante video, maar hebben we met de kredietcrisis niet net z’n “long-debt reset” gehad en zitten we dan nu in de eerste “short debt reset”? De gehele kredietcrisis voelt een beetje als de “elephant in the room” in de video en daarnaast heeft Europa gedaan wat de maker onmogelijk leek; negatieve rente.

Tevens groeit productiviteit niet lineaire maar exponentieel de afgelopen 100 jaar. Het internet is nog steeds de fundering van vele innovaties terwijl andere grootheden als stromend water (wasmachine; 0,6 FTE per huishouden) en een riool wel hun maximale potentie hebben waar gemaakt (in de westerse wereld). Wie weet waar we zitten op de exponentiële S curve van het internet met bijvoorbeeld de introductie van 5G.
Wat ik begrijp uit de video is dat zo'n long-debt reset is dat de grootbanken weer voldoende houvast hebben om weer het één en ander te beïnvloeden. Dat was in 2008 en ook nu niet gaande, aangezien de rente 0% is, etc.

Ik denk dat ook de politieke transformatie wereldwijd wat nu speelt ook invloed heeft. Bijvoorbeeld wanneer China een bijna hogere GDP heeft dan de US, met als gevolg dat de dollar zijn "reserve currency" status af is. Tussen de 1e en 2e wereldoorlog had de UK met zijn ponden al problemen door de depressie van 1930's. Na de 2e wereldoorlog had de wereld besloten om een Bretton Woods systeem te implementeren en dus dat de dollar tot nu de belangrijkste valuta is. Sinds de dollar niet meer gekoppeld is aan goud stapelt schuld op en is de US bijna failliet (eigenlijk)... Dus alleen een katalysator is nodig om de dollar niet meer te vertrouwen, omdat bijvoorbeeld de US niet meer dingen kan betalen.

De volgende reserve currency zal niet de Chinese Yuan worden, maar een digitale (crypto), gok ik.
Ik denk zelf niet dat corona de katalysator is, maar wel een opmars voor wat komen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
DJTimo schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:25:
[...]

Dank voor het delen, best wat dingen geleerd. (Ben nog niet bullish) ;)
Hopelijk wordt je ook niet bullish. Heb alle maanden al het nieuws op Nikola gevolgd, het is gewoon 1 grote shitshow. Vraag mij nog steeds af hoe het kan dat iemand als Milton nog vrij rondloopt. Blijkbaar kan je jezelf gewoon glashard naar miljadair liegen in de VS. Ik vind het walgelijk en blijkbaar is het toegestaan. Maar goed, genoeg private investeerders geloven in de gladde praatjes en snappen de techniek ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:40:
Vergeet ook niet de crash in 2000/2001.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Qunix schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:07:
[...]
Sinds de dollar niet meer gekoppeld is aan goud stapelt schuld op en is de US bijna failliet (eigenlijk)... Dus alleen een katalysator is nodig om de dollar niet meer te vertrouwen, omdat bijvoorbeeld de US niet meer dingen kan betalen.
Japan is een voorbeeld van een land dat eigenlijk al failliet is, meer dan 250% van het BNP. Of te wel 8.400.000.000.000 euro. Meer dan griekenland.

https://businessam.be/10-...ding-tot-hun-bbp-in-2018/

Hier waarom het voor Japan geen probleem is om zo'n hoge schuld te hebben:

https://www.bangkokpost.c...in-how-is-it-sustainable-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:37:
[...]

Vergeet ook niet de crash in 2000/2001.
Zeker niet, maar ik zie nog niet echt vergelijkingen met de covid crisis. Wel met hype’s over de “volgende Tesla” zoals Nikola.

Overigens was ik rond die tijd net in mijn tienerjaren dus niet echt op de hoogte van het formaat van de crash. Een Microsoft was pas na 13 jaar terug op hetzelfde niveau (kredietcrisis kosten maar een jaar) en KPN is nooit meer enigszins in de buurt gekomen van hun waarde in die bubbel.

Zo rond de kredietcrisis kwam ik trouwens net van mijn opleiding, maar heb op de arbeidsmarkt nooit echt een (financiële) boom ervaren. Ook in de IT lijken de bizarste verhalen van voor die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 10:16
Qunix schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:53:
Ray Dalio legt in 30 minuten uit hoe de economie werkt. Ik vermoed dat wij binnen niet al te lange tijd zo'n long-debt reset krijgen...

[YouTube: How The Economic Machine Works by Ray Dalio]
Dan zou ik als ik jou was zeker eens kijken wat Lyn Alden te vertellen heeft. Die gebruikt dan wel weer hebt boek Big Debt Crisis (Het boek waar dit filmpje vandaan komt) voor een klein deel als fundering van wat ze zelf te vertellen heeft.

Overigens heeft Dalio nog een ander boek waar ik eens aan moet beginnen; Changing world order. Lijkt me zeer zeker ook een interessant boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:37

3DDude

I void warranty's

https://www.debeurs.nl/Be...bod-op-Kiadis-Pharma.aspx

Sanofi biedt 5,45 euro per aandeel (cum dividend) op Kiadis. Volgens de onderneming bieden zowel het platform als de pijplijn van Kiadis een goede aanvulling op de bestaande activiteiten van Sanofi.

Kiadis stond vorige week op 1.45 dus dat lijkt me een goeie deal.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 13-09 14:46
Santee schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:26:
[...]

Hopelijk wordt je ook niet bullish. Heb alle maanden al het nieuws op Nikola gevolgd, het is gewoon 1 grote shitshow. Vraag mij nog steeds af hoe het kan dat iemand als Milton nog vrij rondloopt. Blijkbaar kan je jezelf gewoon glashard naar miljadair liegen in de VS. Ik vind het walgelijk en blijkbaar is het toegestaan. Maar goed, genoeg private investeerders geloven in de gladde praatjes en snappen de techniek ook niet.
Heb al een keer short gezeten en $5 geescalped, maar Milton is niet meer relevant hè, dus ik stond open om verrast te worden.Ben ik nog niet, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinvb
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-09 12:20
Weer een storing bij deGiro, is bijna elke week nu. Is dit ook zo bij bijvoorbeeld IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet vaak. IB heeft wel eens storingen, maar dat is vooral ivm onderhoud en dat vindt plaats buiten handelstijden. Soms bij grote drukte duurt inloggen wat langer, maar eenmaal ingelogd heb je daar geen last van.

Storingen bij de beurs komen ook wel eens voor, maar daar heeft iedere broker last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
In dit geval gaat het dus om een storing bij de koersleverancier. Waar DeGiro (indirect dan) best vaak last van heeft. Een hele tijd terug hebben ze aangegeven dit zelf gaan te ontwikkelen. Maar blijkbaar is dat er nog steeds niet en zijn ze dus nog steeds afhankelijk van die externe partij.

Overigens geen idee hoe dat bij een broker als IB zit, in hoeverre zij op externe partijen vertrouwen voor aanlevering van koersdata.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
3DDude schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:54:
https://www.debeurs.nl/Be...bod-op-Kiadis-Pharma.aspx

Sanofi biedt 5,45 euro per aandeel (cum dividend) op Kiadis. Volgens de onderneming bieden zowel het platform als de pijplijn van Kiadis een goede aanvulling op de bestaande activiteiten van Sanofi.

Kiadis stond vorige week op 1.45 dus dat lijkt me een goeie deal.
Kiadis laatst voor €1.8 de deur uit gedaan in september

fml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:55:
Overigens geen idee hoe dat bij een broker als IB zit, in hoeverre zij op externe partijen vertrouwen voor aanlevering van koersdata.
IB neemt rechtstreeks koersdata af van de betreffende beurzen. Administratief loopt het via een dochterbedrijf (GFIS), maar technisch gezien zit er geen derde partij tussen waar het mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Viper® schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:58:
[...]

Kiadis laatst voor €1.8 de deur uit gedaan in september

fml
Waarom zou een bedrijf meer dan 3x de 'marktwaarde' bieden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 12-09 11:54
Vinvb schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:45:
Weer een storing bij deGiro, is bijna elke week nu. Is dit ook zo bij bijvoorbeeld IB?
Ze zijn weer in de lucht btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Sorry hoor PostNL, maar wat doe je nu? Je hebt toch mooie cijfers?

Soms vind ik MrMarket minder aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sowieso gekke beurs, AF-KLM nu op +7%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
JohanNL schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:31:
Sowieso gekke beurs, AF-KLM nu op +7%?
Piloten: we staan open voor loonmatiging voor vijf jaar
https://nos.nl/artikel/23...iging-voor-vijf-jaar.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vinvb schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:45:
Gegevens van Lynx, die IB gebruiken.
https://www.lynx.nl/kenni...-uw-broker-een-onderzoek/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:26:

Gaat om de verwachting. Blijkbaar werden mooiere cijfers verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Qunix schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:07:
[...]
De volgende reserve currency zal niet de Chinese Yuan worden, maar een digitale (crypto), gok ik.
Ik denk zelf niet dat corona de katalysator is, maar wel een opmars voor wat komen gaat.
Volgens mij is die er sort-of al, de SDR heet het geloof ik. Een 'munteenheid' binnen het IMF, opgebouwd uit 5 grote valuta's (USD, yuan, yen, pond, euro).
In 2016 kwam de chinese yuan er pas bij, maar sindsdien is het een echte wereld munteenheid geworden en daarmee klaar voor gebruik en acceptatie in zo'n beetje elke economie.

Dus als er een transitie komt in de trant van een nieuwe standaard danwel globale (reserve) munteenheid zoals de dollar die ooit was, dan is vrijwel zeker dat de SDR de basis of het uitgangspunt zal vormen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 02-11-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het grappige is, de SDR zelf is expliciet géén valuta en is ook niet bedoeld om gebruikt te worden in het dagelijks betaalverkeer. Het is een mandje van andere valuta, die iedere 5 jaar opnieuw wordt samengesteld, gewogen naar hoe belangrijk de onderliggende valuta zijn bij internationale handel. Een beetje vergelijkbaar met een index dus. :P Als je (als staat) een aantal SDR bezit dan kan je die omwisselen tegen de inhoud van het mandje.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 02-11-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
WizZie- schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:26:

Duidelijk een “Covid winnaar” die overschat is, daarnaast zullen ze ook last krijgen van Amazon die via DHL levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Deveon schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:53:
[...]

Duidelijk een “Covid winnaar” die overschat is, daarnaast zullen ze ook last krijgen van Amazon die via DHL levert.
Mogelijk, maar de daling tot ergens in de 8% is alweer grotendeels goedgemaakt. Zat net zelfs even op 2,82 (vrijdag 2,85). Dus ja, blijkbaar even een korte schrikreactie maar ook wel weer wat herstel. Als ze die reversed winst waarschuwing van begin oktober niet hadden gegeven was dat piekje van toen misschien nu geweest. Ach ja.. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Miki schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:23:
Tussen alle overzichten met losse aandelen volgt hierbij een buy and hold portefeuille :)

Ooit in 2019 begonnen bij DeGiro met VWRL en toen in mei van dat jaar overgestapt naar ING zelf beleggen met NT World en NT Emerging Markets. In augustus van dit jaar is World small cap erbij gekomen.

Ik ben meer tijd kwijt met het verwerken en het maken van mooie overzichten dan dat ik aan het beleggen kwijt ben :P

[Afbeelding]

Ik maak me overigens niet heel erg druk om de huidige dip, ik heb de tijd en het trekt wel weer bij...
Mooi. Ik ben in 2015 begonne (met stufi) :P maar pas laatste drie jaar met wat grotere bedragen. Dit jaar is mijn maandelijkse inleg veel hoger geworden, door hoger inkomen en corona.

Begonnen met VTI+VXUS. Na de nieuwe regeling alles in IWDA en deels VWRL.
Sinds januari dit jaar NT World, EM en Vanguard Small + nog een deel IWDA bij DeGiro. Alles gebalanceerd na 80/10/10. Vorig jaar was wel een super jaar, 2018 deed pijn en dit jaar ook. Maar in keiharde euro's sta ik wel in de plus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2ULnhUX0-dQ8SS3vMRSW5jTiaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3p3HIXqok5mRc2UC9c4kmapU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:22:
[...]
Stel dat ik mijn aandelen uitleen en dus nu en straks niet onder SIPC val. En stel dat IB faiiliet gaat en zijn vermogensscheiding niet op orde heeft. Dan is het toch zo dat alleen de aandelen die op dat moment zijn uitgeleend in " de problemen" komen. En niet de aandelen die op dat moment niet uitgeleend zijn?
Ik heb eigenlijk te weinig inhoudelijk kennis van het onderwerp. @Zr40 heeft wellicht een idee.

Edit: overigens las ik op Reddit een poster die stelde dat de beschermende werking van SPIC wordt overschat omdat het eigen vermogen te klein is om serieuze (grotere) problemen op te vangen. Ik weet niet of dat klopt maar zijn onderbouwing sneed wel hout imo.

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 02-11-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Deveon schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:53:
[...]

Amazon levert ook via PostNL hoor, zelfs DPD, lijkt totaal willekeurig maar wellicht zit er wel een achterliggende gedachte achter.

Over PostNL, tja, het is lastig het een '' winnaar '' te noemen als je de koers van de afgelopen jaren hebt gezien.
Binnen de sector zelf lijkt het ook nog steeds een buitenbeetje, die langzamerhand wordt weggeconcurreerd door zoals je noemde: DHL
De winstmarges bij PostNL lagen gewoon onder druk en ze hadden die enorm onzinnige aankoop gedaan van SANDD, puur weggegooid geld wat mij betreft en ervoor heeft gezorgd dat het dividend voor een langere tijd werd geschrapt.
Dus die hele coronacrisis kwam wel als een gegeven, waardoor er veel meer online werd besteld en er veel meer pakketjes werden verstuurd ( ook met PostNL )
In de koers zelf zie ik dan vooral ook een hefboom effect hiervan, de zaken lopen gewoon weer goed en het ziet ernaar uit dat er weer dividend wordt uitgekeerd.

Overschat? Een koers van rond de €3 lijkt mij best wel gerechtvaardigd, tenminste op dit moment.
Het is alleen de vraag of PostNL nog zo winstgevend gaat zijn zodra de '' thuiswerk & thuisbezorg druk '' weer wat afzwakt, voor de langere termijn of dat er een permanente oplossing is gevonden voor COVID-19.
Of als er toch nog een diepe(re) economische crisis komt waarbij het consumentenvertrouwen nog verder daalt, wat dan wellicht ook grote impact kan hebben op online bestellingen.

Een dividend o.b.v. gemaakte winst is in ieder geval wat mij betreft cruciaal bij PostNL en dat komt er als het goed is heel spoedig weer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 11:38
Zenix schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:52:
[...]

Mooi. Ik ben in 2015 begonne (met stufi) :P maar pas laatste drie jaar met wat grotere bedragen. Dit jaar is mijn maandelijkse inleg veel hoger geworden, door hoger inkomen en corona.

Begonnen met VTI+VXUS. Na de nieuwe regeling alles in IWDA en deels VWRL.
Sinds januari dit jaar NT World, EM en Vanguard Small + nog een deel IWDA bij DeGiro. Alles gebalanceerd na 80/10/10. Vorig jaar was wel een super jaar, 2018 deed pijn en dit jaar ook. Maar in keiharde euro's sta ik wel in de plus.

[Afbeelding]
Mooi rapport, hoe kom je hieraan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:22:
[...]

Ok. Stel dat ik mijn aandelen uitleen en dus nu en straks niet onder SIPC val. En stel dat IB faiiliet gaat en zijn vermogensscheiding niet op orde heeft. Dan is het toch zo dat alleen de aandelen die op dat moment zijn uitgeleend in " de problemen" komen. En niet de aandelen die op dat moment niet uitgeleend zijn?
In principe maakt het uitlenen van aandelen in jouw voorbeeld niet uit.
Als je een aandeel uitleent, dan is en blijft nog steeds - je broker - diegene die een verplichting naar jou toe heeft deze te leveren, net zoals dat je het aandeel niet zou uitlenen.
Het is alleen zo dat als de uitlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, je broker wel de vermogensscheiding op orde heeft, maar wel failliet gaat, dat jij als houder van die geleende aandelen toch mogelijk deze niet meer terug krijgt.

Maar wellicht zit het bij IB wat anders in elkaar en is het ook maar de vraag of er een echte vermogensscheiding is, zodat bij een eventueel faillissement van IB de effecten van de klanten niet meegenomen kunnen worden in dat faillissement.
IB bewaart zover ik weet en heb gelezen hier de effecten niet ( wel dus ) bij een extern effectenbewaarinstelling ( mooi woord voor scrabble ) , dus inderdaad iets voor @Zr40 om dit uit te leggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:57:
[...]

Ik heb eigenlijk te weinig inhoudelijk kennis van het onderwerp. @Zr40 heeft wellicht een idee.
Er worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Ik probeer het hier duidelijk uit te leggen:

In het veronderstelde scenario dat een broker failliet gaat én geen effectieve vermogensscheiding heeft, dan heb je geen zekerheid dat er iets voor je over blijft in de failliete boedel en ontvang je in ieder geval hetgeen wat gedekt is onder het geldende compensatiestelsel. Gaan ze niet failliet, of hebben ze wel effectieve vermogensscheiding, dan bestaat hier geen risico.

Het bijzondere met uitgeleende effecten is dat ze niet in bezit zijn, en dus niet aanwezig zijn in het vermogen van de klanten. Die vallen dus ook niet zelf onder een compensatiestelsel. Het onderpand daarentegen is wel aanwezig in het gescheiden vermogen van klanten, en valt onder de dekking indien het stelsel contanten dekt.

Als je niet aanneemt dat er iets mis is met vermogensscheiding, dan is ten aanzien van de uitgeleende effecten bij een faillissement het risico dat het onderpand niet meer teruggeruild kan worden voor je effecten, en je 'slechts' het onderpand overhoudt. En dat geeft je alleen financiële schade als je effecten in waarde zouden zijn stijgen in de tijd dat je hier niet over kan beschikken.
Edit: overigens las ik op Reddit een poster die stelde dat de beschermende werking van SPIC wordt overschat omdat het eigen vermogen te klein is om serieuze (grotere) problemen op te vangen. Ik weet niet of dat klopt maar zijn onderbouwing sneed wel hout.
Nee, om twee redenen.

1. Niet 100% van het klantvermogen hoeft uitbetaald te worden (boven de SIPC limiet), en niet 100% van de klanten maken aanspraak op het maximum (waarde onder de limiet).
2. Een 100% verlies bij faillissement is zeldzaam. In de praktijk wordt op zijn minst een deel van het door SIPC uitgekeerde bedrag succesvol teruggevorderd uit de boedel.
JohanNL schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:28:
[...]
Maar wellicht zit het bij IB wat anders in elkaar en is het ook maar de vraag of er een echte vermogensscheiding is, zodat bij een eventueel faillissement van IB de effecten van de klanten niet meegenomen kunnen worden in dat faillissement.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de wetten en regelgeving van het land waarin de broker is gevestigd. Wij hebben hier in Nederland strikte eisen wat betreft vermogensscheiding juist omdat onze wetten bepalen dat het vermogen van klanten in de failliete boedel terecht zou komen als dat niet gescheiden zou zijn.

In het buitenland zou dit best anders kunnen zijn. Indien daar klantvermogen überhaupt niet in de failliete boedel terecht kan komen, dan vervalt dat als reden om vermogensscheiding te verlangen.
IB bewaart zover ik weet en heb gelezen hier de effecten niet bij een extern effectenbewaarinstelling
Zeker wel!

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 02-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

RobinFoot schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:22:
[...]

Mooi rapport, hoe kom je hieraan als ik vragen mag?
https://www.portfolio-performance.info/

Het is wel wat werk om op te zetten. Maar uiteindelijk wel waardevol, want dan kan je dit soort rapportjes maken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Vind het altijd wel leuk om hier de resultaten van andere te zien. Daarom zal ik zelf mijn grafiek er ook maar in gooien. Gemaakt met google sheets en hij tikt alleen op de eerste van de maand. Daarom is het een vloeiendere grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CLhovh3u007Bb1ZZKR0auS3I44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XzmkmfK80O3y4d3wgKElBLUF.png?f=fotoalbum_large

Blijf dit jaar toch wel behoorlijk achter op VWRL (of VWRA).
Voornaamste reden is dat ik in april wat heb verkocht en mijn leverage omlaag heb gebracht i.v.m. aankoop van een woning. les 1: beleg niet met geld wat je niet kunt missen
Daarnaast is mijn inkomen gedeelte in september flink gezakt omdat ik ongedekte puts schreef op Unibail.
Les 2: Blijf bij je plan, in mijn geval beleg enkel in fondsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-Q0rjftAAndovh_znxNjlRgQhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YAPtoB6dpVnE24tNM4aIQGaZ.png?f=user_large

Al bij al op dit moment toch wel tevreden. Over een jaartje of 2 zal ik VWRL wel weer hebben ingehaald :Y)

Edit 1: zie dat mijn YTD getallen in het tabel niet kloppen. ytd cef moet -10,8%

[ Voor 3% gewijzigd door HEA220 op 02-11-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:31:
[...]
Nee, om twee redenen.

1. Niet 100% van het klantvermogen hoeft uitbetaald te worden (boven de SIPC limiet), en niet 100% van de klanten maken aanspraak op het maximum (waarde onder de limiet).
2. Een 100% verlies bij faillissement is zeldzaam. In de praktijk wordt op zijn minst een deel van het door SIPC uitgekeerde bedrag succesvol teruggevorderd uit de boedel.
Je argumenten kloppen maar dat maakt het wat mij betreft nog geen 'nee'. Extreme dingen kunnen ook gebeuren en als je dan het totale klantvermogen van IB afzet tegen het vermogen van de SIPC dan weet je dat sommige mensen de dekking van SIPC overschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:59:
[...]
als je dan het totale klantvermogen van IB afzet tegen het vermogen van de SIPC dan weet je dat sommige mensen de dekking van SIPC overschatten.
En daar ga je de mist in. IB heeft gemiddeld wat grotere klanten dan andere brokers. Als je kijkt naar totaal klantvermogen dan neem je dus ook het vermogen mee van die grotere klanten waarvoor die $500k dekking letterlijk wisselgeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:01:
[...]
En daar ga je de mist in. IB heeft gemiddeld wat grotere klanten dan andere brokers. Als je kijkt naar totaal klantvermogen dan neem je dus ook het vermogen mee van die grotere klanten waarvoor die $500k dekking letterlijk wisselgeld is.
Ik kan daaruit nog steeds niet concluderen dat de SIPC genoeg in huis heeft om alle IB klanten tot 500k te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:08:
[...]
De winstmarges bij PostNL lagen gewoon onder druk en ze hadden die enorm onzinnige aankoop gedaan van SANDD, puur weggegooid geld wat mij betreft en ervoor heeft gezorgd dat het dividend voor een langere tijd werd geschrapt.
Vanochtend op BNR hoorde ik juist dat ze met de overname van SANDD méér synergie voordelen hebben weten te behalen dan verwacht, aldus de CEO.
Dus die hele coronacrisis kwam wel als een gegeven, waardoor er veel meer online werd besteld en er veel meer pakketjes werden verstuurd ( ook met PostNL )
In de koers zelf zie ik dan vooral ook een hefboom effect hiervan, de zaken lopen gewoon weer goed en het ziet ernaar uit dat er weer dividend wordt uitgekeerd.

Overschat? Een koers van rond de €3 lijkt mij best wel gerechtvaardigd, tenminste op dit moment.
Het is alleen de vraag of PostNL nog zo winstgevend gaat zijn zodra de '' thuiswerk & thuisbezorg druk '' weer wat afzwakt, voor de langere termijn of dat er een permanente oplossing is gevonden voor COVID-19.
Of als er toch nog een diepe(re) economische crisis komt waarbij het consumentenvertrouwen nog verder daalt, wat dan wellicht ook grote impact kan hebben op online bestellingen.

Een dividend o.b.v. gemaakte winst is in ieder geval wat mij betreft cruciaal bij PostNL en dat komt er als het goed is heel spoedig weer aan!
Wat ik bedoelde met "Corona winnaar" is dat een voor de hand liggende keuze was dat ze zouden profiteren van de situatie. Zeker particulieren beleggers overschatten dit wel eens waardoor de professionele beleggers uiteindelijk met hun analyse het aanhouden van het aandeel niet meer kunnen verklaren en zullen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:03:
[...]

Ik kan daaruit nog steeds niet concluderen dat de SIPC genoeg in huis heeft om alle IB klanten tot 500k te beschermen.
In het hypothetische scenario van 100% verlies, waarbij alle 981400 accounts minimaal $500k waard zouden zijn, inderdaad niet.

Maar kijk anders eens naar de economische crisis van 2009. De SIPC is daar gewoon doorheen gekomen ondanks alle faillissementen waarvoor ze klanten hebben gecompenseerd. Ze hebben slechts 35% van hun reserves hoeven aanspreken in dat jaar.

Maar laten we eerlijk zijn - als een van de meest solide brokers failliet gaat én de SIPC raakt door hun reserves en hun line of credit heen, dan hebben we misschien wel een groter economisch probleempje dan tot nu toe in de geschiedenis is voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Deveon schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:03:
[...]

Vanochtend op BNR hoorde ik juist dat ze met de overname van SANDD méér synergie voordelen hebben weten te behalen dan verwacht, aldus de CEO.
Dat wil ik best geloven, maar dit heeft dus enorm veel geld gekost, geld dat de aandeelhouders waarschijnlijk nooit meer terug zien.
We hebben het tenslotte ook over brievenbuspost wat een enorme transitie doorstaat en mogelijk niet eens meer bestaat over een jaar of 10 / 20.
Als aandeelhouder zit je echt niet te wachten op een investering hierin.

Het probleem is alleen dat er meerdere belangen zijn bij PostNL, verweven met de politiek.
'' Men '' wil namelijk dat '' de post '' gewoon blijft bestaan en dat dit vrijwel niets kost, dat is men namelijk beloofd na de privatisering.
Tegelijkertijd brengt dit nog wat werkgelegenheid.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar als aandeelhouder kom je uiteindelijk toch voor iets anders neem ik aan ;)
Probleem is ook dat er geen echte grote aandeelhouders zitten in PostNL en het bestuur & politiek dus vrij spel hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
Heb een paar dagen geleden gepost met een vraag voor advies.

Heb inmiddels besloten om bij de Rabobank te gaan investeren in NT World (88%) en NT EM (12%). Daarna maandelijks bijleggen.

Verder me goed inlezen voor als ik later er nog iets naast wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:31:
[...]

Het bijzondere met uitgeleende effecten is dat ze niet in bezit zijn, en dus niet aanwezig zijn in het vermogen van de klanten. Die vallen dus ook niet zelf onder een compensatiestelsel. Het onderpand daarentegen is wel aanwezig in het gescheiden vermogen van klanten, en valt onder de dekking indien het stelsel contanten dekt.
Stel dat je Apple en Tesla aandelen hebt en die uitgeleend hebt. En stel dat op het moment dat IB failliet gaat en zijn vermogensscheiding niet op orde heeft en alleen je Tesla aandelen zijn uitgeleend, dan worden is je onderpand gedekt.
Echter hoe zit het dan met je Apple aandelen? Je hebt toegestaan om het uit te lenen, maar op dat moment is dat niet het geval. Dus valt het dan wel onder de normale SIPC dekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Deveon schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:03:

Wat ik bedoelde met "Corona winnaar" is dat een voor de hand liggende keuze was dat ze zouden profiteren van de situatie. Zeker particulieren beleggers overschatten dit wel eens waardoor de professionele beleggers uiteindelijk met hun analyse het aanhouden van het aandeel niet meer kunnen verklaren en zullen verkopen.
Als bedrijf zit je ook helemaal niet te wachten op zulke incidentele grote pieken. Je hebt dan de situatie dat ze relatief dure extra bezorgers moeten inhuren, als die er al zijn, en bestaande bezorgers krijgen een sterkere onderhandelingspositie wat de (loon-)kosten op termijn hoger kan maken. Bovendien krijg je van de kant van je klanten te maken met een situatie met mogelijk vaker een te late bezorging. Meer vraag betekent dus lang niet altijd meer winst, zeker niet op lange termijn.

Daarnaast is bij PostNL de briefpost nog steeds een belangrijke categorie. En door corona en meer thuiswerken etc. zullen mensen en bedrijven nog sterker geneigd zijn om minder fysieke post te willen versturen of ontvangen. Ik zie het op mijn werk ook, dat nog meer dan in het verleden er wordt gestuurd richting alles elektronisch, omdat het nu ook gewoon onpraktisch is als mensen speciaal naar het werk zouden moeten gaan om dingen te kunnen afdrukken. Dus ook incidentele 'kleine' uitingen die tot voor kort nog eenvoudig uitgeprint werden, worden tegenwoordig bij voorkeur elektronisch verzonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Pistachenootje schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:59:
[...]

Je argumenten kloppen maar dat maakt het wat mij betreft nog geen 'nee'. Extreme dingen kunnen ook gebeuren en als je dan het totale klantvermogen van IB afzet tegen het vermogen van de SIPC dan weet je dat sommige mensen de dekking van SIPC overschatten.
Stel:
- Jantje heeft $10k. = $10k dekking nodig (want tot $500k is gedekt, maar zoveel heeft hij niet)
- Klaas heeft $1500k = $500k dekking nodig (want tot $500k is gedekt, de rest is zijn probleem).
Is dus nodig maximaal $510k dekking voor 2 klanten, dat is niet per definitie $500k per klant (=$1000k dekking nodig). Daarmee weet je dus dat puur kijken naar vermogen en/of aantal klanten geen goed uitgangspunt is.

Bedenk je dat een significant deel van het vermogen zit meestal bij een kleine groep klanten (de echte miljonairs, en dus max $500k gedekt een fractioneel getal is) waardoor aardig wat vermogen niet verzekerd hoeft te worden. Tegelijk zal juist een significant deel klanten amper vermogen hebben relatief aan de dekking (zeg $1k tot $100k) en nooit en te nimmer de volle $500k dekking aanspreken.

Zaak is dus niet alleen te kijken naar aantal klanten of totaal/gemiddeld vermogen. Dan kom je uit op een veel hogere benodigde dekking dan ze zelfs bij een 100% failissement moeten uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:33:
[...]
Stel:
- Jantje heeft $10k. = $10k dekking nodig (want tot $500k is gedekt, maar zoveel heeft hij niet)
- Klaas heeft $1500k = $500k dekking nodig (want tot $500k is gedekt, de rest is zijn probleem).
Is dus nodig maximaal $510k dekking voor 2 klanten, dat is niet per definitie $500k per klant (=$1000k dekking nodig). Daarmee weet je dus dat puur kijken naar vermogen en/of aantal klanten geen goed uitgangspunt is.
Duh. Nee de berekeningen die de poster maakte hielden rekening daar natuurlijk rekening mee. Helaas kan ik het betreffende stukje niet terugvinden anders had ik even een linkje gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:48:
[...]
De aandelen LVGO zijn nu al omgewisseld voor aandelen TDOC :)

De dividend accrual daarentegen is verdwenen volgens de statement van vrijdag. Geen idee wat daar aan de hand is maar hoort er vast bij. Ik zie ook een hoger cash saldo, maar die is niet precies gelijk aan wat ik voorspeld heb. Maandag of dinsdag zal het wel op de statement staan.
Dividend accrual is weer terug op de statement van maandag. Zou vandaag uitbetaald worden. De merger zelf is ook weergegeven op de statement en het cash deel is ook bijgeschreven. Alles klopt :)
Zr40 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:07:
Zo. Zojuist op de DEGIRO pensioenrekening de maandelijkse aansluitingskosten teruggebracht van € 2 naar € 1.
En dit is inmiddels ook zichtbaar. Oktober was de eerste maand waarin ik nog maar één buitenlandse beurs nodig had bij DEGIRO, dus november is de eerste maand met de lagere aansluitingskosten. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 03-11-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
Verkiezingsdag in de USA vandaag. Wat verwachten jullie voor de beurs? Is die in de USA uberhaupt wel open vandaag? (ik weet...stomme vraag misschien).

Ik denk dat het vandaag/ morgen nog rustig blijft. Als donderdag alle brieven wel zo'n beetje geteld zijn is de vraag of er een duidelijke winnaar is of niet. Ik denk dat de beurs daarna haar richting kiest. Behalve als er allerlei rechtszaken inzake de uitslag gaan komen. Dat kan wel eens voor veel volatiliteit gaan zorgen.

Enfin....ik buy and hold. Zal dus niet handelen op de verkiezingen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:01
Wat is jullie mening wat betreft regioverdeling? Ik heb mijn ETF's eens in Morningstar gezet (zeer handig, aanrader!), en schrok bij mijn portefeuille door de grote invloed van de VS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCQvCg1BTTzTBVgUlxiHT-ffCuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uzcuCxqfZxPyIhTkIM81llhE.png?f=user_large

(Groen is VS, rood is (west-)Europa en blauw is Azië (voornamelijk China). Dit is zo gekomen omdat ik in het begin alleen de S&P500 maandelijks aankocht. Uiteraard is de aloude regel altijd 'spreiden, spreiden, spreiden', maar ik was benieuwd hoe dit bij jullie is op gebied van regio :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Panzer_V schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:01:
Verkiezingsdag in de USA vandaag. Wat verwachten jullie voor de beurs? Is die in de USA uberhaupt wel open vandaag? (ik weet...stomme vraag misschien).
Beurs is vandaag open.

Ik verwacht dat de marktreactie anders is dan je zou verwachten. :P In ieder geval trek ik mij niets aan van kortetermijngeneuzel, dus ook niet van het effect van een verkiezingsuitslag.
Verstandig. Doe ik ook niet.

En mijn geplande batch van verkooporders bij DEGIRO laat ik gewoon doorgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
Ook buy & hold, maar heb toch wel een paar euro klaar gezet mocht het wat onrustig worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Carfanatic op 03-11-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 10:56
snaggyheadshot schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:03:
Wat is jullie mening wat betreft regioverdeling? Ik heb mijn ETF's eens in Morningstar gezet (zeer handig, aanrader!), en schrok bij mijn portefeuille door de grote invloed van de VS:

[Afbeelding]

(Groen is VS, rood is (west-)Europa en blauw is Azië (voornamelijk China). Dit is zo gekomen omdat ik in het begin alleen de S&P500 maandelijks aankocht. Uiteraard is de aloude regel altijd 'spreiden, spreiden, spreiden', maar ik was benieuwd hoe dit bij jullie is op gebied van regio :P
Zeker interessant. Uit portfolio anaylist bij IB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCXJZSmaqZzJ-snKi8phFSw3uU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pH79CLsKzpViIVDJZptQyMLe.jpg?f=user_large
Daarnaast zit ik teveel in technology. De komende maanden ga ik daarom zorgen dat er wat meer gewicht komt in andere sectoren en regio's om zo betere spreiding te hebben.
Op dit moment zitten Berkshire, Mastercard en Apple beiden in mijn top 5 holdings wat ervoor zorgt dat het gewicht in North America groot is. Alhoewel deze bedrijven wel wereldwijde exposure hebben dus verkijk je ook niet op alleen dit soort data wat gebaseerd is op de locatie van het hoofdkantoor.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
ChiLLeR schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:18:
[...]
Alhoewel deze bedrijven wel wereldwijde exposure hebben dus verkijk je ook niet op alleen dit soort data wat gebaseerd is op de locatie van het hoofdkantoor.
Zeer valide punt. Je komt moeilijk om Amerika heen. Het aandeel VS zal dan ook altijd groot blijven. Op de lange termijn (20+) verwacht ik ook zeer veel van opkomende Aziatische landen, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken en zoals je nu ziet met bijv. Huawei is het maar de vraag hoe dit uitpakt naar landen buiten Azië. Gelukkig hebben India/China overigens genoeg inwoners om een mega economie op zich zelf te worden :P

Ik heb voor mij zelf besloten om voor nu (mede door jouw valide argument) het belang VS op 50/60% te houden en 20/25% West Europa. De overige 20/30% verdelen over Azië (en klein aandeel Z-Amerika en Australië). En vervolgens proberen te spreiden over verschillende sectoren. Bijsturen kan altijd nog :*)

[ Voor 3% gewijzigd door snaggyheadshot op 03-11-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die van mij is een heel klein beetje vertekend dankzij mijn box spreads. :+ Ik heb een stuk cash vast zitten in het "UK Regulated" segment en een debetsaldo in het "UK Securities" segment, en Portfolio Analyst ziet dat als losse long en short posities.

En ik heb een stukje "Real Estate" als asset class volgens Portfolio Analyst, maar dat is toch echt een aandeel in een bedrijf. Ondertussen tellen REITs wel weer als equities... :P

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/exposure-20201103-1.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/exposure-20201103-2.png

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 03-11-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth

[Afbeelding]

Is dat waar je aandelen geregistreerd staan, of waar de inkomsten vandaan komen?
Dus is 1 aandeel google '100% US' of is het in hoge/mindere mate een beetje van elk land/werelddeel?

Ik denk namelijk dat ze google zien als US, en je daardoor automatisch overweight-US wordt. Ook al komt een zeer significant deel van inkomsten daar niet vandaan. Doe dat voor al je aandelen, en die hele verhouding wordt gewoon een leuke verzameling van kleurtjes zonder inhoud.

Vrijwel elk S&P500 bedrijf is niet meer 100% US. Zelfs degene die op papier 100% US zijn (denk: pure US-play real estate bijvoorbeeld) zijn dat eigenlijk niet meer in de praktijk, omdat hun klanten grote S&P multinationals zijn. Bijvoorbeeld gaat het echt goed fout in [insert regio/segment] sluiten ze ook lokale kantoren/winkels en komt zo'n pure-play-US aandeel alsnog onder druk vanuit effecten elders op de wereld.

Wordt helemaal leuk als je vervolgens bedenkt dat sommige S&P bedrijven (denk aan een berkshire welke als #6 in de S&P weer groot in apple is bijvoorbeeld, de #1) ook weer aandelen hebben in andere S&P bedrijven. Om het goed in kaart te brengen moet je dus ook fracties van fracties gaan bekijken.

Als je echt goed je werkelijke exposure in kaart wilt brengen, maak daar dan maar rustig een full-time baan van. Of zeg gewoon 'dit bedrijf is global' en daarmee is de kous af.

[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 03-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
snaggyheadshot schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:03:. Dit is zo gekomen omdat ik in het begin alleen de S&P500 maandelijks aankocht. Uiteraard is de aloude regel altijd 'spreiden, spreiden, spreiden', maar ik was benieuwd hoe dit bij jullie is op gebied van regio :P
Heb je ook aan je dividend lek gedacht?

Qua spreiding zie ik geen reden om meer dan ~57% VS te nemen; market cap.

Afgezien van de mindere spreiding komt er ook nog extra valuta risico bij als je meer neemt. Als je valuta risico wil afdekken zou je meer aandelen in de eurozone moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

[Afbeelding]

Dit is best wel de standaard, de simpele marktgewogen index belegger hier zal waarschijnlijk ongeveer dezelfde spreiding hebben met vooral de USA.
Het hoeft echter niet een heel groot probleem te zijn, want een heel groot gedeelte van die Amerikaanse bedrijven zijn wereldwijd actief.
Ben ik het overigens zelf niet helemaal mee eens, maar Warren Buffet is zelfs van mening dat je wel volledig in Amerikaanse bedrijven kunt beleggen omdat er dus heel veel bedrijven zijn die wereldwijd actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een FTSE all-world index heeft ongeveer 57% US aandelen. MSCI zit volgens mij op ongeveer eenzelfde percentage.

Wil je "de wereld" volgen, dan zit je met de huidige verdeling niet goed en zul je moeten herbalanceren. Maar dat zijn keuzes. Ik heb in mijn portfolio bewust iets meer Europa dan ik volgens de world-index zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Xanaroth schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:34:
Wordt helemaal leuk als je vervolgens bedenkt dat sommige S&P bedrijven (denk aan een berkshire welke als #6 in de S&P weer groot in apple is bijvoorbeeld, de #1) ook weer aandelen hebben in andere S&P bedrijven. Om het goed in kaart te brengen moet je dus ook fracties van fracties gaan bekijken.

Als je echt goed je werkelijke exposure in kaart wilt brengen, maak daar dan maar rustig een full-time baan van. Of zeg gewoon 'dit bedrijf is global' en daarmee is de kous af.
Je slaat hier zeker de spijker op zijn kop. Wellicht hoefde ik mij dus niet zo'n zorgen te maken als ik deed over het grote aandeel VS als je het op deze manier relativeert.

Dat neemt echter nog niet weg dat (even naar de top 10 gekeken binnen de S&P500) het gros van deze bedrijven een Chinese/Indiase tegenhanger heeft en niet in de buurt komt van het marktaandeel in westerse landen. Mijn vraagtekens zitten hem dus vooral in de groei voor de komende 10/20 jaar in deze landen en het aandeel wereldbevolking in deze landen dat op aanzienlijk tempo welvarender aan het worden is. Apple krijgt bijvoorbeeld nauwelijks voeten aan aarde in India (aandeel China is ook relatief klein tegenover west Europa), laat staan Google (tegenhanger Baidu) en Facebook (tegenhanger WeChat). Overigens moet ik wel bekennen dat dit in bijzondere mate voor de tech-sector van toepassing is.

Maar goed, van de andere kant is dat ook weer het mooie van beleggen. Stel je eens hypotethisch voor dat Facebook in de toekomst wél mag opereren op de Chinese markt. ;)

Overigens heb je helemaal gelijk wat betreft dat deze bedrijven ook weer belangen hebben in andere bedrijven waardoor het beeld alles behalve duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Even een vraagje over PP. Weet iemand hier of het mogelijk is om een zelf gedesigned "Dashboard" weergave te kopiëren naar een andere PP portefeuille?

Heb drie portefeuilles in beheer en heb bij één van deze nu een mooie weergave gemaakt van grafieken etc. Ik zoek nu een zo eenvoudig mogelijke manier om dezelfde grafieken etc. ook in de andere twee portefeuilles te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 10:16
Zelf zat ik dan weer te spelen met het idee dat je portfolio een afspiegeling kan zijn van het GDP per land. Op die manier heb je ook weer een herbalancering tussen markten met een erg hoge PE (US bijvoorbeeld) en een lagere PE (Rusland bijv), als je de aanname durft te maken dat dat op marktniveau een indicator is voor toekomstige performance op lange termijn.

Dan zou je top 5 afgerond bestaan uit 24% US, 16% china, 6% Japan, 5% Duitsland, en 3% India. Samen goed voor ruim 50%.

Maar dan zit je weer met het volgende probleem als ik mij niet vergis: De bedrijven, die hebben weer diverse subsidiary's. Daarbij is de vraag of de inkomsten die zij genereren weer bij het GDP van het land waarin zijn beursgenoteerd zijn worden opgeteld, of dat bijvoobeeld landen als Nederland en Ierland een bovengemiddeld hoge GDP hebben, omdat veel omzet draaien in die landen voordelig is. Hier heb ik nog geen antwoord op.

Daarbij komt dan nog je toegestane tracking error, want je wilt wel dat de kosten laag blijven. Een aparte ETF per land aanschaffen is dan weer erg duur, maar mijn inschatting is dat je met deze tactiek al 60-80% van je aandelenportfuille kunt afdekken met 1-2 wereldwijde ETF's.

Edit: Ik had het kunnen bedenken, er is een MSCI ACWI GDP weighted index

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 03-11-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Panzer_V schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:00:
Even een vraagje over PP. Weet iemand hier of het mogelijk is om een zelf gedesigned "Dashboard" weergave te kopiëren naar een andere PP portefeuille?

Heb drie portefeuilles in beheer en heb bij één van deze nu een mooie weergave gemaakt van grafieken etc. Ik zoek nu een zo eenvoudig mogelijke manier om dezelfde grafieken etc. ook in de andere twee portefeuilles te gebruiken.
Nee, dat gaat niet makkelijk helaas. Je kan ook niet handmatig de definitie kopiëren in de XML, want die bevat verwijzingen op basis van UUID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Zr40 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:04:
[...]

Nee, dat gaat niet makkelijk helaas. Je kan ook niet handmatig de definitie kopiëren in de XML, want die bevat verwijzingen op basis van UUID.
Daar was ik al bang voor. Thanks voor je antwoord. Dit wordt een middagje doorpakken ben ik bang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:18

oscar82

De ondertitel

scoobs schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:00:
Zelf zat ik dan weer te spelen met het idee dat je portfolio een afspiegeling kan zijn van het GDP per land. Op die manier heb je ook weer een herbalancering tussen markten met een erg hoge PE (US bijvoorbeeld) en een lagere PE (Rusland bijv), als je de aanname durft te maken dat dat op marktniveau een indicator is voor toekomstige performance op lange termijn.

Dan zou je top 5 afgerond bestaan uit 24% US, 16% china, 6% Japan, 5% Duitsland, en 3% India. Samen goed voor ruim 50%.

Edit: Ik had het kunnen bedenken, er is een MSCI ACWI GDP weighted index
Is het in te zien hoe die index het in theorie doet? Of hoe een ETF die die index volgt het in de praktijk doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Van DeGiro heb ik het jaaroverzicht 2019 nodig, maar kan dit nergens vinden en ook niet via Google. Weet iemand waar dit staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Overzichten > Rapportages > Jaaropgave 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Laatst online: 21:15

Polycom

Poes van goud

Hallo beleggers,
Ik wil een positie aankopen in Sony Corporation, omdat ik denk dat de PS5 een gigantisch succes gaat worden. Sony is aan verschillende beurzen over de wereld genoteerd, welke beurs raden jullie aan? NYS of toch Tokyo?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
Polycom schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:25:
Hallo beleggers,
Ik wil een positie aankopen in Sony Corporation, omdat ik denk dat de PS5 een gigantisch succes gaat worden. Sony is aan verschillende beurzen over de wereld genoteerd, welke beurs raden jullie aan? NYS of toch Tokyo?
Die waar je het goedkoopste kunt handelen? Als het aandeel op alle beursen hetzelfde ISIN heeft koop je letterlijk hetzelfde aandeel. En in theorie kun je het aandeel dan ook in Tokyo kopen en in New York weer verkopen.

Maar als je nu Sony wilt kopen omdat je denkt dat de PS5 het goed gaat doen vraag ik mij af of dat zinvol is. Ik volg de ontwikkelingen van dat ding absoluut niet, maar volgens mij is toch wel zo'n beetje alles bekend er over? Als jij nu dus denkt dat die het goed gaat doen dan zeg je het dus beter te weten dan alle analisten die zich hier al weken/maanden mee bezig hebben gehouden (en jaren ervaring hebben in deze inschattingen maken). In andere woorden: de release en verkoopverwachtingen van de PS5 zijn al lang ingeprijsd in de huidige koers.

En natuurlijk kunnen de verkopen beter zijn dan analisten dachten. Maar Sony is een enorme multinational die zich met vele takken bezig houdt. Dus een afwijking in het aantal verkopen van de PS5 heeft dan alsnog maar een kleine invloed op de koers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Polycom Die op NYS is een zogenaamde '' ADR ''
Als je daar in wilt beleggen is het handig te weten wat een '' ADR '' precies is, op https://www.investopedia.com/terms/a/adr.asp kun je alles wel vinden wat je hierover moet weten.

En wat hierboven staat natuurlijk, het is geen geheim dat de PS5 waarschijnlijk wel een groot succes gaat zijn.
Uiteraard kun jij nog enthousiaster zijn dan hoe Mr. market nu reageert, maar dan moet je ( voor jezelf ) toch wel een wat betere onderbouwing hebben dan dat de PS5 een succes gaat zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door JohanNL op 03-11-2020 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
NIO gaat de laatste tijd erg hard. Iemand die ook NIO aandelen heeft gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Laatst online: 21:15

Polycom

Poes van goud

Thanks @JohanNL en @RobertMe. Food for thought en leuk leesvoer over ADR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
phantom09 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:56:
NIO gaat de laatste tijd erg hard. Iemand die ook NIO aandelen heeft gekocht?
Daar blijf ik ff vanaf.
Op het eerste gezicht een "Chinese Tesla". En als je een half jaar geleden bent ingestapt ben je nu blij.
Ze zijn ook aan het groeien, wat positief is.

Waar ik minder blij van wordt zijn de marges. Het idee is dat je in het begin hoge vaste lasten hebt (R&D) en een lage bruto marge. Naarmate je productie stijgt gaat je marge dan omhoog (schaal voordeel) en je vaste lasten worden verdeeld over meer producten. Uiteindelijk is je bruto marge en productie zo hoog dat je de vaste lasten kan dekken en nog geld over hebt. En dan ben je er, winstgevend.

NIO is gegroeid. Maar de marge, die al negatief was, is juist slechter geworden. Ze verkopen hun auto's op het moment voor 10% minder dan het kost om ze te bouwen (excl vaste lasten). Ter vergelijking: Voor Tesla is dat 27% winst per auto.

Toch is Tesla nu "slechts" 9x zoveel waard, terwijl ze 18x zoveel auto's maken en de omzet (2019) 22x zo hoog was.

Maja, het is nog altijd wel beter dan Nikola ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
Dit is ook wel erg opmerkelijk...

https://finance.yahoo.com...lossal-ipo-140743026.html
https://finance.yahoo.com...words-just-180824380.html
https://finance.yahoo.com...-exchanges-134937291.html
https://finance.yahoo.com...spends-ipo-160003175.html
https://finance.yahoo.com...o-collapse-210938324.html

TL;dr
Jack Ma is op het matje geroepen door de Chinese overheid en zodoende is de IPO van Ant Group uitgesteld met als gevolg dat men nu 2x nadenkt om erin te investeren en sloot $BABA vandaag met -8%.
Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.