Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 106 Laatste
Acties:
  • 787.969 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04 21:07
Haha, heerlijk.
A Chinese stock whose local language name sounds like “Trump wins big” soared in Shenzhen, repeating its performance in 2016 when he unexpectedly became U.S. President.

Wisesoft Co., whose Chinese name “Chuan Da Zhi Sheng” sounds like “Trump wins big” to Mandarin speakers, rose as much as 9.8% on Wednesday. Back in 2016, the stock jumped 6.4% on Election Day.

Wednesday’s gain is the biggest for the firm since July. The stock has gained 21% this year, compared with the 7.4% gain of the benchmark Shanghai Composite Index. Wisesoft is based in China’s Sichuan province and its main products include air traffic management systems.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
Qunix schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:38:
Dit is ook wel erg opmerkelijk...

https://finance.yahoo.com...lossal-ipo-140743026.html
https://finance.yahoo.com...words-just-180824380.html
https://finance.yahoo.com...-exchanges-134937291.html
https://finance.yahoo.com...spends-ipo-160003175.html
https://finance.yahoo.com...o-collapse-210938324.html

TL;dr
Jack Ma is op het matje geroepen door de Chinese overheid en zodoende is de IPO van Ant Group uitgesteld met als gevolg dat men nu 2x nadenkt om erin te investeren en sloot $BABA vandaag met -8%.
Zeker een opmerkelijke ontwikkeling! Het lijkt me dat de overheid Jack Ma vooral duidelijk wil maken wie er de baas is. De Ant Group is nogal invloedrijk in de financiële dienstverlening (is zwak uitgedrukt) en dat zet de verhoudingen op scherp.

Ik heb zelf wel wat aandelen Alibaba in de portefeuille en overweeg wat bij te kopen als het verder omlaag gaat. Hoewel dit een behoorlijke domper is kan ik mij niet voorstellen dat de IPO van de baan is. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-04 20:07
Avond! Ik ben op zoek naar een overzicht van aandelen die op dit moment nog redelijk geprijsd zijn. Is er bijvoorbeeld ergens een overzicht te vinden van aandelen die nu in range 5 - 10 euro zitten? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Utke56 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:22:
Avond! Ik ben op zoek naar een overzicht van aandelen die op dit moment nog redelijk geprijsd zijn. Is er bijvoorbeeld ergens een overzicht te vinden van aandelen die nu in range 5 - 10 euro zitten? Alvast dank!
Alstu: https://finance.yahoo.com...8f-4d6c-b4bd-0ea136b58e9d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:50
Als je goed zoekt vind je ze zelfs voor 5 a 10 ct. Nog veel beter geprijsd!

Enfin, alle gekheid op een stokje, tenzij je erg goede redenen hebt hiervoor zou ik mijn geld voorlopig nog op de bankrekening laten en wat verder inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik hoop dat het een troll is, maar ben bang van niet.

Leuk weekje trouwens. Lekker bijgekocht om en nabij de dip van vorige week, net als de afgelopen maanden zat er bij IWDA een mooie bodem rond de 53, dit keer weer en daar pluk ik nu de vruchten van. Markt valt wellicht toch een heel klein beetje te timen af en toe, soms, misschien. Ik denk iig een klein beetje een patroon te zien in die golfbewegingen de afgelopen maanden. Had uiteraard wel met mezelf afgesproken niet te verkopen als het dieper down the drain zou gaan. Maar goed, misschien houd ik mezelf wel voor de gek hoor, kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Het blijkt (dit keer) toch een voorbode geweest te zijn. Eerste keer sinds maart dat Daily P&L zoveel cijfers bevat :P

Vooral TWTR krijgt er van langs. -20% :X
Daily P&L kan blijkbaar nog groter. :+ Maar dan in de plus. :P

Dit keer geen uitschieters van 20% (omhoog of omlaag), de grootste verandering in mijn portfolio is NBIX met +12,5%. Verschil met vrijdag is dat vrijwel alles op groen staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-04 15:30

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iemand enig idee of er een europees beschikbaar versie is van een Vanguard Smallcaps? De US versie is immers niet beschikbaar hier. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-04 20:54

oscar82

De ondertitel

Joindry schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:36:
Iemand enig idee of er een europees beschikbaar versie is van een Vanguard Smallcaps? De US versie is immers niet beschikbaar hier. :(
Bij welke broker zit je en moet het 100% smallcaps zijn of mag een beetje midcap ook? Tip: ishares bij de giro of nt fonds via grootbank. Vanguard Weet ik niet of en zo ja waar je die kan krijgen.
Edit: wat ik niet uit je vraagstelling begrijp is of je op zoek bent naar kleine Europese aandelen of een wereldwijd gespreide etf die je in euro’s kan verhandelen.

[ Voor 15% gewijzigd door oscar82 op 04-11-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:40
@Joindry Is Vanguard Global Small-Cap Index Fund EUR Acc ( IE00B42W4L06 ) wellicht iets?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik vond PRX met +7.2% en GLPG +5.4% wel lekker vandaag. Voor GLPG is er positief nieuws: EMA heeft filgotinib goedgekeurd. En ik weet dat PRX zijn eigen aandelen aan het inkopen is, dus dat is niet eerlijk eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

oscar82 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:42:
[...]

Bij welke broker zit je en moet het 100% smallcaps zijn of mag een beetje midcap ook? Tip: ishares bij de giro of nt fonds via grootbank. Vanguard Weet ik niet of en zo ja waar je die kan krijgen.
Edit: wat ik niet uit je vraagstelling begrijp is of je op zoek bent naar kleine Europese aandelen of een wereldwijd gespreide etf die je in euro’s kan verhandelen.
Lynx, Mag gerust beetje midcap inzitten. Ik ben gewoon op zoek naar naar meer mid- en smallcap. De tweede. Had kan uiteindelijk nog alles worden, keuze hebben is fijn.
JohanNL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:44:
@Joindry Is Vanguard Global Small-Cap Index Fund EUR Acc ( IE00B42W4L06 ) wellicht iets?
Of mn broker heeft wat storing, of deze is ook niet beschikbaar. Ik krijg letterlijk de melding, geen koersdata beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 04-11-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ondertussen een bericht van DeGiro ontvangen dat ik bij flatex een rekening kan openen. Een aantal dingen die mij opvallen (beetje tl;dr voor mijzelf):

flatex verplicht je het invullen van een beroepscategorie en beroepstitel. :{ Waarom? Wat een onzin.

Opmerkelijke opmaak op de prijzenlijst (https://www.degiro.nl/data/pdf/flatex_Bank_Prijslijst.pdf), 2e kolom. Een titel met een streep eronder, dan daaronder wat doet voorkomen als een kop "Momenteel niet relevant", maar ook kan voordoen als een eigen paragraaf wat hoort bij de tekst daarboven en dus niets te maken heeft met de andere punten eronder. Dan een totaal ander opmaak voor een titel dan daarboven, etc.
Maar goed.

Ook goed om in het achterhoofd te houden is dat de Duitse bankenwetgeving van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
'' Rentevoet voor overdisponeringen voor vervreemding '' :+

Wat maken ze het nou ingewikkeld daar bij Flatex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Joindry schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:53:
[...]
Of mn broker heeft wat storing, of deze is ook niet beschikbaar. Ik krijg letterlijk de melding, geen koersdata beschikbaar.
Dit is een beleggingsfonds, die hebben geen realtime koersdata. Hooguit de dagelijkse close.

Dit fonds is trouwens niet beschikbaar voor retail clients, en daarnaast heb je vooraf toestemming nodig van Vanguard om dit fonds te verhandelen. Gaat ook met een minimum van 1 miljoen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:10:
[...]

Dit is een beleggingsfonds, die hebben geen realtime koersdata. Hooguit de dagelijkse close.

Dit fonds is trouwens niet beschikbaar voor retail clients, en daarnaast heb je vooraf toestemming nodig van Vanguard om dit fonds te verhandelen. Gaat ook met een minimum van 1 miljoen. :P
Ik dacht even dat ik hem gewoon - per stuk - wel zou kunnen kopen bij Binck, maar er komt dan bij te staan: '' Voor orders in dit fonds kunnen (op dit moment) alleen sluitingstransacties opgegeven worden. ''

Dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Zr40 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:10:
[...]

Gaat ook met een minimum van 1 miljoen. :P
Effe natellen, zakken leegmaken, zakgeld vragen bij de oma. Alles samentellen, en nop, 'net' niet.
Ik vind smallcap tot nu toe niet makkelijk om te vinden. Ik bedoel daarmee dat je bij large cap bedrijven makkelijker info vindt en ook media aandacht. Smallcaps, vaak samengesteld uit firma's waar je nooit van gehoord hebt. Als ik al kan vinden waar de ETF uit samengesteld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En dan wil je US smallcaps, neem ik aan? :P Zoek een Russell 2000 of S&P 600 ETF. En voor midcaps, een die de S&P 400 volgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 04-11-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Portofino Resources Inc 0,13 CAD (CVE: POR) is nog veel "goedkoper" ;)

Deze post is niet serieus bedoeld, ga dus niet zomaar POR aanschaffen, mocht je dat van plan zijn.

Mocht je tijd over hebben is het wel leuk om je hierin te verdiepen. Ze hebben recent een half miljoen opgehaald (a 0,10 CAD) waarmee ze weer wat cash hebben om op zoek te gaan naar goud. Bronnen zijn afkomstig van de WC-eend.

Ik zit er zelf in met ongeveer 4x mijn uurtarief, dus besteed doorgaans ook niet enorm veel tijd hieraan :P

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2020 21:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:27
/edit
Verkeerd topic

[ Voor 90% gewijzigd door c-nan op 04-11-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-04 21:21
writser schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:13:
Volgens mij, als je nu koopt en je verkoopt ergens in januari (dat kan toch gewoon? nogmaals, zelf geen ervaring):

+0.7% heffingskorting
+1.26% vrijstelling (schijf 2 of beter)
-0.3% transactiekosten / servicekosten (bij Binck of Degiro iig)

Lopende kosten kun je min of meer wegstrepen tegen verwacht rendement. Dus ~1.66% in vier maand: ~5% op jaarbasis. Zit je in schijf 3 dan is het iets meer, ~6% op jaarbasis. Best aardig gezien het minieme risico.
Inmiddels zijn we een maand verder en het Triodos fonds is nog open. Nu toch wel erg interessant, helemaal als je vermogensbelasting betaalt in schijf 2 of hoger. ~7% op jaarbasis met zeer weinig risico. Verrassend dat het nog steeds open is.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aan mij ligt het in ieder geval niet. Er is nog steeds niets met mijn ticket gebeurd. :z

Zou bijna denken dat tickets daar niet voor bedoeld zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Waarvan een overheidswijziging in vrh vrijstelling mbt groenfondsen nog het grootste risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:50
Maar dat gebeurt doorgaans niet voor het eerstkomende jaar, en dat is een risico in de ordegrootte van 100 basisspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
scoobs schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:11:
Maar dat gebeurt doorgaans niet voor het eerstkomende jaar, en dat is een risico in de ordegrootte van 100 basisspunten.
Precies, ik acht de kans dat dat gebeurt miniem en als het gebeurt kost het je ongeveer een procent. Kortom, iets van een 1% kans op een 1% verlies oftewel een verwachtingswaarde van -0.01% of iets in die orde van grootte. Niks om je druk over te maken.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:30:
[...]
Precies, ik acht de kans dat dat gebeurt miniem en als het gebeurt kost het je ongeveer een procent. Kortom, iets van een 1% kans op een 1% verlies oftewel een verwachtingswaarde van -0.01% of iets in die orde van grootte. Niks om je druk over te maken.
Je denkt niet dat massale verkoop door het wegvallen van dé reden om deze fondsen in bezit te hebben zal leiden tot een significante waardevermindering? De onderliggende assets zijn niet bepaald liquide...

Daarnaast denk ik dat je ook de kans onderschat. De voordelen voor sociaal-ethische en cultuurfondsen zijn immers ook komen te vervallen na slechts 9 jaar.

[ Voor 86% gewijzigd door Zr40 op 05-11-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Qunix schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:56:
Ondertussen een bericht van DeGiro ontvangen dat ik bij flatex een rekening kan openen. Een aantal dingen die mij opvallen (beetje tl;dr voor mijzelf):

flatex verplicht je het invullen van een beroepscategorie en beroepstitel. :{ Waarom? Wat een onzin.

Opmerkelijke opmaak op de prijzenlijst (https://www.degiro.nl/data/pdf/flatex_Bank_Prijslijst.pdf), 2e kolom. Een titel met een streep eronder, dan daaronder wat doet voorkomen als een kop "Momenteel niet relevant", maar ook kan voordoen als een eigen paragraaf wat hoort bij de tekst daarboven en dus niets te maken heeft met de andere punten eronder. Dan een totaal ander opmaak voor een titel dan daarboven, etc.
Maar goed.

Ook goed om in het achterhoofd te houden is dat de Duitse bankenwetgeving van toepassing is.
Als ik naar de prijslijst kijk, krijg ik de indruk dat Degiro gaat stoppen met haar zeer voordelige (Eonia+1,25%) aanbod voor gealloceerd debet geld.

btw de vertaling is inderdaad wel uiterst belabberd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tanooki schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:39:
[...]
Als ik naar de prijslijst kijk, krijg ik de indruk dat Degiro gaat stoppen met haar zeer voordelige (Eonia+1,25%) aanbod voor gealloceerd debet geld.
Zeer voordelig? Verre van. Op de beurs kan je al "allocaties" krijgen tegen effectief negatieve rente middels de box spread. En daar kan je niet (op een veilige manier) gebruik van maken bij DEGIRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:31:
[...]
Je denkt niet dat massale verkoop door het wegvallen van dé reden om deze fondsen in bezit te hebben zal leiden tot een significante waardevermindering? De onderliggende assets zijn niet bepaald liquide...
1. Waar baseer je dit op? Heb je al gekeken hoe de balans van het fonds er uit ziet? Daar staan volgens mij genoeg liquide middelen op om een hoop outflow te faciliteren.
2. Als je de halfjaarbalans vergelijkt met de jaarbalans dan zie je ook dat de inflow in de winter t.o.v. de assets onder beheer in de zomer best wel meevalt, percentueel gezien. Er zit al bijna een miljard in het fonds, het is niet dat dat verdubbelt in de winter.
3. Deze trade is al decennia mogelijk. Zie jij ooit ergens in de koers terug dat ze geforceerd illiquide instrumenten moeten verkopen in het begin van het jaar? Het is niet dat Triodos dit jaar ineens verrast wordt: "hey, er stappen ineens allemaal mensen uit in januari, dat hadden we niet zien aankomen!",
4.En het belangrijkste punt: daarom gooien ze het fonds natuurlijk ook op slot als er te veel mensen instappen! Als ze elk jaar in december voor de hoofdprijs allemaal illiquide instrumenten kopen en die in januari op een bodemprijs weer verkopen dan zijn 'gewone' aandeelhouders daar ook de dupe van, daar is niemand bij gebaat. Dat wil de fondsmanager helemaal niet, daarom gaat de boel ook op slot.
Daarnaast denk ik dat je ook de kans onderschat. De voordelen voor sociaal-ethische en cultuurfondsen zijn immers ook komen te vervallen na slechts 9 jaar.
Ik probeerde slechts aan te geven dat het geen bal uitmaakt hoe je die kans inschat omdat het verlies als de regeling wordt afgeschaft miniem is. Al schat je die kans op 20% dan is de verwachtingswaarde van je verlies nog steeds maar 0.2%. Dus dan is je verwachte rendement op jaarbasis 6% i.p.v. 7%. Dat verandert niks aan hoe aantrekkelijk de risk/reward is t.o.v. een deposito of spaarrekening.

Kortom, ik denk dat beide punten die je aanstipt niet significant veranderen hoe aantrekkelijk deze trade is.

[ Voor 27% gewijzigd door writser op 05-11-2020 11:16 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:07:
[...]

1. Waar baseer je dit op? Heb je al gekeken hoe de balans van het fonds er uit ziet? Daar staan volgens mij genoeg liquide middelen op om een hoop outflow te faciliteren.
2. Daarom gooien ze het fonds natuurlijk ook op slot als er te veel mensen instappen. Als ze elk jaar in december voor de hoofdprijs allemaal illiquide instrumenten kopen en die in januari op een bodemprijs weer verkopen dan zijn 'gewone' aandeelhouders daar ook de dupe van, daar is niemand bij gebaat.
Dat weten ze zelf ook heel goed en dit doen ze natuurlijk niet in december. Er is een maximum percentage dat ze liquide mogen hebben, overschrijden ze dat, dan verliezen ze de fiscale status. Vandaar ook dat ze sluiten.
3. Deze trade is al decennia mogelijk. Zie jij ooit ergens in de koers terug dat ze geforceerd illiquide instrumenten moeten verkopen in het begin van het jaar?
De meeste aandeelhouders in dit fonds gebruiken het zoals het bedoeld is: ze houden de positie aan voor meer dan een jaar. Ze gebruiken het niet als kans voor belastingarbitrage, zoals jij en ik wellicht zouden doen. Ik durf wel te zeggen dat wij in de minderheid zijn. Maar vervalt het belastingvoordeel, dan hebben die 'gewone' aandeelhouders geen reden meer om te blijven zitten. En een fonds dat zich richt op retail beleggers zal hen zeker informeren van een dergelijke wijziging.
Ik probeerde slechts aan te geven dat het geen bal uitmaakt hoe je die kans inschat omdat het verlies als de regeling wordt afgeschaft miniem is. Al schat je die kans op 20% dan is de verwachtingswaarde van je verlies nog steeds maar 0.2%. Dus dan is je verwachte rendement op jaarbasis 6% i.p.v. 7%. Dat verandert niks aan hoe aantrekkelijk de risk/reward is t.o.v. een deposito of spaarrekening.

Kortom, ik denk dat beide punten die je aanstipt niet significant veranderen hoe aantrekkelijk deze trade is.
En ik probeerde slechts aan te geven dat je beide 1% factoren wellicht significant onderschat. Bij 10% kans op 40% verlies zit je opeens op een flink negatief verwacht rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Zr40 Zo'n fonds kan ook op slot voor uittreders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:22:
@Zr40 Zo'n fonds kan ook op slot voor uittreders.
Oh, zeker. Maar de case van @writser rust op de mogelijkheid dat je de positie maar enkele maanden hoeft aan te houden. Gaat het verkopen op slot, dan is dat niet meer mogelijk.

En omdat niemand zonder belastingvoordeel meer wil kopen, zal je ofwel moeten wachten tot einde looptijd van de onderliggende leningen, ofwel een verlies moeten accepteren.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 05-11-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 22:16
Stel, je doet aan buy&hold met 2 ETF's. De een heeft een koers van €80 p/s en de andere €40 p/s. Je maandelijkse inleg is €375 en je gewenste verhouding is 80%/20%. In het voorbeeld is heden je startmoment met beleggen.

Wat is dan het meest wenselijk? (Ik weet 't, dit is nogal persoonlijk maar ik ben benieuwd naar meningen/argumenten)
- Je koopt deze maand 3 stuks a €80 + 1 stuk a €40. Je houdt daarmee €95 over van je maandelijkse storting die je 'meeneemt' naar de volgende maand en dan in die nieuwe maand opnieuw hetzelfde aankoopt (even los van koersdaling en/of -stijging). In maand 2 heb je dus €375 + €95 = €470.
Die €470 doe je dan weer tegen je 80%/20% verhouding. Dus 4 stuks a €80 + 2 stuks a €40. Vervolgens houdt je €70 over voor de volgende maand. etc. etc. totdat je eens per (half)jaar een herbalancering doorvoert. In dit geval doe je dus aankopen enkel bekeken vanuit je inleg.

- Of: Je koopt deze maand 4 stuks a €80 + 1 stuk a €40. Je houdt daarmee €15 over van je maandelijkse storting die je 'meeneemt' naar de volgende maand. Zo heb je het meeste van je inleg belegd. In maand 2 heb je dus €375 + €15 = €390.
Die €390 doe je dan weer tegen je 80%/20% verhouding maar dan 3 stuks a €80 + 3 stuks a €40. Vervolgens houdt je €30 over (€390 -/- €360 aankopen) voor de volgende maand. In dit geval voer je dus elke maand een herbalancering door aangezien je je portefeuille maandelijks aankoopt op basis van 80%/20% verdeling. Als 1 ETF dus fors daalt/stijgt en de ander niet dan volgt bij de volgende maand dus een andere aankoopverhouding. In dit geval doe je je maandelijkse aankopen dus op basis van de verhoudingen in je portefeuille. Wanneer je 80%/20% wenst en dat ook je plan is, dan doe je je aankopen dus op basis van herbalancering.

Wat is het meest gebruikelijk? Elke maand van je inleg vaste aantallen kopen en eventueel een maand 1 of 2 extra omdat je dan meer hebt als cash? Of dat je elke maand/kwartaal je aankopen doet op basis van je portefeuille verdeling van 80%/20%?

Ik vermoed dat het in de praktijk niet veel uit zal maken maar toch ben ik benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:28
Trezzahn schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:45:
Stel, je doet aan buy&hold met 2 ETF's. De een heeft een koers van €80 p/s en de andere €40 p/s. Je maandelijkse inleg is €375 en je gewenste verhouding is 80%/20%. In het voorbeeld is heden je startmoment met beleggen.

Wat is dan het meest wenselijk? [...]
Wat is het meest gebruikelijk? Elke maand van je inleg vaste aantallen kopen en eventueel een maand 1 of 2 extra omdat je dan meer hebt als cash? Of dat je elke maand/kwartaal je aankopen doet op basis van je portefeuille verdeling van 80%/20%?

Ik vermoed dat het in de praktijk niet veel uit zal maken maar toch ben ik benieuwd.
Ik denk dat het ook grotendeels van je filosofie afhangt.
Persoonlijk heb ik er (o.a. hierom) voor gekozen om in fondsen te beleggen, omdat ik dan gewoon precies het bedrag dat ik wil kwijt kan.

Ik heb ook een klein beetje wel in ETF en daar speel ik met hetzelfde concept dat ik zit te kijken hoe ik het efficiëntst om kan gaan met het feit dat je met gehele aankopen zit.
Mijn filosofie is echter dat ik ETF B&H doe omdat ik de markt niet snap en er van uit ga dat de ETF "gewoon" stijgt. Dus met mijn beperkte kennis is het in principe voordeliger voor mij om al mijn cash in ETFs te hebben, omdat een maand later ik in principe met dezelfde cash minder ETF krijg.
In maanden dat ik mijn gewenste ETF niet kan kopen vanuit vrije cash gooi ik die cash dus in een goedkopere ETF. Die goedkopere ETF kan ik dan altijd weer verkopen en het vrijgekomen cash in de gewenste ETF stoppen.
Als jij ook ETF B&H doet omdat je niet wilt nadenken over de markt zou ik dus zoveel mogelijk in de ETFs zetten en eens in de zoveel tijd herbalanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gewoon je 80/20 verdeling aanhouden is het makkelijkst. Je stuurt zo zachtjes richting de beoogde verdeling.

Loopt het erg uit de pas, bijvoorbeeld dat het 90/10 is geworden, dan kan je kiezen om 50/50 of zelfs 0/100 aan te schaffen om weer richting de 80/20 te komen. Of je kan kiezen om het zo te laten, en gewoon 80/20 blijven aanschaffen.

Wat je kiest is je eigen voorkeur, er is geen goede of foute keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-04 20:02

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Markten zijn gelukkig iets bijgetrokken, zelfs het kansloze KPN is de afgelopen 2 weken iets uit zijn hol gekropen. Enige aandeel waar ik spijt van heb lol.

Hopelijk niet al te veel negatieve invloed van de verkiezingen in de US, maar we gaan het zien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40

Wat is dan het meest wenselijk? (Ik weet 't, dit is nogal persoonlijk maar ik ben benieuwd naar meningen/argumenten)
- Je koopt deze maand 3 stuks a €80 + 1 stuk a €40. Je houdt daarmee €95 over van je maandelijkse storting die je 'meeneemt' naar de volgende maand en dan in die nieuwe maand opnieuw hetzelfde aankoopt (even los van koersdaling en/of -stijging). In maand 2 heb je dus €375 + €95 = €470.
Die €470 doe je dan weer tegen je 80%/20% verhouding. Dus 4 stuks a €80 + 2 stuks a €40. Vervolgens houdt je €70 over voor de volgende maand. etc. etc. totdat je eens per (half)jaar een herbalancering doorvoert. In dit geval doe je dus aankopen enkel bekeken vanuit je inleg.

- Of: Je koopt deze maand 4 stuks a €80 + 1 stuk a €40. Je houdt daarmee €15 over van je maandelijkse storting die je 'meeneemt' naar de volgende maand. Zo heb je het meeste van je inleg belegd. In maand 2 heb je dus €375 + €15 = €390.
Die €390 doe je dan weer tegen je 80%/20% verhouding maar dan 3 stuks a €80 + 3 stuks a €40. Vervolgens houdt je €30 over (€390 -/- €360 aankopen) voor de volgende maand. In dit geval voer je dus elke maand een herbalancering door aangezien je je portefeuille maandelijks aankoopt op basis van 80%/20% verdeling. Als 1 ETF dus fors daalt/stijgt en de ander niet dan volgt bij de volgende maand dus een andere aankoopverhouding. In dit geval doe je je maandelijkse aankopen dus op basis van de verhoudingen in je portefeuille. Wanneer je 80%/20% wenst en dat ook je plan is, dan doe je je aankopen dus op basis van herbalancering.

Gewoon voor jezelf een 'herbalanceer' schema opstellen. Bijvoorbeeld elk kwartaal/halfjaar/jaar een vast moment waar op je de verhouding gelijktrekt wanneer deze groter is dan X (waar jij je goed bij voelt, want ups en downs.. de ratio zal van nature constant schommelen).

Je kan dan op dat moment verschillende dingen doen:
- Het gewoon accepteren en even een periode aankijken of het vanzelf hersteld (want: koersschommelingen zijn een gegeven)
- Je maandelijkse automatische aankoop tijdelijk bijstellen (bijvoorbeeld van 80/20 naar 50/50, 90/10..) tot het is bijgetrokken naar een voor jezelf acceptabele verhouding.
- Eenmalige grote verkoop+aankoop doen om als je onmiddellijk een grote beweging wilt maken in de verhouding.

Daar zit geen slecht vs goed afweging in te maken, gaat puur om je eigen risico en waar je je goed bij voelt.

Tot die tijd, gewoon op een vaste manier automatisch aankopen en niet kijken op elke cent of euro. Gewoon maandelijkse opdracht voor x euro aandeel A, en y euro aandeel B, en op die vaste momenten kijken hoe het ervoor staat en tweaken waar nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 05-11-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 03:17
Kuusj schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:01:
Markten zijn gelukkig iets bijgetrokken, zelfs het kansloze KPN is de afgelopen 2 weken iets uit zijn hol gekropen. Enige aandeel waar ik spijt van heb lol.
Waar heb je spijt van? (spijt is verstand dat te laat komt :+ )

Alle overname fantasie is er inmiddels weer uitgelopen. Hopelijk (hoop is een uitgestelde teleurstelling) komt dat weer terug, gooi ik de helft van mijn calls eruit zodat de andere helft gratis is. :P

[ Voor 7% gewijzigd door DJTimo op 05-11-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-04 10:42
Of het gebruikelijk is weet ik niet, maar ik leg elke maand zodanig in dat ik het dichtst mogelijk bij mijn gewenste portefeuilleverdeling kom. Ik heb een excelsheetje waarin ik de huidige waardes van mijn fondsen, de gewenste verdeling en de inleg kan invullen, en dan komt er uitrollen hoeveel ik waar moet inleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door BrtH op 05-11-2020 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-04 20:02

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

DJTimo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:32:
[...]
Waar heb je spijt van? (spijt is verstand dat te laat komt :+ )

Alle overname fantasie is er inmiddels weer uitgelopen. Hopelijk (hoop is een uitgestelde teleurstelling) komt dat weer terug, gooi ik de helft van mijn calls eruit zodat de andere helft gratis is. :P
Aankoop KPN aandelen :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 28-04 19:25
Qunix schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:56:

Waarom? Omdat Duitsland.

Daar hechten mensen er schijnbaar nog wat meer aan correct aangeschreven te worden als ze herr doktoringenieur of weet ik wat zijn. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
@Zr40, ik krijg de indruk dat je hier heel ijverig allemaal punten aandraagt om punten te scoren in een theoretische discussie, maar een beetje uit het oog verliest dat je punten in de praktijk niet zo belangrijk zijn. Wat moet er gebeuren voordat een investering in een groenfonds de komende drie maanden daadwerkelijk in de soep loopt?

A. De fiscale voordelen voor groene beleggingen moeten worden afgeschaft. Ik zie dit absoluut niet gebeuren, die voordelen bestaan al 20 jaar en juist nu zijn meer dan ooit duurzaamheid en verantwoord beleggen hippe thema's. Misschien is de kans juist wel groter dat de fiscale voordelen hoger worden!
B. Niet alleen moeten de fiscale voordelen worden afgeschaft, ze moeten tussen november en februari worden afgeschaft. Wat er de rest van het jaar gebeurt interesseert me niet, dan heb ik geen positie meer! Zoals je wellicht weet worden de belastingplannen op Prinsjesdag gepresenteerd. Dat is het net geweest en voorzover ik weet was er nul nieuws over de groene korting. Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat er dan ineens een paar maand een concreet plan op tafel ligt.
C. Daar komt nog bovenop dat de fiscale voordelen per direct afgeschaft moeten worden. Jij kwam met het voorbeeld van cultuurfondsen maar dat voorbeeld ondermijnt je eigen punt, want die korting is juist geleidelijk gedurende een aantal jaar afgeschaft om de paniek zoals jij die schetst te voorkomen. Het is niet waarschijnlijk dat een afschaffing ineens uit de lucht komt vallen, heel vaak zijn er overgangsregelingen o.i.d., mensen moeten toch een beetje vertrouwen kunnen hebben in de continuïteit van de overheid.
D. Het is ook nog maar de vraag of daadwerkelijk iedereen meteen naar de uitgang rent als er wat nieuws uitkomt. Ik betwijfel ook dat. Genoeg mensen zitten hier waarschijnlijk (net als in Fastned obligaties) voor ideologische redenen in, of via een tussenpartij, volgen het nieuws niet op de voet en/of stappen niet meteen uit. Ik volg het financiële nieuws redelijk en denk dat er een zeer grote kans is dat je nog op een prima prijs kan verkopen als er wat geruchten in de wandelgangen te horen zijn. Het is niet zo dat er vandaag nog geen wolkje aan de lucht is en dat morgen ineens bekend wordt dat de regeling definitief wordt afgeschaft en dat diezelfde dag iedereen een verkooporder in de markt gooit. En met de huidige balans kunnen ze best wat redempties prima opvangen. Prima kans dat als je er snel bij bent je nog wel uit kan stappen op een aardige prijs.
E. En zelfs als iedereen naar de uitgang rent en jij niet op tijd weet te verkopen is ook nog maar de vraag of het fonds daadwerkelijk in de problemen komt. Een groot deel van de leningen is verstrekt aan grote zonne- en windparken, bijna allemaal in Nederland, met onderpand. Meer dan de helft van de leningen loopt binnen vijf jaar af. Emerging markets zijn maar 7% van de portfolio. Zelfs al moet je deze portfolio morgen ineens liquideren dan denk ik nog dat je niet meer dan 20% hoeft af te boeken. Groen is hip en er zijn vast genoeg grote partijen die een portfolio conservatieve groene leningen wil overnemen. Jij gooit ergens met -40% maar we praten hier over een obligatiefonds met zeer conservatieve balans en een koersontwikkeling waar je een geodriehoek langs kan leggen, zelfs tijdens de GFC of de Coronacrisis bewoog dit fonds niet meer dan 4% a 5%.

Als jij wat kansen hangt aan A, B, C, D, een verliest schat voor E, alles met elkaar vermenigvuldigt en uitkomt op een verwachtingswaarde van -4% per jaar dan zou ik inderdaad niet gaan beleggen in een fonds dat ~2% per jaar rendeert. Ik denk dat die verwachtingswaarde zo klein is dat zelfs als ik er een factor 100 naast zit het nog steeds geen ramp is in de praktijk. Kortom, theoretisch misschien een risico maar in de praktijk te verwaarlozen.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 05-11-2020 15:20 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:50
writser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:36:
@Zr40, ik krijg de indruk dat je hier heel ijverig allemaal punten aandraagt om punten te scoren in een theoretische discussie, maar een beetje uit het oog verliest dat je punten in de praktijk niet zo belangrijk zijn. Wat moet er gebeuren voordat een investering in een groenfonds de komende drie maanden daadwerkelijk in de soep loopt?

A. De fiscale voordelen voor groene beleggingen moeten worden afgeschaft. Ik zie dit absoluut niet gebeuren, die voordelen bestaan al 20 jaar en juist nu zijn meer dan ooit duurzaamheid en verantwoord beleggen hippe thema's. Misschien is de kans juist wel groter dat de fiscale voordelen hoger worden!
B. Niet alleen moeten de fiscale voordelen worden afgeschaft, ze moeten tussen november en februari worden afgeschaft. Wat er de rest van het jaar gebeurt interesseert me niet, dan heb ik geen positie meer! Zoals je wellicht weet worden de belastingplannen op Prinsjesdag gepresenteerd. Dat is het net geweest en voorzover ik weet was er nul nieuws over de groene korting. Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat er dan ineens een paar maand een concreet plan op tafel ligt.
C. Daar komt nog bovenop dat de fiscale voordelen per direct afgeschaft moeten worden. Jij kwam met het voorbeeld van cultuurfondsen. Dat voorbeeld ondermijnt je eigen punt, want die korting is juist geleidelijk gedurende een aantal jaar afgeschaft (link) precies om iedereen de kans te geven rustig uit te stappen. Het is niet waarschijnlijk dat zo'n maatregel ineens uit de lucht komt vallen.
D. Het is ook nog maar de vraag of daadwerkelijk iedereen meteen naar de uitgang rent als er wat nieuws uitkomt. Ik betwijfel ook dat. Genoeg mensen zitten hier waarschijnlijk (net als in Fastned obligaties) voor ideologische redenen in, of via een tussenpartij, volgen het nieuws niet op de voet en/of stappen niet meteen uit. Ik volg het financiële nieuws redelijk en denk dat er een zeer grote kans is dat je nog op een prima prijs kan verkopen als er wat geruchten in de wandelgangen te horen zijn. Het is niet zo dat er vandaag nog geen wolkje aan de lucht is en dat morgen ineens bekend wordt dat de regeling definitief wordt afgeschaft en dat diezelfde dag iedereen een verkooporder in de markt gooit. En met de huidige balans kunnen ze best wat redempties prima opvangen. Prima kans dat als je er snel bij bent je nog wel uit kan stappen op een aardige prijs.
D. En zelfs als iedereen naar de uitgang rent en jij niet op tijd weet te verkopen is ook nog maar de vraag of het fonds daadwerkelijk in de problemen komt. Een groot deel van de leningen is verstrekt aan grote zonne- en windparken, bijna allemaal in Nederland, met onderpand. Meer dan de helft van de leningen loopt binnen vijf jaar af. Emerging markets zijn maar 7% van de portfolio. Zelfs al moet je deze portfolio morgen ineens liquideren dan denk ik nog dat je niet meer dan 20% hoeft af te boeken. Groen is hip en er zijn vast genoeg grote partijen die een portfolio conservatieve groene leningen wil overnemen. Jij gooit ergens met -40% maar we praten hier over een obligatiefonds met zeer conservatieve balans en een koersontwikkeling waar je een geodriehoek langs kan leggen, zelfs tijdens de GFC of de Coronacrisis bewoog dit fonds niet meer dan 4% a 5%.

Als jij wat kansen hangt aan A, B, C, D, een verliest schat voor E, alles met elkaar vermenigvuldigt en uitkomt op een verwachtingswaarde van -4% per jaar dan zou ik inderdaad niet gaan beleggen in een fonds dat ~2% per jaar rendeert. Ik denk dat die verwachtingswaarde zo klein is dat zelfs als ik er een factor 100 naast zit het nog steeds geen ramp is in de praktijk. Kortom, theoretisch misschien een risico maar in de praktijk te verwaarlozen.
Je E is een tweede D geworden ;)

Daarnaast ben ik het niet met je punten eens. Niemand zag het ook gebeuren dat de belastingvoordelen voor normale spaarhypotheken zouden verdwijnen, immers dat product bestaat al tientallen zo niet honderden jaren. Is toch echt in een paar maanden tijd afgeschaft.

En zo kan ik nog wel een lading, al dan niet tijdelijke, belastingvoordelen/ constructies bedenken die allemaal voor de lange of korte termijn bedoeld waren en het niet gehouden hebben. De Stef Blok hypotheek iemand? De bankspaarhypotheek? Het loonsparen? Het premieloonsparen? Het kwartje van Kok? Het dubbeltje voor de boer? De tiende pfenning? Iemand.....?

Het kan, het gebeurd!

In dat daglicht vind ik de argumenten van @Zr40 best steekhoudend. Wie zegt dat er straks niet een uittredingsslot komt bij die groenfondsen.

edit: enkele typo's weggehaald en e.e.a. wat duidelijker neergezet.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik acht jet risico dat de reincarnatie van Bernie Madoff achter het fonds zit en alles weg is nog groter dan de risico's hierboven.
Panzer_V schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:43:
[...]

Je E is een tweede D geworden ;)

Daarnaast ben ik het niet met je punten eens. Niemand zag het ook gebeuren dat de belastingvoordelen voor normale spaarhypotheken zouden verdwijnen, immers dat product bestaat al tientallen zo niet honderden jaren. Is toch echt in een paar maanden tijd afgeschaft.
Voor nieuwe gevallen...
En zo kan ik nog wel een lading belastingvoordelen/ constructies bedenken die allemaal voor de lange termijn bedoeld waren en het niet gehouden hebben. De Stef Blok hypotheek iemand? De bankspaarhypotheek? Het loonsparen? Het premieloonsparen? Het kwartje van Kok? Het dubbeltje voor de boer? De tiende pfenning? Iemand.....?

Het kan, het gebeurd!
Allemaal voor nieuwe gevallen, met overgangsperiode, etc.
In dat daglicht vind ik de argumenten van @Zr40 best steekhoudend. Wie zegt dat er straks niet een uittredingsslot komt bij die grondfondsen.
Fonds op slot komt voor waarna het na een maandje of wat weer open gaat. In dit geval niet te verwachten aangezien het fonds op slot gaat voor intreders wanneer niet meer aan de fiscale voorwaarden dreigt te worden voldaan.

kudo's @ writser trouwens voor de herinnering. Morgen leg ik de rest van de overtollige cash ook nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Precies Rukapul. Er is bijna altijd een overgangsperiode, de afschaffing van de korting op cultuurfondsen is de beste comparable. Daar had je vier jaar de tijd om rustig uit te stappen. En al die aanpassingen van hypotheekvoordelen kwamen ook echt niet zo maar uit de lucht vallen - die waren een direct gevolg van de excessen in de jaren voor de GFC. Dat er iets ging veranderen kon je al jaren eerder zien aankomen. Nog afgezien van alle overgangsregelingen.

Anyway, ter illustratie, ik zou zelf ballpark die kansen ongeveer zo inschatten:

A: 5% kans. Zie dit absoluut niet gebeuren gezien hoe hip groen beleggen is. Je krijgt meteen half Nederland over je heen. Jesse Klaver wordt woedend. En het is niet dat die maatregel bakken met geld kost, het is vooral groene symboolpolitiek.
B: 20% kans. Veel grotere kans dat er relevant nieuws uitkomt rond de maanden voor Prinsjesdag.
C: 10% kans. En dan ben ik nog zeer genereus. Ik dacht de kans eigenlijk rond de 99% dat er een keurige overgangsregeling komt, net als bij de cultuurfondsen gebeurde, bij de hypotheken, etc.
D: 50% kans. Ik denk dat er redelijke kans is dat ik nog wel uit kan stappen op een prima prijs, zelfs als de boel de mist in gaat.
E: -20%. Ik denk ook dat dit veel te conservatief is: de portfolio is oersaai, groen en solide. Dat kunnen ze prima in een jaartje afbouwen zonder grote verliezen.

Vermenigvuldig alles en je komt op een impact van -0.01%. Dit is natuurlijk maar een beetje gokwerk maar vaak is het handig om wat getallen aan je "gevoelens" te hangen om te kijken of ze relevant zijn of niet. In dit geval illustreert het voor mij dat het overheidsrisico voor mij een totaal non-issue is in de praktijk, zelfs als ik risico's een factor 10 of 100 verkeerd inschat is het verwachte rendement nog steeds beter dan een spaarrekening. Maar het is aan iedereen zelf om die inschatting te maken. Wat mij betreft hou je je geld lekker op je spaarrekening, hoe minder mensen instappen nu hoe beter ..

[ Voor 35% gewijzigd door writser op 05-11-2020 15:16 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Bam gaat ook lekker vandaag, van +9% naar -2%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:08
Lightning89 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:04:
Mooie toevoeging aan dit topic ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:36:
Grappig, ik probeerde juist een inhoudelijke discussie te houden. Je schatte een risico kennelijk verkeerd in en lijkt dat nog steeds te doen. Ik snap niet waarom je denkt dat het mij om punten scoren lijkt te doen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik denk ook niet dat dit op korte termijn zal gaan gebeuren. Aan de andere kant houd ik mijzelf ook niet voor de gek door te denken dat zowel de kans op dit scenario als het gevolg verwaarloosbaar klein zijn.
Hetzelfde kan je zeggen van de voordelen voor de sociaal-ethische en cultuurfondsen. Is daar de noodzaak voor verminderd ten tijde van het afschaffen van de voordelen? Nee. Die zijn afgeschaft als gevolg van budgettaire maatregelen, niet omdat het beoogde doel bereikt is of niet meer beoogd wordt.

Op dezelfde manier kunnen de voordelen voor groenfondsen worden afgeschaft. Wellicht past het niet meer in de huidige vorm in de volgende begroting. Iets met coronamaatregelen misschien? Andere prioriteiten van een volgende regering? Je kan de kans op deze gebeurtenis niet als verwaarloosbaar beschouwen.
writser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:58:
E: -20%. Ik denk ook dat dit veel te conservatief is: de portfolio is oersaai, groen en solide. Dat kunnen ze prima in een jaartje afbouwen zonder grote verliezen.
Mag ik je wijzen op pagina 42 van het jaarverslag? Slechts een kwart van het fonds kan binnen een jaar op natuurlijke wijze afgebouwd worden, de rest zal verkocht moeten worden. Maar aan wie, en tegen welke discount?

Goed, 20% discount zie ik niet gebeuren. Maar meer dan de eerder gestelde 1% wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:18
Kwam deze tegen op Bogleheads. In het verleden deden de aandelen in de VS het beter onder een democratische president. De small cap premie (SMB) was ook (flink) groter.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cpwmhcg.png

Obligate disclaimer: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Het zijn leningen waarvan 75% gedekt is door onderpand. Het grootste deel loopt binnen vijf jaar af. Het grootste deel is in Nederland. Denk je dat die ineens nog maar 50 cent op de euro waard zijn als je die moet verkopen? Ik denk dat dat wel meevalt. Genoeg banken, verzekeraars of investeerders die zo'n portfolio willen kopen op een haircut van 20% a 30%. Verder is de balans zeer conservatief met een grote positie in cash en liquide obligaties en amper schulden.

Je komt weer met het cultuurfonds maar negeert de overgangsregeling die er in dat geval voor zorgde dat het risico voor beleggers miniem was. De relevante vraag is niet: wordt de korting afgeschaft, maar: wordt de korting binnen drie maand afgeschaft zonder overgangsregeling, zonder enige publieke discussie vooraf en zonder mogelijkheid om nog uit te stappen ergens onderweg op een redelijke prijs. Daar zit een groot verschil tussen. De eerste kans is misschien een paar procent of meer maar de tweede is denk ik miniem.

[ Voor 40% gewijzigd door writser op 05-11-2020 16:06 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Cultuur en socio-eco fondsen die vielen onder de regeling en nog steeds bestaan en genoemd bij belastingdienst https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z2pl.pdf
hebben door de overgangsregeling inderdaad niet noemenswaardige schommelingen gehad op de 10jaarsgrafiek als je ze via bijv morningstar bekijkt.
https://www.morningstar.n...aspx?id=F0GBR052IK&tab=13
https://www.morningstar.n...aspx?id=F0GBR063OM&tab=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:42:
Je komt weer met het cultuurfonds maar negeert de overgangsregeling die er in dat geval voor zorgde dat het risico voor beleggers miniem was. De relevante vraag is niet: wordt de korting afgeschaft, maar: wordt de korting binnen drie maand afgeschaft zonder overgangsregeling, zonder enige publieke discussie vooraf en zonder mogelijkheid om nog uit te stappen ergens onderweg op een redelijke prijs.
Dit was een reactie op jouw eigen punt A. ;) Merk op dat ik niets heb gezegd over punten B t/m D, maar daar lijkt je reactie vooral over te gaan.

De overgangsregeling voor de cultuurfondsen ken ik niet en de zoekmachine vindt niets. Daar zat dan een verschil tussen onze analyse. Maar de data van @Get!em laat inderdaad zien dat die twee fondsen hier geen noemenswaardige last van hebben gehad. Als een eventuele afschaffing op dezelfde manier plaats zal vinden, dan is inderdaad E waarschijnlijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Dit was een reactie op jouw eigen punt A. ;) Merk op dat ik niets heb gezegd over punten B t/m D, maar daar lijkt je reactie vooral over te gaan.
In de praktijk gaat het om het risico A * B * C * D * E. Dus als jij zegt A is 20%, prima. Daar ben ik het niet mee eens, maar nog belangrijker, zelfs al heb je gelijk, dan verandert dat mijn conclusie niet. Want dan kom ik op een verwachtingswaarde van -0.2% van het overheidsrisico t.o.v. een rendement van 1.6% in een paar maand. Nog steeds veel beter dan een spaarrekening. Pas als jij op meerdere punten een significant andere inschatting maakt verandert de eindconclusie. En ik ben er zeer sterk van overtuigd dat als de korting al wordt afgeschaft dat dat geleidelijk gebeurt en dat dat voor mij geen grote problemen gaat opleveren de komende drie maanden. Dus ik maak me niet zo druk om welke kans je precies aan punt A wil hangen.

Betreft de overgangsregeling:
Wikipedia: Korting voor directe beleggingen in durfkapitaal en culturele bele... .

Ook bij alle hypotheekellende heb je nog allemaal 'legacy'-overgangsregelingen. Het is ook helemaal niet in het belang van de overheid om fiscale prikkels onaangekondigd weg te nemen: als de overheid geen consistent belastingbeleid voert dan gaat ook niemand gebruik maken van de kortingen die de overheid uitdeelt om bepaald gedrag aan te moedigen.

[ Voor 34% gewijzigd door writser op 05-11-2020 17:08 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goed. Heb je nog een idee om die ticket wat meer onder de aandacht te brengen bij IB? Dat Not Tradeable icoontje is bijna ingebrand op mijn scherm :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDBuszjScYMne-Sdt8Jh2rcyJDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8oCbwAXUqstYkch8bgRkOwsd.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door Zr40 op 05-11-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:11:
Goed. Heb je nog een idee om die ticket wat meer onder de aandacht te brengen bij IB? Dat Not Tradeable icoontje is bijna ingebrand op mijn scherm :+
Ik heb maar gewoon bij Binck gekocht. Ik denk niet dat ze de status van die fondsen zo maar gaan aanpassen bij IB. En de kosten, tja, het is niet anders. Twee keer 0.15% en nog drie maand 0.01%. Kost je ~330 euro als je met een ton instapt. Een paar tientjes als je met minder instapt. Zonde van het geld maar niet genoeg om de trade te laten schieten of om elke dag te bellen met IB in de hoop daar nog te kunnen instappen - voor hetzelfde geld gaat morgen het fonds dicht. En de voornaamste reden: ik ben lui en heb een hekel aan gebel en tickets openen.

Bovendien vind ik het ook wel prettig om de positie bij een Nederlandse broker aan te houden, toch wat praktischer als de belastingdienst vragen heeft of als er wat anders onverwachts gebeurt. IB weet natuurlijk helemaal niks van de Nederlandse wetgeving. Stel dat de belastingdienst een papiertje eist van je broker ofzo - zit je weer in de ellende. Denk terug aan de overboeking van Fastned certificaten destijds. Ook toen kon je beter bij Binck zitten, die hadden veel meer klanten in hetzelfde schuitje.

[ Voor 44% gewijzigd door writser op 05-11-2020 17:37 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ondertussen, nieuwe update van IB over de Brexit situatie:
Dear Client,

We are writing to provide an update on planning by Interactive Brokers Group (“IBKR”) and its UK affiliate Interactive Brokers (U.K.) Limited (“IBUK”) for the end of the Brexit transition period, currently scheduled for 31st December 2020.

As we advised you last month, in order to ensure continuity in the provision of brokerage services to our customers, with minimal disruption and minimal changes, IBKR has taken the following steps:

1. IBKR has established Interactive Brokers Luxembourg SARL (“IBLUX”), which was licenced in November 2019, but has constraints on the permitted scale of its business.
2. IBKR has created two additional brokers in the European Union: Interactive Brokers Ireland Limited (“IBIE”) and Interactive Brokers Central Europe ZRt (“IBCE”).
3. IBKR plans to seek permission to transfer your account to one of its EU Brokers, and we will be writing to you shortly to let you know whether your account is eligible for transfer to IBIE, IBLUX or IBCE, and to seek consent for the move.

As explained in our last communication, the licensing process for both IBIE and IBCE is well underway, but it is possible that one or both will not be completed by 31 December. If that is the case, there may be a short period where the transfer of your account from IBUK to one of the IBKR brokers based in the European Union cannot be processed. During the period from 1st January 2021 until the granting of a licence to the relevant IBKR broker (the “Delay Period”), we may need to make some changes in the way IBUK conducts business with you.

1. WHAT IS CHANGING AND WHY?

A. If there is a delay, you will engage our services at your own initiative during the Delay Period.

IBUK utilises what is known as a “financial services passport” or “passport” to offer its services across the European Union. Based on a current assessment of the UK-EU relationship, IBUK’s passporting rights are expected to expire at the end of the year. During any potential Delay Period, IBUK will still be able to provide services at your initiation, but every occasion that we do business with you will be in response to a request from you, and not on the basis of an invitation or promotion from us.

B. There could be some limits to the sort of business we will conduct with you during any potential Delay Period.

During any potential Delay Period, you can:

* Execute closing or risk-reducing transactions, as well as cash transactions.
* Enter into new orders in products for which you have previously traded.
- By products, we mean a financial or other instrument that IBUK makes available from
time to time.
- For example, if you have previously traded only in equities in your IBUK account, you
will be able to continue to trade all equities during the Delay Period but would not be
permitted to commence trading in futures products.

* Enter into new trades in products for which you have existing permissions, but have not previously traded.
- For example, if you have previously been granted options trading permission, but have
not yet actually traded in options, IBUK will execute orders initiated by you, and
submitted to us for handling, on listed options.

C. There are some other important things to be aware of.
* IBUK’s provision of services during any potential Delay Period will be dependent on the local laws and regulations that exist in the jurisdiction in which you are located. It is possible that we may need to make further changes to the arrangements outlined above.
* IBUK is a UK authorised investment firm. IBUK does not have any local physical presence in your jurisdiction and, as discussed above, may no longer have any rights to passport services into your jurisdiction after 31 December 2020. IBUK does not have any other financial services permissions from your local regulator.
* Your account will be migrated to IBIE or IBCE (as applicable) once those brokers have obtained their regulatory license and their ability to passport into the EEA.

2. DO I NEED TO KEEP MY ACCOUNTS WITH IBUK DURING ANY POTENTIAL DELAY PERIOD?

You do not have to transact through IBUK on the basis set out above. Please recall that you are required under our contractual terms to maintain alternative trading arrangements and we encourage you to temporarily rely on those arrangements for any trading activity that IBUK might not be able to service. Additionally, you have the option to move the positions in your account (i.e., your cash, securities and contracts) to another broker outside the Interactive Brokers Group.

However, if you do not choose to move elsewhere, and continue to enter orders through your IBUK account during any Delay Period, we will assume that you understand, acknowledge and agree to do so as set forth above, as requested by you at your own initiative.

3. DO I NEED TO DO ANYTHING NOW?

You do not need to take any action now. We will provide additional information as we learn more. We will also soon be sending a communication asking you to consent to the transfer of your account to one of IBKR’s licensed European brokerage entities, as applicable.
Als ik het goed begrijp is IBUK vanaf volgend jaar een beetje een grijs gebied. Je kan blijven handelen in de type producten waarin je eerder hebt gehandeld, maar eigenlijk ook weer niet. (Gevalletje 'zolang niemand klaagt kan het'?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:31:
[...]
En de voornaamste reden: ik ben lui en heb een hekel aan gebel en tickets openen.
Precies. Aan de andere kant kost het bij IB maar 2x 29 euro bij zo'n instapbedrag, voor sommigen is dat verschil de moeite waard. :P

Of je zorgt er even voor dat je gezien wordt als professional client. Alleen denk ik dat er maar een handjevol mensen zijn in dit topic die aan de voorwaarden voldoen, en ik zit daar niet bij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb deze email ook ontvangen van IB en ik ben daar toch wel behoorlijk ontevreden over.
  • Ze zijn veel te laat begonnen met de vergunningaanvraag. Dat hadden ze allang geregeld moeten hebben. Het is niet zo dat er nu opeens een Brexit is en een harde Brexit is altijd een reële mogelijkheid geweest.
  • Ik betwijfel of we bij een harde brexit wel kunnen handelen. Ze verliezen hun paspoortrechten dus volgens mij mogen ze helemaal geen dienstverlening aanbieden in Nederland anders dan wellicht het sluiten van posities. Het aangaan van nieuwe posities lijkt me niet passen in de situatie dat ze geen paspoortrechten hebben.
  • Ze stellen dat er in de voorwaarden staat dat je altijd een backup broker moet hebben. Nu is dat wel een goed idee natuurlijk maar het voelt toch als een zwaktebod. Ik heb mogelijk een backup broker nodig omdat zij er een potje van maken. Nu heb ik wel een backup broker maar daar ligt alleen het passieve deel van mijn portefeuille. Ik heb weinig zin om mijn (actieve) aandelenposities te gaan overboeken.
Al met al een flinke tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

jjust schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:48:
Ik heb deze email ook ontvangen van IB en ik ben daar toch wel behoorlijk ontevreden over.
  • Ze zijn veel te laat begonnen met de vergunningaanvraag. Dat hadden ze allang geregeld moeten hebben. Het is niet zo dat er nu opeens een Brexit is en een harde Brexit is altijd een reële mogelijkheid geweest.
Wat is veel te laat volgens jou? Ik zie in de Ierse KVK dat ze hier in ieder geval al sinds sept 2019 mee bezig zijn. Trajecten voor vergunningen duren nu eenmaal lang.

Met IBLux zijn ze al veel eerder begonnen, in nov 2018. Ik denk dat ze daar oorspronkelijk op hadden ingezet. Die vergunning is op tijd verleend, maar bleek te beperkend te zijn.
  • Ik betwijfel of we bij een harde brexit wel kunnen handelen. Ze verliezen hun paspoortrechten dus volgens mij mogen ze helemaal geen dienstverlening aanbieden in Nederland anders dan wellicht het sluiten van posities. Het aangaan van nieuwe posities lijkt me niet passen in de situatie dat ze geen paspoortrechten hebben.
Ik weet hier het fijne niet van. De tekst suggereert dat je niet door IB weerhouden zal worden wanneer je aan IB vraagt om een order uit te voeren. Volgens mij is dat feitelijk hoe je vandaag ook al handelt :P maar de manier waarop dit is verwoord zal vast een specifieke juridische betekenis hebben.

"During any potential Delay Period, IBUK will still be able to provide services at your initiation, but every occasion that we do business with you will be in response to a request from you, and not on the basis of an invitation or promotion from us."

Zo in de zin van, 'wij bieden het niet aan in Europa, alleen die Europese klant heeft ons direct benaderd'.

Wat in ieder geval niet mogelijk gaat zijn tijdens de Delay Period is handelen in soorten producten waarin je niet eerder hebt gehandeld. Dus als je alleen aandelen en opties verhandelt dan kan je dat (waarschijnlijk) gewoon blijven doen, maar je kan niet meer beginnen met bijvoorbeeld futures, tot na de migratie.

[ Voor 62% gewijzigd door Zr40 op 05-11-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 20:04
Lightning89 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:04:
Biogen Idec zo ook, vandaag -6,7% :'( . Gisteren echter met +43 % !! 8)

Biogen is druk bezig met zijn alzheimer medicijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jjust
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:51:
[...]

Wat is veel te laat volgens jou? Ik zie in de Ierse KVK dat ze hier in ieder geval al sinds sept 2019 mee bezig zijn. Trajecten voor vergunningen duren nu eenmaal lang.

Met IBLux zijn ze al veel eerder begonnen, in nov 2018. Ik denk dat ze daar oorspronkelijk op hadden ingezet. Die vergunning is op tijd verleend, maar bleek te beperkend te zijn.
Die trajecten duren inderdaad lang en kosten veel tijd en geld. Alle grote vermogensbeheerders (die ik ken en handelsplatformen trouwens ook) die via een UK-entiteit de Europese markt bedienen zijn wel in staat geweest om tijdig alternatieven op te richten en vergunning aan te vragen. Wellicht is het voor vermogensbeheerders eenvoudiger maar het lijkt me niet onmogelijk. Het belang is natuurlijk erg groot omdat ze de toegang tot de Europese markt verliezen en het nog maar de vraag is wanneer de vergunningen worden verleend. Daarnaast lijkt het me ook een groot probleem voor de resellers zoals Lynx.
Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:51:

[...]

Ik weet hier het fijne niet van. De tekst suggereert dat je niet door IB weerhouden zal worden wanneer je aan IB vraagt om een order uit te voeren. Volgens mij is dat feitelijk hoe je vandaag ook al handelt :P maar de manier waarop dit is verwoord zal vast een specifieke juridische betekenis hebben.
Ik weet ook niet precies hoe het zit maar vaak heb je vergunning nodig voor het aanbieden van diensten. Ze stellen zich blijkbaar op het standpunt dat ze het zo niet aanbieden en dan wel opdrachten kunnen uitvoeren. Dat lijkt mij eerlijk gezegd vrij onwaarschijnlijk. Dat zou immers betekenen dat alle brokers zonder vergunning wel dienstverlening kunnen doen zo lang ze het maar niet aanbieden. Maar goed wellicht is dat inderdaad een juridische loophole. Overigens staat in de Wft dat "Het is verboden in Nederland zonder een daartoe door de Autoriteit Financiële Markten verleende vergunning beleggingsdiensten te verlenen of beleggingsactiviteiten te verrichten.". Deze reikwijdte lijkt me ruimer dan dat je het alleen niet mag aanbieden. Je mag ook geen diensten verlenen.

IB lijkt als beleggingsonderneming te opereren. Voor beleggingsondernemingen geldt nu een tijdelijke vrijstelling maar deze eindigt aan het einde van dit jaar.

Daarnaast geven ze in hun email aan dat e.e.a. ook afhankelijk is van de lokale toezichthouder. Dus als de AFM zich op een ander standpunt stelt, kan de dienstverlening verder worden beperkt.
C. There are some other important things to be aware of.
* IBUK’s provision of services during any potential Delay Period will be dependent on the local laws and regulations that exist in the jurisdiction in which you are located. It is possible that we may need to make further changes to the arrangements outlined above.
Dus mochten er nog personen alleen een rekening bij IB (of een reseller zoals Lynx) hebben dan lijkt het me wel verstandig om na te denken over een 2de broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

jjust schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:51:
[...]
Overigens staat in de Wft dat "Het is verboden in Nederland zonder een daartoe door de Autoriteit Financiële Markten verleende vergunning beleggingsdiensten te verlenen of beleggingsactiviteiten te verrichten.". Deze reikwijdte lijkt me ruimer dan dat je het alleen niet mag aanbieden. Je mag ook geen diensten verlenen.
Hm. Een tijdje terug in dit topic had iemand het over beleggen bij een US broker. Ik heb even naar de Wft gekeken; dit lijkt mij dan ook verboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:07:
[...]

Hm. Een tijdje terug in dit topic had iemand het over beleggen bij een US broker. Ik heb even naar de Wft gekeken; dit lijkt mij dan ook verboden?
Ik ben niet 100% zeker dat het een beleggingsdienst of beleggingsactiviteit is in de juridische zin maar ik vermoed van wel. Zo zijn het Ontvangen en doorgeven orders en het Uitvoeren orders voor rekening cliënten beleggingsdiensten. DeGiro heeft bijvoorbeeld ook een vergunning als beleggingsonderneming.

Het lijkt me wel dat het zijn van een broker vergunningsplichtig is anders zou iedereen er 1 kunnen beginnen. Binnen de EU is maar 1 vergunning nodig en kan het verder d.m.v. paspoortrechten. Partijen buiten de EU moeten meestal een vergunningsaanvraag doen. Wellicht is dat ook een reden voor de UK vestiging van IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Voor beleggingsondernemingen geldt nu een tijdelijke vrijstelling maar deze eindigt aan het einde van dit jaar.
Ik bekijk https://wetten.overheid.n...1#Hoofdstuk2_Paragraaf2.8 maar de genoemde wijzigingen in https://www.rijksoverheid...vrijstellingsregeling-wft zie ik hier niet in terug, ook niet in eerdere versies. Artikel IV bepaalt dat de vrijstelling in werking treedt op een bij besluit van de minister van Financiën te bepalen tijdstip. Zou het kunnen dat dit tijdstip wellicht nog niet is gepasseerd of het besluit nog niet is genomen? De vrijstelling is maximaal 2 jaar geldig na inwerkingtreding, of korter bij besluit, dus in theorie zou het in kunnen gaan per 1 januari 2021 en de komende 2 jaar nog kunnen gelden.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 05-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:26:
[...]

Ik bekijk https://wetten.overheid.n...1#Hoofdstuk2_Paragraaf2.8 maar de genoemde wijzigingen in https://www.rijksoverheid...vrijstellingsregeling-wft zie ik hier niet in terug, ook niet in eerdere versies. Artikel IV bepaalt dat de vrijstelling in werking treedt op een bij besluit van de minister van Financiën te bepalen tijdstip. Zou het kunnen dat dit tijdstip wellicht nog niet is gepasseerd of het besluit nog niet is genomen? De vrijstelling is maximaal 2 jaar geldig na inwerkingtreding, of korter bij besluit, dus in theorie zou het in kunnen gaan per 1 januari 2021 en de komende 2 jaar nog kunnen gelden.
Die is blijkbaar vervallen omdat het tijdelijke regime tot einde van dit jaar genoeg ruimte bood. Na 1 januari is dat echter niet meer het geval. De regering ziet ook geen noodzaak om de tijdelijke vrijstelling vanaf 1 januari alsnog in te laten gaan.

Hier staat dat UK beleggingsondernemingen (zoals IB) geen beleggingsdiensten meer mag verlenen in NL. Overigens staat daar ook waar IB op doelt in de email:
De dienstverlening zoals u die nu verleent in Nederland, kunt u na een ‘harde’ brexit niet voortzetten zonder vergunning in een EU-land. ‘Reverse sollicitation’ (het aanbieden van diensten op exclusief initiatief van de klant) zal geen oplossing bieden om uw dienstverlening te blijven voortzetten.

Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen zal reverse sollicitation een mogelijkheid bieden voor klanten om orders in te kunnen leggen bij een onderneming uit het VK. Dit zal per order beoordeeld moeten worden en moet aan strikte voorwaarden voldoen. Hierbij wijzen wij u ook graag op de Q&A’s die ESMA in dit kader heeft gepubliceerd (chapter 13).
Voor LCH waar geclearde swaps worden verhandeld is de tijdelijke vrijstelling recent verlengd tot ergens in 2022. Voor beleggingsondernemingen is niks geregeld na 1 januari en het is ook niet waarschijnlijk dat er in het geval van een harde brexit wel een vrijstelling komt.

EDIT:
Uit die Q&A van ESMA lijkt inderdaad wel wat ruimte voor IB te zijn om toch diensten aan te bieden aan bestaande klanten mits op hun initiatief. Dit kan wel gevolgen hebben voor de communicatie vanuit IB. Er mag geen communicatie plaatsvinden vanuit IB(of een reseller) waaruit een aanbieding van diensten blijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door jjust op 05-11-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb de laatste prospectus van IB er eens bij gepakt, van 30 oktober. De UK/EU situatie is nu benoemd als risk factor.
In March 2017, following a referendum, the United Kingdom (“U.K.”) invoked Article 50 of the Lisbon Treaty thereby notifying the European Union (“E.U.”) of its intention to withdraw from the E.U. The resolution of the terms and conditions of the U.K.’s departure from the E.U., commonly referred to as “Brexit”, has been on-going over the last several years. On January 29, 2020, the European Parliament voted to ratify the Withdrawal Agreement and the U.K. officially left the E.U. at 11:00 p.m. (London time) on Friday, January 31, 2020. The Withdrawal Agreement provides for an 11-month transition period (“Transition Period”). This means that, notwithstanding the U.K.’s exit from the E.U., the majority of E.U. rules and legislation will continue to apply in the U.K. during the Transition Period, which ends on December 31, 2020. We conduct business in the E.U. primarily through our U.K. affiliate, Interactive Brokers (U.K.) Limited (“IBUK”), and through our Luxembourg affiliate, Interactive Brokers Luxembourg SARL (“IBLUX”). We have sought to address Brexit-related risks by, among other things, applying for additional licenses in Europe, through our affiliates Interactive Brokers Ireland Limited (“IBIE”) and Interactive Brokers Central Europe Zrt (“IBCE”). These license applications are pending; and it is possible that one or both will still be in progress at December 31, 2020. Depending on the terms of the U.K.’s future relationship with the E.U. and timing, depending on the status of our E.U. pending license applications, depending on other regulatory flexibility and interpretations, and depending on IBLUX’s capacity to carry a larger portion of our E.U. client base, we could be unable to fully service some E.U. customers for some period of time subsequent to the expiration of the Transition Period. Although it is difficult to identify all risks that might arise from a delay in obtaining a license for IBIE, IBCE or both, the risks include potential limitations on our ability to execute position-increasing transactions for existing clients of IBUK and on our ability to open accounts for new E.U. customers. These potential limitations could negatively impact our business in Europe, and could lead to the loss of clients and revenue from our European business. We currently believe that any delay in our ability to service existing clients or open new accounts would be limited and temporary, but we cannot predict the timing or outcome of our license applications, the possibility of developments based on ongoing discussions between the E.U. and the U.K., or the possibility of relief under national temporary permission regimes in Europe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Daarnaast lijkt het me ook een groot probleem voor de resellers zoals Lynx.
En:

-Tradersonly
-Mexem
-WH Selfinvest

Dus in worste case scenario kan je wel inloggen op je account, maar mag je nergens in handelen (zowel aan als verkoop)? Oh dear ! ;w

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 05-11-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:03:
[...]

Daily P&L kan blijkbaar nog groter. :+ Maar dan in de plus. :P
En wéér zo'n dag met een grote groene P&L. ATH komt al weer in zicht...

Uitschieter vandaag is UPWK, +45,5%. Iets met earnings :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:41:
[...]

En wéér zo'n dag met een grote groene P&L. ATH komt al weer in zicht...

Uitschieter vandaag is UPWK, +45,5%. Iets met earnings :P
En morgen mogelijk winstneming omdat sommigen vinden dat het te hard gestegen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goud gaat ook wel hard vandaag . Al heb ik de indruk dat ik de enige ben met dergelijke posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sport_Life schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:19:
Goud gaat ook wel hard vandaag . Al heb ik de indruk dat ik de enige ben met dergelijke posities.
1,5%? Dat valt wel mee: https://www.goldrepublic.nl/goudprijs

Dan liever de zilverprijs: 5,4% https://www.goldrepublic.nl/zilverprijs

En laat ik nou net een zilver leveragered product van vont hebben 8)

https://beursproducten.vo...l+%26+Bear-Certificates--

[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 05-11-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 22:16

Fuelke

Forza Ferrari

Franco Nevada gaat ook hard vandaag na Q3 resultaten.
Financial Highlights–Q3/2020 vs Q3/2019
•134,817Gold Equivalent Ounces1(“GEOs”)sold(+1%)
•$279.8million in revenue–a new record (+19%)
•$153.9million of Net Income, or $0.81per share–a new record (+51%)
•$39.1million in Cash Costs3, or $290per GEOsold
•$235.1million of Adjusted EBITDA4, or $1.23per share–a new record (+22%)•Debt free
Beste dagprestatie vandaag in portefeuille met een sprong van 7%

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

phantom09 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:33:
[...]

1,5%? Dat valt wel mee: https://www.goldrepublic.nl/goudprijs

Dan liever de zilverprijs: 5,4% https://www.goldrepublic.nl/zilverprijs

En laat ik nou net een zilver leveragered product van vont hebben 8)

https://beursproducten.vo...l+%26+Bear-Certificates--
Goud op 1950 usd , dus mijnaandelen gaan goed.
Barrick + 7,3% , Kinross +9%, etc.

Blijft (voor mij) een casino, geef ik toe hoor ;) maar wel leuk naast NT world.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 28-04 12:34
Volg al een tijdje The Trade Desk, vorige week besloten om dit aandeel na een dip toch niet te kopen, vanwege de nog steeds hoge P/E ratio, en snelle stijging.

Maar na bekendmaking van de kwartaalcijfers gisteren is het denk ik voorlopig helemaal gedaan met een mooi aankoopmoment :')

Pre-open $712, sky high weer.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Strider Mooie stijging inderdaad. Hiermee hebben ze eindelijk mijn top 3 since inception betreden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 06-11-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:26
phantom09 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:06:
[...]

Biogen Idec zo ook, vandaag -6,7% :'( . Gisteren echter met +43 % !! 8)

Biogen is druk bezig met zijn alzheimer medicijn.
De FDA bespreekt het vandaag (dinsdag werd het materiaal van de bespreking openbaar), dus daar zal wel weer wat met de prijs gebeuren. Het lijkt richting een goedkeuring te gaan in maart in de VS. Geloof dat de goedkeuring voor de EU ook in die periode is.

Hoewel de studies voor de werking toch behoorlijk twijfelachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
100% van mijn portfolio bestaat uit IWDA.
Zijn er small cap en value ETFs in de DeGiro kernselectie welke aan te raden zijn?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-04 20:54

oscar82

De ondertitel

Het halfjaarlijkse dividend voor Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS is nu dan echt bekend: netto €0,151 per unit.
Dat is op mijn rekenmachine zo’n 1% van de huidige koers (2% op jaarbasis). Niet slecht.

Ook real estate, Europe en noord Amerika fondsen van NT keren 2e helft van deze maand dividend uit. Het blijft altijd een beetje afwachting wanneer je daadwerkelijk bij het geld kan of wanneer het automatisch herbelegd is door je broker. Zie https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 10:57

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Hoe tracken jullie de NT fondsen in portfolio-performance?
De standaard config van portfolio-performance kan nergens koers info daarvan vandaan halen maar als ik zo rondkijk zie ik ook niet echt een alternatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04 12:07
SandStar schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:29:
De standaard config van portfolio-performance kan nergens koers info daarvan vandaan halen maar als ik zo rondkijk zie ik ook niet echt een alternatief...
Goede vraag, ik ben nu niet thuis dus beetje lastig kijken hoe het ook al weer werkt maar deze pagina met koersen kan je importeren in portfolio-performance.

https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan de ABN AMRO databron gebruiken. Voor Northern Trust World Custom ESG Equity Index:

Provider: JSON
Feed URL: https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/charts/quotes?fundId=1310&method=absolute&period=5%20year
Path to Date: $.quotes.rows[*].c[0].v
Path to Close: $.quotes.rows[*].c[1].v

Dit bevat historische data voor 5 jaar. :)

Voor andere NT fondsen kan je op deze manier de fundId opzoeken: Ga naar https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/ en klik op het fonds. Kijk vervolgens in de page source naar de fund-id input waarde (op of rond line 24).

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 06-11-2020 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
SandStar schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:29:
https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

Via table op website. Bovenstaande URL erin plakken.

Werkt ook voor de andere NT fondsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 06-11-2020 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 11:49
Zr40 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:56:
Je kan de ABN AMRO databron gebruiken. Voor Northern Trust World Custom ESG Equity Index:

Provider: JSON
Feed URL: https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/charts/quotes?fundId=1310&method=absolute&period=5%20year
Path to Date: $.quotes.rows[*].c[0].v
Path to Close: $.quotes.rows[*].c[1].v

Dit bevat historische data voor 5 jaar. :)

Voor andere NT fondsen kan je op deze manier de fundId opzoeken: Ga naar https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/ en klik op het fonds. Kijk vervolgens in de page source naar de fund-id input waarde (op of rond line 24).
Dank, deze data is beter dan die van FT, die ronde namelijk af op 2 decimalen terwijl we dit fonds in fracties kunnen aankopen tot 4 decimalen. Hierdoor had mijn data steeds (kleine) afrondingsfouten, nogmaals dank :)

En nog even mijn aanvullingen:
World small cap: https://fondsen.abnamro.n...=absolute&period=5%20year
Emerging Markets: https://fondsen.abnamro.n...=absolute&period=5%20year
oscar82 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:07:
Het halfjaarlijkse dividend voor Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS is nu dan echt bekend: netto €0,151 per unit.
Dat is op mijn rekenmachine zo’n 1% van de huidige koers (2% op jaarbasis). Niet slecht.

Ook real estate, Europe en noord Amerika fondsen van NT keren 2e helft van deze maand dividend uit. Het blijft altijd een beetje afwachting wanneer je daadwerkelijk bij het geld kan of wanneer het automatisch herbelegd is door je broker. Zie https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf
Emerging markets is 2x per jaar dat er wordt uitgekeerd, bij elkaar opgeteld kom ik op een 0,24 cent. Dat is dus best netjes.

[ Voor 38% gewijzigd door Miki op 05-01-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Miki schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:36:
[...]

Dank, deze data is beter dan die van FT, die ronde namelijk af op 2 decimalen terwijl we dit fonds in fracties kunnen aankopen tot 4 decimalen. Hierdoor had mijn data steeds (kleine) afrondingsfouten, nogmaals dank :)

En nog even mijn aanvullingen:
World small cap: https://fondsen.abnamro.n...=absolute&period=5%20year
Emerging Markets: World small cap: https://fondsen.abnamro.n...=absolute&period=5%20year

[...]

Emerging markets is 2x per jaar dat er wordt uitgekeerd, bij elkaar opgeteld kom ik op een 0,24 cent. Dat is dus best netjes.
PP berekent sowieso zijn eigen aankoopkoersen als jij een bedrag en een aantal fracties invoert. Je kunt wat invoeren, maar dat wordt door PP vanzelf veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 28-04 12:34
Zr40 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:52:
@Strider Mooie stijging inderdaad. Hiermee hebben ze eindelijk mijn top 3 since inception betreden :)
Bijna $800,- 8)7

Koers was in 2018 nog niet eens $50 8)7

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Panzer_V schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:51:
[...]

PP berekent sowieso zijn eigen aankoopkoersen als jij een bedrag en een aantal fracties invoert. Je kunt wat invoeren, maar dat wordt door PP vanzelf veranderd.
In de instellingen kun je het aantal decimalen ingeven waarmee gerekend moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Wat een lekkere broker is DeGiro ook. Probeer je geld in te boeken via IDEAL om geconfronteerd te worden met 'bad request', probeer je te bellen wordt na een debiel bandje de verbinding verbroken. Is dat de manier waarop die FlatEx Duitsers de toko wensen te runnen 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Miki schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:02:
[...]

In de instellingen kun je het aantal decimalen ingeven waarmee gerekend moet worden.
Die mag je mij dan eens uitleggen. Heb er naar gezocht maar niets gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rukapul schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:05:
Wat een lekkere broker is DeGiro ook. Probeer je geld in te boeken via IDEAL om geconfronteerd te worden met 'bad request', probeer je te bellen wordt na een debiel bandje de verbinding verbroken. Is dat de manier waarop die FlatEx Duitsers de toko wensen te runnen 8)7 :?
Heb je al een e-mail geprobeerd te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruben-e
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-04 14:49
Er is momenteel een storing met iDeal: https://allestoringen.nl/storing/ideal/. Heeft wellicht daarmee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:30
Ik heb wel eens fuckups gemaakt op de telefoon door na betaling via de bankieren app niet terug te gaan naar de browser. DeGiro krijgt dan dus niet de directe terugkoppeling dat de betaling is verwerkt. Maar dat is altijd binnen een uur recht getrokken. Waarschijnlijk dat dat voor jou dus ook zo zal gaan.

Maar doet uiteraard niks af aan je verhaal v.w.b. klanten"service". Maar grote kans dus dat je overboeking / ideal betaling zodadelijk gewoon is bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:38:
[...]

Ik heb wel eens fuckups gemaakt op de telefoon door na betaling via de bankieren app niet terug te gaan naar de browser. DeGiro krijgt dan dus niet de directe terugkoppeling dat de betaling is verwerkt. Maar dat is altijd binnen een uur recht getrokken. Waarschijnlijk dat dat voor jou dus ook zo zal gaan.

Maar doet uiteraard niks af aan je verhaal v.w.b. klanten"service". Maar grote kans dus dat je overboeking / ideal betaling zodadelijk gewoon is bijgeschreven.
Nee, IDEAL werkt in geheel niet. Je komt niet uit de interface van DeGiro.

Flink later is er in DeGiro overigens een mededeling verschenen dat er een storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Maar dat is dus vrijwel zeker een probleem met iDeal, daar kan DeGiro dan natuurlijk ook niet zoveel aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Melding staat nu ook in de app (en website) van DeGiro, sotring bij iDeal

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Krijg net een mailtje van Lynx. Bottom line adviseren ze je naar een andere broker te verhuizen als je de garantie wilt dat je bij een harde Brexit nog wilt kunnen handelen op je Lynx account... Zit je straks in het ergste geval tegen een zootje aandelen te kijken waar je niets mee kunt. Man, man, man, dat verzin je toch niet, al die gevolgen van een referendum waar Jan Kleppel en Kloot mag stemmen zonder dat ze weten wat de mogelijke consequenties kunnen zijn. Ondanks dat ik een buy-and-hold belegger ben, vind ik dit geen prettig vooruitzicht.

Verontrustende alinea uit de mail:
“ Wij wijzen onze klanten erop dat in geval van een veronderstelde harde brexit, in combinatie met het niet tijdig kunnen migreren van beleggingsrekeningen naar een IB-entiteit binnen de EU, na 31 december 2020 beperkingen kunnen gelden in het aangaan van nieuwe transacties en het overboeken van posities en/of gelden naar de beleggingsrekening. Indien deze beperkingen zich inderdaad voordoen en u deze wilt vermijden, dan adviseren wij u om vroegtijdig voorbereid te zijn op het overzetten van uw beleggingsrekening en posities naar een andere broker van uw keuze. Aan dat laatste zullen wij te allen tijde medewerking verlenen en daarbij houden wij u vanzelfsprekend op de hoogte als duidelijk wordt dat beperkingen zich gaan voordoen.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Panzer_V schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:13:
[...]

Die mag je mij dan eens uitleggen. Heb er naar gezocht maar niets gevonden...
Vanuit de instellingen: Presentatie > decimalen

Dit heeft alleen effect op de specifieke aandelen en niet bijvoorbeeld op valuta bedragen, die worden afgerond op 2 decimalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 06-11-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:39
LevelBoss schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:01:
Krijg net een mailtje van Lynx. Bottom line adviseren ze je naar een andere broker te verhuizen als je de garantie wilt dat je bij een harde Brexit nog wilt kunnen handelen op je Lynx account... Zit je straks in het ergste geval tegen een zootje aandelen te kijken waar je niets mee kunt. Man, man, man, dat verzin je toch niet, al die gevolgen van een referendum waar Jan Kleppel en Kloot mag stemmen zonder dat ze weten wat de mogelijke consequenties kunnen zijn. Ondanks dat ik een buy-and-hold belegger ben, vind ik dit geen prettig vooruitzicht.

Verontrustende alinea uit de mail:
“ Wij wijzen onze klanten erop dat in geval van een veronderstelde harde brexit, in combinatie met het niet tijdig kunnen migreren van beleggingsrekeningen naar een IB-entiteit binnen de EU, na 31 december 2020 beperkingen kunnen gelden in het aangaan van nieuwe transacties en het overboeken van posities en/of gelden naar de beleggingsrekening. Indien deze beperkingen zich inderdaad voordoen en u deze wilt vermijden, dan adviseren wij u om vroegtijdig voorbereid te zijn op het overzetten van uw beleggingsrekening en posities naar een andere broker van uw keuze. Aan dat laatste zullen wij te allen tijde medewerking verlenen en daarbij houden wij u vanzelfsprekend op de hoogte als duidelijk wordt dat beperkingen zich gaan voordoen.”
hmm, ik heb ook lynx maar nog niet zo’n mailtje gehad ? Geld dat voor Alle accounts?

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 27-04 21:07
Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:36:
Ondertussen, nieuwe update van IB over de Brexit situatie:
Ik heb inmiddels ook een update gekregen van Lynx.
Geachte ...,

Aansluitend op onze eerdere berichtgeving omtrent brexit, stellen wij u hierbij op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de voorbereidingen en geven wij u inzicht in de aankomende vervolgstappen en mogelijke gevolgen voor uw rekening. Meer informatie treft u tevens aan op onze geactualiseerde website www.lynx.nl/brexit.

LYNX werkt samen met het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Interactive Brokers (IBUK). Via LYNX heeft u toegang tot orderuitvoering door IBUK, waar u momenteel ook uw beleggingsrekening aanhoudt. Met het oog op een (harde) brexit anticiperen wij op een aantal veranderingen vanuit Interactive Brokers Group (IBKR) met betrekking tot de inrichting van onze dienstverlening aan gezamenlijke Europese klanten voor óf na afloop van de huidige brexit-transitieperiode (31 december 2020).

IBKR heeft haar Europese activiteiten uitgebreid door middel van de volgende drie entiteiten: Interactive Brokers Ireland Limited (“IBIE”), Interactive Brokers Luxembourg SARL (“IBLUX”) en Interactive Brokers Central Europe Befektetési ZRt (“IBCE”). In het kader van onze brexit-planning zullen de beleggingsrekeningen die door Nederlandse klanten worden aangehouden bij IBUK door IBKR naar verwachting binnen afzienbare tijd gemigreerd worden naar IBLUX of IBIE.

Migratie naar IB-entiteit binnen de EU
IBLUX beschikt sinds eind 2019 over een licentie, zij het echter met restricties op de toegestane omvang van de activiteiten. Daarnaast bevindt IB zich in het laatste stadium om een vergunning te verkrijgen bij de Centrale Bank van Ierland (CBI). De verwachting is dat dit traject binnenkort wordt afgerond waarna beleggingsrekeningen in een kort tijdsbestek kunnen worden gemigreerd. Over de precieze timing van de (verwachte) vergunningverlening door CBI wordt u nader geïnformeerd.

Wij wijzen onze klanten erop dat in geval van een veronderstelde harde brexit, in combinatie met het niet tijdig kunnen migreren van beleggingsrekeningen naar een IB-entiteit binnen de EU, na 31 december 2020 beperkingen kunnen gelden in het aangaan van nieuwe transacties en het overboeken van posities en/of gelden naar de beleggingsrekening. Indien deze beperkingen zich inderdaad voordoen en u deze wilt vermijden, dan adviseren wij u om vroegtijdig voorbereid te zijn op het overzetten van uw beleggingsrekening en posities naar een andere broker van uw keuze. Aan dat laatste zullen wij te allen tijde medewerking verlenen en daarbij houden wij u vanzelfsprekend op de hoogte als duidelijk wordt dat beperkingen zich gaan voordoen.

Vervolgstappen migratie
Op dit moment worden van u nog geen vervolgstappen gevraagd in het migratieproces. In een volgend bericht zullen wij meer details communiceren met betrekking tot de migratie van uw beleggingsrekening en indien van toepassing uw goedkeuring vragen om de beleggingsrekening te kunnen laten migreren door IBKR naar een van de Europese entiteiten.

Het is dan ook belangrijk om de komende weken de communicatie vanuit LYNX en IBKR over het migratieproces goed in de gaten te houden.

Verdere informatie over de voorbereidingen, het migratieproces en de ontwikkelingen vindt u terug op de website van LYNX:
De communicatie van Lynx verschilt wel met die van IB. In de communicate van Lynx staat duidelijk dat er na 31 december 2020 beperkingen kunnen gelden bij het aangaan van nieuwe transacties terwijl er in de communicatie van IB staat dat er nog wel orders gedaan kunnen worden in producten die je eerder hebt verhandeld. Waarom dit verschil? Omdat Lynx een Nederlandse broker is?

Ik betwijfel of ze de vergunning van de Centrale Bank van Ierland op tijd krijgen, de vorige update was van September en sindsdien lijkt er weinig vooruitgang te zijn geboekt. Met nog minder dan 2 maanden te gaan wordt het wel erg kort dag.

De entiteit Interactive Brokers Luxembourg SARL (“IBLUX”) lijkt met de restricties op de omvang van de activiteiten geen optie te zijn voor alle Nederlandse klanten anders hadden ze de keuze wel gemaakt alle klanten daarnaartoe te migreren. Het hangt dus waarschijnlijk grotendeels af van de vergunning van de Centrale Bank van Ierland.

Ik wacht het nog een paar weken af maar mocht er niet voor het eind van deze maand niet meer duidelijkheid zijn dan ga ik waarschijnlijk weer verhuizen naar een andere broker of bank (Ik was nog geen half jaar geleden van de Giro naar Lynx verhuisd |:( )

Wat zijn jullie plannen als IB of Lynx klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 27-04 21:07
ChiLLeR schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:05:
[...]
hmm, ik heb ook lynx maar nog niet zo’n mailtje gehad ? Geld dat voor Alle accounts?
Ja dit geldt voor alle klanten van Lynx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:16:
[...]
De communicatie van Lynx verschilt wel met die van IB. In de communicate van Lynx staat duidelijk dat er na 31 december 2020 beperkingen kunnen gelden bij het aangaan van nieuwe transacties terwijl er in de communicatie van IB staat dat er nog wel orders gedaan kunnen worden in producten die je eerder hebt verhandeld. Waarom dit verschil? Omdat Lynx een Nederlandse broker is?
Volgens mij verwoorden ze het anders maar bedoelen hetzelfde. IB benoemt expliciet de mogelijkheid, Lynx gooit het meer over de boeg van dat er beperkingen kunnen gaan gelden.

Maar in tegenstelling tot IB UK kan Lynx niet suggereren dat orders op jouw initiatief wellicht geaccepteerd kunnen worden. Het communiceren van die mogelijkheid is niet op jouw initiatief en dat mag vanaf volgend jaar bij deze partij niet meer in Nederland (zie eerdere posts van @jjust). IB UK, zijnde gevestigd in de UK, hoeft zich vanaf volgend jaar alleen nog iets aan te trekken van de UK regels. Zij kunnen vanuit hun perspectief prima doen alsof zij slechts jouw verzoek afhandelen. En wellicht is dat niet eens verboden. Lynx daarentegen heeft wel een Nederlandse vergunning en moet wel op hun woorden letten.
Wat zijn jullie plannen als IB of Lynx klant?
Met de informatie die ik nu heb ben ik van plan om alles te houden zoals het nu is. Als ik (op eigen initiatief) kan blijven handelen zoals ik dat nu kan, dan heb ik nergens last van. Als ik volgend jaar tot migratie helemaal niet kan handelen dan is dat jammer, maar dat overleef ik wel.

Wil je zeker weten kunnen blijven handelen, dan is het inderdaad wel verstandig om een andere broker achter de hand te houden. Maar voor buy&hold zie ik niet echt een probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 06-11-2020 22:11 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.